Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De upgrade nachtmerrie van Ubuntu was voor mij de reden om naar de roots te gaan: Debian. Mede daarom ben ik het constante upgraden zat en wil gewoon een systeem wat door blijft gaan. Daarvoor is Debian Testing en Unstable ideaal. Nieuwe releases en omgevingen komen wanneer deze uit zijn en je bent volledig vrij om je eigen smaak er van te maken. Bij Ubuntu, en daarbij ook Mint, worden bepaalde ontwerpkeuzes al voor je gemaakt door standaard instellingen. Bij Debian krijg je die van de upstream ontwikkelaar.

Voorbeeldje, met Xfce. Het standaard menu van Ubuntu is erg beperkt. Je hebt de standaard categorieën en that's it. Terwijl vanuit de source nog een paar extra launchers bij zit, te weten 'Run program', Terminal, file manager, browser en email client. Ook de settings is niet ingekort, alle opties die in de settings manager te vinden zijn, staat ook los.

Tuurlijk, je kan 't aanpassen naar hoe je 't wilt, maar de manier waarom is zo enorm omslachtig om die default eruit te slopen. En als je 't voor elkaar hebt, kan 't met een update zo weer om zeep geholpen worden als je niet een custom gemaakt menu hebt opgeslagen en gebruikt.

Mint heb ik vroeger gezien, nu is er veel verandert, maar zie 't meer als een gebruikersvriendelijkere variant op Ubuntu met een paar wijzigingen waardoor het wel werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 23:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Upgrade?
Ik doe nooit een upgrade, als het zover is dan data schijven los en clean install op de SSD

Wat betreft de standaard software; http://www.google.nl/sear...gs+to+do+after+installing

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik weet niet hoor, maar "Enable media playback, adjust your privacy, axe Amazon suggestions" bewijzen precies mijn punt. :D

Maargoed geen probleem hoor. :) Op een hele hoop irritaties na, waaronder enkele subjectieve punten, is er niets mis met Ubuntu.

Persoonlijk zie ik alleen geen voordeel van Ubuntu boven Mint, behalve dat het een maand eerder uitkomt. Ik ben wel fan van Canonical trouwens. Zonder Ubuntu ook geen Mint. En zonder Canonical ook niet die prachtige ontwikkelingen op het gebied van ARM Smartphones waar ze druk bezig zijn met Ubuntu Mobile en Android apps op de Ubuntu desktop te laten draaien. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sando op 16-10-2013 23:47 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:24:
De upgrade nachtmerrie van Ubuntu was voor mij de reden om naar de roots te gaan: Debian. Mede daarom ben ik het constante upgraden zat en wil gewoon een systeem wat door blijft gaan.
Dit heb ik ook gemerkt in mijn laatste "clash" met Linux... upgraden van een distributie gaat meestal fout. Je bent bijna verplicht om elk half jaar opnieuw te installeren, en daar heb ik geen zin in. (Ik herinstalleer ook niet elk half jaar een nieuwe Windows-versie... en bij een servicepack hoeft er ook niet geherinstalleerd te worden.)

Daarom ben ik ook naar Debian Testing gegaan (ik draai nog steeds dual boot, al sinds vorig jaar), maar zoals ik in de NOS Kroeg draad heb gepost, is deze een paar dagen terug (weer) omgekiept; waarschijnlijk weer van een van de third-party drivers die zorgt dat het systeem niet doorboot. (Driver van de scanner, printer, of grafische kaart.) De vorige twee keer was het een kwestie van de driver verwijderen, booten, update/upgrade doen om zeker te zijn dat alles goed is, en de driver herinstalleren, maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn... Wat nu het probleem is weet ik nog niet. Nog geen zin gehad om het uit te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:24:
De upgrade nachtmerrie van Ubuntu was voor mij de reden om naar de roots te gaan: Debian. Mede daarom ben ik het constante upgraden zat en wil gewoon een systeem wat door blijft gaan.
Dat is exact de reden waarom ik zo graag Debian zou willen draaien. We hebben het hier al eerder over gehad, maar voor mij persoonlijk zijn er te veel irritaties, soms met oplossingen die moeite kosten (en om geen moeite te hoeven doen koos ik juist voor Mint ipv Ubuntu), en soms gewoon geen oplossingen.

Linux Mint Debian Edition (ja die is er ook :D) is in veel opzichten dan een enorme verademing, maar het blijft Debian met alle Debiangebreken.

Ik heb in mijn jeugd uren gestoken in nerden en klooien met het OS. Ik begrijp niet meer wat ik in Gentoo zag bijvoorbeeld. Nu moet het gewoon werken, netjes werken, en volledig werken, zonder dat ik de helft eerst in elkaar moet zetten. Mint lijkt imo nog het meest daarop. En het blijft compleet ver-nerd-baar, maar het hoeft niet. Het is out-of-the-box startklaar, en daarom wat mij betreft ook als niet-nerd-OS de enige distro die je naast Windows en OSX kan zetten.

Zo is het eerste wat na de installatie van Debian opvalt:
  • Geen Firefox, maar belangrijker, geen Firefox in de repo voor mensen die nou eenmaal Firefox willen installeren. Dat IceWeasel hetzelfde is, is geen argument.
  • Geen FreeFileSync, niemand heeft ooit de persoon die dat package'te willen helpen.
  • Na een eeuw ITP nog steeds geen Ubuntu One. Dat ik dat niet zou moeten willen is geen argument
  • Absurd starre houding naar alles wat niet vrij is; niks werkt out of the box. Codec-cockblocking enzo.
  • Veel standaard in Mint/Ubuntu kost in Debian toch al snel veel ge-nerd, repos toevoegen.
  • Veel zaken zijn conservatief/ouderwets. Ook in Sid. Upstart is beduidend sneller dan init.
  • Debian heeft geen menselijke interface voor video-drivers. Je moet nerden; je kan geen jockey installeren als je dat wilt.
  • Je komt soms crippled packages tegen; functionaliteit is er uit gesloopt omdat de licentie van een onderdeel niet goed genoeg is.
  • Een verschrikkelijke community en devs waar echt helemaal niet mee te praten valt als je over een van bovenstaande zaken begint. Zelfs een Ubuntu One dev die upstream wilde fixen dat U1 makkelijk op Debian kon draaien werd min of meer weggepest.
Voor een aantal van deze punten zijn oplossingen in elkaar te timmeren, maar ik ben he-le-maal klaar met moeite doen voor zaken die in my opinion helemaal niet nodig zou moeten zijn.

Ik draai op mijn Media Centers wel Debian Sid, lekker makkelijk, nooit opnieuw installeren. Maar die hoeven tenminste nooit te rebooten, geen bezoekers die een browser zoeken, geen sync- of cloudprogramma's nodig, gewoon netwerken en XBMC draaien. Daar is Debian perfect voor.

Katsunami schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 00:54:
Je bent bijna verplicht om elk half jaar opnieuw te installeren, en daar heb ik geen zin in.
Precies.

Ik heb op mijn werk daarom ook gewoon nog Mint 14 (Ubuntu 12.10) draaien, 15 (13.04) overgeslagen en straks 16 (13.10) installeren. Op een developmentcomputer is het heel irritant om alles weer opnieuw op te moeten zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 17-10-2013 07:37 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

@hierboven: er is ook een image met nonfree drivers die ook direct de nonfree repo's aanzet. Als je die gebruikt zijn de meeste codecs al geïnstalleerd, installeer je VLC en kun je vrijwel alle filmpjes afspelen. MP3 werkt out of the box en voor flash installeer je alleen de flashplugin nonfree. Zoals jij er nu over denkt dacht ik er een jaar terug ook over. Maar sinds Debian 7 uit is, is e.e.a. wel degelijk gebruiksvriendelijker geworden naar mijn mening. Wel blijft het zo dat voor echte beginners Ubuntu en Mint nog altijd betere opties zijn.

Verder: probeer Manjaro eens. Arch linux, maar dan gebruiksvriendelijker. Installeert zelf al een GUI voor je, kernel updates gaan inclusief drivers met hun eigen tooltje (mhwd ofzo geloof ik) zonder problemen en het is net als Arch volledig rolling release dus geen herinstallaties nodig. Codecs werken out of the box en je hebt je geliefde firefox ipv iceweasel (waar je wel een erg groot probleem van maakt aangezien eigenlijk alleen de naam verschilt).

[ Voor 29% gewijzigd door Vicarious op 17-10-2013 08:49 ]

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En als de default Debian repo niet genoeg codecs heeft, zoals voor dvd afspelen, voeg je deb-multimedia.org toe aan je sources.list en ben je ook klaar. Ik prefereer mplayer over vlc en installeer daarom smplayer. Doet ook alles out-of-the-box, maar de GUI vind ik veel prettiger.

Bij Debian heb je maar 3 types: main, contrib en non-free. Het spreekt voor zich wat voor software waar in zit en van welk soort persoon 't afkomstig is. Bij Ubuntu heb je main, universe, multiverse, nogwatverse en nog een. Hoe freaking onduidelijk moet de bende zijn? Programma X komt uit multi, heeft dependencies uit uni en als je dus een van die mist, kan je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hero of Time schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 08:55:
En als de default Debian repo niet genoeg codecs heeft, zoals voor dvd afspelen, voeg je deb-multimedia.org toe aan je sources.list en ben je ook klaar. Ik prefereer mplayer over vlc en installeer daarom smplayer. Doet ook alles out-of-the-box, maar de GUI vind ik veel prettiger.

Bij Debian heb je maar 3 types: main, contrib en non-free. Het spreekt voor zich wat voor software waar in zit en van welk soort persoon 't afkomstig is. Bij Ubuntu heb je main, universe, multiverse, nogwatverse en nog een. Hoe freaking onduidelijk moet de bende zijn? Programma X komt uit multi, heeft dependencies uit uni en als je dus een van die mist, kan je niets.
Ik ben ook vaak 'torn' tussen Debian een een *buntu variant hoor... de laatstgenoemde is handig als ik lui ben - het meeste werkt gewoon out of the box, bij Debian heb ik nog een hoop handwerk maar is een veel 'cleaner' systeem en dat geeft mij peace of mind :).

Dat gezegd ben ik vooralsnog wel voornemens om de nieuwe 13.10 op mijn nieuwe laptop te gooien (zodra hij terug is van de 2e reparatie :() en daar eens een tijdje op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:39:
[...]

Het is niet van belang, maar het is fysiek onmogelijk een bericht over internet te versturen zonder IP-adres. Vandaar dat ze voor de volledigheid er maar bij hebben gezet dat dat er ook bij zit. Een beetje onzinnig wel, als ik hier op Tweakers een reactie plaats, staat er ook geen waarschuwing bij dat mijn IP-adres meegestuurd wordt. Dat weet iedereen en vindt iedereen niet meer dan logisch. Bovendien is een IP-adres helemaal niet zo spannend als het klinkt. Die dingen veranderen om de haverklap en zonder gerechtelijk bevel valt het niet zomaar aan een fysieke computer/persoon/locatie te herleiden.

Bovendien is dit geen ubuntu-specifieke issue, alle besturingssystemen maken crashreports. Het feit dat je bij de meeste systemen niet zomaar kan zien wat er verstuurd en bewaard wordt, maakt mij er niet bepaald geruster op.
Nuance in dit verhaal is wel nodig. Ik heb gister een IRC gesprek gehad met Alan 'popey' Pope, (Engineering Manager in Product Strategy for Canonical) en die wees me terecht op de wiki waarin zeer duidelijk staat wat voor gegevens er wel en niet met een smartscopes worden meegestuurd. https://wiki.ubuntu.com/SmartScopes1304Spec
Om nu het specifieke gebal van het IP adres aan te halen: dit is een HTTP request wat met _alle_ webservers wordt meegestuurd. Dit ontzenuwt de boel behoorlijk.
Voor de geïnteresseerden: hier de link naar de chatlog http://paste.ubuntu.com/6250292/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom Linux>Ubuntu? Ik heb al altijd Windows gehad. En heb er nooit problemen mee gehad. Wat kan ik meer met Linux, Waarom zou ik Linux gebruiken.. kan iemand mij dat uitleggen? Ik kijk al maanden.. Heb het nog niet probeert wil het heel graag.. Maar zie eigenlijk de nut er niet van, kan iemand mij overhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je het graag wil kan je't gewoon doen, zo niet, wil je't gewoon niet graag genoeg. Het zal vast verder geen nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een keus. Je kan ook Gentoo Linux pakken, of Red Hat, of Fedora, of, of... Net wat je het meeste bevalt en daar kom je achter door verschillende distro's te proberen.
Ik heb al altijd Windows gehad. En heb er nooit problemen mee gehad.
Dat is goed voor je. Niet iedereen het hetzelfde geluk.
Wat kan ik meer met Linux, Waarom zou ik Linux gebruiken..
Het is niet zozeer dat je met je standaard web dingetjes meer kan dan met Windows. Maar er zijn een paar dingen die met Linux veel makkelijker gaan. Er zijn ook een paar dingen die je er wel mee kan, maar niet op Windows. Andersom ook, Linux kan niet alles wat Windows kan. Denk aan games. Draait misschien wel, maar niet met dezelfde performance.

Waarom je Linux zou gebruiken is ook weer open voor discussie. Je zou het kunnen gaan gebruiken om dat je het niet fijn vind waar MS met hun OS heen gaat. Genoeg gebruikers die Windows 8 niets vinden en dan naar Linux kijken. Of ze zijn het zat om telkens malware te moeten verwijderen, tig scanners op 't systeem te moeten hebben (met de bijwerkingen ervan), alleen maar omdat het web een grote beerput is met rotzooi dat zich maar al te graag in je Windows systeem wil nestelen.

Legio redenen om Linux te gebruiken en praktisch evenveel om 't niet te gebruiken. Zoals ik aan het begin al zei, het is een kwestie van smaak.
kan iemand mij dat uitleggen? Ik kijk al maanden.. Heb het nog niet probeert wil het heel graag.. Maar zie eigenlijk de nut er niet van, kan iemand mij overhalen?
Als je verder wil discussiëren raad ik je aan om dat in een apart topic te doen. Je vragen kunnen namelijk op elke distro toegepast worden. De algemeenheid hiervan maakt het Ubuntu topic niet de juiste plek om het er verder over te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:20:
Waarom Linux>Ubuntu? Ik heb al altijd Windows gehad. En heb er nooit problemen mee gehad. Wat kan ik meer met Linux, Waarom zou ik Linux gebruiken.. kan iemand mij dat uitleggen? Ik kijk al maanden.. Heb het nog niet probeert wil het heel graag.. Maar zie eigenlijk de nut er niet van, kan iemand mij overhalen?
Veiligheid.
Het geeft je een zekere mate van immuniteit op het internet.
Disclaimer: natuurlijk niet 100%

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
[b][message=41056616,noline]Redsandro schreef op donderdag 17 oktober 2013 @

Precies.

Ik heb op mijn werk daarom ook gewoon nog Mint 14 (Ubuntu 12.10) draaien, 15 (13.04) overgeslagen en straks 16 (13.10) installeren. Op een developmentcomputer is het heel irritant om alles weer opnieuw op te moeten zetten.
De meest prettige distributie vind ik persoonlijk nog Fedora XFCE. Die werkt echt prima (als je weet welke repo's je even moet toevoegen voor de codecs en non-free stuff). Zover ik weet ondersteunt Red Hat echter ook geen upgrades, en vervalt de support voor een versie 2 jaar na de releasedate.

Arch is ook prettig werken als het eenmaal draait, maar die gebruikt geen deb of rpm. De enige reden waarom ik mijn printer/scanner-combo geïnstalleerd kreeg is omdat in de Wiki staat hoe dat handmatig moet.

Ik denk erover om Debian Testing te installeren, en dan updaten van de kernel te blokkeren. Als er functies worden toegevoegd of bugs worden gefixt die voor mij belangrijk zijn, dan kan ik daarop voorbereiden; grafische kaart, scanner en printer verwijderen, kernel upgraden, en de drivers herinstalleren.

Vicarious: volgens mij loopt Iceweasel 7 versies achter op Firefox. De laatste keer dat ik Debian geüpdatet heb, wellicht een week geleden ofzo, was Iceweasel bij versie 17.0.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 17-10-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch4rl3m4gn3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 22:22
Als je overgehaald moet worden kun je er beter niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Katsunami schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 17:02:
Ik denk erover om Debian Testing te installeren, en dan updaten van de kernel te blokkeren. Als er functies worden toegevoegd of bugs worden gefixt die voor mij belangrijk zijn, dan kan ik daarop voorbereiden; grafische kaart, scanner en printer verwijderen, kernel upgraden, en de drivers herinstalleren.
Hier hebben ze dkms voor uitgevonden.
Vicarious: volgens mij loopt Iceweasel 7 versies achter op Firefox. De laatste keer dat ik Debian geüpdatet heb, wellicht een week geleden ofzo, was Iceweasel bij versie 17.0.
In Sid heb je versie 24. Experimental bevat 25b3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 17:20:
[...]

Hier hebben ze dkms voor uitgevonden.
Hm. Dat zal ik dan eens bekijken.
In Sid heb je versie 24. Experimental bevat 25b3.
Sid gaat me een stap te ver.

Maar zelfs Testing is traag eigenlijk... Iceweasel is nu 17.0, maar mijn Windows-laptop draait Firefox 21.0, en die laptop staat nu voor de eerste keer aan in 3 maanden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Ik ben bang van niet, het belangrijkste is dat je het zelf leuk vindt. Ubuntu is ánders, maar niet per sé béter. Als je overstapt naar wat nieuws zul je je de eerste tijd altijd flink ergeren aan dingen die niet gaan zoals je gewend bent. Daar heb ik zelf ook last van nu ik op mijn werk weer windows moet gebruiken.

Als de motivatie er niet is om wat nieuws te leren en de bijbehorende uitdagingen aan te gaan, zul je het alleen maar ongelooflijk stroef vinden. Als je een groot voordeel wilt horen: Het scheelt een goeie €80 en je bent van al het gezeik met licenties af.

Hero of Time schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:20:
[...]

Dat je zonder je IP niets kan versturen heb je gelijk in. Maar is dat dan gelijk de reden dat bij elke crash je IP adres in de database moet komen, wat vrij inzichtelijk is, met alle andere, onnodige, gegevens erbij?

-knip om het wat overzichtelijker te houden-
Nee, dat hoeft niet inderdaad, vooral dat het semy-vrij inzichtelijk is is natuurlijk een hekel punt. Maar nogmaals ik vind het zeer hypocriet om Canonical af te rekenen op het feit dat ze hier open over zijn, want reken er maar niet op dat er bij Microsoft of Apple (of welk softwarebedrijf dan ook) alles pico bello in orde is.
En natuurlijk begrijp ik dat je een IP aan een persoon kunt koppelen door aan dossier-building te doen, maar dat betekent niet dat iedere voorbijganger zomaar even kan opzoeken welke naam er bij een bugreport zou kunnen horen.
Kortom, ja er kan het eea beter, maar het is vooral gewoon spijkers op laag water zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch4rl3m4gn3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 22:22
Katsunami schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 17:49:

Sid gaat me een stap te ver.

Maar zelfs Testing is traag eigenlijk... Iceweasel is nu 17.0, maar mijn Windows-laptop draait Firefox 21.0, en die laptop staat nu voor de eerste keer aan in 3 maanden tijd.
Je kunt een aparte bron toevoegen zodat je stable release van Firefox ehr Iceweasel volgt. Je kunt dan in apt-get met de -t optie aangeven dat je Iceweasel uit die bron wil hebben. Zelf heb ik die aanpak gekozen voor Wheezy en heb je eigenlijk dezelfde situatie als op Ubuntu: je pakketten blijven op dezelfde versie m.u.v. Iceweasel.

http://mozilla.debian.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcDavid schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:02:
[...]

Nee, dat hoeft niet inderdaad, vooral dat het semy-vrij inzichtelijk is is natuurlijk een hekel punt. Maar nogmaals ik vind het zeer hypocriet om Canonical af te rekenen op het feit dat ze hier open over zijn, want reken er maar niet op dat er bij Microsoft of Apple (of welk softwarebedrijf dan ook) alles pico bello in orde is.
En natuurlijk begrijp ik dat je een IP aan een persoon kunt koppelen door aan dossier-building te doen, maar dat betekent niet dat iedere voorbijganger zomaar even kan opzoeken welke naam er bij een bugreport zou kunnen horen.
Kortom, ja er kan het eea beter, maar het is vooral gewoon spijkers op laag water zoeken.
Helemaal gelijk in. Daarom zeg ik ook dat het juist goed is dat ze er zo open over zijn. Althans, je kan het vinden, al zit het wat verder achter de knoppen. Zoals je aangeeft, je moet maar vertrouwen hebben in andere partijen die minder open zijn over wat ze verzamelen over je systeem.

Privacy zal een hot item blijven, waar 't ook is. En het idiote is nog, mensen die er hard om schreeuwen, hebben vervolgens de meeste social netwerk accounts en zetten er van alles en nog wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Vicarious schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 08:47:
Wel blijft het zo dat voor echte beginners Ubuntu en Mint nog altijd betere opties zijn.
En naar mijn mening dus ook voor niet-beginners die gewoon een degelijk systeem willen zonder Alternatieve image downloaden, dit even doen, dat even aanzetten, zus even downloaden, x backport even binnenhalen, y repository even importen... Het blijft Linux, maar het is alvast voor je in elkaar gezet.
Hero of Time schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 08:55:
Bij Debian heb je maar 3 types: (...)
Bij Ubuntu heb je main, universe, multiverse, nogwatverse en nog een. Hoe freaking onduidelijk moet de bende zijn?
Dat is irrelevant bij Linux Mint want je hebt er geen omkijken naar. Ik installeer software, klaar. Bij Debian moet ik altijd klooien in de repo's, dingen aanzetten, etc. Ookal is het in theorie zo simpel, in de praktijk moet je nadenken en dat hoeft bij Mint niet.
Wat kan ik meer met Linux, Waarom zou ik Linux gebruiken
Je kan alle standaarddingen zoals Office/Internet/Media gewoon ook. dus je hoeft het in ieder geval niet te laten. Met als added bonus:
  • Gratis, je bespaart handen vol euro's (of je bent in ieder geval legaal bezig en dat voelt beter)
  • Package manager - Je favoriere 100 programma's in één keer installeren, in plaats van naar 100 verschillende websites gaan.
  • Al je software uptodate met één updater, niet 100 verschillende.
  • Nooit meer defragmenteren - fragmentatie is een Windows-probleem
  • Alles mag, Linux helpt je het overal op te installeren, waar Windows er alles aan doet om dat onmogelijk te maken.
  • Alles is open - bevalt iets je niet dan is er wel een alternatief te vinden
  • Veel Windows spul draait ook op Linux (.NET), andersom niet.
  • Stabiel; Linux-servers hebben een hogere uptime dan windows servers
  • Veilig; Dagelijkse patches ipv maandelijks. [insert Windows vs Linux veiligheid discussie]
  • Hardware-support; Als het in Windows niet meer werkt (e.g. vet dure HP OfficeJet), werkt het nog wel in Linux, want daar spelen geen commerciële belangen.
  • Gewoon Linux Mint Cinnamon installeren (is netter dan Ubuntu), komt eind november uit. Erg netjes en bruikbaar voor nieuwe mensen.
    • Maar het blijft Linux en is daardoor uitermate geschikt voor development, hacken, computer forensics, security en penetration testing, en ongeveer alles wat je maar kunt bedenken.
Maar als je zelf geen voordelen ziet, gewoon lekker bij Windows blijven. Is ook niets mis mee als het voldoet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou heren, wie is er allemaal al om/over naar 13.10 en wat zijn de eerste berichten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:57:
Nou heren, wie is er allemaal al om/over naar 13.10 en wat zijn de eerste berichten? :P
Vandaag op mijn werk een systeem geïnstalleerd, na wat ruzie met de startup-disk creator ging voor de rest alles prima. Tot nu toe weinig bijzonders aan gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:46:
Het blijft Linux, maar het is alvast voor je in elkaar gezet.
Hehehe.... I LOL-ed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sando schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:46:
[...]

En naar mijn mening dus ook voor niet-beginners die gewoon een degelijk systeem willen zonder Alternatieve image downloaden, dit even doen, dat even aanzetten, zus even downloaden, x backport even binnenhalen, y repository even importen... Het blijft Linux, maar het is alvast voor je in elkaar gezet.
Helemaal mee eens. Ik ben na 5 jaar toch echt geen "beginner" meer, maar ik heb ook niet de behoefte om een doorgewinterde linux-expert te worden. Ik wil gewoon een gratis/vrij OS dat goed en simpel werkt.

Overigens snap ik al het gezeur op Unity ook niet (meer). Het is een beetje wat we de overstappende windows-gebruiker altijd verwijten: koud water vrees. De eerste versies van Unity waren idd traag en slecht uitgewerkt, maar inmiddels werkt het gewoon hardstikke goed. Het werken met een dock aan de zijkant is inderdaad even wennen en niet altijd even efficiënt, maar sinds ik vrijwel alleen nog met multi-monitor setups werk, vind ik het echt geniaal. Daarbij komt Unity echt goed tot zijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 10:51

Koenvh

Hier tekenen: ______

mcDavid schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:47:
[...]

Helemaal mee eens. Ik ben na 5 jaar toch echt geen "beginner" meer, maar ik heb ook niet de behoefte om een doorgewinterde linux-expert te worden. Ik wil gewoon een gratis/vrij OS dat goed en simpel werkt.

Overigens snap ik al het gezeur op Unity ook niet (meer). Het is een beetje wat we de overstappende windows-gebruiker altijd verwijten: koud water vrees. De eerste versies van Unity waren idd traag en slecht uitgewerkt, maar inmiddels werkt het gewoon hardstikke goed. Het werken met een dock aan de zijkant is inderdaad even wennen en niet altijd even efficiënt, maar sinds ik vrijwel alleen nog met multi-monitor setups werk, vind ik het echt geniaal. Daarbij komt Unity echt goed tot zijn recht.
Vind je? Ik vind Unity juist beter tot zijn recht komen op één scherm. Misschien komt dat ook omdat de dock aan de linkerkant zit, en mijn tweede scherm ook.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

mcDavid schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:47:
[...]
Persoonlijk heb ik een grote hekel aan de hidden global menu. Doe het of permanent of niet, niet iets wat er tussen zit. Daarnaast vind ik dash niet zo lekker als bijvoorbeeld het activity window in Gnome3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Koenvh schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:50:
[...]

Vind je? Ik vind Unity juist beter tot zijn recht komen op één scherm. Misschien komt dat ook omdat de dock aan de linkerkant zit, en mijn tweede scherm ook.
Ik heb thuis een setup met rechts een "secundair" scherm, maar op mijn werk twee gelijke schermen. Op ieder scherm een unity dock, de pijltjes geven aan of het programma op dat scherm (gevuld pijltje) of op het andere scherm (open pijltje) open staat. Werkt echt goed als je er eenmaal aan gewend bent.

Moet wel zeggen dat die pijltjes voor beginners wel wat minder duidelijk zijn, er staat op mijn werk ook een ubuntu-systeem voor de monteurs, en die raken nog wel eens vensters kwijt (bijv. popups in firefox).
Gropah schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:52:
[...]

Persoonlijk heb ik een grote hekel aan de hidden global menu. Doe het of permanent of niet, niet iets wat er tussen zit. Daarnaast vind ik dash niet zo lekker als bijvoorbeeld het activity window in Gnome3.
Dat global menu had inderdaad véél beter gekund, is soms best irritant dat het steeds verbergt. Maar ik stoor me er niet zo aan.
Ik heb ook een poosje Gnome3 geprobeerd, maar vond dat toch ook lang niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle reacties. Ik wil het heel graag, daarom probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Ik moet wel zeggen jullie kunnen zeggen wat jullie willen, zolang ik zo een systeem niet probeer heeft het toch geen nut ;) Dus ik ga van de week een keer Linux installeren en kijken wat ik ervan vind. Ik zeg het maar nog een keer dat ik nergens last van heb bij Windows ( 8 ) maar wil toch iets nieuws proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

mcDavid schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 00:05:
[...]

Ik heb thuis een setup met rechts een "secundair" scherm, maar op mijn werk twee gelijke schermen. Op ieder scherm een unity dock, de pijltjes geven aan of het programma op dat scherm (gevuld pijltje) of op het andere scherm (open pijltje) open staat. Werkt echt goed als je er eenmaal aan gewend bent.

Moet wel zeggen dat die pijltjes voor beginners wel wat minder duidelijk zijn, er staat op mijn werk ook een ubuntu-systeem voor de monteurs, en die raken nog wel eens vensters kwijt (bijv. popups in firefox).
Ha, heel erg met je eens. En gebruik van Alt-Tab: switchen tussen programma's of Alt-` (de ` ~ toets): switchen tussen verschillende schermen van 1 programma (kan ook met Alt-tab, maar dan moet je even wachten tot een programma met meerdere schermen 'uitslaat' of hoe je dat ook moet noemen)

Ik kan me niet meer voorstellen dat ik een taakbalk met een startmenu hebt.. voelt als way-back machine.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Failed to load session "gnome"

:(

Gisteravond mijn pc zonder problemen afgesloten en uitgezet en vandaag kom ik er niet in.
Dus in plaats van lekker relaxen op de vrijdagavond kan ik weer aan de slag. Grrrr

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:32
Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:09:
Bedankt voor alle reacties. Ik wil het heel graag, daarom probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Ik moet wel zeggen jullie kunnen zeggen wat jullie willen, zolang ik zo een systeem niet probeer heeft het toch geen nut ;) Dus ik ga van de week een keer Linux installeren en kijken wat ik ervan vind. Ik zeg het maar nog een keer dat ik nergens last van heb bij Windows ( 8 ) maar wil toch iets nieuws proberen.
Zou zeggen pak een usb stickje en klooi eens lekker heen met wat ISO's van verschillende distro's. Heb je om te testen iig geen gezeur met corrupte bootloaders en MBR en kan je heel makkelijk (binnen paar min) een andere distro testen: usb stickje leeghalen --> nieuwe distro erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

nou, mijn install kreeg ik niet meer aan de praat
daarom met live-CD mijn bestanden van de SSD gehaald en daarna ubuntu gnome 13.10 geinstalleerd
en in tegenstelling tot de RC ging het dit keer wel goed

daarna de Nvidia driver wat mij de vorige keer dagen kostte :X
de vorige keer had ik de driver van de nvidia.com website gehaald, maar dit keer ben ik op zoek gegaan naar 'proprietary drivers' in de settings
en die blijkt gewoon te bestaan |:( |:( |:(
even aanklikken, paar minuutjes wachten en klaar, dat was alles 8)7

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 23:02:
nou, mijn install kreeg ik niet meer aan de praat
daarom met live-CD mijn bestanden van de SSD gehaald en daarna ubuntu gnome 13.10 geinstalleerd
en in tegenstelling tot de RC ging het dit keer wel goed

daarna de Nvidia driver wat mij de vorige keer dagen kostte :X
de vorige keer had ik de driver van de nvidia.com website gehaald, maar dit keer ben ik op zoek gegaan naar 'proprietary drivers' in de settings
en die blijkt gewoon te bestaan |:( |:( |:(
even aanklikken, paar minuutjes wachten en klaar, dat was alles 8)7
Tja, als je het op de MS manier doet, kan je tegen meer problemen aanlopen dan het via de gedachte van Linux uitvoeren: alles via de repo. Sommige mensen willen altijd het nieuwste van het nieuwste, maar houden geen rekening mee dat het meer problemen kan geven dan ze denken op te lossen. Met video drivers op Linux is dat maar al te waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hero of Time schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 01:11:
[...]

Tja, als je het op de MS manier doet, kan je tegen meer problemen aanlopen dan het via de gedachte van Linux uitvoeren: alles via de repo. Sommige mensen willen altijd het nieuwste van het nieuwste, maar houden geen rekening mee dat het meer problemen kan geven dan ze denken op te lossen. Met video drivers op Linux is dat maar al te waar.
Tja, ik wist het gewoon niet. Er is nergens een aanwijzing en niemand had het mij verteld.

By the way, nu ik 13.10 heb zie ik eigenlijk geen verschil met 13.04

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Vishari Beduk schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:07:
[...]

Tja, ik wist het gewoon niet. Er is nergens een aanwijzing en niemand had het mij verteld.

Ik weet niet hoe het met de Gnome editie zit, maar normaal krijg je vlak na je install een tekstballonnetje rechtsboven die aangeeft dat je hardware hebt waar proprietary drivers voor beschikbaar zijn. Als je dan op dat ballonnetje klikte opende die 'jockey' applicatie waarmee je ze aan kon vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Je kan altijd zoeken op de Ubuntu wiki, of het forum van ze, als je geen melding van 't systeem zelf krijgt zoals Vicarious aangeeft.

Daarnaast moet je eigen mentaliteit veranderen. Niet alles van de website proberen te halen waar 't aangeboden wordt, maar eerst in de repo kijken of 't er al is. Bij MS moet je alles zelf doen, bij Linux is al een hoop voor je gedaan en hoef je het alleen maar aan te vinken en op 'install' klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Dat verschil altijd. :P
Wat sowieso altijd verandert is dat alle software een nieuwere major versie is. Eén Ubuntu distro zal nooit naar een nieuwere major versie gaan, en heeft altijd alleen minor updates en backports/security fixes.

Dat is ook een grote irritatie waarom ik liever naar Debian zou gaan, als het niet zo'n lompe nerddistro was. Als een interessant pakket een major nieuwe update krijgt, dan moet je òf heel moeilijk doen, òf Ubuntu upgraden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:05:
Als een interessant pakket een major nieuwe update krijgt, dan moet je òf heel moeilijk doen, òf Ubuntu upgraden.
Vind je het toevoegen en gebruiken van PPAs moeilijk? Nu snap ik helemaal niet meer waarom je zo graag Linux wilt gebruiken. Debian is te nerderig, Ubuntu is weer moeilijk moeten doen om een nieuwere versie te krijgen van een bepaald pakket.

Overigens krijgt elke nieuwe Ubuntu release de eerste paar maanden (meen 2-3) gewoon een nieuwe major in de repo bij populaire pakketten. Firefox wordt bijvoorbeeld gewoon meegenomen. Alleen je DE krijgt geen grote wijzigingen. Dat was vooral te merken toen Ubuntu met een release kwam en in hun freeze kwam een nieuwe Xfce final uit (meen 4.6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond XMIR geactiveerd. En op een iets responsiever beeld na merk ik niet zo veel van de verandering. Misschien is dat wel op te vatten als een compliment aan de MIR devs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:36:
[...]

Vind je het toevoegen en gebruiken van PPAs moeilijk? Nu snap ik helemaal niet meer waarom je zo graag Linux wilt gebruiken.
Het is inderdaad moeilijk om te begrijpen wat "Gewoon werken" en "zonder moeite" betekent. Hoe kan een linuxgebruiker nou niet van moeite doen houden? Zou ik überhaupt weten waar ik het over heb?

Een distro zonder gedoe, wat een gek idee is het ook. Als je niet voor alles 'even een dingetje' wilt doen, dan heb je geen reden om linux te gebruiken zeker. Hou toch op.

Kon je voor elk pakket 'even een PPA toevoegen' om nieuwere releases te krijgen, dan was dat handig, hoewel je dan toch voor elk pakket op zoek gaat naar een PPA wat niet veel beter is dan elk programma apart opzoeken zoals bij Windows.

Maar, slimme jongen, ook dat is niet altijd zo. Zo kon ik niet eens de laatste Marble (linux native notabene) installeren op een half jaar oude Ubuntu. Dan moesten er allerlei dependencies mee en dat kon gewoon niet zonder andere programma's stuk te maken. Een PPA verandert daar niks aan. En die laatste versie kon je voor Windows (notabene) wel gewoon downloaden en installeren. Rhythmbox, zelfde verhaal. Digikam, zelfde verhaal.

Ja, ik weet waar ik het over heb. Deze irritatie wordt door veel mensen gedeeld. En daarom heeft Mint, verbeterpuntje zoveel, sommige paketten zelf gebuild en in hun eigen repo gezet. Maar helaas slechts enkele.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Sando schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:55:
[...]

Een distro zonder gedoe, wat een gek idee is het ook. Als je niet voor alles 'even een dingetje' wilt doen, dan heb je geen reden om linux te gebruiken zeker. Hou toch op.
Ik hoop dat dit ironie is...
Anders weet ik even niet waar beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
DieterVDW schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:10:
Ik hoop dat dit ironie is...
Anders weet ik even niet waar beginnen...
Eigenlijk moet ik Redsandro wel gelijk geven.

Linux werkt prima, maar als je iets wil doen dat ook maar éven buiten je distro's repo valt, dan is het vaak gewoon niet mogelijk zonder heel veel gezeik. Ik heb nog steeds het gevoel dat, hoe "modulair" Linux ook is, alles als een enorme kluwen in elkaar hangt, wat het uiteindelijk dus niet modulair maakt.

OK, het is prima dat Debian Firefox... eh... Iceweasel 17 in de repo heeft zitten, maar Firefox zelf is ondertussen al bij 24. Onder Windows en de Mac is het "download, install (of upgrade), done". Onder Linux (Debian) moet ik maar wachten totdat hij eindelijk in Testing terecht komt (en wellicht is Firefox zelf dan al bij 26 of 27), of "even een dingetje doen", zoals een unstable repo toevoegen en de versie daaruit halen. (En een Testing apt-pin aanmaken voor alle pakketten behalve Iceweasel, anders upgrade bij de volgende apt-get upgrade het hele systeem naar unstable.)

In geval van Icedove (Thunderbird) heeft dat niet eens zin, want die is in zowel Testing als Unstable nog versie 17. (Thunderbird zelf is bij 24.) De gedownloade 32-bit versie kan ik niet installeren, omdat die ia32-libs nodig heeft; en die kan ik niet installeren omdat die conflicteren met een ander programma uit de repo dat ik nodig heb. Debian lijkt daar niks om te geven, omdat ze van ia32-libs aan het afstappen zijn.

Dat soort dingen zou niet moeten hoeven.

Toegegeven, als alles wat je wil hebben in de repo zit, dan werkt het fantastisch. "apt-get update && apt-get upgrade" -> systeem up-to-date. Daar kan geen Windows of Mac tegenop. Eerlijk waar niet. Maar zodra je iets wil buiten de repo om.... *anarchy*.

Dat is iets wat veel mensen tegenhoudt om Linux permanent te gebruiken; de afhankelijkheid van de maintainer, om een pakket bij te werken naar de laatste versie. Het zou mogelijk moeten zijn om gewoon via de repo te werken, en als er dan een programma is dat (veel) nieuwer is, buiten de repo om, dan zou dat gewoon moeten werken met een download, unzip en een symlink. Dat werkte vroeger ook zo voor Firefox, maar niet meer sinds ia32-libs gedonder oplevert.

Calibre bijvoorbeeld is een goed voorbeeld. Dat programma gaat ZO snel (wekelijkse updates), dat het nutteloos is om het in een repo op te nemen. Daarom staat er op de website een downloadscriptje. Hetgeen het script effectief doet is:

- Download
- Unzip in /opt/calibre (inclusief alle benodigde dependencies; die komen mee in de zipfile)
- Maak een symlink
- Maak een pictogram voor op het bureaublad/applications-menu.

Done. Dat zou een mogelijkheid moeten zijn bij elk groot, snel ontwikkelend programma.

[ Voor 39% gewijzigd door Katsunami op 20-10-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Hmm ik ben even in de war.

For the record: ik vind ook dat al die manuele command-line shit onnodig zou moeten zijn.
Ik wil ook dat het gewoon werkt en dat ik productief kan zijn.

Probleem is mijns inziens dat er gewoon veel te weinig standardisatie en te veel fragmentatie is. Tjah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
DieterVDW schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:49:
Hmm ik ben even in de war.

For the record: ik vind ook dat al die manuele command-line shit onnodig zou moeten zijn.
Ik wil ook dat het gewoon werkt en dat ik productief kan zijn.
Even iets op de commandline doen is het probleem niet voor de meeste mensen. Het probleem is dat, indien je iets buiten de repo van je distro om wil doen, dat het vaak of gevaarlijk, of onmogelijk is.

Stel je voor dat je onder Windows elke grote, bekende applicatie aan Windows update zou vasthangen. Dat zou prachtig zijn. Installeer een applicatie eenmaal, meld hem aan bij Windows update, en je krijgt zo al je updates voor Windows en al je applicaties binnen.

Dat is wat men onder Linux doet met de repo, alleen zit het daar alles aan elkaar vastgeknoopt. Als je A wil updaten die van Library X gebruik maakt, dan klapt B, omdat die een oudere versie van X verwacht. Je moet dus B ook mee opwaarderen; het is een "alles of niets"-situatie, en anders moet je rare toeren gaan uithalen.
Probleem is mijns inziens dat er gewoon veel te weinig standardisatie en te veel fragmentatie is. Tjah...
Ubuntu probeert dat op te lossen. Het is alleen jammer dat men het Apple-style via de "My way or the highway" probeert te doen, en dan ook nog eens een naam aanhangt die ervoor zorgt dat je klinkt alsof je verstandelijk gehandicapt bent als je hem uitspreekt. (IMHO, natuurlijk.)

Red Hat is echter ook niet heel veel beter, waar men software-pakketten vaak afhankelijk probeert te maken van Red Hat-specifieke technieken. Ja, inderdaad: m.b.v. Lennart Poettering. Zowel PulseAudio, Avahi, en systemd, alle drie van Red Hat met hem als lead developer, zijn nou niet echt goed ontvangen in de Linux-wereld, maar Red Hat heeft op verschillende momenten geprobeerd om grote projecten zoals GNOME van één of meerde technieken afhankelijk te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 20-10-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Katsunami schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:29:
Even iets op de commandline doen is het probleem niet voor de meeste mensen. Het probleem is dat, indien je iets buiten de repo van je distro om wil doen, dat het vaak of gevaarlijk, of onmogelijk is.

Stel je voor dat je onder Windows elke grote, bekende applicatie aan Windows update zou vasthangen. Dat zou prachtig zijn. Installeer een applicatie eenmaal, meld hem aan bij Windows update, en je krijgt zo al je updates voor Windows en al je applicaties binnen.

Dat is wat men onder Linux doet met de repo, alleen zit het daar alles aan elkaar vastgeknoopt. Als je A wil updaten die van Library X gebruik maakt, dan klapt B, omdat die een oudere versie van X verwacht. Je moet dus B ook mee opwaarderen; het is een "alles of niets"-situatie, en anders moet je rare toeren gaan uithalen.
Dat had ik voor bij pidgin, iets waarvoor ik in windows trouwens GTK voor moest installeren. Op WinXP, een OS van bijna tweeduizend jaar oud, kan ik blijven updaten. Op Ubuntu OuderDan.DeNieuwste is dat schier onmogelijk, want dependency hier, dependency daar, mi mi mi. Waarom lukt dat dan op windows wél zonder problemen?

Misschien moeten ze het aanpakken zoals Steam (ja, van Valve) het aanpakt: voor elke game gaat die een private installatie doen van DirectX, dotNET en de vc++ redistributable, zodanig dat elke game de juiste libs heeft omdat juist elke game zijn eigen libs krijgt. Beetje overkill misschien, maar zo zijn we tenminste af van die gore dependencies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
DevilsProphet schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:35:
Misschien moeten ze het aanpakken zoals Steam (ja, van Valve) het aanpakt: voor elke game gaat die een private installatie doen van DirectX, dotNET en de vc++ redistributable, zodanig dat elke game de juiste libs heeft omdat juist elke game zijn eigen libs krijgt. Beetje overkill misschien, maar zo zijn we tenminste af van die gore dependencies.
Vroeger werkte dat zo onder MS-DOS. Een programma installeerde gewoon al zijn libraries mee in zijn eigen map. Dan had je dus zonder problemen 21 versies van "DOS4GW.exe" op je systeem staan. En nee; die waren niet uitwisselbaar. Een programma geschreven voor DOS4GW versie X werkt niet per se met versie Y.

Als je van een programma af wilde, deed je gewoon "deltree" op de map, en klaar.

Onder Windows had men last van een DLL-hell, omdat heel veel ontwikkelaars DLL's in de Windows- en System32-mappen gooiden om er zeker van te zijn dat ze in het pad zaten. Normaal hoorde je dat niet te doen; en tegenwoordig gebeurt het dan ook niet meer, als je een programma wil certificeren voor Windows Vista of hoger.

Ik vraag me af hoe ver men is gekomen met de LSB (Linux Standard Base); het was de bedoeling dat men overeenstemming zou bereiken wat een Linux-distributie minimaal aan boord zou moeten hebben. Een programma zou dan geschreven worden om te werken met de LSB, en alle eventuele zooi die nodig zou zijn daarbovenop, zou in de map van het programma zelf dienen te blijven.

Dan kon men dus zeggen dat een programma "LSB 2.6" nodig heeft, en dat het GEGARANDEERD werkt als je het programma op een distributie met LSB 2.6 of hoger installeert, ook buiten de repository om.

Is hier ooit iets van terecht gekomen? Ik weet dat er een LSB bestaat, maar HOUDEN distro's en ontwikkelaars zich er ook aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
[...]

Op Ubuntu OuderDan.DeNieuwste is dat schier onmogelijk, want dependency hier, dependency daar, mi mi mi. Waarom lukt dat dan op windows wél zonder problemen?
My point exactly.

Waarom ik Linux gebruik? Niet omdat ik graag stoer moeilijk wil lopen doen. Maar omdat je met Linux alles kunt maken, omdat ik developer ben, toolset is linux, omdat automatiseren makkelijk is, en omdat het oneindig gratis is. Maar ik stuit vaak op die Linuxmentaliteit van "dat is niet nodig" en daarom zijn veel stukken software nog altijd horken om te gebruiken.

Linux leidt erg onder de "Waarom niet zus en zo?" - "Dat is niet nodig." mentaliteit. Waar 'triviale' zaken zoals liever niet 'even dit moeten doen' wel belangrijk zijn, bij Apple, zijn miljarden verdient.

Ik klaag er steen en been over maar dat wil niet zeggen dat Windows of OSX beter zijn. Die hebben hun eigen (nog grotere) verschrikkingen. Maargoed, hiermee wil ik wel zeggen dat Linux Mint naar mijn mening wel het meest de goede kant op gaat. Als Debian nu even wat meer voor mij cruciale packages ondersteunde, zoals Ubuntu One en FreeFileSync, dan zou ik overstappen naar Linux Mint Debian Edition, want dan had ik dat halfjaarlijkse upgradegezeik niet. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Sando schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 01:30:
... dan zou ik overstappen naar Linux Mint Debian Edition, want dan had ik dat halfjaarlijkse upgradegezeik niet. :)
Ik heb die distributie bekeken, maar ik wil er niet aan omdat hij geen UEFI en GPT ondersteunt. Waarom niet? Debian kan dat blijkbaar wel, en Mint ook, NA de installatie. Da's niet wat je zegt handig. Hoe wil ik dan op een volgende computer LMDE installeren als ik een GPT-drive wil gebruiken c.q. nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Huh? Dat is bizar. Dat wist ik niet. LMDE krijgt minder aandacht dan main Mint, dat wel. Maar GPT is wel behoorlijk essentiëel ja. LMDE is best onvolwassen dus. Jammer.

(Zo gedetailleerd heb ik het nooit bekeken, alleen geprobeerd op VM om te bekijken of het een kandidaat was voor mij.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
http://www.linuxmint.com/rel_debian.php
No EFI/GPT support
Linux Mint Debian requires BIOS and a traditional partitioning scheme.
Naarmate meer en meer computers (U)EFI hebben en schijven zo groot worden dat géén GPT geen werkbare optie meer is, vind ik deze dingen eigenlijk wel... uh... nuttig om te hebben, zelfs als de computer die ik nu gebruik ze nog niet vereist. Ik heb geen zin om te starten met een distro die ik wellicht volgend jaar niet kan blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:53
Op Ubuntu OuderDan.DeNieuwste is dat schier onmogelijk, want dependency hier, dependency daar, mi mi mi. Waarom lukt dat dan op windows wél zonder problemen?
Op windows zie je een grote berg aan dubbele code/libs, soms zelfs in de exctuables, grotere binaries en significant meer hdd gebruik, ppa's ondersteunen vaak nog prima meerdere oude versies en bij ubuntu praktisch altijd de current LTS, debian had altijd backports (al even niet meer gebruikt maar ik neem aan dat dat nog bestaat).
Als er echt grote behoefte zou zijn aan een windows achtige situatie dan zou autopackage wel meer gebruikt worden.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
blouweKip schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 02:44:
[...]

Op windows zie je een grote berg aan dubbele code/libs, soms zelfs in de exctuables, grotere binaries en significant meer hdd gebruik
Windows heeft tegenwoordig een keurig side-by-side systeem (WinSxS) waar alle nodige versies van libs gewoon instaan. Kan Linux nog wat van leren. En pff, wat is nu een paar extra gigabytes als we het hierboven nog over GPT (3+ Terabytes in een computer) hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 21-10-2013 03:03 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Katsunami schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:29:
[...]

Ubuntu probeert dat op te lossen. Het is alleen jammer dat men het Apple-style via de "My way or the highway" probeert te doen, en dan ook nog eens een naam aanhangt die ervoor zorgt dat je klinkt alsof je verstandelijk gehandicapt bent als je hem uitspreekt. (IMHO, natuurlijk.)
Hmm het hele Mir verhaal en de windowmanager saga getuigen toch ook niet echt van standardisatie lijkt me ...

Als ze nu eens nederig gewoon hadden blijven schaven aan Ubuntu en conservatief nieuwe features bouwden, dan hadden we nu waarschijnlijk een rock-solid user-friendly distributie. Gemiste kans IMHO ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:55:
[...]

Het is inderdaad moeilijk om te begrijpen wat "Gewoon werken" en "zonder moeite" betekent. Hoe kan een linuxgebruiker nou niet van moeite doen houden? Zou ik überhaupt weten waar ik het over heb?
Je weet zeker wat je doet en daar respecteer ik je voor. Je doet zelfs meer met het OS dan ik.
Kon je voor elk pakket 'even een PPA toevoegen' om nieuwere releases te krijgen, dan was dat handig, hoewel je dan toch voor elk pakket op zoek gaat naar een PPA wat niet veel beter is dan elk programma apart opzoeken zoals bij Windows.
Ah, ja, ik gebruik al jaren geen PPAs meer. Even vergeten dat niet elk pakket een PPA heeft, en als die er is, dat er ook niet altijd de laatste versie in staat. Als je 10 programma's gebruikt die in een PPA nieuwer is dan in de default repo, ben je idd niet veel anders bezig dan met Windows waar de programma's een ingebouwde update functie hebben.
Maar, slimme jongen, ook dat is niet altijd zo. Zo kon ik niet eens de laatste Marble (linux native notabene) installeren op een half jaar oude Ubuntu. Dan moesten er allerlei dependencies mee en dat kon gewoon niet zonder andere programma's stuk te maken. Een PPA verandert daar niks aan. En die laatste versie kon je voor Windows (notabene) wel gewoon downloaden en installeren. Rhythmbox, zelfde verhaal. Digikam, zelfde verhaal.
Ja, dat is idd een lastig geval met libraries waar ze tegen programmeren. Wat mij wel is opgevallen toen ik nog Ubuntu gebruikte was dat ze bij de release al redelijk verouderde libraries gebruikten. Als een nieuwe versie van een programma dan een bepaalde functie/API gebruikt wat niet beschikbaar is bij de distro meegeleverde libraries ben je zuur. Die dan update gooit je hele OS in de war, omdat ze zo specifiek zijn met het eisen van versies (e.g. dep: 1.2-ubuntu4 ipv =>1.2).

Leuk dat ze dan kunnen garanderen dat hun OS niet stuk gaat, maar je wordt ook flink beperkt. Jammer, stuk van de kracht van Linux weg. Tuurlijk, je kan proberen het handmatig te gaan compileren, maar dat wil je ook niet. Je hebt geen garantie dat het programma werkt zoals het zou moeten (library beperkt functie X, functie Y is niet beschikbaar), maar het is ook veel omslachtiger.
Katsunami schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:44:
[...]

Eigenlijk moet ik Redsandro wel gelijk geven.

Linux werkt prima, maar als je iets wil doen dat ook maar éven buiten je distro's repo valt, dan is het vaak gewoon niet mogelijk zonder heel veel gezeik. Ik heb nog steeds het gevoel dat, hoe "modulair" Linux ook is, alles als een enorme kluwen in elkaar hangt, wat het uiteindelijk dus niet modulair maakt.

OK, het is prima dat Debian Firefox... eh... Iceweasel 17 in de repo heeft zitten, maar Firefox zelf is ondertussen al bij 24. Onder Windows en de Mac is het "download, install (of upgrade), done". Onder Linux (Debian) moet ik maar wachten totdat hij eindelijk in Testing terecht komt (en wellicht is Firefox zelf dan al bij 26 of 27), of "even een dingetje doen", zoals een unstable repo toevoegen en de versie daaruit halen. (En een Testing apt-pin aanmaken voor alle pakketten behalve Iceweasel, anders upgrade bij de volgende apt-get upgrade het hele systeem naar unstable.)
Voor de reden dat Iceweasel nog steeds niet op versie 24 zit in Debian Testing, is door de maintainer en FTP master. Zie http://release.debian.org...ting.pl?package=iceweasel. Alles kan je wel vinden op http://packages.qa.debian.org. Best handig, zo kan je ook zien waarom een package opeens niet meer beschikbaar is, zoals ik een tijd terug had met Compiz-fusion.
In geval van Icedove (Thunderbird) heeft dat niet eens zin, want die is in zowel Testing als Unstable nog versie 17. (Thunderbird zelf is bij 24.) De gedownloade 32-bit versie kan ik niet installeren, omdat die ia32-libs nodig heeft; en die kan ik niet installeren omdat die conflicteren met een ander programma uit de repo dat ik nodig heb. Debian lijkt daar niks om te geven, omdat ze van ia32-libs aan het afstappen zijn.
Dat komt omdat ia32-libs was bedacht voordat multi-arch volledig van de grond kwam. Alle software wat nu hierop afhankelijk is, is eigenlijk fout bezig. Het levert zo ongelooflijk veel troep op, dat wil je eigenlijk niet meer. Enige reden dat ia32-libs nog beschikbaar is, is juist voor deze ranzige software dependency. Mozilla is prima in staat om de dependencies aan te passen zodat het correct werkt. Damn, zelfs MS kan het met Skype! En dat hebben ze nog best snel gedaan ook. Waarom kan Mozilla, dat zo zit te hameren op 6-wekelijkse releases, dat niet? Sterker nog, waarom kunnen zij weer geen volledige 64 bit build maken, maar alle andere distro's wel?

In dit geval wijs ik mijn beschuldigende vinger naar Mozilla, die blijkbaar overal schijt aan heeft en hun eigen ding doet. Wanneer wordt het nou mogelijk om extensies te installeren, updaten en verwijderen zonder te moeten herstarten? Na 20+ versies kan dat nog steeds niet! Ik heb een nieuwsartikel op de FP gezien dat ze dat eindelijk gaan doen, maar dat is alweer 2 maanden geleden (of langer). Nu gebruik ik Firefox niet, dus zo erg irriteer ik mij er niet aan, maar het is wel belachelijk hoe lang je er op moet wachten.
Dat is iets wat veel mensen tegenhoudt om Linux permanent te gebruiken; de afhankelijkheid van de maintainer, om een pakket bij te werken naar de laatste versie.
Veel mensen updaten hun software nauwelijks. Meldingen over updates worden weg geklikt en als iets niet meer werkt, mag de handige jongen om de hoek het systeem weer eens opschonen van virussen en andere shit die niet op het systeem had kunnen komen als men de updates netjes geïnstalleerd had.
Het zou mogelijk moeten zijn om gewoon via de repo te werken, en als er dan een programma is dat (veel) nieuwer is, buiten de repo om, dan zou dat gewoon moeten werken met een download, unzip en een symlink. Dat werkte vroeger ook zo voor Firefox, maar niet meer sinds ia32-libs gedonder oplevert.
Mbt Firefox, dat heb ik hierboven uitgelegd. Maar voor de rest, ik weet niet of ik daar zo blij van zou worden. Dan heb je een OS wat straks zo oud is als XP met allerlei programma's los erop dat maar wat doet zonder een samenhangend geheel te zijn. Het is dan een zooitje dat niet geoptimaliseerd is en komen er klachten van "eerder was pakket Y nog snel, nu is 't traag".
[/quote]
[...]

Dat had ik voor bij pidgin, iets waarvoor ik in windows trouwens GTK voor moest installeren. Op WinXP, een OS van bijna tweeduizend jaar oud, kan ik blijven updaten. Op Ubuntu OuderDan.DeNieuwste is dat schier onmogelijk, want dependency hier, dependency daar, mi mi mi. Waarom lukt dat dan op windows wél zonder problemen?
Omdat er op Windows niets afhankelijk is van GTK en ze dat bundelen met Pidgin. Het hele programma staat in 1 map, that's it. in Linux is dat niet zo. Het is afhankelijk van libraries van 't systeem, daar moet je het mee doen. Heeft ook zo z'n voordelen, zie hieronder.
Overkill wellicht, maar ook een groot beveiligingsrisico. Als je een spel installeert dat een brakke library versie mee brengt, zal die nooit een update krijgen. Door die brakke library heb je zo toegang tot 't systeem met alle gevolgen van dien. Het is dus niet altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik herken echt geen enkele van de bovenstaande problemen. Ik installeer gewoon uit de repo en dat vind ik best. Nooit problemen mee. Vroeger heb ik nog weleens XBMC vanuit een externe repo geinstalleerd of een .deb bestand van het één of ander, maar dat ging ook altijd wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56

MsG

Forumzwerver

Maar dan heb je dus niet altijd het nieuwste. Ik kwam er ook weleens mee in aanraking. Het modulaire zou gewoon een optie moeten hebben dat 1 applicatie een bepaalde nieuwere of oudere library zou moeten kunnen gebruiken, dan heb je imo het beste van 2 werelden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Waarom zou je altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben? Ik wil gewoon dat het goed werkt.
En echt ver loop je nooit achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcDavid schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:27:
Waarom zou je altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben? Ik wil gewoon dat het goed werkt.
Het antwoord op jouw 'waarom' is simpel, maar kan ook complex zijn. Meestal is het simpel: omdat het kan. Andere redenen kunnen o.a. zijn:
- Functionaliteit;
- Security;
- Stabiliteit.

De wat complexere antwoorden kunnen te maken hebben met compatibiliteit. Te denken aan browsers, een oudere versie is niet volledig compatible met het huidige web.

Tuurlijk, de meeste mensen willen gewoon 'dat het werkt' en boeit het niet of het nou versie 8 of 31 is, als ze maar hun werk er mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dan kun je gewoon Debian Stable draaien en alleen de security patches installeren dus :) Sommige mensen willen nieuwste functionaliteiten wat sneller hebben. Nu is het wel zo dat de meesten die functionaliteiten helemaal niet eens gebruiken, maar als je wel een nieuwe versie wilt kom je vaak toch wel dependency problemen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
als het security of stabiliteit betreft, komt de update altijd direct in de huidige ondersteunde Ubuntu-repo's. Voor functionaliteit zul je backports moeten gebruiken, of soms max. een half jaar wachten op een nieuwe release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Oh ik heb een heerlijk voorbeeld: Omdat linux-software eigenlijk altijd niet af is. Je hebt altijd nieuwe features en bugfixes nodig. En securityfixes. Especially als je meer voorop dan achterop loopt.

Zo moet ik voor een project verbinding maken met secure FTP over TLS. Blijkt dat er een bug in Filezilla zit waardoor file transfers boven de 21k oid niet voltooien. Dit is een jaar geleden gefixed in Filezilla 3.6 iirc, maar 6 maanden oude Ubuntu kan met geen mogelijkheid of repo verder dan 3.5.3 updaten.

Kortom, daarom heb je vaak de laatste versie nodig, die is gewoon iets dichter bij 'klaar'. En om die te kunnen installeren heb je de laatste versie van Ubuntu nodig. Doublekill. :P
Hero of Time schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:21:
[...]

Wat mij wel is opgevallen toen ik nog Ubuntu gebruikte was dat ze bij de release al redelijk verouderde libraries gebruikten.
Dat klopt! Verbaas ik me ook over. Ze gebruiken graag bleeding edge software, soms tot buggy aan toe, maar stieken hebben ze gewoon 'verouderde' stabiele libs. Althans, daar lijkt het dan op.

Maargoed. Jammer dat LMDE minder volwassen is dan ik dacht. Een goede mix (vooral in mentaliteit) tussen Mint/Ubuntu en LMDE/Debian zou imo een superdistro zijn. En ik begrijp niet zo goed wat het probleem is met het (niet eens echt) 'porten' van Ubuntu One naar Debian. Er is al bijna 4 jaar een Intent To Package.

Bij U1 kan je zo mooi mappen buiten de hoofdmap aan en uitzetten.
Ik gebruik op verschillende computers voor verschillende projecten verschillende mappen met verschillende encryption keys*.

*) Kijk, dat is dan weer het mooie van Linux, en daar doe ik dan weer met alle liefde moeite voor. :)
Je home moet uiteraard encrypted zijn, maar je kan geen file-based encryption over file-based encryption doen. En U1 mount online shares alleen in je home. Dus, encrypted project van cloud naar je home, bind van home naar local, unlock naar home, sleutel in Gnome Keyring, auto-mount via python script.

Gaat me vooral om de bestanden in de cloud (niks op internet is veilig) of op portable drives, die zijn erg sterk beveiligd. Mijn home vertrouw ik wel, dus de keys zijn zo veilig als mijn login wachtwoord. Maar dat is bij Windows EFS precies zo.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 22:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor je iets in productie neemt en belooft het vijf jaar te gaan ondersteunen moet je wel weten dat het goed is. Er moet dus getest worden en de ervaring leert dat er dan vaak nog een hoop verbeterd moet worden. Dat kost tijd.
Als je echt niet wil wachten kun je het altijd met de hand compileren en installeren.

Eerlijk gezegd is het hele "achterlopen" (net als meer Linux-problemen) een echt Tweakers probleem. Als je ziet hoeveel Windows XP + Office 2003 er nog gebruikt wordt dan weet je dat de meeste mensen absoluut niet nadenken over welke versie ze gebruiken, als het maar werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net xmir geinstalleerd op saucy zie http://www.jonobacon.org/...ting-mir-in-ubuntu-13-10/. Het scherm lijkt iets responsiever maar verder merk ik niet veel verschil. Misschien moet dat maar als compliment aan de mir devs beschouwd worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

heb gister de boel maar weer eens vers geïnstalleerd (althans, / ) nadat ik uiteraard vergeten was de legacy Ati-drivers te de-installeren en de hele boel na de normale update-procedure niet meer (althans, niet binnen een korte tijd) te fixen was (voor mij als eindgebruiker).

En ik moet zeggen: heb niets gedaan, geen legacy-drivers geïnstalleerd en (ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, want nooit het aantal fps gemeten in de vorige setup) heb het gevoel dat Half Life 2 een stuk soepeler loopt (ach ja, je moet toch af en toe een klein spelletje spelen he?).

Het lijkt erop dat de open source AMD/Ati drivers voor de <5000-kaarten goed werken. :)

Trouwens, deed vanuit de installatieprocedure de 'repair' optie, waarbij alleen het OS wordt vervangen en niet de /home dir wordt aangetast en dat ging prima dus (deed dat voorheen altijd zelf, omdat /home toch op een aparte part. staat). Kon me niet herinneren dat die optie hiervoor ook al bestond, maar in dit geval deed ie dat dus goed (in plaats van zelf nog 4 minuten aan partitioneren te besteden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

letatcest schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:05:
Trouwens, deed vanuit de installatieprocedure de 'repair' optie, waarbij alleen het OS wordt vervangen en niet de /home dir wordt aangetast en dat ging prima dus (deed dat voorheen altijd zelf, omdat /home toch op een aparte part. staat). Kon me niet herinneren dat die optie hiervoor ook al bestond, maar in dit geval deed ie dat dus goed (in plaats van zelf nog 4 minuten aan partitioneren te besteden).
Ik heb eigenlijk altijd de text installer gebruikt, want toen ik met 7.04 begon, werkte de ATi driver niet, en had je geen beeld in de grafische installer. 2 opties had je, iets met xorg.conf aan klooien om de installer te laten werken, of de alternatieve text installer pakken.

Bij de text installer, die Debian overigens standaard gebruikt (al heb je ook een 'grafische' mogelijkheid, maar dat is niets anders dan text in een grafisch schilletje), kan je je partities net zo indelen als je wilt, inclusief het wel of niet laten formatteren. Je partities hergebruik je gewoon, je zegt alleen of 't een format moet hebben of niet. Dat zou je dan met / kunnen doen en /home laten voor wat 't is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
die alternatieve installer wordt niet meer uitgebracht. De grafische installer wordt tegenwoordig geacht net zo functioneel en stabiel te zijn (dankzij verbeterde os-gafische drivers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

las ik dat hier nou ergens? dat je monitor wordt uitgezet als je je screen locked?
bedankt voor de tip! echt geniaal gewoon :*)

ik heb nooit begrepen waarom een LCD een screensaver nodig hebt. en dat als je van je monitor wegloopt en je screenlocked dat dan je monitor niet uitgaat

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcDavid schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:36:
die alternatieve installer wordt niet meer uitgebracht. De grafische installer wordt tegenwoordig geacht net zo functioneel en stabiel te zijn (dankzij verbeterde os-gafische drivers)
Ik zie 't. 12.04 is de laatste met de alternatieve installer. Jammer, want met de alternatieve in expert mode maakte ik m'n eigen systeem door alle stappen een voor een te doorlopen behalve Installing and Configuring the system, oid. Iig tweede installatie ronde, die na Installing Base system komt (met ertussen configuring package manager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vishari Beduk schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:41:
las ik dat hier nou ergens? dat je monitor wordt uitgezet als je je screen locked?
bedankt voor de tip! echt geniaal gewoon :*)

ik heb nooit begrepen waarom een LCD een screensaver nodig hebt. en dat als je van je monitor wegloopt en je screenlocked dat dan je monitor niet uitgaat
Met een CRT snapte ik dat ook al niet. Behalve dat je kon pimpen met je matrix-screensaver.
Hero of Time schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:08:
[...]

Ik zie 't. 12.04 is de laatste met de alternatieve installer. Jammer, want met de alternatieve in expert mode maakte ik m'n eigen systeem door alle stappen een voor een te doorlopen behalve Installing and Configuring the system, oid. Iig tweede installatie ronde, die na Installing Base system komt (met ertussen configuring package manager).
In principe kun je dat met de grafische installer dus nog steeds, alleen moet je nu wat meer met de muis klikken ipv met je toetsenbord.
Zelf je partities kiezen e.d. is iig geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hero of Time schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:04:
[...]

Ik heb eigenlijk altijd de text installer gebruikt, want toen ik met 7.04 begon, werkte de ATi driver niet, en had je geen beeld in de grafische installer. 2 opties had je, iets met xorg.conf aan klooien om de installer te laten werken, of de alternatieve text installer pakken.
Ah, ik gebruikte al een tijdje de grafische installer hoor! Maar bij het Installation Type menu (of zo) deed ik dan: "something else" waar je zelf kunt kiezen om /home te mounten aan je verse / of andere dingen doen.

Stond meen ik niet bij die repair-functie dat je wel dezelfde username en password moet gebruiken om je oude /home direct aan je nieuwe install te koppelen (nooit geprobeerd wat er gebeurt als je dat niet doet trouwens, but I always assumed...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Sando schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:05:
[...]

Eén Ubuntu distro zal nooit naar een nieuwere major versie gaan, en heeft altijd alleen minor updates en backports/security fixes.
Toevallig kom ik tijdens het zoeken naar Filezilla upgrademogelijkheden een mooi overzichtje op de repopagina tegen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qFQI0nH.png

Van LTS tot de 3 afgelopen versies die nog supported worden; ze zijn nooit een cijfer achter de komma geupgraded.

Ja er zijn wel 3.7 builds van een of andere vage repo met een rare naam van een persoon die ik niet ken, maar voor zoiets cruciaals waar veel belangrijke wachtwoorden in omgaan ga ik niet zomaar een PPA toevoegen die in een artikeltje op google genoemd wordt. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 26-10-2013 03:59 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:02
Afgelopen weekend heb ik Xubuntu 13.10 geinstalleerd en ik merk nu dat ik, als m'n laptop (Sony Vaio Vaio SVE1112M1EW) opstart, allerlei rare dingen (noem het glitches) in m'n scherm krijg. Na een tijdje verdwijnen deze wel maar het is best storend. Heb de drivers geinstalleerd (voorheen trouwens geen last van gehad). Heb ook display compositing uit gezet maar ook dit hielp niet. Ik denk er dan ook aan om maar weer LTS op m'n laptop te zetten.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ze hebben de boel waarschijnlijk verbeterd en hebben nog niet gemerkt dat het op sommige hardware fout gaat.

Als je liever ziet dat dit goed werkt kan je deze melding dan ook beter met een screenshot of foto op de launchpad bugtracker zetten. En extra informatie geven als ze er om vragen zodat dit opgelost kan worden. In plaats van het hier melden en dan maar terug naar LTS gaan. :)

Zelfde probleem vanaf de LiveCD?
If so, zelfde probleem met een LiveCD van Ubuntu?

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+filebug

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 30-10-2013 13:49 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik ben net van Mint 14 naar Mint 16 RC gegaan. (Ubuntu equivalent van 12.10 naar 13.10)

Dude wat start dat ding snel! Ik dacht dat Windows 8 voorlopig een flinke voorsprong had met dat snelle booten, maar Linux doet dat gewoon ook!

Wie weet wat er veranderd is om dit grote verschil mogelijk te maken? Alle klassieke daemons en spul, daar is toch gewoon niets (relevants) aan verandert? Alles is nog steeds init.d.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het gaat wel via init.d, maar denk ook even aan het process wat verantwoordelijk is voor het starten van die taken. De ene distro gebruikt systemd, de ander upstart en Debian gebruikt nog een oudere methode geloof ik.
Waar er vroeger gewacht werd tot de ene service gestart was voordat de volgende werd gestart, wordt nu een hoop parallel gestart. Dat geeft deze aanzienlijke boost. Ik zie ook een verschil tussen BIOS en EFI boot methode. Hoewel het ook iets aan de hardware kan liggen, is mijn HTPC sneller opgestart (12 seconde tot login) dan m'n zwaarder uitgeruste PC (ongeveer 20 seconde tot login).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Is de functie readahead niet verantwoordelijk voor die snellere boottijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Readahead bestaat al een tijdje en het enige wat dat doet, is een index maken van wat er gelezen wordt tijdens het booten om dat dan op een zo gunstig mogelijke positie te zetten op de schijf waardoor het in een lange stroom gelezen kan worden. Met SSDs is dat niet echt zinvol.

Bekijken 'm nu net even in aptitude, package heet daar 'readahead-fedora' en heeft het volgende als omschrijving:
"readahead" is the term used to refer to a tool that preloads files in this case used during the boot process to make the system boot faster.

This implementation of the tool povides the following features:
  • It can take multiple lists of files to be preloaded, and sort them according to their position on the disk.
  • It preloads the inode tables on the ext2-based file systems.
  • It opens the files without making the system update their access time, therefore avoiding extra disk writes.
  • It uses a lightweight monitoring daemon.
Het verklaart dus niet het grote verschil wat Redsandro ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
In de release notes staan wel een aantal verbeteringen, hoewel die volgens mij geen van alle voor een groot verschil van opstarttijd zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 17 november 2013 @ 12:42:
wordt nu een hoop parallel gestart. Dat geeft deze aanzienlijke boost.
Dat is al een tijdje zo. Daarom zeur ik altijd dat Ubuntu sneller start dan Debian.

Maar er is nu echt nog iets bijgekomen. Mijn EFI laptop start in 10 seconden 15 seconden*, ongeveer het zelfde als Windows 8. In 12.10 was dat toch naar ik schat een seconde of 30.

*) Dat EFI/BIOS scherm doet er 5 seconden over. Daarna start de laptop in exact 10 seconden.

Ik weet niet of dat in Ubuntu 13.04 ook al zo was want die heb ik overgeslagen.

Naja je hoort mij verder niet klagen. :D Maar ik wordt er niet minder nieuwschierig om.

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 17-11-2013 18:26 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op zondag 17 november 2013 @ 18:23:
[...]

Dat is al een tijdje zo. Daarom zeur ik altijd dat Ubuntu sneller start dan Debian.
Klopt, maar dat was nogal beperkt. Dat was als je 30x, 30y en 30z had, dat die drie tegelijk gestart werden. Verder dan dat kwam het niet echt. Nu is er meer dependency-based startup, wat de boel aanzienlijk sneller laat starten.
Nu kijk ik even in m'n eigen /etc/rc3.d/ en zie erg veel services die tegelijk gestart worden. Dit was anders.
Maar er is nu echt nog iets bijgekomen. Mijn EFI laptop start in 10 seconden 15 seconden*, ongeveer het zelfde als Windows 8. In 12.10 was dat toch naar ik schat een seconde of 30.

*) Dat EFI/BIOS scherm doet er 5 seconden over. Daarna start de laptop in exact 10 seconden.
Ik heb gemeten vanaf het punt dat ik de het boot proces van Linux startte vanaf grub. POST heb ik dus niet meegeteld en is IMO geen onderdeel die je mee moet nemen met het meten van boot tijd. Het ene systeem doet POST in 2 seconden, de ander in 8. Het is daarom ook onmogelijk om te gaan claimen dat je OS in x seconden is gestart. MS heeft met Windows 8 op zo'n manier geadverteerd dat het in 5 seconden is gestart. Maar dat is pas NA de POST van het systeem. Volgens de RCC is dat misleidende reclame :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Om even de discussie te onderbeeken, zien jullie enige toekomst in Ubuntu Server? Debian lijkt me veel fijner, toch?

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian zou ik voor de meer serieuze taken gebruiken, simpelweg omdat daar wel de stabiliteit, functionaliteit en beveiliging wordt gegarandeerd. Ubuntu Server is leuk, je hebt sneller nieuwere versies van je packages (apache, mysql, php, etc.) maar je zit wel vast aan elk half jaar upgraden of de LTS voor 2 jaar draaien.

Tussen LTS en Debian zit niet zo heel veel verschil mbt release cycle. Ubuntu LTS is elke 2 jaar (volgend jaar, 14.04) net als Debian er ongeveer 2 jaar over doet (tussen Squeeze en Wheezy zat net iets meer dan 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hero of Time schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:31:
Debian zou ik voor de meer serieuze taken gebruiken, simpelweg omdat daar wel de stabiliteit, functionaliteit en beveiliging wordt gegarandeerd. Ubuntu Server is leuk, je hebt sneller nieuwere versies van je packages (apache, mysql, php, etc.) maar je zit wel vast aan elk half jaar upgraden of de LTS voor 2 jaar draaien.

Tussen LTS en Debian zit niet zo heel veel verschil mbt release cycle. Ubuntu LTS is elke 2 jaar (volgend jaar, 14.04) net als Debian er ongeveer 2 jaar over doet (tussen Squeeze en Wheezy zat net iets meer dan 2 jaar).
Je hoeft niet verplicht te upgraden zodra er een nieuwe versie uit is. Een LTS-release wordt 5 jaar lang ondersteund, een non-LTS anderhalf jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
https://wiki.ubuntu.com/LTS
18 maanden ondersteuning is niet meer.

Gewone versie wordt maar 9 maanden ondersteund.
LTS versie 5 jaar ondersteund.
Lts komt elke 2 jaar een nieuwe versie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Sando schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:07:
[...]

Oh ik heb een heerlijk voorbeeld: Omdat linux-software eigenlijk altijd niet af is. Je hebt altijd nieuwe features en bugfixes nodig. En securityfixes. Especially als je meer voorop dan achterop loopt.

Zo moet ik voor een project verbinding maken met secure FTP over TLS. Blijkt dat er een bug in Filezilla zit waardoor file transfers boven de 21k oid niet voltooien. Dit is een jaar geleden gefixed in Filezilla 3.6 iirc, maar 6 maanden oude Ubuntu kan met geen mogelijkheid of repo verder dan 3.5.3 updaten.

Kortom, daarom heb je vaak de laatste versie nodig, die is gewoon iets dichter bij 'klaar'. En om die te kunnen installeren heb je de laatste versie van Ubuntu nodig. Doublekill. :P
't Is al een wat oudere post, maar hey. Dit is één van de redenen dat ik op m'n laptop geen Ubuntu (meer, wel jaren gedraaid, maar ze hebben het verprutst op gegeven moment) of Debian heb geïnstalleerd. Ik vind automatische dependency-checking best mooi, maar in het bovenstaande probleem zou ik geen zin hebben. Je zit er op gegeven moment wel een beetje aan vast en da's natuurlijk gewoon onhandig.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Mint 16 Cinnamon RC boot anders zo snel dat het toch weer even leuk is. :D Lekker vers nieuwste packages. Lekker gratis. Gewoon oude /home/ gebruiken en zoveel gedoe is het upgraden nu ook weer niet. :D

Probeer de liveISO maar eens, 64 bit staat onderaan. Je denkt hey wat gaat dat bootlogo traag maar voordat je teleurgesteld wordt *ploep* wut? :D Hij is klaar!

En even lijstje bijhouden van dingen die je aanpast, dan kan je die bij een upgrade even backuppen en mergen met meld (OMG wat een onmisbare tool is dat voor simpel mergen tot compleet syncen). Hier is mijn lijstje:
  • Backup key files:
    • [url]/etc/sudoers[/url]
    • [url]/etc/udev/rules.d[/url]
    • [url]/etc/fstab[/url]
    • [url]/etc/init.d/[/url]
      • rc.local
      • custom daemons
    • [url]/etc/hosts[/url]
    • [url]/etc/network/interfaces[/url] Static IP -> Manual merge
    • [url]/etc/lightdm/lightdm.conf[/url]
    • [url]/etc/X11/xorg.conf[/url]
    • [url]/etc/default[/url]
      • custom daemons
  • Backup local directories:
    • [url]/usr/local/bin[/url]
    • [url]/usr/local/pixmaps[/url]
    • [url]/usr/local/share[/url] for manually installed apps
    • /opt for manually installed apps
  • Backup webserver
    • [url]/etc/apache/*[/url]
    • [url]/etc/vsftpd/*[/url]
    • [url]/etc/php5/apache2/php.ini[/url]
    • mysql databases exporteren
  • Samba config + simple shares:
    • [url]/etc/samba/smb.conf[/url]
    • [url]/var/lib/samba/usershares/[/url]
  • GRUB config
    • [url]/etc/default/grub[/url]
    • [url]/etc/grub.d/30_os-prober[/url]
    • [url]/etc/grub.d/40_custom[/url]

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 22-11-2013 22:59 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er iemand een goed script om een map te legen behalve de bestanden die jonger zijn dan zeven dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:45:
Weet er iemand een goed script om een map te legen behalve de bestanden die jonger zijn dan zeven dagen.
Ja, ik!

Heb je de regels al eens gelezen? Dit soort opmerkingen worden niet op prijs gesteld.

[ Voor 18% gewijzigd door Hero of Time op 10-12-2013 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Dat moet lukken in bash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
code:
1
find -ctime '+7' -type f | xargs rm

Oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DieterVDW schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:49:
[...]

code:
1
find -ctime '+7' -type f | xargs rm

Oid...
Dit is echt totaal niet op z'n plaats hier...

offtopic:
Maar je kunt beter "-exec rm {} \;" gebruiken i.p.v. "| xargs rm", in verband met mogelijke spaties.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Room42 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:10:
offtopic:
Maar je kunt beter "-exec rm {} \;" gebruiken i.p.v. "| xargs rm", in verband met mogelijke spaties.
offtopic:
Oefening voor de gebruiker ;) . Er zit nog een fout in btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
offtopic:
-exec rm "{}" \;

[ Voor 17% gewijzigd door Sando op 10-12-2013 14:59 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:24
Je kunt ook '-delete' gebruiken i.p.v. '-exec rm "{}" \;' , ziet er cleaner uit en je bent ook van het spatie/special character-probleem af.
De quotes van '+7' zijn niet nodig.
Tenslotte kan je volgens mij beter '-mtime' (modification time) gebruiken i.p.v. '-ctime' (creation time). Anders gooi je bestanden weg die een jaar geleden zijn gemaakt, maar gisteren gewijzigd. Tenzij dat de bedoeling is natuurlijk ;)

Dus:
code:
1
find -mtime +7 -type f -delete

[ Voor 47% gewijzigd door Ertepeller op 10-12-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 10:59

neanderthaler

Are friends electric?

Ik kwam net Linux Deepin tegen, dat ziet er goed uit!

Linux Deepin (formerly Hiweed GNU/Linux) is a Chinese distribution, based on Ubuntu. Its features include preconfigured Chinese applications, such as Chinese (simplified) input method, Chinese-English and English-Chinese dictionaries, and Chinese (simplified) true-type fonts

http://www.thecodingstudi...nux&release=Deepin%202013

De dock is een soort van verwerkt in de onderbalk en links gecentreerd. Ik gebruikte graag Elementary OS vanwege de eye-candy, maar ik ga deze zeker ook even proberen, wat rommelen met Ubuntu Tweak, Zoncolor etc.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-ZngdNqc1SII/Upe4PfdMauI/AAAAAAAAGQ0/lZXNAWMAO64/s1000/deepin-4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 17:30
neanderthaler schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:30:
Ik kwam net Linux Deepin tegen, dat ziet er goed uit!

Linux Deepin (formerly Hiweed GNU/Linux) is a Chinese distribution, based on Ubuntu. Its features include preconfigured Chinese applications, such as Chinese (simplified) input method, Chinese-English and English-Chinese dictionaries, and Chinese (simplified) true-type fonts

http://www.thecodingstudi...nux&release=Deepin%202013

De dock is een soort van verwerkt in de onderbalk en links gecentreerd. Ik gebruikte graag Elementary OS vanwege de eye-candy, maar ik ga deze zeker ook even proberen, wat rommelen met Ubuntu Tweak, Zoncolor etc.

[afbeelding]
Dat ziet er mooi uit, had al nieuws voorbij zien komen, maar die Elementary OS ziet er nog mooier uit vind ik. Wel veel van mac weg dat wel, maar ziet er zeker wel mooi uit. Gebruik nu Ubuntu met Docky, maar ik ga nu toch maar even elementary os proberen.

Ik zit echt te wachten tot Bitwig studio uitkomt. Dan kan ik denk ik straks helemaal overstappen naar Ubuntu. Ben windows echt beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb hier nu een nieuwe laptop: HP Elitebook 850, en daar meteen de windows afgegooid, en Ubuntu 13.10 erop gezet. Ik was tot nu toe nog niet zo onder de indruk van Unity, maar dacht, ach, het zal wel gewenning zijn, en je kunt het vast voldoende aan je wensen aanpassen.
Nu ik er wat mee mee gedaan heb, komen de twijfels terug. Waarom kan ik geen screensaver draaien (of vinden in de standaard repo ?) Waarom moet ik nu een extra tooltje installeren om mijn buttons niet links, maar rechts boven in een venster te krijgen ? Waar zijn mijn taskbar-applets (cpufreq en temp, disktemp, etc) en hoe de neuk pas ik de dingen die er al staan aan ? Waarom krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om de default applicatie voor afspelen van video's te wijzigen naar xine of gxine ?

Het lijkt erop dat het idee achter unity is dat 1 interface voor allerlei apparaten goed moet werken, maar een laptop is geen telefoon of tablet. Optimaliseren voor touch-bediening is contra-productief voor een apparaat met 2 muisknoppen.
Ik moet maar weer terug naar gnome denk ik. Of een kde-desktop erop zetten. Ik ben er nog niet uit, maar unity gaat het niet worden denk ik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

u_nix_we_all schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:39:
Ik heb hier nu een nieuwe laptop: HP Elitebook 850, en daar meteen de windows afgegooid, en Ubuntu 13.10 erop gezet. Ik was tot nu toe nog niet zo onder de indruk van Unity, maar dacht, ach, het zal wel gewenning zijn, en je kunt het vast voldoende aan je wensen aanpassen.
Nu ik er wat mee mee gedaan heb, komen de twijfels terug. Waarom kan ik geen screensaver draaien (of vinden in de standaard repo ?) Waarom moet ik nu een extra tooltje installeren om mijn buttons niet links, maar rechts boven in een venster te krijgen ? Waar zijn mijn taskbar-applets (cpufreq en temp, disktemp, etc) en hoe de neuk pas ik de dingen die er al staan aan ? Waarom krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om de default applicatie voor afspelen van video's te wijzigen naar xine of gxine ?

Het lijkt erop dat het idee achter unity is dat 1 interface voor allerlei apparaten goed moet werken, maar een laptop is geen telefoon of tablet. Optimaliseren voor touch-bediening is contra-productief voor een apparaat met 2 muisknoppen.
Ik moet maar weer terug naar gnome denk ik. Of een kde-desktop erop zetten. Ik ben er nog niet uit, maar unity gaat het niet worden denk ik.
Ik zou zeggen: geef het een maandje de tijd. Het is compleet anders dan wat je gewend bent dus in eerste instantie staat alles je tegen. Maar wellicht bevalt het uiteindelijk prima als je er een tijdje mee gewerkt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Screensavers, srsly? Anno 2013?

De rest is idd een kwestie van wennen of even de nieuwe pakketten opzoeken. Ik ben Unity gaan waarderen in multi-monitor setups.
Pagina: 1 ... 46 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!