Sando schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:55:
[...]
Het is inderdaad moeilijk om te begrijpen wat "Gewoon werken" en "zonder moeite" betekent. Hoe kan een linuxgebruiker nou niet van moeite doen houden? Zou ik überhaupt weten waar ik het over heb?
Je weet zeker wat je doet en daar respecteer ik je voor. Je doet zelfs meer met het OS dan ik.
Kon je voor elk pakket 'even een PPA toevoegen' om nieuwere releases te krijgen, dan was dat handig, hoewel je dan toch voor elk pakket op zoek gaat naar een PPA wat niet veel beter is dan elk programma apart opzoeken zoals bij Windows.
Ah, ja, ik gebruik al jaren geen PPAs meer. Even vergeten dat niet elk pakket een PPA heeft, en als die er is, dat er ook niet altijd de laatste versie in staat. Als je 10 programma's gebruikt die in een PPA nieuwer is dan in de default repo, ben je idd niet veel anders bezig dan met Windows waar de programma's een ingebouwde update functie hebben.
Maar, slimme jongen, ook dat is niet altijd zo. Zo kon ik niet eens de laatste Marble (linux native notabene) installeren op een half jaar oude Ubuntu. Dan moesten er allerlei dependencies mee en dat kon gewoon niet zonder andere programma's stuk te maken. Een PPA verandert daar niks aan. En die laatste versie kon je voor Windows (notabene) wel gewoon downloaden en installeren. Rhythmbox, zelfde verhaal. Digikam, zelfde verhaal.
Ja, dat is idd een lastig geval met libraries waar ze tegen programmeren. Wat mij wel is opgevallen toen ik nog Ubuntu gebruikte was dat ze bij de release al redelijk verouderde libraries gebruikten. Als een nieuwe versie van een programma dan een bepaalde functie/API gebruikt wat niet beschikbaar is bij de distro meegeleverde libraries ben je zuur. Die dan update gooit je hele OS in de war, omdat ze zo specifiek zijn met het eisen van versies (e.g. dep: 1.2-ubuntu4 ipv =>1.2).
Leuk dat ze dan kunnen garanderen dat hun OS niet stuk gaat, maar je wordt ook flink beperkt. Jammer, stuk van de kracht van Linux weg. Tuurlijk, je kan proberen het handmatig te gaan compileren, maar dat wil je ook niet. Je hebt geen garantie dat het programma werkt zoals het zou moeten (library beperkt functie X, functie Y is niet beschikbaar), maar het is ook veel omslachtiger.
Katsunami schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:44:
[...]
Eigenlijk moet ik Redsandro wel gelijk geven.
Linux werkt prima, maar als je iets wil doen dat ook maar éven buiten je distro's repo valt, dan is het vaak gewoon niet mogelijk zonder heel veel gezeik. Ik heb nog steeds het gevoel dat, hoe "modulair" Linux ook is, alles als een enorme kluwen in elkaar hangt, wat het uiteindelijk dus niet modulair maakt.
OK, het is prima dat Debian Firefox... eh... Iceweasel 17 in de repo heeft zitten, maar Firefox zelf is ondertussen al bij 24. Onder Windows en de Mac is het "download, install (of upgrade), done". Onder Linux (Debian) moet ik maar wachten totdat hij eindelijk in Testing terecht komt (en wellicht is Firefox zelf dan al bij 26 of 27), of "even een dingetje doen", zoals een unstable repo toevoegen en de versie daaruit halen. (En een Testing apt-pin aanmaken voor alle pakketten behalve Iceweasel, anders upgrade bij de volgende apt-get upgrade het hele systeem naar unstable.)
Voor de reden dat Iceweasel nog steeds niet op versie 24 zit in Debian Testing, is door de maintainer en FTP master. Zie
http://release.debian.org...ting.pl?package=iceweasel. Alles kan je wel vinden op
http://packages.qa.debian.org. Best handig, zo kan je ook zien waarom een package opeens niet meer beschikbaar is, zoals ik een tijd terug had met Compiz-fusion.
In geval van Icedove (Thunderbird) heeft dat niet eens zin, want die is in zowel Testing als Unstable nog versie 17. (Thunderbird zelf is bij 24.) De gedownloade 32-bit versie kan ik niet installeren, omdat die ia32-libs nodig heeft; en die kan ik niet installeren omdat die conflicteren met een ander programma uit de repo dat ik nodig heb. Debian lijkt daar niks om te geven, omdat ze van ia32-libs aan het afstappen zijn.
Dat komt omdat ia32-libs was bedacht voordat multi-arch volledig van de grond kwam. Alle software wat nu hierop afhankelijk is, is eigenlijk fout bezig. Het levert zo ongelooflijk veel troep op, dat wil je eigenlijk niet meer. Enige reden dat ia32-libs nog beschikbaar is, is juist voor deze ranzige software dependency. Mozilla is prima in staat om de dependencies aan te passen zodat het correct werkt. Damn, zelfs MS kan het met Skype! En dat hebben ze nog best snel gedaan ook. Waarom kan Mozilla, dat zo zit te hameren op 6-wekelijkse releases, dat niet? Sterker nog, waarom kunnen zij weer geen volledige 64 bit build maken, maar alle andere distro's wel?
In dit geval wijs ik mijn beschuldigende vinger naar Mozilla, die blijkbaar overal schijt aan heeft en hun eigen ding doet. Wanneer wordt het nou mogelijk om extensies te installeren, updaten en verwijderen zonder te moeten herstarten? Na 20+ versies kan dat nog steeds niet! Ik heb een nieuwsartikel op de FP gezien dat ze dat eindelijk gaan doen, maar dat is alweer 2 maanden geleden (of langer). Nu gebruik ik Firefox niet, dus zo erg irriteer ik mij er niet aan, maar het is wel belachelijk hoe lang je er op moet wachten.
Dat is iets wat veel mensen tegenhoudt om Linux permanent te gebruiken; de afhankelijkheid van de maintainer, om een pakket bij te werken naar de laatste versie.
Veel mensen updaten hun software nauwelijks. Meldingen over updates worden weg geklikt en als iets niet meer werkt, mag de handige jongen om de hoek het systeem weer eens opschonen van virussen en andere shit die niet op het systeem had kunnen komen als men de updates netjes geïnstalleerd had.
Het zou mogelijk moeten zijn om gewoon via de repo te werken, en als er dan een programma is dat (veel) nieuwer is, buiten de repo om, dan zou dat gewoon moeten werken met een download, unzip en een symlink. Dat werkte vroeger ook zo voor Firefox, maar niet meer sinds ia32-libs gedonder oplevert.
Mbt Firefox, dat heb ik hierboven uitgelegd. Maar voor de rest, ik weet niet of ik daar zo blij van zou worden. Dan heb je een OS wat straks zo oud is als XP met allerlei programma's los erop dat maar wat doet zonder een samenhangend geheel te zijn. Het is dan een zooitje dat niet geoptimaliseerd is en komen er klachten van "eerder was pakket Y nog snel, nu is 't traag".
[/quote]
DevilsProphet schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:35:
[...]
Dat had ik voor bij pidgin, iets waarvoor ik in windows trouwens GTK voor moest installeren. Op WinXP, een OS van bijna tweeduizend jaar oud, kan ik blijven updaten. Op Ubuntu OuderDan.DeNieuwste is dat schier onmogelijk, want dependency hier, dependency daar, mi mi mi. Waarom lukt dat dan op windows wél zonder problemen?
Omdat er op Windows niets afhankelijk is van GTK en ze dat bundelen met Pidgin. Het hele programma staat in 1 map, that's it. in Linux is dat niet zo. Het is afhankelijk van libraries van 't systeem, daar moet je het mee doen. Heeft ook zo z'n voordelen, zie hieronder.
Misschien moeten ze het aanpakken zoals Steam (ja, van Valve) het aanpakt: voor elke game gaat die een private installatie doen van DirectX, dotNET en de vc++ redistributable, zodanig dat elke game de juiste libs heeft omdat juist elke game zijn eigen libs krijgt. Beetje overkill misschien, maar zo zijn we tenminste af van die gore dependencies.
Overkill wellicht, maar ook een groot beveiligingsrisico. Als je een spel installeert dat een brakke library versie mee brengt, zal die nooit een update krijgen. Door die brakke library heb je zo toegang tot 't systeem met alle gevolgen van dien. Het is dus niet altijd handig.