Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:56:
601.228666] sd 6:0:0:0: [sdb] 250880 512-byte logical blocks: (128 MB/122 MiB)
wellicht dat die 128 van de 122 er wat mee te maken heeft :) ...
Wat heeft het verschil van Megabyte en Mebibyte er mee te maken?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-10 11:32
Misschien een gekke vraag.
Wordt hier het journaal gemaakt?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

iRicardo schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:28:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B8itd6bIAAE2Ltq.jpg
je suis NOS

[ Voor 15% gewijzigd door himlims_ op 27-05-2015 09:31 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:41

BoAC

Memento mori

iRicardo schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:28:
Nee hoor, het journaal wordt ondanks ons gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 11:45

-ko-

Leidend Voorwerp

Nooit echt intensief gebruikt, maar wel een van de eerste distro's die ik begin 2000 getest heb. Jammer. :-(

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 22:38
Hmm ook ooit een keer geprobeerd geloof ik .. maar toen hetzelfde probleem als met RedHat .. installer wou niet echt met weinig ram. Enige distro die werkte was Debian and the rest is history.
Achja er zijn voorlopig nog genoeg distro's over .. van groot tot klein .. tis vooral weer een oude naam die van het toneel verdwijnd.

En ja de NOS zit bij tweakers in de kelder .. en er komen ook regelmatig indianenverhalen voorbij ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Werkten de BSDs niet gekkie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Geen idee .. me toen niet aangewaagd :)
Was al blij genoeg dat er wel iets werkte (naast windows 98 met router/nat progsel waarvan ik de naam vergeten ben).

Ah mooi Debian heeft ook netinstall images staan met de non-free firmware er wel in .. mooi kan dat ook op de installer stick erbij .. preseed file ook nog eens aanpassen zodat ik m'n basis packages gelijk geinstalleerd krijg.
Nou alleen dat stomme uefi boot gedoe nog eens onder de knie krijgen .. met syslinux wou dat in eerste instantie nog niet echt werken .. gedoe met het laden van de juiste modules omdat tie verschillen tussen legacy en uefi .. en hij niet gewoon automagisch de juiste wil pakken. Of misschien over gaan op grub .. kijken of dat beter wil werken.

[ Voor 124% gewijzigd door gekkie op 27-05-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

gekkie schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:59:
Nou alleen dat stomme uefi boot gedoe nog eens onder de knie krijgen .. met syslinux wou dat in eerste instantie nog niet echt werken .. gedoe met het laden van de juiste modules omdat tie verschillen tussen legacy en uefi .. en hij niet gewoon automagisch de juiste wil pakken. Of misschien over gaan op grub .. kijken of dat beter wil werken.
grub werkt toch ook icm uefi? bios toont mij; windows / ubuntu / gentoo bij boot-options

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
himlims_ schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:24:
[...]
grub werkt toch ook icm uefi? bios toont mij; windows / ubuntu / gentoo bij boot-options
Yups .. syslinux ook .. in theorie ... viel in de praktijk dus tegen helaas.
Moet vooral ook met oude flaps testen dat als uefi werkt .. dat legacy ook nog steeds netjes blijft werken, tis wel ook een rescue USB stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij UEFI gebruik ik de laatste tijd geen tussengeschakelde bootloader meer (had een tijdje vooral gummiboot gebruikt) maar rechtstreeks de UEFI-eigen bootloader om een kernel (of misschien ook eerder een kernel-interne bootloader) te booten. Maar goed, dat moet natuurlijk wel net kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 27-05-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
begintmeta schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:41:
Bij UEFI gebruik ik de laatste tijd geen tussengeschakelde bootloader meer (had een tijdje vooral gummiboot gebruikt) maar rechtstreeks de UEFI-eigen bootloader om een kernel (of misschien ook eerder een kernel-interne bootloader) te booten. Maar goed, dat moet natuurlijk wel net kunnen.
Maar dan moet je daar neem ik aan het nodige voor in je bios instellen ?
En de vraag is of dat dan uberhaupt weer bij elke uefi implementatie gaat werken ..
(heb je de kans om de handel opnieuw te ontwerpen en implementeren ... bakken ze er weer zoiets braks van)
Maar goed is nog wel weer een stoei projectje .. en daarna op zo veel mogelijk apparaten eens uitproberen of het ook overal werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 27-05-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je hoeft eigenlijk niet echt iets bijzonders in te stellen, alleen dat de computer niet in 'legacy mode' boot en eventueel securebootinstellingen doen (uitzetten of eigen signatures installeren). Vervolgens kan je UEFI de kernel booten (de kernel moet daarvoor wel geschikt zijn, maar volgens mij doen de meeste distro's dat tegenwoordig wel). Je kan dan de verdere instellingen (bijvoorbeeld over de payload/boot parameters) via de firmware-interface vanuit het OS doen (efibootmgr in linux bijvoorbeeld), of de gewenste boot-entry selecteren via firmware-menu's.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 27-05-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 21:41

BoAC

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 21-10 14:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Mandrake, waar is de tijd ... . De enige distributie waar ik ooit voor betaald heb. Damn, nu heb ik zin om deze nog eens te installeren :p

Wat UEFI betreft: het is allemaal leuk in theorie, spijtig genoeg werkt het in de praktijk niet altijd goed. Wanneer de UEFI niet goed gebouwd is of moeite heeft om de UEFI partitie te vinden dan durft het wel eens mislukken. Heb er al eens enkele uren mee verloren omdat Debian/GRUB maar niet wilde starten vanop de HDD.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb wel mazzel, de laatste en enige keer dat er echt iets mis was met een EFI ligt voor mij alweer een tijdje terug ((U)EFI boot-fail + BIOS unwriteable). Problemen met het vinden van de ESP ben ik nog niet tegengekomen. Maar goed ik neem ook maar een erg kleine steekproef. Dat het in praktijk niet altijd goed werkt staat buiten kijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Vraagje voor die linux experts, is de 4.0 kernel op een 14.04 LTS een verantwoord iets of liever niet doen?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

iRicardo schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:03:
Vraagje voor die linux experts, is de 4.0 kernel op een 14.04 LTS een verantwoord iets of liever niet doen?
ligt eraan hoe systeem is ingezet ;)
maar kunt toch gewoon een 4.0 toevoegen, werkt het niet na tevredenheid, vorige kernel booten?

instructies; http://ubuntuhandbook.org...nux-kernel-4-0-in-ubuntu/

//edit; gelukt?

[ Voor 14% gewijzigd door himlims_ op 27-05-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
himlims_ schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:07:
[...]
ligt eraan hoe systeem is ingezet ;)
maar kunt toch gewoon een 4.0 toevoegen, werkt het niet na tevredenheid, vorige kernel booten?

instructies; http://ubuntuhandbook.org...nux-kernel-4-0-in-ubuntu/
Seems legit. Thanks, zal er ff naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De vraag is ook altijd waarom een bepaalde kernel aantrekkelijker is dan een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Erhmm weet niet of er al een 4.0.x is met de raid0 fix .. niet dat je snel raid0 zal draaien als je data je lief is .. maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 21-10 15:53

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Sinds Linux 3.0 wordt er geen bijzondere waarde meer gehecht aan een .0 release. Het is dus niet zo dat de 4.0 kernel heel anders is dan de laatste kernel uit de 3 serie. De verschillen zijn ongeveer even groot als de verschillen tussen twee opeenvolgende kernels uit de 3 serie.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Uiteraard wel kans op wat stabiliteits verschillen tussen een LTS kernel met een hoge x.x.? tov de laatste kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

zelfs 3.0 was eigenlijk geen .0 meer zoals we ooit hadden met 2.0, 2.2, 2.4, 2.6. Linus vond alleen dat de 2.6.x te hoog begon te worden.

Stabiliteitsverschil zou er in principe niet mogen zijn. De linux kernel zal 1 van de meest geauditeerde stukjes software zijn in heel het linux systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blokker_1999 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:41:
Stabiliteitsverschil zou er in principe niet mogen zijn. De linux kernel zal 1 van de meest geauditeerde stukjes software zijn in heel het linux systeem.
Maar dan zouden x.x.? releases en LTS ook overbodig zijn :+ er duikt toch steeds nog genoeg op ook na zo'n 6 a 7 release candidates en de eigenlijke releases.
(maar goed meestal valt het wel mee met de ernst van regressies en issue's en zijn ze vrij specifiek)

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 27-05-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
met name filsystems en aanverwanten lijken voor mijn gevoel van tijd tot tijd wat met vervelende problemen te kampen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
begintmeta schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:08:
met name filsystems en aanverwanten lijken voor mijn gevoel van tijd tot tijd wat met vervelende problemen te kampen te hebben.
Hmm is dat dan niet vooral vanwege de gevolgen ?
Laatste keer dat ik ext4 issues heb gehad is volgens mij al wel weer eventjes terug, misschien dat je met btrfs (of networkfs'en) wat meer kansen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

gekkie schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:54:
[...]

Maar dan zouden x.x.? releases en LTS ook overbodig zijn :+ er duikt toch steeds nog genoeg op ook na zo'n 6 a 7 release candidates en de eigenlijke releases.
(maar goed meestal valt het wel mee met de ernst van regressies en issue's en zijn ze vrij specifiek)
LTS in de linux kernel is een vrij jong gegeven. En die kernel word niet specifiek ontwikkeld voor LTS, maar er word 1x per jaar een LTS kernel gekozen die een langere ondersteuning krijgt zodat deze interessanter word voor bijv. embedded toepassingen. Deze kernel maakt dan ook deel uit van een uitgebreider pakket dat een LTS status krijgt. Zie ook dit persbericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blokker_1999 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:25:
[...]
LTS in de linux kernel is een vrij jong gegeven. En die kernel word niet specifiek ontwikkeld voor LTS, maar er word 1x per jaar een LTS kernel gekozen die een langere ondersteuning krijgt zodat deze interessanter word voor bijv. embedded toepassingen. Deze kernel maakt dan ook deel uit van een uitgebreider pakket dat een LTS status krijgt. Zie ook dit persbericht
Maar als op volgende kernels absoluut geen regressies zouden kennen .. inclusief ABI (die in theorie in beton gegoten is) .. dan is een LTS toch ook niet echt nodg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Er is geen garantie dat er geen regressies zijn, zelfs niet bij LTS-kernels. Het punt is dat het versienummer daar niks over zegt. Linus heeft min of meer willekeurig een release van de versie 4.0 voorzien. Het had net zo goed een release eerder of later kunnen zijn. Het doel is om de (terechte) angst voor .0 releases weg te nemen. Bij veel software is de .0 versie heel anders dan de vorige versie. Er gaat vanalles stuk en mensen zijn bang om te upgraden. In de Linux kernel proberen ze dat te voorkomen. De 4.0 release is gewoon de volgende in de serie, niet meer en niet minder. Het versienummer zegt helemaal niks.

Overigens, om spraakverwarring te voorkomen, bij een regressie denk ik aan dingen die stuk gaan. Dat is nooit de bedoeling maar kan altijd gebeuren. Bij iedere volgende versie kunnen er dingen veranderen maar zolang dat met opzet is noem ik het geen regressie.

Bij een LTS-versie proberen ze een bepaalde kernel een lange tijd te onderhouden en zo stabiel mogelijk te maken. Er worden dus alleen bugs opgelost en geen nieuwe features meer toegevoegd. Door met meerdere partijen af te spreken om samen een LTS-versie te beheren kan alle energie op die ene versie worden gefocussed. Het staat overigens niet van te voren vast wat een LTS-versie gaat worden.
Ongeveer eens per jaar kiezen de partijen die behoefte hebben aan een LTS-versie samen welke release ze daar voor gaan gebruiken en dan blijven ze die verbeteren zolang ze dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 00:20:
[mbr]Aangezien ik nog steeds geen bier heb gehad heb ik toch maar even een nieuw topic geopend:
[Cinnamon] Settings niet aanpasbaar [/mbr]
Bier is onderweg, maar thanks! Zal in dat draadje verder gaan ;) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wil misschien een V.90 modem toevoegen, voor inbelverbinding (eventueel uitbelverbinding) en vooral voor een fax-gateway (een beetje een anachronisme natuurlijk, maar toch). Hylafax en een extern modem liggen dan voor de hand, heeft iemand nog andere ideeen/tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

begintmeta schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:48:
Ik wil misschien een V.90 modem toevoegen, voor inbelverbinding (eventueel uitbelverbinding) en vooral voor een fax-gateway (een beetje een anachronisme natuurlijk, maar toch). Hylafax en een extern modem liggen dan voor de hand, heeft iemand nog andere ideeen/tips?
gewoon mobieltje eraan hangen? O-)
zou voor mail2fax oplossing gaan

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 28-05-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een mail2fax oplossing opzetten was inderdaad de bedoeling met gebruik van Hylafax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De non-tweakers oplossing is het niet zelf te bouwen maar kant-en-klaar af te nemen als service. Er zijn talloze bedrijfjes die dat willen doen. Dan kan je nog keizen of je direct je mails naar hun server wil sturen of dat je zelf een mail-server draait die dan fax-over-ip gebuikt om de fax door te sturen.

Denk er bij fysieke modems aand dat die niet lekker samen gaan met virtualisatie. Er zijn wel USB-over-IP-oplossingen om daar mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn server is niet gevirtualiseerd, op zich leek mee een tratitioneel RS-232-V.90 faxmodem een prima basis.Het voordeel daarvan is ook dat ik een tweede kanaal naar mijn server zou kunnen krijgen, naast ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

heb in de aanbieding; 3x Crash Drive gratis helemaal voor nop
have fun!
steam profiel staat in signature

reactie per DM graag

weet, Linux & Gaming, dat gaat prima was beter, maar ga die niet nog eens kicken :X
Geef hier je gamevouchers weg! gaat ie naar windows gamers

geek: Retro-game en -film Kung Fury staan op Steam
^-- sleutels zijn onder weg!! morgen beschikbaar

[ Voor 59% gewijzigd door himlims_ op 29-05-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Crosspost uit Sonos ervaringen- en discussietopic maar ik vermoed dat hier een ander publiek komt. Ik heb met Icecast en DarkIce een internetradio gemaakt waar ik mijn Amarok muziek naartoe kan sturen zodat ik dat via Sonos overal kan afspelen. Erg blij mee *O*.

[ Voor 17% gewijzigd door Hero of Time op 01-06-2015 21:44 . Reden: Parser doet het niet voor mensen die ssl-everywhere gebruiken. Nu kunnen we de titel tenminste zien. ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Waarvoor gebruik je darkice dan .. komt nog ergens analoge audio binnen ?
Ik gebruik zelf ampache (niet erg gepolijst) als voor zowel web als localplay ... localplay gaat via mpd naar de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Mpd *O* soort spotify voor thuis/werk overal. Mpd+php met javascript client = winning :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
In principe omdat de tutorial dat zo uitlegde O-) . Hoe genereer ik anders de inputstream die Icecast het netwerk in stuurt?

Let wel dat het doel is om via Amarok muziek te spelen en niet via een andere speler :).

[ Voor 26% gewijzigd door Sallin op 01-06-2015 20:33 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
himlims_ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 20:31:
Mpd *O* soort spotify voor thuis/werk overal. Mpd+php met javascript client = winning :+
Wat voor php + javascript client heb jij er aan hangen ?
Sallin schreef op maandag 01 juni 2015 @ 20:32:
In principe omdat de tutorial dat zo uitlegde O-) . Hoe genereer ik anders de inputstream die Icecast het netwerk in stuurt?

Let wel dat het doel is om via Amarok muziek te spelen en niet via een andere speler :).
Ken amarok niet echt .. maar goed een korte search laat vooral scriptjes zien die je alsa device afvangen en dat naar icecast pompen. Kennelijk is er niet echt een fatsoenlijke plugin beschikbaar.

[ Voor 50% gewijzigd door gekkie op 01-06-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

gekkie schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:03:
[...]
Wat voor php + javascript client heb jij er aan hangen ?
Patchfork web MPD client (fork of Pitchfork) geloof ik

[ Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 01-06-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Simpele interface van wat ik aan screenshots kan vinden.. maar nog niet gelijk een hele verbetering over ampache (als je leert leven met soms wat knurfterige dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

gekkie schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:23:
Simpele interface van wat ik aan screenshots kan vinden.. maar nog niet gelijk een hele verbetering over ampache (als je leert leven met soms wat knurfterige dingen).
da's niiice speelgoed, was er nog niet toen ik mpd installeerde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ampache is er al wel een tijdje .. ooit ook nog eens "jinzora" geprobeerd .. maar dat was het ook niet helemaal geloof ik. En ooit nog eens overwogen om er zelf eentje te proggen .. met wat fancy jquery multiple drag en drop sort lijstjes enzo .. maar goed dat is gestrand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We hebben een groot MPD topic hier ergens. ;) Misschien handig om die eens op te zoeken en nieuwe leven in te blazen, ipv hier bespreken? Dat houd de informatie tenminste op 1 plek, ipv weer verspreid en onvindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
whoot .. ook de HD 7950 werkt met passthrough en mesa .. zit nog wel een kernelcrash ergens in DPM .. maar goed. Zo eens kijken of ik de fglrx ook aan de praat kan krijgen in een VM'etje .. en eens kijken of tie een beetje wil openCL'en
Hero of Time schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:21:
We hebben een groot MPD topic hier ergens. ;) Misschien handig om die eens op te zoeken en nieuwe leven in te blazen, ipv hier bespreken? Dat houd de informatie tenminste op 1 plek, ipv weer verspreid en onvindbaar.
Hmm voor mij is MPD eigenlijk maar een onderdeeltje van het geheel ... het speelt af .. en je hebt er geen last van ... interactie is voornamelijk met het frontend eigenlijk.

Hmm 600mb aan updates in SID .. kan wel merken dat jessie uit is geloof ik :)

[ Voor 56% gewijzigd door gekkie op 02-06-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:46:
Hmm 600mb aan updates in SID .. kan wel merken dat jessie uit is geloof ik :)
Dan heb je zeker een maand al geen updates meer toegepast. Ik heb wel veel updates ondertussen gehad, maar niet zoveel in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Klopt .. VM's die een maandje stil gelegen hebben .. en dingen als xfce 4.12 enzo die nu allemaal in sid zitten .. dat tikt lekker aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

*O* het is gelukt: "we gaan Steam(os) gebruiken voor les Duits"

nu nog bekijken hoe we dit in praktijk gaan inzetten (accounts / updaten van systeem / kopen games etc.)

idee is om leerlingen (welke moeite hebben te leren) via gaming (counter-strike source / global offensive) met duitse leerlingen in contact te brengen. en op die manier de taal, en samenwerking vergroten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Geen Suse met een Duitsche locale ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Geniaal idee! Maar hoe kom je aan die Duitse leerlingen? Zijn er games met aparte Duitse servers die je hier voor kan gebruiken of hebben jullie contact met een Duitse school? Je kan ze natuurlijk ook Wolfenstein laten spelen >:)

Het gaat wel een leuk vocabulair opleveren: "Schießen! Schießen! Himmeldonnerwetter!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

gekkie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:42:
Geen Suse met een Duitsche locale ? :p
hebben kleine 3426 werkplekken over 8 locaties, en jah overal Ubuntu (LTSP) beschikbaar :P (BYOD is aantal wat terug lopend - even actuele aantal erbij gepakt) gaan we geen duitse suse langs zetten :)

Heb t.net als eens voorgesteld om hier te komen kijken (video repo) maar geen intresse in ofzo. Jammer, draaien hier de grooste hippie omgeving van Benelux. CT'magazine en Linux Magazine hebben we nog in gestaan. En nederlandse-linux-gebruikers-groep is ook geen onbekende
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:24:
Geniaal idee! Maar hoe kom je aan die Duitse leerlingen? Zijn er games met aparte Duitse servers die je hier voor kan gebruiken of hebben jullie contact met een Duitse school? Je kan ze natuurlijk ook Wolfenstein laten spelen >:)

Het gaat wel een leuk vocabulair opleveren: "Schießen! Schießen! Himmeldonnerwetter!"
Initiatief is samenwerking met docent Duits, hij heeft goede contacten met docenten uit Duitsland. En op die manier gaan we momentje plannen, zetten servertje op en joinen maar.
Wolfenstein jah tof, maar ligt denk ik ik wat gevoellig; kids kennen dat niet, maar Counterstrike wel.

Als die knakkers uit Denemarken een opschieten en Lego Linux uitbrengen zie ik ook nog wel mogelijkheden :P

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 02-06-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm de duitse C'T .. wel het laatste computerblad wat ik nog wel eens las .. nu nog wel heise.de in de rss-feeds staan. Zo'n repo zou opzich niet misstaan .. ze knippen plakken af en toe wel een berichtje over Linux in München etc, maar een eigen repotje zou natuurlijk ook niet misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik vraag me af hoe nuttig dat zal zijn, er komt in een gemiddeld potje van een willekeurige multiplayer shooter nou niet echt veel vocabulaire langs, hoogstens wat scheldwoorden en "gg".

Dan kun je ze beter een campaign-spel laten spelen in het Duits of zo lijkt me.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
himlims_ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:28:
[...]

hebben kleine 3426 werkplekken over 8 locaties, en jah overal Ubuntu (LTSP) beschikbaar :P (BYOD is aantal wat terug lopend - even actuele aantal erbij gepakt) gaan we geen duitse suse langs zetten :)
Mooie installatie :) Ik ben zelf erg geintresseerd in LTSP. Hoe hebben jullie het aangepakt? PC's zonder disk? DHCP server buiten LTSP server? Ik vraag me eigenlijk af of je veel serverkracht nodig hebt om zo'n werkplekken te serveren. In principe moet de LTSP server enkel bestanden serveren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Vooral een erg betrouwbaar netwerk gok ik ?

Hmm weet niet wat ik heb met Debian Jessie updates .. wederom een dooie grub ...
alleen nu op een remote server .. zonder KVM .. wel met recovery image. Grub reinstall deed niet veel ..
ahwel .. back to good old times ... lilo to the rescue :+ et voila het kreng boot weer.

[ Voor 76% gewijzigd door gekkie op 02-06-2015 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

LEDfan schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:58:
[...]

Mooie installatie :) Ik ben zelf erg geintresseerd in LTSP. Hoe hebben jullie het aangepakt?
ubuntu ltsp (cluster control)
KVM voor beheer virtuele beestjes,
Samba was best tricky, samba ontwikkelaars uit duitsland nog op visite gehad (iets met de LDAP koppeling)
Revolution Linux, uit canada heeft geholpen met thinclient ondersteuning en implementatie
Gluster voor de opslag
SOgo voor de mail, kalender en mobiele ondersteuning
• in-house systeem voor installatie windows clients met unieke configuratie afhankelijk van ruimte/les/lokaal/locatie etc (uitrol/installatie via torrent). Onze ontwikkelaars van de afdeling hebben dat in elkaar gehacked, als het goed is wordt het systeem dit jaar open-source vrijgegeven *O*
PC's zonder disk?
kan, hoeft niet. We hebben zowel fat- als thinclients. Die zijn zo geconfigureerd dat ethernet 1e boot device is. Waarna er een pxe-menu verschijnt. Daarin zitten diverse opties, de gebruiker kan kiezen voor Zinloos Windows 7 of Ubuntu. Verder zijn er nog wat beheer tools beschikbaar en optie om werkplek te installeren (niet van ICT afhankelijk voor installatie werkplek) Ongeacht of gebruiker voor windows of ubuntu kiest, krijgt die altijd zijn files tot beschikking.

Wat wel een gedoe/pain-in-ass is de compatabiliteit en ondersteuning bij gebruik Microsoft en LibreOffice. De opmaak van documenten is niet 1:1 uitwisselbaar en dat verspringt en veranderd in de twee pakketen. Ben nu aan experimenteren met WPS-Office maar gesloten karakter en 'onbekende ontwikkelaar' ligt niet in lijn het huidig beleid }:O
DHCP server buiten LTSP server?
..begrijp je vraag niet zo goed. Alle 'known-devices' hebben een fixed ip- gekoppeld aan mac-addres. Is het een BYOD of 'onbekend' ding, komen die in aparte vlan. Vervolgens zijn er diverse mogelijkheden om toch op 'het netwerk' te komen, oa via NoMachine/NX
Ik vraag me eigenlijk af of je veel serverkracht nodig hebt om zo'n werkplekken te serveren.
dat valt best mee, ook wanneer de gebruiker compiz(bijv. die 3d cube) activeert, dan krijgt enkel de client het druk. Via Cacti verloopt basis monitoring, zie mijn desktop
Sommige toepassingen worden op de client uitgevoerd (bijv. thunderbird/firefox/chrome/gimp etc.) minder zware toepassingen draaien op de server.
In principe moet de LTSP server enkel bestanden serveren, toch?
het is een soort van terminal-sessie; alle files (profiel en /home) staan op de server, afhankelijk van client of er data getransporteerd wordt van de gebruiker. De localapps maken dat mogelijk. Client doet wel wat, maar voornamelijk de server/opslag die het werk verrichten. En zoals gekkie zegt;
gekkie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:12:
Vooral een erg betrouwbaar netwerk gok ik ?
:Y cisco switches, aantal vlannetjes en paar wifi netwerken
Hmm weet niet wat ik heb met Debian Jessie updates .. wederom een dooie grub ...
alleen nu op een remote server .. zonder KVM .. wel met recovery image. Grub reinstall deed niet veel ..
ahwel .. back to good old times ... lilo to the rescue :+ et voila het kreng boot weer.
lilo, syslinux, grub-efi-v2, kernel EFI stub en Burg volgens mij ook nog :)

[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 03-06-2015 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
En al wel eens netwerk trouble gehad .. en hoe groot is de schade dan ?

Hmm lijkt erop dat grub opeens een zwak had voor gpt .. maar het is een msdos partitie .. ahwel de machine boot weer .. ook na nog wat test rebootjes .. tijd om de koffer in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Nu online
Bedankt voor je uitgebreid antwoord!
Die NoMachine is wel interessant, straks eens uitproberen.

Is dit dan voor een secundaire school of voor een universiteit/hoge school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
himlims_ schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:32:
...
Wat wel een gedoe/pain-in-ass is de compatabiliteit en ondersteuning bij gebruik Microsoft en LibreOffice. De opmaak van documenten is niet 1:1 uitwisselbaar en dat verspringt en veranderd in de twee pakketen. Ben nu aan experimenteren met WPS-Office maar gesloten karakter en 'onbekende ontwikkelaar' ligt niet in lijn het huidig beleid }:O
...
Ja, office is lastig inderdaad, moet office ook worden gebruikt ivm externe partijen of alleen optioneel op de eigen Windows-computers? Zou Calligra Words of AbiWord geen alternatieve mogelijkheden bieden?Of eventueel een LaTeX-gebaseerd systeem (vermoedelijk hoge scholingsinspanning en niet wysisyg, maar de uitiendlijke output van windows en linux zal wel identiek zijn). Je kan mocht WPS het niets zijn ook kijken of je een goede deal kan sluiten met bijvoorbeeld met Softmaker (wel closed en ook niet enorm bekend natuurlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 03-06-2015 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

LEDfan schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:26:
Bedankt voor je uitgebreid antwoord!
Die NoMachine is wel interessant, straks eens uitproberen.
nomachine werkt heel behoorlijk, eens world-of-warcraft via wine over NoMachine (naar thuis) gespeeld. Was verbaast over de hoge framerate. Een fps gaat het niet worden, maar 'rustige' game als wow werkt.
Is dit dan voor een secundaire school of voor een universiteit/hoge school?
voortgezet onderwijs (data outdated zie ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm niet handig van die kennelijk half affe dark themes .. iemand toevallig nog wat leuks ?
Anders zo maar eens grasduinen in het dedicated topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

begrijp je vraag niet helemaal, je zoekt thema maar geen half affe dark?
heb nu Arc-theme draaien;
denk meer leuks in Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6

[ Voor 34% gewijzigd door himlims_ op 05-06-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:52:
Hmm niet handig van die kennelijk half affe dark themes .. iemand toevallig nog wat leuks ?
Ik heb hier Plasma Bolt/Fire/Plasma beschikbaar, maar DarkCold is ook niet slecht. Heb nog wel een paar andere die je mogelijk kan bekijken, maar die heb ik thuis, niet hier op werk.

Of zoek je iets anders dan een GTK2 thema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zolang het op xfce draait ... heb er nu eentje waarbij de slider op de scrollbars ook zwart is en zo nog wat dingen die niet echt lekker gaan. En nog wat met conky aan het prutsen om de handel netjes op het scherm te krijgen zodat het ook wil passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruik zelf ook Xfce, dus de thema's die ik heb genoemd kan je dan iig even bekijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Nu online
gekkie schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:52:
Ook mijn ervaring met themes bij XFCE en Gnome3. Mooie themes maar bv donkergrijze tekst op bijna zwarte achtergrond. Of geen checboxes zichtbaar, maar ze wel kunnen aanklikken: kan je in het rond gaan klikken tot je er vind 8)7 Ik draai vanaf dan gewoon default theme gnome 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
mjah tis natuurlijk ook liefdewerk-oud-papier allemaal .. dus grote kans op een hoop onaffe toestand.
Naja als het straks dondert en bliksemt maar eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hiervoor zie ik dus liever nog een 'Grote DE/WM topic' verschijnen. ;)

Als ik in browsers onleesbare tekst krijg, bijvoorbeeld zwarte tekst op zwarte achtergrond, scheld ik altijd op de prutser die zich webdevver noemt en ga ik maar een browser override css maken om zijn incompetentie te fixen. Maar bij programma's zie ik dat eigenlijk nooit. Het is iets waar ik dan ook op let bij het kiezen van een donker/zwart thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 11:45

-ko-

Leidend Voorwerp

Ik wil al jaren Linux op mijn desktop draaien. Het probleem is dat ik 99% van de tijd achter mijn werk laptop zit met Windows. Er worden wat tools gebruikt waardoor het draaien van Windows op die machine wat logischer is dan een ander OS. Ook wordt door de servicedesk op werk alleen MacOS en Windows ondersteund. Hierdoor heb ik altijd wat aarzelend nagedacht over het installeren van Linux op mijn machine, maar het bleef knagen. Ik miste een goede terminal bijvoorbeeld, en Ruby / Python development is op Linux een stuk simpeler qua setup imo.

De SSD in de laptop is eigenlijk groot zat, maar ik moet ook zakelijk redelijk wat vm's kunnen starten om dingen te testen en wil met niet bezig houden met het managen van diskspace. Een partitie resize was dus niet echt een optie. Maar wat dan?

Toen de machine geleverd werd, kreeg ik netjes alle doosjes en papieren mee. Maar in de machine zat geen SSD, die is later ingebouwd toen de machine voor mij klaar gemaakt werd. Tensame met de RAM upgrade. Waar is die originele schijf gebleven? Misschien in dat doosje van de SSD? Ja dus. :+

Op hddcaddy.com een vervangend component voor mijn cd rom drive besteld. Vervolgens op die plaats de oude 500GB drive geinstalleerd.

Net een uurtje geknutseld, en mijn laptop dual boot nu braaf Win 7 met Arch. Blije -ko-. :-)

Volgende project is misschien om Linux op de SSD te krijgen en Windows op de tragere disk, maar dat zie ik nog wel...

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mooi dat je nu ook een OS hebt waar je je prettig bij voelt.
Heb je overwogen om Windows in een VM te draaien? Dat spaart weer wat reboots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds afgelopen vrijdagmiddag j.l(rond 15:00),kan ik na 1 maand en 3 dagen vertraging uiteindelijk Kubuntu 15.04 gebruiken.

De reden: Er was iets mis gegaan met Grub2 tijdens de 5 correcte installaties,waardoor ik alsnog Boot Repair en toch nog /boot partitie (250 MB is wat te laag voor de kernels !) moest gebruiken. 8)7

Ik heb vannacht alvast Steam erop gezet(rond 05:00),dus morgenochtend na 37 dagen weer gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

250 MB is helemaal niet te weinig voor kernels. Het is alleen niet voldoende voor de volslagen idiote manier hoe Ubuntu met de kernels om gaat. Ze hebben een standaard instelling voor apt om kernel images niet automatisch te laten verwijderen, waardoor je uiteindelijk met 20 images kan zitten waar je geen klap aan hebt. Mijn /boot heeft maar 30 MB in gebruik, dus zou ik met 250 MB nog 220 MB over hebben. Ik heb met Debian eigenlijk nooit last gehad van een te kleine /boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Bij omgubuntu staat vandaag verwijzing naar RSS reader 'Tickr'. Ziet er best smakelijk uit op de desktop.
Afbeeldingslocatie: http://www.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/rss-tickr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/tickr-rss-settings.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 11:00
begintmeta schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:26:
[...]

Ja, office is lastig inderdaad, moet office ook worden gebruikt ivm externe partijen of alleen optioneel op de eigen Windows-computers? Zou Calligra Words of AbiWord geen alternatieve mogelijkheden bieden?Of eventueel een LaTeX-gebaseerd systeem (vermoedelijk hoge scholingsinspanning en niet wysisyg, maar de uitiendlijke output van windows en linux zal wel identiek zijn). Je kan mocht WPS het niets zijn ook kijken of je een goede deal kan sluiten met bijvoorbeeld met Softmaker (wel closed en ook niet enorm bekend natuurlijk).
De WPS compatibiliteit met MS office is wel de beste die ik tot nu meegemaakt heb van "alternatieve" office pakketten. Oorspronkelijke gebruikte ik het enkel op mijn android telefoon om office bestanden te kunnen lezen. Nu gebruik ik WPS ook als standaard office pakket onder elementary en merk dat deze bijna alles gewoon goed doet. Het enige puntje waar nog verbetering in kan is het gebruik van lettertypen. Ergens heeft WPS de neiging om standaard chinese lettertypes te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

fontjes toevoegen:
https://www.linuxliteos.c...d6fafe92fa8b217a407813181

en debje van WPS fonts:
http://kdl.cc.ksosoft.com...-office-fonts_1.0_all.deb

hier hebben ze het over cloud-fonts, geen idee, 0 ervaring mee:
http://www.kingsoftstore....w-to-use-cloud-fonts.html

hier ook geen libre-office meer. Prima dat open-source/standaard, maar die office incompatabiliteit zorgt hier voor veel problemen (waar niet?).
WPS is closed-source, van eoa chineese bakker :? mjah, zolang het werkt :) vinden wij het prima.

eventueel kun je 'Microsoft Web Office' aanbieden;
https://docs.google.com/f...4ZlM4Y0E/edit?usp=sharing

[ Voor 52% gewijzigd door himlims_ op 08-06-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 11:00
himlims_ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:07:
fontjes toevoegen:
https://www.linuxliteos.c...d6fafe92fa8b217a407813181

en debje van WPS fonts:
http://kdl.cc.ksosoft.com...-office-fonts_1.0_all.deb

hier hebben ze het over cloud-fonts, geen idee, 0 ervaring mee:
http://www.kingsoftstore....w-to-use-cloud-fonts.html

hier ook geen libre-office meer. Prima dat open-source/standaard, maar die office incompatabiliteit zorgt hier voor veel problemen (waar niet?).
WPS is closed-source, van eoa chineese bakker :? mjah, zolang het werkt :) vinden wij het prima.

eventueel kun je 'Microsoft Web Office' aanbieden;
https://docs.google.com/f...4ZlM4Y0E/edit?usp=sharing
bij mij staan de gangbare MS core fonts geinstalleerd. Maar WPS heeft bij mij de neiging terug te vallen op de standaard chinese fonts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eLpZwA25vkVr3j6XOdw9APar/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

http://shop.canonical.com/index.php?cPath=29

^-- nodige in de aanbieding, stapel shirtjes voor 50 piek .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm doe dan maar een Debian sweater .. (helaas waren die op fosdem vrij vlot weg .. in een beetje courante maten dan)

En waarom deluge stoppen .. draait net zo lekker weg :9

En een boot van 250mb red ik het ook niet mee, maar dat komt omdat ik ook de vmlinux laat installeren zodat je in het geval van een oops makkelijk met addr2line kunt uitvogelen waar je kernel precies gecrasht is wat vaak wel handig is voor een bugreportje. Alleen zijn die dus niet gestripped en gecompressed .. en dus groot.

[ Voor 69% gewijzigd door gekkie op 10-06-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Nu online
gekkie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:32:
Hmm doe dan maar een Debian sweater .. (helaas waren die op fosdem vrij vlot weg .. in een beetje courante maten dan)

En waarom deluge stoppen .. draait net zo lekker weg :9
Op zondag hadden ze bij mij nog t-shirts, geen idee welke maten :P Wel gratis een Centos t-shirt gehad (nu al te klein...) en gratis een xen-server t-shirt maar dan de allerkleinste maat omdat daar nog een doos van was. (was volgens mij ook gratis in andere maten)

Iemand die hier openSUSE draait? Als ik een programma laat autostarten dat netwerk gebruikt (Firefox, Thunderbird, ownCloud sync client), heeft die geen internetverbinding, en wordt die ook niet tot stand gebracht. Pas vanaf dat de desktop volledig zichtbaar is werkt ie wel. openSUSE is wel het stabielste systeem dat ik ooit heb gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LEDfan schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:45:
Iemand die hier openSUSE draait? Als ik een programma laat autostarten dat netwerk gebruikt (Firefox, Thunderbird, ownCloud sync client), heeft die geen internetverbinding, en wordt die ook niet tot stand gebracht. Pas vanaf dat de desktop volledig zichtbaar is werkt ie wel. openSUSE is wel het stabielste systeem dat ik ooit heb gedraaid.
Dat komt omdat OpenSuSE net als veel andere distro's NetworkManager als default gebruikt om je netwerk te configureren en dat is al jaren een enorm retarded systeem dat pas z'n werk doet als je een grafische sessie hebt. Als je dus alleen via wifi kan werken en om wat voor reden dan ook is je GUI stuk, kan je dus qua netwerk geen zak meer. Ik prefereer daarom tools als Wicd die wel tijdens opstarten een verbinding maken.
Of je moet je netwerkconfiguratie in /etc/ instellen, maar dan heb je weer dat NM niets met je interface doet, waar je dus ook niets aan hebt.

Ik kan bijvoorbeeld met mijn Fedora op 't werk niet even switchen naar een TTY om te controleren op updates en toe te passen voordat ik ben aangemeld in X. NM via z'n cli aansturen was een nog grotere faal, verbindingen die ik opgaf bestonden niet, interfaces waren onbekend of nog down (goh, gek he!?) en nog meer van die idioterie. Enige reden dat ik NM op 't werk gebruik, is vanwege het kunnen gebruiken van wifi en kabel tegelijk, met wat meer exotische config op die twee en het automatisch laten starten van een VPN. Had geen zin om dat allemaal aan elkaar te gaan scripten of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
LEDfan schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:45:
[...]
Op zondag hadden ze bij mij nog t-shirts, geen idee welke maten :P Wel gratis een Centos t-shirt gehad (nu al te klein...) en gratis een xen-server t-shirt maar dan de allerkleinste maat omdat daar nog een doos van was. (was volgens mij ook gratis in andere maten)
Mjah wou eigenlijk een Debian sweater ipv T-shirt .. borduursel blijft meestal wat langer goed dan opdrukken ..maar net wat te laat op de zondag geloof ik ... en bij Xen hadden ze dit jaar idd vooral iniminie maatjes, wel gratis idd .. maarja daar ga ik niet in passen.
Achja doen we het maar met de Xen panda van het voorgaande jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:19:
[...]

Dat komt omdat OpenSuSE net als veel andere distro's NetworkManager als default gebruikt om je netwerk te configureren en dat is al jaren een enorm retarded systeem dat pas z'n werk doet als je een grafische sessie hebt. Als je dus alleen via wifi kan werken en om wat voor reden dan ook is je GUI stuk, kan je dus qua netwerk geen zak meer. Ik prefereer daarom tools als Wicd die wel tijdens opstarten een verbinding maken.
Of je moet je netwerkconfiguratie in /etc/ instellen, maar dan heb je weer dat NM niets met je interface doet, waar je dus ook niets aan hebt.

Ik kan bijvoorbeeld met mijn Fedora op 't werk niet even switchen naar een TTY om te controleren op updates en toe te passen voordat ik ben aangemeld in X. NM via z'n cli aansturen was een nog grotere faal, verbindingen die ik opgaf bestonden niet, interfaces waren onbekend of nog down (goh, gek he!?) en nog meer van die idioterie. Enige reden dat ik NM op 't werk gebruik, is vanwege het kunnen gebruiken van wifi en kabel tegelijk, met wat meer exotische config op die twee en het automatisch laten starten van een VPN. Had geen zin om dat allemaal aan elkaar te gaan scripten of wat dan ook.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar het leuke is dat ik (en OpenSUSE standaard ook) networkmanager niet gebruiken, maar "wicked services":
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HxfFK63.png

Ik kan er alles instellen, behalve vpn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LEDfan schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar het leuke is dat ik (en OpenSUSE standaard ook) networkmanager niet gebruiken, maar "wicked services":
[afbeelding]

Ik kan er alles instellen, behalve vpn idd.
Dat is leuk, maar check voor de zekerheid de draaiende processen en daemons. Ik weet dat SuSE dingen nog wel eens anders wil doen, maar een extra check kan geen kwaad. Voor hetzelfde geld hebben ze een vergelijkbare configuratie als NM, dat pas actief wordt als bijvoorbeeld dbus beschikbaar is door een GUI sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Nu online
Hero of Time schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 08:23:
[...]

Dat is leuk, maar check voor de zekerheid de draaiende processen en daemons. Ik weet dat SuSE dingen nog wel eens anders wil doen, maar een extra check kan geen kwaad. Voor hetzelfde geld hebben ze een vergelijkbare configuratie als NM, dat pas actief wordt als bijvoorbeeld dbus beschikbaar is door een GUI sessie.
Dat is natuurlijk waar... Ik heb alle network-manager packages verwijderd, zonder resultaat. Straks maar eens verder kijken.

EDIT: je hebt gelijk, wicked start op na dbus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
/usr/lib/systemd/system # cat /usr/lib/systemd/system/wickedd.service 
[Unit]
Description=wicked network management service daemon
After=local-fs.target dbus.service isdn.service rdma.service SuSEfirewall2_init.service
Before=wicked.service network.target

[Service]
Type=dbus
BusName=org.opensuse.Network
LimitCORE=infinity
EnvironmentFile=-/etc/sysconfig/network/config
ExecStart=/usr/sbin/wickedd --systemd --foreground
StandardError=null
Restart=on-abort

[Install]
WantedBy=wicked.service
Also=wickedd-nanny.service
Also=wickedd-auto4.service
Also=wickedd-dhcp4.service
Also=wickedd-dhcp6.service

EDIT2: jeeej ik heb oplossing *O* : Ik laat de display-mananger.service pas opstarten nadat "network.target" is gestart. Nadeel is dat het booten wat langer duut, maar liever dat dan altijd alle clients opnieuw moeten te starten.

[ Voor 46% gewijzigd door LEDfan op 11-06-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

bijna 1TB aan minecraft installaties verwijderd van $user-profiel :X :F :N doe da lekker thuis! of zet dat op de opslag, maar niet in je profiel :F rare jongens die leerlingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als dergelijke hoeveelheden een probleem zijn, zou je daar dan quata kunnen instellen voor gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

doen niet aan quotas, alleen maar vervelend. maar we geven de 'top15 heavy users' een soort nag-screen waarna een soort 'treesize' wordt gestart; ofwel, opruimen die rotzooi :+

maar ze moeten dat niet in het profiel zetten (de data die gesynct wordt).

dat ze dan in hun 'mijn documenten' zetten (wat een mount is) is geen probleem.

door dat te los te trekken van elkaar, hebben we aanmeldtijd van enkele sec. tot halve minuut.

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 12-06-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Loop hier tegen iets gelijkaardigs aan. De grootste verbruikers hebben hun gesyncte folders gevuld met zoveel rommel die er niet hoort te staan. En dan komen ze klagen dat het aanmelden zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Achja bij windows is dat helemaal een feest met alle applicaties (a la TommieTommie) die er niet moeilijk over doen om ettelijke GB's aan eigenlijk temporary data te dumpen op standaard locaties die je misschien ook nog wel eens zou willen backuppen, wat vervolgens niet opschiet door de puinzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwin crasht bij mij af en toe,heb geen flauw idee waarom!!
himlims_ schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:26:
bijna 1TB aan minecraft installaties verwijderd van $user-profiel :X :F :N doe da lekker thuis! of zet dat op de opslag, maar niet in je profiel :F rare jongens die leerlingen
Middelbare school zeker?of een ROC? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 13:15:
Kwin crasht bij mij af en toe,heb geen flauw idee waarom!!
Check $HOME/.xsession-errors eens, daar staat 't mogelijk in.
[...]
Middelbare school zeker?of een ROC? :P
Dat gedrag is niet gebonden aan de wat lagere opleidingen hoor, ook op HBO en universiteiten zullen ze dat doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik weet niet of dat voor alle universiteiten geldt, maar tegenwoordig is het vaak BYOD.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:27:
[...]

Check $HOME/.xsession-errors eens, daar staat 't mogelijk in.

[...]

Dat gedrag is niet gebonden aan de wat lagere opleidingen hoor, ook op HBO en universiteiten zullen ze dat doen. ;)
oh gut!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hangen hier ook mensen rond die nog wel eens met operatingsystemen van grote anciënniteit werken, zoals het Master Control Program?
Pagina: 1 ... 39 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.