Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Tru64 is het oudste dat ik serieus gebruik.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

IBM AS/400 vorige 2 werkgevers (peugeot en nutreco)

[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 16-06-2015 08:34 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 22:15

DSK

boeiend...

begintmeta schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:13:
Hangen hier ook mensen rond die nog wel eens met operatingsystemen van grote anciënniteit werken, zoals het Master Control Program?
Heb zelf heel lang (progressioneel) met z/OS (voordien OS/390) gewerkt.(Wikipedia: z/OS)
Naar mijn mening nodeloos ingewikkeld, onflexibel en te duur. De reden dat het bij de meeste bedrijven rock-solid is, komt grotendeels door hoe men met het systeem omgaat (meerdere environments/staging, goed change manamgent, voorzichtig met updates/wijzigingen, volledige testomgevingen, gecontroleerde omgeving,...) . Met dezelfde mentaliteit een Linux cluster opzetten levert, naar mijn mening, dezelfde robuustheid op voor een fractie van de prijs.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 11:45

-ko-

Leidend Voorwerp

OS/400 is het oudst voor mij. Was wel erg intressant om te zien hoe totaal anders dat OS is als *nix en Windows...

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

er stond ineens oracle java op me bak (aaaaaargggghy)

sudo apt-get remove java*

omfg; dan verdwijnen er ineens nogal wat cruciale onderdelen van het systeem:

fonts-dejavu-core gir1.2-javascriptcoregtk-3.0 gir1.2-webkit-3.0 gnome-user-guide gnumeric-doc libjavascriptcoregtk-3.0-0 libwebkitgtk-3.0-0 libyelp0 plymouth-label plymouth-theme-xubuntu-logo software-center ubuntu-release-upgrader-gtk update-manager update-notifier xubuntu-artwork xubuntu-core xubuntu-default-settings xubuntu-desktop yelp zenity

compleet xubuntu-desktop en xubuntu-core update-manager etc. WTF?! dat heeft toch geen drol met dat shitty oracle java te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 18-06-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-10 21:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, maar als je java* verwijdert, dan wordt alles wat met java begint verwijdert. Dat is ook java-common, en die kan nog gebruikt worden door het een en ander. Waarom trouwens via apt-get, en niet gewoon gezocht via Synaptic of Aptitude?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wilde alles met java weg hebben, vandaar die opdracht

is gewoonte; doe alles met apt - keertje ruzie gehad met aptitude, sinds dien zijn we geen vrienden meer :+

maar snap niet waarom dan xubuntu-desktop/core verwijderd wordt, vind maar onlogisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij Ubuntu worden vaak onlogische dependencies gebruikt en vergeet ook niet dat recommended vaak als dependency wordt gemaakt, dus dan hang je daar ook alweer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je veel controle wil hebben over wat er geinstalleerd wordt kan het de moeite waard zijn om het automatisch installeren van Recommends uit te schakelen. Recommends worden dan als Suggests behandelt. Apt laat wel zien dat ze worden aangeraden maar ze worden niet langer automatisch geinstalleerd.
Je doet dit in /etc/apt/apt.conf met:
code:
1
Aptitude::Recommends-Important "false";

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02

deadinspace

The what goes where now?

himlims_ schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:27:
compleet xubuntu-desktop en xubuntu-core update-manager etc. WTF?! dat heeft toch geen drol met dat shitty oracle java te doen?
* deadinspace schuift subtiel aptitude naar voren... >:)

aptitude why java-common

(etc, eventueel ook voor andere java packages; ik heb zelf geen Ubuntu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:31:
Als je veel controle wil hebben over wat er geinstalleerd wordt kan het de moeite waard zijn om het automatisch installeren van Recommends uit te schakelen. Recommends worden dan als Suggests behandelt. Apt laat wel zien dat ze worden aangeraden maar ze worden niet langer automatisch geinstalleerd.
Je doet dit in /etc/apt/apt.conf met:
code:
1
Aptitude::Recommends-Important "false";
Maar dat is als je aptitude gebruikt, doe je zoals himlims_ alles met apt-get, dan gaat 't niet op en moet je het met
code:
1
APT::Install-Recommends "false";

oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 22:38
Moet zeggen dat ik ze eigenlijk beide door elkaar heen gebruik ..

apt-get voor de upgrades en dist-upgrades en installatie van simpele packages.
aptitude voor het zoeken naar en browsen door packages en kijken naar dependencies etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dist-upgrade bestaat niet meer in recente versies van apt, dus als je die nog steeds gebruikt, knap. Zeker Ubuntu die achter loopt of legacy meuk heeft toegevoegd om hun gebruikers niet te laten schrikken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 11:34

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zie dist-upgrade toch echt nog staan als optie in mijn debian 8.0 apt (versie 1.0.9.8)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou toch zweren dat het er niet meer was, en was vervangen voor full-upgrade. Hebben ze blijkbaar weer teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je niet in de war met aptitude? Die had ooit een dist-upgrade commando maar dat is al jaren deprecated ten faveure van full-upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ze hadden de opties wel een beetje mogen harmonieren ;)
en nee .. geen ubuntu .. ooit eens geinstalleerd als desktop .. bweh .. daarna mint .. daarna mint debian edition .. en nu alleen maar gewoon debian zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

himlims_ schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:27:
er stond ineens oracle java op me bak (aaaaaargggghy)

sudo apt-get remove java*

omfg; dan verdwijnen er ineens nogal wat cruciale onderdelen van het systeem:

fonts-dejavu-core gir1.2-javascriptcoregtk-3.0 gir1.2-webkit-3.0 gnome-user-guide gnumeric-doc libjavascriptcoregtk-3.0-0 libwebkitgtk-3.0-0 libyelp0 plymouth-label plymouth-theme-xubuntu-logo software-center ubuntu-release-upgrader-gtk update-manager update-notifier xubuntu-artwork xubuntu-core xubuntu-default-settings xubuntu-desktop yelp zenity

Ga dan ook Debian draaien :P Daar zul je nooit proprietary software zien als vereiste voor cruciale systeemonderdelen.
Hero of Time schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:59:
Dist-upgrade bestaat niet meer in recente versies van apt, dus als je die nog steeds gebruikt, knap. Zeker Ubuntu die achter loopt of legacy meuk heeft toegevoegd om hun gebruikers niet te laten schrikken. :P
Eh... wut? Ik draai Debian Stretch op m'n server en heb nog steeds gewoon dist-upgrade. Is ook nooit weggeweest. Misschien alleen in een Ubuntu-versie of zo?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:34:
Ben je niet in de war met aptitude? Die had ooit een dist-upgrade commando maar dat is al jaren deprecated ten faveure van full-upgrade.
Ja, moet wel, want keek net en idd, aptitude heeft de full-upgrade optie (alsmede safe-upgrade). De enige keer dat ik apt-get gebruik, is om aptitude te installeren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat was ook alweer de opdracht om 'oude' overbodige kernels te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

gekkie schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 00:14:
Ze hadden de opties wel een beetje mogen harmonieren ;)
en nee .. geen ubuntu .. ooit eens geinstalleerd als desktop .. bweh .. daarna mint .. daarna mint debian edition .. en nu alleen maar gewoon debian zelf :)
Het is ook nooit weggeweest maar de handleiding geeft aan dat dit in de toekomst misschien wel gaat gebeuren en raadt daarom iedereen aan om voortaan full-upgrade te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 07:08

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:31:
Wat was ook alweer de opdracht om 'oude' overbodige kernels te verwijderen?
Voor Ubuntu gebruik ik atm:
code:
1
dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo apt-get purge

Ergens gevonden.. en het werkt prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door BoAC op 20-06-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:52:
[...]
Het is ook nooit weggeweest maar de handleiding geeft aan dat dit in de toekomst misschien wel gaat gebeuren en raadt daarom iedereen aan om voortaan full-upgrade te gebruiken.
Voor aptitude misschien (zie dist-upgrade niet in de manpage staan .. maar geeft ook geen error of warning als je het wel gebruikt) .. maar voor apt-get staat dist-upgrade gewoon in de manpage zonder enige opmerking dat dit ooit gaat veranderen. (in jessie .. niet gecheckt wat er in sid staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Klopt,apt-get gebruikt nog steeds dist-upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoAC schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:55:
[...]

Voor Ubuntu gebruik ik atm:
code:
1
dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo apt-get purge

Ergens gevonden.. en het werkt prima :)
Het is niet apt-get purge(toch?),want 1 van de moderators had het nog hier gepost(1.5 maand geleden). O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:59:
[...]
Het is niet apt-get purge(toch?),want 1 van de moderators had het nog hier gepost(1.5 maand geleden). O-)
Je bedoelt apt-get autoremove? Dat werkt in Ubuntu niet voor oude kernels, omdat die door een apt preference wordt tegengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:48:
[...]

Je bedoelt apt-get autoremove? Dat werkt in Ubuntu niet voor oude kernels, omdat die door een apt preference wordt tegengehouden.
Het werkt wel eigenlijk(kubuntu 15.04),gek genoeg word kernel versie 3.19.0-15 + fglrx-updates-core 15.200 ook verwijderd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://tweakers.net/nieuw...el-41-is-beschikbaar.html
lts-versie 4.1.De nieuwe kernel bevat veel verbeteringen en nieuwe opties. Het ext4-bestandssysteem kan nu zelf gegevens versleutelen....
--------
Voor de opensource AMD-drivers is Radeon DisplayPort MST-ondersteuning toegevoegd, waardoor beeldschermen met een resolutie hoger dan 4k of bepaalde docking-stations beter ondersteund worden.
------
De langetermijnondersteuning van de kernel moet voor ten minste twee jaar gewaarborgd zijn.
Ik zit momenteel vast op kernel versie 3.19.0-21(Kubuntu 15.04),dus even wachten dan maar. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:03:
http://tweakers.net/nieuw...el-41-is-beschikbaar.html

[...]

Ik zit momenteel vast op kernel versie 3.19.0-21(Kubuntu 15.04),dus even wachten dan maar. :P
Je weet dat er de mainline ppa is van Ubuntu? En anders even wachten op 15.10. Die zal vast wel 4.1 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:16:
[...]

Je weet dat er de mainline ppa is van Ubuntu? En anders even wachten op 15.10. Die zal vast wel 4.1 krijgen.
Dan maar wachten op 15.10,die ik pas in Januari 2016 ga installeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AbGAyngHlZI2NwOa2wJ95Gtn/thumb.jpg
^-- *O* betaald gamen, nooit gedacht dat nog mee te maken :X is echt voor werk

eerder genoemd 'project' gamen met duitsers (en zo duitse taal stimuleren - ik zie er persoonlijk de meerwaarde neit van in, maar idee is leuk)

[ Voor 24% gewijzigd door himlims_ op 30-06-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

himlims_ schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:28:
[afbeelding]
^-- *O* betaald gamen, nooit gedacht dat nog mee te maken :X is echt voor werk

eerder genoemd 'project' gamen met duitsers (en zo duitse taal stimuleren - ik zie er persoonlijk de meerwaarde neit van in, maar idee is leuk)
Hoveel krijg je dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hoeveel? gewoon standaard salaris :+ ... maar wel gamen, onder chef zijn tijd = betaald gamen

verzoek docent duits; wil de taal stimuleren door (populair) spelletje 'counterstrike' aan te bieden, en dan samenwerking met leerlingen uit duitsland. en dus verplicht duits moeten spreken willen ze winnen; zonder samenwerking geen winst in CS.

dus ik moest testen of de clients geschikt zijn voor CS:GO, vond het compleet onspeelbaar, dus dat wordt het niet. Heb daarna CS:S geteste, en dat werkt prima op de werkstations.

CS:S vervolgens via een wine-wrapper voor linux beschikbaar gemaakt. Dat moet nog gekoppeld worden aan de LTSP (omzetten van onze game omgeving naar dat van leerling) en dan kan men via bootmenu cs:s starten. remote, via wine, over ltsp *O*

zo wordt er op andere locatie van ons met minecraft 'les gegeven' iets met ruimtelijk inzicht, wat onderdeel is van handvaardigheid.

[ Voor 14% gewijzigd door himlims_ op 30-06-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:37
Gamen tijdens schooltijd? Waarom was dat vroeger niet zo toen ik nog scholier was? :P

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

himlims_ schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:02:
CS:S vervolgens via een wine-wrapper voor linux beschikbaar gemaakt. Dat moet nog gekoppeld worden aan de LTSP (omzetten van onze game omgeving naar dat van leerling) en dan kan men via bootmenu cs:s starten. remote, via wine, over ltsp *O*
Draait CS dan wel lokaal of op een server. Dat laatste verwacht ik als iemand Terminal zegt. Dat lijkt me een ramp voor de performance.
WernerL schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:26:
Gamen tijdens schooltijd? Waarom was dat vroeger niet zo toen ik nog scholier was? :P
Verkeerde studie gedaan. Owja, en je moet het niet "gamen" noemen maar "testen".
Hier op het werk noemen we het "team building". Dat doen we op verzoek van het management en staat gewoon op onze urenverantwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zit echt bij de verkeerde firma :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:32:
[...]
Hier op het werk noemen we het "team building". Dat doen we op verzoek van het management en staat gewoon op onze urenverantwoording.
Hier hetzelfde, teambuilding. Onze 'partybak' heeft hoogste uptime van alle servers :X

Hebben 16 man via thinclient gedraaid, 30-ish fps. Maar ga wel via lokaal aanbieden, wel zo praktisch met teamspeak enzo

[ Voor 15% gewijzigd door himlims_ op 30-06-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:32:
Ik hoop zo dat ik dat bij m'n nieuwe job ook krijg. Hoe geweldig is dat! Wat wordt er bij jullie gebruikt voor 'teambuilding'? Er zijn een hoop mensen die niet weten wat Teeworlds is, maar dat is echt hilarisch. Vraagt weinig van je systeem en is super grappig. Draai een servertje (kan zelfs een VM zijn zonder 3D mogelijkheden of wat dan ook) en installeer mods en wat nog meer en leef je uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wij spelen meestal OpenArena. Daar hosten we ook een server voor. Die voldoet uiteraard aan al onze standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmppfrrr grmbl ... kernel code die het leuk vindt om het (nog) niet lukken van het unregistren van een device te zien als een emergency .. en dat per device om de 10 seconde te spammen.

Wat dus in gezamelijkheid betekent dat *al* je consoles goed en wel geddos't worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

/etc/sysctl.conf

Even zoeken naar low lvl message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:45
net een lading updates binnengehad voor m'n Debian testing/unstable systeem. Enkele pakketten die elkaar probeerden te overschrijven, maargoed, dpkg -i --force-all en gaan. Maar....helaas is m'n network-manager uit m'n system tray (KDE) verdwenen. plasma-nm is geinstalleerd, blijkbaar een kde5 versie. Ik denk dat het de komende tijd spannend gaat worden voor unstable gebruikers als ze nu gaan proberen langzaam kde5 applicaties erin te krijgen.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
himlims_ schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:58:
/etc/sysctl.conf

Even zoeken naar low lvl message
Opzich staat m'n printk level al niet echt laag. Maar aangezien de message zelf op level ermerg zit, moet je op die manier dus *alles* disabelen. Ook niet handig. Maar goed in eerste instantie de pr_emerg in de source maar verandert in een pr_warn .. maar goed ben je van de emerg message af, maar nog niet van alle fallout van de werkelijke bug.
Dus ipv6 maar tijdelijke uitgeschakeld in KConfig aangezien daar ergens een probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FRidh schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:56:
net een lading updates binnengehad voor m'n Debian testing/unstable systeem. Enkele pakketten die elkaar probeerden te overschrijven, maargoed, dpkg -i --force-all en gaan. Maar....helaas is m'n network-manager uit m'n system tray (KDE) verdwenen. plasma-nm is geinstalleerd, blijkbaar een kde5 versie. Ik denk dat het de komende tijd spannend gaat worden voor unstable gebruikers als ze nu gaan proberen langzaam kde5 applicaties erin te krijgen.
Je bent idd je nm-applet kwijt omdat die op plasma 5.3 zit, maar plasma-desktop zelf zit nog op 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Nu maar even gedowngrade. Helaas kan ik ook nog niet overstappen op wat in experimental staat vanwege kile. En yakuake.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Plasma-desktop is niet beschikbaar in Experimental, dus naar KDE 5 Plasma kan niet. Nog even geduld, zal dit weekend waarschijnlijk wel volledig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:19:
[...]

Je bent idd je nm-applet kwijt omdat die op plasma 5.3 zit, maar plasma-desktop zelf zit nog op 4.
is dat bij Debian 8.0 of 8.1??
FRidh schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:02:
Nu maar even gedowngrade. Helaas kan ik ook nog niet overstappen op wat in experimental staat vanwege kile. En yakuake.
Werkt Yakuake niet bij jouw of ofzo?Welke distro versie heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Als ik zou upgraden naar wat er in experimental staat, dan zouden kile en yakuake verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:58:
[...]
is dat bij Debian 8.0 of 8.1??

[...]
Werkt Yakuake niet bij jouw of ofzo?Welke distro versie heb je dan?
Als je goed leest, zie je dat we het hebben over Debian Sid/Unstable. Daar hangt geen versienummer aan, omdat het rolling is. Ubuntu neemt een snapshot van Unstable en bouwt daar dan z'n release verder op uit. Zo hebben ze voor 15.04 dat ook gedaan, met als toevoeging KDE 5.2 omdat die al even uit was maar nog niet in Debian stond. Die komt nu dus langzaam in Unstable en daarna naar Testing/Stretch (Debian 9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Miljaar .. zo denk je even keepass te syncen via webdavs .. maar dat gefrunnikte mono wil met geen mogelijkheid meewerken .. blijkt uberhaupt al z'n eigen certificate store te hebben .. maar ook daar certificaten in knallen heeft geen zin. Er komt niet eens een request aan. Webdavs vanuit een browser werkt prima.

Ahha .. hij is fijn .. naast het importeren van het self signed certificaat .. mag je in keepass toch nog aangeven dat je alle certificaten vertrouwd .. hij is fijn .. grmbl .. brakke meuk. Maar goed hoef in ieder geval geen uitzondering te maken .. webdav kan gewoon ssl only blijven, want dat was dan de her en der aangerade workaround ..

[ Voor 35% gewijzigd door gekkie op 04-07-2015 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Adobe heeft dus de directe links naar Flash weggehaald. Dat zal fijn zijn voor de distro's.

edit:

ah valt mee, archief links werken nog:
https://helpx.adobe.com/f...lash-player-versions.html

[ Voor 41% gewijzigd door FRidh op 04-07-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-10 10:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

FRidh schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:21:
Adobe heeft dus de directe links naar Flash weggehaald. Dat zal fijn zijn voor de distro's.

edit:

Dan kun je naar mijn mening beter Pepper Flash van Google gebruiken, veel nieuwer :) Al blijft Adobe schijnbaar wel security updates uitbrengen voor hun eigen flashplayer.

In Arch Linux is flashplugin (11.2.202.468) gewoon te downloaden via de package manager (pacman / yaourt) en ook op de normale download pagina van Adobe is hij beschikbaar voor alle gangbare distro's: https://get.adobe.com/nl/flashplayer/.

Ik mis het probleem een beetje?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Ventieldopje schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:42:
[...]

Dan kun je naar mijn mening beter Pepper Flash van Google gebruiken, veel nieuwer :) Al blijft Adobe schijnbaar wel security updates uitbrengen voor hun eigen flashplayer.

In Arch Linux is flashplugin (11.2.202.468) gewoon te downloaden via de package manager (yum) en ook op de normale download pagina van Adobe is hij beschikbaar voor alle gangbare distro's: https://get.adobe.com/nl/flashplayer/.

Ik mis het probleem een beetje?
Met Chrome gebruik ik inderdaad ook PepperFlash. Echter, ik ben nu een beetje aan het spelen met NixOS, en daar zit geen Chrome in, wel Chromium. Nog niet echt getest of Flash daarop werkt. Hoe dan ook, ik had ook Firefox geinstalleerd en toen ik opnieuw m'n systeem bouwde zag ik dat de tarball van Adobe niet meer beschikbaar was.

Wat blijkt, de links zijn veranderd. En waarom dat relevant is voor distro's? Vaak bevat het pakket wat je via je distro download slechts een scriptje wat Flash van Adobe download en op de juiste plaats zet. Dit zal dus stoppen met werken ;)

De linkjes zullen dus geupdate moet worden, en in dit geval nog ietsjes meer aangezien de verschillende versies (i686, x86_64) nu bij elkaar in 1 tarball zijn geplaatst. Maargoed, dat is maar een kleine aanpassing.

[ Voor 8% gewijzigd door FRidh op 04-07-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

FRidh schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 23:10:
[...]

Met Chrome gebruik ik inderdaad ook PepperFlash. Echter, ik ben nu een beetje aan het spelen met NixOS, en daar zit geen Chrome in, wel Chromium. Nog niet echt getest of Flash daarop werkt. Hoe dan ook, ik had ook Firefox geinstalleerd en toen ik opnieuw m'n systeem bouwde zag ik dat de tarball van Adobe niet meer beschikbaar was.

Wat blijkt, de links zijn veranderd. En waarom dat relevant is voor distro's? Vaak bevat het pakket wat je via je distro download slechts een scriptje wat Flash van Adobe download en op de juiste plaats zet. Dit zal dus stoppen met werken ;)

De linkjes zullen dus geupdate moet worden, en in dit geval nog ietsjes meer aangezien de verschillende versies (i686, x86_64) nu bij elkaar in 1 tarball zijn geplaatst. Maargoed, dat is maar een kleine aanpassing.
Naar mijn weten is dat bij weinig distro's zo, alleen bij de user repository van Arch (AUR) en Gentoo. De rest hebben allemaal binary repo's met tich mirrors waardoor het hooguit voor de repo admins iets meer werk is om de laatste versie op te halen.

Ik heb even gekeken of het moeilijk is te achterhalen maar dat blijkt doodsimpel te zijn, de directe link naar de flash plugin downloads (in RPM vorm althans) is: https://fpdownload.adobe....02.468-release.x86_64.rpm

Vervang daar de versie nummers door de versie die je wil en voilá. Het laatste versienummer kun je oa. scrapen van de get.adobe.com/flashplayer pagina, het element heeft als ID "AUTO_ID_columnleft_p_version" met daarin een strong tag. Vervang x86_64 met i386 en je hebt de 32-bit versie.

Lijkt mij niet dat dit voor problemen gaat zorgen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
ah kijk eens aan. De enige directe linkjes die ik nog vond waren die van het archief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ventieldopje schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:42:
[...]
In Arch Linux is flashplugin (11.2.202.468) gewoon te downloaden via de package manager (yum) en ook op de normale download pagina van Adobe is hij beschikbaar voor alle gangbare distro's: https://get.adobe.com/nl/flashplayer/.
Arch gebruikt geen yum maar pacman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Compizfox schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:08:
[...]

Arch gebruikt geen yum maar pacman.
Ach stom, dat bedoel ik inderdaad ;) Werk met CentOS servers en thuis met Arch, dan ga je wel eens dingen door elkaar halen :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:26:
[...]

Ach stom, dat bedoel ik inderdaad ;) Werk met CentOS servers en thuis met Arch, dan ga je wel eens dingen door elkaar halen :+
Werk met 3 distro's, op een gegeven moment ros je alles aan de kant en ga je enkel Configuration management gebruiken. :)

Correctie 4 distro's :')

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 05-07-2015 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kzou toch software moeten installeren / updaten ben ik bang ;) Zo'n ramp is het niet hoor, maar in die hitte... poeh.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FRidh schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:21:

edit:

Goh,geen wonder dat Adobe Flash problemen heeft met nieuwe versies.Velen zullen snel overstappen naar HTML5. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Problemen heeft met nieuwe versies?

Als je het over de security problemen hebt, die hebben ze altijd al gehad en daarom komen er telkens nieuwe versies met patches uit. Hoewel de versie voor Linux qua features zwaar verouderd is worden daan nog wel security updates voor gedaan, had hem vandaag al keurig binnen hier op Arch.

Je punt van HTML5 snap ik wel en er worden aardige stappen gezet met media ondersteuning en DRM (helaas, toch een groot puntje van kritiek geweest op HTML5). Ik zie dan ook niet in waarom we niet snel over zouden gaan op HTML5, flash is namelijk lang geleden al een stille dood gestorven.

Ook SilverLight (kennen we dat nog? Mono, Moonlight? :+) sterft een stille dood nu de ondersteuning voor de API die ze gebruiken bij veel browsers binnenkort niet meer ondersteund wordt. Weg met die legacy troep :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
zou mooi zijn .. NPO ook eens zonder flash .. (al maakten ze het al maar compatible met "click to play" .. zou ook al heel wat zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nu NL Ziet, RTL XL en NPO Plus nog en al dat soort mafkezen die Silverlight/Flash gebruiken om DRM af te dwingen.

Dan nog een goede app of chromecast ondersteuning in HTML5 en dan zullen ze aardig wat mensen blij maken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Net m'n systeem geupgrade naar de nieuwe plasma en sddm, en ook nog wat andere upgrades uitgevoerd. Nu lijkt het echter alsof m'n .profile niet meer wordt uitgevoerd wanneer ik inlog. Iemand enig idee waarom niet? Ik heb geen .bash_profile of .bash_login.

---

Blijkbaar een SSDM issue, nu ik kdm weer gebruik wordt .profile wel uitgevoerd.

[ Voor 15% gewijzigd door FRidh op 09-07-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KD94XYCSdhSV5OFVOSoZl8z0/medium.jpg

3d printer moet toch even getest worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Is het mogelijk in Linux om een low level read te doen van een SD-kaart/Harde schijf? Ik heb een iso naar een SD-kaart ge-dd'ed en zou nu eigenlijk willen zien of ik vergelijkbare data op de SD-kaart zie, als wanneer ik de iso bekijk met een hex-viewer.

SD-kaart weer naar een bestand DD'en is een optie, maar kan ik ook direct de low level data op de SD-kaart zien. Er staat nu namelijk geen geldig filesystem meer op.

[ Voor 25% gewijzigd door danielkraak op 12-07-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een ISO naar een schijf schrijft via dd, dan heeft die het file system dat in de ISO zit. Een ISO kan je loop-mounten, die stick dan dus ook, maar dan via normaal mounten, want het is een device node.

De enige reden waarom je na de dd operatie niets met de stick kan voor mounten, is omdat het systeem die nog niet opnieuw gelezen heeft. Een partprobe uitvoeren of opnieuw in het systeem hangen (wacht een halve minuut voordat je 'm er opnieuw inplugt) zal de nieuwe partities weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Hero of Time schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:05:
Als je een ISO naar een schijf schrijft via dd, dan heeft die het file system dat in de ISO zit. Een ISO kan je loop-mounten, die stick dan dus ook, maar dan via normaal mounten, want het is een device node.

De enige reden waarom je na de dd operatie niets met de stick kan voor mounten, is omdat het systeem die nog niet opnieuw gelezen heeft. Een partprobe uitvoeren of opnieuw in het systeem hangen (wacht een halve minuut voordat je 'm er opnieuw inplugt) zal de nieuwe partities weergeven.
Ik denk dat de iso niet echt een file system heeft. Het is een disc zonder filesystem. Ik wil nu eigenlijk low level kunnen kijken wat er op welke sector geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar gaan we je niet mee helpen. Dat mag je lekker zelf uit gaan zoeken. Hier op GoT doen we niets met warez. Ga er dus ook niet verder naar vragen. Zie ook Het algemeen beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Hero of Time schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:43:
Daar gaan we je niet mee helpen. Dat mag je lekker zelf uit gaan zoeken. Hier op GoT doen we niets met warez. Ga er dus ook niet verder naar vragen. Zie ook Het algemeen beleid.
Het zijn geen warez. Is gewoon een homebrew iso.. Ik ben gewoon geinteresseerd of ik een low level read van de SD kaart kan doen en sector per sector de data kan bekijken.

Edit: ik denk toch dat dit met DD gaat moeten. Wat eigenlijk gewoon een prima methode is.

[ Voor 8% gewijzigd door danielkraak op 12-07-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:43:
Waar haal jij nou weer vandaan dat het om warez gaat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:57:
[...]

Waar haal jij nou weer vandaan dat het om warez gaat? :?
Voorzorg. Ongeacht of het werkelijk homebrew is of niet, wil ik het risico niet lopen. Dus kap ik 't af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:06:
[...]

Voorzorg. Ongeacht of het werkelijk homebrew is of niet, wil ik het risico niet lopen. Dus kap ik 't af.
Sorry, maar wat een belachelijke onzin. In jouw ogen is een ISO meteen warez, of iets dergelijks? Als hij het nou letterlijk warez noemt, OK, maar de aanleiding is er niet eens. Ik snap niet waar je uit opmaakt dat hij het over warez heeft, zeg maar. Of mis ik iets?

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 12-07-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:57
Hero of Time schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:06:
[...]

Iemand vraagt over hoe hij een raw device kan lezen en jij kapt t af vanwege warez (en wie doet dat nog met iso's trouwens :+ )?

Een snel googeltje gaf mij het 'raw' commando: http://www.tldp.org/HOWTO/SCSI-2.4-HOWTO/rawdev.html

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:08:
[...]

Sorry, maar wat een belachelijke onzin. In jouw ogen is een ISO meteen warez, of iets dergelijks? Als hij het nou letterlijk warez noemt, OK, maar de aanleiding is er niet eens.
Hij heeft 't over een GameCube schijfje. Daar is anders veel mee gedaan met warez. Heb je de hele discussie wel gelezen?

Verder was 't een vraag en volgens de TW hoort dat oorspronkelijk in een apart topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:10:
[...]

Hij heeft 't over een GameCube schijfje. Daar is anders veel mee gedaan met warez. Heb je de hele discussie wel gelezen?
Aha, ik had al zo'n gevoel dat ik iets miste ;) Ik kan echter niet vinden waar hij het heeft over een GameCube-schijfje. Heeft hij dat uit z'n post ge-edit misschien?

Hoe dan ook lijkt mij homebrew een prima excuus, het lijkt me niet nodig om zo'n 'zero-tolerance'-beleid te voeren op dit soort dingen

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 12-07-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, de gniepert heeft dat dezelfde minuut nog aangepast. Maar ik had het al gelezen dat hij het daar over had. Jullie zien alleen niet dat hij z'n bericht heeft bewerkt, blijkbaar vanwege de korte tijd wordt er geen melding weergegeven hierover.

Zeg, blijven mensen nou hun post bewerken als iemand aan het reageren is?
Hoe dan ook, er worden zoveel excuses gebruikt hier (algemeen op GoT), dat ik ze niet allemaal meer geloof. Leuk om onder het beleid uit te komen mbt warez door het maar homebrew te noemen, maar er is geen enkele voorgeschiedenis in z'n post te vinden hierover. Net zoals dat mensen die geen enkele moeite willen doen voor een antwoord maar melden dat ze 'uren hebben lopen googlen' en 'geen nuttige antwoorden hebben gevonden' zonder dat ze ook maar een Google query geven of links geven van wat ze hebben geprobeerd.

[ Voor 55% gewijzigd door Hero of Time op 12-07-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Hero of Time schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:14:
Ja, de gniepert heeft dat dezelfde minuut nog aangepast. Maar ik had het al gelezen dat hij het daar over had. Jullie zien alleen niet dat hij z'n bericht heeft bewerkt, blijkbaar vanwege de korte tijd wordt er geen melding weergegeven hierover.

Zeg, blijven mensen nou hun post bewerken als iemand aan het reageren is?
Hoe dan ook, er worden zoveel excuses gebruikt hier (algemeen op GoT), dat ik ze niet allemaal meer geloof. Leuk om onder het beleid uit te komen mbt warez door het maar homebrew te noemen, maar er is geen enkele voorgeschiedenis in z'n post te vinden hierover. Net zoals dat mensen die geen enkele moeite willen doen voor een antwoord maar melden dat ze 'uren hebben lopen googlen' en 'geen nuttige antwoorden hebben gevonden' zonder dat ze ook maar een Google query geven of links geven van wat ze hebben geprobeerd.
Ik heb het aangepast, omdat ik gewoon geinteresseerd ben of ik een low level read kan doen (dus een device waar geen filesystem meer op aanwezig is). Dat het nou toevallig om een GameCube schijfje gaat is redelijk bijzaak. Het is gewoon een puur technische vraag.

Ik heb al eens eerder low level reads met een microcontroller gedaan, maar het is dus handiger om dat ook gewoon met de PC te kunnen. Maar goed, het kan dus toch met DD (even ervanuitgaande dat die in dezelfde volgorde uitleest als ik dat met een microcontroller zou doen).

Maar goed, blijkbaar is iemand met bijna 3000 posts gewoon een "gniepert".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds wanneer is een ISO bestand(back-up) van een spel warez/illegaal?

Ext3 bestandssysteem driver wordt verwijderd van de Linux Kernel.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

zucht, ben men preseed file voor de debian installer aan het bijwerken van wheezy naar jessie. Alles installeerd, maar kan alleen niet inloggen. Kijk je in de documentatie staat daar dat er nog altijd gebruik gemaakt word van een MD5 hash, maar als je dan er onder kijkt hoe je die hash kan genereren gebruiken ze ineens sha-512. Begrijpen wie begrijpen kan.

Ben nu maar weer eens aan het installeren om na te gaan of sha-512 wel een werkend wachtwoord opleverd. Indien niet dan reset ik de wachtwoorden daarna wel met men post-install script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blokker_1999 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:48:
zucht, ben men preseed file voor de debian installer aan het bijwerken van wheezy naar jessie. Alles installeerd, maar kan alleen niet inloggen. Kijk je in de documentatie staat daar dat er nog altijd gebruik gemaakt word van een MD5 hash, maar als je dan er onder kijkt hoe je die hash kan genereren gebruiken ze ineens sha-512. Begrijpen wie begrijpen kan.

Ben nu maar weer eens aan het installeren om na te gaan of sha-512 wel een werkend wachtwoord opleverd. Indien niet dan reset ik de wachtwoorden daarna wel met men post-install script.
Ik denk vooral vergeten ook de preseed docs aan te passen toen de default password hashing van md5 naar sha512 is gegaan. Denk wel een bug reportje waardig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

bwah nee, ben er achter. Had zelf een stom foutje gemaakt waardoor de hashes ongeldig waren. De documentatie is eigenlijk in beide gevallen correct. Hoewel de documentatie specifiek MD5 aanhaalt mag je daar eigenlijk elke geldige hashwaarde zetten die je in /etc/shadow tegen kunt komen (MD5, SHA-512, SHA-256 of Blowfish).

Nu ik ze ineens heb omgezet naar sha-512 zijn ze ook in 1 keer iets veiliger daar de preseed.cfg nog altijd plaintext verstuurd word en MD5 alles behalve veilig genoemd kan worden (toen ik men MD5 hash in google plakte om hem na te kijken kreeg ik direct verschillende sites met het juiste resultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ah de hash method + salt zijn natuurlijk onderdeel van de string aldaar, dus opzich kun je mix en matchen. In /etc/pam.d/common-password wordt alleen je default hash method gedefineerd zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm en toen had ik op het knopje customize geklikt tijdens de windows 10 installatie .. en na het doorlopen van alle slecht gedocumenteerde vragen met ditto beroerde defaults qua wat er verstuurd gaat worden richting redmond .. toch meer en meer behoefte aan opensource gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 07:08

BoAC

Memento mori

Misschien een idee om daar een apart topic voor te maken? Dit vervuilt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Afgesplitst idd, het is iets te lang doorgegaan.

Nieuwe locatie: KDM en LDAP/AD authenticatie

[ Voor 42% gewijzigd door Hero of Time op 30-07-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Heeft iemand hier weleens een Linux VM gemoved? Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd en gebruikt Linux in een VM (laptop werk). Had dus de dir gebackupped en toen weer terug gezet, maar bij boot kwam ik in de Emergency mode terecht. Ik vond wat over mogelijk veranderde UUIDs, maar die klopten nog gewoon in fstab en grub. Staat me bij dat ik eerder zonder problemen wel kon moven, ik weet ook niet zo goed wat ik eraan moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Welke hypervisor ?
Kwam er dit weekend achter dat virtualbox bij een clone in iedergeval aan je UUID's gaat zitten punniken (tenzij je een hardware-uuid hebt laten aanmaken). Met als gevolg dat windows ook na een full-clone weer fijn geactiveerd zou willen worden.

En Emergency mode van kernel of van grub ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Van de kernel (Kubuntu 15.04), VMware player. Maar de UUID's zijn dus gelijk (de hardware is ook gewoon hetzelfde). Ik zie verder geen hints in het log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Neem aan dat het een can not mount rootfs is ?

Misschien eens ouderwetsch als device opgeven als kernel parameter ipv als UUID ?
(en als dat wil werken daarna een update-grub of grub-install)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Vanaf de emergency prompt kan ik gewoon bij m'n filesystem. Ik zie geen sporen van een mount probleem (zoals ik al zei, die UUIDs zijn in fstab en grub.cfg in orde). Wat het dan wel is, ik weet het niet :P

De laatste twee regels voor ik naar de emergency prompt wordt gezet is 'ACPI PCC probe failed' en dan 'sda assuming write through cache'.

update-grub geeft unable to read superblock een aantal keer over sda2. sda1 is / en sda5 is swap.

[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 01-08-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Brent schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 18:42:
Vanaf de emergency prompt kan ik gewoon bij m'n filesystem. Ik zie geen sporen van een mount probleem (zoals ik al zei, die UUIDs zijn in fstab en grub.cfg in orde). Wat het dan wel is, ik weet het niet :P

De laatste twee regels voor ik naar de emergency prompt wordt gezet is 'ACPI PCC probe failed' en dan 'sda assuming write through cache'.

update-grub geeft unable to read superblock een aantal keer over sda2. sda1 is / en sda5 is swap.
Hmm als ik hier kijk:
https://askubuntu.com/que...oot-acpi-pcc-probe-failed

Komt het mounten van netdev etc kennelijk daar vlak na. Wellicht daar een probleem mee ?
(wat doet zoveel mogelijk uitcommenten in fstab (buiten root en boot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Potverdorie, ja! Wat shared folders gooiden roet in het eten. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Brent schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:07:
Potverdorie, ja! Wat shared folders gooiden roet in het eten. Dank!
Geloof een systemd'ishm, dat de foutmeldingen (danwel het gebrek eraan) rond mounts niet bepaald bevorderlijk zijn voor de gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zeg dat wel, ik had geen flauw idee wat er mis was. SystemD dus... hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Brent schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:33:
Zeg dat wel, ik had geen flauw idee wat er mis was. SystemD dus... hmm...
Nouja niet zo zeer systemd ansich.. alswel dat het niet bepaald verbose is .. en je hier dus krijgt "succes met je binaire logging" daar had het als ik de berichten bij die link mag geloven dus wel netjes in vermeld gestaan. Kortom .. user error :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

systemd is echt rot in dat opzicht imho. Had overlaatst een typfout in men fstab staan. Systemd gooit hem gewoon in de emergency shell zonder veel melding. Deed ik dan een sysvinit boot (dankjewel debian) dan kreeg ik netjes een melding dat men rootfs niet kon aangekoppeld worden om die reden. Systemd mag bij opstartproblemen echt wel wat behulpzamer worden zonder dat je direct door een massa logfiles (als het daar al in staat) moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blokker_1999 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:50:
systemd is echt rot in dat opzicht imho. Had overlaatst een typfout in men fstab staan. Systemd gooit hem gewoon in de emergency shell zonder veel melding. Deed ik dan een sysvinit boot (dankjewel debian) dan kreeg ik netjes een melding dat men rootfs niet kon aangekoppeld worden om die reden. Systemd mag bij opstartproblemen echt wel wat behulpzamer worden zonder dat je direct door een massa logfiles (als het daar al in staat) moet gaan zoeken.
Maar maar maar .. we hebben binary logging waarin je kan searchen :+

Maar goed snap het zelf ook niet echt .. wat is de moeite om als iets echt hard faalt het ook naar de console te sturen. Als ik de kernel "debug" parameter gebruik dan zijn ze zo verbose dat je een inmens buffer moet hanteren omdat anders de kernel messages waarom het je te doen is weg zijn.

En als er dan eens iets hard faalt dan tonen ze het niet ... tsja ... noem het dan gewoon systemβ ..
maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian is bezig om libstdc++6 om te zetten naar gcc5. Dit komt nu allemaal in Unstable/Sid, waardoor je met een praktisch onwerkbare repo zit. Gisteren heb ik m'n werklaptop met wat moeite weten te installeren (de Testing installer doet 't niet meer met LUKS, je krijgt geen apart volume), maar iets simpels als LibreOffice is niet te installeren bijvoorbeeld omdat er nogal wat stuk gaat bij libstdc++6. Hopelijk is 't snel afgerond, het wordt nogal vervelend om bij elke package die ik wil installeren in twijfel te zitten of er geen broken packages uit komt en dus maar moet laten zitten.

Pagina: 1 ... 40 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.