LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 77 Laatste
Acties:
  • 354.700 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97275

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.pietspics.nl/pub/noskroegv2.jpg
:? Waarom de NOS Kroeg? :?

Het komt geregeld voor dat ik allerlei dingetjes te melden heb over mij nieuwe programma wat ik heb gecompilled, waar ik helemaal trots op ben. Een nieuwe repositorie waar ik helemaal blij mee ben of een gek probleem in mijn X waar ik ergens wel weet hoe het zit, maar het toch niet helemaal doet wat ik wil. Kleine opmerkingen....kleine vraagjes....kleine dingen waar ik trots op ben, maar bij wie kan ik het kwijt?

:? Inderdaad, dat heb ik ook! Is daar geen topic voor dan? :?

Het KMT in de HK is niet de plek voor deze opmerkingen. Ten eerste begrijpt 90% daar niet waar ik het over heb en ten tweede wordt het met de scherpere moderatie daar helemaal niet meer op prijs gesteld. Nergens hier op GoT kan ik dergelijke kleine dingen kwijt; mijn zogenaamde Linux-avonturen. Volgens mij heeft iedere NOS-user wel verhalen over vroeger, en nu. Dingetjes die je wilt melden en met gelijkgestemden wilt overleggen of patsen. DIT IS DE PLEK!

:? Dit is deel 2, waar is deel 1 dan? :?

NOS Kroeg

:? Dus? :?

Dames, heren,

Pak een biertje, colaatje of wijntje en schuif lekker aan in de NOS Kroeg voor een fijn praatje!

_/-\o_ Dankwoord _/-\o_

Orginele topicstart en idee door Jk_W
Vorige banner door itons
En natuurlijk alle tweakers die het hier zo gezellig maken :)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 97275 op 12-03-2007 14:54 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 18:04
Jippie, een nieuw topic :).
Ik mag toch ook wel een biertje he?

//EDIT:
Om deze post toch nog een beetje nuttiginformatief te maken zal ik maar vertellen dat ik nu voortaan emacs gebruik om te coden.

Werkt lekker + er zit alles in wat je nodig hebt (+ een heleboel overbodige zooi :9 )

[ Voor 66% gewijzigd door cxavier op 11-03-2007 20:02 ]

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:45

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Omdan toch weer ook dit topic gemakkelijk te kunnen volgen:

Ik werk nu al een paar weken op windows en je merkt toch echt dat je als linux gebruiker " lui" word. Je hebt namelijk op windows weer te maken met dingen als Defragmenteren, virusscanner, spyware enz.

Ik kan niet wachten totdat ik eindelijk hier mijn hele pc goed kan ordenen en backuppen zodat ik weer op linux kan werken :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
Touchdomex schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:07:
Defragmenteren, virusscanner, spyware
Wat zijn dat?

8) Elke keer als ik naar Windows boot (op een andere pc, of heel soms op deze :9) moet ik er weer aan wennen dat de virusscanner geupdate moet worden, de standaardbrowser vol staat met spyware, enz.

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Beetje jammer dat er geen OSX oid in de nieuwe header zit en alleen Linux distro's
(nee ik kan niet photoshoppen/gimp'en/ ed. dus ik ga het niet doen :P )

uit verveling even mijn load op mijn server naar 99,98 laten stijgen vanmiddag, toen vond ik het wel weer genoeg geweest en met moeite de bench processen gekilled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

BarthezZ schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:14:
Beetje jammer dat er geen OSX oid in de nieuwe header zit en alleen Linux distro's
(nee ik kan niet photoshoppen/gimp'en/ ed. dus ik ga het niet doen :P )
Apple Talk ;)
FreeBSD en Solaris zouden wel leuk zijn ...

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Laatst online: 19:19
Ook ik schuif maar weer aan in de kroeg en bestel gelijk maar een biertje :)

Ik zat inmiddels al weer meer dan 2 weken aan xp vast omdat ik wou wachten tot debian etch eindelijk uitkomt :z nu ik langzaamaan begin te vrezen dat dit nog wel even kan duren heb ik gister gewoon debian testing er maar opgegooid. Ik keek er wat tegenop omdat ik bang was dat er niet genoeg documentatie was, maar alles gaat lekker vlot. Ik heb zelfs zonder moeite in 1x de nvidia drivers en beryl voorelkaar gekregen. Ik moet toegeven dat er veel minder documentatie is voor debian t.o.v. ubuntu :) maar de documentatie die er is is wel in 1x goed :) Bij ubuntu heb ik 2 dagen gedaan over het installeren van beryl omdat geen enkele tutorial goed werkte.

Mijn conclusie: liever 1 goede tutorial dan 10 halve :) weer geleerd dat minder documentatie niet perse een slecht iets is.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MDtje, heb je wel eens last van broken dependencies bij het installeren van Gnome op Debian unstable? Ik heb het namelijk vrij vaak.

Mijn taktiek is nu Debian stable installeren, daarna Gnome, en daarna Debian unstable maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tigid schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:14:
[...]

Wat zijn dat?

8) Elke keer als ik naar Windows boot (op een andere pc, of heel soms op deze :9) moet ik er weer aan wennen dat de virusscanner geupdate moet worden, de standaardbrowser vol staat met spyware, enz.
Mwoeah, elke keer als ik m'n gamebak boot wordt idd virusscanner geupdate, maar verder nooit infectie gehad en laatste twee installs (herinstallatie nodig door vervanging moederbord) geen spyware. Beetje handige gebruiker heeft daar geen last van.

Anderen vinden het heel erg wennen als ik iedere keer dat ik 's avonds thuis kom en m'n Gentoo bak boot emerge --sync gevolgd door emerge -uDav world doe :z

xfce 4.4 is in stable en is mooi :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 97275 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:55:
MDtje, heb je wel eens last van broken dependencies bij het installeren van Gnome op Debian unstable? Ik heb het namelijk vrij vaak.

Mijn taktiek is nu Debian stable installeren, daarna Gnome, en daarna Debian unstable maken.
Ik heet dan wel niet MDtje, maar ik heb laatst zonder problemen Gnome geïnstalleerd op Debian unstable. Om niet te beginnen met een antiek systeem had ik Etch geïnstalleerd, sources verandert, gedist-upgrade en toen gnome-core geïnstalleerd. Waarschijnlijk heb ik ook geen problemen gehad omdat er praktisch (?) geen verschil tussen Etch en Sid zit atm. Als Etch eindelijk een keer uitkomt, zal dat in rap tempo weer veranderen.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier

Je bedoelt software installeren die als unstable staat aangegeven? :+

//EDIT:
dion_b schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:56:
xfce 4.4 is in stable en is mooi :)
Ik vind XFCE nooit echt lekker werken. 4.4 Is wel een hele verbetering op 4.2, maar nog steeds niet goed genoeg.
De volgende release ga ik ook zeker weer proberen, omdat het toch de goede kant op gaat.

//EDIT2:
@Hieronder:
Hier loopt Amarok nooit vast, maar ik zou toch liever songbird oid gebruiken. Alleen krijg ik hem niet zo ver om ook mp3-tjes af te spelen. Ogg-tjes lukken wel, maar die heb ik te weinig om fulltime naar te kunnen luisteren :P.

[ Voor 44% gewijzigd door cxavier op 11-03-2007 21:08 ]

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13

zomertje

Barisax knorretje

Zo, het andere topic is gesloten en we kunnen hier weer vrolijk verder :)

Ik ben vandaag niet verder gekomen dan Amarok eens een goeie rotschop verkopen :+
Soms loopt deze om onverklaarbare redenen vast.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

/me lupare pakt een biertje

Amarok van de zomer ook op windows O+ Dan kan ik op school ook kde appz draaien |:(

edit:

@hieronder, ja dat wel ;) vaak stop ik een ubuntu live-cd erin :)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 163846 op 11-03-2007 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 163846 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:13:

Amarok van de zomer ook op windows O+ Dan kan ik op school ook kde appz draaien |:(
Hebben jullie geen cd-romspelers en/of usb-poorten dan :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Anoniem: 163846 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:13:

Das wel fijn denk ik :) Alhoewel ik liever foobar @ linux zou willen hebben :P Aint gonna happen i guess , dan maar Amarok op windows & linux :P

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze zijn alleen niet zo slim op school :P Wij hebben in het programmeerlokaal (we moeten Java proggen ) allemaal terminals staan die verbonden zijn met een paar sun-fire-servers waar solaris op draait. Voor normaal werk, worden fire1 en fire2 gebruikt, fire3 is voor tentamens-theorie en fire4 is voor praktijk geloof ik (weet het niet zeker, omdat ik de al redlijk kon programmeren (C/C++) en andere opdrachten heb gemaakt voor tentamens :9 ) Anyways, wat is nou het geval, als je tentamen doet kun je niets compilen (javac) om te checken of je code klopt ed. En ook niet surfen via firefox/nautilus oid. Wat hebben die sukkels gedaan op school, de ssh client laten staan op fire3 en 4. Dus kan ik in principe lekker ssh servertje draaien, ip + username + pass geven aan me klasgenoten, en kunnen ze lekker inloggen en op mijn laptop compilen, lynx, testen enzovoorts en niemand die er iets van merkt. Nu heb ik dus gehoor dat die servers extern worden beheerd door een bedrijf. Onze school betaald dus heel veel geld, voor servers die slecht worden beheerd, maarja ze zijn al bezig om er vanaf te komen en gewoon losse pc's neergooien ipv terminals, kunnen we eindelijk normaal filmpjes streamen in dat lokaal O-)

edit: btw, solaris zuigt, alle commands zijn anders, ps aux werkt niet, tar xjf, tar xzf etc allemaal een andere implementatie 8)7 moest ik even kwijt |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 163846 op 11-03-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Een deeltje twee!

Goed geschreven startpost trouwens! De tekst zou zo uit mijn mond kunnen komen. ;)
Knal er even verwijzinkje bij ofzo, dat is opzich wel netjes. :)

Had gister opeens last van spontane freezes van mijn Debiantje...heb het al eens eerder gehad op een ander systeem. Toen bleek het aan de kernel te liggen Zal eens kijken of het nu moet een kernel-update ook verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106121

Wie van de heren heeft de banner gemaakt? Als ik eerlijk moet zijn vind ik de banner te dominant, er staan alleen pinguins in met linux distributies op de buik, gaat er misschien nu een belletje rinkelen?:+

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 106121 op 12-03-2007 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een paar van die lelijke rode duiveltjes zouden inderdaad niet misstaan in het bonte gezelschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eamelink schreef op maandag 12 maart 2007 @ 01:00:
Een paar van die lelijke rode duiveltjes zouden inderdaad niet misstaan in het bonte gezelschap.
Ja precies, gentoo, suse en redhat kan makkelijk plaatsmaken voor FreeBSD, OpenBSD en NetBSD :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je vergeet solaris?
beos?
hp-ux?
aix?

doe die er dan ook maar in :P

tipje: de kernel zien starten bij gentoo op sparc (ook bij deb btw), daar heb je je plaatje al.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boudewijn schreef op maandag 12 maart 2007 @ 01:07:
je vergeet solaris?
beos?
hp-ux?
aix?

doe die er dan ook maar in :P

tipje: de kernel zien starten bij gentoo op sparc (ook bij deb btw), daar heb je je plaatje al.
Aan die OS'en zit indirect een kostenplaatje aan, het nu niet echt gratis(ja, solaris wel zo'n beetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

indirect aan Linux ook vaak (rhel enzo?), maar maakt het dat minder NOS?
imo moet er dus niet gezeken worden om zo'n plaatje (okay de gentoo pinguin moet voorop... :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 20:38
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 106121 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 01:03:
[...]

Ja precies, gentoo, suse en redhat kan makkelijk plaatsmaken voor FreeBSD, OpenBSD en NetBSD :D
Van Gentoo blijf je af (8>

Sinds dit overtollig lange weekend (Hogere Informatica ftw })) heb ik op zowel m'n laptop als mijn desktop (weer) Gentoo staan :Y)

Nu heb ik weer
  • normale fonts bij OpenOffice (Ubuntu FF :w )
  • een stabiele gnome (ArchLinux :w )
  • up-to-date packages (Debian :w).
  • een heerlijk warme slaapkamer (8))
Morgen ga ik even de hdd van m'n servergeval omwisselen met die van m'n desktop en aansluitend ook maar meteen een reinstall van m'n server doen. Ik twijfel nu nog tussen Ubuntu of alweer en nogmaals Gentoo (wat ik inmiddels echt telepatisch kan installeren).

Ook wil ik met deze post nog even Namesys bedanken voor het goddelijke ReiserFS

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 12-03-2007 01:23 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Hmm nu je het erover hebt denk ik er ook over om maar eens gentoo op mijn server te gaan draaien. De huidige install (debian) heeft al weer veel te lang erop gestaan :+

Van de week ook maar eens arch gaan proberen denk ik , eens zien of gnome bij mij wel een beetje stable is :P

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13055

NOS-Kroeg? Dit lijkt meer op de Linux-Kroeg.... Ik mis de BSD's en de echte unicen in het logo ppls ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Simmie schreef op maandag 12 maart 2007 @ 01:36:
[...]

Hmm nu je het erover hebt denk ik er ook over om maar eens gentoo op mijn server te gaan draaien. De huidige install (debian) heeft al weer veel te lang erop gestaan :+

Van de week ook maar eens arch gaan proberen denk ik , eens zien of gnome bij mij wel een beetje stable is :P
Ik wil ook eens gaan Gentoo'en, ben er wel eens mee bezig geweest maar dat heb ik nooit afgemaakt. Hoeveel tijd moet ik daarvoor uittrekken? Ik ben van plan Gentoo te gaan installeren op mijn notebook, Centrino 1.5, 768MB, 7200rpm diskje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 00:07
Anoniem: 97275 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:47:
[...]

Ik wil ook eens gaan Gentoo'en, ben er wel eens mee bezig geweest maar dat heb ik nooit afgemaakt. Hoeveel tijd moet ik daarvoor uittrekken? Ik ben van plan Gentoo te gaan installeren op mijn notebook, Centrino 1.5, 768MB, 7200rpm diskje.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar zoek wel eerst uit of je laptop goed wordt ondersteund. Handige hulp hierbij is gentoo wiki. Kijk ook goed naar ondersteuning voor je ACPI en wifi.
Ik heb bijvoorbeeld geen goede ervaring op een sony vaio laptop. Dit was er namelijk één die niet overweg kon met de huidige linux drivers (sony_pi voor de kenners) waardoor de ervaring uitliep op een teleurstelling. Ik had bijvoorbeeld geen ACPI ondersteuning waardoor ik niet de batterij kon gebruiken van mijn laptop. Batterij duur van een kwartier is geen pretje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Miki schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:59:
[...]

Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar zoek wel eerst uit of je laptop goed wordt ondersteund. Handige hulp hierbij is gentoo wiki. Kijk ook goed naar ondersteuning voor je ACPI en wifi.
Ik heb bijvoorbeeld geen goede ervaring op een sony vaio laptop. Dit was er namelijk één die niet overweg kon met de huidige linux drivers (sony_pi voor de kenners) waardoor de ervaring uitliep op een teleurstelling. Ik had bijvoorbeeld geen ACPI ondersteuning waardoor ik niet de batterij kon gebruiken van mijn laptop. Batterij duur van een kwartier is geen pretje :p
Ik heb ook een vaio en de batterij-duur is wel normaal , echter word het niet goed weergegeven bij remaining time.

@Hierboven

Voor een gentoo install ben je wel even zoet als je niet eerder gentoo hebt gebruikt. Kwa compilen enzo denk ik dat je een dagje kwijt bent aan een volledig werkende setup inc. X , maar als je niet weet hoe het allemaal zit kun je best wel wat daagjes zoet zijn ermee. Nogal afhankelijk van je voorkennis en hoeveel je daadwerkelijk wil leren. Je kunt die manual exact copy-pasten (op kernel config na) en dan heb je het basissysteem zo up en running. Als je exact wil weten wat je precies doet en hoe het werkt dan ben je wel iets langer bezig :P Zeker als er wat problemen voordoen tijdens installatie (wat zeker niet ongebruikelijk is)

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Zoals hierboven al word gezegd, het hangt compleet af van je ervaring, ondersteuning van de hardware en eventuele drang om wat te leren. De eerste keer een compleet gestripte kernel voor je pc maken is ook een trial-and-error proces wat als het tegenzit meerdere avonden kan duren ;)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm ik dacht namelijk vanmiddag even aan de slag te gaan met Gentoo, maar aangezien ik vanavond geen tijd heb, schijf ik dat wel even door naar het weekend :)

Met Ubuntu en Debian en dergelijke werkt mijn hardware allemaal prima, m'n laptop is ook al twee jaar oud ofzo. Dan zou het in Gentoo toch ook moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13

zomertje

Barisax knorretje

Anoniem: 13055 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:04:
NOS-Kroeg? Dit lijkt meer op de Linux-Kroeg.... Ik mis de BSD's en de echte unicen in het logo ppls ;)
Wat een gemierenneuk weer he ;) :P

M'goe, het bannertje is nu een leuke invulling voor de startpost :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje

Ik ben direct vanaf een geformatteerde schijf begonnen met de install van Debian testing en alles werkt voor zover ik kan zien perfect :)

sorry voor de late reply

*edit:
Leuk bannertje in de startpost! (de rest van de startpost mag er ook wel wezen trouwens ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door MDtje op 12-03-2007 15:52 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

zomertje schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:40:
[...]

Wat een gemierenneuk weer he ;) :P

M'goe, het bannertje is nu een leuke invulling voor de startpost :)
Ik mis puffy wel hoor. (de banner is nu trouwens echt leuk _/-\o_ )

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 13055 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:04:
je stelt hier dan BSD geen unix is? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian kan melden dat het hdd klonen mbv cp -pPR gelukt is *O*
Nu heb ik weer 128.3 GB vrij ipv 15 :Y)

Dat geneuzel over het logo mag nu wel ophouden trouwens vind ik. Een ruime schatting zou 10 posts zijn die niet over Linux ging (ot daarbuiten gelaten).

[ Voor 41% gewijzigd door Jungian op 12-03-2007 16:49 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 16:43
icyx schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:09:
(...) De eerste keer een compleet gestripte kernel voor je pc maken is ook een trial-and-error proces wat als het tegenzit meerdere avonden kan duren ;)
Laat ik er nou net over zitten te denken om ook eens een eigen kernel proberen te bakken op m'n Debian doosje :)
Overigens ga ik pas strippen als ik eerst een werkende kernel heb. Maar eerst even inlezen :P (ik sta altijd open voor goede links en tips ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

rvdven schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:51:
[...]

Laat ik er nou net over zitten te denken om ook eens een eigen kernel proberen te bakken op m'n Debian doosje :)
Overigens ga ik pas strippen als ik eerst een werkende kernel heb. Maar eerst even inlezen :P (ik sta altijd open voor goede links en tips ;) )
Ach, mijn tip is gewoon: Ken je hardware, doe een make menuconfig, en ga iedere optie langs. Als je niet precies weet wat hij doet, zoek het op. Op deze manier krijg je na het langsgaan van iedere optie een geniale, gecustomised kernel :) Als die niet boot: Kijk naar je kernel panic en probeer het te fixen.

Edit: Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik op mijn laptop met debian sid alleen maar stock kernels gebruik, ik vind het wel gezegend ;). Bij gentoo doe ik echter wel altijd mijn eigen kerneltje bakken, genkernel is ook niet alles :)

[ Voor 14% gewijzigd door icyx op 12-03-2007 21:47 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jungian schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:44:

Dat geneuzel over het logo mag nu wel ophouden trouwens vind ik. Een ruime schatting zou 10 posts zijn die niet over Linux ging (ot daarbuiten gelaten).
Nou nee. Laat dat geneuzel maar doorgaan tot er een unified NOS-logo ontworpen is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Jungian schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:44:
* Jungian kan melden dat het hdd klonen mbv cp -pPR gelukt is *O*
Nu heb ik weer 128.3 GB vrij ipv 15 :Y)
Echt klonen doe je toch met dd? :+

* Raku vraagt zich overigens af of het de moeite loont om beryl uit de xeffects overlay te halen...

Iemand daar toevallig ervaring mee? Vooral die nieuwe wall plugin lijkt me interessant om eens te zien :P

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

AlterEgo schreef op maandag 12 maart 2007 @ 21:50:
[...]

Nou nee. Laat dat geneuzel maar doorgaan tot er een unified NOS-logo ontworpen is 8)
Goh, dan fork je dit project toch lekker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik slinger de discussie nog maar eens aan: wie vind (naast dat hij/zij zich heel cool vind 8) ) dat Gentoo daadwerkelijk sneller is dan Ubuntu / Suse?
In mijn optiek vallen sommige details toch niet op, en kan je dan beter met een volle setup afslanken naar een snel systeem (waarvan alles lekker werkt) dan dat je moet prutsen en elke keer iets erbij moet compileren omdat er nog een pakketje is wat niet goed werkt.

Ik heb het nu niet over de moeilijkheidsgraad. Ik dacht dat Gentoo die-hard was; het valt eigenlijk best mee. Maar voor een normale desktop (X + Gnome + OOo, Fx etc.) kan je beter je systeem afslanken dan aandikken :)

Ow: en :( :( :( waarom is Ubuntu uit de banner gegooid. Flikker dan op zn minst Gentoo naar /dev/null :+
Of nou goed: Debian of RH voor mijn part...

Wacht maar, ik heb al een nieuwe banner gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://juriansluiman.nl/storage/13/noskroegv3.jpg
:> ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 12-03-2007 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:06:
Ik slinger de discussie nog maar eens aan: wie vind (naast dat hij/zij zich heel cool vind 8) ) dat Gentoo daadwerkelijk sneller is dan Ubuntu / Suse?
Wat vergelijken we dan ?
Een standaard Ubuntu of Suse installatie bevat echt veel te veel bagger die ik niet nodig heb. Echte ricers gebruiken FreeBSD + TWM overigens.

gnome-core van Debian bevat bijvoorbeeld ook minder bagger dan een gnome-core van Ubuntu.

Gentoo staat voor keuze. "Wat wil ik dat een programma kan doen / bevat". Dat het wellicht iets sneller is is mooi meegenomen.

@hieronder

Reageer ook meteen ff op de rest :P

[ Voor 131% gewijzigd door Jungian op 13-03-2007 00:05 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:36:
[...]

Wat vergelijken we dan ?
Een standaard Ubuntu of Suse installatie bevat echt veel te veel bagger die ik niet nodig heb.
Een standaard Ubuntu en daarvan de dingen weggooien die je niet nodig hebt, óf een Gentoo installatie waar je juist veel moeite moet doen om alles overal vandaan te krijgen en lang moet wachten voordat je eens een volwaardige desktop hebt.

Ik heb het namelijk al eens geprobeerd, en Gentoo installeerde erg vlotjes. Het punt is dat ik geen zin heb om een dag te spenderen aan een goed werkende desktop. Ubuntu installeert in 15 minuten, om daarna even de beryl repo toe te voegen, apt-get update && apt-get upgrade && apt-get install beryl emerald-themes en ik ben klaar. Een half uur, een uur max. En dat is fijn: gelijk Gaim, OOo, Fx en Beagle voor je neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

mithras schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:42:
[...]
Een standaard Ubuntu en daarvan de dingen weggooien die je niet nodig hebt, óf een Gentoo installatie waar je juist veel moeite moet doen om alles overal vandaan te krijgen.
Die volg ik even niet :?

Verder zie ik de fun niet in van een installatie in 15 mins en alles werkt. Het geeft veel meer voldoening als je alles zelf in mekaar hebt gekloot en na een dag zwoegen alles werkt , precies zoals je het zelf wilde :)

Performance-technisch gezien merk ik overigens geen tot weinig verschil tussen een ubuntu en gentoo , maar dat kan aan mij liggen ;)

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Afgesplitst van m'n vorige post
-> Het duurt een beetje lang, dus ik reaguur hier alvast maar op :
mithras schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:42:
[...]
óf een Gentoo installatie waar je juist veel moeite moet doen om alles overal vandaan te krijgen
Waar heb je het in godsnaam over ?
Ik heb het namelijk al eens geprobeerd, en Gentoo installeerde erg vlotjes. Het punt is dat ik geen zin heb om een dag te spenderen aan een goed werkende desktop. Ubuntu installeert in 15 minuten, om daarna even de beryl repo toe te voegen, apt-get update && apt-get upgrade && apt-get install beryl emerald-themes en ik ben klaar. Een half uur, een uur max. En dat is fijn: gelijk Gaim, OOo, Fx en Beagle voor je neus.
Vooral een OpenOffice met brakke menu-fonts stel ik zeer op prijs ja (courtesy of Ubuntu Feisty Fawn). Eén van de nadelen van de repository-opzet van Ubuntu : als je een verneukte versie binnen hebt getrokken zit je daarmee, totdat het gefixed is. Fall-back zul je zelf moeite voor moeten doen.

Dat Gentoo lang duurt om te installeren is volgens mij iets wat bovenmatig vaak terugkomt. Zelf heb ik er geen last van. Ik begin 's avonds met de installatie, start een lange emerge met alles wat ik wil hebben en als ik wakker word is het geïnstalleerd. Heeft een bepaalde nieuwe of oude versie van een programma een flaw/bug of een functie die ik wel/niet zou willen zien, dan emerge ik gewoon een andere versie met andere flags.

Gezeik over patenten en branding heb ik ook helemaal geen boodschap aan. Mplayer emerge ik met alle mogelijke opties en ook mijn Firefox heeft de officiële branding.

Ik schreeuw ook nog eens UT 2004 bijvoorbeeld : bij veel distro' s moet je daarvoor het officiële en zwaar ranzige installatiescript voor gebruiken. Updates ed moet je dus maar zelf regelen. Bij Gentoo stamp je de cd erin en zeg je emerge ut2004. Klaar. Vanaf dat punt zul je altijd een up-to-date UT2004 hebben.

OpenOffice @ Ubuntu FF
(binnen de menu's zijn de fonts helemaal afzichtelijk trouwens, als je denkt hiermee te kunnen leven)
OpenOffice @ elke andere distro dan Ubuntu FF (nu toevallig Gentoo)

[ Voor 24% gewijzigd door Jungian op 13-03-2007 01:59 . Reden: (beetje laat) spellingsfoutje ontdekt ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Laatst online: 29-09-2024
Paar gentoo-voordelen:
De meest uitgebreide en up-to-date repository.
Rolling updates: nieuwe versies komen wanneer ze klaar zijn, en je hoeft niet perse op de volgende release te wachten, waarna je vaak weer opnieuw mag gaan installeren.
Zeer flexibel.
Geen onnodige moeite met niet-open meuk.
Geen distro-specifieke verneukingen aan pakketten.
Een goedgevulde hogekwaliteit wiki, forum, en andere documentatie.
Een erg krachtige, flexibele package-manager.
En nog een hoop kleinigheden.

De nadelen:
Veel configuratie vereist.
Al dat compileren duurt lang, maar dat kan op de achtergrond terwijl je zelf gewoon doorwerkt.
Af en toe breekt er iets, maar dat is meestal net zo snel weer opgelost, en is echt niet zo vaak.

Ik zie zelf eigenlijk nog wel iets in een grotendeels-binary distro op basis van gentoo. (hoeft niet veel meer dan een verzameling regelmatig geupdate voorgecompileerde pakketjes te zijn.)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

laurencevde schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 01:08:Ik zie zelf eigenlijk nog wel iets in een grotendeels-binary distro op basis van gentoo. (hoeft niet veel meer dan een verzameling regelmatig geupdate voorgecompileerde pakketjes te zijn.)
Dan zou je toch juist het grootste pluspunt van Gentoo naar het grof vuil verwijzen ? Die distro's zijn er trouwens al (zie bijvoorbeeld Bintoo), maar dan zou je even goed ArchLinux kunnen gebruiken of FreeBSD.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een stage3 install is vrij snel te doen hoor , en merkbaar sneller dan een (k)ubuntu install.
vind ik.

verder is portage gewoon een gigantische pro met zijn use-flags. ook het feit dat dpkg maar 1 thread tegelijk aankan is imo jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 02:10:
verder is portage gewoon een gigantische pro met zijn use-flags. ook het feit dat dpkg maar 1 thread tegelijk aankan is imo jammer.
He, dat is idd ook wel leuk, dat wist ik niet.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: waarom zou je zo lang bezig zijn met een distro installeren (en ok, een nacht aan laten staan kan wel, maar 15 minuten is toch korter ;) ) alleen voor je eigen kick :?

Maar goed, nu ik Edgy vervangen heb door Feisty is mijn oude Feisty een beetje overbodig geworden. Ik ga wel eens kijken of ik Gentoo aan de praat kan krijgen en dan merk ik alle voordelen vanzelf, of niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 14:38

woutur

Klauwtjes uit!

Hmm met uitgaand verkeer geblokkeerd op mijn router/firewall (op uitzonderingen gebaseerd) is FTP toch wel moeilijker geworden. Slechts clienten waarbij men een passive range in kan stellen werken nog. Skype wil ook niet meer (heeft alle unpriviledged poorten nodig). Het is wat als je huisgenoten er telkens voor zorgen dat je gefilterd wordt bij je ISP, en dan wel komen zeuren dat "MSN webcam werkt niet meer :( "

Zo, dat gemiep is er ook weer uit.

Edit voor de Gentoo discussie:
Ik ben gek op Gentoo maar wat ik soms wel vervelend vind is etc-update wat bij een grote emerge soms wel 20 meldingen maakt (weekje wintersporten en dan terugkomen). Daarnaast schiet het soms niet op om ze alle 20 af te lopen plus het feit dat ik vaak van 75% geen flauw idee heb waar het over gaat. Mijn server draait Debian en voor die taak vind ik dat heerlijk: weinig onderhoud en als het een keer nodig is dan is het snel gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door woutur op 13-03-2007 08:48 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

woutur schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 08:29:
Edit voor de Gentoo discussie:
Ik ben gek op Gentoo maar wat ik soms wel vervelend vind is etc-update wat bij een grote emerge soms wel 20 meldingen maakt (weekje wintersporten en dan terugkomen). Daarnaast schiet het soms niet op om ze alle 20 af te lopen plus het feit dat ik vaak van 75% geen flauw idee heb waar het over gaat. Mijn server draait Debian en voor die taak vind ik dat heerlijk: weinig onderhoud en als het een keer nodig is dan is het snel gedaan.
Ik bekijk die lijst en kijk of er configuratiebestanden tussenzitten die ik zelf eens heb aangepast. rc.conf en dat soort zaken. Die pas ik aan en de rest laat ik overschrijven. Het is wel belangrijk dat je de lijst even doorkijkt want bij een baselayout upgrade overschrijf je erg makkelijk je netwerkinstellingen. Niet handig weet ik uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 21:42

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

laurencevde schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 01:08:
Paar gentoo-voordelen:
De meest uitgebreide en up-to-date repository.
Rolling updates: nieuwe versies komen wanneer ze klaar zijn, en je hoeft niet perse op de volgende release te wachten, waarna je vaak weer opnieuw mag gaan installeren.
Zeer flexibel.
Geen onnodige moeite met niet-open meuk.
Geen distro-specifieke verneukingen aan pakketten.
Een goedgevulde hogekwaliteit wiki, forum, en andere documentatie.
Een erg krachtige, flexibele package-manager.
En nog een hoop kleinigheden.
En vergeet ook niet dat je met gentoo zelf de versie kan bepalen die je wilt installeren (dus ook oude versies)
De use flags zijn helemaal geweldig
en ten slotte leer je je systeem over het algemeen wel helemaal kennen wat ook helpt bij het oplossen van problemen in de toekomst.
De nadelen:
Veel configuratie vereist.
Hoewel ik het op zich fijn vindt om alles vooraf te configureren ben ik niet blij met de configuraties na het updaten van paketten.
Af en toe breekt er iets, maar dat is meestal net zo snel weer opgelost, en is echt niet zo vaak.
Bovendien moet het nieuwe elog systeem ervoor zorgen dat je de waarschuwingen wel duidelijk gaat krijgen.
Ik zie zelf eigenlijk nog wel iets in een grotendeels-binary distro op basis van gentoo. (hoeft niet veel meer dan een verzameling regelmatig geupdate voorgecompileerde pakketjes te zijn.)
Wordt alleen lastig om aan te passen met use-flags enzo.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Jungian schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 01:12:
[...]

Dan zou je toch juist het grootste pluspunt van Gentoo naar het grof vuil verwijzen ? Die distro's zijn er trouwens al (zie bijvoorbeeld Bintoo), maar dan zou je even goed ArchLinux kunnen gebruiken of FreeBSD.
Mwah, wel een deel van de flexibiliteit..

Emerge is een schitterend systeem, maar prakitsch gezien niet efficient (maar dat ga je pas merken als je meerdere machines hebt)

Emerge is iig (een van de) de redenen dan ik van Gentoo ga wegstappen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MrBarBarian schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:07:
Mwah, wel een deel van de flexibiliteit..

Emerge is een schitterend systeem, maar prakitsch gezien niet efficient (maar dat ga je pas merken als je meerdere machines hebt)

Emerge is iig (een van de) de redenen dan ik van Gentoo ga wegstappen
Ikzelf "beheer" zelf 3 Gentoo-systemen atm. Niet genoeg ofzo ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Jungian schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:15:
[...]

Ikzelf "beheer" zelf 3 Gentoo-systemen atm. Niet genoeg ofzo ?
Ik 12 ;) En ik wordt er erg moe van als er weer een update van gcc of glibc langs komt zetten ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

MrBarBarian schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:19:
[...]

Ik 12 ;) En ik wordt er erg moe van als er weer een update van gcc of glibc langs komt zetten ;)
Uit interesse: waarom? Ik weet dat het lang compileren is, maar als die machines een beetje op elkaar lijken is dat met distcc op te lossen, lijkt mij.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

woutur schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:56:
Uit interesse: waarom? Ik weet dat het lang compileren is, maar als die machines een beetje op elkaar lijken is dat met distcc op te lossen, lijkt mij.
Niet alles compiled met distcc toch ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb geen flauw idee ;) Vandaar ook mijn interesse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch weer distro-wars, jullie leren het ook nooit he O-)

debian ftw!!!! :9

edit:

@hieronder: daar doelde ik ook op :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 163846 op 13-03-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Debian is inderdaad super, maar ik zie hier voor mijn neus dit staan:
Waarschuwing:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
*hint hint* ;)

Ik kom er net achter dat mijn buren een wireless netwerk hebben gekregen. Volgens mij moet ik maar even leren omgaan met airodump ^^

[ Voor 10% gewijzigd door icyx op 13-03-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Yeeh! Ubuntu Feisty heeft nu Gnome 2.18.0 tussen zijn packages zitten. (powerpc is nog bij 2.17.92)
Op Gnome.org wordt nog niet eens over de 2.18.0 release gesproken. Het laatste nieuws is dat 2.17.92 uit is.

Ubuntu heeft hem iig zeeeer snel in hun packages zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
Jungian schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 00:06:
OpenOffice @ Ubuntu FF
(binnen de menu's zijn de fonts helemaal afzichtelijk trouwens, als je denkt hiermee te kunnen leven)
OpenOffice @ elke andere distro dan Ubuntu FF (nu toevallig Gentoo)
Ben ik nou gek als ik zeg dat ik nagenoeg geen verschil zie? :?
Oke.. in Gentoo ziet het er iets beter uit.. maar het is toch prima werkbaar in Ubuntu FF?
Als ik FF gebruikte en niet had geweten hoe het er uit zag buiten FF had ik het niet eens opgemerkt waarschijnlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MDtje op 13-03-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MDtje schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:45:
Ben ik nou gek als ik zeg dat ik nagenoeg geen verschil zie? :?
Oke.. in Gentoo ziet het er iets beter uit.. maar het is toch prima werkbaar in Ubuntu FF?
Als ik FF gebruikte en niet had geweten hoe het er uit zag buiten FF had ik het niet eens opgemerkt waarschijnlijk.
Bij alle andere apps ziet het er niet zo uit en aangezien ik dagelijks moet werken met OpenOffice stoor ik me behoorlijk aan deze kut geäntialiasde fonts. Als ik vage fonts had gewild had ik wel een 15 inch CRT-monitor aangesloten :+

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 13-03-2007 15:49 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Heeft iemand anders al een rubber gebruikt? Winefish is namelijk echt een hele slechte editor voor LaTeX, en nu heb ik een LaTeX plugin voor gedit gevonden.
Natuurlijk kan je wel tex runnen van de commandline, maar met de gui is het toch makkelijker en sneller. En die plugin gebruikt dus rubber.

Op zich geen probleem. Rubber is juist heel intelligent en hoort zovaak te compileren als nodig is. Alleen niet bij mij:
jurian@karlijn:~$ rubber --pdf -v rapport.tex
compiling rapport.tex...
compiling rapport.tex...
compiling rapport.tex...
[...]
Terminated
jurian@karlijn:~
Totdat ik hem dus kill.

Ik kan niet vinden waaraan het ligt. Ik had eerst tetex, maar ben vandaag geswitched naar texlive. Op zich maakt het niet uit, want vanaf versie 1.1-1 moet het opgelost zijn. De laatste post in dit draadje op ubuntuforum.org geeft precies hetzelfde aan. Het is alleen wat lastig zoeken: [google=rubber latex] geeft niet de juiste resultaten :p
Jungian schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:48:
[...]

Bij alle andere apps ziet het er niet zo uit en aangezien ik dagelijks moet werken met OpenOffice stoor ik me behoorlijk aan deze kut geäntialiasde fonts.
Ook lekker gaan TeX'en ;) Ik gebruik het voor heel veel dingen: rapporten, brieven, bijna alle documenten :9

[ Voor 13% gewijzigd door mithras op 13-03-2007 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:03:
Ook lekker gaan TeX'en ;) Ik gebruik het voor heel veel dingen: rapporten, brieven, bijna alle documenten :9
Ik heb al eens geLaTeXed, maar vond Winefish idd behoorlijk bagger :P Sleur en pleur zoals bij OpenOffice zie ik trouwens meer zitten (de ultieme reden om ook Gentoo op m'n laptop te zetten) :P Die Gedit-plugin klinkt trouwens wel interessant :Y

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:12:
[...]

Ik heb al eens geLaTeXed, maar vond Winefish idd behoorlijk bagger :P Sleur en pleur zoals bij OpenOffice zie ik trouwens meer zitten (de ultieme reden om ook Gentoo op m'n laptop te zetten) :P Die Gedit-plugin klinkt trouwens wel interessant :Y
Kile is opzich ook een goede, alleen erger ik me er gewoon aan dat het Qt is :p

Ik moet zeggen, die plugin is een zegen :*) Autocompletion (wat Winefish niet had), sluiten van environments (wat Wf wel had) en het kunnen gebruiken van macro's en andere commando's. Zet je \schrodinger neer, maakt de plugin er lekker dit van:
$ \mathrm{i}\cdot\hbar\cdot\frac{\partial}{\partial t}\psi(\mathbf{r},t) \;=\; - \frac{\hbar^2}{2m}\cdot\nabla^2\psi(\mathbf{r},t) + V(\mathbf{r},t)\cdot\psi(\mathbf{r},t) $

Is toch wel fijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
Jungian schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:48:
[...]
Bij alle andere apps ziet het er niet zo uit en aangezien ik dagelijks moet werken met OpenOffice stoor ik me behoorlijk aan deze kut geäntialiasde fonts. Als ik vage fonts had gewild had ik wel een 15 inch CRT-monitor aangesloten :+
Ah ik zit hier achter een CRT (geen 15 maar 19" maar t blijft toch een CRT) ;) zal daar dan waarschijnlijk wel aan liggen dat ik het verschil niet echt goed zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
woutur schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:56:
[...]

Hmmja, maar als je gebruik maakt van virtualisering gaat die ballon niet op ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Valt het trouwen jullie ook op dat er nogal vreemde "overeenkomstige" resultaten in de Googel ads verschijnen:
Afbeeldingslocatie: http://juriansluiman.nl/storage/15/nos_kroeg.png
:p The WoW starts now

[ Voor 33% gewijzigd door mithras op 13-03-2007 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105284

Ik gebruik Kile onder GNOME en ik vind het wel lekker werken, het enige probleem dat ik heb is dat ik een dual boot heb draaien en en dat Kile de bestanden die in windows (TeXnicenter) gemaakt worden niet goed kan lezen. Het zijn meerbepaald de speciale characters die problemen veroorzaken. Ik heb \usepackage[latin1]{inputenc} in mijn preamble staan zodat ik bijvoorbeeld "patiënt" ook gewoon zo kan ingeven. Dit alles gaat goed in texnicenter, maar wanneer ik het bestand in Kile open krijg ik in plaats van de ë een mooi vraagtekentje. In Kile zelf kan ik wel deze tekens invoeren.
Ik vermoed dat het te maken heeft met andere encoding door beide programma's, en ik heb al in de kile en kcontrol opties staan zoeken, waarin ik de encoding kon veranderen, maar zonder het probleem op te lossen.

Verder een korte inleiding in dit topic:
Draai sinds december een dualboot met XP en Ubuntu en ben nu geleidelijkaan steeds meer taken te doen in Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Anoniem: 105284 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 22:42:
Ik gebruik Kile onder GNOME en ik vind het wel lekker werken, het enige probleem dat ik heb is dat ik een dual boot heb draaien en en dat Kile de bestanden die in windows (TeXnicenter) gemaakt worden niet goed kan lezen. Het zijn meerbepaald de speciale characters die problemen veroorzaken. Ik heb \usepackage[latin1]{inputenc} in mijn preamble staan zodat ik bijvoorbeeld "patiënt" ook gewoon zo kan ingeven. Dit alles gaat goed in texnicenter, maar wanneer ik het bestand in Kile open krijg ik in plaats van de ë een mooi vraagtekentje. In Kile zelf kan ik wel deze tekens invoeren.
Ik vermoed dat het te maken heeft met andere encoding door beide programma's, en ik heb al in de kile en kcontrol opties staan zoeken, waarin ik de encoding kon veranderen, maar zonder het probleem op te lossen.
Probeer eens in Kile aan te geven dat je een specifieke encoding gebruikt. Switch bijvoorbeeld eens tussen ISO-8859-115 en UTF-8, en wat andere veel voorkomende coderingen. Waarschijnlijk pakt Kile automatisch Westerse codering en TeXnicCenter precies andersom.

Ik ben trouwens wat verder in het probleempje dat rubber oneindig lang compileerd. Als je via de commandline rubber aanroept gaat het wel ok. Als je vervolgens via de gedit plugin rubber gebruikt gaat het fout, maar als je daarna weer de commandline probeert gaat het óók fout 8)7
Toch nog maar eens mailen met de eigenaar van de plugin (had ook al bugs gevonden mbt de macro's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-04 10:38

Hmail

Doet ook maar wat.

Ik kom er maar niet echt uit, misschien dat iemand van jullie een idee heeft.

Ik zoek een soort kloon-software a la Ghost, maar dan een linuxvariant. Ik heb namelijk opensuse prima werkend op mijn laptop, ben helemaal tevreden met hoe het werkt, alleen weet ik van mezelf wel dat ik op een gegeven moment ga kloten met het systeem. Mijn ervaring is dat daarna dingen lang niet zo goed meer werkten als voorheen, en mijn linuxkennis is nog niet zo groot dat ik dat dan wel weer even fix.

Ik zag net al cp -pPR langskomen, maar als ik dan cp --help uitvoer zie ik:
  -P, --no-dereference         never follow symbolic links
  -p                           same as --preserve=mode,ownership,timestamps
      --preserve[=ATTR_LIST]   preserve the specified attributes (default:
                                 mode,ownership,timestamps), if possible
                                 additional attributes: links, xattrs, all
      --no-preserve=ATTR_LIST  don't preserve the specified attributes
      --parents                use full source file name under DIRECTORY
  -R, -r, --recursive          copy directories recursively

En dat is eigenlijk niet wat ik zoek, ik zoek eigenlijk iets wat gewoon een exacte kopie maakt van een bestaand OS, wat je dan terug kunt zetten als je de boel verkloot hebt. Iemand enig idee?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Simmie schreef op maandag 12 maart 2007 @ 21:57:
* Raku vraagt zich overigens af of het de moeite loont om beryl uit de xeffects overlay te halen...

Iemand daar toevallig ervaring mee? Vooral die nieuwe wall plugin lijkt me interessant om eens te zien :P
Net dus even gedaan. Valt me op dat de performance toch echt een stukkie beter lijkt te zijn. Helaas nog steeds die bug van zwarte schermen indien er geen geheugen meer vrij is (5 OO.org schermen , 1 firefox en 2 terminals)

Ik weet dat het een driver probleem is , maar met 256 MB aan videoram mag dat toch niet voorkomen? Iig niet zo snel... Als oplossing word copy als rendering method aangedragen , wat wel werkt maar merkbaar trager is. Dit probleem had ik ook al met 0.1.4 overigens. Is dit met zo'n hoeveelheid videoram wel normaal :?

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204303

Hmail schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:48:
En dat is eigenlijk niet wat ik zoek, ik zoek eigenlijk iets wat gewoon een exacte kopie maakt van een bestaand OS, wat je dan terug kunt zetten als je de boel verkloot hebt. Iemand enig idee?
Ik zou het commando dd gebruiken. Hiermee kun je een exacte kopie van een partitie of harde schijf maken.
Doormiddel van bijvoorbeeld:

dd if=/dev/hda | gzip > /mnt/hdb1/backup.img.gz

Maak je een mooie ingepakte image van de schijf hda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Dat klinkt eenvoudig :P

En dat kan ik ook op zo'n soort manier terugzetten?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Hmail schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:48:
Ik kom er maar niet echt uit, misschien dat iemand van jullie een idee heeft.

Ik zoek een soort kloon-software a la Ghost, maar dan een linuxvariant. Ik heb namelijk opensuse prima werkend op mijn laptop, ben helemaal tevreden met hoe het werkt, alleen weet ik van mezelf wel dat ik op een gegeven moment ga kloten met het systeem. Mijn ervaring is dat daarna dingen lang niet zo goed meer werkten als voorheen, en mijn linuxkennis is nog niet zo groot dat ik dat dan wel weer even fix.

Ik zag net al cp -pPR langskomen, maar als ik dan cp --help uitvoer zie ik:
  -P, --no-dereference         never follow symbolic links
  -p                           same as --preserve=mode,ownership,timestamps
      --preserve[=ATTR_LIST]   preserve the specified attributes (default:
                                 mode,ownership,timestamps), if possible
                                 additional attributes: links, xattrs, all
      --no-preserve=ATTR_LIST  don't preserve the specified attributes
      --parents                use full source file name under DIRECTORY
  -R, -r, --recursive          copy directories recursively

dd voor de basis manier, partimage voor een gehele ghostimage :) http://www.partimage.org/Main_Page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Thanks! Dat is de oplossing volgens mij!
Als ik thuis ben meteen even een image maken *O*

En ik had partimage met dual-boot (hulp gevraagd) echt niet gezien toen ik mijn vraag postte :o

[ Voor 40% gewijzigd door Hmail op 14-03-2007 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Hmail schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:20:
Thanks! Dat is de oplossing volgens mij!
Als ik thuis ben meteen even een image maken *O*

En ik had partimage met dual-boot (hulp gevraagd) echt niet gezien toen ik mijn vraag postte :o
cp -pPR maakt een exacte kopie :Z Anders had ik het echt niet gebruikt

-p     Preserve  the original files' owner, group, permissions (includ-
              ing the set-user-ID and set-group-ID bits), time of last modifi-
              cation and time of last access.  In case duplication of owner or
              group fails, the set-user-ID and set-group-ID bits are  cleared.
              (Note  that  afterwards  source and copy may well have different
              times of last access, since the copy operation is an  access  to
              the source file.)
       -P     Do not follow any symbolic links, neither those  that  occur  in
              the  parameter  list  nor those encountered during the recursive
              copy.  Just copy them as symbolic link.
       -R     Copy  directories  recursively,  and  do  the  right  thing when
              objects other than ordinary files  or  directories  are  encoun-
              tered.   (Thus,  the copy of a FIFO or special file is a FIFO or
              special file.)

[ Voor 56% gewijzigd door Jungian op 14-03-2007 11:28 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Oke, voor jouw info, ik zocht een totaaloplossing, die een exacte kopie van de partitie maakt, inclusief bootsectors ed, met daarin ook de mogelijkheid om alles terug te zetten. En dat is dat commando niet. Was daar die :Z smilie nou echt voor nodig :?

[ Voor 33% gewijzigd door Hmail op 14-03-2007 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In de loop van tijd vind je wel mooie GUI programma's op linux:

gpar2
Alltray (Stop willekeurige programma's in je systemtray)
Audicious ( lightweight winamp-like kloon met hide in tray en mogelijkheid om internetradio te luisteren)
Codeblocks ( C++ IDE)
Geany (lightweight IDE voor verschillende talen)
rapidsvn ( subversion client)
Abiword (lightweigt Word)
Pan ( newsbinaries leechen)
Comix ( image viewer)
Gmail Notify
Tilda ( FPS-like terminal en makkelijk te bereiken via shortcut)
Picassa ( foto's in categorie en effectjes)
Gcolor2 ( color picker )
Gpaint
Xchat (IRC)
Easytag (ID3 editor)

Ik heb vooral een hekel aan programma's waarbij het lang duurt om het te starten

[ Voor 22% gewijzigd door Dutchmega op 14-03-2007 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Hmail schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:11:
Oke, voor jouw info, ik zocht een totaaloplossing, die een exacte kopie van de partitie maakt, inclusief bootsectors ed, met daarin ook de mogelijkheid om alles terug te zetten. En dat is dat commando niet. Was daar die :Z smilie nou echt voor nodig :?
Zie
En dat alles doet dit commando dus wel (inclusief het terug-zet gedeelte), vandaar de :Z (oftewel : anders had ik het toch niet gepost :+ ). Dat jij het in image-vorm wilt zien + het mbr is een heel ander verhaal.

Windows maar dan anders })

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 14-03-2007 16:43 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mithras schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:06:
Ow: en :( :( :( waarom is Ubuntu uit de banner gegooid. Flikker dan op zn minst Gentoo naar /dev/null :+
Of nou goed: Debian of RH voor mijn part...

Wacht maar, ik heb al een nieuwe banner gemaakt:
[afbeelding]
:> ;)
Ubuntu is niet uit de banner, het lettertype is het Ubuntu-lettertype ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Weet iemand of het reeds mogelijk is om in het icoontje van de folder een preview te krijgen van wat erin zit? Net als vista dat heeft.

Afbeeldingslocatie: http://blogs.dasmirnov.net/media/vistadoc.jpg

Dat lijkt me een leuke feature voor Ubuntu. Is dit al mogelijk met bepaalde programma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gij zult niet vloeken!!! arrggh vista |:( :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
Jk_W schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 20:01:
Weet iemand of het reeds mogelijk is om in het icoontje van de folder een preview te krijgen van wat erin zit? Net als vista dat heeft.

[afbeelding]

Dat lijkt me een leuke feature voor Ubuntu. Is dit al mogelijk met bepaalde programma's?
Welke DE?

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Liefst Gnome, maar als het in een andere beschikbaar is hoor ik het ook graag. Ik ben gewoon heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-04 22:26

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Heeft beryl geen plugin waarmee je (bij mouse over) ECHT kan zien wat er in de folder zit ? Dus geen fake images van wat muziek ofzo ? Of is dat niet wat je wilt ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Alleen dan niet zozeer bij mouse-over, maar gewoon constant.

Ik ken die plugin niet, maar ik zal eens kijken of beryl die mogelijkheden heeft. Het is ook niet dat ik het perse wil, maar ik was vooral benieuwd naar het feit of het beschikbaar was voor Linux. Ik vind het namelijk nogal gek als Vista features heeft, die nog niet door de Linux community verzonnen of gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik dacht al: waarom ben je in godsnaam overgegaan op een afschuwelijk lelijk theme. Gelukkig is het Vista :p

Maar ik denk niet dat het kan. Maar om eerlijk te zijn: kan jij aan dat 10px brede randje zien of je document A of document B in die folder hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
Als document A een foto is, en B een brief zul je toch wel een verschil zien :P.

Het zou mogelijk moeten zijn. Misschien met een plugin van beryl, en anders zou je kunnen proberen om zelf een script te schrijven dat kijkt wat voor bestanden in de map staan, en dan daar een icoontje voor maakt.

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
tigid schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 21:01:
Als document A een foto is, en B een brief zul je toch wel een verschil zien :P.
Daarom heet mijn documenten map ook Documents (met daarin mappen met logische namen) en staan mijn foto's onder de map Afbeeldingen (samen met Wallpapers) onder de naam Foto's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
Duidelijke namen voor mappen zijn zó 1980
:+

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Hey, ik zit eens door mijn logging te kijken, en nou komt in alle 3 de volgende logs het volgende regeltje tekst een miljoen keer terug:

- debug
- kern.log
- syslog

het gaat om dit regeltje:

kernel: BANDWIDTH_IN:IN=eth0 OUT= MAC=00:0c:29:31:58:a0:00:12:1e:26:44:db:08:00 SRC=194.105.148.80 DST=87.253.135.171 LEN=204 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=5358 DF PROTO=TCP SPT=60473 DPT=22 WINDOW=1764 RES=0x00 ACK PSH URGP=0

Kan dit komen door mijn shorewall firewall of eventueel door mijn monitoring tools? (gebruik webalizer voor statistieken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 17:23

Triple

SWOK!

Hey all, ik ben benieuwd of een install van Kubuntu feisty herd 5 zich automatisch update als de volgende herd of de definitieve versie uitkomt.
Als dat zo is dan wordt het eens tijd om de boel te updaten. Als ik elke release afzonderlijk zou moeten installeren dan wacht ik toch liever nog even tot 19 april.

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Triple schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 21:03:
Hey all, ik ben benieuwd of een install van Kubuntu feisty herd 5 zich automatisch update als de volgende herd of de definitieve versie uitkomt.
Als dat zo is dan wordt het eens tijd om de boel te updaten. Als ik elke release afzonderlijk zou moeten installeren dan wacht ik toch liever nog even tot 19 april.
Wat denk je zelf :+ Je kunt ook met een Breezy-installatie beginnen en die helemaal upgraden naar de nieuwste release van het moment (nu dus Feisty Fawn Herd 5). En ja ik verveelde me laatst :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 15-03-2007 21:14 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple

Triple

SWOK!

Hehe... oeps.

Kun je daarvoor gewoon adept gebruiken of......
Waar kan ik vinden hoe dat gaat? Ik kom het op kubuntu.org even niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Triple schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 21:17:
Hehe... oeps.

Kun je daarvoor gewoon adept gebruiken of......
Waar kan ik vinden hoe dat gaat? Ik kom het op kubuntu.org even niet tegen.
Daar gebruik je inderdaad Adept voor (of de command-line) ;)
Er is trouwens Het grote Ubuntu topic deel 5 voor al je (K/X)Ubuntu vragen :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple

Triple

SWOK!

Je hebt gelijk.... daar maar eens kijken, bedankt!

Pagina: 1 2 ... 77 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.