partimage met dual-boot

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-10-2010
Hoi!

Ik zit met een vraag.
In een buurthuis waar ik bijgehaald ben om te helpen met computers wil ik volgende doen:
er wordt nogal van alles op de pc's daar geinstalleerd en gezien we alles legaal willen doen en er niet zo veel middelen zijn, dus ik dacht aan een linuxvariaant van Ghost, Partimage. Ik wil op elke PC een verborgen (voor Win) Linux partitie aanmaken waarop een image zal gaan staan die met Partimage is gemaakt. PC's moeten dual-boot hebben en een soort van scriptje zodat als er met Linux geboot wordt meteen die image op de eerste windows partitie geschreven wordt.
Wie heeft met partimage ervaring en kan me helpen?
Op die Linux partitie hoeft natuurlijk geen zware grafische dingen te staan.
Herpartioneren kan ik in principe ook vanuit windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik heb wel ervaringmet partimage, maar niet op deze manier. Ik boot in een linux rescue cd, en start daarvanaf partimage, welke ik recover vanaf mijn externe harde schijf. Hoe je dat met dat script moet doen zou ik zo 1-2-3 niet kunnen bedenken, maar dat partitioneren hoeft in ieder geval niet. Je kan met de ntfs-3g driver gewoon op ntfs schrijven, en dan word je huidige partitie gewoon leeg gegooid. Om te beginnen met die dual boot: Ik stem voor debian etch, ext3 schijfje groot genoeg om die image erbij te doen, ntfs-3g driver erbij en nog dat script.
Is het trouwens niet handiger om gelijk als primair os een nos OS erop te zetten? Dan ben je waarschijnlijk erg snel van het gezijk af.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 15:27

wzzrd

The guy with the Red Hat

icyx schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 08:48:
Is het trouwens niet handiger om gelijk als primair os een nos OS erop te zetten? Dan ben je waarschijnlijk erg snel van het gezijk af.
Ja, dat was mijn eerste gedachte ook. Maar goed, TS, je weet dat NTFS support van partimage als 'experimental' te boek staat?

Los daarvan, als je partimage restore commando in /etc/rc.local (of /etc/conf.d/local.start of hoe dat bestand in jouw distro ook heet), gooit en je boot, wordt dat commando uitgevoerd. Klaar is klara. Als je heel zeker weet dat alles goed gaat, kun je daarna een reboot commando onder dat partimage commando zetten en je boot zelfs weer automatisch. Netjes grub voorzien van een wachtwoord, default boot op Windows zetten, BIOS password, USB en CD-ROM boot uitzetten in BIOS. Locked.

Maar goed, een NWOS op die bakken is denk is sjieker. Ben je meteen van het gemekker van virussen, spyware, nare geïnstalleerd programma's e.d. af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien ook handig te vermelden exact wat die bakken op het buurthuis *wel* geinstalleerd dienen te hebben en wat er wel mee moet kunnen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
dion_b schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 10:07:
Misschien ook handig te vermelden exact wat die bakken op het buurthuis *wel* geinstalleerd dienen te hebben en wat er wel mee moet kunnen...
Men wil voornamelijk MSNen (met breezahs :P ) en gamen.
Dus NWOS gaat moeilijk worden. Toch wil ik wel een PC met Linux erop om te proberen te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
icyx schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 08:48:
Hoe je dat met dat script moet doen zou ik zo 1-2-3 niet kunnen bedenken, maar dat partitioneren hoeft in ieder geval niet. Je kan met de ntfs-3g driver gewoon op ntfs schrijven, en dan word je huidige partitie gewoon leeg gegooid.
Hoe bedoel je hoeft niet partioneren?
Ik wil het liefst zo doen: schijf in tween delen, 1ste partitie bevat NTFS met XP (FAT32 zou makkelijker gaan maar dan kun je minder beveiliging instellen), 2de Linux+partimage en de image zelf. Die Linux hoeft natuurlijk alleen maar belangrijke bestanden bevatten.
Om te beginnen met die dual boot: Ik stem voor debian etch, ext3 schijfje groot genoeg om die image erbij te doen, ntfs-3g driver erbij en nog dat script.
Is het trouwens niet handiger om gelijk als primair os een nwos OS erop te zetten? Dan ben je waarschijnlijk erg snel van het gezijk af.
Moet ik hiervoor de hele Debian DVD downloaden? Zijn er ook kleinere distributies te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

kirixxx schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 13:58:
[...]

Hoe bedoel je hoeft niet partioneren?
Ik wil het liefst zo doen: schijf in tween delen, 1ste partitie bevat NTFS met XP (FAT32 zou makkelijker gaan maar dan kun je minder beveiliging instellen), 2de Linux+partimage en de image zelf. Die Linux hoeft natuurlijk alleen maar belangrijke bestanden bevatten.
Ik bedoelde dat je maar een keer hoeft te partitioneren. Installeer gewoon windows, laat een stukje over voor linux, en klaar. Als je een image terug wilt zetten hoef je niet te partitioneren bedoelde ik, maar dat is blijkbaar een misverstand ;)
Moet ik hiervoor de hele Debian DVD downloaden? Zijn er ook kleinere distributies te vinden?
Je kan de debian netinstall downloaden, die is rond de honderd mb geloof ik. Intalleer dan gewoon een base system, en gooi erachteraan wat je nog meer geinstalleerd wilt hebben (ntfs-3g etc). Je kan ook ubuntu proberen, dat is over het algemeen iets makkelijker, maar ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van. Je krijgt namelijk gelijk zo'n bloated systeem.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05-2024

GX

Nee.

dd is natuurlijk een supertool voor dat soort dingen;

dd if=imagefile of=windowspartitie

Moet wel je imagefile goed up-to-date zijn en alles wat geinstalleerd/geschreven was tussen het maken van de image en het terugplaatsen is natuurlijk weg.

edit:
Ik ben weer te snel met m'n dd-spam. Hoewel het nog steeds niet moeilijk is, gewoon onboot na inloggen terugzetten en weer rebooten.

[ Voor 22% gewijzigd door GX op 14-03-2007 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
GX schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:37:
dd is natuurlijk een supertool voor dat soort dingen;

dd if=imagefile of=windowspartitie

Moet wel je imagefile goed up-to-date zijn en alles wat geinstalleerd/geschreven was tussen het maken van de image en het terugplaatsen is natuurlijk weg.

edit:
Ik ben weer te snel met m'n dd-spam. Hoewel het nog steeds niet moeilijk is, gewoon onboot na inloggen terugzetten en weer rebooten.
dd is natuurlijk een zeer handige tool, maar die houdt geen rekening met nullen op de schijf en dus is je image groter, partimage integendeel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05-2024

GX

Nee.

Het zijn alleen geen nullen, maar waardeloze data; anders had een gzip je probleem ook kunnen verhelpen :) partimage heeft inderdaad een betere strategie om dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
GX schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 21:35:
Het zijn alleen geen nullen, maar waardeloze data; anders had een gzip je probleem ook kunnen verhelpen :) partimage heeft inderdaad een betere strategie om dat op te lossen.
Daar kwam ik idd achter, want ik heb op een pc een 20gig schijf ingedeeld in tweeen en kopieren van de windows partitie duurde een kwartier, terwijl de data zelf maar 1gig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
icyx:
Op je aanraden Netinstall Debian CD gedl en gebrand, herpartioneren ging prima, installeren ook.
Maar toen ik met 'apt-get install partimage' wilde installeren, ging het eerst helemaal niet, daarna sources.list aangepast en dan kon het wel, maar hij wilde mijn kernel wissen om door te gaan, waarop ik natuurlijk nee zei.
Als ik nu weer 'apt-get install partimage' probeer, klaagt hij over initrd-... wat niet installable is en waarop kernel depends (of andersom) en over andere pakketten.
Moet ik hem maar zelf gaan compileren? En dus tig pakketten eerst installeren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

kirixxx schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:17:
icyx:
Op je aanraden Netinstall Debian CD gedl en gebrand, herpartioneren ging prima, installeren ook.
Maar toen ik met 'apt-get install partimage' wilde installeren, ging het eerst helemaal niet, daarna sources.list aangepast en dan kon het wel, maar hij wilde mijn kernel wissen om door te gaan, waarop ik natuurlijk nee zei.
Als ik nu weer 'apt-get install partimage' probeer, klaagt hij over initrd-... wat niet installable is en waarop kernel depends (of andersom) en over andere pakketten.
Moet ik hem maar zelf gaan compileren? En dus tig pakketten eerst installeren? :?
Oh, damn, welke sources.list heb je toegevoegd? En heb je de etch install cd of de sarge install cd? ALs je de oude stable hebt dan kan je het wel vergeten, die is antiek ^^ Maar ik denk dat je een te nieuwe sources.list hebt toegevoegd. Het zal iig wel moeten werken, ik heb orige week namelijk nog een debian systeempje met partimage opgezet voor een vriend, en apt-cache search partimage geeft bij mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
kevin@laptop:~$ apt-cache search partimage
libreiserfs0.3-0 - ReiserFS access and manipulation library, shared libraries
libreiserfs0.3-dbg - ReiserFS access and manipulation library - debug version
libreiserfs0.3-dev - ReiserFS access and manipulation library - development files
partimage - backup partitions into a compressed image file
partimage-doc - Partition Image User Documentation
partimage-server - server to use partimage across a network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
icyx schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 07:41:
[...]

Oh, damn, welke sources.list heb je toegevoegd? En heb je de etch install cd of de sarge install cd? ALs je de oude stable hebt dan kan je het wel vergeten, die is antiek ^^ Maar ik denk dat je een te nieuwe sources.list hebt toegevoegd.
Ik heb hem van http://www.debian.org/CD/netinst/, volgens mij sarge dan
Zal ik hem anders dl van http://cdimage.debian.org.../arch-latest/i386/iso-cd/

En source.list had ik eerst ftp.nl.debian.org, en daarna eoa Amerikaanse server, die best wel een test/unstable kan bevatten. Kun je anders je source.list posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

kirixxx schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 12:20:
[...]

Ik heb hem van http://www.debian.org/CD/netinst/, volgens mij sarge dan
Zal ik hem anders dl van http://cdimage.debian.org.../arch-latest/i386/iso-cd/

En source.list had ik eerst ftp.nl.debian.org, en daarna eoa Amerikaanse server, die best wel een test/unstable kan bevatten. Kun je anders je source.list posten?
Nee, je hoeft niet die andere cd te downloaden, doe gewoon een dist-upgrade met de sources.list van etch of sid^^

Mijn sources.list:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
kevin@laptop:~$ cat /etc/apt/sources.list
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sid main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ sid main
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sid contrib
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sid non-free

#codecs
#deb http://www.debian-multimedia.org sid main

Oh, ja, dat is waar, ik heb vorige maand geupdate naar sid ipv etch.... Handig om te vertellen..
Maargoed, als je wilt update naar etch, gebruik dan deze sources.list (als je NL mirrors wilt iig)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
kevin@laptop:~$ cat /etc/apt/sources.list
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ etch main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ etch main
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ etch contrib
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ etch non-free
deb http://security.debian.org/ etch/updates main
deb http://security.debian.org/ etch/updates non-free
deb http://security.debian.org/ etch/updates contrib
deb-src http://security.debian.org/ etch/updates main

Als het goed is heb je dan gewoon partimage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
Eerst lukte het weer niet, dus ik heb maar alles opnieuw geinstalleerd.
Toen ging het wel goed, souce.list veranderd (alles met sid), tijdens dist-upgrate kreeg ik weer de vraag of de kernel wilde verwijderen, ik zei nu wel 'ja' in verwachting dat het goed zou komen, het ging idd even goed.
Ik heb daarna partimage makkelijk kunnen installeren, image gemaakt, reboot...en toen
toen zag ik in grub alleen mijn windows partitie.
Kennelijk toch nee moeten zeggen en de kernel niet laten verwijderen? Maar zou ik dan toch nog verder kunnen gaan met dist-upgrade?

En wat nu? Is er nog een mogelijkheid om grub/kernel te herstellen? Of beter weer alles opnieuw erop gooien (duurt gelukkig niet zo lang).
btw: En hoe zet ik exim4 uit? Boot hangt even bij het opstarten ervan.

Sorry voor weer een n00b vraag :D

PS Las net ergens dat mijn problemen kunnen komen door de mix van sarge (op cd) en sid. Moet ik dan dist-upgrade doen voor sarge?

[ Voor 7% gewijzigd door kirixxx op 15-03-2007 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

kirixxx schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:10:
Eerst lukte het weer niet, dus ik heb maar alles opnieuw geinstalleerd.
Toen ging het wel goed, souce.list veranderd (alles met sid), tijdens dist-upgrate kreeg ik weer de vraag of de kernel wilde verwijderen, ik zei nu wel 'ja' in verwachting dat het goed zou komen, het ging idd even goed.
Ik heb daarna partimage makkelijk kunnen installeren, image gemaakt, reboot...en toen
toen zag ik in grub alleen mijn windows partitie.
Kennelijk toch nee moeten zeggen en de kernel niet laten verwijderen? Maar zou ik dan toch nog verder kunnen gaan met dist-upgrade?

En wat nu? Is er nog een mogelijkheid om grub/kernel te herstellen? Of beter weer alles opnieuw erop gooien (duurt gelukkig niet zo lang).
btw: En hoe zet ik exim4 uit? Boot hangt even bij het opstarten ervan.

Sorry voor weer een n00b vraag :D

PS Las net ergens dat mijn problemen kunnen komen door de mix van sarge (op cd) en sid. Moet ik dan dist-upgrade doen voor sarge?
Problemen zouden inderdaad kunnen komen doordat je van sarge naar sid gaat (hiervoor is ook de distro sidux uitgevonden btw^^). Maargoed, wel balen dat je kernel weg is. Hoe had je geupdate dan? apt-get update, of apt-get dist-upgrade? Want via dist-upgrade zou het goed moeten gaan. Je zou ook via een live-cd de kernelnieuw op die HD te zetten, en dan even toevoegen aan grub, maar eerlijk gezegd zou ik niet zo moeilijk doen omdat hij toch maar net geinstalleerd is. Ik weet namelijk niet hoe dat moet ;).

Exim4 zou in principe uit kunnen, het staat in /etc/init.d, het is gewoon een boot script ;)

Maargoed, succes er weer mee, laat maar horen hoe het gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
icyx schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 07:46:
[...]

Problemen zouden inderdaad kunnen komen doordat je van sarge naar sid gaat (hiervoor is ook de distro sidux uitgevonden btw^^). Maargoed, wel balen dat je kernel weg is. Hoe had je geupdate dan? apt-get update, of apt-get dist-upgrade? Want via dist-upgrade zou het goed moeten gaan. Je zou ook via een live-cd de kernelnieuw op die HD te zetten, en dan even toevoegen aan grub, maar eerlijk gezegd zou ik niet zo moeilijk doen omdat hij toch maar net geinstalleerd is. Ik weet namelijk niet hoe dat moet ;).

Exim4 zou in principe uit kunnen, het staat in /etc/init.d, het is gewoon een boot script ;)

Maargoed, succes er weer mee, laat maar horen hoe het gaat :)
Dus ik ga weer alles opnieuw installeren, dan weer sid in de source.list, apt-get dist-upgrade uitvoeren en dan niet de kernel laten overschrijven? Zou het dan niet weer fout gaan als bij de eerste keer, toen hij iets met initrd wilde doen en daarvoor moest de kernel weg (ik zei toen nee).
Kan ik anders sarge in source.list toevoegen en upgraden of zal het niet gaan? Of met een live-cd of cd's vanaf het begin sid of etch installeren? Er zitten hier geen DVD-spelers in de pc's.

Nog een vraagje: als ik eindelijk een werkende debian install heb, wil ik er een image van maken en bij andere pc's toevoegen op de tweede partitie (eerst repartioneren). Hoe voeg ik dan grub toe? Want die zit toch in de bootsector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

kirixxx schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:18:
[...]

Dus ik ga weer alles opnieuw installeren, dan weer sid in de source.list, apt-get dist-upgrade uitvoeren en dan niet de kernel laten overschrijven? Zou het dan niet weer fout gaan als bij de eerste keer, toen hij iets met initrd wilde doen en daarvoor moest de kernel weg (ik zei toen nee).
Kan ik anders sarge in source.list toevoegen en upgraden of zal het niet gaan? Of met een live-cd of cd's vanaf het begin sid of etch installeren? Er zitten hier geen DVD-spelers in de pc's.
In principe hoef je je kernel helemaal niet kwijt te raken. Als ik een nieuwe stock kernel binnenhaal via apt-get word er inderdaad een nieuwe initd gemaakt, en komt er een niewe kernel bij. Hij word gewoon naast mijn oude gezet, en ik heb gewoon twee entry's in grub, like this:
code:
1
2
3
kevin@laptop:~$ ls /boot | grep vmlinuz
vmlinuz-2.6.16-2-686
vmlinuz-2.6.18-4-686

Hoe ik het zelf doe is: etch basic install, zodra ik bij sources.list kan de eerder genoemde source.list erin, apt-get dist-upgrade en dan de rest wat ik wil gaan apt-getten. Ipv etch doe jij het dus met sarge. Ook kan je inderdaad sidux installeren, dan heb je gelijk sid, maar zoals ik hierboven vermelde moet het ook gaan.
Nog een vraagje: als ik eindelijk een werkende debian install heb, wil ik er een image van maken en bij andere pc's toevoegen op de tweede partitie (eerst repartioneren). Hoe voeg ik dan grub toe? Want die zit toch in de bootsector?
Grub kan je erin zetten door in een live cd (floppy kan geloof ik ook) grub install te doen en de boel in te stellen. Hier weet ik iig niet zoveel van af, heb grub maar een keer hoeven te recoveren, en dat was kwestie van grub-install, en dan de partities aanvullen met tab, en een beetje de boel rechtzetten in /boot/grub/menu.lst.
Let echter wel op dat je hardware niet al te verschillend is, dan kan je problemen krijgen met niet bootende, of tijdens het booten freezes oid. Maar als je alles stock gebruikt kan dit denk ik wel :) Met dezelfde hardware kan het natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
Ik ga het vanavond proberen met een etch netinstall cd. Heeft het wel zin, bijv. omdat de kernel en pakketten recenter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is gamen een verplichte must? .. anders zou je simpelweg gewoon in een virtuele omgeving kunnen laten werken en elke dag even het virtuele hardeschijf bestand overlaten schrijven met een schone. Zo doen we het op een ROC in het midden van het land. Simpel .. maar lekker doel treffend :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kirixxx
Falcon schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:48:
Is gamen een verplichte must? .. anders zou je simpelweg gewoon in een virtuele omgeving kunnen laten werken en elke dag even het virtuele hardeschijf bestand overlaten schrijven met een schone. Zo doen we het op een ROC in het midden van het land. Simpel .. maar lekker doel treffend :)
Op zich een heel leuk idee! _/-\o_
Moet hiervoor een (zware) server hebben?
En heb je hierover meer info, links ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

kirixxx schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:40:
Ik ga het vanavond proberen met een etch netinstall cd. Heeft het wel zin, bijv. omdat de kernel en pakketten recenter zijn?
Zoals ik al zei, in principe zou apt het zelf moeten kunnen, maar ging het bij jou blijkbaar de fout in.
kirixxx schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 16:32:
[...]

Op zich een heel leuk idee! _/-\o_
Moet hiervoor een (zware) server hebben?
En heb je hierover meer info, links ed?
Hier kan ik je niet over helpen, sorry :)

Pagina: 1