Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NOS Kroeg - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:
  • 228.834 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Katsunami
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
quote:
gekkie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:13:

Noem iets wat ouder is en geen puinhoop :+
Architectuur. Werktuigbouwkunde. Electrotechniek. Auto's. Uh... bijna alles, in vergelijking tot de IT.

Het is niet voor niets dat er miljarden en miljarden per jaar over de balk gaan door het falen van IT-projecten. In mijn ogen is er een ommekeer in de IT-wereld nodig. Er wordt te veel te vaak veranderd, met als enige reden dat het veranderd moet worden, en snelle verandering laat het lijken alsof het allemaal maar simpel is.

Als iets veranderd wordt en er is een aantoonbare, duidelijke verbetering, dan ben ik de eerste om die verandering te accepteren. Als iets veranderd wordt met als enige reden om het 'anders' te doen, dan vind ik dat onzin. De IT is een van de werelden waarin dat constant gebeurt, vooral op het gebied van software.

Als de IT-wereld gezien wil worden als een goede professionele beroepsgroep waarin goed werk verricht wordt, in plaats van als een kostenpost veroorzaakt door een club nerds die voor veel geld maar wat aanprutsen, dan moet er in mijn ogen flink gestandaardiseerd en veel minder (snel) veranderd worden.

Er moet veel beter stelling genomen worden tegen uitspraken zoals "Het is toch maar één extra knopje?" Er zijn knopjes, zoals Content Aware in Photoshop, waar mensen op gepromoveerd zijn na 5 jaar onderzoek. Iets vergelijkbaars geldt voor de sliders in Lightroom. Daar zit JAREN onderzoek, testen, en programmeren aan vast, maar voor de meeste mensen is het "maar een knopje", of "een simpele slider."

Ondanks dat het allemaal 'een simpel knopje' is loopt iedereen constant op hun computer te ****, dus er zit wel degelijk danig iets fout; zowel in de voorstelling van de IT door de gebruikers, als ook door het bedrijven ervan door de professionals.

Katsunami wijzigde deze reactie 13-02-2015 00:35 (42%)

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:16
Ik kan het niet laten ivm bovenstaande berichten, zag dit ergens de afgelopen dagen voorbijwaaien op 9gag/facebook :+

Thedr wijzigde deze reactie 26-08-2015 16:18 (4%)

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• -ko-
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:04

-ko-

Leidend Voorwerp

Ik draai ook arch op de desktop, om precies die reden. Ook omdat nieuwe dingen vaak snel in de repo's zitten.

Arch! :D

Wa Doede Nou

• CIStem
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 12:12
quote:
Katsunami schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 01:18:
[...]
Onder Linux zit je vast aan een upgradeketting. Daar kan een upgrade van een applicatie uiteindelijk het upgraden van je halve of hele systeem betekenen. Ik kan bijvoorbeeld ook niet zomaar de laatste Gimp downloaden (of uit een repo trekken) en die zonder nadenkenop Ubuntu 9.04 draaien, terwijl diezelfde laatste Gimp, maar dan voor Windows, wel werkt op zo elke Windows versie die ooit is uitgebracht.
Dat ligt dan meer aan de distro dan aan de applicatie. Je hebt versioning voor shared libraries op basis van de soname. Als er aanpassingen zijn die de interface aanpassen, dan moet je de soname versie bumpen. Je kan prima verschillende versies van shared libraries op je systeem houden, terwijl je toch die shared library deelt tussen applicaties.

Niet dat dat altijd goed gaat hoor. Zo had ik laatst een upgrade van ncurses die de ABI brak, soname was gebumped, maar software buiten de package manager (*kuch* Matlab) deed niet mee. Kwestie van vorige versie downloaden, compilen, install en hij werkt weer. Nu heeft Mathworks er een handje van zelf een lading shared libs mee te leveren, en die te preloaden (zie LD_PRELOAD in de manpage van ld.so).

Maar persoonlijk heb ik liever dat dan DLL-hell.

Dat een applicatie afhankelijk wordt van systemd is een ander verhaal. Dat is gewoon erg onwenselijk, of je nu voor of tegen systemd bent. Zolang systemd mij niet in de weg zit, ga ik nog niet over naar OpenRC.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:05

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

^^ dat idee heb ik dus met Ubuntu en gebruik om die reden Debian. Plus dat er bij Debian een rolling release mogelijk is, wat bij Ubuntu niet kan. Upgrades zijn bij mij te vaak fout gegaan waardoor ik alsnog een schone installatie kon doen (wel met behoud van /home).

Spekkies | Commandline FTW

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
Katsunami schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:58:
3. Soms heb ik rare dingen nodig, zoals drie of zelfs meer versies van Apache die allemaal tegelijk actief zijn, allemaal met verschillende versies van PHP en andere modules, of 2-3 versies van MySQL tegelijk. Onder Linux is dat erg lastig zo niet onmogelijk, onder Windows is het heel erg simpel. OK, ik zou een hele stapel VM's kunnen inrichten, maar dat gaat me wat te ver eigenlijk. Maar goed, misschien kan ik dan toch nog dit punt afstrepen.
Pak dan Docker of vergelijkbaar. Dat is mede voor dit soort situaties ontwikkeld. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Als /home een andere eigenaar krijgt, is dat toch geen ramp? Je zet /home weer op root:root, eventueel lost+found ook in geval het een aparte partitie/schijf is en daarna een chown -R voor de gebruiker van wie de specifieke /home/map is. Zou je nog geen 10 minuten moeten kosten. ;)

Ik heb ook een leuke, weer een puntje van KDE Plasma 5. Ik heb voor Debian kernel 4.5 uit de Experimental repo gehaald. Was eerst rc4, vorige week werd dat rc7 (momenteel niet nieuwer). Had ik op m'n werklaptop eerst staan, zette de laptop in slaapstand, werkte dat niet. Dacht dus dat er iets in de kernel was verandert. Doe als test hetzelfde met m'n HTPC en dat werkte wel gewoon. Nu verdenk ik KDE ervan, want m'n HTPC draait Xfce. Kan uiteraard ook de laptop zelf zijn, maar oudere kernels zoals 4.4 gaan wel gewoon naar slaapstand. Eigenlijk niet verder getest door even een pm-suspend uit te voeren, maar ach. 'Morgen' misschien eens kijken terwijl ik op de pakketdienst wacht.

• Lye
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:41
quote:
silverball schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:56:
Aargh, de docent is fanatiek Linux gebruiker (teminste dat denkt hij) , fan van libreoffice, maar wil alleen .docx bestanden aannemen in z'n mailbox. Niet mijn .odt's :(
Een docent die docx of odt accepteert kan ik niet serieus nemen. Jij levert iets in, dus het is een "gepubliceerd" document, daar bestaat pdf voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
gekkie schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:27:
[...]

No offence .. maar weet je zeker dat je die recommends UIT hebt staan ?

libva depend alleen via een recommend op de drivers, dus als je de auto install van recommends uit zet zou het volgens mij uit zichzelf geen drivers moeten installeren:
https://packages.debian.org/stretch/libva1
Jep, dat weet ik zeker. In de dependency tree kun je ook zien dat de videodrivers via harde dependencies binnengetrokken worden.

Wacht even, als ik --no-install-recommends vallen de videodrivers wel weg. Ik heb alsnog een hoop extra meuk die ik niet nodig zou hebben, zoals videocodecs, de SDL en Wayland (zie hieronder), maar dat scheelt in elk geval iets.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# apt upgrade --no-install-recommends
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Calculating upgrade... Done
The following NEW packages will be installed:
  libavcodec-ffmpeg56 libavformat-ffmpeg56 libavutil-ffmpeg54 libbluray1 libcrystalhd3 libdrm2 libegl1-mesa libgbm1 libgme0 libmodplug1 libmp3lame0
  liborc-0.4-0 libschroedinger-1.0-0 libsdl2-2.0-0 libshine3 libsnappy1v5 libsndio6.1 libsoxr0 libssh-gcrypt-4 libswresample-ffmpeg1 libswscale-ffmpeg3
  libtheora0 libtwolame0 libv4l-0 libv4lconvert0 libva1 libwayland-client0 libwayland-cursor0 libwayland-egl1-mesa libwayland-server0 libx264-148
  libx265-79 libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-present0 libxcb-randr0 libxcb-shape0 libxcb-sync1 libxcb-xfixes0 libxkbcommon0 libxshmfence1 libxss1
  libxvidcore4 libxxf86vm1 libzvbi-common libzvbi0 php-symfony-polyfill-mbstring
The following packages will be upgraded:
  libpjlib-util2 libpjmedia-audiodev2 libpjmedia-codec2 libpjmedia-videodev2 libpjmedia2 libpjnath2 libpjsua2 php-symfony-console
8 upgraded, 47 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 11.1 MB of archives.
After this operation, 39.3 MB of additional disk space will be used.

Fair enough, dan installeer ik dit wel :)

Compizfox wijzigde deze reactie 03-04-2016 21:39 (58%)

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Nu online

silverball

Professioneel Hapsnurker

quote:
Hero of Time schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:07:
[...]

Nah, er waren maar een paar modellen die met Ubuntu Netbook Remix kwamen en dat was al voorgeïnstalleerd. Veel van de verkochte versies draaide XP, wat eigenlijk ook best ruk werkte, maar men snapte dat iig.

[...]
Daar doel ik inderdaad op. Kende wel een aantal mensen met zo'n netbook, echter waren ze niet tevreden over die "Windows kloon". Ik vond het echter zo gek nog niet. Unity werkte best fijn, maar was wel redelijk instabiel.
quote:
Hero of Time schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:07:

[...]

Ik hoop 't niet, want zo'n "Handige Harrie" moet je niet in de familie willen. Als je een computerprobleem hebt, kan je beter naar Google gaan, dan naar zo'n gast.

[...]
Die heb je. Het is voor veel mensen makkelijker om zo'n type te raadplegen dan eerst even zelf te zoeken op het internet. Zo heeft een ver familielid een aantal pc's die ik van Lubuntu had voorzien (waarop best wel eens wordt geinternetbankierd) teruggezet naar Windows XP. Er stond geen Windows media player op :? :X 8)7 |:( gelukkig is mij door de bewuste mensen later weer gevraagd om de boel te herstellen, XP liep erg traag na het installeren van de servicepacks.

silverball wijzigde deze reactie 07-04-2016 21:38 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19-05 08:30
Ik heb nooit geweten dat er zo enorm veel Linux distributies waren en zijn gestopt.

Linux time line

LEX63 wijzigde deze reactie 19-04-2016 08:03 (51%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PieterGen
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 28-04-2016
quote:
silverball schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:09:
[...]

Punt 3 hangt nogal samen met punt 4.
Uiteindelijk kan je met de meeste distro's hetzelfde, en zullen ook de verschillen in de filosofie, community, en kwa DE's niet al te groot zijn.
Je kan uiteindelijk hetzelfde, ja, maar de verschillen in filosofie en community zijn soms best groot, toch?

Om dat even uit te werken:

De filosofie. Dit gaat wat mij betreft over wat de goals & non-goals van een distro zijn. Dus zaken als
  • doelgroep - voor *wie* is het gebruiksvriendelijk ?
  • makkelijk of moeilijk aan te passen;
  • everything& the kitchen sink versus lean en kaal;
  • stabiel of cutting edge; rolling versus stapsgewijze upgrades;
  • nadruk op binaire bestanden (meeste distros) of bron
Mijn ervaring is dat een install van bijvoorbeeld Arch veel gemakkelijker aan te passen is dan bijv. Mint of Ubuntu. Ik weet dat je ook Mint en Ubuntu kúnt aanpassen, maar *ik* vind het moeilijker, je wordt er niet toe uitgenodigd. terwijl het in Arch (of Gentoo) eigenlijk verplicht is om je eigen configuratie bij elkaar te vogelen.

De community. Superbelangrijk. Omdat Linux een open source product is en je dus (afgezien van betaalde support voor bedrijven) voor je support vooral op de community bent aangewezen. Dus van belang zijn dan (voor mij) dingen als
  • hoe groot is de community
  • hoe actief
  • hoe deskundig
  • hoe behulpzaam
  • hoe goed is de digitale ondersteuning (kwaliteit forums; IRC; documentatie)
Als je zo'n forum ziet waar 5 berichten per jaar in worden gepost, dan denk ik..... die distro doen we dus maar niet! Maar een kleine community van gedreven "experts" kan prima werken. Liever 1 goed antwoord dan 20 reacties waar je niks aan hebt....... En het is ook iets persoonlijks natuurlijk, voel je je "thuis" bij bepaalde forums ja of nee?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ik ben nooit verder gekomen dan de hierogliefen installer, dus kan geen vergelijking maken.

Dat apt (of eigenlijk dpkg) langzamer is, kan best zo zijn. Maar als je 't met Yum (rpm) zou vergelijken is het juist weer snel. Community doe ik eigenlijk niets mee, alles heb ik zelf geleerd en omdat ik Ubuntu als basis had, was dat geen probleem.

Sid doet voor mij wat het moet doen. Wat ik nodig heb, is aanwezig en anders is er nog wel een Ubuntu PPA die je kan misbruiken (zoals voor m'n browser, Otter).

Overigens is 'dist-upgrade' niets meer dan 'voer updates uit waarbij packages wijzigen in dependencies'. Denk dan aan VLC dat een nieuwe versie van codecs nodig heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

inderdaad, is niet zo breed ingezet als ik dacht dat was, dit overzicht is ook wel leuk:

https://upload.wikimedia....eline_of_web_browsers.svg

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:10
Mja als ze niet voor rede vatbaar zijn wordt het een lastige discussie, maar wat hij zegt slaat natuurlijk nergens op. Als ze garantie willen weigeren moet het op zijn minst aannemelijk zijn dat het defect door eigen toedoen ontstaan is.

Uiteraard hoeven ze zelf geïnstalleerde software niet te ondersteunen, maar als er gebreken zijn die niets met de software te maken hebben, vallen die gewoon onder garantie.

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:43

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ben al een tijdje bezig met een nieuwe Linux laptop. Perfecte machine:

- Intel Core i3 - 5010U @ 2.1 GHz
- 8 Gb DDR3L (Was 4Gb oorspronkelijk)
- 256 Gb Samsung SSD (Was 500Gb HDD)
- Intel WLAN kaart AC3160 AC+BT max 433 Mbps
- Intel HD 5500 Graphics.

Voorzien van Ubuntu Mate 16.04 LTS. Ik wilde nog wachten op de geheugenupgrade die ik gisteren eindelijk heb kunnen uitvoeren. SSD is encrypted aangezien het een laptop is en ik daar zelf de voorkeur aan geef. Alles draait smooth. Kijk er naar uit om het te customisen. :D

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
quote:
archie2012 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:38:
[...]

De 'U' kun je niet vervangen, modellen met een 'M' kun je dus upgraden. :)

Op de desktop wel Skylake, maar lees inderdaad ook daar veel problemen over.
Gelukkig nog tegen geen aaangelopen. :X
Volgens mij staat de U voor ULV; Ultra Low Voltage. Die CPU's zijn op dezelfde kloksnelheid trager dan M en Q varianten, maar ze zijn wel veel zuiniger. De accu van een laptop gaat dus langer mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:55
quote:
Raven schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:09:
Dat had ik dus gedaan :P , maar heb nergens iets gezien over het óók tijdens shutdown/reboot uitvoeren van scripts in rc5.d :S , van wat ik heb gelezen moet je dan bij rc0.d en rc6.d zijn.

Hmm, goeie. Dat is iets voor later.
Een startup job kun je ook kwijt in de file /etc/rc.d/rc.local
Bij mij staat daar
code:
1
2
# Beeps when done booting
beep -f 2600 -l 200 -D 100 -n -f 2200 -l 400

PC speaker doet dan "tie-tuuut"

En er staat een beep.sh script in /usr/lib/systemd/system-shutdown/
code:
1
2
3
#!/bin/sh
#shutdown/reboot beep.
beep -f 880 -l 200

Dit werkt voor Fedora24. Vergeet niet script executable te maken.
Voor fedora moet je de beep binary apart installeren (yum install beep) en dan /etc/modprobe.d/beep.conf editen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-05 11:36

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vroeger hostte ik servers die bij mensen thuis stonden. Daarvan wilde het IP-adres nog wel eens veranderen. Op die servers had ik scriptje draaien dat @reboot het IP-adres van de server in Morse-code door de speaker piepte. (dyndns bestond nog niet)
In geval van nood moest de eigenaar dan de telefoon naast de computer houden en dan herstarten, dan kon ik horen wat het juiste IP-adres was om weer toegang te krijgen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
himlims_ schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:16:
[...]

hoe werkt dat met restoren? periodiek een full backup maakt herstel (in mijn beleving) vaak efficient. bedoel backuppen en veiligstellen is 1, herstellen nalv crash of wat dan ook is minstens zo belangrijk
Borg werkt niet via het traditionele incremental backup-systeem. In plaats daarvan werkt het via een chunk-based systeem. Daardoor heb je geen periodieke full-backups meer nodig, waar dat bij het traditionele systeem wel nodig is.

Restoren gaat ook gewoon via hetzelfde programma.

Compizfox wijzigde deze reactie 01-07-2016 20:28 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Voor Remote desktop heb ik sinds kort op al mijn machines Nomachine draaien. Daarvoor gebruikte ik VNC, maar ik heb een hekel gekregen aan de duizende VNC servers, configuraties enzovoort. Voor nomachine moet ik 1 RPM installeren en het werkt netjes, de daemon wordt ook geïnstalleerd in systemd, dus die moet je niet altijd aan hebben.

Ook de clients zijn zeer goed, heel makkelijk om te kiezen tussen full screen, welk scherm, resolutie enz.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
FireDrunk schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:35:
Ik heb op al mijn Thinkpads (3 in totaal) altijd veel Intel ME updates gekregen, ook voor mijn Server borden werdt dat ook keurig geupdatet... Volgens mij schuilt hier wat FUD in...
Updates voor de software die erbij hoort (ik heb hier onder Windows een gelijknamig programma geïnstalleerd, kwam met de chipsetdrivers mee), of voor de firmware op de chip zelf?

Ik vraag me namelijk af of het überhaupt mogelijk is om de firmware op de chip te updaten.

En het probleem is volgens mij meer dat die chip in elke (x86-) CPU die verkocht zit, of je het nou leuk vind of niet. En het draait proprietary software, heeft complete toegang tot je systeem (inclusief toegang tot je RAM en netwerk), het is niet echt uit te zetten en het is niet-auditable. Niemand weet 100% zeker wat die chip allemaal doet. Dat is eigenlijk toch wel een groot probleem, al helemaal voor 'FOSS-extremisten' die ook een vrije BIOS draaien en zo.

quote:
Hero of Time schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:26:
Gisteren met plezier deze video gekeken. Best grappig om te zien waar Linux allemaal op draait. :)
[video]
Pff, dat begin. Die preutse Amerikanen, stel je voor dat iemand onder de 18 een scheldwoord hoort, oh jee...

Compizfox wijzigde deze reactie 21-07-2016 15:12 (16%)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kennen jullie deze al; https://github.com/Immington-Industries/way-cooler is nog rete alpha maar heeft mijn intresse. way-cooler is tiling wm voor wayland geschreven in (het snelle) rust

himlims_ wijzigde deze reactie 13-08-2016 23:27 (32%)

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• Blokker_1999
  • Laatst online: 12:48
Ik vraag me altijd af of zulke dingen wel plaats hebben in een repositorie zoals bij Debian. Gegeven het aantal bugs dat vaak gevonden wordt in web applicaties moeten die veel te vaak gepatched worden om in een stabiele omgeving zoals Debian repos te kunnen overleven. Ik installeer zulke webapps dan ook altijd buiten de repositories om. Zelfs voor tools die nooit naar buiten toe toegankelijk zijn zoals een phpmyadmin download ik liever de meest recente versie van de site.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:34
quote:
De eerste aflevering was leuk, maar ben bang dat het vanaf aflevering #2 de belofte niet kan waarmaken... :(

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Even wat opmerkingen op je punten, want niet alles klopt naar mijn ervaring.
quote:
FireDrunk schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:52:
* FireDrunk dacht, laat ik weer eens KDE proberen (100 jaar terug voor het laatst gebruikt)...

Ik moet eerlijk zeggen, wat een drama... Ik zeg niet dat Gnome zoveel beter is, maar User Friendly is KDE echt niet.

Een paar dingen zover:

- Venster positie onthouden please? Nee doen we niet. Ik werk op 2560x1440 en de helft van de settings schermen neemt maar 20% van het schermoppervlak bij start. Elke keer scherm vergroten als ik dus een setting wijzig... Best irritant.
Ik had met meerdere schermen aangesloten eigenlijk geen probleem dat het niet onthield waar een venster stond bij het opnieuw openen. Je kan die optie ook aanpassen volgens mij, met 'smart' placement, onder de muis, en meer van die dingen.
quote:
- Desktop wallpaper aanpassen... Ik moet een activity maken?? Seriously?
Dat is nieuw, dat hoefde ik niet bij 5.4, 5.5 en 5.6. Ik kon gewoon een wallpaper kiezen.
quote:
- Global shortcuts zijn stuk. Je kan ze zetten, dan werken ze, tot je uitlogd. Schijnt een bekende bug te zijn, die al meer dan anderhalf jaar open staat....
Geen last van gehad eigenlijk. Werkte gewoon bij mij. Moet ik dan zeker geluk hebben gehad, of ze hebben het bij Debian gefixt maar is de patch niet upstream toegepast om wat voor reden dan ook.
quote:
- Global shortcuts instellen per 'sectie'? Je kan wel zoeken, maar alleen per sectie, dus ik moet alle secties af, om te zoeken waar een actie onder valt...
Ja, dat is wel een puntje idd. Als er een sneltoets al in gebruik is, of je wilt weten of die toevallig al in gebruik is en wat het mogelijk doet, is het niet eenvoudig om alles in een mooi rijtje te hebben.
Nou is dat bij Xfce ook niet ideaal, omdat je twee plekken hebt waar sneltoetsen gebruikt worden, maar 'global application' en 'window manager' is beter te behappen dan de vele opties bij KDE (kmix is los, kmail is los, etc).
quote:
- Windows key gebruiken om het 'start' menu te openen? Nee dat kan niet. Je kan alleen een combinatie van "Windows Toets" + "iets" doen... Niet in zijn uppie... Seriously?
Daar hebben meerdere DE's last van volgens mij, want Xfce kan dat ook niet. ;) Maar is wel jammer idd.
quote:
- Themas installeren? Prima, 4 verschillende types: Desktop Theme, Window decorations, Icon Packs, Login styles, Look and Feel.
Jup, nogal een 8)7 gevoel daarmee.
quote:
- HiDPI support? Nope. veel schermen zijn veel en veel te klein.. (Network venster, notifications panel)
Is gewoon aanwezig hoor, hebben ze al sinds KDE 5.2 meen ik. Staat volgens mij tussen de opties van schermresolutie.
quote:
- Notification Icons uitzetten? Ja per stuk, als je het inklappen aan hebt staan. Ik wil altijd alle icons tonen, maar ik hoef echt niet altijd dat printer icoontje... UIT... ohnee, dat kan niet.

/rant
Jep, best een irritant dingetje. Of je zet alles aan en krijgt dus ook nutteloze iconen erbij die je eigenlijk liever niet hebt, of je moet ze per stuk op 'always show' zetten, waarbij nieuwe iconen op 'automatisch' komen te staan. |:(

Ik houd het daarom maar gewoon bij Xfce als DE en gebruik Compiz-Fusion versie antiek (0.8.4) als WM. Minimale issues, maximale functionaliteit. :)

• Wes
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
ge-flopt je meent het! :P
quote:
himlims_ schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:23:
[...]

wil zelf deze halen; https://www.pine64.org/?page_id=3707 voor 90euro

puur om feit dat ie 90piek is :+

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Fijne feestdagen 🎄 met Qemu advent calendar 2016

himlims_ wijzigde deze reactie 07-12-2016 08:15 (6%)

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• letatcest
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:24

letatcest

Kidult

Maar het duurde even. Hij is binnen:

Retesnel. Fijn hoor!

Schreef Cryptovaluta voor dummies | Joehoe! Een hele ouwe computer :-)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Oude laptop maar weer eens aan geslingerd en Grub hersteld. Check voor updates, totaal 1039 packages aanwezig. Aantal om te updaten: 841. Dat valt nog mee. Ik had alles wel verwacht. Wel wat breakage vanwege de overgeslagen gcc5 migratie, maar dat is met aptitude zo opgelost. Na het eten maar de update laten uitvoeren, kijken of er tijdens installatie nog wat stuk gaat. :P Helaas wil 't niets weten van deb-multimedia, de key is verlopen en het package met de key wordt niet gezien als update, want het weigert de lijst met nieuwe packages vanwege de verlopen/missende key. :F

Edit:
Key los geïnstalleerd, opnieuw zoeken naar updates en een paar bij gekregen.

Hero of Time wijzigde deze reactie 14-12-2016 19:03 (7%)

• letatcest
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:24

letatcest

Kidult

quote:
IronMan schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:31:
[...]

Cool, viel het uiteindelijk mee met de customs en shipping? En overall quality? Dope hoor.
Om eerlijk te zijn: prijzig verhaal. 120 shipping en ook nog eens de btw van zo'n 250. Dan kom je op zo'n 1400 euro wat echt te veel is voor de bouwkwaliteit. Nou wist ik natuurlijk wel dat het een relatief goedkope laptop is die ik zelf volgepropt heb met veel te dure hardware ;) (zoals snelste proc, beter scherm, snellere ssd, meer geheugen, etc waardoor de basisprijs van 650 dollar bijna de verdubbelaar in ging). Maar een wolf in schaapskleren vind ik ook wel weer aardig.

Op zich verwachtte ik niet dat het apparaat daardoor ineens van geborsteld aluminium gemaakt zou zijn en als al die - op zich van te voren verwachtte - extra kosten er niet waren, was het nog wel oké, maar de hoofdreden dat ik minder tevreden ben dan verwacht is dat een voor mij belangrijk onderdeel niet naar behoren functioneert: de SD-kaartlezer leest bepaalde kaarten niet. En het is een bekend probleem van de afgelopen paar Lemurs. Als antwoord van System 76 kreeg ik dat het een bekend probleem is dat bepaalde, ultrasnelle kaarten niet werken omdat die zich niet aan bepaalde standaarden zouden houden, etc. Ik heb de computer niet met Windows 10 getest, maar volgens mij is het een 'driverprobleem', maar hier verder geen tech-geneuzel ;) (zie op Ask Ubuntu voor verdere info)

Als laatste antwoordde ik dat die 'ultrasnelle' kaarten die ik gebruik voor foto en video niet bepaald de allernieuwste zijn en zelfs mijn oeroude Eee uit 2008 ze probleemloos leest en dat ik dat excuus eigenlijk niet accepteer bij een setup die ook in dollars ruim boven de 1000 uitkomt. Terugsturen ga ik natuurlijk niet, want dat kost me nog meer, alleen jammer dat je er dan zo achterkomt, iets wat overigens niet erg makkelijk online te vinden is.

Al met al zag ik door die Ars-review van het veel duurdere Onyx-model de boel een beetje door een roze bril. Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon deze Clevo . Als ik ongeveer dezelfde laptop bij BTO in NL samenstel kom je op (zit dan geen Kabi Lake en ddr4 in) iets meer dan 1000 euro met btw.

Nou ja. Ik heb op zich geen dure Kerst gehad :p

Schreef Cryptovaluta voor dummies | Joehoe! Een hele ouwe computer :-)

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 19-05 11:36

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Niks zou leerzaam als afwijken van het gebaande pad. Nadoen wat anderen voor doen is makkelijk, het zelf uitzoeken is een stuk moeilijker.

Ik ben in al mijn studies altijd het buitenbeentje geweest met vrij principiele en radicale keuzes. Daarbij heb ik altijd geweten dat het aan mij is om het verschil bij te leggen, van de rest van de wereld hoef ik het niet te verwachten. Dat heeft af en toe een hoop tijd en frustratie gekost maar uiteindelijk is het eigenlijk altijd gelukt. Daar staat tegenover dat alles wat ik zo geleerd heb er ook echt goed in zit, dat raak ik niet snel meer kwijt, want ik weet van voor tot achter hoe het werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
M.n eerste rpm package gemaakt, vind het toch wat minder lekker werken dan de shellscripts van Arch maar dat is uiteindelijk vooral gewenninge natuurlijk, want zo groot zijn de verschillen ook niet.

Nu alleen nog de openSUSE build service inschakelen...

begintmeta wijzigde deze reactie 25-02-2017 16:23 (8%)

• -ko-
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:04

-ko-

Leidend Voorwerp

Ik gebruik voor simpele, interne rpm's vaak FPM. Werkt heel prettig!

https://github.com/jordansissel/fpm

Wa Doede Nou

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

Compizfox wijzigde deze reactie 11-03-2017 01:52 (46%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Firefox 53 is uit, maar nog niet in Debian Unstable. Hoewel, misschien toch wel. Of niet? :+
quote:

code:
1
2
3
4
5
firefox (53.0.is.52.0.2-1) unstable; urgency=medium

* The "oops, I uploaded 53 to unstable instead of experimental" release.

-- Mike Hommey <glandium@debian.org>  Thu, 20 Apr 2017 05:37:46 +0900

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

freaking awsome desktop tooltje; Headset
https://github.com/headsetapp/headset-electron/releases/

wat doet het?
muziek spelen (en zoeken) met YT als database. Hierdoor heb je een soort spotify achtige toepassing

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:43

Auredium

Informaticus Chaoticus

Geen idee of iemand ooit Nixie Pixel heeft gevolgd in het verleden?
Ik in ieder geval wel en ben wel blij dat ze terug is na twee jaar. Schijnt dat ze nogal door een dik medisch boek is moeten gaan. Mja, rl drama kan drama zijn. Kreeg wel een glimlach toen ze aangaf met een Pi bezig te zijn aan een nerf portal turret. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Daarom Xfce4 FTW! :)

• syl765
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-05 16:50
Systemd. Tsja wat zal ik er over zeggen.
Ik kan er niet aan wennen. Tevens heb ik het idee dat sommige distributies er niet stabieler op worden.
Wij hebben best wel wat te doen gehad met de laatste Ubuntu LTS versie 16.04.

Sommige services wilden gewoon niet normaal herstarten, php-fpm en proftpd bijvoorbeeld. Het zijn geen nieuwe software pakketen of iets dergelijks, maar vaak wilde een proftpd pas na een her install weer starten.
Ook apt-get heeft zo zijn eigenaardigheden gekregen. Wij configureren mysql via ansible. Dat gaat op Ubuntu 10, 12 en 14 allemaal prima. Maar met 16.04 was het wel even zoeken. Het ergste vind ik dat de scripts je steeds meer bij de hand gaan nemen. Met mysql bijvoorbeeld gaf apt iedere keer aan dat mysql nog niet geconfigureerd was. Dat was hij wel maar apt kijkt dan weer naar een bepaald bestand en gaat zich ermee bemoeien. Dan draait je mysql server gewoon en dan moet je bijvoorbeeld tree installeren. Een apt-get install tree gaat dan nog even doodleuk roepen dat je mysql niet geconfigureerd is en stop en start deze doodleuk met een melding dat mysql geconfigureerd word. Niet leuk op een productie machine!!

Ik ben van mening dat apt-get install software moet installeren en zich niet moet gaan bemoeien met een config. Plaats de bestanden en laat het verder met rust.

Ik hoop dat het allemaal wat beter gaat worden maar ik denk niet dat systemd en ik vrienden zullen worden.
Wat ik ook erg vervelend vind is de syntax.
We gebruien al jaren /etc/init.d/XXX start of service XXX start, maar met systemctl draaien we start en de service die je wilt starten ook nog eens om. WHY!!!!! Hoe vaak ik systemctl apache2 start heb getypt .... GRR
Tevens heb ik het idee dat men te snel zaken implementeert in het linux kamp en het maar in de distro stopt zodat het met de volgende versie nummer mee kan. En als het dan een RedHat is dan lopen de meeste distro's er als een stel lemmingen achteraan om er na een jaar of wat achter te komen dat dat het toch ook niet was. Dus gaan we met z'n allen maar voor pakket Y.

Laatst nog een mooie thread waarin werd gemeld dat Lennart Poettering een nieuw project had opgericht.
Een van de antwoorden was dat men hoopte dat Poettering zijn interesse in systemd zou verliezen en men het dan kon vervangen door wat knaps. :D

Wat mij wel blijft verbazen is dat er toch heel veel distributies systemd hebben omarmt, zeker gezien de weerstand. Of dat nu gedwongen is gegaan doordat men Gnome wil blijven mee distribueren of dat men het echt zag als een verbetering. Ik blijf het vreemd vinden.
Het is misschien wel sneller met booten maar ja als ik eerst een x tal minuten moet wachten tot mijn HP GEN 9 server door de bios is dan maakt die paar seconden van het OS ook niet meer uit.

En nu weer lekker verder op mijn FreeBSD machines waar zaken gewoon netjes gescheiden zijn en de init scripts gewoon werken. En als ik een log file wil tailen dan kan ik dat lekker doen met een simpele tail -f :D

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
quote:
Rukapul schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:04:
nu geprobeerd, maar geen effect
eerdere poging voor X om i915.conf aan te passen had ook geen effect
[...]
alleen dat /dev/sda4 clean is ;) door quiet weg te laten schiet er meer langs maar dat is nauwelijks te volgen (kans dat ik 'drm' langs zag komen voor het op zwart ging)
Toch nog een voordeel aan die trage bakken van vroeger :+

Maar goed, dan gok ik dat je root fs ook gemount is .. en derhalve ook logging (tenzij systemd dat weet te verneuken) dus ik zou zo zeggen na een reboot en boot met je 3.16 kernel zou je verwachten dat je wel wat in je syslog of xorg log terug zou moeten kunnen vinden.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Nieuw package in de Debian repo's, Icebreaker. De omschrijving ervan:
quote:
So, uh, there's a bunch of penguins on an iceberg in Antarctica. You have
been selected to catch them so they can be shipped to Finland, where they
are essential to a secret plot for world domination.

In order to trap the penguins, you'll need to break the iceberg into small
chunks. (They're afraid of water, for no apparent reason. Ah well. "The
Matrix" had more plot holes than this, and it still was a hit.
) You do
this by melting lines in the ice with Special High-Tech GNU Tools.

Once 80% or more of the iceberg is gone, the remaining chunks are small
enough for shipping. Of course, if you manage to get rid of more than
that, you'll save on postage, thus earning you exponential amounts of Geek
Cred (a.k.a. "score").
:D

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:34
Linux, ik blijf mij er soms over verbazen wat voor tools er voor te vinden zijn. En brengt dan ook vaak nog een brede grijns op m'n gezicht... afgelopen vakantie zowel m'n iPhone als oude Canon digitale camera gebruikt voor foto's maken - enkel was ik vergeten die digitale camera op 'canada-tijd' te zetten. Ofwel, de afdruktijd van de iPhone-foto's was correct, van de canon camera dus niet.

Stap 1: google naar 'bash adjust date taken photo'
Stap 2: sudo apt-get install jhead
Stap 3: for d in */*JPG; do jhead -ta-9:00 $d; done
... klaar. Zo simpel. Alle foto's door de Canon gemaakt kloppen nu weer qua tijd, alle foto's sorteren op datum geeft een kloppende set. Blij! :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

• begintmeta
  • Niet online
FreeBSD heeft eigenlijk mijn voorkeur, maar ik heb tegenwoordigsoms wat proprietaire linux-software nog die dat soms niet goed trekt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

* Hero of Time vult de koeling met nieuw frisdrank en vervangt het fust bier. :+

Toch leuk als je even een paar uurtjes de tijd neemt om een USB stick te maken waar je ISO's op kan zetten en met een toevoeging aan de grub config erop zo kan opstarten ervan. Met dank aan de Arch wiki voor de stappen om een hybride boot te maken (zodat deze zowel met Legacy boot werkt als met UEFI).

Dan kan je opstarten van de ISO, geweldig. Test je het met een distro, zoals Debian, krijg je de foutmelding dat 't geen cdrom kan vinden. Beetje Google werk geeft mij https://unix.stackexchang...an-file-cannot-copy-cdrom, wat zegt dat ik een andere initrd moet gebruiken om te starten, dus niet die in de ISO zit (of ik moet de ISO opnieuw bouwen, dat duurt te lang). Dus trek je de initrd voor testing van een kernel.org mirror, past de grub.cfg wat aan en werken maar. Moet wel de ISO handmatig aanwijzen, maar goed, het werkt iig.

En omdat ik de ISO handmatig tijdens installatie moet opgeven, heb ik eigenlijk geen twee aparte entries meer nodig voor de normale netinstall en de onofficiële waar non-free firmware al in zit.

Nu slapen zodat ik daarna m'n laptop opnieuw kan installeren (er staat ook nog steeds Windows 10 op zonder licentie, bah) als voorbereiding voor m'n nieuwe werk maandag. Maak dan een lijstje met alle packages die ik nodig heb zodat ik dat niet in de baas z'n tijd hoef te doen, inclusief allerlei andere aanpassingen, als ik daar nog tijd voor heb.

• gekkie
  • Nu online
quote:
Hero of Time schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:41:
* Hero of Time vult de koeling met nieuw frisdrank en vervangt het fust bier. :+

Toch leuk als je even een paar uurtjes de tijd neemt om een USB stick te maken waar je ISO's op kan zetten en met een toevoeging aan de grub config erop zo kan opstarten ervan. Met dank aan de Arch wiki voor de stappen om een hybride boot te maken (zodat deze zowel met Legacy boot werkt als met UEFI).

Dan kan je opstarten van de ISO, geweldig. Test je het met een distro, zoals Debian, krijg je de foutmelding dat 't geen cdrom kan vinden. Beetje Google werk geeft mij https://unix.stackexchang...an-file-cannot-copy-cdrom, wat zegt dat ik een andere initrd moet gebruiken om te starten, dus niet die in de ISO zit (of ik moet de ISO opnieuw bouwen, dat duurt te lang). Dus trek je de initrd voor testing van een kernel.org mirror, past de grub.cfg wat aan en werken maar. Moet wel de ISO handmatig aanwijzen, maar goed, het werkt iig.

En omdat ik de ISO handmatig tijdens installatie moet opgeven, heb ik eigenlijk geen twee aparte entries meer nodig voor de normale netinstall en de onofficiële waar non-free firmware al in zit.

Nu slapen zodat ik daarna m'n laptop opnieuw kan installeren (er staat ook nog steeds Windows 10 op zonder licentie, bah) als voorbereiding voor m'n nieuwe werk maandag. Maak dan een lijstje met alle packages die ik nodig heb zodat ik dat niet in de baas z'n tijd hoef te doen, inclusief allerlei andere aanpassingen, als ik daar nog tijd voor heb.
Hmm dat geneuzel van Debian iso's ken ik.
Moet hier m'n USB sticks ook maar eens updaten en UEFI'n, tot nu toe alles alleen legacy boot gehouden, thanks voor de link naar Arch, blijft toch wel de betere documentatie, ook al gebruik je een andere distro.
Daarnaast ook de laatste knoppix nog eens rippen van de CEBIT DVD van Klaus, maarja moet ik eerst weer eens een DVD spelerunit opdiepen :+.

• gekkie
  • Nu online
Heb zelf nullmailer draaien in VM's om (log)mails ter versturen, werkt prima (behalve tijdje geleden toen het opeens een onzinnige depedency op systemd had verkregen, maar goed dat is gefixt).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Heb eerder ook op een paar servers Postfix geconfigureerd. Was het meeste informatie over te vinden om met Google servers te babbelen.

• Lethalis
  • Niet online
quote:
Hero of Time schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:57:
Heb eerder ook op een paar servers Postfix geconfigureerd. Was het meeste informatie over te vinden om met Google servers te babbelen.
To prove a point:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#!/usr/bin/env python

"""Simple mailer script"""

import string
import sys
import smtplib

USERNAME="pietje@puk.nl"
PASSWORD="*********"

class ConfigurationError(Exception):
    def __init__(self, message):
        self.message = message

def main(): 

try:

if len(sys.argv) == 1:
            raise ConfigurationError('No commandline parameters were passed!')

destination = sys.argv[1]

mail_data = sys.stdin.readlines()
        if len(mail_data) == 0:
            raise ConfigurationError('No mail message content was passed!')

mailserver = smtplib.SMTP('smtp.office365.com', 587)
        mailserver.ehlo()
        mailserver.starttls()
        mailserver.login(USERNAME, PASSWORD)
        mailserver.sendmail(USERNAME,destination,"".join(mail_data))
        mailserver.quit()

except ConfigurationError as e:
        print("Error: ", e.message)

main()

In 15 minuten in elkaar geflanst.
code:
1
cat mail.msg | python mailer.py jantje@puk.nl

Stuurt het bericht in mail.msg naar jantje@puk.nl.

Bovenstaand script vervangt SSMTP zonder moeite dus (voor mijn toepassing).

No friggin' way dat ik zin heb om een hele mailserver te configureren :+

Anyways, problem solved _O-

PS
Enige voordeel wat je met Postfix hebt, is dat hij kan queuen als het afleveren niet lukt. Maar aangezien ik geen bedrijfskritische mailtjes verstuur thuis, boeit me dat niet echt. Voor de rest natuurlijk wel even de rechten op het bestand zo gezet dat niet iedereen het kan lezen en / of uitvoeren.

Lethalis wijzigde deze reactie 10-09-2018 09:32 (8%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

FireDrunk schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:54:
Zwarte dag in de historie van Linux... Balen zeg...
weet t zo net nog niet .... IBM pompt al jaren flinke bedragen in OSS. Dragen zelf ook actief bij aan diverse projecten (code / financieel).
Tuurlijk kan dit een negatief effect hebben, maar in dit geval denk ik niet; verwacht dat meer te doen heeft met 'garrantie' richting hun klanten/afnemers.

maar goed, time will tell

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• Lethalis
  • Niet online
Ach ja, ik heb weer eens te nieuwe hardware gekocht voor Linux 8)7

Ik heb een apart topic aangemaakt:

USB issues met nieuwe Intel NUC (NUC8i5BEK)

Lethalis wijzigde deze reactie 14-11-2018 12:10 (74%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• LEDfan
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Zjemm schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:13:
anyhow, back to business, moet nog een oplossing bedenken voor het monitoren van beschikbare updates van verschillende web-apps (denk nextcloud e.t.c.) zonder in te loggen in de admin panel, en de dag is alweer bijna voorbij
Vanaf Nextcloud 15 (nu in beta2) is er het `occ update:check` commando wat zowel werkt voor Nextcloud als de apps.

EDIT: zie net dat het een reactie is op al een oude post ... :9

LEDfan wijzigde deze reactie 20-11-2018 16:24 (6%)

• begintmeta
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:48:
Welke linux distributie heb je? En heb je de topic-warning gelezen?
Arch linux... en ik had eigenlijk inderdaad maar even een topic moeten aanmaken...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@zomertje *O*
Welkom thuis. :)

• Jordi
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hoi zomertje :)
Er zijn tijden geweest dat ik hier wel een opmerking over had gehad... wel twee, eigenlijk. Maar ik zal nu braaf zijn en me gedeisd houden!
Maar op mn werk doe ik nog steeds wat met Linux en misschien wordt dat wel veel meer (fulltime)
Is dit nu bewijs voor de (door mij zojuist bedachte) stelling: een pinguin verlaat nooit de dierentuin? :P

Bestanden die je niet vertrouwt scan je hier.

• zomertje
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-05 17:14

zomertje

Barisax knorretje

zomertje schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:41:
[...]

Het is een bewijs voor: oude liefde roest niet :)

(ik heb trouwens voornamelijk een iMac vanwege mijn fotografie hobby, adobe prut draait er heerlijk op)
Update: het eerste gesprek ging goed. Nu gaan ze me nog technisch doorzagen volgende week :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:33
🎉 Linux 5.0 🎉

• Yemoke
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18-05 01:30
So much fun, nu alweer een weekje op gentoo! Was echt dik 10 jaar geleden dat ik dat heb gebruikt haha. Het is weer even wennen, maar zo leuk!

unbound erbij met dns over tls \o/

en ik heb vet coole ouwe screensavers :P mooi man hahah :9
je blijft knutselen, prachtig *O*
lekker kiezen welke pakketjes en versies je wilt, heerlijk.
paar ~ pakketjes gepakt, no problemo werkt prima :)
(kwa versies stiekem beetje afkijken van fedora en such)
nomultilib systeempie, genieton deluxe. 8) :D

It's getting better and better, zfs pool weer bereikbaar! Ik moet zeggen, eigenlijk gaat alles een stuk makkelijker als ik van te voren had gedacht. En de load, jeetje, het is lang geleden dat ik 0.00 load heb gezien in de afgelopen jaren op mijn machine.

Yemoke wijzigde deze reactie 22-03-2019 19:28 (80%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21-05 21:13

Hoite

Goed verhaal

Sinds vorige week een nieuwe laptop (Thinkpad P52) van mijn werk mogen ontvangen, als vervanging van een inmiddels iets verouderde Thinkpad W540.

Wat een verademing is deze machine, duurde even om alle bumblebee-setups voor elkaar te krijgen, maar nu werkt alles naar behoren.

Een 6 core i7 en 32GB RAM maakt virtualiseren mooi vlot ;)

Hoite wijzigde deze reactie 24-03-2019 20:49 (7%)

Lekker kort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:12

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mmm... Linux op een Thinkpad laptop! Lekkerder wordt het niet! :9~

Zit er nog steeds aan te denken om een tweedehands W520 of W530 te kopen en als dedicated Linux laptop te gebruiken met KDE Plasma, maar ondertussen zijn die modellen best wel achterhaald en de nieuwere modellen zijn amper nog een echte Thinkpad te noemen... twijfels, twijfels, twijfels! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True