NOS Kroeg Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.582 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://xs411.xs.to/xs411/07015/logo-got.png
Click to Fear my 1337 GIMP skills! 8) Originele plaatje is vervangen door een nieuwe. Nieuwe plaatje by: itons

Het komt geregeld voor dat ik allerlei dingetjes te melden heb over mij nieuwe programma wat ik heb gecompilled, waar ik helemaal trots op ben. Een nieuwe repositorie waar ik helemaal blij mee ben of een gek probleem in mijn X waar ik ergens wel weet hoe het zit, maar het toch niet helemaal doet wat ik wil. Kleine opmerkingen....kleine vraagjes....kleine dingen waar ik trots op ben, maar bij wie kan ik het kwijt?

Het KMT in de HK is niet de plek voor deze opmerkingen. Ten eerste begrijpt 90% daar niet waar ik het over heb en ten tweede wordt het met de scherpere moderatie daar helemaal niet meer op prijs gesteld. Nergens hier op GoT kan ik dergelijke kleine dingen kwijt; mijn zogenaamde Linux-avonturen. Volgens mij heeft iedere NOS-user wel verhalen over vroeger, en nu. Dingetjes die je wilt melden en met gelijkgestemden wilt overleggen of patsen. DIT IS DE PLEK!

Aangezien de TS begint; ik heb vandaag de unstable repositorie van Debian toegevoegd, waardoor ik nu Debian 4.0 gebruik. En wat zag ik tot mijn verbazing? Ik heb opeens Iceweasel ipv Firefox! Verder draait het heel lekker en exaile zit dan voortaan in de repositorie, dus dat is lekker makkelijk.

Dames, heren,

pak een biertje, colaatje of wijntje en schuif lekker aan in de NOS Kroeg voor een fijn praatje!

[ Voor 5% gewijzigd door Jk_W op 05-01-2007 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Haha leuk bedacht :), maar is het ook voor niet-NOS'ers of worden die buitengezet? ;( ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Niet Nossers zijn natuurlijk ook welkom! Bedenk wel dat het gespreksonderwerp NOS betreft. Er is echter geen leukere kennismaking met NOS dan in de kroeg, dus schuif lekker aan en klets lekker mee over de zaken die de NOSser meemaakt en bezighoudt en zijn Windows-loze-wereld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:32:
Niet Nossers zijn natuurlijk ook welkom! Bedenk wel dat het gespreksonderwerp NOS betreft. Er is echter geen leukere kennismaking met NOS dan in de kroeg, dus schuif lekker aan en klets lekker mee over de zaken die de NOSser meemaakt en bezighoudt en zijn Windows-loze-wereld. :)
Wordt wel een echte "donkere" kroeg zonder Ramen ;)

edit:

sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Laten we proberen niet meteen offtopic te gaan en het een beetje ontopic te houden. Anders zie ik dit topic geen lang leven beschoren. In de HK kan er wat meer offtopic gekletst worden, maar het gaat hier natuurlijk wel over NOS.

Welke mediaplayer voor Debian/Ubuntu gebruiken jullie? Ik gebruik nu Banshee, maar ben ook Exaile aan het proberen. Wat werkt fijner? Is Listen anders mss een goede keuze? Amarok is niks, omdat ik Gnome gebruik en geen KDE libraries op mijn PC wil.

[ Voor 35% gewijzigd door Jk_W op 05-01-2007 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:30

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Nou ja laat ik dan als eerste regelmatige NOSser gaan posten :P

Ik heb vandaag eens mijn bezem gehaald door mijn systeem en alle dingen die ik NIET nodig had weggehaald. Onder Kubuntu wel te verstaan. Verveelde mij. Zit dus vanaf morgen te werken op een systeem met ongeveer 60GB aan meuk minder( had ook veel mp3tjes nog staan die ik niet luister. Weg ermee dan :D )

Ik ga binnenkort eens beginnen aan Gentoo. Heb de hele handleiding van 100 Pagina's uitgeprint en in een mapje gedaan. Voor de rest heb ik alle CD's gebrand. Dus ik hoop dat het ook aanslaat en dat ik binnenkort aan mijn compleet voor mijn dualcore getunede Linux desktop 8)

Als mediaplayer gebruik ik AmaroK. Dit omdat ik gewoon KDE heb en die er standaard opzit :P
Toen ik nog Gnome gebruikte werkte ik met Listen. Hierin kon ik alles makkelijk ordenen en had ik net als bij amarok een goed overzicht over wat voor MP3tjes ik had verstrooid over mijn HD's :P( heb nu alles gelukkig goed geordend)

[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 05-01-2007 00:40 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mjah, uitprinten is erg handig om lekker op je gemak Gentoo te installeren. Helaas raakt je documentatie wel out of date na verloop van tijd, wat natuurlijk jammer/zonde is.
En hoezo alle CD's? Gentoo heb je gewoon op 1 CD (65MB minimal install) :?

En zelf? Mjah, ik zit nogsteeds met Windows opgescheept :)
Er zitten gewoon zoveel complicaties in een migratie dat het er gewoon niet van komt. En mjah, ik heb het systeem gewoon dagelijks nodig.

Maar idd, Gentoo zou ook lekker mijn favo zijn :) totaal getuned naar mijn wensen. Heb het al eens een paar keer gebruikt/geprobeerd.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114611

Ik heb vandaag GnuCash geinstalleerd, via de AUR (Arch User Repositories). Damn, wat ging dat soepel! Ik had 't wel 's geprobeerd te installeren toen ik nog Slackware draaide maar werd helemaal gek van alle dependencies dus heb ik 't na een uurtje prutsen maar opgegeven. Nu was het binnen een minuutje gepiept. Arch rules!! :-P

Trouwens, Audacious is naar mijn bescheiden mening de beste mediaspeler, en nog GTK2 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:44:
Mjah, uitprinten is erg handig om lekker op je gemak Gentoo te installeren. Helaas raakt je documentatie wel out of date na verloop van tijd, wat natuurlijk jammer/zonde is.
En hoezo alle CD's? Gentoo heb je gewoon op 1 CD (65MB minimal install) :?

En zelf? Mjah, ik zit nogsteeds met Windows opgescheept :)
Er zitten gewoon zoveel complicaties in een migratie dat het er gewoon niet van komt. En mjah, ik heb het systeem gewoon dagelijks nodig.

Maar idd, Gentoo zou ook lekker mijn favo zijn :) totaal getuned naar mijn wensen. Heb het al eens een paar keer gebruikt/geprobeerd.
Die documentatie gebruik ik gewoon om alles te leren en onder de knie te krijgen ;)
Die cd's heb ik gedaan zo, 1 install CD en dan portage en die ene met 3 ( volgens mij portage) op een andere CD. Op die manier kan ik zelfs ZONDER internet toch alles doen wat ik wil ;) :*)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Hoelang zou het duren voordat hier in een aangeschoten bui een heilige oorlog over OS'en zal losbarsten? :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Anoniem: 114611 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:09:
...

Trouwens, Audacious is naar mijn bescheiden mening de beste mediaspeler, en nog GTK2 ook.
Audacious is slechts een speler en geen organiser ofwel? De door mij genoemde zijn ook bedoeld om je muziek te ordenen enzo, alleen door soms gebrekkige tags in de MP3-tjes werkt dat soms niet goed.
Ik zal jouw suggestie ook eens proberen!

Ik heb btw van een ijverige user een nieuw plaatje voor de TS gekregen, omdat hij mijn kunde niet aan kon zien.
Afbeeldingslocatie: http://xs411.xs.to/xs411/07015/logo-got.png
Ik zal hem zo eens toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Als je geen problemen hebt met een paar KDE-libs op je systeem (of als je al KDE gebruikt) kun je ook eens een keer kijken naar Amarok. Je hoeft niet persé de library-functie te gebruiken en van alle moderne mediaspelers reageert hij het snelst (alhoewel de SPC/PSF-plugins van Audacious dan voor mij weer genoeg zijn om het naast Amarok te gebruiken (ah... herinneringen :Y) ))
Exirion schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:12:
Hoelang zou het duren voordat hier in een aangeschoten bui een heilige oorlog over OS'en zal losbarsten? :+
Niet ? Windows komt niet voor in het rijtje ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Jungian op 05-01-2007 01:22 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Exirion schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:12:
Daar zal hopelijk op tijd door de modjes worden ingegrepen, maar ik ga ervan uit dat de bezoekers van deze kroeg al hun uitingen goed onderbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-04 21:02
Vraagje over media spelers. Ik zoek een media speler die aan het volgende voldoet:
• Fatsoenlijk ondersteuning voor subtitles, dus automatisch een subtitle laad indien die bestaat en de mogelijkheid biedt om handmatig een subtitle te openen.
• Ac3 en Dts via ac3 passhrough af kan spelen
• DVD menu's ondersteund
• Niet raar doet met meerdere schermen

Ik zit al een hele tijd opgescheept met gmplayer, maar ben daar toch niet echt kapot van:
• Ondersteund geen dvd menu's
• Gezien ik dual monitor met 2 verschillende resulties draai moet ik telkens aspect ratio op original zetten anders gebruikt die slecht 1280x1024 pixels in fullscreen op mijn monitor met 1600x1200 pixels.
• Films met ac3/dts opent die perfect maar bij films met mp3 geluid krijg ik het volgende "Requested audio code family [mp3] not available" maar vervolgens krijg ik toch geluid...

TotemXine
• Subtitle positionering is erg raar indien fullscreen. En er zit al eeuwen een bug in dat het aanpassen van fonts en lettergrootte van subtitles niet werkt.

TotemGstreamer:
• AC3 passthrough is niet aan de praat te krijgen

Vlc
• AC3 passthrough is niet aan de praat te krijgen

(Geluidskaart is overigens een Audigy SE)

[ Voor 7% gewijzigd door robbert op 05-01-2007 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Heb je al eens iets geprobeerd wat NIET bij Gnome zit maar iets wat bij KDE zit. volgens mij heeft Kaffiene het merendeel van die dingen wel( dual screen weet ik niet zeker, heb namelijk geen Dual screen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:34:
Heb je al eens iets geprobeerd wat NIET bij Gnome zit maar iets wat bij KDE zit. volgens mij heeft Kaffiene het merendeel van die dingen wel( dual screen weet ik niet zeker, heb namelijk geen Dual screen)
gxine ontbreekt nog in het rijtje :Y)

Ik zit op dit moment met Kaffeine een anime-serie te bekijken op mijn 1280x1024 scherm en terwijl mplayer denkt dat het een scherm van 1680x1050 is (mijn andere scherm, hij past het niet aan) werkt het perfect met Kaffeine :). Font-size staat bij mij op Huge (anders zijn het erg kleine subtitles, gecentered en aan de onderkant van mijn scherm). AC3 passthrough zou ik niet weten, want ik gebruik gewoon een goede koptelefoon 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:18:
[...]

Audacious is slechts een speler en geen organiser ofwel? De door mij genoemde zijn ook bedoeld om je muziek te ordenen enzo, alleen door soms gebrekkige tags in de MP3-tjes werkt dat soms niet goed.
't Is inderdaad alleen een player, geen organizer. Ik dacht ook een tijdje dat een organizer handig zou zijn maar dan moest ik allemaal tags in gaan zitten vullen en daar had ik geen zin in. Mijn mp3-tjes staan gewoon in mapjes "artiest-cdnaam" en voor mij is dat al voldoende georganiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ogle ondersteunt dvd-menu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Touchdomex schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:34:
Heb zojuist Kaffeine geprobeerd en heb de volgende problemen:
• Hij vindt automatisch geen subtitles, ik het mapje staat gewoon een srt met dezelfde naam als de avi.
• Ik was een dvd aan het bekijken met 3 geluidstracks, namelijk stereo, dd en dts. Alle 3 de tracks heten "en", kennelijk had die daar moeite mee, wat als je het veranderde pakt die altijd de 1e (de stereo).
• Nergens een optie te vinden op handmatig subtitles te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-04 15:49

mace

Sapere Aude

Mag van mijn free speech gebruiken en een free beer bestellen?
Ik gebruik toch al free software. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

robbert schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:53:
[...]

Heb zojuist Kaffeine geprobeerd en heb de volgende problemen:
• Hij vindt automatisch geen subtitles, ik het mapje staat gewoon een srt met dezelfde naam als de avi.
• Ik was een dvd aan het bekijken met 3 geluidstracks, namelijk stereo, dd en dts. Alle 3 de tracks heten "en", kennelijk had die daar moeite mee, wat als je het veranderde pakt die altijd de 1e (de stereo).
• Nergens een optie te vinden op handmatig subtitles te openen.
Tja, ik zie praktisch alleen maar ogg en matroska-bestanden (waar meerdere beeld,geluid en subtitle ingebouwd kunnen worden).Hier ondervind ik geen problemen mee.

Voordat ik Kaffeine gebruikte, gebruikte ik vooral VLC (en mplayer), maar dat blijkt ook al geen optie voor jou te zijn (ik denk dat het een kansloze missie is, want volgens mij heb je zowat alle mediaplayers al gehad nu).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-04 21:58
Op mijn FreeBSD-desktop moest gnutls ge-update worden naar 1.6 met
code:
1
portupgrade -rf gnutls
zodat alle programma's die afhankelijk zijn van gnutls ook worden hercompileerd. Dat blijken nogal veel programma's te zijn, waardoor nu tig ports opnieuw worden gecompileerd inclusief de hele KDE-port. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Jungian schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 02:02:
[...]

Tja, ik zie praktisch alleen maar ogg en matroska-bestanden (waar meerdere beeld,geluid en subtitle ingebouwd kunnen worden).Hier ondervind ik geen problemen mee.

Voordat ik Kaffeine gebruikte, gebruikte ik vooral VLC (en mplayer), maar dat blijkt ook al geen optie voor jou te zijn (ik denk dat het een kansloze missie is, want volgens mij heb je zowat alle mediaplayers al gehad nu).
Mijn probleem met die geluidstracks is zo te zien gewoon een bug, onder het rechtermuis menu werkt het namelijk wel....

Daarnaast lijkt me het subtitle verhaal ook een bug, op hun website zeggen ze dat die automatisch srt bestanden moet openen, maar dat doet die niet. Ook staat er dat je handmatig subtitles zou kunnen laden (onder het playlist menu) maar dat staat er bij mij ook weer niet bij....

Morgen maar eens de Kaffeine source downloaden en kijken of ik zelf die fouten op kan lossen. ;) Of op zijn minst kan vinden waar het probleem zou zitten. Als bovenstaande problemen namelijk opgelost zijn denk ik dat ik de (voor mij) meest ideale mediaplayer gevonden heb.

Morgen trouwens ook Debian amd64 op mijn server installeren, vandaag is mijn Sempron binnen gekomen (een s754 moederbord had ik nog) welke die oude Athlon XP gaat vervangen.

[update]
Dat gedoe met die subtitles is wel ontzettende vaag.... Als ik vanuit Nautilus een avi open in Kaffeine dan pakt die geen subtitles, sleep ik hem er naar toe pakt die wel subtitles. Subtitles openen kan wel, maar dan moet ik dus naar de Playlist en vervolgens onder het rechtermuis menu bij de film kan ik een subtitle toevoegen.... Erg omslachtig naar mijn idee.

[ Voor 30% gewijzigd door robbert op 05-01-2007 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

robbert schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 02:08:
[...]

Mijn probleem met die geluidstracks is zo te zien gewoon een bug, onder het rechtermuis menu werkt het namelijk wel....

Daarnaast lijkt me het subtitle verhaal ook een bug, op hun website zeggen ze dat die automatisch srt bestanden moet openen, maar dat doet die niet. Ook staat er dat je handmatig subtitles zou kunnen laden (onder het playlist menu) maar dat staat er bij mij ook weer niet bij....

Morgen maar eens de Kaffeine source downloaden en kijken of ik zelf die fouten op kan lossen. ;) Of op zijn minst kan vinden waar het probleem zou zitten. Als bovenstaande problemen namelijk opgelost zijn denk ik dat ik de (voor mij) meest ideale mediaplayer gevonden heb.

Morgen trouwens ook Debian amd64 op mijn server installeren, vandaag is mijn Sempron binnen gekomen (een s754 moederbord had ik nog) welke die oude Athlon XP gaat vervangen.

[update]
Dat gedoe met die subtitles is wel ontzettende vaag.... Als ik vanuit Nautilus een avi open in Kaffeine dan pakt die geen subtitles, sleep ik hem er naar toe pakt die wel subtitles. Subtitles openen kan wel, maar dan moet ik dus naar de Playlist en vervolgens onder het rechtermuis menu bij de film kan ik een subtitle toevoegen.... Erg omslachtig naar mijn idee.
Xine nou al geprobeerd? En dan voor Gnome Gxine gebruiken (hoeft niet, ik gebruik altijd gewoon xine-gui). Die doet het iig goed met DVD-menu's en subs (subtitle gewoon hetzelfde noemen als de film en in dezelfde map gooien) :)

Leuk topic btw. Hoop dat hij open mag blijven

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-04 18:26
Zo, tis vrijdag dus maar even een drankje, hebben jullie trouwens ook GNU/Beer?

nog even ontopic: gisteren eindelijk de juiste driver aan de praat gekregen voor de Unichrome Pro IGP chip (Via epia EN15000 mobo) maar nu is OpenGL traag, erg traag,. ideeen?

I said I'd be back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

RoBBS schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:09:

nog even ontopic: gisteren eindelijk de juiste driver aan de praat gekregen voor de Unichrome Pro IGP chip (Via epia EN15000 mobo) maar nu is OpenGL traag, erg traag,. ideeen?
Misschien is die chip van de grafische kaart gewoon echt zo langzaam. Ik denk zelf dat hij gewoon niet genoeg power heeft om openGL goed aan te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-04 18:26
Touchdomex schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:12:
[...]

Misschien is die chip van de grafische kaart gewoon echt zo langzaam. Ik denk zelf dat hij gewoon niet genoeg power heeft om openGL goed aan te sturen
Dat lijkt mij niet, zijn voorloper ( de CLE266 sjip met Unichrome 1 ) draait OpenGL zonder moeite.

I said I'd be back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Laatst online: 08:25

Super_ik

haklust!

ik heb vorig weekend mn slack systeem geupgrade van 10.1 naar 10.2 en t viel niet tegen. t ging zelfs allemaal in 1 keer goed. en natuurlijk het ultieme: ik hoefde niet eens te rebooten :P

alleen firefox crashed wel zo god's gruwelijk vaak he, de versie maakt niet uit, 1.5 of 2.0 t crashed om de haverklap :(

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Super_ik schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:52:
ik heb vorig weekend mn slack systeem geupgrade van 10.1 naar 10.2 en t viel niet tegen. t ging zelfs allemaal in 1 keer goed. en natuurlijk het ultieme: ik hoefde niet eens te rebooten :P

alleen firefox crashed wel zo god's gruwelijk vaak he, de versie maakt niet uit, 1.5 of 2.0 t crashed om de haverklap :(
strace doen?

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Super_ik schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:52:

idd strace doen en ff kijken welke extensies je hebt. Vaak is het gewoon een rotte extensie.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13

zomertje

Barisax knorretje

Leuk idee, zolang het niet uit de hand loopt :) Dat is mijn mening op dit moment. Zoals het nu gaat vind ik het een leuk luchtig topic waarin mensen hun mening over programma's/tools/enz/enz kunnen uitwisselen. Ga vooral zo door.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
* installeert voor het eerst Gentoo *kuchvmwarekuch*
Hiervoor heb ik alleen Ubuntu en Windows gebruikt dus eens zien hoe dat gaat.

Edit: OMFG wat een werk allemaal en ik ben nog niet eens begonnen met compileren 8)7 8)7
Ik blijf wel bij Ubuntu denk ik.. Veel eenvoudiger en doet hetzelfde :X

[ Voor 43% gewijzigd door Dutchmega op 05-01-2007 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

RoBBS schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:41:
[...]

Dat lijkt mij niet, zijn voorloper ( de CLE266 sjip met Unichrome 1 ) draait OpenGL zonder moeite.
Heb je dan misschien uberhaupt wel OpenGL aangezet in X. Ik heb het zelf eens gehad met een oude PC. Had openGL niet aangezet( kon wel) Ik wou toen 3d tetris spelen en mijn hele systeem sloeg dicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Dutchmega schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:44:
* installeert voor het eerst Gentoo *kuchvmwarekuch*
Hiervoor heb ik alleen Ubuntu en Windows gebruikt dus eens zien hoe dat gaat.

Edit: OMFG wat een werk allemaal en ik ben nog niet eens begonnen met compileren 8)7 8)7
Ik blijf wel bij Ubuntu denk ik.. Veel eenvoudiger en doet hetzelfde :X
Even door blijven lezen, geef het een kans en je wilt nooit meer naar een click-next distro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Anoniem: 31491 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:20:
[...]

Even door blijven lezen, geef het een kans en je wilt nooit meer naar een click-next distro :)
Dat is misschien een reden om door te gaan, maar het is ook gewoon een vergroting van je kennis. Wanneer je eens (voor de lol) op je gemakje Gentoo installeerd en aan de gang krijgt, maar later toch terug gaat naar Ubuntu, zul je probleempjes die je daarna met Ubuntu tegen gaat komen makkelijker of iig gerichter op kunnen lossen.

Voordelen heeft het dus iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Installeer dan meteen LFS op zo'n manier dat je op een gegeven moment de laatste KDE hebt draaien via een Xorg server die op AIGLX draait ;)

[ Voor 18% gewijzigd door DeMoN op 05-01-2007 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:24:
[...]

Dat is misschien een reden om door te gaan, maar het is ook gewoon een vergroting van je kennis. Wanneer je eens (voor de lol) op je gemakje Gentoo installeerd en aan de gang krijgt, maar later toch terug gaat naar Ubuntu, zul je probleempjes die je daarna met Ubuntu tegen gaat komen makkelijker of iig gerichter op kunnen lossen.

Voordelen heeft het dus iig :)
Ik heb het nooit gebruikt, dus ik weet niet of deze dingen samenhangen:
Het compileren van alles binnen Gentoo staat mij gewoon tegen. Je kan het bloated noemen, maar 'apt-get install [software]' vind ik gewoon makkelijk. Vooral wanneer [software] een dummy pakketje is dat lekker een volledig pakket binnenhaalt. Portage ken ik niet, maar hoe is het daarmee gesteld?
Ik wil best wat meer leren over de stuctuur van (GNU/)Linux, maar dat compileren elke keer :|
* mithras heeft wel een AMD 3200+ (w.b. snelheid), maar ziet het toch niet zitten

offtopic:
En die topic warning :P 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Beetje vreemd om tegen het been van Gentoo te schoppen zonder er kennis van te hebben. Compileren ansich heeft vrij weinig tot niets te maken met de package-managment.
Portage van Gentoo is helemaal niks anders/ingewikkelder dan apt-get van b.v. Debian/Ubuntu of Port van BSD.

Je krijgt alleen in plaats van een paar regeltjes dat een pakketje wordt geinstalleerd een paar honderd, maar qua userinput verschilt het geen millimeter.

'apt-get install [software]' of 'emerge [software]' lijkt me nou niet een wereldschokkend verschil, of wel?

En jah, Port(age) kent ook gewoon de voordelen/opties die apt-get ken :) Ik vindt het allebei gewoon evengoed in grote lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:43:
Beetje vreemd om tegen het been van Gentoo te schoppen zonder er kennis van te hebben. Compileren ansich heeft vrij weinig tot niets te maken met de package-managment.
Portage van Gentoo is helemaal niks anders/ingewikkelder dan apt-get van b.v. Debian/Ubuntu of Port van BSD.

Je krijgt alleen in plaats van een paar regeltjes dat een pakketje wordt geinstalleerd een paar honderd, maar qua userinput verschilt het geen millimeter.

'apt-get install [software]' of 'emerge [software]' lijkt me nou niet een wereldschokkend verschil, of wel?

En jah, Port(age) kent ook gewoon de voordelen/opties die apt-get ken :) Ik vindt het allebei gewoon evengoed in grote lijnen.
Maar in Gentoo (geen ervaring met Gentoo verder :') ) kan je toch beter wat extra parameters enzeau meegeven bij het installen van een pakketje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik gebruik zelf thuis bij mijn ouders (ben uitwonend student) Debian 4.0 en in Utrecht op mijn studentenkamer Ubuntu 6.10. Iedere keer als ik bij mijn ouders weer lekker aan mijn Debian PC-tje heb gezeten denk ik "Zo gauw ik in Utrecht ben vervang ik mijn Ubuntu voor Debian", maar iedere keer als ik dan in Utrecht lekker heb zitten knutselen met mijn Ubuntu denk ik "Ik zet thuis ook Ubuntu erop".

Ik ben al vaak bij mezelf ten rade gegaan wat nou echt de feitelijke verschillen zijn tussen Debian en Ubuntu en wat de voor of nadelen, maar geen van beide is echt de winnaar. Met beide systemen kan ik lekker werken. Wat is jullie voorkeur?

Kom niet met argumenten als "Debian, want Ubuntu is meer voor beginners" of "Ubuntu, want dat is ee gebruiksvriendelijke fork van Debian". Inhoudelijke redenen zouden fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
DeMoN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:45:
Maar in Gentoo (geen ervaring met Gentoo verder :') ) kan je toch beter wat extra parameters enzeau meegeven bij het installen van een pakketje? :)
Nee, hoezo? Sommige gebruiken eerst even emerge -pv om te kijken wat er allemaal (re-)installed wordt en met welke useflags, maar verder hoef je echt geen rare fratsen in te tikken hoor, echt niet.

Als je bepaalde useflags uit de make.conf wil overrulen tik je van te voren 'USE="-X" emerge [software]'* bij het installeren. Maar dat hoeft niet (dat is je eigen keuze).

Alleen bij het verwijderen van een pakketje of updaten of wat dan ook zit je idd aan een parameter, al heb je tegewoordig met 2006.1 al wel GUI oplossingen daarvoor afaik. :)

*=of een andere flag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

RoBBS schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:09:

Is GNU/cola ook goed: klik!

@Jk_W: Ik gebruik ook de 4.0 repo's, maar nog geen IceWeazel gezien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Anoniem: 163846 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:52:
[...]

Is GNU/cola ook goed: klik!

@Jk_W: Ik gebruik ook de 4.0 repo's, maar nog geen IceWeazel gezien :?
apt-get dist-upgrade doen ipv upgrade?
Gebruik je de etch of sid repo's? In etch komen ze pas als de stable van 4.0 uit komt. Als je sid gebruik heb je het nu al. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Jk_W op 05-01-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:49:
Ik gebruik zelf thuis bij mijn ouders (ben uitwonend student) Debian 4.0 en in Utrecht op mijn studentenkamer Ubuntu 6.10. Iedere keer als ik bij mijn ouders weer lekker aan mijn Debian PC-tje heb gezeten denk ik "Zo gauw ik in Utrecht ben vervang ik mijn Ubuntu voor Debian", maar iedere keer als ik dan in Utrecht lekker heb zitten knutselen met mijn Ubuntu denk ik "Ik zet thuis ook Ubuntu erop".

Ik ben al vaak bij mezelf ten rade gegaan wat nou echt de feitelijke verschillen zijn tussen Debian en Ubuntu en wat de voor of nadelen, maar geen van beide is echt de winnaar. Met beide systemen kan ik lekker werken. Wat is jullie voorkeur?

Kom niet met argumenten als "Debian, want Ubuntu is meer voor beginners" of "Ubuntu, want dat is ee gebruiksvriendelijke fork van Debian". Inhoudelijke redenen zouden fijn zijn :)
Ligt er ook een beetje aan waar je voorkeur ligt.
Voor Ubuntu komen vaak de nieuwste desktop appjes iets eerder uit dan voor Debian, als zijn de pakketen soms wel uitwisselbaar, toch heb ik er geen goed gevoel bij als ik af en toe een ubuntu .deb pakket naarbinnen toe dpkg -i zeg maar ;)

Wat voor mij al een goede reden is dat Ubuntu helemaal vol zit met zijn eigen logo's in verschillende configapps en veel van Gnome of KDE op hun eige manier laten lopen.
Ik ben dan meer iemand die gewoon de totale controle wil hebben en alles sowieso zelf wil installeren en zoals het moet zijn. Dus KDE zoals KDE het uitbrengt en Gnome zoals Gnome het wil.

Verder zie ik niet erg boeiende verschillen. Bij een Debian installatie doe ik _altijd_ alleen base network installatie, meer niet. En in de base-config geef ik ook aan er helemaal niks op te hebben. Gewoon heerlijk het systeem samenstellen, helemaal via apt, mooier kan het imho nog niet echt worden :P
Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:52:
[...]

Nee, hoezo? Sommige gebruiken eerst even emerge -pv om te kijken wat er allemaal (re-)installed wordt en met welke useflags, maar verder hoef je echt geen rare fratsen in te tikken hoor, echt niet.

Als je bepaalde useflags uit de make.conf wil overrulen tik je van te voren 'USE="-X" emerge [software]'* bij het installeren. Maar dat hoeft niet (dat is je eigen keuze).

Alleen bij het verwijderen van een pakketje of updaten of wat dan ook zit je idd aan een parameter, al heb je tegewoordig met 2006.1 al wel GUI oplossingen daarvoor afaik. :)

*=of een andere flag :+
Die use flags ja, daar doel ik dan ook op.
Nooit zoiets nog kunnen (en willen) ontdekken in Debian en weet zelfs dus niet of het ook via apt kan en dan ook zo uitgebreid als met Gentoo. Lijkt me gewoon dat Gentoo omdat het allemaal code is die useflags weer doorspeelt aan de uiteindelijke 'configure'-actie, waarna hij het op die manier compiled. En dat heb je dus sowieso niet snel met Debian omdat het standaard allemaal binaries zijn :)

[ Voor 23% gewijzigd door DeMoN op 05-01-2007 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:53:
[...]

apt-get dist-upgrade doen ipv upgrade?
Gebruik je de etch of sid repo's? In etch komen ze pas als de stable van 4.0 uit komt. Als je sid gebruik heb je het nu al. :)
Ah ok, ik heb etch ;)

edit: en ja ik draai ook gentoo :P

edit2: voor de liefhebbers: Open source Bier!!

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 163846 op 05-01-2007 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:43:
Beetje vreemd om tegen het been van Gentoo te schoppen zonder er kennis van te hebben.
Dat doe ik ook niet. Ik ben alleen blij met Ubuntu, vooral om de gebruiksvriendelijkheid. Gentoo staat bekend om de stijlere leercurve. Vandaar dat ik me een aantal dingen gewoon afvraag. Maar ik sta er wel open voor, en heb geen commentaar (omdat ik er geen weet van heb) :)
Compileren ansich heeft vrij weinig tot niets te maken met de package-managment.
Natuurlijk heeft portage niets te maken met het compileren. Dat staat ook los van elkaar. Het enige is dat wanneer ik iets moet compileren, dat "lastiger" gaat dan een regeltje apt-get.
Wat er bij mij altijd gebeurt is vaak het volgende: eerst kijken of alle benodigde er zijn voor het compileren, vervolgens die pakketjes opzoeken, installeren, en dan echt compileren.
Ik vraag me dus oprecht af of dat met emerge ook zo werkte, of dat je nog handmatig alles daarna moet compileren (datgene wat me dus tegenstaat).
Doe je zoiets in een batch, alles via emerge in een keer, alles apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
etch = testing
sid = unstable

Het heeft beide voor- en nadelen, maar ik wilde gisteren wel eens zien hoe onstabiel unstable was het werkt verbazingwekkend goed! Nu alleen hopen dat het zo blijft als er over een maand een aantal pakketen verwisseld, verwijderd en toegevoegd zijn. :s

[ Voor 19% gewijzigd door Jk_W op 05-01-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
mithras schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:57:
Dat doe ik ook niet. Ik ben alleen blij met Ubuntu, vooral om de gebruiksvriendelijkheid. Gentoo staat bekend om de stijlere leercurve. Vandaar dat ik me een aantal dingen gewoon afvraag. Maar ik sta er wel open voor, en heb geen commentaar (omdat ik er geen weet van heb) :)
Mwoah, stijlere. Je moet er wat meer moeite voor doen als je het via de leuke CLI installatie-methode wil doen. Maar nu kun je ook gewoon via de LiveCD een GUI install doen. En dus ook na de install verder installeren in GUI, sinds 2006.1.
]
Natuurlijk heeft portage niets te maken met het compileren. Dat staat ook los van elkaar. Het enige is dat wanneer ik iets moet compileren, dat "lastiger" gaat dan een regeltje apt-get.
Wat er bij mij altijd gebeurt is vaak het volgende: eerst kijken of alle benodigde er zijn voor het compileren, vervolgens die pakketjes opzoeken, installeren, en dan echt compileren.

Ik vraag me dus oprecht af of dat met emerge ook zo werkte, of dat je nog handmatig alles daarna moet compileren (datgene wat me dus tegenstaat).
Zoals ik zei, het gewoon net als apt-get. Je tikt een regeltje in, portage gaat kijken welke dependencies er aan het pakketje zitten, download deze van de (mirror) server af, gaat alles gecontroleerd compileren en schopt ze naar de goeie directories op het eind. Geheel automagisch :)

Alles wordt dus idd in een batch geinstalled. Handmatig ben ik ook idioot slecht in spul compileren, maar met Gentoo is het voor de pakketjes in Portage een makkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:26

BrZ

Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:52:
[...]
:X Ga eens gauw /etc/portage/package.use gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:09

Gotiniens

Fairly odd Tim

Yep het emerge commando doet precies hetzelfde als apt-get, alleen emerge compileert het voor je. Ook worden natuurlijk dependecies afgehandeld voor je. Het enigste verschil tussen apt-get en emerge is dat emerge aanmerkelijk langer duurt.

Verder is gentoo met dependecies iets flexibeler omdat je die enigzins zelf kan bepalen. Zo had debian vroeger xmms als dependecie van mplayer. Mplayer gebruikte xmms voor een bepaalde functie, de functie gebruik ik zelf niet en xmms ook niet. Dan kan je bij gentoo door de USE flag -xmms de xmms dependecie uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
code:
1
2
3
4
5
6
omega ~ # emerge -pv xine-lib

These are the packages that would be merged, in order:

Calculating dependencies... done!
[ebuild   R   ] media-libs/xine-lib-1.1.3  USE="X a52 aac aalib alsa dts dvd flac ipv6 mad mng nls opengl samba theora truetype v4l vcd vorbis win32codecs xv (-altivec) -arts -debug -directfb -dxr3 -esd -fbcon -gnome -gtk -imagemagick -libcaca -mmap -modplug -oss -pulseaudio -sdl -speex -vidix -xinerama -xvmc" 0 kB

Bovenstaand voorbeeld krijg je als je opvraagt hoe xine-lib wordt binnengehaald.
De USE-flags geven je dus de kans om zelf te bepalen wat je wel of niet op je systeem wilt hebben. Wil je niet dat xine-lib gebruik kan maken van aRts dan doe je USE="-arts". Wil je het wel dan doe je USE="arts". De KDE aRts-lib dependency wordt hier dus niet binnengehaald wat je een slanker systeem oplevert.

Nou hoef je dat niet altijd in te typen want er zijn een aantal manieren om die USE flags per pakket of voor je hele systeem in te stellen. Maar het gaat even over het idee wat de kracht van Portage nu is. En het is ook gelijk de kracht van Gentoo. Die nanoseconden winst die het compileren oplevert interesseert me nou echt helemaal niks. Wat ik wel en niet op mijn systeem wil hebben interesseert me des te meer.

Zo...en aangezien het de kroeg is en alles luchtig gehouden moet worden wil ik nu een glaasje Free Beer :)

edit:

Die Gentoo review komt er aan. Ben ziek geweest tussen oud en nieuw en er geen tijd voor gehad. Ik zal proberen het gebruik van Portage en de USE flags daar enigzins te verduidelijken want ik heb het idee dat veel mensen niet precies weten wat het is en doet en Gentoo meer als een tijdverslindende distro voor ricers zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 05-01-2007 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DeMoN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:54:

Ligt er ook een beetje aan waar je voorkeur ligt.
Voor Ubuntu komen vaak de nieuwste desktop appjes iets eerder uit dan voor Debian, als zijn de pakketen soms wel uitwisselbaar, toch heb ik er geen goed gevoel bij als ik af en toe een ubuntu .deb pakket naarbinnen toe dpkg -i zeg maar ;)

Wat voor mij al een goede reden is dat Ubuntu helemaal vol zit met zijn eigen logo's in verschillende configapps en veel van Gnome of KDE op hun eige manier laten lopen.
Ik ben dan meer iemand die gewoon de totale controle wil hebben en alles sowieso zelf wil installeren en zoals het moet zijn. Dus KDE zoals KDE het uitbrengt en Gnome zoals Gnome het wil.
Dat vind ik ook, maar aan de andere kant: je hebt wel lekker snel een goed in elkaar zittend systeempje. Noem het luiheid, maar toch. ;)
Dat is ook precies de reden dat ik OF een Slackware-installatie doe (ook op de desktop), kan ik helemaal zelf opbouwen naar wens, OF een kant-en-klare Ubuntu (of bijv. Suse, ik ben er nog niet uit of ik die fijner vind, te weinig getest nog).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ok, dit zijn de betere dingen. Mooie uitleg (voor beide) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Cyphax schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:13:
[...]

Dat vind ik ook, maar aan de andere kant: je hebt wel lekker snel een goed in elkaar zittend systeempje. Noem het luiheid, maar toch. ;)
Dat is ook precies de reden dat ik OF een Slackware-installatie doe (ook op de desktop), kan ik helemaal zelf opbouwen naar wens, OF een kant-en-klare Ubuntu (of bijv. Suse, ik ben er nog niet uit of ik die fijner vind, te weinig getest nog).
Het verschil lijkt me idd ook grotendeel luiheid. Ubuntu heb je gewoon sneller draaiende, maar dat is juist wel wat ik dan minder leuk vind ;)

Mooi voorbeeldje van een 'luie' tool:
http://easyubuntu.freecontrib.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik zie nu dat easyubuntu claimed enorm te zijn verbeterd. Ik gebruik het niet omdat ik zelf wil bepalen welke repo's ik gebruik en geen scriptjes wil hebben, waarvan ik niet weet wat ze doen, die iets veranderen en installeren, waardoor ik bij de volgende update/upgrade allerlei broken dependencies enzo heb.

Als het waar is wat ze nou op hun site hebben staan zijn ze iig een hoop verbeterd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

DeMoN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:20:
[...]

Het verschil lijkt me idd ook grotendeel luiheid. Ubuntu heb je gewoon sneller draaiende, maar dat is juist wel wat ik dan minder leuk vind ;)

Mooi voorbeeldje van een 'luie' tool:
http://easyubuntu.freecontrib.org/
sneller draaien. Ik had nadat ik per ongeluk mijn hele Hd had verwijderd IPV partitie. Had ik binnen 2 uur alles op gang en begon ik mijn back-up weer terug te draaien( word bestanden en dergelijke) Met windows had ik dat niet voormekaar gekregen( Mijn systeem was na die 2 uur gebruiksklaar :D, met drivers)

Ik kan dat niet zeggen van een gemiddelde windows install :D. Ook de problemen zijn makkelijker op te lossen, dit omdat je gewoon ZELF bezig mag gaan met de problemen. Je hoeft dus niet een of ander vreemd extern programma te downloaden die het voor je doet, nee je doet het helemaal zelf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Touchdomex schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:25:
[...]

sneller draaien. Ik had nadat ik per ongeluk mijn hele Hd had verwijderd IPV partitie. Had ik binnen 2 uur alles op gang en begon ik mijn back-up weer terug te draaien( word bestanden en dergelijke) Met windows had ik dat niet voormekaar gekregen( Mijn systeem was na die 2 uur gebruiksklaar :D, met drivers)

Ik kan dat niet zeggen van een gemiddelde windows install :D. Ook de problemen zijn makkelijker op te lossen, dit omdat je gewoon ZELF bezig mag gaan met de problemen. Je hoeft dus niet een of ander vreemd extern programma te downloaden die het voor je doet, nee je doet het helemaal zelf :D
Tsja, vorige week nog, echt heel toevallig omdat we het er nu over hebben, had ik hier een weddenschap over met twee vrienden :P

Zij gingen achter me staan en ik beweerde:
- Debian netinstall _helemaal kaal_ te kunnen installeren
- Xorg configgen
- 3D ondersteuning voor de netwerkkaart te fixen
- XGL icm Gnome 2 draaiende hebben icm Beryl 1.03.
Dit alles in een half uur :+ (ik was gewoon aan het rellen, wist wel dat het krap was :P )

Uiteindelijk deed ik er 50 minuten over. Maar toen draaide het dus wel allemaal incl. nvidia drivers en de daarvoor benodigde kernel-sources e.d. GDM etc, alles op auto-inloggen en je moest alleen nog maar die PC aanzetten en je bootte zo Gnome in met Beryl 1.0.3 en je kon internetten via iceweasel :)

Het is dus voornamelijk luiheid om Ubuntu te gebruiken, want ik heb werkelijk nog nooit zo snel iets geinstalleerd, het ging immers om bier :P

Wat me nekte was dat ik me verkeek op de nvidia driver die ik ook nog moest doen en die niet wilde matchen met mijn kernel etc.. etc.. :o Gelukkig was er wel een 6mbit verbinding dus de packets waren snel binnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002

Gotiniens

Fairly odd Tim

DeMoN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:36:
[...]
- 3D ondersteuning voor de netwerkkaart te fixen
Koel, leg mij dat ook eens uit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Gotiniens schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:38:
[...]

omg :D
Kan je begrijpen hoe hectisch het die avond was, zo ging het constant met van alles door elkaar (de vorige post tikte ik dus ook te rap :+ ). En ik denk dat als ik het op normaal tempo had geinstalleerd ik veel sneller klaar was.

Maar goed, weer ontopic maar :)

[ Voor 4% gewijzigd door DeMoN op 05-01-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Gotiniens schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:38:
[...]

Zo krijgen alle bitjes die je binnen haalt een derde dimensie. Je download dus niet alleen nulletjes en eentjes, maar ook tweetjes, waardoor een pakket uit minder bytes hoeft te bestaan en je dus sneller download.

Een pakket waar je eerst 3 minuten over downloadde, is nu al in 2 minuten binnen!

Hele verbetering dus als je 3D-ondersteuning voor je netwerkkaart werkend krijgt! (Welke lastige kernel-modules voor nodig :()
Excuus voor de offtopic. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Jk_W op 05-01-2007 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Laatst online: 22-04 22:14

Sjonny

Fratser

Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:57:
[...]
Het heeft beide voor- en nadelen, maar ik wilde gisteren wel eens zien hoe onstabiel unstable was het werkt verbazingwekkend goed! Nu alleen hopen dat het zo blijft als er over een maand een aantal pakketen verwisseld, verwijderd en toegevoegd zijn. :s
etch en sid zijn nu ook bijna gelijk, omdat we tegen de release van etch aanzitten (mijn voorspelling sinds october is dat het in maart er wel is :P)

wat je in sid niet wil meemaken, upgrades van:
- libc6
- gcc
- g++ / c++ libraries (KDE!)

en vast nog wel meer ;)

maar je komt wel te weten hoe je grote problemen moet oplossen .. ik ben dan ook wel heel benieuwd hoe mijn sarge -> etch upgrades gaan verlopen. van woody -> sarge heb ik nooit geduft .. was ook mooie reden om m'n harddisk opnieuw te partitioneren ;)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ten eerste wilde ik even melden dat de warning weer van hoogstaand niveau is dit keer :o

Ten tweede wilde ik even verder borduren op de Gentoo-Ubuntu/Debian discussie die hier net oplaaide. Een best zinloze discussie imho, want uiteindelijk kom je op hetzelfde systeem uit (GNU/Linux), alleen dan op een andere manier opgebouwd.

Gentoo is de perfecte distro als je te weten wilt komen hoe een systeem opgebouwd is en de tijd hebt om je helemaal loos te tweaken en absolute controle wilt hebben wat er geinstalleerd word op je pc. Je kunt er ook vanuitgaan dat je als je de ~ (unstable) tree gebruikt er wel eens wat mis gaat, maar dat je wel altijd de nieuwste versies van je favoriete software op je pc hebt staan. Portage is superieur aan alle overige package management-systemen imho, door de hoeveelheid commando's / switches je er met emerge op los kunt laten. Het grootste nadeel van Gentoo gebruiken is natuurlijk de compilatietijd (typisch geval van "elk voordeel heb z'n nadeel").

Ubuntu is de perfecte distro als je geen tijd hebt om erachter te komen hoe je pc werkt, of dat het je compleet niet boeit hoeveel extra crap er geinstalleerd word (en voordat ik geflamed word : ik gebruik atm zelf Kubuntu (alhoewel ik waarschijnlijk vanavond weer Gentoo ga installeren (ja, ik verveel me) ;) ). Met Edgy Eft heb je een stabiel systeem, met redelijk nieuwe packages. DPKG/apt is een mooi package-management systeem (superieur aan rpm) wat werkt volgens het "stfu it just works (tm)"-principe.

Al met al dus 2 compleet verschillende doelgroepen.

1 vodka graag barkeeper :Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Sjonny schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:29:
[...]

etch en sid zijn nu ook bijna gelijk, omdat we tegen de release van etch aanzitten (mijn voorspelling sinds october is dat het in maart er wel is :P)
Ik had zelf al in gedachten dat KDE 4 er dan ongeveer ook wel zou zijn, dus het zou allemaal best mooi samen kunnen vallen idd :)
Btw, dat lijkt me ook wat worden voor op de desktop. Die hele QT upgrade :)

[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 05-01-2007 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jungian schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:32:
Ten eerste wilde ik even melden dat de warning weer van hoogstaand niveau is dit keer :o

Ten tweede wilde ik even verder borduren op de Gentoo-Ubuntu/Debian discussie die hier net oplaaide. Een best zinloze discussie imho, want uiteindelijk kom je op hetzelfde systeem uit (GNU/Linux), alleen dan op een andere manier opgebouwd.

Gentoo is de perfecte distro als je te weten wilt komen hoe een systeem opgebouwd is en de tijd hebt om je helemaal loos te tweaken en absolute controle wilt hebben wat er geinstalleerd word op je pc. Je kunt er ook vanuitgaan dat je als je de ~ (unstable) tree gebruikt er wel eens wat mis gaat, maar dat je wel altijd de nieuwste versies van je favoriete software op je pc hebt staan. Portage is superieur aan alle overige package management-systemen imho, door de hoeveelheid commando's / switches je er met emerge op los kunt laten. Het grootste nadeel van Gentoo gebruiken is natuurlijk de compilatietijd (typisch geval van "elk voordeel heb z'n nadeel").

Ubuntu is de perfecte distro als je geen tijd hebt om erachter te komen hoe je pc werkt, of dat het je compleet niet boeit hoeveel extra crap er geinstalleerd word (en voordat ik geflamed word : ik gebruik atm zelf Kubuntu (alhoewel ik waarschijnlijk vanavond weer Gentoo ga installeren (ja, ik verveel me) ;) ). Met Edgy Eft heb je een stabiel systeem, met redelijk nieuwe packages. DPKG/apt is een mooi package-management systeem (superieur aan rpm) wat werkt volgens het "stfu it just works (tm)"-principe.

Al met al dus 2 compleet verschillende doelgroepen.

1 vodka graag barkeeper :Y)
Vodka? Nee, dank je. Rond nieuwjaar zat ik goed te kotsen daardoor...

Het is geen echte Ubuntu vs Gentoo war. Het zijn gewoon 2 verschillende distro's voor verschillende mensen. Ik, persoonlijk, heb liever alles snel geïnstalleerd (niet compileren of veel commando's intypen die je uit de handleiding haalt) en tweak het pas naar mijn behoeftes na het installeren en eventueel gebruik. Daarom ga ik liever voor Ubuntu.

Daarnaast heb ik nooit helemaal het verschil tussen Ubuntu en Debian gesnapt... Zover ik weet voegt Ubuntu hoofdzakelijk alleen zooi toe aan Debian...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Laatst online: 22-04 19:19
Ik snap sowieso niet echt wat bedoeld wordt met het verschil tussen linux distro's. Het is in mijn ogen allemaal hetzelfde, het gaat alleen om de manier waarop je alles werkend krijgt. De ene distro is gemaakt voor het gemak, zodat je fijn jouw linux kan draaien met de meest gebruikte programma's er in zonder dat je daar veel voor moet doen. De andere distro is weer zo gemaakt dat je zelf alles tot in de puntjes kan instellen en regelen. Ook de 'filosofie' van de distro makers speelt hierbij natuurlijk een rol. De een wil een linux absoluut zonder closed source onderdelen, terwijl de andere gewoon een fijn besturingssysteem wil dat goed werkt en waarbij het niet uitmaakt dat er voor het gemak iets van closed source in zit.

Maar als we alles werkend hebben dan maakt het niets meer uit welke distro je hebt, je kunt met alles even veel/weinig. Het gaat er gewoon om bij welke 'filosofie' jij je lekker voelt en wat jij prettig vind werken.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31450

Sjonny schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:29:
[...]
maar je komt wel te weten hoe je grote problemen moet oplossen .. ik ben dan ook wel heel benieuwd hoe mijn sarge -> etch upgrades gaan verlopen. van woody -> sarge heb ik nooit geduft .. was ook mooie reden om m'n harddisk opnieuw te partitioneren ;)
Ik was met mijn eerste dist-upgrade (woody naar sarge) ook ontzettend bang dat er dingen stuk zouden gaan. Dus vast een monitor aan mijn server gehangen omdat ik natuurlijk niet meer in zou kunnen loggen via ssh.

Tegenwoordig weet ik wel dat het nergens voor nodig is om je daar zorgen over te maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 31450 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:29:
[...]

Ik was met mijn eerste dist-upgrade (woody naar sarge) ook ontzettend bang dat er dingen stuk zouden gaan. Dus vast een monitor aan mijn server gehangen omdat ik natuurlijk niet meer in zou kunnen loggen via ssh.

Tegenwoordig weet ik wel dat het nergens voor nodig is om je daar zorgen over te maken O-)
Ik zou zeggen zekerheid voor alles :S.

Nou ben ik heel dom bezig. Ik heb een laptopje naast mij staan. Hier stond win 2000 op. Nu lekker Xubuntu. Ik krijg alleen mijn Wireless niet aan de praat. Hoe heet ook alweer dat prog waarmee je een .inf kan inladen en dan wireless kan doen. ben de naam kwijt :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik

Super_ik

haklust!

bedoel je de ndiswrapper?

8<------------------------------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

We have a winner :D. Die bedoelde ik idd. Nu kan ik weer lekker bezig met het repareren van mijn zusjes laptop( ook al is het maar tijdelijk. Ze heeft in ieder geval iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05-2024

GX

Nee.

ndiswrapper? Is dat nog nodig? Kijk eerst ff of de nieuwe kernel je kaart niet gewoon ondersteund :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 18:57

MrScratch

I am rubber, you are glue

He, gezellig. Ik vind dit een leuk initiatief. Zelf ben ik linux-desktop gebruiker sinds ongeveer 1997 (wanneer was kernel 2.2.5 ongeveer actueel?). Gebruik Gentoo alweer een jaar of 4, denk ik, vooral omdat emerge zo lekker werkt.

Ik volg bijvoorbeeld de discussies over bruikbaarheid van de linux desktop in een ander topic met veel interesse. Ik heb ongeveer wat de meeste windows-gebruikers hebben, maar dan precies omgekeerd. In Windows snap ik niets van hoe je nou dit of dat moet installeren, maar geef me de commandline en het is net of ik thuis ben.

Maar goed, het gaat niet om Windows of Linux hier, maar gewoon lekker NOS'ers onder elkaar. Ik hoop dat het topic lekker openblijft, ik voel me er nu al thuis.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106121

Touchdomex schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:31:
[...]

Hoe heet ook alweer dat prog waarmee je een .inf kan inladen en dan wireless kan doen. ben de naam kwijt :$
Welke merk kaart heb je? Weet je misschien welke chipset je hebt? Misschien is ndiswrapper dan niet nodig en dan kan je native linux drivers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Laatst online: 02-02-2020
Pfff, wat lopen er hier een hoop Debian mensen achter zeg... :P

apt-get is historie, aptitude is the way to go!

Tijd voor een biertje dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stamgastje schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 23:12:
Pfff, wat lopen er hier een hoop Debian mensen achter zeg... :P

apt-get is historie, aptitude is the way to go!

Tijd voor een biertje dan maar.
apt-get is minder tekens om te typen :P, maar je hebt gelijk aptitude is beter ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 163846 op 05-01-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Anoniem: 163846 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 23:15:
apt-get is minder tekens om te typen :P
Dan maak je toch een alias? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Iemand trouwens die een IMAP daemon voor Hotmail kent? Dus zoiets als hotwayd maar dan met support voor IMAP i.p.v. POP3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

aptitude gaat imho veel te onvoorzichtig met de dependencies om :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Kun je een voorbeeld noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

nvm

[ Voor 111% gewijzigd door Jungian op 06-01-2007 00:39 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Het geeft je minder controle.
aptitude doet bij een remove van een pakket ook meteen bijna alle dependencies ervan weggooien, apt alleen het pakketje.
aptitude zal bij een installatie automatisch alle 'extra' pakketen die nodig zijn installeren, apt geeft je hier eerst een melding over en vervolgens kun je die dan met apt-get dist-upgrade alsnog installeren.
9 van de 10 keer gaat het gewoon goed met aptitude natuurlijk, maar je kan het probleem hebben dat hij iets teveel weggooit bij een remove van een pakketje.
Je hebt dat misschien zo wel weer gefixed, maar ik heb liever de totale controle.
Voor op een server lijkt mij aptitude trouwens wel gewoon not done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 09:35
Dan doe je zeker aptitude remove <pakketnaam>. Als je gewoon aptitude (zonder extra params) uitvoert krijg je een mooie gui (nou ja, handige gui, laten we het zo stellen) en kan je, afaik zelf beslissen welk pakketje je wel of niet wilt houden.

Overigens, als je aptitude iets laat verwijderen (en hetzelfde gebeurt bij apt-get) dan verwijdert hij alleen de dependencies als geen enkel ander pakketje ervan afhankelijk is. Waarom zou je dat pakketje nog willen bewaren als geen enkel ander pakket 'm gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 22:16
aptitude kan wel handig zijn als je een pakket zoekt en niet de precieze naam weet, of je zoekt naar verschillende versies. Dan is het duidelijk handiger dan apt-get.

Echter ga je een aantal dingen veranderen (en dan gebruik ik altijd de gui) dan krijg je actie altijd 1 of andere vage score, en dan wilt ie sommige dingen toch weer niet weggooien, terwijl apt-get gewoon gelijk de dependencies meeneemt, wat eigenlijk altijd mijn bedoeling is. Bij aptitude moet je dus alle pakketten zelf weer langsgaan.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 21-04 05:15
Hallo allemaal....

Vraag, simpel maar met mischien een lastig antwoord:

Ik gebruik ubuntu vanaf dapper. Beetje op het nivo van config-files editten, eenvoudig compileren ( avidemux met alle mogelijke codecs ad praat gekregen :) ) , mijn favoriete software wel helemaal helder nu. Command-line niet eng meer ( hoewel mijn 'woordenschat' nog beperkt is ).. Nou ja , de beginner voorbij, maar absoluut nog niet doorgewinterd....

Denken jullie dat het leerzaam zou zijn om gentoo eens ad praat te krijgen? Ik wil graag meer leren over linux, maar ik merk de laatste tijd dat ik xp weer meer boot omdat ubuntu weliswaar draait, maar ik niet meer uitgedaagd wordt? Of zie ik iets over het hoofd....genoeg van jullie die ws. ook ooit ergens op dit punt waren? Of zijn ?

Voor mij wel een biertje trouwens, open maar een rekening.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 106121 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:58:
[...]

Welke merk kaart heb je? Weet je misschien welke chipset je hebt? Misschien is ndiswrapper dan niet nodig en dan kan je native linux drivers gebruiken.
Het gaat om een Speedtouch 110 Wireless PCMIA( in ieder geval laptop) card van het merk Thomson.
Ik heb nu Xubuntu 6.06 erop staan( na eindelijk echt veel werk. HD spoort niet echt meer, alsmede het moederbord en de CD drive) Het is een P2 366 laptopje :P

Maar ik ga nu de source van Ndiswrapper installeren. Ik hoop dat het werkt. Is namelijk( zoals al het internet bij ons in huis) de enige optie om internet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31450

neeroeter schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 10:00:
[....]
Denken jullie dat het leerzaam zou zijn om gentoo eens ad praat te krijgen? Ik wil graag meer leren over linux, maar ik merk de laatste tijd dat ik xp weer meer boot omdat ubuntu weliswaar draait, maar ik niet meer uitgedaagd wordt? Of zie ik iets over het hoofd....genoeg van jullie die ws. ook ooit ergens op dit punt waren? Of zijn ?

Voor mij wel een biertje trouwens, open maar een rekening.... >:)
Als je linux alleen ziet als iets om mee te prutsen en steeds op zoek bent naar iets nieuws kan het wel leuk zijn ja. Als je linux ook daadwerkelijk wilt gebruiken is het meer tijdverspilling om de hele tijd tussen distro's heen en weer te hoppen.
Als je iets meer reden geeft waarom je nu toch telkens weer naar xp boot valt er misschien een iets beter antwoord op te geven.

Ober, voor mij maar een tonic, op de rekening van neeroeter O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Weet iemand hier trouwens een programma net als KeyText wat op Linux met KDE werkt?

KeyText is een macro programma voor teksten. Je kan automatisch in stukken teksten plakken.
Nu kan je ook wel ctrl-c ctrl-v gaan gebruiken, alleen in bepaalde java vensters kan dat weer niet bij.

Mijn ma heeft het programma echt nodig en het is de enige obstakel in de overstap. Anders zou ze het best willen.

Op kde-apps kon ik al niets vinden.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik

Super_ik

haklust!

mischien khotkeys? kun je instellen via het control center

ik heb nu trouwens een strace output van een crashende firefox. nog iets waar ik op moet letten?

na een beetje rondzoeken ben ik niet de enige met het probleem:
code:
1
2
3
4
5
/opt/firefox$ ./firefox

** (firefox-bin:3733): WARNING **: Owner of /tmp/orbit-super_ik is not the current user

./run-mozilla.sh: line 131:  3733 Segmentation fault      "$prog" ${1+"$@"}

[ Voor 93% gewijzigd door Super_ik op 06-01-2007 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
lijkt mij dat als het al in de bugzilla staat het enige wat je kan doen is wachten op een nieuwere versie.

Ik heb net even gekeken naar Input Actions bij KDE en naar wat ze precies zoekt.
Wat dat KeyText dus doet is de tekst invoeren alsof het gewoon getypt wordt.
Het moet kunnen binnen KDE want ik zie al een werkend voorbeeld. Het nadeel voorlopig is nog dat je tussen iedere letter een : moet zetten. Verder moet je het koppelen aan een toetsencombinatie.

Nu dus nog even een maniertje vinden waarmee die : omzeilt kunnen worden, en dat ik een menu ofzo krijg in de tray waarmee je de teksten kan kiezen, net als bij KeyText zelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
neeroeter schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 10:00:
Het hangt ervanaf wat je ermee wilt natuurlijk. Maar misschien is het handiger om wat van Linux/unix in het algemeen te leren. Veelgebruikte commando's (ken je find, grep, xargs, sed, cut etc bijvoorbeeld al?), pipen op de command line. Of compileer eens een kernel die je helemaal zelf geconfigureerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Stamgastje schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:39:
[...]

Het hangt ervanaf wat je ermee wilt natuurlijk. Maar misschien is het handiger om wat van Linux/unix in het algemeen te leren. Veelgebruikte commando's (ken je find, grep, xargs, sed, cut etc bijvoorbeeld al?), pipen op de command line. Of compileer eens een kernel die je helemaal zelf geconfigureerd hebt.
ik denk dat het dan ook wel interessant is om een boek te halen over linux en bash, en dat te gaan leren.

Verder het idee kernel compileren is wel leuk, in debian/ubuntu is het ook niet zo moeilijk, maar het is zeker wel een uitdaging om een je kernel zo klein mogelijk te maken. Alles eruit te slopen wat niet nodig is, en je zal dan dus toch veel op moeten gaan zoeken wat de modules enzo allemaal zijn.

Wat ik zelf ook nog een keer wilt gaan doen is met Xen werken en binnen Xen aparte mail, web en dns server draaien, en ook een keer een groupware server opzetten. Zoiets zou je ook kunnen doen, en hierbij leer je meteen ook weer veel over netwerk enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 21-04 05:15
Booten naar xp heeft vooral te maken met mijn m-audio delta 1010 lt..ik draai ableton en ardour is vooralsnog niet door me doorgrond. Verder voor foobar, subsync, en games.

Nou ja ik raad het al, het is vooral door de applicaties dat ik teruggrijp naar windows. Het is wellicht beter gewoon ubuntu te blijven draaien en te proberen om de linux-apps goed ad praat te krijgen?

En idd, ik zou eens een boek moeten aanschaffen, iemand nog tips?

Ober, kan ik ff betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Kan iemand mij hiermee helpen: ik heb twee partities, sdb2 (2GB) vooraan de schijf, en sdb4 (155GB). Echter zit er 117,5GB tussen beide partities:
Schijf /dev/sdb: 300.0 GB, 300069052416 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 36481 cylinders
Eenheden = cylinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

Apparaat Boot      Start         Einde    Blokken  Id  Systeem
/dev/sdb2               1         261     2096451   82  Linux-swap / Solaris
/dev/sdb4           15594       36481   167782860   83  Linux
Nu is sdb4 ook 99% vol, dus die moet naar voren op te vergroten: maar hoe? Ik wil niet de data kwijt. Naar achteren extenden weet ik wel, maar niet naar voren. Weet iemand dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
ik weet het niet zeker, maar gparted is wel een handige gui voor parted, en ik dacht dat het daarmee gewoon kon.

Is het desnoods niet een optie dat je die partitie eerst naar voren plaatst, of kopieert. En dan gaat vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom maak je van die lege ruimte gewoon geen nieuwe partitie en mount je die onder een directory die je aanmaakt onder je home (mount sdx /home/nieuwepartitie).
Het is trouwens altijd handig om je /home op een andere partitie te zetten. Makkelijker met verse installs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Je moet gebruik makan van "GNU Parted" dit is een handig (commandline) tooltje waarbij je op geeft van welk blok, tot welk blok je partitie moet lopen. Hij kan het niet met gemounte partities, maar wanneer je een Live-CD gebruikt en dan de HDD benaderd kan je van het "15594" "262" maken. De data blijft dan volgens mij gewoon bewaard.

Lees voor de zekerheid hier nog even, maar ik vermoed dat het zo moet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
FRidh schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:43:
ik weet het niet zeker, maar gparted is wel een handige gui voor parted, en ik dacht dat het daarmee gewoon kon.

Is het desnoods niet een optie dat je die partitie eerst naar voren plaatst, of kopieert. En dan gaat vergroten?
Natuurlijk heb ik dat geprobeerd, alleen is er volgens gparted geen ruimte voor die partitie:

Als er ruimte voor zou zitten, kon ik hem ook naar voren extenden.

Ik kan natuurlijk een partitie aanmaken, data kopiëren, sdb4 kleiner maken (naar achteren schuiven), andere partitie oprekken, verder kopiëren, etc. Maar dat is veel werk. Ik doe het liever met een paritie tool :)
Anoniem: 31491 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:46:
Waarom maak je van die lege ruimte gewoon geen nieuwe partitie en mount je die onder een directory die je aanmaakt onder je home (mount sdx /home/nieuwepartitie).
Het is trouwens altijd handig om je /home op een andere partitie te zetten. Makkelijker met verse installs. :)
Dat zeg ik niet. ik heb het over een partitie, het zegt niets over de rest van mijn schijven, bijv. sda:
jurian@karlijn:~$ df -h -t ext3
Bestandssysteem            Grtte Gebr Besch Geb% Aankoppeling
/dev/sda1              35G  7,4G   26G  23% /
/dev/sda2              25G  7,5G   16G  32% /home
/dev/sda3              25G  1,6G   22G   7% /backup
/dev/sda4              67G   28G   37G  43% /mnt/windoze
jurian@karlijn:~$ 
;)
Jk_W schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:47:
Je moet gebruik makan van "GNU Parted" dit is een handig (commandline) tooltje waarbij je op geeft van welk blok, tot welk blok je partitie moet lopen. Hij kan het niet met gemounte partities, maar wanneer je een Live-CD gebruikt en dan de HDD benaderd kan je van het "15594" "262" maken. De data blijft dan volgens mij gewoon bewaard.

Lees voor de zekerheid hier nog even, maar ik vermoed dat het zo moet lukken :)
Ah, daar ga ik dan even naar kijken, bedankt! Sowieso kan ik sdb4 gewoon unmounten hoor:
jurian@karlijn:~$ ls -l /data
totaal 36
drwxr-xr-x   5 jurian jurian 4096 2006-06-19 13:05 afbeeldingen
drwx------   2 root   root   4096 2006-06-17 14:26 lost+found
drwxr-xr-x 100 jurian jurian 4096 2006-11-07 17:06 muziek
drwx------   5 jurian jurian 4096 2006-08-29 14:12 software
drwxr-xr-x   6 jurian jurian 8192 2006-08-25 12:28 torrents
drwxr-xr-x   5 jurian jurian 4096 2006-11-03 23:08 video
drwxrwxrwt   5 jurian jurian 4096 2006-09-15 17:47 vmware
jurian@karlijn:~$ 
;)

[ Voor 52% gewijzigd door mithras op 06-01-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Woei, ga ik even paar dagen in de Balkan uithangen, kom ik terug en is er een NOS kroeg om in te duiken :D

Over Balkan gesproken, heb nog wat goed werk verricht toen ik daar was - mijn dochter (3.5yo, woont in Timisoara, RO), heeft dankzij mij sinds kerst een laptop. Simpele P3-650 geval. Aangezien ze nog geen echte OS/PC ervaring heeft was er geen enkele bezwaar om Linux erop te zetten. Bijkomend voordeel is dat het wel heel makkelijk is om de boel op afstand te beheren (nouja, als hun ADSL eens goed zou werken :X - (*&%(&^%( Speedtouch USB modem + brakke RO provider :( :( ). Ding heeft xfce4 erop, het gebrek aan ondersteuning van fatsoenlijke icons door dat ding omzeild door /home/*username*/Desktop te voorzien van symlinks naar het een of het ander.

Zo krijgt ze een mooi desktopje met clickbare dingen richting spelletjes (met name Childsplay en GCompris doen het goed :) ), films (Pooh's Excellent Adventure :+ ) en een min-of-meer automounter voor CDRom (als in, click op de symlink en je krijgt een script die controleert of de cdrom in /etc/mtab voorkomt. Zo nee wordt het gemount en krijgt ze de contents in Thunar te zien. Zo ja wordt het geumount).

Niets aardschokkends, maar ik kreeg 10 minuten na vertrek SMS dat ze al over afscheid heen was en achter de laptop zat :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hmm.. Ik heb v/d week Kubuntu op mijn server (Dual PIII 800 mhz, 768 mb RAM, 80 Gb aan SCSI schijven).

Werkt m'n netwerkcontroller niet.. :/

Naja, straks nog maar eens kijken en dat verder configgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13

zomertje

Barisax knorretje

En dan loopt ineens mn Amarok vast, soms is het maar vaag waarom dat prog er ineens geen zin meer in heeft.

Vragen/problemen die eigenlijk wel in een eigen topic posten mogen jullie natuurlijk wel een eigen topic geven. :)

[ Voor 19% gewijzigd door zomertje op 06-01-2007 19:27 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
zomertje schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:13:
En dan loopt ineens mn Amarok vast, soms is het maar vaag waarom dat prog er ineens geen zin meer in heeft.

Vragen/problemen die eigenlijk wel in een eigen topic posten mogen jullie natuurlijk wel een eigen topic geven. :)
Mijn Banshee doet soms ook vreemd. Als ik hem op mijn gemounte SMB-schijf laat zoeken naar nieuwe nummers om in de library te importeren, duurt dat ongeveer 10 minuten en tijdens die 10 minuten kan ik helemaal niks doen. Niet eens browse op internet ofzo. :?

Maar ach, dat neem ik maar voor lief. :)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)