Sinds ik een nieuwe pc heb , ik mijn 'oude' pc ( een amd 3400+ , 1Gb ram) naar mijn grootmoeder gegaan omdat ze graag een pc wilde om wat op te surfen , mailen , ....
Op de pc heb ik natuurlijk vanzelfsprekend linux gezet om enkele redenen , waarvan het legaal en gratis toch wel de belangrijkste zijn. Ook omdat windows haar géén extra's geeft voor haar doeleinden.
Nu heb ik er kubuntu 6.10 op gezet , dan wat standaardzooi erop gezet als amsn , codecs , flash , .... zodat ook de kleinkinderen niet gaan klagen dat er geen win xp met 'msn' op staat.
Ik heb haar wat uitleg gegeven over hoe ze kmail en firefox moet gebruiken , hoe af te sluiten , .... Maar toch is dat niet voldoende , mijn grootmoeder wil zélf nog wat leren. Dus haalde ze redelijk trots een (oud) boek uit de kast : 'Windows 98 voor senioren'. Ze vroeg me doodserieus of dat een goed boek was om met haar pc te leren werken

.
Hierop heb ik haar even uitgelegd wat het verschil tussen linux - windows is. Dat begreep ze goed , en ze vond het hele opensource idee wel leuk.
Maar , nu is ze op zoek naar een echt beginners boek , beetje in de trant van 'kubuntu 6.10 voor beginners'. Ik heb al lopen zoeken maar ik heb niet echt geschikte boeken gevonden ? Bestaan deze echt niet of kijk ik gewoon niet goed ?
Wat zoeken we niet :
- ubuntu wiki's : deze zijn leuk als je niet weet hoe nvidia drivers te laten werken , hoe te partitioneren , of hoe wmv codecs te installeren. Maar compleet waardeloos als je 70+ bent en gewoon je pc wilt leren gebruiken.
- KDE help : Niet helemaal waardeloos voor haar (niet verkeerd interpreteren ajb

) , maar dit is te technisch en moeilijk voor haar. Ook geeft dit geen uitleg over het geheel , maar meer over ieder specifiek programma appart.
Alle hints zijn welkom