Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NOS Kroeg - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste
Acties:
  • 233.241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zomertje
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11-09 10:14

zomertje

Barisax knorretje

zomertje schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:41:
[...]

Het is een bewijs voor: oude liefde roest niet :)

(ik heb trouwens voornamelijk een iMac vanwege mijn fotografie hobby, adobe prut draait er heerlijk op)
Update: het eerste gesprek ging goed. Nu gaan ze me nog technisch doorzagen volgende week :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:10
🎉 Linux 5.0 🎉

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14-09 23:52
Hmmm toch matig irritant nu de freeze ivm Debian Buster. Zat eigenlijk wel op libreoffice 6.2 te wachten, maarja die komt niet in Buster. En omdat buster in freeze is, is unstable dat eigenlijk ook, kortom ook geen 6.2 in unstable. En om nou de rc's in expirimental te gaan draaien, het moet wel leuk blijven :/.
Naja dan maar hopen dat ze Buster vlot releasen 8).

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:19

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Had je wat eerder moeten zijn, toen stond 6.2 final in Experimental. Nu is het 6.2.1rc2. Ik draai standaard Unstable en heb Experimental ook toegevoegd. Zo pak ik af en toe wat interessants (zoals LO) uit Experimental. :P

Spekkies | Commandline FTW

• Boefs
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20-03 15:46

Boefs

Buttegeweun

Niemand ervaring met Pop!_OS? Een distro backed door een hardware leverancier (System76). Bestaat sinds Ubuntu 18.04 LTS release. Ziet er wat mij betreft erg gelikt uit en het feit dat er een fysiek bedrijf achter zit kan ook voordelen bieden. Review van de installer.

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
@Boefs Tja, bij Ubuntu zit er ook een bedrijf achter.

Ik word niet zo snel warm van een Ubuntu-fork, deze zijn er tegenwoordig al genoeg, misschien wel te veel.

PopOS! heeft een leuk sausje en wat tweaks, maar die zijn ook allemaal mogelijk op Ubuntu zelf. Het ligt een beetje aan jezelf wat je zoekt.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:36
Wat is überhaupt het verschil met ubuntu? Als ik het zo lees is het eigenlijk alleen een andere branding en een andere software-center app? Da's wel héél erg low-effort. Mint is al een stuk spannender.

zcflevo.nl

• Yemoke
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10-09 03:59
So much fun, nu alweer een weekje op gentoo! Was echt dik 10 jaar geleden dat ik dat heb gebruikt haha. Het is weer even wennen, maar zo leuk!

unbound erbij met dns over tls \o/

en ik heb vet coole ouwe screensavers :P mooi man hahah :9
je blijft knutselen, prachtig *O*
lekker kiezen welke pakketjes en versies je wilt, heerlijk.
paar ~ pakketjes gepakt, no problemo werkt prima :)
(kwa versies stiekem beetje afkijken van fedora en such)
nomultilib systeempie, genieton deluxe. 8) :D

It's getting better and better, zfs pool weer bereikbaar! Ik moet zeggen, eigenlijk gaat alles een stuk makkelijker als ik van te voren had gedacht. En de load, jeetje, het is lang geleden dat ik 0.00 load heb gezien in de afgelopen jaren op mijn machine.

Yemoke wijzigde deze reactie 22-03-2019 19:28 (80%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:54

Hoite

Goed verhaal

Sinds vorige week een nieuwe laptop (Thinkpad P52) van mijn werk mogen ontvangen, als vervanging van een inmiddels iets verouderde Thinkpad W540.

Wat een verademing is deze machine, duurde even om alle bumblebee-setups voor elkaar te krijgen, maar nu werkt alles naar behoren.

Een 6 core i7 en 32GB RAM maakt virtualiseren mooi vlot ;)

Hoite wijzigde deze reactie 24-03-2019 20:49 (7%)

Lekker kort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 14:15

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mmm... Linux op een Thinkpad laptop! Lekkerder wordt het niet! :9~

Zit er nog steeds aan te denken om een tweedehands W520 of W530 te kopen en als dedicated Linux laptop te gebruiken met KDE Plasma, maar ondertussen zijn die modellen best wel achterhaald en de nieuwere modellen zijn amper nog een echte Thinkpad te noemen... twijfels, twijfels, twijfels! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10-09 03:59
Hoite schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:47:
Sinds vorige week een nieuwe laptop (Thinkpad P52) van mijn werk mogen ontvangen, als vervanging van een inmiddels iets verouderde Thinkpad W540.

Wat een verademing is deze machine, duurde even om alle bumblebee-setups voor elkaar te krijgen, maar nu werkt alles naar behoren.

Een 6 core i7 en 32GB RAM maakt virtualiseren mooi vlot ;)

[Afbeelding]
Sjieke bak zeg! Zo'n resolutie lijkt mij ook wel wat!

Dit is mijn desktop.
         -/oyddmdhs+:.                yemoke@computer 
     -odNMMMMMMMMNNmhy+-`             ---------------- 
   -yNMMMMMMMMMMMNNNmmdhy+-           OS: Gentoo/Linux x86_64 
 `omMMMMMMMMMMMMNmdmmmmddhhy/`        Host: B150-HD3P 
 omMMMMMMMMMMMNhhyyyohmdddhhhdo`      Kernel: 4.19.27-gentoo-r1-computer 
.ydMMMMMMMMMMdhs++so/smdddhhhhdm+`    Uptime: 9 hours, 18 mins 
 oyhdmNMMMMMMMNdyooydmddddhhhhyhNd.   Packages: 601 (emerge) 
  :oyhhdNNMMMMMMMNNNmmdddhhhhhyymMh   Shell: bash 4.4.23 
    .:+sydNMMMMMNNNmmmdddhhhhhhmMmy   Resolution: 1920x1200 
       /mMMMMMMNNNmmmdddhhhhhmMNhs:   DE: Xfce 
    `oNMMMMMMMNNNmmmddddhhdmMNhs+`    WM: Xfwm4 
  `sNMMMMMMMMNNNmmmdddddmNMmhs/.      WM Theme: Default 
 /NMMMMMMMMNNNNmmmdddmNMNdso:`        Theme: Adwaita [GTK2/3] 
+MMMMMMMNNNNNmmmmdmNMNdso/-           Icons: Adwaita [GTK2/3] 
yMMNNNNNNNmmmmmNNMmhs+/-`             Terminal: xfce4-terminal 
/hMMNNNNNNNNMNdhs++/-`                Terminal Font: Monospace 10 
`/ohdmmddhys+++/:.`                   CPU: Intel i7-6700 (8) @ 4.000GHz 
  `-//////:--.                        GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB 
                                      GPU: Intel HD Graphics 530 
                                      Memory: 1660MiB / 32050MiB 

Edit:
Damn, don't jinx that. Monitor overleden afgelopen weekend. Ouwe trouwe syncmastere 2443bw. Nu nieuwe dikke 4k scherm. Wat een feestje is dit wow. Sowieso van TN naar IPS, en dan ook nog die upgrade in resolutie. wow. oOo (y)

Yemoke wijzigde deze reactie 02-04-2019 02:14 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
Urghh kan iemand even die laatste 113 RC bugs in Debian Buster voorzien van een mooie plakker ?
Begint nu toch wel irritant te worden dat er geen packages meer doordruppelen vanuit unstable
(libreoffice 6,2 met fix voor copy en paste cel inhoud tussen calc en writer tabellen) en de laatste Firefox wil niet eens van expirimental naar unstable komen. Meestal is dat binnen een paar dagen na release toch wel gebeurd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ja, ik wil de nieuwe KDE 5.15 met Qt 5.12 zodat ik op werk niet meer de AppImage versie van m'n browser hoef te gebruiken vanwege een bug in de QtWebkitEngine. En op 't werk wil ik nieuwe servers inrichten met Debian en dan het liefst Buster.

LibreOffice 6.3 alpha1 staat iig in experimental. 6.2 krijg je dus waarschijnlijk niet.

Met Buster Stable krijgen we weer een mooie berg updates in Sid. Gimme gimme gimme. :P

• gekkie
Hero of Time schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:37:
Ja, ik wil de nieuwe KDE 5.15 met Qt 5.12 zodat ik op werk niet meer de AppImage versie van m'n browser hoef te gebruiken vanwege een bug in de QtWebkitEngine. En op 't werk wil ik nieuwe servers inrichten met Debian en dan het liefst Buster.

LibreOffice 6.3 alpha1 staat iig in experimental. 6.2 krijg je dus waarschijnlijk niet.

Met Buster Stable krijgen we weer een mooie berg updates in Sid. Gimme gimme gimme. :P
ijs en weder dienende is het begin volgende maand zo ver met de release van Buster.
6.3 is ook prima voor libreoffice 8)
Ook wel fijn dat PHP dan weer een beetje bij is, nu al een keertje buster moeten gebruiken omdat iets een PHP >= 7.2 vereiste.
En updates in sid is ook weer snel updates in testing. *O*

gekkie wijzigde deze reactie 12-06-2019 23:42 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:56
Iemand hier al mee te maken gehad, vreemd dat je er weinig over leest terwijl het toch vrij ernstig lijkt.

https://wiki.ubuntu.com/SecurityTeam/KnowledgeBase/SACKPanic
https://access.redhat.com/security/vulnerabilities/tcpsack

• gekkie
syl765 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:04:
Iemand hier al mee te maken gehad, vreemd dat je er weinig over leest terwijl het toch vrij ernstig lijkt.

https://wiki.ubuntu.com/SecurityTeam/KnowledgeBase/SACKPanic
https://access.redhat.com/security/vulnerabilities/tcpsack
Overal de mitigation maar gelijk toegepast, vervolgens op een deel van de machines een nieuwe kernel gebakken. Voor een deel nog aan het wachten op een nieuwe backport kernel voor Debian (de default kernel heeft al wel een update beschikbaar gehad).

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
gekkie schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:39:
[...]

Overal de mitigation maar gelijk toegepast, vervolgens op een deel van de machines een nieuwe kernel gebakken. Voor een deel nog aan het wachten op een nieuwe backport kernel voor Debian (de default kernel heeft al wel een update beschikbaar gehad).
Yep, nieuwe kernel voor Debian 'Stretch':
https://metadata.ftp-mast....9.168-1+deb9u3_changelog
* tcp: limit payload size of sacked skbs (CVE-2019-11477)
* tcp: tcp_fragment() should apply sane memory limits (CVE-2019-11478)
* tcp: add tcp_min_snd_mss sysctl (CVE-2019-11479)
(en nog een handjevol andere kwetsbaarheden gefixt)

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
En toch hoor ik vaak dat Debian lekker snel is met die dingen. Kudo's!
Ben afgelopen jaren van CentOS richting Ubuntu gestapt. Dat gezeur met kernels uit het jaar kruik was ik zo spuugzat.

Misschien toch ook maar eens met een scheef oog naar Debian kijken.

Even niets...

• gekkie
Yups maar ik hang dus zelf op een aantal machines op de 4.19 backports, daar is nog niet nieuws voor uit.
(en op m'n dagelijkse machine op een zelf gebouwde 5.2-rc5+).

Hmm aantal RC bugs van Buster daalt nog niet echt, schommelt nu al een tijd rond de 90.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

FireDrunk schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:55:
En toch hoor ik vaak dat Debian lekker snel is met die dingen. Kudo's!
Ben afgelopen jaren van CentOS richting Ubuntu gestapt. Dat gezeur met kernels uit het jaar kruik was ik zo spuugzat.

Misschien toch ook maar eens met een scheef oog naar Debian kijken.
Er zijn mogelijkheden om een nieuwere kernel op CentOS te installeren, maar omdat de huidige (lees: recente) kernels met een nieuwere gcc wordt gebouwd en sommige dat ook vereisen, kost het wat meer moeite om 'bij' te zijn/blijven zonder de rest van het systeem overhoop te halen.

Het scheelt voor Ubuntu iig dat die ook niet zo lang erover doen voor kernel updates. Zeker als Debian die al heeft en Ubuntu toevallig dezelfde kernel gebruikt.

Maar overstappen naar Debian is ook zeker geen slecht idee. Afhankelijk hoe je er naar kijkt, doen ze het bij Debian toch wel wat prettiger als het om kernel updates aan komt. Vaak overschrijft een update de huidige draaiende kernel, terwijl bij Ubuntu het altijd apart wordt geïnstalleerd, waardoor je, als je een aparte /boot hebt, uiteindelijk met een volle schijf/partitie zit en het systeem niet fatsoenlijk opstart zonder handmatig ingrijpen. Het knalt dan onderuit omdat de initrd en/of initramfs niet volledig is weggeschreven.
Je moet dus zelf de vorige kernels verwijderen, want een 'apt autoremove' schoont het niet op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: november 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Apt-get autoremove werkt op mijn (X)ubuntu 18.04 systeem prima hoor. Alle kernels behalve de nieuwste en draaiende kernel verdwijnen dan.

Dirk wijzigde deze reactie 19-06-2019 20:57 (5%)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Dan is dat ergens nadat ik er mee ben gestopt aangepast, want het was eerst uitgesloten van een autoremove. Waardoor je dus zonder zelf ingrijpen met 10+ kernels zat.

• Dirk
  • Nu online

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Tja, als je enige informatie jaren oud is, kun je beter niets zeggen, want die systemen blijven echt niet stilstaan.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• nero355

nero355

-O- Ik moet effe ranten over Debian based distributies :

Waarom vindt men het nodig om elke keer de manier waarop het netwerk wordt geconfigureerd om te gooien of net anders te doen :?

- Proxmox :
Wil jij nog steeds aan /etc/network/interfaces zitten ?!
Tuurlijk joh! Ga je gang! Graag zelfs! d:)b

- RaspBian :
Nee, je mag niet aan /etc/network/interfaces zitten!
Ga maar lekker klooien met /etc/dhcpcd.conf dat echt belachelijk basic is...
En wil je iets met VLAN interfaces doen dan mag je weer snippets toevoegen op een andere plek, waarbij alles toch een beetje op /etc/network/interfaces lijkt! 8)7

- Ubuntu door de tijd heen :
1. Je mag gewoon aan /etc/network/interfaces zitten.
2. Allerlei gekloot met systemd en networkd en weet ik het allemaal...
3. Sinds 18.04 LTS mag je lekker klooien met YAML en Netplan, want dat is oh zo makkelijk en oh zo flexibel!

NOT! :(

Één groot feest met errors en veel te weinig uitleg over de desbetreffende errors! :F

Waarom kunnen die gasten niet gewoon van dingen afblijven die al jarenlang goed werken ?!

Echt... W-T-F?!?! |:(

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• gekkie
Meende dat het met raspbian gewoon werkte met /etc/network/interfaces, nadat ik network-manager meuk had uitgezet. Maar goed al weer een tijdje geleden dat ik daar mee gepield heb.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:05:
- Proxmox :
Wil jij nog steeds aan /etc/network/interfaces zitten ?!
Tuurlijk joh! Ga je gang! Graag zelfs! d:)b
Die gebruik ik nog steeds in Debian Stretch, alleen moet ik na aanpassingen telkens de hele router-pc herstarten omdat de network-service herstarten om de een of andere reden niet lukt, is blijkbaar al lange tijd zo (las ergens dat dat een bug was). Misschien later maar eens overstappen op nmtui.

Gelukkig is een volledige herstart zo gebeurt :)

Raven wijzigde deze reactie 20-06-2019 20:03 (7%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• syl765
@nero355

Tsja nero355, Wij FreeBSD mensen zijn maar verwent met een rc.conf en een ifconfig waarmee je alles kan configureren netwerk wise, van LACP tot bridges. alles met 1 commando.. Heerlijk.

Verandering kan men moeilijk aan wennen, en ik ben van mening dat het helemaal geen kwaad kan zaken anders te doen. Maar het probleem met Linux naar mijn mening is dat ze soms ook zaken veranderen omdat het kan. netstat, foetsie is nu ss, helemaal dezelfde syntax maar de output is wel verandert waardoor je in het begin een beetje zit te zoeken hoe en wat. WHY!! laat de output dan ook hetzelfde. Netplan, op een BSD machine krijg je met ifconfig ook netjes te zien met welke snelheid je interface is verbonden, heel handig in geval van netwerk problemen om te zien of je interface en je switch het bijvoorbeeld eens zijn over dezelfde snelheid. Ik dacht dat zal toch ook wel kunnen met het commando ip van netplan. Helaas (voor zover ik het heb kunnen vinden) mag je voor deze functie toch weer miitool of ethtool gaan installeren. Gemiste kans naar mijn mening, maak het dan ook af.

Maar er is al genoeg over gesproken in de topics.
Het is zeker jammer om te zien dat FreeBSD soms het onderspit delft maar er zijn genoeg projecten waar FreeBSD gebruikt word. Zeker in Oostblok landen zijn er genoeg hosters bijvoorbeeld die draaien op FreeBSD.
Komt allemaal goed!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@nero355, het is juist Canonical die met hun Ubuntu het constant zit te veranderen voor het veranderen. Ik vind Ubuntu daarom niet meer bruikbaar voor servers, want elke LTS is er wel weer wat overhoop gehaald waardoor je bij wijze van spreken een nieuwe distro moet leren.

Maar Debian zelf blijft nog steeds gewoon met het interfaces bestand werken. Raspbian moest met Jessie via dhcpd.conf, maar met Stretch niet meer.

@gekkie, dat is het mooie van NM in Debian. Als je je NIC in het interfaces bestand configureert, doet NM er niets meer mee. Dat is bij Red Hat based distro's anders, daar moet je expliciet in de ifcfg aangeven dat het niet door NM beheert moet worden. Maar NM integreert daar wel wat netter met je config.

@Raven, een systemctl networking restart herstart alleen de networking daemons (denk aan dhclient), het gooit niet je interfaces down en weer up wat een ifdown gevolgd door ifup wel doet. Als je 'ifdown $interface ; ifup $interface' zou uitvoeren in een screen/tmux sessie (in geval je via ssh zit), ben je zo klaar.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:56:
@nero355, het is juist Canonical die met hun Ubuntu het constant zit te veranderen voor het veranderen. Ik vind Ubuntu daarom niet meer bruikbaar voor servers, want elke LTS is er wel weer wat overhoop gehaald waardoor je bij wijze van spreken een nieuwe distro moet leren.
Mja, wat ik wel fijn vind is dat ze niet zo moeilijk doen over allerlei dingen waar ze bij Debian wel erg streng naar kijken en dat kan best vaak een hoop gedoe schelen met drivers, codecs, en allerlei andere meuk :)
Maar Debian zelf blijft nog steeds gewoon met het interfaces bestand werken. Raspbian moest met Jessie via dhcpd.conf, maar met Stretch niet meer.
Debian zelf geloof ik best, maar RaspBian ?! Weet je dat heel zeker :?

Mijn Raspberry Pi waarop ik weleens wat test zegt het volgende :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@testing-pi:/home/pi# cat /etc/network/interfaces
# interfaces(5) file used by ifup(8) and ifdown(8)

# Please note that this file is written to be used with dhcpcd
# For static IP, consult /etc/dhcpcd.conf and 'man dhcpcd.conf'

# Include files from /etc/network/interfaces.d:
source-directory /etc/network/interfaces.d

root@testing-pi:/home/pi# cat /etc/debian_version
9.8

root@testing-pi:/home/pi# uname -a
Linux testing-pi 4.14.98-v7+ #1200 SMP Tue Feb 12 20:27:48 GMT 2019 armv7l GNU/Linux

root@testing-pi:/home/pi# cat /etc/os-release
PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 9 (stretch)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="9"
VERSION="9 (stretch)"
ID=raspbian
ID_LIKE=debian
HOME_URL="http://www.raspbian.org/"
SUPPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianForums"
BUG_REPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianBugs"

root@testing-pi:/home/pi#

Dat is bij Red Hat based distro's anders, daar moet je expliciet in de ifcfg aangeven dat het niet door NM beheert moet worden.
IMHO is dat een erg fijne optie en alle CentOS versies waarmee ik heb gestoeid luisterden daar ook altijd netjes naar :)
syl765 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:51:
@nero355

Tsja nero355, Wij FreeBSD mensen zijn maar verwent met een rc.conf en een ifconfig waarmee je alles kan configureren netwerk wise, van LACP tot bridges. alles met 1 commando.. Heerlijk.
Heel eerlijk gezegd vind ik FreeBSD beter dan welke Linux distro dan ook, vanwege de controle die je over je systeem hebt en de vrijheid die daarbij komt kijken! _O_

Dit soort dingen zal je bijvoorbeeld nooit meemaken :
Hero of Time schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:37:

gekkie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:41:
ijs en weder dienende is het begin volgende maand zo ver met de release van Buster.
6.3 is ook prima voor libreoffice 8)
Ook wel fijn dat PHP dan weer een beetje bij is, nu al een keertje buster moeten gebruiken omdat iets een PHP >= 7.2 vereiste.
En updates in sid is ook weer snel updates in testing. *O*
In FreeBSD kan je gewoon de versie die jij wil installeren met alleen de dependencies die jij daarbij wilt hebben! :Y) HEEERLIJK!!! 8)
Verandering kan men moeilijk aan wennen, en ik ben van mening dat het helemaal geen kwaad kan zaken anders te doen. Maar het probleem met Linux naar mijn mening is dat ze soms ook zaken veranderen omdat het kan.
Ik vind verandering geen enkel probleem, maar dan moet ik wel het idee hebben dat ik erop vooruit ga en dat is helaas niet altijd het geval... :/
Helaas (voor zover ik het heb kunnen vinden) mag je voor deze functie toch weer miitool of ethtool gaan installeren. Gemiste kans naar mijn mening, maak het dan ook af.
ethtool is wel een verplichte tool op elk systeem inderdaad! :)
Het is zeker jammer om te zien dat FreeBSD soms het onderspit delft maar er zijn genoeg projecten waar FreeBSD gebruikt word. Zeker in Oostblok landen zijn er genoeg hosters bijvoorbeeld die draaien op FreeBSD.
Komt allemaal goed!
Laten we het hopen! :D

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:56:
@Raven, een systemctl networking restart herstart alleen de networking daemons (denk aan dhclient), het gooit niet je interfaces down en weer up wat een ifdown gevolgd door ifup wel doet. Als je 'ifdown $interface ; ifup $interface' zou uitvoeren in een screen/tmux sessie (in geval je via ssh zit), ben je zo klaar.
Duidelijk :)

In dit geval was de (VLAN) interface niet up omdat die net was toegevoegd aan /etc/network/interfaces, ifup gaf de melding dat ie de interface niet kon vinden. Daarna networking restart gedaan, pc met Putty verliest netwerkverbinding en krijgt die niet terug, toen maar ramplankje aan router-pc gehangen en daar herstart (van Debian) commando gegeven. Na herstart werkt alles prima, ook de nieuwe VLAN interface, waar er nu inmiddels 3 van zijn. Dat had ik in het vorige OS (IPFire) overigens niet voor elkaar kunnen krijgen :+

Later maar eens met iptables aan de gang, die kan geen onderscheid maken tussen fysiek en VLAN, dus dat wordt wat extra regels toevoegen.

Raven wijzigde deze reactie 21-06-2019 11:02 (6%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• syl765
@Hero of Time

Op 18.04 is ifup en ifdown dus ook niet meer standaard aanwezig. Je mag weer op zoek naar een andere manier om je interfaces up and down te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
syl765 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:51:
@nero355

Verandering kan men moeilijk aan wennen, en ik ben van mening dat het helemaal geen kwaad kan zaken anders te doen. Maar het probleem met Linux naar mijn mening is dat ze soms ook zaken veranderen omdat het kan. netstat, foetsie is nu ss, helemaal dezelfde syntax maar de output is wel verandert waardoor je in het begin een beetje zit te zoeken hoe en wat. WHY!! laat de output dan ook hetzelfde. Netplan, op een BSD machine krijg je met ifconfig ook netjes te zien met welke snelheid je interface is verbonden, heel handig in geval van netwerk problemen om te zien of je interface en je switch het bijvoorbeeld eens zijn over dezelfde snelheid. Ik dacht dat zal toch ook wel kunnen met het commando ip van netplan. Helaas (voor zover ik het heb kunnen vinden) mag je voor deze functie toch weer miitool of ethtool gaan installeren. Gemiste kans naar mijn mening, maak het dan ook af.

Komt allemaal goed!
POLA *O*

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:44

Cyphax

Moderator NOS
nero355 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:05:

Waarom kunnen die gasten niet gewoon van dingen afblijven die al jarenlang goed werken ?!

Echt... W-T-F?!?! |:(
Als je het idee "if it works, don't fix it" consistent aanhoudt krijg je Slackware. :) Daar is zelfs de bootloader nog Lilo (al wordt Grub wel meegeleverd als je dat liever wilt). Misschien wel een goede distro voor je. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:05:
[...]

Mja, wat ik wel fijn vind is dat ze niet zo moeilijk doen over allerlei dingen waar ze bij Debian wel erg streng naar kijken en dat kan best vaak een hoop gedoe schelen met drivers, codecs, en allerlei andere meuk :)
Zelden issues gehad en voor codecs e.d. voeg ik altijd deb-multimedia toe. :)
[...]

Debian zelf geloof ik best, maar RaspBian ?! Weet je dat heel zeker :?

Mijn Raspberry Pi waarop ik weleens wat test zegt het volgende :
1000% zeker, want ik heb dat zo op m'n Pi geregeld. ;) En dhcpd draaide daarna ook niet. Die tekst is legacy, een overblijfsel van Jessie. Het werkt nog wel gewoon via dhcpd.conf, maar interfaces werkt ook prima. Dat deed 't, van wat ik online kon vinden, bij Jessie dan weer niet.
Raven schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:20:
[...]
Duidelijk :)

In dit geval was de (VLAN) interface niet up omdat die net was toegevoegd aan /etc/network/interfaces, ifup gaf de melding dat ie de interface niet kon vinden. Daarna networking restart gedaan, pc met Putty verliest netwerkverbinding en krijgt die niet terug, toen maar ramplankje aan router-pc gehangen en daar herstart (van Debian) commando gegeven. Na herstart werkt alles prima, ook de nieuwe VLAN interface, waar er nu inmiddels 3 van zijn. Dat had ik in het vorige OS (IPFire) overigens niet voor elkaar kunnen krijgen :+
Hmm, zit net even het service bestand voor networking te bekijken en daar staat het voor oneshot ingesteld met een ExecStart=ifup -a en ExecStop=ifdown -a. Voor de volgende keer dan eens via een screen sessie starten, want ik kan mij zo indenken dat zodra je netwerk offline gaat door de ifdown -a, je SSH sessie verliest en het niet verder gaat om een ifup -a uit te voeren, want je doet in feite een ctrl+c halverwege.

Ik had overigens niet eens de moeite genomen om helemaal in te loggen op de bak, maar gewoon de drie vinger handeling uitgevoerd.
Cyphax schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:02:
[...]

Als je het idee "if it works, don't fix it" consistent aanhoudt krijg je Slackware. :) Daar is zelfs de bootloader nog Lilo (al wordt Grub wel meegeleverd als je dat liever wilt). Misschien wel een goede distro voor je. :)
Doet die bootloader uit het stenen tijdperk fatsoenlijk UEFI ondersteunen?

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Hero of Time schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:18:
[...]
Doet die bootloader uit het stenen tijdperk fatsoenlijk UEFI ondersteunen?
Not sure, elilo wel, ik geloof dat de meesten dat gebruiken. Maargoed, grub zit er ook bij in de iso dus je hebt het uiteindelijk allemaal zelf in de hand. Het is een aardige manier van werken. Met Ubuntu heb ik vroeger meer dan eens last gehad van te snelle adoptie van nieuwe software (PulseAudio zat er al in voor het af was), Slackware lijkt meer op Debian stable minus systemd. Wordt wel tijd dat 15 eens uitkomt. Duurt veel te lang. :P

• nero355

nero355

Soort Windows 2000 Pro onder de Linux distro's dus : I LIKE IT !!! 8) :+

Was bijna vergeten dat het bestaat trouwens, omdat je er inderdaad zo weinig over hoort!
Zelfs Gentoo is populairder heb ik het idee en is ook een distro die ik nog een keer moet gaan ontdekken samen met Arch :)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14-09 19:43

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

[...]

*urgh* Slackware...
Dat is letterlijk *altijd* de vreemde eend geweest.

Back in the days kon je hele howto's lezen over Debian, RedHat en derivaten en ergens stond er een regel "als je met Slackware werkt, werkt het *totaal* anders".

Het is een van de eerste distro's waar ik mee in aanraking kwam, maar misschien is het daarom wel waarom het tussen mij en Suse ook nooit geboterd heeft. :) (Suse is een derivaat van Slackware.)

Wikipedia: SUSE Linux

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
unezra schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:28:
[...]

*urgh* Slackware...
Dat is letterlijk *altijd* de vreemde eend geweest.
Je zou eigenlijk moeten zeggen: de rest is vreemde eend geworden. :+ Het is een van de oudste distro's en feitelijk is er weinig veranderd door de jaren heen. :P
Back in the days kon je hele howto's lezen over Debian, RedHat en derivaten en ergens stond er een regel "als je met Slackware werkt, werkt het *totaal* anders".
Mwoah; je hebt het dan over de init denk ik, maar voor de rest moet je je maar eens afvragen waarom je voor Debian en RedHat verschillende instructies hebt. :)
Het lijkt een beetje op BSD. Alles is vanilla. Alles is simpel. Het heeft altijd de meest Unix-y distributie willen zijn. Ik heb best veel waardering voor die consistentie, het is nog steeds mijn favoriete distro. Je hoeft nooit te wennen aan een nieuwe versie, terwijl je toch gewoon moderne software hebt.
nero355 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:16:
[...]

Soort Windows 2000 Pro onder de Linux distro's dus : I LIKE IT !!! 8) :+
offtopic:
W2K is ook een van mijn favoriete Windowsen. :) Windows 10 is dat helaas heel erg niet. Als ik daar toch eens niet mee hoefde te werken... :(
Was bijna vergeten dat het bestaat trouwens, omdat je er inderdaad zo weinig over hoort!
Zelfs Gentoo is populairder heb ik het idee en is ook een distro die ik nog een keer moet gaan ontdekken samen met Arch :)

Cyphax wijzigde deze reactie 22-06-2019 22:49 (24%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Zit je te zoeken waarom je systeem weer direct uit slaapstand komt sinds je een BT muis hebt gekoppeld. Heb je al door dat het door BT komt, want als die uit staat, blijft het systeem in slaapstand. Kom je uiteindelijk https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=200039 tegen. Wat een vreselijke bug eigenlijk. Je koppelt dus een BT4/LE apparaat, zet die uit en je zet je systeem in slaapstand. Elk ander apparaat zorgt er dan voor dat je systeem weer aan gaat. :F En nog geen oplossing, iig op kernel niveau. Lekker dan.

En omdat ik de koppeling heb verwijdert, kan ik 'm nu om een of andere reden niet meer opnieuw koppelen. Ziet het appaat met btmon wel, maar blueman niet. Naja, zolang het issue niet is opgelost kan ik nu iig weer normaal naar slaapstand met m'n PC.
Apparaat toch weer weten te vinden en pairen. Zet BT dan wel uit als 't systeem in slaapstand moet.

Hero of Time wijzigde deze reactie 23-06-2019 00:08 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 13:23
@Hero of Time En weer aan wanneer je uit slaapstand komt toch? Eenmaal het device trusted gemaakt via bluemon / bluetoothctl zou ervoor moeten zorgen dat het bewegen vd muis / klikken vd knoppen weer voor een actieve connectie zou moeten zorgen.

Kaspers wijzigde deze reactie 23-06-2019 15:07 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@Kaspers, ik heb nu via 'echo EHC1 > /proc/acpi/wakeup' dat USB apparaat/controller uitgesloten van wakeup events. Daar zit de BT adapter op. Dat werkt. Maar moet dus elke boot gedaan worden.

Het systeem kan ik altijd aanzetten via m'n afstandsbediening die bij de behuizing kwam en uit slaapstand halen kan zowel daarmee als met m'n toetsenbord (die is nog met RF, maar wil ik uiteindelijk ook via BT).

De muis aan laten staan is niet te doen. De batterij gaat dan snel leeg en de trackball is erg gevoelig voor bewegingen en dat triggert dan gelijk een wakeup event. De muis uitzetten zorgt dus voor passive scans dat op álle BT4/LE apparaten reageert. Vandaar dat ik naar de kernel bug report link.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@gekkie, https://www.debian.org/News/2019/20190706 en downloads: Debian GNU/Linux 10.0. Buster is nu Stable. *O*

Laat de hele zwik aan updates maar komen. Nieuwer Qt versie, nieuwere KDE Plasma, Kernel 5.1 of wellicht al 5.2. :9~
En voor jou dan dus ook een nieuwere LibreOffice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:39:
@gekkie, https://www.debian.org/News/2019/20190706 en downloads: Debian GNU/Linux 10.0. Buster is nu Stable. *O*

Laat de hele zwik aan updates maar komen. Nieuwer Qt versie, nieuwere KDE Plasma, Kernel 5.1 of wellicht al 5.2. :9~
En voor jou dan dus ook een nieuwere LibreOffice.
Yups .. en eigenlijk wil ik ook wel KDE, ipv XFCE, maarja .. memory consumptie houdt me dan toch weer tegen. Eerst maar eens kijken als dat naar XFCE 4.14 ofzo gaat nu hoe dat bevalt.
En voor de rest de servers en vm's nu updaten naar buster de komende week, verschijnende PHP zooi ook weer happy want die begon al te krakelen dat php-7.0 van stretch niet meer ondersteund ging worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Kijk word tijd dat ik nieuwe containers ga inrichten met buster

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

gekkie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:50:
[...]

Yups .. en eigenlijk wil ik ook wel KDE, ipv XFCE, maarja .. memory consumptie houdt me dan toch weer tegen. Eerst maar eens kijken als dat naar XFCE 4.14 ofzo gaat nu hoe dat bevalt.
Xfce 4.14 duurt nog wel eventjes denk ik. Er zijn al wel wat 4.13 packages in Experimental, een teken dat er hard gewerkt wordt aan 4.14, maar echt af duurt denk ik nog wel eventjes.

Qua geheugengebruik valt KDE eigenlijk nog wel mee. Dat was vroeger wat erger, maar het ligt er nu ook nog steeds heel erg aan wat je allemaal van KDE geïnstalleerd hebt. Als je bijvoorbeeld de hele PIM suite hebt, zal het geheugengebruik aanzienlijk hoger liggen dan zonder. O.a. door de hele Mysql/MariaDB backend.

Thuis heb ik nog steeds Xfce draaien en m'n browser is de grootverbruiker. Op m'n laptop heb ik KDE draaien en die heeft met 3 GB geheugen echt ruim over. M'n werkplek op kantoor, een PC met 16 GB geheugen, let ik niet echt op het verbruik. Hoeveel heb jij in je systeem zitten?

Ergens lonkt de overstap naar KDE wel, maar aan de andere kant is Xfce ook wel erg fijn en icm Compiz is het prima te gebruiken. Het werkt voor m'n HTPC prima en ik kan nu zonder al te veel gedoe de Qt5 uit Experimental pakken om een paar bugs die in m'n browser engine zitten op te lossen. Dat kan niet als je KDE draait. Al is dit wel een edge case wat bijna niemand zal doen.
En voor de rest de servers en vm's nu updaten naar buster de komende week, verschijnende PHP zooi ook weer happy want die begon al te krakelen dat php-7.0 van stretch niet meer ondersteund ging worden.
En dan zal je zien dat de applicaties nog niet compatible zijn met php 7.3. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14-09 18:18
Hero of Time schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:57:
Xfce 4.14 duurt nog wel eventjes denk ik. Er zijn al wel wat 4.13 packages in Experimental, een teken dat er hard gewerkt wordt aan 4.14, maar echt af duurt denk ik nog wel eventjes.
11 augustus :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:57:
[...]
Thuis heb ik nog steeds Xfce draaien en m'n browser is de grootverbruiker. Op m'n laptop heb ik KDE draaien en die heeft met 3 GB geheugen echt ruim over. M'n werkplek op kantoor, een PC met 16 GB geheugen, let ik niet echt op het verbruik. Hoeveel heb jij in je systeem zitten?

Ergens lonkt de overstap naar KDE wel, maar aan de andere kant is Xfce ook wel erg fijn en icm Compiz is het prima te gebruiken. Het werkt voor m'n HTPC prima en ik kan nu zonder al te veel gedoe de Qt5 uit Experimental pakken om een paar bugs die in m'n browser engine zitten op te lossen. Dat kan niet als je KDE draait. Al is dit wel een edge case wat bijna niemand zal doen.
M'n werk laptop heeft nu 12GB, m'n reis laptop 8gb. Allebei thinkpads en de install was een kloon van elkaar, ze lopen nu iets uiteen qua installed packages en SSD layout is iets anders, maar grosso modo hetzelfde. En aangezien ik naast wat browser vensters ook nog graag een IDE en hetgeen waaraan ik werk wil draaien en eventueel nog een test DB in postgres, verspil ik het liefste zo weinig mogelijk aan het OS (binnen zekere grenzen).
En dan zal je zien dat de applicaties nog niet compatible zijn met php 7.3. :+
Meeste mekkeren er over dat de huidige stretch php versie in een volgende release niet meer ondersteund wordt (matomo/piwik bijvb).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Het verschil in cold-boot gebruik bij m'n PC op kantoor en m'n PC's thuis zal hooguit 200 MB zijn. Het ligt er echt heel erg aan wat je er allemaal bij hebt draaien in een KDE omgeving. Ik bouw m'n OS altijd vanuit het minimale uit en heb daardoor echt alleen wat ik nodig heb. Zou je het meta-package desktop-kde met alle recommends installeren, dan kan je idd met een veel grotere footprint zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:44:
Ik bouw m'n OS altijd vanuit het minimale uit
Incl. custom-kernel met alleen het nodige er in?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Raven schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Incl. custom-kernel met alleen het nodige er in?
Nee, puur binary manier. Minimale installatie van Debian en dan via aptitude de packages selecteren die ik nodig heb. Niet van scratch alles compileren. Dat gaat mij net iets te ver. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:52:
[...]

Nee, puur binary manier. Minimale installatie van Debian en dan via aptitude de packages selecteren die ik nodig heb. Niet van scratch alles compileren. Dat gaat mij net iets te ver. :P
More or less net als ik bij mijn router-pc heb gedaan :) (alleen kernel, system apps, daarna met de hand de rest), op het moment geloof ik iets meer dan 300 pakketten geïnstalleerd, ergens rond de 800-900MB aan opslag nodig :)

Heb daar ooit wel eens naar gekeken overigens, ooit eens een config weten te maken waar een hele boel niet-essentiële dingen uit zijn gehaald, maar toen was de kernel inmiddels een paar versies verder waarbij er weer nieuw spul was toegevoegd :P Volgens mij was dat ten tijde van kernel 3.6 dat ik er mee bezig ben geweest.

Raven wijzigde deze reactie 08-07-2019 13:08 (4%)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
Mjah die auto recommends selecteren van apt / aptitude heb ik sowieso uitstaan, dan krijg je al rap heel veel binnen.

Maar goed klinkt dan alsof KDE ook een beetje last heeft van het euvel op MS windows, dat alles wat je installeert denkt dat het het beste is sinds gesneden brood en als allereerste gelijk bij het booten in het geheugen geladen moet worden, want het zou maar zo zijn dat als je het echt een keer nodig hebt je een halve seconde extra moet wachten voordat het van disk(ssd) geladen is.

Stand tot nu toe is dat samba niet meer werkt met m'n oude config .. probleempjes met onvoldoende entropy bij starten van ssh en apache, waarbij installeren van haveged niet genoeg is, omdat ik nog braaf sysvinit gebruik en apache net als ssh niet depend op haveged en de a van apache voor de h van haveged komt.
Ahwel dan maar ff de init.d file aanpassen en door.

gekkie wijzigde deze reactie 08-07-2019 20:45 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Recommends zet ik ook altijd uit in aptitude. Het eerste wat ik na een installatie doe, is apt-get install --no-install-recommends aptitude (en nog een paar packages zoals o.a. vim en bash-completion).

KDE heeft niet het probleem van Windows mbt het alvast inladen van zooi. Dat is iets wat Linux zelf doet en gooit het in de cache. Immers, wat heb je aan zoveel geheugen als er geen bit van gebruikt mag worden, want owee, stel dat je iets heel zwaars gaat doen? Die gedachte is nog ouder dan de weg naar Rome, kom eens met een echt argument.

Samba niet werken met je oude config is best logisch. Er is tussen 4.5 en 4.9 best wat verandert hieraan. Als je shares hebt, kan je die het beste in smb.conf.d zetten zodat je main config gewoon mee kan upgraden.

Entropie heb ik ook last van als ik sddm gebruik. Dan kan het tot wel een minuut of langer duren voordat deze start en ik grafisch in kan loggen. Op het toetsenbord rammelen werkt dan beter en heb ik 'm met een paar seconden. Geen last van met lightdm, dus op m'n PC boven en beneden niet nodig.

Ik vraag mij wel af waarom je zo stellig aan sysvinit blijft hangen. Ja, je kan idd zonder systemd draaien, maar het kost IMO meer moeite om dat in stand te houden, dan gewoon de overstap maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
In m'n VM's rammel ik wat lastiger op een toestenbord, maar goed met haveged is er om heen te fietsen bij gebrek aan een hardware RNG die te virtualiseren valt. Achja ik update nu de boel en test even snel of het werkt, ga straks wel een rondje doen om te kijken wat er precies in de config files gewijzigd is.

Samba start wel met oude config maar krijg een beetje een vage foutmelding als ik een lijstje met shares wil openen. En er stond bij een vluchtige blik niets spannends in log files, dus dat wordt potentieel nog leuk :p.

M'n powerdns lijkt het ook niet meer te doen voor m' n private dyndns.

Tot nu toe kost sysvinit eigenlijk relatief weinig moeite, zeker op non desktop (en met xfce ook niet tot nu toe).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

gekkie schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:40:
In m'n VM's rammel ik wat lastiger op een toestenbord
Wat zijn dat dan voor VM's en op welk systeem :?
Hero of Time schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:49:
Recommends zet ik ook altijd uit in aptitude. Het eerste wat ik na een installatie doe, is apt-get install --no-install-recommends aptitude (en nog een paar packages zoals o.a. vim en bash-completion).
gekkie schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:42:
Mjah die auto recommends selecteren van apt / aptitude heb ik sowieso uitstaan, dan krijg je al rap heel veel binnen.
Daar moet ik dan ook eens naar kijken, want ik vind inderdaad dat APT heel vaak teveel troep installeert... :/
Hero of Time schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:52:
Mietje! >:) FreeBSD + Lekker compileren vanuit /usr/ports/ is echt het meest geweldige systeem dat er is! :P HEERLIJK!!! })

:+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
nero355 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:06:
[...]
Wat zijn dat dan voor VM's en op welk systeem :?
Oh van alles en nog wat stuk of 18 VM's op een oude rammelkast (is op zich wel toe aan een upgrade) op Xen. Deels ook met hardware passthrough meuk. Achja ben nog van het pre-docker tijdperk ;).
Mietje! >:) FreeBSD + Lekker compileren vanuit /usr/ports/ is echt het meest geweldige systeem dat er is! :P HEERLIJK!!! })
:+
Ik bak vooral zelf kernels (met een getweakte config is dat in 5 a 10 minuten gebeurd) en af en toe wel eens een package (debuggen, of uit een andere release (testing op stable bijvb) als ik iets moderners nodig heb en er niet al te veel dependencies zijn op andere nieuwe package versies). Dat is wel genoeg :+.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

gekkie schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:22:
Oh van alles en nog wat stuk of 18 VM's op een oude rammelkast (is op zich wel toe aan een upgrade) op Xen. Deels ook met hardware passthrough meuk. Achja ben nog van het pre-docker tijdperk ;)
De reden waarom ik het vroeg is meer omdat je bij de meeste VM omgevingen gewoon via de console bij elke VM kan komen en dus lekker op je tobo kan rammellen! :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
nero355 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:31:
[...]
De reden waarom ik het vroeg is meer omdat je bij de meeste VM omgevingen gewoon via de console bij elke VM kan komen en dus lekker op je tobo kan rammellen! :D
Oja dat kan ook wel, maar ik ga na een reboot niet naar elke vm een console openen op wat op een toetsenbord te rammelen om entropie te verzamelen 8). Dat was ook hoe ik er achter kwam dat na een reboot van de VM dat ding stond te wachten tot openssh eens zou starten (en bij een andere VM na haveged te hebben geinstallerd die alsnog stond te wachten op apache2 omdat de a wat eerder komt dan de h).

Volgens de comments in de sources file gaan de VM's overigens al mee sinds "lenny" :X.

gekkie wijzigde deze reactie 08-07-2019 23:50 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-09 14:58

TheFirepit

Fietsbel

Lees de topicwarning nog eens. Vragen gaan in een apart topic.

Hero of Time wijzigde deze reactie 09-07-2019 19:33 (92%)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• gekkie
Toch fijn dat apt braaf meldt dat het het geen verstandig plan lijkt om apt te verwijderen tijdens m'n dist-upgrade. Blijkt uit een of andere dependency voort te komen van een obsolete gnutls pakketje.
Edit: toch niet .. een gehold'de libsystemd, my bad :o.

gekkie wijzigde deze reactie 10-07-2019 14:07 (12%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@gekkie, wat zei ik ook alweer over moeite en gewoon systemd accepteren? :P

Maar waarom zou je libsystemd holden op een specifieke versie? Had je nog ergens een package van old-old-stable dat op een specifieke versie afhankelijk was?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
Uhmm denk dat het niet echt holden was, maar dat tie op manual stond, vanuit de tijd dat systemd nogal gepusht werd en voor je het wist je sysvinit foetsie was.

En neu zolang het niet absoluut nodig is om het te accepeteren, accepteer ik het niet :+

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Een package dat manual geïnstalleerd is, gaat niet zit soort ongein veroorzaken. Simpelweg omdat deze meegenomen wordt als update omdat het hoe dan ook als afhankelijkheid staat voor nogal wat pakketten. Deze breakage kan alleen met een expliciete hold of forbid komen.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:51:
Maar waarom zou je libsystemd holden op een specifieke versie? Had je nog ergens een package van old-old-stable dat op een specifieke versie afhankelijk was?
De nieuwe Ryzen modellen schijnen beter te draaien op een oude systemd versie :+

Ubuntu 18.04 LTS = Niks aan de hand, systeem start gewoon.
Ubuntu 19.04 = Allerlei gedoe met systemd downgraden en soms zelfs de kernel.

Ubuntu 18.04 LTS die geupgrade wordt naar de nieuwere kernel en systemd = Afhankelijk van de combinatie van verschillende versies van beiden werkt het soms wel en soms niet!

Leuk man! Echt... LOL! :D _O-

• gekkie
nero355 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:21:
[...]

De nieuwe Ryzen modellen schijnen beter te draaien op een oude systemd versie :+

Ubuntu 18.04 LTS die geupgrade wordt naar de nieuwere kernel en systemd = Afhankelijk van de combinatie van verschillende versies van beiden werkt het soms wel en soms niet!

Voor zover ik het gevolgd heb leek het toch een kernel crash te zijn, wellicht door iets in de hardware RNG in die processoren. Waarbij systemd ongetwijfeld naar voren komt omdat het vroeg in het boot process wat random nummertjes opsouppeert. Niet alles is altijd de schuld van systemD >:).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

gekkie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:30:
[...]

Voor zover ik het gevolgd heb leek het toch een kernel crash te zijn, wellicht door iets in de hardware RNG in die processoren. Waarbij systemd ongetwijfeld naar voren komt omdat het vroeg in het boot process wat random nummertjes opsouppeert. Niet alles is altijd de schuld van systemD >:).
Terwijl juist in de commentaren onder het artikel werd aangegeven dat als men de backports repo inschakelde en de 'foute' kernel installeerde, er geen issue was. Het moet dan echt een combinatie zijn of iets specifieks zoals idd systemd. In dit geval zou het staan voor systemdead. :+

Wel een leuk item om lekker bij Debian te blijven, die scheept 4.19 mee met Buster en heeft dus nergens last van. :>

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12-09 21:21

jurroen

Security en privacy geek

Ik moet mijn onderzoek nog even uitschrijven, maar ik heb het getest met 20 verschillende kernel-versies, zowel met als zonder systemd en daaruit de conclusie kunnen trekken dat het wel degelijk een systemd(ead) issue is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Hmm, Debian heeft versie 241, Ubuntu 19.04 heeft 240. Gelukkig heb ik geen Ryzen CPU.

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Vermoedelijk is de fix triviaal, dikke kans dat het opgelost is in de eerstvolgende 'point release' (19.04.1).

En gelukkig gebruik ik geen Linux. Vond het interessant om dit even uit te pluizen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Jammer dat je geen Linux gebruikt, gezien je ondertitel. :P

• unezra

unezra

Hero of Time schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:54:
Jammer dat je geen Linux gebruikt, gezien je ondertitel. :P
Verrassend zelfs.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gekkie
jurroen schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:53:
Vermoedelijk is de fix triviaal, dikke kans dat het opgelost is in de eerstvolgende 'point release' (19.04.1).

En gelukkig gebruik ik geen Linux. Vond het interessant om dit even uit te pluizen :)
Er is onderhand een gepatchte systemd (voor Debian in iedergeval) die o.a. -1 en 0 als random numbers weg mikt en er komt een bios/microcode update aan van AMD.

Maar hoe zo "gelukkig" ?

Zo laatste buster loodjes zijn in zicht, net de imap VM gehad, ff de config wijzigingen gemerged in mijn config, nu als laatste nog de smtp doen. oOo

gekkie wijzigde deze reactie 12-07-2019 21:02 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

gekkie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:09:
[...]

Er is onderhand een gepatchte systemd (voor Debian in iedergeval) die o.a. -1 en 0 als random numbers weg mikt en er komt een bios/microcode update aan van AMD.
Tof, goed om te horen! Is het genoeg als de microcode door de bootloader wordt geladen, bijvoorbeeld GRUB?
Maar hoe zo "gelukkig" ?
Omdat ik persoonlijk systemd geen fijne ontwikkeling acht. En het gemak waarmee het is doorgevoerd ook wat vreemd vind. Ik gebruik zelf overigens BSD, maar dat is niet echt relevant ;)
Zo laatste buster loodjes zijn in zicht, net de imap VM gehad, ff de config wijzigingen gemerged in mijn config, nu als laatste nog de smtp doen. oOo
Cool! Welke SMTP daemon gebruik je? Postfix, Exim?

jurroen wijzigde deze reactie 13-07-2019 00:34 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
jurroen schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:33:
[...]
Tof, goed om te horen! Is het genoeg als de microcode door de bootloader wordt geladen, bijvoorbeeld GRUB?
Zou het wel verwachten, op zich zou early microcode loading in het OS vroeg genoeg in het boot proces moeten zijn om dit probleem te tackelen.
Omdat ik persoonlijk systemd geen fijne ontwikkeling acht. En het gemak waarmee het is doorgevoerd ook wat vreemd vind. Ik gebruik zelf overigens BSD, maar dat is niet echt relevant ;)
Ah maar systemd =/= linux, al denken ze er zelf misschien graag anders over in hun queste voor wereld dominantie. Ik had het vooral bij Debian niet echt verwacht dat het er op deze wijze en snelheid door gedrukt zou worden nee. En ook niet dat het voorstel tot het op z'n minst zo veel mogelijk behouden van de mogelijkheden tot gebruiken van andere init systemen bewaard zou blijven, het niet gehaald heeft.
Cool! Welke SMTP daemon gebruik je? Postfix, Exim?
Exim, postfix ooit geprobeerd maar met een draak van een config nog steeds niet werkend wat ik daarvoor had met exim, dus weer terug. Als je eenmaal je hersenkronkels wat gealigned hebt met hoe die exim specificatie werkt qua syntax kun je er best leuke dingen in maken :+.

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Postfix is juist best simpel. En werkt ook echt goed. Ben wel benieuwd wat je met exim doet specifiek

Zelf nooit met exim gewerkt

...

• gekkie
Zjemm schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:06:
Postfix is juist best simpel. En werkt ook echt goed. Ben wel benieuwd wat je met exim doet specifiek

Zelf nooit met exim gewerkt
Het is alweer een tijdje geleden, dus de details weet ik niet meer precies.
Maar ik meende dat het zat in het stukje waarbij ik met getmail wat externe mailboxen leeg trek en vervolgens door exim via de normale procedure (labelen met spamassassin, dan door via lmtp naar dovecot die het na processen met sieve filters in de juiste maildir dumpt).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:08
nero355 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:21:
[...]

De work-around in systemd:

https://github.com/system...8ad2d384ba0014d0eb6bae077

Dit is iets wat AMD moet fixen. Het is al maanden bekend en nog steeds niet opgelost, wat best wel sneu is.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • +5Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 10:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aangezien dit de kroeg is mag ik met Systemd-haat aan de wandel gaan ;)
Ik heb namelijk een enorme hekel aan systemd. Daarbij heb ik het eerlijk gezegd meer over de werkwijze dan de software op zich, want qua features is systemd onovertroffen.
Ze racen door het hele software landschap en vervangen op hoog tempo het een na het ander en verbranden daarbij alle bruggen en maken het lastig voor anderen. Software waar tientallen jaren aan is geprogrammeerd wordt er uitgerukt en vervangen door een simplistische implementatie die jaren praktijkervaring negeert. Zo hebben ze een flut dhcp-client, een flut NTP-client en een flut DNS-implementatie, en dat is dan nog alleen mijn persoonlijke ervaring.
Ik vind de systemd-programmeurs irritant arrogant in hoe ze problemen naast zich neer leggen met een "suck to be you, pas je maar aan ons aan"-attitude.

Daarbij zijn ze in mijn ogen uit het oog verloren dat software ten dienste moet staan van de gebruiker.
Zeker een init-systeem moet heel toegankelijk zijn. Ik vind het een verschrikking om opstart en/of systemd problemen te debuggen. Bij het minste of geringste start je systeem helemaal niet meer op, en als een systeem echt goed stuk is dan gaat systemd zelf ook stuk doordat er zo veel onderdelen zijn die op een complexe manier met elkaar samenwerken. Complexiteit zie ik als een groot nadeel voor een init-systeem.

Het huidige AMD-probleem is ergens wel illustratief. Laat ik voorop stellen dat de bug bij AMD zit, niet in systemd. Het probleem uit zich onder systemd omdat systemd zo vroeg random data wil gebruiken. Daar hebben we eerder gedoe mee gehad, van alles begon te blokkeren omdat systemd om random data vroeg terwijl die nog niet beschikbaar was omdat het systeem net aan stond. Vanuit de kernel is toen gewaarschuwd dat het niet handig is. Een systeem dat net start kan nu eenmaal niet altijd garanderen dat er voldoende random data is. Zeker bij VMs is dat een probleem. Daar zijn oplossingen voor, zoals pseudo-random-number-generators maar systemd wilde perse echt random data hebben en liet daar desnoods het hele systeem op blokkeren. Die hele "wij hebben theoretisch gelijk, ook al is dat onwerkbaar"-houding staat me nogal tegen.
Nu lijken we dus het volgende probleem te hebben dat verergert wordt (maar in alle eerlijkheid niet veroorzaakt) doordat systemd te veel wil.

Ik geloof dat systemd de toekomst heeft, maar ik had liever gehad dat ze zich eerst een paar jaar hadden gericht op het bouwen van een goede init systeem voordat ze begonnen met alle andere systeem-software te vervangen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Ultraman
  • Laatst online: 12-09 16:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ben het met je eens qua "racen door software landschap". Gelukkig zijn al die "herimplementaties" om het zo maar even te noemen aangeschroefde componenten ipv vastgelaste stukken blik. Je kunt ze weg laten of vervangen door de gevestigde namen.

Ik kan prima met systemd door een deur.
Qua debugging... meh het is wel te doen. Al komt het steeds minder voor. Veel wordt toch gegenereerd of config managed en dan is het al snel nuke & pave. Maar gelukkig kan ik het nog wel: Afgelopen maand een laptop met Linux Mint van een klant laten herrijzen uit de dood na een botched system upgrade. Die installatie/upgrade had zichzelf goed een lus om de nek geknoopt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Upgrades is voor mij een reden om een rolling release te draaien of elke keer een clean install. Als het iig om Ubuntu en Mint gaat. Fedora en Debian durf ik wel aan om te upgraden.

Overigens ook waarom Red Hat upgrades voor hun Enterprises distro upgraden niet mogelijk maakt, laat staan ondersteund.

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
@Hero of Time: daar is sinds RHEL 7 verandering in gekomen:
As of Red Hat Enterprise Linux 7.0 GA, there is one supported upgrade path: from the latest version of Red Hat Enterprise Linux 6 to the latest version of Red Hat Enterprise Linux 7.
https://access.redhat.com..._planning_guide-upgrading

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Oh, dat wist ik niet. Gedurfd ook van Red Hat, aangezien de 'migratie' van sysv-init naar systemd niet altijd zo vlekkeloos gaat. Persoonlijk ga ik eerder een nieuwe installatie ernaast opbouwen om dan de oude weg te gooien. Voor RH systemen dan. Op kantoor heb ik twee Debian servers met Stretch, die ga ik later upgraden naar Buster.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
*O* eindelijk libreoffice 6.3-rc2 in zowel buster-backports als bullseye, eindelijk fatsoenlijk copy pasten tussen tabellen van calc naar writer *whoot*. Is mooi hoef ik nu als het goed is ms-office nergens meer voor te gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@gekkie, ik heb al bijna een maand de beta en nu rc draaien. :+

Ik zit nog te wachten op de nieuwe KDE, Qt5 en de kernel. Want experimental heeft maar tot 5.0.2 die al op 18 maart werd geüpload. Ondertussen zitten we al op 5.2.5.

Vanochtend wel een van onze servers bijgewerkt van Stretch naar Buster. Kwartiertje ongeveer, toen was 't klaar. Ter vergelijking, de laptop die ik moest inrichten voor een nieuwe collega had langer nodig om de 1903 versie te downloaden. Over hoe lang het installeren duurde zal ik maar niets zeggen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:17:
@gekkie, ik heb al bijna een maand de beta en nu rc draaien. :+

Ik zit nog te wachten op de nieuwe KDE, Qt5 en de kernel. Want experimental heeft maar tot 5.0.2 die al op 18 maart werd geüpload. Ondertussen zitten we al op 5.2.5.

Vanochtend wel een van onze servers bijgewerkt van Stretch naar Buster. Kwartiertje ongeveer, toen was 't klaar. Ter vergelijking, de laptop die ik moest inrichten voor een nieuwe collega had langer nodig om de 1903 versie te downloaden. Over hoe lang het installeren duurde zal ik maar niets zeggen. :+
Had geen zin om het uit unstable te halen (geen idee welke dependencies het eventueel allemaal mee zou trekken). Maar 6.2 was ook al goed geweest aangezien daar die copy en paste toestand was aangepast.

Mjah windows installaties blijven een feestje.
Ik heb nu zelf alles op buster draaien (laptops en servers), binnenkort paar machines van klanten ook maar eens over zetten, kan het er weer even tegen.

Zonet wel ergens tegen een dependency fuckup aangelopen die tiny-initramfs-tools installeerde (ipv de full blown initramfs-tools) en vervolgens nagenoeg lege initrd's op leverde (die vervolgens weer niet booten met root partitie op een LVM lv).
Maar goed na een vmlinuz en initrd transplantatie van een andere machine het ding weer bootable gekregen en de initrd's gefixt. 8)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ik had LO uit Experimental. En er zijn geen extra dependencies voor LO dan wat er al in Testing zat.

• gekkie
Ah dat scheelt, soms zit er ergens een vage dependency op een bepaalde versie van een lib die dan alles over hoop dreigt te trekken. En zelf van source builden zag ik met libreoffice ook nog niet echt zitten (al heb ik zo geen idee hoeveel dev packages je daar dan voor nodig hebt).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

VM maken en daar de build-deps installeren voor LO, source packages downloaden en bouwen maar. Duurde vroeger wel erg lang, ik weet nog van een Gentoo gebruiker dat hij het een of twee keer deed en daarna maar via 'emerge' de binaries ophaalde. Zo'n 10 jaar geleden was dat, toen kon het makkelijk enkele uren duren om te compileren. :P

• gekkie
Mjah dat zal dan nu wel wat vlotter gaan, al zijn er nog steeds dingen zoals bijvb tensorflow die niet echt vlot gaan. Maar goed voornaamste wat ik zelf bak zijn kernels en opencv, kernels met een uitgekleede .config gaat dat in een minuutje of 5 a 10 ofzo. Opencv misschien iets langer maar dat is ook nog wel te doen.

En verder af en toe eens wat om te debuggen of iets wat niet gepackaged is of om idd van een klein pakketje een nieuwere versie op stable te krijgen.
Maar die oergedachte van gentoo om alles zelf constant te gaan lopen bakken dat hoeft nou ook weer niet.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14:18

Boudewijn

omdat het kan

Oh ja openoffice kon gewoon een paar uur duren destijds (ik heb het over 10 jaar geleden, en een dual opteron 244 ofzo, wat destijds zeker geen zielige bak was).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

En anders kan je LO altijd nog als flatpack, snap of appimage verkrijgen, naast de al reeds aanwezige optie 'm normaal als .deb te downloaden in een 168 MB grote tarball. ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

En LO 6.3.0 final staat in Sid, evenals kernel 5.2.6, kort opgevolgd door 5.2.7. :) Er komen mooie updates aan zo te zien. Nu nog KDE. :P

• Shinji
  • Laatst online: 11:42
Zo, kogel is door de kerk, nieuwe nvme disk gehaald en op mijn werklaptop over op ubuntu. Voor één tool moet ik nog wel even een Windows VM hebben, al kan ik ook nog kijken of het in Wine draait.

Heb wel oude disk apart bewaard zodat ik in geval van problemen voor support bij werkgever er gewoon weer Windows in kan steken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oh bugger, 't is net alsof mijn router-pc met Debian weet dat ie vervangen gaat worden door een virtuele pc, erop inloggen werkt niet meer. Na invoeren username via SSH verbinding meteen verbroken en na aansluiten monitor en ramplank kom ik ook niet verder dan de username, zit al een tijdje tegen knipperende _ aan te kijken.
Router-functionaliteit werkt echter nog wel, had eigenlijk gehoopt vnstat-data nog over te kunnen zetten naar virtuele pc.

Oscar Wilde

• WernerL
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Zijn hier toevallig mensen die cloud storage in combinatie met lokale encryptie gebruiken? Ik heb een stack account bij TransIP die ik wil gebruiken om belangrijke shit offsite gebackupt te hebben. Alleen ik wil zelf de encryptie verzorgen maar ben er nog niet uit welke Filesystem ik hier voor wil gebruiken.

EncFS schijnt nog wat beveiligingsproblemen te hebben waardoor het niet aangeraden wordt
CryFS is bij mij traag als stront en daardoor onbruikbaar
Ik ga nu kijken of ik een versleutelde folder met GoCryptFS kan maken. Hopelijk werkt dat wel zoals gewenst.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:36
Als het om backups gaat, waarom dan niet een dedicated backup programma gebruiken zoals duplicity Daniel duplicati?

Heb zelf mijn belangrijke bestanden ook allemaal encrypted op stack staan dmv duplicity.

zcflevo.nl

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
WernerL schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:21:
Zijn hier toevallig mensen die cloud storage in combinatie met lokale encryptie gebruiken? Ik heb een stack account bij TransIP die ik wil gebruiken om belangrijke shit offsite gebackupt te hebben. Alleen ik wil zelf de encryptie verzorgen maar ben er nog niet uit welke Filesystem ik hier voor wil gebruiken.
Ik backup m'n belangrijkste data 's-nachts naar een Amazon S3 storage. Encrypted, incrementeel en compressed. Daarvoor hoeft m'n filesysteem niet aangepast te worden (en zou ik raar vinden om te moeten doen). En inderdaad wat @mcDavid zegt: gewoon een daarvoor bedoeld backup-programma gebruiken. Ik doe dat met Amanda.
EncFS schijnt nog wat beveiligingsproblemen te hebben waardoor het niet aangeraden wordt
CryFS is bij mij traag als stront en daardoor onbruikbaar
Ik ga nu kijken of ik een versleutelde folder met GoCryptFS kan maken. Hopelijk werkt dat wel zoals gewenst.
...en als je dat dan backupt, wordt dan de data direct vanaf de harddisk (dus de encrypted data) naar Stack gekopieerd, of wordt het door je filesystem eerst decrypted en dan plain naar Stack gekopieerd?

Plus, bij mijn aanpak is de oplossing dat de 'plain' data eerst gezipped wordt (en dat gaat veeeeel beter met plain dan encrypted data) en pas daarna encrypted. Bespaar je dus op transfer-tijd en remote storage.

• WernerL
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
vanaalten schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

Ik backup m'n belangrijkste data 's-nachts naar een Amazon S3 storage. Encrypted, incrementeel en compressed. Daarvoor hoeft m'n filesysteem niet aangepast te worden (en zou ik raar vinden om te moeten doen). En inderdaad wat @mcDavid zegt: gewoon een daarvoor bedoeld backup-programma gebruiken. Ik doe dat met Amanda.
Ik ben even bezig geweest met Duplicity en ga daar denk ik ook mijn backups mee draaien. Dat is wat makkelijker en werkt incrementeel.
...en als je dat dan backupt, wordt dan de data direct vanaf de harddisk (dus de encrypted data) naar Stack gekopieerd, of wordt het door je filesystem eerst decrypted en dan plain naar Stack gekopieerd?

Plus, bij mijn aanpak is de oplossing dat de 'plain' data eerst gezipped wordt (en dat gaat veeeeel beter met plain dan encrypted data) en pas daarna encrypted. Bespaar je dus op transfer-tijd en remote storage.
Dit zijn overlay-filesystems. Je hebt dus een map met encrypted data die je in je dropbox/stack/cloud-storage map zet. Die mount je vervolgens op een andere plek.

Dus stel ik heb mijn CryFS map staan in /home/werner/stack/backups dan kan ik deze mounten in de map /home/werner/backups bijvoorbeeld. Alles wat ik dan naar /home/werner/backups schrijf wordt versleuteld en weggeschreven naar /home/werner/stack/backups. De stack-client synct vervolgens de ge-encrypte data.

Ik ga dat misschien sowieso doen voor wat kleine bestanden waar ik makkelijk bij wil kunnen zodat ik het ook op andere devices direct beschikbaar heb mocht dat nodig zijn.

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 13-09 16:18
Ik net overgestapt van Windows 10 naar Linux, en ik maar zoeken en zoeken naar een goed Excel alternatief. Na een week zoeken eindelijk de perfecte vervanger gevonden.
- Super lichtgewicht.
- Zeer goed contrast en duidelijk leesbaar.
- Kan het draaien in mijn eigen lokale cloud, en inloggen vanuit overal ter wereld en bewerken. (Geen cloud van Microsoft nodig!!)
Ideaal. Ik snap niet dat er niet meer mensen zijn die overgestapt zijn. Waarschijnlijk is het gewoon een verborgen diamant. En ik deel het nu met jullie. Doe er je voordeel mee:

• unezra

unezra

@Immutable Shit, ik wilde net roepen dat je blijkbaar Open365 nog niet kent, maar dat project blijkt dood te zijn. :( De websites zijn offline, website van de makers ook.

https://computertotaal.nl...is-office-killer-open365/

MIj een totaal raadsel, het was een extreem veelbelovend project.
De GitHub pagina is er nog wel, maar sinds 2016 niet meer bijgewerkt:
https://github.com/Open365

Wel blijkt er iets te zijn als LibreOffice Online (waarop Open365 was geent), maar de vraag is hoe bruikbaar dat is: https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-online/

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True