Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:
  • 387.978 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 21:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Ik heb jaren geen TV gehad, nu heb ik het weer. Er is eigenlijk niet veel veranderd, alles is nog hetzelfde en er zijn meer reclames bij gekomen.

Geef mij maar streaming en Jellyfin voor stuff die ik niet zo snel vindt ergens. :)
Enige wat ik nu echt kijk is het nieuws want de sites met artikelen zijn gewoon ruk, wil een samenvatting van wat er in de wereld gebeurt, niet 10 minuten per artikel moeten lezen wat ze met 2 minuten en wat beelden ook kunnen vertellen om 18:00.

Soms kijk ik nog wel eens of er iets interessant is, zelfs als er een film is op tv neem ik de commercials voor lief want kijk het toch via m'n pc en kan in die tussentijd wat andere dingen doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
Hero of Time schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is nou eenmaal inherent aan streamen. Vroeger had je met de gewone kabel ook dat bepaalde zenders niet meer te zien waren op momenten dat Oranje voetbalde. Je had dus kans dat die ene documentaire op Discovery Channel niet te zien was op dat moment.
Heb je het dan niet nog steeds over "streamen", in de vorm van IPTV?

Zowel bij analoge TV als bij "digitale TV" (DVB-C/T/S) kan ik mij dat toch niet voorstellen. Het is immers letterlijk brosdcast. Er wordt één signaal uitgezonden waarop mensen (/ontvangers) "af stemmen" (tunen). Waarbij het voor de "zender" niet uit maakt of er 0 of 100 of 10.000 TVs zijn afgestemd.

En zelfs KPN heeft TV lange tijd alleen maar via multicast aangeboden waarbij "de bitjes" van de zender over de lijn gaan als minimaal één iemand "er om vraagt", maar er ook niet neer bitjes over de lijn gaan als 100 TVs dezelfde zender op hebben staan.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:16:
[...]

Heb je het dan niet nog steeds over "streamen", in de vorm van IPTV?
Nee, had het over analoog tv kijken, zoals vroeger met je dikke CRT beeldbuis tv. Toen was het al een probleem met bandbreedte. Het kost energie om elk signaal uit te zenden en op het moment dat iedereen hetzelfde signaal wilde, gaf dat degradatie. Om dit te verminderen, werd er met meer vermogen uitgezonden, maar dat had als consequentie dat andere signalen geen energie kregen, want er was geen capaciteit voor. Dus gingen andere zenders op zwart.
Zowel bij analoge TV als bij "digitale TV" (DVB-C/T/S) kan ik mij dat toch niet voorstellen. Het is immers letterlijk brosdcast. Er wordt één signaal uitgezonden waarop mensen (/ontvangers) "af stemmen" (tunen). Waarbij het voor de "zender" niet uit maakt of er 0 of 100 of 10.000 TVs zijn afgestemd.

En zelfs KPN heeft TV lange tijd alleen maar via multicast aangeboden waarbij "de bitjes" van de zender over de lijn gaan als minimaal één iemand "er om vraagt", maar er ook niet neer bitjes over de lijn gaan als 100 TVs dezelfde zender op hebben staan.
Toch maakt het wel uit. Een lijn heeft beperkte bandbreedte. Als je nu IPTV kijkt, kost je dat een stuk aan maximale bandbreedte die je overhoud. Niet alle kanalen worden 24/7/365 uitgestuurd. Dat kost mega veel bandbreedte, veel meer dan sommige kabels in de grond ook maar aan kunnen. De maximale DSL snelheid op mijn adres is nog geen 40 Mbps. Huis tegenover mij kan 200 Mbps halen. Hoeveel zenders denk je dat je kan uitsturen op maar 40 Mbps? Toen ik Telfort (KPN) DSL had, kostte 1 zender kijken al snel zo'n 2-3 Mbps. Op mijn adres zouden dus met multicast nog geen 20 zenders beschikbaar moeten zijn. Maar dat is niet zo. Wanneer je een zender aanzet, wordt er een seintje gestuurd om die te broadcasten. Op het moment dat ik dus RTL4 aan zou zetten, krijg ik niet nog eens NPO1-3, SBS6 e.d. naar mij gestuurd.

Als alles constant zou uitzenden via broadcast, zouden de switches die je verbinding verzorgen het super druk hebben om al het verkeer te verwerken bovenop het internet verkeer. Het wordt dus echt wel wat efficiënter gedaan.

• RobertMe
Hero of Time schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Nee, had het over analoog tv kijken, zoals vroeger met je dikke CRT beeldbuis tv. Toen was het al een probleem met bandbreedte. Het kost energie om elk signaal uit te zenden en op het moment dat iedereen hetzelfde signaal wilde, gaf dat degradatie. Om dit te verminderen, werd er met meer vermogen uitgezonden, maar dat had als consequentie dat andere signalen geen energie kregen, want er was geen capaciteit voor. Dus gingen andere zenders op zwart.
Dat zou wellicht kunnen ja. Heb ik geen verstand van (van voor mijn tijd :p Kijk al digitaal / DVB-C van voor mijn 15e).
[...]

Toch maakt het wel uit. Een lijn heeft beperkte bandbreedte. Als je nu IPTV kijkt, kost je dat een stuk aan maximale bandbreedte die je overhoud. Niet alle kanalen worden 24/7/365 uitgestuurd. Dat kost mega veel bandbreedte, veel meer dan sommige kabels in de grond ook maar aan kunnen. De maximale DSL snelheid op mijn adres is nog geen 40 Mbps. Huis tegenover mij kan 200 Mbps halen. Hoeveel zenders denk je dat je kan uitsturen op maar 40 Mbps? Toen ik Telfort (KPN) DSL had, kostte 1 zender kijken al snel zo'n 2-3 Mbps. Op mijn adres zouden dus met multicast nog geen 20 zenders beschikbaar moeten zijn. Maar dat is niet zo. Wanneer je een zender aanzet, wordt er een seintje gestuurd om die te broadcasten. Op het moment dat ik dus RTL4 aan zou zetten, krijg ik niet nog eens NPO1-3, SBS6 e.d. naar mij gestuurd.

Als alles constant zou uitzenden via broadcast, zouden de switches die je verbinding verzorgen het super druk hebben om al het verkeer te verwerken bovenop het internet verkeer. Het wordt dus echt wel wat efficiënter gedaan.
Ja ok. De zenders komen niet "tot de woning" maar gaan wel efficiënter over de "achterkant". En ook binnenshuis als 2 TVs dan dezelfde zender kijken dat het maar 1x de bandbreedte kost. Het hele IGMP verhaal, en waarom je bij KPN switches moest hebben die IGMP snooping ondersteunen of de decoder rechtstreeks op het modem aansluiten.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: https://private-user-images.githubusercontent.com/146621598/534447660-2dd5a13d-bda3-40ef-9a3e-b093bd3907df.png?jwt=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiJnaXRodWIuY29tIiwiYXVkIjoicmF3LmdpdGh1YnVzZXJjb250ZW50LmNvbSIsImtleSI6ImtleTUiLCJleHAiOjE3NjgzMDY3MTMsIm5iZiI6MTc2ODMwNjQxMywicGF0aCI6Ii8xNDY2MjE1OTgvNTM0NDQ3NjYwLTJkZDVhMTNkLWJkYTMtNDBlZi05YTNlLWIwOTNiZDM5MDdkZi5wbmc_WC1BbXotQWxnb3JpdGhtPUFXUzQtSE1BQy1TSEEyNTYmWC1BbXotQ3JlZGVudGlhbD1BS0lBVkNPRFlMU0E1M1BRSzRaQSUyRjIwMjYwMTEzJTJGdXMtZWFzdC0xJTJGczMlMkZhd3M0X3JlcXVlc3QmWC1BbXotRGF0ZT0yMDI2MDExM1QxMjEzMzNaJlgtQW16LUV4cGlyZXM9MzAwJlgtQW16LVNpZ25hdHVyZT01OGQ1MDk3OTlhODBiZmIwYWM5MTM3OTY0YzZmNWU5N2IwOTNjOTM1ZDU2ZWJhMTc4YWVjODhjNzdiOGNlZWNmJlgtQW16LVNpZ25lZEhlYWRlcnM9aG9zdCJ9.WWLKQWoocxugNAuHwi8eGf3fIYqjM15p865wvhYCNlg

Wie wil dat nu niet? Zijn linux desktop ombouwen naar de super praktische metro-interface van win8 :X :+

https://github.com/er-bharat/Win8DE?tab=readme-ov-file

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
:r ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Sjah op 13-01-2026 14:24 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

himlims_ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[Afbeelding]

Wie wil dat nu niet? Zijn linux desktop ombouwen naar de super praktische metro-interface van win8 :X :+

Dan kan je net zo goed FreeXP installeren, een Debian versie die je keuze geeft uit alle interfaces van Win2000 tot Win10 :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Ik ben geen linux guru maar call me crazy.
Ik heb gnome desktop ingericht, met moeite wine > bottles > insta360 studio met hardware accelaratie werkend in proxmox VM. Weekje later zonder updates te hebben gedraaid.
Bottles snelkoppeling van desktop verdwenen. Bottles en zelf firefox browsers niet meer in menu te vinden.
Durf niet met zekerheid te zeggen of flatpack ook is verdwenen maar in ieder geval is de verbruikte diskspace niet minder geworden.
En dan denk ik echt zo van, HOE DAN.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
The-Source schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:26:
Ik ben geen linux guru maar call me crazy.
Ik heb gnome desktop ingericht, met moeite wine > bottles > insta360 studio met hardware accelaratie werkend in proxmox VM. Weekje later zonder updates te hebben gedraaid.
Bottles snelkoppeling van desktop verdwenen. Bottles en zelf firefox browsers niet meer in menu te vinden.
Durf niet met zekerheid te zeggen of flatpack ook is verdwenen maar in ieder geval is de verbruikte diskspace niet minder geworden.
En dan denk ik echt zo van, HOE DAN.
Kan je eens ls -lh /home doen? Mogelijk heb je de permissies verkeerd gezet.

Geen idee of je een aparte /home partitie hebt, misschien is die niet mountbaar?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
HollowGamer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Kan je eens ls -lh /home doen? Mogelijk heb je de permissies verkeerd gezet.

Geen idee of je een aparte /home partitie hebt, misschien is die niet mountbaar?
Mijn home directory in /home/myusername is gewoon aanwezig, script file die ik had zijn daar nog en ook te executen.
rechten van user groep staan ook nog op mijn naam.
in /home heb ik ook een dolibar (Boekhoud programma) staan (dit stond er al voor mijn wine/ bottles avontuur) maar ook die doet het nog gewoon.

Ben nu wel een stapje verder, als ik vncserver start heb ik dus de browser en wine etc niet.
Ga ik remote via RDP dan heb ik wel bottles en Chromium browser beschikbaar

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• HollowGamer
  • Niet online
The-Source schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Mijn home directory in /home/myusername is gewoon aanwezig, script file die ik had zijn daar nog en ook te executen.
rechten van user groep staan ook nog op mijn naam.
in /home heb ik ook een dolibar (Boekhoud programma) staan (dit stond er al voor mijn wine/ bottles avontuur) maar ook die doet het nog gewoon.

Ben nu wel een stapje verder, als ik vncserver start heb ik dus de browser en wine etc niet.
Ga ik remote via RDP dan heb ik wel bottles en Chromium browser beschikbaar
Kan je een test user aanmaken? Gewoon om te kijken of het dan wel werkt?

Maak altijd backups, en zet het in een sync.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@The-Source, als je serieus verder wilt debuggen wat er mis is, open dan aub een apart topic.

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 20-01-2026 20:34 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb vandaag m'n oude AM3+ systeem uit de behuizing gehaald om een nieuwe AM4 in te zetten ter vervanging. Schijven en alles laten zitten om te hergebruiken. De 2,5" SATA SSD was al een aardige tijd zonder stroom, de laatste regels van journalctl zeggen 'jun 22', maar geen jaartal helaas. Laatste keer dat ik updates had toegepast, want systeem ging telkens naar slaapstand en update alleen bij reboots, was begin september. Van 2022! :X

Het was dus niet zo gek om bij een 'apt update' dit te krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
Err http://ftp.nl.debian.org/debian sid InRelease                                          
  The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 6ED0E7B82643E131 NO_PUBKEY 78DBA3BC47EF2265
Err http://ftp.nl.debian.org/debian testing InRelease
  The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 6ED0E7B82643E131 NO_PUBKEY 78DBA3BC47EF2265
Err http://ftp.nl.debian.org/debian experimental InRelease

Dat moet ik dus maar eerst bijwerken en dan langzaam aan alle andere updates. :P

• Sjah
Vandaag naar Ubuntu 25.10 gegaan, Questing Quokka, na 21 maanden op LTS te hebben gezeten.. Heb een fetish voor zulke codenamen met die Q. ;)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

keertje wat anders dan pokeren of klaverjassen?

hier is de linux | pipe kaart spel :+
Afbeeldingslocatie: https://punkx.org/unix-pipe-game/photos/deck.jpg
https://punkx.org/unix-pipe-game/

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:43:
Vandaag naar Ubuntu 25.10 gegaan, Questing Quokka, na 21 maanden op LTS te hebben gezeten.. Heb een fetish voor zulke codenamen met die Q. ;)
Ik vind al die code namen maar verwarrend. Als je kijkt naar Fedora en dan op een mirror (voor packages beginnend met n):
/43/n
/quokka/n

Geef mij die eerste maar. :9

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:38:
Heb vandaag m'n oude AM3+ systeem uit de behuizing gehaald om een nieuwe AM4 in te zetten ter vervanging. Schijven en alles laten zitten om te hergebruiken. De 2,5" SATA SSD was al een aardige tijd zonder stroom, de laatste regels van journalctl zeggen 'jun 22', maar geen jaartal helaas. Laatste keer dat ik updates had toegepast, want systeem ging telkens naar slaapstand en update alleen bij reboots, was begin september. Van 2022! :X

Het was dus niet zo gek om bij een 'apt update' dit te krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
Err http://ftp.nl.debian.org/debian sid InRelease                                          
Err http://ftp.nl.debian.org/debian testing InRelease
Err http://ftp.nl.debian.org/debian experimental InRelease
Dat moet ik dus maar eerst bijwerken en dan langzaam aan alle andere updates. :P
Dat kan toch niet? Of bedoel je ook een heel nieuw moederbord?

Het is leuk maar ook triest dat oude systemen weer terug komen door de crisis die er momenteel is. Gelukkig heb ik destijds geheugen gehaald die toen nog betaalbaar was, en krijgt de Linux-kernel nog heel veel improvements ervoor. :)

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[..]

Om eerlijk te zijn, hun idee werkt perfect voor touch/tablets/telefoons. Het is eigenlijk zonde dat Microsoft zoiets unieks het raam uit heeft gegooid. Dat vind ik overigens ook van hun hele mobiele lijn. We hebben er echt concurrentie voor nodig, al had ik dan wel gehoopt op een opensource oplossing van MS (zoals met VSCode als min.).

Google is veranderd in een monster (mijn eigen mening), zeker hoe zijn omgaan met iets als GOS.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@HollowGamer
offtopic:
werk tegenwoordig als google workspace admin, ik was erg sceptisch. nu na een jaar ben ik 'om'. Vind het een super plezierig platfom; beheer/admin, en het gebruik van chromeos is een verademing ten op zichte van Windows.. mits je de 'dev modes' activeerd, zodat je met linux sub-system kunt werken. Sommige zaken zijn zo veel beter geregeld dan in Azure/Micosoft.
maar google is en blijft een draak, we kennen allemaal 'killed by google' en daar zitten toch best mooie projecten tussen :(

recentelijk audit laten uitvoeren door white-hat-hackers; 0 aanbevelingen op de google omgeving *O*

[ Voor 22% gewijzigd door himlims_ op 21-01-2026 15:07 ]

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:02:
@HollowGamer
offtopic:
werk tegenwoordig als google workspace admin, ik was erg sceptisch. nu na een jaar ben ik 'om'. Vind het een super plezierig platfom; beheer/admin, en het gebruik van chromeos is een verademing ten op zichte van Windows.. mits je de 'dev modes' activeerd, zodat je met linux sub-system kunt werken. Sommige zaken zijn zo veel beter geregeld dan in Azure/Micosoft.
maar google is en blijft een draak, we kennen allemaal 'killed by google' en daar zitten toch best mooie projecten tussen :(

recentelijk audit laten uitvoeren door white-hat-hackers; 0 aanbevelingen op de google omgeving *O*
Ik heb dat ook gelezen over Azure van MS. Ik denk dat die omgevingen zijn aangepast aan wat developers meer nodig hebben, en daardoor niet zo beperkt voelen als Windows tegenwoordig. Datzelfde zie je ook bij Google, al is hun omgeving nog veel rommeliger en zelfs zoeken daarin werkt vaak niet.. voor een bedrijf dat met een zoekmachine is begonnen lijkt me dat wel vitaal.

ChromeOS is ook best log, en als developer ook beperkt. Installeer er maar eens hun Linux-omgeving op. Het draait op een soort VM, met een oudere Debian versie. Weet niet of ze daar nog iets aan hebben gedaan?

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:12
HollowGamer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik vind al die code namen maar verwarrend. Als je kijkt naar Fedora en dan op een mirror (voor packages beginnend met n):
/43/n
/quokka/n

Geef mij die eerste maar. :9
Op zich zijn ze gewoon op alfabet toch? Dus zo heel lastig is het nou ook weer niet om tenminste te zien wat de chronologische volgorde is. Ik zou iets als "25.10 - 43" verwarrender vinden eigenlijk.
En bij beide zou ik moeten opzoeken welke code name nou precies bij welke release hoort. :P

• Sjah
Hoorde ze vanmorgen zelfs op BNR-radio noemen dat Europa op Linux overmoet. Tijd om put-opties voor Microsoft te halen?

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:28:
Hoorde ze vanmorgen zelfs op BNR-radio noemen dat Europa op Linux overmoet. Tijd om put-opties voor Microsoft te halen?
Maar wat moeten al die bestuurders in gemeentes die met hun Microsoft / Google T-Shirts voor de camera stonden?

In een serieuze noot: gemeentes en scholen krijgen heel veel geld en PR van deze Amerikaanse bedrijven. Het is onmogelijk om hier doorheen te prikken. Zelfs studenten krijgen les op Microsoft en Adobe spul, niet met GIMP op Debian.

[ Voor 25% gewijzigd door HollowGamer op 21-01-2026 16:03 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Jory schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Op zich zijn ze gewoon op alfabet toch? Dus zo heel lastig is het nou ook weer niet om tenminste te zien wat de chronologische volgorde is. Ik zou iets als "25.10 - 43" verwarrender vinden eigenlijk.
En bij beide zou ik moeten opzoeken welke code name nou precies bij welke release hoort. :P
Wikipedia: Ubuntu version history

Dat is toch niet alfabetisch? Ik bedoelde dus iets als mirror.ubuntu.com:
/plucky/n
/lunar/n
..

Bij Debian is dat iets anders, die hebben minder releases, maar dan nog moet ik altijd even zoeken wat nu echt de laatste versie is. Ook geen idee wat LTS of een release is.

Bij Fedora is het:
/rawhide/n (in development)
/43/n
/42/n
/41/n

Edit: Je hebt gelijk lol! Ze zijn weer opnieuw begonnen bij 17.10, dat wist ik niet.. zo lang draai ik al niet meer Ubuntu.

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 21-01-2026 16:00 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sjah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:28:
ik wens ze veel succes :+

zelf ooit betrokken geweest bij grootste LTSP / Ubuntu netwerk in onderwijs; https://wiki.ubuntu.com/Education/UbuntuSchools

prachtig project, super leerzaam (devs van samba bleven weekje logeren) maar ... net zoals eerder in berlijn, is ook ons project gefaald op adoptie [..] kunt nog zo veel studie/workshops/e-learning/youtube etc. er tegenaan gooien, 90% van de gebruikers "kan niets anders dan office/windows" ...

zo heeft onze overheid ook de verplichtte ondersteuning voor open- standaarden/documenten; https://www.digitaleoverh...open-source/hulpmiddelen/
wanneer ik een ODT naar de gemeente stuur, krijg ik die 'gewoon' retour .. kunnen we niet openen (terwijl dat wettelijk wel zou moeten)

prachtig ideaal, en hoop oprecht dat het realiteit wordt, praktijk leert anders

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:10:
[...]

ik wens ze veel succes :+

zelf ooit betrokken geweest bij grootste LTSP / Ubuntu netwerk in onderwijs; https://wiki.ubuntu.com/Education/UbuntuSchools

prachtig project, super leerzaam (devs van samba bleven weekje logeren) maar ... net zoals eerder in berlijn, is ook ons project gefaald op adoptie [..] kunt nog zo veel studie/workshops/e-learning/youtube etc. er tegenaan gooien, 90% van de gebruikers "kan niets anders dan office/windows" ...

zo heeft onze overheid ook de verplichtte ondersteuning voor open- standaarden/documenten; https://www.digitaleoverh...open-source/hulpmiddelen/
wanneer ik een ODT naar de gemeente stuur, krijg ik die 'gewoon' retour .. kunnen we niet openen (terwijl dat wettelijk wel zou moeten)

prachtig ideaal, en hoop oprecht dat het realiteit wordt, praktijk leert anders
Het stomme is dan altijd als argument: 'Linux werkt niet', terwijl ik tegen zoveel meer problemen ben tegengekomen op Windows t.o.v. Linux (corruptie, updates die niet installeerde, driver issues, en de grootste: malware).

Maar onderschat ook echt niet hoe MS/Google de mensen beinvloeden. Het is zo'n beetje als een land die het WK koopt, en er dan nep-supporters neerzetten. Met geld is alles te koop, vooral in de techwereld.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Inderdaad "Linux werkt niet" maar beroepsmatig zit ik vast aan een Win 11 laptop en kan je vertellen dat ik daar regelmatig problemen mee heb die ik met Linux nog nooit gehad heb. En "ow horror" op het ogenblik moet ik mijn Win 11 laptop afsluiten vanaf de commandline dat kan toch niet, het is toch geen Linux waar je alles vanaf de commandline moet doen /s.

• Sjah
HollowGamer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Het stomme is dan altijd als argument: 'Linux werkt niet', terwijl ik tegen zoveel meer problemen ben tegengekomen op Windows t.o.v. Linux (corruptie, updates die niet installeerde, driver issues, en de grootste: malware).

Maar onderschat ook echt niet hoe MS/Google de mensen beinvloeden. Het is zo'n beetje als een land die het WK koopt, en er dan nep-supporters neerzetten. Met geld is alles te koop, vooral in de techwereld.
Respect niet, vermoed ik.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Dat kan toch niet? Of bedoel je ook een heel nieuw moederbord?
Hoezo kan dat niet? Wat bevat een systeem dan aan onderdelen volgens jou? En wat verandert er als je het systeem vervangt voor wat anders?
Het is leuk maar ook triest dat oude systemen weer terug komen door de crisis die er momenteel is. Gelukkig heb ik destijds geheugen gehaald die toen nog betaalbaar was, en krijgt de Linux-kernel nog heel veel improvements ervoor. :)
Heb een AM5 beneden staan, boven gebruik ik zeer weinig maar heeft wel genoeg schijven om m'n data op 2 plekken te hebben. Het oude systeem dat nog wel werkt, heeft maar 4 SATA aansluitingen en dat is wat weinig als je 3x 3TB, een 1 TB en een 500 GB schijf hebt. :P
HollowGamer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:57:
Bij Debian is dat iets anders, die hebben minder releases, maar dan nog moet ik altijd even zoeken wat nu echt de laatste versie is. Ook geen idee wat LTS of een release is.
Er is bij Debian alleen Stable met 5 jaar support door het Security Team, er na wordt het door een externe partij gedaan. Er is dus geen verschil tussen LTS en release zoals bij Ubuntu.

Gelukkig heeft Debian ook gewoon versienummers en kan je de meest recente release altijd onder de noemer 'stable' vinden. Vandaag is dat Trixie, over 2 jaar zal dat Forky zijn en 1 jaar geleden was dat nog Bookworm. Versienummers 13, 14 en 12 respectievelijk.
himlims_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:10:
En ook complete lulkoek, want MS Office kan prima Open Document Text bestanden openen. Google Docs kan er ook mee overweg. Enige reden wanneer ze het niet kunnen openen, is als een zure beheerder er ontzettend veel moeite heeft gedaan om alles behalve Microsoft formaten te blokkeren en dus heel nauwkeurig OpenDocument formaten direct naar /dev/null verwijst. Of de medewerker die het ontvangt probeert niks (mogelijk omdat die dan op de vingers wordt getikt als het niet het exacte formaat is dat ze intern eisen, .docx) en weigert het al op voorhand.

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Hoezo kan dat niet? Wat bevat een systeem dan aan onderdelen volgens jou? En wat verandert er als je het systeem vervangt voor wat anders?

[...]

Heb een AM5 beneden staan, boven gebruik ik zeer weinig maar heeft wel genoeg schijven om m'n data op 2 plekken te hebben. Het oude systeem dat nog wel werkt, heeft maar 4 SATA aansluitingen en dat is wat weinig als je 3x 3TB, een 1 TB en een 500 GB schijf hebt. :P

[...]

Er is bij Debian alleen Stable met 5 jaar support door het Security Team, er na wordt het door een externe partij gedaan. Er is dus geen verschil tussen LTS en release zoals bij Ubuntu.

Gelukkig heeft Debian ook gewoon versienummers en kan je de meest recente release altijd onder de noemer 'stable' vinden. Vandaag is dat Trixie, over 2 jaar zal dat Forky zijn en 1 jaar geleden was dat nog Bookworm. Versienummers 13, 14 en 12 respectievelijk.

[...]

En ook complete lulkoek, want MS Office kan prima Open Document Text bestanden openen. Google Docs kan er ook mee overweg. Enige reden wanneer ze het niet kunnen openen, is als een zure beheerder er ontzettend veel moeite heeft gedaan om alles behalve Microsoft formaten te blokkeren en dus heel nauwkeurig OpenDocument formaten direct naar /dev/null verwijst. Of de medewerker die het ontvangt probeert niks (mogelijk omdat die dan op de vingers wordt getikt als het niet het exacte formaat is dat ze intern eisen, .docx) en weigert het al op voorhand.
Ik dacht dat je een AM4 CPU/APU wilde plaatsen in een AM3 socket. Excuses als je bedoelt dat je wel het hele systeem hebt vervangen.

Vroeger had ik een laptop waar je CPU nog van kon vervangen, gelukkig deed de BIOS er destijds ook niet moeilijk over. Allemaal dingen die tegenwoordig niet meer kunnen. HDDCaddy enzo lol.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:20:
[...]

Ik dacht dat je een AM4 CPU/APU wilde plaatsen in een AM3 socket. Excuses als je bedoelt dat je wel het hele systeem hebt vervangen.
Jup. Systeem ging op een ochtend nog netjes uit slaapstand, ook weer in slaapstand, maar diezelfde avond wilde 't niet meer. Dus het minimale is vervangen: cpu+mobo+ram. AM4 omdat het nog DDR4 gebruikt en daar is de prijs niet absurd duur geworden (wel duurder, maar niet x5 of meer).

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:41:
[...]

Respect niet, vermoed ik.
Ik weet het niet, kijk maar eens op YouTube, vooral de jeugd valt voor veel PR. Weet nog dat iedereen met die Beats hoofdtelefoons opliep, een waarvan de bas zo hoog stond, dat je niets meer van de muziek zelf mee kreeg.

Zoals gezegd kreeg ik als student alles gratis van Adobe en Microsoft. Voor hun is dat een vroege vendor locking, want studenten weten niet beter. Als je eenmaal Illustrator of Photoshop gewend bent, waarom zou je dan lastig maken en iets als GIMP proberen?

Ben het overigs niet eens met @Hero of Time. Hoewel Microsoft het ODF formaat kan gebruiken, werkt dit doorgaans door hun (bewuste) aanpassingen vaak niet correct in iets als Libre Office. Ze zijn namelijk erg goed in het bewust onklaar maken van de concurrentie.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 21-01-2026 22:26 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:55:
[...]
klopt helemaal - daarom is het zo krom; wetterlijk moet iedere overheid dienst een odt/open-standaard ondersteunen. en technisch kan o365 al jaren met open bestandformaten werken. maar goed, de lokale gemeente blijft het weigeren, ik blijf steenvast een klacht indienen bij ombutsman (waar na 6x nog steeds geen reactie op komt) ... ach je moet maar een hobby hebben :+

//edit; ik ben een "hele goeie" spagetti-code-klopper, maar met de komst van AI maakt het voor mij wel stuk gemakkelijker om fouten eruit te halen, of nieuwe verbeteringen door te voeren. laatst voor het eerst een stukje bash op github gepubliceerd *O*

[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 22-01-2026 11:21 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:25:
Ben het overigs niet eens met @Hero of Time. Hoewel Microsoft het ODF formaat kan gebruiken, werkt dit doorgaans door hun (bewuste) aanpassingen vaak niet correct in iets als Libre Office. Ze zijn namelijk erg goed in het bewust onklaar maken van de concurrentie.
MS bied sinds Office 2007 (ondersteuning kwam meen ik in 2003) de optie om standaard in OpenDocument op te slaan ipv hun Open XML formaat. Er zou geen enkel probleem moeten zijn met een standaard brief die je met LO hebt gemaakt en met MSO opent.

Het wordt idd wel een iets ander verhaal als je uitgebreide opmaak erin gaat gooien, maar dat is andersom net zo'n drama.

Je kan het dus met mij oneens zijn, maar de basis functioneert gewoon prima.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:23

L0g0ff

omg

himlims_ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:10:
[...]

klopt helemaal - daarom is het zo krom; wetterlijk moet iedere overheid dienst een odt/open-standaard ondersteunen. en technisch kan o365 al jaren met open bestandformaten werken. maar goed, de lokale gemeente blijft het weigeren, ik blijf steenvast een klacht indienen bij ombutsman (waar na 6x nog steeds geen reactie op komt) ... ach je moet maar een hobby hebben :+

//edit; ik ben een "hele goeie" spagetti-code-klopper, maar met de komst van AI maakt het voor mij wel stuk gemakkelijker om fouten eruit te halen, of nieuwe verbeteringen door te voeren. laatst voor het eerst een stukje bash op github gepubliceerd *O*
Misschien kan die ombutsman die ODT met je klacht ook niet openen :+

Maar wat moet je 6x naar de gemeente sturen? Een vergunning aanvraag?

En zou je jouw bash code willen delen? Ik ben wel benieuwd maar ik kon geen himlims_ github account vinden.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:35

Internet Janny

He does it for free

Helemaal over van W11 naar Mint 22.3
Jaren terug (tijdperk Ryzen gen 1) al eens Solus als daily driver gehad voor een lange tijd. Maar toch weer overgegaan naar Windows.
Weer even wennen. Het laatste stukje MS is nu de Bing achtergronden, elke dag een andere vind ik wel leuk :p
Alleen ik irriteer me dat de desktop icons niet helemaal links kunnen uitlijnen.

Zero compensation

• Sjah
Welcome to the Force @Internet Janny

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

L0g0ff schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:18:
[...]

En zou je jouw bash code willen delen? Ik ben wel benieuwd maar ik kon geen himlims_ github account vinden.
Ik zocht een tooling die eenvoudig ping uitvoert, input (hosts) via domme text, en output een tabel met resultaten volgens de afmetingen van mijn monitor (zoals “iedereen” heb ik een dual-screen setup, maar dan wel een met een verticaal scherm)

Liep te stoeien met listing, basis was prima, maar Gemini heeft het functioneel verbeterd;

https://github.com/HollandHards/Ping-of-Duty

Aanvullend zocht ik een eenvoudige edoch aanpasbare docker voor een custom favorite-list (ook verticaal) zal vast wel iets vergelijkbaars beschikbaar zijn, maar ik kreeg geen extensie voor Firefox/chrome gevonden. Daarom Gemini om
Hulp gevraagd;

https://github.com/HollandHards/Docked-bookmark-list

Het doet voor mij, wat het moet doen, als ik dit zelfstandig in elkaar had moeten draaien had mij dat aanzienlijk periode gekost, en 101 topics op Tweakers en codebase ofzo :+ via Gemini en heeeel kleinbedrijf van mijzelf, was dit met een dag klaar

• L0g0ff

L0g0ff

omg

himlims_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Ik zocht een tooling die eenvoudig ping uitvoert, input (hosts) via domme text, en output een tabel met resultaten volgens de afmetingen van mijn monitor (zoals “iedereen” heb ik een dual-screen setup, maar dan wel een met een verticaal scherm)

Liep te stoeien met listing, basis was prima, maar Gemini heeft het functioneel verbeterd;

https://github.com/HollandHards/Ping-of-Duty

Aanvullend zocht ik een eenvoudige edoch aanpasbare docker voor een custom favorite-list (ook verticaal) zal vast wel iets vergelijkbaars beschikbaar zijn, maar ik kreeg geen extensie voor Firefox/chrome gevonden. Daarom Gemini om
Hulp gevraagd;

https://github.com/HollandHards/Docked-bookmark-list

Het doet voor mij, wat het moet doen, als ik dit zelfstandig in elkaar had moeten draaien had mij dat aanzienlijk periode gekost, en 101 topics op Tweakers en codebase ofzo :+ via Gemini en heeeel kleinbedrijf van mijzelf, was dit met een dag klaar
Ping of Duty! Heel vet _/-\o_

Misschien even een screenshot maken van je tabs plugin. Dan heb je er ook een beetje beeld bij.

En ken je mtr? Dat gebruik ik zelf als een netwerk niet vertrouw. Enige nadeel van mtr is dat je maar 1 endpoint hebt.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Mag niet blijkbaar

[ Voor 96% gewijzigd door Shinji op 05-02-2026 20:26 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Shinji, welke woorden van de TW waar staat "POST VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB" snap je niet? Dus, hop, eigen topic en wees volledig.

• Shinji
  • Nu online
Hero of Time schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:12:
@Shinji, welke woorden van de TW waar staat "POST VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB" snap je niet? Dus, hop, eigen topic en wees volledig.
Je stelt zelf ook een vraag ;)

Soms is het nuttig om kort even te polsen of iets een bekends iets is of dat je er helemaal in moet duiken. Als er een paar mensen hadden geroepen ja ik ook, is het waarschijnlijk een bug ergens en wacht ik af tot het gefixt is.

Ik heb de topic warming gemist.

• RobertMe
Wat je moet doen is gewoon een beetje lopen mopperen. Dan krijg je vanzelf wel reacties als anderen dat wel / niet hebben en stel je geen vraag.

Heb ik een tijdje terug ook een aantal keren gedaan, was zeer succesvol :+

• Jazzy
  • Laatst online: 22:56

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Shinji schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:29:
[...]
Je stelt zelf ook een vraag ;)
Zonder het gezag van mijn collega te willen ondermijnen moest ik hier wel even om lachen. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Hier de afgelopen week bezig om een klein stukje software te compileren op mijn antieke RS/6000's. Rol echt van het ene probleem in het andere tot het punt dat ik het even helemaal zat ben en echt iets anders moet doen. Sowieso al een hele leercurve als je niets weet van compilers, make, cmake, headers, libraries en dat soort dingen en dan ook nog steeds moet troubleshooten.

Wat wel leuk is, op één of andere manier heb ik nu ineens 7 verschillende RS/6000's en ze werken allemaal. Er is er net eentje opgehaald door iemand van de kerncentrale in Borssele waar ze iets moeten met één of ander bestandsformaat. Eh, heb er dus nog 6 nu. :)

• HollowGamer
  • Niet online
Jazzy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:44:
Hier de afgelopen week bezig om een klein stukje software te compileren op mijn antieke RS/6000's. Rol echt van het ene probleem in het andere tot het punt dat ik het even helemaal zat ben en echt iets anders moet doen. Sowieso al een hele leercurve als je niets weet van compilers, make, cmake, headers, libraries en dat soort dingen en dan ook nog steeds moet troubleshooten.

Wat wel leuk is, op één of andere manier heb ik nu ineens 7 verschillende RS/6000's en ze werken allemaal. Er is er net eentje opgehaald door iemand van de kerncentrale in Borssele waar ze iets moeten met één of ander bestandsformaat. Eh, heb er dus nog 6 nu. :)
Beter in een eigen topic, niemand heeft hier een antieke RS.

• synoniem
  • Niet online
HollowGamer schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:39:
[...]

Waarom het is gewoon *nix en kan best leerzaam zijn. Ik heb in het verleden met Sun, Apollo, Digital en HP gewerkt maar niet met RS systemen dus ik ben best wel nieuwsgierig.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:39:
[...]

Dat heeft 'ie ook: Cmake compiler fout: Unknown extension ".c" for file
Z'n post hier is meer "ik doe wat met AIX en nu heb ik opeens 7 systemen staan en is er zelfs 1 opgehaald door een bedrijf". Puur en alleen ter informatie dat zulke oude hardware nog steeds gebruikt wordt en rete stabiel blijkt, of iig bijzonder.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Vrijmibo is zwaar gevallen; remote access naar privé/hobby server is niet meer mogelijk. Ergens een fuckup gemaakt met ssh-sleutels, maar had niets met whiskey te doen :+ Proost, en happy weekend (watbenjedan.nl)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Grrrr :( Freaking AI tools :+

Ik ben een aardige spaghetti-code-programmamaker :9 Maar echt serieus programma’s maken, kost mij uuuuren

Lange leve AI tools, nodige leuke en handige tools mee kunnen maken. Maar vandaag een harde les geleerd: die AI tools zijn slim, maar tot zekere hoogte.

zowel Claude, Gemini, ChatGPT en grok; gaan allemaal kei hard onderuit na “x” tijd.

heb een tooltje bedacht, en deze opdracht (+de 50 additionele prompts) door de bovenstaande AI modellen laten bouwen; resultaat best indrukwekkend, maar allemaal gaan ze “op hun bek” na 3-4uur code poepen.

- ineens een fallback naar oude release

- reeds geïmplementeerde functies ongedaan maken of vergeten

- taal model en input ineens omzetten naar Chinees (nee echt !)

- lopende sessie de eerdere opdrachten vergeten

Wel bizar om te ervaren. Maar goed, ik heb mijn PWA app vol Google/chromebook, maar vraag niet hoe

//edit; is dit NOS relevant? Mweh, mijn toepassing wel , deze post discutabel. Had niet gezien dat laatste in de draad was, anders vorige reactie gewijzigd

[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 12-02-2026 01:45 ]

• Liegebeest
  • Laatst online: 18-02 16:18
zowel Claude, Gemini, ChatGPT en grok; gaan allemaal kei hard onderuit na “x” tijd.
U heeft zojuist de grenzen van het “context window” ontdekt.

Die wordt niet bepaald door tijd, maar door de hoeveelheid tokens die jij er in stopt en de AI uitpoept. En vaak worden alle voorgaande in- en output meegenomen bij een nieuwe volgende prompt.

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
Jazzy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:44:
Er is er net eentje opgehaald door iemand van de kerncentrale in Borssele waar ze iets moeten met één of ander bestandsformaat. Eh, heb er dus nog 6 nu. :)
Wat gaaf, dat hè met iets dat voor ons hobby is, zo’n belangrijke toko hebt kunnen helpen. Hoe hebben ze jou überhaupt opgespoord?!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Liegebeest schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:35:
[...]

U heeft zojuist de grenzen van het “context window” ontdekt.

Die wordt niet bepaald door tijd, maar door de hoeveelheid tokens die jij er in stopt en de AI uitpoept. En vaak worden alle voorgaande in- en output meegenomen bij een nieuwe volgende prompt.
Dat dus- wist niet van bestaan probleem af. Vind maar onlogisch. Lees dat je periodiek een nieuwe sessie moet starte, ipv uren door werken in eenzelfde sessie. Dacht initeel dat door Gemini kwam. Maar ervaar dat dus ook bij de andere AI diensten (stiekem toch niet zo slim die ai)

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Liegebeest schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:39:
Wat gaaf, dat hè met iets dat voor ons hobby is, zo’n belangrijke toko hebt kunnen helpen. Hoe hebben ze jou überhaupt opgespoord?!
Via onderzoeksplatform Marktplaats. :)

Had er twee op Martkplaats staan, eentje met maximaal geheugen en een dikke schijf en eentje die ik uit reserve-onderdelen had opgebouwd. Die man kwam voor die laatste maar toen ik begreep waar het voor was geadviseerd om die andere mee te nemen. Ze zijn er druk mee bezig daar, gisteren nog even ge-appt over een BlueSCSI interface. :)

Vanmiddag komt er iemand uit België die twee weken geleden al vroeg of ik er eentje voor hem vast wilde houden. Net zoals ik naar Duitsland reed om er een aantal te kopen, komt hij 3,5 uur in de auto om bij mij een RS/6000 te halen. Leuk om te zien dan er nog zo veel interesse is voor oude Unix machines.

Mijn focus ligt inmiddels nog steeds op het compileren. Heb cmake niet kunnen laten werken met gcc en dat pad voorlopig even losgelaten. Mijn andere projectje is om Gnome 2.6 op AIX te draaien maar door sites die wegvielen en issues met Internet Archive heb ik maar een deel van de RPMs kunnen bemachtigen. Voor de rest heb ik de SRPM en voor drie bestanden zal het met een iets nieuwere versie moeten werken.

Anyway, dat is het project voor de komende dagen.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jazzy schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:29:
[...]
Via onderzoeksplatform Marktplaats. :)

en geleden al vroeg of ik er eentje voor hem vast wilde houden. Net zoals ik naar Duitsland reed om er een aantal te kopen, komt hij 3,5 uur in de auto om bij mij een RS/6000 te halen. Leuk om te zien dan er nog zo veel interesse is voor oude Unix machines.
Mijn eerste 'beheer' functie was op een IBM AS/400 - die (en zoń rs/6000) worden heden dag nog steeds gebruikt! een AS/400 (antiek) draait nog in productie bij peugeot nederland (hangt letterlijk een rood/wit lint omheen). Ziekenhuis amsterdam staat nog een AS/400 data te poepen. Schiphol heeft die serie antieke machines 2jr geleden pas uitgefaseerd. Dan heb ik het over hardware van 20-25jr oud ofzo (bizar)

weet dat in duitsland dat soort bakken meer gebruik worden dan in nederland, maar kennis (beheerders) zijn er nauwelijks nog te vinden. meeste zijn met pensioen :+ google maar eens naar vacatures voor dat soort bakken .... die liggen nog vele male hoger dan een duure cisco/sharepoint-expert

• Liegebeest
AS/400 was weer een heel ander beestje dan Unix-systemen, maar dat is ook de tijd waarin ik opgroeide.

Ik zou nog wel eens een Sun V240 willen hebben, puur uit nostalgie. Ik ben begonnen met Solaris 6 systemen; vandaar.

Echt gaaf Jazzy, dat je ze zo hielp.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 01:42:
//edit; is dit NOS relevant? Mweh, mijn toepassing wel , deze post discutabel. Had niet gezien dat laatste in de draad was, anders vorige reactie gewijzigd
Maar als je had bewerkt ipv een nieuwe post hadden we je bericht niet gezien. ;) Post gewoon lekker een nieuw bericht als je de laatste was en het is ondertussen een dag later.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

himlims_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 01:42:
Grrrr :( Freaking AI tools :+

Ik ben een aardige spaghetti-code-programmamaker :9 Maar echt serieus programma’s maken, kost mij uuuuren

Lange leve AI tools, nodige leuke en handige tools mee kunnen maken. Maar vandaag een harde les geleerd: die AI tools zijn slim, maar tot zekere hoogte.

heb een tooltje bedacht, en deze opdracht (+de 50 additionele prompts) door de bovenstaande AI modellen laten bouwen; resultaat best indrukwekkend, maar allemaal gaan ze “op hun bek” na 3-4uur code poepen.

- ineens een fallback naar oude release

- reeds geïmplementeerde functies ongedaan maken of vergeten

- taal model en input ineens omzetten naar Chinees (nee echt !)

- lopende sessie de eerdere opdrachten vergeten

Wel bizar om te ervaren. Maar goed, ik heb mijn PWA app vol Google/chromebook, maar vraag niet hoe

Opknippen in kleine brokjes is een optie. Maar het is vooral afhankelijk van de gebruikte tooling/scaffolding en uiteraard de grote van je context window. Zelf gebruik ik heel de dag claude code cli in mijn terminal.

Die heb ik deze week zelfs uit laten zoeken waarom mijn chunks (immutable layer diffs) zo groot zijn van mijn linux image na een verse build. Ondanks dat er vrijwel geen changes waren. Alsnog weten terug te schroeven van 3.6 naar 2.1GB per update.

Claude trekt dan alle layers naar binnen begint alles te analyseren, gaat zelf online en via github issues opzoek en komt echt wel met hele goede informatie terug.

Maar ik merk dat opus 4.6 wel echt taai begint te worden. Antwoorden zijn echt wel goed maar het duurt zooo lang als je zit te wachten. En dan activeer je fast modus en dan ben je zo weer door je rate limit heen.

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 08:47

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

L0g0ff schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:34:
[...]

Opknippen in kleine brokjes is een optie. Maar het is vooral afhankelijk van de gebruikte tooling/scaffolding en uiteraard de grote van je context window. Zelf gebruik ik heel de dag claude code cli in mijn terminal.

Die heb ik deze week zelfs uit laten zoeken waarom mijn chunks (immutable layer diffs) zo groot zijn van mijn linux image na een verse build. Ondanks dat er vrijwel geen changes waren. Alsnog weten terug te schroeven van 3.6 naar 2.1GB per update.

Claude trekt dan alle layers naar binnen begint alles te analyseren, gaat zelf online en via github issues opzoek en komt echt wel met hele goede informatie terug.

Maar ik merk dat opus 4.6 wel echt taai begint te worden. Antwoorden zijn echt wel goed maar het duurt zooo lang als je zit te wachten. En dan activeer je fast modus en dan ben je zo weer door je rate limit heen.
Heb jij dat $100 per maand account? :o
Ik vind het fascinerend hoor, de wereld van de AI cli tools. Interessant om te lezen hoe jij dat gebruikt.

while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done

• HollowGamer
  • Niet online
Kijken jullie ook zo uit naar de nieuwe Plasma release? :)

Kennelijk heel veel verbeteringen (zoals nieuwe login manger) en kleine tweaks. Weet iemand of dit op Fedora 43 komt? Anders moet ik denk ik de bèta maar weer gaan draaien.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, de vernieuwingen die voor 6.6 waren aangekondigd waren al mooi en de recente roadmap voor 6.7 is nog mooier.

Had afgelopen maandag m'n systeem weer eens bijgewerkt na ruim een maand omdat ik 'm telkens in slaapstand gooi. Reden voor de updates was het crashen van Plasmashell en dan op zo'n manier, veroorzaakt door een verslikking van de amdgpu module, dat ik een reboot zou doen. Kreeg hiermee ook de KDE Apps versie 25.12 mee. Kijk niet vaak naar de context menu's in Dolphin, maar vond die voor mappen wel nice. Filelight (schijf gebruik, treesize zeg maar) direct mogelijk als je die geïnstalleerd hebt en mappen een kleur of icoon geven.

Ben ook wel benieuwd wat ze met het login manager doen, want dat is nu nog sddm, maar valt niet onder de KDE project. Vroeger was er KDM als KDE tegenhanger voor GDM van Gnome, maar dat is uiteindelijk doodgebloed.

• HollowGamer
  • Niet online
@Hero of Time Ik word helemaal gek van alle GPU crashes de laatste tijd. Het lijkt zowel amdgpu en NVIDIA te zijn. Intel heb ik ook, maar die loopt flink achter zeg, nog niet eens overclock of fan control.

Wat lijkt te werken zijn bepaalde features uit te schakelen op gebied van powesaving. Nooit geweten dat het ook iets met Plasma te maken kan hebben?

Wat ik heb begrepen is het een fork van SDDM, maar dan bepaalde zaken eruit gesloopt (Xorg, theme support, etc.). Mocht je nog op X werken, dan moet je sowieso niet overstappen.

[ Voor 20% gewijzigd door HollowGamer op 12-02-2026 22:32 ]

• RobertMe
Hero of Time schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:28:
Ben ook wel benieuwd wat ze met het login manager doen, want dat is nu nog sddm, maar valt niet onder de KDE project.
Volgens mij is er ook eens sprake van geweest om aan SDDM bij te dragen of in KDE (project) op te nemen.

Nu werkt het in ieder geval voor geen meter met Wayland. Of mijn setup is verkeerd, kan natuurlijk ook. Kwin als compositor voor SDDM. Zijn toch wel wat quirks waar Kwin gedrag triggert op het login scherm waar je dat niet verwacht / nergens op slaat. (Alhoewel ik even geen voorbeeld kan bedenken :p)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@HollowGamer, ja, wel een beetje vreemd in gedrag idd. PC thuis is volledig AMD en daar dus wat rariteit soms met plasmashell die crashte, waardoor m'n panels, desktop en widgets even weg zijn. Op m'n werk heb ik een laptop met Intel cpu en iGPU, ook Debian Sid met Plasma en geen enkel probleem hiermee. Maar nou haalt die hooguit een uptime van 5 dagen, maandag gaat 'ie aan, rest van de week in hibernate/slaapstand en vrijdag dan weer uit. Terwijl de PC veel langer blijft 'draaien' met slaapstand.

@RobertMe, zou wel handig zijn als je een quirk kan noemen. Enige die ik had nadat ik SDDM op Wayland zette door kwin als compositor in te stellen zoals het op de Arch wiki staat was dat bij m'n dual monitor configuratie thuis 1 scherm heel groot was, alsof er een schaal van 150% of 200% werd toegepast. Maar dat is te fixen door je eigen schermconfiguratie over te nemen naar de home van sddm. Daar is een knop voor in SystemSettings onder 'Colors & Themes, Login Screen (SDDM)'. Maar als je meerdere schermindelingen hebt, worden die allemaal meegenomen terwijl je alleen je huidige zou willen. Dan moet je het bestand aanpassen of je eigen bestand hernoemen, nieuwe indeling opslaan en die dan overnemen.

• RobertMe
Hero of Time schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:45:
@RobertMe, zou wel handig zijn als je een quirk kan noemen.
Uiteraard :p Volgens mij was het iets van shortcuts die werken of zo. Zeg maar de categorie dat je zou kunnen Alt+Tab-en dan dus een overzicht van vensters krijgt (met dan uiteraard maar één venster). Of iets van andere shortcuts / "effecten" / .... Ik weet het niet meer precies. Staat me alleen bij dat ik ooit eens "iets" deed met een onverwacht resultaat en dacht "owja, Kwin is de compositor en dit is gewoon Kwin gedrag".

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Vishari Beduk schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Heb jij dat $100 per maand account? :o
Ik vind het fascinerend hoor, de wereld van de AI cli tools. Interessant om te lezen hoe jij dat gebruikt.
18 euro ex btw. Deze 2 weken was er een 42 euro (50 dollar) tegoed die je kon claimen. Nu kan je al je over je rate limit gaan en worden er credits afgeschreven ipv een hard lock. Maar dat is wel nodig. Die opus 4.6 is duur.

Ander leuk ding is dat ik laatst de prtg powershell git repo had gedownload. Je geeft dan een /init. Claude pluist alles uit en daarna zeg je ik wil x of y doen en dat ding spuugt instant alle codeblokken voor je uit.

Zo doe ik dat ook met mcp's voor jira/confluence. En ook voor verschillende websites. Of gisteren liet ik hem mijn plymouth theme aanpassen in mijn linux image repo. Alles vanaf de cli. En als je github pipeline goed ingesteld staat en je zegt "commit en push maar" dan is 1 min later je website aangepast.

• Liegebeest
L0g0ff schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:25:
[...]
Zo doe ik dat ook met mcp's voor jira/confluence. En ook voor verschillende websites. Of gisteren liet ik hem mijn plymouth theme aanpassen in mijn linux image repo. Alles vanaf de cli. En als je github pipeline goed ingesteld staat en je zegt "commit en push maar" dan is 1 min later je website aangepast.
Ik zou dat allemaal eens live in een goede demo moeten zien want aan de ene kant kan ik me er maar slecht een beeld van vormen, waardoor ik het aan de andere kant voor geen cent vertrouw.

Zelf proberen zit er niet in omdat ik zelf eigenlijk niets programmeer, noch een project heb wat ik durf over te laten aan zoiets.

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 08:47

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Liegebeest schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:13:
[...]
Zelf proberen zit er niet in omdat ik zelf eigenlijk niets programmeer, noch een project heb wat ik durf over te laten aan zoiets.
Alles wat AI kan wijzigen van tevoren backup-en ;)
Makkelijkst is om het direct op een kosteloze git repo te zetten. Dan kan je ook makkelijk de wijzigen zien en eventueel ook weer terugdraaien,

while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Liegebeest schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:13:
[...]

Ik zou dat allemaal eens live in een goede demo moeten zien want aan de ene kant kan ik me er maar slecht een beeld van vormen, waardoor ik het aan de andere kant voor geen cent vertrouw.

Ik ben ook geen ontwikkelaar. Maar devops en git gaan me goed af. Het mooie van git is wanneer je git init in een folder typt vanaf dan alle changes worden bijgehouden. Als je dan je changes commit dan is het pas definitief. Als je dan weer iets wijzigt dan zie je exact wat er gemuteerd is. Dat kun je dan reviewen en als je het er mee eens bent commit je het opnieuw. En je kunt zo ook altijd weer alles terugdraaien. Dit werkt perfect in teamverband maar ook als je AI bestanden laat aanpassen in een folder.

Vandaag had ik issues met mijn citrix client. Als ik dan zeg kill even mijn citrix client dan krijg je eerst het onderzoekje en daarna een voorstel om alle icaclient processen te killen.

Ik zal later eens een gif in elkaar zetten en even delen hier.

• Shinji
  • Nu online
Wat me opvalt, ik draai nu een jaar Fedora (43 nu) en daarvoor KDE Plasma, of hoe heet hun eigen distro ook alweer. Maar dat er gewoon elke dag een update is van 1 - 3GB ongeveer. Ik vind dat best veel.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:09:
[...]

Uiteraard :p Volgens mij was het iets van shortcuts die werken of zo. Zeg maar de categorie dat je zou kunnen Alt+Tab-en dan dus een overzicht van vensters krijgt (met dan uiteraard maar één venster). Of iets van andere shortcuts / "effecten" / .... Ik weet het niet meer precies. Staat me alleen bij dat ik ooit eens "iets" deed met een onverwacht resultaat en dacht "owja, Kwin is de compositor en dit is gewoon Kwin gedrag".
Ah, ik druk niet zomaar op willekeurige knoppen, ik klik op de sessie die ik wil als ik iets anders dan de default wil (oftewel, verandert nooit) en typ dan m'n wachtwoord in. Maar heb je zoals op de Arch wiki staat ook '--no-global-shortcuts' toegevoegd aan het kwin commando in sddm.conf snippet?
Shinji schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:08:
Wat me opvalt, ik draai nu een jaar Fedora (43 nu) en daarvoor KDE Plasma, of hoe heet hun eigen distro ook alweer. Maar dat er gewoon elke dag een update is van 1 - 3GB ongeveer. Ik vind dat best veel.
KDE Neon, wat niet meer is dan Ubuntu LTS met upstream PPA. Elke dag, of iig met grote regelmaat, updates van minstens 1 GB op Fedora is best bizar eigenlijk. Je ziet welke packages er bijgewerkt worden? Je kan altijd zien wat er is gedaan met 'dnf history'.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Liegebeest schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:12:
Echt gaaf Jazzy, dat je ze zo hielp.
Gast. Bakje koffie gegeven, half uurtje gekletst, paar honderd euro in ontvangst genomen en meegelopen naar de auto. :)

Tweede systeem is inmiddels in België bij iemand met 100 (!) oude Unix machines die nu zijn eerste RS/6000 bij mij kwam ophalen. Ook best bijzonder. Had ook een AS/400 trouwens.

• RobertMe
Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:41:
[...]

Ah, ik druk niet zomaar op willekeurige knoppen, ik klik op de sessie die ik wil als ik iets anders dan de default wil (oftewel, verandert nooit) en typ dan m'n wachtwoord in. Maar heb je zoals op de Arch wiki staat ook '--no-global-shortcuts' toegevoegd aan het kwin commando in sddm.conf snippet?
Nah, ik weet ook niet meer wat het was. Of het nu een shortcut of iets anders was. Ik deed semi random iets en toen dacht ik "huh? Owja, is gewoon Kwin".
Ga me er verder ook niet druk om maken :p Als de release schijnbaar komende woensdag is zal ik het volgend weekend wel kunnen upgraden :p

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat ik minstens een week of langer moet wachten, de Debian package maintainer voor KDE is niet altijd de snelste. Het heeft ook een paar maanden geduurd toen 6.0 uit kwam.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou lekker dan, had net weer dat Plasmashell onderuit ging. Journal heeft dan deze regel:
code:
1
kernel: amdgpu 0000:03:00.0: amdgpu: VM memory stats for proc plasmashell(1643) task plasmashel:cs0(1631) is non-zero when fini
Ja, het eindigt echt met 'fini'. Device adres is van m'n 7900 XTX. Een vram memory leak zou onwaarschijnlijk zijn, met 24 GB vram en op dit moment maar 3,1 GB in gebruik.

• Shinji
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:41:
[...]

[...]

KDE Neon, wat niet meer is dan Ubuntu LTS met upstream PPA. Elke dag, of iig met grote regelmaat, updates van minstens 1 GB op Fedora is best bizar eigenlijk. Je ziet welke packages er bijgewerkt worden? Je kan altijd zien wat er is gedaan met 'dnf history'.
Ah ja, die idd, ik zal straks eens in die history kijken, vandaag was het 1,9GB ofzo. Zoveel bijzonders heb ik niet draaien, Firefox, Chromium, VS Code, Zed, OBS en teams4linux maar die update niet automatisch.

• HollowGamer
  • Niet online
Shinji schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:08:
Dat is helaas (nog) normaal. Er is werk voor delta updates, maar voor nu zou ik kiezen voor Fedora of Ublue images als alternatief.

• Shinji
  • Nu online
HollowGamer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Dat is helaas (nog) normaal. Er is werk voor delta updates, maar voor nu zou ik kiezen voor Fedora of Ublue images als alternatief.
Ik draai ook Fedora, en dan nog steeds zijn het gewoon vaak updates en die zijn dan ook vaak vrij groot.

Net even gekeken, en heb op mijn laptop denk ik eergisteravond updates gedaan, en nu staan er weer een kleine 500MB. Via dnf history list zie ik alleen mijn cli geschiedenis en ik doe meestal via de package manager updaten en die zie ik niet in de dnf history terug, zal vast ook wel ergens te vinden zijn.

In elk geval, die bijna 500MB is dus niet wat die gaat downloaden, maar de geinstalleerde grote lijkt het, dus dat vertekend misschien al wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQJ6CJGJWlUJwUhEVIU_OVrnQlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSIEMYAvO1JkJ7nPZzqmsrrW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Shinji op 13-02-2026 22:09 ]

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:12
Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:19:
Nou lekker dan, had net weer dat Plasmashell onderuit ging. Journal heeft dan deze regel:
code:
1
kernel: amdgpu 0000:03:00.0: amdgpu: VM memory stats for proc plasmashell(1643) task plasmashel:cs0(1631) is non-zero when fini
Ja, het eindigt echt met 'fini'. Device adres is van m'n 7900 XTX. Een vram memory leak zou onwaarschijnlijk zijn, met 24 GB vram en op dit moment maar 3,1 GB in gebruik.
Probleem met AMD in ieder geval, niet KDE. :)

• RobertMe
Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:04:
Ik denk dat ik minstens een week of langer moet wachten, de Debian package maintainer voor KDE is niet altijd de snelste. Het heeft ook een paar maanden geduurd toen 6.0 uit kwam.
Eigenlijk weet ik ook helemaal niet hoe snel Arch is :p Vroeger lange tijd de kde-testing (+ testing zelf) repos gedraaid, maar dat doe ik ook al jaren niet meer. Vandaag even gekeken en blijkbaar is het sowieso wat aangepast. Het is nu kde-unstable (maar nog steeds releases, alpha, beta, rc, geen git nightly of zo), en na release gaat het eerst nog langs extra-testing. Kan dus zomaar wat langer overheen gaan. (Met release naar extra-testing en dan paar dagen / weekje later naar extra?)

Van Manjaro op mijn werk laptop kan ik mij wel herinneren dat die super traag zijn. Laptop heb ik in ~april '24 gekregen, KDE 6.0 release was zo te zien in februari. En ik heb die toen met de unstable repos op gezet om in een keer KDE 6 te krijgen. En het heeft toen ook nog maanden geduurd meen ik voordat die in stable zat. En ook de minor releases lopen ze gevoelsmatig minimaal een maand of zo achter. IIRC is er nog een release geweest met wat flinke verbeteringen die ik wel op mijn prive systemen had maar lang geduurd heeft voordat het in Manjaro zat.

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Eigenlijk weet ik ook helemaal niet hoe snel Arch is :p Vroeger lange tijd de kde-testing (+ testing zelf) repos gedraaid, maar dat doe ik ook al jaren niet meer. Vandaag even gekeken en blijkbaar is het sowieso wat aangepast. Het is nu kde-unstable (maar nog steeds releases, alpha, beta, rc, geen git nightly of zo), en na release gaat het eerst nog langs extra-testing. Kan dus zomaar wat langer overheen gaan. (Met release naar extra-testing en dan paar dagen / weekje later naar extra?)

Van Manjaro op mijn werk laptop kan ik mij wel herinneren dat die super traag zijn. Laptop heb ik in ~april '24 gekregen, KDE 6.0 release was zo te zien in februari. En ik heb die toen met de unstable repos op gezet om in een keer KDE 6 te krijgen. En het heeft toen ook nog maanden geduurd meen ik voordat die in stable zat. En ook de minor releases lopen ze gevoelsmatig minimaal een maand of zo achter. IIRC is er nog een release geweest met wat flinke verbeteringen die ik wel op mijn prive systemen had maar lang geduurd heeft voordat het in Manjaro zat.
Arch wacht meestal altijd op de .1 release. Dit deden ze bij Gnome ook altijd, bij KDE was dit dacht ik ook zo.

Debian is voor mij niet serieus te nemen. Waarom mensen het super stabiel noemen met allemaal oude meuk, snap ik niet. Dan heb je ook nog de non-free repo voor codecs en firmwares, iets dat Arch wel gewoon kan.

Ik vind juist dat Debian de Linux markt tegenhoud met hun trage updates. Geloof dat 90% van hun users nog op Xorg draait, want 'het werkt', maar wel zeurt als een app ontwikkelaar zegt geen tijd meer heeft het nog te ondersteunen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:25
Jazzy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Gast. Bakje koffie gegeven, half uurtje gekletst, paar honderd euro in ontvangst genomen en meegelopen naar de auto. :)

Tweede systeem is inmiddels in België bij iemand met 100 (!) oude Unix machines die nu zijn eerste RS/6000 bij mij kwam ophalen. Ook best bijzonder. Had ook een AS/400 trouwens.
Geweldig. Doet me denken aan deze gozer.
Tot een kleine 10 jaar geleden had ik ook een verzameling van zo'n 50 machines, maar op een gegeven moment bijna alles weggedaan/weggegeven. Ook voornamelijk oude unix machines: Vax, PA-RISC, SGI, Sun, Alpha, Itanium, zat best bijzonder spul tussen.
Van de nieuwprijs van het hele spul zou je een aardig huis kunnen kopen, maar in de huidige tijd kun je er weinig mee. Behalve een beetje nostalgisch mee prutsen of wachten op een bijzonder moment totdat iemand er echt eentje nodig heeft die nog draait :)

• synoniem
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Arch wacht meestal altijd op de .1 release. Dit deden ze bij Gnome ook altijd, bij KDE was dit dacht ik ook zo.

Debian is voor mij niet serieus te nemen. Waarom mensen het super stabiel noemen met allemaal oude meuk, snap ik niet. Dan heb je ook nog de non-free repo voor codecs en firmwares, iets dat Arch wel gewoon kan.

Ik vind juist dat Debian de Linux markt tegenhoud met hun trage updates. Geloof dat 90% van hun users nog op Xorg draait, want 'het werkt', maar wel zeurt als een app ontwikkelaar zegt geen tijd meer heeft het nog te ondersteunen.
Ik ben juist blij met Debian stable. Ik heb met andere distro's regelmatig gezeik gehad dat spullen niet werkte of dependency problemen opleverde. Voor een experimenteer desktopsysteem of mijn server homelab maakt het me niet zoveel uit maar alles wat in productie staat moet gewoon stabiel draaien.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

surcharge schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:56:
[...]

Probleem met AMD in ieder geval, niet KDE. :)
Nou.... het is al vaker gebeurt dat KDE iets deed dat uniek was en daardoor de videodriver liet crashen of iig instabiliteit veroorzaakte. Het is dus niet helemaal aan AMD te rekenen. Bovendien had ik dit een aantal Plasma versies terug niet. Maar tegelijkertijd is ook de kernel en andere libraries bijgewerkt.
Debian is voor mij niet serieus te nemen.
Dan kunnen we jou ook niet serieus nemen met zo'n kortzichtige opmerking. 8)7
Waarom mensen het super stabiel noemen met allemaal oude meuk, snap ik niet. Dan heb je ook nog de non-free repo voor codecs en firmwares, iets dat Arch wel gewoon kan.
En Arch heeft de reputatie regelmatig om te vallen. Leuk dat je codecs hebt, maar als je systeem zo instabiel is al wat heb je er alsnog geen fluit aan. :)

Dat is uiteraard wat gechargeerd gezegd. Maar Debian heeft een duidelijke filosofie en houd zich hier aan. Arch doet maar wat en lijkt geen enkele richting of regels te hebben voor het toelaten van software. Vrijheid of anarchie, het is maar net hoe je er naar kijkt.
Werkelijk? Volgens mij moet je je beeld eens vernieuwen en niet vast houden aan hoe het in de jaren '90 en '00 was. Debian is vele malen stabieler dan Ubuntu ooit zal zijn, zelfs dan hun LTS. En vind je hetzelfde van Red Hat, dat ze traag zijn met updates en de markt tegenhouden?

De markt wil stabiele systemen hebben. En er is een hele goede reden waarom RHEL en Debian het meest gebruikt worden hiervoor en niet iets als Arch.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Debian is voor mij niet serieus te nemen.
Ah, weer een Arch fanboy. Die denken altijd het evangelie te moeten prediken 🤣. Alleen is het hier niet de Bible Belt...

Er zijn Linux-gebruikers die wat anders te doen hebben dan elke dag updates te draaien en dan dingen te moeten fiksen omdat je per sé de laatste release moet hebben. Mijn systemen moeten werken, mijn hobby's zijn de dingen die op die systemen draaien, niet die systemen zelf. Ik wil mijn tijd niet in mijn OS steken.

Been there, done that. Got the T-shirt.
'De markt'? Waar heb je het in godsnaam over.

Ik draai al jaren Wayland, maar dat ging gelukkig op AMD GPU's sneller dan op andere. Zodra Debian dat aanbood omgeschakeld (ook al omdat Gnome dat als harde eis had op bepaald punt) en niet meer omgekeken. Geen centje pijn.

Als jij Arch geweldig vindt dan is dat goed voor jou, maar probeer het anderen niet door de strot te rammen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• surcharge
Hero of Time schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 00:27:
[...]

Nou.... het is al vaker gebeurt dat KDE iets deed dat uniek was en daardoor de videodriver liet crashen of iig instabiliteit veroorzaakte. Het is dus niet helemaal aan AMD te rekenen. Bovendien had ik dit een aantal Plasma versies terug niet. Maar tegelijkertijd is ook de kernel en andere libraries bijgewerkt.
De meeste interactie tussen Plasma en de kernel driver gaat via libraries zoals vulkan en GBM.
Gezien de foutmelding zou ik toch echt zeggen of de kernel driver zelf.
Warschijnlijk praat plasma alleen direct met de driver voor het configureren en presentatie op het beeldscherm.

[ Voor 5% gewijzigd door surcharge op 14-02-2026 10:27 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

surcharge schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:06:
[...]

De meeste interactie tussen Plasma en de kernel driver gaat via libraries zoals vulkan en GBM.
Gezien de foutmelding zou ik toch echt zeggen of de kernel driver zelf.
Warschijnlijk praat plasma alleen direct met de driver voor het configureren en presentatie op het beeldscherm.
Goed mogelijk hoor. Wilde alleen aangeven dat KDE in het verleden via libraries dingen wilde dat in de driver niet lekker kon. Om de kernel module (driver) uit te sluiten zou ik een oudere kernel moeten installeren van de tijd toen dit niet gebeurde en zien of Plasmashell nog steeds herstart. Het is alleen heel lastig te reproduceren, want ik doe niks speciaals. Zit video's te kijken en dat is 't. Meestal in fullscreen, maar niet altijd.

Na de kernel regel in het log staat daarna dat plasmashell sloot en 3,1 GB geheugen gebruikte. Dat zou natuurlijk ook gewoon kunnen, memory leak en crasht daardoor omdat het niet meer kan/mag gebruiken door opgegeven beperkingen.

• surcharge
De foutmelding geeft een indicatie dat het gebeurt tijdens het vrijmaken van de adresruimte zelf, dus als het onvrijwillig is dan let AMD niet op bij het opruimen nadat een proces gekilld is.

• HollowGamer
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:18:
[...]

Ah, weer een Arch fanboy. Die denken altijd het evangelie te moeten prediken 🤣. Alleen is het hier niet de Bible Belt...

Er zijn Linux-gebruikers die wat anders te doen hebben dan elke dag updates te draaien en dan dingen te moeten fiksen omdat je per sé de laatste release moet hebben. Mijn systemen moeten werken, mijn hobby's zijn de dingen die op die systemen draaien, niet die systemen zelf. Ik wil mijn tijd niet in mijn OS steken.

Been there, done that. Got the T-shirt.

[...]

'De markt'? Waar heb je het in godsnaam over.

Ik draai al jaren Wayland, maar dat ging gelukkig op AMD GPU's sneller dan op andere. Zodra Debian dat aanbood omgeschakeld (ook al omdat Gnome dat als harde eis had op bepaald punt) en niet meer omgekeken. Geen centje pijn.

Als jij Arch geweldig vindt dan is dat goed voor jou, maar probeer het anderen niet door de strot te rammen.
Op dit moment draai ik helemaal geen Arch Linux, dus die woorden zou ik terugnemen. Momenteel draai ik Fedora op al mijn devices, waarvan sommige de Ublue stable images (het is Fedora, maar met drivers voor NVIDIA included).

Fedora is wat mij betreft de sweetspot. Je pushed redelijk op tijd updates, maar pas met een nieuwe release, ga je over op iets nieuws.

Dus ik ben helemaal geen Arch fanboy. Heb het jaren gedraaid, maar ik ben nu wel klaar met al dat tweaken en te veel zelf doen. Zelf heb ik nooit instabiliteit ervaren op Arch. Sterker nog, met backports van Debian/Ubuntu had ik juist issues, aangezien zij dus een fix hadden toegepast op een oudere versie. Dat was ook raar voor de developer, die zei het in 3.1.1 te hebben gefixed, en Debian deed dan allemaal patches toepassen op 3.0.

Mijn probleem met Debian is duidelijk. Mensen blijven op Xorg steken, die wordt niet meer onderhouden, maar diezelfde doelgroep zeurt dan wel als een ontwikkelaar zegt zich enkel te focussen op Wayland bijvoorbeeld. Daar is ook nog genoeg mis mee, maar het is vrijwel identiek aan Xorg en alternatieven bestaan ook. Gelukkig heeft Debian ook een unstable flow, maar dan kan je het zo goed overstappen op iets anders, want die worden vrijwel niet getest.

Ik snap waarom Debian bestaat, het is voor mensen die hun systemen nooit willen rebooten, Wayland pas willen hebben als het echt niet anders kan, Gnome libadwaita wordt teruggedraaid, KDE stopt met experimentele features als HDR, Rust is overkill, .. de doelgroep van Debian ken ik maar al te goed: Verandering is moeilijk, als het werkt laat het met rust. Ze vergeten daarbij dat een version freeze echt niet iets meer stabiel maakt. Koop maar eens een nieuwe laptop, en installeer daar dan Debian Stable op, de helft gaat niet werken.. kennelijk is dat stabiliteit?

Voor containers vind ik Debian super, voor desktop users snap ik het totaal niet. Maar zo te lezen ligt dat inderdaad aan mij. :)

[ Voor 12% gewijzigd door HollowGamer op 14-02-2026 10:57 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@HollowGamer, het is al duidelijk, enorm bord voor je kop en oogkleppen op. Kom eens met bronnen van wat je nu beweert. Rust overkill? Ze gaan eisen dat apt juist Rust gebruikt. Zie https://www.phoronix.com/news/Debian-APT-Will-Require-Rust.

Dus stop even met onzin uitkramen aub. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:56:
@HollowGamer, het is al duidelijk, enorm bord voor je kop en oogkleppen op. Kom eens met bronnen van wat je nu beweert. Rust overkill? Ze gaan eisen dat apt juist Rust gebruikt. Zie https://www.phoronix.com/news/Debian-APT-Will-Require-Rust.

Dus stop even met onzin uitkramen aub. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Heb je de mailinglist en ook comments erover gelezen (vooral die op Phoronix)? Mijn punt was niet dat Debian ontwikkelaars dat willen doen, de doelgroep ervan (dus ook gewoon users) maken zich zorgen of alles dan nog wel werkt als daarvoor.

• RobertMe
Als Debian gebruikers geen Rust willen dan moeten ze uberhaupt geen Linux gebruiken. Immers zit Rust nu al experimenteel in de Linux kernel en vanaf 7.0 is het experimenteel stickertje er ook vanaf.

Daarnaast meen ik dat Debian sid nog steeds getest wordt? (/updates getest worden voordat ze in sid komen). Iets wat van Arch niet valt te zeggen (alleen core packages en grote updates (Python bv) gaan via de testing repos).

Overigens kan ik mij in de afgelopen 15 jaar dat ik Arch gebruik niet herinneren dat zaken stuk gingen "door Arch". En ook het aantal algemene bugs door steeds bleeding edge te draaien valt reuze mee (/"valt bijna niet op" / zeer zeldzaam dat ik issues heb). Daarmee wil ik niet zeggen dat alles altijd perfect werkt, maar voornamelijk dat ik mij geen concrete voorbeelden meer kan herinneren. Laatste serieuze was continu gezeik met de AMD GPU + USB-C. Dat tot (grafische) crashes / hangs leide bij het (un)pluggen van de USB-C monitor. Maar daar heb ik wellicht ook al een jaar geen last meer van. En ik vraag mij af of dat een bleeding edge issue was of puur een "hardware is te nieuw en werkt niet lekker" issue en dus ook op oudere software niet zou werken.

Edit:
Overigens doe ik Arch op desktop en laptop ook al jaren updaten zoals Debian op mijn servers. Eens in de X weken/maanden. Leidt maar zeer zelden tot issues / vragen (eens per zoveel maanden of wellicht zelfs jaar) waarbij ik even op de site moet kijken wat verwacht wordt bij een bepaalde update. Het is dus zeker niet zo dat je dagelijks moet updaten om problemen te voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 14-02-2026 11:14 ]

• surcharge
Ik snap de haat naar rust niet zo. Het is maar een programmeertaal. Met als voordeel ten opzichte van C is dat een bug niet betekend dat je automatisch het hele systeem kan overnemen en dat duidelijk geannoteerd wordt of je exclusief of gedeelde toegang hebt tot data. Dit wordt afgedwongen terwijl je de code schrijft, in plaats van dat je er jaren later achter komt terwijl het niet meer vers in je geheugen zit. :)

• HollowGamer
  • Niet online
surcharge schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:35:
Ik snap de haat naar rust niet zo. Het is maar een programmeertaal. Met als voordeel ten opzichte van C is dat een bug niet betekend dat je automatisch het hele systeem kan overnemen en dat duidelijk geannoteerd wordt of je exclusief of gedeelde toegang hebt tot data. Dit wordt afgedwongen terwijl je de code schrijft, in plaats van dat je er jaren later achter komt terwijl het niet meer vers in je geheugen zit. :)
Het is een verandering, net zoals Typescript bij JavaScript, daar was ook haat en verwarring bij.

Iedereen heeft niets met TS, maar snapt ook dat het daardoor stukken veiliger en duidelijker is wat iets teruggeeft en kan doen.

Zoals gezegd zitten Debian gebruikers vaak daar niet op te wachten (lees de comments maar eens daar). Het is een verandering en het kan dus zijn dat iets het niet meer doet of kan, maar wel juist veel beter, efficiënter en veiliger is.

• surcharge
De grootste terechte kritiek op rust in debian is het gebrek aan ondersteuning voor hardware. In de lange tijd dat C gebruikt werd, is het mogelijk geworden om die op bijna alle platforms te draaien via GCC. Dit is helaas niet het geval voor rust, waarbij GCC qua ondersteuning enorm achterloopt en je moet terugvallen op LLVM's beperktere ondersteuning.

• RobertMe
HollowGamer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:14:
[...]

Het is een verandering, net zoals Typescript bij JavaScript, daar was ook haat en verwarring bij.

Iedereen heeft niets met TS, maar snapt ook dat het daardoor stukken veiliger en duidelijker is wat iets teruggeeft en kan doen.
Uhm... Typescript vs JavaScript vergelijken met Rust vs ??? (C?) loopt wel heel erg manco. TypeScript an zich is geen volledige programmeertaal. Het is meer wat syntatic sugar over JavaScript heen. En TS heeft ook geen runtime, TS voer je uit door het te transpilen naar JS en daarna wordt het gewoon door een JS runtime uitgevoerd.

Je zou TypeScript vs JavaScript niet eens kunnen vergelijken met bv F# vs C# vs VB.NET, of Java vs Kotlin vs Scala. Want die 6 zijn allemaal volwaardige talen dir door een eigen compiler heen gaan, alleen resulteert die compiler of in MSIL of in ??? (Java bytecode) en worden beide varianten uitgevoerd binnen dezelfde runtime (.NET something something en de JVM). En zelfs dat is bij TypeScript niet aan de orde, want de TypeScript "compiler" zet TS code om naar JavaScript code, niet naar een of andere bytecode, laat staan assembly zoals bij Rust of C het geval is.

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Uhm... Typescript vs JavaScript vergelijken met Rust vs ??? (C?) loopt wel heel erg manco. TypeScript an zich is geen volledige programmeertaal. Het is meer wat syntatic sugar over JavaScript heen. En TS heeft ook geen runtime, TS voer je uit door het te transpilen naar JS en daarna wordt het gewoon door een JS runtime uitgevoerd.

Je zou TypeScript vs JavaScript niet eens kunnen vergelijken met bv F# vs C# vs VB.NET, of Java vs Kotlin vs Scala. Want die 6 zijn allemaal volwaardige talen dir door een eigen compiler heen gaan, alleen resulteert die compiler of in MSIL of in ??? (Java bytecode) en worden beide varianten uitgevoerd binnen dezelfde runtime (.NET something something en de JVM). En zelfs dat is bij TypeScript niet aan de orde, want de TypeScript "compiler" zet TS code om naar JavaScript code, niet naar een of andere bytecode, laat staan assembly zoals bij Rust of C het geval is.
Ik vergelijk de taal niet, het enige is dat ik zeg dat de ene strikter is dan de ander. Dus dat je in beide een verandering hebt van hoe je programmeert. Dus ja, TS != Rust. Het principe is ongeveer het zelfde.

• RobertMe
HollowGamer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik vergelijk de taal niet, het enige is dat ik zeg dat de ene strikter is dan de ander. Dus dat je in beide een verandering hebt van hoe je programmeert. Dus ja, TS != Rust. Het principe is ongeveer het zelfde.
Nee. Het principe is niet hetzelfde. TS is gewoon JS maar stricter. Rust is een van de grond af aan opgebouwde programmeertaal, met een eigen standaard library, tooling, .... Rust geeft echt veel meer verschillen dan alleen maar "stricter". Dus ja, bij TS kan er weerstand zijn omdat iemand niet op de strictness zit te wachten en dan heeft TS 0,0 voordelen. Rust is iets totaal anders dan C/C++ dat veel meer voordelen heeft dan alleen maar "strict".

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Nee. Het principe is niet hetzelfde. TS is gewoon JS maar stricter. Rust is een van de grond af aan opgebouwde programmeertaal, met een eigen standaard library, tooling, .... Rust geeft echt veel meer verschillen dan alleen maar "stricter". Dus ja, bij TS kan er weerstand zijn omdat iemand niet op de strictness zit te wachten en dan heeft TS 0,0 voordelen. Rust is iets totaal anders dan C/C++ dat veel meer voordelen heeft dan alleen maar "strict".
Het is een verandering toch t.o.v. de vorige situatie?

• synoniem
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Op dit moment draai ik helemaal geen Arch Linux, dus die woorden zou ik terugnemen. Momenteel draai ik Fedora op al mijn devices, waarvan sommige de Ublue stable images (het is Fedora, maar met drivers voor NVIDIA included).

Fedora is wat mij betreft de sweetspot. Je pushed redelijk op tijd updates, maar pas met een nieuwe release, ga je over op iets nieuws.

Dus ik ben helemaal geen Arch fanboy. Heb het jaren gedraaid, maar ik ben nu wel klaar met al dat tweaken en te veel zelf doen. Zelf heb ik nooit instabiliteit ervaren op Arch. Sterker nog, met backports van Debian/Ubuntu had ik juist issues, aangezien zij dus een fix hadden toegepast op een oudere versie. Dat was ook raar voor de developer, die zei het in 3.1.1 te hebben gefixed, en Debian deed dan allemaal patches toepassen op 3.0.

Mijn probleem met Debian is duidelijk. Mensen blijven op Xorg steken, die wordt niet meer onderhouden, maar diezelfde doelgroep zeurt dan wel als een ontwikkelaar zegt zich enkel te focussen op Wayland bijvoorbeeld. Daar is ook nog genoeg mis mee, maar het is vrijwel identiek aan Xorg en alternatieven bestaan ook. Gelukkig heeft Debian ook een unstable flow, maar dan kan je het zo goed overstappen op iets anders, want die worden vrijwel niet getest.

Ik snap waarom Debian bestaat, het is voor mensen die hun systemen nooit willen rebooten, Wayland pas willen hebben als het echt niet anders kan, Gnome libadwaita wordt teruggedraaid, KDE stopt met experimentele features als HDR, Rust is overkill, .. de doelgroep van Debian ken ik maar al te goed: Verandering is moeilijk, als het werkt laat het met rust. Ze vergeten daarbij dat een version freeze echt niet iets meer stabiel maakt. Koop maar eens een nieuwe laptop, en installeer daar dan Debian Stable op, de helft gaat niet werken.. kennelijk is dat stabiliteit?

Voor containers vind ik Debian super, voor desktop users snap ik het totaal niet. Maar zo te lezen ligt dat inderdaad aan mij. :)
Dat er een vocale groep users op een mailinglist zit zegt niet zoveel natuurlijk. Ik draai zelf geen bleeding edge hardware dus de behoefte aan een bleeding edge distro heb ik niet. Mijn daily driver draait op Debian en het boeit mij niets of die xorg of wayland gebruikt sterker nog ik weet geeneens wat die draait. En mijn servers zijn allemaal headless dus daar staat geen van beide op geïnstalleerd. Ik ben al sinds ik Red Hat gedraaid heb op een Dec Alpha machine geen fan van Red Hat en derivaten zeker niet na de overname door IBM. Een commercieel bedrijf dat puur voor aandeelhoudersbelang gaat is nu eenmaal wat anders dan een stichting die een distro onderhoudt.
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.