Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:
  • 408.479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

afterburn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Systemd is niet monolitisch. Het is een verzameling van losse programmas met een specifiek doel die onafhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden binnen 1 project. Vergelijkbaar in die zin met 'coreutils'.
Je kan niet de andere delen gebruiken zonder systemd. Wil je het NTP gedeelte gebruiken? Systemd is vereist. DNS resolving? Systemd moet er zijn. En zo met al het andere wat het biedt, alles heeft 1 grote harde afhankelijkheid aan systemd. Dat noem ik niet onafhankelijk. Wel modulair op de harde basis vereisten.
Een distro die er voor zou willen kiezen om enkel systemd te gebruiken als init systeem en de rest niet, kan dit. En dan staat de rest van de programmas niet eens op je systeem.

Als jij cron wil gebruiken ipv systemd.timers, dan kan dit.
Je kan ook beide tegelijk gebruiken. Lekker overzichtelijk natuurlijk.... maar het is mogelijk.
Als jij naar text files onder /var/log wil loggen ipv journald, dan kan dit.
Nou..... je kan wel rsyslog e.d. installeren, maar je hebt geen enkele optie om journald de nek om te draaien en eraf te trappen. Dit zit juist zo enorm verweven in systemd dat je geen enkele keus hebt. En als je journal nogal wat historie heeft, wordt systemd ook tering traag. Als ik op m'n Pi de status van Domoticz opvraag, duurt dat gerust een minuut. Omdat het journal 3 GB is en het blijkbaar niet in staat is om alleen de laatste 5 regels voor een unit op te halen in 15 ms. Ik heb er ook rsyslog op staan om juist alleen de logs van Domoticz te krijgen die wél snel te lezen zijn. Maar ondertussen heb ik de logs dus wel dubbel.
Het is echt klinkklare onzin dat systemd een monolitisch programma is waarbij alle functionaliteit je door de strot gedrukt krijgt. En we zouden nu eens moeten ophouden om die onzin te verspreiden, want het is gewoon niet waar.
Puur het init systeem niet nee, maar het pusht wel erg hard om de overige modules ook te hebben. Die druk lijkt net op het panische gedrag van MS om allerlei shit door je strot te duwen waar je niet op zit te wachten. Het beïnvloed deels je keuzevrijheid door het gedrag.
Als je dan toch ergens wilt klagen, klaag dan bij je distro en vraag ze waarom ze niet minder gebruiken. Of je de optie geven om dingen op de klassieke manier te doen.
Distro's krijgen niet altijd een keus. Gnome bijvoorbeeld wil het heel graag. Bied de distro Gnome aan als DE, dan zit die praktisch vast aan systemd. Zo simpel is het dus niet om maar eventjes een andere aan te bieden.

Commandline FTW

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je kunt prima investeren in iets anders, net zoals je voor iets anders dan Wayland en Flatpaks kunt kiezen.

Als je perse geen systemd wilt, kan je die gewoon eruit slopen hoor. Je kunt het ook gewoon laten, en dan wat je niet wilt, overrulen.

Er zijn distros met openrc en ook die meer richting BSD gaan.. ik ben allang kwijt waar de hele discussie over gaat.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nieuwe week, dus updates toepassen op m'n werk laptop. Zie ik KDE applicaties een update krijgen van 6.6.5 naar 6.7.2. "Oh, dat is leuk, Plasma 6.7!" dacht ik. Nou... even shift+u in aptitude voor 'mark all upgradable' en gelijk de melding onderin voor 1 install en 17 removals. Eh... Dat was 1 nieuwe dependency en 17 packages die nog niet als update beschikbaar zijn en stuk gaan.

Dat was dus maar even de beschikbare KDE updates deselecteren en een week wachten. :P

Commandline FTW

• HollowGamer
  • Niet online
https://www.tuxedocompute...yBook-Pro-14-Gen10.tuxedo

Iemand toevallig hier ervaring mee? Ik ben opzoek naar een Linux laptop, die vrijwel geen firmware bug heeft. Mijn huidige Lenovo 'werkt', maar ik heb toch wel erg veel issues op Secureblue en freezes - wat vooral lijkt te komen door mijn Lenovo Optimus setup.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:17

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:55:
https://www.tuxedocompute...yBook-Pro-14-Gen10.tuxedo

Iemand toevallig hier ervaring mee? Ik ben opzoek naar een Linux laptop, die vrijwel geen firmware bug heeft. Mijn huidige Lenovo 'werkt', maar ik heb toch wel erg veel issues op Secureblue en freezes - wat vooral lijkt te komen door mijn Lenovo Optimus setup.
Als ik nu een laptop zou kopen dan zou het een framework worden. Alles is vervangbaar.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Gisteren eindelijk PostmarketOS op mijn nieuwe / hiervoor gekochte Xiaomi Pad 6s Pro kunnen zetten, na door alle hoepels gesprongen te zijn voor de bootloader unlock (moet je aanvragen, daarvoor moet account 30 dagen oud zijn, vervolgens accepteren ze maar X aanvragen per dag, maar er is een script voor dat precies om middernacht China de aanvraag doet, ik had niet gezien dat je dat script daarna moet stoppen dus die had nog een half uur de server lopen spammen wat me weer een 10 dagen "ban" opleverde. Vervolgens ging het script wel goed (en zelf maar de loop er uit gehaald zodat die maar 1x de aanvraag deed), en dan moet je nog eens 72 uur wachten voordat je daadwerkelijk kunt unlocken).

Uiteraard kwam ik er woensdag, toen in kon unlocken, pas achter dat de pmOS build "niet bestaat". Is niet opgenomen in hun repo (wel een PR voor), en de maker ervan heeft wel op GitHub een repo die op basis van een GitHub action build, maar het image rolt alleen als artifact uit de build, artifacts worden maar 7 dagen bewaard, en de build faalt al sinds eind mei :X Zelf image builden viel wel mee. O.a. door niet volledig zijn build stappen over te nemen, error te krijgen op missende checksums in APKBUILD (pmOS is op Alpine gebaseerd), waarvoor die zelf simpel een pmbootstrap checksum <package> in de GitHub Action had staan. En de build error in zijn action was voor een nieuw package met missende checksums :+
Builden viel verder ruim mee, 20 minuten of zo dat PC er op stond te ratelen. Maar hij build ook alleen wat niet in de repo zit. Maar dat houd in dit geval ook een near mainline kernel in (wat gewoon 7.1 is, nieuwer dan de meeste distro's is :Y) en zo actief wordt die fork dan ook bijgehouden).

Eerste observaties na een avondje gebruik zijn... twijfelachtig. Als het puur een experiment was was ik waarschijnlijk tevreden, alleen heb ik het hiervoor gekocht.
De toetsenbord + touchpad "cover" verliest continu (10 - 15 minuten max?) zijn verbinding waarna die weer even los gemaakt moet worden. Staat ook in pmOS wiki vermeld, maar puur "verliest soms verbinding", maar max 15 minuten is wel kort / vaak.
Battery drain lijkt vrij hoog (van 45% naar 36% over 8 uur in sleep / "met de klep dicht". 1% per uur dus. Onder Android kon ik 6 dagen incl gebruik, met deze drain zou die na ~5 dagen zonder gebruik leeg zijn).
Audio werkt niet. Zou volgens pmOS wiki wel moeten werken (en er zitten ook alsa ucm2 profielen in de build, maar ben er niet bekend mee verder dus moet hier even goed in duiken).
Aangesloten op mijn computerscherm met USB-C die een daisy chain naar een tweede scherm heeft werkt alleen het scherm waarop die is aangesloten, tweede wordt niet herkend. Onder Android herkende die beide (maar die kan alleen een mirror doen).
Toetsenbord en muis aangesloten op het computerscherm werken (/werkten?) helemaal niet. Ook USB-C oordopjes deden niks, noch direct aangesloten noch op USB-C downstream poort van het scherm. Later, na reboot, werkte oordopjes wel. Wellicht dus een dikke USB crash aangesloten op het scherm waardoor een reboot nodig is? Maar dan nog vermoed ik dat USB naar het scherm niet werkt. Onder Android werkte USB, incl toetsenbord en muis, wel gewoon, en in pmOS wiki staat ook dat USB werkt.
Firefox geeft vage crash errors op pagina's met video.
MPV met vo=gpu-next (default) geeft volledig flets beeld (als in: bij windowed mpv wordt het hele beeld flets, ook buiten mpv). Met vo=gpu werkt het wel goed. hwdec=v4l2m2m-copy werkt in ieder geval waardoor video hardware decoding werkt.
Seeken in MPV is traaaag. Beeld blijft 1 of 2 sec stil staan. Ook als die paar minuten vooruit gebuffered heeft. En starten afspelen is ook instant, dus buffer vullen is ook geen issue.
Het scherm zelf heeft afgeronde hoeken. Dus daar vallen pixels weg :Y). Het kruisje om een venster te sluiten staat maar net in beeld bv.

Edit:
Dit is overigens met Plasma ("desktop", niet mobile). En an zich werkt het dus gewoon goed. Start op zonder gedoe. Wifi werkt. Bluetooth zou moeten werken (schuifje stond in ieder geval aan en neem aan dat de adapter dan ook herkend werd). Uberhaupt komt dus beeld uit het scherm :+. Toetsenbord + touchpad cover werkt kinda (maar daarvoor draait extra software, daarvoor is een key-exchange nodig? Terwijl het een fysieke verbinding is dus je zou denken dat het niet encrypted is want er is al een fysieke verbinding).
Ik heb in de afgelopen ~20 jaar toch wel meerdere systemen gehad waarbij het meer moeite kostte om de boel aan de praat te krijgen. Maar in dit geval dus al opgelost door anderen :Y) Zoals dan het al bestaande tooltje dat de toetsenbord cover laat werken.

Fingerprint scanner werkt bv weer niet, maar die vind ik niet nodig (nice to have). En dat staat ook vermeld in de pmOS wiki dat die niet werkt. Net zoals NFC, dat er blijkbaar op zit :p Of een stylus die niet werkt (ook niet gekoch en geen behoefte voor).

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 17-07-2026 10:09 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zou het kunnen dat in de wiki er uit gegaan wordt van de mobile versie en dat deze het beter doet?

• RobertMe
  • Nu online
synoniem schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:20:
Zou het kunnen dat in de wiki er uit gegaan wordt van de mobile versie en dat deze het beter doet?
Naar mijn idee gaat het puur om hardware support ja/nee. Met zo nu en dan ook een specifieke notitie, zoals bij Bluetooth "werkt wel met systemd maar niet met openrc. Systemd is de default".

Zie https://wiki.postmarketos...S_Pro_12.4_(xiaomi-sheng) en dan de tabel bij "Component status table".

• L0g0ff

L0g0ff

omg

RobertMe schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:02:
Gisteren eindelijk PostmarketOS op mijn nieuwe / hiervoor gekochte Xiaomi Pad 6s Pro kunnen zetten, na door alle hoepels gesprongen te zijn voor de bootloader unlock (moet je aanvragen, daarvoor moet account 30 dagen oud zijn, vervolgens accepteren ze maar X aanvragen per dag, maar er is een script voor dat precies om middernacht China de aanvraag doet, ik had niet gezien dat je dat script daarna moet stoppen dus die had nog een half uur de server lopen spammen wat me weer een 10 dagen "ban" opleverde. Vervolgens ging het script wel goed (en zelf maar de loop er uit gehaald zodat die maar 1x de aanvraag deed), en dan moet je nog eens 72 uur wachten voordat je daadwerkelijk kunt unlocken).

Uiteraard kwam ik er woensdag, toen in kon unlocken, pas achter dat de pmOS build "niet bestaat". Is niet opgenomen in hun repo (wel een PR voor), en de maker ervan heeft wel op GitHub een repo die op basis van een GitHub action build, maar het image rolt alleen als artifact uit de build, artifacts worden maar 7 dagen bewaard, en de build faalt al sinds eind mei :X Zelf image builden viel wel mee. O.a. door niet volledig zijn build stappen over te nemen, error te krijgen op missende checksums in APKBUILD (pmOS is op Alpine gebaseerd), waarvoor die zelf simpel een pmbootstrap checksum <package> in de GitHub Action had staan. En de build error in zijn action was voor een nieuw package met missende checksums :+
Builden viel verder ruim mee, 20 minuten of zo dat PC er op stond te ratelen. Maar hij build ook alleen wat niet in de repo zit. Maar dat houd in dit geval ook een near mainline kernel in (wat gewoon 7.1 is, nieuwer dan de meeste distro's is :Y) en zo actief wordt die fork dan ook bijgehouden).

Eerste observaties na een avondje gebruik zijn... twijfelachtig. Als het puur een experiment was was ik waarschijnlijk tevreden, alleen heb ik het hiervoor gekocht.
De toetsenbord + touchpad "cover" verliest continu (10 - 15 minuten max?) zijn verbinding waarna die weer even los gemaakt moet worden. Staat ook in pmOS wiki vermeld, maar puur "verliest soms verbinding", maar max 15 minuten is wel kort / vaak.
Battery drain lijkt vrij hoog (van 45% naar 36% over 8 uur in sleep / "met de klep dicht". 1% per uur dus. Onder Android kon ik 6 dagen incl gebruik, met deze drain zou die na ~5 dagen zonder gebruik leeg zijn).
Audio werkt niet. Zou volgens pmOS wiki wel moeten werken (en er zitten ook alsa ucm2 profielen in de build, maar ben er niet bekend mee verder dus moet hier even goed in duiken).
Aangesloten op mijn computerscherm met USB-C die een daisy chain naar een tweede scherm heeft werkt alleen het scherm waarop die is aangesloten, tweede wordt niet herkend. Onder Android herkende die beide (maar die kan alleen een mirror doen).
Toetsenbord en muis aangesloten op het computerscherm werken (/werkten?) helemaal niet. Ook USB-C oordopjes deden niks, noch direct aangesloten noch op USB-C downstream poort van het scherm. Later, na reboot, werkte oordopjes wel. Wellicht dus een dikke USB crash aangesloten op het scherm waardoor een reboot nodig is? Maar dan nog vermoed ik dat USB naar het scherm niet werkt. Onder Android werkte USB, incl toetsenbord en muis, wel gewoon, en in pmOS wiki staat ook dat USB werkt.
Firefox geeft vage crash errors op pagina's met video.
MPV met vo=gpu-next (default) geeft volledig flets beeld (als in: bij windowed mpv wordt het hele beeld flets, ook buiten mpv). Met vo=gpu werkt het wel goed. hwdec=v4l2m2m-copy werkt in ieder geval waardoor video hardware decoding werkt.
Seeken in MPV is traaaag. Beeld blijft 1 of 2 sec stil staan. Ook als die paar minuten vooruit gebuffered heeft. En starten afspelen is ook instant, dus buffer vullen is ook geen issue.
Het scherm zelf heeft afgeronde hoeken. Dus daar vallen pixels weg :Y). Het kruisje om een venster te sluiten staat maar net in beeld bv.

Edit:
Dit is overigens met Plasma ("desktop", niet mobile). En an zich werkt het dus gewoon goed. Start op zonder gedoe. Wifi werkt. Bluetooth zou moeten werken (schuifje stond in ieder geval aan en neem aan dat de adapter dan ook herkend werd). Uberhaupt komt dus beeld uit het scherm :+. Toetsenbord + touchpad cover werkt kinda (maar daarvoor draait extra software, daarvoor is een key-exchange nodig? Terwijl het een fysieke verbinding is dus je zou denken dat het niet encrypted is want er is al een fysieke verbinding).
Ik heb in de afgelopen ~20 jaar toch wel meerdere systemen gehad waarbij het meer moeite kostte om de boel aan de praat te krijgen. Maar in dit geval dus al opgelost door anderen :Y) Zoals dan het al bestaande tooltje dat de toetsenbord cover laat werken.

Fingerprint scanner werkt bv weer niet, maar die vind ik niet nodig (nice to have). En dat staat ook vermeld in de pmOS wiki dat die niet werkt. Net zoals NFC, dat er blijkbaar op zit :p Of een stylus die niet werkt (ook niet gekoch en geen behoefte voor).
Dank voor deze uitgebreide review. Het zijn dankzij pioniers zoals jou dat de markt hopelijk ooit echt open gebroken wordt. Maar als ik het zo lees dan ben ik blij dat mijn zakelijke jolla een deze dagen op de deurmat valt en dat mijn fairphone met /e/OS een hele goede gebruikers ervaring geeft. Want inleveren op functionaliteit is 1. Maar wat er werkt moet wel stabiel zijn.
Als ik het zo lees zou het eigenlijk helemaal niet zo gek zijn een fork te trekken en 1 versie te maken voor 1 type toestel. Dan leen je gewoon alle code van upstream en dan injecteert je eigen patches en lever je een image die wel direct werkt zonder eerste door 10 hoepels te moeten springen.

• RobertMe
  • Nu online
L0g0ff schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:26:
[...]

Dank voor deze uitgebreide review. Het zijn dankzij pioniers zoals jou dat de markt hopelijk ooit echt open gebroken wordt.
Ik zou mijzelf nu, in deze, geen pionier (meer) noemen. Voornamelijk voor deze "oplossing" gegaan omdat die op basis van de pmOS wiki redelijk "out of the box" zou werken. Alleen bleek er vervolgens helemaal geen build (meer) te zijn. Werkt audio nu niet. En is dat "toetsenbord verliest soms verbinding" veel erger (/vaker) dan ik dacht.
Maar als ik het zo lees dan ben ik blij dat mijn zakelijke jolla een deze dagen op de deurmat valt en dat mijn fairphone met /e/OS een hele goede gebruikers ervaring geeft.
Tsja, Jolla.... Mijn eerste smartphone was een Nokia N9, daarna "de" Jolla (later werd dat de "Jolla J1", bij introductie verwachte ze nog geen tweede toestel? :Y) En daardoor dus " merknaam is toestelnaam"). Beiden waren voor mij prima toestellen. Maar de app gap werd maar groter en groter. Daarom uiteindelijk ook de overstap naar Android gemaakt.

En met de huidige stand van zaken, waarbij steeds meer Google Integrity gaat vereisen..., is het maar de vraag hoe lang je van /e/ kunt genieten op een Fairphone, laat staan de Android laag van Sailfish.

En ja, toen ik de N9 en Jolla had was ik wellicht nog een pionier. Voor de N9 bijgedragen aan een XBMC remote app, werd ontwikkeld door een Nokia medewerker (een Duitser, die daar werkte aan dat nooit uitgegeven nieuwe Linux based OS dat weer een soort van opvolger van MeeGo moest worden). Nadat die bij Nokia ontslagen was kon die bij Canonical aan de slag, voor het daar uiteindelijk weer mislukte Ubuntu Touch project. Waarbij we in die tijd nog steeds in een single repo werkte aan wat intussen "Kodimote" was. Hij voor Ubuntu Touch, ik voor Sailfish. Waarbij ik ook nog rondhing op de IRC van Jolla / Sailfish, maar nooit echt bijgedragen.
Als ik het zo lees zou het eigenlijk helemaal niet zo gek zijn een fork te trekken en 1 versie te maken voor 1 type toestel. Dan leen je gewoon alle code van upstream en dan injecteert je eigen patches en lever je een image die wel direct werkt zonder eerste door 10 hoepels te moeten springen.
Als ik je goed begrijp: daar wordt aan gewerkt. Er ligt bij pmOS een merge request voor device support voor de Pad 6s Pro op te nemen, als testing. Waarmee ik meen ik ook officiële builds komen en je dus ook alles kunt apk update && apk upgrade-n. Dat laatste kan nu semi ook. Iets van 5 pakketten of zo geeft die melding van dat ze niet in de repo staan.
En v.w.b. andere distro's. Er is een tweede persoon, die IIRC ook de kernel fork onderhoudt, die ook stappen en/of builds voor o.a. Arch Linux ARM, Ubuntu en meen ook Debian heeft. Waarbij naast de kernel fork ook andere zaken gedeeld worden tussen deze distro's. Dus het tooltje voor het toetsenbord te laten werken, recentelijk het (beter?) laten werken van de sensoren. Ondersteuning voor snelladen (MiPPS?) met de officiële lader (130W!, zelfs de Dell lader van mijn werk laptop is maar 120W). Er is naar mijn idee dus genoeg kennis en software die rond gaat tussen in ieder geval 2 personen die actief net deze tablet bezig zijn qua support.
Vandaag ook even mijn toetsenbord en muis gekoppeld via Bluetooth, en dat ging gewoon in een keer goed.

USB naar het scherm is raar. dmesg geeft alleen aan een nieuw apparaat te zien, maar als ik het goed begreep ziet die (dan pas) de poort als USB host (mogelijk omdat die automatisch van slave naar master gaat?). Vervolgens... niks. lsusb geeft ook maar twee regels, met IIRC dan dezelfde verwijzing, naar sm8550, het typenummer / naam van de Snapdragon 8 gen 2. Sluit ik vervolgens een ander USB apparaat aan (dus scherm uittrekken en bv de oordopjes aansluiten) gebeurt er ook helemaal niks meer.
Na een reboot wel ook eens het toetsenbord via USB-C aangesloten, en ook dat werkt prima.

Met beetje neuzen in video playback liep ik daar nog tegen fouten aan met 6K / 8K video :Y) Incl. kernel error. Zo uiteindelijk in een rabit hole beland waarbij 1. Er nog niet zo heel lang patches van Qualcomm zijn (maar nog niet geaccepteerd / merged) die hier hopelijk iets aan doen (het zou in ieder geval moeten helpen tegen dikke crashes (spontane volledige reboot) van Firefox op pagina's met veel video's, dat ik ook al gemerkt had); 2. Er nog meer patches zijn bij alleen al "linux-media" gezocht op de "sm8550"; 3. Qualcomm (tenzij anderen patches sturen vanaf @oss.qualcomm.com :+) actief patches aandraagt bij Linux (daadwerkelijk kernel dan). Al dan niet primair gericht op hun nieuwe X1 / X2 processors (voor de laptops dus) waar in ieder geval dezelfde soort / familie "VPU" (ik neem aan Video Processing Unit :p) in zit, genaamd "Iris". De error in dmesg die ik zag leide tot een link naar https://github.com/qualcomm-linux/kernel-topics voor een X1 systeem, die weer leide tot een Freedesktop bugreport, die uiteindelijk weer leide tot die patchset op de kernel mailing list. Waarbij in ieder geval de patchset meermaals verwijst naar sm8550 als "wijzigingen voor...".

Als ik het goed begreep is er in relatie met 7.2 ook veel veranderd waardoor die patchset niet is toe te passen op 7.1. Even afwachten dus op 7.2 final en tot dan die "near mainline" versie is bijgewerkt.

Edit:
Owja, wat ook funky is.... In ieder geval met pmOS is er een usb0 netwerk apparaat. Daarop draait, zeer zeker vanuit pmOS een DHCP server die alleen 172.16.46.2 uitgeeft. De usb0 interface zelf heeft 172.16.46.1/16. Geen idee waar die config vandaan komt. Maar het sloopt in ieder geval "mijn netwerk". Lees: ik heb een VLAN op 172.16.1.1/24, en dat kan ik niet bereiken door de route die voor 172.16.46.1/16, via usb0, wordt aangemaakt :F Maar ik ben er nog niet achter waar dat vandaan komt. Wel de hoe en wat van unudhcpd en dat die dan .46.1 en .46.2 gebruikt. Maar niet waarom die usb0 bestaat ("voor debugging doeleinden") en waarom die /16 is (als die /24 was zou ik het niet gemerkt hebben dat die er was).

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 17-07-2026 20:11 ]

• RobertMe
  • Nu online
Mooi, intussen audio aan de praat :)

Wellicht dat er niet heel goed wordt getest... Want als ik de oudere Alsa ucm files van hier pak doet die het wel. Uiteindelijk kwam ik achter een error in wireplumber dat het HiFi profiel / ... niet bestond. Wat dus zou betekenen dat, alsnog, iets mis gaat met die ucm config. Ondanks dat die wel "iets" doet, want als ik de symlink (vanuit de conf.d/sm8550/ map waar die de config "origineel" zoekt op basis van de daadwerkelijke hardware gegevens (sm8550 soc met ingebouwde audio)) verwijder dan zag die helemaal geen audio outputs meer. Vervolgens wireplumber met debug logging gestart en toen bleek die te falen op de cset "name='DISPLAY_PORT_RX_0 Audio Mixer MultiMedia4' 1". Verder nog niet naar gekeken, maar in ieder geval werkt het wel als ik terug ga naar de pre-DisplayPort commits (wat dat resulteert in een file van april 2025, wat verklaard waarom op de pmOS wiki staat "het werkt", want het heeft dus ook meer dan een jaar gewerkt).

En mogelijk dat het wél werkt als Wireplumber start met DisplayPort aangesloten? Dat heb ik op dit moment nog niet geprobeerd. Waarmee het niet "niet getest" is maar maar half getest :p

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobertMe schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:08:
Mooi, intussen audio aan de praat :)

Wellicht dat er niet heel goed wordt getest... Want als ik de oudere Alsa ucm files van hier pak doet die het wel. Uiteindelijk kwam ik achter een error in wireplumber dat het HiFi profiel / ... niet bestond. Wat dus zou betekenen dat, alsnog, iets mis gaat met die ucm config. Ondanks dat die wel "iets" doet, want als ik de symlink (vanuit de conf.d/sm8550/ map waar die de config "origineel" zoekt op basis van de daadwerkelijke hardware gegevens (sm8550 soc met ingebouwde audio)) verwijder dan zag die helemaal geen audio outputs meer. Vervolgens wireplumber met debug logging gestart en toen bleek die te falen op de cset "name='DISPLAY_PORT_RX_0 Audio Mixer MultiMedia4' 1". Verder nog niet naar gekeken, maar in ieder geval werkt het wel als ik terug ga naar de pre-DisplayPort commits (wat dat resulteert in een file van april 2025, wat verklaard waarom op de pmOS wiki staat "het werkt", want het heeft dus ook meer dan een jaar gewerkt).

En mogelijk dat het wél werkt als Wireplumber start met DisplayPort aangesloten? Dat heb ik op dit moment nog niet geprobeerd. Waarmee het niet "niet getest" is maar maar half getest :p
Heb in verleden wat vervloekt als gaat om DP en HDMI - inmiddels snap ik dat bepaalde functies wel/niet werken aan de hand van “versie” kabel/aansluiting :X :+ (DP fan sinds eerste 4e uur)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• RobertMe
  • Nu online
himlims_ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:22:
[...]

Heb in verleden wat vervloekt als gaat om DP en HDMI - inmiddels snap ik dat bepaalde functies wel/niet werken aan de hand van “versie” kabel/aansluiting :X :+ (DP fan sinds eerste 4e uur)
Nah, in dit geval is het puur de config file die niet geparsed kan worden als "dat nieuwe" er in staat. Onafhankelijk van of de USB-C kabel is aangesloten heb ik intussen ondervonden.

Alhoewel die volgens mij helemaal niks meer deed als ik de "geïnstalleerde" of nieuwste config file pakte, en ergens heb ik iets van een state file gezien. Misschien dat ik die dus had moeten weggooien tussendoor. Dat er een "cache" is en door een mismatch tussen config file en "cache" de boel helemaal niet meer geladen wordt.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:43
Is er hier iemand geïnteresseerd in zelf een Debian distro bouwen?

Ik doe het af en toe zelf met oude instructies, die mogelijks niet meer online staan (was een post van capink op www.ubuntuforums.org denk ik, maar het ubuntuforum is al een tijdje offline)

Ik kan de stappen hier delen (twee bash-scripts en een aantal hulpbestanden), maar uiteraard enkel indien er interesse is en misschien doe ik dat dan beter in een apart topic.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bedoel je daarmee zelf alle packages compileren of eerder een preseed maken met wat er effectief geïnstalleerd moet worden en eventuele configuratie? Want voor een preseed zou de Debian wiki ook het een en ander moeten hebben.

Commandline FTW

• LievenD
Nee, eerder een .iso-bestand laten bouwen dat alle gewenste packages aan boord heeft.
Dat lijkt nogal op wat Debian Live doet, maar daarmee heb ik niet de beste ervaring, daarom gebruik ik liever de instructies van capink.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat er nogal een verschil is tussen een live omgeving en wat er bij installatie op je systeem komt.

Commandline FTW

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
LievenD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:49:
Nee, eerder een .iso-bestand laten bouwen dat alle gewenste packages aan boord heeft.
Dat lijkt nogal op wat Debian Live doet, maar daarmee heb ik niet de beste ervaring, daarom gebruik ik liever de instructies van capink.
Dat is denk ik iets wat ik regelmatig doe:
Live iso downloaden, uitpakken, live omgeving aanpassen met wat extra packages en gebruikersdata, dan weer een live iso bouwen.

Mijn idee ervan is een live iso te hebben met de essentiële gegevens om een backup van Backblaze ofzo terug te halen.

• LievenD
vanaalten schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:00:
[...]

Live iso downloaden, uitpakken, live omgeving aanpassen met wat extra packages en gebruikersdata, dan weer een live iso bouwen.
Klopt, zoiets is het inderdaad, maar dan vertrekkende vanaf nul, niet vanaf een reeds bestaande iso.
Mijn idee ervan is een live iso te hebben met de essentiële gegevens om een backup van Backblaze ofzo terug te halen.
Sorry, maar wat is Backblaze?
Hero of Time schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:53:
Omdat er nogal een verschil is tussen een live omgeving en wat er bij installatie op je systeem komt.
Goh, het verschil is volgens mij relatief beperkt, behalve in sommige gevallen (vele taalpakketten in de live-omgeving waarvan er maar 1 taal op het uiteindelijke systeem terecht komt bijvoorbeeld).

[ Voor 27% gewijzigd door LievenD op 20-07-2026 23:11 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

vanaalten schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:00:
[...]

ok klinkt wel als een leuk project, is er een link naar hoe je dat doet?
En hoe zet je de updates op je live USB of maak je om de drie weken een nieuwe?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• RobertMe
  • Nu online
franssie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:07:
[...]

Als je een echte live USB hebt is die natuurlijk read/write. Dus updaten is dan een kwestie van apt update && apt upgrade :Y)

* RobertMe heeft dat 15 jaar terug eens gedaan met Arch. Gewoon een USB stick formatten met ext4, Arch er naar installeren, MBR op de USB stick en gaan met die banaan.

Edit:
En natuurlijk met Debian net zo simpel tegenwoordig. Formateren met EFI (/FAT32) partitie + ext4 ernaast. Met debootstrap installeren naar de ext partitie, bootloader op de EFI partitie zetten en klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 20-07-2026 23:21 ]

• LievenD
Dat was juist mijn vraag, of er mensen interesse hebben in een stappenplan voor het bouwen van een distro. Ik kan dit gerust hier op Tweakers zetten.
Normaal gezien installeer je updates enkel op je installatie die op je harde schijf (SSD) staat. Eén uitzondering is een USB-stick met persistence. Die bewaart immers tussen reboots gedane aanpassingen, zoals bijvoorbeeld het installeren van updates. Alleen heb je daarvoor een vrij ruime USB-stick nodig, met 2 partities. Op de ene partitie staat je live-systeem (je uitgepakte iso-bestand) en op de andere alle data die bewaard wordt tussen reboots.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

LievenD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:36:
[...]

Dat was juist mijn vraag, of er mensen interesse hebben in een stappenplan voor het bouwen van een distro. Ik kan dit gerust hier op Tweakers zetten.

[...]

Normaal gezien installeer je updates enkel op je installatie die op je harde schijf (SSD) staat. Eén uitzondering is een USB-stick met persistence. Die bewaart immers tussen reboots gedane aanpassingen, zoals bijvoorbeeld het installeren van updates. Alleen heb je daarvoor een vrij ruime USB-stick nodig, met 2 partities. Op de ene partitie staat je live-systeem (je uitgepakte iso-bestand) en op de andere alle data die bewaard wordt tussen reboots.
Heel graag :)

• vanaalten
  • Nu online
[...]

Hmm, geen link, destijds zelf uitgepuzzeld. Ben nu op vakantie, zal wanneer ik terug ben m’n HowTo eens delen.

(@Hero of Time moderator vraag: mag ik dat hier delen of beter in nieuw topic?)

• vanaalten
  • Nu online
Cloud data opslag, vergelijkbaar met Amazon S3. Voor mij een online buitenshuis backup.

• LievenD
De basis staat intussen hier, maar ik vul nog aan in de komende dagen.

• HollowGamer
  • Niet online
https://blue-build.org/ - deze lijkt me veel sneller en interessanter.

Je maakt je eigen images, en bouwt die over een GitHub action. :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vanaalten schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Hmm, geen link, destijds zelf uitgepuzzeld. Ben nu op vakantie, zal wanneer ik terug ben m’n HowTo eens delen.

(@Hero of Time moderator vraag: mag ik dat hier delen of beter in nieuw topic?)
@LievenD heeft ondertussen een eigen topic gemaakt en dat is ook veel zinvoller dan het hier in de kroeg dumpen waar het tussen het normale gepraat verdwijnt en zoals uit de TW op te maken valt, off-topic. :) Dus voor je eigen guide ook wel zo handig, of je maakt er samen een geheel van via mede-auteurschap.

Commandline FTW

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Goh, het verschil is volgens mij relatief beperkt, behalve in sommige gevallen (vele taalpakketten in de live-omgeving waarvan er maar 1 taal op het uiteindelijke systeem terecht komt bijvoorbeeld).
Dat is dus volledig afhankelijk hoe je de live omgeving bouwt. Die van Debian zelf heeft meegeleverd wat het zou installeren, maar als je een KDE live omgeving pakt en Gnome kiest, ga je toch echt een flink verschil krijgen. :P Maar even wat minder extreem, als je ervoor kiest om in je Live omgeving ook wat spellen bij te voegen, bijvoorbeeld de kde-games meta-package met alle afhankelijkheden en recommends, heb je die wél in je live omgeving, maar zonder nadrukkelijke selectie in de pre-seed niet op je uiteindelijke installatie.

Ik zag in de packages lijst van de live ISO ook de Akonadi suite staan die bij Kmail en Kaddressbook hoort. Dat is via recommends uiteindelijk wat je krijgt bij het installeren van task-kde-desktop. Ik weet echter niet of deze ook in de live omgeving beschikbaar zijn. Het package kan als .deb in de ISO zitten maar hoeft niet als programma er te zijn.

Commandline FTW

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:38:
[...]

@LievenD heeft ondertussen een eigen topic gemaakt en dat is ook veel zinvoller dan het hier in de kroeg dumpen waar het tussen het normale gepraat verdwijnt en zoals uit de TW op te maken valt, off-topic. :) Dus voor je eigen guide ook wel zo handig, of je maakt er samen een geheel van via mede-auteurschap.
Om het wel wat anders te maken.. ik gok dat eigen distros steeds meer het gaat worden.

Wat ik daarmee bedoel, je gaat niet zoals Arch Linux te werk, maar meer zoals Docker Containers. Je kiest dan een basis (Fedora, Debian, Ubuntu..), en maakt dan je eigen image. Systemd is er mee bezig (mkosi), en Red Hat pushed ook ostree/bootc.

Het voordeel is dat je dan self signed en ook echt in controle bent. Red Hat omzeild hiermee ook allemaal patenten en legal issues (je doet het immers zelf).

In de Cloud is dat al heel normaal, maar voor de desktop nog niet. Ik denk persoonlijk dat dit niet lang meer duurt, en we meer gaan naar Flatpaks en andere dus images (ala Android).

Dus niet om het topic te veranderen (kroeg), maar ik heb dit altijd gehad, niet meer zoals Arch Linux, die tijd is te kostbaar. Momenteel gebruik ik Blue Builds bijvoorbeeld, en dat werkt erg top.

Misschien moet er een immutable/containers topic komen?

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 21-07-2026 22:40 ]

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Om het wel wat anders te maken.. ik gok dat eigen distros steeds meer het gaat worden.

Wat ik daarmee bedoel, je gaat niet zoals Arch Linux te werk, maar meer zoals Docker Containers. Je kiest dan een basis (Fedora, Debian, Ubuntu..), en maakt dan je eigen image. Systemd is er mee bezig (mkosi), en Red Hat pushed ook ostree/bootc.

Het voordeel is dat je dan self signed en ook echt in controle bent. Red Hat omzeild hiermee ook allemaal patenten en legal issues (je doet het immers zelf).

In de Cloud is dat al heel normaal, maar voor de desktop nog niet. Ik denk persoonlijk dat dit niet lang meer duurt, en we meer gaan naar Flatpaks en andere dus images (ala Android).

Dus niet om het topic te veranderen (kroeg), maar ik heb dit altijd gehad, niet meer zoals Arch Linux, die tijd is te kostbaar. Momenteel gebruik ik Blue Builds bijvoorbeeld, en dat werkt erg top.

Misschien moet er een immutable/containers topic komen?
Mocht je dat draadje gaan starten dan help ik graag mee :)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Om maar ns een kroeg opmerking te maken... mijn Signal systray icoon is weg sinds weekje. Is geconstateerd op internet maar nog geen werkende oplossing. Ubuntu 26.04.1, maar ook op Arch is het gesignaleerd.

LOL.... net een update binnen naar 8.0.26, en icoon is terug. Iets over de duivel enzo...

[ Voor 34% gewijzigd door Sjah op 05-09-2026 13:43 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:08
Sjah schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:36:
LOL.... net een update binnen naar 8.0.26,
Klopt dat versienummer wel? Ik draai 8.26.0, en op de github zie ik een beta versie van 8.27.0. Of hebben we het over wat anders?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ik draai de flatpak versie en heel de week werkte het tray icon gewoon goed.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sjah schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:36:
Om maar ns een kroeg opmerking te maken... mijn Signal systray icoon is weg sinds weekje. Is geconstateerd op internet maar nog geen werkende oplossing. Ubuntu 26.04.1, maar ook op Arch is het gesignaleerd.

LOL.... net een update binnen naar 8.0.26, en icoon is terug. Iets over de duivel enzo...
Omdat je zo vriendelijk vraagt.

Bij deze mag je mijn signal trayicon hebben.

Ik gebruikte m toch nauwelijks nog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZweMYm-pP6cdBEPWjyS8LTE01I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWUs9EALCWdoqhGVwMKigqmc.jpg?f=fotoalbum_large

//edit: soms is het de app versie die een issue veroorzaakt. Maar vaak zat gezien dat een specifieke module van de DE op zijn bek gegaan is (task-lister, docker, system tray panel etc)

Bij functionele beperkingen. Kan soms helpen even de WM te herstarten, of wisselen van DE.

Goed, Linux is geen Windows. En met Windows “verdwijnen” sommige rare issues met een herstart.

In Linux is dat vaak niet nodig; herstel of herstart je handmatig een dienst of proces. Andere config oid.

Dat zal allemaal wel :+ kies geregeld voor de Windows probleem oplossing; reboot now (werkt vaak sneller dan uitzoeken waarom een app of dienst niet werkt)

ik ben een luie admin :+

[ Voor 29% gewijzigd door himlims_ op 05-09-2026 19:55 ]

• Sjah
  • Nu online
JeroenH schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:14:
[...]

Klopt dat versienummer wel? Ik draai 8.26.0, en op de github zie ik een beta versie van 8.27.0. Of hebben we het over wat anders?
Heb de versie heel kort langs zien komen toen de updates draaiden, dus je zal gelijk hebben. Dat nulletje zal ik verplaatst hebben.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hadden jullie al eens van "XApp" gehoord? Ik zag een softwareupdate langskomen en vroeg me af wat dit was.

Ik dacht in eerste instantie dat het meegekomen was met Warpinator (om bestanden te delen met andere computers), want dat heb ik ooit handmatig geïnstalleerd. Maar toen zag ik dat Hypnotix (een programma om IP-TV kanalen te bekijken, waaronder een paar Nederlandse regionale zenders) ook op mijn computer staat en ik verwacht dat die met de standaard Linux Mint installatie meegekomen is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• HollowGamer
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:01:
Hadden jullie al eens van "XApp" gehoord? Ik zag een softwareupdate langskomen en vroeg me af wat dit was.

Ik dacht in eerste instantie dat het meegekomen was met Warpinator (om bestanden te delen met andere computers), want dat heb ik ooit handmatig geïnstalleerd. Maar toen zag ik dat Hypnotix (een programma om IP-TV kanalen te bekijken, waaronder een paar Nederlandse regionale zenders) ook op mijn computer staat en ik verwacht dat die met de standaard Linux Mint installatie meegekomen is.
Naar mijn weten is dat op Linux Mint normaal. Een XApp is in hun ogen zoals apps moeten zijn. Hypnotix is daar een voorbeeld van. Het is hun schil voor apps, en niet een GTK/Qt variant.

• HollowGamer
  • Niet online
YouTube: I Do Not Recommend Omarchy…

Ik ga dit maar eens bekijken. Het ziet er erg terminal achtig uit, en met heel veel scripts.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:29:

Ik ga dit maar eens bekijken. Het ziet er erg terminal achtig uit, en met heel veel scripts.
Zie meerwaarde AI (o.a. lokaal eigen ai draaien)

Maar als actieve agent in mijn systeem… brr aub niet. Mooie van Linux vind ik de vrijheid en onafhankelijkheid (lees controle hebben over “alles”). Waarom zou ik dat uit hand willen geven?

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:08:
[...]

Zie meerwaarde AI (o.a. lokaal eigen ai draaien)

Maar als actieve agent in mijn systeem… brr aub niet. Mooie van Linux vind ik de vrijheid en onafhankelijkheid (lees controle hebben over “alles”). Waarom zou ik dat uit hand willen geven?
Ik denk eerlijk gezegd dat een nieuwe generatie daar wel mee opgroeien. Die willen juist dat iemand iets voor hun doet, dan zelf nog iets echt kunnen. Bash leren? Ben je gek, ik laat het script schrijven en het boeit mij niet wat er staat. Wallpaper zetten, geen zin om naar Instellingen te gaan.

Nu gebruik ik ook veel AI, maar ik probeer wel voorzichtig te zijn met zomaar dingen aan te nemen. Geregeld kom ik erachter dat dingen echt beter werken met extra skills of voorbeelden in je eigen code. Als je nooit dat soort dingen doet, wordt het echt een puinhoop. En zo de zien is deze 'distro' echt een slop van dat alles.

Ik snap niet zo goed de hoeveelheid sterren en aandacht op GitHub? Het lijkt me echt niet zo bijzonder. Er zijn genoeg goede en veilige distros met Hyperland en zelfs met presets.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een distro die aan elkaar hangt met allerlei AI zut klinkt voor de blinde AI liefhebber als geweldig, maar als je nog een beetje fatsoenlijk na kan denken weet je gewoon dat het een probleem gaat zijn, of al is. Hier en daar hoor je al wat negatieve geluiden en niet altijd om het AI slop dat erin zit.

Het is wachten totdat er grote problemen worden gemeld. Want dat is een kwestie van tijd. Genoeg berichten al geweest waar AI onbedoeld (al dan niet tussen aanhalingstekens) uit z'n omgeving breekt en ongewenste acties uitvoert.

Commandline FTW

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Zelf maak ik heel veel gebruik van Hermes agent. Die staat op mijn server en heeft ook de sleutels van mijn server.

En ja het is eng. Maar ik heb volledige verbose aanstaan, laat van alles een PR maken (alleen ik push naar main) en de guard rails zijn out of the box erg goed. Al is Hermes natuurlijk wel zo krachtig al het model wat je er tegen aanzet.

Ik heb Hermes ook claude code en CLIProxyAPI laten sniffen en patchen en ik kan nu hermes zelfs met mijn 18euro claude abonnement de tokens laten gebruiken.

Het gemak waar ik meerdere dingen tegelijk kan aanzetten en over het algemeen de hoge kwaliteit die het levert moet ik zeggen dat ik vaak toch echt wel onder de indruk ben.

Belangrijkste is wel dat je begrijpt wat je aan het doen bent. En als ik het hermes toverstokje aan mijn kinderen zou geven dan zou ik daar ook geen vertrouwen in hebben.

De vraag is denk ik ook; willen we een computer of willen we dat zaken gedaan worden? Ik denk hier in het topic een computer maar veel mensen hier buiten liever niet.

• HollowGamer
  • Niet online
@L0g0ff Wat maakt Hermes zo bijzonder? Ik gebruik nu Claude, meestal als IDE extensie of in een devcontainer.

Het echt loslaten op mijn systeem ga ik niet doen. Ik kopieer en plak het wel. :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 22:04
HollowGamer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:29:

"Do not recommend Omarchy"... ... sowieso omdat het een project is van een nogal omstreden persoon, met zeer extreme meningen over bepaalde minderheden in de maatschappij...

En om de één of andere reden slaagt deze persoon er in om enorme bergen aan donaties binnen te halen van tech-bro bedrijven, waar dat andere veel langer levende projecten nooit is gelukt.

En dat voor Arch, met een paar setup scriptjes er bij. #creepy

Liege, liege, liegebeest!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:53:
@L0g0ff Wat maakt Hermes zo bijzonder? Ik gebruik nu Claude, meestal als IDE extensie of in een devcontainer.

Het echt loslaten op mijn systeem ga ik niet doen. Ik kopieer en plak het wel. :)
Hermes is een agent. Een soort van een collega. Hermes optimaliseert zichzelf bij gebruik. Hermes onthoudt wel wat die voor je gedaan heeft. Hermes kun je overal aan knopen; telegram, discord, matrix, signal, whatsapp, etc etc.

Zelf heb ik hermes in een container draaien. Ik heb Hermes zichzelf over laten zetten van Eem vm naar een container op een andere server. Als ik tegen hermes zich zoek x uit dan hoef ik niet elke keer te approven.

Als ik tegen hermes zeg regel even een kanban voor een project waar ik met mijn vrouw aan het werk ben dan stelt hij iets voor en bij een go implementeert hij meteen. Als ik vervolgens op dat kanban board een ticket aan hermes assign pakt hermes het op.

Als ik tegen hermes zeg ga x reverse engineren dan kan die net zo lang door beuken tot dat het werkt. Als ik tegen hermes zeg ik heb ineens een fout in mijn github action zoekt hermes het uit en zet die een PR klaar.

Als ik tegen hermes zeg richt gitlab server in dan doet die dat. Als ik zeg bouw een pipeline om via novnc en playwright een test te bouwen dan doet die dat.

Zo nog 10 tallen voorbeelden. Ik ben fan :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Misschien meer iets voor het zelf gehoste AI topic dan hier?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

franssie schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:57:
Misschien meer iets voor het zelf gehoste AI topic dan hier?
wanneer de diepte in gaat of inhoudelijk/functioneel met vragen komt, misschien wel
nu is toch redelijk globale en algemene discussie over AI 'in' jouw systeem?

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 00:16:
[...]

wanneer de diepte in gaat of inhoudelijk/functioneel met vragen komt, misschien wel
nu is toch redelijk globale en algemene discussie over AI 'in' jouw systeem?
Hij heeft een punt. Door al die honderden post per dag in dit topic, zie je door de bomen het bos niet meer.

• RobertMe
  • Nu online
HollowGamer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:20:
[...]

Hij heeft een punt. Door al die honderden post per dag in dit topic, zie je door de bomen het bos niet meer.
Misschien kan een AI het dan samenvatten / de interessante posts er uit halen?

:Y)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

HollowGamer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:20:
[...]

haha, ja dat dus :P
Nee, dat is het probleem natuurlijk niet. Ik vind dat self hosted AI interessant, en dan is het makkelijker iets terug te vinden over een onderwerp als het centraal staat, maar hier is natuurlijk ook prima. :>

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ja bij het typen was ik al aan het twijfelen. Maar er wordt een vraag gesteld en dan geef ik antwoord. Het is ook zo wat om de vraag te negeren of te zeggen; sorry man, ik geef geen antwoord verkeerde topic ;)

Dat zelfde kan je natuurlijk zeggen van deze "discussie". Maar nou wordt het wel heel meta.

Uiteindelijk draaien al die agents wel weer op LNX en is het kringetje weer rond :+

Verder zie ik ook dat claude code en chatgpt codex veel worden ingezet voor mensen die Linux niet zo goed kennen. Het is natuurlijk wel geniaal als geautomatiseerd je log wordt uitgelezen en een change op je systeem wordt doorgevoerd omdat je netwerk onstabiel is, je driver niet lekker werkt, je display niet pixel perfect wordt weergeven of je applicatie niet wil starten.

• HollowGamer
  • Niet online
L0g0ff schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:00:
Ja bij het typen was ik al aan het twijfelen. Maar er wordt een vraag gesteld en dan geef ik antwoord. Het is ook zo wat om de vraag te negeren of te zeggen; sorry man, ik geef geen antwoord verkeerde topic ;)

Dat zelfde kan je natuurlijk zeggen van deze "discussie". Maar nou wordt het wel heel meta.

Uiteindelijk draaien al die agents wel weer op LNX en is het kringetje weer rond :+

Verder zie ik ook dat claude code en chatgpt codex veel worden ingezet voor mensen die Linux niet zo goed kennen. Het is natuurlijk wel geniaal als geautomatiseerd je log wordt uitgelezen en een change op je systeem wordt doorgevoerd omdat je netwerk onstabiel is, je driver niet lekker werkt, je display niet pixel perfect wordt weergeven of je applicatie niet wil starten.
Ik heb Google AI hiervoor geprobeerd, maar ik vind de antwoorden echt heel slecht.

Van deze PR ben ik toch erg geschrokken: https://github.com/omacom/omarchy/pull/12141/changes

Ze gebruiken dus hun eigen persoonlijk account als referentie in hun 'distro'. In de webdeveloper wereld is dat normaal, maar als OS lijkt me dat toch echt niet te bedoeling. Je kunt namelijk niet forken, en alle commits staan ergens anders.

Het kan wel, maar het is erg risicovol ook. Wat als die persoon gehackt wordt? Van de andere kant, zou je kunnen zeggen.. het is veiliger want er is geen centrale plek die gehackt kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 19-09-2026 18:08 ]

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb Google AI hiervoor geprobeerd, maar ik vind de antwoorden echt heel slecht.

Van deze PR ben ik toch erg geschrokken: https://github.com/omacom/omarchy/pull/12141/changes

Ze gebruiken dus hun eigen persoonlijk account als referentie in hun 'distro'. In de webdeveloper wereld is dat normaal, maar als OS lijkt me dat toch echt niet te bedoeling. Je kunt namelijk niet forken, en alle commits staan ergens anders.

Het kan wel, maar het is erg risicovol ook. Wat als die persoon gehackt wordt? Van de andere kant, zou je kunnen zeggen.. het is veiliger want er is geen centrale plek die gehackt kan worden.
Het is een ingewikkelde. Want rechtstreeks van upstream integreren betekend ook de laatste versie (inclusief de laatste security) direct geïntegreerd. Je wilt ook niet elke nieuwe regel code moeten beoordelen voordat je het aan je eigen codebase toevoegd. (Behalve dan de hardcore gentoo gebruikers.) Uiteindelijk hangt alles van vertrouwen aan elkaar vast. Als dat vertrouwen er niet meer is dan wordt het wereldje echt heel erg klein.

Wat dat betreft verbaasd het me dat supply chain attacks zo relatief weinig voorkomen. Alles hangt aan elkaar vast qua dependencies.

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 12:05

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik had van de week de Fedora 45 Beta op een oude kantoor Dell geinstalleerd en de grootste verassing was dat er geen spuuglelijke achtergrond bij zat. Echt heel raar; een Fedora achtergrond die je niet onmiddelijk wel vervangen. :?

En nog een off topic opmerking in deze kroeg; die 'AI mode' van google is goed. Je hebt geen tweakers forum meer nog voor je 'domme' vragen over Linux: Op die Dell stond een core continue volluit te stampen. Dankzij AI kwam direct het goede antwoord; een ACPI event storm. En hoe je dit tijdelijk kan uitzetten. En permanent.
Leuk voor mij maar waarschijnlijk niet zo leuk voor de traffic op tweakers.

AI: claude / RTX 5060ti / RTX 5090

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:49:
Ik had van de week de Fedora 45 Beta op een oude kantoor Dell geinstalleerd en de grootste verassing was dat er geen spuuglelijke achtergrond bij zat. Echt heel raar; een Fedora achtergrond die je niet onmiddelijk wel vervangen. :?

En nog een off topic opmerking in deze kroeg; die 'AI mode' van google is goed. Je hebt geen tweakers forum meer nog voor je 'domme' vragen over Linux: Op die Dell stond een core continue volluit te stampen. Dankzij AI kwam direct het goede antwoord; een ACPI event storm. En hoe je dit tijdelijk kan uitzetten. En permanent.
Ik moet wel eerlijk zeggen, de Google AI agent/chat doet wel vaak dingen verzinnen. Zoals een ENV of config file, dat helemaal niet bestaat.

Het beste heb ik tot nu toe met Claude gehaald. ChatGPT was heel langzaam en van Brave nog slechter.

Ik wacht nog even op Fedora stable. Had zelf gehoopt op v3 packages, maar dat gaat zo te lezen naar Fedora 46.

• HollowGamer
  • Niet online
L0g0ff schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:57:
[...]

Het is een ingewikkelde. Want rechtstreeks van upstream integreren betekend ook de laatste versie (inclusief de laatste security) direct geïntegreerd. Je wilt ook niet elke nieuwe regel code moeten beoordelen voordat je het aan je eigen codebase toevoegd. (Behalve dan de hardcore gentoo gebruikers.) Uiteindelijk hangt alles van vertrouwen aan elkaar vast. Als dat vertrouwen er niet meer is dan wordt het wereldje echt heel erg klein.

Wat dat betreft verbaasd het me dat supply chain attacks zo relatief weinig voorkomen. Alles hangt aan elkaar vast qua dependencies.
Dat laatste is dus wel een probleem geweest in de webwereld. Daarvoor heb je van die delays van minstens een dag of meer. Of dat zoveel beter is, weet ik niet. Het voorkomt wel dat minder geraakt worden bij een supply chain aanval.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je hebt geen tweakers forum meer nog voor je 'domme' vragen over Linux:
Dat was vroegah ook al niet nodig voor AI. UTFS, LMGTY etc voldeden ook, zat informatie al beschikbaar. Maar soms is het handig om het te bediscussieren. Als jij dat liever met een bot doet, good for you.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sjah
  • Nu online
Nou ik heb sinds een klein half jaar ook de merites van Ai ontdekt, en ben het gaan gebruiken soms. En dan doe ik GPT, Claude, en Gemini. Mistral zal wel.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Sjah
  • Nu online
Ok, dank me daarop te wiizen, zal vast een aankondiging van dat subforum zijn geweest, maar gemist.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Je maakte me nieuwschierig met die achtergrond. Bij deze ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZOrToj8YOaQ2pos4AsVtShPsvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGo6SRuhVedNJRnaX2K2z8r9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbXfieSiJv8i-XiMCEuu3eM73F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIsEqwEHRnZVEBkJ2y3o1xHH.jpg?f=fotoalbum_large

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zondag 27 september 2026 @ 15:59:
Ok, dank me daarop te wiizen, zal vast een aankondiging van dat subforum zijn geweest, maar gemist.
Is idd relatief nieuw. In andere fora werd er verspreid regelmatig over AI gesproken, hier was er praktisch geen woord over anders dan dat het in de CLI bestaat en je systeem kan besturen (t/m sudo commando's aan toe).

Commandline FTW

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Wat ik trouwens wel prettig vind is dat bij Ubuntu/Fedora je duidelijke melding krijgt van UEFI firmware upgrades terwijl die bij Windows verborgen blijven. Nu twee oude kantoor Dell naar Linux overgezet waarvan ik dacht dat deze helemaal up-to-date waren maar blijkt er nog diverse zeer oude firmware op te zitten. :X

@gambieter Jij draait doel en middel om. Ik had een probleem en mijn doel was om dit probleem weg te krijgen. Het middel interesseert mij niet; gewoon datgene wat mij het minste tijd en moeite kost.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 13:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

L0g0ff schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:12:
[...]

Je maakte me nieuwschierig met die achtergrond. Bij deze ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alle andere (niet-beta) wallpapers kun je hier vinden: https://fedoraproject.org/wiki/Wallpapers

www.maartendeboer.net

• HollowGamer
  • Niet online
https://fedoraproject.org/wiki/Wallpapers#Fedora_42

Deze was zo lelijk (sorry). Niet dat ik het niet waardeer, maar mijn smaak echt totaal niet.

• Sjah
  • Nu online
Lekker rustgevend, natuur rewlt.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:58
Vind het altijd wel opvallend hoeveel mensen op Fedora vinden, het is een van de weinige distro's waarbij ik bij de installatie ben afgehaakt. Dat was vanwege het niet kunnen partitionen van je harde schijf voor een nieuwe install, maar alleen een default optie met de volledige schijf. Geef dan i.i.g. een command-line optie met cfdisk of iets - zoals bij mijn eerste keer als linuxgebruiker, met SalixOS. Maar dus geen kans gegeven verder, dus misschien is die (slechte) indruk niet terecht.

Wat betreft wallpapers zijn die van EndeavourOS wel het opmerken waard IMO, veel space stuff in prachtige kleuren (uit de wallpaper pack).

edit - Die eerste ervaring was een tijd geleden, misschien 10 jaar geleden inmiddels

[ Voor 10% gewijzigd door Merik op 28-09-2026 18:09 ]

Ignorance is bliss

• Sjah
  • Nu online
Zoveel mensen zoveel wensen, maar kan me niet voorstellen dat ze enkel de complete zooi wissen als optie geven. Nou ik heb dan weer slechte ervaringen met Linux Mint, waar velen over opgeven, die weigerde mijn muis aan te sturen, nou dan haak je af hoor..

Ben Ubuntu gebruiker omdat het werkt. Tuurlijk kan ik wel Arch aan qua hersenen, maar geen zin in, laat staan Gentoo.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjah op 28-09-2026 17:21 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 13:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daarom dus:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)

www.maartendeboer.net

• Merik
Het is ook geen kritiek, alleen een constatering. Mij maakt het geen drol uit wat voor systeem iemand wel of niet draait.

Ignorance is bliss

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:06:
Wat ik trouwens wel prettig vind is dat bij Ubuntu/Fedora je duidelijke melding krijgt van UEFI firmware upgrades terwijl die bij Windows verborgen blijven. Nu twee oude kantoor Dell naar Linux overgezet waarvan ik dacht dat deze helemaal up-to-date waren maar blijkt er nog diverse zeer oude firmware op te zitten. :X
Grappig, want Windows pusht nog wel eens spontaan een BIOS update. En dat gaat iig bij Dell niet altijd even goed: YouTube: Microslop Bricked Another Laptop, And Then Tried to Brick It Again!. Gelukkig heb ik dat op werk nog niet gehad. Verders, Dell Command bied voor Windows driver en firmware updates aan. Maar gelukkig is Dell ook aardig Linux vriendelijk en zijn firmware updates ook via fwupd te krijgen.
Merik schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:45:
Vind het altijd wel opvallend hoeveel mensen op Fedora vinden, het is een van de weinige distro's waarbij ik bij de installatie ben afgehaakt. Dat was vanwege het niet kunnen partitionen van je harde schijf voor een nieuwe install, maar alleen een default optie met de volledige schijf. Geef dan i.i.g. een command-line optie met cfdisk of iets - zoals bij mijn eerste keer als linuxgebruiker, met SalixOS. Maar dus geen kans gegeven verder, dus misschien is die (slechte) indruk niet terecht.
...
edit - Die eerste ervaring was een tijd geleden, misschien 10 jaar geleden inmiddels
Bijzonder, klinkt haast als een skill issue. M'n meest recente installatie van Fedora was in een VM, maar daarvoor heb ik het ook eens als dual-boot op m'n laptop gedraaid. Dat was zo ten tijde van Fedora 20. Kon prima naast m'n reeds geïnstalleerde Debian gezet worden. Dus dat de enige optie 'full disk wipe' is geloof ik niet.

Commandline FTW

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Wat betreft wallpapers zijn die van EndeavourOS wel het opmerken waard IMO, veel space stuff in prachtige kleuren (uit de wallpaper pack).

In Anacona (fedora installer) zit wel een optie om je disk te partitioneren. Ik ben hem vorige week bij de veeam installer (Rocky based appliance) voor het eerst tegen gekomen dat je echt alleen maar een full wipe kon doen.

Maar ik ben het eens dat de installer wel wat gebruiksvriendelijker mag.

/edit

Ik zag nu pas je edit :+

• Merik
L0g0ff schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:53:
[...]

In Anacona (fedora installer) zit wel een optie om je disk te partitioneren. Ik ben hem vorige week bij de veeam installer (Rocky based appliance) voor het eerst tegen gekomen dat je echt alleen maar een full wipe kon doen.

Maar ik ben het eens dat de installer wel wat gebruiksvriendelijker mag.
Oke klinkt als de moeite om gewoon toch maar eens proberen dan. Weer aan het distrohoppen geslagen en... half nieuwsgierig om het te proberen :-)

@Hero of Time Dat kan ook, maar is vrij onwaarschijnlijk... misschien iets met de hardware of harde schijf, lastig te zeggen nu. Aangezien de PC er nog staat (uit 2011, alleen iets andere proccessor)... misschien checken, alsnog :-) :*)

Ignorance is bliss

• HollowGamer
  • Niet online
Ben je nou het gesprek aan het winnen of elkaar aan het verliezen?

:+

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Merik schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 01:20:
[...]

Oke klinkt als de moeite om gewoon toch maar eens proberen dan. Weer aan het distrohoppen geslagen en... half nieuwsgierig om het te proberen :-)

@Hero of Time Dat kan ook, maar is vrij onwaarschijnlijk... misschien iets met de hardware of harde schijf, lastig te zeggen nu. Aangezien de PC er nog staat (uit 2011, alleen iets andere proccessor)... misschien checken, alsnog :-) :*)
Kan het alsnog mislukken omdat als er een nvidia kaart inzit. Ik heb hier een pc waar ik fedora niet op kan installeren. Omdat die nouveau-driver de wereldkaart niet kan tonen waarop je de tijdzone selecteert tijdens installatie. Natuurlijk installeer je zodra het mogelijk de echte nvidia-driver maar zover kom je niet, pc komt nooit verder dan die wereldkaart. Echt absurd dit.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-10 22:51
Vishari Beduk schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:22:
[...]

Kan het alsnog mislukken omdat als er een nvidia kaart inzit. Ik heb hier een pc waar ik fedora niet op kan installeren. Omdat die nouveau-driver de wereldkaart niet kan tonen waarop je de tijdzone selecteert tijdens installatie. Natuurlijk installeer je zodra het mogelijk de echte nvidia-driver maar zover kom je niet, pc komt nooit verder dan die wereldkaart. Echt absurd dit.
Met modprobe.blacklist=nouveau (of alleen nomodeset) als extra argument tijdens het starten zet je die driver uit.

• HollowGamer
  • Niet online
surcharge schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:29:
[...]

Met modprobe.blacklist=nouveau (of alleen nomodeset) als extra argument tijdens het starten zet je die driver uit.
Er staat mij wel bij dat als je een oude kernel of mesa hebt, je nog iets anders moet toevoegen.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10 15:13
Merik schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 01:20:
[...]

Kijk dan ook zeker eens naar de Fedora Atomic Desktop varianten, daar ben ik erg van gecharmeerd.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Jolijter schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:16:
[...]

Kijk dan ook zeker eens naar de Fedora Atomic Desktop varianten, daar ben ik erg van gecharmeerd.
En als je dan ook univeralblue meeneemt bij het hoppen dan is de standaard gebruikers ervaring net even wat beter :)

Het grote verschil zit hem erin dat vanilla fedora atomic volledig FOSS is en universalblue (ook Atomic) net even een maar dingen mee verscheept dat de out-of-the-box ervaring wat prettiger maakt.

Gedoe met nouveau zal je niet hebben om maar een voorbeeld te nemen omdat ze nvidia meteen mee nemen (mits je de nvidia versie download uiteraard)

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

L0g0ff schreef op woensdag 30 september 2026 @ 00:54:
[...]

En als je dan ook univeralblue meeneemt bij het hoppen dan is de standaard gebruikers ervaring net even wat beter :)

Het grote verschil zit hem erin dat vanilla fedora atomic volledig FOSS is en universalblue (ook Atomic) net even een maar dingen mee verscheept dat de out-of-the-box ervaring wat prettiger maakt.

Gedoe met nouveau zal je niet hebben om maar een voorbeeld te nemen omdat ze nvidia meteen mee nemen (mits je de nvidia versie download uiteraard)
OK, dus we hebben Linux opgesplitst in distro's. En binnen de distro's hebben we fedora. En binnen fedora hebben we de gewone en de atomic variant. En binnen de atomic varianten hebben we o.a. blue. En binnen de blues hebben we dan ook weer een gespecialiseerde versie https://universal-blue.org/ :X
En welke ik ook kies, ik kies altijd de verkeerde. Keuze stress :S

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:02:
[...]

OK, dus we hebben Linux opgesplitst in distro's. En binnen de distro's hebben we fedora. En binnen fedora hebben we de gewone en de atomic variant. En binnen de atomic varianten hebben we o.a. blue. En binnen de blues hebben we dan ook weer een gespecialiseerde versie https://universal-blue.org/ :X
Je kiest niets verkeerd. De universal blue images hebben bijvoorbeeld ook weer nadelen. Het enige is dat ze NVIDIA en codecs al goed voor je regelen (en nog wat andere dingen).

Je kunt dit precies hetzelfde doen met Fedora Atomic. Het enige nadeel is dat je een overlay (dus extra laag) toevoegt, waardoor updates iets langer duren wegens het slipstreamen.

• silverball
  • Registratie: September 2013

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Linux is een kernel, dus er is wel noodzaak aan distributies binnen dit model om iets compleets op je machine te kunnen draaien. Dat er zoveel distributies zijn komt omdat het voor veel maintainers ook gewoon hobby is. Ik zou persoonlijk mezelf tot de grotere jongens beperken. Debian, Fedora (atomic evt! :*) ), Ubuntu, RHEL, SUSE

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | BMW r1100rs | Ford nugget '89

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:17
Momenteel gebruik ik voornamelijk Fedora, maar de twijfel ligt voornamelijk bij welke desktop omgeving (GNOME, KDE, e.d. ..), iemand die hier zijn of haar voorkeur durft uit te spreken?

• HollowGamer
  • Niet online
bramassendorp schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:44:
Momenteel gebruik ik voornamelijk Fedora, maar de twijfel ligt voornamelijk bij welke desktop omgeving (GNOME, KDE, e.d. ..), iemand die hier zijn of haar voorkeur durft uit te spreken?
De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments

Persoonlijk ben ik een KDE fan. Cosmic vond ik echt nog veel te karig en niet af.
GNOME is niet te doen met al die extensies voor mij, al vind ik hun OSD wel mooi.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:56

Cyphax

Moderator LNX/AI
bramassendorp schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:44:
Het enige dat je echt kan doen is allebei proberen want hoewel mijn voorkeur ligt bij Gnome heb je daar niet zoveel aan, het gaat uiteindelijk om jouw voorkeur en daar zit verder niet echt logica achter. :)

Ik zou ze beide in een VM even uitproberen denk ik en dan kijken welke het beste "gevoel" geeft. Ze zijn allebei kwalitatief goed en de moeite van het proberen waard.

Saved by the buoyancy of citrus

• Merik
En dan ook nog b.v. KDE en KDE Plasma (of de vele andere desktops)... de meeste distributies zijn wel reviews van gelukkig. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar met podcasts kom je ook wel eens reviews tegen (zoals voorheen bij Distrowatch Weekly of Linux Outlaws). Mintcast heeft niet echt zo iets, heel af en toe. Helpt wel om een beeld te krijgen.

@bramassendorp Fedora is vooral KDE-centric (de default versie, en meest populair), dus vanuit dat opzicht misschien het meest interessant (en beste). Die wilde ik ook proberen. edit: foute informatie

[ Voor 3% gewijzigd door Merik op 30-09-2026 14:01 ]

Ignorance is bliss

• RobertMe
  • Nu online
Merik schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:48:
[...]

En dan ook nog b.v. KDE en KDE Plasma (of de vele andere desktops)...
Welke andere keuzes zijn er? Plasma Big Screen of Plasma Mobile? :p Die zou ik niet op een desktop / laptop gebruiken :Y) * RobertMe heeft niet eens Mobile op zijn tablet draaien. En verder zijn er vast nog wat Qt gebaseerde DEs buiten de KDE community, maar die "passen" vast toch weer net iets minder "in KDE".

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:56

Cyphax

Moderator LNX/AI
Merik schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:48:
[...]

@bramassendorp Fedora is vooral KDE-centric (de default versie, en meest populair), dus vanuit dat opzicht misschien het meest interessant (en beste). Die wilde ik ook proberen.
Nee: Fedora is by default Gnome (Fedora Workstation), er is nog nieteens zo heel erg lang ook een KDE-uitvoering (die net zoveel aandacht krijgt als Workstation). :)
Het is wel nog steeds een interessante optie uiteraard. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 30-09-2026 13:25 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Merik
Cyphax schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:25:
Nee: Fedora is by default Gnome (Fedora Workstation), er is nog nieteens zo heel erg lang ook een KDE-uitvoering [...][
Oeps, je hebt gelijk. Ergens verkeerd gelezen (en niet gecheckt)

[ Voor 17% gewijzigd door Merik op 30-09-2026 14:01 ]

Ignorance is bliss

• L0g0ff

L0g0ff

omg

[...]

Dit klopt helemaal. Zo heb je ook linux, debian, Ubuntu, mint, HamoniKR (Koreaans).

Deze is wel leuke voor je fomo :+

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/2024_Linux_Distributions_Timeline.png

Maar als je wilt kun je vanuit universalblue ook een kinoite build als base image pakken en dan met bluebuild je eigen packages erop stapelen.

Maar bazzite valt ook onder de universalblue paraplu. Dat is op zich wel een bekende.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10 15:13
[...]

Vandaar eigenlijk mijn advies om met Fedora Atomic Desktop te beginnen. Zodra je erachter komt dat je zo'n systeem wel prettig vind maar je tegen QoL zaken als NVidia drivers oid aanloopt kun je verder kijken naar andere distro's zoals Bluefin, Bazzite of Aurora. Het mooie is dat je met dezelfde tooling als die je systeem opdate (rpm-ostree) ook naar zo'n Blue build variant kunt gaan en weer terug naar Fedora als dat toch niet bevalt. Zolang je wel binnen dezelfde DE blijft (Gnome of KDE) zou dat geen problemen moeten opleveren en is iets dat ik al regelmatig heb gedaan.

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:13
Vind het altijd wel opvallend hoeveel mensen op Fedora vinden, het is een van de weinige distro's waarbij ik bij de installatie ben afgehaakt. Dat was vanwege het niet kunnen partitionen van je harde schijf voor een nieuwe install, maar alleen een default optie met de volledige schijf.
Ik heb fedora, en die partitioneringsstap is inderdaad een complete ramp, slechter kan bijna niet.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Jolijter schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:20:
[...]

Vandaar eigenlijk mijn advies om met Fedora Atomic Desktop te beginnen. Zodra je erachter komt dat je zo'n systeem wel prettig vind maar je tegen QoL zaken als NVidia drivers oid aanloopt kun je verder kijken naar andere distro's zoals Bluefin, Bazzite of Aurora. Het mooie is dat je met dezelfde tooling als die je systeem opdate (rpm-ostree) ook naar zo'n Blue build variant kunt gaan en weer terug naar Fedora als dat toch niet bevalt. Zolang je wel binnen dezelfde DE blijft (Gnome of KDE) zou dat geen problemen moeten opleveren en is iets dat ik al regelmatig heb gedaan.
Mijn post was meer als grap bedoelt. Ik ben zelf na jaren hoppen tussen Ubuntu en Manjaro bij Fedora uitgekoment. En dat bevalt goed, gewoon de standaarrd workstation versie. Ik ben uitgehopt. :)

• synoniem
  • Niet online
Ik ben juist jaren geleden al gestopt met Red Hat en alle derivaten en later ook met Suse en Ubuntu. Ik gebruik nu of Debian of Alpine en wat embedded spul voor SBC's met ARM processoren. Mijn desktop is Debian met XFCE, werkt gewoon zonder al te veel capriolen zoals bij Gnome.

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:27
Dag 1 op Linux (Mint XFCE op een Late 2012 Mac Mini 256/16).

De OS is echt een verademing wat betreft snelheid vergeleken met Catalina. Het is ook gewoon fijn dat het meeste supported is ipv outdated/legacy versies te zoeken, die al vrij gebrekkig draaien.

Vandaag heb ik ook ondervonden wat er gebeurt als je teveel loopt te klooien. Zo is Halo: Combat Evolved decompiled en ook op Linux te gebruiken, echter is mijn GPU (Intel HD 4000) te oud. OpenGL 4.5 is vereist en deze GPU gaat tot 4.2. Bij het vele patchen heb ik blijkbaar een aantal belangrijke packages verwijderd en toen werkte mijn hele OS niet meer: network-manager, software-manager, update-manager en vele andere bestanden waren verdwenen.

Tja, dan begin je te zweten. Gelukkig had ik er nog niks belangrijks op gezet en heb ik alles weer kunnen installeren via <grub.

Alhoewel ik maar 90% van de dag in de terminal heb gespendeerd, is het stiekem toch wel leuk; een beetje aanklooien, brandjes blussen en vervolgens nieuwe brandjes die daardoor ontstaan ook weer te blussen.

Gelukkig is het ook niet zonder resultaat gebleven. Halo: CE is nu speelbaar op OpenGL 4.2 en speelt ook erg vloeiend. Er zijn nog wel her en der crashes, maar dat staat volgens mij los van OpenGL.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• HollowGamer
  • Niet online
RazorMaron schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:12:
Dag 1 op Linux (Mint XFCE op een Late 2012 Mac Mini 256/16).

De OS is echt een verademing wat betreft snelheid vergeleken met Catalina. Het is ook gewoon fijn dat het meeste supported is ipv outdated/legacy versies te zoeken, die al vrij gebrekkig draaien.

Vandaag heb ik ook ondervonden wat er gebeurt als je teveel loopt te klooien. Zo is Halo: Combat Evolved decompiled en ook op Linux te gebruiken, echter is mijn GPU (Intel HD 4000) te oud. OpenGL 4.5 is vereist en deze GPU gaat tot 4.2. Bij het vele patchen heb ik blijkbaar een aantal belangrijke packages verwijderd en toen werkte mijn hele OS niet meer: network-manager, software-manager, update-manager en vele andere bestanden waren verdwenen.

Tja, dan begin je te zweten. Gelukkig had ik er nog niks belangrijks op gezet en heb ik alles weer kunnen installeren via <grub.

Alhoewel ik maar 90% van de dag in de terminal heb gespendeerd, is het stiekem toch wel leuk; een beetje aanklooien, brandjes blussen en vervolgens nieuwe brandjes die daardoor ontstaan ook weer te blussen.

Gelukkig is het ook niet zonder resultaat gebleven. Halo: CE is nu speelbaar op OpenGL 4.2 en speelt ook erg vloeiend. Er zijn nog wel her en der crashes, maar dat staat volgens mij los van OpenGL.
Tip: gebruik snapshots

Ik weet niet of Linux Mint ondersteund, vaak is het alleen met btrfs als filesystem. Dan kun je altijd terug snappen.

Zelf gebruik ik hiervoor Fedora Atomic en Flatpaks. Maar dat is een andere discussie. :)

• synoniem
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:47:
[...]

Tip: gebruik snapshots

Ik weet niet of Linux Mint ondersteund, vaak is het alleen met btrfs als filesystem. Dan kun je altijd terug snappen.

Zelf gebruik ik hiervoor Fedora Atomic en Flatpaks. Maar dat is een andere discussie. :)
Mint ondersteund ook snapshots https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/timeshift.html

• CB-Interactive
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online

CB-Interactive

Yamaha maniak

Blijft een ijzersterk punt van Linux blijft toch wel dat als je overstapt van een andere computer, je het systeem mee kunt nemen.
Zo ging de ssd van mijn moeder haar Acer Aspire desktop defect, dat was een 128 gig ssd.
Opgestart met een Linux usb stick en met diverse tools geconstateerd dat de SSD dood is. Geeft read error's, toen kocht ze een HP workstation en werd de HDD die ook in de Acer zat overgezet.
Bleef die Acer over zonder opslag mogelijkheid.
Ik het systeem nader bekeken, een Core i3 met 8 gig ram en een compacte toegankelijke behuizing waar later eventueel een ander mobo en cpu ingebouwd kan worden.
Maar voor voorlopig was de gedachte: Als mijn moeder er dagelijks probleemloos mee kon werken en dat best nog vlot ook ondanks er veel software op geïnstalleerd was, dan moet dit super draaien met Linux Mint EN deze pc heeft 2 HDMI uitgangen, dus mijn OLED tv kan er ook op.
Ik had een Asus desktop Met een AMD A8-6500 APU en een AMD /ATI Radeon HD8490 met 16 gig ram. Er zat 1 tb SSD in voor de systemen, 1tb HDD (exact dezelfde Western Digital schijf als die in de Acer zat) voor opslag audio,videobestanden en documenten. En nog een externe USB 3.0 1TB Sandisk SSD voor retrogaming. Hierop staat Commodore OS vision 3 op en batocera.linux en deze schijf heeft zijn eigen GRUB menu(al staat het ook opgenomen in het GRUB menu van de PC, wel zo handig). Enfin, ik de SSD en de HDD ingebouwd in de Acer en aangesloten en de USB SSD aangesloten, schermen, muis en rammelplank eraan en kijken wat tie doet. Hij kwam gelijk tot leven en had gelijk eerst FF in het EFI het secureboot system uitgezet en ook de TPM chip waar Linux niks mee doet uitgeschakeld. Na het opslaan van de settings verscheen het vertrouwde GRUB menu in beeld, ik koos Mint en zonder te mokken of te meuren startte hij gelijk op en werd alle hardware gelijk correct herkend. Zelfs 4k video output werkt gewoon via HDMI 2(muispijltje was wel erg klein op de tv, moest de schaalgrote nog instellen van dit scherm).
Maar alles draait als een trein, hoewel ik hem wel ff opnieuw heb geïnstalleerd, ik liep te ver achter na 4 maanden. Beter ff fris beginnen. Dat was ff een half uurtje werk inclusief het installeren van de software en het naar mijn hand zetten van het systeem.
En ja, de pc draait in de praktijk idd als een raket en reageert direct op alles, Waar GIMP onder Windows 40 seconden nodig had om te starten, gaat dat in Mint met een seconde of 3.
Geheugengebruik is ook flink lager als onder Windows, ben nog niet boven de 3 gig uitgekomen en dit ook zonder te hoeven swappen.
En die oude Asus uit 2014: daar is een 128ssd en 1tb hdd uit een oude laptop ingegaan en ook daarop draait Mint en Batocera(al laad deze in dit geval vanaf de HDD, wat trager dus) en ook die doet het weer prima, die is voor mijn broer. Maar die Acer Inspire desktop bevalt mij best goed, heb hem nu ruim een week draaien en ben geen grote problemen tegen gekomen tot nu toe. Enne, ondanks Windows 11 het nooit liet zien, er zit ook Bluetooth op en Wifi en beiden werken perfect onder Mint en de draadloze printer had zichzelf al toegevoegd aan het systeem.
Blijft toch wel een heerlijk systeem dat Linux(ff ongeacht de distro, ik ken immers meerdere zeer goede distro's). enne eenmaal achter een Linux machine, dan wil je gewoon niet meer terug naar Windows. (Tweakers.net doet het immers ook uitstekend op een Linux machine :P )
En mede dankzij Linux is ook de levensduur van die Acer pc flink opgerekt.

Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:42
Linux software,

Photoshop vervanger en veel andere software met ai geschreven.

Kijk goed op GitHub voor welke software.

https://github.com/storytold/photocraft

https://github.com/storytold

https://github.com/orgs/storytold/repositories

De officiële photoshop software kun je ook op linux installeren, googl hier op, er is software gemaakt waardoor je wel kunt installeren.
Pagina: 1 ... 86 87 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.