Een MAC-address is uiteraard niet het eind van alles. Niet bekende MAC-addresses worden in mijn thuisnetwerk geweigerd, krijgen ook geen IP address. Omdat mijn telefoon inderdaad continue een random addres genereert zit deze met zijn soortgenoten op een apart netwerk. Betekent wel dat ze alleen met ssh of openvpn of wireguard verbinding kunnen maken met mijn thuisnetwerk.HollowGamer schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:06:
[...]
Een MAC -address is tegenwoordig geen goede manier meer. Op Linux doen ze bijvoorbeeld voor wireless by default een random MAC genereren, elke keer als je opnieuw verbind. Daarom is het belangrijk deze op permanent of stable te zetten, als je iets als een mesh opzet gebruikt.
Ook lokaal kan je een MAC adres veranderen. Naar mijn weten kan je die random genereren (ook op een VM), maar zijn ze dus virtueel. Een container heb ik nooit per MAC gedaan, altijd per naam.
Zeer nieuw. Eerst de data die er op staat ergens anders op zetten.
Ik had direct een nieuwe besteld, kwam vanochtend binnen; gelijk kapot (wel in een andere PC).
In de bios stond ook aangegeven dat deze nieuwe HD 0.0 GB capaciteit heeft. Nog nooit gezien. Dus deze kan gelijk retour

weet het niet meer
Debian is toch niet vaag met licenties? Tenminste als je de non-free en contrib niet geactiveerd hebt. Want dan wordt het wel vaag.HollowGamer schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 00:06:
[...]
Debian is sowieso heel vaag, net als vele andere distros (Red Hat kuch) als het op licenties aankomt.
Ik dacht dat Moby de engine is van Docker. Die is deels opensource, maar niet alles. Podman gebruikt containers, wat een volledige opensource variant is, en compatible is met Docker. Voor mij is het vergelijkbaar met databases en hun alternatieven (Mariadb, Valkey, etc.). Maar Podman heeft ook zijn eigen features, die dus niet werken of anders werken. Dus geheel compatible is het niet (zoals compose).
Een OpenSUSE maintainer heeft de firewall situatie uitgelegd in zijn videos. Het idee is dat Podman Quadlet deze beheerd (of Desktop - ligt aan de voorkeur). Doordat die extra firewall er niet meer tussenzit (Aeon heeft dit), heeft een user minder problemen en hoeft hij niet twee keer een poort te openen (in Docker/Podman en in firewalld bijvoorbeeld).
Ik deel dezelfde mening. Een service mag zoveel poorten openen als hij wilt, maar ik bepaal welke inkomende daadwerkelijk geaccepteerd worden.
Er is dus nogal wat kritiek op de maintainer van Aeon, maar hij heeft wel een punt als het om user experience gaat.
Maar in de basis is dat 1 groot vrije open source feest (zie ook de DFSG). Er was een tijd dat ze Firefox zelf omdoopte naar iceweazel omdat ze de logo's niet mochten verspreiden.
Dat is eerder heel puur en denk ik ook wat goed is omdat Debian zo vaak als fundering gekozen wordt. Dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken of het wel klopt wat je doet
Of bedoel je meer als je Debian vergelijkt met BSD?
Ze hebben redelijk stricte guidelines, zoals je hieronder ook linkt. Vaag is het verkeerde woord, maar het is nou ook niet zo dat ze alles maar opnemen in de repo omdat het 'open source' is. Er zitten dus aardig wat randvoorwaarden aan.L0g0ff schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:48:
[...]
Debian is toch niet vaag met licenties? Tenminste als je de non-free en contrib niet geactiveerd hebt. Want dan wordt het wel vaag.
Dat was inderdaad het punt, het logo en naam waren qua licentie niet compatible met hun guidelines, de DFSG, en dat vereiste dan een creatieve oplossing.Maar in de basis is dat 1 groot vrije open source feest (zie ook de DFSG). Er was een tijd dat ze Firefox zelf omdoopte naar iceweazel omdat ze de logo's niet mochten verspreiden.
Debian is gelukkig wel een stuk vrijer dan Fedora. Die is heel erg beperkt, gezien de noodzaak van rpmfusion om ook maar een video te kunnen afspelen of Steam te installeren bijvoorbeeld.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ja eens, ik denk (zonder te veel onderzoek te hebben gedaan) dat Fedora zonder rpmfusion en Debian zonder contrib en non-free redelijk gewaagd zijn aan elkaar.Hero of Time schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:28:
[...]
Ze hebben redelijk stricte guidelines, zoals je hieronder ook linkt. Vaag is het verkeerde woord, maar het is nou ook niet zo dat ze alles maar opnemen in de repo omdat het 'open source' is. Er zitten dus aardig wat randvoorwaarden aan.
[...]
Dat was inderdaad het punt, het logo en naam waren qua licentie niet compatible met hun guidelines, de DFSG, en dat vereiste dan een creatieve oplossing.
Debian is gelukkig wel een stuk vrijer dan Fedora. Die is heel erg beperkt, gezien de noodzaak van rpmfusion om ook maar een video te kunnen afspelen of Steam te installeren bijvoorbeeld.
Dat klinkt leuk, maar je kan een MAC-adres spoofen.synoniem schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:19:
[...]
Een MAC-address is uiteraard niet het eind van alles. Niet bekende MAC-addresses worden in mijn thuisnetwerk geweigerd, krijgen ook geen IP address. Omdat mijn telefoon inderdaad continue een random addres genereert zit deze met zijn soortgenoten op een apart netwerk. Betekent wel dat ze alleen met ssh of openvpn of wireguard verbinding kunnen maken met mijn thuisnetwerk.
Het is geen goed middel voor beveiliging. Prima voor iets van wireless controle, maar op productie gebruik je daar certificaten voor.
Wat ik begreep is een MAC adres niet geschikt voor Enterprise en moet je een combinatie dus doen.
En hoe verschilt dit van IP? Je kunt ook gewoon het static IP overnemen van iemand in het netwerk / een IP dat als "vertrouwd" in de FW staat. Sure, een dubbel IP breekt vanalles, maar een dubbel MAC doet dat ook.HollowGamer schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:36:
[...]
Dat klinkt leuk, maar je kan een MAC-adres spoofen.
Het is geen goed middel voor beveiliging. Prima voor iets van wireless controle, maar op productie gebruik je daar certificaten voor.
Daarnaast kun je op IP basis niet eens alles blokkeren. Immers is niet eens alles IP
In Enterprise is MAC alleen niet voldoende maar ik had het over mijn thuisnetwerk. Van enterprise weet ik sowieso niet alles en wat ik weet mag ik niet disclosen.HollowGamer schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:36:
[...]
Dat klinkt leuk, maar je kan een MAC-adres spoofen.
Wat ik begreep is een MAC adres niet geschikt voor Enterprise en moet je een combinatie dus doen.
Dat is dus ook de reden dat je niet alles op IP moet doen, laat staan dat het kan met al die proxies tegenwoordig.RobertMe schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:40:
[...]
En hoe verschilt dit van IP? Je kunt ook gewoon het static IP overnemen van iemand in het netwerk / een IP dat als "vertrouwd" in de FW staat. Sure, een dubbel IP breekt vanalles, maar een dubbel MAC doet dat ook.
Daarnaast kun je op IP basis niet eens alles blokkeren. Immers is niet eens alles IP(ARP bv)
Voor een thuisnetwerk is het zoals gezegd prima. Bij serieuze Enterprise, heb je meer dan enkel een simple MAC Filter.
Enterprise zal uiteindelijk niet veel anders zijn. VLANs en 802.11x om apparaten in VLANs te plaatsen. Verder is er geen betrouwbare manier om nog meer fine grained te werken buiten MAC / IP. Waarbij 802.11x voorkomt dat ongeauthoriseerde apparaten op het netwerk komen en VLANs zorgen voor een "globale" segmentatie. Wil je individuele apparaten nog verder "indelen" (wel of geen toegang tot iets geven) zal dat toch echt op MAC / IP basis moeten bij mijn weten.HollowGamer schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:09:
[...]
Dat is dus ook de reden dat je niet alles op IP moet doen, laat staan dat het kan met al die proxies tegenwoordig.
Voor een thuisnetwerk is het zoals gezegd prima. Bij serieuze Enterprise, heb je meer dan enkel een simple MAC Filter.
Ik wilde een 'oude' PC omzetten naar file-server. In eerste instantie was het plan Ubuntu te gebruiken maar vanwege harddisk problemen toch maar voor windows 11 gekozen.
En dan vandaag een netwerk share aanmaken. Maar dat blijkt helemaal niet meer mogelijk; probleem is het microsoft account. Als je inlogt op de PC dan kan het niet meer met username + password, je moet een SMS of code van externe een tweede email invoeren. Remote desktop lukt ook niet meer. En een netwerk share met username + password dus ook niet meer. Als je een lokaal account wil aanmaken word je gelijk doorgestuurd naar de microsoft server.
Te idioot voor woorden; mijn PC's in mijn huis met mijn bestanden en daar gaat big tech tussen zitten
Anyway, het gaat dus toch Ubuntu worden
En dan vandaag een netwerk share aanmaken. Maar dat blijkt helemaal niet meer mogelijk; probleem is het microsoft account. Als je inlogt op de PC dan kan het niet meer met username + password, je moet een SMS of code van externe een tweede email invoeren. Remote desktop lukt ook niet meer. En een netwerk share met username + password dus ook niet meer. Als je een lokaal account wil aanmaken word je gelijk doorgestuurd naar de microsoft server.
Te idioot voor woorden; mijn PC's in mijn huis met mijn bestanden en daar gaat big tech tussen zitten

Anyway, het gaat dus toch Ubuntu worden
weet het niet meer
Je moet idd door aardig wat (brandende) hoepels springen tegenwoordig met Windows om nog een beetje in beheer te zijn van je eigen data. Gelukkig heb je die ongein met Linux niet, dat is zo enorm veel makkelijker om volledig offline nog een werkend systeem te hebben. Alleen tijdens installatie is het handig om internet te hebben ivm updates of überhaupt de installatie, maar eenmaal ingesteld, klaar, niks meer nodig.
Dat is niet waar. Microsoft heeft de optie weggestopt, maar er zijn nog genoeg mogelijkheden voor een lokale account met gebruikersnaam en wachtwoord die niet gekoppeld is aan een Microsoft account. Makkelijkste opties zijn om de computer niet te verbinden met internet tijdens installatie óf met Rufus een USB stick maken, dan krijg je de lokale account als optie.Vishari Beduk schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:12:
probleem is het microsoft account. Als je inlogt op de PC dan kan het niet meer met username + password, je moet een SMS of code van externe een tweede email invoeren. [...] Als je een lokaal account wil aanmaken word je gelijk doorgestuurd naar de microsoft server.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Het is een Linux topic maar goed. Windows 11 Home stopt met installeren zonder internet zover ik weet. De Pro versie heeft wat meer mogelijkheden.Tom Paris schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:26:
[...]
Dat is niet waar. Microsoft heeft de optie weggestopt, maar er zijn nog genoeg mogelijkheden voor een lokale account met gebruikersnaam en wachtwoord die niet gekoppeld is aan een Microsoft account. Makkelijkste opties zijn om de computer niet te verbinden met internet tijdens installatie óf met Rufus een USB stick maken, dan krijg je de lokale account als optie.
Dat is het zeker. Ik lurk voornamelijk mee, maar het stoort me dat er hier vaak onwaarheden over Windows worden gepost, met dan een 'wat is Linux toch goed hé' conclusie. Windows is zeker niet heilig, maar zo'n echo-kamer helpt niemand op Tweakers.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Recent heb ik een nieuwe laptop gekocht en daar meteen Linux dual-boot bijgezet (en die gebruik ik voornamelijk). Windows-11 Home stond er ook op, moest nog geconfigureerd worden maar ook die was nog met wat trucjes zonder Microsoft account (dus met lokaal account) in te stellen.synoniem schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:04:
[...]
Het is een Linux topic maar goed. Windows 11 Home stopt met installeren zonder internet zover ik weet. De Pro versie heeft wat meer mogelijkheden.
Onwaar. Heb zelfs een maand geleden nog een PC geïnstalleerd met W11 home, volledig offline, en lokaal account. Vorige week ook pc van m'n pa met een lokaal account.synoniem schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:04:
[...]
Het is een Linux topic maar goed. Windows 11 Home stopt met installeren zonder internet zover ik weet. De Pro versie heeft wat meer mogelijkheden.
Die optie is te ver verstopt. Heb het bij een W10 systeem gepoogd, het Instellingen scherm geeft je helemaal geen optie om nog een account toe te voegen en computerbeheer heeft geen 'lokale gebruikers/groepen' sectie. Je moet dus echt het exacte ding weten waar je moet zijn om nog een lokaal account te maken. Maar heb je een lokaal account, dan zijn er tig knoppen om het te verkloten naar een online account.Tom Paris schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:26:
[...]
Dat is niet waar. Microsoft heeft de optie weggestopt, maar er zijn nog genoeg mogelijkheden voor een lokale account met gebruikersnaam en wachtwoord die niet gekoppeld is aan een Microsoft account.
Geen internet is geen vereiste nog, want zelfs als je niks aan internet hebt moet je dezelfde truc uitvoeren om door te kunnen gaan.Makkelijkste opties zijn om de computer niet te verbinden met internet tijdens installatie óf met Rufus een USB stick maken, dan krijg je de lokale account als optie.
En nu weer naar de orde van de dag wat ook in de topic warning staat: vooral over NOS. En dat is dus niet de publieke omroep.
Ik heb vorige maand nog een laptop met OEM Windows 11 geïnstalleerd. Die startte met de vraag om met wifi te verbinden en wilde niet verder als je nee zei. Was een Acer volgens mij.Hero of Time schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:59:
[...]
Onwaar. Heb zelfs een maand geleden nog een PC geïnstalleerd met W11 home, volledig offline, en lokaal account. Vorige week ook pc van m'n pa met een lokaal account.
En dan doe je dus de shift+F10 methode en geef je dat onding de vinger. Is dat te moeilijk, dan flikker je er maar gelijk Linux voor Dummies op.synoniem schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:12:
[...]
Ik heb vorige maand nog een laptop met OEM Windows 11 geïnstalleerd. Die startte met de vraag om met wifi te verbinden en wilde niet verder als je nee zei. Was een Acer volgens mij.
Erg snedig, past echt bij een mod. De reden dat ik al sinds jaar en dag Linux gebruik is o.a. omdat ik geen Shift+F10 trucjes nodig wil hebben om mijn besturingssysteem te (her)installeren.Hero of Time schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:28:
[...]
En dan doe je dus de shift+F10 methode en geef je dat onding de vinger. Is dat te moeilijk, dan flikker je er maar gelijk Linux voor Dummies op.
Mopperatorsynoniem schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:07:
[...]
Erg snedig, past echt bij een mod. De reden dat ik al sinds jaar en dag Linux gebruik is o.a. omdat ik geen Shift+F10 trucjes nodig wil hebben om mijn besturingssysteem te (her)installeren.
Is Shift+F10 niet de sneltoets voor het startmenu? Of bedoel je tijdens opstarten? Dat is volgens nog toch DEL of F2 (of gewoon rebooten via het OS naar UEFI).Hero of Time schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:28:
[...]
En dan doe je dus de shift+F10 methode en geef je dat onding de vinger. Is dat te moeilijk, dan flikker je er maar gelijk Linux voor Dummies op.
Nee het is de old-school cmd prompt. Daar heb je bijvoorbeeld ook de mogelijkheidheid om het device te kunnen onboarden in intune.HollowGamer schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:49:
[...]
Is Shift+F10 niet de sneltoets voor het startmenu? Of bedoel je tijdens opstarten? Dat is volgens nog toch DEL of F2 (of gewoon rebooten via het OS naar UEFI).
Je kunt door die methode te gebruiken met net user een gebruiker aanmaken en die met een 2e command elevaten naar admin.
We weten allemaal waarom Microsoft dit liever niet wil. Die wil telemetrie om hun imperium verder uit te bouwen.
Maar ik zou zeggen decline de eula, zet er linux/bsd op en bel de supllier op vraag een paar tientjes terug voor de windows licentie waar je dan recht op hebt
Als we toch in de windows modus zitten in de nos kroeg. Kennen jullie trouwens winboat? Die is wel veelbelovend. De interface is echt nice. Het is een soort van winapps alleen is de onboarding is een paar klicks ipv een hele howto door.
Microsoft heeft dit zoveel mogelijk weggehaald, zodat niemand meer kan debuggen en zomaar random Windows Updates dan maar verwijderd.L0g0ff schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:03:
Nee het is de old-school cmd prompt. Daar heb je bijvoorbeeld ook de mogelijkheidheid om het device te kunnen onboarden in intune.
[...]
Nee, dit doe je tijdens de OOBE om zakelijk het systeem bij Intune aan te kunnen melden als die nog niet vanuit de leverancier is toegevoegd aan je omgeving. Maar je kan er ook nog de online eis mee omzeilen.HollowGamer schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:49:
[...]
Is Shift+F10 niet de sneltoets voor het startmenu? Of bedoel je tijdens opstarten? Dat is volgens nog toch DEL of F2 (of gewoon rebooten via het OS naar UEFI).
Nice Podman Quadlets.
Ik dacht bij mijn containers, met mounts, "vergeten" te zijn om RequiresMountsFor= toe te voegen, zodat de service niet gestart kon/zou worden terwijl de gebruikte mappen nog niet gemount waren.
Maar blijkt intussen dat Quadlet dit automatisch genereert. Voor elke Volume= / Mount= met een absolute path wordt er automatisch een RequiresMountsFor= toegevoegd aan de service unit voor die map.
Bij Docker toch wel eens onbedoeld gehad dat containers startte terwijl de mounts nog niet bestonden, en Docker dan doodleuk dus mappen aanmaakt. Kan met Quadlets dus niet gebeuren
.
Eerste "hint" in mijn zoektocht was dan weer wel dat dit voor Volume units met Type=bind pas vrij recentelijk is toegevoegd (na een bug report / feature request) en pas in 5.6 zit. Maar ik gebruik (nog) geen losse Volume units. Voor het gebruik van Volume= / Mount= blijkt dit wel al er in te zitten sinds de eerste versie van Quadlets die onderdeel is van Podman (want daarvoor was het een los project), dat al "3 years" het geval is (geen idee hoe afgerond dat is, maar zou waarschijnlijk zelfs in Debian Bookworm gezeten hebben dus
).
Ik dacht bij mijn containers, met mounts, "vergeten" te zijn om RequiresMountsFor= toe te voegen, zodat de service niet gestart kon/zou worden terwijl de gebruikte mappen nog niet gemount waren.
Maar blijkt intussen dat Quadlet dit automatisch genereert. Voor elke Volume= / Mount= met een absolute path wordt er automatisch een RequiresMountsFor= toegevoegd aan de service unit voor die map.
Bij Docker toch wel eens onbedoeld gehad dat containers startte terwijl de mounts nog niet bestonden, en Docker dan doodleuk dus mappen aanmaakt. Kan met Quadlets dus niet gebeuren
Eerste "hint" in mijn zoektocht was dan weer wel dat dit voor Volume units met Type=bind pas vrij recentelijk is toegevoegd (na een bug report / feature request) en pas in 5.6 zit. Maar ik gebruik (nog) geen losse Volume units. Voor het gebruik van Volume= / Mount= blijkt dit wel al er in te zitten sinds de eerste versie van Quadlets die onderdeel is van Podman (want daarvoor was het een los project), dat al "3 years" het geval is (geen idee hoe afgerond dat is, maar zou waarschijnlijk zelfs in Debian Bookworm gezeten hebben dus
Bookworm's versie van Podman heeft geen Quadlet ondersteuning, dus dat is makkelijk. Zit er niet in.
Is dat serieus zo? Ook niet als los package?Hero of Time schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:21:
Bookworm's versie van Podman heeft geen Quadlet ondersteuning, dus dat is makkelijk. Zit er niet in.
Quadlet voelt inderdaad meer als een Red Hat product. Debian kiest liever voor echt traditioneel basic stuff. Geloof niet dat zij ooit een Atomic Debian gaan doen. Veel te nieuw voor hun.
Met een externe repo zal je vast wel een geschikte versie kunnen hebben, maar die in de Debian repo zelf zit kan het iig niet. Net 1 versie te oud. Ik weet niet of systemd ook een specifieke versie moet zijn hiervoor.HollowGamer schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:04:
[...]
Is dat serieus zo? Ook niet als los package?
Dat lijkt me niet. Quadlets is niet meer dan een systemd generator die een .service file genereert en in de /run/ directory zet. Uiteindelijk dus een vrij basic koppeling en enige vereisten zijn dat je een systemd versie hebt die generators ondersteund (en dat is vast al een antieke feature) en de gegenereerde unit niks bevat dat de (oude) systemd versie niet ondersteund. En volgens mij zijn die (quadlet) systemd units toch vrij basic. Het enige echt complexe is de ExecStart=, maar dat is natuurlijk gewoon een commando dat wordt aangeroepen. En voor de rest dan de gegenereerde Requires=/After=, ExecStop= en wat default Requires regels (network-online.target is er volgens mij zo een).Hero of Time schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:10:
Ik weet niet of systemd ook een specifieke versie moet zijn hiervoor.
Het zou pas echt interessant worden als de volledige runtime er uit getrokken wordt. Systemd zelf heeft immers ook containerization features (chroots, user en network namespaces, etc). Enige dat uiteindelijk echt ontbreekt is dat systemd zelf(standig) geen image kan "uitpakken". En network namespaces nogal iffy zijn. Je kunt primair alleen een unit in een nieuwe network namespace uitvoeren. Maar dan krijg je IIRC een network namespace met 0 netwerk interfaces en mag je zelf een veth "bridge" tussen de beide namespaces regelen en wat nog meer.
Nou klakkeloos aannemen, tja vraag me af of dat in me zit, je kan mij beter verwijten dat ik een betweter soms ben (zoals half Tweakers). En fouten maken, ja mensen maken fouten, maar hoe weet ik of jij nu geen fout maakt.. want "veel te veel fouten" is een inschatting, wel wil ik meegaan dat er veel variabelen zijn.Jolijter schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:55:
[...]
Overigens zou ik je niet aanraden om de mening van iemand waar je tegenop kijkt klakkeloos aan te nemen, daarvoor zijn er in het leven veel te veel variabelen en maken mensen veel te veel fouten.
Hmm..
Klopt het dat als je een nested NFS directory wilt mounten dat de parent(s) dan world readable moeten zijn?
Ik export /srv/nfs, en heb vervolgens een /srv/nfs/foo/bar. Als "foo" vervolgens 700 als rechten heeft dan kan ik wel mount -t nfs4 <server>:foo ... doen maar mount -t nfs4 <server>:foo/bar ... geeft een error. "access denied by server".
Heeft me toch aardig wat tijd gekost om tot de conclusie te komen dat het aan de rechten van de parent map ligt. (Vooral aangezien ik nog nooit NFS gebruikt heb denk ik, en mijn foo/bar een bind mount is en ik dacht dat het daar aan lag).
Klopt het dat als je een nested NFS directory wilt mounten dat de parent(s) dan world readable moeten zijn?
Ik export /srv/nfs, en heb vervolgens een /srv/nfs/foo/bar. Als "foo" vervolgens 700 als rechten heeft dan kan ik wel mount -t nfs4 <server>:foo ... doen maar mount -t nfs4 <server>:foo/bar ... geeft een error. "access denied by server".
Heeft me toch aardig wat tijd gekost om tot de conclusie te komen dat het aan de rechten van de parent map ligt. (Vooral aangezien ik nog nooit NFS gebruikt heb denk ik, en mijn foo/bar een bind mount is en ik dacht dat het daar aan lag).
De hele path tree moet readable zijn dacht. Met SELinux wordt het nog leuker lol.RobertMe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:58:
Hmm..
Gisteravond een niet zo leuke. Had eerder deze week kernel 6.16.7 geïnstalleerd, maar dat was de unsigned versie. Gister deed ik weer updates en de signed variant was beschikbaar. Die twee conflicteren met elkaar, prima. Dus unsigned verwijderen, signed installeren. Zou geen probleem moeten zijn, denk je. Helaas.
Herstart en wordt naar emergency mode gegooid. Echter, ik heb geen wachtwoord op de root gebruiker, die is dus uitgeschakeld. En dan kan je niks. Reden was dat het mounten van /boot/efi en m'n aparte schijf met XFS faalde. De andere partities waren geen probleem, maar die waren ext4. Beetje vreemde situatie dus.
Opstarten met een USB stick dan maar, maar de stick die ik had wilde niet echt, dus dan maar proberen om heel basic te booten en alleen / gemount krijgen. Via 'init=/bin/bash' kon dat gelukkig. Kernel opnieuw geïnstalleerd en het werkte allemaal weer.
Wel apart dat het wisselen van de kernel blijkbaar wat modules voor iig file systems stuk maakte. Geeft maar weer aan dat je voor de zekerheid altijd een extra kernel beschikbaar moet hebben om te kunnen starten.
Herstart en wordt naar emergency mode gegooid. Echter, ik heb geen wachtwoord op de root gebruiker, die is dus uitgeschakeld. En dan kan je niks. Reden was dat het mounten van /boot/efi en m'n aparte schijf met XFS faalde. De andere partities waren geen probleem, maar die waren ext4. Beetje vreemde situatie dus.
Opstarten met een USB stick dan maar, maar de stick die ik had wilde niet echt, dus dan maar proberen om heel basic te booten en alleen / gemount krijgen. Via 'init=/bin/bash' kon dat gelukkig. Kernel opnieuw geïnstalleerd en het werkte allemaal weer.
Wel apart dat het wisselen van de kernel blijkbaar wat modules voor iig file systems stuk maakte. Geeft maar weer aan dat je voor de zekerheid altijd een extra kernel beschikbaar moet hebben om te kunnen starten.
Er is dacht ik een corruptie geweest in de kernel 6.14.x versie - dacht alles voor .5?Hero of Time schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:57:
Gisteravond een niet zo leuke. Had eerder deze week kernel 6.16.7 geïnstalleerd, maar dat was de unsigned versie. Gister deed ik weer updates en de signed variant was beschikbaar. Die twee conflicteren met elkaar, prima. Dus unsigned verwijderen, signed installeren. Zou geen probleem moeten zijn, denk je. Helaas.
Hier weer slaap problemen (ook in real life):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| 99.958687] pcieport 0000:00:08.3: quirk: disabling D3cold for suspend [ 99.959974] ACPI: EC: interrupt blocked [ 103.030208] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [^^^GPP6.RTKW], AE_NOT_FOUND (20250404/psargs-332) [ 103.030226] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0.UPHK due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20250404/psparse-529) [ 103.030234] ACPI Error: Aborting method \_SB.PEP._DSM due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20250404/psparse-529) [ 103.043007] ACPI: EC: interrupt unblocked [ 103.413035] NVRM: RmHandleDNotifierEvent: RmHandleDNotifierEvent: Failed to handle ACPI D-Notifier event, status=0x11 [ 103.424977] nvme nvme0: D3 entry latency set to 10 seconds [ 103.429471] nvme nvme0: 16/0/0 default/read/poll queues [ 103.430151] [drm] PCIE GART of 512M enabled (table at 0x0000008001700000). [ 103.430231] amdgpu 0000:63:00.0: amdgpu: SMU is resuming... [ 103.434693] amdgpu 0000:63:00.0: amdgpu: SMU is resumed successfully! [ 103.441395] ACPI BIOS Error (bug): AE_AML_PACKAGE_LIMIT, Index (0x000000001) is beyond end of object (length 0x1) (20250404/exoparg2-393) [ 103.441404] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0.PSWS due to previous error (AE_AML_PACKAGE_LIMIT) (20250404/psparse-529) [ 103.441494] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0._Q15 due to previous error (AE_AML_PACKAGE_LIMIT) (20250404/psparse-529) [ 103.447476] NVRM: RmHandleDNotifierEvent: RmHandleDNotifierEvent: Failed to handle ACPI D-Notifier event, status=0x11 [ 103.472053] ACPI BIOS Error (bug): AE_AML_PACKAGE_LIMIT, Index (0x000000001) is beyond end of object (length 0x1) (20250404/exoparg2-393) [ 103.472060] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0.PSWS due to previous error (AE_AML_PACKAGE_LIMIT) (20250404/psparse-529) [ 103.472174] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0._Q15 due to previous error (AE_AML_PACKAGE_LIMIT) (20250404/psparse-529) |
Werkt slapen bij jullie wel correct? Ik heb dit enorm vaak de laatste tijd. Opeens werkt het random weer wel.
Ik merkte laatst wel een wakeup na handmatige sleep vanuit KDE. Vervolgens eens een keer via SSH een sleep afgetrapt en toen bleef die wel slapen. Leek bij dus eerder een KDE bug dat die zo snel sleep in ging dat de mouse release / paar pixels beweging bij klik een wakeup triggerde.HollowGamer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:19:
[...]
Er is dacht ik een corruptie geweest in de kernel 6.14.x versie - dacht alles voor .5?
Hier weer slaap problemen (ook in real life):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 99.958687] pcieport 0000:00:08.3: quirk: disabling D3cold for suspend [ 99.959974] ACPI: EC: interrupt blocked [ 103.030208] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [^^^GPP6.RTKW], AE_NOT_FOUND (20250404/psargs-332) [ 103.030226] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0.UPHK due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20250404/psparse-529) [ 103.030234] ACPI Error: Aborting method \_SB.PEP._DSM due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20250404/psparse-529) [ 103.043007] ACPI: EC: interrupt unblocked [ 103.413035] NVRM: RmHandleDNotifierEvent: RmHandleDNotifierEvent: Failed to handle ACPI D-Notifier event, status=0x11 [ 103.424977] nvme nvme0: D3 entry latency set to 10 seconds [ 103.429471] nvme nvme0: 16/0/0 default/read/poll queues [ 103.430151] [drm] PCIE GART of 512M enabled (table at 0x0000008001700000). [ 103.430231] amdgpu 0000:63:00.0: amdgpu: SMU is resuming... [ 103.434693] amdgpu 0000:63:00.0: amdgpu: SMU is resumed successfully! [ 103.441395] ACPI BIOS Error (bug): AE_AML_PACKAGE_LIMIT, Index (0x000000001) is beyond end of object (length 0x1) (20250404/exoparg2-393) [ 103.441404] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0.PSWS due to previous error (AE_AML_PACKAGE_LIMIT) (20250404/psparse-529) [ 103.441494] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0._Q15 due to previous error (AE_AML_PACKAGE_LIMIT) (20250404/psparse-529) [ 103.447476] NVRM: RmHandleDNotifierEvent: RmHandleDNotifierEvent: Failed to handle ACPI D-Notifier event, status=0x11 [ 103.472053] ACPI BIOS Error (bug): AE_AML_PACKAGE_LIMIT, Index (0x000000001) is beyond end of object (length 0x1) (20250404/exoparg2-393) [ 103.472060] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0.PSWS due to previous error (AE_AML_PACKAGE_LIMIT) (20250404/psparse-529) [ 103.472174] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.LPC0.EC0._Q15 due to previous error (AE_AML_PACKAGE_LIMIT) (20250404/psparse-529)
Werkt slapen bij jullie wel correct? Ik heb dit enorm vaak de laatste tijd. Opeens werkt het random weer wel.
Daarnaast heb ik de laptop altijd dicht (behalve als die aan moet
Ik ging van 6.16.7 naar 6.16.7. Enige verschil tussen de twee is signing voor secure boot. Het was dus ene variant verwijderen en andere installeren. Mogelijk dat bij het maken van de initrd wat fout is gegaan. Het is niet dat /boot niet voldoende ruimte had, want die is onderdeel van /.HollowGamer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:19:
[...]
Er is dacht ik een corruptie geweest in de kernel 6.14.x versie - dacht alles voor .5?
Ik heb maar eventjes een issue gehad, maar dat duurde niet lang, paar dagen, hooguit een week. Maar dat was kort nadat Trixie uit was. Ondertussen alweer een maand stabiel met sleep. Enige wat niet stabiel te noemen is, is wanneer ik Supraland speel. Bij een clean boot kan ik uren spelen zonder problemen. Maar na een keer slaapstand of meerdere keren kan m'n systeem spontaan herstarten zonder verklaring. Ene keer is het wanneer het spel zo'n 10 minuten draait, andere keer half uur.Hier weer slaap problemen (ook in real life):
code:
1 ...
Met m'n Intel laptop op werk heb ik wel het probleem dat sleep überhaupt niet lekker werkt en hibernate na de eerste keer weigert ivm een USB apparaat dat het tegen houd. Welke exact? Geen idee, maar het zit in het scherm dat ik via USB-C heb aangesloten. Misschien de NIC. En sinds 2 weken crasht Kwin/wayland wanneer ik m'n schermen ontkoppel.
Bij mij gebeurt het tegenovergestelde als ik via een sneltoets m'n pc in slaapstand zet. Het gaat prachtig slapen en blijft dat totdat ik 'm weer wek. Dan gaat 't systeem aan en 2 seconden later weer in slaap. Maak ik 'm opnieuw wakker dan blijft 'ie aan.RobertMe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 23:03:
[...]
Ik merkte laatst wel een wakeup na handmatige sleep vanuit KDE. Vervolgens eens een keer via SSH een sleep afgetrapt en toen bleef die wel slapen. Leek bij dus eerder een KDE bug dat die zo snel sleep in ging dat de mouse release / paar pixels beweging bij klik een wakeup triggerde.
Het blijft opmerkelijk dat sleep nog altijd zo'n issue is op Linux. De issues zijn ook voor iedereen anders, zoals een USB-C dock of via DP-alt mode (heb nu bijvoorbeeld dat FreeSync een black-screen geeft op Fedora - dat had ik voorheen niet). Ik merk bijvoorbeeld dat goed werkt bij een fresh reboot, maar opeens issues komen na een sleep.Hero of Time schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 00:31:
[...]
Ik ging van 6.16.7 naar 6.16.7. Enige verschil tussen de twee is signing voor secure boot. Het was dus ene variant verwijderen en andere installeren. Mogelijk dat bij het maken van de initrd wat fout is gegaan. Het is niet dat /boot niet voldoende ruimte had, want die is onderdeel van /.
[...]
Ik heb maar eventjes een issue gehad, maar dat duurde niet lang, paar dagen, hooguit een week. Maar dat was kort nadat Trixie uit was. Ondertussen alweer een maand stabiel met sleep. Enige wat niet stabiel te noemen is, is wanneer ik Supraland speel. Bij een clean boot kan ik uren spelen zonder problemen. Maar na een keer slaapstand of meerdere keren kan m'n systeem spontaan herstarten zonder verklaring. Ene keer is het wanneer het spel zo'n 10 minuten draait, andere keer half uur.
Met m'n Intel laptop op werk heb ik wel het probleem dat sleep überhaupt niet lekker werkt en hibernate na de eerste keer weigert ivm een USB apparaat dat het tegen houd. Welke exact? Geen idee, maar het zit in het scherm dat ik via USB-C heb aangesloten. Misschien de NIC. En sinds 2 weken crasht Kwin/wayland wanneer ik m'n schermen ontkoppel.
[...]
Bij mij gebeurt het tegenovergestelde als ik via een sneltoets m'n pc in slaapstand zet. Het gaat prachtig slapen en blijft dat totdat ik 'm weer wek. Dan gaat 't systeem aan en 2 seconden later weer in slaap. Maak ik 'm opnieuw wakker dan blijft 'ie aan.
Om echt energie te besparen, zet ik de laptop maar uit in de avond (als ik het niet vergeet).
@RobertMe In KDE kan je van alles instellen onder Settings -> Power Management. Heb alleen gemerkt dat sommige zaken niet helemaal lijken te werken, zoals toetsenbord verlichting of juist ervoor zorgt dat het apparaat niet slaapt.
Zucht, wanneer gaan vendors hier eindelijk iets aan doen? Zoals ook gewoon firmwares aanbieden via fwupd.
Ik gebruik dus hibernate, omdat dat wél werkte itt sleep omdat die om miraculeuze wijze weer wakker werd na het scherm dicht doen. Maar dat werkt dus alleen na een boot, daarna dus niet meer met de melding dat een apparaat het tegenhoud. En als ik dus de USB eruit haal, nu de GUI crasht. Eerder geen enkel probleem, USB-C met m'n 2x 4k schermen en HDMI met FHD los en hibernate maar.HollowGamer schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:35:
[...]
Het blijft opmerkelijk dat sleep nog altijd zo'n issue is op Linux. De issues zijn ook voor iedereen anders, zoals een USB-C dock of via DP-alt mode (heb nu bijvoorbeeld dat FreeSync een black-screen geeft op Fedora - dat had ik voorheen niet). Ik merk bijvoorbeeld dat goed werkt bij een fresh reboot, maar opeens issues komen na een sleep.
Om echt energie te besparen, zet ik de laptop maar uit in de avond (als ik het niet vergeet).
M'n Dell Latitude krijgt BIOS updates via fwupd. Maar die zit dus enorm te kloten met power management zaken. M'n PC thuis is een zelfbouw met ASRock moederbord. Krijgt geen updates via fwupd, maar even bestand op stick zetten en naar BIOS voor updaten is een kleine moeite. En deze doet het fantastisch met sleep.Zucht, wanneer gaan vendors hier eindelijk iets aan doen? Zoals ook gewoon firmwares aanbieden via fwupd.
Het is dus echt bizar dat juist een laptop dat bedoelt is voor deze dingen, sleep en hibernate, het zo ruk doet en een pc waar het veel minder nut heeft perfect werkt. De Lenovo Thinkpad T14 AMD van m'n vorige werk deed het wat dat betreft wel weer beter dan m'n huidige Dell. Alleen stom dat ze DP1.2 deden over USB-C terwijl de 2.0 spec er al was en 1.4/1.4a al járen bestond. Daardoor was 2x 1440p aansturen wat problematisch (en in Windows blijkbaar geen probleem, waarschijnlijk door compressie ondersteuning wat in Linux niet werkte of wat extra nodig had).
Ik zet m'n (tweedehands gekochte, meestal dichtgeklapte, HP) laptop met CTRL-ALT-END in standby en kan hem dan 's ochtends wakker maken met een willekeurige toets op het toetsenbord (aan de USB-C docking).
De afgelopen maanden zat er even een bug in Linux dat na een aantal dagen sommige kleuren op de externe monitor (via USC-C docking) niet meer klopten. Dat was dan op te lossen door een keertje opnieuw op te starten. Verder ben ik eigenlijk helemaal blij met hoe de slaapstand werkt.
De afgelopen maanden zat er even een bug in Linux dat na een aantal dagen sommige kleuren op de externe monitor (via USC-C docking) niet meer klopten. Dat was dan op te lossen door een keertje opnieuw op te starten. Verder ben ik eigenlijk helemaal blij met hoe de slaapstand werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 20-09-2025 13:12 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Dat is dus ook een beetje het probleem. Sommige hebben helemaal niets, andere werkt het prima, of random opeens niet meer.aawe mwan schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:11:
Ik zet m'n (tweedehands gekochte, meestal dichtgeklapte, HP) laptop met CTRL-ALT-END in standby en kan hem dan 's ochtends wakker maken met een willekeurige toets op het toetsenbord (aan de USB-C docking).
Ja dat blijft wel een dingetje met Linux. Laptop heeft jaren gewerkt met het dockingstation op het werk. En ineens (waarschijnlijk na een update) blijft het beeld zwart en krijg je alleen het geluid via het dockingstation. Het aantal variabelen is dan ineens heel groot, het kan Wayland zijn het kan de gpu driver zijn enfin nog een heel rijtje. Uiteindelijk draai ik nu een vm met Windows om het dockingstation te kunnen gebruiken. Als het niet gaat zoals je wilt ......
Ik las van de week positieve berichten over fedora. dus nieuwsgierig geworden en toch eens de rc gedownload en als live gedraaid. En ik was blij verrast; eindelijk een distro met een moderne DE die er wel strak uitziet.
Maar die live omgeving werkt traag en beperkt dus toch maar geinstalleerd. En daar eindigt het feest; ik kom niet door opstarten na install heen. Je krijgt dan een scherm waar je instellingen moet opgeven en bij de overgang van privacy naar time zone hangt deze.
Zoeken op google levert dat het een bekend probleem is dat niet opgelost wordt 'fedora install stuck at time-zone'.
Dus nu twijfel, twijfel; tijd steken in buggy fedora of toch maar betrouwbaar en lelijk Ubuntu
Maar die live omgeving werkt traag en beperkt dus toch maar geinstalleerd. En daar eindigt het feest; ik kom niet door opstarten na install heen. Je krijgt dan een scherm waar je instellingen moet opgeven en bij de overgang van privacy naar time zone hangt deze.
Zoeken op google levert dat het een bekend probleem is dat niet opgelost wordt 'fedora install stuck at time-zone'.
Dus nu twijfel, twijfel; tijd steken in buggy fedora of toch maar betrouwbaar en lelijk Ubuntu
weet het niet meer
Welke Fedora was dit 42 of 43?Vishari Beduk schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:00:
Ik las van de week positieve berichten over fedora. dus nieuwsgierig geworden en toch eens de rc gedownload en als live gedraaid. En ik was blij verrast; eindelijk een distro met een moderne DE die er wel strak uitziet.
Ik zou nog heel even een weekje of 2 tot 3 wachten na officiële release van 43 iig. Maar hetzelfde advies geldt ook voor alle andere distro's
Ik wil natuurlijk wel het nieuwste van het nieuwste. Dus de RC die net beschikbaar is. Maar de gemelde problemen waren er een half jaar geleden ook al.L0g0ff schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:23:
[...]
Welke Fedora was dit 42 of 43?
Ik zou nog heel even een weekje of 2 tot 3 wachten na officiële release van 43 iig. Maar hetzelfde advies geldt ook voor alle andere distro's
En wat betreft het wachten; het was bedoelt voor een oude PC die hier anders toch maar stof staat te vangen.
weet het niet meer
Zonder systeem specs en logging, kan het van alles zijn.Vishari Beduk schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:00:
Maar dit topic is niet voor problemen bedoelt. Dus ga dit dan hier ook niet vragen. Poster zal zelf wel een topic maken hiervoor als 'ie het opgelost wil hebben. Het kwam nu gewoon even ter spraken omdat Fedora een bug in de installer heeft dat al maanden bestaat en nog steeds niet is opgelost.HollowGamer schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:06:
[...]
Zonder systeem specs en logging, kan het van alles zijn.
Bekijk eens solus Linux is voor mij een van de betere rolling systeem. Werkt out of the box en is stabiel. Heb nog nooit problemen gehad ermee.Vishari Beduk schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:00:
Misschien is die bug enkel met bepaalde systeem specs?Hero of Time schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:08:
[...]
Maar dit topic is niet voor problemen bedoelt. Dus ga dit dan hier ook niet vragen. Poster zal zelf wel een topic maken hiervoor als 'ie het opgelost wil hebben. Het kwam nu gewoon even ter spraken omdat Fedora een bug in de installer heeft dat al maanden bestaat en nog steeds niet is opgelost.
Dat zou dan in de bug report moeten staan en heeft hier ook geen nut om te noemen, daar hebben ze bij Fedora niks aan. Als het zo 'uniek' zou zijn voor hele specifieke configs, zou je het ook niet zo snel moeten vinden. Toch is er een melding van, dus zal het echt niet zo beperkt zijn.HollowGamer schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:10:
[...]
Misschien is die bug enkel met bepaalde systeem specs?
Over welke bug hebben we het precies?Hero of Time schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:20:
[...]
Dat zou dan in de bug report moeten staan en heeft hier ook geen nut om te noemen, daar hebben ze bij Fedora niks aan. Als het zo 'uniek' zou zijn voor hele specifieke configs, zou je het ook niet zo snel moeten vinden. Toch is er een melding van, dus zal het echt niet zo beperkt zijn.
Het was meer dat ik mijzelf hardop af vraag of ik wel tot de fedora doelgroep behoor als zelfs dit al niet lukt.HollowGamer schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:06:
[...]
Zonder systeem specs en logging, kan het van alles zijn.
In de tussentijd toch eens een nog ouder systeem onder het stof vandaan gehaalt en daarop dezelfde procedure gevolgt. En hier ging het probleemloos.
Grote verschil is dat de deze een integrated Intel GPU heeft en de andere een GT-1030.
Dan wordt het toch maar Ubuntu, alleen even wachten op de 25.10 versie.
weet het niet meer
@Vishari Beduk Heb even gezocht op screenshots van de RC Fedora, maar vond niks, ook al omdat ik niet eens weet of je KDE bedoelt, of Gnome(?). En Unbuntu....hmm je blinkt niet uit in dankbaarheid, jammer, nouja het kan een typo zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Sjah op 21-09-2025 14:57 ]
De B en N zitten naast elkaar op het toetsenbord, een typo is dan snel gemaakt en schijf je opeens Unbuntu ipv Ubuntu.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil in uiterlijk tussen de twee distro's. Want vziw gebruiken ze beide hetzelfde standaard Adwaita thema, alleen Ubuntu heeft een paar eigen extensies om de layout ietsjes te veranderen. Maar verders, qua thema en kleuren, zou er niet zo'n verschil moeten zijn.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil in uiterlijk tussen de twee distro's. Want vziw gebruiken ze beide hetzelfde standaard Adwaita thema, alleen Ubuntu heeft een paar eigen extensies om de layout ietsjes te veranderen. Maar verders, qua thema en kleuren, zou er niet zo'n verschil moeten zijn.
Sorry!Sjah schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:56:
@Vishari Beduk Heb even gezocht op screenshots van de RC Fedora, maar vond niks, ook al omdat ik niet eens weet of je KDE bedoelt, of Gnome(?). En Unbuntu....hmm je blinkt niet uit in dankbaarheid, jammer, nouja het kan een typo zijn.
De standaard versies van zowel Ubuntu als fedora zijn gnome. Dus die bedoel ik.
Verschil is dat fedora 100% ongewijzigd is en Ubuntu toch wel behoorlijk is aangepast.
Al heeft Ubuntu wel een tandwieltje in het login scherm waarmee je een Xorg versie kan starten die er weer iets anders uitziet.
weet het niet meer
Nadat mijn vorige poging fedora te installeren gestrand was kreeg ik het idee om het te proberen op een Beelink SER 8. Plan was de SSD met Windows 11 erop tijdelijk er uit te halen en een nieuwe SSD erin.
Nou gister besteld bij bol.com maar vandaag geen pakje in de bus. Wel bericht dat het bezorgd zou zijn
Dus dat wordt dit weekend weer geen fedora, maar in plaats daarvan kijken hoe ik mijn geld terug kan krijgen.
Nou gister besteld bij bol.com maar vandaag geen pakje in de bus. Wel bericht dat het bezorgd zou zijn
Dus dat wordt dit weekend weer geen fedora, maar in plaats daarvan kijken hoe ik mijn geld terug kan krijgen.
:strip_exif()/f/image/kkevRbl3sjEc9ScuZhYuPkqD.jpg?f=fotoalbum_medium)
weet het niet meer
Deze Mini-PCs zijn zo leuk! Maar ik heb genoeg computers, en moet helaas ook wat energie besparen.Vishari Beduk schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:09:
Nadat mijn vorige poging fedora te installeren gestrand was kreeg ik het idee om het te proberen op een Beelink SER 8. Plan was de SSD met Windows 11 erop tijdelijk er uit te halen en een nieuwe SSD erin.
Nou gister besteld bij bol.com maar vandaag geen pakje in de bus. Wel bericht dat het bezorgd zou zijn![]()
[Afbeelding]

Een extra NVMe is nooit verkeerd. Je kan die ook altijd in een USB-closure zetten.
Mocht je niet kunnen wachten, dan kun je ook met tools een backup maken van de NVMe en die later restoren (eigen risico, ze kunnen altijd falen).
Ubuntu is echt een distro waar ik wegblijft (behalve op containers met LTS indien nodig).Hero of Time schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:52:
De B en N zitten naast elkaar op het toetsenbord, een typo is dan snel gemaakt en schijf je opeens Unbuntu ipv Ubuntu.
Fedora doet dacht ik net zoals Ubuntu, bepaalde tweaks een de DE. Geloof dat ze beide een andere approach hebben, dus vandaar dat ik wel begrijp dat Gnome/KDE nu zoiets hebben van.. we maken wel onze eigen distro.
Inmiddels nieuwe SSD gekocht bij een andere webwinkel die een koerier gebruikt ipv gewone post en deze kwam wel binnen.
En daarna ging het simpel; paar klikken en fedora was geinstalleerd. En je zou verwachten dat deze chineze mini-pc obscure hardware zou hebben maar alles werkt gewoon. Inclusief geluid en wifi, al weet ik niet of de NPU met zijn 16 TOPS ook bruikbaar is.
De fedora store blijkt vol met prima werkende software. Enig probleem dat ik tegen kwam is een bug in firefox die moeite heeft met de reclames in AD.nl
Al met al ziet fedora er voor mij prima uit. Dus ik ga de komende tijd hierop verder.
Hardware Information:
- Hardware Model: AZW SER8
- Memory: 32.0 GiB
- Processor: AMD Ryzen™ 7 8845HS w/ Radeon™ 780M Graphics × 16
- Graphics: AMD Radeon™ 780M Graphics
- Disk Capacity: 2.0 TB
Software Information:
- Firmware Version: SER8_P5C8V29
- OS Name: Fedora Linux 43 (Workstation Edition Prerelease)
- OS Build: (null)
- OS Type: 64-bit
- GNOME Version: 49
- Windowing System: Wayland
- Kernel Version: Linux 6.17.0-0.rc3.31.fc43.x86_64
En daarna ging het simpel; paar klikken en fedora was geinstalleerd. En je zou verwachten dat deze chineze mini-pc obscure hardware zou hebben maar alles werkt gewoon. Inclusief geluid en wifi, al weet ik niet of de NPU met zijn 16 TOPS ook bruikbaar is.
De fedora store blijkt vol met prima werkende software. Enig probleem dat ik tegen kwam is een bug in firefox die moeite heeft met de reclames in AD.nl
Al met al ziet fedora er voor mij prima uit. Dus ik ga de komende tijd hierop verder.
Hardware Information:
- Hardware Model: AZW SER8
- Memory: 32.0 GiB
- Processor: AMD Ryzen™ 7 8845HS w/ Radeon™ 780M Graphics × 16
- Graphics: AMD Radeon™ 780M Graphics
- Disk Capacity: 2.0 TB
Software Information:
- Firmware Version: SER8_P5C8V29
- OS Name: Fedora Linux 43 (Workstation Edition Prerelease)
- OS Build: (null)
- OS Type: 64-bit
- GNOME Version: 49
- Windowing System: Wayland
- Kernel Version: Linux 6.17.0-0.rc3.31.fc43.x86_64
weet het niet meer
Nouja Chinese mini-pc en obscure hardware? Nou nee, kunnen die Chinezen dan zelf wat goeds verzinnen? Enige waar ze het bewezen hebben is plastic en andere goedkope dingen. Ok nu wel met autos is het aardig bezig, maar om wat te noemen ze zijn zo afhankelijk van windows als de pest, vinden ze zelf want Linux mijden ze.
Dat zal je nog vies tegenvallen! Ben je Deepin vergeten? Een DE en distro van Chinese makelij. Ze hebben ook hun eigen Android fork. Dus verwacht echt niet dat ze zo afhankelijk van MS zijn.Sjah schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:50:
Nouja Chinese mini-pc en obscure hardware? Nou nee, kunnen die Chinezen dan zelf wat goeds verzinnen? Enige waar ze het bewezen hebben is plastic en andere goedkope dingen. Ok nu wel met autos is het aardig bezig, maar om wat te noemen ze zijn zo afhankelijk van windows als de pest, vinden ze zelf want Linux mijden ze.
Ja Deepin was ik beetje vergeten. Ok dat is idd een argument ja, dat als ze ooit geboycot worden door Ms dat ze zelf iets hebben.
Had het meer over dat 't bij de Chinese desktopgebruiker relatief maar 1/3e van wat het hier (en in de VS) is, dat op 'n Linux distro zit.
Ok hier in de Westerse wereld is het nog steeds niet vreselijk veel met 4.5%. Maar de Chinees zit in mijn ogen nog stuk meer vast aan Win11/10.
Had het meer over dat 't bij de Chinese desktopgebruiker relatief maar 1/3e van wat het hier (en in de VS) is, dat op 'n Linux distro zit.
Ok hier in de Westerse wereld is het nog steeds niet vreselijk veel met 4.5%. Maar de Chinees zit in mijn ogen nog stuk meer vast aan Win11/10.
Lenovo is ook Chinees.Sjah schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:50:
Volgens China zijn landen daarbuiten ook Chinees, maar dat is een andere discussie.
De PC's van alie staan er toch bekend om dat het soms lastig kan zijn om drivers te vinden (ook onder Windows). Daarom was het extra opvallend dat de installatie soepel ging. Terwiijl het op een standaard PC met AMD 3700X + B450 + GT1030 niet lukt omdat de installer vastloopt op het tekenen van de wereldkaart.Sjah schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:50:
Nouja Chinese mini-pc en obscure hardware?
Deepin is juist een slecht voorbeeld. Ik heb het een tijd gebruikt omdat het zo mooi is maar er kwamen bijna nooit updates. Echt maanden lang helemaal niets. En de nieuwe versie bleeft ruim een jaar beta. Toen ben ik afgehaakt. Te onveilig,
Fedora is juist gnome 'puur' en Ubuntu heeft een eigen sausje. En ik moet zeggen dat de Ubuntu versie net wat lekkerder loopt. Je hebt gewoon standaard een minimize button. Alt-tab werkt ook op windows van dezelfde apps zodat je niet moeilijk hoeft te doen met de cursortoetsen. En de dock is altijd zichtbaar zodat je niet steeds de windows toets moet indrukken.HollowGamer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:23:
[...]
Fedora doet dacht ik net zoals Ubuntu, bepaalde tweaks een de DE.
Disclaimer: ja, ik weet dat alles instelbaar is.
Enig echt minpunt van deze fedora beta is dat firefox soms een zooitje wordt.
weet het niet meer
Ik heb een vraag m.b.t. installatie van een wifi usb adapter (tp-link AX1800 (Archer TX20U Plus)). Kan dat hier in de kroeg, of moet ik hiervoor een nieuw draadje maken?
Edit: Laat maar. Iets nieuws besteld.
[ Voor 11% gewijzigd door Koenoe op 04-10-2025 17:18 ]
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Je moet een nieuwe draad aanmaken, om daarna te horen dat het had moeten staan in een bestaande draad die je nog nooit had gezien.Koenoe schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:15:
Ik heb een vraag m.b.t. installatie van een wifi usb adapter (tp-link AX1800 (Archer TX20U Plus)). Kan dat hier in de kroeg, of moet ik hiervoor een nieuw draadje maken?
Geen idee waar je graag over ging, meestal zijn USB adapters niet zo geweldig. Beste is een onboard WiFi of PCI-e kaart (als dat kan).
Inmiddels fedora RC een week in gebruik en ik moet zeggen dat de meeste applicaties opvallend goed draaien. Ook eens Darktable gebrobeerd met grote RAW files en dat ging probleemloos. Dus ik kan mijn Adobe account opzeggen.
Grote uitzondering is Firefox; dat maakt er zo af en toe een zooitje van. Waarschijnlijk een video driver probleem. Afwachten wat de final version gaat doen.
En om het echt leuk te maken vervolgens .NET 10 Release Candidate 1 erop gezet en dat werkt gewoon.
Idem voor een Early Access Program beta van JetBrains Rider; werkt gewoon.
Enige wat ik na vele dagen prutsen niet voor elkaar krijg is inloggen vanuit dotnet naar PostgreSQL. En dat is toch wel een showstopper voor mij. Dus moet ik toch weer naar Windows 11 terug.
Grote uitzondering is Firefox; dat maakt er zo af en toe een zooitje van. Waarschijnlijk een video driver probleem. Afwachten wat de final version gaat doen.
En om het echt leuk te maken vervolgens .NET 10 Release Candidate 1 erop gezet en dat werkt gewoon.
Enige wat ik na vele dagen prutsen niet voor elkaar krijg is inloggen vanuit dotnet naar PostgreSQL. En dat is toch wel een showstopper voor mij. Dus moet ik toch weer naar Windows 11 terug.
weet het niet meer
Het is me dan eindelijk een keer gelukt om Red Hat te installeren.
Een jaar geleden heb ik geprobeerd om de 9.4 "boot" versie te installeren en dat liep toen vast op het installatieproces: ik weet het niet precies wat het probleem was, maar het is toen in elk geval niet gelukt om alle meldingen op het installatiescherm weg te krijgen met het beantwoorden van vragen en het overtypen van registatiekeys, dus hij is nooit echt begonnen met installeren.
Nu heb ik de 10.0 "DVD" versie gedownload en daarmee lukte het installeren wel (op dezelfde Lenovo laptop, via dezelfde Ventoy). Registreren is nu een kwestie van je RedHat website credentials opgeven en dan regelt hij dat verder zelf. Bij de installatie nam ik aan dat de LMDE installatie overschreven zou worden, maar het installatieproces heeft daar niets over gevraagd en hij blijkt het systeem multiboot gemaakt te hebben.
Direct na installatie vond RHEL een stuk of 5 fwupd firmware updates voor mijn laptop, terwijl ik dacht dat ik met LMDE toch eigenlijk regelmatig alles bijgewerkt had. Zouden ze verschillende repositories gebruiken?
Het blijkt dat de vingerafdruk sensor in RHEL10 gewoon werkt, ik had niet verwacht dat nog ooit mee te maken onder Linux.
Suffe verrassing was dat geluid niet werkt. In dmesg kan je zien dat dit komt doordat de RHEL driver voor Intel geluid geen hardware herkent. Ik heb een driver moeten downloaden vanaf Github en daarmee ging het allemaal ineens werken, ook audio-via-HDMI en dat zelfs beter dan het onder LMDE deed.
RHEL10 heeft geen X11 meer, maar hier lijkt Wayland best goed te werken (in tegenstelling tot de nieuwste Linux Mint, waar bijvoorbeeld in Chrome sinds updates begin van de zomer het scrollen heel erg slecht werkt onder Wayland). Het installatieproces van Chrome failt op RHEL, helemaal aan het eind, met gelukkig als enige probleem dat het icon van Chrome niet te zien is. De oorzaak is dat er een verdwaalde backtick (`) staat in /bin/xdg-icon-resource, maar dat ding staat er al maanden en deze bug wordt blijkbaar maar niet opgelost (dus dat moet je zelf doen). Ook verrassend: Red Hat koos er eerst voor om de "canary" build van Chrome te installeren, in plaats van de "stable" build, dus je moet expliciet opgeven welke je wilt hebben.
Nog een paar losse eindjes: In RHEL 10.0 hebben ze een nieuwe terminal emulator (met de naam ptyxis) en ze zijn vergeten sneltoets CTRL-ALT-T om te hangen naar de nieuwe executable. Op het inlogscherm moet je eerst een keer met de muis klikken op je username, voordat je je password kunt invoeren.
Een jaar geleden heb ik geprobeerd om de 9.4 "boot" versie te installeren en dat liep toen vast op het installatieproces: ik weet het niet precies wat het probleem was, maar het is toen in elk geval niet gelukt om alle meldingen op het installatiescherm weg te krijgen met het beantwoorden van vragen en het overtypen van registatiekeys, dus hij is nooit echt begonnen met installeren.
Nu heb ik de 10.0 "DVD" versie gedownload en daarmee lukte het installeren wel (op dezelfde Lenovo laptop, via dezelfde Ventoy). Registreren is nu een kwestie van je RedHat website credentials opgeven en dan regelt hij dat verder zelf. Bij de installatie nam ik aan dat de LMDE installatie overschreven zou worden, maar het installatieproces heeft daar niets over gevraagd en hij blijkt het systeem multiboot gemaakt te hebben.
Direct na installatie vond RHEL een stuk of 5 fwupd firmware updates voor mijn laptop, terwijl ik dacht dat ik met LMDE toch eigenlijk regelmatig alles bijgewerkt had. Zouden ze verschillende repositories gebruiken?
Het blijkt dat de vingerafdruk sensor in RHEL10 gewoon werkt, ik had niet verwacht dat nog ooit mee te maken onder Linux.
Suffe verrassing was dat geluid niet werkt. In dmesg kan je zien dat dit komt doordat de RHEL driver voor Intel geluid geen hardware herkent. Ik heb een driver moeten downloaden vanaf Github en daarmee ging het allemaal ineens werken, ook audio-via-HDMI en dat zelfs beter dan het onder LMDE deed.
RHEL10 heeft geen X11 meer, maar hier lijkt Wayland best goed te werken (in tegenstelling tot de nieuwste Linux Mint, waar bijvoorbeeld in Chrome sinds updates begin van de zomer het scrollen heel erg slecht werkt onder Wayland). Het installatieproces van Chrome failt op RHEL, helemaal aan het eind, met gelukkig als enige probleem dat het icon van Chrome niet te zien is. De oorzaak is dat er een verdwaalde backtick (`) staat in /bin/xdg-icon-resource, maar dat ding staat er al maanden en deze bug wordt blijkbaar maar niet opgelost (dus dat moet je zelf doen). Ook verrassend: Red Hat koos er eerst voor om de "canary" build van Chrome te installeren, in plaats van de "stable" build, dus je moet expliciet opgeven welke je wilt hebben.
Nog een paar losse eindjes: In RHEL 10.0 hebben ze een nieuwe terminal emulator (met de naam ptyxis) en ze zijn vergeten sneltoets CTRL-ALT-T om te hangen naar de nieuwe executable. Op het inlogscherm moet je eerst een keer met de muis klikken op je username, voordat je je password kunt invoeren.
Welke error krijg je bij PgSQL?Vishari Beduk schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:01:
Inmiddels fedora RC een week in gebruik en ik moet zeggen dat de meeste applicaties opvallend goed draaien. Ook eens Darktable gebrobeerd met grote RAW files en dat ging probleemloos. Dus ik kan mijn Adobe account opzeggen.
Firefox kan komen omdat het VA-API niet volledig gebruikt: https://wiki.archlinux.or...rdware_video_acceleration
Het is erg genoeg dat dit nog steeds handmatig moet, ook op Chrome.. dit kan je een doorsnee user echt niet uitleggen.
Waren heb je voor RHEL gekozen, en niet Fedora? Is dit voor enterprise?aawe mwan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:43:
Het is me dan eindelijk een keer gelukt om Red Hat te installeren.
Dit is voor zelfstudie, want wat ik op het werk zie is dat daar langzaam maar zeker RHEL servers bij komen.HollowGamer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:17:
[...]
Waren heb je voor RHEL gekozen, en niet Fedora? Is dit voor enterprise?
In plaats van Windows dus.
[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 05-10-2025 13:55 ]
Voor thuis gebruik ik vaak geen Enterprise, maar fijn dat het werkt.aawe mwan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:54:
[...]
Dit is voor zelfstudie, want wat ik op het werk zie is dat daar langzaam maar zeker RHEL servers bij komen.
In plaats van Windows dus.
Vziw is er maar 1 repository bij fwupd, maar misschien dat er wat configuratie in LMDE zit waardoor je er een paar niet krijgt. Als je beide kan opstarten, had het wel interessant geweest om te zien wat LMDE doet bij de controle tov RHEL en kan je ook gelijk de configuratie vergelijken.aawe mwan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:43:
...
Dat voor audio is wel een beetje vreemd idd, je zou verwachten dat alles via de kernel modules icm ALSA gewoon zou werken, met dan Pulse of Pipewire er bovenop om het in userspace te laten werken. Hetgeen wat vaak de oorzaak is met niet-werkend geluid is het ontbreken van firmware.Suffe verrassing was dat geluid niet werkt. In dmesg kan je zien dat dit komt doordat de RHEL driver voor Intel geluid geen hardware herkent. Ik heb een driver moeten downloaden vanaf Github en daarmee ging het allemaal ineens werken, ook audio-via-HDMI en dat zelfs beter dan het onder LMDE deed.
Voor de PostgreSQL error had ik een apart topic aangemaakt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2313666HollowGamer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
Welke error krijg je bij PgSQL?
Firefox kan komen omdat het VA-API niet volledig gebruikt: https://wiki.archlinux.or...rdware_video_acceleration
Het is erg genoeg dat dit nog steeds handmatig moet, ook op Chrome.. dit kan je een doorsnee user echt niet uitleggen.
VA-API eens bekeken, zo te zien zou alles goed moeten staan
weet het niet meer
Daar is al een topic voor, zoek even naar: 'Het grote PostgreSQL topic'.Vishari Beduk schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:38:
[...]
Voor de PostgreSQL error had ik een apart topic aangemaakt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2313666
VA-API eens bekeken, zo te zien zou alles goed moeten staan
Het ziet er naar uit dat je daar of een verkeerde login voor gebruikt, of dat PgSQL enkel mag accepteren op localhost. De beste manier is over sockets of containers. Helaas heb ik geen C# ervaring, maar gok dus dat daar iets fout in gaat. Misschien is ook je connectie string fout, ik dacht namelijk dat er een verschil is tussen root-user en user. Beste is even een C# tutorial opzoeken of echt een library daarvoor gebruiken.
Je kunt VA-API 'makkelijker' zien als je bijvoorbeeld een YouTube filmpje bekijkt, en dan gaat in een andere tab naar about:support. Dan zie je welke codecs over hardware gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 05-10-2025 18:05 ]
Ik denk dat het gewoon fout was ingesteld of niet was aangevinkt dat firmware update checken mocht. Voor mij is dat een reden altijd voor Red Hat te kiezen, ik merk gewoon dat het bij de Debian-kant minder vlekkeloos werkt.Hero of Time schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:44:
[...]
Vziw is er maar 1 repository bij fwupd, maar misschien dat er wat configuratie in LMDE zit waardoor je er een paar niet krijgt. Als je beide kan opstarten, had het wel interessant geweest om te zien wat LMDE doet bij de controle tov RHEL en kan je ook gelijk de configuratie vergelijken.
[...]
Dat voor audio is wel een beetje vreemd idd, je zou verwachten dat alles via de kernel modules icm ALSA gewoon zou werken, met dan Pulse of Pipewire er bovenop om het in userspace te laten werken. Hetgeen wat vaak de oorzaak is met niet-werkend geluid is het ontbreken van firmware.
Ik ken verder LMDE niet echt, maar er is geen andere firmware-repo naar mijn weten dan behalve testing.
Als ik precies diezelfde inlog gegevens gebruik met pgAdmin kan ik wel gewoon tables aanmaken, records inserten en queries uitvoeren. Ook kan ik zien dat de rechten goed staan want andere databases die ik onder een andere inlog heb aangemaakt mag ik niet inzien.HollowGamer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:02:
[...]
Daar is al een topic voor, zoek even naar: 'Het grote PostgreSQL topic'.
Het ziet er naar uit dat je daar of een verkeerde login voor gebruikt, of dat PgSQL enkel mag accepteren op localhost. De beste manier is over sockets of containers. Helaas heb ik geen C# ervaring, maar gok dus dat daar iets fout in gaat. Misschien is ook je connectie string fout, ik dacht namelijk dat er een verschil is tussen root-user en user. Beste is even een C# tutorial opzoeken of echt een library daarvoor gebruiken.
Je kunt VA-API 'makkelijker' zien als je bijvoorbeeld een YouTube filmpje bekijkt, en dan gaat in een andere tab naar about:support. Dan zie je welke codecs over hardware gaan.
Voorlopig ga ik er maar vanuit dat het probleem zit in het package van www.npgsql.org/
Wat betreft mijn firefox probleem, dat heeft niets met video te maken. Firefox op fedora laat standaard sowieso geen filmpjes zien. Mijn probleem is makkelijk te reproducren; open een simpel huis-tuin-en-keuken JSON bestand en firefox opmaak gaat direct helemaal fout. En vaak ook bij meerdere tabs open.
edit: probleem is verder ook niet zo boeiend, gebruik verder gewoon chrome dat wel gewoon werkt zoals je dat mag verwachten
[ Voor 4% gewijzigd door Vishari Beduk op 05-10-2025 20:30 ]
weet het niet meer
Dat controleren zal dan eerder een dingetje zijn. Ik open het op m'n werklaptop eens in de zoveel tijd en zie dan ook dat er een nieuwe BIOS is bijvoorbeeld. Maar ook de secure boot certificaat update kwam er in en een signature database update (die heb ik nu op m'n pc ook).HollowGamer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:05:
[...]
Ik denk dat het gewoon fout was ingesteld of niet was aangevinkt dat firmware update checken mocht. Voor mij is dat een reden altijd voor Red Hat te kiezen, ik merk gewoon dat het bij de Debian-kant minder vlekkeloos werkt.
https://www.winboat.app/
lijkt wel grappig, deze tool (nog niet getest) beweerd 'seamless' windows apps in linux te kunnen intergreren
lijkt wel grappig, deze tool (nog niet getest) beweerd 'seamless' windows apps in linux te kunnen intergreren
Het is gewoon een opensource project, dus vertrouwen kan je misschien vinden in de Git omgeving. Voor zover ik het zie is het vooral een gemakkelijke manier om Windows VMs te maken en daarin app te draaien. Op zich fijn dat het makkelijker kan, maar als ik een Windows VM nodig heb dan installeer ik die zelf wel.
Ik heb hier wat ervaring mee. De interface is erg gelikt en je hebt echt in een paar minuten een Windows omgeving staan.himlims_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:24:
Het is een beetje hetzelfde concept als winapps alleen het verschil is dat je met winapps al minimaal een half uur bezig bent om winapps goed draaiend te krijgen.
Enige nadeel van winboat is dat de seamless rdp window wat buggy is. Maar ik geloof dat dit een bug was die ook bij xfreerdp uitstond.
https://github.com/TibixDev/winboatSjah schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:40:
Goh, waarom krijg ik bij die zwarte site een onderbuik gevoel... vertrouw ik dit wel..?
Het lijkt legit, maar vaak in mijn ogen ook een wrapper om Wine.
Waarom zou je dat hierbij hebben? ik heb net de site bekeken en vind hem wat gelikt(en dat zegt niets over betrouwbaarheid).Gezien het OSS is (en dus in theorie (!) ook door derden bekeken wordt) vertrouw ik het wel enigszins.Sjah schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:40:
Goh, waarom krijg ik bij die zwarte site een onderbuik gevoel... vertrouw ik dit wel..?
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2025 19:47 ]
xz was inderdaad ook uiterst betrouwbaar door zijn open source natureBoudewijn schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:15:
Gezien het OSS is (en dus in theorie (!) ook door derden bekeken wordt) vertrouw ik het wel enigszins.

Neuh maar dan kun je dus niets vertrouwenRobertMe schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:53:
[...]
xz was inderdaad ook uiterst betrouwbaar door zijn open source nature
Ik schreef ook heel bewust "in theorie", maar ik vind een binary blob als steam draaien ook altijd wel interessant.
[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2025 19:54 ]
Zijn er nou serieus mensen die zoiets gebruiken? Mijn ervaringen met dual boot en virtual machines is dat het altijd maar werkt tot een update. En dan zit je weer uren te prutsen om het weer werkend te krijgen,himlims_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:24:
Tegenwoordig heb je voor weinig op aliexpress een mini pc of anders hier op V&A een oude kantoor pc. Werkt zoveel makkelijker.
Of ben ik nou gewoon lui?
edit: valt trouwens niet mee om hier een reactie te plaatsen met firefox; heb het nu al 5x opnieuw moeten opstarten. Misschien toch maar de non-flatpak versie proberen.
[ Voor 12% gewijzigd door Vishari Beduk op 09-10-2025 21:15 ]
weet het niet meer
Heb al iemand gehoord die het probeerde. Had 2 cores toegewezen, draaide niet echt geweldig. En taakbeheer was om een of andere reden niet te openen in de instance. Ik zie er wel meerwaarde van, maar hoeveel beter het werkt dan gewoon een VM maken weet ik niet.
Mja ik draai gewoon een vm'tje met windows. Heb toch ongeveer overal wel virtualisatie. En op mijn windows-bak heb ik ook virtualisatie (met oa linux).
Een kvm en docker wrapper is het. Steam is een Wine wrapperHollowGamer schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:11:
[...]
https://github.com/TibixDev/winboat
Het lijkt legit, maar vaak in mijn ogen ook een wrapper om Wine.
Winboat serveert een Windows vm. Het verschil is dat alles voor je geregeld wordt. Zelfs de unattend install, vm optimalisaties, rdp toegang en ISO download. Al met al een hele strakke en gebruiksvriendelijke interfacesBoudewijn schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:43:
Mja ik draai gewoon een vm'tje met windows. Heb toch ongeveer overal wel virtualisatie. En op mijn windows-bak heb ik ook virtualisatie (met oa linux).
Niet alleen een VM, maar ze presenteren dan alleen je applicatie in een schermpje in plaats van de hele desktop. Bij VMware heet dat Unity, of vroeger in ieder geval.Shivs schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:41:
Het is gewoon een opensource project, dus vertrouwen kan je misschien vinden in de Git omgeving. Voor zover ik het zie is het vooral een gemakkelijke manier om Windows VMs te maken en daarin app te draaien. Op zich fijn dat het makkelijker kan, maar als ik een Windows VM nodig heb dan installeer ik die zelf wel.
Is dat niet een beetje de standaard tegenwoordig?Vishari Beduk schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:09:
...
Nou gister besteld bij bol.com maar vandaag geen pakje in de bus. Wel bericht dat het bezorgd zou zijn![]()
...
Ik denk dat 90% van mijn brievenbuspakketjes dit jaar dagen na de gerapporteerde leverdatum geleverd zijn.
m-vw schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:54:
[...]
Is dat niet een beetje de standaard tegenwoordig?
Ik denk dat 90% van mijn brievenbuspakketjes dit jaar dagen na de gerapporteerde leverdatum geleverd zijn.
offtopic:
Het is een beetje persoonsafhankelijk bij ons. PostNL bezorger is in vaste dienst en heeft vast onze wijk en zijn vrijwel nooit problemen mee. DHL is elke dag een andere bezorger en die maken alles zoek of leggen het voor de deur. Als dus blijkt dat een webwinkel alleen via DHL bezorgt (en we nergens anders kunnen bestellen) dan laten we het tegenwoordig direct naar een afhaalpunt van eigen keuze brengen.
Het is een beetje persoonsafhankelijk bij ons. PostNL bezorger is in vaste dienst en heeft vast onze wijk en zijn vrijwel nooit problemen mee. DHL is elke dag een andere bezorger en die maken alles zoek of leggen het voor de deur. Als dus blijkt dat een webwinkel alleen via DHL bezorgt (en we nergens anders kunnen bestellen) dan laten we het tegenwoordig direct naar een afhaalpunt van eigen keuze brengen.
Geen idee, ziet er wel gelikt uit.Sjah schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:40:
En VMware had het alleen maar omdat VirtualBox het had uitgevonden met hun Seamless Mode. Alleen de taakbalk en de open vensters werden getoond, de desktop was er niet. Er klikken gaf de focus terug aan de host.Jazzy schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:48:
[...]
Niet alleen een VM, maar ze presenteren dan alleen je applicatie in een schermpje in plaats van de hele desktop. Bij VMware heet dat Unity, of vroeger in ieder geval.
En daarvoor in 2006 had je TS RemoteAppHero of Time schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:10:
[...]
En VMware had het alleen maar omdat VirtualBox het had uitgevonden met hun Seamless Mode. Alleen de taakbalk en de open vensters werden getoond, de desktop was er niet. Er klikken gaf de focus terug aan de host.
Ik ken „seamless windows” uit 1994, toen je op de OS/2 Warp desktop Windows 3.1 applicaties kon draaien.
Maar dat was niet met lokale virtualisatie.
Ik merk dat ik moe wordt van het nieuws. Te veel negativiteit en alles draait om de verkiezingen (die toon vind ik ook erg op de man tegenwoordig).
Anyway, ik wil eigenlijk vragen waar jullie leuk of interessant Linux nieuws volgen?
Vroeger heb ik een tijdje Linux Magazine gehad, maar ik vind bijvoorbeeld een kernel changelog interessanter (ja, dat is nogal weird) en ik lees graag over dingen die ik nog niet wist. Op Phoronix lees ik best veel leuke dingen, en itsfossnews heeft ook interessante posts, veel gaan over Linux in het bijzonder .
Naar welke kijken jullie?
Anyway, ik wil eigenlijk vragen waar jullie leuk of interessant Linux nieuws volgen?
Vroeger heb ik een tijdje Linux Magazine gehad, maar ik vind bijvoorbeeld een kernel changelog interessanter (ja, dat is nogal weird) en ik lees graag over dingen die ik nog niet wist. Op Phoronix lees ik best veel leuke dingen, en itsfossnews heeft ook interessante posts, veel gaan over Linux in het bijzonder .
Naar welke kijken jullie?
Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.