Ik zou mijzelf nu, in deze, geen pionier (meer) noemen. Voornamelijk voor deze "oplossing" gegaan omdat die op basis van de pmOS wiki redelijk "out of the box" zou werken. Alleen bleek er vervolgens helemaal geen build (meer) te zijn. Werkt audio nu niet. En is dat "toetsenbord verliest soms verbinding" veel erger (/vaker) dan ik dacht.
Maar als ik het zo lees dan ben ik blij dat mijn zakelijke jolla een deze dagen op de deurmat valt en dat mijn fairphone met /e/OS een hele goede gebruikers ervaring geeft.
Tsja, Jolla.... Mijn eerste smartphone was een Nokia N9, daarna "de" Jolla (later werd dat de "Jolla J1", bij introductie verwachte ze nog geen tweede toestel?

En daardoor dus " merknaam is toestelnaam"). Beiden waren voor mij prima toestellen. Maar de app gap werd maar groter en groter. Daarom uiteindelijk ook de overstap naar Android gemaakt.
En met de huidige stand van zaken, waarbij steeds meer Google Integrity gaat vereisen..., is het maar de vraag hoe lang je van /e/ kunt genieten op een Fairphone, laat staan de Android laag van Sailfish.
En ja, toen ik de N9 en Jolla had was ik wellicht nog een pionier. Voor de N9 bijgedragen aan een XBMC remote app, werd ontwikkeld door een Nokia medewerker (een Duitser, die daar werkte aan dat nooit uitgegeven nieuwe Linux based OS dat weer een soort van opvolger van MeeGo moest worden). Nadat die bij Nokia ontslagen was kon die bij Canonical aan de slag, voor het daar uiteindelijk weer mislukte Ubuntu Touch project. Waarbij we in die tijd nog steeds in een single repo werkte aan wat intussen "Kodimote" was. Hij voor Ubuntu Touch, ik voor Sailfish. Waarbij ik ook nog rondhing op de IRC van Jolla / Sailfish, maar nooit echt bijgedragen.
Als ik het zo lees zou het eigenlijk helemaal niet zo gek zijn een fork te trekken en 1 versie te maken voor 1 type toestel. Dan leen je gewoon alle code van upstream en dan injecteert je eigen patches en lever je een image die wel direct werkt zonder eerste door 10 hoepels te moeten springen.
Als ik je goed begrijp: daar wordt aan gewerkt. Er ligt bij pmOS een merge request voor device support voor de Pad 6s Pro op te nemen, als testing. Waarmee ik meen ik ook officiële builds komen en je dus ook alles kunt
apk update && apk upgrade-n. Dat laatste kan nu semi ook. Iets van 5 pakketten of zo geeft die melding van dat ze niet in de repo staan.
En v.w.b. andere distro's. Er is een tweede persoon, die IIRC ook de kernel fork onderhoudt, die ook stappen en/of builds voor o.a. Arch Linux ARM, Ubuntu en meen ook Debian heeft. Waarbij naast de kernel fork ook andere zaken gedeeld worden tussen deze distro's. Dus het tooltje voor het toetsenbord te laten werken, recentelijk het (beter?) laten werken van de sensoren. Ondersteuning voor snelladen (MiPPS?) met de officiële lader (130W!, zelfs de Dell lader van mijn werk laptop is maar 120W). Er is naar mijn idee dus genoeg kennis en software die rond gaat tussen in ieder geval 2 personen die actief net deze tablet bezig zijn qua support.
Vandaag ook even mijn toetsenbord en muis gekoppeld via Bluetooth, en dat ging gewoon in een keer goed.
USB naar het scherm is raar. dmesg geeft alleen aan een nieuw apparaat te zien, maar als ik het goed begreep ziet die (dan pas) de poort als USB host (mogelijk omdat die automatisch van slave naar master gaat?). Vervolgens... niks.
lsusb geeft ook maar twee regels, met IIRC dan dezelfde verwijzing, naar sm8550, het typenummer / naam van de Snapdragon 8 gen 2. Sluit ik vervolgens een ander USB apparaat aan (dus scherm uittrekken en bv de oordopjes aansluiten) gebeurt er ook helemaal niks meer.
Na een reboot wel ook eens het toetsenbord via USB-C aangesloten, en ook dat werkt prima.
Met beetje neuzen in video playback liep ik daar nog tegen fouten aan met 6K / 8K video

Incl. kernel error. Zo uiteindelijk in een rabit hole beland waarbij 1. Er nog niet zo heel lang patches van Qualcomm zijn (maar nog niet geaccepteerd / merged) die hier hopelijk iets aan doen (het zou in ieder geval moeten helpen tegen dikke crashes (spontane volledige reboot) van Firefox op pagina's met veel video's, dat ik ook al gemerkt had); 2. Er nog meer patches zijn bij alleen al "linux-media" gezocht op de "sm8550"; 3. Qualcomm (tenzij anderen patches sturen vanaf @oss.qualcomm.com

) actief patches aandraagt bij Linux (daadwerkelijk kernel dan). Al dan niet primair gericht op hun nieuwe X1 / X2 processors (voor de laptops dus) waar in ieder geval dezelfde soort / familie "VPU" (ik neem aan Video Processing Unit

) in zit, genaamd "Iris".
De error in dmesg die ik zag leide tot een link naar https://github.com/qualcomm-linux/kernel-topics voor een X1 systeem, die weer leide tot een Freedesktop bugreport, die uiteindelijk weer leide tot die patchset op de kernel mailing list. Waarbij in ieder geval de patchset meermaals verwijst naar sm8550 als "wijzigingen voor...".
Als ik het goed begreep is er in relatie met 7.2 ook veel veranderd waardoor die patchset niet is toe te passen op 7.1. Even afwachten dus op 7.2 final en tot dan die "near mainline" versie is bijgewerkt.
Edit:
Owja, wat ook funky is.... In ieder geval met pmOS is er een usb0 netwerk apparaat. Daarop draait, zeer zeker vanuit pmOS een DHCP server die alleen 172.16.46.2 uitgeeft. De usb0 interface zelf heeft 172.16.46.1/16. Geen idee waar die config vandaan komt. Maar het sloopt in ieder geval "mijn netwerk". Lees: ik heb een VLAN op 172.16.1.1/24, en dat kan ik niet bereiken door de route die voor 172.16.46.1/16, via usb0, wordt aangemaakt

Maar ik ben er nog niet achter waar dat vandaan komt. Wel de hoe en wat van unudhcpd en dat die dan .46.1 en .46.2 gebruikt. Maar niet waarom die usb0 bestaat ("voor debugging doeleinden") en waarom die /16 is (als die /24 was zou ik het niet gemerkt hebben dat die er was).
[
Voor 6% gewijzigd door
RobertMe op 17-07-2026 20:11
]