Borromini schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:18:
[...]
Ah, weer een Arch fanboy. Die denken altijd het evangelie te moeten prediken 🤣. Alleen is het hier niet de Bible Belt...
Er zijn Linux-gebruikers die wat anders te doen hebben dan elke dag updates te draaien en dan dingen te moeten fiksen omdat je per sé de laatste release moet hebben. Mijn systemen moeten werken, mijn hobby's zijn de dingen die op die systemen draaien, niet die systemen zelf. Ik wil mijn tijd niet in mijn OS steken.
Been there, done that. Got the T-shirt.
[...]
'De markt'? Waar heb je het in godsnaam over.
Ik draai al jaren Wayland, maar dat ging gelukkig op AMD GPU's sneller dan op andere. Zodra Debian dat aanbood omgeschakeld (ook al omdat Gnome dat als harde eis had op bepaald punt) en niet meer omgekeken. Geen centje pijn.
Als jij Arch geweldig vindt dan is dat goed voor jou, maar probeer het anderen niet door de strot te rammen.
Op dit moment draai ik helemaal geen Arch Linux, dus die woorden zou ik terugnemen. Momenteel draai ik Fedora op al mijn devices, waarvan sommige de Ublue stable images (het is Fedora, maar met drivers voor NVIDIA included).
Fedora is wat mij betreft de sweetspot. Je pushed redelijk op tijd updates, maar pas met een nieuwe release, ga je over op iets nieuws.
Dus ik ben helemaal geen Arch fanboy. Heb het jaren gedraaid, maar ik ben nu wel klaar met al dat tweaken en te veel zelf doen. Zelf heb ik nooit instabiliteit ervaren op Arch. Sterker nog, met backports van Debian/Ubuntu had ik juist issues, aangezien zij dus een fix hadden toegepast op een oudere versie. Dat was ook raar voor de developer, die zei het in 3.1.1 te hebben gefixed, en Debian deed dan allemaal patches toepassen op 3.0.
Mijn probleem met Debian is duidelijk. Mensen blijven op Xorg steken, die wordt niet meer onderhouden, maar diezelfde doelgroep zeurt dan wel als een ontwikkelaar zegt zich enkel te focussen op Wayland bijvoorbeeld. Daar is ook nog genoeg mis mee, maar het is vrijwel identiek aan Xorg en alternatieven bestaan ook. Gelukkig heeft Debian ook een unstable flow, maar dan kan je het zo goed overstappen op iets anders, want die worden vrijwel niet getest.
Ik snap waarom Debian bestaat, het is voor mensen die hun systemen nooit willen rebooten, Wayland pas willen hebben als het echt niet anders kan, Gnome libadwaita wordt teruggedraaid, KDE stopt met experimentele features als HDR, Rust is overkill, .. de doelgroep van Debian ken ik maar al te goed: Verandering is moeilijk, als het werkt laat het met rust. Ze vergeten daarbij dat een version freeze echt niet iets meer stabiel maakt. Koop maar eens een nieuwe laptop, en installeer daar dan Debian Stable op, de helft gaat niet werken.. kennelijk is dat stabiliteit?
Voor containers vind ik Debian super, voor desktop users snap ik het totaal niet. Maar zo te lezen ligt dat inderdaad aan mij. :)
[
Voor 12% gewijzigd door
HollowGamer op 14-02-2026 10:57
]