segil schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:31:
[...]
Ik ben nog aan het experimenteren. Wellicht dat ik over een tijdje overstap naar een andere distro. Maar ik wil dit nu eerst een goede kans geven, om te zien of ik Windows echt achter me kan laten.
Vooralsnog ben ik positief verrast, vooral over de snelheid. Ik loop nog tegen een paar zaken aan die ik opgelost wil hebben:
Knip
Ik vind mooi om te lezen dat je überhaupt nog op jouw initiële installatie zit…:
dan is Linux stiekem toch best ver gekomen, omdat dat je als “leek” na enkele weken (?€ nog een werkende desktop hebt
Weet toen ik met Linux voor eerst in aanraking kwam, mijn installatie binnen “no time” stuk gemaakt had, mijn packages bibliotheek gesloopt had, een vreemde kernel-panic kreeg, memory leaks veroorzaakte, niet meer kon inloggen in mijn eigen machine, file system stuk maakte, corruptie van configuratie etc etc etc,
door mijn gebrek aan kennis en ervaring (maar ook onvolwassenheid van Linux) soms meermaals per week een her-installatie moest uitvoeren. En daarmee ook gelijk enthousiast “distro hopper” ben geworden

stiekem leer je altijd wel iets van domme fouten.
Daarom vind ik het mooi om te lezen, dat jij jouw installatie nog niet definitief stuk gemaakt hebt. Succes!
Onderaan de steep zijn er maar paar “core” Linux distributies; Slackware? Debian, fedora/redhat, arch, mandrake en gentoo …(toch?)
En vervolgens zijn die basis installaties in 101 smaakjes en kleuren te krijgen. Mooie van dat distro-hoppen; je zien, voelt en experimenteert met alles een beetje. En uiteindelijk blijft er altijd wel iets plakken. Uiteindelijk zijn ze in de basis gelijk, maar zit de uitzondering in de details.
Kan zomaar zijn dat je een andere smaak van jouw huidige distributie pakt, jouw keyboard en font-issues niet meer van toepassing zijn, maar ineens jouw muis of audiosysteem een probleem hebben

omdat het in de basis “hetzelfde is” en als merkt dat probleem A niet bestaat op systeem Y wat je op systeem X wel had, dan is het uiteindelijk op te lossen op systeem Y… en daar ligt dan de uitdaging voor jou als eindgebruiker, Linux is veel lezen, zoeken, detective spelen, proberen, stuk maken en herstellen… die vrijheid en ontelbare mogelijkheden zijn de kracht van Linux (in mijn beleving)
Welkom in de kroeg
[
Voor 9% gewijzigd door
himlims_ op 30-12-2025 16:56
]