Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste
Acties:
  • 371.538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:47

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Nadat mijn vorige poging fedora te installeren gestrand was kreeg ik het idee om het te proberen op een Beelink SER 8. Plan was de SSD met Windows 11 erop tijdelijk er uit te halen en een nieuwe SSD erin.
Nou gister besteld bij bol.com maar vandaag geen pakje in de bus. Wel bericht dat het bezorgd zou zijn :?
Dus dat wordt dit weekend weer geen fedora, maar in plaats daarvan kijken hoe ik mijn geld terug kan krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltMGfqRBey7dxjLn9sGho06v_Y8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkevRbl3sjEc9ScuZhYuPkqD.jpg?f=fotoalbum_medium

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:09:
Nadat mijn vorige poging fedora te installeren gestrand was kreeg ik het idee om het te proberen op een Beelink SER 8. Plan was de SSD met Windows 11 erop tijdelijk er uit te halen en een nieuwe SSD erin.
Nou gister besteld bij bol.com maar vandaag geen pakje in de bus. Wel bericht dat het bezorgd zou zijn :?
Dus dat wordt dit weekend weer geen fedora, maar in plaats daarvan kijken hoe ik mijn geld terug kan krijgen.
[Afbeelding]
Deze Mini-PCs zijn zo leuk! Maar ik heb genoeg computers, en moet helaas ook wat energie besparen. :/

Een extra NVMe is nooit verkeerd. Je kan die ook altijd in een USB-closure zetten.
Mocht je niet kunnen wachten, dan kun je ook met tools een backup maken van de NVMe en die later restoren (eigen risico, ze kunnen altijd falen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:52:
De B en N zitten naast elkaar op het toetsenbord, een typo is dan snel gemaakt en schijf je opeens Unbuntu ipv Ubuntu.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil in uiterlijk tussen de twee distro's. Want vziw gebruiken ze beide hetzelfde standaard Adwaita thema, alleen Ubuntu heeft een paar eigen extensies om de layout ietsjes te veranderen. Maar verders, qua thema en kleuren, zou er niet zo'n verschil moeten zijn.
Ubuntu is echt een distro waar ik wegblijft (behalve op containers met LTS indien nodig).

Fedora doet dacht ik net zoals Ubuntu, bepaalde tweaks een de DE. Geloof dat ze beide een andere approach hebben, dus vandaar dat ik wel begrijp dat Gnome/KDE nu zoiets hebben van.. we maken wel onze eigen distro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Inmiddels nieuwe SSD gekocht bij een andere webwinkel die een koerier gebruikt ipv gewone post en deze kwam wel binnen.
En daarna ging het simpel; paar klikken en fedora was geinstalleerd. En je zou verwachten dat deze chineze mini-pc obscure hardware zou hebben maar alles werkt gewoon. Inclusief geluid en wifi, al weet ik niet of de NPU met zijn 16 TOPS ook bruikbaar is.
De fedora store blijkt vol met prima werkende software. Enig probleem dat ik tegen kwam is een bug in firefox die moeite heeft met de reclames in AD.nl
Al met al ziet fedora er voor mij prima uit. Dus ik ga de komende tijd hierop verder. :)

Hardware Information:
- Hardware Model: AZW SER8
- Memory: 32.0 GiB
- Processor: AMD Ryzen™ 7 8845HS w/ Radeon™ 780M Graphics × 16
- Graphics: AMD Radeon™ 780M Graphics
- Disk Capacity: 2.0 TB
Software Information:
- Firmware Version: SER8_P5C8V29
- OS Name: Fedora Linux 43 (Workstation Edition Prerelease)
- OS Build: (null)
- OS Type: 64-bit
- GNOME Version: 49
- Windowing System: Wayland
- Kernel Version: Linux 6.17.0-0.rc3.31.fc43.x86_64

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-10 23:47
Nouja Chinese mini-pc en obscure hardware? Nou nee, kunnen die Chinezen dan zelf wat goeds verzinnen? Enige waar ze het bewezen hebben is plastic en andere goedkope dingen. Ok nu wel met autos is het aardig bezig, maar om wat te noemen ze zijn zo afhankelijk van windows als de pest, vinden ze zelf want Linux mijden ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:50:
Nouja Chinese mini-pc en obscure hardware? Nou nee, kunnen die Chinezen dan zelf wat goeds verzinnen? Enige waar ze het bewezen hebben is plastic en andere goedkope dingen. Ok nu wel met autos is het aardig bezig, maar om wat te noemen ze zijn zo afhankelijk van windows als de pest, vinden ze zelf want Linux mijden ze.
Dat zal je nog vies tegenvallen! Ben je Deepin vergeten? Een DE en distro van Chinese makelij. Ze hebben ook hun eigen Android fork. Dus verwacht echt niet dat ze zo afhankelijk van MS zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ja Deepin was ik beetje vergeten. Ok dat is idd een argument ja, dat als ze ooit geboycot worden door Ms dat ze zelf iets hebben.
Had het meer over dat 't bij de Chinese desktopgebruiker relatief maar 1/3e van wat het hier (en in de VS) is, dat op 'n Linux distro zit.
Ok hier in de Westerse wereld is het nog steeds niet vreselijk veel met 4.5%. Maar de Chinees zit in mijn ogen nog stuk meer vast aan Win11/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Lenovo is ook Chinees.

Volgens China zijn landen daarbuiten ook Chinees, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Nouja Chinese mini-pc en obscure hardware?
De PC's van alie staan er toch bekend om dat het soms lastig kan zijn om drivers te vinden (ook onder Windows). Daarom was het extra opvallend dat de installatie soepel ging. Terwiijl het op een standaard PC met AMD 3700X + B450 + GT1030 niet lukt omdat de installer vastloopt op het tekenen van de wereldkaart.
Deepin is juist een slecht voorbeeld. Ik heb het een tijd gebruikt omdat het zo mooi is maar er kwamen bijna nooit updates. Echt maanden lang helemaal niets. En de nieuwe versie bleeft ruim een jaar beta. Toen ben ik afgehaakt. Te onveilig,
HollowGamer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:23:
[...]
Fedora doet dacht ik net zoals Ubuntu, bepaalde tweaks een de DE.
Fedora is juist gnome 'puur' en Ubuntu heeft een eigen sausje. En ik moet zeggen dat de Ubuntu versie net wat lekkerder loopt. Je hebt gewoon standaard een minimize button. Alt-tab werkt ook op windows van dezelfde apps zodat je niet moeilijk hoeft te doen met de cursortoetsen. En de dock is altijd zichtbaar zodat je niet steeds de windows toets moet indrukken.
Disclaimer: ja, ik weet dat alles instelbaar is.

Enig echt minpunt van deze fedora beta is dat firefox soms een zooitje wordt.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:46
Ik heb een vraag m.b.t. installatie van een wifi usb adapter (tp-link AX1800 (Archer TX20U Plus)). Kan dat hier in de kroeg, of moet ik hiervoor een nieuw draadje maken?

Edit: Laat maar. Iets nieuws besteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Koenoe op 04-10-2025 17:18 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Koenoe schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:15:
Ik heb een vraag m.b.t. installatie van een wifi usb adapter (tp-link AX1800 (Archer TX20U Plus)). Kan dat hier in de kroeg, of moet ik hiervoor een nieuw draadje maken?

Edit: Laat maar. Iets nieuws besteld.
Je moet een nieuwe draad aanmaken, om daarna te horen dat het had moeten staan in een bestaande draad die je nog nooit had gezien. :+

Geen idee waar je graag over ging, meestal zijn USB adapters niet zo geweldig. Beste is een onboard WiFi of PCI-e kaart (als dat kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Inmiddels fedora RC een week in gebruik en ik moet zeggen dat de meeste applicaties opvallend goed draaien. Ook eens Darktable gebrobeerd met grote RAW files en dat ging probleemloos. Dus ik kan mijn Adobe account opzeggen.
Grote uitzondering is Firefox; dat maakt er zo af en toe een zooitje van. Waarschijnlijk een video driver probleem. Afwachten wat de final version gaat doen.
En om het echt leuk te maken vervolgens .NET 10 Release Candidate 1 erop gezet en dat werkt gewoon.
Idem voor een Early Access Program beta van JetBrains Rider; werkt gewoon.
Enige wat ik na vele dagen prutsen niet voor elkaar krijg is inloggen vanuit dotnet naar PostgreSQL. En dat is toch wel een showstopper voor mij. Dus moet ik toch weer naar Windows 11 terug.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:48

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het is me dan eindelijk een keer gelukt om Red Hat te installeren.

Een jaar geleden heb ik geprobeerd om de 9.4 "boot" versie te installeren en dat liep toen vast op het installatieproces: ik weet het niet precies wat het probleem was, maar het is toen in elk geval niet gelukt om alle meldingen op het installatiescherm weg te krijgen met het beantwoorden van vragen en het overtypen van registatiekeys, dus hij is nooit echt begonnen met installeren.

Nu heb ik de 10.0 "DVD" versie gedownload en daarmee lukte het installeren wel (op dezelfde Lenovo laptop, via dezelfde Ventoy). Registreren is nu een kwestie van je RedHat website credentials opgeven en dan regelt hij dat verder zelf. Bij de installatie nam ik aan dat de LMDE installatie overschreven zou worden, maar het installatieproces heeft daar niets over gevraagd en hij blijkt het systeem multiboot gemaakt te hebben.

Direct na installatie vond RHEL een stuk of 5 fwupd firmware updates voor mijn laptop, terwijl ik dacht dat ik met LMDE toch eigenlijk regelmatig alles bijgewerkt had. Zouden ze verschillende repositories gebruiken?

Het blijkt dat de vingerafdruk sensor in RHEL10 gewoon werkt, ik had niet verwacht dat nog ooit mee te maken onder Linux.

Suffe verrassing was dat geluid niet werkt. In dmesg kan je zien dat dit komt doordat de RHEL driver voor Intel geluid geen hardware herkent. Ik heb een driver moeten downloaden vanaf Github en daarmee ging het allemaal ineens werken, ook audio-via-HDMI en dat zelfs beter dan het onder LMDE deed.

RHEL10 heeft geen X11 meer, maar hier lijkt Wayland best goed te werken (in tegenstelling tot de nieuwste Linux Mint, waar bijvoorbeeld in Chrome sinds updates begin van de zomer het scrollen heel erg slecht werkt onder Wayland). Het installatieproces van Chrome failt op RHEL, helemaal aan het eind, met gelukkig als enige probleem dat het icon van Chrome niet te zien is. De oorzaak is dat er een verdwaalde backtick (`) staat in /bin/xdg-icon-resource, maar dat ding staat er al maanden en deze bug wordt blijkbaar maar niet opgelost (dus dat moet je zelf doen). Ook verrassend: Red Hat koos er eerst voor om de "canary" build van Chrome te installeren, in plaats van de "stable" build, dus je moet expliciet opgeven welke je wilt hebben.

Nog een paar losse eindjes: In RHEL 10.0 hebben ze een nieuwe terminal emulator (met de naam ptyxis) en ze zijn vergeten sneltoets CTRL-ALT-T om te hangen naar de nieuwe executable. Op het inlogscherm moet je eerst een keer met de muis klikken op je username, voordat je je password kunt invoeren.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:01:
Inmiddels fedora RC een week in gebruik en ik moet zeggen dat de meeste applicaties opvallend goed draaien. Ook eens Darktable gebrobeerd met grote RAW files en dat ging probleemloos. Dus ik kan mijn Adobe account opzeggen.
Grote uitzondering is Firefox; dat maakt er zo af en toe een zooitje van. Waarschijnlijk een video driver probleem. Afwachten wat de final version gaat doen.
En om het echt leuk te maken vervolgens .NET 10 Release Candidate 1 erop gezet en dat werkt gewoon.
Idem voor een Early Access Program beta van JetBrains Rider; werkt gewoon.
Enige wat ik na vele dagen prutsen niet voor elkaar krijg is inloggen vanuit dotnet naar PostgreSQL. En dat is toch wel een showstopper voor mij. Dus moet ik toch weer naar Windows 11 terug.
Welke error krijg je bij PgSQL?

Firefox kan komen omdat het VA-API niet volledig gebruikt: https://wiki.archlinux.or...rdware_video_acceleration

Het is erg genoeg dat dit nog steeds handmatig moet, ook op Chrome.. dit kan je een doorsnee user echt niet uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:43:
Het is me dan eindelijk een keer gelukt om Red Hat te installeren.

Een jaar geleden heb ik geprobeerd om de 9.4 "boot" versie te installeren en dat liep toen vast op het installatieproces: ik weet het niet precies wat het probleem was, maar het is toen in elk geval niet gelukt om alle meldingen op het installatiescherm weg te krijgen met het beantwoorden van vragen en het overtypen van registatiekeys, dus hij is nooit echt begonnen met installeren.

Nu heb ik de 10.0 "DVD" versie gedownload en daarmee lukte het installeren wel (op dezelfde Lenovo laptop, via dezelfde Ventoy). Registreren is nu een kwestie van je RedHat website credentials opgeven en dan regelt hij dat verder zelf. Bij de installatie nam ik aan dat de LMDE installatie overschreven zou worden, maar het installatieproces heeft daar niets over gevraagd en hij blijkt het systeem multiboot gemaakt te hebben.

Direct na installatie vond RHEL een stuk of 5 fwupd firmware updates voor mijn laptop, terwijl ik dacht dat ik met LMDE toch eigenlijk regelmatig alles bijgewerkt had. Zouden ze verschillende repositories gebruiken?

Het blijkt dat de vingerafdruk sensor in RHEL10 gewoon werkt, ik had niet verwacht dat nog ooit mee te maken onder Linux.

Suffe verrassing was dat geluid niet werkt. In dmesg kan je zien dat dit komt doordat de RHEL driver voor Intel geluid geen hardware herkent. Ik heb een driver moeten downloaden vanaf Github en daarmee ging het allemaal ineens werken, ook audio-via-HDMI en dat zelfs beter dan het onder LMDE deed.

RHEL10 heeft geen X11 meer, maar hier lijkt Wayland best goed te werken (in tegenstelling tot de nieuwste Linux Mint, waar bijvoorbeeld in Chrome sinds updates begin van de zomer het scrollen heel erg slecht werkt onder Wayland). Het installatieproces van Chrome failt op RHEL, helemaal aan het eind, met gelukkig als enige probleem dat het icon van Chrome niet te zien is. De oorzaak is dat er een verdwaalde backtick (`) staat in /bin/xdg-icon-resource, maar dat ding staat er al maanden en deze bug wordt blijkbaar maar niet opgelost (dus dat moet je zelf doen). Ook verrassend: Red Hat koos er eerst voor om de "canary" build van Chrome te installeren, in plaats van de "stable" build, dus je moet expliciet opgeven welke je wilt hebben.

Nog een paar losse eindjes: In RHEL 10.0 hebben ze een nieuwe terminal emulator (met de naam ptyxis) en ze zijn vergeten sneltoets CTRL-ALT-T om te hangen naar de nieuwe executable. Op het inlogscherm moet je eerst een keer met de muis klikken op je username, voordat je je password kunt invoeren.
Waren heb je voor RHEL gekozen, en niet Fedora? Is dit voor enterprise?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

HollowGamer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:17:
[...]
Waren heb je voor RHEL gekozen, en niet Fedora? Is dit voor enterprise?
Dit is voor zelfstudie, want wat ik op het werk zie is dat daar langzaam maar zeker RHEL servers bij komen.
In plaats van Windows dus.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 05-10-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Dit is voor zelfstudie, want wat ik op het werk zie is dat daar langzaam maar zeker RHEL servers bij komen.
In plaats van Windows dus.
Voor thuis gebruik ik vaak geen Enterprise, maar fijn dat het werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

aawe mwan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:43:
...
Vziw is er maar 1 repository bij fwupd, maar misschien dat er wat configuratie in LMDE zit waardoor je er een paar niet krijgt. Als je beide kan opstarten, had het wel interessant geweest om te zien wat LMDE doet bij de controle tov RHEL en kan je ook gelijk de configuratie vergelijken.
Dat voor audio is wel een beetje vreemd idd, je zou verwachten dat alles via de kernel modules icm ALSA gewoon zou werken, met dan Pulse of Pipewire er bovenop om het in userspace te laten werken. Hetgeen wat vaak de oorzaak is met niet-werkend geluid is het ontbreken van firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

HollowGamer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

Welke error krijg je bij PgSQL?

Firefox kan komen omdat het VA-API niet volledig gebruikt: https://wiki.archlinux.or...rdware_video_acceleration

Het is erg genoeg dat dit nog steeds handmatig moet, ook op Chrome.. dit kan je een doorsnee user echt niet uitleggen.
Voor de PostgreSQL error had ik een apart topic aangemaakt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2313666

VA-API eens bekeken, zo te zien zou alles goed moeten staan

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Voor de PostgreSQL error had ik een apart topic aangemaakt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2313666

VA-API eens bekeken, zo te zien zou alles goed moeten staan
Daar is al een topic voor, zoek even naar: 'Het grote PostgreSQL topic'. :+

Het ziet er naar uit dat je daar of een verkeerde login voor gebruikt, of dat PgSQL enkel mag accepteren op localhost. De beste manier is over sockets of containers. Helaas heb ik geen C# ervaring, maar gok dus dat daar iets fout in gaat. Misschien is ook je connectie string fout, ik dacht namelijk dat er een verschil is tussen root-user en user. Beste is even een C# tutorial opzoeken of echt een library daarvoor gebruiken.

Je kunt VA-API 'makkelijker' zien als je bijvoorbeeld een YouTube filmpje bekijkt, en dan gaat in een andere tab naar about:support. Dan zie je welke codecs over hardware gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 05-10-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:44:
[...]

Vziw is er maar 1 repository bij fwupd, maar misschien dat er wat configuratie in LMDE zit waardoor je er een paar niet krijgt. Als je beide kan opstarten, had het wel interessant geweest om te zien wat LMDE doet bij de controle tov RHEL en kan je ook gelijk de configuratie vergelijken.

[...]

Dat voor audio is wel een beetje vreemd idd, je zou verwachten dat alles via de kernel modules icm ALSA gewoon zou werken, met dan Pulse of Pipewire er bovenop om het in userspace te laten werken. Hetgeen wat vaak de oorzaak is met niet-werkend geluid is het ontbreken van firmware.
Ik denk dat het gewoon fout was ingesteld of niet was aangevinkt dat firmware update checken mocht. Voor mij is dat een reden altijd voor Red Hat te kiezen, ik merk gewoon dat het bij de Debian-kant minder vlekkeloos werkt.

Ik ken verder LMDE niet echt, maar er is geen andere firmware-repo naar mijn weten dan behalve testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

HollowGamer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Daar is al een topic voor, zoek even naar: 'Het grote PostgreSQL topic'. :+

Het ziet er naar uit dat je daar of een verkeerde login voor gebruikt, of dat PgSQL enkel mag accepteren op localhost. De beste manier is over sockets of containers. Helaas heb ik geen C# ervaring, maar gok dus dat daar iets fout in gaat. Misschien is ook je connectie string fout, ik dacht namelijk dat er een verschil is tussen root-user en user. Beste is even een C# tutorial opzoeken of echt een library daarvoor gebruiken.

Je kunt VA-API 'makkelijker' zien als je bijvoorbeeld een YouTube filmpje bekijkt, en dan gaat in een andere tab naar about:support. Dan zie je welke codecs over hardware gaan.
Als ik precies diezelfde inlog gegevens gebruik met pgAdmin kan ik wel gewoon tables aanmaken, records inserten en queries uitvoeren. Ook kan ik zien dat de rechten goed staan want andere databases die ik onder een andere inlog heb aangemaakt mag ik niet inzien.
Voorlopig ga ik er maar vanuit dat het probleem zit in het package van www.npgsql.org/

Wat betreft mijn firefox probleem, dat heeft niets met video te maken. Firefox op fedora laat standaard sowieso geen filmpjes zien. Mijn probleem is makkelijk te reproducren; open een simpel huis-tuin-en-keuken JSON bestand en firefox opmaak gaat direct helemaal fout. En vaak ook bij meerdere tabs open.
edit: probleem is verder ook niet zo boeiend, gebruik verder gewoon chrome dat wel gewoon werkt zoals je dat mag verwachten

[ Voor 4% gewijzigd door Vishari Beduk op 05-10-2025 20:30 ]

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:05:
[...]

Ik denk dat het gewoon fout was ingesteld of niet was aangevinkt dat firmware update checken mocht. Voor mij is dat een reden altijd voor Red Hat te kiezen, ik merk gewoon dat het bij de Debian-kant minder vlekkeloos werkt.
Dat controleren zal dan eerder een dingetje zijn. Ik open het op m'n werklaptop eens in de zoveel tijd en zie dan ook dat er een nieuwe BIOS is bijvoorbeeld. Maar ook de secure boot certificaat update kwam er in en een signature database update (die heb ik nu op m'n pc ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://www.winboat.app/

lijkt wel grappig, deze tool (nog niet getest) beweerd 'seamless' windows apps in linux te kunnen intergreren

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Goh, waarom krijg ik bij die zwarte site een onderbuik gevoel... vertrouw ik dit wel..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het is gewoon een opensource project, dus vertrouwen kan je misschien vinden in de Git omgeving. Voor zover ik het zie is het vooral een gemakkelijke manier om Windows VMs te maken en daarin app te draaien. Op zich fijn dat het makkelijker kan, maar als ik een Windows VM nodig heb dan installeer ik die zelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-10 21:47

L0g0ff

omg

himlims_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:24:

lijkt wel grappig, deze tool (nog niet getest) beweerd 'seamless' windows apps in linux te kunnen intergreren
Ik heb hier wat ervaring mee. De interface is erg gelikt en je hebt echt in een paar minuten een Windows omgeving staan.
Het is een beetje hetzelfde concept als winapps alleen het verschil is dat je met winapps al minimaal een half uur bezig bent om winapps goed draaiend te krijgen.

Enige nadeel van winboat is dat de seamless rdp window wat buggy is. Maar ik geloof dat dit een bug was die ook bij xfreerdp uitstond.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:40:
Goh, waarom krijg ik bij die zwarte site een onderbuik gevoel... vertrouw ik dit wel..?
https://github.com/TibixDev/winboat

Het lijkt legit, maar vaak in mijn ogen ook een wrapper om Wine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom zou je dat hierbij hebben? ik heb net de site bekeken en vind hem wat gelikt(en dat zegt niets over betrouwbaarheid).Gezien het OSS is (en dus in theorie (!) ook door derden bekeken wordt) vertrouw ik het wel enigszins.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2025 19:47 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:15:
Gezien het OSS is (en dus in theorie (!) ook door derden bekeken wordt) vertrouw ik het wel enigszins.
xz was inderdaad ook uiterst betrouwbaar door zijn open source nature :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RobertMe schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

xz was inderdaad ook uiterst betrouwbaar door zijn open source nature :X
Neuh maar dan kun je dus niets vertrouwen ;)

Ik schreef ook heel bewust "in theorie", maar ik vind een binary blob als steam draaien ook altijd wel interessant.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

himlims_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:24:

Zijn er nou serieus mensen die zoiets gebruiken? Mijn ervaringen met dual boot en virtual machines is dat het altijd maar werkt tot een update. En dan zit je weer uren te prutsen om het weer werkend te krijgen,
Tegenwoordig heb je voor weinig op aliexpress een mini pc of anders hier op V&A een oude kantoor pc. Werkt zoveel makkelijker.
Of ben ik nou gewoon lui?

edit: valt trouwens niet mee om hier een reactie te plaatsen met firefox; heb het nu al 5x opnieuw moeten opstarten. Misschien toch maar de non-flatpak versie proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vishari Beduk op 09-10-2025 21:15 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb al iemand gehoord die het probeerde. Had 2 cores toegewezen, draaide niet echt geweldig. En taakbeheer was om een of andere reden niet te openen in de instance. Ik zie er wel meerwaarde van, maar hoeveel beter het werkt dan gewoon een VM maken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik draai gewoon een vm'tje met windows. Heb toch ongeveer overal wel virtualisatie. En op mijn windows-bak heb ik ook virtualisatie (met oa linux).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:11:
[...]

https://github.com/TibixDev/winboat

Het lijkt legit, maar vaak in mijn ogen ook een wrapper om Wine.
Een kvm en docker wrapper is het. Steam is een Wine wrapper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Boudewijn schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:43:
Mja ik draai gewoon een vm'tje met windows. Heb toch ongeveer overal wel virtualisatie. En op mijn windows-bak heb ik ook virtualisatie (met oa linux).
Winboat serveert een Windows vm. Het verschil is dat alles voor je geregeld wordt. Zelfs de unattend install, vm optimalisaties, rdp toegang en ISO download. Al met al een hele strakke en gebruiksvriendelijke interfaces

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:20

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Shivs schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:41:
Het is gewoon een opensource project, dus vertrouwen kan je misschien vinden in de Git omgeving. Voor zover ik het zie is het vooral een gemakkelijke manier om Windows VMs te maken en daarin app te draaien. Op zich fijn dat het makkelijker kan, maar als ik een Windows VM nodig heb dan installeer ik die zelf wel.
Niet alleen een VM, maar ze presenteren dan alleen je applicatie in een schermpje in plaats van de hele desktop. Bij VMware heet dat Unity, of vroeger in ieder geval.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-10 11:47

m-vw

Dus?

Vishari Beduk schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:09:
...
...
Is dat niet een beetje de standaard tegenwoordig?
Ik denk dat 90% van mijn brievenbuspakketjes dit jaar dagen na de gerapporteerde leverdatum geleverd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
m-vw schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:54:
[...]

Is dat niet een beetje de standaard tegenwoordig?
Ik denk dat 90% van mijn brievenbuspakketjes dit jaar dagen na de gerapporteerde leverdatum geleverd zijn.
offtopic:
Het is een beetje persoonsafhankelijk bij ons. PostNL bezorger is in vaste dienst en heeft vast onze wijk en zijn vrijwel nooit problemen mee. DHL is elke dag een andere bezorger en die maken alles zoek of leggen het voor de deur. Als dus blijkt dat een webwinkel alleen via DHL bezorgt (en we nergens anders kunnen bestellen) dan laten we het tegenwoordig direct naar een afhaalpunt van eigen keuze brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 00:01
Geen idee, ziet er wel gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jazzy schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:48:
[...]
Niet alleen een VM, maar ze presenteren dan alleen je applicatie in een schermpje in plaats van de hele desktop. Bij VMware heet dat Unity, of vroeger in ieder geval.
En VMware had het alleen maar omdat VirtualBox het had uitgevonden met hun Seamless Mode. Alleen de taakbalk en de open vensters werden getoond, de desktop was er niet. Er klikken gaf de focus terug aan de host. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Hero of Time schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

En VMware had het alleen maar omdat VirtualBox het had uitgevonden met hun Seamless Mode. Alleen de taakbalk en de open vensters werden getoond, de desktop was er niet. Er klikken gaf de focus terug aan de host. :Y)
En daarvoor in 2006 had je TS RemoteApp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

L0g0ff schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 01:26:
[...]
Ik ken „seamless windows” uit 1994, toen je op de OS/2 Warp desktop Windows 3.1 applicaties kon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 01:26:
[...]

Maar dat was niet met lokale virtualisatie. ;) Noch cross-platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ik merk dat ik moe wordt van het nieuws. Te veel negativiteit en alles draait om de verkiezingen (die toon vind ik ook erg op de man tegenwoordig).

Anyway, ik wil eigenlijk vragen waar jullie leuk of interessant Linux nieuws volgen? :)

Vroeger heb ik een tijdje Linux Magazine gehad, maar ik vind bijvoorbeeld een kernel changelog interessanter (ja, dat is nogal weird) en ik lees graag over dingen die ik nog niet wist. Op Phoronix lees ik best veel leuke dingen, en itsfossnews heeft ook interessante posts, veel gaan over Linux in het bijzonder .

Naar welke kijken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Hero of Time schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Maar dat was niet met lokale virtualisatie. ;) Noch cross-platform.
Wel cross platform. Wij hadden destijds een op Java gerelateerde box met x11 en rdesktop die ook apps als browsers, office applicaties en andere op de terminal server draaien konden presenteren. Ik geloof dat dit zelfs al op Windows 2003 server kon toen.

Ben de naam alleen vergeten van die box.

Maar idd geen virtualisatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:01:
Ik merk dat ik moe wordt van het nieuws. Te veel negativiteit en alles draait om de verkiezingen (die toon vind ik ook erg op de man tegenwoordig).

Anyway, ik wil eigenlijk vragen waar jullie leuk of interessant Linux nieuws volgen? :)

Vroeger heb ik een tijdje Linux Magazine gehad, maar ik vind bijvoorbeeld een kernel changelog interessanter (ja, dat is nogal weird) en ik lees graag over dingen die ik nog niet wist. Op Phoronix lees ik best veel leuke dingen, en itsfossnews heeft ook interessante posts, veel gaan over Linux in het bijzonder .

Voor linux nieuws zit ik in wat discord kanalen. Universalblue, bluefin en Debian. Daar komt heel veel voorbij. Daarnaast distrowatch, fedoramagazine en omgubuntu. En uiteraard Tweakers :)

Zelf volg ik het "echte" nieuws ook al een paar jaar niet mee. Bevalt me prima focus op tech. Daar kan ik tenminste wel wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:32:
[...]

Wel cross platform. Wij hadden destijds een op Java gerelateerde box met x11 en rdesktop die ook apps als browsers, office applicaties en andere op de terminal server draaien konden presenteren. Ik geloof dat dit zelfs al op Windows 2003 server kon toen.

Ben de naam alleen vergeten van die box.

Maar idd geen virtualisatie ;)
Ik heb op 't werk een remoteapp gepubliceerd en wanneer ik dat open met Remmina, krijg ik een volledig Remmina venster met de gepubliceerde applicatie en zwarte achtergrond. Dat is dus niet zo seamless. Met VB was dat iig beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Ik heb op 't werk een remoteapp gepubliceerd en wanneer ik dat open met Remmina, krijg ik een volledig Remmina venster met de gepubliceerde applicatie en zwarte achtergrond. Dat is dus niet zo seamless. Met VB was dat iig beter.
Weet je zeker dat je dan alle Remmina en RDP instellingen goed hebt staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
L0g0ff schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Voor linux nieuws zit ik in wat discord kanalen. Universalblue, bluefin en Debian. Daar komt heel veel voorbij. Daarnaast distrowatch, fedoramagazine en omgubuntu. En uiteraard Tweakers :)

Zelf volg ik het "echte" nieuws ook al een paar jaar niet mee. Bevalt me prima focus op tech. Daar kan ik tenminste wel wat mee :)
Dat laatste wil ik ook gaan doen. Ik merk gewoon dat het mij boos of gefrustreerd maakt.
Ik probeer mijn telefoon weg te leggen, maar vind het erg lastig.

Zal het eens checken, op distrowatch zit ik niet super veel. Zoek eigenlijk iets meer nog in-dept, misschien iets van kernel nieuws? Ik volg bijvoorbeeld wel de KDE blogs, die zijn vaak interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik zou graag phoronix willen lezen maar heb geen adblocker en dan is het niet harden. De verversing van ads staat zo aggressief kort ingesteld dat de tekst blijft dansen.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

synoniem schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Weet je zeker dat je dan alle Remmina en RDP instellingen goed hebt staan?
Heb het rdp bestand geïmporteerd, mag hopen dat het, zoals gedocumenteerd, toch wel werkt zoals bedacht.
Vishari Beduk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

Ik zou graag phoronix willen lezen maar heb geen adblocker en dan is het niet harden. De verversing van ads staat zo aggressief kort ingesteld dat de tekst blijft dansen.
Geen Firefox om te installeren? Is er voor Linux, Windows, MacOS, Android en iOS en allemaal hebben µBlock Origin beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Geen Firefox om te installeren? Is er voor Linux, Windows, MacOS, Android en iOS en allemaal hebben µBlock Origin beschikbaar.
Weet je dat zeker v.w.b. iOS? Omdat AFAIK nog geen enkele browser maker gebruik heeft gemaakt van de Europese verplichting om alternatieve browser engines toe te staan. Oftewel: er is wel een Firefox voor iOS, maar dat is gewoon een alternatieve schil om Webkit (/Safari) heen. En dus niet Gecko (van Mozilla / Firefox) en lijkt mij dat voor extensies, en zeker ad-blockers, de integratie met de render engine (Webkit / Gecko dus) wel vereist is.

Edit:
Geen enkele extensie is op iOS beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 11-10-2025 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

HollowGamer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:41:
Zoek eigenlijk iets meer nog in-dept, misschien iets van kernel nieuws? Ik volg bijvoorbeeld wel de KDE blogs, die zijn vaak interessant. :)
Ken je de „Untitled Linux Show”? Elk weekend een nieuwe aflevering op YouTube en op Spotify.
Ik luister daarnaar voor het Linux nieuws en de commandline tips.

[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 11-10-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:49:
[...]

Ken je de „Untitled Linux Show”? Elk weekend een nieuwe aflevering op YouTube en op Spotify.
Ik luister daarnaar voor het Linux nieuws en de commandline tips.
Nee, die ken ik niet. Zal het eens opzoeken. :)
Ben wel van de podcasts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Weet je dat zeker v.w.b. iOS? Omdat AFAIK nog geen enkele browser maker gebruik heeft gemaakt van de Europese verplichting om alternatieve browser engines toe te staan. Oftewel: er is wel een Firefox voor iOS, maar dat is gewoon een alternatieve schil om Webkit (/Safari) heen. En dus niet Gecko (van Mozilla / Firefox) en lijkt mij dat voor extensies, en zeker ad-blockers, de integratie met de render engine (Webkit / Gecko dus) wel vereist is.

Edit:
Geen enkele extensie is op iOS beschikbaar.
Ah, my bad. Heb zakelijk een iPhone, maar gebruik die zo min mogelijk en hoewel ik Firefox erop heb gezet, is dat het wel en niet gekeken naar add-ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hero of Time schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:32:
Ja ik gebruik zoveel mogelijk firefox maar dan wel zo kaal mogelijk. Persoonlijk heb ik geen problemen met het negeren van ads. Met uitzondering van phoronix dan.

Even wat anders, over het verschil tussen gnome-puur en ubuntu-gnome; ik moet zeggen dat de aanpassingen van ubuntu gnome wel prettiger werken. Je hoeft niet steeds de windows toets te gebruiken en ook alt-tab werkt gewoon zoveel prettiger. Nu zullen de gnome-puristen wel vinden dat ik het verkeerd gebruik :P

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Even wat anders, over het verschil tussen gnome-puur en ubuntu-gnome; ik moet zeggen dat de aanpassingen van ubuntu gnome wel prettiger werken. Je hoeft niet steeds de windows toets te gebruiken en ook alt-tab werkt gewoon zoveel prettiger. Nu zullen de gnome-puristen wel vinden dat ik het verkeerd gebruik :P
Niemand, behalve de gnome-devs, vinden dat een probleem. :)

Nu ik weer KDE gebruik, merk je pas hoe beperkt Gnome eigenlijk is, ook op de basis zoals HDR enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-10 16:40
Vishari Beduk schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Ja ik gebruik zoveel mogelijk firefox maar dan wel zo kaal mogelijk. Persoonlijk heb ik geen problemen met het negeren van ads. Met uitzondering van phoronix dan.

Ik vind dat je vooral moet gebruiken wat je wilt. Wat doet Ubuntu met alt+tab dat anders werkt dan in standaard Gnome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

HollowGamer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Niemand, behalve de gnome-devs, vinden dat een probleem. :)
Nu ik weer KDE gebruik, merk je pas hoe beperkt Gnome eigenlijk is, ook op de basis zoals HDR enzo.
KDE valt voor mij sowieso af omdat ze teveel moeite doen om windows 7 te imiteren
Jolijter schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:00:
[...]
Ik vind dat je vooral moet gebruiken wat je wilt. Wat doet Ubuntu met alt+tab dat anders werkt dan in standaard Gnome?
Je moet met je linker hand ALT-TAB en dan tegelijkertijd met je recher hand de pijltjes toetsen bedienen.

Tijd voor een verse rant: best wel raar dat fedora sommige bugs niet oplost.
Ik liep al tegen het half jaar oude bug aan van de timezone tijdens installatie.
Maar nu heb ik ook het probleem van packagekit dat op 90% CPU blijft hangen. Je moet dan 'sudo systemctl restart packagekit.service' invoeren. Blijkt ook al een 3 jaar oude bug te zijn.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Je moet met je linker hand ALT-TAB en dan tegelijkertijd met je recher hand de pijltjes toetsen bedienen.
Oh, ik dacht dat het was omdat alt+tab alleen tussen verschillende programma's wisselt en je alt+` moet gebruiken om tussen vensters van hetzelfde programma te wisselen. Dus tussen twee terminals wisselen gaat niet via alt+tab.

Kan het mis hebben, gebruik immers geen Gnome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

We leven in het AI tijdperk en ik heb het grok gevraagd (disclaimer: ben absoluut geen fan van Musk maar grok is toch wel goed). En ingetypt "I want to follow news about linux. Is there a news feed that I can train to follow articles on the internet about linux?"
Kreeg een lang antwoord, te lang om hier te copy&pasten. Maar dat gaf mij wel interessante info,

De echte linux liefhebber kan dit ook doen door edge op linux op te starten en het dan copilot te vragen :P
Hero of Time schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:01:
[...]
Oh, ik dacht dat het was omdat alt+tab alleen tussen verschillende programma's wisselt en je alt+` moet gebruiken om tussen vensters van hetzelfde programma te wisselen. Dus tussen twee terminals wisselen gaat niet via alt+tab.
Ja werkt ook. Maar kan het niet handig vinden.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Ja werkt ook. Maar kan het niet handig vinden.
Oh, zeker mee eens. Ik ben van mening dat alt+tab door alle vensters wisselt en met alt+` alleen van het huidige programma, dat is wel handig. Maar om beide te moeten gebruiken om naar het beoogde venster te gaan? Welke kronkel heeft men om dat zo te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hmm, ogenschijnlijk leuke Systemd quirk. Bij een service kun je een ExecCondition opnemen, een commando dat vooraf wordt aangeroepen en waarbij de 0 exit code aangeeft dat die verder mag. En daarnaast kan elke unit een OnSuccess en/of OnFailure hebben die verwijst naar een systemd service (die gestart moet worden in geval van success/failure).

Mijn verwachting zou dan zijn dat als de conditie "faalt" (/niet aan voldaan wordt) dat er niks gebeurd, de uitvoer resulteert immers niet in success of failure. Maar bij systemd denken ze daar schijnbaar anders over. Want de OnSuccess wordt dus nog steeds uitgevoerd.
En hoe ik de vage bewoording in de docs lees, bij ExecCondition dat de service niet de failed state krijgt, en bij OnFailure dat het gaat over het "aannemen" van de failed state en bij OnSuccess over het "aannemen" van de inactive state is dit dus "correct". Immers gaat de service eerst naar starting, vervolgens mislukt de ExecCondition check, en gaat die dus niet naar failed, maar uiteraard wel weer naar inactive.

* RobertMe gebruikt een script dat extern backups trekt, maar het systeem waarbij via OnSuccess / OnFailure een status rapportage wordt gedaan (API call naar Gatus). Alleen staat het te backuppen systeem niet altijd aan. Gevolg nu is dus dat in dat geval altijd de OnSuccess / OnFailure wordt aanroepen. Maar liever zie ik dus dat die uberhaupt geen status doorgeeft. Waardoor Gatus ook kan detecteren dat er al lang geen status gerapporteerd is oftewel de "service" blijkbaar "offline" is / het te monitoren systeem faalt. Daarom een ping in de ExecCondition gezet. Maar dat werkt dus blijkbaar niet zoals ik vanuit ging (/had gehoopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:27:
Hmm, ogenschijnlijk leuke Systemd quirk. Bij een service kun je een ExecCondition opnemen, een commando dat vooraf wordt aangeroepen en waarbij de 0 exit code aangeeft dat die verder mag. En daarnaast kan elke unit een OnSuccess en/of OnFailure hebben die verwijst naar een systemd service (die gestart moet worden in geval van success/failure).

Mijn verwachting zou dan zijn dat als de conditie "faalt" (/niet aan voldaan wordt) dat er niks gebeurd, de uitvoer resulteert immers niet in success of failure. Maar bij systemd denken ze daar schijnbaar anders over. Want de OnSuccess wordt dus nog steeds uitgevoerd.
En hoe ik de vage bewoording in de docs lees, bij ExecCondition dat de service niet de failed state krijgt, en bij OnFailure dat het gaat over het "aannemen" van de failed state en bij OnSuccess over het "aannemen" van de inactive state is dit dus "correct". Immers gaat de service eerst naar starting, vervolgens mislukt de ExecCondition check, en gaat die dus niet naar failed, maar uiteraard wel weer naar inactive.

* RobertMe gebruikt een script dat extern backups trekt, maar het systeem waarbij via OnSuccess / OnFailure een status rapportage wordt gedaan (API call naar Gatus). Alleen staat het te backuppen systeem niet altijd aan. Gevolg nu is dus dat in dat geval altijd de OnSuccess / OnFailure wordt aanroepen. Maar liever zie ik dus dat die uberhaupt geen status doorgeeft. Waardoor Gatus ook kan detecteren dat er al lang geen status gerapporteerd is oftewel de "service" blijkbaar "offline" is / het te monitoren systeem faalt. Daarom een ping in de ExecCondition gezet. Maar dat werkt dus blijkbaar niet zoals ik vanuit ging (/had gehoopt).
Welke exit-code geef je mee? Dat lijkt wel degelijk een rol te spelen: https://www.freedesktop.o...rvice.html#ExecCondition=

Het zit er ook pas sinds een bepaalde versie in, heb je deze ook? Dacht niet dat systemd report als je een onbestaande flag geeft - tenzij je dit ergens aanzet (kan mij vergissen).

Zelf zit ik niet op dat level, systemd is inderdaad gevoelig daarvoor, en is meer gemaakt om services te managen, dan diept te kijken of iets healthy is (in mijn optiek dan). Ik doe dit dan liever met een cron, en dan uitvoeren in/met een container, scheelt flink wat debug werk met systemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:27:

Wat @HollowGamer al zegt.. waarom maak je dan niet een script die controle doet of het systeem in beginsel bereikbaar is en dan een backup gaat maken? Of juist niet als je ping faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Wat @HollowGamer al zegt.. waarom maak je dan niet een script die controle doet of het systeem in beginsel bereikbaar is en dan een backup gaat maken? Of juist niet als je ping faalt.
In theorie kun je dit allemaal met systemd. Je kunt bijvoorbeeld in soort service een pre-fail check doen, dan weer een pre-start, etc.

Ik doe te weinig met systemd om te weten of het prima werkt, gebruik voor backups altijd iets als een sync tool of een grotere tool. Dacht vroeger borg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Heb mijn Firefox snap versie vervangen door de Debian apt versie. Moet ik zeggen beter? Nou nee, maar 't is psychologie, en ik mag het wel dat bij de Ubuntu-updates de Firefox nu mee komt , naast de Chrome. Bij snap gaat dat allemaal ook wel met updaten, maar stiekemer.
Als ik het goed heb gedaan, zal de snap versie niet opnieuw worden geinstalleerd zonder mij te vragen, even afwachten, want ik las dat die dat bij sommigen wel deed (maar heb wat dusdanige commandlines gedaan dus zou ik daar geen last van moeten krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:33:
Heb mijn Firefox snap versie vervangen door de Debian apt versie. Moet ik zeggen beter? Nou nee, maar 't is psychologie, en ik mag het wel dat bij de Ubuntu-updates de Firefox nu mee komt , naast de Chrome. Bij snap gaat dat allemaal ook wel met updaten, maar stiekemer.
Als ik het goed heb gedaan, zal de snap versie niet opnieuw worden geinstalleerd zonder mijn vragen, even afwachten, want ik las dat die dat bij sommigen wel deed (maar heb wat dusdanige commandlines gedaan dus zou ik daar geen last van moeten krijgen).
Ik ben van mening dat tegenwoordig een Flatpak en appimage beter is voor stabiliteit, t.o.v. een app halen uit de repos. Dat komt mede doordat het beter aansluit op de libs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
HollowGamer schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:40:
[...]

Welke exit-code geef je mee? Dat lijkt wel degelijk een rol te spelen: https://www.freedesktop.o...rvice.html#ExecCondition=
Gewoon ping aanroep, 0, 1 of 2 is dat als ik het me goed herinner van vanmiddag.
Het zit er ook pas sinds een bepaalde versie in, heb je deze ook? Dacht niet dat systemd report als je een onbestaande flag geeft - tenzij je dit ergens aanzet (kan mij vergissen).
Daarvoor hebben ze systemd status <unit> uitgevonden, die rapporteert netjes dat de precondition faalt en die niet verder gaat. De status van de success service geeft dan weer aan dat die is uitgevoerd.
ed1703 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Dat zou hetzelfde effect geven ;) Dan start ik het script nog steeds periodiek. Dat het script vervolgens niks doet weet systemd niet. Die kijkt naar de exit code en bepaalt succes of failure. Dat het script vroegtijdig afbreekt weet die niet.

Enige opties zijn of de status rapporteren "integreren" in het script, of de ExecCondition ook opnemen in de success / failure services.
En het eerste kan niet want niet mijn script :p, en daarnaast zou dat nog steeds in principe zaken incorrect in systemd vast leggen, dus met monitoring van systemd units zou die nog steeds kunnen "aan slaan" op een failed unit.
En het nadeel van het tweede is dat de boel out of sync kan zijn. Er kan rustig een half uur of langer tussen start en stop zitten (systemen over internet verbonden, en geen glasvezel :+, dus paar GB over ~40Mbit/s upload duurt wel even). En in die tijd kan het systeem dus worden afgesloten. Anderzijds hoeft dat ook weer niet perse een failure te zijn. Het backuppen gaat niet fout / faakt niet, het is alleen tussentijds afgebroken en dus meer in lijn met "er is niks gedaan".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
HollowGamer schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:35:
[...]

Ik ben van mening dat tegenwoordig een Flatpak en appimage beter is voor stabiliteit, t.o.v. een app halen uit de repos. Dat komt mede doordat het beter aansluit op de libs.
Ligt dat niet nogal sterk er aan wie het packagd? Als je Firefox via een Flatpack van Mozilla installeert dan mag ik toch hopen ja dat dat de best ondersteunde library (versies) bevat. Maar volgens mij wordt er ook geboeg door 3th parties gepackagd, omdat de softwaremaker zelf dat niet doet. Dan is het dus maar de vraag of dat met de "ideale" library versies is.

En daarnaast is stabiliteit maar één van de dingen. Als er bv een security issue in libssl gevonden wordt, vertrouw jij er dan op dat alle (relevante) Flatpacks onmiddellijk geupdate worden én dat je die versie ook onmiddellijk geïnstalleerd hebt (en daadwerkelijk draait)? Ik zou dat toch niet durven. Terwijl ik net een gewone installatie snel genoeg kan zien of de nieuwste (/niet vatbare) versie van dat ene package geïnstalleerd is en ik ook zeker weet dat alle software die versie gebruikt (en uiteraard zou ik na de benodigde update even een volledige reboot doen). Maar ik zou echt niet weten hoe van al mijn geïnstalleerde Flatacks te controleren of die een lekke versie van een library bevatten. (En controleren op "zijn alle Flatpacks vandaag geupdate" geeft geen garantie dat het ook een update was om dat lek te dichten of toevallig een andere update / repackage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

In theorie kun je dit allemaal met systemd. Je kunt bijvoorbeeld in soort service een pre-fail check doen, dan weer een pre-start, etc.

Ik doe te weinig met systemd om te weten of het prima werkt, gebruik voor backups altijd iets als een sync tool of een grotere tool. Dacht vroeger borg.
Ik weet dat systemd tegenwoordig "for everything and the kitchen sink" i.p.v. alleen pid 1 is maar voor dit soort zaken lijkt het me het redelijk over engineered. Als je daar toch een supervisor-achtig iets wil gebruiken zou ik daar inderdaad supervisord of runit in userspace voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

https://github.com/JumpLink/Learn6502
Even een niet-serieuze retorische vraag; waarom zou je 6502 assembly willen leren als je een gnome desktop hebt?

Disclaimer; ik heb hier nog een Acorn Atom liggen en ben vooral heel erg blij dat het 8-bit tijdperk voorbij is

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om toch enigszins serieus te antwoorden ( :P ) een paar mogelijke redenen:
- Je bent een masochist
- Je houdt van retro
- Je wilt eens wat anders
- Je doet iets met (antieke) embedded hardware

Tijdens m'n HBO opleiding kreeg de software development richting Assembly. Geen flauw idee welke variant, ik wist niet eens dat er blijkbaar meerdere soorten zijn. Het bestaat, dus er zal wel een markt voor zijn.

Overigens, wat is de correlatie van die taal leren en het draaien van de Gnome desktop omgeving?

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.