Gewoon ping aanroep, 0, 1 of 2 is dat als ik het me goed herinner van vanmiddag.
Het zit er ook pas sinds een bepaalde versie in, heb je deze ook? Dacht niet dat systemd report als je een onbestaande flag geeft - tenzij je dit ergens aanzet (kan mij vergissen).
Daarvoor hebben ze
systemd status <unit> uitgevonden, die rapporteert netjes dat de precondition faalt en die niet verder gaat. De status van de success service geeft dan weer aan dat die is uitgevoerd.
Dat zou hetzelfde effect geven

Dan start ik het script nog steeds periodiek. Dat het script vervolgens niks doet weet systemd niet. Die kijkt naar de exit code en bepaalt succes of failure. Dat het script vroegtijdig afbreekt weet die niet.
Enige opties zijn of de status rapporteren "integreren" in het script, of de ExecCondition ook opnemen in de success / failure services.
En het eerste kan niet want niet mijn script

, en daarnaast zou dat nog steeds in principe zaken incorrect in systemd vast leggen, dus met monitoring van systemd units zou die nog steeds kunnen "aan slaan" op een failed unit.
En het nadeel van het tweede is dat de boel out of sync kan zijn. Er kan rustig een half uur of langer tussen start en stop zitten (systemen over internet verbonden, en geen glasvezel

, dus paar GB over ~40Mbit/s upload duurt wel even). En in die tijd kan het systeem dus worden afgesloten.
Anderzijds hoeft dat ook weer niet perse een failure te zijn. Het backuppen gaat niet fout / faakt niet, het is alleen tussentijds afgebroken en dus meer in lijn met "er is niks gedaan".