Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:
  • 406.760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Goh, het verschil is volgens mij relatief beperkt, behalve in sommige gevallen (vele taalpakketten in de live-omgeving waarvan er maar 1 taal op het uiteindelijke systeem terecht komt bijvoorbeeld).
Dat is dus volledig afhankelijk hoe je de live omgeving bouwt. Die van Debian zelf heeft meegeleverd wat het zou installeren, maar als je een KDE live omgeving pakt en Gnome kiest, ga je toch echt een flink verschil krijgen. :P Maar even wat minder extreem, als je ervoor kiest om in je Live omgeving ook wat spellen bij te voegen, bijvoorbeeld de kde-games meta-package met alle afhankelijkheden en recommends, heb je die wél in je live omgeving, maar zonder nadrukkelijke selectie in de pre-seed niet op je uiteindelijke installatie.

Ik zag in de packages lijst van de live ISO ook de Akonadi suite staan die bij Kmail en Kaddressbook hoort. Dat is via recommends uiteindelijk wat je krijgt bij het installeren van task-kde-desktop. Ik weet echter niet of deze ook in de live omgeving beschikbaar zijn. Het package kan als .deb in de ISO zitten maar hoeft niet als programma er te zijn.

Commandline FTW

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:38:
[...]

@LievenD heeft ondertussen een eigen topic gemaakt en dat is ook veel zinvoller dan het hier in de kroeg dumpen waar het tussen het normale gepraat verdwijnt en zoals uit de TW op te maken valt, off-topic. :) Dus voor je eigen guide ook wel zo handig, of je maakt er samen een geheel van via mede-auteurschap.
Om het wel wat anders te maken.. ik gok dat eigen distros steeds meer het gaat worden.

Wat ik daarmee bedoel, je gaat niet zoals Arch Linux te werk, maar meer zoals Docker Containers. Je kiest dan een basis (Fedora, Debian, Ubuntu..), en maakt dan je eigen image. Systemd is er mee bezig (mkosi), en Red Hat pushed ook ostree/bootc.

Het voordeel is dat je dan self signed en ook echt in controle bent. Red Hat omzeild hiermee ook allemaal patenten en legal issues (je doet het immers zelf).

In de Cloud is dat al heel normaal, maar voor de desktop nog niet. Ik denk persoonlijk dat dit niet lang meer duurt, en we meer gaan naar Flatpaks en andere dus images (ala Android).

Dus niet om het topic te veranderen (kroeg), maar ik heb dit altijd gehad, niet meer zoals Arch Linux, die tijd is te kostbaar. Momenteel gebruik ik Blue Builds bijvoorbeeld, en dat werkt erg top.

Misschien moet er een immutable/containers topic komen?

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 21-07-2026 22:40 ]

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 20:54

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Om het wel wat anders te maken.. ik gok dat eigen distros steeds meer het gaat worden.

Wat ik daarmee bedoel, je gaat niet zoals Arch Linux te werk, maar meer zoals Docker Containers. Je kiest dan een basis (Fedora, Debian, Ubuntu..), en maakt dan je eigen image. Systemd is er mee bezig (mkosi), en Red Hat pushed ook ostree/bootc.

Het voordeel is dat je dan self signed en ook echt in controle bent. Red Hat omzeild hiermee ook allemaal patenten en legal issues (je doet het immers zelf).

In de Cloud is dat al heel normaal, maar voor de desktop nog niet. Ik denk persoonlijk dat dit niet lang meer duurt, en we meer gaan naar Flatpaks en andere dus images (ala Android).

Dus niet om het topic te veranderen (kroeg), maar ik heb dit altijd gehad, niet meer zoals Arch Linux, die tijd is te kostbaar. Momenteel gebruik ik Blue Builds bijvoorbeeld, en dat werkt erg top.

Misschien moet er een immutable/containers topic komen?
Mocht je dat draadje gaan starten dan help ik graag mee :)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:33
Om maar ns een kroeg opmerking te maken... mijn Signal systray icoon is weg sinds weekje. Is geconstateerd op internet maar nog geen werkende oplossing. Ubuntu 26.04.1, maar ook op Arch is het gesignaleerd.

LOL.... net een update binnen naar 8.0.26, en icoon is terug. Iets over de duivel enzo...

[ Voor 34% gewijzigd door Sjah op 05-09-2026 13:43 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:30
Sjah schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:36:
LOL.... net een update binnen naar 8.0.26,
Klopt dat versienummer wel? Ik draai 8.26.0, en op de github zie ik een beta versie van 8.27.0. Of hebben we het over wat anders?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ik draai de flatpak versie en heel de week werkte het tray icon gewoon goed.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sjah schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:36:
Om maar ns een kroeg opmerking te maken... mijn Signal systray icoon is weg sinds weekje. Is geconstateerd op internet maar nog geen werkende oplossing. Ubuntu 26.04.1, maar ook op Arch is het gesignaleerd.

LOL.... net een update binnen naar 8.0.26, en icoon is terug. Iets over de duivel enzo...
Omdat je zo vriendelijk vraagt.

Bij deze mag je mijn signal trayicon hebben.

Ik gebruikte m toch nauwelijks nog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZweMYm-pP6cdBEPWjyS8LTE01I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWUs9EALCWdoqhGVwMKigqmc.jpg?f=fotoalbum_large

//edit: soms is het de app versie die een issue veroorzaakt. Maar vaak zat gezien dat een specifieke module van de DE op zijn bek gegaan is (task-lister, docker, system tray panel etc)

Bij functionele beperkingen. Kan soms helpen even de WM te herstarten, of wisselen van DE.

Goed, Linux is geen Windows. En met Windows “verdwijnen” sommige rare issues met een herstart.

In Linux is dat vaak niet nodig; herstel of herstart je handmatig een dienst of proces. Andere config oid.

Dat zal allemaal wel :+ kies geregeld voor de Windows probleem oplossing; reboot now (werkt vaak sneller dan uitzoeken waarom een app of dienst niet werkt)

ik ben een luie admin :+

[ Voor 29% gewijzigd door himlims_ op 05-09-2026 19:55 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Sjah
JeroenH schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:14:
[...]

Klopt dat versienummer wel? Ik draai 8.26.0, en op de github zie ik een beta versie van 8.27.0. Of hebben we het over wat anders?
Heb de versie heel kort langs zien komen toen de updates draaiden, dus je zal gelijk hebben. Dat nulletje zal ik verplaatst hebben.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hadden jullie al eens van "XApp" gehoord? Ik zag een softwareupdate langskomen en vroeg me af wat dit was.

Ik dacht in eerste instantie dat het meegekomen was met Warpinator (om bestanden te delen met andere computers), want dat heb ik ooit handmatig geïnstalleerd. Maar toen zag ik dat Hypnotix (een programma om IP-TV kanalen te bekijken, waaronder een paar Nederlandse regionale zenders) ook op mijn computer staat en ik verwacht dat die met de standaard Linux Mint installatie meegekomen is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• HollowGamer
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:01:
Hadden jullie al eens van "XApp" gehoord? Ik zag een softwareupdate langskomen en vroeg me af wat dit was.

Ik dacht in eerste instantie dat het meegekomen was met Warpinator (om bestanden te delen met andere computers), want dat heb ik ooit handmatig geïnstalleerd. Maar toen zag ik dat Hypnotix (een programma om IP-TV kanalen te bekijken, waaronder een paar Nederlandse regionale zenders) ook op mijn computer staat en ik verwacht dat die met de standaard Linux Mint installatie meegekomen is.
Naar mijn weten is dat op Linux Mint normaal. Een XApp is in hun ogen zoals apps moeten zijn. Hypnotix is daar een voorbeeld van. Het is hun schil voor apps, en niet een GTK/Qt variant.

• HollowGamer
  • Niet online
YouTube: I Do Not Recommend Omarchy…

Ik ga dit maar eens bekijken. Het ziet er erg terminal achtig uit, en met heel veel scripts.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:29:

Ik ga dit maar eens bekijken. Het ziet er erg terminal achtig uit, en met heel veel scripts.
Zie meerwaarde AI (o.a. lokaal eigen ai draaien)

Maar als actieve agent in mijn systeem… brr aub niet. Mooie van Linux vind ik de vrijheid en onafhankelijkheid (lees controle hebben over “alles”). Waarom zou ik dat uit hand willen geven?

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:08:
[...]

Zie meerwaarde AI (o.a. lokaal eigen ai draaien)

Maar als actieve agent in mijn systeem… brr aub niet. Mooie van Linux vind ik de vrijheid en onafhankelijkheid (lees controle hebben over “alles”). Waarom zou ik dat uit hand willen geven?
Ik denk eerlijk gezegd dat een nieuwe generatie daar wel mee opgroeien. Die willen juist dat iemand iets voor hun doet, dan zelf nog iets echt kunnen. Bash leren? Ben je gek, ik laat het script schrijven en het boeit mij niet wat er staat. Wallpaper zetten, geen zin om naar Instellingen te gaan.

Nu gebruik ik ook veel AI, maar ik probeer wel voorzichtig te zijn met zomaar dingen aan te nemen. Geregeld kom ik erachter dat dingen echt beter werken met extra skills of voorbeelden in je eigen code. Als je nooit dat soort dingen doet, wordt het echt een puinhoop. En zo de zien is deze 'distro' echt een slop van dat alles.

Ik snap niet zo goed de hoeveelheid sterren en aandacht op GitHub? Het lijkt me echt niet zo bijzonder. Er zijn genoeg goede en veilige distros met Hyperland en zelfs met presets.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een distro die aan elkaar hangt met allerlei AI zut klinkt voor de blinde AI liefhebber als geweldig, maar als je nog een beetje fatsoenlijk na kan denken weet je gewoon dat het een probleem gaat zijn, of al is. Hier en daar hoor je al wat negatieve geluiden en niet altijd om het AI slop dat erin zit.

Het is wachten totdat er grote problemen worden gemeld. Want dat is een kwestie van tijd. Genoeg berichten al geweest waar AI onbedoeld (al dan niet tussen aanhalingstekens) uit z'n omgeving breekt en ongewenste acties uitvoert.

Commandline FTW

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Zelf maak ik heel veel gebruik van Hermes agent. Die staat op mijn server en heeft ook de sleutels van mijn server.

En ja het is eng. Maar ik heb volledige verbose aanstaan, laat van alles een PR maken (alleen ik push naar main) en de guard rails zijn out of the box erg goed. Al is Hermes natuurlijk wel zo krachtig al het model wat je er tegen aanzet.

Ik heb Hermes ook claude code en CLIProxyAPI laten sniffen en patchen en ik kan nu hermes zelfs met mijn 18euro claude abonnement de tokens laten gebruiken.

Het gemak waar ik meerdere dingen tegelijk kan aanzetten en over het algemeen de hoge kwaliteit die het levert moet ik zeggen dat ik vaak toch echt wel onder de indruk ben.

Belangrijkste is wel dat je begrijpt wat je aan het doen bent. En als ik het hermes toverstokje aan mijn kinderen zou geven dan zou ik daar ook geen vertrouwen in hebben.

De vraag is denk ik ook; willen we een computer of willen we dat zaken gedaan worden? Ik denk hier in het topic een computer maar veel mensen hier buiten liever niet.

• HollowGamer
  • Niet online
@L0g0ff Wat maakt Hermes zo bijzonder? Ik gebruik nu Claude, meestal als IDE extensie of in een devcontainer.

Het echt loslaten op mijn systeem ga ik niet doen. Ik kopieer en plak het wel. :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 15:26
HollowGamer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:29:

"Do not recommend Omarchy"... ... sowieso omdat het een project is van een nogal omstreden persoon, met zeer extreme meningen over bepaalde minderheden in de maatschappij...

En om de één of andere reden slaagt deze persoon er in om enorme bergen aan donaties binnen te halen van tech-bro bedrijven, waar dat andere veel langer levende projecten nooit is gelukt.

En dat voor Arch, met een paar setup scriptjes er bij. #creepy

Liege, liege, liegebeest!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:53:
@L0g0ff Wat maakt Hermes zo bijzonder? Ik gebruik nu Claude, meestal als IDE extensie of in een devcontainer.

Het echt loslaten op mijn systeem ga ik niet doen. Ik kopieer en plak het wel. :)
Hermes is een agent. Een soort van een collega. Hermes optimaliseert zichzelf bij gebruik. Hermes onthoudt wel wat die voor je gedaan heeft. Hermes kun je overal aan knopen; telegram, discord, matrix, signal, whatsapp, etc etc.

Zelf heb ik hermes in een container draaien. Ik heb Hermes zichzelf over laten zetten van Eem vm naar een container op een andere server. Als ik tegen hermes zich zoek x uit dan hoef ik niet elke keer te approven.

Als ik tegen hermes zeg regel even een kanban voor een project waar ik met mijn vrouw aan het werk ben dan stelt hij iets voor en bij een go implementeert hij meteen. Als ik vervolgens op dat kanban board een ticket aan hermes assign pakt hermes het op.

Als ik tegen hermes zeg ga x reverse engineren dan kan die net zo lang door beuken tot dat het werkt. Als ik tegen hermes zeg ik heb ineens een fout in mijn github action zoekt hermes het uit en zet die een PR klaar.

Als ik tegen hermes zeg richt gitlab server in dan doet die dat. Als ik zeg bouw een pipeline om via novnc en playwright een test te bouwen dan doet die dat.

Zo nog 10 tallen voorbeelden. Ik ben fan :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Misschien meer iets voor het zelf gehoste AI topic dan hier?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

franssie schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:57:
Misschien meer iets voor het zelf gehoste AI topic dan hier?
wanneer de diepte in gaat of inhoudelijk/functioneel met vragen komt, misschien wel
nu is toch redelijk globale en algemene discussie over AI 'in' jouw systeem?

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 00:16:
[...]

wanneer de diepte in gaat of inhoudelijk/functioneel met vragen komt, misschien wel
nu is toch redelijk globale en algemene discussie over AI 'in' jouw systeem?
Hij heeft een punt. Door al die honderden post per dag in dit topic, zie je door de bomen het bos niet meer.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
HollowGamer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:20:
[...]

Hij heeft een punt. Door al die honderden post per dag in dit topic, zie je door de bomen het bos niet meer.
Misschien kan een AI het dan samenvatten / de interessante posts er uit halen?

:Y)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

HollowGamer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:20:
[...]

haha, ja dat dus :P
Nee, dat is het probleem natuurlijk niet. Ik vind dat self hosted AI interessant, en dan is het makkelijker iets terug te vinden over een onderwerp als het centraal staat, maar hier is natuurlijk ook prima. :>

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ja bij het typen was ik al aan het twijfelen. Maar er wordt een vraag gesteld en dan geef ik antwoord. Het is ook zo wat om de vraag te negeren of te zeggen; sorry man, ik geef geen antwoord verkeerde topic ;)

Dat zelfde kan je natuurlijk zeggen van deze "discussie". Maar nou wordt het wel heel meta.

Uiteindelijk draaien al die agents wel weer op LNX en is het kringetje weer rond :+

Verder zie ik ook dat claude code en chatgpt codex veel worden ingezet voor mensen die Linux niet zo goed kennen. Het is natuurlijk wel geniaal als geautomatiseerd je log wordt uitgelezen en een change op je systeem wordt doorgevoerd omdat je netwerk onstabiel is, je driver niet lekker werkt, je display niet pixel perfect wordt weergeven of je applicatie niet wil starten.

• HollowGamer
  • Niet online
L0g0ff schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:00:
Ja bij het typen was ik al aan het twijfelen. Maar er wordt een vraag gesteld en dan geef ik antwoord. Het is ook zo wat om de vraag te negeren of te zeggen; sorry man, ik geef geen antwoord verkeerde topic ;)

Dat zelfde kan je natuurlijk zeggen van deze "discussie". Maar nou wordt het wel heel meta.

Uiteindelijk draaien al die agents wel weer op LNX en is het kringetje weer rond :+

Verder zie ik ook dat claude code en chatgpt codex veel worden ingezet voor mensen die Linux niet zo goed kennen. Het is natuurlijk wel geniaal als geautomatiseerd je log wordt uitgelezen en een change op je systeem wordt doorgevoerd omdat je netwerk onstabiel is, je driver niet lekker werkt, je display niet pixel perfect wordt weergeven of je applicatie niet wil starten.
Ik heb Google AI hiervoor geprobeerd, maar ik vind de antwoorden echt heel slecht.

Van deze PR ben ik toch erg geschrokken: https://github.com/omacom/omarchy/pull/12141/changes

Ze gebruiken dus hun eigen persoonlijk account als referentie in hun 'distro'. In de webdeveloper wereld is dat normaal, maar als OS lijkt me dat toch echt niet te bedoeling. Je kunt namelijk niet forken, en alle commits staan ergens anders.

Het kan wel, maar het is erg risicovol ook. Wat als die persoon gehackt wordt? Van de andere kant, zou je kunnen zeggen.. het is veiliger want er is geen centrale plek die gehackt kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 19-09-2026 18:08 ]

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb Google AI hiervoor geprobeerd, maar ik vind de antwoorden echt heel slecht.

Van deze PR ben ik toch erg geschrokken: https://github.com/omacom/omarchy/pull/12141/changes

Ze gebruiken dus hun eigen persoonlijk account als referentie in hun 'distro'. In de webdeveloper wereld is dat normaal, maar als OS lijkt me dat toch echt niet te bedoeling. Je kunt namelijk niet forken, en alle commits staan ergens anders.

Het kan wel, maar het is erg risicovol ook. Wat als die persoon gehackt wordt? Van de andere kant, zou je kunnen zeggen.. het is veiliger want er is geen centrale plek die gehackt kan worden.
Het is een ingewikkelde. Want rechtstreeks van upstream integreren betekend ook de laatste versie (inclusief de laatste security) direct geïntegreerd. Je wilt ook niet elke nieuwe regel code moeten beoordelen voordat je het aan je eigen codebase toevoegd. (Behalve dan de hardcore gentoo gebruikers.) Uiteindelijk hangt alles van vertrouwen aan elkaar vast. Als dat vertrouwen er niet meer is dan wordt het wereldje echt heel erg klein.

Wat dat betreft verbaasd het me dat supply chain attacks zo relatief weinig voorkomen. Alles hangt aan elkaar vast qua dependencies.

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 11:17

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik had van de week de Fedora 45 Beta op een oude kantoor Dell geinstalleerd en de grootste verassing was dat er geen spuuglelijke achtergrond bij zat. Echt heel raar; een Fedora achtergrond die je niet onmiddelijk wel vervangen. :?

En nog een off topic opmerking in deze kroeg; die 'AI mode' van google is goed. Je hebt geen tweakers forum meer nog voor je 'domme' vragen over Linux: Op die Dell stond een core continue volluit te stampen. Dankzij AI kwam direct het goede antwoord; een ACPI event storm. En hoe je dit tijdelijk kan uitzetten. En permanent.
Leuk voor mij maar waarschijnlijk niet zo leuk voor de traffic op tweakers.

AI: claude / copilot / RTX 5060ti / RTX 5090

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:49:
Ik had van de week de Fedora 45 Beta op een oude kantoor Dell geinstalleerd en de grootste verassing was dat er geen spuuglelijke achtergrond bij zat. Echt heel raar; een Fedora achtergrond die je niet onmiddelijk wel vervangen. :?

En nog een off topic opmerking in deze kroeg; die 'AI mode' van google is goed. Je hebt geen tweakers forum meer nog voor je 'domme' vragen over Linux: Op die Dell stond een core continue volluit te stampen. Dankzij AI kwam direct het goede antwoord; een ACPI event storm. En hoe je dit tijdelijk kan uitzetten. En permanent.
Ik moet wel eerlijk zeggen, de Google AI agent/chat doet wel vaak dingen verzinnen. Zoals een ENV of config file, dat helemaal niet bestaat.

Het beste heb ik tot nu toe met Claude gehaald. ChatGPT was heel langzaam en van Brave nog slechter.

Ik wacht nog even op Fedora stable. Had zelf gehoopt op v3 packages, maar dat gaat zo te lezen naar Fedora 46.

• HollowGamer
  • Niet online
L0g0ff schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:57:
[...]

Het is een ingewikkelde. Want rechtstreeks van upstream integreren betekend ook de laatste versie (inclusief de laatste security) direct geïntegreerd. Je wilt ook niet elke nieuwe regel code moeten beoordelen voordat je het aan je eigen codebase toevoegd. (Behalve dan de hardcore gentoo gebruikers.) Uiteindelijk hangt alles van vertrouwen aan elkaar vast. Als dat vertrouwen er niet meer is dan wordt het wereldje echt heel erg klein.

Wat dat betreft verbaasd het me dat supply chain attacks zo relatief weinig voorkomen. Alles hangt aan elkaar vast qua dependencies.
Dat laatste is dus wel een probleem geweest in de webwereld. Daarvoor heb je van die delays van minstens een dag of meer. Of dat zoveel beter is, weet ik niet. Het voorkomt wel dat minder geraakt worden bij een supply chain aanval.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je hebt geen tweakers forum meer nog voor je 'domme' vragen over Linux:
Dat was vroegah ook al niet nodig voor AI. UTFS, LMGTY etc voldeden ook, zat informatie al beschikbaar. Maar soms is het handig om het te bediscussieren. Als jij dat liever met een bot doet, good for you.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sjah
Nou ik heb sinds een klein half jaar ook de merites van Ai ontdekt, en ben het gaan gebruiken soms. En dan doe ik GPT, Claude, en Gemini. Mistral zal wel.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Sjah
Ok, dank me daarop te wiizen, zal vast een aankondiging van dat subforum zijn geweest, maar gemist.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Je maakte me nieuwschierig met die achtergrond. Bij deze ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZOrToj8YOaQ2pos4AsVtShPsvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGo6SRuhVedNJRnaX2K2z8r9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbXfieSiJv8i-XiMCEuu3eM73F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIsEqwEHRnZVEBkJ2y3o1xHH.jpg?f=fotoalbum_large

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zondag 27 september 2026 @ 15:59:
Ok, dank me daarop te wiizen, zal vast een aankondiging van dat subforum zijn geweest, maar gemist.
Is idd relatief nieuw. In andere fora werd er verspreid regelmatig over AI gesproken, hier was er praktisch geen woord over anders dan dat het in de CLI bestaat en je systeem kan besturen (t/m sudo commando's aan toe).

Commandline FTW

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 11:17

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Wat ik trouwens wel prettig vind is dat bij Ubuntu/Fedora je duidelijke melding krijgt van UEFI firmware upgrades terwijl die bij Windows verborgen blijven. Nu twee oude kantoor Dell naar Linux overgezet waarvan ik dacht dat deze helemaal up-to-date waren maar blijkt er nog diverse zeer oude firmware op te zitten. :X

@gambieter Jij draait doel en middel om. Ik had een probleem en mijn doel was om dit probleem weg te krijgen. Het middel interesseert mij niet; gewoon datgene wat mij het minste tijd en moeite kost.

AI: claude / copilot / RTX 5060ti / RTX 5090

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:29

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

L0g0ff schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:12:
[...]

Je maakte me nieuwschierig met die achtergrond. Bij deze ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alle andere (niet-beta) wallpapers kun je hier vinden: https://fedoraproject.org/wiki/Wallpapers

www.maartendeboer.net

• HollowGamer
  • Niet online
https://fedoraproject.org/wiki/Wallpapers#Fedora_42

Deze was zo lelijk (sorry). Niet dat ik het niet waardeer, maar mijn smaak echt totaal niet.

• Sjah
Lekker rustgevend, natuur rewlt.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:03
Vind het altijd wel opvallend hoeveel mensen op Fedora vinden, het is een van de weinige distro's waarbij ik bij de installatie ben afgehaakt. Dat was vanwege het niet kunnen partitionen van je harde schijf voor een nieuwe install, maar alleen een default optie met de volledige schijf. Geef dan i.i.g. een command-line optie met cfdisk of iets - zoals bij mijn eerste keer als linuxgebruiker, met SalixOS. Maar dus geen kans gegeven verder, dus misschien is die (slechte) indruk niet terecht.

Wat betreft wallpapers zijn die van EndeavourOS wel het opmerken waard IMO, veel space stuff in prachtige kleuren (uit de wallpaper pack).

[ Voor 4% gewijzigd door Merik op 28-09-2026 16:46 ]

Ignorance is bliss

• Sjah
Zoveel mensen zoveel wensen, maar kan me niet voorstellen dat ze enkel de complete zooi wissen als optie geven. Nou ik heb dan weer slechte ervaringen met Linux Mint, waar velen over opgeven, die weigerde mijn muis aan te sturen, nou dan haak je af hoor..

Ben Ubuntu gebruiker omdat het werkt. Tuurlijk kan ik wel Arch aan qua hersenen, maar geen zin in, laat staan Gentoo.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjah op 28-09-2026 17:21 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:29

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daarom dus:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.