Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:
  • 403.848 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Goh, het verschil is volgens mij relatief beperkt, behalve in sommige gevallen (vele taalpakketten in de live-omgeving waarvan er maar 1 taal op het uiteindelijke systeem terecht komt bijvoorbeeld).
Dat is dus volledig afhankelijk hoe je de live omgeving bouwt. Die van Debian zelf heeft meegeleverd wat het zou installeren, maar als je een KDE live omgeving pakt en Gnome kiest, ga je toch echt een flink verschil krijgen. :P Maar even wat minder extreem, als je ervoor kiest om in je Live omgeving ook wat spellen bij te voegen, bijvoorbeeld de kde-games meta-package met alle afhankelijkheden en recommends, heb je die wél in je live omgeving, maar zonder nadrukkelijke selectie in de pre-seed niet op je uiteindelijke installatie.

Ik zag in de packages lijst van de live ISO ook de Akonadi suite staan die bij Kmail en Kaddressbook hoort. Dat is via recommends uiteindelijk wat je krijgt bij het installeren van task-kde-desktop. Ik weet echter niet of deze ook in de live omgeving beschikbaar zijn. Het package kan als .deb in de ISO zitten maar hoeft niet als programma er te zijn.

Commandline FTW

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:38:
[...]

@LievenD heeft ondertussen een eigen topic gemaakt en dat is ook veel zinvoller dan het hier in de kroeg dumpen waar het tussen het normale gepraat verdwijnt en zoals uit de TW op te maken valt, off-topic. :) Dus voor je eigen guide ook wel zo handig, of je maakt er samen een geheel van via mede-auteurschap.
Om het wel wat anders te maken.. ik gok dat eigen distros steeds meer het gaat worden.

Wat ik daarmee bedoel, je gaat niet zoals Arch Linux te werk, maar meer zoals Docker Containers. Je kiest dan een basis (Fedora, Debian, Ubuntu..), en maakt dan je eigen image. Systemd is er mee bezig (mkosi), en Red Hat pushed ook ostree/bootc.

Het voordeel is dat je dan self signed en ook echt in controle bent. Red Hat omzeild hiermee ook allemaal patenten en legal issues (je doet het immers zelf).

In de Cloud is dat al heel normaal, maar voor de desktop nog niet. Ik denk persoonlijk dat dit niet lang meer duurt, en we meer gaan naar Flatpaks en andere dus images (ala Android).

Dus niet om het topic te veranderen (kroeg), maar ik heb dit altijd gehad, niet meer zoals Arch Linux, die tijd is te kostbaar. Momenteel gebruik ik Blue Builds bijvoorbeeld, en dat werkt erg top.

Misschien moet er een immutable/containers topic komen?

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 21-07-2026 22:40 ]

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Om het wel wat anders te maken.. ik gok dat eigen distros steeds meer het gaat worden.

Wat ik daarmee bedoel, je gaat niet zoals Arch Linux te werk, maar meer zoals Docker Containers. Je kiest dan een basis (Fedora, Debian, Ubuntu..), en maakt dan je eigen image. Systemd is er mee bezig (mkosi), en Red Hat pushed ook ostree/bootc.

Het voordeel is dat je dan self signed en ook echt in controle bent. Red Hat omzeild hiermee ook allemaal patenten en legal issues (je doet het immers zelf).

In de Cloud is dat al heel normaal, maar voor de desktop nog niet. Ik denk persoonlijk dat dit niet lang meer duurt, en we meer gaan naar Flatpaks en andere dus images (ala Android).

Dus niet om het topic te veranderen (kroeg), maar ik heb dit altijd gehad, niet meer zoals Arch Linux, die tijd is te kostbaar. Momenteel gebruik ik Blue Builds bijvoorbeeld, en dat werkt erg top.

Misschien moet er een immutable/containers topic komen?
Mocht je dat draadje gaan starten dan help ik graag mee :)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.