Saved by the buoyancy of citrus
Dit leest heel raar. Alsof het een opgezet spel is ofzo. Hij zegt dus dat beide de exploit hebben gevonden, maar omdat de andere hetzelfde openbaar heeft gemaakt, doet hij het ook maar?
Of snap ik het niet zo goed?
Ook eens de release notes bekeken waar ik de verschillen moet zoeken maar die zijn blijkbaar klein.
while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done
Het gebeurt wel vaker dat verschillende mensen/teams dezelfde exploit vinden.HollowGamer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:13:
[...]
Dit leest heel raar. Alsof het een opgezet spel is ofzo. Hij zegt dus dat beide de exploit hebben gevonden, maar omdat de andere hetzelfde openbaar heeft gemaakt, doet hij het ook maar?
Of snap ik het niet zo goed?
De clausule was dus dat als iemand anders het ook zou publiceren dat het dan publiek mocht worden gemaakt. Zie https://github.com/V4bel/dirtyfrag/blob/master/assets/write-up.md#disclosure-timeline
2026-05-07: Detailed information and the exploit for this vulnerability were published publicly by an unrelated third party, breaking the embargo.
2026-05-07: After obtaining agreement from distribution maintainers to fully disclose Dirty Frag, the entire Dirty Frag document was published.
Kennelijk was het gebeurt doordat iemand per ongeluk het had gedeeld in het verkeerde chat kanaal (die publiekelijk was).Beter uitleg hier.Lizard schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:36:
[...]
Het gebeurt wel vaker dat verschillende mensen/teams dezelfde exploit vinden.
De clausule was dus dat als iemand anders het ook zou publiceren dat het dan publiek mocht worden gemaakt. Zie https://github.com/V4bel/dirtyfrag/blob/master/assets/write-up.md#disclosure-timeline
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 08-05-2026 14:20 ]
Zitten jullie hier op te wachten? Ik heb Cachyos gedraaid, vond het opzicht prima, maar ook erg Arch Linux achtig.
Fedora is die mooie middle ground, dus zou het zeker willen proberen.
Hier is de Ubuntu blog over DirtyFrag met hoe het op te lossen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Doen mensen dit echt testen op hun productie machine?surcharge schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:08:
Heb su maar opnieuw geïnstalleerd omdat 'su' na een test niet meer normaal werkte.
???surcharge schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:08:
Heb su maar opnieuw geïnstalleerd omdat 'su' na een test niet meer normaal werkte.
Cleanup
⚠️ Important: After running this exploit, the page cache is contaminated. To clear the polluted page cache and ensure system stability, either run:1
| echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches |
Was dus eigenlijk niet nodig geweest denk ik? Afgezien daarvan ben ik het wel met @HollowGamer eens en zou ik voor zoiets een simpel VM'tje oid opzetten die voor diverse testjes kapot mag nadat je eerst een snapshot hebt gemaakt
[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 08-05-2026 23:38 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Wat is Tidal precies?gambieter schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:20:
Heb een extra reden gekregen om wat te doen met mijn Linux computers. De Tidal-GUI download app die ik gebruikte op Windows doet het niet goed meer, en de maker is blijkbaar al een tijdje afwezig. Dus nu maar eens tiddl geprobeerd, en dat werkt uitstekend en is lekker simpel.
TIDAL is an artist-first, fan-centered music streaming platform that delivers over 110 million songs in HiFi sound quality to the global music community.
Aldus tidal zelf.
Ik heb het zelf een paar jaar geleden gebruikt voor een virtual DJ set. Dan kon je alle music rechtstreeks op je apparatuur zetten. Dat ging voorheen ook met spotify maar die blokkeerde dat op een gegeven moment.
Spotify, maar dan beter qua kwaliteit en minder problematisch qua andere dingen. Je kunt de liedjes als flac downloaden voor offline gebruik.HollowGamer schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:59:
Wat is Tidal precies?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Alleen de in-memory cache, de file op disk is niet veranderd. En nee @HollowGamer , een verstandig mens test dit op een VMtjesurcharge schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:08:
Heb su maar opnieuw geïnstalleerd omdat 'su' na een test niet meer normaal werkte.
[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 17-05-2026 07:20 ]
Liege, liege, liegebeest!
Ik heb nog drie servers op 24.04 draaien, maar daarmee wacht ik nog even - minimaal totdat 26.04.1 uit is.
Ik wist niet dat Kubuntu deze had? Ik hoop dat Fedora 45 het willen aanbieden.TobyW schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:04:
Ik heb vanmiddag op mijn laptop de update van Kubuntu 25.10 naar 26.04 gedraaid. Op een klein probleempje met Nextcloud na lijkt alles goed te zijn gegaan. Ik heb ook meten de switch naar x86-64-v3 gedaan.
Ik heb nog drie servers op 24.04 draaien, maar daarmee wacht ik nog even - minimaal totdat 26.04.1 uit is.
Commandline FTW
Het is helaas geen Fedora ding, meer een CachyOS ding.Hero of Time schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:29:
Ik moet dus eens gaan uitzoeken wat dat x86-64-v3 gebeuren is. Dacht dat het alleen een Fedora dingetje was. Daar zag ik ook jaren terug iets over dat ze voor 32 bit niet meer i586 builds deden, maar dat het verhoogd werd naar i686. Is dit vergelijkbaar? Zou dat niet issues geven met oudere 64 bit processors?
Je hebt v3, v4 en ook zen (als je op AMD zit). Ik vond het niet perse sneller of beter. Soms had ik zelf het gevoel meer crashes te hebben. Fedora is wel bezig met het beter maken van performance, maar voorlopig is de vraag of dat doorgaat, Microsoft wilt Azure rebasen naar Fedora.
Deze post legt een en ander uit wat als starter kan gebruiken.Hero of Time schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:29:
Ik moet dus eens gaan uitzoeken wat dat x86-64-v3 gebeuren is. Dacht dat het alleen een Fedora dingetje was. Daar zag ik ook jaren terug iets over dat ze voor 32 bit niet meer i586 builds deden, maar dat het verhoogd werd naar i686. Is dit vergelijkbaar? Zou dat niet issues geven met oudere 64 bit processors?
x86-64-v3 met de extra processor instructiesets kan interessant zijn bij veel multi threading met hoog data verbruik, zoals voor machine learning. Veel distro's zijn er nu mee bezig.Hero of Time schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:29:
Ik moet dus eens gaan uitzoeken wat dat x86-64-v3 gebeuren is. Dacht dat het alleen een Fedora dingetje was. Daar zag ik ook jaren terug iets over dat ze voor 32 bit niet meer i586 builds deden, maar dat het verhoogd werd naar i686. Is dit vergelijkbaar? Zou dat niet issues geven met oudere 64 bit processors?
Bij Fedora is het nu een proposed change om het als standaard in te stellen. Zelf zou ik de ontwikkeling nog even afwachten, het komt vanzelf.
https://fedoraproject.org/wiki/Changes/Build_x86-64-v3_Packages
Tricky punt is dat data opslag niet meer uitwisselbaar wordt op computers die v3 niet ondersteunen. Je kunt zelf controleren of je processer het ondersteunt.
ld.so --help | grep '\-v[0-9]
x86-64-v4
x86-64-v3 (supported, searched)
x86-64-v2 (supported, searched)
.
Vroeger kon je de setup meenemen, iets dat met Windows kan - maar nooit echt wordt aangeraden. Met Fedora zou ik dit concept enkel aanraden met Atomic varianten, want dan kun je die rebasen als je verandert van architectuur.CR2032 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:34:
[...]
x86-64-v3 met de extra processor instructiesets kan interessant zijn bij veel multi threading met hoog data verbruik, zoals voor machine learning. Veel distro's zijn er nu mee bezig.
Bij Fedora is het nu een proposed change om het als standaard in te stellen. Zelf zou ik de ontwikkeling nog even afwachten, het komt vanzelf.
https://fedoraproject.org/wiki/Changes/Build_x86-64-v3_Packages
Tricky punt is dat data opslag niet meer uitwisselbaar wordt op computers die v3 niet ondersteunen. Je kunt zelf controleren of je processer het ondersteunt.
ld.so --help | grep '\-v[0-9]
x86-64-v4
x86-64-v3 (supported, searched)
x86-64-v2 (supported, searched)
Het is inderdaad handig(er) voor apparaten die je erna niet meer zo snel veranderd. Of niet erg vindt om opnieuw te installeren.
Je kunt niet booten op een niet-v3 systeem, maar wel de data lezen.CR2032 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:34:
[...]
Tricky punt is dat data opslag niet meer uitwisselbaar wordt op computers die v3 niet ondersteunen. Je kunt zelf controleren of je processer het ondersteunt.
Het is feitelijk niet meer dan dat alle executables en libraries met andere optimalisaties gecompileerd zijn die dus rekening houden met de functies (zoals AVX512) van recentere processoren.
Commandline FTW
Of MMX.. of ben ik al heel oud? 😅Hero of Time schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:05:
De link van @synoniem was erg verhelderend. Deed mij denken aan de vroegere PAE kernel voor Ubuntu Server. Als je CPU geen PAE had voor uitgebreidere geheugenruimte op 32 bit systemen, kon het systeem niet starten. En hoe m'n eerste pc met socket 939 geen Windows 8 en nieuwer kon draaien vanwege het ontbreken van SSE2 of SSE3.
Mijn laptop leefde vanochtend twee uur in de toekomst, Ubuntu was opeens van mening dat de klok op UTC draait (wat bij mij niet het geval is vanwege dual-boot met Windows), dus ik had een gat van twee uur in een Grafana dashboard. Maar gelukkig draait alles nog... en de instelling is weer aangepast.
Was het niet logischer om Windows in te stellen dat de hardware clock in UTC is? (Register aanpassing). Dat is in ieder geval wat Arch beschrijft. En lijkt mij dan de voorkeur te hebben boven Linux aanpassen dat de hardware clock in local time is.TobyW schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:00:
Mijn laptop leefde vanochtend twee uur in de toekomst, Ubuntu was opeens van mening dat de klok op UTC draait (wat bij mij niet het geval is vanwege dual-boot met Windows), dus ik had een gat van twee uur in een Grafana dashboard. Maar gelukkig draait alles nog... en de instelling is weer aangepast.
Waarschijnlijk de beste oplossing te laten syncen op netwerk tijd met NTP, en Windows op hardware clock, dat scheelt gerommel.TobyW schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:00:
Mijn laptop leefde vanochtend twee uur in de toekomst, Ubuntu was opeens van mening dat de klok op UTC draait (wat bij mij niet het geval is vanwege dual-boot met Windows), dus ik had een gat van twee uur in een Grafana dashboard.
Ignorance is bliss
Chrony installeren op Ubuntu en je hebt daar geen omkijken meer naar. Zover ik weet gaan alle Linux distro's er vanuit dat de hardware clock UTC is tenzij je zelf actief iets aanpast. Windows gaat er vanuit dat de hardware clock lokale tijd is. Wat ik zo gauw zie (ik heb zelf geen dual boot meer) kan je het aan de kant van Windows oplossen met:TobyW schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:00:
Was er ooit software die 3DNow! gebruikt heeft?![]()
Mijn laptop leefde vanochtend twee uur in de toekomst, Ubuntu was opeens van mening dat de klok op UTC draait (wat bij mij niet het geval is vanwege dual-boot met Windows), dus ik had een gat van twee uur in een Grafana dashboard. Maar gelukkig draait alles nog... en de instelling is weer aangepast.
reg add HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation /v RealTimeIsUniversal /t REG_DWORD /d 1
sudo timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock
Ik heb openntpd op mijn systeem en die was niet in staat om automatisch de afwijking die Windows veroorzaakt te corrigeren. Ik moest handmatig een sync doen om het te fixen. Dus alleen NTP sync is geen oplossing.Merik schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:54:
[...]
Waarschijnlijk de beste oplossing te laten syncen op netwerk tijd met NTP, en Windows op hardware clock, dat scheelt gerommel.
Heb ook eens gekeken hoe timedatectl werkt en dat is ook niet echt geweldig. Alternatieven zoals Chrony doen het denk beter. Heb ik ook op systemen draaien, maar geen mega afwijkingen meegemaakt omdat ik eens een portable Windows heb gestart.
Commandline FTW
Dit is dus hoe ik het had (en nu weer heb), maar vermoedelijk door de update van 25.10 naar 26.04 was er dus iets fout gegaan. Dat van de registry aanpassing in Windows kende ik niet.synoniem schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:12:
[...]Of in Linux met:sudo timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock
Tijd terug tegen de, wat oudere, Xiaomi Pad 6S Pro aangelopen. "Geen ingebouwde kickstand", maar wel een toetsenbord cover met kickstand. Bij PostmarketOS staat die ook vermeld incl een hele riedel "Works" en zelfs een vermelding van iemand die hem als daily driver / "desktop" gebruikt. Dat schept vertrouwen.
Voordat ik de knoop definitief doorhak toch maar even de pagina lezen... Blijkt er een locked bootloader op te zitten. Unlocken kan, maar is een dagelijkse loterij?! Je moet in de Xiaomi Community app een unlock aanvragen. Maar, je account moet een bepaalde leeftijd hebben (de originele uitleg waar PostmarketOS naar verwijst stelt 30 dagen, wat andere zoekresultaten suggereren "3 tot 7 dagen"). En ze geven maar X unlocks per dag weg (per model? Over hun gehele product lineup?). Met een "reset" elke dag om 00:00+08:00. En er gaat ook wat tijd (72 uur?) over de aanvraag heen. Ergo: je moet dan maar elke dag om 7u "onze tijd" een unlock aanvraag doen en hopen op het beste? En per account maximaal 1 unlock per jaar.
Dat zijn dus wel heel veel rare hoepels waar je doorheen moet springen voordat je een apparaat dat je 100% koopt ook 100% mag gebruiken.... Waarbij ik uiteraard het liefst het ding uberhaupt niet hoef te registreren. Uit de doos halen en flashen maar. Wordt dan wel een leuke use case om mijn recent ontdekte DuckDuckGo anonieme email-forwarding service te testen. Gewoon een account aanmaken op naam van Pietje Puck met zo'n willekeurig @duck.com mailadres dat dan forward naar mijn echte adres.
Edit:
Op die Asus Transformer heb in nu dan al een aantal jaren Arch met KDE Plasma draaien. Werkt okay-ish. Maar de specs zijn uberhaupt gewoon crap. Linux werkt in ieder geval wel beter dan Windows. Maar het is gewoon zwakke hardware.
[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 28-05-2026 19:39 ]
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Werkt eigenlijk prima, geen kernel dingen moeten doen of wat dan ook.
OK, trackpad werkte even niet en opladen via USB C werkt soms wel en some niet, beide wel op te lossen met een herstart (zal nog even wat inschieten bij Ubuntu).
Maar ding is nog steeds niet erg snel, maar prima om op reis wat te streamen (en ik heb er een 1 TB sd kaartje in met wat doenloads), hotels te zoeken (ik kan dat niet op een telefoonscherm) etc etc.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De nieuwe volledig imaged based container rolling distro. Geen package manager meer nodig! De bootable image container is nu als POC beschikbaar.
https://fedoramagazine.org/fedora-hummingbird-linux-taking-the-hummingbird-model-to-the-full-os/
Ziet er interessant uit.
https://www.fosslinux.com/156974/fedora-hummingbird-is-this-the-end-of-traditional-linux.htm
Ik wil het graag proberen, maar het is helaas (nog) niet geschikt voor de desktop.CR2032 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:53:
Iemand al ervaringen met de nieuwe Fedora Hummingbird?
De nieuwe volledig imaged based container rolling distro. Geen package manager meer nodig! De bootable image container is nu als POC beschikbaar.
https://fedoramagazine.org/fedora-hummingbird-linux-taking-the-hummingbird-model-to-the-full-os/
Ziet er interessant uit.
https://www.fosslinux.com/156974/fedora-hummingbird-is-this-the-end-of-traditional-linux.htm
Nice, klinkt een beetje als Dakota. Ook een "distroloos" gnomeos.CR2032 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:53:
Iemand al ervaringen met de nieuwe Fedora Hummingbird?
De nieuwe volledig imaged based container rolling distro. Geen package manager meer nodig! De bootable image container is nu als POC beschikbaar.
https://fedoramagazine.org/fedora-hummingbird-linux-taking-the-hummingbird-model-to-the-full-os/
Ziet er interessant uit.
https://www.fosslinux.com/156974/fedora-hummingbird-is-this-the-end-of-traditional-linux.htm
https://github.com/projectbluefin/dakota
Het lijkt erg op systemd met mkosi. Je maakt daarmee meer Docker achtige images mee.L0g0ff schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:47:
[...]
Nice, klinkt een beetje als Dakota. Ook een "distroloos" gnomeos.
https://github.com/projectbluefin/dakota
Kende die niet. Thanks!HollowGamer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:51:
[...]
Het lijkt erg op systemd met mkosi. Je maakt daarmee meer Docker achtige images mee.
Je moet wel echt van systemd houden.. niet iedereen staat daar voor open 😅
Commandline FTW
Ik vind het juist fijn werken. Ook omdat alles gelogged wordt op een plek en je ook restart met systemctl.Hero of Time schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:20:
Vind systemd als init systeem prima, voor alle andere wat het doet/kan moet je ver weg blijven. Genoeg bestaande wielen die al prima werken en geen vervanging nodig hebben.
Ik gebruik systemd-networkd op alle servers/.... En daaronder valt ook mijn router (zelfbouw, plain Debian). Werkt an zich prima. Het enige dat die niet kan is PPPoE, maar dat heb ik met Ziggo toch niet nodigHero of Time schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:20:
Vind systemd als init systeem prima, voor alle andere wat het doet/kan moet je ver weg blijven. Genoeg bestaande wielen die al prima werken en geen vervanging nodig hebben.
En systemd timers vind ik ook een prima ding. Tenminste niet overal cron voor nodig (lees: ik gebruik nu geen cron).
udev bestond natuurlijk al ver voor systemd, en is er later door opgeslokt. Lijkt me ook wel een vereiste voor je systeem.
User services maak ik niet echt gebruik van (ok, nouja, volgens mij start ik de ssh agent via een user service). En het maakt het beheer wel in lijn met het init gebeuren. Dus niks dubbel te leren. En uiteraard redelijk universeel tussen de DEs (+ het wordt onderwater sowieso gebruikt door voorheen Pulse Audio en neem aan nu Pipewire / Wireplumber / weet ik hoe het heet).
systemd-run is vervolgens een soort van interne abstractie die publiekelijk is gemaakt. Potentieel onzinnig, maar kan ook handig zijn. (Ik schedule een shutdown van mijn NAS altijd met systemd-run --on-calendar '<tijdstip> systemctl poweroff
Of het nu ook alweer een sudo vervanger moet worden? Hopelijk niet.
En owja, systemd-cryptsetup. Als systeem volgens mij toch fijner dan alle losse onderliggende zaken (luks etc). systemd-cryptsetup geeft dan een meer user friendly abstractie. Moet het onderdeel zijn van systemd? Nee, niet echt. Is het als tooling fijn? Ja.
Hé wat hoe dan? Geen package manager? Terug naar 1998, en alles tar.gz compilen? Om na 2 dagen tot conclusie te komen dat je weer een lib.so mistCR2032 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:53:
Iemand al ervaringen met de nieuwe Fedora Hummingbird?
De nieuwe volledig imaged based container rolling distro. Geen package manager meer nodig! De bootable image container is nu als POC beschikbaar.
https://fedoramagazine.org/fedora-hummingbird-linux-taking-the-hummingbird-model-to-the-full-os/
Ziet er interessant uit.
https://www.fosslinux.com/156974/fedora-hummingbird-is-this-the-end-of-traditional-linux.htm
Dat zeg ik toch ook? Voor init dingen, prima, werkt goed. Maar voor de volgende dingen, why the fuck moet het wiel hiervoor opnieuw uitgevonden worden?HollowGamer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:27:
[...]
Ik vind het juist fijn werken. Ook omdat alles gelogged wordt op een plek en je ook restart met systemctl.
- Timesync/NTP
- Netwerk
- DNS resolving
- Udev
- Bootloader
- FS mounting/mapping
Wat was er mis met ifupdown van Debian? Of NetworkManager? Die kunnen wel gewoon PPPoE. En andere protocollen/verbindingen.RobertMe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:42:
[...]
Ik gebruik systemd-networkd op alle servers/.... En daaronder valt ook mijn router (zelfbouw, plain Debian). Werkt an zich prima. Het enige dat die niet kan is PPPoE, maar dat heb ik met Ziggo toch niet nodigMaar zou niet perse onderdeel van systemd hoeven te zijn en kan ook als los project onder een eigen paraplu.
Timers vind ik een twijfel gevalletje. Sowieso is een override wat onlogisch, want zet je een nieuwe tijd met 'OnCalendar=....' dan wordt het toegevoegd, je moet eerst een lege 'OnCalendar=' neerzetten om de reeds bestaande default weg te halen.En systemd timers vind ik ook een prima ding. Tenminste niet overal cron voor nodig (lees: ik gebruik nu geen cron).
Ja, vereist voor je systeem, maar waarom moet een init systeem dit overnemen? Het deed het al prima, er was geen reden voor om het nu als diep gewortelde afhankelijkheid te hebben. Update voor udev is gelijk je hele init systeem moeten bijwerken, met alle andere meuk die het doet. Geeft veel te veel overhead.udev bestond natuurlijk al ver voor systemd, en is er later door opgeslokt. Lijkt me ook wel een vereiste voor je systeem.
Niet dubbel leren, aardig, maar het is ook niet direct inzichtelijk met 1 commando om te zien welke services er allemaal draaien, dat vereist er 2, namelijk voor systeem niveau en voor user niveau.User services maak ik niet echt gebruik van (ok, nouja, volgens mij start ik de ssh agent via een user service). En het maakt het beheer wel in lijn met het init gebeuren. Dus niks dubbel te leren. En uiteraard redelijk universeel tussen de DEs (+ het wordt onderwater sowieso gebruikt door voorheen Pulse Audio en neem aan nu Pipewire / Wireplumber / weet ik hoe het heet).
Deels problematisch dat het universeel tussen DE's is, want ze gaan er op leunen en integreren. Niet zo fijn voor de non-Linux gebruikers, want o.a. BSD heeft geen systemd. Had je vroeger desktop parity tussen BSD en Linux, is dat er nu niet meer vanwege de sterke afhankelijkheid van systemd. *kuch*Gnome*kuch*.
Langer commando dan 'at <time> <commando>'. Een tool van maar 162 KB (althans, package dat uitgepakt is, daar zit natuurlijk meer in dan alleen de tool). Gegarandeerd dat systemd-run een flinke veelvoud is daarvan.systemd-run is vervolgens een soort van interne abstractie die publiekelijk is gemaakt. Potentieel onzinnig, maar kan ook handig zijn. (Ik schedule een shutdown van mijn NAS altijd met systemd-run --on-calendar '<tijdstip> systemctl poweroff).
Precies, het hoeft geen onderdeel te zijn. Er zijn al zaken voor LUKS, dat is een eigen ding dat al vele jaren bestond voordat systemd ook maar een brainfart was. Bovendien, aardig die abstractie, maar er zijn nog een paar extra opties bovenop cryptsetup zelf dat niet met systemd-cryptsetup werken/nodig hebben.Of het nu ook alweer een sudo vervanger moet worden? Hopelijk niet.
En owja, systemd-cryptsetup. Als systeem volgens mij toch fijner dan alle losse onderliggende zaken (luks etc). systemd-cryptsetup geeft dan een meer user friendly abstractie. Moet het onderdeel zijn van systemd? Nee, niet echt. Is het als tooling fijn? Ja.
Er is trouwens ook een reden waarom het 'abstractie' is. Net als abstracte kunst, je ziet niet direct wat het moet betekenen/uitbeelden. Zo ook dit, het doet dingen voor je zonder dat je weet wat er nou eigenlijk gebeurt.
Commandline FTW
Toolbx/Distrobox/Docker/Brew/Flatpak.himlims_ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:03:
[...]
Hé wat hoe dan? Geen package manager? Terug naar 1998, en alles tar.gz compilen? Om na 2 dagen tot conclusie te komen dat je weer een lib.so mist
Dat is in principe voldoende. Je host blijft dan ook schoon.
Die doen geen dienst als DHCP server, evenals dat ze geen router advertisements zullen sturen, evenals geen DHCP-PD ondersteuning. Zaken die systemd-networkd out-of-the-box kan. En DHCP server is wellicht een niche (want daarvan heb je er maar één nodig en vaak zul je een dedicated router hebben), maar IPv6 RAs stuur ik bv ook van op mijn servertje, om extra routes te publiceren vanaf de boos daarop het subnet gerouteerd wordt.Hero of Time schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:43:
[...]
Wat was er mis met ifupdown van Debian? Of NetworkManager? Die kunnen wel gewoon PPPoE. En andere protocollen/verbindingen.
Daarnaast, als ik even zo snel kijk, doet ifup al helemaal geen Wireguard? Dan moet je met pre-up aan de slag en gewoon ip link add ... type wireguard doen, en vervolgens pre-up wg setconf .... Terwijl het in systemd-networkd (en NetworkManager) gewoon native ondersteund wordt.
En NetworkManager is gevoelsmatig meer voor "dynamische" verbindingen. Dus de categorie een laptop waarbij je nog wel eens verbindt met een ander wifi netwerk en zo. Waarbij je de configuratie dan at-runtime aanpast met nmcli of via een UI die het via DBus naar een daemon stuurt. Niet iets wat ik handig vind voor statische configuraties zoals op een server of router. Ook omdat je dan liever config files hebt die je eenvoudig kunt backuppen, bijhouden in git, evt uitrollen via Ansible of wat dan ook, ....
Dat heeft dan weer totaal niks met systemd-timers te maken. Dat is gewoon hoe het systemd file format werkt. En geldt dus voor elke optie die meerdere keren ingesteld kan zijn. Bv ook een ExecPreStart kun je meerdere keren hebben. En ook die "reset" je met een lege ExecPreStart=. Dat is dus geen pijnpunt van systemd-timers maar een pijnpunt van het systemd file format.[...]
Timers vind ik een twijfel gevalletje. Sowieso is een override wat onlogisch, want zet je een nieuwe tijd met 'OnCalendar=....' dan wordt het toegevoegd, je moet eerst een lege 'OnCalendar=' neerzetten om de reeds bestaande default weg te halen.
Nja ok, sure. Net zoals die andere dingen waarbij ik het aanhaalde hoeft het natuurlijk geen onderdeel van systemd te zijn.[...]
Ja, vereist voor je systeem, maar waarom moet een init systeem dit overnemen? Het deed het al prima, er was geen reden voor om het nu als diep gewortelde afhankelijkheid te hebben. Update voor udev is gelijk je hele init systeem moeten bijwerken, met alle andere meuk die het doet. Geeft veel te veel overhead.
En hetzelfde geldt natuurlijk voor gummiboot dat in systemd is opgegaan incl een rename naar systemd-boot. Ook dat had prima als eigen project kunnen blijven bestaan.
Maar uiteraard anderzijds de vraag: hoe "populair" zouden udev, gummiboot, ... zijn als standalone projecten? Wellicht waren en bleven beiden dan een one-man show zonder tractie onder gebruikers of cobtributors, en waren ze een stille dood gestorven. Nu ze onder systemd leven zullen er veel meer ogen naar kijken. Maar het monolitische ontwikkelmodel met 1 release van alles is zeker wel een pijnpunt ja. Losse projecten onder 1 paraplu met een los release schema / ... was een betere middenweg.
Die kende ik niet. En natuurlijk heeft poweroff zelf ook al een optie om te plannen. Maar op een systemd gebaseerd systeem zijn poweroff, halt, reboot etc ook al polyfills / wrappers om systemd. Zou dus zomaar kunnen dat die ook een timer er voor aanmaakt onderwater.[...]
Langer commando dan 'at <time> <commando>'. Een tool van maar 162 KB (althans, package dat uitgepakt is, daar zit natuurlijk meer in dan alleen de tool). Gegarandeerd dat systemd-run een flinke veelvoud is daarvan.
En wat systemd-run potentieel over at heeft is dat je de volledige systemd functionaliteit tot je beschikking hebt. Je kunt ook met simpele opties het commando laten uitvoeren als een andere user, zonder netwerktoegang, met eigen temp dirs/mounts voor bepaalde locaties.... Bij wijze van alles dat je in een service unit file kunt zetten kun je ook als command line flags bij systemd-run opgeven.
Dus systemd heeft nu ook zelfs dhcp server overgenomen?RobertMe schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:33:
[...]
Die doen geen dienst als DHCP server, evenals dat ze geen router advertisements zullen sturen, evenals geen DHCP-PD ondersteuning. Zaken die systemd-networkd out-of-the-box kan. En DHCP server is wellicht een niche (want daarvan heb je er maar één nodig en vaak zul je een dedicated router hebben), maar IPv6 RAs stuur ik bv ook van op mijn servertje, om extra routes te publiceren vanaf de boos daarop het subnet gerouteerd wordt.
Die doen het niet echt native, maar hebben de WG tools ingebouwd zodat ze geen afhankelijkheid hebben van het aparte package. Met ook weer de nadelen ervan als er een issue blijkt te zijn: volledige set moet bijgewerkt worden ipv alleen het WG gedeelte.Daarnaast, als ik even zo snel kijk, doet ifup al helemaal geen Wireguard? Dan moet je met pre-up aan de slag en gewoon ip link add ... type wireguard doen, en vervolgens pre-up wg setconf .... Terwijl het in systemd-networkd (en NetworkManager) gewoon native ondersteund wordt.
NetworkManager heeft gewoon z'n config in /etc/NetworkManager/system-connections staan als bestanden. Dus je hele verhaal gaat voor NM dus al niet op. Toen ik m'n RHEL 7 certificering haalde, werd er ook met NetworkManager het netwerk ingesteld ipv handmatig zut in /etc/sysconf/network-scripts frotten. Er was maar 1 unieke situatie waarbij dat nodig was en dat heb je echt zomaar als eis. Een situatie die alleen bij servers is en zelfs daar is dat ene puntje enorm niche.En NetworkManager is gevoelsmatig meer voor "dynamische" verbindingen. Dus de categorie een laptop waarbij je nog wel eens verbindt met een ander wifi netwerk en zo. Waarbij je de configuratie dan at-runtime aanpast met nmcli of via een UI die het via DBus naar een daemon stuurt. Niet iets wat ik handig vind voor statische configuraties zoals op een server of router. Ook omdat je dan liever config files hebt die je eenvoudig kunt backuppen, bijhouden in git, evt uitrollen via Ansible of wat dan ook, ....
Daarom zeg ik ook 'onlogisch'. Zoals je zelf ook aangeeft, het is met meer opties in het file format dat zo werkt. Het resultaat van een 'systemctl edit' maakt namelijk ook een override.conf aan voor de unit. Een override, geen addendum. Dat maakt het onlogisch en voor wie er niet dieper in kijkt, heel onverwacht in het resultaat/gedrag.[...]
Dat heeft dan weer totaal niks met systemd-timers te maken. Dat is gewoon hoe het systemd file format werkt. En geldt dus voor elke optie die meerdere keren ingesteld kan zijn. Bv ook een ExecPreStart kun je meerdere keren hebben. En ook die "reset" je met een lege ExecPreStart=. Dat is dus geen pijnpunt van systemd-timers maar een pijnpunt van het systemd file format.
Als iets populair genoeg is, zou dat ook extra maintainers moeten aantrekken. Nu is het net alsof een groot bedrijf een startup overneemt en er helemaal niks meer overblijft van de startup zelf of de gedachtegoed. Udev bestond al lang voor systemd. Wat heeft systemd nou echt toegevoegd aan udev wat functioneel ontbrak en broodnodig was, wat ze niet al zelf konden doen?[...]
Nja ok, sure. Net zoals die andere dingen waarbij ik het aanhaalde hoeft het natuurlijk geen onderdeel van systemd te zijn.
En hetzelfde geldt natuurlijk voor gummiboot dat in systemd is opgegaan incl een rename naar systemd-boot. Ook dat had prima als eigen project kunnen blijven bestaan.
Maar uiteraard anderzijds de vraag: hoe "populair" zouden udev, gummiboot, ... zijn als standalone projecten? Wellicht waren en bleven beiden dan een one-man show zonder tractie onder gebruikers of cobtributors, en waren ze een stille dood gestorven. Nu ze onder systemd leven zullen er veel meer ogen naar kijken. Maar het monolitische ontwikkelmodel met 1 release van alles is zeker wel een pijnpunt ja. Losse projecten onder 1 paraplu met een los release schema / ... was een betere middenweg.
Waar ik juist tegen systemd ben in de functie, is dat niks dynamisch is na een wijziging. Vroeger kon je zo je NAS of nieuwe schijf/partitie toevoegen aan fstab en gelijk mounten. Nu gaat het lopen janken dat je niet eerst even een daemon-reload hebt gedaan. Afhankelijk van de distro wordt dat toch nog even netjes voor je gedaan en werkt het, maar dat neemt het gejank niet weg.[...]
Die kende ik niet. En natuurlijk heeft poweroff zelf ook al een optie om te plannen. Maar op een systemd gebaseerd systeem zijn poweroff, halt, reboot etc ook al polyfills / wrappers om systemd. Zou dus zomaar kunnen dat die ook een timer er voor aanmaakt onderwater.
En wat systemd-run potentieel over at heeft is dat je de volledige systemd functionaliteit tot je beschikking hebt. Je kunt ook met simpele opties het commando laten uitvoeren als een andere user, zonder netwerktoegang, met eigen temp dirs/mounts voor bepaalde locaties.... Bij wijze van alles dat je in een service unit file kunt zetten kun je ook als command line flags bij systemd-run opgeven.
Ook als je een service maakt of aanpast. Vroeger met de init scripts was het direct bekend en kon je door. Nu? Nee, niks van wat je hebt gedaan is bekend, herlaad systemd maar want het is te dom om een inotify te doen op bestanden die je hebt gewijzigd of toegevoegd. En om nou te zeggen "het is als bescherming tegen fouten", nee, dat is het ook niet. Maak je een fuckup dan is dat net zo van toepassing na een daemon-reload als zonder die noodzaak. Bij fstab krijg je al een error als de mount opties niet kloppen. Je unit start niet als daar ook iets ontbreekt. En syntax fouten waardoor heel systemd op z'n bek zou gaan en je systeem potentieel meeneemt is gewoon broddelwerk van de ontwikkelaar(s) en missen ze fatsoenlijke foutafhandeling.
Begrijp mij niet verkeerd, er is zeker meerwaarde aan systemd. Maar het is verre van het Ei van Columbus waar velen zo lyrisch over zijn. Doe 1 ding en doe het goed. Dat is niet systemd, die alles wil doen maar zelf niet eens uitmuntend is in z'n core.
Commandline FTW
En vervolgens heb je 3 services draaien met 3 (en nog meer) config files om één ding te doen.Hero of Time schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:06:
[...]
Dus systemd heeft nu ook zelfs dhcp server overgenomen?Daar is dhcpcd, dnsmasq, coredhcp-server en meer voor. Voor IPv6 zie ik dat dhcpcd er ondersteuning voor heeft, radvd is er, wide-dhcpv6-server, en vast nog wel meer. Dit wiel is al meerdere keren uitgevonden en nu doet systemd het nog eens dunnetjes over.
Als ik nu een VLAN toevoeg betekent dat 2 bestanden aanmaken / invullen (1 voor het network device en 1 voor de config) en het bestand van de fysieke interface aanpassen (1 regel toevoegen). Ga ik NetworkManager + dnsmasq + radvd gebruiken moet ik met 3 tools bekend zijn en op 3 totaal verschillende locaties zaken aanpassen, om één ding te doen: mijn netwerk beheren.
Dat het vervolgens niet in een monorepo van systemd hoort ben ik het wél mee eens.
Maar WG zit in de kernel dus je hebt niet echt te maken met verschillende implementaties. Ja sure, verschillende implementaties die de kernel APIs aanroepen. Maar dat veranderd niet echt als je de wg CLI als API hebt. Even verkeerd een commando uitvoeren en niet of verkeerd de arguments escapen en je bent ook de l*l.[...]
Die doen het niet echt native, maar hebben de WG tools ingebouwd zodat ze geen afhankelijkheid hebben van het aparte package. Met ook weer de nadelen ervan als er een issue blijkt te zijn: volledige set moet bijgewerkt worden ipv alleen het WG gedeelte.
En laten we eerlijk zijn, als de "config" bestaat uit zelf alles met pre-ups aan elkaar breien dan is er dus géén config en kun je net zo goed zelf een shell script schrijven. Nog los van dat fouten in de "config" niet te vinden zijn. Bij systemd unit files kun je prima de inhoud analyseren of alle keys bekend zijn, of de values kloppen met het verwachte formaat (dat een Address ook een IPv4 of IPv6 adres is. Dat een private key van een WG config ook correcte base64 is, ...), etc etc. Maar op het moment dat je met ifup begint met pre-up valt er niks, noppes, nada te valideren en moet at runtime maar blijken of de ingevulde value ook daadwerkelijk een uitvoerbaar commando is. Maar het kan net zo goed zijn dat bv de hele executable niet bestaat, of arguments niet kloppen, of.... Een probleem dat veel minder speelt als je een echte config er voor hebt. En je zult nu maar alles vol hebben staan met ip ... en vervolgens komt er een opvolger van iproute2 waardoor je alles weer anders moet doen (zoals dus het geval was voordat iproute2 bestond en je dus nog geen ip commando had).
Ter herhaling: eens. Er zit nu teveel in de monolitische systemd die prima apart zou moeten kunnen bestaan (en een deel al vooraf deed bestaan).Begrijp mij niet verkeerd, er is zeker meerwaarde aan systemd. Maar het is verre van het Ei van Columbus waar velen zo lyrisch over zijn. Doe 1 ding en doe het goed. Dat is niet systemd, die alles wil doen maar zelf niet eens uitmuntend is in z'n core.
Kleine flashback naar deze skit, bij het volgen van de discussie
Ignorance is bliss
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| [Unit] Description=chrony, an NTP client/server Documentation=man:chronyd(8) man:chronyc(1) man:chrony.conf(5) Conflicts=openntpd.service ntp.service ntpsec.service Wants=time-sync.target Before=time-sync.target After=network.target ConditionCapability=CAP_SYS_TIME [Service] Type=forking PIDFile=/run/chrony/chronyd.pid EnvironmentFile=-/etc/default/chrony ExecStart=/usr/sbin/chronyd $DAEMON_OPTS PrivateTmp=yes ProtectHome=yes ProtectSystem=full ProtectControlGroups=yes ProtectKernelModules=yes ProtectKernelTunables=yes [Install] Alias=chronyd.service WantedBy=multi-user.target |
synoniem schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:49:
Ik sluit me aan bij @Hero of Time dat systemd als init systeem goed bruikbaar is. Maar het verworden tot 1 grote monolithisch systeem voor van alles en nog wat, is totaal niet nodig en zelfs onwenselijk. Systemd is indertijd o.a. aan de man gebracht als sneller booten, concurrent inits etc. Dus "veel beter" dan die ellenlange init scripts van sysv. Doordat systemd een steeds grotere grip op het systeem krijgt, zijn die voordelen wel verdwenen. En hoewel ik systemd service files goede uniforme manier van werken vind is de eenvoud daarvan ook al lang weg. Als voorbeeld de chrony.service filecode:Dus nee wat mij betreft wordt systemd zo snel mogelijk modulair.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [Unit] Description=chrony, an NTP client/server Documentation=man:chronyd(8) man:chronyc(1) man:chrony.conf(5) Conflicts=openntpd.service ntp.service ntpsec.service Wants=time-sync.target Before=time-sync.target After=network.target ConditionCapability=CAP_SYS_TIME [Service] Type=forking PIDFile=/run/chrony/chronyd.pid EnvironmentFile=-/etc/default/chrony ExecStart=/usr/sbin/chronyd $DAEMON_OPTS PrivateTmp=yes ProtectHome=yes ProtectSystem=full ProtectControlGroups=yes ProtectKernelModules=yes ProtectKernelTunables=yes [Install] Alias=chronyd.service WantedBy=multi-user.target
Dit willen ze allemaal 'true' maken, maar helaas zijn genoeg services die simpelweg niet werken zonder een eigen /tmp of group. Dat is een voordeel van systemd, je kunt die services sandboxen (of niet).code:
1 2 3 4 5 6 PrivateTmp=yes ProtectHome=yes ProtectSystem=full ProtectControlGroups=yes ProtectKernelModules=yes ProtectKernelTunables=yes
Het voordeel is juist dat het heel dicht op de kernel zit, en vrijwel daar ook alles van gebruikt. Ik vind run0 bijvoorbeeld ook prima i.p.v. sudo.
Vind je het niets? Prima toch, genoeg alternatieven. Alleen snap ik wel dat Linux-developers geen zin hebben om alles te gaan ondersteunen. Je mag ook op Xorg blijven, maar niet zeuren als dan developers ermee stoppen.
Het voorbeeld staan natuurlijk wel zaken in die "niet hoeven" (lees: niet verplicht zijn voor een correcte werking). En die je ook niet "even" in sysv doet (private temp en al die andere zaken). Dus ja, al die opties maken het erg verbose, maar als je het zelf moet doen zoals bij sysv kost het wel heel veel meer regels code. En vanuit security oogpunt is het natuurlijk alleen maar goed dat al deze zaken gedaan worden en iets dat je bij voorkeur ook zou moeten doen als je crony via sysv start.synoniem schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:49:
Ik sluit me aan bij @Hero of Time dat systemd als init systeem goed bruikbaar is. Maar het verworden tot 1 grote monolithisch systeem voor van alles en nog wat, is totaal niet nodig en zelfs onwenselijk. Systemd is indertijd o.a. aan de man gebracht als sneller booten, concurrent inits etc. Dus "veel beter" dan die ellenlange init scripts van sysv. Doordat systemd een steeds grotere grip op het systeem krijgt, zijn die voordelen wel verdwenen. En hoewel ik systemd service files goede uniforme manier van werken vind is de eenvoud daarvan ook al lang weg. Als voorbeeld de chrony.service filecode:Dus nee wat mij betreft wordt systemd zo snel mogelijk modulair.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [Unit] Description=chrony, an NTP client/server Documentation=man:chronyd(8) man:chronyc(1) man:chrony.conf(5) Conflicts=openntpd.service ntp.service ntpsec.service Wants=time-sync.target Before=time-sync.target After=network.target ConditionCapability=CAP_SYS_TIME [Service] Type=forking PIDFile=/run/chrony/chronyd.pid EnvironmentFile=-/etc/default/chrony ExecStart=/usr/sbin/chronyd $DAEMON_OPTS PrivateTmp=yes ProtectHome=yes ProtectSystem=full ProtectControlGroups=yes ProtectKernelModules=yes ProtectKernelTunables=yes [Install] Alias=chronyd.service WantedBy=multi-user.target
Hier vorige week een MacBook Air uit 2014 voorzien van Kubuntu 26.04 LTS.franssie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:44:
Ik had nog een Surface Go 3 - die ik eigenlijk alleen op vakantie meeneem om toch ets meer te hebben dan een telefoon. Maar hoewel err windows 11 op draait (vraag me niet hoe met die kreupele proc) er vandaag toch maar eens Ubuntu 26.04 op gezet (is toch geen productie ding dus gelijk het diepe in).
Werkt eigenlijk prima, geen kernel dingen moeten doen of wat dan ook.
Mijn PC die hoofdzakelijk voor games is draait sinds december geen Windows meer.
Ik vond het vooral verbluffend hoe goed zo’n ouwe Air met z’n afgekloven Haswell U-serie dual core proc nog draait. Ga je er een snelheidsrecord mee halen? Nee. Maar het werkt verbluffend vloeiend voor office en browser werk. Onder macOS Big Sur is het allemaal moeizaam.
Zo’n surface go 3 zou toch net zo redelijk moeten zijn. Wellicht een andere desktop environment nemen. Zelfs met een Pentium Gold moet je toch prima kunnen werken als het ook prima kan op een 12j oude MacBook Air
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
[ Voor 10% gewijzigd door Sjah op 31-05-2026 22:21 ]
Het was een voorbeeld. Ik kan gemakkelijk nog andere voorbeelden vinden maar mijn punt was dat het allang niet meer is wat eerder verkondigd werd.HollowGamer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:00:
[...]
[...]
Dit willen ze allemaal 'true' maken, maar helaas zijn genoeg services die simpelweg niet werken zonder een eigen /tmp of group. Dat is een voordeel van systemd, je kunt die services sandboxen (of niet).
Het voordeel is juist dat het heel dicht op de kernel zit, en vrijwel daar ook alles van gebruikt. Ik vind run0 bijvoorbeeld ook prima i.p.v. sudo.
Vind je het niets? Prima toch, genoeg alternatieven. Alleen snap ik wel dat Linux-developers geen zin hebben om alles te gaan ondersteunen. Je mag ook op Xorg blijven, maar niet zeuren als dan developers ermee stoppen.
Heeft een pid 1 supervisor met gestandaardiseerde service file format de voorkeur? Natuurlijk. Heeft een monolithisch systeem voor everything and the kitchen sink de voorkeur? Nee beslist niet, het is kwetsbaarder en er zijn betere tools dan de middelmatige kwaliteit van veel van de systemd onderdelen.
En voor mijn servers waar de hardware vrijwel niet wijzigt voegt al die extra functionaliteit weinig toe. Niet voor het booten, een beetje server is sowieso al minuten bezig. Niet voor het netwerk want dat stel je ook maar 1 keer in want je hopt niet van het ene wifi netwerk naar het andere en zo kan ik nog even door gaan. Voor een laptop ligt dat wel anders maar dan is een modulaire opbouw nog steeds te prefereren boven een monolithisch systeem.
Goede vraag... de militaire krachten zullen wel op Kaki Linux zittengambieter schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:31:
@Merik. Welke distro zou Harry Jekkers kiezen? Raampies, kan je lekker uit kijken
[ Voor 3% gewijzigd door Merik op 01-06-2026 11:38 ]
Ignorance is bliss
Begin rant :p:RobertMe schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:37:
He bah. Ik dacht eindelijk een opvolger gevonden te hebben voor mijn antieke ("Windows" / Atom based) Asus Transformer tablet (met kickstand en toetsenbord). Zonder dan de hoofdprijs te betalen voor een Surface.
Tijd terug tegen de, wat oudere, Xiaomi Pad 6S Pro aangelopen. "Geen ingebouwde kickstand", maar wel een toetsenbord cover met kickstand. Bij PostmarketOS staat die ook vermeld incl een hele riedel "Works" en zelfs een vermelding van iemand die hem als daily driver / "desktop" gebruikt. Dat schept vertrouwen.
Voordat ik de knoop definitief doorhak toch maar even de pagina lezen... Blijkt er een locked bootloader op te zitten. Unlocken kan, maar is een dagelijkse loterij?! Je moet in de Xiaomi Community app een unlock aanvragen. Maar, je account moet een bepaalde leeftijd hebben (de originele uitleg waar PostmarketOS naar verwijst stelt 30 dagen, wat andere zoekresultaten suggereren "3 tot 7 dagen"). En ze geven maar X unlocks per dag weg (per model? Over hun gehele product lineup?). Met een "reset" elke dag om 00:00+08:00. En er gaat ook wat tijd (72 uur?) over de aanvraag heen. Ergo: je moet dan maar elke dag om 7u "onze tijd" een unlock aanvraag doen en hopen op het beste? En per account maximaal 1 unlock per jaar.
Dat zijn dus wel heel veel rare hoepels waar je doorheen moet springen voordat je een apparaat dat je 100% koopt ook 100% mag gebruiken.... Waarbij ik uiteraard het liefst het ding uberhaupt niet hoef te registreren. Uit de doos halen en flashen maar. Wordt dan wel een leuke use case om mijn recent ontdekte DuckDuckGo anonieme email-forwarding service te testen. Gewoon een account aanmaken op naam van Pietje Puck met zo'n willekeurig @duck.com mailadres dat dan forward naar mijn echte adres.
Edit:
Op die Asus Transformer heb in nu dan al een aantal jaren Arch met KDE Plasma draaien. Werkt okay-ish. Maar de specs zijn uberhaupt gewoon crap. Linux werkt in ieder geval wel beter dan Windows. Maar het is gewoon zwakke hardware.
De Xiaomi Pad 6S Pro nu een klein weekje in mijn bezit. De grootste ergernis is..., dat de bootloader unlock alleen aangevraagd kan worden met een Xiaomi account van minimaal 30 dagen oud. "Gelukkig" had ik zoiets al voorbij zien komen (maar ook soms als 7 dagen) dus mijn account is al een weekje ouder.
Maar qua hardware echt een prima ding. Leuke grap is dat ik een 8K video file heb die mijn laptop niet kan afspelen omdat hardware decoding maar tot 6K gaat en software decoding natuurlijk veel te traag is (AMD CPU / APU? in laptop van 2022 meen ik). Mijn wat nieuwere PC met Intel i5-13500 doet wel 8K hardware decoding op de iGPU maar stottert. Een AMD GPU erin doet het wel, maar die staat dan ook flink te blazen. Deze tablet met een 3, 4 jaar oude Qualcomm Snapdragon 8 gen 2 + Adreno 740? 0 problemen
Voor de rest... Het zuigt. En dan vooral Firefox. Met het Xiaomi toetsenbord ("case") eraan... 0,0 sneltoetsen zijn geïmplementeerd: Ctrl + T voor een nieuwe tab? Nope; Ctrl + Tab voor tab wisselen? Nope; Etc etc. Ook een leuke: met de cursor op knoppen gaan staan, en de knop ligt op, op de touchpad tappen of klikken? De knop "knippert" maar actie wordt niet altijd uitgevoerd. Klikken in pagina's werkt weer wel altijd.
Gisteren eens de tablet aangesloten op mijn monitor (die zelf weer een DisplayPort daisy chain heeft naar nog een scherm). Onverwacht geven beide beeld, ik meen gelezen te hebben dat er maar ondersteuning is voor 2 schermen, maar 3 werken dus. Tablet scherm kan niet uit en enige optie is beeld dupliceren. So be it. Vervolgens de audio uitgang instellen? Niet mogelijk (op het "eerste" scherm heb ik aux ingestoken naar speakers, maar de tablet stuurt audio naar het "tweede" scherm. Steek ik USB-C oordopjes in het eerste scherm werken die weer wel want natuurlijk weer een losse DAC / output). Tweede scherm fysiek uitgetrokken (de daisy chain) begint het beeld te stotteren
En ook leuk, Firefox... bij de mirror verschijnt de cursor alleen op het tablet scherm en niet op de extra schermen
TL;DR dus: kan niet wachten tot Linux er op kan.
Waarbij ik gisteren zag dat diegene die met de port bezig is (PR heeft gemaakt ervoor) ook nog vanalles vam sensoren en opladen heeft gefixt (licht sensor werkte niet en denk nu wel. En de Xiaomi Surge Charger? werkte niet op "volle snelheid" en nu wel).
Mja, ik ben zelf nog steeds geen fan van systemd - als je incidenteel bezig bent met services checken, herstarten enzo, dan blijft bij mij niet hangen welke commando's ik precies moet geven. Telkens weer even google gebruiken en je komt er wel, maar voor incidentele gebruikers vond ik het oude init systeem een stuk doorzichtiger. En ja, gezien dat systemd een hoop fans heeft zal het vast wel veel goed doen.synoniem schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:28:
Dacht je dat wat systemd betreft wel zo'n beetje klaar zou zijn na alle eerdere discutabele toevoegingen. Maar nee het blijft groeien release notes systemd 261. Het lijkt wel het toevoegen van nieuwe features een doel op zichzelf geworden is in plaats van de kwaliteit van het bestaande te verbeteren.
Maar ben het wel met je eens, het blijft uitbreiden en een alles-in-1-oplossing worden. Dat gaat denk ik wel in tegen de filosofie van 'doe 1 ding en doe dat heel goed'.
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.