Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:
  • 399.719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24

Cyphax

Moderator LNX
Sjah schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:13:
Laatst een programma tegengekomen dat toch wel wat fouten vertoonde op die betreffende install.... heb het over digiKam. Daar heeft mijn vertrouwen in linux een knauw van gekregen, jah.
Tja, ik heb ook weleens een applicatie (van Ga(a)rmin) niet aan de praat gekregen op Windows (10), maar toen was mijn vertrouwen in Windows al helemaal kaalgevroten. :+

Saved by the buoyancy of citrus

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dit leest heel raar. Alsof het een opgezet spel is ofzo. Hij zegt dus dat beide de exploit hebben gevonden, maar omdat de andere hetzelfde openbaar heeft gemaakt, doet hij het ook maar?

Of snap ik het niet zo goed?

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 29-05 20:31

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Zojuist mijn fedora ge-upgrade naar 44 maar ik zie eigenlijk helemaal geen verschil.
Ook eens de release notes bekeken waar ik de verschillen moet zoeken maar die zijn blijkbaar klein.
:)

while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done

• Lizard
  • Nu online
HollowGamer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:13:
[...]

Dit leest heel raar. Alsof het een opgezet spel is ofzo. Hij zegt dus dat beide de exploit hebben gevonden, maar omdat de andere hetzelfde openbaar heeft gemaakt, doet hij het ook maar?

Of snap ik het niet zo goed?
Het gebeurt wel vaker dat verschillende mensen/teams dezelfde exploit vinden.

De clausule was dus dat als iemand anders het ook zou publiceren dat het dan publiek mocht worden gemaakt. Zie https://github.com/V4bel/dirtyfrag/blob/master/assets/write-up.md#disclosure-timeline
2026-05-07: Detailed information and the exploit for this vulnerability were published publicly by an unrelated third party, breaking the embargo.
2026-05-07: After obtaining agreement from distribution maintainers to fully disclose Dirty Frag, the entire Dirty Frag document was published.

• HollowGamer
  • Niet online
Lizard schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:36:
[...]

Het gebeurt wel vaker dat verschillende mensen/teams dezelfde exploit vinden.

De clausule was dus dat als iemand anders het ook zou publiceren dat het dan publiek mocht worden gemaakt. Zie https://github.com/V4bel/dirtyfrag/blob/master/assets/write-up.md#disclosure-timeline

[...]
Kennelijk was het gebeurt doordat iemand per ongeluk het had gedeeld in het verkeerde chat kanaal (die publiekelijk was).Beter uitleg hier. :)

[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 08-05-2026 14:20 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Vraagje: Fedora komt mogelijk met x86_64 v3 packages (V4 heeft Cachyos al).

Zitten jullie hier op te wachten? Ik heb Cachyos gedraaid, vond het opzicht prima, maar ook erg Arch Linux achtig.

Fedora is die mooie middle ground, dus zou het zeker willen proberen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

https://ubuntu.com/blog/d...erability-fixes-available
Hier is de Ubuntu blog over DirtyFrag met hoe het op te lossen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:41
Heb su maar opnieuw geïnstalleerd omdat 'su' na een test niet meer normaal werkte. 8-)

• HollowGamer
  • Niet online
surcharge schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:08:
Heb su maar opnieuw geïnstalleerd omdat 'su' na een test niet meer normaal werkte. 8-)
Doen mensen dit echt testen op hun productie machine?

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
???
Cleanup
⚠️ Important: After running this exploit, the page cache is contaminated. To clear the polluted page cache and ensure system stability, either run:
code:
1
echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches
or reboot the system.

Was dus eigenlijk niet nodig geweest denk ik? Afgezien daarvan ben ik het wel met @HollowGamer eens en zou ik voor zoiets een simpel VM'tje oid opzetten die voor diverse testjes kapot mag nadat je eerst een snapshot hebt gemaakt _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 08-05-2026 23:38 ]

• surcharge
Die manier werkt ook. Ik zit bijna altijd op de laatste linux snapshot, bijna nooit problemen, alleen tussen de vorige release en -rc1 let ik wat meer op.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb een extra reden gekregen om wat te doen met mijn Linux computers ;) . De Tidal-GUI download app die ik gebruikte op Windows doet het niet goed meer, en de maker is blijkbaar al een tijdje afwezig. Dus nu maar eens tiddl geprobeerd, en dat werkt uitstekend en is lekker simpel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HollowGamer
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:20:
Heb een extra reden gekregen om wat te doen met mijn Linux computers ;) . De Tidal-GUI download app die ik gebruikte op Windows doet het niet goed meer, en de maker is blijkbaar al een tijdje afwezig. Dus nu maar eens tiddl geprobeerd, en dat werkt uitstekend en is lekker simpel.
Wat is Tidal precies?

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:43

L0g0ff

omg

TIDAL is an artist-first, fan-centered music streaming platform that delivers over 110 million songs in HiFi sound quality to the global music community.

Aldus tidal zelf.

Ik heb het zelf een paar jaar geleden gebruikt voor een virtual DJ set. Dan kon je alle music rechtstreeks op je apparatuur zetten. Dat ging voorheen ook met spotify maar die blokkeerde dat op een gegeven moment.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spotify, maar dan beter qua kwaliteit en minder problematisch qua andere dingen. Je kunt de liedjes als flac downloaden voor offline gebruik.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 09:42
Alleen de in-memory cache, de file op disk is niet veranderd. En nee @HollowGamer , een verstandig mens test dit op een VMtje :) ik had nog een “slachtoffer” VM in m’n security testlab.

[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 17-05-2026 07:20 ]

Liege, liege, liegebeest!

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:15
Ik heb vanmiddag op mijn laptop de update van Kubuntu 25.10 naar 26.04 gedraaid. Op een klein probleempje met Nextcloud na lijkt alles goed te zijn gegaan. Ik heb ook meten de switch naar x86-64-v3 gedaan.

Ik heb nog drie servers op 24.04 draaien, maar daarmee wacht ik nog even - minimaal totdat 26.04.1 uit is.

• HollowGamer
  • Niet online
TobyW schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:04:
Ik heb vanmiddag op mijn laptop de update van Kubuntu 25.10 naar 26.04 gedraaid. Op een klein probleempje met Nextcloud na lijkt alles goed te zijn gegaan. Ik heb ook meten de switch naar x86-64-v3 gedaan.

Ik heb nog drie servers op 24.04 draaien, maar daarmee wacht ik nog even - minimaal totdat 26.04.1 uit is.
Ik wist niet dat Kubuntu deze had? Ik hoop dat Fedora 45 het willen aanbieden.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik moet dus eens gaan uitzoeken wat dat x86-64-v3 gebeuren is. Dacht dat het alleen een Fedora dingetje was. Daar zag ik ook jaren terug iets over dat ze voor 32 bit niet meer i586 builds deden, maar dat het verhoogd werd naar i686. Is dit vergelijkbaar? Zou dat niet issues geven met oudere 64 bit processors?

Commandline FTW

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:29:
Ik moet dus eens gaan uitzoeken wat dat x86-64-v3 gebeuren is. Dacht dat het alleen een Fedora dingetje was. Daar zag ik ook jaren terug iets over dat ze voor 32 bit niet meer i586 builds deden, maar dat het verhoogd werd naar i686. Is dit vergelijkbaar? Zou dat niet issues geven met oudere 64 bit processors?
Het is helaas geen Fedora ding, meer een CachyOS ding.

Je hebt v3, v4 en ook zen (als je op AMD zit). Ik vond het niet perse sneller of beter. Soms had ik zelf het gevoel meer crashes te hebben. Fedora is wel bezig met het beter maken van performance, maar voorlopig is de vraag of dat doorgaat, Microsoft wilt Azure rebasen naar Fedora.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Deze post legt een en ander uit wat als starter kan gebruiken.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
x86-64-v3 met de extra processor instructiesets kan interessant zijn bij veel multi threading met hoog data verbruik, zoals voor machine learning. Veel distro's zijn er nu mee bezig.

Bij Fedora is het nu een proposed change om het als standaard in te stellen. Zelf zou ik de ontwikkeling nog even afwachten, het komt vanzelf.

https://fedoraproject.org/wiki/Changes/Build_x86-64-v3_Packages

Tricky punt is dat data opslag niet meer uitwisselbaar wordt op computers die v3 niet ondersteunen. Je kunt zelf controleren of je processer het ondersteunt.

ld.so --help | grep '\-v[0-9]

x86-64-v4
 x86-64-v3 (supported, searched)
 x86-64-v2 (supported, searched)

.

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:34:
[...]

x86-64-v3 met de extra processor instructiesets kan interessant zijn bij veel multi threading met hoog data verbruik, zoals voor machine learning. Veel distro's zijn er nu mee bezig.

Bij Fedora is het nu een proposed change om het als standaard in te stellen. Zelf zou ik de ontwikkeling nog even afwachten, het komt vanzelf.

https://fedoraproject.org/wiki/Changes/Build_x86-64-v3_Packages

Tricky punt is dat data opslag niet meer uitwisselbaar wordt op computers die v3 niet ondersteunen. Je kunt zelf controleren of je processer het ondersteunt.

ld.so --help | grep '\-v[0-9]

x86-64-v4
 x86-64-v3 (supported, searched)
 x86-64-v2 (supported, searched)
Vroeger kon je de setup meenemen, iets dat met Windows kan - maar nooit echt wordt aangeraden. Met Fedora zou ik dit concept enkel aanraden met Atomic varianten, want dan kun je die rebasen als je verandert van architectuur.

Het is inderdaad handig(er) voor apparaten die je erna niet meer zo snel veranderd. Of niet erg vindt om opnieuw te installeren.

• TobyW
CR2032 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Je kunt niet booten op een niet-v3 systeem, maar wel de data lezen.
Het is feitelijk niet meer dan dat alle executables en libraries met andere optimalisaties gecompileerd zijn die dus rekening houden met de functies (zoals AVX512) van recentere processoren.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De link van @synoniem was erg verhelderend. Deed mij denken aan de vroegere PAE kernel voor Ubuntu Server. Als je CPU geen PAE had voor uitgebreidere geheugenruimte op 32 bit systemen, kon het systeem niet starten. En hoe m'n eerste pc met socket 939 geen Windows 8 en nieuwer kon draaien vanwege het ontbreken van SSE2 of SSE3.

Commandline FTW

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:05:
De link van @synoniem was erg verhelderend. Deed mij denken aan de vroegere PAE kernel voor Ubuntu Server. Als je CPU geen PAE had voor uitgebreidere geheugenruimte op 32 bit systemen, kon het systeem niet starten. En hoe m'n eerste pc met socket 939 geen Windows 8 en nieuwer kon draaien vanwege het ontbreken van SSE2 of SSE3.
Of MMX.. of ben ik al heel oud? 😅

• synoniem
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:52:
[...]

Of MMX.. of ben ik al heel oud? 😅
Ja. :+

• surcharge
Het gaat natuurlijk om ondersteuning voor de 3DNow! instructies. Dan ben je pas hip. :D

• TobyW
Was er ooit software die 3DNow! gebruikt heeft? :D

Mijn laptop leefde vanochtend twee uur in de toekomst, Ubuntu was opeens van mening dat de klok op UTC draait (wat bij mij niet het geval is vanwege dual-boot met Windows), dus ik had een gat van twee uur in een Grafana dashboard. Maar gelukkig draait alles nog... en de instelling is weer aangepast.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TobyW schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:00:
Mijn laptop leefde vanochtend twee uur in de toekomst, Ubuntu was opeens van mening dat de klok op UTC draait (wat bij mij niet het geval is vanwege dual-boot met Windows), dus ik had een gat van twee uur in een Grafana dashboard. Maar gelukkig draait alles nog... en de instelling is weer aangepast.
Was het niet logischer om Windows in te stellen dat de hardware clock in UTC is? (Register aanpassing). Dat is in ieder geval wat Arch beschrijft. En lijkt mij dan de voorkeur te hebben boven Linux aanpassen dat de hardware clock in local time is.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:33
Mijn laptop leefde vanochtend twee uur in de toekomst, Ubuntu was opeens van mening dat de klok op UTC draait (wat bij mij niet het geval is vanwege dual-boot met Windows), dus ik had een gat van twee uur in een Grafana dashboard.
Waarschijnlijk de beste oplossing te laten syncen op netwerk tijd met NTP, en Windows op hardware clock, dat scheelt gerommel.

• synoniem
  • Niet online
Was er ooit software die 3DNow! gebruikt heeft? :D

Chrony installeren op Ubuntu en je hebt daar geen omkijken meer naar. Zover ik weet gaan alle Linux distro's er vanuit dat de hardware clock UTC is tenzij je zelf actief iets aanpast. Windows gaat er vanuit dat de hardware clock lokale tijd is. Wat ik zo gauw zie (ik heb zelf geen dual boot meer) kan je het aan de kant van Windows oplossen met:
reg add HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation /v RealTimeIsUniversal /t REG_DWORD /d 1
Of in Linux met:
sudo timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock
Zelf installeer ik op alle linux machines chrony al sinds de eerste Raspberry Pi's zonder hardware clock battery op de markt kwamen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merik schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:54:
[...]

Waarschijnlijk de beste oplossing te laten syncen op netwerk tijd met NTP, en Windows op hardware clock, dat scheelt gerommel.
Ik heb openntpd op mijn systeem en die was niet in staat om automatisch de afwijking die Windows veroorzaakt te corrigeren. Ik moest handmatig een sync doen om het te fixen. Dus alleen NTP sync is geen oplossing.

Heb ook eens gekeken hoe timedatectl werkt en dat is ook niet echt geweldig. Alternatieven zoals Chrony doen het denk beter. Heb ik ook op systemen draaien, maar geen mega afwijkingen meegemaakt omdat ik eens een portable Windows heb gestart. :P

Commandline FTW

• TobyW
synoniem schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:12:
[...]Of in Linux met:
sudo timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock
Dit is dus hoe ik het had (en nu weer heb), maar vermoedelijk door de update van 25.10 naar 26.04 was er dus iets fout gegaan. Dat van de registry aanpassing in Windows kende ik niet.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:33
Grappig, geen idee dat dat op 2 manieren uitgelezen kan worden, en mogelijk verkeerde systeemtijd oplevert. Wordt daar maar eens wijs uit als (normie) eindgebruiker.

Link (Tilaa KVM) met de info van @synoniem

• RobertMe
  • Nu online
He bah. Ik dacht eindelijk een opvolger gevonden te hebben voor mijn antieke ("Windows" / Atom based) Asus Transformer tablet (met kickstand en toetsenbord). Zonder dan de hoofdprijs te betalen voor een Surface.

Tijd terug tegen de, wat oudere, Xiaomi Pad 6S Pro aangelopen. "Geen ingebouwde kickstand", maar wel een toetsenbord cover met kickstand. Bij PostmarketOS staat die ook vermeld incl een hele riedel "Works" en zelfs een vermelding van iemand die hem als daily driver / "desktop" gebruikt. Dat schept vertrouwen.
Voordat ik de knoop definitief doorhak toch maar even de pagina lezen... Blijkt er een locked bootloader op te zitten. Unlocken kan, maar is een dagelijkse loterij?! Je moet in de Xiaomi Community app een unlock aanvragen. Maar, je account moet een bepaalde leeftijd hebben (de originele uitleg waar PostmarketOS naar verwijst stelt 30 dagen, wat andere zoekresultaten suggereren "3 tot 7 dagen"). En ze geven maar X unlocks per dag weg (per model? Over hun gehele product lineup?). Met een "reset" elke dag om 00:00+08:00. En er gaat ook wat tijd (72 uur?) over de aanvraag heen. Ergo: je moet dan maar elke dag om 7u "onze tijd" een unlock aanvraag doen en hopen op het beste? En per account maximaal 1 unlock per jaar.
Dat zijn dus wel heel veel rare hoepels waar je doorheen moet springen voordat je een apparaat dat je 100% koopt ook 100% mag gebruiken.... Waarbij ik uiteraard het liefst het ding uberhaupt niet hoef te registreren. Uit de doos halen en flashen maar. Wordt dan wel een leuke use case om mijn recent ontdekte DuckDuckGo anonieme email-forwarding service te testen. Gewoon een account aanmaken op naam van Pietje Puck met zo'n willekeurig @duck.com mailadres dat dan forward naar mijn echte adres.

Edit:
Op die Asus Transformer heb in nu dan al een aantal jaren Arch met KDE Plasma draaien. Werkt okay-ish. Maar de specs zijn uberhaupt gewoon crap. Linux werkt in ieder geval wel beter dan Windows. Maar het is gewoon zwakke hardware.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 28-05-2026 19:39 ]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik kom er net achter dat de combinatie firefox/ebay.de/paypal nu alleen nog werkt als ik mezelf via de useragent als Chromium vermom. Strict tracking protection en u-block zijn dan geen probleem. Vroeger (eerder dit jaar) hoefde dat niet....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik had nog een Surface Go 3 - die ik eigenlijk alleen op vakantie meeneem om toch ets meer te hebben dan een telefoon. Maar hoewel err windows 11 op draait (vraag me niet hoe met die kreupele proc) er vandaag toch maar eens Ubuntu 26.04 op gezet (is toch geen productie ding dus gelijk het diepe in).
Werkt eigenlijk prima, geen kernel dingen moeten doen of wat dan ook.
OK, trackpad werkte even niet en opladen via USB C werkt soms wel en some niet, beide wel op te lossen met een herstart (zal nog even wat inschieten bij Ubuntu).
Maar ding is nog steeds niet erg snel, maar prima om op reis wat te streamen (en ik heb er een 1 TB sd kaartje in met wat doenloads), hotels te zoeken (ik kan dat niet op een telefoonscherm) etc etc.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Iemand al ervaringen met de nieuwe Fedora Hummingbird?

De nieuwe volledig imaged based container rolling distro. Geen package manager meer nodig! De bootable image container is nu als POC beschikbaar.

https://fedoramagazine.org/fedora-hummingbird-linux-taking-the-hummingbird-model-to-the-full-os/

Ziet er interessant uit.

https://www.fosslinux.com/156974/fedora-hummingbird-is-this-the-end-of-traditional-linux.htm

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:53:

De nieuwe volledig imaged based container rolling distro. Geen package manager meer nodig! De bootable image container is nu als POC beschikbaar.

https://fedoramagazine.org/fedora-hummingbird-linux-taking-the-hummingbird-model-to-the-full-os/

Ziet er interessant uit.

https://www.fosslinux.com/156974/fedora-hummingbird-is-this-the-end-of-traditional-linux.htm
Ik wil het graag proberen, maar het is helaas (nog) niet geschikt voor de desktop.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

CR2032 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:53:

Ziet er interessant uit.

Nice, klinkt een beetje als Dakota. Ook een "distroloos" gnomeos.

https://github.com/projectbluefin/dakota

• HollowGamer
  • Niet online
L0g0ff schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:47:
[...]

Nice, klinkt een beetje als Dakota. Ook een "distroloos" gnomeos.

https://github.com/projectbluefin/dakota
Het lijkt erg op systemd met mkosi. Je maakt daarmee meer Docker achtige images mee.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Het lijkt erg op systemd met mkosi. Je maakt daarmee meer Docker achtige images mee.
Kende die niet. Thanks!

• HollowGamer
  • Niet online
L0g0ff schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:43:
[...]

Kende die niet. Thanks!
Je moet wel echt van systemd houden.. niet iedereen staat daar voor open 😅

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vind systemd als init systeem prima, voor alle andere wat het doet/kan moet je ver weg blijven. Genoeg bestaande wielen die al prima werken en geen vervanging nodig hebben.

Commandline FTW

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:20:
Vind systemd als init systeem prima, voor alle andere wat het doet/kan moet je ver weg blijven. Genoeg bestaande wielen die al prima werken en geen vervanging nodig hebben.
Ik vind het juist fijn werken. Ook omdat alles gelogged wordt op een plek en je ook restart met systemctl.

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:20:
Ik gebruik systemd-networkd op alle servers/.... En daaronder valt ook mijn router (zelfbouw, plain Debian). Werkt an zich prima. Het enige dat die niet kan is PPPoE, maar dat heb ik met Ziggo toch niet nodig :p Maar zou niet perse onderdeel van systemd hoeven te zijn en kan ook als los project onder een eigen paraplu.
En systemd timers vind ik ook een prima ding. Tenminste niet overal cron voor nodig (lees: ik gebruik nu geen cron).
udev bestond natuurlijk al ver voor systemd, en is er later door opgeslokt. Lijkt me ook wel een vereiste voor je systeem.
User services maak ik niet echt gebruik van (ok, nouja, volgens mij start ik de ssh agent via een user service). En het maakt het beheer wel in lijn met het init gebeuren. Dus niks dubbel te leren. En uiteraard redelijk universeel tussen de DEs (+ het wordt onderwater sowieso gebruikt door voorheen Pulse Audio en neem aan nu Pipewire / Wireplumber / weet ik hoe het heet).
systemd-run is vervolgens een soort van interne abstractie die publiekelijk is gemaakt. Potentieel onzinnig, maar kan ook handig zijn. (Ik schedule een shutdown van mijn NAS altijd met systemd-run --on-calendar '<tijdstip> systemctl poweroff :p).
Of het nu ook alweer een sudo vervanger moet worden? Hopelijk niet.
En owja, systemd-cryptsetup. Als systeem volgens mij toch fijner dan alle losse onderliggende zaken (luks etc). systemd-cryptsetup geeft dan een meer user friendly abstractie. Moet het onderdeel zijn van systemd? Nee, niet echt. Is het als tooling fijn? Ja.
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.