@
Touchdomex voor gamen ben je heden dag voor meer dan de helft van de games beter af met een Linux systeem (ik blijf het gek vinden dit te zeggen)
Maar … het is niet zo zwart wit als suggereer:
(default/stock instellingen)
* zware grafische technieken (bloom, gloom, rtx) hebben in mijn optiek een grotere impact op de fps onder Linux tozv Windows.
* zet je die uit; zal de gemiddelde fps verhouding ineens anders liggen, en haal je meer frames uit je hardware bij een Linux omgeving
* sommige anti-cheat werkt niet goed met Linux/steam, waardoor de game eigenlijk alleen spelen is met een Windows bak. (Een dual boot kom ik niet omheen)
Echter, ga je tweaken en optimaliseren… dan wordt pas echt indrukwekkend.
* Steamos/bazzite levert een geoptimaliseerd systeem, met minimale opslag ruimte, zonder alle overbodige meuk zoals in Windows die op de achtergrond draait, en dus meer rekenkracht overhoudt. Je kan nog steeds prima een desktop draaien vanuit bazzite.
* Linux heb je nu eenmaal
wel controle over systeem bronnen

En zijn er game profielen die gericht zijn op prestatie, of juist grafische pracht en praal. (Dat laatste vind ik Windows nog altijd beter voor)
Wil je echt het maximale uit je bak halen? Ga dan voor gentoo-os . Dat gaf mij gemiddeld ~5-10% meer FPS dan bij een Ubuntu/bazzite. Mede omdat je packages echt voor/op jouw bak gecompiled worden; betere optimalisatie kan je niet hebben, toch?
Maar de configuratie en instellingen komen best nauwkeurig. Nadat ik voor de zoveelste keer een flag/parameter verkeerd had gezet, en systeem één paniek gaf, was experiment wel klaar.
Ligt natuurlijk allemaal aan de wensen, hardware, en games die je speelt. Daarom heb een bazzite op de gaming handheld (hardware niet super krachtig, iedere fps / verbetering helpt)
Op mijn “dikke” gamepc, heb ik Xubuntu met gewoon een steam.deb en alle aanvullende desktop tools (discord, obs etc) die paar FPS meer of minder is verwaarloosbaar voor mij.
Ik blijf xfce (Windows 95 interface) nog steeds het meest productieve vinden, en is na zoveel jaar uitgewerkt en perfect configureerbaar naar mijn smaak.
TLDR; Linux heden dag vaak meer fps dan bij de Windows versie, maar er is geen “beste”. Enkel een beste optie die aansluit bij jouw wensen. En bij mij veranderen de wensen