Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:
  • 397.524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:28
HollowGamer schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:21:
Veel toffe dingen in de Linux kernel 7.0 en straks 7.1. Op Phoronix o.a. netwerk en filesystem boosts.

Zijn er nog mensen die de oude CPUs gebruiken die ze eruit hebben gesloopt? Kan het mij haast niet voorstellen.
Series productie achtig gebruik? Echt zeer zeer zeer onwaarschijnlijk dat iemand hierdoor getroffen wordt. V.w.b. "nostalgie" zullen de CPUs hier en daar nog wel in gebruik zijn. Maar kan me niet indenken dat iemand dit nog als productie systeem in gebruik heeft. Al is het maar doordat verschillende (/vele?) distro's ook geen 32 bit (only) systemen meer ondersteunen.

But then again. Familie van me heeft nog een Core 2 Duo, de schijnbaar directe opvolger van i486, systeem draaien. Met Windows 10. Dus wellicht dat iets ouders ook nog ergens in gebruik is.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 15:25

ResuCigam

BOFH

RobertMe schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:18:
[...]
But then again. Familie van me heeft nog een Core 2 Duo, de schijnbaar directe opvolger van i486, systeem draaien. Met Windows 10. Dus wellicht dat iets ouders ook nog ergens in gebruik is.
Na de 486 (1989) kwam eerst nog alle Pentiums (1993) en daarna pas Core 2 Duo (2006) dus daar zit nog wel wat tijd tussen.

We do what we must because we can.

• RobertMe
ResuCigam schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:04:
[...]

Na de 486 (1989) kwam eerst nog alle Pentiums (1993) en daarna pas Core 2 Duo (2006) dus daar zit nog wel wat tijd tussen.
Woeps, idd. Ik zat gisteren snel op wiki te kijken en daar staat Discontinued 2007. Maar dat zal dan wel het einde van alle vormen van support zijn. Op de pagina van i586 staat dan weer discontinued 1999 met expliciete vermelding van verkoop.

Op wiki kijkende naar successor is het dan i486 => Pentium / i586 (/ P5) => P6 (= o.a. Pentium 2 & 3) => NetBurst (intern ook P68, o.a. Celeron en Pentium 4) => Intel Core en IA-64.
Voor tussen Core en i486 zitten dus nog 3 generaties wat de volledige "klassieke" Pentium line-up is (1, 2, 3, 4, D?).

Ik had dus iets te snel gekeken naar wikis discontinued in 2007 en dacht dat het veel "nieuwer" was. Maar "i586" en "i686" waren er inderdaad ook nog.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-05 19:05
Hardware heeft ook niet het eeuwige leven. Ik had een 386 die het lang heeft uitgezongen (midden 2010?), maar uiteindelijk toch overleden waarschijnlijk door het moederbord, misschien een gesprongen condensator of corrosie van de metalen delen.

Het blijft gissen, maar het zal wel een extreem laag aantal gebruikers zijn met zo'n systeem.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Merik schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:24:
Hardware heeft ook niet het eeuwige leven. Ik had een 386 die het lang heeft uitgezongen (midden 2010?), maar uiteindelijk toch overleden waarschijnlijk door het moederbord, misschien een gesprongen condensator of corrosie van de metalen delen.

Het blijft gissen, maar het zal wel een extreem laag aantal gebruikers zijn met zo'n systeem.
Ik mis het wel. Ook al was het super langzaam en helemaal niet plug en play. Je kijkt er toch met warme gevoelens naar terug.

Ik heb Ubuntu destijds eens geprobeerd, en die hele X crashte als een gek, snapte er niets van. Daarna ging ik Windows app op Linux draaien, en al heel snel themas en naar Arch. Veel geleerd (en nog steeds).

Het voelt allemaal zo dat het destijds geweldig was. Ook nu zo'n Pentium. DOS spellen, Windows 95/98.. en toen bestelde je nog Ubuntu CDs (desktop + server).

Hoe kan je weer terugreizen in tijd eigenlijk?

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Q6600, dat was toen echt heel cool! Die kon je makkelijk op 4.3Ghz of zelfs hoger laten draaien.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is uit 1999 ;)

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 15-04-2026 17:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:42
Ook KMail vergeet helaas binnen de kortste keren de credentials voor Exchange. Dus nu maar Thunderbird geïnstalleerd, kijken of die het beter doet.
Bij wijze van test heb ik op een oude laptop Fedora KDE geïnstalleerd. Grappig hoezeer deze dan op Kubuntu lijkt, als je binnen de grafische verschil blijft is er weinig verschil. Das toch anders dan vroeger, toen elke distributie (bij mij vroeger Mandrake en SuSE) anders was qua instellingen etc.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je zeker dat je een secret service hebt draaien zoals Kwallet voor Kmail/Kontact? Het moet namelijk wel de OAuth2 token kunnen verversen en als 'ie die niet kan lezen of schrijven, raak je al snel in de situatie dat je opnieuw je credentials moet invoeren.

Het idee van Kontact met Kmail, Kaddressbook en Korganiser gecombineerd vind ik wel aardig. Alleen jammer dat het heel weinig ontwikkeling krijgt om met MS365 te werken en de afhankelijkheid van Akonadi met een SQL backend vind ik ook niet echt prettig. Dan is Evolution en Thunderbird met mbox bestanden eenvoudiger.
Sommige dingen vond ik ook niet echt goed werken in Kmail, voornamelijk shared mailboxen.

Commandline FTW

• TobyW
Kwallet staat open en akonadi-ews is gekoppeld, dus daar ligt het denk ik niet aan. Thunderbird ziet er ook een stuk moderner uit dan Kmail, dus voorlopig ga ik het daarmee proberen. Voor agendabeheer zal ik moeten terugvallen naar de webversie van Outlook, da's volgens mij met andere applicaties niet eenvoudig te doen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Evolution doet de agenda prima. Thunderbird zou dat ook moeten hebben en in de EWS/msgraph configuratie moeten hebben. Heeft TB dat niet, dan hebben ze een luie implementatie gedaan, want het kost maar een paar extra API calls om de agenda te krijgen.

Commandline FTW

• Rhannie
  • Laatst online: 05-05 18:39

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

RobertMe schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:00:
[...]

Op wiki kijkende naar successor is het dan i486 => Pentium / i586 (/ P5) => P6 (= o.a. Pentium 2 & 3) => NetBurst (intern ook P68, o.a. Celeron en Pentium 4) => Intel Core en IA-64.
Voor tussen Core en i486 zitten dus nog 3 generaties wat de volledige "klassieke" Pentium line-up is (1, 2, 3, 4, D?).
Er zijn zelfs nog meer generaties.

Pentium 1, Pro, 2, 3, 4, D en M. Grappig genoeg is de Pentium M gebaseerd op de Pentium 3 en niet op de Pentium 4. Waarschijnlijk omdat een Tualatin 1300 sneller was dan een Willamette 1800 en minder energie gebruikte. :D

Daarna kwamen de Core Solo en Core Duo uit. Ergens daar tussenin is ook nog de Itanium uitgekomen, maar dat was geen heel groot succes.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• TobyW
Ja de Netburst architectuur was inefficiënt. De Core 2s zijn ook gebaseerd op de Pentium M. Itanium (IA-64) was een volledig nieuwe architectuur en heeft niets met x86 te maken.
Hero of Time schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:21:
Evolution doet de agenda prima. Thunderbird zou dat ook moeten hebben en in de EWS/msgraph configuratie moeten hebben. Heeft TB dat niet, dan hebben ze een luie implementatie gedaan, want het kost maar een paar extra API calls om de agenda te krijgen.
Thunderbird worstelt met de 2FA op de agenda, met Owl zou het waarschijnlijk kunnen. Ik heb de agenda nu gepubliceerd en dan kan ik in Thunderbird in ieder geval zien welke afspraken ik heb, dat is voldoende voor nu.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TobyW schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:54:
[...]

Thunderbird worstelt met de 2FA op de agenda, met Owl zou het waarschijnlijk kunnen. Ik heb de agenda nu gepubliceerd en dan kan ik in Thunderbird in ieder geval zien welke afspraken ik heb, dat is voldoende voor nu.
Dat vind ik eigenlijk wel bizar. Want je OAuth2 token bepaald waar het toegang toe heeft. Doen je contactpersonen het wel of is dat ook problematisch? Owl klinkt leuk, maar moet je uiteindelijk voor betalen en dat vind ik best een afknapper als je kijkt dat zowel Evolution als Kmail/Korganiser het met open source code doen en voor ons als gebruiker geen cent kost.

Commandline FTW

• TobyW
Ja eens, daarom wil ik daar ook niet aan beginnen.

Ik kan in Thunderbird bij het koppelen van een agenda alle gebruikersnaam en wachtwoord invoeren, hij opent dan niet (zoals bij de mail) het Microsoft inlog scherm waar ik wachtwoord en 2FA code kan invoeren. Ik heb het idee dat dat helemaal niet is geïmplementeerd.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Newsbericht op hun blog van november vorig jaar:
Calendar and address book support for Exchange accounts remain on the roadmap, but email integration is here and ready to use!
Ook op de support pagina staat dat onder 'limitations'. Het is er dus nog niet. Wat ook zo mooi staat is dat NTLM authenticatie in phase 5 komt. Dat zou Q1 dit jaar moeten zijn. Prachtig, men loopt weer gigantisch achter de feiten aan, want over een paar maanden wordt NTLM de nek om gedraaid bij on-prem AD en bij ExO/365 bestaat het überhaupt niet vanwege OAuth2. Vond het destijds ook wel heel bijzonder dat men kwam met het bericht dat ze EWS gingen implementeren, nadat MS al berichten had dat het deprecated was en de Graph API gebruikt moet worden als opvolger. Dat zei MS al in 2018! En vanaf oktober dit jaar gaat het uit in de cloud.

Zoals ik al zei, Evolution doet het prima, heeft al Graph ondersteuning, doet agenda, adresboek, gedeelde mailboxen, etc. En zolang je Gnome-keyring de nek om draait, kan het ook met Kwallet werken als je wilt, zolang het maar bij DBus aanmeld als secret service.

Commandline FTW

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

TobyW schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:41:
Ook KMail vergeet helaas binnen de kortste keren de credentials voor Exchange. Dus nu maar Thunderbird geïnstalleerd, kijken of die het beter doet.
Bij wijze van test heb ik op een oude laptop Fedora KDE geïnstalleerd. Grappig hoezeer deze dan op Kubuntu lijkt, als je binnen de grafische verschil blijft is er weinig verschil. Das toch anders dan vroeger, toen elke distributie (bij mij vroeger Mandrake en SuSE) anders was qua instellingen etc.
niet vervelend bedoeld; maar waarom is een native mail client zo praktisch? Denkdat 10-15jr al geen native mail toepassing meer gebruikt heb. zie de meerwaarde niet direct (meer).

snap wanener er native toepassingen / addons / koppelingen zijn.

en ja, lokaal backup van je mail kan praktisch zijn, maar functioneel? misschien rare printer invoegtoepassing?

kmail/thunderbird/geary/evolution/outlook - doen toch niets wat webbased niet kan?

//edit; bij mij is gebruik van lokaal -> webbased gegaan, nadat er diverse fouten/bugs en systeemen overgenomen konen worden vanuit outlook.exe - geen outlook, systeem veiliger :+

[ Voor 23% gewijzigd door himlims_ op 20-04-2026 09:45 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• TobyW
Er is inderdaad weinig mis met de webbased client van Outlook. Maar ik heb altijd een native mail client draaien voor mijn IMAP postvakken, en dan scheelt het weer een tabblad als daar ook mijn Exchange mail/agenda bij kan.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

copy-pasten van e-mail naar een IMAP postvak bij een andere provider,
kan met een lokale mailclient wel.

Maar inderdaad, ik voel ook niet echt meer de noodzaak om Thunderbird weer een keer helemaal goed te configureren.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb al 3 browser vensters en veel te veel tabs daarin. Als m'n mail daar tussen moet, zal ik mail nog later zien en op reageren. Dus een aparte client is wel zo fijn en handig. Die kan ik dan ook afzonderlijk draaien zonder alle andere pagina's te moeten laden. Heb ook geen zin dat m'n browser wordt opgehangen omdat webmail zo nodig opeens super druk moet zijn met wat de fuck het ook maar denkt te moeten doen.

Plus, het organiseren van mail, o.a. met sneltoetsen, is met een aparte applicatie veel beter te doen dan webmail waar de sneltoetsen niet bestaan, door de browser worden gebruikt of niet doen wat je verwacht.

Commandline FTW

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 23:35

L0g0ff

omg

Hero of Time schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:12:
Ik heb al 3 browser vensters en veel te veel tabs daarin. Als m'n mail daar tussen moet, zal ik mail nog later zien en op reageren. Dus een aparte client is wel zo fijn en handig. Die kan ik dan ook afzonderlijk draaien zonder alle andere pagina's te moeten laden. Heb ook geen zin dat m'n browser wordt opgehangen omdat webmail zo nodig opeens super druk moet zijn met wat de fuck het ook maar denkt te moeten doen.

Plus, het organiseren van mail, o.a. met sneltoetsen, is met een aparte applicatie veel beter te doen dan webmail waar de sneltoetsen niet bestaan, door de browser worden gebruikt of niet doen wat je verwacht.
Progressive web app lost dit allemaal op ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:12:

Maar wel herkenbaar hoor; 101 redenen om wel native mail te draaien
  1. lokale kopie/backup
  2. meerdere imap/pop/accounts onder een plek
  3. invoertoepassingen/active-x/addons etc. tools
  4. intergratie met lokale tools/applicaties of diensten
zoals vaak; er is geen 'een beste' oplossing, er is alleen de beste oplossing voor jouw (wensen)

dat van sneltoetsen is wel erg herkenbaar :X (helemaal als je multi-platform/browser werkt)

ps; ooit naar PWA gekeken? of voor gmail geary? (jou kennende vast wel :+)

wat betreft thunderbird/mozilla - jammer dat microsoft die mail intergratie zo bewust tegenwerkt. Had er potentieel heel anders uit kunnen zien; de gemiddelde kantoor werkplek of oplossing.

enige die ooit semi-succesvol gebruikt heb, was; https://www.zimbra.com/product/addons/zimbra-connector-for-outlook-download/
maar holy shit - wat een draak van een toepassing framework/instituut was dat

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:42:
[...]

Progressive web app lost dit allemaal op ;)
Nee, want een PWA is puur een wrapper om een URL en bied geen enkele mogelijkheid om shared mailboxes te tonen in de mappenlijst zoals de nieuwe Outlook dat doet en hoe mail clients dat doen. PWA is dus géén oplossing. ;)
himlims_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:48:
[...]

Maar wel herkenbaar hoor; 101 redenen om wel native mail te draaien
  1. lokale kopie/backup
  2. meerdere imap/pop/accounts onder een plek
  3. invoertoepassingen/active-x/addons etc. tools
  4. intergratie met lokale tools/applicaties of diensten
zoals vaak; er is geen 'een beste' oplossing, er is alleen de beste oplossing voor jouw (wensen)
In geval voor m'n werkmail is het toegevoegde voordeel van een losse client dat m'n mail ook offline beschikbaar is. Er is bijna overal wel internet, maar voor de ene keer dat het er niet is, is het wel fijn om toch die ene mail te vinden waar onderhoud wordt aangekondigd zonder terug te moeten vallen op een mobiel die zoals Murphy betaamd natuurlijk ook een storing heeft.
ps; ooit naar PWA gekeken? of voor gmail geary? (jou kennende vast wel :+)
Zoals ik hierboven al zeg, PWA lost niks op. Op m'n desktop had ik ooit Thunderbird ingesteld staan, maar die is al enige tijd z'n sessie verlopen. Ik doe nu alles op m'n telefoon voor mail, om mails nog een beetje makkelijk te schrijven hang ik m'n bt keyboard er aan, want typen op een klein touch screen is gewoon 10x ruk.
wat betreft thunderbird/mozilla - jammer dat microsoft die mail intergratie zo bewust tegenwerkt. Had er potentieel heel anders uit kunnen zien; de gemiddelde kantoor werkplek of oplossing.
Hoezo werkt MS dat tegen? Zowel Evolution als Kmail/Kontact heeft al járen voordat de devs van Thunderbird er mee bezig waren ondersteuning voor EWS en jaren voor hun aankondiging had MS al heel duidelijk gecommuniceerd dat EWS een dood spoor is voor online, alleen on-prem Exchange heeft het nog. De Graph API is ook nog eens gedocumenteerd. Misschien niet volledig feature parity maar ondertussen is er netjes mail, contacten en agenda, die drie basis punten dat gebruikt wordt.

Ga je Linux Torvalds ook beschuldigen van bewust tegenwerken omdat de 7.1 kernel niet meer op je 486 kan draaien? 8)7

Commandline FTW

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Hero of Time schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:57:
[...]

Nee, want een PWA is puur een wrapper om een URL en bied geen enkele mogelijkheid om shared mailboxes te tonen in de mappenlijst zoals de nieuwe Outlook dat doet en hoe mail clients dat doen. PWA is dus géén oplossing. ;)
Alles wat in jouw quote stond werd opgelost door pwa. Alleen het punt van shares resources is discutabel. Maar dat kun je oplossen door een andere browser voor je pwa te gebruiken.

Qua meerdere mailboxen. Ook dat kan volgens mij. Maar het moet dan wel binnen je organisatie zijn.

Maar is de "nieuwe" outlook ook niet meer dan een wrapper? Zelfs plugins werken via de webversie.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Hero of Time
Hoezo werkt MS dat tegen? Zowel Evolution als Kmail/Kontact heeft al járen voordat de devs van Thunderbird er mee bezig waren ondersteuning
Closed source, prioritair systeem. Continue wijziging aanbrengen aan protocol of instructie set voor Exchange, of dat het one way sync was, die WebDAV(?) achtige implementatie weer niet werkte. “Het was altijd wel iets”

In de basis is dat PWA vaak een wrapper om één URL en praktisch geen meerwaarde tozv reguliere website …

Maar de offline mogelijkheden van PWA zijn best leuk; en enkele tools gemaakt die volledig lokaal draaien, platform onafhankelijk zijn en functioneel meerwaarde tozv een webpagina of dienst

Los van eenmalig laden/downloaden, is er geen online verbinding vereist

Bij laatste werkgevers heb ik/we o.a. de mail (en andere data) als webdienst of PWA aangeboden. Om daarmee de (gevoelige/ persoonlijke) gegevens op lokale devices te minimaliseren.

Meen dat geary (mail cliënt) initieel ook als PWA begonnen is, met als meerwaarde jouw Gmail inbox lokaal cached

[ Voor 23% gewijzigd door himlims_ op 22-04-2026 01:03 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:28:
[...]

Alles wat in jouw quote stond werd opgelost door pwa. Alleen het punt van shares resources is discutabel. Maar dat kun je oplossen door een andere browser voor je pwa te gebruiken.

Qua meerdere mailboxen. Ook dat kan volgens mij. Maar het moet dan wel binnen je organisatie zijn.

Maar is de "nieuwe" outlook ook niet meer dan een wrapper? Zelfs plugins werken via de webversie.
De 'new' Outlook is meer dan een wrapper, want het heeft functionaliteit dat je niet direct in de webversie zelf hebt. Voornamelijk de weergave van (shared) mailboxes in dezelfde weergave zonder apart venster/instance nodig te hebben. Het zet je ook niet vast aan de 'browser' waar het in draait voor het openen van links.

Maar goed, voor ieder is er een optie om te gebruiken. Collega van mij op Windows heeft z'n mail alsnog in een tab in de browser ipv dat 'ie een van de Outlook applicaties gebruikt.
himlims_ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:49:
@Hero of Time

[...]

Closed source, prioritair systeem. Continue wijziging aanbrengen aan protocol of instructie set voor Exchange, of dat het one way sync was, die WebDAV(?) achtige implementatie weer niet werkte. “Het was altijd wel iets”
Tja, Windows zelf net als MS Office zijn ook gesloten en verandert ook constant. Het is hun product, ze hebben geen enkele verplichting om alles maar open te gooien voor derden. IMHO mag je op zich blij zijn dat er al zo veel open en gedocumenteerd is om alternatieven mee te maken.

Apple is veel meer paranoia om iets van hun systeem open te geven en doen zelfs juist extreem hun best om dit onmogelijk te maken. Maar kijk anders eens naar je auto. Heel infotainment systeem, hoeveel vrijheid heb je daar? Kan je het vrij uitlezen? Nee, daar heb je weer aparte, gesloten onder zware NDA software voor nodig met een aparte kabel voor aansluiten.

Commandline FTW

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:39

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hero of Time schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:49:
[...]

De 'new' Outlook is meer dan een wrapper, want het heeft functionaliteit dat je niet direct in de webversie zelf hebt. Voornamelijk de weergave van (shared) mailboxes in dezelfde weergave zonder apart venster/instance nodig te hebben. Het zet je ook niet vast aan de 'browser' waar het in draait voor het openen van links.
Huh nee toch? Je kan ze online nog steeds toevoegen alleen je moet er zelf een stap voor doen. Je kan op rechtermuisknop in de browser klikken op je naam/mailadres/UPN en dan de gedeelde postvakken toevoegen op die manier.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Touchdomex schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:38:
[...]

Huh nee toch? Je kan ze online nog steeds toevoegen alleen je moet er zelf een stap voor doen. Je kan op rechtermuisknop in de browser klikken op je naam/mailadres/UPN en dan de gedeelde postvakken toevoegen op die manier.
Ik ken het als 'open shared mailbox' en dat opent dan een nieuwe tab. Het context menu op je icoon/naam rechts bovenin opent meen ik gewoon het menu van de browser. Maar kan goed zijn dat ik een optie heb gemist ergens in de interface, MS gooit regelmatig de boel overhoop en niks is consistent (al dan niet in gebruik of visueel).

Commandline FTW

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Hero of Time schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:03:
[...]

Ik ken het als 'open shared mailbox' en dat opent dan een nieuwe tab. Het context menu op je icoon/naam rechts bovenin opent meen ik gewoon het menu van de browser. Maar kan goed zijn dat ik een optie heb gemist ergens in de interface, MS gooit regelmatig de boel overhoop en niks is consistent (al dan niet in gebruik of visueel).
Daar kun je nog wat andere dingen :+
Open and use a shared mailbox in Outlook - Microsoft Support

Hiermee kun je dus op linux de pwa gebruiken zonder dat je op deze manier functionaliteit zou moeten missen.

Dit is volgens mij al ruim een jaar zo. Het was eerst nog weer anders maar kan ook de new outlook en de webversie door elkaar haal. Ik gebruik liever Thunderbird :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, je klinkt in de mappenlijst op je inbox. Maar goed, dit is ook een issue met elke Outlook:
To receive notifications of new messages in the Inbox of a shared mailbox, you must open the shared mailbox in a separate browser window.
Daar heb ik met Evolution geen last van, daar kan ik per mailbox aangeven of ik wel of geen notificatie wil hebben, kan het zelfs per map aangeven in geval er een inbox regel is dat mail direct naar een andere map stuurt. :P Iets wat dus zelfs een PWA niet oplost. :+

Enne, Firefox doet het nogal slecht met PWAs, ik kon iig Teams niet zo 'installeren' vorige week, terwijl dat met Chromium wel werkt.

Commandline FTW

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar we wijken een klein beetje af, dus om over wat anders te praten, vandaag m'n VM dat in zekere zin een kopie is van m'n laptop installatie gestart. Log in en alleen maar een zwart scherm. Sneltoetsen deden het wel, dus terminal kunnen openen, alles bijgewerkt, het had eerder al KDE Plasma 6.6.1, nu 6.6.3, maar helaas, nog steeds zwart beeld.

Via de terminal 'plasmashell' starten liet 'm eerst klagen over unsupported driver voor Vulkan, het installeren van 'mesa-vulkan-drivers' loste alleen die melding op, maar het is alsnog niet blij met QXL video en Wayland.
Best jammer eigenlijk, want met Plasma 6.5 werkte het nog wel.

Commandline FTW

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:28
Ubuntu 26.04 ("Resolute Raccoon") LTS released
Ubuntu 26.04 LTS, codenamed "Resolute Raccoon", is here. This release
continues Ubuntu's proud tradition of integrating the latest and
greatest open source technologies into a high-quality, easy-to-use Linux
distribution. The team has been hard at work through this cycle, together
with the community and our partners, to introduce new features and fix bugs.

This release brings a significant uplift in security, performance, and
usability across desktop, server, and cloud environments. Ubuntu 26.04 LTS
introduces TPM-backed full-disk encryption, expanded use of memory-safe
components, improved application permission controls, and Livepatch
support for Arm systems, helping reduce downtime and strengthen system
resilience.

It also delivers a refined desktop experience with the latest GNOME 50
on Wayland, enhanced accessibility, and a more unified software management
experience. With native support for modern AI and high-performance
computing toolkits, alongside continued optimization from kernel to cloud,
Ubuntu 26.04 LTS provides a consistent and reliable platform for both
developers and enterprises.
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-announce/2026-April/000323.html

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:51
Staat hier al in installt, na een upgrade vanaf Quokka.

Terminal commands die ik deed>>

sudo apt update
sudo apt dist-upgrade -o APT::Get::Always-Include-Phased-Updates=true

https://ubuntu.com/server...are/upgrade-your-release/

[ Voor 69% gewijzigd door Sjah op 23-04-2026 21:53 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:08:
Maar we wijken een klein beetje af, dus om over wat anders te praten, vandaag m'n VM dat in zekere zin een kopie is van m'n laptop installatie gestart. Log in en alleen maar een zwart scherm. Sneltoetsen deden het wel, dus terminal kunnen openen, alles bijgewerkt, het had eerder al KDE Plasma 6.6.1, nu 6.6.3, maar helaas, nog steeds zwart beeld.

Via de terminal 'plasmashell' starten liet 'm eerst klagen over unsupported driver voor Vulkan, het installeren van 'mesa-vulkan-drivers' loste alleen die melding op, maar het is alsnog niet blij met QXL video en Wayland.
Best jammer eigenlijk, want met Plasma 6.5 werkte het nog wel.
Hoe draai je deze VM? Je hebt een SPLICE(?) installer nodig voor guests met Gnome Boxes.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:49:
[...]

Hoe draai je deze VM? Je hebt een SPLICE(?) installer nodig voor guests met Gnome Boxes.
Had vandaag weer even gestart en gekeken naar een oplossing. Er waren ook nog een paar KDE updates, minor build versie. En toen viel mij iets op. Het package 'plasma-desktop' stond niet meer geïnstalleerd. Wel z'n dependency plasma-desktop-data en die was gemarkeerd als handmatig geïnstalleerd. Ik had in deze VM blijkbaar Plasma 6.6 uit Experimental geïnstalleerd en tijdens het markeren van de updates was plasma-desktop verwijdert.

Toen ik die weer installeerde was het probleem opgelost. Stom dat ik dat niet eerder zag. Had kort daarvoor zelfs de video op virtio gezet en 3D acceleratie aangezet, hopende dat dat het zou oplossen. QXL werkt dus prima, je moet alleen zorgen dat je wel alle nodige packages hebt voor je DE die je wilt draaien. :P

Commandline FTW

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb wat oude laptops van Ubuntu voorzien. De Thoshiba Stallite r630 (i3 met 8 GB RAM) uit 2010 was na 2 uur nog niet klaar met Ubuntu 24.04 LTS, maar wilde wel Lubuntu 24.04 doen. Geen mooie UI maar functioneel.

De Toshiba Portege z830 uit 2010 (i5 met 6 GB RAM) wilde wel de standaard Ubuntu 24.04 LTS doen, en valt niet tegen qua rssponsiveness. Alleen die Unity environment, wat is die toch vreselijk. Wie dat ontworpen heeft moet een mensenhater zijn. Toch maar eens naar XFCE kijken...

En daarna een fatsoenlijke laptop installeren voor het werk, een Dell i5 6e generatie met 16 GB RAM. Die gaat ook door anderen gebruikt worden, dus een wat prettiger (simpeler) desktop environment zou wel fijn zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 23-04-2026 22:21 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@gambieter heb je een xfce desktop overwogen? Dat is meestal mijn go to oplossing voor de DE als gaat om “oude/vervallen” hardware. Welke vaak nog prima geschikt is voor wat klikken, surfen, Facebook, mail en muziek.

//edit; wel nadat de hdd voor een ssd vervangen is

[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 24-04-2026 02:12 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

himlims_ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 02:11:
@gambieter heb je een xfce desktop overwogen? Dat is meestal mijn go to oplossing voor de DE als gaat om “oude/vervallen” hardware. Welke vaak nog prima geschikt is voor wat klikken, surfen, Facebook, mail en muziek.

//edit; wel nadat de hdd voor een ssd vervangen is
Ja, alles is SSD, heb de r630 i3 ooit een update gegeven van SSD en extra RAM; de z830 had al een SSD, dus alleen extra RAM.

Ik gebruikte ooit XFCE op Ubuntu 16 en 18, dat is inderdaad mijn eerste plan. Ik had eerst xubuntu gedaan op de r630, maar dat liep ergens vast.

Ook alles de gratis Ubuntu Pro gegeven.

De Dell net gedaan en die liep snel vast, een bekend probleem met de Intel 915 chipset. Dat was gelukkig simpel verholpen.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ik ben sinds een aantal weken ook wel klaar met Windows 11 :+ Zeker thuis. Ik ga vermoedelijk dit weekend of komende maandag alles opnieuw erop zetten en dan pak ik lekker de vertrouwde Ubuntu :P

Vorig jaar ook al gehad maar in December een nieuwe gamingdesktop gebouwd dus vandaar W11 maar gezien het tempo waarop linuxgaming gaat... Dan wil ik het toch maar wel proberen weer.

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 15:17

Ghoulli

Snapt er niks van.

Touchdomex schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:54:
Ik ben sinds een aantal weken ook wel klaar met Windows 11 :+ Zeker thuis. Ik ga vermoedelijk dit weekend of komende maandag alles opnieuw erop zetten en dan pak ik lekker de vertrouwde Ubuntu :P

Vorig jaar ook al gehad maar in December een nieuwe gamingdesktop gebouwd dus vandaar W11 maar gezien het tempo waarop linuxgaming gaat... Dan wil ik het toch maar wel proberen weer.
Mocht iets niet werken als je iets hebt geinstalleerd via apt, Ubuntu heeft een handje om alles via een snap te installeren als dit mogelijk is. Je zou eventueel Mint of Debian kunnen overwegen als je dit niet aanstaat. Ik vermoed dat je er weinig van gaat merken, maar persoonlijk heb ik met snap slechte ervaringen.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ghoulli schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:04:
[...]

Mocht iets niet werken als je iets hebt geinstalleerd via apt, Ubuntu heeft een handje om alles via een snap te installeren als dit mogelijk is. Je zou eventueel Mint of Debian kunnen overwegen als je dit niet aanstaat. Ik vermoed dat je er weinig van gaat merken, maar persoonlijk heb ik met snap slechte ervaringen.
Ik heb prima ervaringen ermee maar alles wat ik los wil installeren doe ik toch via .deb (Steam en discord) of ik voeg het gewoon toe want het is in de basis toch Debian dus die stappen weet ik wel te vinden.

Kale debian is mij echt te rauw :P Daar mis ik teveel en ga ik teveel losse dingen installeren en maak zo zaken kapot die ik zelf weer moet gaan debuggen. In het verleden wel genoeg ervaringen mee gehad. Daar heb ik dan weer geen zin in. Mint zou ook wel nog kunnen maar verwacht de betere ondersteuning nu met de nieuwe LTS voor de relatief nieuwe hardware die erin zit. Vandaar voor nu de keuze voor Ubuntu. Mint heb ik in het verleden ook wel gedraaid voor een half jaar oid en dat werkt ook prima verder.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Touchdomex schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:54:

Wat ik mooi vind sinds mijn laatste definitieve overstap naar Linux (in dit geval een kinoite/aurora custom image) dat alles ook gewoon nog steeds zo snel is sinds de installatie anderhalf jaar geleden. Bij Windows was allang alles weer stroperig geweest omdat elke tool die je installeert of test denk dat je jouw computer alleen voor die tool gebruikt. Ze vervuilen je register, gooien overal maar random files neer, claimen een plek in je auto start (wat op 7 verschillende plekken kan zijn) en na elke update wordt het systeem weer een beetje stropiger.

Op je zakelijke device heb je dan ook nog admins die slecht testen en via intune allemaal zooi pushen waar je systeem onstabiel en traag van wordt of je ineens software issues hebt omdat er gewoon niet o of nauwelijks getest wordt.

Voor mij is de F in FOSS ondertussen zoveel meer als alleen free. Het is free als in freedom.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Touchdomex voor gamen ben je heden dag voor meer dan de helft van de games beter af met een Linux systeem (ik blijf het gek vinden dit te zeggen)

Maar … het is niet zo zwart wit als suggereer:(default/stock instellingen)
* zware grafische technieken (bloom, gloom, rtx) hebben in mijn optiek een grotere impact op de fps onder Linux tozv Windows.
* zet je die uit; zal de gemiddelde fps verhouding ineens anders liggen, en haal je meer frames uit je hardware bij een Linux omgeving
* sommige anti-cheat werkt niet goed met Linux/steam, waardoor de game eigenlijk alleen spelen is met een Windows bak. (Een dual boot kom ik niet omheen)

Echter, ga je tweaken en optimaliseren… dan wordt pas echt indrukwekkend.

* Steamos/bazzite levert een geoptimaliseerd systeem, met minimale opslag ruimte, zonder alle overbodige meuk zoals in Windows die op de achtergrond draait, en dus meer rekenkracht overhoudt. Je kan nog steeds prima een desktop draaien vanuit bazzite.
* Linux heb je nu eenmaal wel controle over systeem bronnen :+ En zijn er game profielen die gericht zijn op prestatie, of juist grafische pracht en praal. (Dat laatste vind ik Windows nog altijd beter voor)

Wil je echt het maximale uit je bak halen? Ga dan voor gentoo-os . Dat gaf mij gemiddeld ~5-10% meer FPS dan bij een Ubuntu/bazzite. Mede omdat je packages echt voor/op jouw bak gecompiled worden; betere optimalisatie kan je niet hebben, toch?

Maar de configuratie en instellingen komen best nauwkeurig. Nadat ik voor de zoveelste keer een flag/parameter verkeerd had gezet, en systeem één paniek gaf, was experiment wel klaar.

Ligt natuurlijk allemaal aan de wensen, hardware, en games die je speelt. Daarom heb een bazzite op de gaming handheld (hardware niet super krachtig, iedere fps / verbetering helpt)

Op mijn “dikke” gamepc, heb ik Xubuntu met gewoon een steam.deb en alle aanvullende desktop tools (discord, obs etc) die paar FPS meer of minder is verwaarloosbaar voor mij.

Ik blijf xfce (Windows 95 interface) nog steeds het meest productieve vinden, en is na zoveel jaar uitgewerkt en perfect configureerbaar naar mijn smaak.

TLDR; Linux heden dag vaak meer fps dan bij de Windows versie, maar er is geen “beste”. Enkel een beste optie die aansluit bij jouw wensen. En bij mij veranderen de wensen :+

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Touchdomex schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:14:
[...]

Ik heb prima ervaringen ermee maar alles wat ik los wil installeren doe ik toch via .deb (Steam en discord) of ik voeg het gewoon toe want het is in de basis toch Debian dus die stappen weet ik wel te vinden.
Steam staat bij veel distro's in de repo en hoef je niet speciaal van de site te halen. Zelfs bij Debian is het gewoon met apt te installeren. Enige waar je aan moet voldoen is het beschikken over 32 bit libraries en niet elke distro is direct multi-arch enabled.
Kale debian is mij echt te rauw :P Daar mis ik teveel en ga ik teveel losse dingen installeren en maak zo zaken kapot die ik zelf weer moet gaan debuggen. In het verleden wel genoeg ervaringen mee gehad.
Ben nieuwsgierig wat je zoal mist in Debian wat Ubuntu wel doet. Anders dan de driver tool om de juiste Nvidia driver te installeren. Toen ik járen geleden klaar was het het constante upgrade gezeik van Ubuntu miste ik eigenlijk niks en was ik juist eerder blij met minder bloat van Ubuntu. Wat ze hebben te veel meta-packages die verplicht zijn met dependencies erin die ik niet allemaal nodig heb.

Commandline FTW

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Hero of Time schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:53:
[...]

Steam staat bij veel distro's in de repo en hoef je niet speciaal van de site te halen. Zelfs bij Debian is het gewoon met apt te installeren. Enige waar je aan moet voldoen is het beschikken over 32 bit libraries en niet elke distro is direct multi-arch enabled.

[...]

Ben nieuwsgierig wat je zoal mist in Debian wat Ubuntu wel doet. Anders dan de driver tool om de juiste Nvidia driver te installeren. Toen ik járen geleden klaar was het het constante upgrade gezeik van Ubuntu miste ik eigenlijk niks en was ik juist eerder blij met minder bloat van Ubuntu. Wat ze hebben te veel meta-packages die verplicht zijn met dependencies erin die ik niet allemaal nodig heb.
Stukje gemoedsrust van ik ga installeren en ben klaar. Ik heb absoluut geen zin om overal alles te tweaken aan mijn main desktop. Wil ik knutselen dan heb ik nog wel een proxmoxapparaatje in het netwerk hangen. Daar speel ik op als ik zin heb maar dat heb ik ondertussen ook niet meer elke dag. Wil vooral een machine die ik aanram en ben klaar.

Vond dat ook wel fijn aan MacOS :+ Dat was ook gewoon aanzetten en je kan ermee werken. Ik ben met linux ook gewoon een domme gebruiker van het gehele systeem.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Touchdomex schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:58:
[...]

Stukje gemoedsrust van ik ga installeren en ben klaar. Ik heb absoluut geen zin om overal alles te tweaken aan mijn main desktop. Wil ik knutselen dan heb ik nog wel een proxmoxapparaatje in het netwerk hangen. Daar speel ik op als ik zin heb maar dat heb ik ondertussen ook niet meer elke dag. Wil vooral een machine die ik aanram en ben klaar.
Ik heb anders weinig aan m'n installaties moeten aanpassen. M'n bare minimum installatie heeft qua systeem config eigenlijk maar een paar kleine tweaks:
  • 'quiet splash' uit de boot parameter halen in /etc/default/grub zodat ik alle boot regels zie in geval er iets mis gaat of vast lijkt te lopen omdat modesetting potentieel faalt.
  • Globale vim config maken in /etc/vim/vimrc.local met mijn instellingen zodat het ook voor root werkt, iets wat ik met Ubuntu anders ook zou moeten doen. De standaard config vind ik net niet fijn, o.a. ivm tab die 8 spaties is ipv 4.
  • Onderaan /etc/inputrc een regel toevoegen met 'set completion-ignore-case' zodat tab-completion niet hoofdlettergevoelig is.
  • NTP servers aanpassen naar de NL pool ipv standaard Debian pool, boeit verders niet, persoonlijke voorkeur.
  • Zal vast in de toekomst opgelost worden, maar sddm.conf vullen om wayland te doen op het inlogscherm. Weet niet of Ubuntu dit doet.
Eigenlijk meer persoonlijke dingetjes dan echt noodzakelijk. Ik zou op bovenstaande verders niet weten wat je zou willen veranderen aan het systeem anders dan je interface tweaks die je hoe dan ook zou doen. Ander thema als je wilt (al heb ik nog standaard Breeze draaien, wel een ander login scherm thema met eigen wallpaper).

Nou gebruik ik zelf dus KDE. Als je Gnome gebruikt kan ik mij indenken dat je wat Ubuntu levert misschien prettiger vind dan vanilla Gnome. En dat vereist dan wat meer moeite om naar wens aan te passen met extensies e.d.
Vond dat ook wel fijn aan MacOS :+ Dat was ook gewoon aanzetten en je kan ermee werken. Ik ben met linux ook gewoon een domme gebruiker van het gehele systeem.
Voor MacOS is het dan ook omdat je niks kán veranderen. :+

Commandline FTW

• Sjah
Er bestaat een Steam versie die snap is... Want opstarten wil soms wel 40 secondes duren... bij mij. Rare alleen dat ik het niet zie staan in de about scherm van Steam dat ik met de snap te maken heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjah op 24-04-2026 19:26 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Hero of Time schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:15:
[...]

Ik heb anders weinig aan m'n installaties moeten aanpassen. M'n bare minimum installatie heeft qua systeem config eigenlijk maar een paar kleine tweaks:
  • 'quiet splash' uit de boot parameter halen in /etc/default/grub zodat ik alle boot regels zie in geval er iets mis gaat of vast lijkt te lopen omdat modesetting potentieel faalt.
  • Globale vim config maken in /etc/vim/vimrc.local met mijn instellingen zodat het ook voor root werkt, iets wat ik met Ubuntu anders ook zou moeten doen. De standaard config vind ik net niet fijn, o.a. ivm tab die 8 spaties is ipv 4.
  • Onderaan /etc/inputrc een regel toevoegen met 'set completion-ignore-case' zodat tab-completion niet hoofdlettergevoelig is.
  • NTP servers aanpassen naar de NL pool ipv standaard Debian pool, boeit verders niet, persoonlijke voorkeur.
  • Zal vast in de toekomst opgelost worden, maar sddm.conf vullen om wayland te doen op het inlogscherm. Weet niet of Ubuntu dit doet.
Eigenlijk meer persoonlijke dingetjes dan echt noodzakelijk. Ik zou op bovenstaande verders niet weten wat je zou willen veranderen aan het systeem anders dan je interface tweaks die je hoe dan ook zou doen. Ander thema als je wilt (al heb ik nog standaard Breeze draaien, wel een ander login scherm thema met eigen wallpaper).

Nou gebruik ik zelf dus KDE. Als je Gnome gebruikt kan ik mij indenken dat je wat Ubuntu levert misschien prettiger vind dan vanilla Gnome. En dat vereist dan wat meer moeite om naar wens aan te passen met extensies e.d.

[...]

Voor MacOS is het dan ook omdat je niks kán veranderen. :+
Oh ja ik ga altijd voor Gnome, KDE destijds way way way way back. Jaar of 10 :P terug geprobeerd en eigenlijk vond ik het toen best prima maar bij de omschakeling van Gnome 2.0 naar Gnome 3.0 ben ik geswitcht en sindsdien eigenlijk elke keer kom ik daar wel weer op uit. Wat ik ook probeer. Zo ook de laatste ronde Touchdomex in "Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6"
Oh ja Mint is wel iets wat stom genoeg op elke laptop gaat vanwege het minimale aantal resources wat het voor mij telkens gebruikte. Dan heb je nog wat aan de accu in een laptop.

Ondertussen ook 2 desktops verder zie ik :P Ah well maandag oid eens beginnen. Kan ik zondag het nodige backuppen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:23:
Er bestaat een Steam versie die snap is... Want opstarten wil soms wel 40 secondes duren... bij mij. Rare alleen dat ik het niet zie staan in de about scherm van Steam dat ik met de snap te maken heb.
Ik heb de versie in de Debian repo, gewoon .deb dus en als ik die silent start, duurt het ook al 25 seconden voordat ik het icoon in de systray zie. Dat het bij jou 40 seconden duurt hoeft dus niet te betekenen dat je de Snap versie draait. Ik verwacht eigenlijk ook niet dat je dat in 'about' ziet, want ik zie regelmatig dat Steam zelf een update heeft zonder dat m'n package wordt bijgewerkt. Ik denk dus niet dat het met Snap elke keer een mega package gaat downloaden voor het updaten. Steam staat in m'n $HOME en is 3.8 GB.

Commandline FTW

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo, nu ik toch bezig ben heb ik ook maar eens mijn oude vertrouwde Dell Poweredge T130 aangepakt. Die stamt uit 2016 met een Xeon E3-1230v5 processor (4 cores, 8 threads), 32 GB ECC RAM en een 1 TB harde schijf. Die had al een tijd lang Ubuntu 18.04 draaien en werd de laatste jaren vooral gebruikt voor Handbrake en DVDs Rippen. De BIOS was nog nooit bijgewerkt en liep al heel veel versies achter, de iDRAC ook. En updaten met zo'n oude BIOS was niet makkelijk, USB stick herkenning gebeurde vaker niet dan wel in de BIOS. Maar de aanhouder wint.

Alles heeft nu Ubuntu 24.04 LTS met XFCE4. Nu eens gaan kijken wat voor software ik wil gaan toevoegen (naast Handbrake en VLC).

Enige vreemde is dat de oudste laptop (de r630) via bedraad internet (een USB verloopstukje) wel contact kan maken met mijn NAS, maar op de Wifi dat niet voor elkaar krijgt. Alsof de Wifi niet goed werkt? Installatie was gedaan met bedraad aangesloten. Maar eens kijken of de driver in orde is.

• HollowGamer
  • Niet online
@gambieter Misschien iets met WPA3 of 802.11ax? Je kunt ook dmesg checken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HollowGamer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:50:
@gambieter Misschien iets met WPA3 of 802.11ax? Je kunt ook dmesg checken.
Het is een heel erg oude laptop (2010), de Wifi kan niet zoveel (alleen abgn) en 2.4 Ghz. Het is een letterlijke EOL laptop, maar nuttig om mee te oefenen. Ga nu eens naar Mint kijken.

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:00:
[...]

Het is een heel erg oude laptop (2010), de Wifi kan niet zoveel (alleen abgn) en 2.4 Ghz. Het is een letterlijke EOL laptpp, maar nuttig om mee te oefenen. Ga nu eens naar Mint kijken.
Is de nas überhaupt wel bereikbaar vanuit dat 2.4ghz netwerk?

Zelf ook eens in zo een val in de routerinstellingen getrapt, vandaar.

[ Voor 8% gewijzigd door AnonymousGerbil op 26-04-2026 06:17 ]

• Merik
  • Laatst online: 07-05 19:05
Pobleem wifi-kaart / driver klinkt aannemelijk; zo te zien heeft de R630 een Broadcom chip, deze wifi-kaarten hebben berucht slechte Linux performance. Waarschijnlijk beter om een wifi-adapter op te pikken als de TP-Link AC1300 , tenzij het echt puur om te testen is.

Hulp met drivers uitzoeken: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx https://wireless.docs.kernel.org/en/latest/en/users/drivers/b43.html (aangeraden driver tabel)

Bunsenlabs wil het ook wel eens goed doen met oude systemen, misschien die nog proberen anders.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

AnonymousGerbil schreef op zondag 26 april 2026 @ 06:09:
Is de nas überhaupt wel bereikbaar vanuit dat 2.4ghz netwerk?

Zelf ook eens in zo een val in de routerinstellingen getrapt, vandaar.
Ja, de z830 laptop had ik ook op de 2.4 Ghz, en die doet het probleemloos. Wat het nog interessanter maakt, is dat ik twee Synology NAS heb, een DS220+ en een oud beestje, een DS213j. De r630 maakt wel gewoon contact met de DS213j, maar niet de DS220+ (de hoofd-NAS). Heb ook al in de logs van de DS220+ gekeken, zie niets over teveel attempts of zo. Ga de r630 nog een keer opnieuw doen met Lubuntu, en deze dan een ander intern IP-adres toewijzen.
Merik schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:32:
Pobleem wifi-kaart / driver klinkt aannemelijk; zo te zien heeft de R630 een Broadcom chip, deze wifi-kaarten hebben berucht slechte Linux performance. Waarschijnlijk beter om een wifi-adapter op te pikken als de TP-Link AC1300 , tenzij het echt puur om te testen is.

Hulp met drivers uitzoeken: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx https://wireless.docs.kernel.org/en/latest/en/users/drivers/b43.html (aangeraden driver tabel)

Bunsenlabs wil het ook wel eens goed doen met oude systemen, misschien die nog proberen anders.
Thanks, dat zou goed kunnen. De z830 was een zakelijke Portege laptop en kwam met een fatsoenlijke Intel Centrino chipset, de r630 een consumenten laptop en die Broadcom.

Het is puur testen en leren, mijn Linux gebruik is voorheen primair virtuele machines geweest en gebruik via de terminal. Dus als het niet werkt, tja :p . Het ding biept ook bij het opstarten alsof er een toets hangt, maar kan niets vinden. Mint en Xubuntu crashen zelfs bij de installatie, het zullen wel de doodskreten zijn O-)

Edit: Wist dat ik in een la nog ergens een USB Wifi stick moest hebben liggen. Gevonden: een Edimax AC600 die zowel 2.4 GHz als 5 GHz aankan. Die ga ik straks nog even proberen :) . Ook nog een stokoude Bluetooth USB-stick gevonden, Bluetooth 1.1 via een BCM2035 chip :p . Zo oud dat Windows 11 geen drivers kan vinden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 26-04-2026 15:20 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het was inderdaad de Wifi op de r630. Op een bepaald moment was die zelfs niet meer aanwezig...

In de BIOS uitgezet, de Edimax AC600 USB adapter erin gestoken en een verse Ubuntu 24.04 erop gezet, en dat ging probleemloos. Na installatie kan die ook gewoon bij de NAS, kan op de 5 GHz Wifi, en voelt de laptop sneller aan en bruikbaarder. Dank voor dat advies! :)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Touchdomex schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:53:
[...]

Oh ja ik ga altijd voor Gnome, KDE destijds way way way way back. Jaar of 10 :P terug geprobeerd en eigenlijk vond ik het toen best prima maar bij de omschakeling van Gnome 2.0 naar Gnome 3.0 ben ik geswitcht en sindsdien eigenlijk elke keer kom ik daar wel weer op uit. Wat ik ook probeer. Zo ook de laatste ronde Touchdomex in "Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6"
Oh ja Mint is wel iets wat stom genoeg op elke laptop gaat vanwege het minimale aantal resources wat het voor mij telkens gebruikte. Dan heb je nog wat aan de accu in een laptop.

Ondertussen ook 2 desktops verder zie ik :P Ah well maandag oid eens beginnen. Kan ik zondag het nodige backuppen.
Ondertussen zitten we weer terug op W11. Mogelijk een hardware issue verder? Ik speel nu vrij veel Timberborn op dit moment en dat werkte niet lekker samen met mods icm steam dus dat ging voor mij snel over.

Probeerde nog via Bazzite maar die begon direct na installeren te mekkeren over Grub en issues. Had er gewoon geen zin debuggen. Daarnaast deed mijn bluetooth het niet op Linux. Zowel Ubuntu als de liveCD van Bazzite. Echter nu met W11 doet hij het nog steeds niet en die werd de vorige keer wel standaard herkend. Dus daar moet ik sowieso nog achteraan ;(

Dus zodra we Timberborn weer hebben weggelegd nogmaals proberen :+

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Touchdomex schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:17:
[...]

Ondertussen zitten we weer terug op W11. Mogelijk een hardware issue verder? Ik speel nu vrij veel Timberborn op dit moment en dat werkte niet lekker samen met mods icm steam dus dat ging voor mij snel over.

Probeerde nog via Bazzite maar die begon direct na installeren te mekkeren over Grub en issues. Had er gewoon geen zin debuggen. Daarnaast deed mijn bluetooth het niet op Linux. Zowel Ubuntu als de liveCD van Bazzite. Echter nu met W11 doet hij het nog steeds niet en die werd de vorige keer wel standaard herkend. Dus daar moet ik sowieso nog achteraan ;(

Dus zodra we Timberborn weer hebben weggelegd nogmaals proberen :+
Je wil niet graag genoeg. Dan zoek je excuses. Zelf sabotage wordt dat ook wel genoemd. Je wilt je (aanname) 30+ jaar Windows ervaring inruilen in een weekend met Linux. Zo werkt dat niet helaas.

Mocht je het een keer opnieuw willen proberen (maar dan echt) geef het de tijd en we helpen graag mee om er wel een succes van te maken ;)

• HollowGamer
  • Niet online
L0g0ff schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:39:
[...]

Je wil niet graag genoeg. Dan zoek je excuses. Zelf sabotage wordt dat ook wel genoemd. Je wilt je (aanname) 30+ jaar Windows ervaring inruilen in een weekend met Linux. Zo werkt dat niet helaas.

Mocht je het een keer opnieuw willen proberen (maar dan echt) geef het de tijd en we helpen graag mee om er wel een succes van te maken ;)
M.a.w. de doorsnee Linux probeer gebruiker.

Ben erg blij met de aandacht, maar sommige is het Windows repliceren. Dat doe je op Android toch ook niet?

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:01:
[...]

M.a.w. de doorsnee Linux probeer gebruiker.

Ben erg blij met de aandacht, maar sommige is het Windows repliceren. Dat doe je op Android toch ook niet?
Het valt ook niet mee om een mainstream distro te bouwen die met alle hardware en software goed overweg kan.

Microsoft (big tech top 5) heeft daar met Windows al moeite mee. En dan heb je nog hardware en software leveranciers die daar standaard rekening mee houden, mee testen en drivers er voor schrijven.

Dan wil je overstappen naar een desktop community OS, op basis van open source, gratis gebruik, op veel punten gebouwd dmv reverse enginering, veel minder leveranciers die er rekening mee (willen) houden en niet alle financiële middellen zoals Apple en Microsoft wel hebben.

Maar wel vrijheid :)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

[...]

Ik wil prima graag genoeg daarom pak ik het later ook weer op maar nu ga ik niet mijn OS en mijn game debuggen waar ik een enkele savegame heb van 30 uur met mods en dan mag ik overnieuw beginnen. Ik wil prima 1 van de 2 doen maar niet alles tegelijk. Naast nog een eventueel hardware issue wat nu ook langs komt fietsen.

Het gaat in mijn geval om grofweg 15 tot 20 jaar :> Windows ervaring en daartussen in ook al enkele jaren Linux gedraaid af en aan maar door opleiding en andere zaken die toen absoluut nog niet zo ver waren heb ik het opgegeven tot 4 jaar terug en toen op laptops voornamelijk wel Linux gedraaid grappig genoeg. Afgelopen 2 jaar op MiniPC's Ubuntu naar tevredenheid gedraaid totdat ik in December een gamingPC heb gebouwd en daar ging W11 op vanwege de hardwareondersteuning.

Ik weet door de ervaring met de MiniPC's en de laptops prima dat het in een weekendje wil met alles overzetten. Het grootste deel van de hardware deed het direct en anders was het niet meer dan een plugin hier of daar erin zetten.

Ik vermoed echter dat wanneer een topic ik erover ga openen hier of op andere plekken dat ik terug krijg geslingerd hier is de documentatie van 300 pagina's. Als je dit doorgenomen hebt dan weet je hoe je kan beginnen met het zoeken naar je fout. Kom daarna maar terug naar dit topic. Kijk en daar heb ik zeker bij het opstarten geen tijd meer voor om elk issue op die manier aan te gaan pakken. Het is leerzaam maar dat is op dit moment niet aan mij besteed. Dat is de verkeerde soort vrijheid.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Touchdomex schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:03:
[...]

Ik wil prima graag genoeg daarom pak ik het later ook weer op maar nu ga ik niet mijn OS en mijn game debuggen waar ik een enkele savegame heb van 30 uur met mods en dan mag ik overnieuw beginnen. Ik wil prima 1 van de 2 doen maar niet alles tegelijk. Naast nog een eventueel hardware issue wat nu ook langs komt fietsen.

Het gaat in mijn geval om grofweg 15 tot 20 jaar :> Windows ervaring en daartussen in ook al enkele jaren Linux gedraaid af en aan maar door opleiding en andere zaken die toen absoluut nog niet zo ver waren heb ik het opgegeven tot 4 jaar terug en toen op laptops voornamelijk wel Linux gedraaid grappig genoeg. Afgelopen 2 jaar op MiniPC's Ubuntu naar tevredenheid gedraaid totdat ik in December een gamingPC heb gebouwd en daar ging W11 op vanwege de hardwareondersteuning.

Ik weet door de ervaring met de MiniPC's en de laptops prima dat het in een weekendje wil met alles overzetten. Het grootste deel van de hardware deed het direct en anders was het niet meer dan een plugin hier of daar erin zetten.

Ik vermoed echter dat wanneer een topic ik erover ga openen hier of op andere plekken dat ik terug krijg geslingerd hier is de documentatie van 300 pagina's. Als je dit doorgenomen hebt dan weet je hoe je kan beginnen met het zoeken naar je fout. Kom daarna maar terug naar dit topic. Kijk en daar heb ik zeker bij het opstarten geen tijd meer voor om elk issue op die manier aan te gaan pakken. Het is leerzaam maar dat is op dit moment niet aan mij besteed. Dat is de verkeerde soort vrijheid.
Heb je mijn reactie gezien;
himlims_ in "LNX Kroeg - Deel 2"

Installeer een Ubuntu smaakje (hier voorkeur aan Xubuntu) ga daarmee spelen, tot je het stuk gemaakt hebt.

En dan is tijd voor installatie 2 > 3 > 4 etc

Ik vraag me overigens af wat je heden dag nog moet doen, wil je een default Ubuntu/debian stuk krijgen.

Bazzite vond ik “best tricky” (ben debian man) maar met kleine 25jr Linux, liep ik ook tegen zaken aan, die bij regulier (X)Ubuntu nog nooit ervaren had. En heb m 2 maal moeten installeren (nadat ik een fout had gemaakt in efi/secureboot > dualboot)

Bazzite kan prima, maar wel met onderbouwing (zie eerdere betoog). Maak niet moeilijker dan nodig is. Eerst die basis, daarna specialistisch zaken.

Mijn ouders werken nu +10jr op Linux. (Suse) omdat mijn pa maar op “alles blijft klikken”.

“Kom!” Roept mijn pa vol enthousiasme naar mij; “ik heb een iPhone gewonnen”

“Nee pa, die heb je niet / je hebt weer een virus gedownload” :+

>>> dat was moment om Windows te vervangen met een Linux installatie, in dit geval vond ik suse het beste aansluiten bij kennis/ervaring gebruiker; heel Windows achtig, en veel GUI-tools

Als mij pa van 70+ zijn Linux niet gesloopt krijgt… moet dat jou ook lukken.

En wat @L0g0ff okk schrijft; die 30jr Windows ervaring ga je niet met een weekendje in Linux krijgen :+

Maak los topic, ongetwijfeld dat hier voldoende bereidwilligheid is, je verder te helpen.

Nu … tijd voor bier

//edit: wat vinden we van die AI voor desktop zoals vandaag in nieuws stond ? nieuws: Ubuntu krijgt AI-functies, onder meer om troubleshooting te automatis...

In theorie wel mooi systeem; lokaal debuggen/troubleshooten en begrijpend (?) verhaal voor se eindgebruiker?

Moet het nog maar zien, ben ergens erg over de info/data die opgevraagd en potentieel gecommuniceerd wordt…

Zou niet eerste keer zijn dat canonical beetje shady procedure hanteert. Een AI met root(?) permissies voelt nog niet heel lekker aan.

[ Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 28-04-2026 18:04 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ja en ik neem het verlies als het aan komt op performance voor lief :+ Heb genoeg headroom om 10% in te leveren. Dat is geen issue.
Installeer een Ubuntu smaakje (hier voorkeur aan Xubuntu) ga daarmee spelen, tot je het stuk gemaakt hebt.

En dan is tijd voor installatie 2 > 3 > 4 etc

Ik vraag me overigens af wat je heden dag nog moet doen, wil je een default Ubuntu/debian stuk krijgen.
XFCE vind ik niets, zoals ik ook al eerder zei, Gnome bevalt mij tot op heden het beste dus als ik iets wil is het daaromheen gedaan. Same met Debian trouwens :P Grootste issue is vaak zoveel dingen tegen je OS gooien en wat allemaal net niet werkt en uiteindelijk heb je zoveel rotzooi erin zitten dat je niet meer weet waar je begonnen bent met debuggen en wat je zegt. Dan ist opnieuw installeren maar daar heb ik specifiek geen zin in elke keer weer. Daarom wil ik geen kale debian bijvoorbeeld :P Een distro die een beetje kant en klaar en dus ook wat meer bestand is tegen dit soort grappen van mijzelf. Ik weet hoe ik met linux werk ondertussen.
Bazzite vond ik “best tricky” (ben debian man) maar met kleine 25jr Linux, liep ik ook tegen zaken aan, die bij regulier (X)Ubuntu nog nooit ervaren had. En heb m 2 maal moeten installeren (nadat ik een fout had gemaakt in efi/secureboot > dualboot)

Bazzite kan prima, maar wel met onderbouwing (zie eerdere betoog). Maak niet moeilijker dan nodig is. Eerst die basis, daarna specialistisch zaken.
Bazzite zat ik ook te kloten met secureboot icm met grub die elke keer onderuit ging. Direct bij het installeren Vervolgens ook Fedora waar ik niet helemaal in thuis ben. Dat helpt niet met de ervaring. Daarvoor heb ik teveel Debian kennis die ik meeneem.
Mijn ouders werken nu +10jr op Linux. (Suse) omdat mijn pa maar op “alles blijft klikken”.

“Kom!” Roept mijn pa vol enthousiasme naar mij; “ik heb een iPhone gewonnen”

“Nee pa, die heb je niet / je hebt weer een virus gedownload” :+

>>> dat was moment om Windows te vervangen met een Linux installatie, in dit geval vond ik suse het beste aansluiten bij kennis/ervaring gebruiker; heel Windows achtig, en veel GUI-tools

Als mij pa van 70+ zijn Linux niet gesloopt krijgt… moet dat jou ook lukken.
Het lukt wel. Alleen wil ik zeker bij het opstarten dat het grootste deel netjes werkt. Daarna pak ik het wel op voor de restanten. Als ik direct een muur tegen kom omdat cruciale dingen niet werken. Zeker iets belangrijks als een grub of het verder booten van je systeem. Dan ga ik er echt niet uren aan besteden om te debuggen. Dan installeer ik wel alles opnieuw met een ander OS.
En wat @L0g0ff okk schrijft; die 30jr Windows ervaring ga je niet met een weekendje in Linux krijgen :+

Maak los topic, ongetwijfeld dat hier voldoende bereidwilligheid is, je verder te helpen.

Nu … tijd voor bier
Ik blijf voor nu op Windows totdat ik uitgespeeld ben met Timberborn en daarna gaan we het wel weer proberen met Mint of Ubuntu. Daar twijfel ik niet eens over. Ik weet alleen voor nu dat ik niet zomaar even ga installeren want dan gaat op deze hardware teveel mis. Das het belangrijkste wat ik nu geleerd heb :+

• L0g0ff

L0g0ff

omg

@Touchdomex Zelf draai ik mijn eigen image (KompassOS) based on Universal Blue waar bazzite ook een onderdeel van is. Probleem met rpm-ostree based immutable distro's is dat je eigenlijk zelf niet moet gaan zitten rommelen met rpm-ostree install.

Je gebruikt dan flatpak, brew of distrobox voor je niet geïntegreerde tooling. En verder moet je de fundering willen laten as-is. Zo niet dan kun je beter je eigen image bouwen en daar kun je dan helemaal in los gaan.

Toch is bazzite in de basis echt heel erg af. Na de install wordt automatisch je secure boot key gepushed en moet je 1 malig via je BIOS scherm het wachtwoord "universalblue" opgeven.

Als je dat niet doet (of deze stap overslaat) dan heb je idd allemaal driver issues. Want alles wat dan niet door fedora (zit standaard in je secure boot al) ondertekend is (en dus door het universal blue team) zegt dan krak bij het laden van de modprobe module. Omdat secure boot dit tegenhoud. Dat wil je ook.

Dit is eenvoudig te fixen door ujust --choose en dan even op zoek te gaan naar mokutil (ken even het command niet uit mijn hoofd). Die forceert bij de volgende boot dat je het wachtwoord kan ingeven en dan is het weer opgelost.

En precies wat @himlims_ zegt. Maak even een draadje aan of kijk anders even in 1 van de vele discord kanalen. Er zijn echt heel veel mensen die willen helpen. Mensen doen dit uit liefde voor FOSS en de tijd dat je echt naar 300 pagina's doorgestuurd wordt is wel een beetje verleden tijd gelukkig.

Daarnaast doe ik zelf veel met claude code op mijn systeem. Collega's van me met gemini-cli of codex van Openai. Je kunt die tooling installeren en dan heb je een hulpje op je eigen computer die je kunt vragen om even mee te kijken naar issue xyz.

Dan gebeurt (log) analyse door een vraag en hoef je alleen een beetje bij te sturen en logisch na te denken.

• HollowGamer
  • Niet online
@L0g0ff Waarom heb je een eigen image gebouwd? Vind het wel interessant, vind de ublue images soms wat bloated.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Ik denk niet dat @Touchdomex te weinig 'wil' heeft. Timberborn heeft volgens ProtonDB een platinum status, maar zodra je met mods gaat werken, ben je afhankelijk van de eventuele mod manager en de mods zelf. Dat geeft zo'n grote onzekerheid of de mods ook wel lekker werken in een Wine/Proton omgeving tov native Windows dat wanneer er gezeik is, de mod maker gegarandeerd gaat wijzen naar Linux want 'op mijn systeem (met Windows) werkt het vlekkeloos'.

Hoe vaak heb jij wel niet ergens tegenaan gelopen terwijl iemand anders tegen je zegt dat jij het probleem bent, want zij hebben nergens last van? En dan niet puur computertechnisch gezien.

@Touchdomex, dat er naar documentatie gewezen wordt is toch wel een tijdje terug hoor. Zolang er maar voldoende informatie en inzet is, is er geen probleem. Simpele one-liners en een summiere start, tja, dan vraag je er eigenlijk gewoon om. Dat weet je.

Bluetooth is een beetje hit en miss in Linux, omdat je heel erg afhankelijk bent van de chip die gebruikt wordt. De MediaTek die met m'n moederbord werd geleverd bijvoorbeeld was een drama. WiiU ProController deed het prima, evenals m'n Keychron K1Se toetsenbord en Logitech MX Ergo, maar een bluetooth 5 headset en het ging op z'n muil. Zo erg dat m'n toetsenbord niet meer werkte, 't systeem volledig uit moest en de stekker uit de voeding (of schakelaar even om) om het weer te laten werken. Reboot of power cycle was onvoldoende.
Nadat ik deze had vervangen voor een Intel AX210 kaartje was er niks meer aan de hand en werkt het vlekkeloos.

Commandline FTW

• L0g0ff

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:55:
@L0g0ff Waarom heb je een eigen image gebouwd? Vind het wel interessant, vind de ublue images soms wat bloated.
Ik ben ooit begonnen met Bluefin (gnome) en daarna Aurora (KDE) omdat die standaard werkte met surface laptops. Fedora op een surface was echt een kriem. Vervolgens sloopte ze de surface support eruit. Dus dat ben ik toen zelf maar gaan doen. Verder wilde ik een image die ik kon uitrollen waar meteen echt alles zou werken. Voor mij maar ook voor collega's die dezelfde tooling gebruikte.

En dat is ook zo. ISO install, reboot, even wachten dat de laatste flatpaks zijn binnengehaald en je bent echt klaar met de devops basis.

Verder vind ik het gewoon leuk heb ik sinds mijn 16e altijd een eigen OS willen hebben (ben nu 42 :+ ) of daaraan mee willen helpen. Ik doe redelijk veel met beheer (oa docker, ansible, git, pipelines, nutanix, windows server, citrix golden images, monitoring) en heb ik graag volledige controle over mijn OS. Met de bluebuild bouwstenen kun je dit echt heel erg eenvoudig realiseren.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Hero of Time schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:16:
[...]

Ik denk niet dat @Touchdomex te weinig 'wil' heeft. Timberborn heeft volgens ProtonDB een platinum status, maar zodra je met mods gaat werken, ben je afhankelijk van de eventuele mod manager en de mods zelf. Dat geeft zo'n grote onzekerheid of de mods ook wel lekker werken in een Wine/Proton omgeving tov native Windows dat wanneer er gezeik is, de mod maker gegarandeerd gaat wijzen naar Linux want 'op mijn systeem (met Windows) werkt het vlekkeloos'.

Hoe vaak heb jij wel niet ergens tegenaan gelopen terwijl iemand anders tegen je zegt dat jij het probleem bent, want zij hebben nergens last van? En dan niet puur computertechnisch gezien.
Vaak. En ik mijn eigen saboteurs nog vaker tegen. Niet alleen IT maar met alles wat ik doe.

Het ding is met het leven in general dat mensen wel zeggen dat ze iets willen maar het eigenlijk niet willen. Verhuizen, sporten, andere baan, voor jezelf beginnen, afvallen, cursussen volgen, klussen, altijd in rust voor de kinderen zorgen, voor je privacy opkomen, op tijd komen, een hobby, niet meer overwerken, andere helpen, openstaan voor kritiek, je mening durven geven, etc etc etc.

Alles wat je doet moet je concessies voor doen. Echt alles. En je moet bereid zijn om concessies te aanvaarden. Als je dat niet bereid ben dan wil je het niet graag genoeg. Dit is geen aanval. Dat is een spiegel.

In het geval van een overstap naar OS. Dit doet soms wel een beetje pijn. Je VR werkt niet meer, je virtualdj hardware apparatuur inclusief software geen support, je webcam kwaliteit, je docking station aansluitingen met issues en dan heb ik het nog niet eens over het politiek gesteggel wat je over je heen krijgt als je bedrijf ineens alleen nog maar compliant is wanneer je intune op je computer moet staan.

Omdat voor elkaar te krijgen moet je veel concessies doen en soms zelfs een beetje moeten knokken. Dit kost energie maar bovenal wilskracht dat je echt iets wilt.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:45
Over ai gesproken, ik heb nu de nieuwe intel oneapi drivers gedownload en met wat gepor is het gelukt om unsloth studio werkend te maken en lokaal modellen te draaien op mijn B580 met redelijke snelheid.

Weet iemand toevallig of er ook projecten zijn om LLM's hoe ik dit kan gebruiken voor code schrijven?

• L0g0ff

L0g0ff

omg

surcharge schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:20:
Over ai gesproken, ik heb nu de nieuwe intel oneapi drivers gedownload en met wat gepor is het gelukt om unsloth studio werkend te maken en lokaal modellen te draaien op mijn B580 met redelijke snelheid.

Weet iemand toevallig of er ook projecten zijn om LLM's hoe ik dit kan gebruiken voor code schrijven?
Met Roo Code kun je je eigen lokale LLM's koppelen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is niet echt een vraag die hier hoort. Je wilt technisch antwoord voor specifiek AI/LLMs. Er is nog geen apart forum voor, maar dit topic is iig zeker niet de plek hiervoor. ;)

Commandline FTW

• surcharge
Het hoeft niet met specifieke LLM's, gewoon een algemeen idee. Ben zelf wel actief in de ontwikkeling van linux in bredere zin, maar heb geen zin in een eindeloze discussie.

Ik ben al blij dat ik iets werkend heb lokaal, was nog wat werk om de setup werkend te krijgen.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:31:
[...]

Dat is niet echt een vraag die hier hoort. Je wilt technisch antwoord voor specifiek AI/LLMs. Er is nog geen apart forum voor, maar dit topic is iig zeker niet de plek hiervoor. ;)
Er loopt (al lang) een draadje bij de crew voor nieuw fora: Een AI (thema) forum?

Gevoelsmatig kotst een groot gedeelte van community op alles met AI
Anderzijds is het wel een van de grootste innovaties op gebied van tech

Denk dat de crew/team ergens zoekt naar balans

Terug om-topic, die ollama is wel super toegankelijk, en easy peasy in gebruik, zeker met web ui,
catchy lijkt meer diepgang te bieden, en veel beter te optimaliseren of specialiseren. Hoe dat allemaal werkt ben ook nog aan uitvogelen.

Links of rechts om, de gpu maakt over uren :+

[ Voor 19% gewijzigd door himlims_ op 29-04-2026 01:38 ]

• surcharge
Ja, ik kan de meeste grotere modellen helaas niet draaien, ik zit te overwegen om mijn oude A770 16 GB toe te voegen om dan tot 28 GB te kunnen gebruiken. Die gebruikt helaas een andere intel driver dus dat is misschien nog uitzoekwerk.

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 15:17

Ghoulli

Snapt er niks van.

@Touchdomex We zijn echt wel bereid om te helpen, zelfs zonder de documentatie naar je hoofd te smijten hoor ;).

• TobyW
OpenCode?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik vind prachtig, gebruik veelal Gemini en sinds kort lokaal ollama geïnstalleerd voor lokaal gebruik.

AI wordt hier door vele hier uitgekotst. Jammer, soms begrijpelijk. Maar ik ben terughoudend geworden om dit op Tweakers te bespreken.

Projecten van me (tooltjes, plug-ins, scripts) zijn “review bombed” (negatief) nadat hier op Tweakers over gesproken heb.

Anyway; heb je beetje power-pc; kijk of zelf kunt draaien.

//edit; als ze hier nu eens opschieten met dat ai-fora :+

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 29-04-2026 17:33 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zei eerder al dat AI gepraat in dit topic off-topic is. Gelieve er dus niet mee door blijven gaan en claimen dat het 'on-topic' is. Heb geduld, er wordt aan gewerkt en tot die tijd moet je je even inhouden. Ik ga anders reacties snijden/trashen.

Het is nog steeds de LNX kroeg, niet een AI kroeg.

Commandline FTW

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI-dHd6BSDrmrUBd4erVRCY7HHw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tFKKvMYMqLc17q3hWDK6jRzM.jpg?f=user_large

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://copy.fail/

wordt weer wat bakkies bijwerken

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oh shit, moet dat dan in elke Conda environment worden gedaan? Want die krijgen allemaal hun eigen Python (soms noodzaak voor verschillende versies etc).

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:09
gambieter schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:04:
[...]

Oh shit, moet dat dan in elke Conda environment worden gedaan? Want die krijgen allemaal hun eigen Python (soms noodzaak voor verschillende versies etc).
Nee dat valt mee, het is een functie in de Linux-kernel die misbruikt wordt en gepatched moet worden met een update. Pythonkernels en Python zelf hebben voor deze exploit niets mee te maken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

leander-s schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:28:
Nee dat valt mee, het is een functie in de Linux-kernel die misbruikt wordt en gepatched moet worden met een update. Pythonkernels en Python zelf hebben voor deze exploit niets mee te maken.
Ah, dank. Phew ;) . Dat is dan nog wel te overzien!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Site is wel wat knudde imo. "Distributions we directly verified" zegt Ubuntu 24.04, Amazon Linux 2023, RHEL 10.1 en SUSE 16. Vervolgens in de animatie erboven staat er RHEL 14.3. Eh, whut? RHEL 11 is er nog niet eens en dan laten zien dat het in 14.3 werkt? Nogal een fail daar.

Commandline FTW

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Soww, dat is een flinke. Gelukkig beheer ik alleen maar linux servers waar mensen zelf al sudo rechten hebben. Maar als je shared hosts heb dan is het wel overuren draaien nu.

• surcharge
Had de crypto user api niet geactiveerd in mijn kernel, dus ik kreeg de exploit niet werkend. ff testen wat er gebeurt als ik dat wel doe.

• RobertMe
L0g0ff schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:04:
[...]

Soww, dat is een flinke. Gelukkig beheer ik alleen maar linux servers waar mensen zelf al sudo rechten hebben. Maar als je shared hosts heb dan is het wel overuren draaien nu.
Het gaat natuurlijk niet alleen om wat de gebruikers bewust doen / "uitvreten". Je kunt ook "onbedoeld" software installeren die dit misbruikt. Zie in het meest extreme geval dus de xz backdoor dat (bijna) door meerdere distributies was uitgegeven. En nouja, ik wil best software reviewen die ik draai, maar ergens trek ik een lijn. En dat betekent dat ik niet elke package update door mijn distro ga lopen reviewen. Maar volgens mij is dit lek ook te misbruiken door, bv, Docker containers? Dus even in een experimentje een container draaien en hoppa, iemand neemt je systeem over doordat de container dit lek ge/misbruikt. Of dus weer via een dependency van software die je draait en vertrouwd dat via een supply chain aanval er ineens code die hier misbruik van maakt wordt uitgevoerd.

Dus zeker, als er gebruikers op jouw servers zitten die je niet vertrouwd, en die dus geen root toegang hebben, zou ik hier extra zenuwayvan worden. Maar dat je de gebruikers vertrouwd in dat ze niet bewust iets schadelijks doen betekent niet dat het niet per ongeluk alsnog kan gebeuren.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ben blij dat ik op al m'n servers op werk unattended-upgrades heb ingesteld die praktisch dagelijks draait. M'n PC thuis update ik niet zo vaak, maar ik zag dat Plasma 6.6.4 beschikbaar is (heb nu 6.6.3), dus die zal ik van het weekend doen. Laptop vd zaak komt maandag wel met de wekelijkse updates.

Commandline FTW

• L0g0ff

L0g0ff

omg

RobertMe schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:25:
[...]

Het gaat natuurlijk niet alleen om wat de gebruikers bewust doen / "uitvreten". Je kunt ook "onbedoeld" software installeren die dit misbruikt. Zie in het meest extreme geval dus de xz backdoor dat (bijna) door meerdere distributies was uitgegeven. En nouja, ik wil best software reviewen die ik draai, maar ergens trek ik een lijn. En dat betekent dat ik niet elke package update door mijn distro ga lopen reviewen. Maar volgens mij is dit lek ook te misbruiken door, bv, Docker containers? Dus even in een experimentje een container draaien en hoppa, iemand neemt je systeem over doordat de container dit lek ge/misbruikt. Of dus weer via een dependency van software die je draait en vertrouwd dat via een supply chain aanval er ineens code die hier misbruik van maakt wordt uitgevoerd.

Dus zeker, als er gebruikers op jouw servers zitten die je niet vertrouwd, en die dus geen root toegang hebben, zou ik hier extra zenuwayvan worden. Maar dat je de gebruikers vertrouwd in dat ze niet bewust iets schadelijks doen betekent niet dat het niet per ongeluk alsnog kan gebeuren.
Ja true. Je zou bijna antivirus gaan overwegen ondertussen.

Hoe doen jullie dat? Ik heb op een aantal linux servers sentinelone draaien. Maar zeker niet allemaal.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

L0g0ff schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 01:02:
[...]

Ja true. Je zou bijna antivirus gaan overwegen ondertussen.

Hoe doen jullie dat? Ik heb op een aantal linux servers sentinelone draaien. Maar zeker niet allemaal.
ligt heel erg aan de situatie (doel/functie van bak, zakelijk of prive, type data en info)

- https://www.crowdsec.net/ (kan leuk zijn, soort zonealarm)
- elk+wazuh (elastic search + logstash + kibana + security monitoring + reporting en alerts)
- ik ben al snel van 'dagelijks' updaten; gaat t stuk maak daarna wel weer in orde
- salt is leuk voor beheer meerdere hosts
- anti-virus? nope
- deploy uit vertrouwde bronnen
- stukje hardening / owsap / zcert
- backup wat nodig is
- verwijder wat je niet nodig hebt
- vpn/ssh etc.

als je er echt voor gaat zitten, kan je een systeem zo gruwelijk dicht timmeren; succes! maar moet ook nog leuk blijven, en snel reageren etc.

alles afhankelijk van systeem, doel, functie, rol, wens, kosten etc.

maar virusscanner voor linux server, hooguit op de mail-server zodat client niet bekende rotzooi binnenhaalt

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hero of Time schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:52:
Site is wel wat knudde imo. "Distributions we directly verified" zegt Ubuntu 24.04, Amazon Linux 2023, RHEL 10.1 en SUSE 16. Vervolgens in de animatie erboven staat er RHEL 14.3. Eh, whut? RHEL 11 is er nog niet eens en dan laten zien dat het in 14.3 werkt? Nogal een fail daar.
Die gasten moeten nog een hoop leren over hoe documentatie toegankelijk te maken, ik heb er naar gekeken en kan er niets mee. Wat moet ik nou testen en hoe repareer je het?

Aangezien ik low risk ben laat ik het voorlopig zo :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
L0g0ff schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:04:
[...] Maar als je shared hosts heb dan is het wel overuren draaien nu.
ik mag bidden dat de mensen die zulk werk doen gewoon Ansible en andere tools hebben om t gat te dichten.

Liege, liege, liegebeest!

• RobertMe
Wel een raar verhaal, dat de distros nergens vanaf wisten.

Vinder heeft het issue gemeld bij het kernel security team; issue is opgelost; 30 dagen na oplossen heeft de vinder het gepubliceerd (wat een industrie standaard is, 30 dagen na oplossen publiceren).

Terwijl niemand de distros heeft ingelicht en zij nu halsoverkop nieuwe kernels moeten bakken en uitgeven (en gebruikers dus halsoverkop moeten updaten). Kernel security team wijst blijkbaar naar de vinder en dat die het bij de distros had moeten melden. Terwijl de algemene consensus toch lijkt te zijn dat het kernel security team hier veel beter toe in staat is / zou moeten zijn. Het zijn hun downstream "users" die ingelicht moeten worden waar zij veel betere (/makkelijkere) contacten mee moeten kunnen krijgen. Als in: zet als kernel security team "eenmalig" een afgesloten mailing list op met daarop de security gerelateerde personen van de (bekende) distros. En bij het fixen van een lek is het dan een kwestie van één mailtje de deur uit doen. Je kunt ook niet verwachten dat de vinder van een lek van elke distro gaat uitzoeken wat de procedure is inzake security issues is en die doorlopen. Want dat is én veel werk én grote kans dat distros worden overgeslagen. En dat zou dan ook bij elk gevonden lek uitgezocht moeten worden door de vinder.

• LEDfan
  • Laatst online: 03:24
Ik snap het ook niet goed. Als beheerder van servers moet je nu ook zelf gaan uitzoeken of je distro al patches heeft, wat soms met cloud servers (en cloud specifieke distros of images) lastig kan zijn. Als ze hadden gewacht tot de meeste distros nieuwe kernels hadden was het eigenlijk gewoon snel upgraden.
De mailing list die je beschrijft bestaat ook gewoon: https://oss-security.openwall.org/wiki/mailing-lists/distros , dus het had waarschijnlijk toch beter kunnen verlopen.

• HollowGamer
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 02:21:
[...]

Die gasten moeten nog een hoop leren over hoe documentatie toegankelijk te maken, ik heb er naar gekeken en kan er niets mee. Wat moet ik nou testen en hoe repareer je het?

Aangezien ik low risk ben laat ik het voorlopig zo :)
Ik denk dat je zelf niet veel van kan doen. Je kunt de module blacklisten, maar ik ben zelf daar ook geen voorstander van. Dit moet de distro voor je doen, niet de eindgebruiker.

Het is voor deze reden dat ik voorstander ben van managed servers/services in Enterprise. Laat die het maar oplossen, daar zou de kennis moeten liggen.

• LEDfan
  • Laatst online: 03:24
Hero of Time schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:42:
Ben blij dat ik op al m'n servers op werk unattended-upgrades heb ingesteld die praktisch dagelijks draait. M'n PC thuis update ik niet zo vaak, maar ik zag dat Plasma 6.6.4 beschikbaar is (heb nu 6.6.3), dus die zal ik van het weekend doen. Laptop vd zaak komt maandag wel met de wekelijkse updates.
Maar heb je ook ingesteld dat die de server automatisch rebooten? Anders is het vrij nutteloos.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47
Als ik dit copy_fail Python script draai onder mijn zorinos 18 installatie, krijg ik deze error:
code:
1
2
3
4
Traceback (most recent call last):
  File "<stdin>", line 9, in <module>
  File "<stdin>", line 5, in c
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory
Houdt dit in dat mijn installatie sowieso niet vatbaar is/was voor deze exploit?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
segil schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:02:
Als ik dit copy_fail Python script draai onder mijn zorinos 18 installatie, krijg ik deze error:
code:
1
2
3
4
Traceback (most recent call last):
  File "<stdin>", line 9, in <module>
  File "<stdin>", line 5, in c
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory
Houdt dit in dat mijn installatie sowieso niet vatbaar is/was voor deze exploit?
Daar lijkt het op. De mitigation is om de de module algif_aead te blacklisten en met rmmod te verwijderen en dan krijg je dezelfde melding. Het is een mixed bag wat dat betreft op een aantal van mijn servers is deze module niet standaard geïnstalleerd op andere weer wel.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LEDfan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Maar heb je ook ingesteld dat die de server automatisch rebooten? Anders is het vrij nutteloos.
Ik zou een slechte beheerder zijn als ik dat niet ook gelijk had meegenomen. ;) Genoeg software dat tijdens update nog wel eens een herstart van de daemon doet, dus waarom dan niet een reboot als je kernel is bijgewerkt? Unattended-upgrades kijkt dus gelukkig of /var/run/reboot-required aanwezig is en herstart op je ingestelde moment, als je auto-reboot ook hebt opgegeven.

Bij 1 Ubuntu systeem heeft degene die 'm beheert ingesteld dat het bij shutdown moet gaan updaten. Het systeem herstart regelmatig via een crontab regel bij root, maar tot op heden gebeurt er geen klap bij de reboot. Dat werkt dus geweldig. d:)b .... :F

Commandline FTW

• Sjah
Laatst een programma tegengekomen dat toch wel wat fouten vertoonde op die betreffende install.... heb het over digiKam. Daar heeft mijn vertrouwen in linux een knauw van gekregen, jah.
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.