Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:
  • 392.865 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
HollowGamer schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:21:
Veel toffe dingen in de Linux kernel 7.0 en straks 7.1. Op Phoronix o.a. netwerk en filesystem boosts.

Zijn er nog mensen die de oude CPUs gebruiken die ze eruit hebben gesloopt? Kan het mij haast niet voorstellen.
Series productie achtig gebruik? Echt zeer zeer zeer onwaarschijnlijk dat iemand hierdoor getroffen wordt. V.w.b. "nostalgie" zullen de CPUs hier en daar nog wel in gebruik zijn. Maar kan me niet indenken dat iemand dit nog als productie systeem in gebruik heeft. Al is het maar doordat verschillende (/vele?) distro's ook geen 32 bit (only) systemen meer ondersteunen.

But then again. Familie van me heeft nog een Core 2 Duo, de schijnbaar directe opvolger van i486, systeem draaien. Met Windows 10. Dus wellicht dat iets ouders ook nog ergens in gebruik is.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:05

ResuCigam

BOFH

RobertMe schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:18:
[...]
But then again. Familie van me heeft nog een Core 2 Duo, de schijnbaar directe opvolger van i486, systeem draaien. Met Windows 10. Dus wellicht dat iets ouders ook nog ergens in gebruik is.
Na de 486 (1989) kwam eerst nog alle Pentiums (1993) en daarna pas Core 2 Duo (2006) dus daar zit nog wel wat tijd tussen.

We do what we must because we can.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ResuCigam schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:04:
[...]

Na de 486 (1989) kwam eerst nog alle Pentiums (1993) en daarna pas Core 2 Duo (2006) dus daar zit nog wel wat tijd tussen.
Woeps, idd. Ik zat gisteren snel op wiki te kijken en daar staat Discontinued 2007. Maar dat zal dan wel het einde van alle vormen van support zijn. Op de pagina van i586 staat dan weer discontinued 1999 met expliciete vermelding van verkoop.

Op wiki kijkende naar successor is het dan i486 => Pentium / i586 (/ P5) => P6 (= o.a. Pentium 2 & 3) => NetBurst (intern ook P68, o.a. Celeron en Pentium 4) => Intel Core en IA-64.
Voor tussen Core en i486 zitten dus nog 3 generaties wat de volledige "klassieke" Pentium line-up is (1, 2, 3, 4, D?).

Ik had dus iets te snel gekeken naar wikis discontinued in 2007 en dacht dat het veel "nieuwer" was. Maar "i586" en "i686" waren er inderdaad ook nog.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Hardware heeft ook niet het eeuwige leven. Ik had een 386 die het lang heeft uitgezongen (midden 2010?), maar uiteindelijk toch overleden waarschijnlijk door het moederbord, misschien een gesprongen condensator of corrosie van de metalen delen.

Het blijft gissen, maar het zal wel een extreem laag aantal gebruikers zijn met zo'n systeem.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Merik schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:24:
Hardware heeft ook niet het eeuwige leven. Ik had een 386 die het lang heeft uitgezongen (midden 2010?), maar uiteindelijk toch overleden waarschijnlijk door het moederbord, misschien een gesprongen condensator of corrosie van de metalen delen.

Het blijft gissen, maar het zal wel een extreem laag aantal gebruikers zijn met zo'n systeem.
Ik mis het wel. Ook al was het super langzaam en helemaal niet plug en play. Je kijkt er toch met warme gevoelens naar terug.

Ik heb Ubuntu destijds eens geprobeerd, en die hele X crashte als een gek, snapte er niets van. Daarna ging ik Windows app op Linux draaien, en al heel snel themas en naar Arch. Veel geleerd (en nog steeds).

Het voelt allemaal zo dat het destijds geweldig was. Ook nu zo'n Pentium. DOS spellen, Windows 95/98.. en toen bestelde je nog Ubuntu CDs (desktop + server).

Hoe kan je weer terugreizen in tijd eigenlijk?

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Q6600, dat was toen echt heel cool! Die kon je makkelijk op 4.3Ghz of zelfs hoger laten draaien.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is uit 1999 ;)

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 15-04-2026 17:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.