Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:
  • 387.306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:40
Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:41:
[...]

Ah, ik druk niet zomaar op willekeurige knoppen, ik klik op de sessie die ik wil als ik iets anders dan de default wil (oftewel, verandert nooit) en typ dan m'n wachtwoord in. Maar heb je zoals op de Arch wiki staat ook '--no-global-shortcuts' toegevoegd aan het kwin commando in sddm.conf snippet?
Nah, ik weet ook niet meer wat het was. Of het nu een shortcut of iets anders was. Ik deed semi random iets en toen dacht ik "huh? Owja, is gewoon Kwin".
Ga me er verder ook niet druk om maken :p Als de release schijnbaar komende woensdag is zal ik het volgend weekend wel kunnen upgraden :p

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat ik minstens een week of langer moet wachten, de Debian package maintainer voor KDE is niet altijd de snelste. Het heeft ook een paar maanden geduurd toen 6.0 uit kwam.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou lekker dan, had net weer dat Plasmashell onderuit ging. Journal heeft dan deze regel:
code:
1
kernel: amdgpu 0000:03:00.0: amdgpu: VM memory stats for proc plasmashell(1643) task plasmashel:cs0(1631) is non-zero when fini
Ja, het eindigt echt met 'fini'. Device adres is van m'n 7900 XTX. Een vram memory leak zou onwaarschijnlijk zijn, met 24 GB vram en op dit moment maar 3,1 GB in gebruik.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10
Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:41:
[...]

Ah, ik druk niet zomaar op willekeurige knoppen, ik klik op de sessie die ik wil als ik iets anders dan de default wil (oftewel, verandert nooit) en typ dan m'n wachtwoord in. Maar heb je zoals op de Arch wiki staat ook '--no-global-shortcuts' toegevoegd aan het kwin commando in sddm.conf snippet?

[...]

KDE Neon, wat niet meer is dan Ubuntu LTS met upstream PPA. Elke dag, of iig met grote regelmaat, updates van minstens 1 GB op Fedora is best bizar eigenlijk. Je ziet welke packages er bijgewerkt worden? Je kan altijd zien wat er is gedaan met 'dnf history'.
Ah ja, die idd, ik zal straks eens in die history kijken, vandaag was het 1,9GB ofzo. Zoveel bijzonders heb ik niet draaien, Firefox, Chromium, VS Code, Zed, OBS en teams4linux maar die update niet automatisch.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Shinji schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:08:
Wat me opvalt, ik draai nu een jaar Fedora (43 nu) en daarvoor KDE Plasma, of hoe heet hun eigen distro ook alweer. Maar dat er gewoon elke dag een update is van 1 - 3GB ongeveer. Ik vind dat best veel.
Dat is helaas (nog) normaal. Er is werk voor delta updates, maar voor nu zou ik kiezen voor Fedora of Ublue images als alternatief.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10
HollowGamer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Dat is helaas (nog) normaal. Er is werk voor delta updates, maar voor nu zou ik kiezen voor Fedora of Ublue images als alternatief.
Ik draai ook Fedora, en dan nog steeds zijn het gewoon vaak updates en die zijn dan ook vaak vrij groot.

Net even gekeken, en heb op mijn laptop denk ik eergisteravond updates gedaan, en nu staan er weer een kleine 500MB. Via dnf history list zie ik alleen mijn cli geschiedenis en ik doe meestal via de package manager updaten en die zie ik niet in de dnf history terug, zal vast ook wel ergens te vinden zijn.

In elk geval, die bijna 500MB is dus niet wat die gaat downloaden, maar de geinstalleerde grote lijkt het, dus dat vertekend misschien al wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQJ6CJGJWlUJwUhEVIU_OVrnQlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSIEMYAvO1JkJ7nPZzqmsrrW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Shinji op 13-02-2026 22:09 ]

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:57
Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:19:
Nou lekker dan, had net weer dat Plasmashell onderuit ging. Journal heeft dan deze regel:
code:
1
kernel: amdgpu 0000:03:00.0: amdgpu: VM memory stats for proc plasmashell(1643) task plasmashel:cs0(1631) is non-zero when fini
Ja, het eindigt echt met 'fini'. Device adres is van m'n 7900 XTX. Een vram memory leak zou onwaarschijnlijk zijn, met 24 GB vram en op dit moment maar 3,1 GB in gebruik.
Probleem met AMD in ieder geval, niet KDE. :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:40
Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:04:
Ik denk dat ik minstens een week of langer moet wachten, de Debian package maintainer voor KDE is niet altijd de snelste. Het heeft ook een paar maanden geduurd toen 6.0 uit kwam.
Eigenlijk weet ik ook helemaal niet hoe snel Arch is :p Vroeger lange tijd de kde-testing (+ testing zelf) repos gedraaid, maar dat doe ik ook al jaren niet meer. Vandaag even gekeken en blijkbaar is het sowieso wat aangepast. Het is nu kde-unstable (maar nog steeds releases, alpha, beta, rc, geen git nightly of zo), en na release gaat het eerst nog langs extra-testing. Kan dus zomaar wat langer overheen gaan. (Met release naar extra-testing en dan paar dagen / weekje later naar extra?)

Van Manjaro op mijn werk laptop kan ik mij wel herinneren dat die super traag zijn. Laptop heb ik in ~april '24 gekregen, KDE 6.0 release was zo te zien in februari. En ik heb die toen met de unstable repos op gezet om in een keer KDE 6 te krijgen. En het heeft toen ook nog maanden geduurd meen ik voordat die in stable zat. En ook de minor releases lopen ze gevoelsmatig minimaal een maand of zo achter. IIRC is er nog een release geweest met wat flinke verbeteringen die ik wel op mijn prive systemen had maar lang geduurd heeft voordat het in Manjaro zat.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Eigenlijk weet ik ook helemaal niet hoe snel Arch is :p Vroeger lange tijd de kde-testing (+ testing zelf) repos gedraaid, maar dat doe ik ook al jaren niet meer. Vandaag even gekeken en blijkbaar is het sowieso wat aangepast. Het is nu kde-unstable (maar nog steeds releases, alpha, beta, rc, geen git nightly of zo), en na release gaat het eerst nog langs extra-testing. Kan dus zomaar wat langer overheen gaan. (Met release naar extra-testing en dan paar dagen / weekje later naar extra?)

Van Manjaro op mijn werk laptop kan ik mij wel herinneren dat die super traag zijn. Laptop heb ik in ~april '24 gekregen, KDE 6.0 release was zo te zien in februari. En ik heb die toen met de unstable repos op gezet om in een keer KDE 6 te krijgen. En het heeft toen ook nog maanden geduurd meen ik voordat die in stable zat. En ook de minor releases lopen ze gevoelsmatig minimaal een maand of zo achter. IIRC is er nog een release geweest met wat flinke verbeteringen die ik wel op mijn prive systemen had maar lang geduurd heeft voordat het in Manjaro zat.
Arch wacht meestal altijd op de .1 release. Dit deden ze bij Gnome ook altijd, bij KDE was dit dacht ik ook zo.

Debian is voor mij niet serieus te nemen. Waarom mensen het super stabiel noemen met allemaal oude meuk, snap ik niet. Dan heb je ook nog de non-free repo voor codecs en firmwares, iets dat Arch wel gewoon kan.

Ik vind juist dat Debian de Linux markt tegenhoud met hun trage updates. Geloof dat 90% van hun users nog op Xorg draait, want 'het werkt', maar wel zeurt als een app ontwikkelaar zegt geen tijd meer heeft het nog te ondersteunen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:53
Jazzy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Gast. Bakje koffie gegeven, half uurtje gekletst, paar honderd euro in ontvangst genomen en meegelopen naar de auto. :)

Tweede systeem is inmiddels in België bij iemand met 100 (!) oude Unix machines die nu zijn eerste RS/6000 bij mij kwam ophalen. Ook best bijzonder. Had ook een AS/400 trouwens.
Geweldig. Doet me denken aan deze gozer.
Tot een kleine 10 jaar geleden had ik ook een verzameling van zo'n 50 machines, maar op een gegeven moment bijna alles weggedaan/weggegeven. Ook voornamelijk oude unix machines: Vax, PA-RISC, SGI, Sun, Alpha, Itanium, zat best bijzonder spul tussen.
Van de nieuwprijs van het hele spul zou je een aardig huis kunnen kopen, maar in de huidige tijd kun je er weinig mee. Behalve een beetje nostalgisch mee prutsen of wachten op een bijzonder moment totdat iemand er echt eentje nodig heeft die nog draait :)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Arch wacht meestal altijd op de .1 release. Dit deden ze bij Gnome ook altijd, bij KDE was dit dacht ik ook zo.

Debian is voor mij niet serieus te nemen. Waarom mensen het super stabiel noemen met allemaal oude meuk, snap ik niet. Dan heb je ook nog de non-free repo voor codecs en firmwares, iets dat Arch wel gewoon kan.

Ik vind juist dat Debian de Linux markt tegenhoud met hun trage updates. Geloof dat 90% van hun users nog op Xorg draait, want 'het werkt', maar wel zeurt als een app ontwikkelaar zegt geen tijd meer heeft het nog te ondersteunen.
Ik ben juist blij met Debian stable. Ik heb met andere distro's regelmatig gezeik gehad dat spullen niet werkte of dependency problemen opleverde. Voor een experimenteer desktopsysteem of mijn server homelab maakt het me niet zoveel uit maar alles wat in productie staat moet gewoon stabiel draaien.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

surcharge schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:56:
[...]

Probleem met AMD in ieder geval, niet KDE. :)
Nou.... het is al vaker gebeurt dat KDE iets deed dat uniek was en daardoor de videodriver liet crashen of iig instabiliteit veroorzaakte. Het is dus niet helemaal aan AMD te rekenen. Bovendien had ik dit een aantal Plasma versies terug niet. Maar tegelijkertijd is ook de kernel en andere libraries bijgewerkt.
HollowGamer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:24:
Debian is voor mij niet serieus te nemen.
Dan kunnen we jou ook niet serieus nemen met zo'n kortzichtige opmerking. 8)7
Waarom mensen het super stabiel noemen met allemaal oude meuk, snap ik niet. Dan heb je ook nog de non-free repo voor codecs en firmwares, iets dat Arch wel gewoon kan.
En Arch heeft de reputatie regelmatig om te vallen. Leuk dat je codecs hebt, maar als je systeem zo instabiel is al wat heb je er alsnog geen fluit aan. :)

Dat is uiteraard wat gechargeerd gezegd. Maar Debian heeft een duidelijke filosofie en houd zich hier aan. Arch doet maar wat en lijkt geen enkele richting of regels te hebben voor het toelaten van software. Vrijheid of anarchie, het is maar net hoe je er naar kijkt.
Werkelijk? Volgens mij moet je je beeld eens vernieuwen en niet vast houden aan hoe het in de jaren '90 en '00 was. Debian is vele malen stabieler dan Ubuntu ooit zal zijn, zelfs dan hun LTS. En vind je hetzelfde van Red Hat, dat ze traag zijn met updates en de markt tegenhouden?

De markt wil stabiele systemen hebben. En er is een hele goede reden waarom RHEL en Debian het meest gebruikt worden hiervoor en niet iets als Arch.

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.