Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:
  • 382.744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:08
Hero of Time schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:40:
Bij Arch heb ik dingen langs zien komen dat je zelf met mkcpio aan de slag moet.
Bij Arch hoef je maar eenmalig de mkinitcpio conf aan te passen (per kernel).

Bij Manjaro semi idem-dito. Alleen doen zij steeds nieuwe kernels installeren (per minor, patch updates gaat wel over de oude heen). Dus daar moet je elke minor kernel update de config file updaten (en opnieuw het initramfs image, of eigenlijk de UKI, Unified Kernel Image, genereren).

* RobertMe heeft op de werk laptop dan Manjaro staan met FDE en TPM unlock, maar gewoon de Arch handleiding gevolgd. En een andere, Manjaro, manier lijkt er ook niet te zijn. En toen, jaar terug, moest je zelf expliciet kernel updates doen (buiten de patches) waar ze ook een eigen pacman wrapper voor hebben. Intussen is er wel een meta package met een dependency op de nieuwste kernel versie waarbij ze die dependency kunnen / zullen bumpen bij een nieuwe (minor) versie.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat dus, heb zelf nooit Arch of derivaten aangeraakt. Maar het is meer omslachtig als je distro's zoals Debian, Ubuntu en Fedora gewent bent waar het eigenlijk zorgeloos is als je een kernel update hebt. Updaten van je Grub config (voor extra/andere kernel parameter bijvoorbeeld) is voor Debian en derivaten zo simpel als de config snippets aanpassen en 'update-grub' draaien, dat is 't. Bij Fedora moet je 'mkgrubcfg' oid uitvoeren met een redirect naar bestand, wat dus al ietsjes omslachtiger is. Bij Arch weet ik het niet eens zonder naar de wiki te kijken. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

• RobertMe
Hero of Time schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:49:
Bij Arch weet ik het niet eens zonder naar de wiki te kijken. :P
Bij Arch ligt het er aan welke bootloader je gebruikt. Maar geldt uiteraard voor alle distro's. Ik gebruik Debian met systemd-boot en daar zal update-grub niet veel op doen ;)

En onder Arch gebruik ik al 10 jaar rEFInd. Daar staat de kernel command line IIRC in een config bestand naar de kernel (op de boot / efi partitie dus). Wordt ook tijdens boot uitgelezen. Dus hoeft helemaal niks voor gedaan te worden, bestand aanpassen en de volgende boot wordt het toegepast.

En bij systemd-boot wordt /etc/kernel/cmd-line gebruikt. Maar geen idee hoe je de "entries" files regenereerd. Pas ik dan maar met het handje aan en de volgende kernel updates worden ze prima goed gegenereerd.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
16GB is dat nog voldoende voor Docker/Podman op Linux voor jullie? Ik heb een laptop gekocht tijd terug, maar twijfel of ik ooit een goede aankoop heb gedaan. Nu is zijn ze ook een stuk stuurder. :/

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dat hangt natuurlijk sterk af van wat je allemaal wil draaien. Op een vrij standaard laptop met xfce heb ik geheugen genoeg over om een tiental containers te draaien. Daar zitten geen echte zwaargewichten bij maar toch, op Windows met WSL2 lukt dat niet.

• RobertMe
HollowGamer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:16:
16GB is dat nog voldoende voor Docker/Podman op Linux voor jullie? Ik heb een laptop gekocht tijd terug, maar twijfel of ik ooit een goede aankoop heb gedaan. Nu is zijn ze ook een stuk stuurder. :/
16GB opslag? 16GB RAM? Ik dacht namelijk eerst dat je naar het eerste vroeg. Maar gezien "stuk duurdeer" zal je wel op RAM doelen (ook al wordt opslag ook duurder door de DRAM tekorten, zelfs HDDs).

Mijn "servertje" / Chinese mini-PC heeft 8GB gesoldeerd RAM. En uhm..., dat werkt. Alleen zit het vol. En dan heb ik ZFSs ARC grote al teruggeschroeft van de default van 50% naar 2GB. Maar alles staat natuurlijk met wat je draait. Docker gebruikt vrijwel geen RAM. De applicaties die je draait gebruiken veeel meer RAM. Waarbij in mijn geval Paperless-NGX tegen de gigabyte opslokt :X Terwijl ik daar vrij letterlijk 1x per maand de loonstrook in gooi en that's it. Dat Home Assistant "veel" gebruikt (600, 700MB) kan ik dan een stuk beter begrijpen. Daar "zit" veel meer in dat continu gebruikt wordt.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
synoniem schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:34:
Dat hangt natuurlijk sterk af van wat je allemaal wil draaien. Op een vrij standaard laptop met xfce heb ik geheugen genoeg over om een tiental containers te draaien. Daar zitten geen echte zwaargewichten bij maar toch, op Windows met WSL2 lukt dat niet.
Ik gebruik het enkel voor development. Daarna draai ik het op de server. Ik bedacht mij met de recente geheugen prijzen, de komende 2 jaar is het niet meer betaalbaar/te duur, en dan ga je terugkijken wat je hebt gekocht.
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.