Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:
  • 384.711 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:40:
Bij Arch heb ik dingen langs zien komen dat je zelf met mkcpio aan de slag moet.
Bij Arch hoef je maar eenmalig de mkinitcpio conf aan te passen (per kernel).

Bij Manjaro semi idem-dito. Alleen doen zij steeds nieuwe kernels installeren (per minor, patch updates gaat wel over de oude heen). Dus daar moet je elke minor kernel update de config file updaten (en opnieuw het initramfs image, of eigenlijk de UKI, Unified Kernel Image, genereren).

* RobertMe heeft op de werk laptop dan Manjaro staan met FDE en TPM unlock, maar gewoon de Arch handleiding gevolgd. En een andere, Manjaro, manier lijkt er ook niet te zijn. En toen, jaar terug, moest je zelf expliciet kernel updates doen (buiten de patches) waar ze ook een eigen pacman wrapper voor hebben. Intussen is er wel een meta package met een dependency op de nieuwste kernel versie waarbij ze die dependency kunnen / zullen bumpen bij een nieuwe (minor) versie.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-01 21:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat dus, heb zelf nooit Arch of derivaten aangeraakt. Maar het is meer omslachtig als je distro's zoals Debian, Ubuntu en Fedora gewent bent waar het eigenlijk zorgeloos is als je een kernel update hebt. Updaten van je Grub config (voor extra/andere kernel parameter bijvoorbeeld) is voor Debian en derivaten zo simpel als de config snippets aanpassen en 'update-grub' draaien, dat is 't. Bij Fedora moet je 'mkgrubcfg' oid uitvoeren met een redirect naar bestand, wat dus al ietsjes omslachtiger is. Bij Arch weet ik het niet eens zonder naar de wiki te kijken. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:49:
Bij Arch weet ik het niet eens zonder naar de wiki te kijken. :P
Bij Arch ligt het er aan welke bootloader je gebruikt. Maar geldt uiteraard voor alle distro's. Ik gebruik Debian met systemd-boot en daar zal update-grub niet veel op doen ;)

En onder Arch gebruik ik al 10 jaar rEFInd. Daar staat de kernel command line IIRC in een config bestand naar de kernel (op de boot / efi partitie dus). Wordt ook tijdens boot uitgelezen. Dus hoeft helemaal niks voor gedaan te worden, bestand aanpassen en de volgende boot wordt het toegepast.

En bij systemd-boot wordt /etc/kernel/cmd-line gebruikt. Maar geen idee hoe je de "entries" files regenereerd. Pas ik dan maar met het handje aan en de volgende kernel updates worden ze prima goed gegenereerd.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
16GB is dat nog voldoende voor Docker/Podman op Linux voor jullie? Ik heb een laptop gekocht tijd terug, maar twijfel of ik ooit een goede aankoop heb gedaan. Nu is zijn ze ook een stuk stuurder. :/

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dat hangt natuurlijk sterk af van wat je allemaal wil draaien. Op een vrij standaard laptop met xfce heb ik geheugen genoeg over om een tiental containers te draaien. Daar zitten geen echte zwaargewichten bij maar toch, op Windows met WSL2 lukt dat niet.

• RobertMe
  • Nu online
HollowGamer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:16:
16GB is dat nog voldoende voor Docker/Podman op Linux voor jullie? Ik heb een laptop gekocht tijd terug, maar twijfel of ik ooit een goede aankoop heb gedaan. Nu is zijn ze ook een stuk stuurder. :/
16GB opslag? 16GB RAM? Ik dacht namelijk eerst dat je naar het eerste vroeg. Maar gezien "stuk duurdeer" zal je wel op RAM doelen (ook al wordt opslag ook duurder door de DRAM tekorten, zelfs HDDs).

Mijn "servertje" / Chinese mini-PC heeft 8GB gesoldeerd RAM. En uhm..., dat werkt. Alleen zit het vol. En dan heb ik ZFSs ARC grote al teruggeschroeft van de default van 50% naar 2GB. Maar alles staat natuurlijk met wat je draait. Docker gebruikt vrijwel geen RAM. De applicaties die je draait gebruiken veeel meer RAM. Waarbij in mijn geval Paperless-NGX tegen de gigabyte opslokt :X Terwijl ik daar vrij letterlijk 1x per maand de loonstrook in gooi en that's it. Dat Home Assistant "veel" gebruikt (600, 700MB) kan ik dan een stuk beter begrijpen. Daar "zit" veel meer in dat continu gebruikt wordt.

• HollowGamer
  • Niet online
synoniem schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:34:
Dat hangt natuurlijk sterk af van wat je allemaal wil draaien. Op een vrij standaard laptop met xfce heb ik geheugen genoeg over om een tiental containers te draaien. Daar zitten geen echte zwaargewichten bij maar toch, op Windows met WSL2 lukt dat niet.
Ik gebruik het enkel voor development. Daarna draai ik het op de server. Ik bedacht mij met de recente geheugen prijzen, de komende 2 jaar is het niet meer betaalbaar/te duur, en dan ga je terugkijken wat je hebt gekocht.

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:55:
[...]

16GB opslag? 16GB RAM? Ik dacht namelijk eerst dat je naar het eerste vroeg. Maar gezien "stuk duurdeer" zal je wel op RAM doelen (ook al wordt opslag ook duurder door de DRAM tekorten, zelfs HDDs).

Mijn "servertje" / Chinese mini-PC heeft 8GB gesoldeerd RAM. En uhm..., dat werkt. Alleen zit het vol. En dan heb ik ZFSs ARC grote al teruggeschroeft van de default van 50% naar 2GB. Maar alles staat natuurlijk met wat je draait. Docker gebruikt vrijwel geen RAM. De applicaties die je draait gebruiken veeel meer RAM. Waarbij in mijn geval Paperless-NGX tegen de gigabyte opslokt :X Terwijl ik daar vrij letterlijk 1x per maand de loonstrook in gooi en that's it. Dat Home Assistant "veel" gebruikt (600, 700MB) kan ik dan een stuk beter begrijpen. Daar "zit" veel meer in dat continu gebruikt wordt.
Wasted memory is zonde, je wilt het inderdaad zoveel mogelijk volladen. ZFS is sowieso erg gortig.

8GB zou ik niet halen de ik. Meestal heb 12-15 containers open, maar daar heb ik gelukkig destijds 32GB goedkoop voor kunnen scoren.

Je denkt misschien altijd had ik maar.. wilde destijds een Framework, maar die zijn nog altijd niet leverbaar en waren ook ontzettend duur.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
HollowGamer schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 00:51:
[...]

Ik gebruik het enkel voor development. Daarna draai ik het op de server. Ik bedacht mij met de recente geheugen prijzen, de komende 2 jaar is het niet meer betaalbaar/te duur, en dan ga je terugkijken wat je hebt gekocht.
2 jaar, dan is het over, wordt dat voorspeld? Maar ok, mijn pc is uit '22 dus kan ik nog prima 6 jaar mee doen.

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 00:58:
[...]

2 jaar, dan is het over, wordt dat voorspeld? Maar ok, mijn pc is uit '22 dus kan ik nog prima 6 jaar mee doen.
Ik doelde vooral op de geheugen prijzen en AI. ;)

Vroeger deed ik RAM upgraden, dat kan helaas niet meer.

• Sjah
HollowGamer schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:01:
[...]

Ik doelde vooral op de geheugen prijzen en AI. ;)

Vroeger deed ik RAM upgraden, dat kan helaas niet meer.
Snapte ik al.

Heb op mijn pc de upgrade al 1 jaar na aanschaf gedaan, kortom ik ben klaar. Lijkt me sterk als het over 3 tot 6 jaar nog gekkenhuis is met prijs RAM.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

synoniem schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:34:
Maar daar noem je dan ook een OS dat al de helft voor onzin nodig heeft, terwijl het 20 jaar geleden aan 512 MB genoeg had.

Ik heb nu 32 GB in m'n pc zitten en de helft is in gebruik. Waar zou je meer voor nodig hebben? Het 'had ik maar' had ik gisteren even, toen ik Satisfactory startte, m'n save ging laden en via m'n telefoon met ssh die moest killen omdat m'n geheugen over de 90% ging (geen idee hoeveel precies, m'n GUI liep bij 89% al praktisch vast).
Maar het is tevens een ding wat eenvoudig is op te lossen/voorkomen. Paar tabs in Firefox sluiten of de browser herstarten zou dat ook al oplossen. Na ruim 2 weken actief is het niet gek dat het geheugen wat meer gebruikt wordt. :P

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:49:
Dat dus, heb zelf nooit Arch of derivaten aangeraakt. Maar het is meer omslachtig als je distro's zoals Debian, Ubuntu en Fedora gewent bent waar het eigenlijk zorgeloos is als je een kernel update hebt. Updaten van je Grub config (voor extra/andere kernel parameter bijvoorbeeld) is voor Debian en derivaten zo simpel als de config snippets aanpassen en 'update-grub' draaien, dat is 't. Bij Fedora moet je 'mkgrubcfg' oid uitvoeren met een redirect naar bestand, wat dus al ietsjes omslachtiger is. Bij Arch weet ik het niet eens zonder naar de wiki te kijken. :P
Erg herkenbaar moet ik zeggen

Maar …. Ligt ook aan de initiële ontgroening;

Hele wereld groeiende op met Windows - hoe onlogisch het soms ook is, men kan ermee werken want dat is jouw eerste ervaring of indruk en daarmee jouw “baseline” of referentie.

Draai je het om; stel jij was met Linux met centos, arch of gentoo begonnen, dan voelt debian misschien ook onlogisch of omslachtig aan :+

(Dat gezegd hebben; arch is ook een eigenwijze distro :X)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• RobertMe
  • Nu online
himlims_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 02:46:
Volgens mij verwar je Arch met een (of meerdere?) andere? Eigenwijs is in mijn woordenboek het vast houden aan iets dat fout is of tegen de stroming in gaan. En dat zijn twee dingen die ik toch absoluut niet met Arch associeer. 90% van de repo inhoud zijn puur upstream projecten en geen eigen brouwsels. En die packages leveren ze zonder ook maar zonder enige eigen patches. Daar doen ze dus helemaal niks aan, i.t.t. al die distro's die ("eigenwijs") denken het beter te weten dan het upstream project en er allemaal aanpassingen aan doen. Of zelfs hun eigen alternatieven ontwikkelen.

En daarnaast maakt Arch ook zo ongeveer 0 keuzes voor de gebruiker. Er is geen standaard partitie layout (noch keuzes voor LVM, BTRFS, ...), er is geen standaard bootloader, er is geen standaard desktop environment (zoals bij vele distro's, waar de alternatieven vaak tweederangs zijn. Ubuntu met Gnome wordt ontwikkeld door Canonical, Kubuntu is puur een community project). En als ze geen keuze maken kunnen ze per definitie ook niet vasthouden aan de verkeerde keuze.

De enige keuze die ze maken die wellicht tegen de stroming in is is dat ze geen keuzes / opinionated distro maken. Maar daarvoor is "blijkbaar" een prima publiek te vinden. En daarnaast zijn er intussen ook vele afgeleiden die wel opinionated zijn (waaronder zelfs Steam OS, van een grote commerciële partij dus).

Edit:
Als ik dan voorbeelden noet geven bij eigenwijze distro's kom ik uit bij een Ubuntu waarbij Canonical genoeg eigenwijze, mislukte, keuzes gemaakt heeft, zoals Unity en Mer.
Of zelfs een Debian die nog steeds eigenwijs initrd compatibiliteit proberen te behouden. Of pas vrij recentelijk zijn afgestapt van de gesplitste /usr partitie / indeling (belangrijke tooling direct in /bin, /lib, ..., de rest in /usr/bin, /usr/lib, ...).

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 01-01-2026 10:05 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 02:46:
[...]

Erg herkenbaar moet ik zeggen

Maar …. Ligt ook aan de initiële ontgroening;

Hele wereld groeiende op met Windows - hoe onlogisch het soms ook is, men kan ermee werken want dat is jouw eerste ervaring of indruk en daarmee jouw “baseline” of referentie.

Draai je het om; stel jij was met Linux met centos, arch of gentoo begonnen, dan voelt debian misschien ook onlogisch of omslachtig aan :+

Als je begint met een distro waar je je eigen kernels moet bouwen, constant config bestanden aanpassen bij elke update en daarna naar een distro gaat die dat allemaal voor je regelt met netjes vragen als er een afwijking is, zou ik dat niet snel 'omslachtig' gaan noemen. Er wordt werk uit handen genomen dat anders vergeten kan en gaat worden. Want als je een kernel update installeert, herstart en verwacht dat je de nieuwe kernel draait, maar 'uname' nog steeds de vorige laat zien zit je weer voor de zoveelste keer te vloeken dat je grub niet is bijgewerkt. Want waarom kan de package manager wel de kernel installeren, maar niet het kleine stukje erna automatiseren om het direct te kunnen gebruiken? Dan ga je dat zelf scripten omdat je het zat bent. En de 1001 andere gebruikers gaan exact hetzelfde doen. En de distro zelf? Die doet alsof de neus bloed en het niet hun verantwoordelijkheid is. Het packagen van de kernel is blijkbaar al genoeg werk in hun ogen. Zo komt het iig wel over. Al helemaal als het uitgebreid gedocumenteerd is.

Ja, laat het aan de gebruiker over, die kan dan zelf bepalen welke oplossing die neemt. Maar iets als iets fundamenteels als je bootloader configuratie bijwerken vind ik toch wel een core ding, dat wil je niet aan de gebruiker over laten. Want het gaat gegarandeerd een keer oude kernels opruimen en heeft dan een systeem dat helemaal niet meer kan opstarten. Debian komt ook met een waarschuwing als je de huidig gestarte kernel wilt verwijderen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sterker nog, ik zie echt weinig meerwaarde van het bewust niet-bijwerken van je bootloader. Ik heb jaren Gentoo gedraaid (je mocht me destijds rustig een fanboy noemen) maar ik heb het denk ik de laatste 10 jaar 1x met de hand gedaan. Daar was een nieuwe kernelversie die niet met een wifi-chipset wilde werken debet aan.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja ik ben ooit met Debian begonnen in de Linuxwereld toen je in Debian ook nog je eigen kernels moest bakken en grub (de bootloader) bijwerken. :D

In die tijd had ik een dual boot Windows 95OSR2 / Debian, dus grub stond op de Windows FAT32 partitie. Een keer bij het updaten van mijn Linux kernel vergeten om daar FAT32 support in te bakken... Dus die nieuwe kernel kon ik prima installeren en het werkte, maar daarna kon ik mijn kernel niet meer updaten omdat ik vanuit Linux niet meer bij de FAT32 partitie kon... USB drives bestonden ook nog niet, dus uiteindelijk een bootable CD gebrand met een basic live OS erop en de juiste kernel erbij om die juiste kernel met FAT32 support in grub te kunnen dumpen. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-01 19:26
Misschien een beetje offtopic maar stel mijn vraag toch hier maar.
Het linux mint forum , is dat niet bereikbaar ?

De link op de DistroWatch resulteert in dit :
Hosting Server Connect Timeout
HTTP 502 — Unable to Connect to the Origin Server.

• HollowGamer
  • Niet online
Truffeltje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:18:

Ik heb even voor je gecheckt, hier ook down.

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:05

Zie ook deze reddit post, lijkt door ai bots te komen: https://www.reddit.com/r/..._forum/nxhuaf7/?context=1

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn sites daar voor, dat weet je? Downdetector/Allestoringen, maar ook 'isitdownforme' kan je al aardig wat direct vertellen ipv wachten op een antwoord op een forum. :P

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Er zijn sites daar voor, dat weet je? Downdetector/Allestoringen, maar ook 'isitdownforme' kan je al aardig wat direct vertellen ipv wachten op een antwoord op een forum. :P
Het leuke van die sites is als ze het toch mis hebben, jij er pas naar je hele setup te slopen achterkomt. :+

• RobertMe
  • Nu online
HollowGamer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Het leuke van die sites is als ze het toch mis hebben, jij er pas naar je hele setup te slopen achterkomt. :+
Want hoe lost vragen op een site dat op?

Kan net zo goed een probleem met/bij een ISP zijn, dan vind je ook anderen met hetzelfde probleem, maar kun je het nog steeds niet oplossen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Punt van die sites is juist dat ze vanuit de hele wereld de checks uitvoeren, niet 1 simpel datacenter met een enkele uplink zoals jij thuis hebt. ;) Als downdetector zegt dat er issues zijn, dan kan je er toch wel redelijk vanuit gaan dat er ook echt een probleem is.

Zou ik m'n site gaan geoblocken voor Nederland, dan ga je bij je buren vragen of er problemen zijn. Kom je hier om te vragen of er problemen zijn, en iedereen zal zeggen "ja, er is een probleem", terwijl downdetector netjes aan zal geven dat de rest van de wereld nergens last van heeft, alleen de probes in Nederland staan op rood.

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:05
Hero of Time schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Punt van die sites is juist dat ze vanuit de hele wereld de checks uitvoeren, niet 1 simpel datacenter met een enkele uplink zoals jij thuis hebt. ;) Als downdetector zegt dat er issues zijn, dan kan je er toch wel redelijk vanuit gaan dat er ook echt een probleem is.

Zou ik m'n site gaan geoblocken voor Nederland, dan ga je bij je buren vragen of er problemen zijn. Kom je hier om te vragen of er problemen zijn, en iedereen zal zeggen "ja, er is een probleem", terwijl downdetector netjes aan zal geven dat de rest van de wereld nergens last van heeft, alleen de probes in Nederland staan op rood.
Met een recente Cloudflare outage was downdetector ook down ;)

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb vaak een combinatie van beide nodig. De downdetector helpt vooral bij pieken, zoals Viaplay die niet down is, maar bijvoorbeeld wel issues met streamen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lizard schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Met een recente Cloudflare outage was downdetector ook down ;)
Ja, dat was een beetje een faal idd. Daar staat wel tegenover, CF heeft zelden issues. Als het al vaak gebeurt, merk je het eigenlijk niet eens. Maar als je 't merkt, is het ook gelijk een groot issue.
HollowGamer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Ik heb vaak een combinatie van beide nodig. De downdetector helpt vooral bij pieken, zoals Viaplay die niet down is, maar bijvoorbeeld wel issues met streamen.
Dat is nou eenmaal inherent aan streamen. Vroeger had je met de gewone kabel ook dat bepaalde zenders niet meer te zien waren op momenten dat Oranje voetbalde. Je had dus kans dat die ene documentaire op Discovery Channel niet te zien was op dat moment.

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is nou eenmaal inherent aan streamen. Vroeger had je met de gewone kabel ook dat bepaalde zenders niet meer te zien waren op momenten dat Oranje voetbalde. Je had dus kans dat die ene documentaire op Discovery Channel niet te zien was op dat moment.
Ik heb jaren geen TV gehad, nu heb ik het weer. Er is eigenlijk niet veel veranderd, alles is nog hetzelfde en er zijn meer reclames bij gekomen.

Geef mij maar streaming en Jellyfin voor stuff die ik niet zo snel vindt ergens. :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Ik heb jaren geen TV gehad, nu heb ik het weer. Er is eigenlijk niet veel veranderd, alles is nog hetzelfde en er zijn meer reclames bij gekomen.

Geef mij maar streaming en Jellyfin voor stuff die ik niet zo snel vindt ergens. :)
Enige wat ik nu echt kijk is het nieuws want de sites met artikelen zijn gewoon ruk, wil een samenvatting van wat er in de wereld gebeurt, niet 10 minuten per artikel moeten lezen wat ze met 2 minuten en wat beelden ook kunnen vertellen om 18:00.

Soms kijk ik nog wel eens of er iets interessant is, zelfs als er een film is op tv neem ik de commercials voor lief want kijk het toch via m'n pc en kan in die tussentijd wat andere dingen doen.

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Heb je het dan niet nog steeds over "streamen", in de vorm van IPTV?

Zowel bij analoge TV als bij "digitale TV" (DVB-C/T/S) kan ik mij dat toch niet voorstellen. Het is immers letterlijk brosdcast. Er wordt één signaal uitgezonden waarop mensen (/ontvangers) "af stemmen" (tunen). Waarbij het voor de "zender" niet uit maakt of er 0 of 100 of 10.000 TVs zijn afgestemd.

En zelfs KPN heeft TV lange tijd alleen maar via multicast aangeboden waarbij "de bitjes" van de zender over de lijn gaan als minimaal één iemand "er om vraagt", maar er ook niet neer bitjes over de lijn gaan als 100 TVs dezelfde zender op hebben staan.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:16:
[...]

Heb je het dan niet nog steeds over "streamen", in de vorm van IPTV?
Nee, had het over analoog tv kijken, zoals vroeger met je dikke CRT beeldbuis tv. Toen was het al een probleem met bandbreedte. Het kost energie om elk signaal uit te zenden en op het moment dat iedereen hetzelfde signaal wilde, gaf dat degradatie. Om dit te verminderen, werd er met meer vermogen uitgezonden, maar dat had als consequentie dat andere signalen geen energie kregen, want er was geen capaciteit voor. Dus gingen andere zenders op zwart.
Zowel bij analoge TV als bij "digitale TV" (DVB-C/T/S) kan ik mij dat toch niet voorstellen. Het is immers letterlijk brosdcast. Er wordt één signaal uitgezonden waarop mensen (/ontvangers) "af stemmen" (tunen). Waarbij het voor de "zender" niet uit maakt of er 0 of 100 of 10.000 TVs zijn afgestemd.

En zelfs KPN heeft TV lange tijd alleen maar via multicast aangeboden waarbij "de bitjes" van de zender over de lijn gaan als minimaal één iemand "er om vraagt", maar er ook niet neer bitjes over de lijn gaan als 100 TVs dezelfde zender op hebben staan.
Toch maakt het wel uit. Een lijn heeft beperkte bandbreedte. Als je nu IPTV kijkt, kost je dat een stuk aan maximale bandbreedte die je overhoud. Niet alle kanalen worden 24/7/365 uitgestuurd. Dat kost mega veel bandbreedte, veel meer dan sommige kabels in de grond ook maar aan kunnen. De maximale DSL snelheid op mijn adres is nog geen 40 Mbps. Huis tegenover mij kan 200 Mbps halen. Hoeveel zenders denk je dat je kan uitsturen op maar 40 Mbps? Toen ik Telfort (KPN) DSL had, kostte 1 zender kijken al snel zo'n 2-3 Mbps. Op mijn adres zouden dus met multicast nog geen 20 zenders beschikbaar moeten zijn. Maar dat is niet zo. Wanneer je een zender aanzet, wordt er een seintje gestuurd om die te broadcasten. Op het moment dat ik dus RTL4 aan zou zetten, krijg ik niet nog eens NPO1-3, SBS6 e.d. naar mij gestuurd.

Als alles constant zou uitzenden via broadcast, zouden de switches die je verbinding verzorgen het super druk hebben om al het verkeer te verwerken bovenop het internet verkeer. Het wordt dus echt wel wat efficiënter gedaan.

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Nee, had het over analoog tv kijken, zoals vroeger met je dikke CRT beeldbuis tv. Toen was het al een probleem met bandbreedte. Het kost energie om elk signaal uit te zenden en op het moment dat iedereen hetzelfde signaal wilde, gaf dat degradatie. Om dit te verminderen, werd er met meer vermogen uitgezonden, maar dat had als consequentie dat andere signalen geen energie kregen, want er was geen capaciteit voor. Dus gingen andere zenders op zwart.
Dat zou wellicht kunnen ja. Heb ik geen verstand van (van voor mijn tijd :p Kijk al digitaal / DVB-C van voor mijn 15e).
[...]

Toch maakt het wel uit. Een lijn heeft beperkte bandbreedte. Als je nu IPTV kijkt, kost je dat een stuk aan maximale bandbreedte die je overhoud. Niet alle kanalen worden 24/7/365 uitgestuurd. Dat kost mega veel bandbreedte, veel meer dan sommige kabels in de grond ook maar aan kunnen. De maximale DSL snelheid op mijn adres is nog geen 40 Mbps. Huis tegenover mij kan 200 Mbps halen. Hoeveel zenders denk je dat je kan uitsturen op maar 40 Mbps? Toen ik Telfort (KPN) DSL had, kostte 1 zender kijken al snel zo'n 2-3 Mbps. Op mijn adres zouden dus met multicast nog geen 20 zenders beschikbaar moeten zijn. Maar dat is niet zo. Wanneer je een zender aanzet, wordt er een seintje gestuurd om die te broadcasten. Op het moment dat ik dus RTL4 aan zou zetten, krijg ik niet nog eens NPO1-3, SBS6 e.d. naar mij gestuurd.

Als alles constant zou uitzenden via broadcast, zouden de switches die je verbinding verzorgen het super druk hebben om al het verkeer te verwerken bovenop het internet verkeer. Het wordt dus echt wel wat efficiënter gedaan.
Ja ok. De zenders komen niet "tot de woning" maar gaan wel efficiënter over de "achterkant". En ook binnenshuis als 2 TVs dan dezelfde zender kijken dat het maar 1x de bandbreedte kost. Het hele IGMP verhaal, en waarom je bij KPN switches moest hebben die IGMP snooping ondersteunen of de decoder rechtstreeks op het modem aansluiten.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: https://private-user-images.githubusercontent.com/146621598/534447660-2dd5a13d-bda3-40ef-9a3e-b093bd3907df.png?jwt=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiJnaXRodWIuY29tIiwiYXVkIjoicmF3LmdpdGh1YnVzZXJjb250ZW50LmNvbSIsImtleSI6ImtleTUiLCJleHAiOjE3NjgzMDY3MTMsIm5iZiI6MTc2ODMwNjQxMywicGF0aCI6Ii8xNDY2MjE1OTgvNTM0NDQ3NjYwLTJkZDVhMTNkLWJkYTMtNDBlZi05YTNlLWIwOTNiZDM5MDdkZi5wbmc_WC1BbXotQWxnb3JpdGhtPUFXUzQtSE1BQy1TSEEyNTYmWC1BbXotQ3JlZGVudGlhbD1BS0lBVkNPRFlMU0E1M1BRSzRaQSUyRjIwMjYwMTEzJTJGdXMtZWFzdC0xJTJGczMlMkZhd3M0X3JlcXVlc3QmWC1BbXotRGF0ZT0yMDI2MDExM1QxMjEzMzNaJlgtQW16LUV4cGlyZXM9MzAwJlgtQW16LVNpZ25hdHVyZT01OGQ1MDk3OTlhODBiZmIwYWM5MTM3OTY0YzZmNWU5N2IwOTNjOTM1ZDU2ZWJhMTc4YWVjODhjNzdiOGNlZWNmJlgtQW16LVNpZ25lZEhlYWRlcnM9aG9zdCJ9.WWLKQWoocxugNAuHwi8eGf3fIYqjM15p865wvhYCNlg

Wie wil dat nu niet? Zijn linux desktop ombouwen naar de super praktische metro-interface van win8 :X :+

https://github.com/er-bharat/Win8DE?tab=readme-ov-file

• Sjah
:r ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Sjah op 13-01-2026 14:24 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

himlims_ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[Afbeelding]

Wie wil dat nu niet? Zijn linux desktop ombouwen naar de super praktische metro-interface van win8 :X :+

Dan kan je net zo goed FreeXP installeren, een Debian versie die je keuze geeft uit alle interfaces van Win2000 tot Win10 :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• The-Source
  • Laatst online: 06:53
Ik ben geen linux guru maar call me crazy.
Ik heb gnome desktop ingericht, met moeite wine > bottles > insta360 studio met hardware accelaratie werkend in proxmox VM. Weekje later zonder updates te hebben gedraaid.
Bottles snelkoppeling van desktop verdwenen. Bottles en zelf firefox browsers niet meer in menu te vinden.
Durf niet met zekerheid te zeggen of flatpack ook is verdwenen maar in ieder geval is de verbruikte diskspace niet minder geworden.
En dan denk ik echt zo van, HOE DAN.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• HollowGamer
  • Niet online
The-Source schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:26:
Ik ben geen linux guru maar call me crazy.
Ik heb gnome desktop ingericht, met moeite wine > bottles > insta360 studio met hardware accelaratie werkend in proxmox VM. Weekje later zonder updates te hebben gedraaid.
Bottles snelkoppeling van desktop verdwenen. Bottles en zelf firefox browsers niet meer in menu te vinden.
Durf niet met zekerheid te zeggen of flatpack ook is verdwenen maar in ieder geval is de verbruikte diskspace niet minder geworden.
En dan denk ik echt zo van, HOE DAN.
Kan je eens ls -lh /home doen? Mogelijk heb je de permissies verkeerd gezet.

Geen idee of je een aparte /home partitie hebt, misschien is die niet mountbaar?

• The-Source
  • Laatst online: 06:53
HollowGamer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Kan je eens ls -lh /home doen? Mogelijk heb je de permissies verkeerd gezet.

Geen idee of je een aparte /home partitie hebt, misschien is die niet mountbaar?
Mijn home directory in /home/myusername is gewoon aanwezig, script file die ik had zijn daar nog en ook te executen.
rechten van user groep staan ook nog op mijn naam.
in /home heb ik ook een dolibar (Boekhoud programma) staan (dit stond er al voor mijn wine/ bottles avontuur) maar ook die doet het nog gewoon.

Ben nu wel een stapje verder, als ik vncserver start heb ik dus de browser en wine etc niet.
Ga ik remote via RDP dan heb ik wel bottles en Chromium browser beschikbaar

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• HollowGamer
  • Niet online
The-Source schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Mijn home directory in /home/myusername is gewoon aanwezig, script file die ik had zijn daar nog en ook te executen.
rechten van user groep staan ook nog op mijn naam.
in /home heb ik ook een dolibar (Boekhoud programma) staan (dit stond er al voor mijn wine/ bottles avontuur) maar ook die doet het nog gewoon.

Ben nu wel een stapje verder, als ik vncserver start heb ik dus de browser en wine etc niet.
Ga ik remote via RDP dan heb ik wel bottles en Chromium browser beschikbaar
Kan je een test user aanmaken? Gewoon om te kijken of het dan wel werkt?

Maak altijd backups, en zet het in een sync.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@The-Source, als je serieus verder wilt debuggen wat er mis is, open dan aub een apart topic.

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 20-01-2026 20:34 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb vandaag m'n oude AM3+ systeem uit de behuizing gehaald om een nieuwe AM4 in te zetten ter vervanging. Schijven en alles laten zitten om te hergebruiken. De 2,5" SATA SSD was al een aardige tijd zonder stroom, de laatste regels van journalctl zeggen 'jun 22', maar geen jaartal helaas. Laatste keer dat ik updates had toegepast, want systeem ging telkens naar slaapstand en update alleen bij reboots, was begin september. Van 2022! :X

Het was dus niet zo gek om bij een 'apt update' dit te krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
Err http://ftp.nl.debian.org/debian sid InRelease                                          
  The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 6ED0E7B82643E131 NO_PUBKEY 78DBA3BC47EF2265
Err http://ftp.nl.debian.org/debian testing InRelease
  The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 6ED0E7B82643E131 NO_PUBKEY 78DBA3BC47EF2265
Err http://ftp.nl.debian.org/debian experimental InRelease

Dat moet ik dus maar eerst bijwerken en dan langzaam aan alle andere updates. :P

• Sjah
Vandaag naar Ubuntu 25.10 gegaan, Questing Quokka, na 21 maanden op LTS te hebben gezeten.. Heb een fetish voor zulke codenamen met die Q. ;)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

keertje wat anders dan pokeren of klaverjassen?

hier is de linux | pipe kaart spel :+
Afbeeldingslocatie: https://punkx.org/unix-pipe-game/photos/deck.jpg
https://punkx.org/unix-pipe-game/

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:43:
Vandaag naar Ubuntu 25.10 gegaan, Questing Quokka, na 21 maanden op LTS te hebben gezeten.. Heb een fetish voor zulke codenamen met die Q. ;)
Ik vind al die code namen maar verwarrend. Als je kijkt naar Fedora en dan op een mirror (voor packages beginnend met n):
/43/n
/quokka/n

Geef mij die eerste maar. :9

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:38:
Heb vandaag m'n oude AM3+ systeem uit de behuizing gehaald om een nieuwe AM4 in te zetten ter vervanging. Schijven en alles laten zitten om te hergebruiken. De 2,5" SATA SSD was al een aardige tijd zonder stroom, de laatste regels van journalctl zeggen 'jun 22', maar geen jaartal helaas. Laatste keer dat ik updates had toegepast, want systeem ging telkens naar slaapstand en update alleen bij reboots, was begin september. Van 2022! :X

Het was dus niet zo gek om bij een 'apt update' dit te krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
Err http://ftp.nl.debian.org/debian sid InRelease                                          
Err http://ftp.nl.debian.org/debian testing InRelease
Err http://ftp.nl.debian.org/debian experimental InRelease
Dat moet ik dus maar eerst bijwerken en dan langzaam aan alle andere updates. :P
Dat kan toch niet? Of bedoel je ook een heel nieuw moederbord?

Het is leuk maar ook triest dat oude systemen weer terug komen door de crisis die er momenteel is. Gelukkig heb ik destijds geheugen gehaald die toen nog betaalbaar was, en krijgt de Linux-kernel nog heel veel improvements ervoor. :)

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[..]

Om eerlijk te zijn, hun idee werkt perfect voor touch/tablets/telefoons. Het is eigenlijk zonde dat Microsoft zoiets unieks het raam uit heeft gegooid. Dat vind ik overigens ook van hun hele mobiele lijn. We hebben er echt concurrentie voor nodig, al had ik dan wel gehoopt op een opensource oplossing van MS (zoals met VSCode als min.).

Google is veranderd in een monster (mijn eigen mening), zeker hoe zijn omgaan met iets als GOS.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@HollowGamer
offtopic:
werk tegenwoordig als google workspace admin, ik was erg sceptisch. nu na een jaar ben ik 'om'. Vind het een super plezierig platfom; beheer/admin, en het gebruik van chromeos is een verademing ten op zichte van Windows.. mits je de 'dev modes' activeerd, zodat je met linux sub-system kunt werken. Sommige zaken zijn zo veel beter geregeld dan in Azure/Micosoft.
maar google is en blijft een draak, we kennen allemaal 'killed by google' en daar zitten toch best mooie projecten tussen :(

recentelijk audit laten uitvoeren door white-hat-hackers; 0 aanbevelingen op de google omgeving *O*

[ Voor 22% gewijzigd door himlims_ op 21-01-2026 15:07 ]

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:02:
@HollowGamer
offtopic:
werk tegenwoordig als google workspace admin, ik was erg sceptisch. nu na een jaar ben ik 'om'. Vind het een super plezierig platfom; beheer/admin, en het gebruik van chromeos is een verademing ten op zichte van Windows.. mits je de 'dev modes' activeerd, zodat je met linux sub-system kunt werken. Sommige zaken zijn zo veel beter geregeld dan in Azure/Micosoft.
maar google is en blijft een draak, we kennen allemaal 'killed by google' en daar zitten toch best mooie projecten tussen :(

recentelijk audit laten uitvoeren door white-hat-hackers; 0 aanbevelingen op de google omgeving *O*
Ik heb dat ook gelezen over Azure van MS. Ik denk dat die omgevingen zijn aangepast aan wat developers meer nodig hebben, en daardoor niet zo beperkt voelen als Windows tegenwoordig. Datzelfde zie je ook bij Google, al is hun omgeving nog veel rommeliger en zelfs zoeken daarin werkt vaak niet.. voor een bedrijf dat met een zoekmachine is begonnen lijkt me dat wel vitaal.

ChromeOS is ook best log, en als developer ook beperkt. Installeer er maar eens hun Linux-omgeving op. Het draait op een soort VM, met een oudere Debian versie. Weet niet of ze daar nog iets aan hebben gedaan?

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:25
HollowGamer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik vind al die code namen maar verwarrend. Als je kijkt naar Fedora en dan op een mirror (voor packages beginnend met n):
/43/n
/quokka/n

Geef mij die eerste maar. :9
Op zich zijn ze gewoon op alfabet toch? Dus zo heel lastig is het nou ook weer niet om tenminste te zien wat de chronologische volgorde is. Ik zou iets als "25.10 - 43" verwarrender vinden eigenlijk.
En bij beide zou ik moeten opzoeken welke code name nou precies bij welke release hoort. :P

• Sjah
Hoorde ze vanmorgen zelfs op BNR-radio noemen dat Europa op Linux overmoet. Tijd om put-opties voor Microsoft te halen?

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:28:
Hoorde ze vanmorgen zelfs op BNR-radio noemen dat Europa op Linux overmoet. Tijd om put-opties voor Microsoft te halen?
Maar wat moeten al die bestuurders in gemeentes die met hun Microsoft / Google T-Shirts voor de camera stonden?

In een serieuze noot: gemeentes en scholen krijgen heel veel geld en PR van deze Amerikaanse bedrijven. Het is onmogelijk om hier doorheen te prikken. Zelfs studenten krijgen les op Microsoft en Adobe spul, niet met GIMP op Debian.

[ Voor 25% gewijzigd door HollowGamer op 21-01-2026 16:03 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Jory schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Op zich zijn ze gewoon op alfabet toch? Dus zo heel lastig is het nou ook weer niet om tenminste te zien wat de chronologische volgorde is. Ik zou iets als "25.10 - 43" verwarrender vinden eigenlijk.
En bij beide zou ik moeten opzoeken welke code name nou precies bij welke release hoort. :P
Wikipedia: Ubuntu version history

Dat is toch niet alfabetisch? Ik bedoelde dus iets als mirror.ubuntu.com:
/plucky/n
/lunar/n
..

Bij Debian is dat iets anders, die hebben minder releases, maar dan nog moet ik altijd even zoeken wat nu echt de laatste versie is. Ook geen idee wat LTS of een release is.

Bij Fedora is het:
/rawhide/n (in development)
/43/n
/42/n
/41/n

Edit: Je hebt gelijk lol! Ze zijn weer opnieuw begonnen bij 17.10, dat wist ik niet.. zo lang draai ik al niet meer Ubuntu.

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 21-01-2026 16:00 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sjah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:28:
ik wens ze veel succes :+

zelf ooit betrokken geweest bij grootste LTSP / Ubuntu netwerk in onderwijs; https://wiki.ubuntu.com/Education/UbuntuSchools

prachtig project, super leerzaam (devs van samba bleven weekje logeren) maar ... net zoals eerder in berlijn, is ook ons project gefaald op adoptie [..] kunt nog zo veel studie/workshops/e-learning/youtube etc. er tegenaan gooien, 90% van de gebruikers "kan niets anders dan office/windows" ...

zo heeft onze overheid ook de verplichtte ondersteuning voor open- standaarden/documenten; https://www.digitaleoverh...open-source/hulpmiddelen/
wanneer ik een ODT naar de gemeente stuur, krijg ik die 'gewoon' retour .. kunnen we niet openen (terwijl dat wettelijk wel zou moeten)

prachtig ideaal, en hoop oprecht dat het realiteit wordt, praktijk leert anders

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:10:
[...]

ik wens ze veel succes :+

zelf ooit betrokken geweest bij grootste LTSP / Ubuntu netwerk in onderwijs; https://wiki.ubuntu.com/Education/UbuntuSchools

prachtig project, super leerzaam (devs van samba bleven weekje logeren) maar ... net zoals eerder in berlijn, is ook ons project gefaald op adoptie [..] kunt nog zo veel studie/workshops/e-learning/youtube etc. er tegenaan gooien, 90% van de gebruikers "kan niets anders dan office/windows" ...

zo heeft onze overheid ook de verplichtte ondersteuning voor open- standaarden/documenten; https://www.digitaleoverh...open-source/hulpmiddelen/
wanneer ik een ODT naar de gemeente stuur, krijg ik die 'gewoon' retour .. kunnen we niet openen (terwijl dat wettelijk wel zou moeten)

prachtig ideaal, en hoop oprecht dat het realiteit wordt, praktijk leert anders
Het stomme is dan altijd als argument: 'Linux werkt niet', terwijl ik tegen zoveel meer problemen ben tegengekomen op Windows t.o.v. Linux (corruptie, updates die niet installeerde, driver issues, en de grootste: malware).

Maar onderschat ook echt niet hoe MS/Google de mensen beinvloeden. Het is zo'n beetje als een land die het WK koopt, en er dan nep-supporters neerzetten. Met geld is alles te koop, vooral in de techwereld.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Inderdaad "Linux werkt niet" maar beroepsmatig zit ik vast aan een Win 11 laptop en kan je vertellen dat ik daar regelmatig problemen mee heb die ik met Linux nog nooit gehad heb. En "ow horror" op het ogenblik moet ik mijn Win 11 laptop afsluiten vanaf de commandline dat kan toch niet, het is toch geen Linux waar je alles vanaf de commandline moet doen /s.
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.