Hoe maak ik mijn eigen Linux distro?

Pagina: 1
Acties:

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:35

Je eigen Linux-distributie

Was je ooit van plan om zelf een Linux-distributie te maken?
Dan ben je hier aan het juiste adres, want dit topic legt uit hoe je zelf een Debian-distributie maakt.

Dit topic zal de eerstkomende dagen waarschijnlijk nog onvolledig zijn, maar ik vul aan naarmate ik tijd heb.

Ik ga ervan uit dat je Debian op je systeem hebt staan, maar normaal gezien zouden deze instructies ook moeten werken op een afgeleide van Debian, bijvoorbeeld Ubuntu, Linux Mint of Zorin OS.

Stap 1: Vereiste bestanden

Je hebt volgende vijf bestanden nodig, plaats die in je home-map. Dat is de map die verschijnt als je in een terminalvenster het volgende intikt:
code:
1
echo $HOME
Bestand 1: livecd.sh
Het eerste bestand geef je de naam livecd.sh. Daar plaats je volgende tekst in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
#!/bin/bash

export WORK=~/work
export CD=~/cdtree
export FORMAT=squashfs
export FS_DIR=live

if [ -d work ]
then
        sudo rm -r work cdtree
fi

mkdir -p ${CD}/{${FS_DIR},boot/grub} ${WORK}/rootfs

sudo apt update
sudo apt install -y grub2 xorriso squashfs-tools mtools
sudo apt install -y debootstrap

sudo debootstrap stable ${WORK}/rootfs
sudo cp sources.list ${WORK}/rootfs/etc/apt
sudo cp livecdchroot.sh ${WORK}/rootfs
sudo cp packages.txt ${WORK}/rootfs
for i in /etc/resolv.conf /etc/hosts /etc/hostname; do sudo cp -pv $i ${WORK}/rootfs/etc/; done

CONFIG='.bashrc .config'

cd ~ && for i in $CONFIG
do
    sudo cp -rpv --parents $i ${WORK}/rootfs/etc/skel
done
cd

sudo mount --bind /dev/ ${WORK}/rootfs/dev
sudo mount -t devpts devpts ${WORK}/rootfs/dev/pts
sudo mount -t proc proc ${WORK}/rootfs/proc
sudo mount -t sysfs sysfs ${WORK}/rootfs/sys
sudo chroot ${WORK}/rootfs /bin/bash -c "./livecdchroot.sh"

sudo rm ${WORK}/rootfs/packages.txt
sudo rm ${WORK}/rootfs/livecdchroot.sh

export kversion=`cd ${WORK}/rootfs/boot && ls -1 vmlinuz-* | tail -1 | sed 's@vmlinuz-@@'`
sudo cp -vp ${WORK}/rootfs/boot/vmlinuz-${kversion} ${CD}/${FS_DIR}/vmlinuz
sudo cp -vp ${WORK}/rootfs/boot/initrd.img-${kversion} ${CD}/${FS_DIR}/initrd.img

sudo umount ${WORK}/rootfs/proc
sudo umount ${WORK}/rootfs/sys
sudo umount ${WORK}/rootfs/dev/pts
sudo umount ${WORK}/rootfs/dev

sudo mksquashfs ${WORK}/rootfs ${CD}/${FS_DIR}/filesystem.${FORMAT} -noappend -comp xz
echo -n $(sudo du -s --block-size=1 ${WORK}/rootfs | tail -1 | awk '{print $1}') | sudo tee ${CD}/${FS_DIR}/filesystem.size
find ${CD} -type f -print0 | xargs -0 md5sum | sed "s@${CD}@.@" | grep -v md5sum.txt | sudo tee -a ${CD}/md5sum.txt

sudo cp grub.cfg ${CD}/boot/grub/grub.cfg
sudo grub-mkrescue -iso-level 3 -o ~/debian.iso ${CD}
Bestand 2: livecdchroot.sh
Het tweede bestand geef je de naam livecdchroot.sh. Je plaatst er volgende tekst in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#!/bin/bash

LANG=

apt update
apt install -y linux-image-amd64 live-boot live-config user-setup systemd-sysv
cat packages.txt | xargs apt install -y
apt autoremove --purge -y

export kversion=`cd /boot && ls -1 vmlinuz-* | tail -1 | sed 's@vmlinuz-@@'`
depmod -a $kversion
update-initramfs -u -k $kversion

echo
echo "Druk op een toets om door te gaan"
read -n 1

apt clean

rm /etc/resolv.conf
rm /etc/hostname
Bestand 3: sources.list
Het derde bestand geef je de naam sources.list met daarin volgende tekst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# See https://wiki.debian.org/SourcesList for more information.
deb http://deb.debian.org/debian stable main contrib non-free non-free-firmware
deb-src http://deb.debian.org/debian stable main contrib non-free non-free-firmware

deb http://deb.debian.org/debian stable-updates main contrib non-free non-free-firmware
deb-src http://deb.debian.org/debian stable-updates main contrib non-free non-free-firmware

deb http://security.debian.org/debian-security/ stable-security main contrib non-free non-free-firmware
deb-src http://security.debian.org/debian-security/ stable-security main contrib non-free non-free-firmware

# Backports allow you to install newer versions of software made available for this release
deb http://deb.debian.org/debian stable-backports main contrib non-free non-free-firmware
deb-src http://deb.debian.org/debian stable-backports main contrib non-free non-free-firmware
Bestand 4: grub.cfg
Het vierde bestand noem je grub.cfg. Je plaatst er volgende tekst in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
set default="0"
set timeout=30

menuentry "Probeer of installeer Debian" {
linux /live/vmlinuz boot=live locales=nl_NL.UTF-8 quiet splash
initrd /live/initrd.img
}

menuentry "Debian (met persistence)" {
linux /live/vmlinuz boot=live locales=nl_NL.UTF-8 persistence quiet splash
initrd /live/initrd.img
}
Bestand 5: packages.txt
Dit laatste bestand geef je de naam packages.txt.
Hierin komen de .deb-pakketten die je op je distro wenst, 1 pakket per lijn. Welke pakketten dat zijn, is aan jou. Ik raad aan om minstens de volgende pakketten op te nemen:
code:
1
2
3
rsync
squashfs-tools
upower
Zonder deze gaat je distro waarschijnlijk niet naar behoren werken. Uiteraad ga je meer pakketten nodig hebben. Als je een grafische omgeving wenst, ga je ook een desktopomgeving (gnome, kde, cinnamon, xfce4, ...) of window-manager toevoegen, X11 of wayland, een icon-theme, een browser, en ga zo maar door. Welke pakketten in jouw geval precies noodzakelijk zijn, is een beetje gissen en missen. Zo kwam ik erachter dat ik op mijn systeem het pakket firmware-amd-graphics moest toevoegen, omdat de schermresolutie op mijn AMD-systeem anders te laag was. Als je erg twijfelt wat er nodig is, probeer dan eens het volgende:
code:
1
2
3
4
rsync
squahsfs-tools
upower
gnome
Dat laatste pakket installeert de gnome-desktopomgeving, met een heleboel reeds meegeleverde pakketten, waardoor je met deze 4 reeds een werkende live-omgeving zou moeten krijgen. Het kan zelfs zijn dat gnome alleen ook voldoende is, op voorwaarde dat de andere 3 pakketten in de reeds meegeleverde pakketten zitten. (nog te testen)

Wens je je distro te kunnen installeren, voeg dan ook volgende pakketten toe:
code:
1
2
calamares
calamares-settings-debian
Als je deze toevoegt, is er een extra stap noodzakelijk (zie verder) anders crasht de installer.

Als je een probleem tegenkomt, kan om het even wat zijn, geef dan zeker mee welke pakketten je hebt staan in packages.txt, zo kan er nagegaan worden wat je eventueel mist.

Stap 2: Voorbereiding

Check vooraleer je begint of je thuismap geen mappen bevat met de naam 'work' of 'cdtree'.
Die zullen immers verwijderd worden bij het bouwen van de distro. Heb je deze mappen reeds staan omdat je al een distro op basis van deze instructies bouwde, dan hoef je die check uiteraard niet meer te doen.

Open een terminalvenster en zorg er voor dat je de eigenaar bent van livecd.sh en livecdchroot.sh:
code:
1
cd
(zorgt ervoor dat je in je home-map staat)
code:
1
sudo chown $USER:$USER livecd.sh livecdchroot.sh
Maak de bestanden livecd.sh en livecdchroot.sh uitvoerbaar:
code:
1
sudo chmod 700 livecd.sh livecdchroot.sh
Als je een andere localisatie wenst dan Nederlands, vervang dan in het bestand 'grub.cfg' tweemaal de tekst
code:
1
locales=nl_NL.UTF-8
door de gewenste localisatie, bijvoorbeeld
code:
1
locales=en_US.UTF-8

Stap 3: Het maken van de distro zelf

Open een terminal en voer het volgende commando in:
code:
1
./livecd.sh
Dit start het bouwen van de distro.
Er zal heel wat tekst over je terminalvenster scrollen, dit is normaal. Als je een waarschuwing krijgt, maar het bouwen gaat verder is er niets aan de hand. Na enige tijd zal je toetsenbordindeling gevraagd worden, kies de gewenste indeling.

Nog even later zal het bouwen van de distro pauzeren. Er komt volgende tekst:
code:
1
Druk op een toets om door te gaan
Normaal mag je onmiddellijk door gaan, maar niet als je de installer in je lijst met packages hebt staan. In dat geval open je een ander terminalvenster (het reeds openstaande venster NIET afsluiten) en typ je het volgende:
code:
1
sudo nano $HOME/work/rootfs/etc/calamares/modules/packages.conf
In dat bestand verwijder je de 4 regels met het woord 'config' in en voeg je onderaan één regel toe, zodat er het volgende staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
backend: apt

operations:
  - remove:
      - 'live-boot'
      - 'live-boot-doc'
      - 'live-tools'
      - 'live-task-localisation'
      - 'live-task-recommended'
      - 'calamares-settings-debian'
      - 'calamares'
Dat bestand sla je op (CTRL +X, J en ENTER)
Dan typ je
code:
1
exit
waardoor het terminalvenster wordt afgesloten.
Je keert terug naar het andere terminalvenster (waarin je aan het bouwen bent), en drukt daarin op een toets.

Het bouwen gaat verder, en afhankelijk van de snelheid van je computer, is je distro over enkele ogenblikken klaar (als de terminal output stopt en de prompt terug verschijnt).
Ik voeg straks nog meer info toe, o.a. over hoe je de distro op je USB-stick zet.

[ Voor 37% gewijzigd door LievenD op 21-07-2026 14:55 ]

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Als ik eerlijk ben is dit even veel "eigen distro" als een willekeurige debian installatie met een op maat gemaakte verzameling software...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Eén van de redenen dat Linux op de desktop/laptop nog niet groter is dan Windows is het veel te grote aantal distro's, op DistroWatch tel ik er 495!
Beginners zien door de bomen het bos niet meer. Dus liever niet nog meer distro's.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Prisma16 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:37:
Eén van de redenen dat Linux op de desktop/laptop nog niet groter is dan Windows is het veel te grote aantal distro's, op DistroWatch tel ik er 495!
Beginners zien door de bomen het bos niet meer. Dus liever niet nog meer distro's.
De opzet van Linux en de distributies is dan ook meer: je hebt de vrijheid, je kunt bepaalde dingen doen (en laten) naar believen. Het vult daarmee vooral specifieke niches. Je kunt aan de andere kant (mede daardoor) afvragen of en in hoeverre Linux bedoeld is voor beginners.

Natuurlijk kun je ook beginners distributies hebben, maar die zijn er ook al in overvloed. Bij Linux is altijd wel de eerste stap om jezelf goed in te lezen voordat je begint. Niet dat je halverwege er achter komt dat je bepaalde zaken niet snapt qua werking of dat het toch niet is wat je ervan verwachtte.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik neem aan dat dit vooral bedoeld is om ervaring op te doen en te gaan snappen hoe alles onder de motorkap werkt. Is https://www.linuxfromscratch.org/ dan niet een veel handiger ingang? (de site lijkt een beetje onbetrouwbaar, maar ook op archive.org is 'ie terug te vinden)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:02

m-vw

Dus?

Vijfde bestand?

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:17
Packages.txt waarin je alle pakketten neerzet die je wil gebruiken. Maar is die vergeten denk ik :+

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• kwibox
  • Nu online
Of installeer eens arch linux handmatig, geeft je ook veel controle en inzicht over wat je aan het bouwen bent

• LievenD
kwibox schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:31:
Als ik eerlijk ben is dit even veel "eigen distro" als een willekeurige debian installatie met een op maat gemaakte verzameling software...
Klopt, meer dan dat is het ook niet.
anboni schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:26:
Ik neem aan dat dit vooral bedoeld is om ervaring op te doen en te gaan snappen hoe alles onder de motorkap werkt. Is https://www.linuxfromscratch.org/ dan niet een veel handiger ingang? (de site lijkt een beetje onbetrouwbaar, maar ook op archive.org is 'ie terug te vinden)
Dat is het zeker, maar kost ook wat meer tijd en moeite. Met deze instructies kan je op een halfuur een distro bouwen. Linux from scratch lijkt mij niet iets om snel tussendoor te doen.
Je hebt waarschijnlijk dit gemist?
Dit topic zal de eerstkomende dagen waarschijnlijk nog onvolledig zijn, maar ik vul aan naarmate ik tijd heb.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:02

m-vw

Dus?

LievenD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:03:

[...]

Je hebt waarschijnlijk dit gemist?

[...]
Nee, ik verwachtte gewoon dat de opsomming compleet zou zijn.
Voor de rest geen idee wat je nog zou gaan typen.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
kwibox schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:31:
Ik kan genoeg use-cases verzinnen waar ik precies dat wil: Debian basis, alleen de door mij gewenste packages en daarmee een small footprint voor embedded of containers. Als je dat niet interessant vind .... zijn er genoeg andere topics op tweakers te vinden waar wel wat voor je bij zit.

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-07 21:36

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Leuk topic! Ga ik eens mee aan de slag van het weekend.

[ Voor 42% gewijzigd door haagsepracht op 21-07-2026 21:36 ]

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

L0g0ff

omg

@LievenD ben je bekend met bluebuild?

https://blue-build.org/

https://workshop.blue-build.org/

Zelf maak ik daar ook dankbaar gebruik van. Zie: https://github.com/l0g0ff/kompassos

Leuke is dat er heel veel bluebuild smaken zijn. Dus je kunt leren van elkaar en met 1 commando een rebase doen naar een andere immutable image.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• kwibox
  • Nu online
synoniem schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:47:
[...]

Ik kan genoeg use-cases verzinnen waar ik precies dat wil: Debian basis, alleen de door mij gewenste packages en daarmee een small footprint voor embedded of containers. Als je dat niet interessant vind .... zijn er genoeg andere topics op tweakers te vinden waar wel wat voor je bij zit
Wat spelen we weer direct op de man ;)

Ik beweer alleen dat dit geen "eigen distro maken" is, ik geef verder geen kritiek :+

het is wel belangrijk dat we scherp blijven op wat is een distro nu precies. Vanuit een debian installatie een debian based livecd/live usb maken met een custom made scriptje en een op maat samengesteld software pakket is en blijft een debian distro.

Je blijft gebonden aan de debian-versie van packages, met door debian devs bijgevoegde patches, defaults en andere aanpassingen (die imo best irritant kunnen zijn). Je kan je installatie vast wel lekker compact krijgen door alleen door jou gewenste packages mee te nemen, maar ook daarbij zit je toch aardig vast aan de chain-of-dependencies die de debian devs hebben bedacht. Dus zo compact, minimaal en efficient als een purpose build tiny linux distro (zoals bv Alphine Linux) ga je het never nooit krijgen op deze manier.

Denk dat je dit meer kan vergelijken met windows unatteded / NTlite; een alles in een custom windows installer iso maken met al je programma's, drivers en voorkeuren er al in. Handig als je snel je systeem wilt herinstalleren of veel apparaten van dezelfde software wilt voorzien.

[ Voor 19% gewijzigd door kwibox op 21-07-2026 21:10 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is idd niet echt een heel eigen distro maken, maar meer je eigen selectie aan packages voor een Debian installatie. Iets wat je ook kan krijgen door een preseed toe te voegen aan je installatie media.

Met een eigen distro denk ik aan echt zelf packages en configuratie samenstellen. Vroeger had je veel verschillende Ubuntu spin-offs, wat niet veel meer was dan Ubuntu met een ander standaard thema en mogelijk andere configuratie en selectie aan software. Maar uiteindelijk was het nog steeds Ubuntu, want er zat geen andere repository achter.
Deze guide heeft zelfs dat niet, het is puur Debian in alle opzichten.

Commandline FTW

• L0g0ff
  • Nu online

L0g0ff

omg

ja ik denk misschien dat de titel wat ongelukkig gekozen is. Maar ik vind het wel een toffe howto.

Wanneer praat je over een distro? Wanneer is het een image? Zijn flatpak, brew, nix en snap ook geen distro op zichzelf?

Ik denk dat je praat over een distro spreekt wanneer je zelf verantwoordelijk bent voor de distributie van alle pakketten en de gehele repo's en zorgt dat alles netjes op elkaar aansluit. Fedora is wel een distro. Universalblue zijn images. En ik denk dat je in dit geval ook spreekt over een image en niet over een distro.

Neemt niet weg dat je met deze howto eenvoudig een embedded systeempje kan bouwen. Ram er powerdns bij en je hebt een dns server. Zet de LAMP op en je hebt een klein webservertje. Voor fysieke systenen top. Voor menig andere use cases zou ik het eerder in een docker/podman container stoppen.

Afijn. Ik heb net via toolbx een iso gebouwd. Ik had wel wat fouten maar ik ga via VMM eens kijken of het werkt :)

• L0g0ff
  • Nu online

L0g0ff

omg

@LievenD heb je hem trouwens zelf getest? Want ik mis een user. De standaard user:live lijkt niet te werken.

/edit: Correctie. Ik had calamares toegevoegd maar jouw extra tussenstap niet uitgevoerd...

[ Voor 29% gewijzigd door L0g0ff op 21-07-2026 22:34 ]

• LievenD
L0g0ff schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:31:
@LievenD heb je hem trouwens zelf getest? Want ik mis een user. De standaard user:live lijkt niet te werken.

/edit: Correctie. Ik had calamares toegevoegd maar jouw extra tussenstap niet uitgevoerd...
Ja hoor, verschillende malen zelfs. Ik test het nog eens voor alle zekerheid.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
L0g0ff schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:34:
@LievenD ben je bekend met bluebuild?

https://blue-build.org/

https://workshop.blue-build.org/

Zelf maak ik daar ook dankbaar gebruik van. Zie: https://github.com/l0g0ff/kompassos

Leuke is dat er heel veel bluebuild smaken zijn. Dus je kunt leren van elkaar en met 1 commando een rebase doen naar een andere immutable image.
Weet je wat ik zo eng vind, ben er vandaag mee bezig geweest en dan andere die er ook enthousiast over zijn tegenkomen lol. :)

Ik heb verschillende distros geprobeerd. Arch Linux/CachyOS is erg leuk, maar niet in de praktijk. Het opnieuw installeren is vervelend, en heb ook gemerkt dat het veel minder bleeding edge is t.o.v. vroeger (veel langzamer package updates).

Op mijn NAS blijf ik voorlopig bij Secureblue, daar doe je namelijk vrijwel containers draaien en ik vind hun image erg clean. Maar op de desktop wil je nog weleens veranderen, hardware support nodig en settings toevoegen. Zie er interessante dingen tussen staan in jouw repo, die ik dus van je ga overnemen. :)

Ik vind bootc tot nu toe de beste keuze. De andere hebben een a/b partitie nodig, en zijn ook veel langzamer. Mkosi is leuk, maar niet te doen in de praktijk. Het concept van sys-ext lijkt me ook interessant, dat is zeg maar snaps voor CLI apps.

Bazzite en Aurora zijn zo bloated, die waren voor mij niet bruikbaar. Denk dat daarom ook een gedeelte van de developers is vertrokken bij hun?

Verder is dit topic niet juist in titel. Je bouwt niet je eigen distro, maar eigen setup. Met Windows kan dit ook bijvoorbeeld. Toch maak je geen eigen Windows versie. ;)

Laat je daardoor niet ontmoedigen, we zijn niet op Reddit waar je wordt afgemaakt. Een eigen distro maken is niet te doen, ook als je geen leven hebt. :)

[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 21-07-2026 22:56 ]

• L0g0ff
  • Nu online

L0g0ff

omg

LievenD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:43:
[...]

Ja hoor, verschillende malen zelfs. Ik test het nog eens voor alle zekerheid.
2e run zegt krak
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
199252664327eabdf33fcf54ae508d20e3fd6085b1d  ./live/vmlinuz
5c2aa4bfeb4384bba3dbe1523c13a779  ./live/initrd.img
84fa3073f01087a5e9644e648c7370c7  ./live/filesystem.squashfs
1f69b0de503d94861cd6e03613e1de9d  ./live/filesystem.size
xorriso 1.5.6 : RockRidge filesystem manipulator, libburnia project.

Drive current: -outdev 'stdio:/home/thomas/debian.iso'
Media current: stdio file, overwriteable
Media status : is blank
Media summary: 0 sessions, 0 data blocks, 0 data,  224g free
Added to ISO image: directory '/'='/tmp/grub.o4GkOP'
xorriso : UPDATE :     338 files added in 1 seconds
Added to ISO image: directory '/'='/home/thomas/cdtree'
xorriso : UPDATE :     347 files added in 1 seconds
xorriso : NOTE : Copying to System Area: 512 bytes from file '/usr/lib/grub/i386-pc/boot_hybrid.img'
libisofs: NOTE : Automatically adjusted MBR geometry to 1205/255/63
xorriso : UPDATE : Thank you for being patient. Working since 0 seconds.
libburn : SORRY : Failed to open device (a pseudo-drive) : Permission denied
libburn : FATAL : Burn run failed
xorriso : FATAL : -abort_on 'FAILURE' encountered 'FATAL' during image writing
xorriso : NOTE : libburn has now been urged to cancel its operation
xorriso : UPDATE : Thank you for being patient. Working since 1 seconds.
xorriso : UPDATE : Thank you for being patient. Working since 2 seconds.
xorriso : UPDATE : Thank you for being patient. Working since 3 seconds.
xorriso : UPDATE : Thank you for being patient. Working since 4 seconds.
libisofs: MISHAP : Image write cancelled
xorriso : FAILURE : libburn indicates failure with writing.
xorriso : NOTE : -return_with SORRY 32 triggered by problem severity FATAL
grub-mkrescue: error: `xorriso` invocation failed
.
Ik denk dat het komt dat die de ISO niet mag overschrijven. Kijk dat later wel even na. Bedtijd hier ;)

[ Voor 3% gewijzigd door L0g0ff op 21-07-2026 22:57 ]

• L0g0ff
  • Nu online

L0g0ff

omg

HollowGamer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:53:
[...]

Bazzite en Aurora zijn zo bloated, die waren voor mij niet bruikbaar. Denk dat daarom ook een gedeelte van de developers is vertrokken bij hun?
Ik snap wel wat je zegt. En het probleem met layers is dat een pakket verwijderen uit de image de image zelf niet kleiner wordt ;) Maar dan pak je toch gewoon kinoite als basis en dan stapel je daar je eigen pakketten in? Daar wil ik uiteindelijk zelf ook naar toe. Maar Aurora neemt zoveel werk uit handen dat ik het nu wel even prima vind.

Er moet naast spelen met linux ook tijd om te werken met linux over blijven ;)

• LievenD
L0g0ff schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:56:
[...]

2e run zegt krak

Ik denk dat het komt dat die de ISO niet mag overschrijven. Kijk dat later wel even na. Bedtijd hier ;)
Bij mij gaat het wel goed, ik krijg onderstaand resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Drive current: -outdev 'stdio:/home/myusername/debian.iso'
Media summary: 0 sessions, 0 data blocks, 0 data,  464g free
Added to ISO image: directory '/'='/tmp/grub.P55tuY'
xorriso : UPDATE :     674 files added in 1 seconds
Added to ISO image: directory '/'='/home/myusername/cdtree'
xorriso : UPDATE :     683 files added in 1 seconds
xorriso : NOTE : Copying to System Area: 512 bytes from file '/usr/lib/grub/i386-pc/boot_hybrid.img'
xorriso : UPDATE :  22.99% done
ISO image produced: 396788 sectors
Written to medium : 396788 sectors at LBA 0
Writing to 'stdio:/home/myusername/debian.iso' completed successfully.
Dus vanaf lijn 16 (en zeker lijn 18) komt jouw output niet meer overeen met die van mij.

• L0g0ff
  • Nu online

L0g0ff

omg

LievenD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:35:
[...]

Bij mij gaat het wel goed, ik krijg onderstaand resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Drive current: -outdev 'stdio:/home/myusername/debian.iso'
Media summary: 0 sessions, 0 data blocks, 0 data,  464g free
Added to ISO image: directory '/'='/tmp/grub.P55tuY'
xorriso : UPDATE :     674 files added in 1 seconds
Added to ISO image: directory '/'='/home/myusername/cdtree'
xorriso : UPDATE :     683 files added in 1 seconds
xorriso : UPDATE :  22.99% done
ISO image produced: 396788 sectors
Written to medium : 396788 sectors at LBA 0
Writing to 'stdio:/home/myusername/debian.iso' completed successfully.
Dus vanaf lijn 16 (en zeker lijn 18) komt jouw output niet meer overeen met die van mij.
Ja mogelijjk dat het issue de toolbox is die ik gebruik. Maar het verwijderen van de iso voordat je opnieuw bouwt werkt.

En als je dit aan je livecdchroot.sh toevoegd dan werkt de live iso wel (bij mij):
code:
1
2
3
4
echo "root:live" | chpasswd
id user &>/dev/null || useradd -m -s /bin/bash user
echo "user:live" | chpasswd
adduser user sudo
Calamares Installatie loopt nu :)

Pagina: 1