Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.869 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:38
Hero of Time schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:03:
Debian is bezig om libstdc++6 om te zetten naar gcc5. Dit komt nu allemaal in Unstable/Sid, waardoor je met een praktisch onwerkbare repo zit. Gisteren heb ik m'n werklaptop met wat moeite weten te installeren (de Testing installer doet 't niet meer met LUKS, je krijgt geen apart volume), maar iets simpels als LibreOffice is niet te installeren bijvoorbeeld omdat er nogal wat stuk gaat bij libstdc++6. Hopelijk is 't snel afgerond, het wordt nogal vervelend om bij elke package die ik wil installeren in twijfel te zitten of er geen broken packages uit komt en dus maar moet laten zitten.
Hmm heb een paar sid vm's .. opzich niet heel belangrijk .. maar toch maar even niet updaten dan.
Werklaptop is nog fijn stable .. tot over een tijdje .. dan zal het wel een mengeling cq helemaal over op testing worden .. maar laat ze eerst nog maar even sleutelen.

Hmm build log ziet er niet best uit ... sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:03:
Debian is bezig om libstdc++6 om te zetten naar gcc5. Dit komt nu allemaal in Unstable/Sid, waardoor je met een praktisch onwerkbare repo zit. Gisteren heb ik m'n werklaptop met wat moeite weten te installeren (de Testing installer doet 't niet meer met LUKS, je krijgt geen apart volume), maar iets simpels als LibreOffice is niet te installeren bijvoorbeeld omdat er nogal wat stuk gaat bij libstdc++6. Hopelijk is 't snel afgerond, het wordt nogal vervelend om bij elke package die ik wil installeren in twijfel te zitten of er geen broken packages uit komt en dus maar moet laten zitten.
Hehe, blij dat ik testing draai ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:05

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Tnx voor de reminder, de komende dagen dan maar even goed opletten bij het updaten.

* CAPSLOCK2000 gaat direct maar eens naar z'n updates kijken. Worstelen met apt & dpkg is toch een beetje een sport.

[ Voor 43% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 04-08-2015 21:37 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie ook https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=794203 en https://bugs.debian.org/c...stdc%2B%2B6;dist=unstable waar eigenlijk opvallend weinig bugs in gemeld staan over breakage van verschillende packages. LibreOffice is niet te installeren vanwege libboost-date-time-1.55.0, die staat in de break list van libstdc++6. Zodra libboost is bijgewerkt, is het geen probleem meer.

Ik wacht ook nog op een hoop KDE apps die naar 5.3 moeten, kmail bijvoorbeeld is nog steeds van KDE4 (maar heeft ook libstdc++6 issues met multi-level dependencies).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zie het, lekkere chaos. Voorlopig gebruik ik maar even safe-upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ik hou m'n avontuurtjes wel bij een unstable kernel en xen ... is tenminste makkelijk te reverten :p
Nu eerst maar een windows bak imagen .. upgrade proces naar windows 10 vertrouw ik nog minder.

[ Voor 32% gewijzigd door gekkie op 04-08-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:15:
Ik hou m'n avontuurtjes wel bij een unstable kernel en xen ... is tenminste makkelijk te reverten :p
Weet je dat zeker? De kernel gaat straks ook op de nieuwe libstdc++ dependen omdat die ook met GCC5 zal worden gecompileerd. Makkelijk reverten misschien, maar veilig bij blijven, echt niet. Pak dan kernel 4.1 uit Experimental. Gcc en cpp meta-packages zitten al op versie 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:18:
[...]
Weet je dat zeker? De kernel gaat straks ook op de nieuwe libstdc++ dependen omdat die ook met GCC5 zal worden gecompileerd. Makkelijk reverten misschien, maar veilig bij blijven, echt niet. Pak dan kernel 4.1 uit Experimental. Gcc en cpp meta-packages zitten al op versie 5.
Bak m'n eigen kernels, dus zolang m'n base systeem nog gewoon op de oude GCC zit zal daar mee gecompileerd worden. En aangezien ze het vrij lang compatibel houden met ondertussen al stokoude compilers komt dat wel goed :-).

Zit nu op 4.2-rc5 .. meeste crashes lijken er nu wel uit (veel netwerk gerelateerd dit maal).

Grmbll secure boot ... fake raid meuk .. jolly ... so much for clonezilla .. vrees dat het wat anders zoeken wordt om een image te draaien. intel storage matrix meuk raid 0 van 2 ssds in een laptop ..
die asus ... die die die grmbl wie verzint het .. naja niet mijn data zullen we maar denken.

Goed 3 versies van clonezilla verder .. en de allerlaatste ubuntu based kan dmraid meuk aan ..

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 05-08-2015 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Plasma 5 druppelt ook langzaam Testing binnen, en dat gaat ook nog niet geheel vlekkeloos. Bij mij werkt het, maar wat van mijn favoriete tierelantijntjes zijn nog niet doorgekomen (enkele widgets), skype werkt niet meer, plus ik heb ineens foutmeldingen over een niet correct ingestelde locale :?.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
plasma 5 gaf bij mij iets te veel problemen, en ik denk vanwege de upgrade naar gcc5 dat ik undefined symbols kreeg wanneer ik aptitude startte. Aangezien ik m'n systeempje toch wel moet kunnen gebruiken voor m'n werk heb ik uiteindelijk maar alles gedowngrade naar stable. Het duurde even (alle tex pakketten..pff), maar in ieder geval is het bruikbaar nu :-)

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik draai Arch op m'n laptop en de huidige versie van Plasma (5.3.2) crasht bij mij ook erg vaak. Ik weet niet wat ze veranderd hebben, maar de versie die ik hiervoor draaide (5.3.1 gok ik) was veel stabieler.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 05-08-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sallin schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:42:
Plasma 5 druppelt ook langzaam Testing binnen, en dat gaat ook nog niet geheel vlekkeloos. Bij mij werkt het, maar wat van mijn favoriete tierelantijntjes zijn nog niet doorgekomen (enkele widgets), skype werkt niet meer, plus ik heb ineens foutmeldingen over een niet correct ingestelde locale :?.
Klopt, dat komt door KDE5. Als je alleen en_US.UTF-8 op je systeem hebt maar je hebt onder System Settings (van KDE) je regio/land aangepast naar een ander land, zoals Nederland, dan worden alle LC_ variabelen aangepast naar die taal. Had ik ook last van, best knullig. Meerdere mensen vinden het vervelend, want de klok wordt met US instelling op 12 uur gezet met AM/PM notatie, terwijl ze liever een 24-uurs klok hebben.
FRidh schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:26:
plasma 5 gaf bij mij iets te veel problemen, en ik denk vanwege de upgrade naar gcc5 dat ik undefined symbols kreeg wanneer ik aptitude startte. Aangezien ik m'n systeempje toch wel moet kunnen gebruiken voor m'n werk heb ik uiteindelijk maar alles gedowngrade naar stable. Het duurde even (alle tex pakketten..pff), maar in ieder geval is het bruikbaar nu :-)
Dat heeft niets met KDE5 te maken, maar met de update van libcwidget3. Die heeft een rebuild gekregen met gcc 5.2. Je kan de nog werkende versie uit Testing halen, de Debian FTP Archive of uit je lokale cache (/var/cache/apt/archives). Ik had er vandaag ook last van en zoeken op de foutmelding gaf een bug report of mailing list als eerste hit, met de oplossing erbij.

[ Voor 33% gewijzigd door Hero of Time op 05-08-2015 21:20 . Reden: Te snel op verzenden gedrukt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
http://linux.slashdot.org...2Fslashdot+%28Slashdot%29 ... eind van de maand wellicht weer kansen als die sprints wat opgeleverd hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Compizfox schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:18:
Ik draai Arch op m'n laptop en de huidige versie van Plasma (5.3.2) crasht bij mij ook erg vaak. Ik weet niet wat ze veranderd hebben, maar de versie die ik hiervoor draaide (5.3.1 gok ik) was veel stabieler.
toevallig Intel driver?
http://www.phoronix.com/s...tel-Plasma-5-Driver-Crash

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En toen was aptitude onwerkbaar in TUI mode. Er is een nieuwe upstream release, 0.7-1, die gebruik maakt van libxapian22v5 voor de gcc 5.2 move. Maar het heeft ernstige problemen, het lijkt om de haverklap te crashen, je krijgt je prompt terug maar op zo'n manier dat lijkt alsof er nog iets draait. Via ctrl+z en dan 'fg' krijg je 't scherm wel weer terug, maar reageert nergens op. Ctrl+c is dan het enige wat je kan. Ik hoop dat de hele transitie snel klaar is. Unstable is nu wel heel erg unstable. Zo heb ik 'm nog nooit gezien sinds ik 't draai.

On another note, kernel 4.1.4 is in unstable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
En m'n favo lkml mailing list archive doet het weer (gewoon een zo saai mogelijke basic html lijst maar wel met datum en tijd) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er klaar met de Fedora's en de Ubuntu's als desktop en als server OS. Beide distro's en de derivaten ervan bevatten teveel bugs naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ach bevatten ze niet allemaal bugs ?
(zeker als je van de default settings af gaat of wat meer obscure packages gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:35:
Ach bevatten ze niet allemaal bugs ?
(zeker als je van de default settings af gaat of wat meer obscure packages gebruikt)
Nee, over het algemeen heb ik goede ervaringen met Debian, CentOS en RHEL. Al staat CentOS wel als minst preferabel omdat zij te lang wachten met patchen van zaken. En ook veelal (te) oude packages hebben t.o.v een RHEL of Debian.

Voor mijn servers thuis gebruik ik tegenwoordig weer FreeBSD (geen linux uiteraard). Maar voor desktop ben ik over gegaan op MacOS. Ook niet bugvrij maar niet hinderlijk i.t.t. Ubuntu of Fedora waar je maar moet afwachten wat er gebeurd als je update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CentOS levert z'n fixes iets later dan Red Hat, maar zijn over 't algemeen ook wel redelijk snel. Kritieke issues zoals SSL en SSH problemen worden eigenlijk direct uitgerold naar de FTP zodra de fix er is. De fix voor Bash vorig jaar was ook binnen een dag na de 'oplossing' beschikbaar. Er is eigenlijk geen verschil meer tussen Red Hat en CentOS sinds het officieel bij RH hoort. Veel devs deden al werk voor CentOS, nu krijgen ze er zelfs voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hier op vakantie (hongarije), man o man, wat is linux ingeburgerd hier;
- restaurant, linux bestel systeem
- tattoo shop, linux desktop
- internet cafe, linux desktops
- school, linux desktops

zal ongetwijfeld iets te doen hebben met prijs van windows, of misschien met de grote open-source club die in budapest zit. maar vond het wel opmerkelijk om te zien.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hero of Time schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:06:
CentOS levert z'n fixes iets later dan Red Hat, maar zijn over 't algemeen ook wel redelijk snel. ...
Hoe heeft CentOS het bij de recente spoedupdates gedaan vergeleken met de andere RHEL-volgers Oracle Linux en Scientific Linux? Een tijd geleden had ik eens een steekproefje gedaan en toen was Oracle toch net iets sneller.
himlims_ schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:24:
hier op vakantie ...
...
- school, linux desktops
...
Een NOS-educatief onderdeel van de vakantie, het bekijken van een school, of was er een andere reden een school te bezoeken (of tatooshop)?

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Twwe posts samengevoegd.

[ Voor 94% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

begintmeta schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:37:
[...]

en NOS-educatief onderdeel van de vakantie, het bekijken van een school, of was er een andere reden een school te bezoeken (of tatooshop)?
Neej, chickie welke als docente werkzaam Is. Zelf school niet in geweest, doe ik op me werk al zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
himlims_ schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:53:
[...]

Neej, chickie welke als docente werkzaam Is. Zelf school niet in geweest, doe ik op me werk al zat ;)
Ha, ik dacht dat je van je werk ook je hobby had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:37:
[...]

Hoe heeft CentOS het bij de recente spoedupdates gedaan vergeleken met de andere RHEL-volgers Oracle Linux en Scientific Linux? Een tijd geleden had ik eens een steekproefje gedaan en toen was Oracle toch net iets sneller.
Dat OEL sneller was, kan ermee te maken hebben dat ze minder mirrors hebben en een eigen team van ontwikkelaars. Maar het meeste pakken ze nog steeds bij RH vandaan. Het zou mij zelfs niet verbazen als ze alleen maar aan repackaging deden, ipv echte development voor het overgrote deel van de software.
CentOS kan misschien een dag schelen, maar zoals gezegd, bij echt dingende issues worden ze tegelijk bijgewerkt.

Vandaag op m'n PC nog wat updates toegepast die wel konden zonder de boel naar GCC 5.2 te smijten. Zag hierbij ook dat LibreOffice nu compatible is met 5.2 (dankzij nieuwe dependency van libboost-date-time1.58.0) en 5.0.1RC1 in Unstable staat. Straks dus maar bijwerken, kijken wat ik nog meer bij kan doen. De teller is iig 100 packages lager dan vrijdag, 't staat nu op 3002, waarbij het uiteraard geteld wordt voor elke architectuur, van AMD64 en i386 zijn er al een paar meer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-10 15:40

Auredium

Informaticus Chaoticus

Heeft iemand hier al gehoord van Mycroft?
https://www.kickstarter.c...tificial-intelligence-for

Klinkt awesome, soort van Siri maar dan gewoon open source en voor je huis plus modulair. Klinkt gewoon awesome om Mycroft (vanaf zomer volgend jaar) ergens op een servertje te draaien, wlelicht een nieuwe raspberri pi? en dan vervolgens gewoon via je open source bakken je huis kunnen bedienen e.d.

Het werd tijd dat Linux een goed project hiervoor krijg. Ik ga iig het verder in de gaten houden. :)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Auredium schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:44:

Klinkt awesome, soort van Siri maar dan gewoon open source en voor je huis plus modulair. Klinkt gewoon awesome om Mycroft (vanaf zomer volgend jaar) ergens op een servertje te draaien, wlelicht een nieuwe raspberri pi? en dan vervolgens gewoon via je open source bakken je huis kunnen bedienen e.d.

Het werd tijd dat Linux een goed project hiervoor krijg. Ik ga iig het verder in de gaten houden. :)
Hmm het belangrijkste, de speech-to-text is ergens in de roze wolk, doet mij vermoeden dat dit een van de bestaande services bijvb van google is .. en derhalve niet opensource ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

gekkie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:41:
[...]

Hmm het belangrijkste, de speech-to-text is ergens in de roze wolk, doet mij vermoeden dat dit een van de bestaande services bijvb van google is .. en derhalve niet opensource ?
Nou op Jupiter Broadcast was er toevallig een stukje over. Er wordt gebruik gemaakt van een bestaande database en er is inderdaad een stuk in de cloud. Wat echter al gezegd is, is dat het alleen actief wordt op het keywoord 'Mycroft' en verder geen info zal doorsturen. Aangezien het open source is verwacht ik dat de source waar Mycroft zijn text-to-speech is kan worden aangepast van locatie en je dus niet perse gebruik hoeft te maken van wat de makers van Mycroft aanbieden zo zie ik eht iig. Maar ik ben momenteel niet in de positie dit te onderzoeken. -_-

Misschien dat op Kickstarter deze vraag al eens is gesteld?
;Edit op JB hadden ze iig een persoon van Mycroft aan de lijn en ik hoorde nergens iets over betaalde service. Het is een goede vraag maar aangezien Mycroft open source is kun je de code gewoon forken en aanpassen lijkt mij?

[ Voor 10% gewijzigd door Auredium op 12-08-2015 10:01 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Auredium schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:44:

leuk, maar ... verbruikt mij veel te veel, draai thuis nodo-domotica, heeft ook veel van deze functionaliteit op 5v aan de arduino icm raspberry. ook "lamp woonkamer aan" zeggen enzo. kijk daar maar eens na, voor zelfde prijs als dit ding kost, kun je heeeeeeeeel uitgebreid domotica opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Auredium schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:58:
[...]
Misschien dat op Kickstarter deze vraag al eens is gesteld?
;Edit op JB hadden ze iig een persoon van Mycroft aan de lijn en ik hoorde nergens iets over betaalde service. Het is een goede vraag maar aangezien Mycroft open source is kun je de code gewoon forken en aanpassen lijkt mij?
Niet als ze dat stuk niet opensource maken en gewoon als opensource client gebruik maken van een closed service. Dan is het meeste wat dit te bieden heeft dat het wat hardware bij elkaar gezocht heeft en dat er software is die met een hoop externe apparaten zou moeten kunnen babbelen out of the box.
Opzich is dat nu ook al wel mogelijk, maar wellicht wat lastiger voor jan met de pet en wat gefragmenteerd.
Mij lijkt een goede speech-to-text engine het meest lastige, dan kun je wellicht wel wisselen maar naar welk alternatief ?
Maar misschien kijk ik te zwart 8) (maar vaak zijn kickstarter projecten een integratie van wat al bestaat met een kek-kastje er omheen en ditto interface).

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 12-08-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

himlims_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:09:
[...]

leuk, maar ... verbruikt mij veel te veel, draai thuis nodo-domotica, heeft ook veel van deze functionaliteit op 5v aan de arduino icm raspberry. ook "lamp woonkamer aan" zeggen enzo. kijk daar maar eens na, voor zelfde prijs als dit ding kost, kun je heeeeeeeeel uitgebreid domotica opzetten.
Ik moet toegeven dat ik mij begon af te vragen in hoeverre Mycroft verschilt van een Domotica client. Natuurlijk wil ik dat mijn zooi open source is, volledig open source. Als alleen de client open source is en niet de serversite zoals gekkie zich doet afvragen dan wordt dat natuurlijk een grote domper.
Echter; in de uitzending van Jupiter Broadcasting werd er door 1 van de developers van Mycroft met geen woord gerept over subscription of closed source onderdelen.

Ik ben alleen momenteel niet in de positie om dit nu te onderzoeken en bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Auredium schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:19:
[...]
Echter; in de uitzending van Jupiter Broadcasting werd er door 1 van de developers van Mycroft met geen woord gerept over subscription of closed source onderdelen.

Ik ben alleen momenteel niet in de positie om dit nu te onderzoeken en bekijken.
Dit omdat het gebruik maken van een service, de applicatie (en client van een stt-service) zelf niet minder opensource maakt. Als iets een open API heeft (of je reverse engineered hem) kun je er best een opensource client voor bakken. Je schiet er alleen weinig mee op met dat opensource zijn als de meest belangrijke functionaliteit in de service blijkt te zitten. Maar misschien moet je aangezien jij geinteresseerd bent zelf de vraag maar eens opwerpen bij de kickstart. :)

Opzich bestaan er een aantal opensource mogelijkheden die ze zouden kunnen ondersteunen:
Wikipedia: Speech recognition software for Linux

Heb alleen geen idee hoe die zich qua kwaliteit verhouden tot de commerciele / cloud alternatieven.
Daarnaast geven ze zelf al aan dat het maken van het kastje wellicht al meer gaat kosten (aan mallen etc) dan die 90k dollar die ze vragen. Dan verwacht ik dus niet dat ze zelf veel gaan werken aan het verbeteren van die speech to text engines. Software ontwikkeling zal denk ik vooral een leuke webbased gui voor al die domotica aansturing beslaan (of ze nemen daar ook iets wat al bestaat).

Tot nu toe alleen wat gedaan de andere kant op .. text to speech .. headless server die kan buikspreken :P

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 12-08-2015 11:41 ]

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Even los van de discussie over Mycroft.

kent iemand de Linuxfest video's 'Linux Sucks' en 'Windows is Awesome'?
Geweldige video's waarin bepaalde sleutelpunten van Linux en Windows worden uitgelegt. Ik zou zo erbij willen zijn geweest, alleen jammer dat het in de VS is. :P

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 11:34
Auredium schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:43:
Even los van de discussie over Mycroft.

kent iemand de Linuxfest video's 'Linux Sucks' en 'Windows is Awesome'?
Geweldige video's waarin bepaalde sleutelpunten van Linux en Windows worden uitgelegt. Ik zou zo erbij willen zijn geweest, alleen jammer dat het in de VS is. :P
Ik zit hem nu te kijken. :D Briljant!! :P

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

ge-flopt schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:17:
[...]

Ik zit hem nu te kijken. :D Briljant!! :P
De humor waarmee het gebracht wordt en het inzicht wat je ermee krijgt is gewoon enorm goed gemixt. Je blijft er de aandacht op houden. Natuurlijk weet je wel het 1 en ander ervan maar de lezingen zijn echt top.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

deze?

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Inderdaad. Dat zijn beide video's. Gewoonweg erg goede video's. Goed dat je ze plaatst. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

als gebruiker van die hippie software, kan ik penguins/tux wel waardeeren.

zo kom ik net deze bieding tegen op ebay; http://www.ebay.com/itm/U...25662?hash=item2a55d7b23e (geen aandeel in)

wat voor linux propoganda heb jij thuis/op werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 17-10 12:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Geen, maar er moet nog wel ergens een Beastie in het huis rondzwerven })

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Er zwerft hier wel ergens een pinguin rond .. maar gezien alle 4.2-rc6 troubles kan die zich beter nog even schuilhouden :x .
M'n server gaat van de ene crash naar de volgende .. m'n x220 freezed compleet
met enige regelmaat zonder een oops of wat dan ook (met de stock 3.16 geen problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niks eigenlijk. Ik heb een super lelijk t-shirt (de kleur lijkt op vies geel wat een vleugje groen heeft gehad) van de NLUUG van jaren terug toen het over mobile ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm had nog wel een debian sweater willen hebben .. maar goed had ik zaterdag ipv zondag moeten doen op fosdem. Wel een Xen t-shirt maar dat is van het jaar ervoor .. die hadden afgelopen jaar ook vooral maatje s ... errrr that won't fit. En suse bier .. maar dat heeft het verder niet overleefd :p

[ Voor 45% gewijzigd door gekkie op 14-08-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb een hele hoop pinguins. Mensen blijven die maar aan mij geven omdat ze denken dat ik dat wel tof zal vinden maar ik heb er inmiddels wat te veel. Daarnaast heb ik een halve kledingkast met t-shirts, polo's, truien, hemden en hoodies van allerlei projecten. Ofwel gekregen ofwel gekocht als sponsoring. Het is wel een beetje jammer dat de meeste kleding zwart is, wat meer kleur zou fijn zijn, maar vaak is er niks te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
gekkie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:01:
Hmm had nog wel een debian sweater willen hebben .. maar goed had ik zaterdag ipv zondag moeten doen op fosdem. Wel een Xen t-shirt maar dat is van het jaar ervoor .. die hadden afgelopen jaar ook vooral maatje s ... errrr that won't fit. En suse bier .. maar dat heeft het verder niet overleefd :p
Hehehe maatje S heb ik ook gekregen, staat gratis op VA, maar niemand heeft die maat 8)7 Jammer dat OpenSUSE geen T-shirts had, mijn favoriete distro sinds +- 1 jaar. Wel grappig als je naar hun bood liep zijden ze instant dat ze geen t-shirts hadden :P BTW weet iemand hoe je dat uitspreekt? Zeg je echt susa? (YouTube: How do you say SUSE?)

[ Voor 5% gewijzigd door LEDfan op 15-08-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

LEDfan schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:14:
[...]
BTW weet iemand hoe je dat uitspreekt? Zeg je echt susa? (YouTube: How do you say SUSE?)
Weer wat geleerd. Ik sprak het altijd uit zoals in het eerste voorbeeld in het filmpje.

Net zoiets als dat veel mensen niet weten dat je Qt uitspreekt als "cute".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Hehehe maatje S heb ik ook gekregen, staat gratis op VA, maar niemand heeft die maat 8)7 Jammer dat OpenSUSE geen T-shirts had, mijn favoriete distro sinds +- 1 jaar. Wel grappig als je naar hun bood liep zijden ze instant dat ze geen t-shirts hadden :P BTW weet iemand hoe je dat uitspreekt? Zeg je echt susa? (YouTube: How do you say SUSE?)
Hmm heb maatje S maar beleefd geweigerd :)
Hmm vond vooral het bier wel handig ... was dan wel geen belgisch bier .. maar de rij was 0, ipv bij de belgen (als ze daar eens wat aan zouden doen zouden ze een hoop meer omzet draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Compizfox schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:18:
[...]

Weer wat geleerd. Ik sprak het altijd uit zoals in het eerste voorbeeld in het filmpje.

Net zoiets als dat veel mensen niet weten dat je Qt uitspreekt als "cute".
leerzame zaterdag hier :)

die linux sucks, windows is awsome waren idd wel leuk om te zien. smakelijke presentaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ahh kijk eens aan iemand ook uit gevonden waarom iceweasel steeds begint met een "Well this is embarrasing" in xfce. Dat ze het eens fixen in Jessie grmbl, ahwel dan maar even local doen.

Gaat vandaag zowaar wel aardig met het todo-lijstje .. ach mag ook wel eens.

[ Voor 26% gewijzigd door gekkie op 15-08-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:01:
Ahh kijk eens aan iemand ook uit gevonden waarom iceweasel steeds begint met een "Well this is embarrasing" in xfce. Dat ze het eens fixen in Jessie grmbl, ahwel dan maar even local doen.
Wat was de reden dan en de omstandigheden om dat te krijgen? Want op m'n vorige werk heb ik ook Iceweasel gebruikt met Debian Unstable/Sid en Xfce maar geen enkel probleem ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:01:
[...]

Wat was de reden dan en de omstandigheden om dat te krijgen? Want op m'n vorige werk heb ik ook Iceweasel gebruikt met Debian Unstable/Sid en Xfce maar geen enkel probleem ondervonden.
Zou in unstable / sid ook opgelost moeten zijn.
In de xfce desktop helper voor iceweasel (in Jessie) wordt nog de niet meer ondersteunde "-remote" parameter gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:03:
[...]

Zou in unstable / sid ook opgelost moeten zijn.
In de xfce desktop helper voor iceweasel (in Jessie) wordt nog de niet meer ondersteunde "-remote" parameter gebruikt.
Ok, vanaf welke versie was 't opgelost dan? Want als het nu pas in Jessie is opgelost, zou ik het ook allang moeten hebben gehad, ik draaide Sid al ruim een jaar voordat Jessie stable werd namelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-10 12:13
[...]

Weer wat geleerd. Heb een hele tijd Mate uitgescholden als -meet-, kwam er pas hele tijd later achter dat het -mah-tay- moet zijn :) Ach, er zijn ergere dingen.
In de catergorie merchandise/propaganda: heb een elementary Tshirt. Mooi blauw gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:36:
[...]
Ok, vanaf welke versie was 't opgelost dan? Want als het nu pas in Jessie is opgelost, zou ik het ook allang moeten hebben gehad, ik draaide Sid al ruim een jaar voordat Jessie stable werd namelijk. ;)
Het is dus nog niet opgelost in Jessie, maar weet ook niet precies wanneer FF die remote parameter eruit heeft gesloopt. Toen die er nog in zat was het ook geen probleem :)
Wellicht als je een LTS van iceweasel draait ook nog niet.

http://comments.gmane.org...ebian.devel.mozilla/20721

heb zelf die:
iceweasel -remote "openURL(about:blank,new-window)"
aangepast in een:
iceweasel -new-window "about:blank"
en er is nog zo'n regel voor het openen van een url .. die ook aangepast .. et voila.
Had er ook -new-tab van kunnen maken .. maar vanaf de launcher wil ik gewoon een new window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, de TS van je link zegt ook dat het alleen gebeurt bij de panel launcher, niet 't menu. Ik heb de quicklaunch plugin op m'n panel en daar geef je zelf het commando op om een programma te starten. Als je meerdere launchers naast elkaar hebt, is de quicklaunch wel prettig, want die is smaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm vind 24px wel klein genoeg :)
Maar is idd de "gewone" launcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De quicklauncher staat volgens mij standaard op 2 regels. Met 1 regel is 't prima te doen. Je hebt alleen geen extra spacing zoals je bij launchers hebt, hoewel dat wel in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm met 1 regel worden ze wel wat groter idd, maar goed niet heel veel kleiner dan wat ik nu heb met gewone launchers door het aantal pixels te reduceren.

Thanks voor de videos .. gelijk weer een bug te pakken .. in firefox met intel vaapi acceleration crasht de meuk na een beetje seeken in de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb de laatste updates van KDE Framework op m'n werklaptop toegepast, versie 5.13 (was 5.12) en nu crasht kwin_x11 de hele tijd. Tijd om dat maar weer eens terug te draaien, hopelijk is dat de oorzaak. Ik ga mij nu toch wel afvragen waarom men KDE wil draaien, het heeft zo ontzettend veel packages en dependencies, dat een klein foutje je hele omgeving onbruikbaar maakt. Dat heb ik met Xfce nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Toch nog steeds aan het updaten ondanks je eerdere Sid/gcc perikelen ? die-hard :p

4.2 kernel lijkt hier eindelijk een beetje stabiel te draaien .. about time .. rc-6 + nog wat patches

[ Voor 39% gewijzigd door gekkie op 16-08-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Hero of Time schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:46:
Ik ga mij nu toch wel afvragen waarom men KDE wil draaien, het heeft zo ontzettend veel packages en dependencies, dat een klein foutje je hele omgeving onbruikbaar maakt. Dat heb ik met Xfce nog nooit gehad.
Als je kde-full installeert moet je toch wel goedzitten? :P
Slechts sddm dan nog erbij als je dat liever draait i.p.v. kdm en je bent klaar.

Maar ja, je heb opzich gelijk dat nu met zo'n migratie, wanneer een hoop kleine dingetjes nog niet goed zijn (widgets o.a.) dat het resultaat gewoon vervelend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:49:
Toch nog steeds aan het updaten ondanks je eerdere Sid/gcc perikelen ? die-hard :p

4.2 kernel lijkt hier eindelijk een beetje stabiel te draaien .. about time .. rc-6 + nog wat patches
Living on the edge, man! Vorige week heb ik m'n PC en HTPC volledig bijgewerkt, inclusief GCC 5.2 en dat ging zonder breakage. De laptop draait nu ook kernel 4.2rc6 uit Experimental, evenals de HTPC. Hoewel, de HTPC kan niet vanwege de nVidia driver, want ja, er moet toch iets niet lukken als je met gesloten meuk bezig bent. -O-
FRidh schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:26:
[...]

Als je kde-full installeert moet je toch wel goedzitten? :P
Slechts sddm dan nog erbij als je dat liever draait i.p.v. kdm en je bent klaar.

Maar ja, je heb opzich gelijk dat nu met zo'n migratie, wanneer een hoop kleine dingetjes nog niet goed zijn (widgets o.a.) dat het resultaat gewoon vervelend is.
Nou, met kde-full krijg je dus enorme breakage. Zoals ik eerder aangaf is het niet mogelijk om kmail te installeren, of alles wat afhankelijk is van kdepim-runtime (om specifieker te zijn, libkolabxml1 is de schuldige). Dolphin doet 't ook niet vanwege de GCC 5.2 transitie.

Ik heb nu maar xfwm4 geïnstalleerd, want zelfs een revert van de libkf5* packages die van 5.12 naar 5.13 zijn gegaan hielp niet om kwin aan de praat te krijgen. Alt+tab doet 't niet, maar ik heb iig vensters die ik kan verplaatsen en van formaat kan wijzigen. Via de taskmanager op het panel wissel ik wel van programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:30:
[...]
Living on the edge, man! Vorige week heb ik m'n PC en HTPC volledig bijgewerkt, inclusief GCC 5.2 en dat ging zonder breakage. De laptop draait nu ook kernel 4.2rc6 uit Experimental, evenals de HTPC. Hoewel, de HTPC kan niet vanwege de nVidia driver, want ja, er moet toch iets niet lukken als je met gesloten meuk bezig bent. -O-
Over het algemeen valt het in de latere RC's wel mee .. maar nu werden de meeste dingen toen pas geintroduceerd geloof ik. Vooral netwerk crashes als je er een beetje load op zet. Maar goed zal minimaal wel een RC-7 komen, aangezien Linus voor RC-5 ook al niet bepaald happy was en in de tussentijd nog wat gegrmbld heeft. Maar goed die aankondiging zal vanavond/vannacht wel in de mailbox liggen.
Nou, met kde-full krijg je dus enorme breakage. Zoals ik eerder aangaf is het niet mogelijk om kmail te installeren, of alles wat afhankelijk is van kdepim-runtime (om specifieker te zijn, libkolabxml1 is de schuldige). Dolphin doet 't ook niet vanwege de GCC 5.2 transitie.

Ik heb nu maar xfwm4 geïnstalleerd, want zelfs een revert van de libkf5* packages die van 5.12 naar 5.13 zijn gegaan hielp niet om kwin aan de praat te krijgen. Alt+tab doet 't niet, maar ik heb iig vensters die ik kan verplaatsen en van formaat kan wijzigen. Via de taskmanager op het panel wissel ik wel van programma's.
Hmm dat is wel zuur als het zoveel overhoop haalt., ik heb al m'n sid updates voorlopig maar op hold gezet tot ruim na de debconf. Dan zullen er wel wat sprints zijn geweest die het nodige fixen.

• Blokker_1999
  • Laatst online: 02:53

Blokker_1999

Full steam ahead

stupid stupid stupid me.

Daar ik hier geen toegang heb tot het internet heb ik een eigen debian apt archief opgezet en neem ik een draagbare hdd over en weer tussen thuis en kantoor om deze te syncen. Ik download thuis distributies op codename en niet op suite name (stable, testing, ...). Op het werk heeft de webserver dan symlinks die de suite name linked aan de codename

Nu was ik vergeten na de final release van Jessie de link tussen testing en jessie weg te nemen. Ik probeerde begin deze week een systeem opnieuw te imagen, komt de debian installer klagen dat het archief niet overeenkomt. Na lang zoeken kom ik er achter dat debian er niet van houd wanneer de Releasefile in de testing dir melding maakt van een stable suite. Weer wat grijzer en wijzer geworden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Linux propaganda op mijn werk?

Ik heb een Linux mok (I Tux Linux) en ik heb een Linux muismat. Ze weten hier ook wel dat ik Linux een warm hart doe toedragen :+
Ik wil nog een t-shirt en hoodie halen voor kleding maar maten is echt een bitch. Ik heb nog een te groot Linux T-shirt thuis liggen bijvoorbeeld :P

• gekkie
Blokker_1999 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:12:
stupid stupid stupid me.

Daar ik hier geen toegang heb tot het internet heb ik een eigen debian apt archief opgezet en neem ik een draagbare hdd over en weer tussen thuis en kantoor om deze te syncen. Ik download thuis distributies op codename en niet op suite name (stable, testing, ...). Op het werk heeft de webserver dan symlinks die de suite name linked aan de codename

Nu was ik vergeten na de final release van Jessie de link tussen testing en jessie weg te nemen. Ik probeerde begin deze week een systeem opnieuw te imagen, komt de debian installer klagen dat het archief niet overeenkomt. Na lang zoeken kom ik er achter dat debian er niet van houd wanneer de Releasefile in de testing dir melding maakt van een stable suite. Weer wat grijzer en wijzer geworden.
Heb je die suitenames dan perse nodig en kun je niet alleen uit de voeten met de releasenames ?
(ik doe alles met releasenames zodat ik geen spontane upgrade of andere toestanden krijg.)

• Blokker_1999
  • Laatst online: 02:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Denk het eigenlijk van niet. Ga eens bestuderen of er installaties zijn die de suite naam nog in hun sources.list hebben staan en indien niet meer te vinden ga ik die er gewoon uitgooien. Kan de installer daar in de toekomst ook al niet meer over vallen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• gekkie
Blokker_1999 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:35:
Denk het eigenlijk van niet. Ga eens bestuderen of er installaties zijn die de suite naam nog in hun sources.list hebben staan en indien niet meer te vinden ga ik die er gewoon uitgooien. Kan de installer daar in de toekomst ook al niet meer over vallen.
Scheelt weer .. straks ga je nog van grijs naar het wit van sinterklaas :p

Maar verder gewoon een kopie van een ftp server of doe je er nog "beheer" op met bepaalde tools ?

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 20-08-2015 15:35 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het boeit niet of je nou Stable of Jessie in je sources.list hebt. Op de Debian FTP zijn dat ook gewoon symlinks van elkaar. Alleen old-stable, stable, testing en unstable blijven altijd hetzelfde, waardoor je als je stable draait zonder aanpassingen aan je sources.list kan upgraden naar de volgende stable release. Uiteraard zit daar ook de keerzijde aan dat je onbedoeld kan upgraden naar een nieuwere release. Als je Testing volgt, heb je over 't algemeen de suitenaam in gebruik, tenzij je van de Testing versie naar Stable wilt gaan zodra die uit komt.

Tl;dr:
Zorg gewoon dat je consistent bent met je sources.list en gebruik de release naam (Jessie, Stretch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Is testing trouwens alweer bruikbaar? Upgrade naar unstable zit er in ieder geval nog niet in zag ik. Teveel packages moeten dan worden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn Sid is nu goed werkbaar, ik krijg geen breakage meer*. Eerder had ik al Dolphin kunnen installeren door het dpkg status bestand aan te passen zodat de nieuwe gcc5 dependencies worden geaccepteerd. Gisteravond heb ik kmail kunnen installeren, evenals kgpg. Alleen zit ik met een ander probleem als ik Kwallet en GPG wil combineren, een issue dat al met KDE4 speelde en geen duidelijke/makkelijke oplossing heeft.

Wat gaat er bij jou zo onder andere stuk of wordt er verwijdert? Want er zijn een hele hoop libraries van naam verandert en hebben 'v5' erbij gekregen. De oude libraries worden dan natuurlijk verwijdert om plaats te maken voor de nieuwe. Doe je de upgrade via apt-get of de TUI van aptitude? Ik raad je dat laatste aan, zodat je precies kan zien wat er gebeurt en dingen kan aanpassen waar nodig, voordat alles geïnstalleerd/bijgewerkt/verwijderd wordt.

*Als in, geen packages die klagen voor installatie. Ik heb wel nog steeds het probleem dat kwin_x11 crasht bij aanmelden en niet wil werken. Ik heb om die reden maar Xfce4 in zeer basale vorm geïnstalleerd (xfce4-session en xfwm4), dan heb ik iig weer fatsoenlijk alt+tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Veel KDE applicaties, zoals Dophin, zouden worden verwijderd bij een upgrade naar unstable, en dat wil ik niet. Ik denk dat ik de upgrade naar testing wel even ga uitvoeren.

Aptitude, tja, hoe moet ik het zeggen. Ik vind het een goed idee dat je kan aanpassen waar nodig. Maar als dat ook daadwerkelijk zou werken, zou het fijn zijn. Doorgaans wanneer ik de veranderingen wil uitvoeren krijg ik toch weer de mededeling dat pakket a en b niet meegenomen kan worden en dat ze op die en die versies blijven, waardoor al het handmatige aanpassen weer voor niets is geweest. In noodgevallen gebruik ik aptitude nog weleens op deze manier, maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat je dan nog niet zo heel bekend bent met de kracht en gebruik van Aptitude als TUI, want het is het enige wat ik gebruik. Je hebt zoveel opties voor packages, voordat je de wijzigingen uit gaat voeren of laat zien wat 't zou doen zie je al of er packages stuk gaan of niet.

Voor wat betreft Dolphin, die heeft nog geen nieuwe dependencies van libkfilemetadata4. Deze is nog afhankelijk van libtag1c2a, maar libtag1v5 is de nieuwe versie (waardoor je van libtag1-vanilla naar libtag1-vanillav5 gaat). Om Dolphin dus te behouden, kan je /var/lib/dpkg/status bewerken om die dependencies te veranderen. Enige waar je problemen mee gaat/kan krijgen is het bekijken van bepaalde metadata, zoals ID3 tags e.a. informatie.
Let wel, het aanpassen van het dpkg status bestand is op eigen risico. Zorg dus voor een backup. Wijzig je de dependencies, dan is het mogelijk dat die package als upgradable wordt gezien en je wijzigingen ongedaan maakt. Ik verhoog het versienummer dan minimaal, bijvoorbeeld naar '[versie]+b1' oid. Zo kan je alsnog alles updaten, de 'foute' versies van de dependencies verwijderen en je hebt geen breakage van je packages mbt dependencies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FRidh schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:04:
Is testing trouwens alweer bruikbaar? Upgrade naar unstable zit er in ieder geval nog niet in zag ik. Teveel packages moeten dan worden verwijderd.
Testing is altijd al bruikbaar geweest, het was enkel Sid waar het onstuimig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:35:
[...]

Testing is altijd al bruikbaar geweest, het was enkel Sid waar het onstuimig was.
Dat is niet waar. Als je de bug reports bekijkt, zie je dat er een aantal packages naar testing zijn gegaan die er nooit heen hadden mogen gaan, omdat het zorgt voor problemen met kwin_x11. Zie https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=796184 en dan deze comment:
Can confirm that. The workaround is to download
libkdecorations2-5_5.3.2-1_*deb and
libkdecorations2private5_5.3.2-1_*.deb from
http://snapshot.debian.org/package/kdecoration/4%3A5.3.2-1/
and install that.

Problem is that it now is build against libstdc++ from this transition:
https://release.debian.org/transitions/html/libstdc++6.html

It should have never been transitioned to testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:47:
[...]

Dat is niet waar. Als je de bug reports bekijkt, zie je dat er een aantal packages naar testing zijn gegaan die er nooit heen hadden mogen gaan, omdat het zorgt voor problemen met kwin_x11. Zie https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=796184 en dan deze comment:

[...]
Oh, dat wist ik niet. Ik draai Debian alleen op de server, dus heb geen benul van problemen er met KDE zijn.

Ik dacht alleen dat FRidh het had over de clusterfuck die het gevolg was van de transitie naar gcc5, waar testing geen last van zou moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 23-08-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat klopt, deze issues met KDE komt door de GCC transitie. Testing heeft dus packages gekregen die voor GCC5 gemaakt zijn. Maar dat is niet het enige. Er stromen meer packages met GCC 5.2 naar Testing. Zoals de speciale pagina waar de voortgang op staat, zijn er nog bijna 2700 packages te gaan voordat alle architecturen klaar zijn. En ik heb gemerkt dat ze niet eerst 1 arch willen fixen, ze doen eerst de ene package afronden voordat ze naar de volgende gaan. Het gaat iig wel lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
In mijn testing werkt KWin sinds eergisteren niet meer, zit nu op xfce. Ik heb nog geen upgrades langs zien komen waarvoor ik het weer wil proberen. Meeste KDE progamma's werken eigenlijk prima onder xfce. Ik had meer problemen verwacht eerlijk gezegd.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Net de upgrade naar testing uitgevoerd, en inderdaad, kwin werkt dus niet. Nu maar weer aan het downgraden naar stable.

Ik vind het apart dat ze niet eerst alles in unstable houden om, zodra alles gebouwd is met gcc 5.2, alle pakketten over te zetten naar testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat was ook de bedoeling, maarja, sommige dingen zijn geautomatiseerd en gaan in dit geval dus fout. De migratie had nooit plaats mogen vinden voor die bepaalde packages. Als je weet welke 't zijn, zoals in de bug report staat, kan je naar de vorige versie ervan en nog gebruik maken van KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Aha, ik begreep dat het hier een menselijke fout was. Ik had de twee pakketten geprobeerd uit de bug report, maar nog steeds werkte kwin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou ook heel goed kunnen, dat het een menselijke fout is.

Als je trouwens het forum van Debian bezoekt, vind je anderen die ook problemen hebben met kwin en het downgraden van de packages zoals in de bug report helpen ook niet. Een iets latere update lostte het voor die persoon op, maar ik heb vandaag een VM gemaakt met Sid en daar doet kwin het ook niet op. Ik was eerst even bang dat 't een driver issue was op m'n laptop vanwege de Intel videokaart, maar dat is 't dus ook niet (kon eigenlijk ook niet, omdat er patches zijn toegepast voor die specifieke 'bug' en kwin heeft 't wel gedaan op de laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dus mensen. Binnenkort is het Jolla tablet op de markt, vooralsnog in 8 inch formaat. Persoonlijk vind ik een open source tablet fijn maar Android zelf bijvoorbeeld niet. Voornamelijk omdat ik niet veel controle over Android lijk te hebben, niet zo veel als ik zou willen en omdat Google echt infomratie opzuigt.

Wat heeft zelf jullie voorkeur wat betreft tablets?

toch een tablet met Android?
Een tablet met Jolla.
Een tablet met iets anders zoals Ubuntu of wellicht iets compleet anders?

Natuurlijk stat of valt een Linux based versie met wat er gedraait kan worden. Als niet de standaard 'heersers' op werken wordt het niets maar dat buiten beschouwing gelaten. Wat lijkt jullie goed?

Persoonlijk zou ik grag een ubuntu tablet zien in de nasleep van de Ubuntu foons die wat gaan komen (en zich nog moeten bewijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In Unstable is libkfilemeta4 bijgewerkt om de nieuwe gcc5 dependencies te slikken, dus Dolphin gaat niet meer stuk. Er zitten nu wel een paar andere packages die de boel slopen vanwege de overgang. Langzaam maar zeker wordt o.a. KDE weer bruikbaar, maar er gaan in de tussentijd nog wel wat dingen stuk.

Voor wat betreft tablet, ik houd het wel bij een PC of laptop met Linux. Voor m'n telefoon voldoet Android, vanwege de vele apps die er voor zijn (en toch best leuke games). Maar het gedrag van Google voor het vergaren van informatie is idd wel een beetje vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm dan toch de intel vaapi packages voor hardware video accel maar deinstalleren .. brakke zooi, crasht bij iedere video in FF de halve video driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Woepie! Mijn probleem met kwallet is opgelost. Of iig het probleem is gevonden en work-around wordt aan gewerkt. Reden dat ik errors krijg bij het openen van de GPG key, is dat kwalletd niet draait. Zodra die gestart wordt, kan ik daarna de wallet unlocken door de GPG key passphrase in te vullen.

Nu nog kwin fixen, of op een of andere manier voor elkaar krijgen dat xfwm4 te selecteren is als alternatieve window manager in KDE system settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm tot nu toe ook geen freezes meer gehad .. zou dan alles aan die vaapi dingen hebben gelegen.
Af is het omdat tie nu aan de serial console ligt en doen we het alleen wanneer ik niks kan zien ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Auredium schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:23:
Dus mensen. Binnenkort is het Jolla tablet op de markt, vooralsnog in 8 inch formaat. Persoonlijk vind ik een open source tablet fijn maar Android zelf bijvoorbeeld niet. Voornamelijk omdat ik niet veel controle over Android lijk te hebben, niet zo veel als ik zou willen en omdat Google echt infomratie opzuigt.

Wat heeft zelf jullie voorkeur wat betreft tablets?

toch een tablet met Android?
Een tablet met Jolla.
Een tablet met iets anders zoals Ubuntu of wellicht iets compleet anders?

Natuurlijk stat of valt een Linux based versie met wat er gedraait kan worden. Als niet de standaard 'heersers' op werken wordt het niets maar dat buiten beschouwing gelaten. Wat lijkt jullie goed?

Persoonlijk zou ik grag een ubuntu tablet zien in de nasleep van de Ubuntu foons die wat gaan komen (en zich nog moeten bewijzen).
Nog een paar weken en dan wordt de Jolla Tablet hopelijk bezorgd :*)
Het idee van een open tablet of telefoon sta ik achter, en ik heb via IndieGoGo de Jolla gesupport. Daarentegen, echt open is het allemaal ook weer niet. De lagere delen van het OS wel, maar volgens mij blijft de gehele UI gesloten.

Het wordt gewoon eens tijd dat de hardwareboeren eens hun drivers, of anders voldoende specificaties, vrijgeven.
Als er nou eens een wet zou komen die dat regelt. Het zou namelijk een heleboel ellende voorkomen.

Maar de tablet waar ik naar uitkijk? NixOS of dergelijk pakketbeheer + KDE Plasma. Via Nix krijg je namelijk de mogelijkheid om pakketten per gebruiker te installeren er gratis bij.

Wat betreft Debian...ik blijf voorlopig nog wel op Stable :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
FRidh schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:21:
[...]

Nog een paar weken en dan wordt de Jolla Tablet hopelijk bezorgd :*)
Het idee van een open tablet of telefoon sta ik achter, en ik heb via IndieGoGo de Jolla gesupport. Daarentegen, echt open is het allemaal ook weer niet. De lagere delen van het OS wel, maar volgens mij blijft de gehele UI gesloten.

Het wordt gewoon eens tijd dat de hardwareboeren eens hun drivers, of anders voldoende specificaties, vrijgeven.
Als er nou eens een wet zou komen die dat regelt. Het zou namelijk een heleboel ellende voorkomen.

Maar de tablet waar ik naar uitkijk? NixOS of dergelijk pakketbeheer + KDE Plasma. Via Nix krijg je namelijk de mogelijkheid om pakketten per gebruiker te installeren er gratis bij.

Wat betreft Debian...ik blijf voorlopig nog wel op Stable :/
Zou voor android ook al schelen, zaken als camera drivers en cpu ondersteuning enzo. komt helaas toch voor dat custom roms niet alles kunnen ondersteunen.
Probleem voor een algemeen os is wel dat een hoop pakketten/applicaties daar nog niet op kleine schermen en touchpads met dikke vingers georienteerd zijn.

Maar wel benieuwd naar je ervaringen met de Jolla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En het mysterie gaat verder met kwallet. VM die ik als test had gebouwd, met nog een paar updates erbij van vandaag heeft bij aanmelden geen kwalletd draaien, maar zodra ik kwalletmanager start en de wallet wil unlocken, komt-ie netjes met de vraag voor de passphrase en draait kwalletd opeens. Nou had ik wel kde-full geïnstalleerd, dus 300+ extra packages aan o.a. game meuk erbij. Echt super vaag.

Ik moet overigens m'n bewering van zondag terugnemen. Kwin doet 't in de VM wel gewoon. Aargh!! Het voelt zo beperkt aan, KDE draaien, zonder kwin, in een xfce4 sessie vanwege alt+tab dat anders niet werkt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:51
Beste NOS'ers :)

De afgelopen tijd heb ik eigenlijk niet meer echt met Linux gewerkt omdat ik vooral bezig ben geweest met Windows 10 en OS X El Capitan, wat ik schitterende OS'en vind (mag ik dat hier zeggen? :P :P )
Toch begint het weer een beetje te kriebelen om er weer eens naar te kijken hoe het er aan de Linux kant voor staat. Ik wil graag gaan spelen met Debian Testing. Zowel met XFCE als KDE. Weten jullie of KDE Plasma 5 (liefst 5.3) al uit is voor Debian KDE? Op internet kan ik niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 22:08

BoAC

Memento mori

Niet in stable: https://packages.debian.org/stable/kde/plasma-desktop: 4.11.13
Wel in unstable: https://packages.debian.org/unstable/kde/plasma-desktop: 5.3.2

En hier een hulpje: http://tombh.co.uk/plasma5-%28kde5%29-debian-sid/

[ Voor 18% gewijzigd door BoAC op 25-08-2015 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TheLion01 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 00:27:
Beste NOS'ers :)

De afgelopen tijd heb ik eigenlijk niet meer echt met Linux gewerkt omdat ik vooral bezig ben geweest met Windows 10 en OS X El Capitan, wat ik schitterende OS'en vind (mag ik dat hier zeggen? :P :P )
Toch begint het weer een beetje te kriebelen om er weer eens naar te kijken hoe het er aan de Linux kant voor staat. Ik wil graag gaan spelen met Debian Testing. Zowel met XFCE als KDE. Weten jullie of KDE Plasma 5 (liefst 5.3) al uit is voor Debian KDE? Op internet kan ik niet echt een duidelijk antwoord vinden.
Lees de laatste paar pagina's even door hier. KDE 5.3 is in Debian Testing (gedeeltelijk) en Unstable (groter deel), maar je kan nu beter niet beginnen met die twee. Wacht een maand (of 2) of pak Kubuntu 15.04 met de KDE PPA om 5.3 te krijgen. Of neem 15.10 die nog in ontwikkeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Of pak Arch, die heeft al maanden Plasma 5.3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar Arch is geen Debian based distro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:58:
Maar Arch is geen Debian based distro. ;)
Ja, en? :P Daar vroeg hij toch niet specifiek naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik had even plasma op Arch geinstalleerd, maar mij zijn teveel Apps nog niet naar qt5 gebracht, eind van het jaar nog eens kijken.

Verder heb ik ivm de aankoop van een nieuwe schijf de neiging weer eens wat anders als basis-os/distro te graan proberen. FreeBSD zou voor de hand liggen om eens op de desktop te zetten, vond ik een decennium geleden behoorlijk prettig (als server), maar helaas ben ik aangewezen op wat 64 bits linux (of Windows/Mac OS X) software, dus zal ik tot de FreeBSD linuxemulatie ook 64 bits en modernere kernelfuncties ondersteunt bij Linux blijven.

Waarom heb ik die neiging toch.... zucht
Pagina: 1 ... 41 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.