Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.862 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Wat betreft tables en telefoons, ik zag net in de KDE 5.4.0 aankondiging ook een linkje naar de website van Plasma Mobile, en vond daarop onderstaande fimpje. Plasma Mobile ziet er naar mijn mening zeer goed uit. Als Plasma Mobile nou net als Sailfish Android app compatible zou worden, dan zou dat echt geweldig zijn.
YouTube: Plasma Mobile Prototype

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

eerste werkdag na 6wk zomer vakantie... waar da fuck was ik ookal weer mee bezig ?! (8>

//edit; klusje voor vandaag is duidelijk; de windows werkplekken janken over activatie :F wat leuk ;w

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:38
Altijd fijn .. ooit met Vista gehad .. tijdens een klus (niet aan het internet) .. alle laptops die om het uur of half uur opnieuw moesten opstarten vanwege geen activatie meer. Owh yes i was pissed.
Achja oude beestjes hebben nu een tweede leven met Debian en xfce :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hebben mooi deployment systeem; 2x klikken en alle werkplekken worden bij de eerste boot voorzien van nieuwe installatie. nadeel is wel, dat -alle- werkplekken aangezet mogen worden. Mjah, klinkt mij als klusje voor congierge *gaap*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WOL? Dat is om deze reden uitgevonden. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

WOL geeft/gaf problemen, tijdje mee geexperimenteerd maar in onze omgeving kregen we dit niet lekker werkend. Dan maar wat lichamelijke inspanning verrichten (bah :r)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
himlims_ schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:59:
WOL geeft/gaf problemen, tijdje mee geexperimenteerd maar in onze omgeving kregen we dit niet lekker werkend. Dan maar wat lichamelijke inspanning verrichten (bah :r)
En dan s'avonds voor veel geld ergens anders aan de gewichten hangen zeker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hahahah riiight, meeste ict'ers die ik ken zijn niet van "overbodige lichamelijke inspanningen uitvoeren"
beetje (betaald) gaan sporten ... muhahahahah :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:40

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nou ik heb een tijdje mijn kantoorbaantje uitgevoerd zonder lichaamsbeweging erbij en dat is niet echt aan te raden haha. Dus ik doe nu gewoon erbij fitnessen en wandelen en dat werkt perfect. Alhoewel het wel wat clasht met mijn doelen in de hobby ICT. :+

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:13
Ik kan het niet laten ivm bovenstaande berichten, zag dit ergens de afgelopen dagen voorbijwaaien op 9gag/facebook :+

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/11884720_10153921336191840_4162594895864540278_o.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Thedr op 26-08-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm alleen de auto locking functie ontbreekt hier :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13

deadinspace

The what goes where now?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

|:( werk weer onmogelijk gemaakt door slecht management en besluitvoering. ben er nu al weer klaar mee.

wat hebben we aan linux bedrijven in nld (wat niet in de randstad zit)?

ik ken snow.nl uit tiel, wat is er nog meer?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Snow is detacheering, dat weet je? Als je daar gaat werken heb je dus de mogelijkheid dat je voornamelijk in de randstad wordt gepland omdat daar de meeste vraag is.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

weet ik, maar HQ is in tiel. dat vervolgens on-site in groningen gedumpt wordt, zal me zorg zijn (mits arbeidsvoorwaarden beetje gunstig zijn)

is gewoon tijd voor iets nieuws, hier nu 5-6jr bezig .. maar begin al vast te roesten

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet dat in en rond Aken wel wat Linux-werkgelegenheid is, en ik kan me voorstellen dat dat rond TU-s (of ook gewoon bij universiteiten zelf) in NL ook zo zal zijn. Aken is buiten de randstadn, maar binnen het NL-werkgebied zou ik zeggen.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik ga nooit meer in onderwijs werken; prachtig al die vakanties, maar uitvoer, beleid en structureel kapitaal vernietigen is niets voor mij. nodige uni en educatieve instellingen geweest laatste jaren; is overal hetzelfde.

spreek 0 duits, dus dat wordt wel lastig

misschien ook eens verder kijken dan ICT, zo heel veel zin/voldoening haal ik daar ook niet meer uit. vond aantal jaar geleden nog wel leuk, maar heden dag :r .. als ik strond wilde ruimen ging ik wel bij burgerszoo werken ofzo.

• gekkie
Het gras zal altijd groener zijn ...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Weet iemand of ergens de console-versie van de X11 keymap-variant altgr-intl (accenten zonder dead keys maar door AltGr) beschikbaar is?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:01:
Weet iemand of ergens de console-versie van de X11 keymap-variant altgr-intl (accenten zonder dead keys maar door AltGr) beschikbaar is?
Welke distro? Want voor Debian based doe je gewoon een 'dpkg-reconfigure keyboard-configuration'. Is 't voor je hele systeem en kan je voor je X11 sessie aangeven het system default te gebruiken. Geen idee hoe 't bij andere distro's is zoals Arch, SuSE of Fedora.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hero of Time schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:10:
...

Welke distro? Want voor Debian based doe je gewoon een 'dpkg-reconfigure keyboard-configuration'. Is 't voor je hele systeem en kan je voor je X11 sessie aangeven het system default te gebruiken. Geen idee hoe 't bij andere distro's is zoals Arch, SuSE of Fedora.
Volgens mij gebruiken alle distro's uiteindelijk kbd, daar heb ik geen passende keymap gevonden, ik zal eens kijken of debian zelf keymaps toe heeft gevoegd.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:36:
[...]

Volgens mij gebruiken alle distro's uiteindelijk kbd, daar heb ik geen passende keymap gevonden, ik zal eens kijken of debian zelf keymaps toe heeft gevoegd.
Dit is op mijn systeem. Ik vind de layout die jij noemt, altgr dead keys, ook ideaal.
cat /etc/default/keyboard 
# KEYBOARD CONFIGURATION FILE

# Consult the keyboard(5) manual page.

XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="us"
XKBVARIANT="altgr-intl"
XKBOPTIONS=""

BACKSPACE="guess"

Zie ook 'man keyboard' of 'man console-setup'.
himlims_ schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:16:
ik ga nooit meer in onderwijs werken; prachtig al die vakanties, maar uitvoer, beleid en structureel kapitaal vernietigen is niets voor mij.
Dan kan je maar beter een grot in de wildernis zoeken, want kapitaalvernietiging komt overal voor, niet alleen in de educatieve sector.

[ Voor 23% gewijzigd door Hero of Time op 27-08-2015 22:07 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hero of Time schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:31:
...
Dit is op mijn systeem. Ik vind de layout die jij noemt, altgr dead keys, ook ideaal.
[cmd]cat /etc/default/keyboard

XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="us"
XKBVARIANT="altgr-intl"
XKBOPTIONS=""

...
Hmm, ik moet eens kijken, op het eerste gezicht lijkt dit over de xkb-settings te gaan die dan ook op de console kunnen worden gebruikt. ik heb helaas aleen toegang via tty en ssh op debian en ubuntu, ik zal maar eens in een vm kijken hoe ze precies de xkb settings ook op de console kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 23:42:
[...]

Hmm, ik moet eens kijken, op het eerste gezicht lijkt dit over de xkb-settings te gaan die dan ook op de console kunnen worden gebruikt. ik heb helaas aleen toegang via tty en ssh op debian en ubuntu, ik zal maar eens in een vm kijken hoe ze precies de xkb settings ook op de console kunnen gebruiken.
In /etc/default/console-setup staat niets wat er mee te maken kan hebben, /etc/console-setup nog minder. Maar er is wel nog het volgende:
(/usr/share/console-setup $)> cat keyboard

XKBMODEL=pc105
XKBLAYOUT=us
XKBVARIANT=
XKBOPTIONS=

BACKSPACE=guess

Zoals je ziet gebruikt console-setup, die voor je TTYs, dus de XKB configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, daar lijkt altgr-intl. Te ontbreken. Ik zal er vandaag denken ik wel wat tijd voor vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De reden dat deze bij mij mist, is omdat /etc/default/keyboard wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Gisteren Archlinux geïnstalleerd in een VM omdat ik met Plasma 5.4 wilde spelen. De eerste keer ging de installatie fout maar de tweede keer gelukkig geen foutjes gemaakt. Archlinux vind ik echt een leuk OS. :D Na de installatie kwam ik in de KDE desktop waar nog nauwelijks programma's in stonden. Ik kon helemaal zelf bepalen na de installatie wat ik wil hebben. Zeker met XFCE zal dit echt een licht OS zijn. Misschien toch maar eens op een oude PC installeren. Ik denk dat dit ook wel n goede kanshebber is als 2e OS op mijn desktop. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 11:45

-ko-

Leidend Voorwerp

Ik draai ook arch op de desktop, om precies die reden. Ook omdat nieuwe dingen vaak snel in de repo's zitten.

Arch! :D

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Oeh jolly wat kan UNION FS toch fijn zijn als stackable FS ... m'n knoppix stick heeft 3 layers .. basis knoppix + een customized layer + een persistent en encrypted data layer ...
Maar goed met wat uitproberen iets gesloopt waardoor X er niet zo'n zin meer in had ... met find de modificaties van de laaste 5 dagen gedelete .. et voila alles werkt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:13
himlims_ schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:10:
|:( werk weer onmogelijk gemaakt door slecht management en besluitvoering. ben er nu al weer klaar mee.

wat hebben we aan linux bedrijven in nld (wat niet in de randstad zit)?

ik ken snow.nl uit tiel, wat is er nog meer?
Kijk eens bij http://www.atcomputing.nl/. Zitten in Nijmegen, een oud studiegenoot van me werkt daar :)

[ Voor 5% gewijzigd door Thedr op 02-09-2015 11:13 ]

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Hier een video over vulcan van Nvidia.

YouTube: NVIDIA SIGGRAPH 2015 Conference

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn twee pam oplossingen voor oath (om bijvoorbeeld totp toe te voegen aan logins, daarnaast kan ldap er ook wat mee tegenwoordig geloof ik)). Aan de ene kant is er pam-oath, waarbij management van de oath-secrets door de beheerder wordt verondersteld te worden gedaan, aan de andere kant is er pam_google_authenticator, waarbioj de gebruikers hun secrets zelf beheren. Wat zou de voorkeur hebben en wie heeft met een of beide systemen ervaring?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:34:
Er zijn twee pam oplossingen voor oath (om bijvoorbeeld totp toe te voegen aan logins, daarnaast kan ldap er ook wat mee tegenwoordig geloof ik)). Aan de ene kant is er pam-oath, waarbij management van de oath-secrets door de beheerder wordt verondersteld te worden gedaan, aan de andere kant is er pam_google_authenticator, waarbioj de gebruikers hun secrets zelf beheren. Wat zou de voorkeur hebben en wie heeft met een of beide systemen ervaring?
Wat je hier schrijft is nogal vaag en onbegrijpbaar. Beter maak je een nieuw topic om dit te bespreken. Zie ook de TW ;). Dit lijkt meer op iets dat een aparte discussie verdient.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:52

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik vind het ook wel een eigen topic waard maar in het kort is het zo dat als de gebruiker het zelf kan beheren dat het makkelijker is voor iedereen maar minder veilig. Een aparte beheerder is veiliger maar meer werk. Als je meerdere systemen hebt waar gebruikers met dezelfde token op moeten kunnen inloggen is centraal beheer natuurlijk makkelijker.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

semi-ot; wordt mr.robot hier ook gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En waarom zou een vraag over een tv serie in een kroeg topic als dit nou off-topic zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Linux kroeg - serie gaat over hacker welke zweert bij zijn gnome desktop (epi 1 is dat al onderwerp). de hacks/prompts zijn 'kloppend' al met al, een smakelijke serie die een linux gebruiker vast waardeerd. Hoeveel it-gerelateerde films/series zijn er? is best beperkt volgens mij, IT-crowd O-)

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 04-09-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leuk dingetje voor de KDE gebruikers hier, Plasma 5.4 maakt z'n opmars in Debian Unstable. Ik heb al een aantal packages dat naar 5.4 gaat. Die update ik later wel, nu even geen zin in een broken systeem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 23:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Is testing ondertussen al weer bruikbaar, of wacht ik beter nog even voor ik men jessie naar testing breng?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Testing was de hele tijd bruikbaar, alleen niet erg voor KDE gebruikers. Dat is het nu weer wel. Al een tijdje overigens. Ze hadden extra builds in Testing gemaakt voor de packages die de boel sloopte, zoals breeze en libkdecorations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Net weer eens een upgrade naar testing gewaagd, en alles lijkt te werken. Op 1 relatief grote issue na; SSH tunnels welke een LocalForward gebruiken, werken niet meer :?

----

Goed, er is dus blijkbaar wat veranderd tussen openSSH 6.7 (stable) en 6.9 (testing) waardoor m'n LocalForwards niet werken. Nu openssh-client weten te downgraden naar 6.7. Echter, openssh-server heb ik nu moeten verwijderen.....dependency hell.

Dat vind ik nou weer zo mooi met NixOS, daarbij heb je zulke dependency problemen gewoonweg niet.

[ Voor 51% gewijzigd door FRidh op 04-09-2015 16:52 ]

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

* Blokker_1999 is een KDE gebruiker

Was daarom even aan het wachten. 1 dezer dagen dan toch maar eens aan een clean install beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FRidh schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:06:
Net weer eens een upgrade naar testing gewaagd, en alles lijkt te werken. Op 1 relatief grote issue na; SSH tunnels welke een LocalForward gebruiken, werken niet meer :?

----

Goed, er is dus blijkbaar wat veranderd tussen openSSH 6.7 (stable) en 6.9 (testing) waardoor m'n LocalForwards niet werken. Nu openssh-client weten te downgraden naar 6.7. Echter, openssh-server heb ik nu moeten verwijderen.....dependency hell.
Je bedoelt de ssh -L optie? Is er een specifieke reden waarom je die gebruikt ipv -D voor een socks proxy oplossing? En er zal vast wel iets in de config of documentatie te vinden zijn waarom 't opeens niet meer werkt. Wel vreemd. De dependency hell snap ik niet zo, als je de server downgrade, moet de client ook maar dat is 't.
Overigens heb ik met de nieuwe client versie prima een -D en -L sessie gebruikt.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:56:
* Blokker_1999 is een KDE gebruiker

Was daarom even aan het wachten. 1 dezer dagen dan toch maar eens aan een clean install beginnen.
Hoe clean bedoel je? Alles helemaal opnieuw, OS en gebruikersinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Hero of Time schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 00:01:
[...]

Je bedoelt de ssh -L optie? Is er een specifieke reden waarom je die gebruikt ipv -D voor een socks proxy oplossing? En er zal vast wel iets in de config of documentatie te vinden zijn waarom 't opeens niet meer werkt. Wel vreemd. De dependency hell snap ik niet zo, als je de server downgrade, moet de client ook maar dat is 't.
Overigens heb ik met de nieuwe client versie prima een -D en -L sessie gebruikt.
Op testing kon ik niet 6.7 server installeren, alleen 6.7 client. Echter, verschillende versies voor client en server gaat niet.

Ik zal eens kijken naar de socks proxy. Dat zou inderdaad ook moeten werken in mijn geval. Ik was blij dat ik dit toen werkend had en heb er verder niet meer naar omgekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ja, volledige herinstall. Heb wat te veel rommel verzamelt op mijn computer de laatste jaren en wil al langer de HDD vervangen door een SSD (die al klaar ligt). Ik weet dat ik in principe gewoon mijn partities kan overzetten, maar ik kan evengoed snel opnieuw beginnen, in tegenstelling tot bijv. Windows duurt het installeren van Debian geen hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Het hebben van je bestaande (en dan oude) config en kunnen diffen met de current distro-default is wel handig om weer snel op stoom te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Met Debian testing is er ook weer een leuke bug als je gebruik maakt van KDE en meerdere schermen.
Zodra je opstart met 1 scherm niet verbonden, dan crasht kscreen zodra je inlogt. Dit heb ik nu al een aantal keer gehad, zeer vervelend. Gelukkig is de 'snelle' oplossing simpel.
https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=792321

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, geen last van gehad en ik heb toch echt een dual monitor configuratie met m'n laptop als-ie op 't docking station zit. Heb de laptop al een paar keer zonder opgestart en niets gemerkt. Moet dus specifiek in testing voorkomen en niet in unstable.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:24

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb een oud HP 6710b laptopje, wat met een simpel SSDtje nu prima functioneert als Debian Testing/XFCE surf-en-rommel bakje :)

Ik vermaak me prima met XFCE, heb al allerlei panels voor wifi, bluetooth en volume etc. Ik mis alleen nog een update paneltje. Iemand een idee welke ik in XFCE kan gebruiken die me zo af en toe er eens aan herinnert de updates te installeren? Ik vind met wat googlen update-notifier, maar die vind ik niet meer en lijkt deprecated te zijn.

Hier stond een dode link.

• gekkie
strandbal schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:40:
Ik heb een oud HP 6710b laptopje, wat met een simpel SSDtje nu prima functioneert als Debian Testing/XFCE surf-en-rommel bakje :)

Ik vermaak me prima met XFCE, heb al allerlei panels voor wifi, bluetooth en volume etc. Ik mis alleen nog een update paneltje. Iemand een idee welke ik in XFCE kan gebruiken die me zo af en toe er eens aan herinnert de updates te installeren? Ik vind met wat googlen update-notifier, maar die vind ik niet meer en lijkt deprecated te zijn.
In aptitude zegt tie dat update-notifier in Jessie een transitional dummy package is .. replacement naar GNOME-PackageKit.
(heb het zelf niet draaien overigens)

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heb 'm net maar gewoon geinstalleerd, en ik heb nu de applicatie wel, maar het lijkt erop dat 'ie alleen aangeeft dat er updates zijn als ik zelf in een terminal even een "sudo apt-get update" geef... Ik ga even verder puzzelen :)

Op zich wel interessant om zelf uit te vinden hoe het werkt. Vroeger xubuntu gedraaid, dan is alles voorgekauwd :P

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vind ik ook leuk :)
Hoe meer je ver van snapt hoe meer flexibiliteit je krijgt en hoe meer je het systeem precies naar je eigen wensen kan inrichten.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Trouwens, nog even terzijde, amazing hoe bizar snel een systemd systeem met recente kernel (4.1.0) en XFCE 4.12 op een stokoude core2 duo met maar 2GB ram kan starten :D 10 seconden haal ik niet eens van BIOS tot de GUI!

• gekkie
Als je het aandurft kun je ook kiezen voor unattended-upgrades .. (en anders wil je iets met apt en iets met cron .. en er is een pakketje voor als je het apple-voorzetsel er tussen zet .. (je wou een puzzel je krijgt een puzzel ;) )

Hmm misschien vooral de magie van een SSD die snelle opstart tijd, denk als je weinig zware services draait dat het verschil tussen systemd en sysvinit wel mee zal vallen. Maar het is inderdaad mooi wat je ook met een recente linux versie nog uit oude hardware kunt halen door wat specifieke keuzes te maken.

[ Voor 41% gewijzigd door gekkie op 16-09-2015 21:08 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

strandbal schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:49:
Heb 'm net maar gewoon geinstalleerd, en ik heb nu de applicatie wel, maar het lijkt erop dat 'ie alleen aangeeft dat er updates zijn als ik zelf in een terminal even een "sudo apt-get update" geef... Ik ga even verder puzzelen :)

Op zich wel interessant om zelf uit te vinden hoe het werkt. Vroeger xubuntu gedraaid, dan is alles voorgekauwd :P
Hiervoor is o.a. apt-cron uitgevonden. Standaard voert 't alleen een apt-get update uit, dus alleen de package list bijwerken zonder dingen te installeren. Die packagekit-gnome laat dan zien wat je aan updates hebt.

Laat mij even weten hoe dat werkt, want ik heb voor m'n oude buren apt-cron ingesteld om een gewone safe-upgrade uit te voeren en bij error mij mailen, maar ik heb nog geen mail gehad dat er iets mis is gegaan (terwijl ik al zeker 2x het lock bestand heb moeten verwijderen door afsluiten tijdens werkzaamheden, denk ik) en als ik 't systeem eens bekijk zijn er ook een hele zwik aan updates die gewoon uitgevoerd hadden kunnen worden.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Net geinstalleerd en in cron.daily gezet. Vraag me af of ik nu nog iets moet doen om die update alert te krijgen, maar daar ga ik achter komen de komende dagen, genoeg updates in Testing normaal gesproken :P

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Unstable is leuker, kreeg vanochtend 160 updates, merendeel was van kde framework die van 5.13 naar 5.14 is gegaan. :P Moet ze nog toepassen, dat doe ik morgenochtend wel.

• gekkie
Hero of Time schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:09:
Unstable is leuker, kreeg vanochtend 160 updates, merendeel was van kde framework die van 5.13 naar 5.14 is gegaan. :P Moet ze nog toepassen, dat doe ik morgenochtend wel.
Moet je wel licht sado-masochistisch van aard zijn .. als ik je toch vrij recente posts mag geloven :o,
maar kennelijk zijn de ergste troubles dan toch wel over nu ?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgens de link die ik eerder postte over de GCC 5.2 transitie zijn er nu nog 2183 packages te gaan voordat alles klaar is, maar de grootste problemen zijn met KDE geweest. Al het andere is gewoon dependency breakage waardoor je niet kon updaten of bepaalde packages moest verwijderen om het wel te kunnen.

Verder was het met KDE ook gewoon de overgang naar Plasma5 dat voor veel problemen zorgde. De combinatie van Plasma5 tijdens GCC 5.2 kwam gewoon zeer ongelukkig, maar is nu in principe over. Heb al versie 5.4 draaien (moet nog dat nieuwe menu vinden, vast een apart package) en heb dus nu ook framework 5.14 klaar staan. Hoop apps zijn ook van 4.x of 14.x naar 15.08 gebracht. Ik snap alleen die versienummering van KDE niet. Waarom zijn ze van prima logische versienummers (zoals Plasma 5.4) opeens naar de Ubuntu manier gegaan met jaar.maand, of zo lijkt het iig. Ook dat framework snap ik niet echt wat het nut ervan is, welke rol speelt het in het geheel?

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hero of Time schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:12:
Hiervoor is o.a. apt-cron uitgevonden. Standaard voert 't alleen een apt-get update uit, dus alleen de package list bijwerken zonder dingen te installeren. Die packagekit-gnome laat dan zien wat je aan updates hebt.

Laat mij even weten hoe dat werkt,
Ik heb zowel apt-cron als unattended-upgrades getest en ben op unattended-upgrades uitgekomen. Dat draai ik op de meeste niet-kritieke servers die ik beheer. Ik heb het nooit op een desktop gebruikt maar dat zou niet zo veel uit moeten maken als je de computer maar regelmatig (her)start.
Hero of Time schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:31:
5.14 klaar staan. Hoop apps zijn ook van 4.x of 14.x naar 15.08 gebracht. Ik snap alleen die versienummering van KDE niet. Waarom zijn ze van prima logische versienummers (zoals Plasma 5.4) opeens naar de Ubuntu manier gegaan met jaar.maand, of zo lijkt het iig.
Ik vind het ook niet echt mooi maar kan me er niet echt druk over maken. Het idee dat versienummers iets betekenen heb ik al lang opgegeven.
Ook dat framework snap ik niet echt wat het nut ervan is, welke rol speelt het in het geheel?
KDE is een groot project met een hoop verschillende onderdelen. Plasma is de naam van de desktop.
Framework is gewoon een naam voor een verzameling samenhangende api's en libjes.
Plasma-framework is dus de verzamelnaam voor de onderdelen waarmee KDE z'n desktop bouwt.
Dit ter onderscheid van andere software die wel iets met KDE te maken heeft maar niet direct betrokken is bij de desktop, zoals bijvoorbeeld allerlei applicaties.

[ Voor 44% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 17-09-2015 02:14 ]

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 07:31
Zo, over gestapt naar telegram-desktop-bin op archlinux. Bij telegram-desktop vind hij het nodig om bij elke update de source van qt opnieuw binnen te halen. Niet erg praktisch om 435MB binnen te halen met een 1Mbit lijntje... |:(

• gekkie
Fusioxan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:51:
Zo, over gestapt naar telegram-desktop-bin op archlinux. Bij telegram-desktop vind hij het nodig om bij elke update de source van qt opnieuw binnen te halen. Niet erg praktisch om 435MB binnen te halen met een 1Mbit lijntje... |:(
Geen git source mogelijkheid ?

• Fusioxan
Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Ikzelf heb wel gewoon QT, maar hij download zelf telkens de source. In de AUR zaten er wel meer over te klagen en die zijn ook overgestapt naar de static binaries van telegram.

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-10 17:42
Fusioxan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:14:
Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Ikzelf heb wel gewoon QT, maar hij download zelf telkens de source. In de AUR zaten er wel meer over te klagen en die zijn ook overgestapt naar de static binaries van telegram.
Dat project is wel een beetje een nachtmerrie om eerlijk te zijn:
  • Ze patchen QT "slightly" waardoor je vrolijk zelf QT mag gaan compilen
  • De layout van dat project, en de instructies voor het zelf builden zijn echt verschikkelijk, met name het moeten configureren van paths in de laatste stap
  • Alle deployment scripts staan in de repo, volgens mij niet helemaal nodig om in tree te bewaren.
En dat terwijl het volgens mij best een populair stukje software is.

Veel distro's hebben regels over static compiled packages, en nemen ze niet op in hun repo's als ze op die manier gedistributeerd worden.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fusioxan schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:51:
... Bij telegram-desktop vind hij het nodig om bij elke update de source van qt opnieuw binnen te halen. Niet erg praktisch om 435MB binnen te halen met een 1Mbit lijntje... |:(
Is dat echt zo? Als ik het goed zie zou dat het laatst nodig zijn geweest bij 'Update to version 0.8.43' *en ook daar zou je het zelf met wat kleine modificaties redelijk envoudig anders kunnen doen)

't ziet er wel uit als een PKGBUILD die wel wat baat zou kunnen hebben bij wat patches (die liefst naar upstream gaan/bij voorkeur toch van upstream komen), wat telegram zelf doet is niet echt handig.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 17-09-2015 13:23 ]

• Fusioxan
Nu ik het Nader bekijk kan het misschien wel met wat kleibe wijzigingen lokaal gebeuren. Er is al door meerdere geklaagt over het binnen halen van Qt, waarbij enkele ook al hebben gemeld om over te stappen naar de binaries.

Misschien voor de toekomst om die wijzigingen door te vieren zodat ik niet de binaries kant en klaar hoef te downloaded.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een zelf eenvoudig uit te voeren begin is het simpelweg bewaren van de qt-sources, die kan je dan bij updates gewoon in de PKGBUILD-directory laten staan, dan hoef je ze niet elke keer weer te downloaden. Als je kijkt wat je eventueel zelf nodig hebt kan je misschien door wat kleine aanpassingen van de PKGBUILD ook tijd en bandbreedte besparen.

Maar goed, het is een beetje vreemd van de telegram-projectbeheerders om een gepatchte qt-lib te gebruiken, dat moeten ze gewoon even verbeteren.

[ Voor 43% gewijzigd door begintmeta op 17-09-2015 17:41 ]

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Wel, heb zonet de stap gezet en zit nu met een verse debian testing install. Moet zeggen dat de nieuwe KDE er prachtig uit ziet, veel beter dan de vorige. Vraag me af of deze nog gebackport gaat worden naar Jessie, kan ik hem op de clients op het werk ook uitrollen.

Nu nog alle software opnieuw installeren.

Edit:

Damn, en dan werkt VMWare workstation niet meer doordat deze niet compatibel is met GCC5

[ Voor 13% gewijzigd door Blokker_1999 op 19-09-2015 18:45 ]

• gekkie
Naargghh grmbll:
# service postgresql start
[FAIL] Starting PostgreSQL 9.5 database server: main[....] Redirecting start request to systemctl Failed to get D-Bus connection: Unknown error -1 ... failed!

Fijn in de dev release is de handel nu kennelijk semi-dependent op systemDisaster .. why oh why oh why .. grmbll.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:40

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik ga binnenkort waarschijnlijk mijn nieuwe PC voorzien van Linux en dan waarschijnlijk Ubuntu Mate alhoewel ik nog wel alternatieven in het oog ga houden. Mate heeft echter wat minder van de onzin in de reguliere Ubuntu qua interface omdat het op Gnome is gebaseerd. De nieuwe KDE lijkt echter ook een stuk mooier te zijn en iets om in de gaten te houden. Ik vraag me af of er misschien ruimte is op NoS voor een topic specifiek over de verschillende interfaces en de verschillen tussen deze interface. Maar mogelijk is een wikipediapagina of zo beter daarvoor.

That said moet ik nog wel vanalles uitzoeken. ik wil de huidige HDD niet gebruiken aangezien daar een OEM Windows 8.1 versie op staaat en ik garantie op het artikel heb. Ik heb nog een 1 TB schijf hier liggen die ik kan gebruiken maar vraag mij af of ik mss niet beter een SSD en een HDD naast elkaar kan gebruiken waarbij de SSD voor de installatie is. Alleen is mijn persoonlijke ervaring met SSD's gelijk aan 0.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

gekkie schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:15:
Naargghh grmbll:
# service postgresql start
[FAIL] Starting PostgreSQL 9.5 database server: main[....] Redirecting start request to systemctl Failed to get D-Bus connection: Unknown error -1 ... failed!

Fijn in de dev release is de handel nu kennelijk semi-dependent op systemDisaster .. why oh why oh why .. grmbll.
Ik zie daar vooral een fout van D-Bus in en niet zozeer systemd.

• gekkie
Naja init script onder sysvinit gebruikt nu systemctl (via de postgresql *_ctl tools) om postgres omhoog te krijgen ..
En systemctl is systemd .. en probeert dus over Dbus te communiceren
En Dbus bestaat opzich wel want het is op m'n devel laptop, maar kennelijk niet via de systemd-shim toestand. Maar goed weer iets om uit te vogelen dus .. heb er nu nog maar niet te diep naar gekeken .. eerst belangrijkere dingen :S

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blokker_1999 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:03:
Edit:

Damn, en dan werkt VMWare workstation niet meer doordat deze niet compatibel is met GCC5
Hihihi, VirtualBox doet het wel gewoon zonder morren.
Blokker_1999 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:02:
[...]

Ik zie daar vooral een fout van D-Bus in en niet zozeer systemd.
Dan moet je beter kijken. Het redirect de call naar systemctl, en dat is van systemd. ;) Service beheer gaat niet meer via service foo start, maar systemctl start foo.
Auredium schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:57:
Ik ga binnenkort waarschijnlijk mijn nieuwe PC voorzien van Linux en dan waarschijnlijk Ubuntu Mate alhoewel ik nog wel alternatieven in het oog ga houden. Mate heeft echter wat minder van de onzin in de reguliere Ubuntu qua interface omdat het op Gnome is gebaseerd. De nieuwe KDE lijkt echter ook een stuk mooier te zijn en iets om in de gaten te houden. Ik vraag me af of er misschien ruimte is op NoS voor een topic specifiek over de verschillende interfaces en de verschillen tussen deze interface. Maar mogelijk is een wikipediapagina of zo beter daarvoor.

That said moet ik nog wel vanalles uitzoeken. ik wil de huidige HDD niet gebruiken aangezien daar een OEM Windows 8.1 versie op staaat en ik garantie op het artikel heb. Ik heb nog een 1 TB schijf hier liggen die ik kan gebruiken maar vraag mij af of ik mss niet beter een SSD en een HDD naast elkaar kan gebruiken waarbij de SSD voor de installatie is. Alleen is mijn persoonlijke ervaring met SSD's gelijk aan 0.
Neem een SSD, dat is zo chill en je hoeft echt geen moeite ervoor te doen. Gewoon erin prikken, Linux installeren en gaan. Als je een EFI systeem hebt, misschien handig om dan de HDD met Windows er even uit te hebben tijdens installatie, anders komt de EFI loader van Linux op de ESP van de HDD te staan en als je de HDD dan helemaal weg wilt doen, heb je een systeem dat niet meer kan opstarten. Maar doe daar nog even extra onderzoek naar. ;)

• gekkie
Hero of Time schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:13:
[...]
Dan moet je beter kijken. Het redirect de call naar systemctl, en dat is van systemd. ;) Service beheer gaat niet meer via service foo start, maar systemctl start foo.
Naja behalve dan dat ik pretendeer nog zoveel mogelijk sysvinit te gebruiken ... en alles dus nog mooi met service dan wel gewoon een sh /etc/init.d/* (start|stop|restart|whatever) werkte ...

Maar of het nu aan de devel packaging voor Debian ligt .. of in het algemeen (maar dan zouden ze ook een probleem krijgen bij de freebsd ports zou ik zeggen).

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben bang dat we hier nog veel last mee gaan krijgen. Veel ontwikkelaars richten zich puur op Linux en houden geen enkele rekening met andere OS'en. Meestal zijn dat soort problemen vrij eenvoudig op een algemene manier op te lossen; ander OS'en bieden meestal wel ongeveer dezelfde functionaliteit.
SystemD maakt intensief gebruik van Linux-only technieken die niet makkelijk te vertalen zijn naar ander OS'en, dat gaat voor problemen zorgen. Kleine aanpassing om op een ander OS te ondersteunen accepteert men wel maar het moet niet te ingrijpend worden.
PS dit is geen rant tegen SystemD, ik wil ze niet verwijten dat ze de nieuwste technieken gebruiken (andere problemen wel, maar dit niet).

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is nu eenmaal lastig dat Linux, de BSDs en de meeste andeer systemen zich niet tot posix/andere overkoepelendestandaardfuncties beperken. Dat zal potentieel altijd tot meerwerk leiden als men de boel zou moeten/willen overzetten.

• gekkie
Nouja valt mij vooral tegen hoe snel (ok ok het is nog maar een dev versie (van apt.postgresql.org dus nog niet officeel gepackaged al zouden het dezelfde lui moeten zijn) en wellicht dus een bug (als ik eens de tijd heb het eens goed uit te zoeken maar rapporteren).

Maar wellicht is de ondersteuning voor sysvinit (of in iedergeval het testen op de werkzaamheid daarvan) op Debian dan toch de deur uit. Wat dat betreft komt de uitkomst van de verloren Debian motie van Ian Jackson dan toch wellicht wat sneller dan ik had gedacht (systemd only ondersteuning voor veel gebruikte (server)packages ipv ondersteuning voor meerdere init systemen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat zijn ook distro-afhankelijke keuzes, ik zou niet verwachten dat postgres zelf snel systemd nodig heeft. In zo'n geval is het redelijk simpel om zelf een package te maken IMHO.

• gekkie
begintmeta schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:32:
Dat zijn ook distro-afhankelijke keuzes, ik zou niet verwachten dat postgres zelf snel systemd nodig heeft. In zo'n geval is het redelijk simpel om zelf een package te maken IMHO.
Naja tis de upstream packaging voor debian .. maar daar zit ook de debian packager tussen :p
(https://wiki.postgresql.org/wiki/Apt) .. werkte opzich mooi .. gewoon fijn met apt-get de devel versie installeren en updaten als er een nieuwe alpha of beta is. Fijn alvast postgresql z'n fabrikaat van upsert testen. Maar goed vanavond maar eens uittesten waar het nou werkelijk in zit .. maar het leek toch echt in de postgresql tools te zitten. (in de functions die init script gebruikte zaten alleen maar *_ctl dingen van postgres .. die vervolgens dus iets met systemctl lijken te doen, wat dan vervolgens op z'n snuffert gaat omdat het geen toegang tot dbus krijgt (en wellicht dat weer omdat systemd niet draait als init / pid1. Maar goed we will see where it starts en where it ends.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:41:
[...]

Naja tis de upstream packaging voor debian ..
Nou, en Debian gebruikt systemd. Dan is er toch geen probleem?

Ik las je post eerst alsof postgres nu voor alle OSen/distros afhankelijk zou zijn van systemd, wat wel weer vreemd zou zijn aangezien niet alle Linux-distro's al over zijn op systemd en andere OSen zoals FreeBSD sowieso een heel ander init-systeem gebruiken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• gekkie
Hmm het lijkt idd in een Debian specifieke wrapper te zitten ..
Na de update bevatte m'n /usr/bin/pg_ctlcluster een stukje wat zou moeten detecteren of init systeem systemd was. Dat maar eens uitgecomment .. en na een reinstall van de packages heb ik nu geloof ik weer de oude /usr/bin/pg_ctlcluster waarin (nog) niks van systemd te vinden is.
Nu doet alles het weer .. maar zie ook geen update meer .. *strange* ..

In de debian git repo voor postgresql-common ( https://anonscm.debian.or...sql/postgresql-common.git ) staat wel een laatste commit die precies die file op dat punt aanpast.

ahwel zal dan wel een alpha -> alpha update hickup zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door gekkie op 23-09-2015 17:24 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

niet geheel /23 nieuws, maar vond wel interresant om te lezen; http://www.behind-the-ene...-how-i-self-attacked.html

• gekkie
Ploppen laatstelijk wel wat berichtjes op waarbij een flinke AWS rekening de basis is.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

vind best bijzonder dat zo ver kan gaan, bedoel, voor vast bedrag per maand heb ik unlimited data (up/down)

waarom zou men dan kiezen voor zon potentieel risicovol systeem; qua data rekening

• gekkie
Tsja je kunt makkelijk up en down scalen .. tot enorme proporties .. maar een hoop mensen hebben er ook een accountje voor iets wat niets slurpt .. normaal onder een tientje in de maand ..

Maar kennelijk kun je geen nauwe cap instellen, waardoor als er iets gebeurd je gelijk een fikse rekening te pakken hebt.

Heeft mijn voorkeur dus ook niet echt, liever of vooraf afkopen .. of een cap erop en dan maar geen service meer na de cap en eerst uitzoeken wat er aan de hand is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op m'n HTPC heb ik nu kwin geïnstalleerd als vervanger van Compiz. Ik draai dan wel de Xfce omgeving, maar xfwm4 gaat niet lekker om met Kodi om deze fullscreen te draaien en met alt+tab er weer uit te kunnen. Reden dat ik wissel is dat Compiz regelmatig helemaal flipt bij alt+tab en het weer rustig wordt als ik naar een TTY ga, maar soms slaat het hele systeem 'vast' (wat er in Kodi speelt, speelt verder, maar ik zie niets veranderen op 't scherm).

Maar jeetje, wat een extra meuk is er nodig, bijna het hele KDE Framework. En dan heb je nog niet eens de mogelijkheid om iets in te stellen van Kwin, dat moet je weer krijgen door kde-cli-tools te installeren (met bijbehorende dependencies). Het is erg basaal en simpel, heb geen enkel engine om te kiezen of thema (standaard is Plastik, maar niet zichtbaar in config tools), en er is ook geen normale alt+tab switcher (waarbij de hotkey niet bewaard blijft, is wéér een aparte package met extra deps).

Dit weekend dus maar wat tijd nemen om er mee te spelen (zal waarschijnlijk vanavond al worden :P) en hopelijk heb ik geen gezeik meer met alt+tab en hangende interface (en bijbehorende 100% CPU). Iig is de basis voor heel KDE al aanwezig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 22:08

BoAC

Memento mori

Dat is precies de reden dat ik niet naar KDE ga.. het voelt Log en om het minste te kunnen draaien heb je gigantische lading libraries nodig. Ik kom van Gentoo voor de Desktop en gebruikte toen KDE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het voelt niet direct log aan op m'n laptop. Het is alleen wat log met dependencies. Geheugengebruik valt an sich ook wel mee. Het spawnt alleen erg veel mysqld threads, maar als ik kijk naar wat de grootste geheugenvreters zijn op m'n laptop, dan is 't Otter met 5.4% het hoogst (op zich logisch, meeste pagina's open), Vivaldi met 3.3%, Skype met 2.5% en aptitude met 2.2%, van de 8 GB dat er in de laptop zit. Ik merk qua snappyness niet echt veel verschil met Xfce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Even dit topic schoppen 8).

Ik ben helemaal blij dat ik na weken werk eindelijk mijn Certificate Authority klaar heb :+. Ik heb EJBCA geïnstalleerd in een FreeNAS jail m.b.v. deze tutorial.

Vandaag nog de hele dag bezig geweest om mijn CRL's en CRT's juist te publiceren en mijn OCSP-responder werkend te krijgen, maar het was het waard. Validatie werkt nu helemaal goed :*).

Het zijn die kleine puntjes die je toch zoveel werk bezorgen, zoals het configureren van mod_proxy in Apache met een mod_rewrite voor de CRL en CRT en het meesturen van application/pkix-crl door middel van een header edit. De OCSP-responder had een probleem met de NextUpdate, wat ik opgelost heb door ocsp.untilNextUpdate naar 30 aan te passen in ocsp.properties. Daarna een ant deploy gedaan en het was opgelost.

Als ik nu mijn certificaat upload bij https://certificate.revocationcheck.com krijg ik geen errors meer :).

Morgen alle end entities definiëren in EJBCA, CSR's maken op mijn apparaten (NAS, routers, etc.) en dan de boel ondertekenen met mijn PKI infrastructuur!

Wel een kleine teleurstelling moeten verwerken gisteren toen ik erachter kwam dat CMP eigenlijk nog niet geschikt is voor productie met OpenSSL, ondanks het bestaan van een patch. Dat zou echt briljant geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-10 10:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

himlims_ schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:30:
vind best bijzonder dat zo ver kan gaan, bedoel, voor vast bedrag per maand heb ik unlimited data (up/down)

waarom zou men dan kiezen voor zon potentieel risicovol systeem; qua data rekening
Je kunt anders aardig gedetailleerd instellen wat er moet gebeuren als er zulke excessen optreden. Jij hebt neem ik aan iets van Crashplan, wat voor end-points echt de perfecte software is maar vaak voor servers niet echt te gebruiken is als je al een ander backup mechanisme gebruikt.

Het is gewoon een kwestie van er goed de tijd voor nemen en veel testen dan werkt het perfect. Zeker in combinatie met life cycle events kun je de kosten aardig beperken door je data op reduced redundancy te zetten of naar glacier te verplaatsen (mits je je dat langer dan 90 dagen wil opslaan). Daarnaast ook stukken flexibeler dan all-in-one backup systemen als Crashplan omdat je die niet als file storage kan gebruiken.

S3 is daarnaast zeker voor het mkb vaak goedkoper dan zelf een NAS aanschaffen, laat staan via het datacenter / hosting provider. Je hebt een vele malen hogere redundantie, geavanceerde ACL mogelijkheden, key management voor encryptie... noem maar op.

Zat redenen te bedenken :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Iemand trouwens bekend met nvidia-persistenced? De omschrijving zegt het volgende:
e mode is enabled, the daemon prevents the driver from
releasing device state when the device is not in use.
This can improve the startup time of new clients in this scenario.
Maar het is mij niet echt duidelijk wat het nou precies doet. Kan je hiermee nou voorkomen dat je dual-monitor configuratie verandert wanneer je 1 van de schermen loskoppelt? Want dat is wat ik eigenlijk zoek. Op mijn PC heb ik maar 1 scherm, maar met de huidige versie van Xfce worden schermen automatisch geconfigureerd als deze aan of afgekoppeld worden. Hierdoor heb ik geen beeld meer als ik m'n monitor uit zet en daarna weer aan.
Ook mijn HTPC kan ik niet aanzetten zonder m'n receiver aan te hebben op zijn kanaal, anders springt alles naar het verkeerde scherm. Wil dit graag voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:37:
Iemand trouwens bekend met nvidia-persistenced? De omschrijving zegt het volgende:

[...]

Maar het is mij niet echt duidelijk wat het nou precies doet. Kan je hiermee nou voorkomen dat je dual-monitor configuratie verandert wanneer je 1 van de schermen loskoppelt? Want dat is wat ik eigenlijk zoek. Op mijn PC heb ik maar 1 scherm, maar met de huidige versie van Xfce worden schermen automatisch geconfigureerd als deze aan of afgekoppeld worden. Hierdoor heb ik geen beeld meer als ik m'n monitor uit zet en daarna weer aan.
Ook mijn HTPC kan ik niet aanzetten zonder m'n receiver aan te hebben op zijn kanaal, anders springt alles naar het verkeerde scherm. Wil dit graag voorkomen.
Uhmm er zijn wel kernel parameters waarmee je output (en resolutie) op bepaalde connectoren kunt forceren (gebruik het ook met kvm switch omdat als de kvm switch niet om die pc staat .. er daarna na het switchen geen of onvoldoende signaal komt dat de kaart autodetect dat er nu wel opeens een monitor aan hangt.

Ik heb bijvb als kernel parameters :
video=HDMI-A-1:1680x1050D
video=DVI-D-1:1680x1050D
drm_kms_helper.edid_firmware=edid/1680x1050.bin

(die laatste is dan weer omdat de automagische resolutie detectie met die monitor dus brak werkt)

De precieze syntax staat wel in de kernel_parameters.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bedankt, maar niet helemaal wat ik zoek. Ik heb op m'n PC het package dat verantwoordelijk is voor automatisch het scherm configureren vast staan op de vorige versie, die deze functie nog niet had en dat werkt prima. Ik kan 't scherm uitzetten, resumen zonder monitor, alles zonder dat ik geen beeld meer heb. M'n HTPC echter heeft 2 schermen, behuizing en TV, en daar is de nieuwere versie wel aanwezig. Kan ik ook wel downgraden, maar het is mooier om het gewoon degelijk op te lossen voordat bepaalde updates niet meer kan toepassen vanwege dependencies.

Of het nou via een daemon gaat, of met een xorg.conf optie maakt mij dan weinig uit. Ik zal eens verder zoeken naar de optie van Xfce uit te schakelen (ondanks dat de auto-config uit staat in de GUI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?t=47&v=JzsLkbwi1LA]
laat even in het midden of linux-foundation geld misschien beter/anders had kunnen besteden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mwah om nou te stellen dat er zonder linux geen internet en geen search mogelijkheden zouden kunnen zijn lijkt me een beetje hoogdravend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Misschien, maar als je vandaag de dag via een druk op de knop alles met Linux uit zou schakelen, gaan we ruim 100 jaar terug in de tijd. De hele wereld draait er op. Tuurlijk, als je Linux uit de geschiedenis haalt, krijg je een heel ander beeld en zal er vast en zeker wel een vervanger voor zijn. Dat kan vanalles zijn, MS, Apple, heel ander systeem, wie weet.

Feit is gewoon, in je dagelijkse leven kom je veel meer in aanraking met Linux dan je zou denken of verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Klopt .. maar hetzelfde geldt ook voor windows (je gemiddelde geld automaat werkt niet meer ... en alles waarom je de afgelopen decenia in publieke plaatsen nog meer mooie blauwe schermen bent tegen gekomen).

En je komt er meestal juist niet mee in aanraking .. (android telefoon, de tv en de router zullen voor de meeste mensen denk ik het enige met directe aanraking zijn. De rest is allemaal indirect en juist dat is dan ook de reden achter het filmpje denk ik.

Vindt het punt dat er achter de schermen vaak (deels) systemen die op linux draaien worden gebruikt niet echt goed overkomen door het gekozen voorbeeld in combinatie met de gekozen teksten. Maar goed misschien komt het omdat ik niet de doelgroep ben en dus wat val over de overversimpeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46
Andere Unices hadden dan wel 'gewonnen'. *BSD, Hurd had veel meer ontwikkeling gezien, misschien een open variant van Solaris, Minix. Linux-de-kernel had het geluk op het juiste moment net goed genoeg te zijn, maar zonder Linux 100 jaar terug? Dan doe je alle alternatieven, en alle complementaire software (GNU, GCC met name) onrecht aan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Achja we hadden in iedergeval geen gedoe gehad over de lkml nettiquette en Linus z'n taalgebruik .. thans gekenmerkt als "abuse" van mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brent schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:16:
maar zonder Linux 100 jaar terug? Dan doe je alle alternatieven, en alle complementaire software (GNU, GCC met name) onrecht aan.
Ik doel erop dat als je nu, van de ene op de andere dag, alles uit zou zetten wat Linux draait, je wel die kant op zal gaan. Fabrieken werken niet meer, aandelenhandel is niet meer mogelijk, tv en radio doen het niet, moderne auto's starten niet meer, vliegverkeer is niet meer mogelijk, noem maar op. Alles moet weer met de hand gedaan worden, ook het produceren van alles wat je in het dagelijkse leven voor lief neemt.

Ik bedoel dus niet dat we zonder Linux nog steeds in een tijd van begin 20e eeuw zouden leven.

Pagina: 1 ... 42 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.