Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.795 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:57
Hero of Time schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:41:
[...]

Ik doel erop dat als je nu, van de ene op de andere dag, alles uit zou zetten wat Linux draait, je wel die kant op zal gaan. Fabrieken werken niet meer, aandelenhandel is niet meer mogelijk, tv en radio doen het niet, moderne auto's starten niet meer, vliegverkeer is niet meer mogelijk, noem maar op. Alles moet weer met de hand gedaan worden, ook het produceren van alles wat je in het dagelijkse leven voor lief neemt.

Ik bedoel dus niet dat we zonder Linux nog steeds in een tijd van begin 20e eeuw zouden leven.
Het zal je verbazen hoeveel machines/fabrieken op (Embedded) Windows draaien, maar dat terzijde. Bovendien zijn er voor veel processen backup-procedures, voor geval van stroomuitval etc. Na een paar weekjes draaien we weer op volle toeren, maar dan op BSD :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11
Achja ze zullen wel bewust voor de acapolyptische aanpak hebben gekozen .. ipv door te laten zien waar linux inmiddels *wel* allemaal voor gebruikt wordt en wat daardoor *wel* allemaal werkt .. dag in dag uit. Kennelijk zal dat wel minder effect hebben of al vaker gedaan zijn ofzo.

Maar door te laten zien waar het *wel* toegepast wordt .. kun je ook gelijk het brede toepassings gebiedt laten zien .. ipv alleen dit voorbeeldje van internet + search.

[ Voor 23% gewijzigd door gekkie op 07-10-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brent schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:44:
[...]

Het zal je verbazen hoeveel machines/fabrieken op (Embedded) Windows draaien, maar dat terzijde. Bovendien zijn er voor veel processen backup-procedures, voor geval van stroomuitval etc. Na een paar weekjes draaien we weer op volle toeren, maar dan op BSD :+
Maar die communiceren weer over een netwerk met, jawel, routers en switches die gebaseerd zijn of in z'n geheel draaien op Linux. Leuk dat je embedded device nog werkt, zoals de pinautomaat, maar zonder communicatie krijg jij geen flappen uit de muur. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hero of Time schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:53:
[...]

Maar die communiceren weer over een netwerk met, jawel, routers en switches die gebaseerd zijn of in z'n geheel draaien op Linux.
Die draaien nu net juist al vaak op *BSD ;) Maar al deden ze dat niet, ook dat is met een firmware update verholpen. 100 jaar terug, dat zeker niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En hoe moet de fabrikant die firmware compileren? Hoe krijg jij 'm dan? Even opbellen of per post vragen voor een usb stick of cd met de nieuwe versie erop? Oh, wacht, die twee middelen werken ook niet, want die zijn ook weer afhankelijk van systemen waar (een vorm van) Linux op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hangt er enigzins vanaf of je uitgaat van Linux == Linux kernel + userland (o.a. GNU) .. of Linux == Linux kernel.
Ook bij dat laatste heb je nog genoeg problemen omdat er apparatuur is waarvoor geen driver is voor BSD, maar meestal zijn dit minder kritieke delen. Met beperkte wijzigingen in userland en een andere kernel kun je dan al gauw wel weer een eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Op zich kun je exact het zelfde filmpje maken als je "Linux" vervangt door "Microsoft", "Google", "Intel", "Koolwaterstofverbindingen", etc. etc.
Wat dat betreft is het niet heel sterk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hero of Time schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:57:
En hoe moet de fabrikant die firmware compileren? Hoe krijg jij 'm dan? Even opbellen of per post vragen voor een usb stick of cd met de nieuwe versie erop? Oh, wacht, die twee middelen werken ook niet, want die zijn ook weer afhankelijk van systemen waar (een vorm van) Linux op draait.
Als Linux opeens niet meer bestond, reken maar dat fabrikanten als een malle alternatieven voorbereiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mcDavid schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:32:
Op zich kun je exact het zelfde filmpje maken als je "Linux" vervangt door "Microsoft", "Google", "Intel", "Koolwaterstofverbindingen", etc. etc.
Wat dat betreft is het niet heel sterk dus.
idem; vind het echt een nutteloze (linux) propoganda... daar waar geld vast wel beter uitgegeven kon worden

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brent schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:33:
[...]

Als Linux opeens niet meer bestond, reken maar dat fabrikanten als een malle alternatieven voorbereiden ;)
Uiteraard, maar dat kost tijd. Totdat alles is aangepast, kan je zo een paar maanden tot een jaar verder zijn en tot die tijd zit je toch in een situatie vergelijkbaar met de vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 16:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hero of Time schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:37:
Iemand trouwens bekend met nvidia-persistenced? De omschrijving zegt het volgende:

[...]

Maar het is mij niet echt duidelijk wat het nou precies doet.
Een videokaart moet je configureren voor je er gebruik van kan maken. Na het laden gaat de driver de resolutie enzo instellen aan de hand van wat de applicatie wil. Aan het einde van het proces wordt de boel weer netjes vrij gegeven. De volgende applicatie die iets met de GPU wil moet die initialisatie opnieuw doen. Met deze daemon kun je dat proces overslaan en dat spaart wat tijd uit.

Op een desktop heb je er niks aan. Niemand die het merkt als X opeens 100ms sneller herstart. Een rekencluster is een andere verhaal, daar wil je snel achter elkaar verschillende jobs kunnen aanbieden zonder de GPU opnieuw te initialiseren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ah Xen 4.6.0 is getagged :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CL2k, ah, dat is verhelderend. Dan heeft het voor de gewone consument idd geen nut en voor waar ik het dacht te kunnen inzetten al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 17:01:
[...]

Een videokaart moet je configureren voor je er gebruik van kan maken. Na het laden gaat de driver de resolutie enzo instellen aan de hand van wat de applicatie wil. Aan het einde van het proces wordt de boel weer netjes vrij gegeven. De volgende applicatie die iets met de GPU wil moet die initialisatie opnieuw doen. Met deze daemon kun je dat proces overslaan en dat spaart wat tijd uit.
Doen we dat tegenwoordig niet via KMS (kernel modesetting)? Of heeft dat er weer niets mee te maken?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Compizfox schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:20:
Doen we dat tegenwoordig niet via KMS (kernel modesetting)? Of heeft dat er weer niets mee te maken?
Hoe het precies zit weet ik ook niet maar het gaat verder dan KMS. Normaal gesproken krijgt iedere applicatie een "verse" omgeving. Als de applicatie klaar is dat wordt alles weer opgeruimd en wordt de GPU uitgeschakeld. Met deze software kun je de GPU vertellen dat hij alles moet laten zoals het is en lekker doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NetBSD is alweer een tijdje op versie 7 (verbaast me een beetje dat dit niet een vermelding op de FP/meuktracker waard is). Vanavond eens kijken of ik het op een Odroid C1 aan de praat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mjah dat meuktracker beleid snap ik ook niet helemaal ... maand geleden wel een vermelding van een RC release van Xen .. maar de final krijgt geen vermelding .. snap jij het, snap ik het.

Maar als je nog reden voor taart zoekt: KDE Turns 19

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 15-10-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De Meuktracker (Downloads) wordt voornamelijk gevuld door submits. Als er geen submit komt, dan is de kans redelijk klein dat het vermeld wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Been there done that .. alleen geen kant en klare post van gemaakt.
Kennelijk moet je ook de releasenotes erin plakken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jippie, heb ik updates van o.a. Qt, herstart ik daarna, doet m'n GUI 't niet meer, SDDM starte gewoon niet op en geen fatsoenlijke melding. Heb een uur zitten zoeken en klooien om er uiteindelijk achter te komen dat de xcb module niet meer in libqt5gui5 zit, maar in libqt5xcbqpa5. En die werd niet automatisch geïnstalleerd, omdat het een 'recommended' is. En die heb ik uit staan voor automatisch installeren. Aaarggghh!!
Zie ook https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=802656.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hero of Time schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:12:
De Meuktracker (Downloads) wordt voornamelijk gevuld door submits. Als er geen submit komt, dan is de kans redelijk klein dat het vermeld wordt. ;)
Ook met submit is de kans voor sommige updates (bijvoorbeeld netbsd) vrij klein vermoed ik.
Hero of Time schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:02:
Jippie, heb ik updates van o.a. Qt, herstart ik daarna, doet m'n GUI 't niet meer, SDDM starte gewoon niet op en geen fatsoenlijke melding. Heb een uur zitten zoeken en klooien om er uiteindelijk achter te komen dat de xcb module niet meer in libqt5gui5 zit, maar in libqt5xcbqpa5. En die werd niet automatisch geïnstalleerd, omdat het een 'recommended' is. En die heb ik uit staan voor automatisch installeren. Aaarggghh!!
Irritant dat soort zaken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
begintmeta schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:20:
[...]
Ook met submit is de kans voor sommige updates (bijvoorbeeld netbsd) vrij klein vermoed ik.
Nouja wat dan weer gek is dat een release candidate van iets de meuktracker wel haalt .. terwijl een submit van de final release van die versie het dan niet haalt ... je ne comprends pas.

(sowieso niet aangezien iedere letter die naar links of rechts wordt geschoven bij feestboek gelijk frontpage nieuws is .. en op meuk vlak iets als calibre met wekelijks redelijk minimale updates wel gelijk genoemd wordt .. zal dan wel aan een gebrek aan aandacht zijn voor zaken die (onterecht) als "serverside" worden beschouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:02:
Hmm had dus required moeten zijn ... heb nu zelf op jessie een berg aan ffmpeg updates staan ... ze gaan weer terug vanaf libav .. alleen nog een beetje wantrouwig met de potentie in wat er kapoet gaat. Maar goed VM's backuppen en dan maar een proberen en heel goed testen.

Whoops ... waar is die "merge last 2 posts" knop nou O-)

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 23-10-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gekkie schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:38:
[...]

Nouja wat dan weer gek is dat een release candidate van iets de meuktracker wel haalt .. terwijl een submit van de final release van die versie het dan niet haalt ... je ne comprends pas.
...
Ja, dat is me ook wel ens opgevallen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:00
dolle pret weer met Debian Testing. Kan niet meer inloggen, dus gebruik nu maar even Fluxbox. Nu wilde ik met Synaptic kijken welke updates ik voor het laatst heb uitgevoerd, maar blijkbaar wordt Konsole gebruikt welke direct crasht.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FRidh schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:28:
dolle pret weer met Debian Testing. Kan niet meer inloggen, dus gebruik nu maar even Fluxbox. Nu wilde ik met Synaptic kijken welke updates ik voor het laatst heb uitgevoerd, maar blijkbaar wordt Konsole gebruikt welke direct crasht.
Ah, die ken ik. Blijkbaar hebben ze de fout van Qt 5.5 naar Testing laten migreren. Grote 'oeps' was dat. Dat is deze bug: https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=802656 als ik 't goed heb. Ik had dus het probleem dat ik helemala geen GUI kreeg, omdat SDDM niet wilde starten. Kijk eens of dat is wat je had. Overigens kan je altijd op de CLI aanmelden en /var/log/apt/history.log bekijken. Daar zal waarschijnlijk Qt bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:00
Ja precies, ik kwam net al https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=802811 tegen.
Hopelijk werkt het downgraden van libqt5xcbqpa5

Edit: dat moest libqt5x11extras5 zijn. En gelukkig, dat was voldoende :)

[ Voor 21% gewijzigd door FRidh op 27-10-2015 13:45 ]

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Iemand hier al de KDevelop 5 beta geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FRidh schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:40:
Ja precies, ik kwam net al https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=802811 tegen.
Hopelijk werkt het downgraden van libqt5xcbqpa5

Edit: dat moest libqt5x11extras5 zijn. En gelukkig, dat was voldoende :)
Ah, andere bug, maar wel een gerelateerde oorzaak: Qt 5.5. Ik had geen last van de bug die jij hebt, omdat ik niet elke dag updates toe pas en vrijdag was Qt 5.5 al in Unstable (met dus de missenden depend), waardoor ik een uur van m'n tijd bezig was om m'n probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:38:
[...]

Ik had dus het probleem dat ik helemala geen GUI kreeg, omdat SDDM niet wilde starten. Kijk eens of dat is wat je had. Overigens kan je altijd op de CLI aanmelden en /var/log/apt/history.log bekijken. Daar zal waarschijnlijk Qt bij staan.
Ik heb sinds vorige week kdm weer geinstalleerd vanwege problemen met SDDM. Ik zag op de debian-kde mailinglist problemen met unstable langskomen dus ik heb het updaten even een weekje of twee uitgesteld :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sallin schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:02:
[...]

Ik heb sinds vorige week kdm weer geinstalleerd vanwege problemen met SDDM. Ik zag op de debian-kde mailinglist problemen met unstable langskomen dus ik heb het updaten even een weekje of twee uitgesteld :).
Oh, dat is nergens voor nodig. Huidige staat van Unstable is prima te doen, zelfs met SDDM. Het was alleen even spannend dat de xcb module van Qt was verhuist van libqt5gui5 naar libqt5xcbqa5. Als je, zoals ik, recommended packages niet automatisch laat installeren kreeg je 'm niet automatisch. Nu wel, dat hebben ze met een nieuwe build aangepast bij libqt5gui5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 03:58

Blokker_1999

Full steam ahead

Vroeg me gisteren ineens iets af: waarom maken we gebruik van een filtering proxy (zoals squidguard of dansguardian) om domeinen te blacklisten wanneer we dit evengoed op DNS niveau zouden kunnen doen waarbij we het voordeel hebben dat we nooit in een https pakket moeten gaan spieken?

Met byod heb je het nadeel dat gebruikers nog hun eigen hosts file zouden kunnen inladen, maar in een bedrijf waar systemen door de IT beheerd worden kan je zelfs die loophole sluiten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Blokker_1999 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:21:
Vroeg me gisteren ineens iets af: waarom maken we gebruik van een filtering proxy (zoals squidguard of dansguardian) om domeinen te blacklisten wanneer we dit evengoed op DNS niveau zouden kunnen doen waarbij we het voordeel hebben dat we nooit in een https pakket moeten gaan spieken?

Met byod heb je het nadeel dat gebruikers nog hun eigen hosts file zouden kunnen inladen, maar in een bedrijf waar systemen door de IT beheerd worden kan je zelfs die loophole sluiten.
Het is nog eens sneller dan een filtering proxy ook. De techniek die je zoekt heet DNSRBL. Dat is redelijk in opkomst en veel DNS-servers ondersteunen het. De kunst is wel om een goede feed te vinden die de juiste namen blokkeert.

Het voordeel van een HTTP-blacklist boven DNS is dat je bij HTTP specifieke URLs kan blokkeren en niet alleen hele domeinen. Dat is handig voor als er weer eens een fisher een formulier op google docs heeft gezet maar je niet heel google wil blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik kende het al wel van blacklisting voor spam, had geen idee of men er al mee bezig was om het ook voor http toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 23:13
Blokker_1999 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:21:
Ervanuitgaande dat je het netwerk beheert waar de BYOD devices mee verboden zijn, kun je toch alle DNS requests afvangen en doorsluizen naar je eigen DNS-met-blacklist?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 17-10 12:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tom Paris schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 17:57:
[...]

Ervanuitgaande dat je het netwerk beheert waar de BYOD devices mee verboden zijn, kun je toch alle DNS requests afvangen en doorsluizen naar je eigen DNS-met-blacklist?
Niet als de domeinnaam al geresolved is naar een IP-adres omdat die in de hosts-file stond ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 23:13
Demoniac schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:55:
[...]
Niet als de domeinnaam al geresolved is naar een IP-adres omdat die in de hosts-file stond ;)
Ja daar was ik even aan voorbij gegaan ja :P

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

encrypten jullie je swap?
nalv; http://www.braxs.net/?p=28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Yups .. zit in een luks encrypted LVM volume group samen met root partition.
(niet dat tie veel gebruikt wordt .. swapiness staat op "alleen in geval van uiterste nood" ivm SSD.

(overigens wel jammer dat LVM er niet nog een group laag tussen heeft zitten ... heb nu toch partities moeten maken zodat ik losse PV en daarmee VG's kon hebben op m'n SSD .. was flexibeler geweest als er nog een laag tussen zat zodat ik de SSD 1 PV kon laten met meerdere VG's .. maarja kunt niet alles hebben.)

[ Voor 31% gewijzigd door gekkie op 02-11-2015 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-10 16:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hoe doen jullie overigens je partities en schijven inrichten. Ik ben van plan voor de eerste keer een SSD te halen (Samsung 250 Gb) en deze dan naast een reguliere 1Tb HDD handen (Western Digital 7200 rpm)
Maar hoe doen jullie dan de indeling voornbamelijk doorvoeren? Ik wil bijvoorbeeld de homedir iig als aparte partitie hebben. Zetten jullie alles op de SSD of een deel op de HDD?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:58

Theimon

Snapte!?

Ik heb / op de SSD, /home ook, maar op een aparte partitie. Geen swap. Alle audio en video staan op 2 aparte HDDs.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Heb de handel zoveel mogelijk met LVM gedaan op m'n laptop.
Ik heb nu homedir gewoon bij root in zitten .. waarbij de homedir eigenlijk voornamelijk voor settings is.
(en root + swap dus in een geencrypte VG zitten).

Documenten zooi is een aparte geencrypte LV, die ik dus eventueel niet kan mounten (of unmounten).

De HDD is ook LVM en heeft een grote generieke geencrypte LV, voor grote bestanden en kernels compilen en weet ik al niet wat, wat een hoop data verplaatsen inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

M'n werklaptop heeft LUKS en bevat alles van het OS dankzij LVM. Dus ja, m'n swap is encrypted. Alleen de ESP niet om logische redenen.
gekkie schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:45:
(overigens wel jammer dat LVM er niet nog een group laag tussen heeft zitten ... heb nu toch partities moeten maken zodat ik losse PV en daarmee VG's kon hebben op m'n SSD .. was flexibeler geweest als er nog een laag tussen zat zodat ik de SSD 1 PV kon laten met meerdere VG's .. maarja kunt niet alles hebben.)
Hoezo? Heb je de manpage nooit gelezen van vgcreate? Met alleen al --help zie ik de volgende optie:
        [-s|--physicalextentsize PhysicalExtentSize[bBsSkKmMgGtTpPeE]]

Ik zou niet weten waarom je hiermee niet 2 VGs kan maken. Maar, waarom zou je? Als je meer dan 1 VG op 1 PV maakt, mis je de hele flexibiliteit van LVM en kan je net zo goed met harde partities gaan werken en daar je file system op hangen, ipv LVM erop zetten.
Auredium schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:00:
Hoe doen jullie overigens je partities en schijven inrichten. Ik ben van plan voor de eerste keer een SSD te halen (Samsung 250 Gb) en deze dan naast een reguliere 1Tb HDD handen (Western Digital 7200 rpm)
Maar hoe doen jullie dan de indeling voornbamelijk doorvoeren? Ik wil bijvoorbeeld de homedir iig als aparte partitie hebben. Zetten jullie alles op de SSD of een deel op de HDD?
Op al m'n apparaten die meer dan 1 schijf hebben, heb ik het OS op 1 disk en alle andere data op de rest. /home heb ik nu eigenlijk altijd wel op een aparte partitie, maar dezelfde schijf als /. Om deze reden heb ik geen behoefte aan een grote schijf, al heeft m'n PC een van 256 GB omdat ik er ook VMs op draai. M'n HTPC heeft een SSD van 64 GB, hoewel eentje van 16 GB in principe al groot genoeg zou zijn geweest, maar prijstechnisch kwam het gewoon zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:02:
Hoezo? Heb je de manpage nooit gelezen van vgcreate? Met alleen al --help zie ik de volgende optie:
        [-s|--physicalextentsize PhysicalExtentSize[bBsSkKmMgGtTpPeE]]

Ik zou niet weten waarom je hiermee niet 2 VGs kan maken. Maar, waarom zou je? Als je meer dan 1 VG op 1 PV maakt, mis je de hele flexibiliteit van LVM en kan je net zo goed met harde partities gaan werken en daar je file system op hangen, ipv LVM erop zetten.
Omdat ik zowel root als swap achter 1 wachtwoord wil hebben, dus moet dat op een VG ipv een LV, maar op dezelfde SSD dus nog een LV/VG met een ander wachtwoord.
En opzich zou ik er zo niet veel mee opschieten aangezien er geen vgresize is. (alhoewel ik me nu eigenlijk af vraag of resize van een encrypted LV of VG uberhaupt lekker zou verlopen.

Maar goed m'n root is voorlopig weer ruim genoeg ... (het is windows niet :p) .. aangezien m'n eigen data netjes is afgesplitst. Dus ik denk opzich dat ik niet zo snel iets zou hoeven te resizen.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 02-11-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:56:
[...]

Omdat ik zowel root als swap achter 1 wachtwoord wil hebben, dus moet dat op een VG ipv een LV, maar op dezelfde SSD dus nog een LV/VG met een ander wachtwoord.
En opzich zou ik er zo niet veel mee opschieten aangezien er geen vgresize is. (alhoewel ik me nu eigenlijk af vraag of resize van een encrypted LV of VG uberhaupt lekker zou verlopen.

Maar goed m'n root is voorlopig weer ruim genoeg ... (het is windows niet :p) .. aangezien m'n eigen data netjes is afgesplitst. Dus ik denk opzich dat ik niet zo snel iets zou hoeven te resizen.
Je kan LVM in LUKS draaien, maar ook LUKS in LVM. Het wachtwoord staat dan niet op de VG, maar de LV. Een VG kan je vergroten en verkleinen, maar dan moet er wel ruimte zijn. Je moet dan dus eerst de LVs verkleinen. Maar ook hier weer, waarom zou je een VG verkleinen? Alleen als je een schijf uit je set haalt of anders in wilt zetten, niet om op een enkele schijf wat te rommelen.

Maar goed, je hebt 't al opgelost.

Als ik je eerste zin goed begrijp, wil je dus 1 wachtwoord voor je hele LVM constructie hebben. Dat krijg je juist door een LUKS te maken, in die LUKS een PV en de rest van je LVM rambam. Heb ik ook op m'n laptop hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:21:
[...]

Je kan LVM in LUKS draaien, maar ook LUKS in LVM. Het wachtwoord staat dan niet op de VG, maar de LV. Een VG kan je vergroten en verkleinen, maar dan moet er wel ruimte zijn. Je moet dan dus eerst de LVs verkleinen. Maar ook hier weer, waarom zou je een VG verkleinen? Alleen als je een schijf uit je set haalt of anders in wilt zetten, niet om op een enkele schijf wat te rommelen.

Maar goed, je hebt 't al opgelost.

Als ik je eerste zin goed begrijp, wil je dus 1 wachtwoord voor je hele LVM constructie hebben. Dat krijg je juist door een LUKS te maken, in die LUKS een PV en de rest van je LVM rambam. Heb ik ook op m'n laptop hier.
Mjah had opzich ook nog wel gekund .. LV maken met daarin weer partitionering voor root en swap.
Dan had alles opzich in 1 VG gekund op de SSD.

Mjah na wat gestoei met grub en gpt .. die hadden niet zo'n zin in elkaar. Maar goed echt voordeel voor gpt was er ook niet aangezien beide disks << 2GB zijn, dus nu gewoon weer msdos partition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:33:
[...]

Mjah had opzich ook nog wel gekund .. LV maken met daarin weer partitionering voor root en swap.
Dan had alles opzich in 1 VG gekund op de SSD.

Mjah na wat gestoei met grub en gpt .. die hadden niet zo'n zin in elkaar. Maar goed echt voordeel voor gpt was er ook niet aangezien beide disks << 2GB zijn, dus nu gewoon weer msdos partition.
Al zou de schijf >> 2GB zijn, wat ik eigenlijk wel hoop, is er nog steeds niets aan de hand. :P

Maar vreemd dat je problemen had met GPT en Grub, dat zou je helemaal niet moeten hebben. Als je legacy boot boeit het niet, maar zou je UEFI gebruiken, dan moet je wel. Echter, GPT en legacy boot werkt ook gewoon icm Grub, want XenServer maakt daar namelijk gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:20:
[...]

Al zou de schijf >> 2GB zijn, wat ik eigenlijk wel hoop, is er nog steeds niets aan de hand. :P

Maar vreemd dat je problemen had met GPT en Grub, dat zou je helemaal niet moeten hebben. Als je legacy boot boeit het niet, maar zou je UEFI gebruiken, dan moet je wel. Echter, GPT en legacy boot werkt ook gewoon icm Grub, want XenServer maakt daar namelijk gebruik van.
Whoops TB :-p

Mjah was na een kopie van de hdd erop geplempt te hebben .. op de een of andere manier kreeg ik het niet aan de praat met grub install vanaf rescue usb met of knoppix of parted magic. Wellicht te oude grub versie ofzo.
UEFI gebruik ik idd niet, dus de keuze om terug te gaan naar msdos part. was toen na een tijd prutsen toch wel gemaakt. Op m'n server draait het inderdaad prima met gpt op een 4TB schijf en grub, dus geen idee waarom het er geen zin in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

deadinspace

The what goes where now?

Ja, op al mijn workstations en laptops, dmv dmcrypt/luks + LVM. Alles is encrypted op /boot na. Daar heb ik overigens nooit problemen mee gehad (nav "seemed to break after reboot" in dat artikel). Op Debian 7/8 trouwens.

Dat artikel impliceert trouwens dat swapfiles trager zouden zijn dan swappartities, maar dat is al heel lang niet meer zo.
Auredium schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:00:
Op mijn desktop heb ik een SSD met een unencrypted /boot, en een encrypted volume dat / en swap bevat. Op / staat mijn hele systeem inclusief /home (ik hou niet van home op een apart fs).

Vervolgens heb ik de harde schijf encrypted als één volume/fs gemount onder /data oid, met de encryption key in een keyfile op / zodat ik voor de harde schijf geen tweede passphrase hoef op te geven bij het booten:
% cat /etc/crypttab
...
crypt-data UUID=... /etc/crypt-data.key luks

Dan heb ik op de harde schijf (/data/) vooral media staan; films/series/muziek. Alles dat groot is en weinig snelheid nodig heeft, en dat symlink ik dan vanuit mijn homedir. Op de SSD staat al het andere, dus systeem, applicaties, configuratie, documenten, programmeerprojecten, etc.

Op deze manier is alles encrypted, en alles behalve mijn bulk media snel. Werkt prima voor mij zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:05:
[...]

Oh, dat is nergens voor nodig. Huidige staat van Unstable is prima te doen, zelfs met SDDM. Het was alleen even spannend dat de xcb module van Qt was verhuist van libqt5gui5 naar libqt5xcbqa5. Als je, zoals ik, recommended packages niet automatisch laat installeren kreeg je 'm niet automatisch. Nu wel, dat hebben ze met een nieuwe build aangepast bij libqt5gui5.
Het werkt bij mij nog steeds niet met sddm. Lijkt een probleem met Nvidia te zijn. Vandaag kwamen er nieuwe updates binnen, binnenkort maar weer eens testen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sallin schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:12:
[...]

Het werkt bij mij nog steeds niet met sddm. Lijkt een probleem met Nvidia te zijn. Vandaag kwamen er nieuwe updates binnen, binnenkort maar weer eens testen.
Ok, m'n werklaptop heeft een Intel videokaart (van de CPU), dus ik zou 't niet weten. Beide PC's thuis gebruiken lightdm als display manager. Kan je niets in de logs vinden van zowel Xorg.0.log als sddm.log? Als het na de updates nog niet werkt, even een apart topic maken hier, kunnen we wat dieper ingaan op je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:38
Right, laptop hdd leeg. Arch linux compleet weg. Hoe de hell heeft dat kunnen gebeuren. Nu weer k***** met het installeren van de broadcom-wl-dkms drivers zonder internet |:(

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm was die twitch VM eigenlijk jouw laptop :p .. *oops*

geen mooie fysieke ethernet poort meer ?
(toch stiekem blij dat m'n flap gewoon aardig gesupporte onderdelen heeft)

[ Voor 27% gewijzigd door gekkie op 03-11-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
gekkie schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:58:
Hmm was die twitch VM eigenlijk jouw laptop :p .. *oops*

geen mooie fysieke ethernet poort meer ?
(toch stiekem blij dat m'n flap gewoon aardig gesupporte onderdelen heeft)
Nee de XPS 15 heeft geen ethernet poort :( Het bied wel opties om weer een schone laptop te hebben :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als een mooie gelegenheid om een andere distro te proberen. Debian heeft die packages gewoon in hun repo staan. En anders tether je je telefoon toch gewoon met je wifi thuis? Heb ik ook al een paar keer gedaan. Of heb je geen Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
iRicardo schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 01:21:
[...]

Nee de XPS 15 heeft geen ethernet poort :( Het bied wel opties om weer een schone laptop te hebben :)
Ah ultrabook met zo'n usb-dongletje ? (dacht dat de ondersteuning daar ondertussen ook wel aardig voor was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Ja heb wel Android maar mijn XPS 15 wil geen telefoon accepteren. Blijft hem constant eruit gooien. Soort van constante snelle disconnect en dan connect. Dell gelooft ook niet dat er nog issues met deze laptop zijn en weigert eventuele garantie (die er nog is) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

externe ethernet eraan hangen? heb ook dell xps, geen dvd, geen ethernet; usb of externe ethernet maakte mij (her)installatie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En anders harde schijf eruit, in een ander systeem hangen, installeren, terug in de XPS en profit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:19:
En anders harde schijf eruit, in een ander systeem hangen, installeren, terug in de XPS en profit?
Dat is dan wel weer een goot voordeel tov MS Windows ... zo goed als stateless qua hardware (op persistent udev rules na dan misschien), geen gemier met licenties die niet meer willen omdat ze aan hardware gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

heb zo jaar of 6-8 gedaan met 1 installatie, gewoon hdd overzetten beetje patchen en weer draaien. zo mooi kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Ben hem aan het installeren nadat ik de broadcom dkms heb geïnstalleerd. De makepkg --asroot is niet meer dus moest even een user aanmaken. Ach het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
himlims_ schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:50:
heb zo jaar of 6-8 gedaan met 1 installatie, gewoon hdd overzetten beetje patchen en weer draaien. zo mooi kan het zijn.
Hmm hmm .. als ik zie hoelang ik laast gedoe had met windows 7 en vervolgens 10 upgrade in een VMetje .. (en wissel van virtualbox naar KVM).
99% was geworstel met licentie gedoe en bellen naar die club, in die tijd had ik al 20x debian geinstalleerd :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:03
Yeehaah OpenSUSE Leap 42.1. Upgrade ging vlekkenloos, totdat ik Logisim probeer op te starten.... Resulstaat: als er een klok bij betrokken is, is er oscillatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Iemand enig idee wat er mis kan zijn als linux een netwerkpoort niet meer hoog wil zetten en een MAC weergeeft van FF:FF:FF:FF:FF:FF? Het betreft hier een embedded board en zou dus wel balen zijn. Heeft 2 NICs waarvan 1 niet meer wil werken en de gebruikte kernel is zo gestript dat ik betwijfel of een USB NIC gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

iRicardo schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:21:
Right, laptop hdd leeg. Arch linux compleet weg. Hoe de hell heeft dat kunnen gebeuren. Nu weer k***** met het installeren van de broadcom-wl-dkms drivers zonder internet |:(
Heb je misschien de "encryptie" feature van je HD gevonden? Die feature staat ook bekend als "secure erase" en volgens mij snap jij nu waarom.
Moderne HD's encrypten alles. Als je ze wil wissen dan gooi je de encryptiesleutel weg en dan is de oude data niet meer te zien.
Blokker_1999 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:53:
Iemand enig idee wat er mis kan zijn als linux een netwerkpoort niet meer hoog wil zetten en een MAC weergeeft van FF:FF:FF:FF:FF:FF? Het betreft hier een embedded board en zou dus wel balen zijn. Heeft 2 NICs waarvan 1 niet meer wil werken en de gebruikte kernel is zo gestript dat ik betwijfel of een USB NIC gaat werken.
1. firmware mist
2. de hardware is stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

De firmware is het zeker niet want eth1 doet het wel, vrees ook voor nr2, had alleen gehoopt dat er mogelijks een andere verklaring was. Even bij de fabrikant gaan aankloppen en vragen of ze de GPL willen respecteren en ze mij alle benodigde broncode geven. Kan ik misschien de kernel hercompileren en een usb nic gebruiken.

En wist niet dat HDDs standaard encryptie zouden toepassen vandaag de dag. Uiteindelijk geef je zelf toch nergens een sleutel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Sucky implementaties:
https://arnolddatarecover...l-encryption-hard-drives/

Wil je geen encryptie, ben je alsnog het bokje als je controller faalt .. want toch encrypted
Wil je wel encryptie, ben je alsnog het bokje, want je denkt een masterkey op te geven maar doet dat niet.

Die 2e poort heeft het ooit wel gedaan, en je hebt je kernel-blob niet geupdate ?
(kun je je mac met ethtool wellicht gewijzigd krijgen in iets wat wel netwerkfahig is ?)

Bij mijn weten zijn er wel meer eth controllers geweest met gezeik met mac-adressen op 2e poorten, meende in iedergeval ooit eens over bepaalde realtek series zoiets gelezen te hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door gekkie op 11-11-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
CAPSLOCK2000 schreef:
Heb je misschien de "encryptie" feature van je HD gevonden? Die feature staat ook bekend als "secure erase" en volgens mij snap jij nu waarom.
Ja, dat had ik inmiddels door. Helaas ben ik terug gegaan naar Windows. Arch linux ging niet goed overweg met de WiFi drivers van broadcom-wl-dkms en ik kon me moeilijk settelen in een desktop environment waaronder Mate, KDE, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
iRicardo schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:51:
...ik kon me moeilijk settelen in een desktop environment waaronder Mate, KDE, etc. etc....
Wat was de reden daarvan, teveel keuze? Te vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het had geen menu/scherm met gigantische (geanimeerde) tegels waar je op kon klikken.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

iRicardo schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:51:
[...]

Ja, dat had ik inmiddels door. Helaas ben ik terug gegaan naar Windows. Arch linux ging niet goed overweg met de WiFi drivers van broadcom-wl-dkms en ik kon me moeilijk settelen in een desktop environment waaronder Mate, KDE, etc. etc.
dat laatste argument vind ik bijzonder; je kunt je kde/gnome/mate 1:1 op windows laten lijken
//edit; uit noodzaak bezig met win7 installatie; krijg updates nieteens geinstalleerd (jah is legitiem) raar OS

[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 11-11-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
himlims_ schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:21:
[...]

dat laatste argument vind ik bijzonder; je kunt je kde/gnome/mate 1:1 op windows laten lijken
//edit; uit noodzaak bezig met win7 installatie; krijg updates nieteens geinstalleerd (jah is legitiem) raar OS
Hmm dat heb ik ook gehad in een VM .. duurde allemaal erg lang en ging erg traag. Er is ook nog een bug met certificaat toestanden geweest, maar dat bleek het uiteindelijk ook niet te zijn (na de repairtool toestand daarvoor gedraaid te hebben duurde het nog tijden voordat het eindelijk eens iets ging doen).

Lijkt wel alsof ze alle win7 update >> half jaar geleden alleen nog ergens op een aftands-achteraf-servertje hebben staan.

Had geloof ik in dezelfde tijd wel sequentieel alle linux distro's die er nog bestaan kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

updates onder Windows zijn nog altijd een ramp. Gisteren ook nog 2 machines bijgewerkt (dacht ik toch) die 11 maanden niet meer hebben aangestaan. Eerst 10 minuten nakijken of er updates zijn (waarom moet dat toch zo lang duren?) en daarna weigerde 1 van de 2 de vooruitgang te tonen bij het downloaden van de data. Bleef continue op 0kB staan hoewel ik later geleerd heb dat die in de achtergrond toch echt aan het downloaden was. Neem je vandaag een cleane Win7 RTM en ga je die updaten ben je een dag bezig met updaten. En telkens na een reboot als deze gedaan heeft en meld dat alle updates geïnstalleerd zijn kan je hem opnieuw naar updates laten zoeken en zal deze er opnieuw vinden. Om gek van te worden. Het is voor mij 1 van de grootste ergernissen aan Windows, temeer daar Linux het al decennia zonder problemen weet op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Probleem met win is dat je weinig geedback krijgt; neem dat update process, schijnbaar gebeurd er iets volgens de UI. Maar ik zie 0 aan verkeer.. die ct-magazine wsus maar weer gepakt; dat werkt tenminste, en staan er een bak updates bij. Laatst win10, is eigenlijk niet veel beter. Geen idee waarom dit zo lastig is, misschien iets met versies? Updates-voor-updates of legitiem verificatie, idk. Dat van ct werkt beter dan orgineel ;)

Ik proost maar weer eens op gebruiksgemak met free-beer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Naast de ergenis van licentie invalidatie bij van alles en nog wat dan, dit staat ook vrij hoog op m'n lijstje. Wil je een VM van virtualbox naar KVM ... kun je weer gaan bellen met die lui .. als seniele bejaarde 2x een iets te lang nummer overkloppen .. en daarna mag je weer bij gods gratie. En dat omdat je virtuele cpu van naam verandert is .. en je hardware uuid en zo nog eens wat.

En met de updates kun je idd zien dan tie background transfer agent van ze betrekkelijk druk is .. dan weet je opzich dat tie braaf aan het downloaden is ... kennelijk waren ze er achter dat ze nog nooit een werkende predictive progressbar hebben kunnen bakken .. dus hebben ze nu alles wat een notificatie geeft van waarmee het bezig is maar geschrapt (heel fijn als het ding op een onwelvallig moment daarmee bezig gaat .. maarja .. het OS stuurt tegenwoordig jou in je gedrag en jij niet het OS (behalve door uiteindelijk de stekker eruit te trekken))

[ Voor 41% gewijzigd door gekkie op 11-11-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Blokker_1999 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:56:
Neem je vandaag een cleane Win7 RTM en ga je die updaten ben je een dag bezig met updaten. En telkens na een reboot als deze gedaan heeft en meld dat alle updates geïnstalleerd zijn kan je hem opnieuw naar updates laten zoeken en zal deze er opnieuw vinden. Om gek van te worden. Het is voor mij 1 van de grootste ergernissen aan Windows, temeer daar Linux het al decennia zonder problemen weet op te lossen.
Neem dan eerst een schijfje waar SP1 al bij in zit en laat dan met één commando het grootste deel van de 200+ updates in je schijfje verwerken. Heb ik een paar maanden terug gedaan, scheelt een heleboel ergernis :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Raven: de inhoud van de post waar je naar linkt is alleen zichtbaar als je inlogt op dat forum en dus niet te zien voor mensen zonder account daar.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En dat maakt uit, want? Dit is de NOS kroeg, wil je over WOS praten dan moet je een deur verderop zijn. ;)

Feit is gewoon, het update systeem van Windows is en blijft voorlopig ruk, traag en een groot drama. Na installatie moet je nog een bak aan updates doorvoeren voordat je verder dan. Maar dat is met verschillende distro's ook het geval. Ubuntu heeft bijvoorbeeld een optie in de installer zitten om updates automatisch te downloaden en gebruiken tijdens installatie. Nou, sinds ik met Linux ben begonnen ten tijde van Feisty Fawn (dat was 7.04), werkt die optie niet. Bij CentOS is het ook niet altijd up to date na installatie, zelfs met de netinstaller. Alleen bij Debian heb ik gezien dat ook echt de laatste packages zijn gebruikt.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:46:
@Raven: de inhoud van de post waar je naar linkt is alleen zichtbaar als je inlogt op dat forum en dus niet te zien voor mensen zonder account daar.
GoT heeft ook subfora waar je niet zonder in te loggen bij kan :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik weet ook wel dat zoiets kan, maar het toont toch aan hoe scheef het loopt met zowel installatie als update mechanismen in windows. Neem in Linux een netinstall en je hebt vanaf de eerste minuut een up-to-date OS, bij Windows moet je, als je het zou willen, zelf je DVD gaan beginnen masteren.

Hero, bij Debian word het zelfs nog leuker. Daar kan je een netboot van de installatie doen, heb je slechts enkele MB waar het absolute minimum in zit om de installatie gestart te krijgen. Daarna worden alle installatiebestanden gewoon over het netwerk (lokaal of via internet) gedownload en heb je dus absoluut altijd de meest recente versie van paketten. De netinst CDs hebben gewoon de basis van de Debian installer wel aan boord en mogelijks wat extra drivers.

Maak hier op het werk zelf gebruik van de mogelijkheid tot netbooting+netinstall+unattended install voor het installeren van Debian systemen. Gewoonweg zalig als het eenmaal is opgezet.

• Demo
  • Laatst online: 17-10 12:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Blokker_1999 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:38:
Ik weet ook wel dat zoiets kan, maar het toont toch aan hoe scheef het loopt met zowel installatie als update mechanismen in windows. Neem in Linux een netinstall en je hebt vanaf de eerste minuut een up-to-date OS, bij Windows moet je, als je het zou willen, zelf je DVD gaan beginnen masteren.

Hero, bij Debian word het zelfs nog leuker. Daar kan je een netboot van de installatie doen, heb je slechts enkele MB waar het absolute minimum in zit om de installatie gestart te krijgen. Daarna worden alle installatiebestanden gewoon over het netwerk (lokaal of via internet) gedownload en heb je dus absoluut altijd de meest recente versie van paketten. De netinst CDs hebben gewoon de basis van de Debian installer wel aan boord en mogelijks wat extra drivers.

Maak hier op het werk zelf gebruik van de mogelijkheid tot netbooting+netinstall+unattended install voor het installeren van Debian systemen. Gewoonweg zalig als het eenmaal is opgezet.
Je trekt de vergelijking nu wel heel erg scheef, je had het over Windows 7 RTM, die inmiddels 6 jaar oud is, vs. een netinstall. Zet dan de productie-versie van 2009 (5.0 Lenny) er tegenover en kijk hoe snel je die naar een recente versie hebt geüpdate.
Hier op kantoor hebben we voor Windows 8.1 ook een netwerkboot ingesteld, het enige wat de gebruiker hoeft te doen is een PXE-boot initiëren (lees: op F12 drukken) en een paar uur later staat er een volledig up-to-date, domain joined werkstation klaar.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Niet helemaal, ik wil het gerust met de meest recente retail DVD van Windows doen en dan zal ik alsnog enkele uren bezig zijn met updaten. Zoals door iedereen hier word gemeld is heel het update mechanisme van Windows gewoon ruk. En zelfs al zou ik vandaag een Debian oldstable DVD set nemen en installeren. De apt-get update && apt-get dist-upgrade die ik daarna zal uitvoeren zal amper langer duren dan de zoektocht die Windows nog maar moet doen voor het vinden van updates.

Verwijderd

Hero of Time schreef op donderdag 12 november 2015 @ 08:58:
En dat maakt uit, want? Dit is de NOS kroeg, wil je over WOS praten dan moet je een deur verderop zijn. ;)
Raven schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:18:
[...]

GoT heeft ook subfora waar je niet zonder in te loggen bij kan :P
Ik wilde er alleen maar op wijzen dat de meeste mensen die op dat linkje klikken de inhoud niet zullen kunnen bekijken. Ik dacht laat ik eens aardig zijn. Niet meer doen dus, gotcha.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet als het gaat om 'dat wat we hier niet bespreken'. ;)

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:58

Theimon

Snapte!?

Ik vind een verse Gentoo installatie ook altijd lekker up to date :) Gewoon beginnen met een daily Portage snapshot en gaan met die banaan :D

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-10 15:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

Tja Gentoo

Ik wil me er iedere keer in verdiepen, en dan duurt het me uiteindelijk te lang en ga ik weer terug naar openSUSE.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gentoo heeft als grote voordeel dat het makkelijk is globaal build-opties te zetten, als dat, of flexibiliteit/uitgebreide managementtools (of bijvoorbeeld support van niet-x86) minder belangrijk zijn, zou ik Arch kiezen. De Net/Open/Free/Dragonfly-BSD zitten meestal ook wel aardig in de lijn van die distributies

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

silverball schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:46:
Tja Gentoo

Ik wil me er iedere keer in verdiepen, en dan duurt het me uiteindelijk te lang en ga ik weer terug naar openSUSE.
heb een keer gentoo serieus als desktop vervanger gebruikt (meen v1.4 ~10jr geleden) de pc van toen (1ghz?) voordat klaar was met 'alles' was ik week verder.

zal vast wat verkeerde flags/configuraties gemaakt hebben. maar opzich werkte het wel rete snel. de fps van quake3 (loki-game-edition :P) was in gentoo beter dan ik via mandrake (transgaming edition met wine-x en de sims.... fck yeah)

heb een goede vaardigheid dat ik solide systeem kan slopen, en geen idee meer heb hoe dat te herstellen :+ dan maar weer een herinstallatie van $random_flavor distro

misschien binnenkort maar weer eens doen, compilen source van libre office zal vast niet perce nodig zijn ;-) }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

10 jaar terug kon je er nog een voordeel mee halen. Vandaag valt er gewoon al een enorme winst te halen als je gewoon een SSD plaatst in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:18
Ik heb een msi moederbordje waar een heel suffe uefi implementatie op zit. Heb win 8.1 en Arch nu naast elkaar draaien met REFind als boot manager. Het werkt , maar na zoveel reboots ben ik opeens REFind kwijt. Moet ik chrooten en weer door het scriptje heen dat REFind aanbiedt. Heel suf, maar beter dan via grub. Dat wil al helemaal niet.
Het ligt ook aan mij. Ik weiger ergens om me weer in al die bootloader shit te verdiepen. Waarom kunnen linux en windows niet zonder hacks en via de een of andere afgesproken standaard, naast elkaar bestaan?
Ik heb ze beide nodig, zijn complementair. Er is geen concurentie. Werk dan gewoon samen, zou ik zeggen.
Misschien moet ik maar eens stoppen met dual-booten. Dat kan ook :), maar is tóch een zwaktebod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-10 15:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

Tja ik heb er niet al te veel kaas van gegeten maar als je perse Arch wilt draaien kan je eventueel ook secure boot uitzetten.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

neeroeter schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:05:
Waarom kunnen linux en windows niet zonder hacks en via de een of andere afgesproken standaard, naast elkaar bestaan?
Dat kunnen ze ook. Ze registreren zichzelf bij UEFI en via het boot menu kan je beide bootloaders afzonderlijk aanroepen. Er is er vervolgens maar 1 primair en die wordt dan ook altijd opgestart. Je kan bij zowel Grub als BCD een ander UEFI OS toevoegen. Bij Grub gebeurt dat automatisch via os-prober. Geen rEFInd nodig. Wat je nu doet is juist werken via hacks wat dus niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Gisteren eindelijk de aanpassingen aan mijn nieuwe PC gedaan. Oude HDD met W8.1 image eruit en een Samsung EVO 250 GB SSD erin plus een 1 Tb WD HDD in een removable bracked. Vervolgens Ubuntu Mate erop geinstalleerd en het werkt perfect. In het booten merk ik et niet echt omdat ik tegen Grub (doelbewust aanloop en tegen de encryptie die ik standaard aan zet.

That said; Grub ziet er nu veel mooier uit grafische gezien.

Ik heb wel nog een ton van dingen waarop ik wil hameren en wat ik wil leren:

- Inzicht krijgen in hoevaak mijn swap wordt gebruikt en analyseren of de Swap partitie verplaatsen naar de HDD beter is voor de levensduur van de SSD.
- Dota 2 op Steam aan de gang krijgen. Dit spel leverd een foutmelding op en ik vermoed dat de Windows versie wordt geinstalleerd ip v de Linux versie. Andere grafische spellen zoals Portal werken wel goed.
- Kleine desktoptweaks.

Leren:
- Snapshots maken en back-up van snapshot maken.
- Removable HDD encrypten op een manier dat hij ttoch kan werken in Windows machines

Vast nog meer. Ik ben momenteel nog lichtelijk ziek dus fitness zit er vanaaf niet in. That en ik heb over twee weken twee weken vakantie. Testtijd! :D

/Edit; Overigens snap ik nu waarom Windows mijn HDD totaal niet zag in het bracket en Linux wel. -_-
Er stond nog een encrypted Linux installatie op. Windows ziet Linux partities sowieso al niet maar ik kon de schijf in schijfbeheer ook niet zien. mogelijk door de encrytpie?

[ Voor 14% gewijzigd door Auredium op 16-11-2015 08:40 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cross system encryptie denk ik gelijk aan TrueCrypt, maar dan kan je het beste naar de fork gaan, die wordt nog onderhouden.

Voor die bracket wel zien of niet, denk ik aan een driver issue. Encryptie maakt een schijf niet opeens onzichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hero of Time schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:55:
Cross system encryptie denk ik gelijk aan TrueCrypt, maar dan kan je het beste naar de fork gaan, die wordt nog onderhouden.

Voor die bracket wel zien of niet, denk ik aan een driver issue. Encryptie maakt een schijf niet opeens onzichtbaar.
Herinner mij idd een fork van Truecrypt die veel wordt gebruikt. ik weet het wel terug te vinden. :)
De bracket was meegeleverd met de PC en is eigenlijk niets meer dan een directe port van power en Sata zonder tussenkomst van extra hardware of aansturing dus zou gewoon moeten werken. Niet dat ik het erg vind...het werkt nu gewoon zoals Linux wel meer gewoon laat werken terwijl Windows vaak lastig doet. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Even uit m'n hoofd heet de fork Veracrypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hero of Time schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:26:
Even uit m'n hoofd heet de fork Veracrypt.
Zoiets zit mij ook bij. Ik moet er even naar kijken en wat inlezen maar crossplatform encryptie zou fijn zijn voor de Lan-parties die pracktisch mandatory Windows zijn. Alhoewel het nog wel even duurt voor ik er weer eentje heb.

Overigens zit ik net bij te luisten naar de Linux Action Show waar ze het hebben over Mycroft; de Open source tegenhanger van Siri en Cortana. Leuk om de ontwikkelaar te horen over de verschillende ideeen. Zo komt er buiten gewoone commando's ook bijvoorbeeld vanuit de community verschillende ideetjes zoals de oude textbased adventures. Mycroft kan dan een soort Dungeons en Dragons voice spel gaan doen met de gebruikers.

Je weet wel: "je staat in een ruimte, links van je is een gang en recht voor je een deur. Wat wil je doen? "
Waarbij jij als gebruiker dan kan antwoorden.

Leuke originele ideeen iig. Er is nog geen beta maar die gaat schijnbaar snel komen.
De pagina voor de mycroft gemeenschap is trouwens community.mycroft.ai

Zelf lijkt mij dit leuk om te testen maar is zoiets ook mogelijk in iets als een virtualbox ivm de microfooninput?

[ Voor 8% gewijzigd door Auredium op 16-11-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Als je eigenlijk voldoende geheugen hebt, zou ik (zeker) met een SSD de swapiness gewoon erg sterk reduceren zodat het alleen gebruikt wordt als je echt in geheugen nood zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ja een korte zoektocht leert dat de standaard Ubuntu swappiness op 60 staat wat vrij hoog is voor gewone computers. Ik draait Mate die qua interface sowieso niet veel vraagt en niet heel veel powertaken op een bak met 8 Gb intern geheugen dus ik zit eraan te denken om de swappiness gewoon op 0 te zetten om de SSD te sparen. Van wat ik lees is het 1 regel aanpassen en opnieuw opstarten of 1 regel aanpassen en een commando extra om het te doen zonder opnieuw op te starten. Minuutje werk dus. :)

Pagina: 1 ... 43 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.