Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.788 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11
Ik heb nu:
# reduce swapiness
vm.swappiness=5
vm.vfs_cache_pressure=50

En in principe wordt er niet geswapt .. in uiterste nood weet ik zo nog niet.
Nog niet echt getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 09:30

Blokker_1999

Full steam ahead

swap volledig uitschakelen zou ik nu ook weer net niet doen, mocht je dan ooit in een situatie komen waar de swap wel nodig is dan kom je er alleen maar uit door je systeem te gaan herstarten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 04:32
Hero of Time schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:17:
[...]

Dat kunnen ze ook. Ze registreren zichzelf bij UEFI en via het boot menu kan je beide bootloaders afzonderlijk aanroepen. Er is er vervolgens maar 1 primair en die wordt dan ook altijd opgestart. Je kan bij zowel Grub als BCD een ander UEFI OS toevoegen. Bij Grub gebeurt dat automatisch via os-prober. Geen rEFInd nodig. Wat je nu doet is juist werken via hacks wat dus niet nodig is.
Da's mooi indien het goed zou werken. Dat doet het niet. Uit het niets ben ik mijn bootloaders kwijt. Ook die van windows.Soms werkt weer als ik even de stroom ervan af haal, de laatste x alleen door REFind opnieuw te draaien vanuit een chroot. De implementatie is gewoonweg buggy. MSI maakt er een potje van. Ik heb grub geprobeerd, maar dat is voor mij een ondoorgrondelijk stuk software :(
Het is een desktop die ik vooral gebruik om mee te werken via een inlog op werk. Allemaal win only natuurlijk. Arch is voor de lol en voor de betere applicaties ( die ik niet ga benoemen in een non-windows topic :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als UEFI zo ontzettend ruk is geïmplementeerd, waarom gebruik je 't dan ipv Legacy Boot/BIOS Mode? Veel minder gezeik mee. Of is het bordje gewoon zo enorm ruk dat het UEFI only is?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:05:
... Vanavond eens kijken of ik het op een Odroid C1 aan de praat kan krijgen.
Dat is inmiddels gebeurd, NetBSD werkt prima moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Auredium schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:25:
Ja een korte zoektocht leert dat de standaard Ubuntu swappiness op 60 staat wat vrij hoog is voor gewone computers. Ik draait Mate die qua interface sowieso niet veel vraagt en niet heel veel powertaken op een bak met 8 Gb intern geheugen dus ik zit eraan te denken om de swappiness gewoon op 0 te zetten om de SSD te sparen. Van wat ik lees is het 1 regel aanpassen en opnieuw opstarten of 1 regel aanpassen en een commando extra om het te doen zonder opnieuw op te starten. Minuutje werk dus. :)
Dat ligt iets genuanceerder. Dat ze swappiness standaard op 60 zetten is echt niet omdat ze daar niet over nagedacht zouden hebben.
Het is gewoon good practice om altijd zoveel mogelijk RAM beschikbaar te houden voor caching, daar wordt je machine alleen maar sneller van. Als je een programma open hebt staan wat een hoop geheugen adresseert maar dat niet actief nodig heeft, kun je dat dus beter naar je disk swappen en RAM vrijmaken voor caching die wél actief gebruikt wordt.

Met 8GB of meer geheugen zul je waarschijnlijk altijd wel genoeg RAM over hebben waardoor het swappen van inactieve programma's dus overbodig is, maar dat zal het swap-mechanisme zelf ook doorhebben.

Daarnaast is het inmiddels toch wel algemeen bekend dat "sparen van de SSD" behoorlijk onzinnig is met de hedendaagse SSD's. Realiseer je ook dat áls er al geswapped wordt, alleen relatief weinig gebruikte registers op je disk komen te staan en de I/O dus mee zal vallen.

Als er geswapped wordt omdat het RAM simpelweg vol zit is het een compleet ander verhaal, maar ook dan (júíst dan) wil je de swappiness niet op 0 hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Hero of Time schreef op maandag 16 november 2015 @ 22:25:
Als UEFI zo ontzettend ruk is geïmplementeerd, waarom gebruik je 't dan ipv Legacy Boot/BIOS Mode? Veel minder gezeik mee. Of is het bordje gewoon zo enorm ruk dat het UEFI only is?
Ach....ik kan "UEFI+LEGACY" selecteren in bios. Uitgeprobeerd, maar ook dat biedt geen soelaas. Gewoon arch geinstalleerd met grub/mbr -> foutmelding/no go.

Ik draai nu REFind met uefi in een dual-boot Win 8.1 en Arch en het werkt redelijk. Nu 1x dus de boel moeten redden via een chroot. En ja, uiteraard heb ik het bios al eens geflashed met de laatste versie.
Maakt verder niet uit, ik heb een werkend systeem metwat quirks. Is te doen zo.
Het liefts zou ik windows ditchen, maar ja..werk...

Ik draai nu Arch/Win op mijn desktop, Win/Arch/Fedora op mijn laptop, rpi met arch, In de schuur ligt nog een core2duo hp -> daar wil ik eens een *bsd op uitproberen.

Moet eens stoppen met nieuwsgierig te zijn naar operating systems :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows virtualiseren, ben je van 't gezeur af. Of je moet er iets specifieks mee doen dat fysieke hardware vereist (zoals grafische dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
neeroeter schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:21:
...

Ach....ik kan "UEFI+LEGACY" selecteren in bios. Uitgeprobeerd, maar ook dat biedt geen soelaas. Gewoon arch geinstalleerd met grub/mbr -> foutmelding/no go.
...
Wat voor foutmeldingen krijg je precies? wat zijn de bios-setting uefi/settings zoals uit te lezen met b.v. efibootmgr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is iemand hier een beetje bedreven in fluentd? Ik ben er net aan begonnen maar kan geen docs vinden over hun regex implementatie. Als iemand een link met bruikbare info heeft kan ie op een virtuele high-five rekenen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo te zien wordt het inlogscherm van Skype Linux gebruikt als file viewer. Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Is het login scherm niet gewoon een webbrowser scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-10 16:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

Skype is sowieso 'the root of evil' als je het mij vraagt. Niet alleen is het een raam voor de NSA om met je mee te kijken over je schouder maar de software zelf is gruwelijk. Bij Skype heb ik altijd het idee dat ik een restaurant in loop voor een salade en geneogen moet nemen met een vette hamburger waar wat sla en tomaat in zit.

On an unrelated note; vanmorgen snel gparted op mijn systeem uitgerolt en een HDD voor data geformatteerd. Alleen staat ie nu nog op de foute permissies waardoor ik er nog niets mee kan. :+
Lang leve te weinig tijd. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Auredium schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:03:
Skype is sowieso 'the root of evil' als je het mij vraagt. Niet alleen is het een raam voor de NSA om met je mee te kijken over je schouder maar de software zelf is gruwelijk. Bij Skype heb ik altijd het idee dat ik een restaurant in loop voor een salade en geneogen moet nemen met een vette hamburger waar wat sla en tomaat in zit.
Ik zou het eerder vergelijken met een restaurant dat halverwege je bestelling in de fik vliegt of om een andere reden alle gasten de deur uit sodemietert. Sinds dat microsoft het overgenomen heeft is het me nooit meer gelukt een stabiel gesprek of chat te voeren via Skype. Niet op mijn computer, niet op mijn telefoon en ook niet op mijn tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mcDavid schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:43:
[...]

Ik zou het eerder vergelijken met een restaurant dat halverwege je bestelling in de fik vliegt of om een andere reden alle gasten de deur uit sodemietert. Sinds dat microsoft het overgenomen heeft is het me nooit meer gelukt een stabiel gesprek of chat te voeren via Skype. Niet op mijn computer, niet op mijn telefoon en ook niet op mijn tablet.
hebben we ene leuk alternatief? ben ook geen fan van skype, maar wel breed draagvlak :+ er zijn diverse projecten die het geprobeerd hebben, maar het of net niet zijn, of weer geen linux ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Google Hangouts ? Bijna net zo groot en evil, maar het werkt voor mij wel naar behoren.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jitsi? Firefox Hello/WebRTC? Tox? Ekiga?

Probleem is altijd het aantal gebruikers natuurlijk, naast eventuele andere problemen.

[ Voor 51% gewijzigd door begintmeta op 24-11-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
xmpp jitsi en webrtc idd .. maar de eerste is al min of meer de nek omgedraaid.
Wat dat betreft is het hele "open standaarden" wel weer aardig down the drain, zou me niet verbazen als ze het liefste smtp/pop3/imap ook de nek om zouden willen draaien, helaas voor hun zal dat net iets minder makkelijk gaan, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:57
Mijn hoop is gevestigd op Firefox Hello/WebRTC. $wild_vreemde een applicatie laten installeren is een praktische nogo. Ik heb redelijke ervaringen met appear.in (gek genoeg FireFox hello minder goed), maar heb het nog niet aangedurft dat voor te stellen ipv Skype-gesprek.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:58:
Google Hangouts ? Bijna net zo groot en evil, maar het werkt voor mij wel naar behoren.
idd, moralistisch gezien van de regen in de drup, maar het verschil is dat Hangouts gewoon altijd overal perfect werkt en nog een betere geluidskwaliteit heeft dan skype ook (als skype uberhaupt al werkt). En omdat het gewoon in je browser draait (met hooguit een addon) is het draagvlak ook redelijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:58:
Hmm, tja, ik weet niet. Je bent verplicht om Chrome te draaien om zo de Hangouts 'app' te kunnen draaien. Dan liever Skype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:57:
[...]

Hmm, tja, ik weet niet. Je bent verplicht om Chrome te draaien om zo de Hangouts 'app' te kunnen draaien. Dan liever Skype.
Is er nu ook als website, dus niet meer alleen in Chrome. Maakt het wel een stuk toegankelijker.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het plan bij jitsi is meen ik toch ook om een webapp te maken? Bij WebRTC ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:05:
[...]

Is er nu ook als website, dus niet meer alleen in Chrome. Maakt het wel een stuk toegankelijker.
Het was altijd al via de site, maar dat is alleen voor chat. Doet een videogesprek het er ook mee? Dat is wat ik bedoel, want dat heb ik nog niet gezien, iig niet toen ik 't een keer gebruikte, de Chrome App was daarvoor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

u_nix_we_all schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:05:
[...]

Behalve als je bijvoorbeeld met een Windows telefoon zit. MS heeft in W10m daar weer even een oplossing gevonden door in de UA ook gewoon Android als platform te noemen, maar niets belet Google om daar op korte tijd weer een stokje voor te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:59:
[...]

Het was altijd al via de site, maar dat is alleen voor chat. Doet een videogesprek het er ook mee? Dat is wat ik bedoel, want dat heb ik nog niet gezien, iig niet toen ik 't een keer gebruikte, de Chrome App was daarvoor nodig.
Videochat werkt, maar dan moet je wel eerst een browser-plugin installeren.

Ik heb geen idee hoe de ondersteuning voor windows systemen is, maar kan me niet voorstellen dat Google dat actief tegenwerkt, hoe meer mensen hangouts gebruiken, hoe meer kans ze maken een concurrent voor Skype te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat bedoel ik dus, weer een plugin. Nee dank je, ik gebruik de marktbepalende browsers niet. En Google doet geen F* voor Windows Phone. Wat je in de Store vind, zijn bogus apps. Hangouts, Maps, noem de apps maar van ze die je op iOS en Android hebt en WP heeft 't niet. Of MS ze tegenwerkt weet ik niet, maar Google lijkt nou niet echt moeite voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-10 12:56
Tox is naar mijn mening echt een prima applicatie voor audio- en videobellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Google doet wel degelijk een F* voor Windows Phone. Ze kijken hoe ze het platform zo veel mogelijk kunnen dwarszitten. Youtube apps geschreven door Microsoft? Die gaan we actief blokkeren. Google diensten in de browser? Dan krijgt de gebruiker een melding dat de browser niet geschikt is. Maar hun apps naar het platform brengen? Daar denken ze nog niet aan. Dat terwijl MS wel netjes hun belangrijkste apps naar Android en iOS brengt... Nee, dan zie ik liever geen Google diensten tot standaard verheft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat betreft privacy e.d. zoals ook bij Skype en Hangouts in het geding is denk ik dat jet wat zaken moet realiseren. Je kiest voor een online leven waarbij je alles goed afschermt of je kiest voor een online leven waarin je alles deelt maar goed controleerd wat jij als 'alles' rekent. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Google+ e.d. allemaal hebt maar goed regiseerd wat je ermee doet.

Ik zit momenteel nog in Limbo wat eigenlijk niet echt kan. Ik heb het gevoel dat alles keihard afschermen en afkappen uiteindelijk meer moeite kost dan gewoon alles open houden en information management te doen. Dus dat informatie die wat je deelt op ieder sociaal platform niet meer of anders is dan wat je op andere platformen neerzet. Je levert dan wel privacy in maar je controleerd wat je opgeeft wel beter. Ik heb niet het idee dat je kunt zeggen 'ik doe wel aan [X] maar niet aan [Y] ivm privacy.' Wel denk ik dat je de inhoud van [X] goed kunt beheren en wellicht ook op Y zonder dat je te veel bloot geeft.

Join the darkside, we got (super)cookies? :?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben aan het overwegen om naar FreeBSD over te stappen voor mijn desktop. (Ik heb erg prettige herinneringen aan een FreeBSD-server die ik een decennium geleden beheerde... en ik heb net een NetBSD-servertje opgezet dat ook prima werkt).

Ik zal sowieso moeten kijken of een bepaalde proprietair linux-programma dat ik moet draaien ook op FreeBSD's compatibility layer draait, en ik moet kijken of ik niet zelf teveel ports zal moeten schrijven voor andere software (voor Arch, nu op de desktop, zat ik al snel op een paar dozijn, eigenlijk wat veel en bij FreeBSD ports zal ik vermoedelijk toch zelf meer werk moeten (lang niet altijd kunnen) verrichten in verband met eventuele incompatibiliteiten), maar ik ben benieuwd of mensen hier wat algemene ervaringen hebben met FreeBSD (of varianten) op de desktop.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

robin007bond schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:49:
Tox is naar mijn mening echt een prima applicatie voor audio- en videobellen.
Dank voor de tip, die is inderdaad fraai. Ben nu qtox en Antox aan het proberen. Het enige nadeel aan dat alles p2p is, is dat je niet met één account op meerdere apparaten tegelijkertijd ingelogd kunt zijn, maar daar valt mee te leven.
Auredium schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:40:
Wat betreft privacy e.d. zoals ook bij Skype en Hangouts in het geding is denk ik dat jet wat zaken moet realiseren. Je kiest voor een online leven waarbij je alles goed afschermt of je kiest voor een online leven waarin je alles deelt maar goed controleerd wat jij als 'alles' rekent. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Google+ e.d. allemaal hebt maar goed regiseerd wat je ermee doet.
Als je online vrienden daar wat losser mee omgaan is die moeite al snel tevergeefs.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:28:
Ik zal sowieso moeten kijken of een bepaalde proprietair linux-programma dat ik moet draaien ook op FreeBSD's compatibility layer draait, ...
De huidige linuxulator is enigszins verouderd (alleen 32 bits en linux kernel 2.6.xx). Recente linux software zal dus denk ik lastig zijn. In FreeBSD 11 zal een nieuwe zitten, in elk geval 64 bits.
... maar ik ben benieuwd of mensen hier wat algemene ervaringen hebben met FreeBSD (of varianten) op de desktop.
Jazeker, al 16 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

Op je primaire computer of secundair :)

Ik heb het ooit weleens geprobeerd, en toen zat ik met randapparatuur dat niet werkte. Niet echt opnieuw geprobeerd eigenlijk.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn primaire.
In het begin nog met meerdere besturingssystemen (OS/2, BeOS, even Linux, zelfs Windows), vanaf 2004 alleen FreeBSD.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

Held :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste computer had OS/2 geinstalleerd, dat helpt denk ik ook om verder te kijken dan Windows alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:02:
Op mijn primaire.
In het begin nog met meerdere besturingssystemen (OS/2, BeOS, even Linux, zelfs Windows), vanaf 2004 alleen FreeBSD.
Ik ging rond die tijd juist weer minder doen met FreeBSD (en OpenBSD), ik vond de BSDs wel een verademing na Slackware 2.1 (of iets degelijks, weet de versie niet meer). Dat ik ivm het Linux-pakket voor FreeBSD 11 moet gaan heb ik al wel gezien inderdaad, verder ben ik een beetje aan het kijken of alles wat ik nu gebruik al een package heeft of zonder al te veel problemen zal draaien.

Kom je in dagelijks gebruik nog wat opmerkelijks (positief of negatief) tegen?
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:06:
Mijn eerste computer had OS/2 geinstalleerd, dat helpt denk ik ook om verder te kijken dan Windows alleen.
Was dat Warp? Mijn eerste computer draaide de kernal en commodore basic interpreter 2.0 :+

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 28-11-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:23:
Kom je in dagelijks gebruik nog wat opmerkelijks (positief of negatief) tegen?
Problemen heel weinig. Soms een installatieprobleempje (ik doe alles via ports), maar na wat googlen of mailen op een mailinglist is dat vaak al snel opgelost. Voor mij is er niets beters dan FreeBSD en blijf ik erbij. Grootste voordeel vind ik dat het besturingssysteem zelf een geheel is (de base system) maar dat je daarnaast volledige vrije keuze hebt welke applicaties je wilt draaien.

Wat ik op dit moment op FreeBSD mis is Skype. Daarvoor moet ik ook wachten tot de nieuwe linuxulator er is. Er zijn nog enkele alternatieven maar die werken niet erg goed en bovendien ben je dan zo'n beetje de enige want de rest van de wereld gebruikt Skype.
Was dat Warp? Mijn eerste computer draaide de kernal en commodore basic interpreter 2.0 :+
Ja dat was toen Warp 3. Later heb ik zelfs nog een cd met Warp 4 gekocht. OS/2 heb ik nog vrij lang dagelijks gebruikt, totdat het echt een beetje doodging. BeOS vond ik ook geweldig, snelste wat ik ooit heb gezien. Maar helaas was er nauwelijks software voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

zucht ... proberen we al 2 weken op school tijdens het groepswerk op vrijdagavond onze mail server in orde te krijgen zonder veel vorderingen te maken. Wil ik thuis verder nadenken over het probleem dus zet ik een gelijkwaardige omgeving op ... en die werkt van de eerste keer.

Wat je zelf doet doe je beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dik kans dat je school een proxy draait of bepaalde poorten dicht heeft staan, juist om te voorkomen dat mensen servertjes gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Nee, heeft er niets mee te maken, alles moet gewoon lokaal binnen het netwerk draaien. We proberen niets naar buiten te sturen (hoewel we weten dat dat in dit geval wel zou moeten gaan). Het is puur ergens een configuratiefout, vermoedelijk in dovecot.

Grootste probleem is simpelweg dat omdat je met een groepswerk zit iedereen een deel van de puzzel moet maken en je dus minder inzicht hebt in hoe alles exact geïmplementeerd word. Ook het feit dat je slechts enkele uren per week er aan kunt werken maakt het er niet eenvoudiger op. Mocht ik heel dat werk op mijn eentje kunnen doen was ik op een week rond, nu gaan we een jaar lang lopen vloeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Auredium schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:38:
Leren:
- Removable HDD encrypten op een manier dat hij ttoch kan werken in Windows machines
Naast de eerdere suggestie van veracrypt kun je ook kijken naar Librecrypt. Librecrypt is een fork/voortzetting van FreeOFTE. Met deze applicatie kun je LUKS/DM-crypt volumes gebruiken op windows.

De LUKS implementatie is in mijn optiek superieur aan die van Truecrypt/Veracrypt.

https://github.com/t-d-k/LibreCrypt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Glusterfs. 8)7 We hebben een paar servers met elk 2 bricks. Distributed replica, dus data op een server staat ook op een ander. We hadden opeens last van verschil tussen de replica's, tot bijna 10% aan schijfruimte. Vrijdag de boel met extra servers uitgebreid, eerst alles bijgewerkt met de laatste updates en opeens is het verschil weg. Geen flauw idee waardoor het verschil veroorzaakt werd en hoe dit weer is opgelost, anders dan de reboots tussendoor (sinds een reboot begon het, sinds de reboot vrijdag is het weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm bij mij staat er wel eens een hoop vage tjap in ".glusterfs" op een brick die een berg ruimte in neemt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:01:
Hmm bij mij staat er wel eens een hoop vage tjap in ".glusterfs" op een brick die een berg ruimte in neemt ..
Kijk eens hoeveel daar in gebruik is vs wat je totaal gebruikt op die brick. ;) Je wilt er niets van weggooien, want dat is juist je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

da fuck momentje; systeempje (2jr) geleden gebouwd, besluti vandaag ineens iets anders te gaan doen :F
WTF?! alles identiek, geen foutmeldingen, geen storingen, geen andere hardware, geen software updates (draait 'offline'/intern) geen gekke dingen in logs. maar functioneel werkt het niet meer. code vergeleken, is 1:1 hetzelfde, pffff lekker begin vd week zo :+ en dacht mooi rustig te beginnen :X

crossover office voor nog geen $20 https://www.codeweavers.c...L65;utm_campaign=11002834

[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 30-11-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

$*$@#(%& Qt met hun QNetworkAccessManager. In Qt 5.5 zit er een vreselijk irritante bug waardoor heel Qt spontaan naar Network Access Inaccessible schiet. Bij Debian hebben ze met report 804883 de upstream patch toegepast. Hierdoor blijft m'n Owncloud client wel online, maar Otter, de browser die ik gebruik om GoT te bezoeken, valt echter om de haverklap naar "Error 99 Network Inaccessible". Voor die toegepaste patch was 't alleen een probleem na een suspend en resume, waarbij ik de tab sloot en weer heropende. Nu werkt dat maar zelden terwijl ik niet eens naar suspend ben geweest.

Thuis heb ik er geen last van, want m'n computers maken geen gebruik van een NetworkManager, DHCP of wat dan ook. Gewoon standaard vast IP in /etc/network/interfaces. Moet ik misschien maar eens met m'n laptop gaan doen, want deze situatie begint echt m'n keel uit te hangen. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[..] linux netwerking visueel .... mij eigenlijk nooit goed bevallen :X zegt misschien meer over mij dan over de GUI-tools.

Is dat net zo iets als suse yast; geen idee wat er gebeurd maar het werk (niet) :+

//edit
de meest nutteloze toevoeging aan code-editor: particles [..] en ik vind het prachtig :)

Afbeeldingslocatie: https://cloud.githubusercontent.com/assets/688415/11440971/aadfae8e-9507-11e5-8aa0-0ecc87ca84b6.gif

[ Voor 34% gewijzigd door himlims_ op 30-11-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-10 12:56
8088 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:49:
[...]

Dank voor de tip, die is inderdaad fraai. Ben nu qtox en Antox aan het proberen. Het enige nadeel aan dat alles p2p is, is dat je niet met één account op meerdere apparaten tegelijkertijd ingelogd kunt zijn, maar daar valt mee te leven.
Dat is inderdaad een nadeel, maar tegelijkertijd ook een voordeel. Dat het volledig P2P is betekent ook dat er geen centralisatie is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:20:
//edit
de meest nutteloze toevoeging aan code-editor: particles [..] en ik vind het prachtig :)

[afbeelding]
En je editor schud ook zo irritant als in de afbeelding? Wat een ruk feature zeg, ik zou kotsmisselijk worden door het geschud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
himlims_ schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:20:

[afbeelding]
Compi(z|s) voor je editor .. fancy 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik lees net over Metal Cloud; http://githubengineering.com/githubs-metal-cloud/

volgens mij best leuk uitgangspunt dat gplanel

gPanel is a Ruby on Rails application that we started developing over three years ago as we were transitioning from a managed environment to our own data center space. It was identified early on that we'd need the ability to track physical components of our new space; cabinets, PDUs, chassis, switches, and loose pieces of hardware. With this in mind, we set out building the application.

hebben zelf inhouse iets gebouwd wat in lijn ligt met dit, maar dat is niet zo fraai [..] iemand ervaring mee?

https://github.com/openalpr/openalpr is wel leuk voor domotica, of RDW data uitlezen :+

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 07-12-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:00
In de tarballs van de laatste release van OpenSSL waren een aantal bestanden vergeten.
In plaats van een nieuwe release hebben ze maar de tarballs vervangen. Lekker handig.
https://twitter.com/bdha/status/672497700508594176

Checken van hash maakte hier ook weinig uit want de gepubliceerde hashes waren gebaseerd op de foute tarballs.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:32 ]

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 16:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Prachtig gemaakt, het leukste vind ik nog wel dat ze het via een IRC-botje aansturen. Bij mij op kantoor maken we daar grapjes over, onze IRC-bot is behoorlijk eh.. overengineerd, maar zij doen het echt :)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 22:15

DSK

boeiend...

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:26:
[...]

Prachtig gemaakt, het leukste vind ik nog wel dat ze het via een IRC-botje aansturen. Bij mij op kantoor maken we daar grapjes over, onze IRC-bot is behoorlijk eh.. overengineerd, maar zij doen het echt :)
Botnets worden ook vaak via IRC aangestuurd O-)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

voor mij nieuw; npm - wat ik begrijp soort packagemanager voor nodejs
geen idee wat er nu gebeurd, maar terminaltje is nu al 45min. aan het ratelen, harken en installeren
werkelijk waar geen idee wat er nu daadwerkelijk uitgevoerd wordt [..]
* himlims_ vind het helemaal nix :X

o github.com: github.com[0: 192.30.252.128]: errno=Connection refused

Additional error details:
fatal: unable to connect to github.com:
github.com[0: 192.30.252.128]: errno=Connection refused

ok, inmiddels klaar, 'iets' kan niet gedownload worden [..] wtf is er de afgelopen 40m is gebeurd ... 400mb data op de HDD 8)7

dat emerge van gentoo is toch wel wat gebruiksvriendelijker heb ik het idee

FYI: komt hier vandaan; https://github.com/butterproject/butter-desktop

vind het een bijzonder installatie proces

[ Voor 49% gewijzigd door himlims_ op 16-12-2015 11:18 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Reacties afgesplitst, het was leuk voor een kleine vraag, maar niet een hele discussie.
Hier verder: Backup pakket voor tegen bitrot

• gekkie
himlims_ schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:13:
voor mij nieuw; npm - wat ik begrijp soort packagemanager voor nodejs
geen idee wat er nu gebeurd, maar terminaltje is nu al 45min. aan het ratelen, harken en installeren
werkelijk waar geen idee wat er nu daadwerkelijk uitgevoerd wordt [..]
* himlims_ vind het helemaal nix :X

o github.com: github.com[0: 192.30.252.128]: errno=Connection refused

Additional error details:
fatal: unable to connect to github.com:
github.com[0: 192.30.252.128]: errno=Connection refused

ok, inmiddels klaar, 'iets' kan niet gedownload worden [..] wtf is er de afgelopen 40m is gebeurd ... 400mb data op de HDD 8)7

dat emerge van gentoo is toch wel wat gebruiksvriendelijker heb ik het idee

FYI: komt hier vandaan; https://github.com/butterproject/butter-desktop

vind het een bijzonder installatie proces
Is het voornaamste probleem niet dat die taal packagemanagers meestal niet vooraf hun dependencies uitzoeken en om akkoord vragen voor het geheel, maar dat gaande weg doen met automagisch akkoord ?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

gekkie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:46:
[...]

Is het voornaamste probleem niet dat die taal packagemanagers meestal niet vooraf hun dependencies uitzoeken en om akkoord vragen voor het geheel, maar dat gaande weg doen met automagisch akkoord ?
juist, je denk wat binaries te bakken voor tooltje-x, komt daar nog voor paar honder mb aan meuk bij. waarna binaries niet eens gebouwd konden worden :F toch iets beter moeten inlezen O-)

ReactOS 0.4rc is vandaag beschikbaar, na 17jr ontwikkeling
http://sourceforge.net/projects/reactos/files/ReactOS/0.4.0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Ik heb een msi moederbordje waar een heel suffe uefi implementatie op zit. Heb win 8.1 en Arch nu naast elkaar draaien met REFind als boot manager. Het werkt , maar na zoveel reboots ben ik opeens REFind kwijt. Moet ik chrooten en weer door het scriptje heen dat REFind aanbiedt. Heel suf, maar beter dan via grub. Dat wil al helemaal niet.
Het ligt ook aan mij. Ik weiger ergens om me weer in al die bootloader shit te verdiepen. Waarom kunnen linux en windows niet zonder hacks en via de een of andere afgesproken standaard, naast elkaar bestaan?
Ik heb ze beide nodig, zijn complementair. Er is geen concurentie. Werk dan gewoon samen, zou ik zeggen.
Misschien moet ik maar eens stoppen met dual-booten. Dat kan ook :), maar is tóch een zwaktebod.
Dit ben ik zelf. Heb er een paar aardige reacties op gehad. Oplossing is echter een hardware ding:
ik had de twee SATA kabels op aansluitingen 2 en 4 ipv 1 en 2 aangesloten. Wellicht dat dit in theorie geen verschil zou moeten uitmaken, in de praktijk ben ik echter door schade en schande wel wat slimmer geworden. Op een Moederbord zijn 2 en 4 niet hetzelfde als 1 en 2.
Probleem is opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:00
gekkie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:46:
[...]

Dat is inderdaad het probleem met die package managers.

Ik package een hoop Python pakketten voor de Nix package manager, en daarbij specificeer je dus al je dependencies (als een dependency mist bouwt het simpelweg niet). Helaas gaat dit niet zo goed met Python en daardoor moeten we nu dus voor ieder pakketje zelf uitvogelen welke dependencies er zijn. Het tooltje wat we nu aan het ontwikkelen zijn om dit te automatiseren gaat daarom eerst proberen het Python pakketje op de normale manier te installeren (via pip) zodat we daarmee kunnen uitvogelen welke Python dependencies we dus nodig hebben.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
neeroeter schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:45:
[...]
Dit ben ik zelf. Heb er een paar aardige reacties op gehad. Oplossing is echter een hardware ding:
ik had de twee SATA kabels op aansluitingen 2 en 4 ipv 1 en 2 aangesloten. Wellicht dat dit in theorie geen verschil zou moeten uitmaken, in de praktijk ben ik echter door schade en schande wel wat slimmer geworden. Op een Moederbord zijn 2 en 4 niet hetzelfde als 1 en 2.
Probleem is opgelost!
Lang leve bios / firmware .. wat je daar allemaal aan eigenaardigheden in tegenkomt (en waarbij je nooit weet wat er opgelost is in een nieuwe versie door de erg korte changelogs (if any), om maar niet te spreken wat ze ook weer stuk maken).
Ik zit op m'n thuisserver bak (MSI plank) op een antieke beta-bios-versie, dat is de enige waarbij met de nodige workrounds de iommu aan de praat te krijgen viel, alle bios versies daarna werkt ook dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Holy shit :X

Ik ben op mijn ubuntu laptop net wat oude kernels aan het opschonen, er stonden inmiddels ca 25 a 30 oude kernels op en begon ze maar eens een voor een weg te gooien
code:
1
apt-get remove linux-image-VERSION

Maar omdat er zoveel stonden dacht ik even een wildcard te gebruiken
code:
1
apt-get remove (doe dit niet !) linux-image-3.13.0-5*

We zitten inmiddels op 3.13.0-74 dus leek me geen probleem.
Maar om een of andere reden heeft apt een heel ander idee van wildcards dan de shell, en werden alle kernels gemarkeerd voor removal. WTF :?
Gelukkig duurt het even om de kernels weg te gooien, en kon in ondertussen de ellende stoppen, maar je zal maar even niet opletten ..... :> :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:20

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Sowieso, apt vraagt toch eerst om een bevestiging voordat hij gaat verwijderen? Daar had je het dus al kunnen zien. En Ubuntu markeert oude kernels over het algemeen netjes als overbodig, dus apt-get autoremove had ook gedaan wat jij wilde...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Dirk schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:10:
Sowieso, apt vraagt toch eerst om een bevestiging voordat hij gaat verwijderen? Daar had je het dus al kunnen zien.
Ik zag het op het moment dat ik door-enterde. :p Ik focuste iets teveel op de hoeveelheid diskruimte die ik terug ging krijgen
En Ubuntu markeert oude kernels over het algemeen netjes als overbodig, dus apt-get autoremove had ook gedaan wat jij wilde...
Eens kijken of daar een setting voor is, bij mij doettie dat niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@jaap-HP-850:~# apt-get autoremove 
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
  linux-headers-generic linux-image-generic
0 upgraded, 0 newly installed, 2 to remove and 0 not upgraded.
After this operation, 59,4 kB disk space will be freed.
Do you want to continue? [Y/n] n

Waarom hij die kernel metapackages weg wil halen snap ik niet zo, of haalt hij daarmee de netjes alle oude kernels ook weg ? Klopt niet echt met de diskspace dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu is een enorme bitch als 't om kernels gaat. Oudere blijven gewoon staan, want er is een apt preference dat ALLE kernels negeert bij auto-remove. :X Als je dus niet oplet, staat zo je / vol en kan je niet heel veel meer. Met wat mazzel kan je nog een vorige kernel booten (omdat de laatste versie niet goed is uitgepakt, want schijf vol) en de oude meuk verwijderen. Ik heb een collega gehad die dus een borked systeem had, omdat /boot vol was (aparte partitie). Het kwam nergens en bleef maar kernel panics geven. Logisch ook, de kernel was niet volledig aanwezig. Booten in oudere kernel, ruimte maken door op te schonen en de laatste opnieuw installeren gaf een werkend systeem.

Juist voor dit soort dingen gebruik ik aptitude, maar synaptic kan ook. Bij de laatste maak je een selectie van wat je wilt verwijderen, druk op DEL en dan apply. Klaar.

Overigens is het geen probleem als je toevallig je running kernel wilt verwijderen. Daar krijg je een melding van en kan je die betreffende removal afbreken. Mocht Ubuntu dat niet doen (want ik krijg 't wel bij Debian iig), dan ben je nog prima in staat om linux-image te installeren en je kernel terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
apt(itude) meld het in iedergeval wanneer je de kernel die je dan geboot hebt probeert te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is niet apt of aptitude, maar dpkg ;). Of eigenlijk zelfs het pre-removal script van het package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:05
Huh wat vreemd, ik voer op mijn Ubuntu machines gewoon met enige regelmaat apt-get update && apt-get dist-upgrade && apt-get autoremove && apt-get autoclean uit en ik heb op al deze pc's hoogstens 2 kernels geinstalleerd staan. Ik vraag me toch af of je dan niet iets kapot hebt gemaakt waardoor hij de vorige kernels niet verwijderd. Alles hier draait namelijk "out-of-the-box". Wat Dirk ook al zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

u_nix_we_all schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:20:
[...]

Ik zag het op het moment dat ik door-enterde. :p Ik focuste iets teveel op de hoeveelheid diskruimte die ik terug ging krijgen
Probeer deze alias/du-opdracht eens; die sorteert de mappen op inhoud (grootte) in mbtjes

alias duf='du -sk * | sort -n | perl -ne '\''($s,$f)=split(m{\t});for (qw(K M G)) {if($s<1024) {printf("%.1f",$s);print "$_\t$f"; last};$s=$s/1024}'\'

Wel opletten waar/path je die in geeft; kan soms een resources vragend proces zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 24-12-2015 12:56 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat doet wat? Het lijkt mij handig om even uit te leggen wat welk deel doet, zodat mensen weten wat ze in hun shell dumpen. Voor je 't weet staat er ergens een rm -rf /usr ofzo.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48
Hero of Time schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:32:
En wat doet wat? Het lijkt mij handig om even uit te leggen wat welk deel doet, zodat mensen weten wat ze in hun shell dumpen. Voor je 't weet staat er ergens een rm -rf /usr ofzo.
Het ziet er uit als een hele ingewikkelde manier om van alle dirs & files in je current directory de gebruikte diskruimte op te vragen.
Geeft vergelijkbare output als:
code:
1
du -hs * | sort -h

... alleen dan een stuk ingewikkelder geimplementeerd met perl-parsing.

• gekkie
Hero of Time schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:21:
Dat is niet apt of aptitude, maar dpkg ;). Of eigenlijk zelfs het pre-removal script van het package.
Mjah in the end wel ... onions have layers ...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:12:
[...]

Mjah in the end wel ... onions have layers ...
Klopt, maar dan nog, de vraag komt niet specifiek naar voren omdat je toevallig apt of aptitude gebruikt. ;) Met dpkg kan je ook je kernel verwijderen en dan krijg je ook de melding.

• gekkie
Hero of Time schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:13:
[...]

Klopt, maar dan nog, de vraag komt niet specifiek naar voren omdat je toevallig apt of aptitude gebruikt. ;) Met dpkg kan je ook je kernel verwijderen en dan krijg je ook de melding.
Klopt en eigenlijk installeer ik ze ook alleen maar met dpkg aangezien ik ze altijd zelf compileer :+

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-10 12:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb vandaag mijn nieuwe speeltje aangezet

code:
1
2
3
4
[    0.590696] x86: Booted up 1 node, 24 CPUs
[    0.590700] smpboot: Total of 24 processors activated (127671.85 BogoMIPS)
...
[    0.000000] Memory: 49426816K/50314468K available (5656K kernel code, 1048K rwdata, 2772K rodata, 1296K init, 836K bss, 887652K reserved, 0K cma-reserved)

Het is een Z600 workstation, oud maar wel heel geinig om mee te werken....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Pff, al 3 dagen op Windows in Visual Basic aan het kloten voor iets dat op een linux computer in enkele uren in een bash (of andere taal) script gedaan kan worden. En dat allemaal omdat de target waar het programma verbinding mee zal maken over het netwerk een embedded linux systeem is dat totaal gestript is (geen password login, geen beschikking over de ssh key, geen dpkg of apt, geen scp, rsync, sftp, ...) dus eerst eigen sleutel installeren via een webinterface (mbv curl) en daarna mbv ssh (goede bibliotheek gevonden) commando's uitvoeren. Al maar goed dat er een busybox op staat die me toch een beetje downloadmogelijkheden heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Python en Perl werkt ook op Windows. *kucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
python + paramiko werkt opzich prima .. gebruik het om dingetjes op m'n openwrt router uit te voeren en in een database te pompen (wat me net iets te veel gekloot was om het aan packages op de router zelf te installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 17-10 12:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Klein vraagje waar ik niet direct een antwoord op gegoogled krijg: ik ben bezig met tab-completion voor hostnames in ssh/scp. Ik gebruik nu:
code:
1
2
search=$(grep ^search /etc/resolv.conf | head -1 | awk '{print $2}' | sed 's/.$//')
dig $search AXFR | awk '$4 == "A" {print $1}' | awk -F "." '{print $1}'

Werkt prima, maar omdat ik meer wil leren van awk, vraag ik me af of dit ook in één awk-script te vangen is. (zowel de sed in de eerste als de gepipete awk's in de tweede regel)

Voor de nieuwsgierige lezer: ik gebruik binnen mijn netwerk altijd alleen de hostname, dus ik haal eerst de FQDN uit de output van dig (maar alleen A-records, geen CNAMEs) en strip dan de hostname van de domeinnaam.

[ Voor 36% gewijzigd door Demo op 28-12-2015 12:46 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://michael.lustfield.net/linux/ssh-tab-complete

heb zo iets, maar komt omdat hostnames vrij fixed zijn, en overzicht te behappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

gekkie schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:57:
python + paramiko werkt opzich prima .. gebruik het om dingetjes op m'n openwrt router uit te voeren en in een database te pompen (wat me net iets te veel gekloot was om het aan packages op de router zelf te installeren)
Ja, en dan verlies je alsnog veel tijd met het uitzoeken van dependencies en alles mooi te verpakken voor de eindgebruiker. En dan zal de idiote windows gebruiker alsnog klagen over het feit dat je geen venstertje hebt waar knoppen instaan die met de muis kunnen aangeklikt worden. Ach ja, we komen er uiteindelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
Voor de liefhebbers van alternatieven (we all are, aren't we?): Solus OS 1.0 is afgelopen weekend gereleased. Heb het hier nog nergens voorbij zien komen, dus gooi ik het balletje maar eens op.
Iemand hier er al eens mee gespeeld? Hoewel er nog wel aardig wat te polijsten valt ziet het er IMHO erg goed uit en draait erg soepel. Vind het notificatiepaneel wel wat hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Leuk om nog eens een distro from scratch te zien ipv de zoveelste debian/ubuntu based distributie met wat andere default packages. Ziet er inderdaad niet slecht uit voor een eerste release.

Dat notificatiemenu doet me wel direct heel hard aan een ander OS denken en niet alleen vanwege plaatsing/kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doel je op OSX, of Windows 10? Want die hebben beide notificaties tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

De balk doet me gewoon aan Windows 10 denken en de notificatiebalk daarin. Zelfde locatie, gelijkaardige afmetingen, gelijkaardige toggles. De knoppen onderaan zijn wel iets anders. Heb voor de rest even gisteren snel naar de live omgeving kunnen kijken maar dankzij Google niet meer tijd voor gehad (Google heeft ineens enkele van mijn domeinen uit zijn DNS gegooid en weet nog altijd niet waarom) en de vormgeving ziet er op het eerste zicht niet slecht uit.

--edit--
google probleempje ondertussen gevonden. Heb vorige maand DNSsec geïmplementeerd op die domeinen en de site die ik gevolgd heb had niet vermeld dat na 30 dagen de sleutels automatisch vervallen. Google kijkt de geldigheid van DNSsec zelf na voor deze gegevens door te geven aan gebruikers. Maar eens een cronjob opzetten die de zones automagisch hertekend elke x dagen.

[ Voor 29% gewijzigd door Blokker_1999 op 30-12-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Thinking of it. Is er zoiets als een chat voor GoT/NoS?
Life text NOS kroeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou eens op IRC kunnen kijken?

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 30-12-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Eens een keer rondkijken zodra level 1.0 niet te veel tijd opslurpt.
Denk dat het wel fijn is om een goede chat open te hebben voor vermaak en info als je zelf aan het hameren bent op een systeem.

Verwijderd

Er is een #nos kanaal op irc.tweakers.net maar dat is al jaren morsdood, net zoals #linux trouwens. :-(

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb in 't begin dat ik crew werd IRC aan gehad. Nu staat Pidgin alleen maar ruimte in te nemen, heb 'm eigenlijk nooit meer draaien. Ik wissel ook iets te vaak van computer (ene keer PC boven, dan HTPC beneden en daar heb ik niets ingesteld) om het enigszins nuttig te kunnen gebruiken. Voor dat ene loze uurtje of twee dat ik boven bezig ben, is het voornamelijk op GoT.

• gekkie
Zit ik toch eerder op #debian #xen #fosdem etc op freenode, niet dat er daar veel geleuterd wordt :)

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

IRC kanalen met paliatieve zorgen, ken er zo nog wel een paar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Het plan voor 2016: Thuis geen gebruik maken van het Windows besturing systeem.
Ik ben benieuwd of het mij zal lukken. De eerste weken zal wel geen probleem zijn maar als het nieuwe eraf is ... :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows vervangen voor Linux is makkelijk. Je moet alleen zorgen dat wat je doet, ook prima mogelijk is met Linux. Ben je een gamer dan wordt het wat lastiger, maar verders is het echt peanuts.

Ik denk dat ik de Debian Sid installatie op m'n PC opnieuw moet gaan doen. Deze draait al sinds ik de computer heb (en dat is al vanaf 5 november 2011, als ik de mtime van /var, /srv en /lost+found moet geloven :P). Ik heb een browser, Otter, die ik op werk als default gebruik en op m'n HTPC ook begin te gebruiken als vervanger voor Opera, maar bij die twee systemen blijft-ie gewoon draaien, terwijl op m'n PC 't na een suspend of in idle spontaan met een segfault crasht.
Omdat ik op m'n werklaptop KDE draai, twijfel ik toch wel erg om dat op m'n PC ook te gaan draaien, want nu heb ik Xfce wat ook wel erg prettig werkt (in sommige gevallen toch nog prettiger dan KDE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:50:
Windows vervangen voor Linux is makkelijk. Je moet alleen zorgen dat wat je doet, ook prima mogelijk is met Linux. Ben je een gamer dan wordt het wat lastiger, maar verders is het echt peanuts.
Niet mee eens. Ben ook gamer, maar ook los van games zijn er genoeg dingen die niet of erg lastig gaan op Linux.

Neem bijvoorbeeld Microsoft Office. Nee, als je dat serieus gebruikt (voor opstellen van verslagen en dergelijke) dan voldoet LibreOffice echt niet. Daarvoor heb ik op dit moment een Windows-VM op m'n Linux-laptop, omdat ik dat voor m'n studie toch echt nodig heb. Ik hoop dat ik dat binnenkort grotendeels kan vervangen door LaTeX, maar zolang je projecten in groepsverband hebt met groepsgenoten die geen LaTeX kunnen, wordt dat niet wat. (Ik kan het zelf overigens ook nog niet, maar ben wel van plan het te gaan leren)

Een tweede ding is fotoverwerking. Onder Windows heb je daarvoor Lightroom, maar ik ken geen programma voor Linux dat daarbij in de buurt komt. Er zijn wel alternatieven zoals RawTherapee, maar dat is het toch net niet.

En zo zijn er wel meer (specialistische) dingen die gewoon erg lastig zijn om te vervangen onder Linux.

Toch heb ik wel het idee dat het veel beter is geworden de laatste paar jaren. Het kan ook te maken hebben met mijn softwarekeuzes (ik probeer zoveel mogelijk FOSS te gebruiken als het kan, ook onder Windows), maar het is steeds meer vanzelfsprekend dat software die je onder Windows gebruikt ook op Linux draait naar mijn gevoel.

Vroeger bestond er bijvoorbeeld geen enkele (fatsoenlijke) video editor voor Linux, tegenwoordig hebben we Kdenlive wat vrij goed schijnt te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 01-01-2016 16:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Compizfox schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 14:05:
En zo zijn er wel meer (specialistische) dingen die gewoon erg lastig zijn om te vervangen onder Linux.
Multisim, daar heb ik ooit wel eens een Linux-tegenhanger voor geprobeerd te vinden, zonder succes.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 44 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.