Nu begrijp ik de aversie naar systemd. Ik had nog wat updates klaar staan, o.a. VirtualBox. Allemaal geselecteerd, toe laten passen maar er kwam melding dat ik nog een VM draaide. Prima, sluit 'm af, wacht even, ging wat anders doen, dus de melding stond nog steeds open. Op zich geen probleem. Wil m'n systeem vergrendelen, doet-ie dat niet. Opeens is er iets dat 1 core volledig gebruikt. GUI deed nog wel iets van updates, want m'n xfce4-panel liet nog netjes de CPU graph zien met wat er momenteel gebruikt werd en ook m'n muziekspeler deed 't. Alleen kon ik geen scherm wisselen. Mail zag ik binnenkomen en die via m'n mobiel lezen markeerde ze netjes als gelezen. Naar een TTY schakelen gaf mij geen prompt, alle toetsenbord invoer deed 't niet, behalve dan dus het wisselen van TTY.
Via SSH de laptop over genomen, paar programma's gesloten maar geen verandering. Toen ik echter ksmserver afsloot, was m'n GUI weg en werd systemd een zombie. Alles, maar dan ook alles wat via dat systeem werkt, faalde. Status van een service checken? Vergeet 't maar, timeout. Reboot? Uitschakelen? Nope, timeout.

Heb m'n laptop hard moeten uitschakelen. Gelukkig tot nu toe minimale schade aan de software, alleen de updates moesten nog de configuratie afronden. Prutsysteem, met sys-v zou ik dit niet hebben gehad.