• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:16

Met de producten van Sonos kun je relatief eenvoudig een draadloos Hi-Fi systeem in je woning plaatsen. Wanneer je in het bezit bent van meerdere speakers is het mogelijk om in elke kamer andere muziek af te spelen.

PLAY:5

Inmiddels alweer de tweede generatie van de zwaarste speaker uit het Sonos assortiment
  • Stream je hele muziekverzameling, online muziekservices en radiostations
  • Draadloze bediening, eenvoudige installatie
  • HiFi-speakersysteem met 5 drivers voor een kamervullend geluidLijningang voor de aansluiting van je favoriete muziekbronnen.
PLAY:3
  • Veelzijdig. Past perfect in hoge en smalle, lage en brede ruimtes.
  • Stereogeluid. Intens en sensationeel. Met een verrassend diepe bas voor een speaker van dit formaat.
  • Verticaal of horizontaal te plaatsen: het geluid klinkt altijd geweldig.
  • Twee PLAY:3's werken perfect als home-cinema achterspeakers.
  • Eenvoudig te bevestigen: aan de muur of op een standaard.
PLAY:1
  • Compact. Past overal en vult elke kamer met muziek.
  • Krachtig. Verrassend vol geluid voor een speaker van dit formaat.
  • Vochtbestendig. Perfect voor de badkamer (of achtertuin).
  • Twee PLAY:1's werken perfect als home-cinema achterspeakers.
  • Eenvoudig te bevestigen: aan de muur of op een standaard.
PLAYBAR
  • Twee-in-één. Voorziet je tv van een allesomvattend bioscoopgeluid. Streamt ook muziek.
  • Makkelijke installatie met slechts twee draden. Eén voor de stroom. En één voor je televisie.
  • Werkt ook met je huidige tv-afstandsbediening.
  • Synchroniseert draadloos met SUB en twee PLAY:1 speakers voor een 5.1 surround sound-beleving.
  • Je kunt hem plat neerzetten of aan de muur bevestigen.
SUB
  • Geeft je Sonos-speaker een waanzinnig diepere bas (of elke andere speaker met een ingebouwde versterker).
  • Geen getril. Geen gezoem.
  • Veelzijdig. Plaats hem waar je maar wil. Staand of liggend. Jij beslist.
  • Met één druk op de knop te installeren.
CONNECT
  • Zorgt dat je met je huidige geluidsinstallatie muziek kunt streamen.
  • Flexibel. Voorzien van analoge, optische en coaxiale digitale audio-uitgangen.
  • Lijningang. Zodat je al je apparaten kunt inpluggen.
  • Speelt de muziek van je versterkte draaitafel af op je Sonos.
  • Streamt je cd's en lp's naar al je Sonos-speakers in andere kamers.
CONNECT:AMP
  • Zorgt dat je muziek kunt streamen op je vaste binnen- en buitenspeakers.
  • Meer sonische kracht. De ingebouwde versterker geeft grote en kleine speakers meer vermogen.
  • 55W per kanaal voor 8-Ohm speakers.
  • Verbind een subwoofer en een breed scala aan afspeelbronnen met behulp van RCA.
  • Subwoofer-lijnuitgang.

[Voor 66% gewijzigd door nielsn op 06-02-2017 10:49. Reden: Update van het assortiment]

• nielsn
Dit is mijn eerste topic op GoT, de openingpost zal ik in de loop van de week aanpassen zodat deze nog meer informatie bevat. Eventuele feedback is welkom, maar het is de bedoeling eigen ervaringen en de discussie hierover centraal blijven staan.

Anoniem: 185410

Mijn Sonos ervaring;

ZP90 en ZP120 klinken goed. Volgens mij zit er een heel aardig DACje in en anders kan bij de ZP90 de coaxial uit gebruikt worden. De Zp120 heeft genoeg vermogen om een leuke vloerstaander van sap te voorzien.
Play 5 en Play 3 zijn leuke radio's voor op het terras of in de keuken, maar in de woonkamer muziek luisteren, mwah. Aan de andere kant bieden ze leuke functionaliteiten voor "weinig" geld. De functionaliteiten zijn namelijk bijna dezelfde als de ZP90 en ZP120.
De software herkent alle apparaten goed. Muziek-handling is echter een drama. Sterker nog, dat kan niet in de software. Als je dus een tracktitel wilt veranderen oid moet je daar een ander programma voor gebruiken (Mediamonkey) en dan de Sonos software opnieuw laten "bijwerken".
De Sonos Controller is bijzonder duur. Aangezien er veel mooiere oplossingen zijn (iPad/iPhone/iPod touch en nu blijkbaar ook android) zie ik geen reden om de Sonos afstandsbediening te gebruiken.
Ik heb een aantal keer Sonos gebruikt voor meerdere zones in een huis. 1 afstandsbediening voor muziek in de keuken/tv/badkamer/terras etc. ideaal.
Ik wil nog een keer een setje Play3's pairen in stereo om te kijken of dat een leuke oplossing is om het geluid voor bij een tv te verbeteren en überhaupt muziek in een huiskamer te krijgen.

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-02 10:16
Ik ben nog steeds aan het inventariseren of ik nu voor Sonos of voor Squeezebox ga. Neig toch naar Sonos wegens het alom geprezen kinderlijk gemak wat het systeem heeft (kan mn vriendin het ook nog gebruiken, dat idee).

Moet ik bij Sonos nu ook een server op een nas/pc laten draaien om hem zonder computer aan te kunnen gebruiken? En als ik dit zou aanschaffen, wat heb ik dan allemaal nodig (komt naast router te staan dus volgens mij heb ik dan geen Bridge nodig)?

[Voor 5% gewijzigd door Throduss op 17-08-2011 11:28]

Een van de Sonos componenten moet aan een netwerkkabel hangen. Dat kan een afspeler zijn en als die mogelijkheid er niet is kan dat een Bridge zijn. Een andere reden van het gebruik van een Bridge kan zijn dat je bereik niet groot genoeg is voor je afstandbediening. De originele Sonos controller gebruikt namelijk niet het normale WIFI, maar het wifi wat de Sonos maakt. Als je muziek wilt afspelen kun je die streamen via Spotify/Radio of je eigen muziek afspelen.
Internetradio is gratis
Spotify een tientje per maand
Eigen muziek moet dan op een NAS

• Throduss
Maar moet op die nas dan nog een soort van Sonos server geinstalleerd worden of is dat niet noodzakelijk voor het afspelen van muziek die zich op die nas bevindt?

Spotify abbo is overigens al maanden binnen, geweldig programma!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36
Nee je hoeft geen aparte server software te installeren. Je hebt alleen een Sonos device en een controller (ipad, iphone, android, pc of mac) nodig. Als je dit combineert met Spotify heb je eigenlijk ook helemaal geen NAS meer nodig voor je muziek.

[Voor 29% gewijzigd door Furfoot op 17-08-2011 14:11]

Instagram

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn inderdaad mooie apparaatjes. Enige wat ik een beetje mis in de startpost, is de prijs (ja, ik weet dat de pricewatchlinks bovenaan staan).
Dat is namelijk precies het gedeelte waar voor mij de deal ineens een stuk minder aantrekkelijk wordt.

Vind ze namelijk aardig aan de prijs...

• Throduss
Ik vind het wel meevallen. Je kan ook een squeezebox kopen, maar als ik dan van Furfoot uitga hoef je bij Sonos niet ook nog eens een extra nas af te rekenen (met processor/ram omdat het anders traag werkt), wat ook nog eens flink kan gaan kosten (Synology/QNAP al gauw 250 euro voor een goede, zonder erg veel capaciteit).

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03-2019
Synlogy NAS al reeds aanwezig... Dus als ik het goed begrijp enkel nog een reciever, speakers en een zoneplayer 90? Die zoneplayer beste met LAN kabel verbinden?

• Foelie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 21:56
Idd een receiver of versterker met speakers en de ZP90 is voldoende. Als de ZP90 het enige sonos apparaat is moet die via een netwerkkabel verbonden zijn met je router.

• delaregulus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-02 22:49
Anoniem: 185410 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:09:
Play 5 en Play 3 zijn leuke radio's voor op het terras of in de keuken, maar in de woonkamer muziek luisteren, mwah. ... Ik wil nog een keer een setje Play3's pairen in stereo om te kijken of dat een leuke oplossing is om het geluid voor bij een tv te verbeteren en überhaupt muziek in een huiskamer te krijgen.
8)7 Ik zou zeggen luister eerst naar een stereopaar Play 5s en of Play 3s voor je oordeelt. Ik heb een Play 3 voor de keuken en dat het is bijna overkill. Zelfs met een enkele Play5 kun je een woonkamer goed vullen met ook nog een mooi stereo effect. Zitten namelijk 2x2 speakers in die ieder een andere kan op blazen.

En als je wist hoe Sonos werkt zou je weten dat je die niet voor je TV koopt. Er zit namelijk een paar milliseconden vertraging in het geluid dus voor zo'n audiofiel als jij niet geschikt voor TV.

delaregulus schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 04:20:
[...]

8)7 Ik zou zeggen luister eerst naar een stereopaar Play 5s en of Play 3s voor je oordeelt. Ik heb een Play 3 voor de keuken en dat het is bijna overkill. Zelfs met een enkele Play5 kun je een woonkamer goed vullen met ook nog een mooi stereo effect. Zitten namelijk 2x2 speakers in die ieder een andere kan op blazen.

En als je wist hoe Sonos werkt zou je weten dat je die niet voor je TV koopt. Er zit namelijk een paar milliseconden vertraging in het geluid dus voor zo'n audiofiel als jij niet geschikt voor TV.
Ik heb een S5 (Play 5) lange tijd in gebruik gehad. Er komt idd een berg/veel geluid uit, maar echt hifi is het niet te noemen, vind ik. Dat "mooie stereo effect" heb ik nooit zo ervaren.
Daarnaast vertel je inderdaad over die "enkele milliseconden" vertraging. Ik durf er op te wedden dat je tv meer processortijd nodig heeft om beeld op het scherm te toveren dan de audio over de audio-uit te gooien. Tenzij je een Loewe tv hebt, die lijken het wel netjes te sync'en. Een normaal computer lcd heeft ook prima 8 ms nodig tussen het binnenkomende signaal en het weergeven op je scherm. Met andere woorden, je beeld loopt bij 95% van de toestellen achter op je geluid.
Als je een Sonos component aansluit met de optie compression uit/uncompressed mag je geen last van vertraging hebben.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 21-08-2011 10:08]

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Goed idee; ik heb op mijn site twee reviews staan;

http://www.xbmcfreak.nl/sonos-play-5-review/

http://www.xbmcfreak.nl/s...z90-en-multi-room-review/

Binnenkort zal ik ook de S3 en Z120 uitgebreid reviewen!

http://www.xbmcfreak.nl/

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-02 07:04
Ik heb thuis al een Synology NAS staan en dit wordt de centrale mediaopslag. Hij streamt al perfect muziek naar mijn WD TV live mediaplayer en zo kijk ik dus ook films. Voor muziek ben ik nu ook Sonos aan het onderzoeken. Vooral voor buiten op het terras willen we graag dezelfde muziek kunnen streamen en controleren via ipad of smartphone (android). Dat lijkt me logisch met een play 3 of play 5.
Maar dan komt de vraag voor in de woonkamer: We hebben daar namelijk een zeer oude B&O installatie die nog steeds zeer goed geluid produceert. Werkt zo een zoneplayer 90 of 120 hiermee? Betekent dat ik dan de speakers van de B&O kan gebruiken? Stel dat ik dan een zp90 en een play 3 aanschaf, is dan die bridge nodig als ik geen van beide rechtstreeks in de router steek? Ik vind dat namelijk zeer jammer aangezien alles toch makkelijk te streamen is via wifi & DLNA tegenwoordig?
Alvast bedankt voor uitleg.

Inventaris

• Devet
  • Laatst online: 17-11-2020
Gebruik nu anderhalf jaar een sonos bridge, NAS, player 90, player 120 en een s5. Daar was ik heel blij mee. Sinds zaterdag is de bridge dood. Contact met de helpdesk van sonos levert de conclusie op; koop maar een nieuwe. Zeer teleurstellende levensduur van 1,5 jaar! Het is toch geen goedkoop spul waar je niet te veel van mag verwachten??

Anoniem: 215247

sja, ze geven ook maar 1 jaar garantie (standaard zou 2 moeten zijn vind ik)..

• Erhnam

Erhnam

tboheeren schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 12:16:
We hebben daar namelijk een zeer oude B&O installatie die nog steeds zeer goed geluid produceert. Werkt zo een zoneplayer 90 of 120 hiermee? Betekent dat ik dan de speakers van de B&O kan gebruiken?
De Zoneplayer 90 is bij uitstek het middel om oude installaties aan Sonos te koppelen. Met een gewone RCA tulp stekken is het mogelijk om de oude B&O installatie aan de Zoneplayer 90 te verbinden.
tboheeren schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 12:16:
Stel dat ik dan een zp90 en een play 3 aanschaf, is dan die bridge nodig als ik geen van beide rechtstreeks in de router steek?
Ja, minimaal een van de apparaten dient verbonden te zijn met het lokale netwerk. Als je dus geen van de apparaten gaat verbinden is de bridge een vereiste.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:40
Hier sinds 2 maanden ook een ZonePlayer 120 en een 90, en een Play:5.

Op de 120 2 canton boxen aangesloten en moet zeggen dat het best goed klinkt, de bediening is ook simpel met de app voor mijn Android toestel, een iPad en iPhone.
We zijn hier thuis met 6 man, en iedereen heeft een of meerdere apparaten waar deze app op kan, en als je perongeluk met 2 of meer man de app gaat bedienen voor de zelfde ZonePlayer dan loopt ie vast en moet je hem weer opnieuw instellen om hem in je menu te krijgen. Natuurlijk wel logisch, maar misschien was het handig geweest om een soort beveiliging in het Sonos apparaat te bouwen dat er maximaal een iemand de app open kan hebben en de zoneplayer besturen.

Voor het gemak een ++. Kwaliteit ook, het werkt gewoon hoe je denkt dat het gaat werken, alleen de prijs is redelijk hoog. En apple praktijken achtig, overal dezelfde prijs.

• Ramslam
  • Laatst online: 08-03-2018
@ Devet: Komen ze niet mee weg hoor. De Consumenten wetgeving bepaalt dat er zoiets als een "verwachte levensduur" is. Als het apparaat, stel, normaal gesproken 5 jaar mee zou gaan, kunnen ze niet anderhalf jaar na aankoop hun handen er vanaf trekken. (Maar dat proberen ze natuurlijk wel.....)
Zou even informeren bij de consumenten bond o.i.d.

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 13:00
Ik heb vandeweek een QNap412 NAS aan mijn netwerk toegevoegd, en hier al mijn albums op gezet (in de map Multimedia). Nu kan ik deze gehele verzameling via iTunes bibliotheek delen in het netwerk, door het Library bestand te kopiëren naar mijn NAS.

Echter, ik wil dit niet via iTunes regelen en elke keer die Library te moeten kopiëren naar de NAS. Hoe stel ik het zo in dat ik enkel de albums naar de map op mijn NAS moet kopiëren, en dat het zo via Sonos bijgewerkt kan worden, ook dat de muziek over het netwerk beschikbaar is (via SMB / DLNA etc?). Fora van zowel QNAP als Sonos geven me nog geen antwoord.

Dan zou ik het liefst ook Album Art zichtbaar willen hebben, zonder de bijkomst van iTunes, die mp3tag programma's etc is het me nog niet gelukt om deze in de muziekbestanden op de NAS te voegen, ook met het met de hand bijvoegen van de folder.jpg wordt deze niet zichtbaar.

Hoe hebben jullie de muziek via een NAS gedeeld? Of denk ik te ingewikkeld?

• Foelie
Sonos bouwt zijn eigen index op. Itunes heb je hier helemaal niet voor nodig. Je hoeft dus enkel een folder te hebben waarin je muziek staat (bijvoorbeeld op je nas). Daarnaast kun je Sonos zo instellen dat die regelmatig de muziek bibliotheek bijwerkt.

Folder.jpg werkt wel, alleen mijn ervaring is dat die niet te groot mag zij qau kb.

[Voor 30% gewijzigd door Foelie op 21-09-2011 21:04]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 15:35
Is dit het enige "grote" Sonos topic?

mooi systeem, ik denk er serieus over om mijn fraaie denon set weg te doen.

Klopt het dat de Zoneplayer 120 enkel in "apple" wit te leveren is? -O-

En andere vraag:
Als ik een zoneplayer 120 wired op m'n router aansluit, heb ik dan geen bridge nodig? krijg je dan wel een sonos netwerk en doet de play5 (keuken) het dan als een eigen ruimte?

oftewel, ik begrijp de bridge niet zo erg.

[Voor 39% gewijzigd door Pinin op 11-10-2011 19:14]

There is no such thing as too much coriander.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:35
Spijtig dat ze geen 24bit/96khz afspelen, een redelijk deel van mijn collectie is in dit formaat. verder ziet het systeem er goed uit.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-03 16:58
3 vraagjes: ik heb als NAS een Pogoplug systeem aan mijn netwerk hangen. Ik heb interesse om een Bridge inclusief Sonos Play:3 aan te schaffen. Maar voordat ik dit wil doen, wil ik het even helemaal goed begrijpen hoe dat met het netwerk etc zit.

Nu vraag ik mij af of die Pogoplug snel genoeg is om de muziek te streamen voor een Sonos netwerk? En is het ook mogelijk om via een ethernetkabel de pogoplug rechtstreeks op de Sonos aan te sluiten?
En laatste vraag: is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een USB-stick aan een Sonos te hangen? Maar ik zie op een Bridge of op de Sonos Play:3 geen mogelijkheid tot het aansluiten van een USB...

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Pinin schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:11:
Is dit het enige "grote" Sonos topic?

mooi systeem, ik denk er serieus over om mijn fraaie denon set weg te doen.

Klopt het dat de Zoneplayer 120 enkel in "apple" wit te leveren is? -O-

En andere vraag:
Als ik een zoneplayer 120 wired op m'n router aansluit, heb ik dan geen bridge nodig? krijg je dan wel een sonos netwerk en doet de play5 (keuken) het dan als een eigen ruimte?

oftewel, ik begrijp de bridge niet zo erg.
ZonePlayers zijn alleen wit.
En je hebt geen Bridge nodig als je een ZonePlayer aan het netwerk hebt hangen.
De Bridge is er voor mensen die alleen een Play:3 of 5 willen of als je geen netwerkkabel naar je ZonePlayer kan/wil leggen.
Er moet één ZonePlayer of Bridge aan het netwerk hangen. De daaropvolgende ZP's werken draadloos.
Aristos schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 08:19:
3 vraagjes: ik heb als NAS een Pogoplug systeem aan mijn netwerk hangen. Ik heb interesse om een Bridge inclusief Sonos Play:3 aan te schaffen. Maar voordat ik dit wil doen, wil ik het even helemaal goed begrijpen hoe dat met het netwerk etc zit.

Nu vraag ik mij af of die Pogoplug snel genoeg is om de muziek te streamen voor een Sonos netwerk? En is het ook mogelijk om via een ethernetkabel de pogoplug rechtstreeks op de Sonos aan te sluiten?
En laatste vraag: is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een USB-stick aan een Sonos te hangen? Maar ik zie op een Bridge of op de Sonos Play:3 geen mogelijkheid tot het aansluiten van een USB...
Ik ken dat Pogoplug niet. Is dat ding gewoon opgenomen in je netwerk zodat je met Windows of OS X bij je bestanden kunt? Of kan dat alleen via je browser d.m.v. een webapplicatie?
In dat eerste geval zou het moeten werken, want dan kan Sonos er ook bij.
Sonos heeft geen USB poort, dus dat is niet mogelijk.

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-03 16:58
@Tom: dank voor je antwoord. Hij is alleen via een webapplicatie te benaderen. Begrijp ook van meldingen op internet dat het niet werkt. Hmmm, nu maar eens kijken wat zo NAS-server kost. Die moet ik dan maar eentje kopen en daar dan een goedkope HD inzetten. Wat kost zo iets? <100 euro?

• Tom
  • Niet online
Ik heb zelf een QNAP TS-219P+, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Wat de goedkoopste is weet ik niet, onder de 100 euro zal wat krap worden. Ik denk niet dat het dan bij de betere merken zoals QNAP en Synology lukt. T.net Pricewatch is your friend ;)
Overigens is een NAS niet verplicht (maar wel aan te raden). Je kunt ook muziek die lokaal staat toevoegen aan de library, alleen moet je pc dan altijd aan staan.

--
Twee weken terug heb ik naast de ZonePlayer 90 een Play:3 gekocht. Werkt weer super. Stekker erin en je kunt em overal neerzetten... heerlijk om in bad te liggen met (al je) muziek :)
Geluid is ook prima voor het formaat. Klinkt behoorlijk goed en ding gaat harder dan je verwacht van zo'n kastje. Afwerking is super, zwaar en stevig.

• Pinin
Ondersteund sonos de Radio functie van Spotify niet?
Dat is de beste functie van spotify!

• Erhnam

Erhnam

Pinin schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 12:32:
Ondersteund sonos de Radio functie van Spotify niet?
Dat is de beste functie van spotify!
Nope :(

• Pinin
hmmm dan twijfel ik wel heel erg of ik een sonos wil.

• Arfman
  • Laatst online: 10:42

Arfman

Drome!

Sinds gisteren trotse eigenaar van een Sonos ZonePlayer 90. Via S/PDIF aangesloten op de receiver in de woonkamer en de locatie op de NAS aangegeven waar de MP3-tjes staan. Werkt erg simpel en intuïtief, het had van Apple kunnen zijn (positief bedoeld) alleen werkt dit apparaat wel met open standaarden ;)

Paar opmerkingen:
-zorg dat je je MP3 tags op orde hebt (wij waren/zijn nog van "alles in goed genaamde mapjes" en niet op MP3 tags letten), anders wordt het een zooitje
-om Spotify te gebruiken heb je het 10 euro abonnement nodig, dat was ons vantevoren niet bekend en een kleine domper op de feestvreugde. 10 euro vinden we te duur, is 120 euro per jaar.
-geen goede alternatieven voor Spotify beschikbaar in Nederland via Sonos, dus je bent aangewezen op internetradiostations

Ondanks deze puntjes toch erg tevreden, prachtig apparaat met veel mogelijkheden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb net mijn korte review geplaatst: productreview: Sonos Play:5 / ZonePlayer S5 (Zwart) review door PWM

Sinds kort eigenaar van een Play 5 met bridge en ben daar ongelooflijk tevreden mee. Briljant apparaat :)

Anoniem: 433791

ik heb afgelopen week een sonos systeem laten installeren met een NAS erbij. nou kan ik deze NAS wel op m'n macbook zien maar ik krijg er geen verbinding mee terwijl ik via het IP adres wel in de NAS kan. iemand enig idee hoe ik die verbinding tot stand breng zodat ik makkelijk bestanden op de NAS kan zetten vanaf m'n macbook?

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 21:48
Arfman schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 09:46:
Sinds gisteren trotse eigenaar van een Sonos ZonePlayer 90. Via S/PDIF aangesloten op de receiver in de woonkamer en de locatie op de NAS aangegeven waar de MP3-tjes staan. Werkt erg simpel en intuïtief, het had van Apple kunnen zijn (positief bedoeld) alleen werkt dit apparaat wel met open standaarden ;)

Paar opmerkingen:
-zorg dat je je MP3 tags op orde hebt (wij waren/zijn nog van "alles in goed genaamde mapjes" en niet op MP3 tags letten), anders wordt het een zooitje
-om Spotify te gebruiken heb je het 10 euro abonnement nodig, dat was ons vantevoren niet bekend en een kleine domper op de feestvreugde. 10 euro vinden we te duur, is 120 euro per jaar.
-geen goede alternatieven voor Spotify beschikbaar in Nederland via Sonos, dus je bent aangewezen op internetradiostations

Ondanks deze puntjes toch erg tevreden, prachtig apparaat met veel mogelijkheden.
Ik ben juist blij dat Sonos zo kritisch is op tags. Alleen op die manier kan je grote libraries een beetje hanteerbaar houden, alleen met foldernamen zou dat al gauw een bende worden en kan je ook geen fancy schermpjes/iphone apps maken die alles netjes weergeven op het moment dat je een nummer afspeelt. Beide mogelijkheden behouden (tags lezen en foldernames extracten) zou al snel beperkingen en problemen met zich meebrengen voor mensen die het wel netjes op orde hebben. Ik heb zelf een Squeezebox en me ook soms geërgerd aan de kritische manier waarop tags geinterpreteerd worden, maar nu het een maal op orde is, zou ik niet meer anders willen. Als ik een keer ergens een foutje heb gemaakt corrigeer ik het gelijk (terwijl ik echt een chaoot ben..). Even een keer een paar dagen kwaad maken, dan heb je het daarna voor altijd op orde zou ik zeggen.

Spotify kost nou eenmaal geld, persoonlijk vind ik €10 in de maand niet veel voor zo'n grote library. Bij zo'n mooie Sonos valt zo'n abo dan ook weer redelijk in het niet. Als je echt op het geld had willen letten was een Squeezebox in mijn optiek een prima alternatief geweest. ;)

[Voor 7% gewijzigd door HvB83 op 24-11-2011 14:07]

• Arfman
  • Laatst online: 10:42

Arfman

Drome!

Dat van die tags klopt hoor, is ook mooier met. M'n vriendin heeft zich er kwaad op gemaakt en nu is het 99% voor elkaar.

En Spotify .. tja. Kijk, zo'n Sonos is eenmalig en Spotify komt elke maand weer terug. Daarnaast is lang niet alles op Spotify te vinden (laatst hebben alweer 200 maatschappijen hun muziek eraf laten halen), is het niet gegarandeerd dat wat er nu opstaat over een week nog te beluisteren is (zeg maar daaaag tegen je mooie playlist) en wat me nog het meest tegenstaat is dat je 3 x moet doorklikken op de Sonos website voordat het woord "premium" überhaupt genoemd wordt. Zoals het er nu staat zou je zelfs kunnen interpreteren dat je Premium alleen nodig hebt voor hogere kwaliteit streams:
Directe toegang tot een verzameling van meer dan 13 miljoen nummers die je kan streamen naar elke Sonos-speler in je huis. Zoek naar je favoriete artiesten, albums of tracks en speel die af wanneer je wil of gebruik sterren om een waardering te geven. Blader door tracks waaraan je sterren hebt gegeven en door wat Spotify collaborative en subscribed-to playlists noemt. Neem een abonnement op Spotify Premium voor een superieur geluid met kwalitatief hoogwaardige streams.
Nu is het niet zo heel erg, want we hadden toch al veel CD's omgezet naar MP3 320kbps en op de NAS gezet, dus we overleven het wel. Verder werkt de Sonos fantastisch en hebben we dus meer problemen met Spotify an sich dan met de Sonos.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• HvB83
Als je het van tevoren niet wist, dan is het inderdaad een tegenvaller. Persoonlijk hoef ik geen Spotify, om de redenen die jij ook al aangeeft; lang niet alles staat erop, wat er vandaag op staat kan morgen weer verdwenen zijn en ik wil het dan toch ook wel gewoon zelf hebben.

Aan de andere kant, voor een tientje per maand cd's kopen, dat gaat niet. Dus als je graag veel nieuwe muziek wilt ontdekken, dan is Spotify een zegen.

Anyway, ook met een eigen collectie is zo'n Sonos heerlijk. Ik zou in ieder geval nooit meer zonder een dergelijk apparaat willen. Vroeger was een hele stapel cd's natuurlijk heel stoer, op een gegeven moment wil je toch wat nuttigers met je woonruimte. Als diezelfde muziek dan allemaal in de ruimte van 1 klein nasje past, dan is dat top. 8)

• Tom
  • Niet online
Anoniem: 433791 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 10:22:
ik heb afgelopen week een sonos systeem laten installeren met een NAS erbij. nou kan ik deze NAS wel op m'n macbook zien maar ik krijg er geen verbinding mee terwijl ik via het IP adres wel in de NAS kan. iemand enig idee hoe ik die verbinding tot stand breng zodat ik makkelijk bestanden op de NAS kan zetten vanaf m'n macbook?
Die vraag kun je beter stellen in het desbetreffende topic van je NAS. Heeft verder weinig met Sonos van doen :)
HvB83 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 14:05:
[...]

Beide mogelijkheden behouden (tags lezen en foldernames extracten) zou al snel beperkingen en problemen met zich meebrengen voor mensen die het wel netjes op orde hebben.
Bij Sonos kun je ook via directory's browsen, maar dat is een losse zoekingang (gebruik ik zelf voor nieuwe downloads die ik tijdelijk in een mapje parkeer tot ik ze netjes verwerkt heb). Blijft natuurlijk zo dat het hele systeem het beste met tags werkt.
Ik had m'n tags ook niet op orde maar heb mij ook een paar dagen kwaad gemaakt. Rotklus maar eenmaal gedaan heb je er profijt van. Nu bij elke nieuwe download even controleren, maar dat is het werk niet.

• MVC
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-12-2022
Wie kan antwoord geven op mijn vraag m.b.t. de Player 5 ?

Binnen mijn netwerk is een Synology NAS opgenomen, hierop staat mijn muziekcollectie. Is het mogelijk om vanaf de Sonos Player 5 via een bekabelde (LAN) verbinding de muziek die op de NAS staat af te spelen ?
Of werkt dit alleen draadloos ?

Op vakantie met een (toer)caravan, kies uit meer dan 70 verhuurders en huur een caravan in Nederland

• Erhnam

Erhnam

MVC schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:16:
Wie kan antwoord geven op mijn vraag m.b.t. de Player 5 ?

Binnen mijn netwerk is een Synology NAS opgenomen, hierop staat mijn muziekcollectie. Is het mogelijk om vanaf de Sonos Player 5 via een bekabelde (LAN) verbinding de muziek die op de NAS staat af te spelen ?
Of werkt dit alleen draadloos ?
Dit werkt beide, De Play 5 is wel zowel draadloos als via draad aan het netwerk te koppelen om zo alle muziek te kunnen afspelen.

• Tom
  • Niet online
Vandaag weer een update zag ik in de mail :)
http://www.sonos.com/support/software_updates/

Wat zou dit inhouden?
MOAPI-verbeteringen voor scores, rijkere metadata en foutafhandeling

• xantos
  • Niet online
Er is vandaag ook een iOS update voor iPad en iPhone verschenen met betere Spotify ondersteuning.

• xantos
  • Niet online
Het is trouwens wel knap irritant dat zonder enige waarschuwing je playlists van de Zoneplayers gewist worden tijdens een Sonos update.

• Tom
  • Niet online
Andere muziekdiensten kunnen nu ook makkelijker aanhaken via een API begrijp ik:
http://blog.sonos.com/news/introducing-sonos-labs/
http://musicpartners.sonos.com/

• delaregulus
Anoniem: 185410 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:52:
[...]
Als je een Sonos component aansluit met de optie compression uit/uncompressed mag je geen last van vertraging hebben.
Vreemd, die optie kan ik niet vinden.

De vertraging ontstaat natuurlijk niet doordat geluid meer processing tijd nodig zou hebben dan video in de TV. Het ontstaat door dat het geluid wat gesynchroniseerd met video uit de bron komt nog door de Sonos loop gaat en de video niet.

• delaregulus
xantos schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:06:
Het is trouwens wel knap irritant dat zonder enige waarschuwing je playlists van de Zoneplayers gewist worden tijdens een Sonos update.
Heb dat nog niet meegemaakt. Zojuist de laatste update uitgevoerd en de playlists zijn er nog steeds.

• delaregulus
Control
De producten van Sonos zijn te bedienen met een Android telefoon, iPhone of iPad.
... en met een Windows machine, Mac en met de Sonos controller.

• MVC
  • Laatst online: 10-12-2022
Inmiddels een Sonos Play 5 aangeschaft, apparaat werkt prefect, eenvoudige bediening via de Android app.

Nu vraag ik mij alleen iedere keer nog 1 ding af. Hoe schakel ik de Sonos uit ? Gewoon de stekker eruit trekken of heeft de afstandsbediening een optie voor het uitschakelen ?
Als ik de Sonos aan laat staan zonder muziek te beluisteren, dan hoor ik nogsteeds een zachte ruis.

Op vakantie met een (toer)caravan, kies uit meer dan 70 verhuurders en huur een caravan in Nederland

• PageFault
  • Laatst online: 12:56
Ik heb een vraagje over het Sonos systeem, het wordt me niet helemaal duidelijk via de website en handleidingen van Sonos. Wellicht kan hier iemand zo het antwoord geven.

Ik wil in de woonkamer een Sonos Connect neerzetten die (volgens de info van het web) zijn muziek van bijv. een share van de PC of van een NAS af moet kunnen trekken. Deze Connect wil ik met kabel verbinden aan de router en de audio uit gaat dan naar een versterker. Volgens mij moet dit kunnen.

Verder wil ik bijv. een Sonos Play:3 in de slaapkamer neerzetten. Kan deze verbinding maken naar de NAS via de Connect of is daar de Sonos Bridge voor nodig?

Stel dat ik ze tegelijk gebruik, kan ik ze afzonderlijk via een Android toestel bedienen en kunnen ze afzonderlijk van elkaar spelen (dus beide iets anders)?

De bestandstypes waar ik in geinteresseerd ben om af te spelen zijn WAV, MP3, FLAC en evt. WMA, maar volgens mij wordt dat allemaal ondersteund.

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:23

JoeBlack2k

I Love Hilary

Connect is genoeg heb je geen bridge nodig sonos er moet 1 apperaat met een kabel verbonden zijn de rest mag draadloos

mp3 en wma worden ondersteund

Hilary Duff 4-Life

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24
Ik heb precies de combi die jij wilt dat werkt gewoon.
Ik heb de connect (ZP90) aan een kabel hangen al twee jaar.
Sinds kort heb ik er een play 3 bij en dat werkt prima draadloos naast mijn bed.
Je kan ook in beide een kabel pluggen dat werkt ook prima. Dat laatste doe ik als ik de play3 naast mijn PC zet.

[Voor 8% gewijzigd door leonbong op 08-12-2011 20:44]

• PageFault
  • Laatst online: 12:56
Okay, bedankt voor de antwoorden. Hier kan ik mee verder ;)

• erreen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09-2021
Tom schreef op donderdag 24 november 2011 @ 14:57:
[...]

Die vraag kun je beter stellen in het desbetreffende topic van je NAS. Heeft verder weinig met Sonos van doen :)

[...]

Bij Sonos kun je ook via directory's browsen, maar dat is een losse zoekingang (gebruik ik zelf voor nieuwe downloads die ik tijdelijk in een mapje parkeer tot ik ze netjes verwerkt heb). Blijft natuurlijk zo dat het hele systeem het beste met tags werkt.
Ik had m'n tags ook niet op orde maar heb mij ook een paar dagen kwaad gemaakt. Rotklus maar eenmaal gedaan heb je er profijt van. Nu bij elke nieuwe download even controleren, maar dat is het werk niet.
Sorry voor m'n onwetendheid, maar wat bedoelen jullie precies met tags?

ID3 tags.
Daarin zit alle info over het nummer die bij de mp3 hoort, zoals titel, artist, album, jaar...
Als je veel download van internet zijn ze vaak niet correct ingevuld (althans niet zoals ik dat wil).
Op dat vlak vind ik persoonlijk iTunes prettig werken om alles "snel" op orde te zetten.

• erreen
Anoniem: 215247 schreef op zondag 11 december 2011 @ 09:56:
ID3 tags.
Daarin zit alle info over het nummer die bij de mp3 hoort, zoals titel, artist, album, jaar...
Als je veel download van internet zijn ze vaak niet correct ingevuld (althans niet zoals ik dat wil).
Op dat vlak vind ik persoonlijk iTunes prettig werken om alles "snel" op orde te zetten.
Bedankt, gegoogled op ID3 tags en is nu helemaal duidelijk. Wel een pokke werk om dat allemaal netjes te doen. Moet dat allemaal handmatig?

• Tom
  • Niet online
Bij mij was het vooral bij MP3's ouder dan 5 jaar. Als je tegenwoordig wat download zit het er over het algemeen prima in. Vaak is het enige wat ik dan aanpas het genre, daar zijn zoveel mogelijkheden in dat ik liever zelf de boel iets beperk (er zijn bijv. tientallen dance-stromingen, dat heb ik enigszins beperkt). Verder zijn er tig tools om dat gemakkelijk of zelfs automatisch te doen. Gebruik zelf Tag & Rename maar ik zoek nog een goede OS X variant.

• Snoete
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-12-2011
Was in de winkel om een Sonos Connect uit te proberen d.m.v. de Ipad App.
Heb alle tags op orde en wil o.a. ook kunnen selecteren op jaar, dus kies bijvoorbeeld 1984 en je krijgt een playlist met alle nummers uit 1984. Dit kan volgens de (ervaren) verkoper niet.

Is er een andere manier om dit voor elkaar te krijgen ?

Verder vraag ik me af of ik een Ipod Touch aan zal schaffen als tweede bediening, voor bijvoorbeeld de keuken.
Dit omdat ik verwacht dat je niet elke keer naar de woonkamer wilt lopen om de muziek in de keuken aan te zetten. (Ipad is dan eventueel ook in gebruik).

Is dit wat jullie betreft de beste afstandsbediening, naast de Ipad ?

• Foelie
Snoete schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 21:40:
Was in de winkel om een Sonos Connect uit te proberen d.m.v. de Ipad App.
Heb alle tags op orde en wil o.a. ook kunnen selecteren op jaar, dus kies bijvoorbeeld 1984 en je krijgt een playlist met alle nummers uit 1984. Dit kan volgens de (ervaren) verkoper niet.

Is er een andere manier om dit voor elkaar te krijgen ?

Verder vraag ik me af of ik een Ipod Touch aan zal schaffen als tweede bediening, voor bijvoorbeeld de keuken.
Dit omdat ik verwacht dat je niet elke keer naar de woonkamer wilt lopen om de muziek in de keuken aan te zetten. (Ipad is dan eventueel ook in gebruik).

Ik gebruik zowel ipad, iphone en computer app. De ipad en iphone app zijn gelijk in gebruik en werken fijn. Het programma voor de computer vind ik het minst fijn.
Daarnaast heb ik ook de origenele controller en die gebruik ik het meest. Want als je hem pakt kun je hem gelijk gebruiken. Met de apps op de ipad/iphone moet je altijd wachten met gebruiken totdat die op gestart is.

• HvB83
Wat mij betreft is je telefoon de beste afstandsbediening, die heb je namelijk meestal wel bij je of in de buurt (althans, ik wel ;)). En aangezien zowel m'n vriendin als ik een iPhone hebben hoeft het nooit een probleem te zijn als de ander bezig of weg is, dan kan je hem alsnog bedienen met je eigen phone. Heb ook een iPad, maar ik merk dat ik die veel minder graag pak om een muziekje aan te zetten; hij is minder vaak in de buurt en veel lastiger te hanteren.

Weet alleen niet of er voor Sonos ook een Android-app beschikbaar is, niet iedereen heeft (en wil) immers een iPhone...

• Snoete
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-12-2011
Kunnen jullie eventueel bevestigen of je met de Sonos app ook muziek op jaar kunt laten sorteren ?

• Foelie
C
HvB83 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 09:33:
[...]
Weet alleen niet of er voor Sonos ook een Android-app beschikbaar is, niet iedereen heeft (en wil) immers een iPhone...
Ja, er is ook een app voor andriod.
Snoete schreef op woensdag 14 december 2011 @ 18:19:
Kunnen jullie eventueel bevestigen of je met de Sonos app ook muziek op jaar kunt laten sorteren ?
Nee, helaas kun je niet op jaartal zoeken of selecteren.

• leonbong
De orignele controller, daarna iphone/ipad.
Ik heb geen ervaring met de adroid app.

De originele controller reageert gewoon het snelst, daarnaast kan je bij deze direct op de volume knoppen drukken wat handig is als iemand belt.

• leonbong
MVC schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:02:
Als ik de Sonos aan laat staan zonder muziek te beluisteren, dan hoor ik nogsteeds een zachte ruis.
Dat stopt na een paar minuten.

Anoniem: 296131

Sinds vandaag een Sonos Connect in huis, met dank voor dit topic! In 1 woord: fantastisch! Installatie was erg gemakkelijk op de Mac en werkte gelijk met de Synology NAS en iPod Touch als remote. Netjes dat Sonos ook alle mogelijke kabels meelevert.

Vooral de remote functie met de iPod Touch is fijn. En grootste verrassing is toch wel de goede uitwerking van Sonos Internet Radio. Eindelijk, eindelijk is Internet radio echt een feestje! Met de Popcorn Hour C-200 was het mij altijd te omslachtig met de TV/schermpje om echt veel te gebruiken. Met de Sonos is dit nu verleden tijd:
WMMR Classic Rock Radio, Clear 99, KFOX Radio.. Oeff, het is of ik weer in de USA woon. :P Spotify wacht ik nog even mee met deze enorme bak aan goede radiostations!

@JoeBlack2k
Niet alleen mp3 en WMA wordt ondersteund:

• erreen
Sinds gisteren in het bezit van een Sonos Connect (voorheen Zoneplayer ZP90)
Mooi kastje en zeer goed afgewerkt. Eenvoudige installatie.

Wat mij wel opvalt is dat ik bij instellingen (equalizer) de bas nagenoeg helemaal uit moet zetten, anders overheerst de bas enorm.
Heb de Connect via stereo kabels (analoog uit) aangesloten op m'n receiver.

Is dit ook jullie ervaring?

Anoniem: 296131

erreen schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:44:
Sinds gisteren in het bezit van een Sonos Connect (voorheen Zoneplayer ZP90)
Mooi kastje en zeer goed afgewerkt. Eenvoudige installatie.

Wat mij wel opvalt is dat ik bij instellingen (equalizer) de bas nagenoeg helemaal uit moet zetten, anders overheerst de bas enorm.
Heb de Connect via stereo kabels (analoog uit) aangesloten op m'n receiver.
Is dit ook jullie ervaring?
Analoog is de Sonos erg matig in geluidskwaliteit, geluid klinkt vlak en weinig muzikaal. Een behoorlijk rommeltje. Sluit de Sonos dus vooral digitaal aan op je versterker of CD speler, heb je geen digitale ingangen dan een externe DAC. Pas digitaal aangesloten is de Sonos echt perfect in geluidskwaliteit: bitperfect.

De bekendste en budgetvriendelijke externe DAC's zijn op dit moment:

Beresford 7510 of 7520

Cambridge Audio DacMagic / DacMagic Plus

Music Fidility V-Dac

• erreen
Anoniem: 296131 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:59:
[...]

Analoog is de Sonos erg matig in geluidskwaliteit, geluid klinkt vlak en weinig muzikaal. Een behoorlijk rommeltje. Sluit de Sonos dus vooral digitaal aan op je versterker of CD speler, heb je geen digitale ingangen dan een externe DAC. Pas digitaal aangesloten is de Sonos echt perfect in geluidskwaliteit: bitperfect.

De bekendste en budgetvriendelijke externe DAC's zijn op dit moment:

Beresford 7510 of 7520
[afbeelding]

Cambridge Audio DacMagic / DacMagic Plus
[afbeelding]

Music Fidility V-Dac
[afbeelding]
Bedankt. Ik heb idd geen digitale ingangen meer op m'n versterker.
Dat ik een externe Dac moet aanschaffen daar was ik al bang voor en wil ik liever niet.
Met wat instellingen op m'n Onkyo gerommelt en klinkt nu vrij acceptabel, misschien in de nabije toekomst toch maar eens voor een andere Onkyo versterker kijken. (alhoewel dat wel zonde is van m'n huidige :-( )

• SED
  • Laatst online: 11-03 12:38
als je dan naar een dac wilt kijk dan eens op het topic over chinese hifi hier.
Daar kun je voor een stuk minder een perfecte kwaliteit dac scoren.

Copyright and left by SED...

• Erhnam

Erhnam

SED schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:31:
als je dan naar een dac wilt kijk dan eens op het topic over chinese hifi hier.
Daar kun je voor een stuk minder een perfecte kwaliteit dac scoren.
Hier staan wat goedkopere of eenvoudigere dacs. Misschien een alternatief voor wat eerder genoemd is?

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Musiland+Monitor

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=TDA1543+DIR9001+DAC

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb dit weekend mijn huis van Sonos voorzien. De iPhone en iPad app werkt perfect. Ik heb ook de Desktop Controller op m'n HTPC geinstalleerd en verbonden zonder problemen. Vervolgens wilde ik hetzelde doen op m'n beide laptops. Deze krijg ik echter niet verbonden, zowel draadloos als bedraad kunnen ze het Sonos systeem niet vinden. Alles zit op hetzelfde netwerk en de firewall(s) staan uit. Ik heb ook het hele netwerk inclusief apparaten een keer opnieuw gestart zonder succes. Wat kan ik nog proberen?

Edit: VMware Workstation was de oorzaak. Uitschakelen van de netwerkadapters was de oplossing.

[Voor 8% gewijzigd door Speedfight op 20-01-2012 22:14]

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-03 21:55
Ik ben al ruim een jaar een tevreden gebruiker van Sonos (2x ZP90, 1x ZP120, 2x Play:5). De gebruikerservaring is met de iController en de controller voor Windows & Mac OS uitstekend. Er is me recentlijk echter één grote omissie opgevallen: het gebrek aan ondersteuning voor 24-bit FLAC.

Omdat er aan m'n PC een degelijke DAC/amp hangt (in de vorm van de Lead Audio LA-200) koop ik meer en meer tracks in 24-bit/96Khz HD FLAC formaat bij http://www.hdtracks.com/. Dit niet zozeer om de geluidskwaliteit maar meer om hun specifieke aanbod. Sonos speelt deze bestanden echter niet af. Navraag bij Sonos support leert dat het systeem het simpelweg niet ondersteunt en door de gebruikte hardware ook nooit zal ondersteunen.

Bottom line: als je HD FLAC audio koopt of downloadt en dat probleemloos afspeelt via je PC heb je niets aan het Sonos systeem tenzij je de moeite neemt om handmatig (bijvoorbeeld met SoX) te downsamplen naar 16-bit/44.1Khz.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Tig3r
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-03 14:07
Ben ook aan het kijken naar het Sonos Play:3 systeem. Ziet er mooi uit maar wat me een beetje tegenstaat is dat er altijd stroom in de buurt moet zijn. Ik heb dan eigenlijk liever die nieuwe Bose Bluetooth box. Maar die heeft weer als nadeel dat je geen netwerk verbinding hebt. Als Sonos in dit aparaat nu even een lithium oplaadbare batterij stopt zodat je hem ook buiten makkelijk kunt gebruiken is het een toppertje... Ik wacht hierom nog even want ik vermoed dat deze er aan zit te komen dat kan in deze tijd niet anders...

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-03 16:42
Tig3r schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 17:31:
Ben ook aan het kijken naar het Sonos Play:3 systeem. Ziet er mooi uit maar wat me een beetje tegenstaat is dat er altijd stroom in de buurt moet zijn. Ik heb dan eigenlijk liever die nieuwe Bose Bluetooth box. Maar die heeft weer als nadeel dat je geen netwerk verbinding hebt. Als Sonos in dit aparaat nu even een lithium oplaadbare batterij stopt zodat je hem ook buiten makkelijk kunt gebruiken is het een toppertje... Ik wacht hierom nog even want ik vermoed dat deze er aan zit te komen dat kan in deze tijd niet anders...
waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ik zeg: squeezebox radio met batterij

ding is nog goedkoper ook, dus hoef je er minder voorzichtig mee te doen (staat bij mij ook vrolijk in de badkamer)

• erreen
Opmerkelijk!! Mijn Sonos android app verbruikt data? Vandaag heeft de app al 5,3 MB verbruikt en heb de Sonos niet gebruikt. Sonos werkt nl ook niet over het GPRS netwek.
Automatische updates en controles staan uit.
Iemand hier ook ervaring mee? En hoe kan deze app data verbruiken?

• Erhnam

Erhnam

Er komen trouwens nieuwe controller apps voor OSX en Windows. Ziet er goed uit! En vooral de integratie met third party diensten:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=EXrGAXx]

Meer info: http://blog.sonos.com/new...ller-apps-for-mac-and-pc/

• Tom
  • Niet online
Ik wilde het hier net posten, ziet er super uit!

• nielsn
Ik hoop dat er ook Google Music ondersteuning komt. Maar eerst maar eens wachten tot Google Music officieel in Nederland wordt gelanceerd.

• leonbong
erreen schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:59:
Opmerkelijk!! Mijn Sonos android app verbruikt data? Vandaag heeft de app al 5,3 MB verbruikt en heb de Sonos niet gebruikt. Sonos werkt nl ook niet over het GPRS netwek.
Automatische updates en controles staan uit.
Iemand hier ook ervaring mee? En hoe kan deze app data verbruiken?
Hoe meet je dit? Ik gebruik ook de android app maar ik weet niet hoe ik dit kan zien.

Anoniem: 263060

Jammer dat er nog zo weinig reacties zijn.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08-2022

Xelation

Bendable Poseable

Kan iemand me helpen met het volgende, het gaat om Sonos & Apple Airport Express.

Ik heb het artikel van Piethein en de Iphoneclub gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.

Mijn situatie is als volgt. Mijn woonkamer is een lange rechthoek van z'on 10 meter. Aan de ene kant staat mijn versterker met speakers, maar ook de router, airport express etc.
Aan de andere kant staat mijn bureau en mijn mac. Nu kan ik al bijv. met Airfoil muziek/geluid afspelen op zowel mijn Mac en versterker tegelijkertijd.

Nu wil ik bijv een Sonos Play 3 of 5 bij mijn Mac en via Sonos wederom op beide plaatsen muziek kunnen afspelen. Kan dit met deze situatie of moet ik perse bij de versterker ook een Sonos Connect (zoneplayer 90) aansluiten?

• erreen
leonbong schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:48:
[...]

Hoe meet je dit? Ik gebruik ook de android app maar ik weet niet hoe ik dit kan zien.
Ik heb een app MB meter daar kan je exact zien welke app wat verbruikt.
Ben al aardig in de weer geweest met de support van Sonos maar op een of andere manier begrijpen ze het niet.
Misschien dat hier meerdere zijn die het willen uitproberen?

• zeef
  • Laatst online: 15-03 00:25
Heb vandaag de bridge bij mijn Play:5 geïnstalleerd... Op de een of andere manier loopt het allemaal niet heel soepel qua installeren maar goed, het werkt nu. En zelfs de vrouw in was enthousiast. :)

Ik begrijp er niks van. Als ik alles in testopstelling aansluit : geen probleem. Zet ik de boel op z'n plek : geen verbinding. :X En dan staan de bridge en de Play op 5 meter afstand, line of sight is vrij dus ik begrijp er niks meer van. :/

[Voor 40% gewijzigd door zeef op 03-04-2012 23:26]

• Erhnam

Erhnam

Xelation schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:35:
Nu wil ik bijv een Sonos Play 3 of 5 bij mijn Mac en via Sonos wederom op beide plaatsen muziek kunnen afspelen. Kan dit met deze situatie of moet ik perse bij de versterker ook een Sonos Connect (zoneplayer 90) aansluiten?
Voor de Sonos maakt het niet echt uit waar je deze neerzet. Zo lang deze maar verbonden is aan het netwerk of contact kan maken met de bridge kan deze bij de iMac of bij de Versterker staan.

Voor de Airport Express functionaliteit maakt het wel uit. Deze moet gekoppeld worden aan de line in van de Sonos en moet dus in de buurt van de Airport Express staan.

Mijn ervaring is trouwens dat de software van Sonos zo goed werkt er in de praktijk geen gebruik gemaakt zal worden van de Airplay functionaliteit.

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-03 14:22
@xelation
Waarom überhaupt sonos?
Airport express aan je versterker en goede speakertjes aan je Mac en klaar is Cees!
Alles bedienen met iPad of iPhone of iPod touch met remote app!

• carnivore
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12-2016
Weet iemand hoe je de muziek die op je android apparaat staat kunt streamen naar je Sonos systeem?

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 13:00
carnivore schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:52:
Weet iemand hoe je de muziek die op je android apparaat staat kunt streamen naar je Sonos systeem?
Ligt er aan wat voor Android apparaat?

Sonos werkt bijvoorbeeld met DLNA, het is dus zo dat Android apparaat de content via DLNA aanbied in je netwerk. Het is niet mogelijk om dit (net als Airplay) direct te streamen. Of je moet je android apparaat dmv een kabel met je Sonos verbinden.

Door de promo (Play5 of Connect + gratis Bridge) toch nu maar al m'n sonos systeem gekocht.
Tis een Connect geworden, omdat ik 'm aan m'n bestaande installatie wil hangen met externe dac.
Misschien later nog wel eens een Play5 of 3 erbij kopen, maar nu ben ik wel even zoet :9

Feilloze installatie !
iPad app werkt ook als een tierelier.
Dat ik al die tijd gesukkeld (letterlijk !!) heb met een squeezebox.. unbelievable ! :P

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 215247 op 05-04-2012 18:12]

• xantos
  • Niet online
Ik heb de afgelopen weken eigenlijk veel klachten over mijn Sonos systeem. Heb twee Play5's en een Play3. Op de Play3 kun je bijvoorbeeld met geen mogelijkheid Radio 3FM streamen (schijnt een bekend probleem te zijn). Verder hapert het afspelen via Spotify constant op alle speakers met de melding dat de buffer niet snel genoeg gevuld kan worden.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
3FM doet het gewoon bij mij hoor.

wel even zoeken naar 3FM 8)7

Staat je audiocompressie onder geavanceerd wel op Automatisch ?

[Voor 33% gewijzigd door Ronvgs op 07-04-2012 15:37]

• xantos
  • Niet online
RonXP schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:34:
3FM doet het gewoon bij mij hoor.

wel even zoeken naar 3FM 8)7

Staat je audiocompressie onder geavanceerd wel op Automatisch ?
En je hebt een Play3 met in je favorietenlijst 3FM?

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
ik heb een play5 8)7 8)7

wel vreemd dat dit niet zou kunnen.

Anoniem: 263060

Sinds kort Sonos Connect.
Aangesloten aan mijn Denon 1910,wat een super geluid.
Instalatie is echt een eitje.
Gebruik Spotify en het werkt echt super.

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik gebruik de Sonos CONNECT (voorheen ZP90) in combinatie met mn NAD C372 versterker. Super eenvoudig aan te sluiten en prima geluid. Ik heb mn gehele cd-collectie (1000+ cd's) geript naar FLAC en gebruik ook Spotify Premium. De iPad app van Sonos is ook fantastisch, desktop versie is al beter sinds laatste update maar haalt het niet bij de iPad app.

In de keuken staat een PLAY:3. Prima geluid voor een draadloze speaker.

Om de geluidskwaliteit nog een stapje hoger te tillen heb ik afgelopen weekend een Musical Fidelity M1 DAC gekocht en deze optisch aangesloten op de CONNECT. Wat een verschil! Dan merk je wel dat de CONNECT DAC nog iets tekort schiet.

Wat ik me afvraag is of er nog wat te winnen valt met betere ethernetkabels, bijvoorbleeld van AudioQuest? Zijn er gebruikers met ervaring? Heb ik dan 1 of 2 ethernetkabels nodig? 1 tussen de CONNECT en router en 1 tussen de router en NAS.

[Voor 4% gewijzigd door colossos op 11-04-2012 14:21]

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03 16:48
colossos schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:20:
Wat ik me afvraag is of er nog wat te winnen valt met betere ethernetkabels, bijvoorbleeld van AudioQuest? Zijn er gebruikers met ervaring? Heb ik dan 1 of 2 ethernetkabels nodig? 1 tussen de CONNECT en router en 1 tussen de router en NAS.
Als je niet ook een audifiele router van bv. Wadia of Mark Levinson hebt heeft dit weinig zin.

Maar serieus: Audiofiele netwerkkabels? Wat gaan die beter doen op osi layer 1 dan een willekeurige andere netwerkkabel die voldoet aan de specificaties?

• zeef
  • Laatst online: 15-03 00:25
nineball schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:33:
[...]

Als je niet ook een audifiele router van bv. Wadia of Mark Levinson hebt heeft dit weinig zin.

Maar serieus: Audiofiele netwerkkabels? Wat gaan die beter doen op osi layer 1 dan een willekeurige andere netwerkkabel die voldoet aan de specificaties?
niet iedereen denkt daar zo over. :P

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03 16:48
zeef schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:39:
[...]

niet iedereen denkt daar zo over. :P
Dat topic gaat volgens mij voornamelijk over kabels die een analoog signaal vervoeren.

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 12:42

Rio

Ik heb al een boek

Ik ziet hier vast goed met mijn vraag;

Ik wil graag al mijn geluid uit twee Play:3 speakers van Sonos laten komen.

Ik kan alleen niet zo goed volgen wat ik hiervoor nodig heb. Ik snap die twee speakers, maar wat heb ik daarnaast nodig (een Bridge? een Connect? een Connect:Amp? Of nog iets anders?) om het volgende te realiseren:

- muziek streamen vanaf mijn pc (dit ans ich zou vlgns mij lukken met alleen een bridge)
én
- geluid van televisie (set-top box)
- geluid van PS3
- geluid van meadiabox
over die speakers.

Wie weet raad?

• Erhnam

Erhnam

Rio schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 16:02:
Ik ziet hier vast goed met mijn vraag;

Ik wil graag al mijn geluid uit twee Play:3 speakers van Sonos laten komen.

Ik kan alleen niet zo goed volgen wat ik hiervoor nodig heb. Ik snap die twee speakers, maar wat heb ik daarnaast nodig (een Bridge? een Connect? een Connect:Amp? Of nog iets anders?) om het volgende te realiseren:

- muziek streamen vanaf mijn pc (dit ans ich zou vlgns mij lukken met alleen een bridge)
én
- geluid van televisie (set-top box)
- geluid van PS3
- geluid van meadiabox
over die speakers.

Wie weet raad?
Vanuit je MediaBox gaat zonder probleem lukken. Een aparte bridge heb je hiervoor niet nodig, zo lang maar minimaal een van de Play3 aan het netwerk zit. Dit is eigenlijk de enige reden waarom je een extra bridge nodig hebt.

Via de TV, PS3 is een ander verhaal. Je zou je de line-in van ieder van de Sonos apparaten kunnen gebruiken, maar het wisselen tussen de invoer vanuit het netwerk (mediabox) en tv is omslachtig en niet handig. Als ik jouw situatie zo lees kan je beter gaan voor een digitale versterker (bijvoorbeeld Onkyo) waarop je alle apparaten kan aansluiten. De twee Play3 zou ik dan vervangen door twee losse boxen.

Sonos is echt om te streamen, digitale radio te luisten of met Spotify te werken. Je kan het een wel met het ander aanvullen. Dus een versterker voor de TV, PS3 met losse boxen en de Sonos als extra.

[Voor 7% gewijzigd door Erhnam op 13-04-2012 16:30]

• leonbong
Echter de play3 heeft geen line-in.
Connect
Amp
Play5
Hebben wel een line-in en die kan je dan overal laten horen.

Als een netwerkabel in minimaal één play kan stoppen dan heb je geen bridge nodig.

[Voor 26% gewijzigd door leonbong op 13-04-2012 16:31]

• Erhnam

Erhnam

leonbong schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 16:30:
Echter de play3 heeft geen line-in.
Connect
Amp
Play5
Hebben wel een line-in en die kan je dan overal laten horen.
Klopt! Dan zou die voor de Play5 moeten gaan!

Pagina: 1 2 3 ... 154 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee