Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 197 198 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 20:11
Gommert69 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:05:
Ik heb sinds een paar dagen geen 5.1 / Atmos meer op mijn ARC/Sub/Ones. Vervelende is, ik heb zowel een Sonos update gehad als een update voor mijn LG 65G2 TV. (23.25.40)
Sonos App geeft bij gebruik Netflix op TV of Netflix op AppleTV kastje alleen maar ‘Stereo PCM’.
Sonos en LG tijdje spanningsloos maken heeft niets opgelost.
Herkent iemand dit?
Zelfde probleem maar dan met een LG C2 en Beam Gen 2.

Momenteel gedeeltelijk opgelost door in de instellingen van de tv de doorvoer van audio te wijzigen tussen passthrough en automatisch.

Heb nu terug 5.1 PCM maar nog geen Atmos.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:46
Exactor it schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:07:
Waarom vergeet ik telkens dat alle problemen met Sonos koppelen tegenwoordig komen door mijn werk VPN? Vandaag een Arc geinstalleerd en heb toch wel een kwartier zitten vloeken. VPN uit en het was in minder dan tien seconden gepiept. Geeft overigens te denken dat Sonos dit niet op de site heeft staan, dan wel ff in hun quick start boekje zet.

Wel een hele prettige upgrade dit (vanaf een Beam gen 1 met 2x One en sub mini). Heb de nieuwe achterspeakers nog in een andere kamer staan maar de kamer is al vol met geluid met de arc en een sub mini.

Verder heb ik sinds kort een huis met 4 verdiepingen. De app waarmee je door alle speakers kunt lullen is een godsgeschenk rond etenstijd. :)
Waar zit die optie in de app om te spreken? Heb hem nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 21:17
Darks schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:14:
[...]

Zelfde probleem maar dan met een LG C2 en Beam Gen 2.
Momenteel gedeeltelijk opgelost door in de instellingen van de tv de doorvoer van audio te wijzigen tussen passthrough en automatisch.
Heb nu terug 5.1 PCM maar nog geen Atmos.
Interessant! Waar ligt het volgens jou aan? De laatste LG update?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001

Beyond

Dussssss.......

zunrob schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 00:26:
[...]

Hij bedoelt volgens mij niet de Sonos app

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 20:11
@Gommert69 Ik vermoed van wel want die heb ik vlak voor de problemen uitgevoerd. In de settings leek nochtans niets veranderd.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17:09
zunrob schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 00:26:
[...]

Oh sorry, dat is een andere app. Sonofy gebruik ik. Je kunt de app een keer of twintig gebruiken voordat je eenmalig moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 17:06
@Exactor it Een VPN zorgt ervoor dat de Sonos app de devices niet ziet, zo neem ik aan? Dan is het toch logisch dat dat niet werkt? Waarom moet Sonos dat melden? Sonos hoeft toch ook niet te melden dat je devices je afwas niet doen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
Rallye schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:38:
@Exactor it Een VPN zorgt ervoor dat de Sonos app de devices niet ziet, zo neem ik aan? Dan is het toch logisch dat dat niet werkt? Waarom moet Sonos dat melden? Sonos hoeft toch ook niet te melden dat je devices je afwas niet doen of zo?
Je aanname is even incorrect als je post onvriendelijk en irritant is.

De Sonos app ziet nieuwe devices prima met VPN aan hierzo. Hij probeert er mee te verbinden tijdens de setup maar dan loopt het vast. Dus zo logisch is het allemaal niet. De app komt met de suggestie om het nieuwe device van het stroom te halen en het daarna nogmaals te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 21:17
@Darks ik heb hem ook op passthrough gezet en heb nu weer Atmos met de Netflix app op mijn LG, dus lijkt gefixed.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:23

Mr. Freeze

¡GO!

Er is een nieuwe firmware en volgens gebruikers op Reddit is er veel veranderd, ten goede gelukkig.

https://www.reddit.com/r/sonos/s/2WK0BaXwrr

Zelf nog niet kunnen testen.

Edit; post van Keith from Sonos mbt deze update;

Your ears are *not* playing tricks on you... 🔊👂🏼

Over the past couple days, I had vehemently stood my ground that there had been no changes to the sound profile in the last firmware update.

**Welp, I was wrong**. Turns out there were a few small DSP fixes included that seemed to have an impact on how lower frequencies were being represented. At the end of the day, we're glad to hear some folks seem to appreciate the change! 🎶

That said, I want to thank everyone for sharing their experiences here on the sub. The placebo effect is real and something we see regularly. Even so, the sheer number of people sharing their experience post update led me to push further with the team and figure out exactly what happened. As always we'll continue listening to your feedback.

Thanks! 🙏🏽

https://www.reddit.com/r/sonos/s/MWLAHctfNG

[ Voor 82% gewijzigd door Mr. Freeze op 07-08-2025 16:56 ]

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:48
Ik heb twee Era’s 100 en het lijkt of m’n geluid beter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ronvgs schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:14:
Ik heb twee Era’s 100 en het lijkt of m’n geluid beter klinkt.
Ik heb er 4, en heb juist de indruk dat het minder klinkt. Ben benieuwd of iemand er iets objectief over kan zeggen/een meting doet of heeft gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:41
Morgen maar even proberen dan. Nu op vakantie in het buitenland.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:45
Ik zit een beetje in dubio.

Ik ben bezig met het maken van een mancave.
Er komt een bar in, waar ook een TV in wordt weggewerkt en ik heb er al een Sonos ARC staan.
Op zich mooi geluid, maar dat mag nog wel iets beter, ik mis vooral de bas, en daar wil ik dus een Sonos Sub voor bestellen.

De ruimte is ongeveer 5 x 5 meter.

Nu denk ik dat ik dan nog een beetje volume te kort kom, en ik twijfel tussen een Sonos Five erbij, of 2 x een Sonos ERA 300.

Nu zal de mancave vooral gebruikt worden voor het luisteren van muziek, en niet voor het kijken van films / series of spelen van games.

Wou zouden jullie aanbevelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 08-08-2025 07:49 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
De Era 300 is bedacht voor Dolby Atmos. Voor muziek luisteren in een man cave niet mijn eerste keuze. Maar qua vormgeving mooier dan de Five. Blijkbaar koppel je de Five niet aan de Arc want dan heb je er 2 nodig. Overigens zou ik een Sub mini aan de Arc koppelen. Scheelt een paar euro. Ik denk dat ik zelf voor 2 x Era 300 en een sub mini zou gaan.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens onderstaande website is de sub mini niet compatible met de Sonos ARC en Sonos ERA 300, daarom leek mij de sub mini geen verstandige keuze:

https://www.sonos.com/en/...EtgE2ckfH69AVjUkYTB-j4JuW

Waar lees jij dat de Sonos Five niet te koppelen is met de Sonos ARC? Volgens mij zou dit gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:00
@Grolsch voor enkel muziek is een (of 2 voor stereo) JBL partybox misschien een veel betere keus. Zeker als er een feestje moet komen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Cardwizard schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:27:
@Grolsch voor enkel muziek is een (of 2 voor stereo) JBL partybox misschien een veel betere keus. Zeker als er een feestje moet komen 😉
Die heb ik ook wel staan, maar dat is niet echt "elegant" vind ik zelf ;)

Qua ruimte komt 1 box "mooier" uit, ik heb er een keukenblok inzitten met een vrij "hoge" koelkast in staan.

Onderstaande foto's maken meer duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3yUjl2d.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qb74dwM.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GVE32ji.jpeg

De TV met Sonos ARC komt dus in de achterwand van de bar te staan, ik dacht zelf dat een Five op de koelkast de beste optie zou zijn.

Het plafon moet er nog in, dus WCD's in het plafond kan nu nog.

[ Voor 51% gewijzigd door Grolsch op 08-08-2025 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Grolsch schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Die heb ik ook wel staan, maar dat is niet echt "elegant" vind ik zelf ;)
Waarom niet twee keer de Era 100? Heb die in stereo staan in een vergelijkbare ruimte qua grootte en dat klinkt echt helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
zunrob schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:33:
[...]

Waarom niet twee keer de Era 100? Heb die in stereo staan in een vergelijkbare ruimte qua grootte en dat klinkt echt helemaal prima.
Ik heb ze nooit IRL gehoord, maar dat zijn toch relatief best "kleine" speakertjes :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
Grolsch schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

Ik heb ze nooit IRL gehoord, maar dat zijn toch relatief best "kleine" speakertjes :?
Absoluut, klein van formaat. Maar ik, en vele anderen verbazen zich over het geweldige geluid wat er voor dit formaat uitkomt. Zeker 2 stuks zijn in die ruimte echt voldoende wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
zunrob schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

Absoluut, klein van formaat. Maar ik, en vele anderen verbazen zich over het geweldige geluid wat er voor dit formaat uitkomt. Zeker 2 stuks zijn in die ruimte echt voldoende wmb.
Klinkt op zich goed, maar de mini sub werkt blijkbaar niet met mijn ARC, dus dan zal ik voor de sub wel moeten kiezen voor de sub 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
Grolsch schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:23:
Volgens onderstaande website is de sub mini niet compatible met de Sonos ARC en Sonos ERA 300, daarom leek mij de sub mini geen verstandige keuze:

https://www.sonos.com/en/...EtgE2ckfH69AVjUkYTB-j4JuW

Waar lees jij dat de Sonos Five niet te koppelen is met de Sonos ARC? Volgens mij zou dit gewoon moeten werken.
Je kunt de sub mini prima koppelen aan een Arc. Lees anders dit topic even door. En verder. Zoals ik schreef. Je kunt niet 1 Five koppelen aan een soundbar. Je kunt 1 Five wel groeperen met de Arc. Maar voor koppelen aan een soundbar zijn 2 identieke speakers nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dan is en sonos sub mini + 2 x sonos era 100 dus een mooie aanvulling op mijn sonos arc.

Ik zie ik dat er mooie plafond steunen te krijgen zijn voor de era 100.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
Grolsch schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:17:
Dan is en sonos sub mini + 2 x sonos era 100 dus een mooie aanvulling op mijn sonos arc.

Ik zie ik dat er mooie plafond steunen te krijgen zijn voor de era 100.
Ik heb deze opstelling. Gaat als een tierelier in een kamer van 4x6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
Blijft lastig voor Sonos om een update van de firmware in 1 x goed uit te voeren. Ik had 3 pogingen nodig. 🤔

Edit: wel een mooie update. Komt ten goede aan de subwoofer. Nog meer aanwezig.

[ Voor 28% gewijzigd door GerCor op 10-08-2025 06:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Exactor it schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Ik heb deze opstelling. Gaat als een tierelier in een kamer van 4x6.
Inderdaad, vandaag 2 x ERA100 + Subwoofer mini opgehaald, en dat klinkt een stuk beter.

Ondertussen de ERA's als surround set toegevoegd aan mijn reeds bestaande Sonos ARC Soundbar.

Tijdens installatie kreeg ik zo'n Sonos Trueplay menu, en toen ging hij de luidsprekers "afstemmen" op elkaar.

Nu moet ik ze nog definitief monteren, maar hoe voer ik dat Trueplay proces opnieuw uit?

Volgens de documentatie zou ik naar instellingen>geluid>Trueplay moeten gaan, maar ik vind daar nergens de trueplay optie/instellingen.

Nu lees ik her en der dat het ook alleen met een iPhone zou werken? Maar dan toch gek dat ik met mijn android deze optie wel gezien en gedaan heb tijdens het installatieproces.

En als het niet goed werkt, is het dan nodig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Laatst online: 17:35

DON PAPA

Tweaker-fan

Grolsch schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:11:
[...]
Nu moet ik ze nog definitief monteren, maar hoe voer ik dat Trueplay proces opnieuw uit?

Volgens de documentatie zou ik naar instellingen>geluid>Trueplay moeten gaan, maar ik vind daar nergens de trueplay optie/instellingen.
Ga naar instellingen/Sonos soundbar/ en daar vind je
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKYvvXyIb-URcLSoydyq0yR_nkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSbnWVtCL2SDdYHyV6HU9FlI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 12-08-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DON PAPA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Ga naar instellingen/Sonos soundbar/ en daar vind je
[Afbeelding]
Daar zou ik hem ook verwachten, maar ik zie domweg die optie niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QxQCZ7B.png

Heb je een Apple of een Android toestel :?

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 12-08-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 20:39
Grolsch schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Daar zou ik hem ook verwachten, maar ik zie domweg die optie niet.

[Afbeelding]
Heb je wel een IOS device? Het kan niet op android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Jero_B schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Heb je wel een IOS device? Het kan niet op android
Nee, ik heb een Android toestel, maar volgens mij kwam ik wel in de Trueplay optie tijdens installatie :? Kan dat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Grolsch schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:25:
[...]
Heb je een Apple of een Android toestel :?
Een Samsung S25 Ultra met Android V15

Maar misschien komt het wel omdat jij een ARC soundbar hebt en ik de ARC Ultra, want verder is onze opstelling (2x ERA 100 en Sub mini) gelijk aan elkaar...

[ Voor 30% gewijzigd door DON PAPA op 12-08-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:18
Era 100 als losse speaker kan wel vanaf Android via de snelle tuning optie. Uitgebreide tuning kan alleen met iPhones. Nu heb je hem in een set zitten met je Arc, dan werkt ook snelle tuning niet meer vermoed ik.

https://support.sonos.com...evices-and-sonos-products

Edit: wel met Arc Ultra, niet met Arc.

[ Voor 8% gewijzigd door heuker op 12-08-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar wat mis ik? Ik kan dat toch ook handmatig instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Trueplay kun je niet handmatig instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Grolsch schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:33:
Maar wat mis ik? Ik kan dat toch ook handmatig instellen?
Voor Android: Met losse speakers (sommige dan, lang niet allemaal) kun je een uitgeklede trueplay doen. Dat kan niet als je groepen gemaakt hebt. Waarschijnlijk zag je dat menu toen je één speaker aansloot met android.

Kamer (lees echte) trueplay kan alleen met Apple.

[ Voor 3% gewijzigd door Exactor it op 13-08-2025 21:53 ]

• Grolsch
Dus dan toch een keer iemand met een Apple opzoeken tzt

• GerCor
Je kunt inderdaad beter een Apple device gebruiken. Trueplay met Android is eerder een 'hoe hou Androidgebruikers rustig?' dan dat het iets toevoegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

En weer een update, nu voor de Sub gen 3 en 4 alleen als ik het goed heb begrepen. Bij de vorige was er schijnbaar toch teveel bas wat niet de bedoeling bleek te zijn.

Persoonlijk ben ik blij met deze update, een reboot is niet nodig, alleen de sub dus.

https://www.reddit.com/r/sonos/s/b0Jn0KW8zW

• KingDurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 20:06
Ik ben al een paar jaar tevreden gebruiker van sonos speakers icm met Home Assistant. Nu ben ik de laatste tijd alle devices aan het rooten of vervangen voor local control only. Nu ben ik aangekomen bij mijn Sonos speakers.

Als ik het internet naar buiten blokkeer dan functioneren de One en Beam niet meer echter Roam nog wel. Ook in HomeKit zijn ze dan niet meer bereikbaar terwijl ze nog wel in het lokale netwerk verbonden zijn.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft? Kan ik bijvoorbeeld de hele setup via HomeKit laten verlopen? Of word ik toch gedwongen om te kiezen voor een alternatief waar ik bang voor ben. Qua functionaliteit heb ik niet veel nodig en vind ik het niet erg als er wat van de kar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb twee keer de Era 100 in de woonkamer staan, een aan de voorkant en de ander aan de achterkant. Ze staan zo een 10 meter uit elkaar. Geen stereopaar, omdat we op meerdere plaatsen kunnen zitten.

Ik zie dat de Sub Gen 3 nu voor een leuke prijs te krijgen is. Zou dat in deze opstelling iets toevoegen? En kan ie dan überhaupt wel toegevoegd worden?

En indien 2x ja, krijg ik geen spijt dat ik niet voor een gen 4 ben gegaan? Qua geluid zou het niet veel uitmaken.

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 22-08-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:44
Makkelijk antwoord. Ja en ja
Sub scheelt heel veel

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
merlin1201 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:35:
Makkelijk antwoord. Ja en ja
Sub scheelt heel veel
Haha, dat is een snelle reactie. De gen 4 is weer een stuk duurder zie ik. Krijg ik spijt als ik geen gen 4 pak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Je kunt hem aan één van beide speakers (“kamers”) toevoegen. Bij groeperen zal die speaker wel rekening houden met de aanwezigheid van de Sub, maar de ander niet. Of dat jou zal bevallen is moeilijk in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rallye schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:38:
Je kunt hem aan één van beide speakers (“kamers”) toevoegen. Bij groeperen zal die speaker wel rekening houden met de aanwezigheid van de Sub, maar de ander niet. Of dat jou zal bevallen is moeilijk in te schatten.
En met rekening houden bedoel je dat ie zijn eigen output frequentie technisch aanpast op de sub? Dus de ene zou dan wel rekening houden met de sub en de andere niet.

De ruimte is zo een 10 bij 5 meter, en op een klein stukje zelfs 7 meter. Iemand ervaring met 2x Era 100 in zo een ruimte en een sub?

Ik ben al super tevreden met alleen die twee Era 100 trouwens in deze ruimte. :)

Overigens, stel ik koppel ze als een paar, dan staan ze dus 10 meter uit elkaar. Sonos raadt zelf zo een 3 meter aan. Wat zouden nadelen zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 22-08-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Inderdaad: de ene speaker zal zijn output aanpassen aan de Sub en de andere niet. Zeven meter uit elkaar is voor stereo inderdaad wat ver; meestal zit je dan dichte bij de ene speaker dan bij de andere en hoor je dus maar één kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rallye schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:28:
Inderdaad: de ene speaker zal zijn output aanpassen aan de Sub en de andere niet. Zeven meter uit elkaar is voor stereo inderdaad wat ver; meestal zit je dan dichte bij de ene speaker dan bij de andere en hoor je dus maar één kanaal.
Idd, daarom had ik ze nu niet als stereopaar. Aangezien ze beide wel in dezelfde ruimte staan is het mss wel handiger om dat icm met een sub wel te doen, want anders zullen ze zich anders gedragen, waarbij de ene wel nog laag zal uitsturen en de andere niet.

Overigens, 449 euro voor een gen 3 of toch 639 euro voor een gen 4? Volgens mij is die relatief lage prijs voor een gen 4 zeer interessant, maar het is toch bijna 200 euro meer dan een 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:38
Sinds enige tijd werk Spotify Connect niet meer voor mij. Anderen ook last van?

Spotify is netjes geconfigureerd via de Sonos app, en ik kan - via de Sonos app - ook prima Spotify content afspelen. Maar via de Spotify app worden de speakers niet meer zichtbaar.

Als ik de speakers compleet reset, en opnieuw toevoeg met de app dan werkt het..tijdelijk. Na 1-2 dagen verdwijnen ze weer uit Spotify en enkel bruikbaar via de Sonos app. Ben ik de enige hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Idd, daarom had ik ze nu niet als stereopaar. Aangezien ze beide wel in dezelfde ruimte staan is het mss wel handiger om dat icm met een sub wel te doen, want anders zullen ze zich anders gedragen, waarbij de ene wel nog laag zal uitsturen en de andere niet.

Overigens, 449 euro voor een gen 3 of toch 639 euro voor een gen 4? Volgens mij is die relatief lage prijs voor een gen 4 zeer interessant, maar het is toch bijna 200 euro meer dan een 3...
Iemand hier toevallig een reactie op? Vraag me toch echt wel af wat beter is; 190 Euro verschil is een hoop geld van een sub 4, maar je hebt wel WiFi 6, net zoals de Era 100. Nu denk ik niet dat WiFi 4 van de Gen 3 heel slecht is, maar ik twijfel daardoor toch. Benieuwd naar jullie gedachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik heb hier een sub Gen1 staan icm met 2x Era 300 en Arc Ultra.
Deze combi werkt prima en ik zie het nut niet om m'n sub te vervangen naar een Gen 3 of 4 :?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Zondagskindje schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:40:
Ik heb hier een sub Gen1 staan icm met 2x Era 300 en Arc Ultra.
Deze combi werkt prima en ik zie het nut niet om m'n sub te vervangen naar een Gen 3 of 4 :?
Dat snap ik; als het goed werkt zou ik het ook niet vervangen. Punt is meer dat ik nu 'instap' in de subs, en ik niet later spijt wil krijgen dat ik beter de gen 4 had gepakt. Echter, de meerprijs (200 Euro), bijna de helft extra dus, vind ik fors. Zeker als de 3 eigenlijk ook gewoon goed genoeg is. Qua geluid maak ik me er ook niet zo druk om, maar wel m.b.t. de verbeterde verbindingsmogelijkheden/lagere latency, dikkere processor etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:44
zunrob schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:28:
[...]

Iemand hier toevallig een reactie op? Vraag me toch echt wel af wat beter is; 190 Euro verschil is een hoop geld van een sub 4, maar je hebt wel WiFi 6, net zoals de Era 100. Nu denk ik niet dat WiFi 4 van de Gen 3 heel slecht is, maar ik twijfel daardoor toch. Benieuwd naar jullie gedachten.
Tis maar net wat je uit wilt geven, maar qua geluid maakt het weinig verschil zoveel is er op sub niveau niet veranderd alleen de aansturing is verbeterd en die was al uitstekend.
Ik heb zelf de sub2 nou dit zal jaren meegaan, en deze zit in sonosnet dus niets met wifi6 te doen.
Anderzijds "Beter te duur dan niet te koop"

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:29
zunrob schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Dat snap ik; als het goed werkt zou ik het ook niet vervangen. Punt is meer dat ik nu 'instap' in de subs, en ik niet later spijt wil krijgen dat ik beter de gen 4 had gepakt. Echter, de meerprijs (200 Euro), bijna de helft extra dus, vind ik fors. Zeker als de 3 eigenlijk ook gewoon goed genoeg is. Qua geluid maak ik me er ook niet zo druk om, maar wel m.b.t. de verbeterde verbindingsmogelijkheden/lagere latency, dikkere processor etc.
Verschil maakt niet veel uit. Grootste verschil is glanzend (gen 3) of mat (gen 4).

Ik heb zelf een Gen 3 bij een Arc Ultra en 2x Era100

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
LuPo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 06:55:
[...]

Verschil maakt niet veel uit. Grootste verschil is glanzend (gen 3) of mat (gen 4).

Ik heb zelf een Gen 3 bij een Arc Ultra en 2x Era100
Thnx. Qua geluid maak ik me niet ook zo druk, het is meer qua 'toekomstbestendigheid', o.a. door WiFi 6 etc. Toen ik dit in eerste instantie zelf las dacht ik 'dat is toch niet nodig', maar begin nu toch wel wat te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

zunrob schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 06:59:
[...]

Thnx. Qua geluid maak ik me niet ook zo druk, het is meer qua 'toekomstbestendigheid', o.a. door WiFi 6 etc. Toen ik dit in eerste instantie zelf las dacht ik 'dat is toch niet nodig', maar begin nu toch wel wat te twijfelen.
Ik denk niet dat dat verschil de kosten waard zijn, wifi4 vs wifi6. Ja, wifi6 heeft een hogere maximale snelheid, maar voor audio streamen gaat dat nooit hoger zijn dan wifi4 al aankan. Daarnaast zijn voor sonosnet je andere apparaten van belang, die nog op wifi4 zitten.

Ik denk, weggegooid geld. Maar dat zijn slechts mijn twee centen.

Hetzelfde met de diverse smarthome meuk die ik test en review, zijn mensen die afwezigheid van 5GHz een probleem vinden, maar dat is m.i. nergens voor nodig. In dichtbevolkte gebieden wellicht, waar de 2.4GHZ eveneens overbevolkt is en je daardoor storingen ervaart, maar anders dan dat echt niet.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

zunrob schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 06:59:
[...]
Ik denk dat het grootste verschil tussen de 3 en 4 nog het uiterlijk is tussen de twee (3 glanzend en de 4 mat van kleur). 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-08 09:23
Xandrios schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:08:
Sinds enige tijd werk Spotify Connect niet meer voor mij. Anderen ook last van?

Spotify is netjes geconfigureerd via de Sonos app, en ik kan - via de Sonos app - ook prima Spotify content afspelen. Maar via de Spotify app worden de speakers niet meer zichtbaar.

Als ik de speakers compleet reset, en opnieuw toevoeg met de app dan werkt het..tijdelijk. Na 1-2 dagen verdwijnen ze weer uit Spotify en enkel bruikbaar via de Sonos app. Ben ik de enige hierin?
Hmm, ik dacht dat het aan mijn netwerk lag. Maar inderdaad, ik heb sinds kort hier ook last van. Maar niet zo erg als jou. Soms zijn ze niet zichtbaar, dan gebruik ik de Sonos app. Volgende dag staan ze er dan gewoon weer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
PeacekeeperNL schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

Ik denk niet dat dat verschil de kosten waard zijn, wifi4 vs wifi6. Ja, wifi6 heeft een hogere maximale snelheid, maar voor audio streamen gaat dat nooit hoger zijn dan wifi4 al aankan. Daarnaast zijn voor sonosnet je andere apparaten van belang, die nog op wifi4 zitten.

Ik denk, weggegooid geld. Maar dat zijn slechts mijn twee centen.

Hetzelfde met de diverse smarthome meuk die ik test en review, zijn mensen die afwezigheid van 5GHz een probleem vinden, maar dat is m.i. nergens voor nodig. In dichtbevolkte gebieden wellicht, waar de 2.4GHZ eveneens overbevolkt is en je daardoor storingen ervaart, maar anders dan dat echt niet.
Dank voor de reactie, jij ook @DonPapa. Sonosnet gebruik ik niet, we hebben tot nu toe alleen een aantal Era 100. Qua doorvoer snelheid maak ik me absoluut geen zorgen nee. Het enige is dat wifi 6, zoals ik het lees, een lagere latency zou hebben en op drukke netwerken beter functioneert. Met toch wel wat wifi apparaten hier in huis, waarvan ik denk dat het in de toekomst niet per se minder worden, vraag ik me af of het dat waard kan zijn.

Idd, het uiterlijk is een groot verschil. De matte is wel mooier, maar alleen dat vind ik het verschil niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb sindskort de Sonos Sub Mini, en ook daar komt een teringherrie uit.
Ik weet niet hoe groot je ruimte is, ik vind persoonlijk dat ronde er ook wat fraaier uit zien, al heb je zo'n sub natuurlijk niet voor de pronk.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 25-08-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Grolsch schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:18:
Ik heb sindskort de Sonos Sub Mini, en ook daar komt een teringherrie uit.
Ik weet niet hoe groot je ruimte is, ik vind persoonlijk dat ronde er ook wat fraaier uit zien, al heb je zo'n sub natuurlijk niet voor de pronk.
Ik gok dat de ruimte zo een 60m2 is, zover ik heb gelezen wil je boven de 35m2 bij voorkeur een grote sub.

Met het oog op de toekomst kijk ik ook met een schuin oog naar een Arc Ultra. Het is bij ons alleen niet mogelijk om precies in het midden voor de tv en dus soundbar te zitten. Ga je dat erg merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Kan ik slecht beoordelen, ik heb de Sonos Arc en zit er ook niet helemaal recht voor, en door mijn oren klinkt het goed.

Maar geluid is uiterst subjectief dus zul je toch zelf moeten horen.

Ik heb de Sub mini in mijn mancave staan van +- 30m2, en daarvoor is hij ruimschoots voldoende, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het bij jou voor 60m2 ook voldoende is.

Geluid is en blijft toch echt persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-08 09:23
Heeft er iemand nog de gouden tip voor zwarte korte kabels voor de Sonos One? Ik moet ze kunnen gebruiken met Flexson beugels. Die van Flexson en Sonos zijn nergens meer te krijgen en de meeste andere kabels die ik kan vinden passen niet in de beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Na 20 jaar met losse receiver en speakers, en het tijd is voor op zijn minst vervanging van de receiver kijk ik ook naar de Arc Ultra. Vooral vanwege gemak en hoe het er uitziet. Ik snap dat ik qua geluid iets ga inleveren. Zeker qua muziek.

Wat denken jullie, zijn de huidige aanbiedingen ok of beter wachten tot black friday?

Momenteel is de Arc Ultra + Era 100 + Sub 4 voor 1779 te vinden.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Phusebox schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 05:51:
Na 20 jaar met losse receiver en speakers, en het tijd is voor op zijn minst vervanging van de receiver kijk ik ook naar de Arc Ultra. Vooral vanwege gemak en hoe het er uitziet. Ik snap dat ik qua geluid iets ga inleveren. Zeker qua muziek.

Wat denken jullie, zijn de huidige aanbiedingen ok of beter wachten tot black friday?

Momenteel is de Arc Ultra + Era 100 + Sub 4 voor 1779 te vinden.
Ik denk dat het geen slechte deal is, maar denk dat het beter kan. Ik heb in mei 159 euro per Era 100 betaald en gister 639 Euro voor een Sub 4. Dat is voor allebei zo een 30 procent korting tov de adviesprijs. Voor de Arc Ultra kreeg ik gister een aanbod van 789 euro. Dit is geen 30 procent. Voor mijn gevoel zou die laatste dus nog scherper moeten kunnen. Vorige week lijkt de Arc Ultra tijdelijk even 724 euro te zijn geweest. Vorig jaar rond Black Friday was de Arc Ultra 729 euro in Duitsland.

Overigens heb ik dus toch de Sub 4 gekocht. Vond het echt een lastige afweging, want zeker de prijs voor de Sub 3 was heel scherp (450 euro). Mocht iemand interesse hebben in de Sub 3 dan hoor ik dat graag, anders stuur ik die terug.

Edit: ik heb de Arc Ultra nog nooit zelf gehoord, maar denk je dat het geluid echt slechter is dan een oude HiFi opstelling?

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 26-08-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
zunrob schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 06:58:
[...]

Ik denk dat het geen slechte deal is, maar denk dat het beter kan. Ik heb in mei 159 euro per Era 100 betaald en gister 639 Euro voor een Sub 4. Dat is voor allebei zo een 30 procent korting tov de adviesprijs. Voor de Arc Ultra kreeg ik gister een aanbod van 789 euro. Dit is geen 30 procent. Voor mijn gevoel zou die laatste dus nog scherper moeten kunnen. Vorige week lijkt de Arc Ultra tijdelijk even 724 euro te zijn geweest. Vorig jaar rond Black Friday was de Arc Ultra 729 euro in Duitsland.

Overigens heb ik dus toch de Sub 4 gekocht. Vond het echt een lastige afweging, want zeker de prijs voor de Sub 3 was heel scherp (450 euro). Mocht iemand interesse hebben in de Sub 3 dan hoor ik dat graag, anders stuur ik die terug.

Edit: ik heb de Arc Ultra nog nooit zelf gehoord, maar denk je dat gee geluid echt slechter is dan een oude HiFi opstelling?
Hmm, mag ik vragen waar je die prijzen hebt gekregen? Wil namelijk ook niet overhaast beslissen.

Qua soundbar zou ik er qua "looks" op vooruit gaan ten opzichte van 3 losse speakers plus een receiver op mijn tv meubel, maar helaas vinden mijn vrouw en ik de Era 100 echt lelijk en joekelig groot als surround speakers... maar dat komt omdat we nu echt mini's hebben (Cambridge Audio Minx Min 12).

Kan me niet voorstellen dat de Ultra echt beter geluid geeft, 50% van de prijs is toch marketing. 8)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Phusebox schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:21:
[...]

Hmm, mag ik vragen waar je die prijzen hebt gekregen? Wil namelijk ook niet overhaast beslissen.

Qua soundbar zou ik er qua "looks" op vooruit gaan ten opzichte van 3 losse speakers plus een receiver op mijn tv meubel, maar helaas vinden mijn vrouw en ik de Era 100 echt lelijk en joekelig groot als surround speakers... maar dat komt omdat we nu echt mini's hebben (Cambridge Audio Minx Min 12).

Kan me niet voorstellen dat de Ultra echt beter geluid geeft, 50% van de prijs is toch marketing. 8)
Stuur maar even een PB, dat vind ik wat netter dan zomaar openbaar.

Ik heb zelf nu nog een versterker en B&O luidsprekers uit de jaren 80, wat eigenlijk echt wel lekker klinkt. Ik vraag me oprecht af of het met zo een soundbar (met sub en surrounds) veel beter of juist slechter klinkt, zeker bij het luisteren van muziek. Benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
@Phusebox & @zunrob

Zelf heb ik van het voorjaar de switch gemaakt van een HT setup met Bower&Wilkins 683, htm62 en surrounds +sub. aangestuurd door een marantz sr7008 en 2 monoblokken, Naar de Arc ultra + 2x ERA100.

Niet te vergelijken, maar dat wist ik.
Toch zeer onder de indruk wat eruit komt qua geluid.
De SUB is eigenlijk niet nodig voor gewoon tv kijken, maar staat nog wel op de verlanglijst voor de geluidseffecten.

In de eetkamer ben ik van 4 kef eitjes met sub, overgegaan op een tweetal ERA300 speakers.
Ik heb me een klein beetje in het formaat vergist. 4x een ERA 100 was makkelijker geweest.

Maar de ERA300 is wel echt indrukwekkend.

Met een tuinfeestje beide ERA300 buiten gezet, en die komen daar prima tot hun recht.
Ik had verwacht dat het buiten wel tegen ging vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
FRANQ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:18:
@Phusebox & @zunrob

Zelf heb ik van het voorjaar de switch gemaakt van een HT setup met Bower&Wilkins 683, htm62 en surrounds +sub. aangestuurd door een marantz sr7008 en 2 monoblokken, Naar de Arc ultra + 2x ERA100.

Niet te vergelijken, maar dat wist ik.
De SUB is eigenlijk niet nodig voor gewoon tv kijken, maar staat nog wel op de verlanglijst voor de geluidseffecten.

In de eetkamer ben ik van 4 kef eitjes met sub, overgegaan op een tweetal ERA300 speakers.
Ik heb me een klein beetje in het formaat vergist. 4x een ERA 100 was makkelijker geweest.

Maar de ERA300 is wel echt indrukwekkend.

Met een tuinfeestje beide ERA300 buiten gezet, en die komen daar prima tot hun recht.
Ik had verwacht dat het buiten wel tegen ging vallen.
Ik heb nu de Sub 4 aangesloten op 2x een Era 100. En om eerlijk te zijn vind ik het wat tegenvallen. Ik merk dat het heel erg afhankelijk is van waar ik in de woonkamer sta of ik de sub hoor of niet.
Doordat volgens mij de Era 100 nu de lage frequenties niet meer/minder doen lijkt het een stuk scheller te klinken. Ja ik ben bekend met het doen van een sub crawl, maar dat werkt natuurlijk vooral goed voor de locatie waar je veel zit.
Overigens luister ik ermee naar muziek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 19:18
FRANQ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:18:
@Phusebox & @zunrob
Herkenbaar. De Arc Ultra kan echt bizar veel lage tonen produceren nog, zeker op wat hogere volumes. Het is luid genoeg om voorwerpen in de woonkamer te laten trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
zunrob schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Ik heb nu de Sub 4 aangesloten op 2x een Era 100. En om eerlijk te zijn vind ik het wat tegenvallen. Ik merk dat het heel erg afhankelijk is van waar ik in de woonkamer sta of ik de sub hoor of niet.
Doordat volgens mij de Era 100 nu de lage frequenties niet meer/minder doen lijkt het een stuk scheller te klinken. Ja ik ben bekend met het doen van een sub crawl, maar dat werkt natuurlijk vooral goed voor de locatie waar je veel zit.
Overigens luister ik ermee naar muziek.
Ik denk dat 2x een era 100 voor muziek (zeker op volume) gewoon te mager is.
Met de Arc ultra klinkt het ok.

Maar de era 300 in steriopaar zijn daar nog wel een niveau boven.
Die kunnen echt flink geluid produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
FRANQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Ik denk dat 2x een era 100 voor muziek (zeker op volume) gewoon te mager is.
Met de Arc ultra klinkt het ok.

Maar de era 300 in steriopaar zijn daar nog wel een niveau boven.
Die kunnen echt flink geluid produceren.
Dank voor je antwoord, maar eigenlijk niet wat ik wilde horen. Ik heb de 100's sinds mei en ben eigenlijk altijd onder de indruk geweest van het geluid dat eruit kwam. Daarom had ik met sub erbij een nog grotere wow verwacht.
Ik ga het thuis echt niet voor elkaar krijgen om nu ook nog 2x een 300 erbij te kopen haha.

Ik heb overigens een woonkamer van zo een 10, of mss wel 12 meter lang. Ze staan allebei aan een kant, dus best wel een stukje uit elkaar. De Sub staat er midden tussen. Zou de afstand zoveel uitmaken?
In eerste instantie had ik ze als losse speakers draaien, dus geen stereopaar, omdat we (vanzelfsprekend) op meerdere plaatsen in de woonkamer zijn als we luisteren. Ik heb ze nu als stereopaar staan vanwege de sub.

Ik zou ze op standaards kunnen zetten, en dan links en rechts van de bank (die vrij in het midden van de woonkamer staat), ik weet alleen niet hoe en of het geluid de rest van de kamer nog vult.

De 300 leek me in mei ook nogal overkill voor muziek luisteren, omdat er een aantal speakers inzitten voor vooral Atmos als ik het goed heb.

Bedoel je dat alleen de Arc Ultra OK klinkt, of met de Arc Ultra erbij?

Overigens, stel we kopen ooit nog een Arc Ultra: we kunnen niet midden voor de tv zitten, die is zo een 2 meter verschoven gok ik vanuit het centrum van de bank gezien. De 100s zou ik op een stand wel gelijk naast de bank kunnen positioneren (nog tips voor een goede stand?).
Wat doet het off-centre zitten voor de Arc Ultra qua geluidsbeleving?

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 27-08-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

zunrob schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:42:
[...]
Doordat volgens mij de Era 100 nu de lage frequenties niet meer/minder doen lijkt het een stuk scheller te klinken.
Persoonlijk zou ik ook eerder voor een ARC Ultra bij de twee ERA100 (surround) hebben gekozen, dan voor de Sub4. Ik denk dat je dan een veel groter wow effect had gekregen dan nu. En dan had je later altijd nog kunnen kijken wat je aan bas had gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
@zunrob Op een kamer van 10 meter lang de speakers ook 10m uit elkaar zetten is natuurlijk dramatisch voor welke setup dan ook.
Je kan het dan in ieder geval niet meer als een sterio-paar beschouwen denk ik.

Ik heb mijn arc ultra onder mijn tv liggen.
En op 3,5 afstand van de tv aan de muur aan weerszijden van de bank een era 100.
Die zullen misschien 4 meter uit elkaar hangen.
Dat leunt qua geluid heel erg op het vermogen van de arc ultra.
Maar dat is ook niet erg zoals ik het gebruik.
Mijn woonkamer is 3,5x 6 meter.

De era 300 staan nog los in de eetkamer/keuken in een beetje gekke opstelling.
1 op de keuken, en een op een laag tafeltje, waardoor het geluidsbeeld niet klopt.
(ik moet ze nog ophangen aan de lange wand, maar net terug van vakantie)
Maar die hebben veel meer power.
Mijn eetkamer is 5,5x5 meter.

Totale diepte van de benedenverdieping is 12 meter, maar we hebben een kamer-en-suite kast tussen de woon en eetkamer staan.

Voor muziek zou ik dan ook zeker 2x de era300 pakken, eventueel aangevuld met de sub. (volgens mij was dat ook de aanbevolen setup voor muziek luisteren.
Door het ontwerp is de era 300 ook beter in staat om muziek in alle richtingen te sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMZYK0-wmyKxD6o2UlDcM2Z7tqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oskyHU7XYsqhg95U868pshKf.png?f=fotoalbum_large

Of een sonos five duo pack, die zijn nog een slag groter.

[ Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 27-08-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dank weer voor de reacties. Era 300 zit er nu niet in. Allicht rond Black Friday een Arc Ultra.

De Era 100 zouden dan als surround kunnen dienen. Allicht is het slim om nu al twee stands te kopen waarop ze kunnen (zodat ze dan naast/achter de bank kunnen als de Arc Ultra er is). Die stands zou ik dan nu aan weerszijden van de tv (of de bank al) kunnen plaatsen om voor de time being een beter stereo geluid te hebben dan nu 10 meter uit elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
zunrob schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

Stuur maar even een PB, dat vind ik wat netter dan zomaar openbaar.

Ik heb zelf nu nog een versterker en B&O luidsprekers uit de jaren 80, wat eigenlijk echt wel lekker klinkt. Ik vraag me oprecht af of het met zo een soundbar (met sub en surrounds) veel beter of juist slechter klinkt, zeker bij het luisteren van muziek. Benieuwd naar jullie ervaringen!
Een soundbar is gemaakt om het geluid van de TV te verbeteren. Niet om naar muziek te luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Nieuwe app en firmware update,

Meer erover hier;

https://www.reddit.com/r/sonos/s/gOkQX7v4WM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:42
“opening the queue will jump to the track that is currently playing.”

Yes! Eindelijk. SonoPhone/Pad kon dit al. Werkt wel zo fijn met de wat grotere afspeellijsten. Heel erg blij mee.

LG OLED G5 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:48
Voor de IOS gebruikers kijk eens naar deze App, is gratis en er is geen betere Sonos App.
https://apps.apple.com/nl/app/sonify/id6748080918

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:33
Ronvgs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:54:
Voor de IOS gebruikers kijk eens naar deze App, is gratis en er is geen betere Sonos App.
https://apps.apple.com/nl/app/sonify/id6748080918
Zo die app is pas snel en goed hey! Thanks voor de tip! Eindelijk!

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Halfkakkende

Vandring

Wat een fijne app! Ik had inmiddels weinig problemen met de officiele app, maar dit is net wat soepeler/logischer. Thanks!

MUZIEK!

• Frie2
  • Laatst online: 00:21
Ik heb 2x Move en een Beam.
Ik wil er een sub bij. Niet primair om de soundbar te ondersteunen maar om de Moves wat meer bodem te geven bij het afspelen.
Wat houdt dan in dat Move en Sub niet compatibel zijn volgen de Sonos site.
Ik kan de Beam en de Move ook samen af laten spelen zonder probleem.

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Frie2 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:40:
Ik wil er een sub bij. Niet primair om de soundbar te ondersteunen maar om de Moves wat meer bodem te geven bij het afspelen.
Kun je de Beam en Move ook onder 1 groep onderbrengen? Dacht van niet, maar kan me natuurlijk vergissen. Volgens mij zit het m in het mobiele aspect van de Move, en dat je deze als bt speaker kan gebruiken, dat ie niet in een groep kan worden geplaatst met andere speakers.

Maar, laat t vooral weten als je de Moves als sides hebt geconfigureerd voor de Beam, want ik kan dit uiteraard ook mis hebben!

Mijn reviews al gezien?

• Frie2
Moves zijn gegroepeerd en Beam is apart.
Maar tijdens afspelen kan ik groepje en Beam willekeurig aanvinken.

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Frie2 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:40:
Een sub wordt toegevoegd aan een van de niet verplaatsbare speakers en is dus niet als losse box zichtbaar. Je kan de sub niet koppelen aan een move, omdat het idee van de move is dat die ad hoc van locatie kan veranderen. Dan staat je sub nog ergens te bonken terwijl daar geen speakers meer staan.

[ Voor 0% gewijzigd door JeppieW op 04-09-2025 14:29 . Reden: Typo ]

• Frie2
Die Sub moet wmb niet in een groepje.
Apart bij- en afschakelbaar bij muziek of bij TV is de bedoeling.

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Frie2 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:14:
Die Sub moet wmb niet in een groepje.
Apart bij- en afschakelbaar bij muziek of bij TV is de bedoeling.
Dat wordt dus niet out-of-the-box ondersteund. Misschien dat er tweaks zijn die dat mogelijk maken maar ik ken die niet.

• Rallye
Voor apart aan en afschakelen heeft Sonos geen oplossing. De Sub hoort vast bij de Beam, die het geluid daarop aanpast. Trek je dan de stekker van de Sub eruit dan blijft de Beam net doen of hij er wel is - en heb je dus geen lage tonen van de Beam. Waarom zou je overigens zoiets willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Als ik in het instellingen menu kijk kan ik onder de Beam kiezen voor 'Sub aansluiten'.
Maar ik kan ook kiezen voor 'Speaker of component toevoegen'.
Accepteert de app dan de Sub en zet die afzonderlijk in de lijst 'Je systeem' of kan de Sub alleen via de methode 'Sub aansluiten' worden toegevoegd?

[ Voor 3% gewijzigd door Frie2 op 05-09-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Als ik nu in de app kijk dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5vjAJmgtJ2ZqFO6cyLfR8BJZqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/049yR08Lkulo3YRs255qBlmR.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik muziek af speel dan heb ik dezelfde mogelijkheid.
Kan zo sturen waar het geluid uit komt.
De sub zou in dit lijstje los er bij moeten komen en niet onder Beam zitten.
Behalve bij afspelen muziek is het ook prettig om bij TV kijken simpel de Sub bij of af te schakelen. En dat kan als de Sub als losse entiteit onder 'Je systeem' staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Frie2 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:19:
Als ik in het instellingen menu kijk kan ik onder de Beam kiezen voor 'Sub aansluiten'.
Maar ik kan ook kiezen voor 'Speaker of component toevoegen'.
Accepteert de app dan de Sub en zet die afzonderlijk in de lijst 'Je systeem' of kan de Sub alleen via de methode 'Sub aansluiten' worden toegevoegd?
Nee dat kan alleen via de Sub aansluiten methode.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Frie2 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:52:
[Afbeelding]
Behalve bij afspelen muziek is het ook prettig om bij TV kijken simpel de Sub bij of af te schakelen. En dat kan als de Sub als losse entiteit onder 'Je systeem' staat.
De Move is dus een aparte groep, en geen surround speaker voor de ruimte waar je Beam in zit.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
Frie2 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:52:
[Afbeelding]
Zoals anderen al gezegd hebben, wat je wil kan niet op die manier.

Maar je kunt wel in de Sonos app de sub uitzetten. Blijft wel een gegeven dat de sub altijd gekoppeld moet zijn aan een groep met één of meerdere 'echte' speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Dank voor jullie antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Laatst online: 13:03
Op onze Philips 48OLED806 hebben wij een Arc en Sub aangesloten, waarbij wij merken dat het geluid vanzelf steeds harder gaat. Ik heb op dit probleem gegoogeld, maar kom veelal wat oudere topics tegen op (voornamelijk) het forum van Sonos, een echte oplossing heb ik alleen nog niet gevonden.
Heeft iemand anders hier toevallig ook last van (gehad) en een oplossing voor gevonden? Ik vraag me ook af of het een Sonos probleem of Philips probleem is, het valt namelijk vooral op tijdens gebruik van de tv. Het maakt hiervoor niet uit of we de ingebouwde apps gebruiken of gamen via de PS5 of Switch. Als ik Spotify stream (tv uit) heb ik niet het idee dat hij vanzelf harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
J.oris schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:59:
Op onze Philips 48OLED806 hebben wij een Arc en Sub aangesloten, waarbij wij merken dat het geluid vanzelf steeds harder gaat. Ik heb op dit probleem gegoogeld, maar kom veelal wat oudere topics tegen op (voornamelijk) het forum van Sonos, een echte oplossing heb ik alleen nog niet gevonden.
Heeft iemand anders hier toevallig ook last van (gehad) en een oplossing voor gevonden? Ik vraag me ook af of het een Sonos probleem of Philips probleem is, het valt namelijk vooral op tijdens gebruik van de tv. Het maakt hiervoor niet uit of we de ingebouwde apps gebruiken of gamen via de PS5 of Switch. Als ik Spotify stream (tv uit) heb ik niet het idee dat hij vanzelf harder gaat.
Ik heb dit bij een vriend ook gezien, bleek een firmware bug bij Philips te zijn, hun support heeft uiteindelijk een nieuwere versie gestuurd en na installatie op de TV was het probleem opgelost

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.oris
  • Laatst online: 13:03
DennusB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb dit bij een vriend ook gezien, bleek een firmware bug bij Philips te zijn, hun support heeft uiteindelijk een nieuwere versie gestuurd en na installatie op de TV was het probleem opgelost
Ik was er al een beetje bang voor, had stiekem toch gehoopt dat het aan de Sonos lag aangezien ik daar eerder een update voor verwacht dan dat Philips nog een update uitvoert voor de tv. Toch maar eens contact met Philips dan en kijken wat ze zeggen. Dank voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik gebruik een Sub 4 met twee Era 100 in stereopaar. Wat me echter opvalt is dat de bass soms iets 'achter lijkt te liggen', oftewel dat de bass iets te laat komt. Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50

Canis Lupus

Vosbot

Spotify komt met lossless in Premium abonnement (zie frontpage), maar lijkt er vooralsnog op dat dit alleen via Spotify Connect kan werken?
Om scrobble-technische redenen (Last.fm) is dat voor mij niet werkbaar, iemand een idee of de Lossless opties ook kan worden geactiveerd via de Spotify service die in Sonos app is geconfigureerd?

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• ZesBarkiePK
  • Laatst online: 18:42
Canis Lupus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:45:
Spotify komt met lossless in Premium abonnement (zie frontpage), maar lijkt er vooralsnog op dat dit alleen via Spotify Connect kan werken?
Om scrobble-technische redenen (Last.fm) is dat voor mij niet werkbaar, iemand een idee of de Lossless opties ook kan worden geactiveerd via de Spotify service die in Sonos app is geconfigureerd?
Dat zou heel erg mooi zijn, dan kan ik weer terug naar Spotify. De enige reden dat ik overgestapt was op Apple Music was omdat er met Lossless en Dolby Atmos duidelijk een verschil te horen was op mijn Sonos Five stereopaar en Arc Ultra. Maar goed eerst maar eens de uitrol in Nederland afwachten.

LG OLED G5 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Pagina: 1 ... 197 198 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.