laurens0619 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:11:
@
zunrob
Balen man. Ik neem aan dat je nu op muziek niveau de vergelijking doet tussen de ultra en de era100 (met sub toch) in stereo?
Ik kan mij goed voorstellen dat je stereo Era100 beter klinkt, ik ben ook zoveel meer van van stereo geluid dan een bar, vooral voor muziek.
Ik begreep dat je overweging was:
- sonos AMP met bestaande speakers aan TV
- Sonos ARC ultra aan TV
Ik zou vooral de vergelijking met je B&O optie maken. Hoe klinkt TV (en evt muziek) tov de B&O?
Klopt! Ik trek de vergelijking op muziek, want dat is waar ik de Era 100 tot nu toe voor gebruikt heb. Ik moet zeggen dat de UA in films wel prima klinkt hoor, zeker met de surrounds, maar met films kan ik lastiger vergelijken. Vandaar met muziek idd.
Het lastige is dat ik dus het TV geluid ook altijd af heb gespeeld over een losse versterker met B&O speakers. Dat is dus mijn referentie: met beide systemen vooral geluid.
Mss is daarom mijn verwachting verkeerd hoor, maar ik had qua muziek minstens verwacht dat het gelijk zou klinken aan de Era 100.
Vergelijk ik B&O alleen met de Arc Ultra dan voelt de AU erg klein. Dit is ook logisch denk ik. De B&O hangen zo een 5 meter unit elkaar. Dus heel logisch imo dat dat simpelweg veel breder klinkt.
Het geluidsprofiel is, natuurlijk, ook anders. De AU klinkt iets scheller. Hij klinkt minder vol/compleet. Het lijkt alsof, en dat is mss wel logisch ook, er meer op helderheid van de stemmen gefocust wordt.
Oftewel, ik had qua geluidsprofiel meer verwacht dat de AU zou klinken als twee stereo luidsprekers, ofwel als de twee Era 100 of de B&O. Maar mss is mijn verwachting daar simpelweg niet juist.
[
Voor 19% gewijzigd door
zunrob op 20-09-2025 09:14
]