Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Robkerk
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 27-01 22:54
Waar staat jullie sub? Hoe hoog staat de audio van de sub?
En algemeen: nivo van bas en treble?
Alvast bedankt! Ben benieuwd.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 28-01 19:25
Robkerk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:14:
Waar staat jullie sub? Hoe hoog staat de audio van de sub?
En algemeen: nivo van bas en treble?
Alvast bedankt! Ben benieuwd.
Zo'n 4 meter rechtsachter de bank, onder een van de achterspeakers (Play:1). Sub staat op default, bas en treble ook. Klinkt gewoon goed.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Henkhuppelschot
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:16
The Inquisitor schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Dit is van een HDMI bron? Jouw Samsung kan dus geen dolby doorgeven van een HDMI bron aan optical. Dat is niet ongewoon,

Althans,.. kan wel...maar mag niet, via Netflix app op je tv krijg je wel DD neem ik aan?

Jij hebt denk ik een Samsung uit 2014 ongeveer? Een F of E serie?
Wat bedoel je met kan wel, maar mag niet?

Tv is een UE40F5300AW Samsung

Ik heb geen netflix, dus kan het niet helaas niet mee proberen

• Yonix
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 27-01 12:35

Yonix

Gamertag: Yonix360

Yonix schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:52:
Zijn er meerdere Tweakers die, sinds een aantal weken, last hebben van Play: 1's die de stereo-verbinding ontkoppelen? :s

Heel vervelend als je gewoon wat muziek aan het luisteren bent via Spotify en de boel begint te echoën. :P Een simpele pause/play lost het probleem op, maar het is wel vervelend.

De 1's zijn geplaatst in een 'Sonos 5.1-setup' (Sonos: Playbar, 2x Play: 1 + Sonos: SUB) en de Playbar hangt bekabeld aan het modem en alles draait op versie 10.3.
Inmiddels heb ik nog steeds last van het bovenstaande probleem. Het lijkt, met de toevoeging van een Symfonisk, zelfs erger te zijn geworden.

Een reset van mijn netwerk en het overschakelen naar een ander kanaal mag niet baten.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen? Het begint langzaamaan toch best vervelend te worden.

Intel i9-9900K | Asus Maximus XI Hero | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | Corsair LPX DDR4 (16GB) | Samsung 850 EVO (120GB/500GB) - 860 EVO/QVO (1TB/1TB) - 970 EVO (1TB) | ViewSonic XG2703-GS | Oculus Rift S | be quiet! Dark Base 700 | Xbox One X | PS4 Pro

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:38
Yonix schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:18:
[...]

Inmiddels heb ik nog steeds last van het bovenstaande probleem. Het lijkt, met de toevoeging van een Symfonisk, zelfs erger te zijn geworden.

Een reset van mijn netwerk en het overschakelen naar een ander kanaal mag niet baten.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen? Het begint langzaamaan toch best vervelend te worden.
Ik heb hier al een tijd een case voor lopen bij Sonos, zie ook mijn post een eindje terug.

Als je de groep begint vanuit je Playbar zou het niet of bijna niet meer voor moeten komen.

Sonos hoopt binnenkort met een update te komen die dit moet oplossen.

• Rallye
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 27-01 19:21
Ontkoppelen herken ik niet, wel een echo. Dat zou in de firmwareversie van gisteren opgelost moeten zijn, zie https://nl.community.sono...hroon-met-playbar-6770294.

• The Inquisitor
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 28-01 17:30

The Inquisitor

Greetings weaklings

Henkhuppelschot schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:09:
[...]

Wat bedoel je met kan wel, maar mag niet?

Tv is een UE40F5300AW Samsung

Ik heb geen netflix, dus kan het niet helaas niet mee proberen
De TV heeft de mogelijkheid wel, maar het heeft te maken met licentie en iets met opnemen van audio. Onzin. Hoe dan ook: De TV is capabel maar het wordt uitgeschakeld voor externe bronnen (m.a.w. alle op HDMI aangesloten apparaten).

Ik heb een F5500, dus je hebt mazzel, want je kunt deze tv 'hacken' via SamyGo. De stappen zijn ongeveer: SamyGo op USB zetten en in je TV pluggen, de app zoeken in de hub, en uitvoeren. Je TV wordt nu geroot, vervolgens kun je via Putty en FileZilla bestanden naar je TV kopieëren en moet je de USB in je tv houden. Daarna zal DD5.1 wel beschikbaar worden.

Je hebt 2 hacks nodig, eentje dat DD beschikbaar wordt, en eentje dat DD daadwerkelijk audio geeft.

https://forum.samygo.tv/v...p?f=63&t=7982&hilit=dolby dit is voor de root, als het goed is heb jij ook MST firmware
https://forum.samygo.tv/viewtopic.php?f=63&t=6186 dit is de SamyGo software
https://forum.samygo.tv/v...p?f=63&t=8748&hilit=dolby dit is de dolby passthrough hack
https://forum.samygo.tv/viewtopic.php?f=63&t=8842 deze heb je misschien nodig, misschien niet, bij mij lijkt ie sowieso niet te werken

Alienware M17 | iPhone 8 | iPad Air 2 | aTV 4K | aWatch s5 | Sonos | Hue | PS4 PRO & PSVR

• freakstar
  • Laatst online: 10:38
Rallye schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:16:
Ontkoppelen herken ik niet, wel een echo. Dat zou in de firmwareversie van gisteren opgelost moeten zijn, zie https://nl.community.sono...hroon-met-playbar-6770294.
Sinds die update is het bij mij juist weer terug. 8)7

• PeacekeeperNL
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 28-01 17:03

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Mijn Symfonisk in de keuken stoort nog al geregeld (als in, stopt met afspelen terwijl de rest nog wel afspeelt). Omdat ie boven op de koelkast stond (met nog een stuk 'lucht' ertussen) heb ik 'm voor nu maar verplaatst, alleen is het nadeel dat de koelkast nu er tussenin zit, tussen de Symfonisk en de rest van mijn Sonos speakers.
Vooralsnog heb ik geen last meer gehad van storing, maar weet iemand wellicht een manier waarop ik het gestoor kan tegenhouden? Ik had in eerste instantie al een Ubiquiti mesh netwerk aangelegd, zodat ie optimaal netwerkbereik zou moeten hebben. Dat heeft ie ook, alleen als het gegroepeerd is, verbindt ie denk ik direct met de Beam. Kan ik eventueel de Symfonisk wat modden dat ie meer/beter bereik heeft, weet iemand dit? Thanks!

Check mijn Otterbox Commuter (OnePlus 6) review en OnePlus Bullets Wireless review.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:16
The Inquisitor schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:43:
[...]

De TV heeft de mogelijkheid wel, maar het heeft te maken met licentie en iets met opnemen van audio. Onzin. Hoe dan ook: De TV is capabel maar het wordt uitgeschakeld voor externe bronnen (m.a.w. alle op HDMI aangesloten apparaten).

Ik heb een F5500, dus je hebt mazzel, want je kunt deze tv 'hacken' via SamyGo. De stappen zijn ongeveer: SamyGo op USB zetten en in je TV pluggen, de app zoeken in de hub, en uitvoeren. Je TV wordt nu geroot, vervolgens kun je via Putty en FileZilla bestanden naar je TV kopieëren en moet je de USB in je tv houden. Daarna zal DD5.1 wel beschikbaar worden.

Je hebt 2 hacks nodig, eentje dat DD beschikbaar wordt, en eentje dat DD daadwerkelijk audio geeft.

https://forum.samygo.tv/v...p?f=63&t=7982&hilit=dolby dit is voor de root, als het goed is heb jij ook MST firmware
https://forum.samygo.tv/viewtopic.php?f=63&t=6186 dit is de SamyGo software
https://forum.samygo.tv/v...p?f=63&t=8748&hilit=dolby dit is de dolby passthrough hack
https://forum.samygo.tv/viewtopic.php?f=63&t=8842 deze heb je misschien nodig, misschien niet, bij mij lijkt ie sowieso niet te werken
Wow, Thanxs _/-\o_

Krijg de eerste link alleen al niet werkend, deze heb ik op usb gezet (USB wordt herkend door tv) maar ik zie hem niet in de apps verschijnen. Heb al diverse mogelijkheden geprobeerd.

toch maar eens naar een andere tv gaan kijken denk ik

• heppe01
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 28-01 01:15
Hoe zou ik een lp speler/platenspeler kunnen linken met mijn Sonos Beam?

• Tassadar32
heppe01 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:55:
Hoe zou ik een lp speler/platenspeler kunnen linken met mijn Sonos Beam?
LP -> TV -> Beam
LP -> Converter -> Optische switch (waar ook de TV in gaat) -> Beam

of

LP -> Ander sonos apparaat met line in -> Beam

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 28-01 22:08
Ik heb een Sonos One in de woonkamer staan, en wilde vandaag een podcast luisteren (via spotify). Maar ik krijg uberhaupt geen podcasts gevonden via de sonos app. Hoe kan ik via de sonos app podcasts luisteren?

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Blik1984 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:55:
Ik heb een Sonos One in de woonkamer staan, en wilde vandaag een podcast luisteren (via spotify). Maar ik krijg uberhaupt geen podcasts gevonden via de sonos app. Hoe kan ik via de sonos app podcasts luisteren?
Ik zie gewoon podcasts. Je kunt anders nog de Spotify app openen en via Connect streamen naar Sonos.

Alienware M17 | iPhone 8 | iPad Air 2 | aTV 4K | aWatch s5 | Sonos | Hue | PS4 PRO & PSVR

• Blik1984
The Inquisitor schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:28:
[...]

Ik zie gewoon podcasts. Je kunt anders nog de Spotify app openen en via Connect streamen naar Sonos.
Ik zie ook podcasts staan als categorie waar je in kunt zoeken, maar als ik dan mijn podcast zoek dan krijg ik niks te zien. Heb dus inderdaad maar optie 2 gedaan zoals jij die benoemd

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Blik1984 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:34:
[...]

Ik zie ook podcasts staan als categorie waar je in kunt zoeken, maar als ik dan mijn podcast zoek dan krijg ik niks te zien. Heb dus inderdaad maar optie 2 gedaan zoals jij die benoemd
Dat zoeken werkt niet helemaal lekker nee... Scrol je bij de zoekvenster naar rechts voor 'podcasts en luisterboeken'? Het lijkt er alleen op dat deze niet zoekt in Spotify. Als ik naar 'nummers' ga vind ik wel weer wat resultaten, maar zeker niet alles

• Blik1984
The Inquisitor schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:37:
[...]

Dat zoeken werkt niet helemaal lekker nee... Scrol je bij de zoekvenster naar rechts voor 'podcasts en luisterboeken'? Het lijkt er alleen op dat deze niet zoekt in Spotify. Als ik naar 'nummers' ga vind ik wel weer wat resultaten, maar zeker niet alles
Bij mij staat helemaal rechts "podcasts en radioprogramma's". Maar het lijkt erop dat er uberhaupt niet eens in Spotify gezocht wordt en alleen maar in Tunein. Tevens als ik naar Spotify ga in de Sonos app (bij bladeren) dan zie ik ook helemaal geen podcasts staan, alleen maar muziek

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:08
Ik vind de Sonos app sowieso niet bijzonder handig qua zoeken naar radiostations/Spotify. De apps van TuneIn/MyTuner en Spotify (meer gebruik ik niet) doen dat gewoon veel beter.
Wel gebruik ik de Sonos app om opgeslagen/laatst gebruikte radiostations te luisteren, dat is dan wel weer makkelijker.

Wij hebben overigens nu sinds een dikke maand een Sonos One en gebruiken hem meer dan vooraf gedacht (vooral mijn vriendin). Besturing van de verlichting gebruikt ze vaker dan ikzelf en het apparaat staat toch ook bijzonder vaak muziek af te spelen op de achtergrond of tijdens het koken.
We hebben hem in de keuken staan overigens, ik zie in Sonos (nog) geen volwaardige vervanging van mijn losse receiver plus speakers in de woonkamer, dat geluid is toch echt wel wat beter.

• Marc3l
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:36
Heb al een tijdje 2x een Sonos One en afgelopen week een Beam gehad.
Heb nu de 2 One's als surround speakers erbij gezet. Geluid voor muziek, film en Playstation is prima maar bij TV kijken is het soms dramatisch slecht. Het ligt aan het programma op TV wat de kwaliteit is.

Het lijkt mij niet een probleem van Sonos / TV.
Kijk via een settopbox van KPN (verbonden met hdmi). Vooral bij stemmen merk je het.

Ik heb ook een Pioneer VSX-S500-K versterker met een cheap samsung sateliteboxjes en subwoofer van +/- 10 jaar oud maar daar klinkt TV 10x beter op.

Hebben jullie deze ervaring ook met TV kijken?

• Catch22
  • Nu online
Marc3l schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:37:
Heb al een tijdje 2x een Sonos One en afgelopen week een Beam gehad.
Heb nu de 2 One's als surround speakers erbij gezet. Geluid voor muziek, film en Playstation is prima maar bij TV kijken is het soms dramatisch slecht. Het ligt aan het programma op TV wat de kwaliteit is.

Het lijkt mij niet een probleem van Sonos / TV.
Kijk via een settopbox van KPN (verbonden met hdmi). Vooral bij stemmen merk je het.

Ik heb ook een Pioneer VSX-S500-K versterker met een cheap samsung sateliteboxjes en subwoofer van +/- 10 jaar oud maar daar klinkt TV 10x beter op.

Hebben jullie deze ervaring ook met TV kijken?
Nee. Heb je al gespeeld met die afstelling via iOS?

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• Marc3l
Catch22 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Ja maar ik denk dat daar het probleem niet ligt omdat het bij andere programma's beter is. Dus niet alles is slecht, ligt echt per programma heb ik het idee.

• Catch22
  • Nu online
Marc3l schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:05:
[...]

Ja maar ik denk dat daar het probleem niet ligt omdat het bij andere programma's beter is. Dus niet alles is slecht, ligt echt per programma heb ik het idee.
Ik heb Ziggo via CI+ en daarmee heb ik het niet in elk geval

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 28-01 21:37
Iemand ervaring met "Works with Sonos" en een Onkyo receiver ?

Ik heb een Port gekoppeld aan mijn versterker, dat werkt ok, maar wat ik niet snap waarom dat met een fixed volume moet.

Je kunt in de menu's van mijn TX-NR686 een min, max of fixed volume instellen.

Vervolgens kun je dan niets met meer met de volume slide van de Onkyo app en de volume knop van de Onkyo,

Enige wat je kunt doen is in de settings van de Port, de volume limit bij stellen.

Snap niet wat daar de gedachtengang achter is.

Ook, als je eenmaal een Sonos device (Port of Amp) met je versterker gelinked hebt, kun je dit zo te zien niet meer terugdraaien, tenzij je (denk ik) de versterker reset.

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 11" 256GB 4G | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS4 Pro/PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• DriesA
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 25-01 10:54
Vandaag kreeg ik deze e-mail van Sonos:
Beëindiging software-updates
De volgende producten worden in mei als legacy aangemerkt en krijgen vanaf dan geen software-updates en nieuwe functies meer. Dit gaat de luisterbeleving beïnvloeden.

Play:5 (Gen 1) Keuken
Serie: 000xxxxxxxxxx

De legacy-producten werden geïntroduceerd tussen 2005 en 2011. Gezien de ontwikkeling van de technologie hebben ze onvoldoende geheugen of verwerkingskracht om toekomstige innovaties te kunnen ondersteunen.

Omdat Sonos een systeem is, draaien alle producten op dezelfde software. Als modernere producten na mei verbonden blijven met de legacy-producten, krijgen ze ook geen software-updates en nieuwe functies meer.
Dat de support van mijn Sonos 5 een einddatum heeft, daar kan ik nog volgen. Een beetje flauw dat ze verwijzen naar de introductiedatum (ergens tussen 2005-2011) alsof het om een heel oud product gaat (ik heb deze nieuw gekocht midden 2015). Als je hem dan nog verkoopt mag support wat langer duren.

Maar zelfs dat is niet het punt dat ik wil maken. Ik leid uit bovenstaande af dat ook al mijn andere Sonos production geen upgrades meer krijgen zolang ik die Sonos 5 niet vervang. Dat vind ik er wat over!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 10:15
DriesA schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:53:

[...]

Dat de support van mijn Sonos 5 een einddatum heeft, daar kan ik nog volgen. Een beetje flauw dat ze verwijzen naar de introductiedatum (ergens tussen 2005-2011) alsof het om een heel oud product gaat (ik heb deze nieuw gekocht midden 2015). Als je hem dan nog verkoopt mag support wat langer duren.

Maar zelfs dat is niet het punt dat ik wil maken. Ik leid uit bovenstaande af dat ook al mijn andere Sonos production geen upgrades meer krijgen zolang ik die Sonos 5 niet vervang. Dat vind ik er wat over!
Hier ook de mail gekregen mijn bridge staat er ook bij. WTF Sonos. Wilde laatst nog een Play 5 gen 1 erbij kopen tweedehands blij dat ik het niet gedaan heb. Prima dat ik geen updates krijg, maar geen garantie dat het blijft werken.......

en tweedehands ook niets meer waard.

Ik ga kjjken naar een alternatief.

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• benedictuz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:24

[...]

Ik heb de connect gekocht in 2014 voor € 450,-
Vraag mij af hoe dit marketing technisch gaat uitpakken voor ze...

• PeacekeeperNL
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 28-01 17:03

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

[...]

Ik weet niet waar je het product hebt gekocht, maar bijvoorbeeld een WifiMedia biedt 5 jaar garantie op de producten van Sonos. Indien dat het geval is, zou het wellicht kunnen lonen contact met hun op te nemen hoe daarmee om te gaan.

Check mijn Otterbox Commuter (OnePlus 6) review en OnePlus Bullets Wireless review.

• Schweino
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 28-01 21:34
Weet iemand of dit vanuit juridisch oogpunt aan is te pakken?

Ik heb 4 jaar geleden 2 Sonos play 5 speakers gekocht die binnenkort dus bijna waardeloos zijn en wellicht in de nabije toekomst ook niet meer te gebruiken zijn.

Kan de koop nu ontbonden worden wegens non-comformiteit?
De te verwachten levensduur van een speaker van 500 euro is neem ik aan langer dan 4 jaar?

• Catch22
  • Nu online
Ik vind dat men nogal hard van stapel loopt. Er is nog niets aan de hand. Speculeren dat het apparaat morgen niks meer kan is m.i. nogal negatief gedacht

• Joost79
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Toevallig vandaag een connect binnen gekregen, de bedoeling deze te gaan gebruiken op de studeerkamer. Deze maar meteen retour gestuurd, mijn connect in de woonkamer staat daar ook al een jaar of 7. Dan is dit wel een nette aanbieding om deze te upgraden naar een nieuwe port.

Zo heel dramatisch is de mail van Sonos toch niet?
Er is toch niks mis met het feit dat ze niet kunnen garanderen dat toekomstige functies ook werken op de oudere hardware?
Volgens mij schrijven ze dat enkel voor de legacy-producten de support komt te vervallen vanaf mei. Dan wil het dus niet zeggen dat je vanaf mei geen gebruik meer kan maken van je oude Sonos apparaat. Maar op termijn zullen functies niet meer ondersteund worden en er bestaat een kans dat het apparaat niet meer zal werken.

• Tom
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Hier ook die mail vanwege twee Connect's (eigenlijk één ZP:90).
Ik vind de support erg lang, beide zijn al minstens 8 jaar oud en altijd updates ontvangen. Wat dat betreft supertevreden. Snap ook dat de hardware op een gegeven moment gewoon verouderd is.
Wat ik wel minder vind is dat als ik nu twee nieuwe aanschaf, dan ben ik meer dan 600 euro kwijt en kan ik niks extra behalve stembediening. Het is niet dat de opvolger ineens awesome is. En wat voor functionaliteit er in de toekomst bij komt weet je ook niet. Een beetje moeilijk verhaal om mensen te laten upgraden.

En ik vraag mij af wat voor consequenties het gaat hebben voor de gebruikservaring. Updates van de app blijf je natuurlijk wel ontvangen (wat wel fijn is, ik heb ook een domotica app met iPhone 4 resolutie omdat het ding niet meer geüpdatet wordt).

Ik ben mijn gymspullen vergeten. Hoezo je gymspullen vergeten? Wat heb je aan dan.

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb de mail ook ontvangen, maar ik begrijp dat het geluid gewoon doorgaat alleen dat nieuwe functies niet meer kunnen. Ik ga eerst maar eens kijken wat ze precies bedoelen met nieuwe functies, want ik gebruik 'm alleen voor de muziek.

Wat me wel dwarszit is dat men het over het Sonos-systeem heeft en dat het systeem integraal geen updates meer krijgt. Ik lees daar toch iets in dat mijn andere Sonos-apparaten (playbase) dus ook geen updates meer krijgen, ondanks dat dit het basisstation is van de Sonos-setup. Indien de playbase dus ook support verliest doordat er in het netwerk een play5 zit vind ik dat toch best wel matig.
Maar goed, eerst maar eens aankijken.

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 27-01 15:21

Falcon10

Hit it i would !

Snap dat oude Sonos producten geen updates meer krijgen, maar dat je ganse systeem dan geen updates meer krijgt snap ik niet goed.

Zou handiger zijn als de "nieuwe generatie" Sonos dan wel gewoon de updates krijgt, en als je bv wil afspelen op alle toestellen, dat enkel gaat op de nog ondersteunde toestellen ofzo.

En hoe doen ze dat met nog nieuwere Sonos producten die je wil kopen ?
Voorbeeld : ik heb momenteel een systeem met zowel nu nog ondersteunde toestellen en enkele die vanaf 1 mei niet meer ondersteund worden. Pak dat op 1 april het hele systeem nog een update krijgt naar, laten we het Sonos 14.0 noemen.
Wat als ik op 2 mei een spiksplinternieuwe Play5 koop met van de fabriek Sonos 14.1 op ?
Die krijg ik dan niet geadopt in mijn systeem ? Of ... ????
Heel veel onduidelijkheid me dunkt.

En snap wel dat ze 30% korting geven indien je een oud product recyclt voor hen.
Maar slecht op 1 product ?
Ik heb er 3 die komen "te vervallen", als ik maar op 1 nieuw toestel 30% krijg, dan laat ik het zo denk ik, als ik op alle 3 30% krijg, dan wil ik wel eens nadenken.
Al moet ik nog heel goed nadenken, zoals iemand al aangaf op de frontpage : niet dat de nieuwe Amp en Connect wereldverbeterend zijn tov de oude modellen.
En de voice functie gebruik ik niet dus :?

Falcon10 wijzigde deze reactie 21-01-2020 19:49 (8%)

-| Hit it i would ! |-

• Bart
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 28-01 15:27
Ik heb hier ook de mail gehad aangezien ik nog een ZP90 en een CR200 heb (CR200 wordt al jaren niet meer gebruikt, ZP90 nog wel). Maar het mooie, in mijn geval, is wel dat ik nu de CR200 in kan leveren en 30% korting op aanschaf van een Sonos product krijg.

Ik wil nog een Beam voor de TV beneden bestellen en die kan ik nu bestellen voor 314 euro. En door daar een Beam neer te zetten kan ik ook mijn ZP90 laten vervallen waardoor ik nog een keer 30% korting krijg (die weer in een sub zou kunnen waardoor die voor 559 euro gekocht kan worden).

Ik was van plan de BTW-actie van de Mediamarkt nog even af te wachten maar voor 314 euro ga ik nergens een Beam kunnen scoren, ook bij de MM niet.

Ik ben er wel bij mee dus :)

Overigens wel erg zuur voor de mensen die een Play 5 Gen 1 hebben zeg...

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Mijn eerste reactie is toortsen en hooivorken maar uiteindelijk begrijp ik het wel. Sonos werkt goed doordat alles samenwerkt, dat kan niet als je versies steeds meer scheef laat lopen dus ik snap dat ze dan liever alles gelijk houden. Ook begrijp ik het dat ze niet eeuwig kunnen blijven ondersteunen.
Je kunt uiteindelijk altijd nog je legacy apparaat uit je systeem halen en dan gaat alles weer updaten.

Waar ik wel bang voor ben is dat onder druk van hun partners alles zonder microfoon vervangen moet worden en dat de play:1 er ook snel uit gaat.
Om dan vervolgens ook relatief snel protocollen te 'verbeteren' zodat je toch wel móet upgraden om bijvoorbeeld Spotify nog te kunnen gebruiken.
Zelfs al zou Sonos nog de intentie hebben dit jaren te laten werken, dan nog ben ik sceptisch over hun partners.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 09:50
Klopt het dat er van de grijze connect Amp 2 versies zijn?
Ik heb vorig jaar januari een Sonos Connect Amp gekocht en het zal wel erg zuur zijn dat hij nu al niet meer ondersteund wordt.
In de app staat serie-ID C100

Ik heb iig nog geen mail ontvangen.

• Bart
Gonadan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:59:
Waar ik wel bang voor ben is dat onder druk van hun partners alles zonder microfoon vervangen moet worden en dat de play:1 er ook snel uit gaat.
De One SL bestaat nog geen half jaar volgens mij dus het lijkt me erg sterk dat ze de Play:1 vanwege het gebrek aan microfoon eruit gooien.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Bart schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:02:
De One SL bestaat nog geen half jaar volgens mij dus het lijkt me erg sterk dat ze de Play:1 vanwege het gebrek aan microfoon eruit gooien.
Dik twee jaar al weer, de tijd vliegt. ;)

De gewone One dan, want die had het ook al.

Ook leuk dat er voor de Connect geen vervanger is. Of je moet de overkill, ruim twee keer zo dure Port alles vervanger zien. :/

Gonadan wijzigde deze reactie 21-01-2020 20:12 (23%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Bart
Gonadan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:10:
[...]

Dik twee jaar al weer, de tijd vliegt. ;)

De gewone One dan, want die had het ook al.

Ook leuk dat er voor de Connect geen vervanger is. Of je moet de overkill, ruim twee keer zo dure Port alles vervanger zien. :/
Dat is de One, niet de One SL ;)

edit: Ahh, ninja edit :)

Bart wijzigde deze reactie 21-01-2020 20:14 (3%)

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Ik heb hier nog een connect staan welke t perfect doet, maar die ik nu dus haast verplicht moet gaan vervangen :( Zucht

Is het al bijna vrijdag? LR AWD - Wit - Zwart - Aero - Besteld 04/12 (Snel Beschikbaar) - RN 04/12 - VIN 04/12 - Kenteken G-<XXX>-XJ 27/12 - levering 30/12

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
DennusB schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:14:
Ik heb hier nog een connect staan welke t perfect doet, maar die ik nu dus haast verplicht moet gaan vervangen :( Zucht
Niks moet toch? Ik zie geen zinnige vervanger dus wacht het lekker af.

Pas bij problemen gaat ie eruit en dan komt er geen Sonos voor terug.

• Xenophoben
  • Laatst online: 28-01 16:40

Xenophoben

Sjefkebakfiets jonguh!!

Hmmm erg jammer.... Ik ben altijd redelijk neutraal geweest op onder andere tweakers over heel deze smart speakers en hoe lang deze mee zouden moeten gaan. Sonos heeft bewezen goede kwaliteit electronica te leveren echter ga ik hierdoor toch wel hard twijfelen of ik nog wel 100% achter sonos sta. Ik heb anderhalf jaar geleden een connect gekocht welke nu dus er voor zorgt dat ik al mijn sonos apparatuur niet meer kan update ( wat wel in mijn netwerk hangt dus ik wil updates ) en ze geen garantie geven hoe lang het werkt... ERG vervelend... het voelt nu voor mij net als mijn panasonic plasma tv van jaren geleden . Een smart tv waarbij steeds minder mogelijk is...

Ik heb nu toch wel erg spijt dat ik ondertussen het bedrag geinvesteerd heb waar ik een hele mooie stereo hifi set had kunnen kopen. Je koopt tenslotte sonos voor het gebruiksgemak.

Ik begrijp dat de technologie verder gaat maar ik heb niet echt het idee dat de hardware de bottleneck is. Ik hoef geen spraak sturing.. Wat is er nou zwaar aan spotify streamen bijvoorbeeld?! zelfs een raspberri pi kan aals ROON server dienen... ik wacht nog even af maar als er gaat gebeuren wat ik verwacht dan gaan mijn spullen in V&A en koop ik gewoon weer een receiver.
Dan te bedenken dat de amp en connect nog nieuw verkocht worden is dit gewoon weg schandalig!

Xenophoben wijzigde deze reactie 21-01-2020 20:32 (3%)

Xbox Tag: Sjefkebakfiets

• Tomas_
Catch22 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:03:
Ik vind dat men nogal hard van stapel loopt. Er is nog niets aan de hand. Speculeren dat het apparaat morgen niks meer kan is m.i. nogal negatief gedacht
Over time, this is likely to disrupt access to services and overall functionality.

Weinig speculatie deze boodschap

Ik had liever gehoord dat we geen updtes meer krijgen maar dat de producten wel blijven werken zoals ze zijn tot de updates ophouden.

Tomas_ wijzigde deze reactie 21-01-2020 21:40 (15%)

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:15
Xenophoben schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:31:
Hmmm erg jammer.... Ik ben altijd redelijk neutraal geweest op onder andere tweakers over heel deze smart speakers en hoe lang deze mee zouden moeten gaan. Sonos heeft bewezen goede kwaliteit electronica te leveren echter ga ik hierdoor toch wel hard twijfelen of ik nog wel 100% achter sonos sta. Ik heb anderhalf jaar geleden een connect gekocht welke nu dus er voor zorgt dat ik al mijn sonos apparatuur niet meer kan update ( wat wel in mijn netwerk hangt dus ik wil updates ) en ze geen garantie geven hoe lang het werkt... ERG vervelend... het voelt nu voor mij net als mijn panasonic plasma tv van jaren geleden . Een smart tv waarbij steeds minder mogelijk is...

Ik heb nu toch wel erg spijt dat ik ondertussen het bedrag geinvesteerd heb waar ik een hele mooie stereo hifi set had kunnen kopen. Je koopt tenslotte sonos voor het gebruiksgemak.

Ik begrijp dat de technologie verder gaat maar ik heb niet echt het idee dat de hardware de bottleneck is. Ik hoef geen spraak sturing.. Wat is er nou zwaar aan spotify streamen bijvoorbeeld?! zelfs een raspberri pi kan aals ROON server dienen... ik wacht nog even af maar als er gaat gebeuren wat ik verwacht dan gaan mijn spullen in V&A en koop ik gewoon weer een receiver.
Dan te bedenken dat de amp en connect nog nieuw verkocht worden is dit gewoon weg schandalig!
Spotify werkt zelfs nog op een 12 jaar oude Squeezebox classic.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• Tom
  • Niet online
Op Twitter gaat het ook aardig los. Zie bijvoorbeeld dit draadje:
https://twitter.com/therealfitz/status/1219656757242474496

Ik snap wel waarom mensen pissig zijn. Snap Sonos ook, maar goodwill kweken ze er niet mee. Helemaal omdat nieuwe apparaten ook geen updates ontvangen.

Ik ben mijn gymspullen vergeten. Hoezo je gymspullen vergeten? Wat heb je aan dan.

• Segafreak83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 03:20
Tomas_ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:29:
[...]

Over time, this is likely to disrupt access to services and overall functionality.

Weinig speculatie deze boodschap

Ik had liever gehoord dat we geen updtes meer krijgen maar dat de producten wel blijven werken zoals ze zijn tot de updates ophouden.
Buiten dat, waarom hebben mijn speakers überhaupt een update nodig? Netwerk veranderd niet, protocol niet, aangeboden services misschien, maar verder heb je hele update niet nodig.

Gare zet dat ze gewoon vermelden dat ze boel de nek om kunnen draaien. Zit je dan met je investering..

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Op de Blog op de site van Sonos staat het volgende :
Optie 2:
Ruil je legacy-product(en) in en ontvang 30 procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.
Vraag me af hoe die te interpreteren.

Ik lees het als voor elk legacy product in je systeem krijg je 30% korting op een nieuw ( dus je kan ze 1 op 1 vervangen, met op elk toestel 30% korting ).
Maar je kan het ook lezen als per product dat je wil vervangen krijg je 30% korting, dus als ik er 3 vervang, krijg ik 3x30% korting = 90% ? >:) Betwijfel dat het zo is. Anders weet ik het wel.

In elk geval, lijtk het er dus op dat je toch op elk product dat je vervangt 30% krijgt, dat is al iets.
Niet dat ik er superhappy mee ben, maar toch blijer dan dat je maar 1-malig korting krijgt op alle systemen die je moet wisselen.

Nuja, in mijn geval gaat het blijkbaar om 1 AMP en 2 Connects ( waarvan 1 ZP90 )., De amp 700 en de port 450 x 2 euro. Wordt dan ipv 1600 euro "maar" 1230 euro als op alles 30% afgaat.
Blijft nog altijd een zure appel, en ik was aan het kijken naar een Playbar ... denk dat ik over die laatste toch nog maar eens ga nadenken aangezien het de oudste bar is die Sonos heeft.

Falcon10 wijzigde deze reactie 22-01-2020 07:23 (18%)

-| Hit it i would ! |-

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Wel jammer dat je je legacy producten moet laten bricken om de korting te krijgen. Weet iemand toevallig of de 'ingewanden' van de legacy producten heel erg afwijken van de nieuwe producten? Het zou toch cool zijn om de printplaat van een goedkope play 1 (of ikea spesker) over te kunnen zetten op een gebrickte play 5.

• Tomas_
Ik denk dat dit ook een geval “te goed” product is. Mijn play5 gen 1 komt uit 2013. De kwaliteit straalt er vanaf en ik denk dat de mijne nog wel 7 jaar mee gaat. Daarmee is hun verkoop bijna eenmalig te noemen. Net als de Miele wasmachines van vroeger die 20 a 25 jaar mee gingen. Niet goed voor de verkoop van nieuwe producten want de oude doet nog prima.

@KabouterSuper goed idee. Wellicht kan die in de play 5 ingebouwd worden.

Gevonden op internet:

https://makezine.com/2019...high-quality-speaker-amp/

Tomas_ wijzigde deze reactie 22-01-2020 08:25 (22%)

• Xenophoben

Xenophoben

Sjefkebakfiets jonguh!!

Oewww zou dit gewoon een grote truc zijn om iedereen naar een abonnement vorm te jagen ? #conspiracy

• Tassadar32
Xenophoben schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:25:
Oewww zou dit gewoon een grote truc zijn om iedereen naar een abonnement vorm te jagen ? #conspiracy
Heel eerlijk, als ik voor een paar euro per jaar de garantie zou kunnen krijgen dat mijn Sonos spul tot het einde der tijden blijft werken (als nieuwe features niet mogelijk zijn vanwege hardware is dat prima, maar bestaande functionaliteit moet niet verloren gaan) zou dat best prima zijn. Ik heb gelukkig geen hele oude hardware in huis (oudste is de Playbar en Play:1) maar een totaal gebrek aan support en op termijn incompatibility tussen diverse Sonos producten is wat mij betreft erg kwalijk.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

KabouterSuper schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:14:
Wel jammer dat je je legacy producten moet laten bricken om de korting te krijgen. Weet iemand toevallig of de 'ingewanden' van de legacy producten heel erg afwijken van de nieuwe producten? Het zou toch cool zijn om de printplaat van een goedkope play 1 (of ikea spesker) over te kunnen zetten op een gebrickte play 5.
De elektronica van de "oude" Play5 zal je nadat je hem in recycle mode gezet hebt waarschijnlijk nooit meer kunnen gebruiken ( vermoed dat de recycle mode een soort van "blokker MAC adres, of Sonos serienummer" achtig iets zal zijn ).
Maar je kan volgens mij inderdaad wel proberen een Ikea Symphonesk ( of hoe noemen die dingen juist ) open te vijzen en de elektronica daarvan in te bouwen in de Play5.
Enige zal zijn dat het waarschijnlijk niet als een Play5 herkend zal worden in je systeem, maar natuurlijk als een Ikea.
Momenteel zal dat geen verschil uitmaken, want je kan Ikea speakers gewoon toevoegen in je gewone Sonos omgeving en bedienen met dezelfde Sonos app, maar ik vermoed op termijn dat er wel ergens nog iets gaat boven komen, waardoor de Ikea speakers als een soort niet compatibel ding met standaard Sonos speakers worden aanzien.
De zet van het uitfaseren van de "oude" Sonos speakers is daar een mooi voorbeeld van, hetzelfde verhaal kunnen ze opeens uitspoken met gewone Sonos speakers en Ikea Sonos speakers.

-| Hit it i would ! |-

• Frank-NL
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Segafreak83 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:21:
[...]

Buiten dat, waarom hebben mijn speakers überhaupt een update nodig? Netwerk veranderd niet, protocol niet, aangeboden services misschien, maar verder heb je hele update niet nodig.
Dorsey also discovered that Sonos WiFi speakers were also vulnerable to DNS rebinding attacks (CVE-2018–11316). On these devices, Dorsey says an attacker can rebind an external domain to an internal UPnP endpoint on port 1400 that could be used as an intermediary for running Unix shell commands on the device.

The researcher says these commands allow an attacker to "map internal and external networks using the traceroute command and probe hosts with ICMP requests with ping using simple POST requests."

"An attacker could use a Sonos device as a pivot point to gather useful network topology and connectivity information to be used in a follow up attack," Dorsey said.
https://www.bleepingcompu...-rebinding-attack-vector/

Vind het zelf juist wel een fijn idee dat ze een IOT device EOL aankondigen ipv dat het over 5 jaar een Sonos botnet vormt door bekende exploits.

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Segafreak83 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:21:
[...]

Gare zet dat ze gewoon vermelden dat ze boel de nek om kunnen draaien. Zit je dan met je investering..
Wellicht wel grappig om te noemen: Sonos weigert al jaren om SMB 2 te implementeren, terwijl algemeen bekend is dat SMB 1 veiligheidsrisico's met zich meebrengt (zelfs Microsoft zet het standaard uit in Windows). Dus er zijn wel protocolwijzigingen die een update vereisen. Maar dit is een mooi voorbeeld dat Sonos niet geeft om beveiligingsupdates, maar zich vooral focust op connecties met muziek services en voice (en eerlijk gezegd is de airplay2 ondersteuning ook wel een leuke toevoeging).

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:15
KabouterSuper schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:03:
[...]

Wellicht wel grappig om te noemen: Sonos weigert al jaren om SMB 2 te implementeren, terwijl algemeen bekend is dat SMB 1 veiligheidsrisico's met zich meebrengt (zelfs Microsoft zet het standaard uit in Windows). Dus er zijn wel protocolwijzigingen die een update vereisen. Maar dit is een mooi voorbeeld dat Sonos niet geeft om beveiligingsupdates, maar zich vooral focust op connecties met muziek services en voice (en eerlijk gezegd is de airplay2 ondersteuning ook wel een leuke toevoeging).
De essentie is dus dat er niet goed nagedacht is over de architectuur.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• Marc3l
Catch22 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Ik weet nu wat het 'probleem' is. Bij 2.0 TV geluid hoor je het geluid alleen uit de Beam.
Mijn versterker (Pioneer VSX-S500-K) verdeeld het geluid over alle (front,center,acher en sub) speakers zodat het veel ruimer lijkt.

Denk dat hier niets aan te doen is? Zit zo te zien geen optie om dit ook bij Sonos te doen, dat je het 2.0 signaal verdeeld over alle speakers?

Twijfel nu, geluid voor film/muziek is prima. Sub + 2 standaards halen of oude cheap surround speakers vervangen door betere maar dan bedraad ook door nieuws met geen updates meer na x jaar.

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ben benieuwd hoe het straks met updaten gaat inderdaad. Het is logisch dat ze een systeem een keer moeten laten vallen (2005 is onderhand ook echt oud voor een 'smart' speaker), maar ben benieuwd naar de problemen die het gaat geven als je geen enkele speaker meer kunt updaten. Vooralsnog is het nog niet echt duidelijk, dus de tijd zal het leren.

Tegelijkertijd ben ik wel benieuwd wanneer de support gaat vallen voor PlayBar en Play:1. Die hardware is ondertussen ook oud, maar de Play:1 werd tot voor kort nog vol verkocht (en geproduceerd?). Als we nu zitten in de tijd 2005-2011, dan hoeft het 'maar' 2 jaar op te schuiven om de playbar en play:1 mee te pakken.

Persoonlijk denk ik dat daar nog heel wat jaren over heen gaan, want tot nu toe is dit pas de tweede keer dat Sonos de support dropt voor producten

Play:1
After the announcement of the Playbar in February 2013, the product's specifications were released by the FCC on 10 September. The product was officially announced and released on 14 October by Sonos

• Catch22
  • Nu online
Marc3l schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:04:
[...]

Ik weet nu wat het 'probleem' is. Bij 2.0 TV geluid hoor je het geluid alleen uit de Beam.
Mijn versterker (Pioneer VSX-S500-K) verdeeld het geluid over alle (front,center,acher en sub) speakers zodat het veel ruimer lijkt.

Denk dat hier niets aan te doen is? Zit zo te zien geen optie om dit ook bij Sonos te doen, dat je het 2.0 signaal verdeeld over alle speakers?

Twijfel nu, geluid voor film/muziek is prima. Sub + 2 standaards halen of oude cheap surround speakers vervangen door betere maar dan bedraad ook door nieuws met geen updates meer na x jaar.
Je kan in de app aangeven dat de rears meer mee doen met de fronts. Bij system, sound, surround de slider van tv iets naar rechts sliden. Soort all channel surround krijg je dan

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Nu online
Ik heb nu een Beam + Sub + 2 play 1's. Erg handig dat bij het inschakelen van de tv de radio stopt en je met de afstandsbediening van de tv het volume op de Sonos kunt bedienen.

Wanneer ik echter stop met tv kijken, en vervolgens de radio weer aanzet (TuneIn) merk ik dat het geluid te hard staat. Wat waarschijnlijk komt doordat het geluid van de tv over de Sonos te zacht staat en ik vervolgens deze harder zet.

Is er ergens op de optie om de tv standaard harder te zetten (of de radio standaard zachter?)

Geen wereldproblemen, maartoch :)

• Marc3l
Catch22 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Je kan in de app aangeven dat de rears meer mee doen met de fronts. Bij system, sound, surround de slider van tv iets naar rechts sliden. Soort all channel surround krijg je dan
Dat werkt prima bij mij met muziek of fx geluiden op de tv maar als er puur een gesprek/spraak (dus zonder muziek/fx) dan komt het geluid heel matig door waardoor het lijkt dat het geluid alleen uit de Beam komt.
Ik moet mijn oor echt bij een one houden, dan hoor ik wel iets maar vergeleken met de Beam is dit niets.

• dthomas
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 27-01 16:32
Ik ben vanaf het redelijke begin een fan geweest van Sonos, steeds meer apparaten bij gekocht, Nu heb ik ruim 10 sonos producten, waarvan er 5 dus onder de noemer ouwe stempel gedrukt wordt, en dat terwijl ze nog steeds prima werken. Zelfs met de lachwekkende 30 % korting, is het uit te moeten geven voor nieuwe producten best hoog, en dan het risico lopen, dat er over een paar jaar hetzelfde probleem ontstaat. De nieuwe aangeschafte producten zijn dus he slachtoffer, door geen nieuwe updates meer te krijgen. Als trouwe klant wordt ik dus gestraft. Als mijn systeem kuren gaat krijgen, komt er geen Sonos meer in, er zijn tegenwoordig genoeg systemen die vergelijkbaar werken. Als mensen bij mij thuis komen, raad ik het systeem ook niet meer aan. Sonos schiet zichzelf hier mee in zijn eigen voeten, zowel bestaande klanten als nieuwe klanten schrikken af.
Kijk, als men gezegd had, dat de oudere apparaten geen update meer krijgen, maar de nieuwe gewoon wel, had ik er prima mee kunnen leven, dat gebeurt bij veel apparaten.

• dthomas
DCNY schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:05:
Ik heb nu een Beam + Sub + 2 play 1's. Erg handig dat bij het inschakelen van de tv de radio stopt en je met de afstandsbediening van de tv het volume op de Sonos kunt bedienen.

Wanneer ik echter stop met tv kijken, en vervolgens de radio weer aanzet (TuneIn) merk ik dat het geluid te hard staat. Wat waarschijnlijk komt doordat het geluid van de tv over de Sonos te zacht staat en ik vervolgens deze harder zet.

Is er ergens op de optie om de tv standaard harder te zetten (of de radio standaard zachter?)

Geen wereldproblemen, maartoch :)
probleem dat al een aantal jaar wordt aangegeven op de bewuste Sonos forums, maar Sonos weigert er wat aan te doen

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 08:06
dthomas schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:01:
Ik ben vanaf het redelijke begin een fan geweest van Sonos, steeds meer apparaten bij gekocht, Nu heb ik ruim 10 sonos producten, waarvan er 5 dus onder de noemer ouwe stempel gedrukt wordt, en dat terwijl ze nog steeds prima werken. Zelfs met de lachwekkende 30 % korting, is het uit te moeten geven voor nieuwe producten best hoog, en dan het risico lopen, dat er over een paar jaar hetzelfde probleem ontstaat. De nieuwe aangeschafte producten zijn dus he slachtoffer, door geen nieuwe updates meer te krijgen. Als trouwe klant wordt ik dus gestraft. Als mijn systeem kuren gaat krijgen, komt er geen Sonos meer in, er zijn tegenwoordig genoeg systemen die vergelijkbaar werken. Als mensen bij mij thuis komen, raad ik het systeem ook niet meer aan. Sonos schiet zichzelf hier mee in zijn eigen voeten, zowel bestaande klanten als nieuwe klanten schrikken af.
Kijk, als men gezegd had, dat de oudere apparaten geen update meer krijgen, maar de nieuwe gewoon wel, had ik er prima mee kunnen leven, dat gebeurt bij veel apparaten.
Welke apparaten die je hebt word niet meer ondersteund. 10 is best wel veel waarvan er 5 'oud' zijn?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Tom
  • Niet online
dthomas schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:01:

er zijn tegenwoordig genoeg systemen die vergelijkbaar werken.
Toch valt dat wel tegen vind ik. Denon Heos en NAD Bluesound heb je. Ik heb even zitten kijken en met de hardware lijkt niks mis te zijn, wellicht zelfs beter. Maar beide ondersteunen bijvoorbeeld al geen Apple Music (als muziekdienst, dus niet via Airplay), dat is toch een grote speler die er al jarenlang is. Ook de apps lijken minder goed in elkaar te zitten, iets waar alle concurrenten last van hebben omdat het van huis uit geen tech/softwarebedrijven zijn. Bij beide heb ik niet het gevoel dat ik van een overstap nou zo happy wordt.

Ik heb 2x Connect en 1x Play:3. 'Gelukkig' geen nieuwe apparaten. Die nieuwe functies waar ze de laatste tijd mee bezig zijn (zoals spraakbesturing) boeien mij ook veel minder dan de basisfunctionaliteit (alle services vanuit één app + multiroom). Kijk wel even aan hoe het gaat met die ondersteuning.

• dthomas
Daniel. schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:32:
[...]

Welke apparaten die je hebt word niet meer ondersteund. 10 is best wel veel waarvan er 5 'oud' zijn?
ben niet zo van het opscheppen over mijn spulletjes ;) Maar ooit begonnen met 3 stuks, en later, omdat het zo goed beviel, nog 3 bij. Uit de nieuwe collectie later de playbase en play ones gekocht, zodat we in elke kamer een box hebben, en in de woonkamer dolby surround. 10 klinkt heel veel, en dat is het ook, maar 5 in de woonkamer (de nieuwe spullen) en de rest over de 3 slaapkamers, het kantoor en de keuken, Was tot kort dan ook erg positief over de Sonos, maar dat is door de nieuwe maatregel wel volledig verdwenen

• Khil
  • Laatst online: 00:16
Ik heb jaren terug als dealer menig Gooische villa vol gehangen met Sonos-spul. Die klanten gaan echt niet blij zijn met het bericht dat 10+ Sonos-producten eventjes vervangen mogen worden... al zullen ze er geen bammetje minder om eten.

anders ga je even je netsnoer demagnetiseren

• Tom
  • Niet online

• Canis Lupus
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:54
Server kan het bezoek niet aan 🔥
Blij dat ik 2mnd geleden nog een (ongebruikte) Sonos ZP-90 heb verkocht voor €160 :)

Canis Lupus wijzigde deze reactie 23-01-2020 23:43 (17%)

PSN: CanisLupusNL (GT Sport, Wreckfest) - About.me

• tcviper
  • Laatst online: 09:36
Mooi dus, ze hebben ingezien dat het zo niet echt goed is voor hun klanten. Goed bericht.

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nette/realistische reactie. Vooral gebrekkig van tevren gecommuniceerd (en toch een beetje damage control erbij, maar prima, het beste wat je kunt doen als bedrijf is leren van je fouten en luisteren naar je klanten).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:55

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik schrok toch wel even van deze berichten, gebruik nu zo'n 5 jaar (schat ik) Sonos speakers
3 x Play 5 Gen1/3 x Play 1 en een Bridge/Booster. Voordat ik dit tegenkwam nooit zoveel geld uitgegeven aan audio spul.

Een aantal vrienden van mij hebben misschien wel voor 6000+ euro aan Sonos spul door het huis staan.

Eerst al die rare recycling berichten en het onklaar maken van perfect werkende speakers...
En nu ineens die 'je krijgt geen updates meer op je 'oude' speakers'.

Het is ook 1 van de redenen dat ik Spotify heb zonder de Sonos zou ik dat ook niet nemen.

Maar hopelijk blijft het gewoon goed werken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

LuNaTiC schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:15:
Nette/realistische reactie. Vooral gebrekkig van tevren gecommuniceerd (en toch een beetje damage control erbij, maar prima, het beste wat je kunt doen als bedrijf is leren van je fouten en luisteren naar je klanten).
Eens. Liever zo, dan dat ze star hun eigen weg blijven volgen en wij het maar moeten slikken. Het is een dag later en de klanten zijn weer gerustgesteld (zoals het ook hoort, maar ik zie het menig ander bedrijf niet doen).
prutser001 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:42:
Eerst al die rare recycling berichten en het onklaar maken van perfect werkende speakers...
En nu ineens die 'je krijgt geen updates meer op je 'oude' speakers'.
Dat eerste is niet gebeurd en stond ook niet in het bericht. Het enige Sonos product dat 'onklaar' is gemaakt is die remote, maar nog geen speaker. Dit gebeurde alleen wanneer je hiervoor koos en je dus je speaker inruilde voor een 30% discount.

Dat tweede is ook begrijpelijk, het ging er ons/de klanten om dat je je hele systeem niet meer kon updaten wanneer je 1 of meerdere legacy speaker had. Maar dit gaan ze nu dus veranderen. Dat er na X jaar geen software updates meer komen voor oude producten is vrij begrijpelijk, want de techniek staat ook niet stil. Alle smart producten krijgen na verloop van tijd geen updates meer, en vaak al na een stuk minder jaar.

The Inquisitor wijzigde deze reactie 24-01-2020 07:56 (3%)

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
En toen kwam er nog een mail binnen van Sonos ..
Edit : Oh.. hij was al gepost !
We heard you. We did not get this right from the start. My apologies for that and I wanted to personally assure you of the path forward:

First, rest assured that come May, when we end new software updates for our legacy products, they will continue to work just as they do today. We are not bricking them, we are not forcing them into obsolescence, and we are not taking anything away. Many of you have invested heavily in your Sonos systems, and we intend to honor that investment for as long as possible. While legacy Sonos products won’t get new software features, we pledge to keep them updated with bug fixes and security patches for as long as possible. If we run into something core to the experience that can’t be addressed, we’ll work to offer an alternative solution and let you know about any changes you’ll see in your experience.

Secondly, we heard you on the issue of legacy products and modern products not being able to coexist in your home. We are working on a way to split your system so that modern products work together and get the latest features, while legacy products work together and remain in their current state. We’re finalizing details on this plan and will share more in the coming weeks.

While we have a lot of great products and features in the pipeline, we want our customers to upgrade to our latest and greatest products when they’re excited by what the new products offer, not because they feel forced to do so. That’s the intent of the trade up program we launched for our loyal customers.

Thank you for being a Sonos customer. Thank you for taking the time to give us your feedback. I hope that you’ll forgive our misstep, and let us earn back your trust. Without you, Sonos wouldn't exist and we’ll work harder than ever to earn your loyalty every single day.

If you have any further questions please don’t hesitate to contact us.
Sincerely,
Patrick

Patrick Spence
CEO, Sonos

Is het al bijna vrijdag? LR AWD - Wit - Zwart - Aero - Besteld 04/12 (Snel Beschikbaar) - RN 04/12 - VIN 04/12 - Kenteken G-<XXX>-XJ 27/12 - levering 30/12

• Marc3l
Catch22 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Weer wat lopen 'tweaken'. Ik krijg het nu wel voor elkaar door de One's niet als surround maar als stereopaar te zetten en dan in dezelfde kamer als de Beam. Helaas is het niet even swtichen van stereo naar surround dus zal er gewoon aan moeten wennen dat dialogen zonder muziek alleen uit de Beam komen.

Ook knoop doorgehakt en ga zo de sub bestellen. Getwijfeld om (cheap) oude surround set te vervangen voor beter bedraade speakers. Kon een demo krijgen bij Hifiklubben in Amersfoort. Volgens mij was de verkoper geen fan van Sonos. Een setje speakers van 50 euro per stuk en een center speaker van 130 euro zou mijn huidige Sonos setup (Beam + 2x One) omver blazen. Nou was niet heel onder de indruk en dat ook duidelijk gemaakt dat ik voor de sub ga. Zegt hij 'oke tot ziens', volgens mij wil hij ook niets verkopen van Sonos dus.

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:55

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

The Inquisitor schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:55:
[...]

Eens. Liever zo, dan dat ze star hun eigen weg blijven volgen en wij het maar moeten slikken. Het is een dag later en de klanten zijn weer gerustgesteld (zoals het ook hoort, maar ik zie het menig ander bedrijf niet doen).

[...]

Dat eerste is niet gebeurd en stond ook niet in het bericht. Het enige Sonos product dat 'onklaar' is gemaakt is die remote, maar nog geen speaker. Dit gebeurde alleen wanneer je hiervoor koos en je dus je speaker inruilde voor een 30% discount.

Dat tweede is ook begrijpelijk, het ging er ons/de klanten om dat je je hele systeem niet meer kon updaten wanneer je 1 of meerdere legacy speaker had. Maar dit gaan ze nu dus veranderen. Dat er na X jaar geen software updates meer komen voor oude producten is vrij begrijpelijk, want de techniek staat ook niet stil. Alle smart producten krijgen na verloop van tijd geen updates meer, en vaak al na een stuk minder jaar.
Klopt dat was die 30% discount maar dan nog beetje rare manier van 'recyclen'.

En ik snap best dan na X aantal jaren er geen updates meer komen, maar er zijn nog niet zo gek lang geleden nog nieuwe Play 5 Gen1's verkocht, toen de Gen2 kwam (2017?) waren er nog gewoon Gen1 versies te koop. Leuk als je de Gen1 in 2009 gekocht hebt maar toen ik de mijne kocht in 2014-2016 wist ik niet eens dat deze dus al uit 2009 dateerde.

De Play 1 kreeg ik in 2017 geloof ik nog bij mijn kerstpakket.

Maar als die dingen nou 100-200 euro kosten (Play5) dan kan ik daar nog inkomen, 500-600 euro per stuk mwah das best zuur.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Xenophoben

Xenophoben

Sjefkebakfiets jonguh!!

Fijn bericht , jammer genoeg wel nadat ik mijn connect verkocht heb....

• consono_md110
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 28-01 20:42
** dubbel **

consono_md110 wijzigde deze reactie 25-01-2020 12:54 (99%)

• bas-r
  • Registratie: april 2005
Tom schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:39:
[...]

Toch valt dat wel tegen vind ik. Denon Heos en NAD Bluesound heb je. Ik heb even zitten kijken en met de hardware lijkt niks mis te zijn, wellicht zelfs beter. Maar beide ondersteunen bijvoorbeeld al geen Apple Music (als muziekdienst, dus niet via Airplay), dat is toch een grote speler die er al jarenlang is. Ook de apps lijken minder goed in elkaar te zitten, iets waar alle concurrenten last van hebben omdat het van huis uit geen tech/softwarebedrijven zijn. Bij beide heb ik niet het gevoel dat ik van een overstap nou zo happy wordt.

Ik heb 2x Connect en 1x Play:3. 'Gelukkig' geen nieuwe apparaten. Die nieuwe functies waar ze de laatste tijd mee bezig zijn (zoals spraakbesturing) boeien mij ook veel minder dan de basisfunctionaliteit (alle services vanuit één app + multiroom). Kijk wel even aan hoe het gaat met die ondersteuning.
Ik vond ook MusicCast van Yamaha wat vergelijkbare producten aanbiedt voor de spullen die ik heb (Connect, en een paar play:1’s), plus Spotify en TuneIn.

Mijn broer blijkt het met zijn versterker te gebruiken en nog ergens een losse speaker en is er positief over. Net zo’n zeurpiet als ik, dus dan zal het wel ok zijn. Binnenkort eens checken.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:23
Ik heb inmiddels besloten dat als mijn connect aan vervanging toe is geen sonos meer te kopen.

Ik was al van mening dat sonos inmiddels achter liep op de concurrentie, daarnaast was ik het gezeur met het verplichte upgrades ook zat.
Maar het bedrijf heeft zijn ware aard getoond met mededeling mbt updates. Die werkwijze zou er mijn geval tot gevolg hebben dat ik geen nieuwe apparatuur meer kan toevoegen omdat het systeem niet meerdere softwareversies toestaat in systeem.
Feitelijk hebben ze toekomstige verkopen aan mij zelf de nek omgedraaid, omdat nieuwe spullen vanuit de doos nieuwere software zal hebben dan mijn installatie na mei.
Nu komen ze mail dat dat laatste wel mogelijk gaan maken, maar mijn vertrouwen zijn ze kwijt.

Ik was mogelijk toch al van plan een marantz versterker te kopen met heos erin dit heeft mij eigenlijk over de streep getrokken.

• Rallye
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 27-01 19:21
Dat is jouw keus natuurlijk - en ik ben ervan overtuigd dat je op termijn bij HEOS tegen hetzelfde aan zal lopen. Van gezeur met updates zou je vanaf mei wel af zijn trouwens ;-)

Wel ben ik benieuwd op welk gebied je Sonos nu achter vindt lopen. Kun je dat eens uitleggen?

• tcviper
Rallye schreef op maandag 27 januari 2020 @ 06:48:
Dat is jouw keus natuurlijk - en ik ben ervan overtuigd dat je op termijn bij HEOS tegen hetzelfde aan zal lopen. Van gezeur met updates zou je vanaf mei wel af zijn trouwens ;-)

Wel ben ik benieuwd op welk gebied je Sonos nu achter vindt lopen. Kun je dat eens uitleggen?
Kan je uit ervaring vertellen dat Sonos echt niet achterloopt, het is het enige goede systeem dat met Spotify, Apple Music, Soundcloud en nog 50 andere diensten werkt zonder problemen. Daarnaast is de manier van werken en stabiliteit echt wel stukken beter bij Sonos ivm andere merken.

Ben blij dat ik Sonos in huis heb, heb inmiddels de oude Connect: AMP vervangen door een AMP, werkt prima.

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

tcviper schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:23:
[...]

Kan je uit ervaring vertellen dat Sonos echt niet achterloopt, het is het enige goede systeem dat met Spotify, Apple Music, Soundcloud en nog 50 andere diensten werkt zonder problemen. Daarnaast is de manier van werken en stabiliteit echt wel stukken beter bij Sonos ivm andere merken.

Ben blij dat ik Sonos in huis heb, heb inmiddels de oude Connect: AMP vervangen door een AMP, werkt prima.
Eens. Er zijn in theorie veel Sonos-alternatieven (gelukkig maar, is goed voor de concurrentie) maar als je naar overstappers van beide kanten (naar Sonos toe, of van Sonos af) luistert, blijkt Sonos toch nog altijd het beste (allround) systeem te hebben, ondanks ook niet alles perfect is.
leonbong schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:58:
Maar het bedrijf heeft zijn ware aard getoond met mededeling mbt updates.

Nu komen ze mail dat dat laatste wel mogelijk gaan maken, maar mijn vertrouwen zijn ze kwijt.
En hun warde aard is... wat? Dat ze een fout maken, dit toegeven en luisteren naar hun consumenten en ervoor gaan zorgen om het goed te maken? Als meer bedrijven zo zouden zijn, dan zouden we een stuk minder ellende hebben.

Het is nog steeds niet vreemd dat software support een keer moet stoppen en dat hardware na verloop van tijd niet meer mee kan. De vraag is hoeveel we hier van gaan merken, want zoveel nieuwe features zijn er niet uitgebracht, en zonder kun je prima leven omdat je ze toch al niet had (bijv AirPlay 2).

Vooralsnog is er niets bekend of er straks/ooit streaming services niet meer werken.

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:46

Denko

|{ing Øf ßlitz

leonbong schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:58:
Ik heb inmiddels besloten dat als mijn connect aan vervanging toe is geen sonos meer te kopen.

Ik was al van mening dat sonos inmiddels achter liep op de concurrentie, daarnaast was ik het gezeur met het verplichte upgrades ook zat.
Maar het bedrijf heeft zijn ware aard getoond met mededeling mbt updates. Die werkwijze zou er mijn geval tot gevolg hebben dat ik geen nieuwe apparatuur meer kan toevoegen omdat het systeem niet meerdere softwareversies toestaat in systeem.
Feitelijk hebben ze toekomstige verkopen aan mij zelf de nek omgedraaid, omdat nieuwe spullen vanuit de doos nieuwere software zal hebben dan mijn installatie na mei.

Ik was mogelijk toch al van plan een marantz versterker te kopen met heos erin dit heeft mij eigenlijk over de streep getrokken.
Ik zit redelijk in hetzelfde schuitje. Ik heb de woonkamer set nu(2x play 1,playbar, sub) , en 1 speaker in een slaapkamer. Maar door de beperkingen gelijk ook besloten dat het daarbij blijft. Bij het eerste geneuzel gaat alles de deur uit hier. Ik gebruik alleen spotify en tv kijken erop, en dat kunnen ze allemaal wel goed.

De mediaset op zolder wordt ook gelijk het testterein voor "het volgende merk" aan het eind van het jaar.

PSN: Denkoyugo

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Denko schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:15:
[...]

Ik zit redelijk in hetzelfde schuitje. Ik heb de woonkamer set nu(2x play 1,playbar, sub) , en 1 speaker in een slaapkamer. Maar door de beperkingen gelijk ook besloten dat het daarbij blijft. Bij het eerste geneuzel gaat alles de deur uit hier. Ik gebruik alleen spotify en tv kijken erop, en dat kunnen ze allemaal wel goed.

De mediaset op zolder wordt ook gelijk het testterein voor "het volgende merk" aan het eind van het jaar.
Als speaker-gebruiker hebben we tot nu toe nog mazzel, want in de lijst van Legacy producten zit slechts 1 speaker.

This coming May, these legacy products—our original Zone Players, Connect, and Connect:Amp (launched in 2006; includes versions sold until 2015), first-generation Play:5 (launched 2009), CR200 (launched 2009), and Bridge (launched 2007)—will no longer receive software updates or new features.

• leonbong
Rallye schreef op maandag 27 januari 2020 @ 06:48:

Het is ontwerpfout van sonos dat altijd alles dezelfde firmware moet hebben slaat helemaal nergens op.
Heos en Musicast vereisen dat niet, van bluesound weet ik het niet.

Daarnaast de app's van die systemen zijn voor mij goed genoeg. Het groeperen van speakers zoals kan bij sonos gebruik ik helemaal nooit wel eens geprobeerd toen ik het pas had. Maar het is voor mij nutteloze functie.
Daarom kan ik nu best in de woonkamer mijn connect vervangen door een Marantz met Heos of NAD met bluesound erin.
Daarnaast ik wil heel graag een versterker om geluid van mijn TV te doen zonder dat die speciaal aan moet zetten ofzo, dus via HDMI CEC. Dus heb ik gekeken naar een HEOS avr of een versterker met autosensing op de optische poorten, NAD/Marantz/Yamaha enz enz.

Ware aard:
Sonos beviel mij altijd mij erg goed. Maar de laatste jaren ben ik mij gaan storen aan updates die niet uit te stellen zijn. Het opeens een verplichte account moeten hebben anders krijg je geen updates noodzaak onduidelijk.
Het mij 2x in de week stalken per email en in app voor het upgrade programma waarmee ik een nieuwe port krijg voor prijs gelijk aan oorspronkelijke connect ZP90. Terwijl ik mbt functionaliteit daar niks mee opschiet.
Het onmogelijk maken apparatuur aan derden te verkopen of van derden te kopen zonder tussenkomst van sonos kon vroeger wel.
Deze club maakt al erg lang verlies en Sonos heeft nu slinkse listen verzonnen om geforceerd de omzet omhoog te duwen.
Ik verwacht niet dat sonos permanent support geeft op oude spullen, maar ze bewust onbruikbaar maken is nog wel iets anders. Terwijl dat niet hoeft het zijn standalone systemen die geen gebruik maken van sonos servers om te functioneren.
Daarnaast de updates lossen niet de echte problemen op een sonos systeem in je netwerk is eigenlijk een drama (tgv geen moderne SMB3 / geen RTSP).

• Segafreak83
Na dit "nieuws" weet ik zeker dat er geen extra Sonos producten bij mij in huis komen.

Eerst de boel bewust in het nieuws brengen, dikke backfire krijgen en dan ineens de keutel intrekken, ja, doei!

Eigen schuld dikke bult.

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Geleend van Reddit: RAM/Storage van Sonos producten:

Klopt niet helemaal want Play:1 heeft 2 productnummers, de nieuwste is hardware versie A200 en heeft 256/256MB, en zo kunnen er meer foutjes in staan.
Segafreak83 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:43:
Na dit "nieuws" weet ik zeker dat er geen extra Sonos producten bij mij in huis komen.

Eerst de boel bewust in het nieuws brengen, dikke backfire krijgen en dan ineens de keutel intrekken, ja, doei!

Eigen schuld dikke bult.
Maar wil je dan dat ze klanten negeren? :z Doen ze iets doms, trekken ze het zoveel mogelijk terug, is het weer niet goed.

Vooralsnog weten we nog steeds niet wat er precies gaat gebeuren en of het huidige services (na verloop van tijd) gaat raken.

• leonbong
Ja maar door het type nieuws dat ze brachten kan je concluderen dat het management hele verkeerde gedachtegangen heeft.
Het is bij dat soort bedrijven een kwestie van tijd totdat de volgende rare mededeling komt.

Ze hadden überhaupt nooit een dergelijke beslissing moeten nemen.
Het niet alsof Microsoft nu een update de wereld in heeft gestuurd waardoor je Windows 7 Pc alleen nog maar zegt op het scherm "Nieuwe versie kopen" en voor de rest kan je de PC niet meer gebruiken.

• tcviper
Segafreak83 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:43:

Eigen schuld dikke bult.
Dat heet luisteren naar feedback. Als bedrijf kun je soms beslissingen maken die zo zijn, daar kan van alles als reden achter zitten. Uiteindelijk hebben ze dus wel geluisterd, zie Google dat nog niet zo doen ;) Dus zie het probleem nu niet zo?

En alle bedrijven moeten ook winst maken. Komt goed.

tcviper wijzigde deze reactie 27-01-2020 09:55 (4%)

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

leonbong schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:55:
Ze hadden überhaupt nooit een dergelijke beslissing moeten nemen.
Het niet alsof Microsoft nu een update de wereld in heeft gestuurd waardoor je Windows 7 Pc alleen nog maar zegt op het scherm "Nieuwe versie kopen" en voor de rest kan je de PC niet meer gebruiken.
Nee, maar wel Android en iOS phones die geen support meer krijgen, en in theorie heb je dan nog een werkend product, maar uiteindelijk werken de nieuwe apps er ook niet meer op en is je apparaat ook niet veel meer waard. Windows blijft werken maar zodra de security patches worden gestopt is het ook afgelopen, want anders gebruik je een kwetsbaar systeem, dus in theorie heb je een werkend product, maar in de praktijk ben je gedwongen over te stappen. Hetzelfde met Smart TV: je tv blijft werken, maar de apps krijgen geen updates meer, dus je kunt alsnog geen Netflix e.d. kijken. Als je autonavigatie niet meer te updaten is zit je ook met een een werkende navigatie, maar omdat de straten verkeerd staan heb je er ook niets aan.

Dus genoeg voorbeeld waarbij het niet anders is. Maar nogmaals: Tot op heden weten we nog niets over de wijziging in de praktijk en is alles speculatie.

• leonbong
Maar dan ik er zelf voor kiezen om het wel te gebruiken. Nu had sonos voor mij gekozen. Waarschijnlijk komen ze met een oplossing die zo gebruiksonvriendelijk is dat ze op die wijze alsnog de upgrade willen forceren.

U auto onderhouden we niet meer wij vinden hem niet mooi meer. Hier u mag een nieuwe kopen van ons met 30% korting. Ohja u moet wel de oude zelf naar de schroot brengen, nadat wij het stuur hebben gedemonteerd want van ons mag niet meer rijden. Met vriendelijke groet de merkdealer.

Ps Met een ikea of nieuwe port ben je al snel weer de sjaak want die hebben vrij weinig geheugen tov hun overige moderne producten. Daarnaast zal mijn play 3 ook wel snel de sjaak zijn.

leonbong wijzigde deze reactie 27-01-2020 10:21 (15%)

• Xecuter NL
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 27-01 17:02
Is er eigenlijk ooit iets duidelijk geworden wat de plannen zijn met de microfoon in de play5 gen2?

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

leonbong schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:16:
Ps Met een ikea of nieuwe port ben je al snel weer de sjaak want die hebben vrij weinig geheugen tov hun overige moderne producten. Daarnaast zal mijn play 3 ook wel snel de sjaak zijn.
Het gaat nu om de memory (RAM), niet storage. Want die storage is vooral voor de voice assistent.

IKEA speakers: 512mb
PlayBar: 128mb

Ikea speakers zijn relatief goedkoop, de PlayBar is op dit moment nog steeds hun duurste speaker. Dus ik zie de Ikea speakers niet snel gedropt worden.

Play:1 128mb of 200mb. Gezien er gigantisch veel Play:1's op de markt zijn, wordt het echt nog wel een probleem om de support daarvoor te droppen.

• Tom
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:40:
[...]

Het is ontwerpfout van sonos dat altijd alles dezelfde firmware moet hebben slaat helemaal nergens op.
Heos en Musicast vereisen dat niet, van bluesound weet ik het niet.

Daarnaast de app's van die systemen zijn voor mij goed genoeg.
Heos en Bluesound zijn beide een stuk jonger en in de markt gezet door traditionele hifi-merken. Ik weet niet of je ooit apps van receivers hebt geprobeerd, maar dat is vaak de grootste bagger. Lelijk, het werkt slecht en over UX is niet nagedacht. Beide systemen komen van merken die alleen met hardware bezig waren en software vaak niet begrijpen (die nemen een paar ontwikkelaars aan en denken dat het goed is). Hoe de support op lange termijn is moet je ook maar afwachten. Kijk ik naar de apps dan lijkt Heos wel okay, maar de Bluesound app heeft echt zeer matige reviews.

Verder het feit dat ze beide nog steeds geen (native) Apple Music ondersteunen terwijl die dienst er al vijf jaar is vind ik wel kansloos... je zou er als klant maar op aan het wachten zijn. Dan kun je met Airplay aan de gang, maar dat kan ook met een ontvangertje van een paar tientjes. Bij een dedicated systeem van een paar honderd euro verwacht ik dat zoiets gewoon snel ondersteund wordt, met goede apps.

• Segafreak83
tcviper schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Dat heet luisteren naar feedback. Als bedrijf kun je soms beslissingen maken die zo zijn, daar kan van alles als reden achter zitten. Uiteindelijk hebben ze dus wel geluisterd, zie Google dat nog niet zo doen ;) Dus zie het probleem nu niet zo?

En alle bedrijven moeten ook winst maken. Komt goed.
Luisteren? Nee, damage control heet dat.

En winst maken? Wat kost een Sonos speaker aan onderdelen? Zonder het op te zoeken, denk ik dat je met €25 wel klaar bent.

Voor de Symfonisk hebben ze gewoon het binnenwerk van de One gebruikt, om maar een voorbeeld te geven.

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Segafreak83 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Nog steeds beter dan keihard negeren.
En winst maken? Wat kost een Sonos speaker aan onderdelen? Zonder het op te zoeken, denk ik dat je met €25 wel klaar bent.
Hoe is dit relevant? Wat kost een iPhone? Ook ongeveer 1/10 van de verkoopprijs. Wat kost een laptop in onderdelen? Wat kost een auto in onderdelen? Wat kost een *insert duur merk* shirtje van textiel om te maken?

• Zatan
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online
Tom schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:53:
[...]

Heos en Bluesound zijn beide een stuk jonger en in de markt gezet door traditionele hifi-merken. Ik weet niet of je ooit apps van receivers hebt geprobeerd, maar dat is vaak de grootste bagger. Lelijk, het werkt slecht en over UX is niet nagedacht. Beide systemen komen van merken die alleen met hardware bezig waren en software vaak niet begrijpen (die nemen een paar ontwikkelaars aan en denken dat het goed is). Hoe de support op lange termijn is moet je ook maar afwachten. Kijk ik naar de apps dan lijkt Heos wel okay, maar de Bluesound app heeft echt zeer matige reviews.

Verder het feit dat ze beide nog steeds geen (native) Apple Music ondersteunen terwijl die dienst er al vijf jaar is vind ik wel kansloos... je zou er als klant maar op aan het wachten zijn. Dan kun je met Airplay aan de gang, maar dat kan ook met een ontvangertje van een paar tientjes. Bij een dedicated systeem van een paar honderd euro verwacht ik dat zoiets gewoon snel ondersteund wordt, met goede apps.
Ik heb ten tijde van de HEOS lancering voor Denon gewerkt en ik kan het grotendeels wel met je eens zijn. Destijds was alleen SONOS een "echte" speler op de markt. Wij zeiden op de vloer altijd dat SONOS inderdaad het beste app had van ons beide, Echter de geluidskwaliteit was en is beter bij HEOS. En ja daaruit zal je een keuze moeten maken wat je prioriteit is.

Als je Apple gebruikt is de keuze sowieso snel gemaakt natuurlijk...

• Linius
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 28-01 22:21
De Heos en Bluesound apps hebben ook een heel lang ontwikkel pad achter de rug. Bluesound is gewoon goed tegenwoordig. Echt dag en nacht verschil met de ervaring die ik had toen ik er in 2015 mee begon. Heos heeft nog wel z'n onlogische keuzes in design hier en daar. Maar technisch werkt het wel zoals het zou moeten tegenwoordig. Sonos is natuurlijk enerzijds een IT bedrijf maar bovenal ook al veel langer beschikbaar. Daardoor is de app natuurlijk veel verder in z'n ontwikkeling dan de concurrenten.

Wat Apple music betreft las ik op het Bluesound support forum door iemand van het ontwikkel team dat dit een keuze is vanuit Apple waar Bluesound voor nu weinig invloed op heeft.
Hi Danny

Apple's third-party integration model is AirPlay 2. They have no plans to develop an API for products such as Bluesound.
Natuurlijk kunnen we niet achter de schermen mee kijken om te zien of dit klopt. Maar laten we maar even van het positieve uitgaan.

• Catch22
  • Nu online
Segafreak83 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Nee, dat heet onjuiste interpretatie en stemmingmakerij temperen

Voor de Symfonisk hebben ze gewoon het binnenwerk van de One gebruikt, om maar een voorbeeld te geven.
Een product verkopen is meer dan onderdelen inkopen en doorschuiven

• Tom
  • Niet online
Linius schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:36:

Bluesound is gewoon goed tegenwoordig.
De rating in de App Store (zowel iOS als Android) is het laagst met een 2,5 uit 5 sterren, in vergelijking met Heos en Sonos. De iOS app van Sonos heeft 4,6 uit 5.
Ik heb er zelf geen recente ervaring mee overigens, buiten twee keer bij de hifi-boer, maar dat is al een tijd geleden.

Pagina: 1 ... 92 93 94 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True