Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.939 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 22:38
en wat kost zo'n laptop on steriods ?
(niet dat ik dat gauw ga aanschaffen ... zou het liefst nog een x220 willen voor on the road .. enige jammere is de beperkte resolutie.

htop is inderdaad wel briljant zeker met treeview en coloring options overzichtelijk.

Hmm misschien m'n sid-install ook maar eens updaten dan een dezer dagen.

jij hebt al een titel ..moddereter :)

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 14-05-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Blokker_1999 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 14:22:
Lap, hebben ze hier onder mijn nickname zo een karma boxje geplaatst. Gaan de mensen straks nog denken dat ik iets van linux ken :p.
Wel braaf zijn he, anders stuur ik Keizer kozue op je af!

Wat SSD's betreft vind ik het voordeel van een SSD boven een draaischijf onder Linux veel kleiner dan onder Windows. Ik weet niet of het komt omdat Windows meer IO doet of omdat Linux z'n IO of caching beter op orde heeft, maar gevoelsmatig zijn de verschillen veel kleiner.

Voor het snel installeren van packages heeft een collega van mijn een wrapper om aptitude geschreven die fsync en een aantal dpkg-triggers uitschakelt. aptitude vliegt dan. Je moet alleen wel weten wat je doet omdat daemons bv niet automatisch herstart worden als het nodig is. Mocht de stroom (of de VM) uitvallen voordat fsync gedraaid heeft dan kun je met een flinke puinhoop blijven zitten.
Als je echter vertrouwen hebt in je omgeving en weet dat je na de updates toch gaat rebooten dan werkt dat heel prettig.
Hero of Time schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:32:
En dat van de badges, ik vind 't wel idioot dat ik, moderator NOS, die niet heb. Moet nog de artikelen lezen erover, want ik wil 'm ook!
Ik heb al voor je geklaagd :)

Het is ook een beetje onze eigen schuld. Wij koppelen nooit onderwerpen aan topics. Ik heb alle NOS topics van de afgelopen maand al van tags voorzien maar eigenlijk hebben we de 3 jaar stil gestaan.

[ Voor 18% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-05-2015 15:48 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Hero of Time schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:32:
En dat van de badges, ik vind 't wel idioot dat ik, moderator NOS, die niet heb. Moet nog de artikelen lezen erover, want ik wil 'm ook!
Volgensmij ben ik historisch topposter hier, maar ik heb er ook geen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:00

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Je hebt maar 8316 posts in NOS, dat valt wel mee... :P

Waarschijnlijk krijg je wel wat meer status als je alle oude (grote) topics netjes gaat taggen. Er zijn nog 10 grote Ubuntu-topics zonder tags, 6 'welk OS'-topics, een kroegtopic...

Ondertussen draait Xubuntu hier lekker door, niet prutsen zorgt voor een lekker stabiel systeem... :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 21-10 14:46

Blokker_1999

Full steam ahead

gekkie schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:36:

htop is inderdaad wel briljant zeker met treeview en coloring options overzichtelijk.

Die resolutie is net de reden dat ik mijn X220t wil vervangen. Verder is die goed genoeg met 2 SSDs (1x 2,5" 1TB en 1x mSATA 256GB) en 16GB RAM. Ook de batterij doet het nog goed genoeg.

Hero, als ik kon, je kreeg mij badge :P. Heb vandaag ook geleerd dat ik ook in de top5 sta van besturingssystemen, Windows en Windows 10 8)7 .
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:43:
Wat SSD's betreft vind ik het voordeel van een SSD boven een draaischijf onder Linux veel kleiner dan onder Windows. Ik weet niet of het komt omdat Windows meer IO doet of omdat Linux z'n IO of caching beter op orde heeft, maar gevoelsmatig zijn de verschillen veel kleiner.
True, maar toch mis ik het soms op mijn hoofd PC thuis. Windows is er al over op SSD, linux nog niet en soms merk je het echt goed.
Voor het snel installeren van packages heeft een collega van mijn een wrapper om aptitude geschreven die fsync en een aantal dpkg-triggers uitschakelt. aptitude vliegt dan. Je moet alleen wel weten wat je doet omdat daemons bv niet automatisch herstart worden als het nodig is. Mocht de stroom (of de VM) uitvallen voordat fsync gedraaid heeft dan kun je met een flinke puinhoop blijven zitten.
Als je echter vertrouwen hebt in je omgeving en weet dat je na de updates toch gaat rebooten dan werkt dat heel prettig.
Klinkt zeer interessant. En er zijn zovele manier om je systeem om zeep te helpen. Zelfs een SSD kan al een risico zijn als je al eens een harde reset of poweroff durft te doen :$

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-10 21:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:36:
(niet dat ik dat gauw ga aanschaffen ... zou het liefst nog een x220 willen voor on the road .. enige jammere is de beperkte resolutie.
Veel. Alle SSDs erin zijn van Samsung (2x 1TB zijn 850 Pro geloof ik). Hij heeft ook 2x DP en 1x HDMI als output, maar geen VGA oid. Apparaat kwam iig uit de VS en zou volgens planning vorige week vrijdag komen, maar de douane vond 't nodig 'm nog even te bewaren, dus maandag had-ie 'm pas.
Jep, klasgenoot tijdens m'n HBO kwam ermee. Briljant stukje software. Ook heerlijk dat 't muiskliks accepteert (even afhankelijk of je terminal programma dat toestaat, maar iig xfce4-terminal en konsole doen dat).
Moet je doen, kernel 4.0.2 is er namelijk. ;)
Nee, die hangen rond op de FP en doen daar dingen. Zie Tweakers Moddereter Forum maar. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blokker_1999 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:40:
[...]
Die resolutie is net de reden dat ik mijn X220t wil vervangen. Verder is die goed genoeg met 2 SSDs (1x 2,5" 1TB en 1x mSATA 256GB) en 16GB RAM. Ook de batterij doet het nog goed genoeg.
Hrrmm mjah .. heeft zelfde toetsenbord als m'n W510 .. en qua verdere specs is tie perfect eigenlijk en lichtgewicht .. zeker voor on the road. Maarja als je dan tegenwoordig van die andere kleine flaps ziet met wel een aardige resolutie .. *zucht* (en x230 en x240 schiet je net op dit punt ook niks op)
Hero, als ik kon, je kreeg mij badge :P. Heb vandaag ook geleerd dat ik ook in de top5 sta van besturingssystemen, Windows en Windows 10 8)7 .
King of the badges :p .. beslaat je post minimaal 1 pagina om alles badges kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:41:
[...]
Veel. Alle SSDs erin zijn van Samsung (2x 1TB zijn 850 Pro geloof ik). Hij heeft ook 2x DP en 1x HDMI als output, maar geen VGA oid. Apparaat kwam iig uit de VS en zou volgens planning vorige week vrijdag komen, maar de douane vond 't nodig 'm nog even te bewaren, dus maandag had-ie 'm pas.
Hmm hier 1 DP en 1 VGA .. voor meer heb ik m'n 2e hands dockingstation nodig, wat toch ook nog wel een fijne aanschaf is. Maar 2x 1TB SSD schiet inderdaad al wel op voor het kosten plaatje. Doe het nu nog met 1x 256GB en een spinningdisk voor het overige.
Moet je doen, kernel 4.0.2 is er namelijk. ;)
Meh dat is downgraden van 4.1-rc3 :+
Nee, die hangen rond op de FP en doen daar dingen. Zie Tweakers Moddereter Forum maar. :P
Ah en moddereter NOS is dus geen echte moddereter .. makes sense :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

De X230 en X240 zijn geloof ik wel met Full HD te krijgen (hoewel ik liever direct richting 3k of 4k wil gaan) maar zijn ook al niet meer van de recentste modellen. Daarnaast heeft de 240 ook al weer slechts 1 SODIMM slot en geen 2 waardoor je bij een max. hoeveelheid geheugen uitkomt van 8GB wat voor de VMs van de avondschool echt een onvoldoende is (draai maar eens 2 windows servers met AD en Exchange + wat clients op 8GB). Ik zal dan ook moeten afstappen van de zeer draagbare X reeks en vermoedelijk voor een W550s gaan, recent nog 1 voor een collega besteld gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
X230 niet .. X240 zou kunnen wel inderdaad [1] .. maarja toetsenbord .... en 1 SODIMM schiet inderdaad niet op .. ding moet wel VM's kunnen draaien inderdaad.

Hoop ik voor je dat scherm van de W550 beter is dan van de W540 qua kijkhoeken etc.

Wat dat betreft vindt ik m'n W510 best lekker .. alleen iets underpowered hedentendage en geen AES-ni enzo. Maar wel een heerlijk full hd IPS paneel .. wat ook in het zonnetje nog prima leesbaar is.

[1] http://www.nbwn.de/produc...20al-00c7-20al00c7ge.html

[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 14-05-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bij Samsung SSD's kan het de moeite waard zijn om de nieuwste firmwares te installeren. Er was een tijdje geleden nogal wat ophef over teleurstellend performance die is verbeterd met een nieuwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blokker_1999 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:40:
Heh, met de kennis die ik heb van Windows zou het niet eens zo gek zijn als ik die ook heb, maar die van W10 mag je houden. :P
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:43:
Op m'n eigen laptop (dus niet die van de zaak) merk ik wel een groot verschil, maar nou zit daar ook een 5400 rpm schijfje in en dat merk je wel enorm bij het starten van bijvoorbeeld LibreOffice of het installeren van packages. Ik heb 'm ook nog eens zo'n lange tijd niet aan gehad, dat het misschien beter is om een schone installatie te doen, want 't zit volgens mij nog op pre-wheezy stable release.
[...]

Ik heb al voor je geklaagd :)
Tnx, wij horen gewoon die badge te hebben, ongedacht of we nou koppelen of niet.
Het is ook een beetje onze eigen schuld. Wij koppelen nooit onderwerpen aan topics. Ik heb alle NOS topics van de afgelopen maand al van tags voorzien maar eigenlijk hebben we de 3 jaar stil gestaan.
Tja, voor afgelopen dinsdag had 't ook niet zo veel zin om ze te koppelen IMO. Tuurlijk, het staat leuk bij het topic, maar je ziet er verders niets van in je profiel. Nu opeens wel.
En jeetje, is het alweer 3 jaar sinds Pim. mij heeft ingelijfd? Tijd gaat hard.
gekkie schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:56:

[...]

Meh dat is downgraden van 4.1-rc3 :+
Als je zelf je kernel bakt wel ja. Voor mij was 't een upgrade, zat al even te wachten erop. Ik had opeens linux-kbuild-4.0 beschikbaar in m'n repo en had toen de 4.0 uit Experimental geïnstalleerd. Om de volgende ochtend op m'n werk te zien dat 4.0.2 in Unstable was gezet.
[...]

Ah en moddereter NOS is dus geen echte moddereter .. makes sense :o
Nee, FP mensen eten modder, wij op 't forum laten anderen juist modder eten. }) :P
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:24:
Bij Samsung SSD's kan het de moeite waard zijn om de nieuwste firmwares te installeren. Er was een tijdje geleden nogal wat ophef over teleurstellend performance die is verbeterd met een nieuwe firmware.
Zal het maandag aan 'm doorgeven. Want vandaag op m'n HTPC updates toegepast en dat ging gewoon merkbaar sneller dan op die laptop, terwijl de CPU veel minder krachtig is. En de SSD is een Crucial M4 bij mij.

[ Voor 255% gewijzigd door Hero of Time op 14-05-2015 22:44 . Reden: Bende van m'n collega opgeruimt. :P Quotes hebben nu netjes weer hun link terug. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:25:
Als je zelf je kernel bakt wel ja. Voor mij was 't een upgrade, zat al even te wachten erop. Ik had opeens linux-kbuild-4.0 beschikbaar in m'n repo en had toen de 4.0 uit Experimental geïnstalleerd. Om de volgende ochtend op m'n werk te zien dat 4.0.2 in Unstable was gezet.
Momentito 18 kernels verder .. en nog het probleem niet gepinpoint .. wel een eigen gemaakte null pointer dereference erin gestopt ... maar verder...
Nee, FP mensen eten modder, wij op 't forum laten anderen juist modder eten. }) :P
Als het hemelse modder is .. count me in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:38:
[...]

Momentito 18 kernels verder .. en nog het probleem niet gepinpoint .. wel een eigen gemaakte null pointer dereference erin gestopt ... maar verder...
Goed gedaan. Mare, wat probeer je dan te fixen?
[...]

Als het hemelse modder is .. count me in :9
Je weet wat voor troep er hier op 't forum nog wel eens gepost wordt he? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:41:
Goed gedaan. Mare, wat probeer je dan te fixen?
Xen probleempje .. pci passthrough werkt met 4.1 kernel niet meer bij PV-guests (nog wel bij HVM)

Dus m'n ampache VM produceert betrekkelijk weinig geluid via het pci kaartje.

Maar goed bisection lijkt een ongerelateerde acpi commit te geven .. die als je hem revert wel helpt .. maar logisch is het niet ... wellicht iets met timing.. maarja wat dan.
Maar goed volgende hunch is iets met de event channel communicatie tussen frontend en backend.
Je weet wat voor troep er hier op 't forum nog wel eens gepost wordt he? :+
http://www.receptenbundel...014/03/Hemelse-Modder.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Blokker_1999 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 14:22:
Lap, hebben ze hier onder mijn nickname zo een karma boxje geplaatst. Gaan de mensen straks nog denken dat ik iets van linux ken :p.
meubilair

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Excuses voor het slopen van de layout van je post. |:(
Hero of Time schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:25:
Tnx, wij horen gewoon die badge te hebben, ongedacht of we nou koppelen of niet.
Tja, zo werkt het niet, die badges zijn voor inzet maar die moet dan wel meetbaar zijn. Door te koppelen wordt het meetbaar. Als modjes hebben we toch wel het voordeel dat we in zo'n beetje ieder topic reageren. Verdere discussie kunnen we beter doen in Feedback: Nieuw karmasysteem

Pas op met het upgraden van de firmware van je SSD, ik weet niet zeker of dat non-destructief kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ach, dan doen we een nieuwe installatie. Hij heeft 't waarschijnlijk toch te druk om er wat mee te doen nu. Maar hij heeft ook gekozen voor btrfs, terwijl ik ext4 gebruik. Zou eigenlijk niets uit moeten maken, maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:59

Auredium

Informaticus Chaoticus

Arg....Draai ik sinds kort een VirtualBox voor Windows 7, komt VENOM uit. Toch maar eens kijken wanneer waar en hoe er een patch voor uit komt aangezien het niet valt uit te schakelen.

/Edit; er is inmiddels een patch uit, nu alleen nog kijken of deze er al op staat bij mij.

[ Voor 20% gewijzigd door Auredium op 15-05-2015 08:39 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Auredium schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:38:
Arg....Draai ik sinds kort een VirtualBox voor Windows 7, komt VENOM uit. Toch maar eens kijken wanneer waar en hoe er een patch voor uit komt aangezien het niet valt uit te schakelen.

/Edit; er is inmiddels een patch uit, nu alleen nog kijken of deze er al op staat bij mij.
Maakt virtualbox ook gebruik van Qemu .. dat wist ik niet.
Hero of Time schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:22:
Ach, dan doen we een nieuwe installatie. Hij heeft 't waarschijnlijk toch te druk om er wat mee te doen nu. Maar hij heeft ook gekozen voor btrfs, terwijl ik ext4 gebruik. Zou eigenlijk niets uit moeten maken, maar je weet maar nooit.
Hmm heb ook nog nergens btrfs als rootfs .. misschien toch ook eens ergens proberen in een test vm'etje

[ Voor 33% gewijzigd door gekkie op 15-05-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

gekkie schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:26:
[...]

Maakt virtualbox ook gebruik van Qemu .. dat wist ik niet.

[...]

Hmm heb ook nog nergens btrfs als rootfs .. misschien toch ook eens ergens proberen in een test vm'etje
Ja, het schijnt inderdaad ook gebruik te maken van Qemu. Het wordt genoemt als 1 van de virtualisatieplatforms die vatbaar zijn voor Venom. (Waarom moet ik nu denken aan M.A.S.K. -_- )
Nouja, in ieder geval zijn ze aardig genoeg geweest om eerst het lek te dichten en daarna pas het lek te openbaren. Het had erger gekunt.
Ik run het ook slechts soms en niet altijd. Maar ik kan mij voorstellen dat er systeembeheerders zijn die toch wat harder geraakt worden dan your average run-of-the-mill user.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Auredium schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:30:
[...]

Ja, het schijnt inderdaad ook gebruik te maken van Qemu. Het wordt genoemt als 1 van de virtualisatieplatforms die vatbaar zijn voor Venom. (Waarom moet ik nu denken aan M.A.S.K. -_- )
Nouja, in ieder geval zijn ze aardig genoeg geweest om eerst het lek te dichten en daarna pas het lek te openbaren. Het had erger gekunt.
Ik run het ook slechts soms en niet altijd. Maar ik kan mij voorstellen dat er systeembeheerders zijn die toch wat harder geraakt worden dan your average run-of-the-mill user.
Alle providers van roze wolken, afhankelijk van hoe ze eventueel zelf al aanpassingen hadden gemaakt.
(denk niet dat amazon rackspace etc op een geheel standaard default Xen build draaien :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Auredium schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:30:
[...]

Ja, het schijnt inderdaad ook gebruik te maken van Qemu. Het wordt genoemt als 1 van de virtualisatieplatforms die vatbaar zijn voor Venom.
Nee, VirtualBox maakt geen gebruik van Qemu. In de eerste releases, versie 1.0.x werd er nog code van gebruikt, maar nu is er al lang niets meer van te vinden.
(Waarom moet ik nu denken aan M.A.S.K. -_- )
Nu je het zegt, geweldige serie was dat toen. Kwam op Fox Kids. Ah, de goede oude tijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 22:15

DSK

boeiend...

kraades schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:12:
We gaan nu kijken naar CentOS 7 maar xfs, systemd, geen customize install, ... Wel ff wennen. Heeft iemand het al met de defaults draaien?
Hier goede ervaringen mee.
ondertussen zit het meeste hier op CentOS 7.1
- systemd: even wennen maar valt best mee, soms wat gepruts om oude init-scripts te vertalen naar systemd-services
- xfs: wij gebruiken terug ext4 na een tijd xfs gebruikt te hebben. Reden: geen mogelijkheid om LV's te verkleinen en geen mogelijkheid tot undelete
- custom install: hier gaat alles met kickstart + Ansible dus niet echt last van

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:02:
[...]

Nu je het zegt, geweldige serie was dat toen. Kwam op Fox Kids. Ah, de goede oude tijd :D
Het grappige is dat de serie toen ook al antiek was, hij stamt namelijk uit midden jaren 80. Wel opvallend dat een serie gemaakt om speelgoed te promoten zo goed geslaagd was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik moet vaker scripts gaan schrijven. Gister was ik bezig om een script te bouwen dat een programma herstart als bepaalde condities van toepassing zijn. Het werkte maar niet, kreeg foutmeldingen terug als 'too many arguments' e.d. Pas na zoeken op 't web kwam ik erachter wat ik was vergeten. Ik had eerst het volgende:
code:
1
if "$OK" = "Running" ; then

Maar het moet natuurlijk dit zijn:
code:
1
if [ "$OK" = "Running" ] ; then

Zo stom om fout te doen. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ach, ik heb wel eens tijden zitten zoeken naar de oorzaak van iets dat gefixed werd door niet = maar == te gebruiken :+ (Arduino C trouwens.)

Leuk die simpele domme foutjes :P

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 16-05-2015 21:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar heb ik ook vaak mee zitten stoeien. Kan erg vervelend zijn als je 't niet gelijk snapt waarom iets niet wil werken, terwijl je code verders foutloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 21:36:
Ik moet vaker scripts gaan schrijven. Gister was ik bezig om een script te bouwen dat een programma herstart als bepaalde condities van toepassing zijn. Het werkte maar niet, kreeg foutmeldingen terug als 'too many arguments' e.d. Pas na zoeken op 't web kwam ik erachter wat ik was vergeten. Ik had eerst het volgende:
code:
1
if "$OK" = "Running" ; then

Maar het moet natuurlijk dit zijn:
code:
1
if [ "$OK" = "Running" ] ; then

Zo stom om fout te doen. |:( 8)7
Hmm al die test varianten in shell / bash vind ik nog steeds maar moeilijk te onthouden ..
enkele brackets .. dubbele brackets .. quoten .. letten op je spaties ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:12:
[...]

Hmm al die test varianten in shell / bash vind ik nog steeds maar moeilijk te onthouden ..
enkele brackets .. dubbele brackets .. quoten .. letten op je spaties ..
Het is op zich wel redelijk logisch. Als je gewoon een string wilt vergelijken of simpele getallen, is het met enkele brackets. Bevat je string spaties, dan moet je quotes gebruiken. Dubbele brackets gebruik je voor wiskundige tests, maar doe je over 't algemeen niet vaak.

Wat leuker is, is wanneer je nou -eq, -gt, -lt gebruikt ipv =, > en <.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:40:
[...]
Het is op zich wel redelijk logisch. Als je gewoon een string wilt vergelijken of simpele getallen, is het met enkele brackets. Bevat je string spaties, dan moet je quotes gebruiken. Dubbele brackets gebruik je voor wiskundige tests, maar doe je over 't algemeen niet vaak.

Wat leuker is, is wanneer je nou -eq, -gt, -lt gebruikt ipv =, > en <.
Dat maakt het nog fijner idd .. met perl ook wel last van .. php is weer een ander verhaal met soms raad maar raak voor een knaak. Achja meestal kom je er met een beetje prutsen en testen al snel genoeg uit
welke variant je nodig hebt. Maar goed daar win je het niet mee bij een certificatie danwel een google snollecitatie :+ (net als de opmerking .. i would read the manpage :p )

Maar goed zo ook nog maar eens een simpel watchdogje maken voor een process in bash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmpfrrr meende toch echt dat die pulseaudio meuk in een VMwaretje deze week nog gewoon werkte .. why oh why nu ineens niet meer .. grmbl

Snelste oplossing ... apt-get purge pulseaudio-meuk and give me back alsa

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 17-05-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als taal vind ik bash maar lelijk. Het hangt aan elkaar van de onregelmatigheden, gekke conventies en vreemde hacks. Als het mis gaat is vaak ook totaal niet duidelijk waarom. Bij zo'n test kan al zo veel mis gaan dat het eigenlijk niet meer leuk is. Verkeerde operatoren voor het type data, missende quotjes, lege variabelen, missende spatie voor het haakje. Eindeloos veel gedoe. Het is dat het de meest natuurlijke manier is om al die cli-tools aan elkaar te knopen en dat ik er al veel ervaring mee heb maar eigenlijk is het maar een slechte taal die ik liever zou vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:31:
Als taal vind ik bash maar lelijk. Het hangt aan elkaar van de onregelmatigheden, gekke conventies en vreemde hacks. Als het mis gaat is vaak ook totaal niet duidelijk waarom. Bij zo'n test kan al zo veel mis gaan dat het eigenlijk niet meer leuk is. Verkeerde operatoren voor het type data, missende quotjes, lege variabelen, missende spatie voor het haakje. Eindeloos veel gedoe. Het is dat het de meest natuurlijke manier is om al die cli-tools aan elkaar te knopen en dat ik er al veel ervaring mee heb maar eigenlijk is het maar een slechte taal die ik liever zou vermijden.
Mjah bij enige complexiteit ga ik dan toch ook wel liever over op perl of python voor scriptjes .. dan maakt dat beetje opstart tijd van de interpreter ook niet zoveel meer uit.
Het is dan wel vaak een stuk meer verbose .. zeker als je met een hoop systeemcommando's en pipe's zit .. maarja beter iets meer typen dan steeds je hoofd breken.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 17-05-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Opstarttijd is voor mij eigenlijk nooit van belang. Ontwikkeltijd wel, ik schrijf dagelijks scriptjes voor éénmalig gebruik. Beetje knippen in logfiles ofzo. Dan is wat grep/cut/sed/awk dat met wat bash aan elkaar is geplakt vaak toch makkelijker en sneller gemaakt dan perl of python. Soms lopen die kleine scriptjes toch wat uit de hand en worden ze steeds langer. Ik zou dan soms iets eerder moeten besluiten om het maar opnieuw te doen in een perl of python in plaats van maar door te blijven gaan met bash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Opzich wel herkenbaar inderdaad ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je met ksh, zsh e.d. hetzelfde 'lelijke' probleem, of zijn die wel prettiger om mee te scripten? Ik zit eigenlijk een paar jaar te denken om naar zsh als default shell te gaan omdat het nogal uitgebreid is in mogelijkheden, maar omdat alles en iedereen bash gebruikt, voornamelijk omdat 't de default is, twijfel ik. Ik ben bang dat ik te veel tijd kwijt ben om dat wat ik heb op een andere manier aan de praat te krijgen.

Ik vraag mij ook af wat 't met je GUI doet, als je iets uitvoert dat op bash is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Als je ziet dat er in projecten toch vaak commits zijn om "bashims" te verhelpen ... zou ik denk ik je system shell maar op bash laten staan. Ben ook in Debian wel eens tegen iets aangelopen omdat de default shell dash was geworden .. wat dan toch weer ergens stuite op een bashism.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik doelde meer voor mijn eigen gebruiker, niet het hele systeem. Dus wat er in /etc/passwd staat bij mijn gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuck man,wtf is er aan de hand met *buntu 15.04 AMD64 en laad problemen?

Al 15 dagen lang(sinds 2 mei) maak ik gebruik van Vivid Vervet LiveDVD,2 goeie/de schone installatie gedaan en na herstart krijg ik alleen maar een zwart scherm te zien met blinkende cursor....in plaats van GRUB 2.0 bootmenu!!

Gekker nog: Het is tot 2x toe aangegeven dat alles juist is geïnstalleerd(sda2 is/boot partitie),maar alle herinstallatie pogingen blijven steken op 33%. :X

En dit is ook nog eens in legacy/normale mode van mobo voor Blu-Ray brander,kan dus niet aan de Secure Boot optie/UEFI mode liggen.

Meerdere mensen hebben er last van,dus ik ben niet de enige. 8)7

15 dagen lang niet PCMR gamen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

CAPSLOCK2000 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:47:
Ik zou dan soms iets eerder moeten besluiten om het maar opnieuw te doen in een perl of python in plaats van maar door te blijven gaan met bash.
Ehm...
% head -1 datamanager/deploy
#! /bin/bash
% wc -l datamanager/deploy
370 datamanager/deploy

Ja :P
Hero of Time schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:34:
Heb je met ksh, zsh e.d. hetzelfde 'lelijke' probleem, of zijn die wel prettiger om mee te scripten?
Ik heb geen ervaring met ksh, maar wel heel veel met zsh. En basically heb je daarmee hetzelfde probleem. Er zijn wel zaken die het script-leven in zsh prettiger maken (zoals arrays), daarom schrijf ik soms zsh-scripts ipv bourne shell scripts, maar het blijft een shell, geen fatsoenlijke programmeertaal.
Ik zit eigenlijk een paar jaar te denken om naar zsh als default shell te gaan omdat het nogal uitgebreid is in mogelijkheden
Ik kan het alleen maar aanraden. Ik ken niemand die nog bash wil gebruiken na zsh geprobeerd te hebben.

Een aantal dingen die ik bijvoorbeeld heerlijk vind aan zsh:

Menu-tabcompletion. Heb je log-2014-12-20.txt, log-2015-01-20.txt, log-2015-02-05.txt, en log-2015-02-20.txt, en doe je log-<tab>, dan krijg je een menutje waarin je met de pijltjestoetsen de gewenste file kunt selecteren:
[log-2014-12-20.txt]   log-2015-01-20.txt
 log-2015-02-05.txt    log-2015-02-20.txt

Heerlijk voor filenames die irritant zijn met normale tabcompletion.

Of in-word tabcompletion. Heb je foo.txt en foo-extra.txt, dan complete extra<tab> naar foo-extra.txt. Handig als veel files met hetzelfde beginnen maar je weet welke je moet hebben. In bovenstaand voorbeeld zou 2-2<tab> completen naar de meest recente logfile.

Of tabcompletion met typocorrectie. Ik vond zelf de echte typo-correctie irritant, dus die heb ik uitstaan, maar de hoofdlettercorrectie heb ik wel aan staan. Doe je foo<tab> maar heb je alleen een Foo.txt, dan complete hij die. Met echte typocorrectie zou hij fo.txt ook completen.

zsh's globbing is ook zo briljant. Voorbeeldjes:
% tree
.
|-- 1
|   |-- 2
|   |   `-- foo
|   `-- foo
|-- a -> b
|-- bar
|-- baz -> bar
`-- foo

% echo **/foo  # Recursieve globbing
1/2/foo 1/foo foo

% echo *       # Alles
1 a bar baz foo

% echo *~foo   # Alles behalve foo
1 a bar baz

% echo *(.)    # Alleen normale files
bar

% echo *(/)    # Alleen directories
1 foo

% echo *(@)    # Alleen symlinks
a baz

% echo *(-@)   # Alleen broken symlinks
a
maar omdat alles en iedereen bash gebruikt, voornamelijk omdat 't de default is, twijfel ik.
Da's dezelfde reden dat veel mensen Windows blijven gebruiken :P
Ik ben bang dat ik te veel tijd kwijt ben om dat wat ik heb op een andere manier aan de praat te krijgen. Ik vraag mij ook af wat 't met je GUI doet, als je iets uitvoert dat op bash is gebaseerd.
Hoe bedoel je? sh scripts en bash scripts blijven gewoon dat en die blijven gewoon werken natuurlijk.
gekkie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:37:
Als je ziet dat er in projecten toch vaak commits zijn om "bashims" te verhelpen ... zou ik denk ik je system shell maar op bash laten staan. Ben ook in Debian wel eens tegen iets aangelopen omdat de default shell dash was geworden .. wat dan toch weer ergens stuite op een bashism.
Er is niet zoiets als een "system shell", wat je bedoelt is bash als sh-implementatie gebruiken om buggy scripts een plezier te doen ;)

Overigens draaien alle systemen die ik beheer met dash als /bin/sh, en dat leidt toch maar zelden tot problemen. Overigens is dat ook de default op zowel Debian als Ubuntu, dus me dunkt dat je dat toch veilig zou moeten kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
deadinspace schreef op maandag 18 mei 2015 @ 02:05:
Ik heb geen ervaring met ksh, maar wel heel veel met zsh. En basically heb je daarmee hetzelfde probleem. Er zijn wel zaken die het script-leven in zsh prettiger maken (zoals arrays), daarom schrijf ik soms zsh-scripts ipv bourne shell scripts, maar het blijft een shell, geen fatsoenlijke programmeertaal.
Hmmm de mogelijkheid tot gebruik van arrays is wel verleidelijk ja .. een van de grootste gemissen.
Overigens draaien alle systemen die ik beheer met dash als /bin/sh, en dat leidt toch maar zelden tot problemen. Overigens is dat ook de default op zowel Debian als Ubuntu, dus me dunkt dat je dat toch veilig zou moeten kunnen gebruiken.
Juist .. zelden .. maar ben het dus wel eens tegen gekomen. En aan de mate van effort om ze overal weer uit te halen te zien is het kennelijk toch gemakkelijk om ergens bashims in te verwerken.
Maar over het algemeen werkt het inderdaad ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deadinspace schreef op maandag 18 mei 2015 @ 02:05:

[...]

Logisch en begrijpelijk. Daar verandert dus zo goed als niets.
[...]

Ik kan het alleen maar aanraden. Ik ken niemand die nog bash wil gebruiken na zsh geprobeerd te hebben.

Een aantal dingen die ik bijvoorbeeld heerlijk vind aan zsh:

Menu-tabcompletion. Heb je log-2014-12-20.txt, log-2015-01-20.txt, log-2015-02-05.txt, en log-2015-02-20.txt, en doe je log-<tab>, dan krijg je een menutje waarin je met de pijltjestoetsen de gewenste file kunt selecteren:
[log-2014-12-20.txt]   log-2015-01-20.txt
 log-2015-02-05.txt    log-2015-02-20.txt

Heerlijk voor filenames die irritant zijn met normale tabcompletion.

Of in-word tabcompletion. Heb je foo.txt en foo-extra.txt, dan complete extra<tab> naar foo-extra.txt. Handig als veel files met hetzelfde beginnen maar je weet welke je moet hebben. In bovenstaand voorbeeld zou 2-2<tab> completen naar de meest recente logfile.
Dat is wel erg handig en prettig idd. Nog even en ik ga mij storen aan systemen die Bash standaard gebruiken :P.
Of tabcompletion met typocorrectie. Ik vond zelf de echte typo-correctie irritant, dus die heb ik uitstaan, maar de hoofdlettercorrectie heb ik wel aan staan. Doe je foo<tab> maar heb je alleen een Foo.txt, dan complete hij die. Met echte typocorrectie zou hij fo.txt ook completen.
Dat heeft Bash ook al als in dit in /etc/inputrc zet:
code:
1
set completion-ignore-case on
zsh's globbing is ook zo briljant. Voorbeeldjes:
Dat ga ik niet zo snel gebruiken. In Bash doe ik dat al niet.
[...]

Da's dezelfde reden dat veel mensen Windows blijven gebruiken :P
Heh, goed punt.
[...]

Hoe bedoel je? sh scripts en bash scripts blijven gewoon dat en die blijven gewoon werken natuurlijk.
Ik bedoel het gedrag in je GUI van programma's die je start of eventuele sneltoetsen met commando's die je uitvoert. Maar daar zal vast ook niets aan veranderen, je voert tenslotte een command/programma uit met bijbehorende parameters of opties. Dat zou overal hetzelfde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zijn er ook mensen die exotische shells gebruiken (scsh, fish, es, wat anders)? Ik gebruik doorgaans zsh, maar zo enorm veel speciaals doe ik ook weer niet in de shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 15:27
Hier op het werk is het bash dat de klok slaat en soms tcsh. Thuis wil ik nog wel eens zsh en busybox gebruiken maar verder heb ik fish en scsh wel eens geprobeert maar later weer terug gegaan.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

gekkie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 08:55:
Juist .. zelden .. maar ben het dus wel eens tegen gekomen. En aan de mate van effort om ze overal weer uit te halen te zien is het kennelijk toch gemakkelijk om ergens bashims in te verwerken.
Maar over het algemeen werkt het inderdaad ook prima.
Oh ja, ik ook wel eens. Maar ik vind het ook wel goed; scripts die het niet doen op dash zijn broken en moeten gefixt worden ;)

Overigens kan #!/bin/sh vervangen door #!/bin/bash ook een valide fix zijn natuurlijk.
Hero of Time schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:06:
Dat heeft Bash ook al als in dit in /etc/inputrc zet:
code:
1
set completion-ignore-case on
Ahja, beetje bij beetje kopieert bash zsh's features :D
Dat ga ik niet zo snel gebruiken. In Bash doe ik dat al niet.
Ik gebruik het echt heel erg vaak. Bijvoorbeeld, recursief alle symlinks vinden:
ls **/*(-@)

Of recursief zoeken in alle files met 'admin' in de naam behalve .orig files:
grep foo **/*admin*~*.orig

Om hetzelfde te bereiken in bash moet je al zoiets doen als:
grep foo $(find -name \*admin\* | egrep -v '.orig$')

En oh wee als je dan een spatie in een filename hebt ergens 8)7

Ik zou niet meer zonder kunnen iig :D
Ik bedoel het gedrag in je GUI van programma's die je start of eventuele sneltoetsen met commando's die je uitvoert. Maar daar zal vast ook niets aan veranderen, je voert tenslotte een command/programma uit met bijbehorende parameters of opties. Dat zou overal hetzelfde moeten zijn.
Als je een shell-script uitvoert (al dan niet vanuit de GUI), dan start de kernel de interpreter die in de shebang staat, en voert het script aan die interpreter. Dus als er #!/bin/sh boven staat, dan wordt het script uitgevoerd door /bin/sh, wat je shell ook is :)

Of je dat vanaf de CLI doet of vanuit een GUI maakt voorzover ik weet niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:47
Ik geloof dat je me zojuist hebt geconverteerd naar zsh ;)

Is er trouwens een manier op files direct te openen met geassocieerd programma? Als ik ~/doc/my_textfile.md probeer te 'runnen', dat ie hem gewoon opent in Kate oid? Scheelt weer typen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Brent schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:50:
Ik geloof dat je me zojuist hebt geconverteerd naar zsh ;)
Yay, nieuwe converts :D

Je kan trouwens wel een aardige tijd zoet zijn met het spelen met zsh's configuratie-opties :P
En volgensmij is de default config vrij spartaans. Googlen naar voorbeelden helpt :)

Er is ook http://ohmyz.sh/ wat een soort van configuratie-management ding is voor zsh, om configs te delen met andere mensen en bij elkaar te sprokkelen ofzo. Ik weet het niet precies, ik heb het zelf nooit gebruikt, maar voor nieuwkomers is het misschien een mooi startpunt.
Is er trouwens een manier op files direct te openen met geassocieerd programma? Als ik ~/doc/my_textfile.md probeer te 'runnen', dat ie hem gewoon opent in Kate oid? Scheelt weer typen ;)
Zo te zien wel:
Suffix aliases execute a command based on a file’s extension. Suffix aliases are used with the alias -s command. Here’s my favorite feature of aliases in zsh. By adding this line:
alias -s html=vim

when you enter a file name with the .html extension, something like:
$ index.html

zsh will automatically invoke vim to open up that file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

allemaal aan de zsh :x
wel aardig, icm terminator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb tijdens ZSH gedraaid maar vond het uiteindelijk toch niet genoeg voordelen bieden. Ook heb ik een hele tijd fish gebruikt. Ik weet eerlijk gezegd niet meer waarom maar ik vond het een hele prettige shell. Command completion was in ieder geval erg fijn en fish kon al argumenten expanden voor bash dat kon.

Omdat ik in praktijk heel veel op andere systemen werk ben ik uiteindelijk toch maar terug gegaan naar bash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
*sniff* *snotter* .. ben ver .. verlie.. O+ verliefd O+ ...
toch maar een tweedehands x220 gekocht .. wat een lief laptopje ..
komende dagen eens wat uitproberen en kijken hoe we uiteindelijk een definitieve install van wat voor linux erop gaan zetten (waarschijnlijk wel weer 'gewoon' debian .. alleen nog wat expirimenteren met DE's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-10 11:18
Net een update gedaan naar openSUSE Tumbleweed met KDE Plasma 5.3, Wat ziet dat er mooi uit! Haarscherp en heel soepeltjes allemaal op een Thinkpad W510 met een FHD scherm.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

gekkie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:58:
*sniff* *snotter* .. ben ver .. verlie.. O+ verliefd O+ ...
toch maar een tweedehands x220 gekocht .. wat een lief laptopje ..
komende dagen eens wat uitproberen en kijken hoe we uiteindelijk een definitieve install van wat voor linux erop gaan zetten (waarschijnlijk wel weer 'gewoon' debian .. alleen nog wat expirimenteren met DE's.
Debian werkt er bij mij al jaar en dag vrij goed op. Alleen het scrollen met de middenste muisknop wil niet altijd werken bij mij (en te lui om er achter te zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blokker_1999 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:34:
[...]
Debian werkt er bij mij al jaar en dag vrij goed op. Alleen het scrollen met de middenste muisknop wil niet altijd werken bij mij (en te lui om er achter te zoeken)
Moet ook de thinkpad tpl packages eens kijken wat er geinstalleerd moet zijn.

Middelste doet bij mij ook niet zoveel nog nee ....
oja en touchpad uitzetten .. ook nog een dingetje :)

Bios update is in iedergeval goed gegaan .. alleen nog eens uitzoeken wat voor SSD erin mag ..
van crucial zijn er waar bepaalde dingen weer uitgeschakeld zijn ... samsungs met problemen ..
toch maar even goed zoeken voor de aanschaf

En even kijken of een 8gb module idd wil werken in het ding .. mag er ook meer geheugen in geschroeft worden.

[ Voor 27% gewijzigd door gekkie op 19-05-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

In de mijne steekt een samsung 840 pro van 1TB + een 256GB msata van Plextor. En er steekt 2x 8GB in. Bij de x220 worden die aanvaard, bij de x200 ligt de limiet in het BIOS op 8 ipv 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blokker_1999 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:56:
In de mijne steekt een samsung 840 pro van 1TB + een 256GB msata van Plextor. En er steekt 2x 8GB in. Bij de x220 worden die aanvaard, bij de x200 ligt de limiet in het BIOS op 8 ipv 16GB.
De plek van de msata waar anders de wwan mag komen als ik het zo snel in de hardware maintenance guide zag (heb hem nog niet volledig doorgenomen) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

yep, heb de wwan er bij mij inderdaad moeten uithalen (gebruikte die toch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm denk dat ik die optie nog maar open hou ... blijft toch een verademing zo'n maintenance guide
wel allemaal korte schroefjes in vergelijking met een W510 slagschip.
Goed eerst de wlan maar eens vervangen door een intel met bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik moet mijn eigen laptop (niet die van de zaak) eigenlijk opnieuw installeren omdat die zo ontzettend achter loopt met updates (is nog pre-Wheezy volgens mij). Maar de harde schijf is een traag rot ding van 5400 rpm. Heb nog een 7200 rpm in m'n PC hangen die als externe schijf gebruikt kan worden (via USB en eSATA) maar eerder in is vast geroest. Kan ze omwisselen, heeft-ie iig nog wat meer pit. Een SSD erin is niet rendabel, het is een Toshiba Tecra M10 van de tijd dat Vista net uit was. Investering zal dan eerder een nieuwe wezen.

Hmm, misschien eens een maandje vrij nemen ofzo om allerlei dingen te gaan doen die ik nog wil/moet doen. Zou o.a. ook nog m'n muziek verzameling moeten taggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm muziek verzameling taggen .. das een fijne .. staat hier ook nog op de rit .. een aardig eind gekomen .. meeste albums zijn wel getagged ... heb nu nog een bos aan losse nummers ...
Hmm moet misschien ook nog maar wat nadenken over het vervoer .. denk dat de samsonite voor een 15" met boeken extensie wat overdreven riant is.

Moet zeggen dat Debian Jessie netinstall met xfce er wel weer in een poep en een scheet op stond :)

Shoot .. vergeten dat je wwan/wlan gehackte bios dinges moet flashen voor je eraan gaat sleutelen ...
*zucht* .. ding weer uit elkaar .. ah flashen met windows tool ... jolly .. windows installeren ... shoot geen dvd drive ... jolly windows op een usb stick zien te krijgen .. hmmppfrr .. zuigende FCC gedoe.

[ Voor 39% gewijzigd door gekkie op 19-05-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

2 stickies nemen. 1 voor installatiemedium, ander als installatiedoel. Ben je je Linux installatie tenminste niet kwijt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
mwah die installatie was toch maar ter test .. en staat er opzich zo op .. maar goed .. nu windows 8 ...
alle overige legale iso's werken afgekeurd door de microsoft zet windows op een usb stick tool.

kan niet bepaald zeggen dat het op schiet met een niet afgerichte windows 8 .. liever nog een kale xfce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:02
Rufus zet mijn Windows iso's prima op usb

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon via dd de ISO erop smijten. Heb ik ook gedaan met de Debian Testing installer voor de laptop van m'n collega. Het kan soms zo simpel zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

janwillemCA schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:18:
Net een update gedaan naar openSUSE
vond/vind (open)suse altijd prachtig, vooral yast is voor de desktop user een prachtige verzameling tooltjes.
gene wat mijn steeds weer terug doet gaan naar debian is die driver (gpu) hell :X

is dat henden dag wel beter werkbaar of gaat dat bij iedere update weer opnieuw stuk? en worden de nvidia configs weer vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
Eigenlijk geen slechte ervaring mee.
Ik download de drivers van de Nvidia website zelf, kill X, installeer de driver, reboot en klaar.

Dit werkt voor mij prima i.c.m een W510 (Quadro FX880M) en mijn Desktop pc (GTX970).

Ik heb wel andere distro's gebruikt en geprobeerd, maar elke keer weer val ik terug op openSUSE met KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

* himlims_ krijg suse 13.xx niet eens geïnstalleerd :X
netinstall herkent geen kernel > kan installatie niet booten (officiele sources + usb tool)
dvdinstall geeft base-package missmatch op signature (officiele sources) kan installatie niet uitvoeren
nog 1 poging (va http://download.opensuse.org/factory/iso/) dan geloof ik het wel weer met de kameleon

ziet in de bootlog/dmesg ook een wir-war aan naamstellingen; 13.1 / 13.2 en 13.3 in de boot info :? zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat best verwarrend

//edit: installing *O* :)F live versie / plasma 5 ziet er smakelijk uit :9~

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 20-05-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LiveUSB gebruiken wilt niet altijd lukken bij mij,maar het is wel verrekt handig.Binnenkort maar eens proberen met USB3.0 stickie!
----------------
-Inmiddels 5 schone installaties(!!) van Kubuntu 15.04 gedaan,het wilt maar niet opstarten(heb de /boot directory van sda2 naar sda1/ROOT partitie gezet bij de 4e en 5e installatie)

-Heb 2x via de LiveDVD de optie boot from first hard disk gekozen met als resultaat: een boot fail bericht.Zo te zien is GRUB2.0 helemaal onzichtbaar geworden!! :X

-Wil even weten wtf er aan de hand, dus LiveDVD gebruiken>Dolphin opstarten>mounten van sda1/ROOT partitie>/boot /directory>grub map> en het openen van grub.cfg(dik gedrukt is harde schijf van 3 TB,dus 4 sda partities)
# DO NOT EDIT THIS FILE
#
# It is automatically generated by grub-mkconfig using templates
# from /etc/grub.d and settings from /etc/default/grub
#

### BEGIN /etc/grub.d/00_header ###
if [ -s $prefix/grubenv ]; then
set have_grubenv=true
load_env
fi
if [ "${next_entry}" ] ; then
set default="${next_entry}"
set next_entry=
save_env next_entry
set boot_once=true
else
set default="0"
fi

if [ x"${feature_menuentry_id}" = xy ]; then
menuentry_id_option="--id"
else
menuentry_id_option=""
fi

export menuentry_id_option

if [ "${prev_saved_entry}" ]; then
set saved_entry="${prev_saved_entry}"
save_env saved_entry
set prev_saved_entry=
save_env prev_saved_entry
set boot_once=true
fi

function savedefault {
if [ -z "${boot_once}" ]; then
saved_entry="${chosen}"
save_env saved_entry
fi
}
function recordfail {
set recordfail=1
if [ -n "${have_grubenv}" ]; then if [ -z "${boot_once}" ]; then save_env recordfail; fi; fi
}
function load_video {
if [ x$feature_all_video_module = xy ]; then
insmod all_video
else
insmod efi_gop
insmod efi_uga
insmod ieee1275_fb
insmod vbe
insmod vga
insmod video_bochs
insmod video_cirrus
fi
}

if [ x$feature_default_font_path = xy ] ; then
font=unicode
else
insmod part_gpt
insmod ext2
set root='hd0,gpt1'
if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,gpt1 --hint-efi=hd0,gpt1 --hint-baremetal=ahci0,gpt1 bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b
else
search --no-floppy --fs-uuid --set=root bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b
fi
font="/usr/share/grub/unicode.pf2"
fi

if loadfont $font ; then
set gfxmode=auto
load_video
insmod gfxterm
set locale_dir=$prefix/locale
set lang=en_US
insmod gettext
fi
terminal_output gfxterm
if [ "${recordfail}" = 1 ] ; then
set timeout=-1
else
if [ x$feature_timeout_style = xy ] ; then
set timeout_style=menu
set timeout=10
# Fallback normal timeout code in case the timeout_style feature is
# unavailable.
else
set timeout=10
fi
fi
### END /etc/grub.d/00_header ###

### BEGIN /etc/grub.d/05_debian_theme ###
set menu_color_normal=white/black
set menu_color_highlight=black/light-gray
#set_background_image "images/tile.png";

set menu_color_normal=white/black
set menu_color_highlight=black/light-gray
if background_color 0,0,0; then
clear
fi
### END /etc/grub.d/05_debian_theme ###

### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
function gfxmode {
set gfxpayload="${1}"
if [ "${1}" = "keep" ]; then
set vt_handoff=vt.handoff=7
else
set vt_handoff=
fi
}
if [ "${recordfail}" != 1 ]; then
if [ -e ${prefix}/gfxblacklist.txt ]; then
if hwmatch ${prefix}/gfxblacklist.txt 3; then
if [ ${match} = 0 ]; then
set linux_gfx_mode=keep
else
set linux_gfx_mode=text
fi
else
set linux_gfx_mode=text
fi
else
set linux_gfx_mode=keep
fi
else
set linux_gfx_mode=text
fi
export linux_gfx_mode
menuentry 'Ubuntu' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-simple-bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b' {
recordfail
load_video
gfxmode $linux_gfx_mode
insmod gzio
if [ x$grub_platform = xxen ]; then insmod xzio; insmod lzopio; fi
insmod part_gpt
insmod ext2
set root='hd0,gpt1'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,gpt1 --hint-efi=hd0,gpt1 --hint-baremetal=ahci0,gpt1 bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b
else
fi
linux /boot/vmlinuz-3.19.0-15-generic root=UUID=bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b ro quiet splash $vt_handoff
initrd /boot/initrd.img-3.19.0-15-generic
}
submenu 'Advanced options for Ubuntu' $menuentry_id_option 'gnulinux-advanced-bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b' {
menuentry 'Ubuntu, with Linux 3.19.0-15-generic' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-3.19.0-15-generic-advanced-bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b' {
recordfail
load_video
gfxmode $linux_gfx_mode
insmod gzio
insmod part_gpt
insmod ext2
set root='hd0,gpt1'
else
fi
echo 'Loading Linux 3.19.0-15-generic ...'
linux /boot/vmlinuz-3.19.0-15-generic root=UUID=bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b ro quiet splash $vt_handoff
echo 'Loading initial ramdisk ...'
}
menuentry 'Ubuntu, with Linux 3.19.0-15-generic (recovery mode)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-3.19.0-15-generic-recovery-bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b' {
recordfail
load_video
insmod gzio
insmod part_gpt
insmod ext2
set root='hd0,gpt1'
else
fi
echo 'Loading Linux 3.19.0-15-generic ...'
linux /boot/vmlinuz-3.19.0-15-generic root=UUID=bddd0e3d-0797-4f84-a11a-3ec947db789b ro recovery nomodeset
echo 'Loading initial ramdisk ...'
}
}

### END /etc/grub.d/10_linux ###

### BEGIN /etc/grub.d/20_linux_xen ###

### END /etc/grub.d/20_linux_xen ###

### BEGIN /etc/grub.d/20_memtest86+ ###
menuentry 'Memory test (memtest86+)' {
insmod part_gpt
insmod ext2
set root='hd0,gpt1'
else
fi
knetbsd /boot/memtest86+.elf
}
menuentry 'Memory test (memtest86+, serial console 115200)' {
insmod part_gpt
insmod ext2
set root='hd0,gpt1'
else
fi
linux16 /boot/memtest86+.bin console=ttyS0,115200n8
}
### END /etc/grub.d/20_memtest86+ ###

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
menuentry 'Ubuntu 14.04.2 LTS (14.04) (on /dev/sdc1)' --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-simple-0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='hd2,msdos1'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd2,msdos1 --hint-efi=hd2,msdos1 --hint-baremetal=ahci2,msdos1 0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d
else
search --no-floppy --fs-uuid --set=root 0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d
fi
linux /boot/vmlinuz-3.13.0-46-generic root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro quiet splash $vt_handoff
initrd /boot/initrd.img-3.13.0-46-generic
}
submenu 'Advanced options for Ubuntu 14.04.2 LTS (14.04) (on /dev/sdc1)' $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-advanced-0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
menuentry 'Ubuntu (on /dev/sdc1)' --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-/boot/vmlinuz-3.13.0-46-generic--0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='hd2,msdos1'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd2,msdos1 --hint-efi=hd2,msdos1 --hint-baremetal=ahci2,msdos1 0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d
else
fi
linux /boot/vmlinuz-3.13.0-46-generic root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro quiet splash $vt_handoff
}
menuentry 'Ubuntu, with Linux 3.13.0-46-generic (on /dev/sdc1)' --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-/boot/vmlinuz-3.13.0-46-generic--0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='hd2,msdos1'
else
fi
}
menuentry 'Ubuntu, with Linux 3.13.0-46-generic (recovery mode) (on /dev/sdc1)' --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-/boot/vmlinuz-3.13.0-46-generic-root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro recovery nomodeset-0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='hd2,msdos1'
else
fi
linux /boot/vmlinuz-3.13.0-46-generic root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro recovery nomodeset
}
menuentry 'Ubuntu, with Linux 3.13.0-45-generic (on /dev/sdc1)' --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-/boot/vmlinuz-3.13.0-45-generic--0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='hd2,msdos1'
else
fi
linux /boot/vmlinuz-3.13.0-45-generic root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro quiet splash $vt_handoff
initrd /boot/initrd.img-3.13.0-45-generic
}
menuentry 'Ubuntu, with Linux 3.13.0-45-generic (recovery mode) (on /dev/sdc1)' --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-/boot/vmlinuz-3.13.0-45-generic-root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro recovery nomodeset-0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='hd2,msdos1'
else
fi
linux /boot/vmlinuz-3.13.0-45-generic root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro recovery nomodeset
initrd /boot/initrd.img-3.13.0-45-generic
}
menuentry 'Ubuntu, with Linux 3.13.0-24-generic (on /dev/sdc1)' --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-/boot/vmlinuz-3.13.0-24-generic--0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='hd2,msdos1'
else
fi
linux /boot/vmlinuz-3.13.0-24-generic root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro quiet splash $vt_handoff
initrd /boot/initrd.img-3.13.0-24-generic
}
menuentry 'Ubuntu, with Linux 3.13.0-24-generic (recovery mode) (on /dev/sdc1)' --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'osprober-gnulinux-/boot/vmlinuz-3.13.0-24-generic-root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro recovery nomodeset-0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d' {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='hd2,msdos1'
else
fi
linux /boot/vmlinuz-3.13.0-24-generic root=UUID=0f181d94-0213-44de-af1a-87e4abade73d ro recovery nomodeset
initrd /boot/initrd.img-3.13.0-24-generic
}
}

set timeout_style=menu
if [ "${timeout}" = 0 ]; then
set timeout=10
fi
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###

### BEGIN /etc/grub.d/30_uefi-firmware ###
### END /etc/grub.d/30_uefi-firmware ###

### BEGIN /etc/grub.d/40_custom ###
# This file provides an easy way to add custom menu entries. Simply type the
# menu entries you want to add after this comment. Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.
### END /etc/grub.d/40_custom ###

### BEGIN /etc/grub.d/41_custom ###
if [ -f ${config_directory}/custom.cfg ]; then
source ${config_directory}/custom.cfg
elif [ -z "${config_directory}" -a -f $prefix/custom.cfg ]; then
source $prefix/custom.cfg;
fi
### END /etc/grub.d/41_custom ###
Heb ik soms iets fout gedaan tijdens installatie?of is het een bug feature?Bezorgd me inmiddels 18 dagen koppijn. :@ ;(
himlims_ schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:49:
* himlims_ krijg suse 13.xx niet eens geïnstalleerd :X
netinstall herkent geen kernel > kan installatie niet booten (officiele sources + usb tool)
dvdinstall geeft base-package missmatch op signature (officiele sources) kan installatie niet uitvoeren
nog 1 poging (va http://download.opensuse.org/factory/iso/) dan geloof ik het wel weer met de kameleon

ziet in de bootlog/dmesg ook een wir-war aan naamstellingen; 13.1 / 13.2 en 13.3 in de boot info :? zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat best verwarrend

//edit: installing *O* :)Flive versie / plasma 5 ziet er smakelijk uit :9~
OpenSuse is nog wel OK? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:18:
LiveUSB gebruiken wilt niet altijd lukken bij mij,maar het is wel verrekt handig.Binnenkort maar eens proberen met USB3.0 stickie!
----------------
-Inmiddels 5 schone installaties(!!) van Kubuntu 15.04 gedaan,het wilt maar niet opstarten(heb de /boot directory van sda2 naar sda1/ROOT partitie gezet bij de 4e en 5e installatie)
idk; uefi-shit(?) misschien?
werkt het via legacy wel?
wat laat de tail van dmesg zien?

is je grub fcked up? http://www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/ heeft mij al vaker op weg geholpen

semi-offtopic: delen code/logs
code:
1
[code=cmd]blablabla[/code]

suse draait, maar krijgt er toch een boel rotzooi en meuk bij :X zal wel verkeerde installtie keuze hebben gepakt. Beetje inconsequent met berichtgeving en vensters; ene wordt op main monitor geopend, dialog vervolgs op ander scherm. Alt+tab wordt soms links, soms rechter scherm getoont. Default font instellingen (fsaa) zijn slecht en moeten default aangepast worden door gebruiker (waarom niet standaard zetten?). Yast is nog steeds venstertjes hell als 4jr geleden O-) steeds tools in nieuw venster/dialog openen, installatie software met 'one click' is stiekem toch 5x klikken 8)7 verder wel positief in gebruik, aankomende week even proef draaien

owjah, nu weet ik weer waarom ik debian/ubuntu draai; https://www.spotify.com/nl/download/previews/ (ik weet alien convert etc.) of https://github.com/aspiers/opensuse-spotify-installer maar package installatie vond ik altijd vrij verwarrend en (onnodig) complex met suse. brings back bad memories

[ Voor 43% gewijzigd door himlims_ op 20-05-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
Al die bovengenoemde issue's die jij ervaart, heb ik helemaal niet..
Ook spotify doet het zonder problemen bij mij.

Download gewoon eens de full dvd van 13.2 of Tumbleweed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

UEFI kan inderdaad voor problemen zorgen. Had hier een nuc staan die maar niet wilde booten. Blijkt dat UEFI heel eenvoudig foutief te implementeren is, vooral omdat MS zich blijkbaar niet aan de standaarden houd en men vaak alleen maar na gaat of Windows wel correct gestart kan worden.

Ik weet dat ik toen iets uit de /boot gekopieerd heb naar de uefi partitie op de HDD, maar krijg de documentatie nu niet onmiddelijk teruggevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

janwillemCA schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:51:
Al die bovengenoemde issue's die jij ervaart, heb ik helemaal niet..
Ook spotify doet het zonder problemen bij mij.

Download gewoon eens de full dvd van 13.2 of Tumbleweed.
die laatste heb ik gepakt, tubmleweed iso. werkt, draait zonder error. maar niet na tevredenheid. inmiddels installatie vervangen voor kubuntu. kde is voorlopig wel een blijvertje (mits de random crashes van plasma verholpen kunnen worden), maar suse ben ik van genezen. toch te veel gedaan in debian laatste jaren. zo had ik net alweer issues met G15 keyboard en configuratie daarvan. ubuntu gaat dat net even wat gebruiksvriendelijker. maar goed, smaak verschilt zo hebben alle distros wel iets }:O

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 20-05-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Iemand interesse in een paar nieuwe 'grote' topics? Het lijkt mij wel een aardig idee om er eentje te hebben over desktop omgevingen/window managers te hebben en eentje voor user shells. We hebben 't hier al een beetje over gehad, maar wat uitgebreider in een eigen topic brengt het meer tot z'n recht.

Zijn er gegadigden om hiermee aan de slag te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ongetwijfeld dat sommige spotify gebruiken, installatie ging wat stroef, en tijdens zoeken stuitte ik op blockify:

Blockify is a linux only application that allows you to automatically mute songs and advertisements in Spotify.

biedt overigs ook kleine UI voor bediening van blockify & aansturing spotify

https://github.com/mikar/blockify

ps; als iemand leuke (xfce) addon kent om bediening vanuit paneeltje te doen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:55
Hero of Time schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:08:
Iemand interesse in een paar nieuwe 'grote' topics? Het lijkt mij wel een aardig idee om er eentje te hebben over desktop omgevingen/window managers te hebben en eentje voor user shells. We hebben 't hier al een beetje over gehad, maar wat uitgebreider in een eigen topic brengt het meer tot z'n recht.

Zijn er gegadigden om hiermee aan de slag te gaan?
Ik zou wel aan de slag willen gaan met een groot topic over DE's en evt. Window Managers.
Aangezien ik dit nog nooit eerder heb gedaan zou ik graag willen weten wat hiervoor benodigd is buiten veel informatie in de openingspost. :) Evt. via DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TheLion01 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 17:16:
[...]

Ik zou wel aan de slag willen gaan met een groot topic over DE's en evt. Window Managers.
Aangezien ik dit nog nooit eerder heb gedaan zou ik graag willen weten wat hiervoor benodigd is buiten veel informatie in de openingspost. :) Evt. via DM
Himlims_ had ook al interesse. Wat ik voor ogen had is een TS met DE's in een sectie en WMs in een ander. Beide bevatten 1 á 2 screenshots van hoe 't eruit ziet (voor WMs geen full desktop afbeelding) en verder wat informatie over het pakket met een link naar de website of projectpagina (SourceForge, GitHub, LaunchPad). Aan het eind wat algemene informatie over eventuele aanpasbaarheid (looks, functie, eventuele sneltoetsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm straks maar eens wat VM's van de thuis servert overzetten naar Jessie .. hopen dat dat een beetje soepel wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb eens een machine van Squeeze naar Wheezy bijgewerkt, ging prima. Jessie is uiteraard iets anders vanwege de introductie van SystemD, maar je hebt gelukkig nog steeds het oude init systeem beschikbaar en zal bij upgrade dan ook gebruikt worden. Daarna kan je altijd nog over op SystemD.

Als je het met Ubuntu zou moeten doen, zou ik een herinstallatie doen, ik heb daar te veel gezeik mee gehad in 't verleden bij upgrades. Ik vraag mij dan ook af hoeveel mensen er een niet-werkend systeem hebben als volgend jaar 16.04 uit komt, de eerst volgende LTS, en van 14.04 gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hhmm mijn VM's hun sources.list hebben nog comments van Lenny .. niet de eerste dist-upgrade dus :o
Ik zet ze hier nog braaf allemaal op sysvinit .. en zou bijna overwegen om popcon te installeren.

Achja eens in de zoveel tijd kan het opzich geen kwaad toch eens een herinstall te doen.
Maar goed ook wel eens gedaan ..en dan kom je er toch achter dat je dingetjes naar je hand had gezet .. maar hoe en waar ook alweer etc.. kun je weer in de backup gaan neuzen :)

Achja .. begin maar met de simpelste VM's .. waar ik de minste problemen mee verwacht.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 23-05-2015 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zoek een manier om een distro uit +- 97 te installeren in een VM.
Heb nu een aantal outdated Debians geprobeerd, maar die willen totaal niet in virtualbox.

Weet iemand een aanrader qua andere distro uit die tijd die makkelijk te installeren is in moderne virtualisatiesoftware?

offtopic:
Ik wil de voorbeelden van het originele smash the stack paper eens uitwerken en dan wil je een antieke compiler+toolchain+kernel.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 23-05-2015 20:47 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Boudewijn schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:47:
Ik zoek een manier om een distro uit +- 97 te installeren in een VM.
Heb nu een aantal outdated Debians geprobeerd, maar die willen totaal niet in virtualbox.

Weet iemand een aanrader qua andere distro uit die tijd die makkelijk te installeren is in moderne virtualisatiesoftware?

offtopic:
Ik wil de voorbeelden van het originele smash the stack paper eens uitwerken en dan wil je een antieke compiler+toolchain+kernel.
Je gebruikt wel emulated scsi devices ipv sata enzo ? .. kan me voorstellen dat er daarvoor nog geen drivers voor in de kernel zaten :) .. met scsi heb je meer kans denk ik.
Weet niet waar je installer op vast loopt ?

En anders heeft er misschien nog wel iemand op zolder een 486 staan .. good old times .. m'n eerste router bak met Debian potato was het geloof ik .. of hamm .. omdat redhat met die anaconda installer er geen trek in had met 8mb ram :P
Naja was toen wel een ontdekking ... debjes .. vergeleken met de rpm dependency hell.

[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 23-05-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Frick dat is altid wel een goede. Kon dat niet selecteren in virtualbox, maar idd eerst verwijderen en dan opnieuw toevoegen. Andere ding was idd netwerk, ik had verwacht dat die rtl1839 wel zou werken op debian 3.0.

Qua hardware: gezien ik de boel bewust wat ga pwnen is snapshotting wel fijn ;). Anders was dat idd een optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
e100 of nog beter de 3c509 zit er vast niet meer in virtualbox :p
en anders wellicht Qemu gebruiken ?

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 23-05-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

met qemu moet wel lukken,
anders heb ik nog wel 486 oid liggen voor je :+
//edit; al een redhat in je VM gefrot?

[ Voor 21% gewijzigd door himlims_ op 23-05-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De VM van VB instellen op Linux 2.6 32 bit, of zelfs naar 2.4 32 bit als 't nodig is. Als je Debian had geselecteerd, dan krijg je gelijk SATA controllers voor de HDD en cdrom. Die moet uiteraard IDE zijn en dan PIIX3. Netwerk heeft nog gewoon de pcnet3 en pcnet 2 beschikbaar. Daar moet 't toch wel mee lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pcnet lukt inderdaad ja, dacht dat ik realteks had gekozen....hmmmz ik heb volgens mij getweak met ovirt erbij door elkaar gehaald. Die PCnet-PCI II werkt idd.
Nu nog even de hdd, lsilogic scsi controller wordt niet herkend. Even een andere proberen.

Ivm doeleinde van de machine is een fysieke machine dus niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Realtek wordt niet eens aangeboden als optie. Je hebt alleen maar die twee PCnet adapters, drie Intel PRO1000 en paravirt I/O adapter. Je zal eerder in de war zijn met je fysieke interface, dan de virtuele.

HDD heb ik al genoemd, gewoon PIIX3, dat werkt zelfs met MS DOS en Windows 98. Hoef je ook niet te kiezen tussen LsiLogic of BusLogic SCSI controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt in beide cases gelijk, ik ben echt beetje suf vanavond. Installer draait :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ppffrrt toch wat upgrade hickupjes ... grub2 (gpt) die na de upgrade niet meer wil ..

Vervolgens je afvragen waar al die bagger tijdens een "update-grub" vandaan komt ... blijkt dan uiteindelijk wederom een udev/systemd fuckup te zijn .. waarbij ze wederom dingen doen op basis van de "debug" kernel parameter. Blijf daar toch grmbl de fsck eens vanaf en gebruik je eigen debug parameters .. eikels .. zou dan wel weer gefixt moeten zijn in 219 .. maarja debian heeft 215 en kennelijk is dat dan weer niet gebackport.

Naja zo maar eens kijken wat er nou nog meer kapot was gegaan .. want er waren nog wat dingetjes .. ding waar ik bang voor was dat zou gaan breken (glusterfs) .. doet het dan weer prima zonder hickup zo te zien. Ahwel.het kan verkeren

Jolly .. ook glusterfs is kapoet .. crasht .. *zucht*
en een hele berg config wijzigingen all over the place ..
Hmm en vooral veel "redhatteritus" ... waarom simpele config files gebruiken .. als je er ook allerhande tools en commandline syntax voor kunt bakken ... *mopper*mopper*

Hmm purgen is ook niet meer wat het geweest is .. laat oude config files gewoon staan .. zucht .. upgraden gaat niet echt soepel tussen wheezy en jessie moet ik zeggen .. valt allemaal wat tegen.

[ Voor 32% gewijzigd door gekkie op 25-05-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

gekkie schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:29:
upgraden gaat niet echt soepel tussen wheezy en jessie moet ik zeggen .. valt allemaal wat tegen.
Hmm, ik heb al een paar systemen geupgrade van Wheezy naar Jessie, maar ik ben eigenlijk maar weinig issues tegengekomen. Op één systeem met mdraid ging booten met grub na de upgrade niet goed, maar dat was het wel.

Gewoon de upgrade gedaan zoals in de release notes beschreven. Ik heb wel geupgrade naar systemd ipv vast te houden aan sysvinit (het is niet voor niets de default in Jessie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm die apache was ik ook al tegen aan gelopen idd :) .. site configs zonder .conf
Ahwel .. uiteindelijk lijkt nu alles in principe weer te werken .. voor zover getest.

Naja grub en glusterfs waren wel de meest irritante ... v

Vooral omdat glusterfs maar niet wou werken .. tot ik alle volumes + bricks opnieuw had aangemaakt .. wat in eerste instantie ook niet werkte .. want er stond nog een .glusterfs in de dir van de brick .. die weg .. nog niet .. bleek er ook nog een fs attribute te staan, kom je dan weer achter in een of andere vage mailinglist posting.

Achja wel zo handig om het eerst met de thuis-bak te doen .. deze week nog maar wat productie dingetjes langzaam over gaan zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door gekkie op 25-05-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh hay! Mag ik hier even iets vragen aangaande mijn cinnamon desktop / Arch? Of moet dit in een nieuw draadje? Het issue is denk ik distro-breed, dus mogelijk weet iemand mij dit heel snel te zeggen. ArchLinux desktop namelijk al tijdje niet meer gebruikt omdat ik er zelf niet achter kon komen ;). I MISS IT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je nou gelijk je vraag had gesteld, had ik 't gelijk kunnen afsplitsen als het een eigen draadje nodig had. Daarentegen, als je nou de moeite had genomen om de Topic Warning te lezen, was je vraag hier helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm fijn .. machine DDOS'en met een usbstick .. staat kennelijk wat maf op .. ding blijft maar geadd en geromed worden door de kernel .. met als gevolg dat udev ook maar meerdere events per seconden blijft doen ... en mijn state daemon als een gek blijft roepen dat er een usb stick in z'n achterste is gegaan .. en er weer uit ..
601.228666] sd 6:0:0:0: [sdb] 250880 512-byte logical blocks: (128 MB/122 MiB)
wellicht dat die 128 van de 122 er wat mee te maken heeft :) ... tis toch een genuine windows formatted vfat sticky

Hrrm vage tjap .. in machine 1 geeft de stick dus troubles .. en in machine 1 geeft een andere stick geen troubles ... maar in machine 2 geeft geen van beiden troubles .. zucht .. naja dan voorlopig maar even een ander stickje gebruiken

[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 25-05-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

gekkie schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:56:
Hmmm fijn .. machine DDOS'en met een usbstick .. staat kennelijk wat maf op .. ding blijft maar geadd en geromed worden door de kernel .. met als gevolg dat udev ook maar meerdere events per seconden blijft doen ... en mijn state daemon als een gek blijft roepen dat er een usb stick in z'n achterste is gegaan .. en er weer uit ..
601.228666] sd 6:0:0:0: [sdb] 250880 512-byte logical blocks: (128 MB/122 MiB)
wellicht dat die 128 van de 122 er wat mee te maken heeft :) ... tis toch een genuine windows formatted vfat sticky
nofi gekkie ... maar .... wtf?! :? 8)7
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:20:
Oh hay! Mag ik hier even iets vragen aangaande mijn cinnamon desktop / Arch? Of moet dit in een nieuw draadje? Het issue is denk ik distro-breed, dus mogelijk weet iemand mij dit heel snel te zeggen.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Cinnamon - maar wat is je issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 08:51:
[...]
Die heb ik NATUURLIJK gelezen, vandaar ook mijn voorzichtige vraag ;). Zie wel meer vragen gesteld hier, vandaar. Maar anders plaats ik het wel in een nieuw draadje. Vond het wel KROEG waardig. O+
Grootste criterium zal wel zijn of de vraag te beantwoorden is binnen één rondje bier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aangezien ik nog steeds geen bier heb gehad heb ik toch maar even een nieuw topic geopend:
[Cinnamon] Settings niet aanpasbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

gekkie schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:56:
Hrrm vage tjap .. in machine 1 geeft de stick dus troubles .. en in machine 1 geeft een andere stick geen troubles ... maar in machine 2 geeft geen van beiden troubles .. zucht .. naja dan voorlopig maar even een ander stickje gebruiken
Klinkt alsof die stok aan het overlijden is. Misschien dat een van die machines net wat meer prik op z'n USB-poort heeft staan waardoor bepaalde blocks het nog net wel doen terwijl ze op een andere machine niet meer doen. De kernel ziet dat bepaalde blocks al zijn afgekeurd en laat je zien hoeveel ruimte er nog wel beschikbaar is. Ik weet niet helemaal of dit wel een technisch verantwoorde redenering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 00:23:
[...]
Klinkt alsof die stok aan het overlijden is. Misschien dat een van die machines net wat meer prik op z'n USB-poort heeft staan waardoor bepaalde blocks het nog net wel doen terwijl ze op een andere machine niet meer doen. De kernel ziet dat bepaalde blocks al zijn afgekeurd en laat je zien hoeveel ruimte er nog wel beschikbaar is. Ik weet niet helemaal of dit wel een technisch verantwoorde redenering is.
Mjah ben er nog niet achter wat het is ... ding geall zero'd met dd .. kernel van machine 1 geupdate naar 4.1-rc5 .. kernel config na genoeg gelijk getrokken aan die van machine 2 .. zowel fat als fat32 formattering .. maar niks helpt.
Zou ook nog ergens in de ehci/xhci hardware kunnen zitten .. wat dat betreft is dat USB ook een hoop houtjes en touwtjes die meestal aardig doen wat je wil .. maar none the less.

En die "foo van bar" waarbij foo groter lijkt dan bar .. dat is 'normaal' zal wel een afrondingsdingetje zijn .. bij andere sticks is het ook zo. Nouja vaag blijft het .. maar we doen het nu maar met een ander sticky. (was dat die andere een klein kansloos sticky was van een paar honderd MB .. precies mooi voor m'n bestandje van nog geen 1kb :p.

Maar goed heb het inderdaad maar op gegeven onder het mom van dooie stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat hoor ik, Mandrake dood? :(
Jammer zeg, ik heb het nog een paar keer gedraait gehad in de goede oude tijd. Ik vraag me af wat de forks gaan doen nu. Wel geloof ik dat Mandrake tegenwoordig niet meer zo populair was.

Pagina: 1 ... 38 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.