Heerlijk om Debian te installeren via Expert install. Ideaal om zo een minimaal systeem op te zetten die je dan uitbreid. Dit voor een collega gedaan vandaag, hij heeft een nieuwe laptop. Echt een freaking bakbeest man, i7 4960K geloof ik (iig een goed zware 4-core HT), 32 GB RAM, 2x 1 TB SSD op de SATA sloten + nog eens 512 GB op mSATA. Videokaart is een nVidia GTX 980m. Leuk ding, maar gaf ook zo wat kopzorgen.
Eerst de installatie, de netinstall ISO via dd op de stick gedumpt en draaien maar, geen probleem. Maar de manier hoe 't ding met UEFI omgaat is niet ideaal, het uiterlijk is echt een BIOS. Installatie verliep voorspoedig, maar de UEFI bootloader installeren ging wat minder lekker. Kreeg wel de melding over mogelijk buggy UEFI implementaties en whatnot en dat een 'removable path' optie voor installatie geforceerd kon worden voor UEFI. Die heb ik uiteindelijk maar moeten gebruiken, want 't kwam maar niet in de UEFI boot naar voren als device/OS.
Omdat het om een minimale installatie ging, enkel base system, miste er mogelijk nog wat packages waardoor er in eerste instantie alleen beeld tijdens boot was. Eenmaal gestart en een TTY zou komen zagen we niets meer. De laatste boot entry bleef in beeld, zelfs wisselen van TTY gaf geen verschil. Met 'nomodeset' als kernel parameter werkte dat wel prima

.
De videokaart bleek echt een drama te zijn. De open source nouveau driver werkt niet met de GTX 980m, dus die gebruiken was geen optie. De gesloten nVidia driver versie 340.76 in Testing deed 't ook niet. Die in Unstable heeft alleen een patch om met kernel 4.0 te kunnen werken, dus dat werd 'm ook niet. Pas de 343.36 in Experimental deed 't. Maar die heeft weer geen kernel 4.0 support en handmatig patchen van nv-pat.c werkte niet helaas.
Dus, Unstable draaien, kernel van Testing (3.16) en nVidia driver uit Experimental. Maar het werkt, en daar gaat het om!
De twee 1 TB SSDs wilde hij via de RAID modus van de hardware in RAID0 hebben. Geen probleem zou je zeggen, behalve dan dat 't meer een fakeraid oplossing is via de Intel RapidStore Technology, dus na configuratie daarvan zagen we nog steeds twee aparte schijven.

Heb die wijzigingen maar weer teruggedraaid en hoewel ik het met software RAID (via mdadm) ook kon laten werken, vond de eigenaar 't al best als 't via LVM samen 1 volume was. Daar kwam het vage om de hoek kijken. Waarom het zo was, geen idee, maar als ik de informatie van de schijven via parted en fdisk liet zien, kwam er fatsoenlijke informatie uit. Via gdisk op /dev/sda werd er melding gemaakt over corrupte GPT partitie tabel. Welke optie ik ook gaf, die melding ging niet weg. Bij /dev/sdb niets aan 't handje. Maar het idiote was juist dat pvcreate wel werkte op sda, maar bij sdb aangaf dat 't apparaat niet bestond of via filtering werd geweigerd.
Nieuwe GPT tabel gemaakt via parted op sda (nadat ik voor de zekerheid nog even een pvremove had gedaan) en gdisk was gelukkig, maar pvcreate niet meer. Geen idee waarom, maar beide 1 TB SSDs konden met hun GPT indeling niet kaal aan LVM doen. Pas met MBR indeling kon 't wel (pvcreate /dev/sda, dus zonder partities erop).
Al met al, de persoon voor wie ik 't deed heeft nog wat extra's geleerd ervan. Vond htop wat ik erop had gezet erg handig, beter dan standaard top. Een hoop dingetjes had hij geen weet van, terwijl Linux an sich hem niet geheel onbekend is. Maar hij is ontwikkelaar, geen beheerder of gebruiker zoals de meeste van ons hier, dus dat hij niet zo diep heeft gekeken is niet zo vreemd.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de hardware. Er zit genoeg in om een mobile workstation te zijn, maar het voelde niet zo. Ik had het idee dat het installeren van packages bijna net zo snel/langzaam ging als m'n eigen werklaptop, waar een WD Black in zit (7200 RPM 2,5" HDD). Hij vond z'n KDE iig sneller starten dan z'n huidige laptop met Kubuntu, maar dat is niet zo vreemd met een minimale installatie vs full blown editie waar nog veel meer geladen wordt.