Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.941 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb al enige ervaring met systemd, kreeg 't ook bij m'n RHCSA voor Red Hat 7. Ik weet niet waar je op doelt dat lsb tijdens een network service restart niet werkt, want als je Linux Standard Base er niet is, heb je geen Linux. ;)

Je weet ook dat het uitschakelen en weer inschakelen van een service voor systemd deze niet herstart? Je moet een systemctl restart NetworkManager.service uitvoeren om dat te doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Hmmm. Dit weekend een Debian VM geupgrade van Wheezy naar Jessie. Erg leuk met een te kleine root partitie zodat er te weinig ruimte is voor /lib/modules. Minder leuk is dat Squirrelmail niet meer goed werkt. Waarschijnlijk wel fixbaar, maar beter wellicht om eens te kijken naar een andere webmail. I.v.m. security patches wil ik er een uit een standaard package. Echter is Squirrelmail al in geen eeuwen geupdatet en is er (nog?) geen package van Roundcube voor Jessie. Vraag is dan welk alternatief beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

SquirrelMail? Dat is inderdaad ancient.

Roundcube was inderdaad een tijd lang weg uit Jessie vanwege de Freeze, maar ik heb gisteren weer een update ontvangen (ik draai testing/Stretch). Je zou hem dus daar weg kunnen halen als je Jessie draait.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 14:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Bij roundcube had ik altijd de indruk dat de interface enorm traag werkte. Ik ben ook daar weer van afgestapt en gebruik vandaag Rainloop naar alle tevredenheid. Deze heeft bijv. ook de mogelijkheid om in verschillende browsertabs in te loggen in verschillende mailboxen. Wanneer security en privacy belangrijk zijn kan men ook kijken naar mailpie (https://www.mailpile.is/)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Iemand al KDE Plasma 5.3 geprobeerd met Ubuntu 15.04?
Packages zijn beschikbaar via backports.
http://www.kubuntu.org/news/plasma-5.3

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
FRidh schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 16:42:
Iemand al KDE Plasma 5.3 geprobeerd met Ubuntu 15.04?
Ja, lijkt stabieler. Nu dus ook widgets om systeem in de gaten te houden, hoewel er volgens mij nog geen voor de temperatuur bij zit. Verder kan ik er nog niet veel meer over melden, omdat ik er weliswaar al een paar uur mee heb gewerkt, maar in 5.3 nog niet veel met de (nieuwe) instellingen heb gespeeld.

edit:
Had al een tip naar de redactie van Tweakers gestuurd dat 5.3 uit was, maar tot op heden heeft dat nog niet geresulteerd in een bericht op de Frontpage. Opmerkelijk, want van de bèta werd indertijd wel melding gemaakt: nieuws: KDE geeft bèta Plasma 5.3 vrij met veel verbeteringen

[ Voor 29% gewijzigd door Beuzelarij op 28-04-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Compizfox schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:42:
SquirrelMail? Dat is inderdaad ancient.

Roundcube was inderdaad een tijd lang weg uit Jessie vanwege de Freeze, maar ik heb gisteren weer een update ontvangen (ik draai testing/Stretch). Je zou hem dus daar weg kunnen halen als je Jessie draait.
Ik zie online geen testing staan voor roundcube?
Blokker_1999 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 13:32:
Bij roundcube had ik altijd de indruk dat de interface enorm traag werkte. Ik ben ook daar weer van afgestapt en gebruik vandaag Rainloop naar alle tevredenheid. Deze heeft bijv. ook de mogelijkheid om in verschillende browsertabs in te loggen in verschillende mailboxen. Wanneer security en privacy belangrijk zijn kan men ook kijken naar mailpie (https://www.mailpile.is/)
Helaas zijn van beide geen packages beschikbaar.

Voor web-facing functies vereis ik maintained packages :)
Best suf dat Debian niets meer de repo heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Rukapul schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:57:
[...]

Ik zie online geen testing staan voor roundcube?
Dat komt omdat er nog geen officiële naam is gemaakt in de repo voor Testing. Als je een 'testing' entry toevoegd aan je sources.list, zal je 'm krijgen. Dit verschil komt omdat Jessie pas net uit is, het duurt eventjes totdat de mirrors alles in sync hebben en de juiste configs zijn toegepast voor de nieuwe Testing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik doe voorlopig even helemaal niks behalve afwachten. Eigenlijk hoop ik dat het als nieuw package wordt toegevoegd. En anders hoop ik ipv testing op een nette backport.

M'n hoofdsysteem wacht ik ook even mee tot mogelijke issues gefixed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je de backports repo aan staan? Dat is een die ik met Sid namelijk nooit zal hebben, want er is geen reden voor backports. Standaard staat die overigens uit, tenzij je bij expert install 'm aan hebt laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Damnit, vandaag mijn werk niet kunnen voltooien. Had vandaag een tweede samba4 DC willen opzetten, maar bij het joinen van het domein kwam deze klagen dat deze geen beschrijfbare domain controller kon vinden. Je komt nog mensen met dit probleem tegen, alleen lijkt het meestal omn een slechte dns instelling op de nieuwe server te gaan. kinit werkte evenwel perfectr en dns kon alles netjes resolven. Tegen dat ik bijna naar huis kon gaan kom je dan ineens een oplossing tegen: je kan aan samba-tool meegeven met welke --server je het wenst te proberen. En dan ging het onmiddelijk. Nu lijken er nog wel meer bugs in te zitten. Het toevoegen van DNS records voor de nieuwe DC gaat ook niet vanzelf (target daarvoor is 4.3), maar dat was een easy fix. Moet nu alleen nog de sysvol en netlogon replicatie in orde brengen, maar dat zal voor volgende week zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Gistermiddag mijn laatse machine naar Ubuntu Linux geport. Deze was ooit al een paar jaar Ubuntu maar werd Windows door een Lan-party. Minecraft werkt bij mij beter onder Linux dan onder Windows terwijl de lightning mooier is...echt idoot maar wel gewenst. :+
Firefox daarentegen is een ramp met HTML5. Chromium werkt perfect. zelfs na de about:congif aan te passen blijft Youtube HTML5 een issue. Schijnbaar het gevolg van een rechtenissue in sommige landen zoals Duitsland in combinatie met codecs e.d. Ik ga mij er niet heel erg druk om maken.

Edit; Speaking of..Ubuntu., Ik hoor net bij JB dat 15.10 Kernel 4 gaat meekrijgen en dus kernel patching zonder forced reboot gaat krijgen. Dat is natuurlijk wel een heet item. ik kijk er naar uit! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Auredium op 06-05-2015 10:00 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik wacht nog totdat Debian linux-kbuild voor 4.0 in experimental zet, of liever nog naar Sid. Op 't moment faalt de build ervan en heeft 't een patch nodig, zoals gemeld in https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=778588.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:42
Hmmppfrr grmbl .. upgrade je Debian Jessie met sysvinit .. bemoeit systemd-login zich toch nog met je powerbutton .. doe dat eens niet .. ik wil die meuk afvangen.

Hmm en openvswitch is z'n configuratie verloren in de upgrade .. ahwel dat is alleen een bridge adden met de juiste naam.

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 06-05-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Ben sinds kort ook weer met Linux aan de gang gegaan. Heb nu LinuxMint 17.1 geïnstalleerd en moet zeggen dat het lekker werkt.
Enige wat me opvalt is dat als bijvoorbeeld bestandsysteem/hdd druk is de interface/X compleet freezed. Is dat iets wat jullie ook wel eens zien bij kopieer acties?
Verder heel fijn om weer eens te zien hoe ver men is in OpenSource land.

Ben van plan eens echt wat dingen doen "doen" en niet er alleen mee te klooien tot het stuk gaat en dan weer opnieuw beginnen (deed ik eerder altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Auredium schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:58:
Gistermiddag mijn laatse machine naar Ubuntu Linux geport. Deze was ooit al een paar jaar Ubuntu maar werd Windows door een Lan-party. Minecraft werkt bij mij beter onder Linux dan onder Windows terwijl de lightning mooier is...echt idoot maar wel gewenst. :+
Firefox daarentegen is een ramp met HTML5. Chromium werkt perfect. zelfs na de about:congif aan te passen blijft Youtube HTML5 een issue. Schijnbaar het gevolg van een rechtenissue in sommige landen zoals Duitsland in combinatie met codecs e.d. Ik ga mij er niet heel erg druk om maken.

Edit; Speaking of..Ubuntu., Ik hoor net bij JB dat 15.10 Kernel 4 gaat meekrijgen en dus kernel patching zonder forced reboot gaat krijgen. Dat is natuurlijk wel een heet item. ik kijk er naar uit! :)
Ik had onder Manjaro ook problemen met h264-playback icm html5. Dit kwam inderdaad door een gebrek aan de Cisco-codec, die wel met Windows-versies van Firefox wordt meegeleverd.

Ik het alleen gisteren Antergos (Arch) geïnstalleerd, en de Firefox die ik nu heb heeft de codec wél ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:02
Compizfox schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:48:
[...]

Ik had onder Manjaro ook problemen met h264-playback icm html5. Dit kwam inderdaad door een gebrek aan de Cisco-codec, die wel met Windows-versies van Firefox wordt meegeleverd.

Ik het alleen gisteren Antergos (Arch) geïnstalleerd, en de Firefox die ik nu heb heeft de Firefox wél ;)
Emphasis mine ;)

Een heel os installeren voor 1 codec lijkt wat overkill. Aangezien manjaro ook Arch-based is lijkt me dat de codec wel te krijgen was voor manjaro...

Zag dat manjaro al de optie heeft voor kernel 4.0. Weet alleen niet of ik het aandurf...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Jogai schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:56:
[...]
Zag dat manjaro al de optie heeft voor kernel 4.0. Weet alleen niet of ik het aandurf...
4.0.1 (en bijna 4.0.2) ondertussen mag ik hopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jogai schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:56:
[...]
Een heel os installeren voor 1 codec lijkt wat overkill.
Dat was ook niet de reden voor de overstap ;)
Aangezien manjaro ook Arch-based is lijkt me dat de codec wel te krijgen was voor manjaro...
Sterker nog, bij Arch en Manjaro haal je Firefox als het goed is uit dezelfde repository (de AUR). Ik snap ook niet hoe het komt dat ik hem nu wel heb, het was slechts een constatering.
https://kernel.org/

Ik zie het probleem niet, 4.0.1 is gewoon stable :) Ik heb het hier ook onder m'n nieuwe Arch install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog Gnome 3.16 werkend op Debian unstable? Volgens mij is deze nog niet vrijgegeven. Maar kan het fout hebben. Hij blijft zitten op 3.14.

3.16 schijnt echt een heerlijk werkende shell te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Compizfox schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:47:
... bij Arch en Manjaro haal je Firefox als het goed is uit dezelfde repository (de AUR). ...
Doorgaans halen gebruikers firefox overigens niet uit de AUR, maar uit de EXTRA repository

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:41:
Iemand nog Gnome 3.16 werkend op Debian unstable? Volgens mij is deze nog niet vrijgegeven. Maar kan het fout hebben. Hij blijft zitten op 3.14.

3.16 schijnt echt een heerlijk werkende shell te zijn.
Gnome 3.16 is nog niet in Experimental of Sid, dus nog even geduld.

Xfce 4.12 is wel vrijgegeven en beschikbaar in Sid, maar ik kan 'm nog niet volledig toepassen omdat er een paar panel plugins nog bijgewerkt moeten worden. En de update voor Xorg-xserver naar versie 1.17 kan ook niet want de Intel driver is ook nog niet bijgewerkt.

Ah, heerlijk zo met Unstable spelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik zou waarschijnlijk wel kernel 4.0(.1) kunnen binnenslepen voor Ubuntu 15.04 maar ik wacht wel tot Oktober. Ik ben niet helemaal tevreden met mijn huidige installatie maar ik heb geen zin om de hele boel opnieuw te gaan installeren.
Alhoewel ik niet zo'n fan ben van Chromium denk ik dat het wel mijn default browser wordt ivm de Firefox H.264 issues welke zich niet helemaal goed laten fixen in mijn ogen.

Gisteren Windows 7 in de Virtual Box gezet voor die enkele website die nog Flash dependend is of Java webapps gebruikt (*Kots).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-10 11:18
Ik draai sinds Zaterdag Kernel 4.0.0.1 onder openSUSE 13.2. Netjes binnen gekregen via de Yast2 Updater.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm hier is het 4.1-rc2 :o ... achja als je eenmaal een fatsoenlijk getweakte .config hebt, is een git pull + make-kpkg ook de moeite niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

begintmeta schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:01:
[...]

Doorgaans halen gebruikers firefox overigens niet uit de AUR, maar uit de EXTRA repository
Sorry, was vergeten te vermelden dat ik Firefox Beta draai ;) En die zit niet in Extra (wel in de AUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat is wat anders inderdaad, een hoop firefox-varianten zitten in aur, niet in de managed repos. Bij het bouwen van aur-packages is het trouwens ook nog wel eens zo dat configuratiescripts afhankelijk van de omgevinhg (andere geinstalleerde libs (die geen noodzakelijke dependency zijn) bepaalde features aan- of uitzetten, ik weet niet of zoiets bij firefox-beta icm codecs zou kunnen gebeuren, maar wellicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leuk issue gehad vanochtend bij een collega die Ubuntu draait op haar laptop. Ze had updates gehad en moest herstarten. Sindsdien kwam ze 't systeem niet meer in, direct een kernel panic. Dus ik even kijken, boot een oudere kernel release en dat deed 't prima. Wat oude kernels maar gelijk opgeruimd enzo, stond er op de achtergrond een melding dat /boot vol was. Een check gaf aan dat er nog genoeg ruimte was, maar dat was ook logisch na 't opruimen van oude kernels.

Dus, installatie van nieuwe kernel was niet lekker gegaan vanwege ruimte tekort in /boot. Echt, Ubuntu, soms is het echt zo'n ruk distro omdat 't alle versies van de kernel die je had bewaart en niet eens als auto-removable markeert. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat komt mij ook heel bekend voor, echt rete-irritant.
Debian markeert ze wel als auto-removable trouwens? Ik heb dit met debian echt nooit gehad nml... dus ook niet over nagedacht.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian installeert in principe over je huidige kernel heen, tenzij de package van naam verandert (bijvoorbeeld van linux-image-3.16.0-4-amd64 naar linux-image-3.16.0-5-amd64). Verders wordt de oude kernel en headers dan wel netjes als auto-removable gemarkeerd, het is tenslotte geen dependency ergens meer van. Ubuntu heeft standaard regels voor apt om de kernel niet als auto-removable te markeren.
Bij Red Hat en derivaten wordt altijd de huidig draaiende kernel bewaart. Zou je Fedora hebben en je zit op 3.18, update naar 3.19 maar herstart niet, dan zal bij de update naar 4.0 kernel 3.18 blijven staan en 3.19 worden verwijdert. Zo heb je altijd de mogelijkheid om naar een werkende situatie te gaan, zonder dat je /boot oid vol loopt of onnodig veel kernels geïnstalleerd zijn.

Hoe gaat dat met Arch e.d. eigenlijk? Moet je dat zelf bijhouden allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 13:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Onder debian installeer je typisch linux-image-amd64 (of het equivalente pakket voor jouw architectuur). Dat heeft dan een dependency op de huidige kernelversie en oudere versies worden automatische weer opgeruimd.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

vreemd, ik heb nooit handmatig een kernel package geïnstalleerd en zie onder mijn debian in /boot toch een hoop kernels staan. Toch maar eens even opkuisen aangezien die partitie inderdaad ook bij mij bijna vol staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
Enkele dagen geleden las ik dit artikel over een minimalistische xubuntu versie. Die zou ongeveer 600 MB zijn.

Dat vond ik nogal veel, bijna een volle cd voor een minimalistische versie. Zeker als je weet dat Ubuntu tot voor enkele jaren in zijn geheel op een cd paste.

Dat kan beter, vond ik. Ik ben dan ook begonnen met een minimalistische versie van Lubuntu (14.04), en die is (installer en compiz inbegrepen :9, maar zonder webbrowser) slechts een goede 362 MB. Heb je geen installer nodig, en wil je enkel een live-systeem, dan gaat daar dus nog wat van af.

Je kan een idee krijgen van hoe ze eruit ziet, door het installeren van een command-line systeem op basis van ubuntu-minimal, en dan na installatie het volgende commando intikken:

sudo apt-get install --no-install-recommends lightdm lightdm-gtk-greeter lxde-core lxterminal network-manager-gnome xorg plymouth-theme-lubuntu-logo gtk2-engines lxappearance gvfs gksu lubuntu-artwork-14-04 alsa-base gnome-icon-theme-symbolic intel-gpu-tools libdrm-intel1 libva1 libva-x11-1 compiz compiz-plugins-extra compizconfig-settings-manager metacity dconf-tools mesa-utils lxsession-edit dmz-cursor-theme

Dan de computer herstarten. Zoals je ziet heeft dit minimale systeem nog geen webbrowser aan boord. Daarom heb ik tijdelijk een webbrowser geïnstalleerd, zodat ik via gnome-look.org een mooi icoonthema kon binnenhalen (faenza) en een mooi metacity thema (ordinary colors). Het icoonthema heb ik dan verplaatst naar /usr/share/icons/ en het metacity thema naar /usr/share/themes/

Het icoonthema kan je dan selecteren via lxappearance. Dan rest alleen nog compiz aan de praat krijgen, hiervoor doe je het volgende: Via het menu voorkeuren, instellingen voor bureaubladsessie, klik je op het tabblad geavanceerde opties en kies je als vensterbeheerder metacity. Dan tik je volgende commando's in:

cd
sudo nano .config/lxsession/LXDE/autostart

Onderaan tik je het volgende: @compiz --replace ccp

Dan het bestand opslaan, in het menu onder system settings kiezen voor dconf-editor, org, gnome, desktop, wm, preferences en bij theme het gekozen metacity theme intikken (bij mij is dat dus Ordinary Colors, let op dat de schrijfwijze (hoofdletters e.d.) dezelfde is als in /usr/share/themes.

Dat is eigenlijk alles, je moet dan enkel nog in compizconfig-settings-manager de gewenste settings instellen (vergeet zeker vensterdecoratie niet, anders hebben je vensters geen titelbalk met de knoppen minimaliseren, maximaliseren en sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je ervoor gekozen om geen browser bij de installatie te doen? Veelal zie je dat er juist nog een browser gewenst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
O, dat is enkel maar om wat ruimte te sparen, en dan kan je zelf de browser kiezen die je wenst. Maar handig is een browser zeker, dus voeg er gerust één toe. Ik zal eens kijken hoe groot de iso wordt met firefox, maar ik vermoed dat het rond de 400 MB (of iets meer) zal zijn.

Edit: Hij is 401 MB.

[ Voor 4% gewijzigd door LievenD op 10-05-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:55
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar welk OS/distro met welke DE jullie gebruiken en waarom? Is het de moeite waard om daar een nieuw topic voor te openen of kan ik dat gewoon hier vragen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Ik gebruik meestal Ubuntu met LXDE.

Het is stabiel en snel, dus het vergt niet zoveel van je computer. Je moet wel iets meer zoeken welk programma je nodig hebt om de instellingen aan te passen, waarmee ik bedoel dat het niet echt een soort van configuratiescherm bevat, in tegenstelling tot XFCE, KDE en Unity.

Het zijn meer afzonderlijke stukjes software, zoals bijvoorbeeld lxrandr om de schermresolutie aan te passen, lxtask als taakbeheer, enz. Dat betekent wel dat je alleen die tools kunt installeren die je wenst, en niet het ganse configuratiescherm met 20 opties, waarvan je er toch maar 5 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TheLion01 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 15:03:
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar welk OS/distro met welke DE jullie gebruiken en waarom? Is het de moeite waard om daar een nieuw topic voor te openen of kan ik dat gewoon hier vragen? :)
An sich hebben we Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 al voor als je zelf wat anders zoekt. Maar er is niet specifiek een topic voor welke DE iemand zou moeten nemen. Het zou niet slecht zijn als er een 'grote DE/WM topic' zou zijn. Er zijn er namelijk nogal wat WMs.

Persoonlijk gebruik ik Xfce. Al vanaf 't begin vond ik Gnome helemaal niets en KDE te zwaar. Xfce kwam het meest overheen qua look en feel van Windows waar ik destijds vanaf kwam. Met de panel plugins vind ik 't een van de betere DEs die je veel informatie over je systeem geeft op een manier die je zelf kan bepalen. Samen met Compiz als window manager voor wat extra handigheidjes zoals Scale, Expo e.a. maakt het een ideale combinatie.
Alleen jammer dat Compiz niet meer beschikbaar is op Debian en onderhoud is ook gestopt upstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven is een kernel aan het compilen.

Half uur na beginnen te weinig ruimte melding, paar GB meer aan VM toegewezen, inmiddels 10GB in gebruik en nog maar 1.6GB beschikbaar en 't compilen gaat na bijna 1½ uur nog steeds door.

Leuk het gebrek aan voortgangsindicator of een isergenoegruimtebeschikbaar-check voor het compilen begint.

Tijdens het typen van bovenstaande begint "Building modules, stage 2". Hopelijk neemt dat niet zoveel ruimte in.

En dat terwijl ik maar 2 dingen wilde toevoegen aan een losse kernel module :P

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 10-05-2015 16:14 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:47
Heuh, sinds wanneer is voor een kerneltje zoveel geheugen nodig? Een anderhalf uur is ook errrrrg lang. Wat laat je precies allemaal compileren?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Brent schreef op zondag 10 mei 2015 @ 16:15:
Heuh, sinds wanneer is voor een kerneltje zoveel geheugen nodig?
You tell me, doe dit vandaag voor het eerst :+ , IPFire's build-omgeving* voor het maken van addons even buiten beschouwing gelaten. (*Daar was mijn laptop met een i7 3612QM bijna 4 uur mee bezig, met alle cores, omdat IPFire zelf ook telkens gecompiled werd ipv alleen de addon.)
Brent schreef op zondag 10 mei 2015 @ 16:15:
Een anderhalf uur is ook errrrrg lang. Wat laat je precies allemaal compileren?
Ik heb de kernel-config file van Ubuntu Server 14.10 genomen, dat OS draait nu met minimum install op de opvolger voor de router-pc. Helaas bleek later dat CONFIG_ATH10K_DFS_CERTIFIED en CONFIG_CFG80211_CERTIFICATION_ONUS niet meegecompiled zijn en die heb ik dus nu aan de bestaande config file toegevoegd en heb een VM (die hetzelfde OS draait) daarmee aan het werk gezet.

edit: Kernel 3.16.0 AMD64 gaat het trouwens om.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-10 23:17
Raven schreef op zondag 10 mei 2015 @ 16:12:
En dat terwijl ik maar 2 dingen wilde toevoegen aan een losse kernel module :P
Dan kun je als het goed is ook enkel die specfieke module builden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Antergos (Arch) met de nieuwe KDE (Plasma 5). WM gewoon kwin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thralas schreef op zondag 10 mei 2015 @ 16:25:
[...]

Dan kun je als het goed is ook enkel die specfieke module builden ;)
Daar heb ik naar gezocht, maar kon geen howto's vinden :/ , alleen voor hele kernel.

En ik weet niet in welke module (als het al in een losse module komt) CONFIG_CFG80211_CERTIFICATION_ONUS wordt gecompiled, die ander is wel duidelijk :P

[ Voor 42% gewijzigd door Raven op 10-05-2015 16:27 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Raven schreef op zondag 10 mei 2015 @ 16:26:
[...]

Daar heb ik naar gezocht, maar kon geen howto's vinden :/ , alleen voor hele kernel.
3 seconden googlewerk :+

http://askubuntu.com/ques...ld-only-one-kernel-module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Raven schreef op zondag 10 mei 2015 @ 16:26:
En ik weet niet in welke module (als het al in een losse module komt) CONFIG_CFG80211_CERTIFICATION_ONUS wordt gecompiled, die ander is wel duidelijk :P
ath9k zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar staat helaas niet wat ik moet doen om die 2 opties erin te krijgen en staat ook nergens waar die ene optie in geplaatst wordt, de ander zit (gezien de naam) in de ath10k driver. Daarbij ken ik alleen de kernel-config file waar zoiets in gezet hoort te worden :?
CONFIG_CFG80211_CERTIFICATION_ONUS staat alleen als afhankelijkheid bij 2 opties vermeld en ath9k is hier niet van toepassing, althans, niet voor de betreffende netwerkkaart. Het gaat hier om de driver ath10k en CONFIG_CFG80211_CERTIFICATION_ONUS is blijkbaar (naast CONFIG_ATH10K_DFS_CERTIFIED) nodig om DFS ondersteuning goed aan de gang te krijgen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 11:45

-ko-

Leidend Voorwerp

Arch met Gnome 3.16. Al vraag ik me af of ik niet beter naar i3 kan gaan, die bak wordt alleen gebruikt voor development in terminals.

Ben een beetje aan het zoeken hoe ik die installatie precies wil. :-)

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Op m'n desktops draai ik Debian Linux (Unstable) vanwege de hoge kwaliteit van de packages en de flexibiliteit van Debian. Door het grote aantal beheerders en de uitgebreide Debian Policy is de lat heel hoog komen te liggen.

Ik waardeer dat heel terughoudend is in het opleggen welke software er gebruikt moet worden. Er wordt veel moeite gedaan om alternatieven te bieden en die gelijkwaardig te behandelen. Verder vindt ik het belangrijk dat er veel moeite wordt gedaan om zo veel mogelijk in de geest van Vrije Software te werken.

Als DE gebruik ik KDE omdat het enorm flexibel is maar toch erg makkelijk in het gebruik.

Nu ik er over nadenk hebben Debian en KDE overeen dat ze heel flexibel zijn en proberen niet in de weg te zitten. Beide bevatten veel handigheidjes om het leven makkelijker te maken, zowel voor de gebruikers als voor de ontwikkelaars. Daarnaast wordt in beide projecten veel waarde gehecht aan het breed aanbieden van goed gereedschap waar alle andere onderdelen gebruik van kunnen maken. Hierdoor is de kwaliteit erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Inmiddels al een tijdje met compile poging 3 bezig :P , is nu al veel verder dan poging 2 en VM heeft nog 9GB vrij, dus hopelijk is opslag dit keer géén issue...
Volgens mij kom je met het doorlezen van Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 al een heel eind ;)

Zelf gebruik ik graag KDE en als het om niet bepaald zware hardware gaat (denk bijv. aan de Raspberry Pi) dan LXDE. Ik ben gewent dat het (start)menu linksonder zit en dat heb ik liever altijd zo :P
Qua distro twijfel ik tussen Mint en Ubuntu.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 10-05-2015 20:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Nu online
Ik draai nu een jaar of 10 Debian Unstable samen met KDE. Ik ben ooit even begonnen met SUSE en KDE, maar ik had steeds problemen met het installeren van de nvidia-drivers. Toen Ubuntu, zelfde verhaal. Daarna Debian en ik was verkocht. Waarom KDE? Makkelijk alles instellen, goede integratie tussen de componenten en een ambitieuze community. Sindsdien heb ik eigenlijk nooit enige interesse gehad in andere DMs/WMs.

Wat betreft distributie wil ik ene kant wel graag overschakelen op NixOS vanwege de Nix package manager, maar daarentegen bevalt Debian mij ook goed. Het is erg betrouwbaar, ook al draai ik een mix van testing/unstable/experimental. En als het een keer fout gaat weet ik inmiddels wel hoe ik 't kan fixen.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ubuntu's snappy klinkt anders ook goed. En heeft goede kans een vast element in package management land te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Standaard distro kernel recompilen kost inderdaad veel tijd en ruimte .. je compileert zo ongeveer alles wat los en vast zit in de kernel. Eenmalig KConfig maken op maat voor je machine(s) schiet veel harder op ..
ik heb geen 10Gbit kaarten .. en eigenlijk alleen intel en realtek .. de rest hoeft dus niet gecompileerd te worden ... zelfde met filesystems .. met allerhande exotische danwel antieke hardware.

Oja een parallel compilen met -jX .. waarbij X +/- je aantal cpu cores is ... helpt in iedergeval met de snelheid :)

Duurt geloof ik zo'n 5 a 10 minuten op m'n 6core .. met binnen zo'n 5 a 6 gb aan diskspace

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 11-05-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
gekkie schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:37:
Eenmalig KConfig maken op maat voor je machine(s) schiet veel harder op ..
ik heb geen 10Gbit kaarten .. en eigenlijk alleen intel en realtek .. de rest hoeft dus niet gecompileerd te worden ...
De localmodconfig Make target van de kernel is hierbij erg handig, dan enabled hij alleen modules die momenteel geladen zijn.

Wel handig om daarbij iets als modprobed-db te draaien, anders loop je tegen het feit aan dat je usb storage drivers mist zodra je een usb memory stick inplugged met je versgebakken localmodconfig kernel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gekkie schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:37:
Standaard distro kernel recompilen kost inderdaad veel tijd en ruimte .. je compileert zo ongeveer alles wat los en vast zit in de kernel. Eenmalig KConfig maken op maat voor je machine(s) schiet veel harder op ..
ik heb geen 10Gbit kaarten .. en eigenlijk alleen intel en realtek .. de rest hoeft dus niet gecompileerd te worden ... zelfde met filesystems .. met allerhande exotische danwel antieke hardware.

Oja een parallel compilen met -jX .. waarbij X +/- je aantal cpu cores is ... helpt in iedergeval met de snelheid :)

Duurt geloof ik zo'n 5 a 10 minuten op m'n 6core .. met binnen zo'n 5 a 6 gb aan diskspace
Dat heb ik gemerkt :+ Poging 3 (met veel meer vrije ruimte) begon gister iets voor 1830, de deb's werden net voor 2100 gemaakt. De map waar ik linux_3.16.0.orig.tar.gz had uitgepakt bleek na het compilen 11GB groot :X De originele grootte van de VM's hdd was nog niet eens de helft van dat :+ , had niet verwacht dat zoiets zoveel ruimte in zou nemen...

Mbt cpu cores, howto gaf # export CONCURRENCY_LEVEL=x aan waarbij x het aantal cores is.

5 a 10 minuten? Damn :o

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:07
Na veel omzwervingen via Debian, Ubuntu (en consorten), Slackware, Gentoo (ja, echt) naar ArchLinux. Ondertussen zit ik al een jaartje of drie op de laatste. Ja, ik ben zo'n idioot die een rolling release draait :+ . Ik draai nu i3 als WM, die zit mij het minst in de weg wat betreft workflow.

Volgens mij is het meer een route naar steeds meer zelf keuzes maken en afstemmen op hoe je persoonlijk een omgeving gebruikt. Het convergeert een beetje naar je eigen voorkeur. Ik weet nog dat er een periode was dat ik keek naar wat anderen op hun desktop zetten (vooral van die "show je desktop"-topics). De reden dat Arch bij mij past is omdat ik uiteindelijk wist wat er allemaal was, en welk alternatief ik wilde gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Thralas schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:13:
[...]
De localmodconfig Make target van de kernel is hierbij erg handig, dan enabled hij alleen modules die momenteel geladen zijn.

Wel handig om daarbij iets als modprobed-db te draaien, anders loop je tegen het feit aan dat je usb storage drivers mist zodra je een usb memory stick inplugged met je versgebakken localmodconfig kernel ;)
Heb dan nog wat extra'tjes als Xen support etc. En als je eenmaal een .config hebt is het een kwestie van bijhouden/aanpassen bij een nieuwe kernel versie ivm de extra of gewijzigde opties, maar dat is relatief weinig moeite.
Raven schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:19:
[...]

Dat heb ik gemerkt :+ Poging 3 (met veel meer vrije ruimte) begon gister iets voor 1830, de deb's werden net voor 2100 gemaakt. De map waar ik linux_3.16.0.orig.tar.gz had uitgepakt bleek na het compilen 11GB groot :X De originele grootte van de VM's hdd was nog niet eens de helft van dat :+ , had niet verwacht dat zoiets zoveel ruimte in zou nemen...

Mbt cpu cores, howto gaf # export CONCURRENCY_LEVEL=x aan waarbij x het aantal cores is.

5 a 10 minuten? Damn :o
Ah je gebruikt debian en make-kpkg ... kunt je CONCURRENCY_LEVEL ook in /etc/kernel-pkg.conf zetten .. kun je hem ook niet vergeten :+

En het hangt verder ook van je targets af ... vaak build ik alleen de kernel_image target .. en geen header en source pakket. Scheelt ook weer een hoop tijd en ruimte.

En na je build even "make-kpkg clean" doen .. heb je tenminste het grootste deel van je diskspace weer vrij ...

Hmm gisteren begonnen .. compile je op jee raspberry-pi ofzo ? :+

[ Voor 28% gewijzigd door gekkie op 11-05-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nee, op een desktop pc met een pricewatch: AMD A8-3870K Black Edition waarvan 2 cores toegewezen aan VM. Die was dus gewoon even 2½ uur bezig, had wel iets sneller verwacht :P

Maar goed, de boel is succesvol gecompiled, nu eens kijken hoe ik de gecompilede ath10k driver (en de vooralsnog onbekende module waar die andere optie in zou moeten zitten) op de juiste pc krijg. Ubuntu Server herkende de aan de VM gekoppelde FAT32 geformatteerde stick wel (in dmesg en lsusb), maar kreeg 'm niet gemount en fdisk -l liet 'm niet eens zien. Dan maar de shared folder functie van VMWare gebruiken: werkt ook niet 8)7 en van wat ik lees ben ik niet de enige met dat probleem.

Dat wordt later dan maar de files uploaden naar ftp-server binnen lan.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 11-05-2015 20:25 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Raven schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:19:
Maar goed, de boel is succesvol gecompiled, nu eens kijken hoe ik de gecompilede ath10k driver (en de vooralsnog onbekende module waar die andere optie in zou moeten zitten) op de juiste pc krijg. Ubuntu Server herkende de aan de VM gekoppelde FAT32 geformatteerde stick wel (in dmesg en lsusb), maar kreeg 'm niet gemount en fdisk -l liet 'm niet eens zien. Dan maar de shared folder functie van VMWare gebruiken: werkt ook niet 8)7 en van wat ik lees ben ik niet de enige met dat probleem.

Dat wordt later dan maar de files uploaden naar ftp-server binnen lan.
Nog nooit van scp of rsync gehoord? Damn, ga eens even snel openssh-server installeren! Zolang je VM netwerk heeft, kan je met ssh altijd naar je host toe.

Even een reminder voor hen die het over DE's en WM's hebben, het is niet erg om een apart topic te maken met mooie TS over de verschillende keuzes die er zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wel van gehoord, maar nooit mee gewerkt volgens mij.

Uiteindelijk toch weten op te lossen:
Bash:
1
sudo mount -t cifs //192.168.1.2/sharenaam /mnt/mapnaam -o username=guest,password=

Nu kan ik gewoon cp gebruiken :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:34:
[...]

Nog nooit van scp of rsync gehoord? Damn, ga eens even snel openssh-server installeren! Zolang je VM netwerk heeft, kan je met ssh altijd naar je host toe.
Rsync for the world _/-\o_ 8)
apt-get install less locate rsync .. zo ongeveer het eerste wat op een kale install erop gefrunnikt wordt :)
Raven schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:19:
Nee, op een desktop pc met een pricewatch: AMD A8-3870K Black Edition waarvan 2 cores toegewezen aan VM. Die was dus gewoon even 2½ uur bezig, had wel iets sneller verwacht :P
VM .. VM .. onder vmware zo te zien ?
Mt VM's natuurlijk een grote kans dat de IO performance niet echt om over naar huis te schrijven is .. dan duurt een kernel compileren natuurlijk ook lang :+

[ Voor 41% gewijzigd door gekkie op 11-05-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

vraag als deze is vergelijkbaar met "wie is de beste super held"

Maar antwoord op je vraag is volledig afhankelijk van doel/toepassing van systeem. Uitgegaan van standaard desktop:
- kde; zoooo fijn te tweaken en wijzigen naar jouw smaak
- xfce; simple, plain, snel

qua systeem;
- sparkylinux; debian (puur vanwege naam)
- sabayon; gentoo gebaseerd (testing/desktop)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gekkie schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:10:
[...]

Mt VM's natuurlijk een grote kans dat de IO performance niet echt om over naar huis te schrijven is .. dan duurt een kernel compileren natuurlijk ook lang :+
VMWare Workstation ;)

Als in hdd-performance? Daar was geen beperking, de hdd was namelijk niet intensief in gebruik ('t is niet de meest stille, dat had ik wel gehoord :P ).

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
gekkie schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:10:

Kom kom, het zijn de jaren 90 niet meer. Ik doe veel onder VM's, compileer zo'n beetje voor de kost. HDD performance is nooit een probleem. Ik gebruik de host ook weinig, en een SSD helpt ook, maar toch sta ik enorm te kijken van het geheugen gebruik en de duur. De kernel is echt zo groot nog niet, ik heb het idee dat je veel teveel modules meecompiled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik kan mij een getal van iets meer dan vierduizend herinneren, dat zat dus in de standaard .config die bij Ubuntu Server zit, met de 2 door mij toegevoegde opties er dan nog bij.

Geen idee of dat veel is voor zoiets :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:24:
[...]
VMWare Workstation ;)

Als in hdd-performance? Daar was geen beperking, de hdd was namelijk niet intensief in gebruik ('t is niet de meest stille, dat had ik wel gehoord :P ).
Erhmm nouja .. als je van zeg 2GB aan source .. naar 5 a 6gb of in jouw geval nog meer groeit .. zal er toch ergens wel iets weggeschreven moeten worden (en zal er ook zeker zoveel gelezen worden).

En afhankelijk van of het goed of beroerd geconfigureerd is .. wil de IO performance in VM's nog wel eens aardig danwel beroerd zijn.

Dat gezegd hebbende .. compileer ik ook nagenoeg altijd in een VM :)

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 12-05-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Brent schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:35:
[...]
Kom kom, het zijn de jaren 90 niet meer. Ik doe veel onder VM's, compileer zo'n beetje voor de kost. HDD performance is nooit een probleem. Ik gebruik de host ook weinig, en een SSD helpt ook, maar toch sta ik enorm te kijken van het geheugen gebruik en de duur. De kernel is echt zo groot nog niet, ik heb het idee dat je veel teveel modules meecompiled.
Alles mag dan sinds de jaren 90 sneller zijn geworden .. IO zekker met spinning media is vaak toch nog steeds (relatief) de bottleneck bij huis tuin en keuken virtualisatie (met excessieve waits en load tot gevolg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
gekkie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:03:
[...]

Alles mag dan sinds de jaren 90 sneller zijn geworden .. IO zekker met spinning media is vaak toch nog steeds (relatief) de bottleneck bij huis tuin en keuken virtualisatie (met excessieve waits en load tot gevolg).
Denk dat dat toch vooral afhangt wat je host (of andere guests) aan het doen zijn. De performance van opslagmedia is via vm niet per definitie trager dan native iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het hangt ook af van wat andere guests. Ook zonder virtualisatie is IO meestal de bottleneck. Door virtualisatie willen er echter meerdere systemen tegelijk door diezelfde bottleneck en dat maakt het extra erg. Omdat IO van meerdere VM's op verschillende stukken van de disk komt is het extra moeilijk om het coordineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gekkie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:59:
[...]

Erhmm nouja .. als je van zeg 2GB aan source .. naar 5 a 6gb of in jouw geval nog meer groeit .. zal er toch ergens wel iets weggeschreven moeten worden (en zal er ook zeker zoveel gelezen worden).

En afhankelijk van of het goed of beroerd geconfigureerd is .. wil de IO performance in VM's nog wel eens aardig danwel beroerd zijn.

Dat gezegd hebbende .. compileer ik ook nagenoeg altijd in een VM :)
Dat snap ik, maar ik kon aan de hdd-led en het (gebrek aan) geluid wel merken dat de hdd niet zwaar werd belast, dan zit de beperkende factor denk ik ergens anders.

Nou kan ik het later wel even op mijn laptop proberen, die draait een dualboot W7/Kubuntu 15.04, dus daar kan ik het zonder VM-perikelen proberen. Daarnaast heeft die een i7-3612QM, kan ik gelijk kijken of Intel het veel sneller doet :+

Over mijn laptop gesproken: Staat de Linux-Atheros driver (voor bedraadde netwerkkaarten) toevallig erom bekend niet al te best te werken? Draadloos doet prima, bedraad (AR8161) hield het binnen 2m na het opstarten telkens voor gezien, ifconfig liet tx errors en overruns zien. De workaround staat op https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=70761 : MTU verhogen naar 8192 + reboot. Lijkt mij niet bepaald een nette oplossing, maar lijkt iig wel te werken :)
En dit issue is er blijkbaar al jaren gezien de Google-hits op dat type.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:45:
[...]
Dat snap ik, maar ik kon aan de hdd-led en het (gebrek aan) geluid wel merken dat de hdd niet zwaar werd belast, dan zit de beperkende factor denk ik ergens anders.

Nou kan ik het later wel even op mijn laptop proberen, die draait een dualboot W7/Kubuntu 15.04, dus daar kan ik het zonder VM-perikelen proberen. Daarnaast heeft die een i7-3612QM, kan ik gelijk kijken of Intel het veel sneller doet :+
Doe het zelf voornamelijk ook op een AMD (phenom X6) .. maar goed wellicht dat een bak aan cache ook wel wil schelen,
Over mijn laptop gesproken: Staat de Linux-Atheros driver (voor bedraadde netwerkkaarten) toevallig erom bekend niet al te best te werken? Draadloos doet prima, bedraad (AR8161) hield het binnen 2m na het opstarten telkens voor gezien, ifconfig liet tx errors en overruns zien. De workaround staat op https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=70761 : MTU verhogen naar 8192 + reboot. Lijkt mij niet bepaald een nette oplossing, maar lijkt iig wel te werken :)
En dit issue is er blijkbaar al jaren gezien de Google-hits op dat type.
Hmm ik heb juist een atheros (met ath9k driver) in een machine (NUC) geschroeft .. maar goed dat was omdat die als wifi router moet fungeren .. en dat blijkt dus met intel kaartjes niet te werken (ja tot 12 clients .. daarna is het op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is draadloos, ik heb het over bedraad, daar doet Atheros blijkbaar ook aan :+

Draadloze kaartjes van Atheros doen echter prima, mijn nieuwe(re) router-pc bevat een AR9380 en QCA9880.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:07:
Dat is draadloos, ik heb het over bedraad, daar doet Atheros blijkbaar ook aan :+

Draadloze kaartjes van Atheros doen echter prima, mijn nieuwe(re) router-pc bevat een AR9380 en QCA9880.
Ahh daar heb ik perfect over heen weten te lezen dan :+
Nee met bedraade atheros geen ervaring .. buiten m'n router dan .. die loopt op een atheros soc+ atheros wifi ... + een atheros switch+phy atheros ietsigs .. en dat loopt prima onder openwrt .. ding gaat eigenlijk nooit down.

[ 0.620000] switch0: Atheros AR8327 rev. 4 switch registered on ag71xx-mdio.0
[ 1.840000] libphy: ag71xx_mdio: probed
[ 2.390000] ag71xx ag71xx.0: connected to PHY at ag71xx-mdio.0:00 [uid=004dd034, driver=Atheros AR8216/AR8236/AR8316]
[ 2.400000] eth0: Atheros AG71xx at 0xb9000000, irq 4, mode:RGMII

Maar weer een ander typetje dan dat jij hebt :)

Extra debug aan mikken in je kernel config .. en de meuk sturen naar deathoros kernel dev / lkml?
(zijn van atheros zelf .. kreeg zelf vrij snel respons op m'n vragen)
)

Als maintainers staan geen lui vermeld van atheros zelf:
./scripts/get_maintainer.pl -f drivers/net/ethernet/atheros/alx/

Deze arme zielen wat spam besparen.

Ik zou het probleem nog eens onder de aandacht brengen met verwijzing naar de bugzilla entry die je aangaf .. bij de 2 bovenste maintainers .. en als CC de onderste twee mailinglists.

en in de module zelf staan nog:

En hier ook maar.

dus die 2 mailadressen er ook nog maar bij .. "nee heb je .. ja kun je krijgen" :)

[ Voor 70% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 12-05-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zal daar later eens naar kijken, even de adressen backuppen voor een mod ze weghaalt :P

En nu eens zien of de Intel CPU in mijn laptop sneller compiled dan de AMD in mijn desktop :+ Ding heeft 4 cores met HT, dus export CONCURRENCY_LEVEL=8 ingevuld en de modules vliegen voorbij in PuTTY waarmee ik de laptop op afstand beheer terwijl op het scherm van de laptop de systeemmonitor draait die bij elke core aangeeft dat die rond de 80%-100% belast wordt.

Volgens mij is die véél sneller klaar :+

... en toen zakte de load even naar beneden, nu krijgt de hdd het wél moeilijk :o

edit: En toen kwam er geen data meer in PuTTY maar compilen lijkt gezien de load gewoon door te gaan. Alleen heb ik nu geen output meer :| :P
edit2: Maar even opnieuw en op het scherm van de laptop gestart, dan kan ik tenminste zien wat er gebeurt :+

edit3: Goed, de laptop doet het wat sneller :P

Met 2 cores van de pricewatch: AMD A8-3870K Black Edition komt de VM na zo'n 1½ uur bij stage 2 aan om daarna nog een uurtje nodig te hebben om het af te ronden. Totaal 2½ uur.

De 4 cores + HT van de i7 3612QM in mijn laptop (zonder VM) kwamen na een half uur bij stage 2 aan en 22 minuten later was het klaar. Totaal 52 minuten dus.

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 12-05-2015 19:25 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 18:07:
Zal daar later eens naar kijken, even de adressen backuppen voor een mod ze weghaalt :P
Mwah die zijn ook vrij euhmm "Open Source" .. als iemand ze wil spammen dan is het nou niet echt moeilijk om te vinden zeg maar .. maar als je ze terug wilt vinden voor een bepaalde module dan kun je dus het get_maintainer.pl script gebruiken zoals ik daar ook aangegeven had :)
En nu eens zien of de Intel CPU in mijn laptop sneller compiled dan de AMD in mijn desktop :+ Ding heeft 4 cores met HT, dus export CONCURRENCY_LEVEL=8 ingevuld en de modules vliegen voorbij in PuTTY waarmee ik de laptop op afstand beheer terwijl op het scherm van de laptop de systeemmonitor draait die bij elke core aangeeft dat die rond de 80%-100% belast wordt.

Volgens mij is die véél sneller klaar :+

... en toen zakte de load even naar beneden, nu krijgt de hdd het wél moeilijk :o

edit: En toen kwam er geen data meer in PuTTY maar compilen lijkt gezien de load gewoon door te gaan. Alleen heb ik nu geen output meer :| :P
edit2: Maar even opnieuw en op het scherm van de laptop gestart, dan kan ik tenminste zien wat er gebeurt :+

edit3: Goed, de laptop doet het wat sneller :P

Met 2 cores van de pricewatch: AMD A8-3870K Black Edition komt de VM na zo'n 1½ uur bij stage 2 aan om daarna nog een uurtje nodig te hebben om het af te ronden. Totaal 2½ uur.

De 4 cores + HT van de i7 3612QM in mijn laptop (zonder VM) kwamen na een half uur bij stage 2 aan en 22 minuten later was het klaar. Totaal 52 minuten dus.
Stukje beter te doen :P ... is alleen de vraag in welke mate het de extra cores zijn .. en/of intel vs amd ... en/of de virtualisatie overhead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gekkie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:00:
[...]

Mwah die zijn ook vrij euhmm "Open Source" .. als iemand ze wil spammen dan is het nou niet echt moeilijk om te vinden zeg maar .. maar als je ze terug wilt vinden voor een bepaalde module dan kun je dus het get_maintainer.pl script gebruiken zoals ik daar ook aangegeven had :)
Open Source of niet, mods zijn er over het algemeen niet blij mee als dergelijke informatie wordt gepost op het forum ;)
gekkie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:00:
[...]

Stukje beter te doen :P ... is alleen de vraag in welke mate het de extra cores zijn .. en/of intel vs amd ... en/of de virtualisatie overhead
Jep :P , nog niet al te snel (vergeleken met de 5-10 minuten die jij noemde), maar wel heel wat rapper :)

Hoeveel modules worden er eigenlijk gecompiled met de .config die jij gebruikt?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Die mail-adressen zijn praktisch publiek maar om het de spam-harvesters niet al te makkelijk te maken hebe ik ze toch maar even weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:58:
[...]

Open Source of niet, mods zijn er over het algemeen niet blij mee als dergelijke informatie wordt gepost op het forum ;)
We will see >:) .. en anders maken ze er maar een members-only van.
[...]
Jep :P , nog niet al te snel (vergeleken met de 5-10 minuten die jij noemde), maar wel heel wat rapper :)

Hoeveel modules worden er eigenlijk gecompiled met de .config die jij gebruikt?
Heb wat verschillende .config's voor verschillende machines .. maar doorgaans nagenoeg geen.

Komt omdat ik het meeste er eigenlijk vast in bak (omdat ik weer voornamelijk selecteer wat ik aan hardware ondersteuning nodig heb) .. op m'n AMD bak hoeft ik geen intel en nvidia ahci driver meuk enz..
(gaat overigens niet altijd goed .. wireless was daarbij o.a. een probleem met laden van crda .. geen idee of dat uiteindelijk nog is gefixt na een rantje van Linus .. dus die heb ik nog als module)

Gevolg is wel dat als ik hardware eruit mik het voor zou kunnen komen dat de handel niet meer boot .. maar goed ik heb ook altijd nog wel een distro kernel geinstalleerd staan met alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:06:
[mbr]Die mail-adressen zijn praktisch publiek maar om het de spam-harvesters niet al te makkelijk te maken hebe ik ze toch maar even weggehaald.[/mbr]
:+ .. mijn mailing-list account heeft ook maar 1/3 spam ontvangen in z'n lifetime .. 19000 van de 43000 mailtjes.

Valt op zich nog mee .. m'n normale account heeft een beroerdere ratio .. 8000 spam tegen 4300 ham .. maar goed het laat zich er betrekkelijk makkelijk uitfilteren .. spamboeren denken te veel na :+
domein extensie hebben van een taal die je niet machtig bent is briljant .. veel spammers doen het taal specifiek .. dus laat zich er erg makkelijk uitfilteren in spamassassin als ongewenste taal

[ Voor 35% gewijzigd door gekkie op 12-05-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gekkie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:09:
[...]

Heb wat verschillende .config's voor verschillende machines .. maar doorgaans nagenoeg geen.

Komt omdat ik het meeste er eigenlijk vast in bak (omdat ik weer voornamelijk selecteer wat ik aan hardware ondersteuning nodig heb) .. op m'n AMD bak hoeft ik geen intel en nvidia ahci driver meuk enz..
(gaat overigens niet altijd goed .. wireless was daarbij o.a. een probleem met laden van crda .. geen idee of dat uiteindelijk nog is gefixt na een rantje van Linus .. dus die heb ik nog als module)

Gevolg is wel dat als ik hardware eruit mik het voor zou kunnen komen dat de handel niet meer boot .. maar goed ik heb ook altijd nog wel een distro kernel geinstalleerd staan met alles erop en eraan.
Hoe kunnen er geen modules gecompiled worden, dan heb je toch helemaal niets aan kernel? :P

Maar bij mij zijn het dus 4130 modules, waarschijnlijk kan meer dan de helft weg :P Van de week eerst maar eens kijken of het compilen nut heeft gehad, of het vervangen van de ath10k driver voldoende is om dfs nu uiteindelijk eens goed aan de gang te krijgen.

Crda werkt hier inmiddels prima, na aanpassen van de regulatory.bin en het gebruiken van een véél recentere crda dan wat in de vele howto's gebruikt wordt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:21:
[...]
Hoe kunnen er geen modules gecompiled worden, dan heb je toch helemaal niets aan kernel? :P

Maar bij mij zijn het dus 4130 modules, waarschijnlijk kan meer dan de helft weg :P Van de week eerst maar eens kijken of het compilen nut heeft gehad, of het vervangen van de ath10k driver voldoende is om dfs nu uiteindelijk eens goed aan de gang te krijgen.

Crda werkt hier inmiddels prima, na aanpassen van de regulatory.bin en het gebruiken van een véél recentere crda dan wat in de vele howto's gebruikt wordt.
In plaats van de code in een loadable module te plaatsen, kun je die module/driver code ook als "built-in" direct in de vmlinuz laten bakken. Als je dat met alle beschikbare modules doet .. dan krijg je een gigantische kernel waarbij er van alles altijd wordt geladen wat eigenlijk niet gebruikt wordt.

Maar als je .config toch aardig getweakt is is dat verschil een stuk minder groot (in het meest optimale geval 0).

Hmm ik patch m'n athk9 modules zodat ik fijn m'n kanaaltje 13 weer mag gebruiken :+ .. beetje burgerlijke ongehoorzaamheid is me niet vreemd (en eigenlijk vooral voortgekomen uit die totale crda ramp die mij op een gegeven moment ook legale dingen niet toestond, tsja dan ga je alternatieven zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oh zo. Maar dan blijf ik nieuwsgierig van hoe groot/klein die .config dan is, hier heeft ie 7713 regels, al is er wel het een en ander weggecomment zie ik.

Moet je die voor kanaal 13 patchen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt :S , al heb ik dat kanaal volgens mij nooit geprobeerd omdat daar (net als op alle andere 2.4GHz kanalen) te veel volk zit.

That reminds me, wil nog steeds mijn scan van vorig jaar maart eens updaten :+ http://www.ravenslair.nl/GoT2/wifi-scan-31032014.jpg

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Nu online
Firefox met ondersteuning voor DRM is er nu dan toch.

Ik ben benieuwd wat de distributies zullen doen. Zullen ze de versie leveren met de DRM installer, of zonder? En wat betreft Debian, zullen we dan ook twee versies krijgen? Eentje in main en de andere in non-free?
Ik denk dat het goed zou zijn als Debian Iceweasel zonder DRM beschikbaar maakt in main, en Firefox met DRM in non-free. Ik kan me alleen voorstellen dat er mensen zijn die liever geen pakket genaamd Firefox erin hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door FRidh op 13-05-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Om precies te zijn heeft Firefox de DRM niet aan boord maar hebben ze een interface gemaakt waar je een DRM-module aan kan koppelen. Debian zal die module zeker niet mee gaan leveren. Ik verwacht dat ze wel een installer maken die de module voor je kan downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat lijkt me ook ja, want dat is zoals het nu ook is met Flash (wat ook proprietary is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

weet iemand een goede keylogger?

wanneer xscreensaver mijn scherm overneemt, kan ik dat unlocken middels user/pass

dat -moet- altijd 2x gebeuren, daar waar ik zeker weet dat ingegeven wachtwoord juist is.

nu vraag ik me af of; 1. wachtwoord goed is, 2. of er karakters aangepast worden (bijv. 1e hoofdletter ofzo)

dus ik dacht; dan ga ik mijn toets ingaven loggen.... maar hoe?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:06
We gaan nu kijken naar CentOS 7 maar xfs, systemd, geen customize install, ... Wel ff wennen. Heeft iemand het al met de defaults draaien?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Draait hier (als test) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

himlims_ schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:04:

wanneer xscreensaver mijn scherm overneemt, kan ik dat unlocken middels user/pass
Ik heb hier een tijdje last van gehad toen ik twee screensavers tegelijk actief had. IIRC de screensaver van Gnome + xscreensaver. Daarbij werden de toetsaanslagen eerst afgevangen door onzichtbare screensaver en pas als die was geunlocked kreeg kon ik de zichtbare sceensaver unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:49:
Oh zo. Maar dan blijf ik nieuwsgierig van hoe groot/klein die .config dan is, hier heeft ie 7713 regels, al is er wel het een en ander weggecomment zie ik.
# grep -v "#" .config | wc -l
1557
Moet je die voor kanaal 13 patchen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt :S , al heb ik dat kanaal volgens mij nooit geprobeerd omdat daar (net als op alle andere 2.4GHz kanalen) te veel volk zit.

That reminds me, wil nog steeds mijn scan van vorig jaar maart eens updaten :+ http://www.ravenslair.nl/GoT2/wifi-scan-31032014.jpg
Op 13 valt het bij mij juist nog mee .. en inderdaad te veel volk .. maar goed 5ghz doet het in de tuin dan weer niet briljant ..

Aan het wardriven geweest ? (meh in iedergeval een hoop aan elkaar gesjopt als ik de scrollbar zo zie) .. of is dat gewoon vanuit je huis ?
Altijd leuk om naar de creativiteit in SSID's te kijken :+

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 13-05-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:25:
1557
code:
1
egrep -cv '^#' .config
B)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
0xDEADBEEF schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:17:
[...]

code:
1
egrep -cv '^#' .config
B)
Mag ook als je niet van pipen houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

1557
Heb net ^[^#].* in Notepad++ gebruikt, om de comments niet mee te laten tellen, kwam op 6260 uit. Dat kan vast minder :P

Heb al wat overbodige dingen gezien: Firewire, bluetooth, USB NIC's. Maar ik zag ook adc's en i2c voorbijkomen, dat ken ik alleen icm RPi's en Arduino's. Zitten er soms van die dingen op moederborden? Hetzelfde met sensors, naast de tempsensors kwamen er meerdere andere soorten sensors voorbij.
[...]

Op 13 valt het bij mij juist nog mee .. en inderdaad te veel volk .. maar goed 5ghz doet het in de tuin dan weer niet briljant ..

Aan het wardriven geweest ? (meh in iedergeval een hoop aan elkaar gesjopt als ik de scrollbar zo zie) .. of is dat gewoon vanuit je huis ?
Altijd leuk om naar de creativiteit in SSID's te kijken :+
Daarom heb ik een WLE900V5-27, dan kan ik daar evt wat aan doen :+

Nope, ben met mijn laptop en AWUS036NH bij het raam aan de voorkant en later aan de achterkant op de 1e verdieping gaan staan, binnen dus. Bij beide een paar minuten gescand en dat was het resultaat.

Helaas kun je geen screenshot maken waarbij alles achter de scrollbalk meegenomen wordt, dus nodige screenshots gemaakt en daarna aan elkaar geplakt. Had toen wel apps gevonden die beweerden een screenshot te kunnen maken, maar werkte niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 13-05-2015 16:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:20:
[...]
Heb net ^[^#].* in Notepad++ gebruikt, om de comments niet mee te laten tellen, kwam op 6260 uit. Dat kan vast minder :P

Heb al wat overbodige dingen gezien: Firewire, bluetooth, USB NIC's. Maar ik zag ook adc's en i2c voorbijkomen, dat ken ik alleen icm RPi's en Arduino's. Zitten er soms van die dingen op moederborden? Hetzelfde met sensors, naast de tempsensors kwamen er meerdere andere soorten sensors voorbij.
i2c is soms nodig voor bepaalde sensors enzo, maar bij de sensors zijn eigenlijk alleen die relevant die ook werkelijk op je mobo / proc / mem zitten.

Net als p-ata drivers .. ook niet nodig .. als je geen webcam eraan frut kan die hele zooi ook weg ... als je geen grafische console op je server hebt .. wat moet je met een radeon DRM driver .. enzovoorts.

Aan de andere kant .. als je eigenlijk nooit een kernel bakt .. is het natuurlijk ook weer niet hyperrelevant.
Maar goed aangezien ik als hobby het nodige test en bugreport .. vind ik het opzich wel fijn dat het een beetje opschiet.
[...]
Daarom heb ik een WLE900V5-27, dan kan ik daar evt wat aan doen :+

Nope, ben met mijn laptop en AWUS036NH bij het raam aan de voorkant en later aan de achterkant op de 1e verdieping gaan staan, binnen dus. Bij beide een paar minuten gescand en dat was het resultaat.

Helaas kun je geen screenshot maken waarbij alles achter de scrollbalk meegenomen wordt, dus nodige screenshots gemaakt en daarna aan elkaar geplakt.
Hmm had ooit een plugin voor firefox waar dat wel in kon geloof ik.
Jij hoeft je eten niet in de magnetron te zetten dus :9

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 13-05-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Raven schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:20:

Heb je zo'n enorme antenne of woon je tussen de torenflats? Man wat een afschuwelijk lange lijst. Is WIFI niet totaal onbruibkaar bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gekkie schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:24:
[...]

i2c is soms nodig voor bepaalde sensors enzo, maar bij de sensors zijn eigenlijk alleen die relevant die ook werkelijk op je mobo / proc / mem zitten.

Net als p-ata drivers .. ook niet nodig .. als je geen webcam eraan frut kan die hele zooi ook weg ... als je geen grafische console op je server hebt .. wat moet je met een radeon DRM driver .. enzovoorts.

Aan de andere kant .. als je eigenlijk nooit een kernel bakt .. is het natuurlijk ook weer niet hyperrelevant.
Maar goed aangezien ik als hobby het nodige test en bugreport .. vind ik het opzich wel fijn dat het een beetje opschiet.
Hmm, ok. ... Maar is er dan geen basic GPU-driver nodig om de tekstoutput op het scherm te krijgen?

Kernels bakken ga ik denk ik niet zo vaak doen, maar kan iig wel alvast een (wat simpelere) .config maken voor graphics-loze server OS. Als Ubuntu Server bevalt, dan kan die .config wel van pas komen bij upgrades.
gekkie schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:24:
[...]

Hmm had ooit een plugin voor firefox waar dat wel in kon geloof ik.
Jij hoeft je eten niet in de magnetron te zetten dus :9
Hehe, nee :P

Maar dat wifi kaartje is een geval apart. Afgezien van het koelblok heeft dat ding aan de onderkant een plaat die wat afdekt, wat het kaartje te dik maakt voor de meeste mPCIe slots. En dan is er nog de breedte...

Dat heb ik alles behalve netjes opgelost :+

In het half size slot op het moederbord zit de DB3U minus het deel met de spacers, daar bovenop de MM3U (en ja, dat is een ongebruikt sim-kaart slot):
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/mPCIe1.jpg
Daarmee kun je dus een full size-kaart in een half size slot plaatsen. Maar het mPCIe slot was te laag voor het wifi kaartje, dus deze bovenop de MM3U:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/mPCIe2.jpg
Je kan al aan het slot en de (weggehaalde) spacers zien dat die meer ruimte bied in de hoogte.

En daar zit die oversized kaart dus op en komt een kabel vanaf omdat de mPCIe sloten op dit moederbord geen 5v-pins hebben en dat heeft dat kaartje wel nodig, wordt dus ergens anders weggehaalt.
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 17:37:
[...]

Heb je zo'n enorme antenne of woon je tussen de torenflats? Man wat een afschuwelijk lange lijst. Is WIFI niet totaal onbruibkaar bij jullie?
Nope, gewoon dat standaard 2dBi antennetje wat standaard bij wifi kaartjes zit. Er zit wel een appartementencomplex een straat verderop. Deze lijst is trouwens van vorig jaar maart, ik verwacht er nu nog meer :X

Ter vergelijking: 5GHz maar één netwerk in de buurt.

Wifi werkt more or less, bereik is niet bepaald super maar er kan verkeer overheen :+ De opvolger van de router-pc krijgt iig een 2e wifi-kaart (eerdergenoemd bakbeest) en die gaat voor de apparaten die het ondersteunen op de 5GHz band zitten. Bij een test kon ik via 802.11n (450Mbps) in dezelfde ruimte iets meer dan 20MBps halen :o en dat was voor het unlocken van de outputpower (zat vast op 50mW) en 802.11ac moet ik ook nog testen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 17:45:
[...]
Hmm, ok. ... Maar is er dan geen basic GPU-driver nodig om de tekstoutput op het scherm te krijgen?

Kernels bakken ga ik denk ik niet zo vaak doen, maar kan iig wel alvast een (wat simpelere) .config maken voor graphics-loze server OS. Als Ubuntu Server bevalt, dan kan die .config wel van pas komen bij upgrades.
Nee gewoon text / vga-console is weer een andere driver .. en daarnaast heb je ook de framebuffer drivers nog ...
[...]
Hehe, nee :P

Maar dat wifi kaartje is een geval apart. Afgezien van het koelblok heeft dat ding aan de onderkant een plaat die wat afdekt, wat het kaartje te dik maakt voor de meeste mPCIe slots. En dan is er nog de breedte...

Dat heb ik alles behalve netjes opgelost :+
Beun de haas :*)
Niks mis mee.
[...]
Nope, gewoon dat standaard 2dBi antennetje wat standaard bij wifi kaartjes zit. Er zit wel een appartementencomplex een straat verderop. Deze lijst is trouwens van vorig jaar maart, ik verwacht er nu nog meer :X

Ter vergelijking: 5GHz maar één netwerk in de buurt.

Wifi werkt more or less, bereik is niet bepaald super maar er kan verkeer overheen :+ De opvolger van de router-pc krijgt iig een 2e wifi-kaart (eerdergenoemd bakbeest) en die gaat voor de apparaten die het ondersteunen op de 5GHz band zitten. Bij een test kon ik via 802.11n (450Mbps) in dezelfde ruimte iets meer dan 20MBps halen :o en dat was voor het unlocken van de outputpower (zat vast op 50mW) en 802.11ac moet ik ook nog testen.
Achja ik doe nog wel eens wat met adhoc netwerkjes opzetten ... en ik moet zeggen dat ik door de jaren heen steeds vaker terug val op een tijdelijke bekabeling. In utrecht centrum was het ook al zo'n drama ..
en dit is dan nog wat je *ziet* .. grootste ergernissen waren wat je niet zag ... bijvb draadloze microfoonsets (geen hoekiefoekie chinees .. gewoon Bosch) die op het laatst ingeschakeld worden ... *poef* zowel netwerk plat .. als een microfoonsysteem wat voor geen meter klinkt .. handy ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heerlijk om Debian te installeren via Expert install. Ideaal om zo een minimaal systeem op te zetten die je dan uitbreid. Dit voor een collega gedaan vandaag, hij heeft een nieuwe laptop. Echt een freaking bakbeest man, i7 4960K geloof ik (iig een goed zware 4-core HT), 32 GB RAM, 2x 1 TB SSD op de SATA sloten + nog eens 512 GB op mSATA. Videokaart is een nVidia GTX 980m. Leuk ding, maar gaf ook zo wat kopzorgen.

Eerst de installatie, de netinstall ISO via dd op de stick gedumpt en draaien maar, geen probleem. Maar de manier hoe 't ding met UEFI omgaat is niet ideaal, het uiterlijk is echt een BIOS. Installatie verliep voorspoedig, maar de UEFI bootloader installeren ging wat minder lekker. Kreeg wel de melding over mogelijk buggy UEFI implementaties en whatnot en dat een 'removable path' optie voor installatie geforceerd kon worden voor UEFI. Die heb ik uiteindelijk maar moeten gebruiken, want 't kwam maar niet in de UEFI boot naar voren als device/OS.

Omdat het om een minimale installatie ging, enkel base system, miste er mogelijk nog wat packages waardoor er in eerste instantie alleen beeld tijdens boot was. Eenmaal gestart en een TTY zou komen zagen we niets meer. De laatste boot entry bleef in beeld, zelfs wisselen van TTY gaf geen verschil. Met 'nomodeset' als kernel parameter werkte dat wel prima :).

De videokaart bleek echt een drama te zijn. De open source nouveau driver werkt niet met de GTX 980m, dus die gebruiken was geen optie. De gesloten nVidia driver versie 340.76 in Testing deed 't ook niet. Die in Unstable heeft alleen een patch om met kernel 4.0 te kunnen werken, dus dat werd 'm ook niet. Pas de 343.36 in Experimental deed 't. Maar die heeft weer geen kernel 4.0 support en handmatig patchen van nv-pat.c werkte niet helaas.
Dus, Unstable draaien, kernel van Testing (3.16) en nVidia driver uit Experimental. Maar het werkt, en daar gaat het om!

De twee 1 TB SSDs wilde hij via de RAID modus van de hardware in RAID0 hebben. Geen probleem zou je zeggen, behalve dan dat 't meer een fakeraid oplossing is via de Intel RapidStore Technology, dus na configuratie daarvan zagen we nog steeds twee aparte schijven. 8)7 Heb die wijzigingen maar weer teruggedraaid en hoewel ik het met software RAID (via mdadm) ook kon laten werken, vond de eigenaar 't al best als 't via LVM samen 1 volume was. Daar kwam het vage om de hoek kijken. Waarom het zo was, geen idee, maar als ik de informatie van de schijven via parted en fdisk liet zien, kwam er fatsoenlijke informatie uit. Via gdisk op /dev/sda werd er melding gemaakt over corrupte GPT partitie tabel. Welke optie ik ook gaf, die melding ging niet weg. Bij /dev/sdb niets aan 't handje. Maar het idiote was juist dat pvcreate wel werkte op sda, maar bij sdb aangaf dat 't apparaat niet bestond of via filtering werd geweigerd.
Nieuwe GPT tabel gemaakt via parted op sda (nadat ik voor de zekerheid nog even een pvremove had gedaan) en gdisk was gelukkig, maar pvcreate niet meer. Geen idee waarom, maar beide 1 TB SSDs konden met hun GPT indeling niet kaal aan LVM doen. Pas met MBR indeling kon 't wel (pvcreate /dev/sda, dus zonder partities erop).

Al met al, de persoon voor wie ik 't deed heeft nog wat extra's geleerd ervan. Vond htop wat ik erop had gezet erg handig, beter dan standaard top. Een hoop dingetjes had hij geen weet van, terwijl Linux an sich hem niet geheel onbekend is. Maar hij is ontwikkelaar, geen beheerder of gebruiker zoals de meeste van ons hier, dus dat hij niet zo diep heeft gekeken is niet zo vreemd.

Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de hardware. Er zit genoeg in om een mobile workstation te zijn, maar het voelde niet zo. Ik had het idee dat het installeren van packages bijna net zo snel/langzaam ging als m'n eigen werklaptop, waar een WD Black in zit (7200 RPM 2,5" HDD). Hij vond z'n KDE iig sneller starten dan z'n huidige laptop met Kubuntu, maar dat is niet zo vreemd met een minimale installatie vs full blown editie waar nog veel meer geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Lap, hebben ze hier onder mijn nickname zo een karma boxje geplaatst. Gaan de mensen straks nog denken dat ik iets van linux ken :p.

Hero, was dat een standaard laptop of maatwerk? Ik wil deze zomer ook een nieuwe aankopen om mijn huidige 4 jaar oude te vervangen en zou ook iets krachtigs willen, maar ben de laatste tijd enorm teleurgesteld over wat er op de markt te vinden is. Wel vreemd die problemen met de storage.

Ik zie zelf wel een verschil met een SSD, ook bij het installeren van packages, maar daar is het verschil al wat kleiner omdat je het bezwaarlijk 1 grote sequentiele actie kunt noemen. En bij het downloaden ben je dan weer afhankelijk van de netwerk snelheid uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De laptop is maatwerk, hij heeft zelfs de optie om de cover van 't scherm te laten graveren. Best cool.

Merkte net zelf wel wat vervelends, iets wat ik met een eerdere test ook al had. Heb de gesloten nVidia driver op m'n PC in gebruik. Monitor via DP aangesloten en heb gisteravond Xfce 4.12 geïnstalleerd (eindelijk de update beschikbaar in Sid). Zet m'n scherm uit, ga lunchen, kom terug, scherm aan maar gaat gelijk naar standby. TTY geeft wel beeld, maar daar kan je niet veel grafisch doen. Heb blind moeten unlocken, sneltoets voor terminal en dan 'xrandr --auto' moeten intypen om weer beeld te hebben. Moet nog even zoeken naar de permanente fix, want dit is gewoon ronduit kut. En het is alleen met DP. Xfce-settings heeft namelijk met versie 4.12 de mogelijkheid om schermen automatisch te kunnen configureren bij aankoppelen, maar vanwege de gesloten nVidia driver kan ik de display settings van Xfce zelf niet openen om dus die instelling te veranderen.

En dat van de badges, ik vind 't wel idioot dat ik, moderator NOS, die niet heb. Moet nog de artikelen lezen erover, want ik wil 'm ook!

Pagina: 1 ... 37 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.