This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Dit.mcDavid schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:38:
En hoe kun je on hemelsnaam een computer samenstellen zonder SSDGeef je bijna 1000 euro uit, heb je nog steeds een traag kutding...
Zelfs in computers van €300 doe je een SSD. Waarom? Omdat PC met Intel Celeron G1850 en een SSD in het dagelijks gebruik sneller aanvoelt dan een PC met een Intel 4790k en een HDD.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Dat kan ik wel bevestigen ja. Mijn computer, gebaseerd op een Q8400 (een CPU uit 2009) voelt voor de meeste taken sneller aan de i5 op mijn werk; dat was de op een na snelste op het moment van aanschaffen, ongeveer 3/4de jaar geleden.Compizfox schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:44:
Zelfs in computers van €300 doe je een SSD. Waarom? Omdat PC met Intel Celeron G1850 en een SSD in het dagelijks gebruik sneller aanvoelt dan een PC met een Intel 4790k en een HDD.
Jammer genoeg wilden de mensen die erover gingen geen SSD's, want dat was te duur. (Ik had liever wel een SSD gehad, en dan een i5 van één of zelfs twee stappen lager om te compenseren, als het echt om het geld zou gaan.)
Je kunt het wel gedeeltelijk mixen zolang je voor 32bit binaries ook de nodige 32bit libraries hebt. Beetje een rommelig multi-lib systeem krijg je danCAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:45:
Wat ik nu toch tegen kom op de computer van een vriend:
base-files 8 amd64 base-passwd 3.5.37 amd64 bash 4.3-12 amd64 bsdutils 1:2.25.2-5 i386 coreutils 8.23-3 amd64 dash 0.5.7-4+b1 amd64 debianutils 4.4+b1 amd64 diffutils 1:3.3-1+b1 amd64 dpkg 1.17.23 amd64 e2fsprogs 1.42.12-1 amd64 findutils 4.4.2-9+b1 i386 grep 2.20-4.1 i386 gzip 1.6-4 i386 hostname 3.15 i386
en zo gaat het nog even door, de Essential pakketten zijn een mix van i386 en amd64. WTF. Hoe krijg je het voor elkaar. Ik zou hier echt goed m'n best voor moeten doen. Het grootste wonder is misschien nog wel dat het systeem gewoon door draait, al durf ik niet te rebooten. Uiteraard mag ik de puinhoop nu oplossen via IRC.
Met veel package managers kun je bij het installeren ook opgeven welke architectuur hij moet gebruiken. Als je dat de hele tijd verkeerd blijft doen, dan krijg je dit denk ik
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Dit dus... kan zooo ontzettend veel schelen in productiviteit omdat een PC een stuk sneller aanvoelt. Liever een sloot RAM en SSD + i5 dan de snelste i7 die een flinke bottleneck heeft naar RAM en HDD.Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:00:
[...]
Dat kan ik wel bevestigen ja. Mijn computer, gebaseerd op een Q8400 (een CPU uit 2009) voelt voor de meeste taken sneller aan de i5 op mijn werk; dat was de op een na snelste op het moment van aanschaffen, ongeveer 3/4de jaar geleden.
Jammer genoeg wilden de mensen die erover gingen geen SSD's, want dat was te duur. (Ik had liever wel een SSD gehad, en dan een i5 van één of zelfs twee stappen lager om te compenseren, als het echt om het geld zou gaan.)
Gelukkig hebben ze dat bij 'ons' wel begrepen: maandag komen de onderdelen voor een nieuwe test/ontwikkel PC binnen: i7-4790K, Samsung XP941 512GB M.2 SSD, 16GB DDR3 en een Asus PB287q 4K monitor

Ben eens benieuwd of die SSD z'n spec (930 MB/s write) gaat halen
We moeten uiteindelijk naar +-2GB/s, dus zou een mooie stap zijn.
Om even helemaal on-topic te blijven: er gaat Ubuntu op draaien
Djiezus. Een dikkere bak kun je eigenlijk niet echt krijgen, behalve als je gaat kijken naar serverborden met 8 geheugensloten en er dan ook nog 2 Xeon's in steekt. Dit moet toch wel zat zijn voor 95% van de projecten die een 'normaal' bedrijf in ontwikkeling heeft zou ik zo zeggen.Thedr schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 00:33:
Gelukkig hebben ze dat bij 'ons' wel begrepen: maandag komen de onderdelen voor een nieuwe test/ontwikkel PC binnen: i7-4790K, Samsung XP941 512GB M.2 SSD, 16GB DDR3 en een Asus PB287q 4K monitor
Ik hoop dat Linux goed om kan gaan met 4K monitoren. Onder Windows zijn er nog heel veel programma's die niet goed met high-dpi overweg kunnen. (Windows zelf, en veel MS-programma's, zijn het probleem. niet.) Ik heb dat zelf ondervonden toen ik vorig jaar hier een 27-inch Eizo had staan, met 2560x1440 (~109 dpi). Dat was voor mij onbruikbaar, en onmogelijk te lezen zonder de vergroting op minstens 125% te zetten. (Ik moet er dan wel bij zeggen dat ik een slecht zichtvermogen heb.) Uiteindelijk heb ik de monitor verkocht en vervangen door een 24.1 inch 1920x1200 Eizo, mede doordat een aantal veel door mij gebruikte programma's onbruikbaar waren geworden.
Een 28-inch monitor met 4K resolutie is 3840x2160, oftewel 157 dpi. Ik vraag me af of je dat wel op een normale werkafstand kunt lezen. Ik denk dat dit lastig wordt, zelfs als je eagle eyes hebt.
edit: als je de GUI op 150% zet, dan wordt je resolutie effectief 2560x1440 op 28 inch, waarbij je dus de extra pixels voor scherpte gebruikt in plaats van meer werkruimte. Als jouw programma's dat ondersteunen, dan kan het wel werkbaar zijn. Ik weet niet hoe goed Linux hier tegenwoordig in is, maar toen ik het heb getest, leek het onder XFCE met de meeste programma's goed te werken; alleen QT-programma's hadden soms een probleem, maar dat kan aan mijn systeeminstellingen hebben gelegen.
Bleh. JammerOm even helemaal on-topic te blijven: er gaat Ubuntu op draaien
Volgens Wikipedia is Ubuntu gebaseerd op Debian Unstable (*). Dat zou ik voor een dergelijke ontwikkelbak nooit willen. Als men de tijd ervoor heeft, dan zou ik óf een custom installatie doen gebaseerd op Testing, of Stable met de laatste backported kernel, als de laatste nieuwe software niet vereist is. Als je de tijd er niet voor hebt en iets wilt wat langer ondersteund wordt, maar nieuwer is dan Debian Stable, dan is CentOS een optie; natuurlijk alleen als de daar vereiste software erin zit.
In elk geval zou ik voor een distributie kiezen die een nog zeker een jaar of 3 (vanaf de dag dat je hem installeert) ondersteund wordt, zodat je niet elk half jaar of jaar een complete nieuwe installatie hoeft uit te voeren als je hem wil bijwerken.
(*Daarnaast ben ik van mening dat Ubuntu allang niet meer de "Ubuntu-filosofie" volgt; ze gaan veel te veel hun eigen weg en lijken soms zelfs ronduit tegendraads te zijn.)
Wat ik me afvraag: als er websites ontwikkeld worden onder Linux, hoe worden die dan onder Internet Explorer getest; met een virtuele machine? Dat moet wel al bijna, want zelfs als je IE via Wine installeert, dan ga je last hebben van de font-rendering die in Linux anders werkt dan in Windows. Voor testen onder Safari heb je denk ik wel onvermijdelijk een Mac nodig...
[ Voor 24% gewijzigd door Katsunami op 21-02-2015 01:30 ]
Zoals ik al zei, we moeten veel data (video) verstouwen en in een later stadium ook nog be/verwerken. De bottleneck ligt bij de schrijfsnelheid die eigenlijk nog niet hoog genoeg is en in de toekomst omhoog moet richting 2 GB/s. Een behoorlijke hoeveelheid data dus en een flinke uitdaging om dat überhaupt op een PC naar binnen te krijgen, laat staan opslaan.Katsunami schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 01:21:
[...]
Djiezus. Een dikkere bak kun je eigenlijk niet echt krijgen, behalve als je gaat kijken naar serverborden met 8 geheugensloten en er dan ook nog 2 Xeon's in steekt. Dit moet toch wel zat zijn voor 95% van de projecten die een 'normaal' bedrijf in ontwikkeling heeft zou ik zo zeggen.
Volgens mij gaat dat best redelijk. Overigens allemaal niet zo'n issue voor ons; het gaat erom dat we 4K video op native resolutie kunnen bekijken, de interface boeit ons wat minder.Ik hoop dat Linux goed om kan gaan met 4K monitoren. Onder Windows zijn er nog heel veel programma's die niet goed met high-dpi overweg kunnen. (Windows zelf, en veel MS-programma's, zijn het probleem. niet.) Ik heb dat zelf ondervonden toen ik vorig jaar hier een 27-inch Eizo had staan, met 2560x1440 (~109 dpi). Dat was voor mij onbruikbaar, en onmogelijk te lezen zonder de vergroting op minstens 125% te zetten. (Ik moet er dan wel bij zeggen dat ik een slecht zichtvermogen heb.) Uiteindelijk heb ik de monitor verkocht en vervangen door een 24.1 inch 1920x1200 Eizo, mede doordat een aantal veel door mij gebruikte programma's onbruikbaar waren geworden.
Werk nu op mijn 'normale' werkplek met een 30" met 2560x1440. Werkt erg fijn maar zou best wat scherper mogen of nog meer schermruimte geven. Voor mijn werkplek komt vast ook nog wel een fijn 4K schermpje in de toekomstEen 28-inch monitor met 4K resolutie is 3840x2160, oftewel 157 dpi. Ik vraag me af of je dat wel op een normale werkafstand kunt lezen. Ik denk dat dit lastig wordt, zelfs als je eagle eyes hebt.
edit: als je de GUI op 150% zet, dan wordt je resolutie effectief 2560x1440 op 28 inch, waarbij je dus de extra pixels voor scherpte gebruikt in plaats van meer werkruimte. Als jouw programma's dat ondersteunen, dan kan het wel werkbaar zijn. Ik weet niet hoe goed Linux hier tegenwoordig in is, maar toen ik het heb getest, leek het onder XFCE met de meeste programma's goed te werken; alleen QT-programma's hadden soms een probleem, maar dat kan aan mijn systeeminstellingen hebben gelegen.

We gebruiken Ubuntu omdat we dat op onze werkplekken ook gebruiken en dat op zich prima bevalt. Voornamelijk omdat Nvidia drivers dan redelijk normaal hun werk doen en er veel ondersteuning voor te vinden is voor allerhande problemen. Zijn overigens eigenlijk redelijk vrij om een OS te kiezen waar we mee werken, als alles maar doet wat het moet doen en het niet teveel tijd kost om te maintainen[...]
Bleh. Jammer
Volgens Wikipedia is Ubuntu gebaseerd op Debian Unstable (*). Dat zou ik voor een dergelijke ontwikkelbak nooit willen. Als men de tijd ervoor heeft, dan zou ik óf een custom installatie doen gebaseerd op Testing, of Stable met de laatste backported kernel, als de laatste nieuwe software niet vereist is. Als je de tijd er niet voor hebt en iets wilt wat langer ondersteund wordt, maar nieuwer is dan Debian Stable, dan is CentOS een optie; natuurlijk alleen als de daar vereiste software erin zit.
In elk geval zou ik voor een distributie kiezen die een nog zeker een jaar of 3 (vanaf de dag dat je hem installeert) ondersteund wordt, zodat je niet elk half jaar of jaar een complete nieuwe installatie hoeft uit te voeren als je hem wil bijwerken.
(*Daarnaast ben ik van mening dat Ubuntu allang niet meer de "Ubuntu-filosofie" volgt; ze gaan veel te veel hun eigen weg en lijken soms zelfs ronduit tegendraads te zijn.)
Wat ik me afvraag: als er websites ontwikkeld worden onder Linux, hoe worden die dan onder Internet Explorer getest; met een virtuele machine? Dat moet wel al bijna, want zelfs als je IE via Wine installeert, dan ga je last hebben van de font-rendering die in Linux anders werkt dan in Windows. Voor testen onder Safari heb je denk ik wel onvermijdelijk een Mac nodig...
Deze PC is voorlopig echt test/dev PC en het kan best wel eens zijn dat 'ie compleet opnieuw geïnstalleerd moet worden, dus long term support enzo maken niet zo heel veel uit.
Hmm zit ik dan met m'n Intel nucjes met een i5 .. ook wel een ssd en 8gb .. en een hippe atheros wifi kaart .. achja het draait wat het moet draaien .. en is een ultra mobiel servertjeKatsunami schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 01:21:
[...]
Djiezus. Een dikkere bak kun je eigenlijk niet echt krijgen, behalve als je gaat kijken naar serverborden met 8 geheugensloten en er dan ook nog 2 Xeon's in steekt. Dit moet toch wel zat zijn voor 95% van de projecten die een 'normaal' bedrijf in ontwikkeling heeft zou ik zo zeggen.
(op een combi van Xen en Debian stable + recente kernel en openwrt)
[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 21-02-2015 12:29 ]
De grap is eigenlijk dat ons systeem waarschijnlijk ook 'mobiel' gaat worden, we gebruiken daarom nu al een mini ITX MoBotje. Plan is om het boeltje in een Pelican (storm) case te bouwen.gekkie schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 12:28:
[...]
Hmm zit ik dan met m'n Intel nucjes met een i5 .. ook wel een ssd en 8gb .. en een hippe atheros wifi kaart .. achja het draait wat het moet draaien .. en is een ultra mobiel servertjevoor alles zo z'n doelgroep
(op een combi van Xen en Debian stable + recente kernel en openwrt)
Semi mobiel dus..ziet er toch nog uit als een flink zware koffer, maarja wel water en stofdicht, zal neem ik aan wel nodig zijn voor je toepassing?Thedr schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 14:13:
[...]
De grap is eigenlijk dat ons systeem waarschijnlijk ook 'mobiel' gaat worden, we gebruiken daarom nu al een mini ITX MoBotje. Plan is om het boeltje in een Pelican (storm) case te bouwen.
Ach vorige platform was ook een barebone van aardig wat kilo's schoon aan de haak.
Maar de NUC'jes zijn wel briljant .. headless .. wifi zorgt met openwrt voor een ingebouwde router, qua computing power meer dan goed zat. En het past zo in een rugzakje
Enige nadeel aan die dingen is de combinatie van een geluidmakende doos ?!? (intel geluidje) .. en het ontbreken van het netsnoer deel van de adapter .. het is maar waar je prioriteiten liggen als fabrikant.
Ohnee .. tweede nadeel is het ontbreken van een luidspreker in dat ding .. maar goed dat valt te patchen.
Hmm sjips toch nog een derde nadeel ... geen dual lan ...
Hmm ok ok .. en als 4e was een fatsoenlijke afsluit mogelijkheid nog fijn geweest ..
naja toch nog 4 nadelen .. achja moet iets te verbeteren overblijven .. als zal dat vrees ik wel niet op deze punten gebeuren.
[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 21-02-2015 15:22 ]
We hebben nu al een pc (ATX mobo + i7) in een koffer, inclusief 24" scherm. Ding is wel behoorlijk zwaar, vandaar dat we aan het kijken zijn naar een lichtere en kleinere oplossing en dan zonder ingebouwd scherm.
Verwijderd
Voor de rest is het wel snel en lekker stil.
Verwijderd
1
2
3
4
| root@:/home/username# chown -R username:username /media/username/0852c9bb-e161-42d3-a9f4-8859de6e9cb7 chown: cannot access ‘/media/username/0852c9bb-e161-42d3-a9f4-8859de6e9cb7’: No such file or directory (/dev/sdb) root@:/home/username# chown -R username:username /media/username/75ce5684-cfb5-4501-8be6-95857eb469fe chown: cannot access ‘/media/username/75ce5684-cfb5-4501-8be6-95857eb469fe’: No such file or directory (/dev/sdc2) |
Het zijn beide 2 interne HDD van 1TB,beide dus nog unmount.
Heb je iets gecopy/paste ? 8216 en 8217 zijn unicode quotjes
PS. Voor vragen graag een nieuw topic aanmaken.
Owja, het maakt natuurlijk ook wel wat uit dat ik via Custom CSS Tweakers zelf donker heb gemaakt, zou je 't met de standaard wit/grijs uiterlijk gaan doen, dan wordt het beeld echt lelijk.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Wat voor creatieve CSS ?Hero of Time schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:10:
Compiz blijft toch heerlijk functioneel. Kodi is een video aan 't afspelen, wissel naar m'n browser (om hier te lezen en posten) en maak via alt+scroll het venster gedeeltelijk transparant. Lekker door het lezen de video bekijken.
Owja, het maakt natuurlijk ook wel wat uit dat ik via Custom CSS Tweakers zelf donker heb gemaakt, zou je 't met de standaard wit/grijs uiterlijk gaan doen, dan wordt het beeld echt lelijk.
Kan opzich geen kwaad om de enorme lichtbak die tweakers wel een beetje is .. een tikkie te dimmen.
IDE's staan ook al mooi op donkere theme's
Ik moet 'm nog eens op m'n HTPC bijwerken, want de tekstkleur bij de notificaties teller is wit, wat met een gele achtergrond onleesbaar is.
Verwijderd
Ik kan gek genoeg mijn 2 HDD van 1 TB niet automatisch mounten tijdens het booten,alleen als ik ben ingelogd(1 klik is genoeg).CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:35:
Ik snap je niet, is dat een vraag?
Heb je iets gecopy/paste ? 8216 en 8217 zijn unicode quotjes
PS. Voor vragen graag een nieuw topic aanmaken.
Welke DE heb je dan?Want laatste keer dat ik Compiz gebruikte op mijn KDE was in 2008 en dat was echt een ramp.Hero of Time schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:10:
Compiz blijft toch heerlijk functioneel. Kodi is een video aan 't afspelen, wissel naar m'n browser (om hier te lezen en posten) en maak via alt+scroll het venster gedeeltelijk transparant. Lekker door het lezen de video bekijken.

Nou, dan ergens in /media of /mnt een lege map maken (niet /media/[gebruikersnaam], want die wordt door wat anders gebruikt) en de schijven in fstab flikkeren. Zo moeilijk is 't niet, miljoenen hits op Google. Kom op, je gaat toch niet beweren dat iets wat al 20 jaar bekend is en functioneel onveranderd niet te vinden is?Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:45:
[...]
Ik kan gek genoeg mijn 2 HDD van 1 TB niet automatisch mounten tijdens het booten,alleen als ik ben ingelogd(1 klik is genoeg).
Xfce4, met Compiz als WM. En in 2008 had je nog geen Compiz in kwin, dat kwam pas later, met KDE4. Als je er nu nog steeds gezeik mee hebt, doe je echt iets fout. Maar in Debian is Compiz niet meer in de repo beschikbaar. Ik heb de packages lokaal opgeslagen en heb /var/lib/dpkg/status moeten aanpassen om aan de dependencies te kunnen voldoen. Je hebt geen libjpeg meer, maar is vervangen voor libjpeg-turbo en de 'provides' is niet ingevuld, dus Compiz heeft z'n deps niet meer.[...]
Welke DE heb je dan?Want laatste keer dat ik Compiz gebruikte op mijn KDE was in 2008 en dat was echt een ramp.
Op m'n HTPC heb ik wel wat vaagheden, dat m'n desktop omgeving zo goed als niet reageert en Compiz 100% gebruikt. Maar een kill -9 via SSH, geduld of met wat mazzel naar een TTY kunnen wisselen lost het ook op.
Ah daar was ik al wel bang voor .. veel (bij te houden) regelsHero of Time schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 00:53:
Via m'n browser doe ik aan custom CSS, omdat ik niet overal dezelfde instellingen heb mbt resolutie (wat de breedte van elementen bepaald) e.d., maar het bestand wat ik 'm voer bevat zo'n 1.000 regels code (inclusief commentaar). Als je op mijn naam zoekt in Lieve Adjes, kom je bij zowel het CSS topic (Hoe ziet jouw Tweakers.net eruit) tegen als het inzending topic. Die laatste is volgens mij de meest accurate van wat ik hier gepost heb, maar is al erg outdated (namelijk gemaakt voor T7, we zitten nu al op 7.2 ofzo). De screenshots geven iig een aardig beeld hoe zwart ik het heb gemaakt.
Ik moet 'm nog eens op m'n HTPC bijwerken, want de tekstkleur bij de notificaties teller is wit, wat met een gele achtergrond onleesbaar is.
Maar goed was altijd te proberen of ik niet wat simpels over het hoofd gezien had .. misschien wel wat voor tweakers met z'n abo's .. gewoon onderhouden theme's aanbieden .. met in iedergeval een donkere.
Als je de oude source packages nog hebt in de /debian/controls je dependencies aanpassen en her compileren tegen libjpeg-turbo ?Xfce4, met Compiz als WM. En in 2008 had je nog geen Compiz in kwin, dat kwam pas later, met KDE4. Als je er nu nog steeds gezeik mee hebt, doe je echt iets fout. Maar in Debian is Compiz niet meer in de repo beschikbaar. Ik heb de packages lokaal opgeslagen en heb /var/lib/dpkg/status moeten aanpassen om aan de dependencies te kunnen voldoen. Je hebt geen libjpeg meer, maar is vervangen voor libjpeg-turbo en de 'provides' is niet ingevuld, dus Compiz heeft z'n deps niet meer.
[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 19-03-2015 10:02 ]
Tenzij de ABI van libjpeg-turbo precies hetzelfde is als van libjpeg, dan zal het wel goed gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 19-03-2015 10:52 ]
@gekkie,The libjpeg-turbo JPEG library is an API/ABI compatible with the IJG JPEG library.
Dat valt op zich nog wel mee, maar ik heb wel aardig wat toevoegingen gedaan in de loop der tijd, omdat ik delen niet had verwerkt in m'n CSS, simpelweg omdat het op pagina's staat waar ik zo goed als nooit kom. Ik kom nog steeds delen tegen die niet kloppen, zoals de tekst onder 'Het bekijken waard' op de FP en de nieuwsbriefaanmelding. En zo zijn er nog meer dingen die wat finetuning kunnen gebruiken. Zoeken is bijvoorbeeld alleen zichtbaar als ik bovenaan de pagina sta, het scrollt namelijk mee naar boven, moet ik ook nog eens oplossen.
Enige punt van onderhoud is als er een nieuwe iteratie online komt en ze hebben wat in de naamgeving van de divs zitten rommelen.
Daarom kun je dus ook je eigen deb packages compileren, wat vaak met minimale aanpassingen werkt ook voor wat nieuwere upstream (tenzij de de handel grondig verherbouwt hebben).Compizfox schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:51:
Debian packages compileer je niet vanaf sourceIn de package zit gewoon een binary en dat zal dus waarschijnlijk niet werken als je libjpeg (waartegen het is gelinkt) niet hebt.
Tenzij de ABI van libjpeg-turbo precies hetzelfde is als van libjpeg, dan zal het wel goed gaan.
Gisteren nog de mesa packages gehercompileerd (met de source van mesa-git) tegen llvm 3.6 (ipv 3.5) .. in de hoop wat openCL meuk werkende te krijgen (helaas dat laatste dan nog weer niet gelukt).
Gewoon de /debian gepakt uit de sid source package van 10.4.2
Waren wat kleine hickups met wat symbols die niet meer bestonden, maar voor de rest ging het best vlot.
Hmmpffrrr openssl heeft weer aardig wat CVE'tjes verzameld (net als PHP)
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 19-03-2015 17:23 ]
Verwijderd
Even opzoeken dan,want ik weet niet of het komt doordat ik 14.04.02 LTS gebruikt.Hero of Time schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:16:
[...]
Nou, dan ergens in /media of /mnt een lege map maken (niet /media/[gebruikersnaam], want die wordt door wat anders gebruikt) en de schijven in fstab flikkeren. Zo moeilijk is 't niet, miljoenen hits op Google. Kom op, je gaat toch niet beweren dat iets wat al 20 jaar bekend is en functioneel onveranderd niet te vinden is?
[...]
Xfce4, met Compiz als WM. En in 2008 had je nog geen Compiz in kwin, dat kwam pas later, met KDE4. Als je er nu nog steeds gezeik mee hebt, doe je echt iets fout. Maar in Debian is Compiz niet meer in de repo beschikbaar. Ik heb de packages lokaal opgeslagen en heb /var/lib/dpkg/status moeten aanpassen om aan de dependencies te kunnen voldoen. Je hebt geen libjpeg meer, maar is vervangen voor libjpeg-turbo en de 'provides' is niet ingevuld, dus Compiz heeft z'n deps niet meer.
Op m'n HTPC heb ik wel wat vaagheden, dat m'n desktop omgeving zo goed als niet reageert en Compiz 100% gebruikt. Maar een kill -9 via SSH, geduld of met wat mazzel naar een TTY kunnen wisselen lost het ook op.
Ik zal Compiz van de week even na checken.
Nadenkend daarover kan ik mij eigenlijk geen echte pltformen bedenken in Europa, of zelfs maar in Nederland die actief eraan werken om Linux gebruikers samen te binden buiten het internet. Ik kan mij wel herinneren dat soms studentenverenigingen zulke zaken aanraken. Maar echt goede podcast, op Nederlands of Europees niveau of verenigingen zijn er niet. Het kan misschien cultuur bepaald zijn, maar het zou toch fijn zijn als ergens verenigingen worden samengesteld, bijgehouden en er misschien ook goede podcasts komen, op zijn minst op Nederlands niveau.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
En verder tegenwoordig misschien in de zuidelijke landen, waarschijnlijk door de hoge werkeloosheid, op bijvb FOSDEM zie je ook veel praatjes van spanjolen.
Awesome. Een startpunt wordt altijd gewaardeerd. Hell; mss reis ik wel naar Utrecht.Hero of Time schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:23:
NLUUG heeft 2x per jaar conferenties, is dat niet iets wat je bedoelt? Ze hebben ook meerdere dingen, zie ik nu op de website.
On a sidenote; Ik heb Ubuntu Mate op mijn Dell Inspiron 6000 gezet en het werkt vlekkeloos. Ubuntu normaal is door Unity te bloaty voor de oude notebook. Ik doe gelijktijdig liever niet de notebook weg want hij werkt en het uiterlijk is zo goed als onaangetast op een paar kleine krasjes op de cover na.
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik zelf kan podcasten; ik heb in principe de hardware ervoor maar nul ervaring. Het zal vast vermakelijk worden. (om mijn gestuntel te zien
/edit; kijkend naar die conferentie in Utrecht wordt dat hem iig niet.
Mompeld iets over de dag en de prijs.
Maar je moet ergens beginnen met je zoektocht.
[ Voor 8% gewijzigd door Auredium op 25-03-2015 10:41 ]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
kunt gewoon vrij inhaken, heb er 2jr geleden nog lezing gegeven - leuke club!Hero of Time schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:23:
NLUUG heeft 2x per jaar conferenties, is dat niet iets wat je bedoelt? Ze hebben ook meerdere dingen, zie ik nu op de website.
Naar aanleiding van de Podcast episode van Linux Actions Show, zeker?Auredium schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:29:
[...]
Awesome. Een startpunt wordt altijd gewaardeerd. Hell; mss reis ik wel naar Utrecht.
On a sidenote; Ik heb Ubuntu Mate op mijn Dell Inspiron 6000 gezet en het werkt vlekkeloos. Ubuntu normaal is door Unity te bloaty voor de oude notebook. Ik doe gelijktijdig liever niet de notebook weg want hij werkt en het uiterlijk is zo goed als onaangetast op een paar kleine krasjes op de cover na.
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik zelf kan podcasten; ik heb in principe de hardware ervoor maar nul ervaring. Het zal vast vermakelijk worden. (om mijn gestuntel te zien)
/edit; kijkend naar die conferentie in Utrecht wordt dat hem iig niet.
Mompeld iets over de dag en de prijs.
Maar je moet ergens beginnen met je zoektocht.
Ik moet zeggen dat ik elke week de Linux Action Show en Linux Unplugged luister. Erg leuk!
Qua podcast, gewoon beginnen! Ik zal wel subscriben!
Ik zit er zelf nu over na te denken om een tweede hands thinkpad te kopen om Ubuntu Mate op te zetten. Vanaf 15.04 is dat een officiele Ubuntu Spinoff!
Wa Doede Nou
Twee van de 5 theorie vragen gingen over CentOS. Weliswaar aanwezig in de cursus, maar van heel het jaar door niemand aangeraakt.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Meestal door middel van conferenties van de betreffende packages, soms in overkoepelende dagen zoals devopsdays en config management camp, vaak in meetups (docker meetup, openstack meetup etc) of goto events. Dit zijn dan wel groepen welke Linux gebruiken als OS en het OS niet centraal staat. Je hebt ook events voor distro's, heb wel eens iets voor Centos voorbij zien komen dacht ik en Redhat heeft ook wel wat events waarbij ze roadmaps bespreken en specifieke producten (zoals dat ik nu met Ceph invites dood word gegooid).Auredium schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:12:
Luisterend naar Jupiter Broadcasting begin ik mij af te vragen hoe eigenlijk de Linux Community van Europa in elkaar steekt. Ind e VS hebben ze verschillende Linux Fest festivals die verschillende communities bij elkaar bind.
Nadenkend daarover kan ik mij eigenlijk geen echte pltformen bedenken in Europa, of zelfs maar in Nederland die actief eraan werken om Linux gebruikers samen te binden buiten het internet. Ik kan mij wel herinneren dat soms studentenverenigingen zulke zaken aanraken. Maar echt goede podcast, op Nederlands of Europees niveau of verenigingen zijn er niet. Het kan misschien cultuur bepaald zijn, maar het zou toch fijn zijn als ergens verenigingen worden samengesteld, bijgehouden en er misschien ook goede podcasts komen, op zijn minst op Nederlands niveau.
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:35 ]
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:35 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
overigens heb ik het nog niet lekker werkend, was wel benieuwd naar plasma 5
Nu alsnog maar qt4 geïnstalleerd, alles gaat tot dusver goed... Overigens is KDE5 de eerste KDE die ik er goed uit vind zien, en zelfs beter dan alle anderen. Kubuntu 15.04 wordt een blijvertje denk ik.
Ik zag overigens wel dat Debian nu KDE5 in Experimental aan het zetten is. Vast ter voorbereiding van de release van Jessie volgende week.
Voor wat betreft werk, tja, veel te druk en wat er aan staat te komen worden we ook niet echt vrolijk van.
Draaien en devven zijn 2 verschillende dingenHero of Time schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:41:
Je kon ook al Qt3 en Qt4 tegelijk draaien, dus waarom je Qt5 er dan niet ook bij kan hebben, zou vreemd zijn.
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:34 ]
[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:33 ]
[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:33 ]
Wat verwacht je dan? Wil je het beeld clonen of niet?deadlock2k schreef op zondag 19 april 2015 @ 15:29:
Kodibuntu: Dit doet precies wat ik wil maar aangezien het interne laptopscherm een resolutie heeft van 1366x768 geeft hij deze resolutie ook weer op mijn full HD TV. Als ik de output verander, dan krijg ik op de laptop slechts een kwart van het beeld te zien.
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi
Afgezien van het feit dat je je laatste bericht had moeten bewerken ben je niet echt op een tweaker manier bezig. Als je zo nodig met sleur-en-pleur wilt werken, ga dan naar Windows. Bij de tar van OpenElec zit gewoon een script die je uitvoert met je stick er in en that's it. Je hoeft verders niets te doen. Je bent nu wel heel erg lui bezig en op alles wat je aangereikt wordt ben je aan het klagen.deadlock2k schreef op zondag 19 april 2015 @ 15:31:
[...]
Omdat ik er geen moeite voor wil doen. Als ik een ISO op mijn USB-stick sleep dan kan ik er normaliter gewoon van booten, ik wil niet eerst moeilijk doen met ISO's maken en dingen. Downloaden, booten, klaar, zo hoort het te gaan. Als ik mijn eigen meuk in elkaar wil zetten dan ga ik wel zelf Gentoo compileren.
Als je iets wilt hebben wat precies werkt zoals jij het hebben wilt, staat je niets in de weg om het zelf allemaal te maken. Wil je dat niet, dan moet je 't doen met wat je kan vinden en anderen al voor je hebben gemaakt. Maar klagen dat het net iets meer moeite is dan klik en klaar is dan het laatste wat je moet doen.
[ Voor 175% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:33 ]
Bijna een decennium Windows 7 gebruikt
Maar op mijn nieuwe laptop (standaard met Windows 8 ) overgestapt naar Linux Mint 17. En ik moet zeggen dat het een verademing is.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:33 ]
Welke DE heb je in gebruik op Linux mint?Lethalis schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:11:
[...]
Maar op mijn nieuwe laptop (standaard met Windows 8 ) overgestapt naar Linux Mint 17. En ik moet zeggen dat het een verademing is.
Gewoon Cinnamon. De default dus.
Enige uitzoekwerk dat ik even had, was het uitzetten van de nvidia kaart (kwestie van bumblebee installeren). Voor de rest in Firefox nosquint en adblock plus geinstalleerd. En smooth scrolling uitgezet
Qua hardware doet alles het verder (Acer Aspire v nitro).
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 19-04-2015 17:17 ]
Download gewoon de OpenELEC IMG. Een IMG het precies hetzelfde als een ISO. Niet zo moeilijk doen.deadlock2k schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:58:
[...] bla [...]
Ja ik heb ook Cinnamon draaien op mijn Compaq desktop. Draait erg lekker. Ik heb wel de interface veranderd naar iets donkerders en ik heb Docky geïnstalleerd. Het is out-of-the-box al een heerlijke DE maar als ja, als er iets te tweaken valt...Lethalis schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:17:
[...]
Gewoon Cinnamon. De default dus.
Enige uitzoekwerk dat ik even had, was het uitzetten van de nvidia kaart (kwestie van bumblebee installeren). Voor de rest in Firefox nosquint en adblock plus geinstalleerd.
Qua hardware doet alles het verder (Acer Aspire v nitro).
Ik denk niet dat dat tar scriptje waarover Hero of Time vertelt heel veel moeite kost om te gebruiken.deadlock2k schreef op zondag 19 april 2015 @ 15:31:
[...]
Omdat ik er geen moeite voor wil doen. Als ik een ISO op mijn USB-stick sleep dan kan ik er normaliter gewoon van booten, ik wil niet eerst moeilijk doen met ISO's maken en dingen. Downloaden, booten, klaar, zo hoort het te gaan. Als ik mijn eigen meuk in elkaar wil zetten dan ga ik wel zelf Gentoo compileren.
[ Voor 29% gewijzigd door TheLion01 op 19-04-2015 17:25 ]
[ Voor 166% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:33 ]
[ Voor 124% gewijzigd door Katsunami op 19-04-2015 20:42 ]
Verwijderd
Da's vrij knap, aangezien Windows 7 in 2009 uitkwam.Lethalis schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:11:
[...]
[...]
lolVerwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:42:
[...]
Da's vrij knap, aangezien Windows 7 in 2009 uitkwam.
Bijna 6 jaar dan
Ik was ooit fervent Slackware en Debian gebruiker.
[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 19-04-2015 21:42 ]
mweh - heb ook een 'magic-usb-stick'Hero of Time schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:41:
[...]
Afgezien van het feit dat je je laatste bericht had moeten bewerken ben je niet echt op een tweaker manier bezig. Als je zo nodig met sleur-en-pleur wilt werken, ga dan naar Windows. Bij de tar van OpenElec zit gewoon een script die je uitvoert met je stick er in en that's it. Je hoeft verders niets te doen. Je bent nu wel heel erg lui bezig en op alles wat je aangereikt wordt ben je aan het klagen.
Vroegah gebruikte ik daar Geexbox voor. Verbaasde me altijd wat die met 20MB konden klaarspelen.Blokker_1999 schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:47:
Jij wil daarentegen een bootable distributie die gegarandeerd werkt op je systeem en een mediacenter ervaring geeft.
Ik kijk net even op de website, ze hebben een 'rootfs' voor de rpi. Weet niet wat een rootfs is, maar het is het proberen waard.
Wat ben jij een vervelend mannetje zeg... de gemiddelde eindgebruiker heeft geen USB-stick van 256 GB waar 100 ISO's op staan. Koop een stick van 4 GB voor 5 euro, dd die IMG er overheen en klaar. Heb je geen Linux? Dan is er één of ander tooltje om die IMG over die USB-stick heen te flashen.deadlock2k schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:27:
[...]
Boot error. Geen verdere informatie. Feest! Werkt goed man.
Edit: Ik moet dus ergens een tweede USB-stick vandaan halen of deze van 256GB waar 100 ISO's op staan leeggooien én ik kan het alleen vanuit Linux doen omdat ik anders geen dd heb. Juist. Laat maar.
Maar misschien dat iemand me kan vertellen waarom het met dit soort gezeik leuk is om Linux te gebruiken op de desktop voor de gemiddelde eindgebruiker. Als het zo moet dan hoeft het namelijk niet voor ze. Ik krijg dit wel voor elkaar als ik me er toe zet maar ik heb daar helemaal geen zin in, je kan dan wel moeilijk gaan doen met 'ben je tweaker of niet', ja nee dus. Op mijn werk zit ik iedere dag core dumps en andere sheit te bekijken waar ik eigenlijk al helemaal geen zin in heb omdat er bijna geen enkel softwarebedrijf is die normale foutmeldingen kan produceren en ja daar hoort MickeyMouseSoftware ook bij. Ik wil gewoon dat het werkt. Waarom is dat zoveel gevraagd?
OpenELEC is ontworpen om op een USB-stick te schrijven, in je mediacenter hardware te steken, aan te zetten en niet meer naar om te kijken. Zelf gebruik ik het via PXE-boot (had daar toch al een server voor draaien) en als er een nieuwe release is dan download ik die, unzip hem naar de OpenELEC directory en het werkt. Dus hou op met miepen, makkelijker dan OpenELEC wordt het niet. Ook niet op Windows.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Je gaat mij niet vertellen dat onder windows alles maar vlekkeloos werkt. Ook daar heb je genoeg ellende als het aankomt op installeren van pc's enz. Er bestaat gewoon geen klik klare oplossing. Misschien werkt voor jou hardware windows beter, gebruik dat dan. Voor mij voldoet linux prima en ook voor mijn moeder die digibeet is werkt linux prima. Sterker nog, ze vind het zelfs helemaal leuk worden en een bijkomend voordeel is dat ik niet meer maandelijks de pc hoef af te struinen op mal, spyware en virussen.Maar misschien dat iemand me kan vertellen waarom het met dit soort gezeik leuk is om Linux te gebruiken op de desktop voor de gemiddelde eindgebruiker.
Zo heeft ieder OS zijn voor en tegens. gebruik wat voor jou het prettigst werkt.
Klaarblijkelijk is Linux niet aan jou besteed, dat maakt het nog geen waardeloos product waar niemand plezier aan kan beleven.
[ Voor 155% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:33 ]
Wat erg belangrijk is om te weten is dat veel reguliere consumenten systemen kopen van merken zoals Lenovo, Dell of Acer. Dit zijn voorgeconfigureerde computers waarbij 'de moeilijkheid' voor configureren is weggenomen.
Als je echter besluit om een systeem kaal te gaan voorbereiden op linux of Windows dan zie je dat vooral bij Windows er erg veel hindernissen zijn. Tegenwoordig moet ik meer drivers installeren onder Windows dan onder menig Linux distributie.
Als ik dan nog geneuzel over codecs e.d. erbij op tel waarbij Windows met regelmaat verschillende codecpacks door elkaar gaat gooien. Dn is Linux gewoon eenvoudiger. Het grootste gemis bij Linux tot nu toe was altijd het half goed functioneren van Flash in mijn ervaring. niet goed lopende video's e.d. maar met de toenemende implementatie van HTML5 en het steeds onveiliger worden van FLash is dat eigenlijk ook wel weg.
Ik meot wel wat meer gaan inlezen in snapshots via bijvoorbeeld rsnapshot of timeshift. Ik wilde dat al langer maar ik heb iig nu wat aanknooppunten.
Grootste tijdverkwister is erop staan dat iets op jouw manier gebeurd. Ik vind het veel efficienter om zoveel mogelijk met het OS mee te buigen. Ik heb een zeer kleine set tools die op alle platformen identiek zijn, verder zal het me ook een worst wezen. Moet ik voor Linux wat PPAs toevoegen? Doen we dat. Moet ik voor Windows wat drivers op een USB stickie paraat hebben. Geen enkele moeite.
Het gaat tenslotte niet om het OS, maar om werk te verrichten
[ Voor 44% gewijzigd door Brent op 20-04-2015 12:49 ]
[ Voor 102% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:33 ]
AUB geen persoonlijke opmerkingen meer en liever ook geen vergelijkingen met Windows want het loopt altijd weer uit de hand.Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20-04-2015 18:23 ]
Verwijderd
In een enthousiaste bui heb ik net iets teveel dedicated resources afgenomen bij m'n hosting provider en zit dus met aardig wat disk ruimte en bandbreedte. Weten jullie nog projecten of non-profit / vrijwilligers instanties die iets van hosting kunnen gebruiken?
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:51:
Hi mede tweakers,
In een enthousiaste bui heb ik net iets teveel dedicated resources afgenomen bij m'n hosting provider en zit dus met aardig wat disk ruimte en bandbreedte. Weten jullie nog projecten of non-profit / vrijwilligers instanties die iets van hosting kunnen gebruiken?
Draait Plasma 5 in Kubuntu een beetje stabiel? Ik vind het er echt prachtig uitzien en ik wil het misschien installeren op 1 van mijn productie-pc's.Brent schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:54:
Ubuntu 15.04 vandaag, nog meer geinteresseerden? Ik zal hem direct installeren (althans, dit weekend), want KDE zag er nooit eerder zo goed uit met versie 5. Gebruik het nu ruim een week in een VM, en dat werkt als een trein.
[ Voor 5% gewijzigd door TheLion01 op 23-04-2015 22:39 ]
Ik wil toevoegen dat ik nooit een fan van KDE geweest ben, maar nummertje 5 steekt wat mij betreft nu met kop en schouders boven het maaiveld uit. Ik had eerst m'n hoop gevestigd op (Ubuntu) Mate, maar KDE5 is net wat moderner/snappier. Er is een berg configureerbaar, maar in tegenstelling tot eerdere versies en net zoals MATE, zijn de defaults netjes.
[ Voor 57% gewijzigd door Brent op 24-04-2015 11:59 ]
Maar ik vind het toch wel jammer aangezien ik net KDE4 qua styles/themes onder handen genomen ben en er wel tevreden mee ben

Met Oxygen-Transparant (die helaas niet beschikbaar is voor Qt5):

En op een paar kleine tweaks na hou ik er niet van om de boel teveel te moeten configureren, daar heb ik het veel te druk voor
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi
Ik dit voorbeeld is het wel een beetje veel ja, maar dat komt omdat er in dat System Settings window een heleboel 'lege ruimte' is. In de meeste andere windows valt het wel mee heb je alleen de window decorations + wat randjes transparant.Brent schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:10:
Tsja, dat is dus precies waar ik van gruwel, dat lelijke font, teveel transparantie, Ficher Price knoppen. Ieder zijn ding, maar het nieuwe Breeze thema en de default font + de subtiele maar nuttige effectjes maken KDE pas interessant voor mij.
Ik vind het vooral mooi dat de window decorations vloeiend overgaan in de 'body' van het venster, terwijl het toch transparant is.
Voor nu is 't nog even rustig, maar verwacht de komende weken veel nieuwe software naar Unstable/Sid stromen. KDE5 staat bijvoorbeeld in Experimental en zal dus een dezer dagen naar Sid komen. Xfce 4.12 staat ook grotendeels in Experimental, maar is niet echt bruikbaar omdat ze eigenlijk nooit de panel plugins hercompileren tegen de nieuwe libraries totdat 't naar Sid komt. Gnome 3.16 net zo, is niet eens in Experimental te vinden, maar zal volgende week wel in Sid staan.FRidh schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:56:
Ik ben benieuwd wat de staat van testing en unstable zal zijn nu Jessie dan uit is. Zelf heb ik eigenlijk altijd testing en unstable gedraait en, behalve bij de release van wheezy, was het als gebruiker van testing en unstable toch altijd wel even spannend wanneer er een nieuwe stable uit kwam
Zo vlak na een release is het eigenlijk een beetje de stilte voor de package storm. Testing krijgt de storm pas later te verduren en zal zwakker zijn dan wat Unstable te verduren krijgt. Testing krijgt tenslotte pas iets als 't 10+ dagen in Sid staat met 1 specifieke build versie.
Om je een idee te geven, Kernel 4.0 staat in Experimental. Versie is 4.0-1~exp1. Die kan straks in Sid 4.0-2 worden. Als er binnen 10 dagen 4.0-2.1 uit komt, of anders, zal Testing nog steeds geen 4.0 hebben. Je zal dus veel minder updates krijgen als je Testing volgt. Dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Zie de Debian wiki voor meer uitleg hierover.
Voor een productiesysteem zou ik er nog even mee wachten. Draai het hier vanuit een update van 14.10, en vind het nog niet echt stabiel. Sommigen vinden het wel beter dan bij de overgang naar KDE 4 indertijd, maar in mijn perceptie had ik daar minder 'problemen' bij.TheLion01 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:38:
Draait Plasma 5 in Kubuntu een beetje stabiel? Ik vind het er echt prachtig uitzien en ik wil het misschien installeren op 1 van mijn productie-pc's.
Enkele bevindingen:
- Plasma 5 crashed dikwijls bij het instellen van widgets e.d., vooral bij drag-drop acties. Bijvoorbeeld bij het simpelweg plaatsen van een snelkoppeling op de taakbalk. Bouwt daarna wel meteen weer op, maar is dus niet echt stabiel. Ben zelf niet van het helemaal volhangen met widgets, maar wil wel monitor-widgets voor CPU, Temp, Geheugen en Opslag. Die zijn niet beschikbaar in Plasma 5.2, wel in Plasma 5.3
- Standaard geen systray-icons voor niet-KDE applicaties. Voor productie-pc kun je bijvoorbeeld icons voor Thunderbird en Pidgin gaan missen
- Plasma 5 verbruikt véél meer RAM dan de vorige versie, althans versie 5.2. Er zijn diverse bug-meldingen daaromtrent ingediend
Voor een productie-pc zou ik in ieder geval even wachten op de ervaringen met 5.3.
Dat Canonical had moeten wachten op KDE 5.3 had hoe dan ook geen goede zet geweest. Net als met Debian heeft Ubuntu een freeze op een bepaald moment van de release. Als er een nieuwe versie uitkomt van software, zal die niet direct meegenomen worden tenzij 't geen grote verandering zal veroorzaken (denk aan wel een nieuwe Firefox of Thunderbird, maar geen hele DE update). Er zal niet snel beta software van zoiets groots in de release komen, juist om eventuele problemen te voorkomen. Dat met Ubuntu 8.04 (even uit 't hoofd) een beta van Firefox werd meegeleverd ten tijde van release had een goede reden.
De punten die ik beschrijf zijn specifiek Plasma-gerelateerd.Hero of Time schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:14:
Beuzelarij, wat je noemt kan ook voor Ubuntu specifiek zijn.
Ik beschrijf slechts een gevoel dat bij een niet te verwaarlozen deel van Kubuntu-gebruikers heerst, en weet ook wel dat er op een gegeven moment een freeze moet komen. En natuurlijk krijg je het probleem dat er bij 5.3 ook nieuwe functies worden geïntroduceerd die op hun beurt ook weer bugs zullen introduceren, dat is evident. Alleen schijnt er in 5.3 echt een enorme waslijst aan bugs geplet te worden, en daar is toch wel grote behoefte aan, getuige vele ervaringen tot dusverre. TheLion01 vroeg naar de stabiliteit, vandaar dit antwoord.Dat Canonical had moeten wachten op KDE 5.3 had hoe dan ook geen goede zet geweest.
Om misverstanden te voorkomen: Er valt prima mee te werken, en het ziet er mooi uit. Het is enkel her en der nog wat rafelig, veel widgets en notificaties (niet-KDE) moet nog worden omgezet/worden ontwikkeld voor Plasma 5, en Plasma 5.2 is dus niet altijd even stabiel. Voor thuisgebruik waarschijnlijk prima, voor productie-pc zou ik dus even wachten op ervaringen met 5.3.
Mijn laptop dient voor werk (zit er nu op), dev-werk. Nog geen bug gezien t.o.v. 12.04.Beuzelarij schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:03:
Voor thuisgebruik waarschijnlijk prima, voor productie-pc zou ik dus even wachten op ervaringen met 5.3.
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 27-04-2015 15:25 ]
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.