Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.970 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
P.E.T.E.R. schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:09:
*ahem*
Intel FTW!

Just works, en alles opensource hier.
Hangt ook maar van je use case af ... en pci-e kaarten moet ik ook nog vinden.

En voor pci-passthrough zijn IGD's een nachtmerrie .. omdat ze in hardware/firmware/drivers diverse aannames hebben gedaan over de PCI layout .. zoals dat deen device altijd op een bepaalde bridge met bepaalde resources of een bepaalde BDF zit.

En echt een super warm hart draag ik intel ook niet toe, de fragmentatie met processor features .. ook met features die al enige generaties bestaan. Bij AMD zit het er dan meestal vanaf een bepaalde generatie gewoon in gebakken .. klaar .. hoef je je daar ook geen tijden over te puzzelen om vervolgens bij een schrikbarend dure CPU uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 08:47
Oke, oke, er zijn wat dingetjes waarin zelfs Intel niet perfect is ;)

Maar nog nooit videodriver-issues gehad.

En pci-passtrough heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-10 13:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Begin maar te patchen: http://ma.ttias.be/critic...0235-gethostbyname-calls/
Kritieke fout in glibc, alles wat DNS gebruikt is verdacht.
Succes allemaal.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

https://security-tracker.debian.org/tracker/CVE-2015-0235

Betekent dit nou dat Debian testing (Jessie) nooit vulnerable is geweest, of dat het al gepatched is? Ik heb iig geen update van glibc klaarstaan.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik weet niet of jessie nooit vulnerable is geweest maar de laatste tijd in ieder geval niet. Als je een beetje regelmatig update heb je nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jup, was er inderdaad al achter dat Jessie idd niet vulnerable is geweest.

Als je testing zo lang niet hebt geüpdatet dat je nog wel vulnerable was, zat je waarschijnlijk niet op Jessie maar effectief nog op Wheezy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-10 19:14
Hero of Time schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:02:
Een principe wat Canonical met hun Ubuntu releases nog veel van kan leren. Daar dumpen ze een nieuwe release neer en fixen de boel later. Leuk dus als je LTS wilt draaien en net je project gaat uitvoeren. Alles staat dan goed op papier, ga je 't implementeren loop je tegen allerlei shit aan omdat 't stuk opgeleverd wordt. Pas na een .1 release van de LTS is 't productiewaardig.
Je haalt me de woorden uit me mond. Dit is precies de reden waarom ik dus nu Kubuntu gebruik in plaats van Ubuntu met Unity. Naar mijn mening teveel problemen met Unity & Compiz de laatste tijd.
vanaalten schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:12:
Daarnaast kan je natuurlijk de voortgang zelf hier volgen. Als de groene lijn de 0 dreigt te raken, dan is 'ie ongeveer releasewaardig.
(het grappige is dan dat de huidige release aanzienlijk meer bugs heeft dan de 'testing' release...)
Bedankt voor dat linkje, ga ik zeker in de gaten houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm definitieve fosdem schedule .. fijn stukje puzzel tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

bekend met vivaldi?

Afbeeldingslocatie: https://vivaldi.com/images/69f22044.logo@2x.png

vivaldi gaat verder met de 'oude' orpera engine, en dus niet met de webkit welke opera heden dag gebruikt (imho draait die echt ruk, en barst van render fouten en memory leaks)

Metname de snelheid en verbetering in UI, gepaart met snelle render engine en geen gejank met flash heeft er voor gezorgd dat ik fan ben. Heb op alle productie systemen de standaard browser vervangen voor deze _/-\o_ :9~ zou zeggen probeer het eens :)

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 29-01-2015 08:40 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-10 11:23
himlims_ schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:32:
bekend met vivaldi?

[afbeelding]

vivaldi gaat verder met de 'oude' orpera engine, en dus niet met de webkit welke opera heden dag gebruikt (imho draait die echt ruk, en barst van render fouten en memory leaks)

Metname de snelheid en verbetering in UI, gepaart met snelle render engine en geen gejank met flash heeft er voor gezorgd dat ik fan ben. Heb op alle productie systemen de standaard browser vervangen voor deze _/-\o_ :9~ zou zeggen probeer het eens :)
Heb em gisteren ook eens even geprobeerd. Waar eigenlijk geen enkele browser nog langzaam aanvoelt op mijn werksysteem hier (quadcore i7, samsung 840 pro 256GB, 16GB intern) voelt Vivaldi echt watervlug! Ik ben benieuwd waar het heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

* Hero of Time checkt titel van het topic. Nee, er staat toch echt duidelijk "NOS Kroeg" en niet "Het grote Opera topic".
Allard Pruim schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:49:
[...]
Je haalt me de woorden uit me mond. Dit is precies de reden waarom ik dus nu Kubuntu gebruik in plaats van Ubuntu met Unity. Naar mijn mening teveel problemen met Unity & Compiz de laatste tijd.
Dat is niet wat ik zei. Of iig waar je op reageert. In de quote die je aanhaalt heb ik 't over de staat van hun releases. Unity vind ik hoe dan ook ruk en heb er met de introductie geen last van gehad omdat ik toch al Xfce gebruikte.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Hero of Time schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:29:

Dat is niet wat ik zei. Of iig waar je op reageert. In de quote die je aanhaalt heb ik 't over de staat van hun releases. Unity vind ik hoe dan ook ruk en heb er met de introductie geen last van gehad omdat ik toch al Xfce gebruikte.
Welke desktop je gebruikt maakt idd weinig uit. Het probleem is dat veel mensen denken dat "LTS" zou betekenen dat die release extra stabiel is of zo. dat is niet zo. Ik kan me zelfs herinneren dat ze wel eens, geheel tegen alle gebruiken in, een beta-versie van Firefox in een LTS hebben gestopt.

Het enige wat anders is aan een LTS is dat deze langer ondersteund wordt en in dat oogpunt was het logisch geen firefox-versie erin te doen die bijna met pensioen moest (dit was in de tijd dat firefox nog jaren met één major release deed).

Naar mate de leeftijd vordert wordt een release natuurlijk wel stabieler, dat geldt voor zo'n beetje alle software. Dus gemiddeld zal een LTS misschien stabieler zijn, maar niet omdat dat een ontwerpeis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm morgen maar vroeg vertrekken richting brussel .. de NS laat alle treinen rijden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
mcDavid schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:09:
[...]

Welke desktop je gebruikt maakt idd weinig uit. Het probleem is dat veel mensen denken dat "LTS" zou betekenen dat die release extra stabiel is of zo. dat is niet zo. Ik kan me zelfs herinneren dat ze wel eens, geheel tegen alle gebruiken in, een beta-versie van Firefox in een LTS hebben gestopt.

Het enige wat anders is aan een LTS is dat deze langer ondersteund wordt en in dat oogpunt was het logisch geen firefox-versie erin te doen die bijna met pensioen moest (dit was in de tijd dat firefox nog jaren met één major release deed).

Naar mate de leeftijd vordert wordt een release natuurlijk wel stabieler, dat geldt voor zo'n beetje alle software. Dus gemiddeld zal een LTS misschien stabieler zijn, maar niet omdat dat een ontwerpeis is.
Onderstaande een quote van de Ubuntu wiki.
Furthermore, we define the LTS to be:
  • Enterprise Focused: We are targeting server and multiple desktop installations, where the average user is moderately risk averse.
  • Compatible with New Hardware: We will make point releases throughout the development cycle to provide functional support for new server and desktop hardware.
  • More Tested: We will shorten the development window and extend the Beta cycle to allow for more testing and bug fixing
Hieruit zou je toch mogen concluderen dat de LTS versies als extra stabiel zijn bedoeld.

https://wiki.ubuntu.com/LTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is wel de bedoeling, maar ze trappen steeds weer in de valkuil om grote vernieuwingen in de LTS-versies te willen stoppen. Die moeten immers lang mee en mogen dus niet te snel verouderen. Die grote vernieuwingen zijn dan toch niet altijd zo goed getest als je zou willen, het aantal testers van de beta-versies is toch relatief beperkt.

Daarom vind ik het wel slim dat ze nu niet meer automatisch upgraden naar de laatste LTS, maar een tijdje wachten en pas als LTS X.04.1 uitkomt de gebruikers van de vorige LTS laten upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 01:23:
Het is wel de bedoeling, maar ze trappen steeds weer in de valkuil om grote vernieuwingen in de LTS-versies te willen stoppen. Die moeten immers lang mee en mogen dus niet te snel verouderen. Die grote vernieuwingen zijn dan toch niet altijd zo goed getest als je zou willen, het aantal testers van de beta-versies is toch relatief beperkt.

Daarom vind ik het wel slim dat ze nu niet meer automatisch upgraden naar de laatste LTS, maar een tijdje wachten en pas als LTS X.04.1 uitkomt de gebruikers van de vorige LTS laten upgraden.
Dat is idd de beste oplossing. LTS'en hebben behoorlijke overlap dus je kunt makkelijk een jaar wachten voor je upgrade. Zelfs als je besluit een versie over te slaan.

En idd ik denk dat de eerste 15 minuten na release waardevoller zijn dan een maand lang betatesten. Dus een periode met relatief veel updates in het begin hou je altijd, hoe goed je ook je best doet om alles te tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me af waarom LTS edities nooit elke 6 maanden worden ge-update met nieuwste versies van software(goed getest natuurlijk). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:30:
Ik vroeg me af waarom LTS edities nooit elke 6 maanden worden ge-update met nieuwste versies van software(goed getest natuurlijk). :+
Dat komt omdat LTS releases zijn gemaakt om geen grote changes te hebben. Dus als je bepaalde software draait wat bijvoorbeeld Firefox 28 gebruikt met bepaalde API calls of add-ons, dan kan er niet gegarandeerd worden dat die met FF 30 ook nog werken. Mozilla kan zomaar een API veranderen, de add-on kan niet meer compatible zijn, etc.

Wil je nieuwere software, dan zijn er PPA's beschikbaar. Maar bijwerken in de standaard repo, nee, dat gebeurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hoe bedoel je dat? Je vind dat de gewone releases ook 5 jaar support zouden moeten hebben? Wat is daar het nut van als je toch iedere keer update naar de nieuwste release?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het idee van LTS is juist dat het zo min mogelijk veranderd. Veel mensen, en zeker bedrijven vinden het helemaal niet prettig om steeds weer te moeten veranderen. Die willen dat iets jarenlange hetzelfde blijft zodat ze er op kunnen vertrouwen dat het blijft werken.. Als je iedere 6 maanden nieuwe software wil dan moet je de gewone releases nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 31-01-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 00:10:
[...]

Dat komt omdat LTS releases zijn gemaakt om geen grote changes te hebben. Dus als je bepaalde software draait wat bijvoorbeeld Firefox 28 gebruikt met bepaalde API calls of add-ons, dan kan er niet gegarandeerd worden dat die met FF 30 ook nog werken. Mozilla kan zomaar een API veranderen, de add-on kan niet meer compatible zijn, etc.

Wil je nieuwere software, dan zijn er PPA's beschikbaar. Maar bijwerken in de standaard repo, nee, dat gebeurt niet.
Dat is wel jammer. :'(

Dan maar PPA's gebruiken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmzz sinds 29 december al geen "Debian project news" meer .. zouden ze zich in stilzwijgen hullen tot ze Jessie dan eindelijk kunnen releasen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-10 18:47
gekkie schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:33:
Hmmzz sinds 29 december al geen "Debian project news" meer .. zouden ze zich in stilzwijgen hullen tot ze Jessie dan eindelijk kunnen releasen ..
Ik zou het ze zeer kwalijk nemen als ze wat anders deden ondertussen :X

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Brent schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:57:
[...]

Ik zou het ze zeer kwalijk nemen als ze wat anders deden ondertussen :X
Meh .. ik vind het eerder apart .. eerst een hoop tamtam over een GR over de houdbaarheidstermijn van CTTE leden .. dat was al redelijk versukkelt nu Ian eruit gestapt is .. en zaken zoals automagisch overgaan op systemd op bestaande installaties er toch doorheen gekomen zijn ... maar je hoort nu zelfs niks meer over de uitslag van die GR .. kortom de enige aanleiding daarvan was kennelijk toch om Ian er hoe dan ook zo snel mogelijk uit te mikken. Volgens mij genoeg dingen om een Project nieuwsje aan te wijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De moeilijke beslissingen zijn genomen, nu is het vooral een kwestie van stug doorwerken en bugs sluiten zodat er gereleased kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 13:13:
Het idee van LTS is juist dat het zo min mogelijk veranderd. Veel mensen, en zeker bedrijven vinden het helemaal niet prettig om steeds weer te moeten veranderen. Die willen dat iets jarenlange hetzelfde blijft zodat ze er op kunnen vertrouwen dat het blijft werken.. Als je iedere 6 maanden nieuwe software wil dan moet je de gewone releases nemen.
Eigenlijk is het wel jammer om te zeggen, maar als je wil dat er niets verandert, dan kun je nog het beste Windows draaien... het besturingssysteem wordt 10 jaar ondersteund en verandert daarbij nauwelijks (en wat er verandert is maanden van te voren bekend), en daarop kun je elke versie van elk pakket installeren die je wenst; vaak zelfs verschilende versies van hetzelfde pakket naast elkaar. Ik blijf erbij dat zoiets onder Linux ook mogelijk moet gaan zijn, wil het ooit echt doorbreken op de desktop.

Zelf zit ik echt in dubio waar ik heen moet in de IT-wereld.

- Windows wordt veel te groot, en gaat in Windows 10 veel dingen bevatten die ik niet nodig heb, en zelfs niet eens hebben wil. Denk hierbij aan XBOX Games, Cortana, OneDrive, enzovoorts.
- Apple. Geen beginnen aan. Ik ben niet van plan om me in te kopen in de hardware/software-combinatie van één specifiek bedrijf.
- Linux. Als onderliggend OS heeft dat mijn voorkeur, maar ik mis veel te veel applicaties die ik veel gebruik. De laatste tijd ben ik zeer veel bezig met het rippen en taggen van CD's, en de beste programma's zijn alleen op Windows beschikbaar. Denk hierbij aan EAC, CueTools, CueRipper en MP3Tag. Er zijn alternatieven onder Linux beschikbaar, (EAC -> CDParanoia met frontend, PuddleTag in plaats van MP3Tag) maar die zijn simpelweg niet zo uitgebreid. Over spellen heb ik het dan nog niet eens gehad. Sommige programma's kunnen met Wine worden gebruikt, maar die route wil ik eigenlijk niet bewandelen. Andere dingen die ik nodig heb, zoals Adobe Digital Editions 2.0 (voor het downloaden van e-books met DRM, zodat ik ze later met Calibre kan un-DRM-en) vereisen Wine hacks om aan de praat te krijgen.

Ik vind dat echt jammer. Aan de ene kant heb ik geen technische problemen met Windows, behalve dat het zich in een richting beweegt die me niet bevalt (groter en groter, met meer en meer software erin die ik niet gebruik), terwijl het aan de andere kant wel het enige OS is dat de software die ik wil gebruiken kan draaien.

Als Windows 10 onverhoopt toch subscription-based wordt (iets dat ik gruwelijk hard verafschuw), dan heb ik echt een probleem. Dan zijn er twee OS-en die ik niet wil gebruiken, en één OS dat niet al mijn software draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Katsunami schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 09:36:
[...]

Eigenlijk is het wel jammer om te zeggen, maar als je wil dat er niets verandert, dan kun je nog het beste Windows draaien... het besturingssysteem wordt 10 jaar ondersteund en verandert daarbij nauwelijks (en wat er verandert is maanden van te voren bekend), en daarop kun je elke versie van elk pakket installeren die je wenst; vaak zelfs verschilende versies van hetzelfde pakket naast elkaar. Ik blijf erbij dat zoiets onder Linux ook mogelijk moet gaan zijn, wil het ooit echt doorbreken op de desktop.
Probleem met Windows is dat een (security) update je programma's kan slopen. In die zin heb je minder garantie dat alles blijft werken zoals het ten tijde van installatie deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-10 18:47
Katsunami schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 09:36:
[...]

Dat is toch gewoon Red Hat? 10 jaar is daar ook niet vreemd.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
@Hero of Time: Het is me in mijn hele Windows (NT) leven van bijna 20 jaar eigenlijk nooit voorgekomen dat er iets stuk gaat door een Windows-update. Ik moet dan natuurlijk wel zeggen dat ik het OS als consument gebruik, en niet alle functies van alle programma's die ik heb gebruik. Misschien is er wel ooit iets (tijdelijk) stuk gegaan zonder dat ik dat heb gemerkt.
Brent schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:21:
Dat is toch gewoon Red Hat? 10 jaar is daar ook niet vreemd.
Klopt, maar het is daar veel lastiger om programma's bij te werken. Dat is nog steeds een van de grootste punten waar ik in Linux tegenaan loop; het is vervelend dat er geen echt makkelijke manier is om programma's buiten de repositories om te installeren, als je een nieuwere of juist oudere versie wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Katsunami schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:57:
@Hero of Time: Het is me in mijn hele Windows (NT) leven van bijna 20 jaar eigenlijk nooit voorgekomen dat er iets stuk gaat door een Windows-update. Ik moet dan natuurlijk wel zeggen dat ik het OS als consument gebruik, en niet alle functies van alle programma's die ik heb gebruik. Misschien is er wel ooit iets (tijdelijk) stuk gegaan zonder dat ik dat heb gemerkt.
Dat is het punt idd. Op Server gaat er wel eens wat stuk daardoor. Laatst hoorde je nog wat over Exchange die stuk ging door een update (al had 't te maken met update voor Exchange zelf). Maar ook andere software gaat stuk door een update op 't OS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, Windows kun je misschien lang gebruiken, maar in de loop van de tijd wordt de gebruikservaring er niet beter op. Bij de release werkte Windows XP vlot op een machine met 256 MB geheugen, na SP3 had je daar 1 GB voor nodig en zelfs dan werkte het toch minder lekker. Ik merk nu met Windows 7 hetzelfde, na SP1 ging het nog wel maar inmiddels heeft een kale SP1 installatie 200 updates nodig en daarna draait het toch een stuk minder soepel allemaal.

Windows 7 wordt nog ondersteund tot 2020 maar wat mij betreft wordt het nu toch tijd om het met pensioen te sturen. Voor desktop gebruik overweeg ik BSD (tief op systemd :P) maar voor gaming kom je toch niet onder Windows uit (het is beter dan het was, maar nog lang niet alle games worden geport). Wat dat betreft hoop ik maar dat Windows 10 niet weer zo'n flop wordt als 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Klopt, maar het is daar veel lastiger om programma's bij te werken. Dat is nog steeds een van de grootste punten waar ik in Linux tegenaan loop; het is vervelend dat er geen echt makkelijke manier is om programma's buiten de repositories om te installeren, als je een nieuwere of juist oudere versie wil gebruiken.
Dat kan heus wel,want het is juist niet moeilijk!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Bij debian heb je 3 kansen:
  1. nieuwere versie van package is al wel aanwezig in testing unstable of expirimental. afhankelijk van of het depend op andere recente packages (bij een hoop zaken is dit niet het geval) kun je de nieuwere source downloaden en gewoon een dpkg-buildpackage doen.
  2. Als dat niet het geval is en de layout van de onderliggende upstream source niet te veel gewijzigd is kun je de source van gedownloade source van debian vervangen door upstream (waarschijnlijk nog wel even kijken naar /debian/patches om te kijken of er nog patches zijn die wel/niet nodg zijn. et voila ook weer een dpkg-buildpackage en met een beetje mazzel heb je je eigen package.
  3. De package maintainer subtiel op de hoogte stellen van een nieuwe upstream versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:02:
[...]
Dat kan heus wel,want het is juist niet moeilijk!! ;)
Je post de helft van de tijd one-liners. Als het niet zo moeilijk is, kun je dan ook even uitleggen hoe?

En dan bedoel ik niet een Ubuntu-only PPA of een Debian/Red Hat backport van een versie die toevallig beschikbaar is; ik bedoel het installeren van ELKE versie die ik wil, ook al is hij 5 jaar ouder of nieuwer dan het OS dat ik heb geïnstalleerd. Dat kan onder Windows (en op de Mac) immers ook, door hem gewoon te installeren.

Dit is een van de dingen die ik echt nodig heb als ik Linux als desktop-OS zou gebruiken. Ik vind het bizar dat indien ik een applicatie update, er (mogelijk) een hele rits libraries wordt bijgewerkt, waardoor ik verplicht ben om alle applicaties die daarop steunen ook bij te werken... inclusief misschien zelfs de kernel zelf.

Ik ben nog steeds van mening dat deze hele upgradeketting het concept van modulariteit om zeep helpt.

[ Voor 40% gewijzigd door Katsunami op 11-02-2015 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Katsunami schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:04:
[...]

Je post de helft van de tijd one-liners. Als het niet zo moeilijk is, kun je dan ook even uitleggen hoe?

En dan bedoel ik niet een Ubuntu-only PPA of een Debian/Red Hat backport van een versie die toevallig beschikbaar is; ik bedoel het installeren van ELKE versie die ik wil, ook al is hij 5 jaar ouder of nieuwer dan het OS dat ik heb geïnstalleerd. Dat kan onder Windows (en op de Mac) immers ook, door hem gewoon te installeren.

Dit is een van de dingen die ik echt nodig heb als ik Linux op de desktop zou willen gebruiken, omdat ik vaak mijn applicaties niet allemaal tegelijk vervang, zeker niet als er grote wijzigingen tussen versies zijn.
Aangezien je bij windows ook graag buiten de repository die er niet is heen gaat ...
pak een source ... en iets in de trant van ./configure && make && make install :)

Maar goed net nadat ik m'n bericht had gepost nog even apcid van jessie op wheezy geprobeerd om te kijken of er toevalling een probleem gefixt was .. no sweat 8)

Maar probeer het te zien als de zaken van windows die *wel* in de repository van windows zitten. Die kun je vaak ook niet tegen alles uitruilen. Als je van een repository gebruikt maakt moet je je conformeren aan de dependencies die zij voor je uitgezocht hebben ... of ze overrulen en dan ben je on your own maar is een uninstall wel makkelijk .. of je applicatie er geheel buiten laten maar dan ben je helemaal op jezelf aangewezen. Daarnaast is het ook nog deels het static of dynamically linked verhaal. Het een is niet ideaal qua up to date houden .. het andere weer niet door de potentiele dependency hell.
Wat dat betreft is het niet heel veel anders dan windows (hooguit nog meer gebruik van dynamically linked) met de dll hell. Maar bij windows zie je dat applicaties dat dus ""opgelost"" hebben door alles behalve de c runtime en misschien een .net lib statisch mee te leveren. Met als gevolg dat je elke applicatie mag updaten in het geval de statisch gelinkte openssl een bugje heeft (en dan moet je er ook nog maar opkomen om dat allemaal te gaan updaten).

Kortom .. elk nadeel heb z'n voordeel .. en vice versa .... (vrij naar neerlands grootste wijsgeer :+ )
en sommigen denken dat de toekomst op linux ook alles statisch gelinkt in containers mikken de weg is,
dus wie weet :)

[ Voor 36% gewijzigd door gekkie op 11-02-2015 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:09:
Aangezien je bij windows ook graag buiten de repository die er niet is heen gaat ...
pak een source ... en iets in de trant van ./configure && make && make install :)
"Hier, compileer het zelf maar als jouw gewenste versie niet in onze repo zit."

Seriously? Dan zijn we sinds 15 jaar terug op -dit- gebied in Linux nog steeds niet verder gekomen, en dan heb ik het gevoel dat het ook nooit meer gaat veranderen. (In geval van FreeBSD trouwens ook niet, behalve dan PC_BSD, die op een manier werkt die vergelijkbaar is met de Mac.)

Ik kom hier weer op terug nadat ik een aantal servers heb moeten patchen vanwege de glibc-rommel pasgeleden.... (van Debian Stable tot Testing tot CentOS tot zelfs eentje op Gentoo... eh... het zijn niet mijn servers, maar VPS-en die lang geleden door klanten zijn aangeschaft bij externe partijen, die ik nu in mijn schoot geworpen krijg) Sommige programma's MOESTEN worden opgewaardeerd naar een nieuwe versie, terwijl ik dat helemaal niet wilde. Ik ken de basistaken van het onderhouden van een webserver, ik kan fatsoenlijk met Linux en FreeBSD werken (en het ook installeren en configureren), maar ik kan het niet op afstand uit de knoop halen als het ECHT mis gaat. Ik ben geen full-time LInux admin.

Daarom zou ik erg graag de mogelijkheid hebben om gewoon één programma of één onderdeel te vervangen zonder een ander onderdeel aan te raken, als het niet mijn eigen server is. Een webshop die een paar 100K omzet per maand draait in puin helpen is niet mijn favoriete bezigheid zeg maar :X (En vraag niet hoe die servers bij mij terecht komen; normalerwijze schrijf ik embedded software of backends voor informatiesystemen... Linux is hier meer een hobby dan wat anders :p Het is een verhaal van 'Jij bent dan misschien geen expert, maar er is op het moment niemand die het beter kan...' )

[ Voor 31% gewijzigd door Katsunami op 11-02-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Katsunami schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:13:
[...]

"Hier, compileer het zelf maar als jouw gewenste versie niet in onze repo zit."

Seriously? Dan zijn we sinds 15 jaar terug op -dit- gebied in Linux nog steeds niet verder gekomen, en dan heb ik het gevoel dat het ook nooit meer gaat veranderen. (In geval van FreeBSD trouwens ook niet, behalve dan PC_BSD, die op een manier werkt die vergelijkbaar is met de Mac.)

Ik kom hier weer op terug nadat ik een aantal servers heb moeten patchen vanwege de glibc-rommel pasgeleden.... (van Debian Stable tot Testing tot CentOS tot zelfs eentje op Gentoo... eh... het zijn niet mijn servers, maar VPS-en die lang geleden door klanten zijn aangeschaft bij externe partijen, die ik nu in mijn schoot geworpen krijg) Sommige programma's MOESTEN worden opgewaardeerd naar een nieuwe versie, terwijl ik dat helemaal niet wilde. Ik ken de basistaken van het onderhouden van een webserver, ik kan fatsoenlijk met Linux en FreeBSD werken (en het ook installeren), maar ik kan het niet op afstand uit de knoop halen als het ECHT mis gaat. Ik ben geen full-time LInux admin.
Zie hier boven .. there is no such thing as a free lunch ... en een hoop applicaties zijn ook statisch te compileren. Alleen de meeste distro's doen dat niet, waarvoor wederom zie hierboven in de aanvulling :)
Daarom zou ik erg graag de mogelijkheid hebben om gewoon één programma of één onderdeel te vervangen zonder een ander onderdeel aan te raken, als het niet mijn eigen server is. Een webshop die een paar 100K omzet per maand draait in puin helpen is niet mijn favoriete bezigheid zeg maar :X
Meh .. mag ik vast niet vragen waarom er van die 100K per maand geen redundante server en testbak af kunnen.
Ik kom hier weer op terug nadat ik een aantal servers heb moeten patchen vanwege de glibc-rommel pasgeleden.... (van Debian Stable tot Testing tot CentOS tot zelfs eentje op Gentoo... eh... het zijn niet mijn servers, maar VPS-en die lang geleden door klanten zijn aangeschaft bij externe partijen, die ik nu in mijn schoot geworpen krijg) Sommige programma's MOESTEN worden opgewaardeerd naar een nieuwe versie, terwijl ik dat helemaal niet wilde.
Nou heb ik toch dezelfde glibc rommel gehad .. no suprise there ... en *juist* doordat het dynamisch gelinkt was en niet statisch .. hoefde ik niet *alle* applicaties te vervangen.
*alles* depend immers eigenlijk wel op glibc ... als dat statisch overal ingezeten had .. had dus *elke* applicatie vervangen moeten worden inclusief z'n statische glibc implementatie.
In dit geval werd bij mij netjes alleen glibc ( en aangezien het pakket is gesplits in een aantal pakketen) geupdate, eventjes uit de update mailtjes gevist .. een debian wheezy update voor glibc omhelse voor mij deze indrukwekkende lijst:

libc-bin 2.13-38+deb7u7
libc-dev-bin 2.13-38+deb7u7
libc6 2.13-38+deb7u7
libc6-dev 2.13-38+deb7u7
locales 2.13-38+deb7u7
multiarch-support 2.13-38+deb7u7

[ Voor 39% gewijzigd door gekkie op 11-02-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:19:
Meh .. mag ik vast niet vragen waarom er van die 100K per maand geen redundante server en testbak af kunnen.
Ik zou het je niet kunnen zeggen. Ik weet alleen dat ik degene ben die die servers moet beheren, als een klant met een complete webshop bij ons terecht komt en hij al een server of VPS heeft. Ik zou ook liever zien dat de klant voor een dergelijke grote winkel een gespecialiseerde admin in de arm neemt op een soort oproepbasis. Wij hebben die niet, want we zijn geen netwerk/serverbeheerders. Als we zelf servers en VPS-en moeten optuigen voor compleet nieuwe klanten, dan kan dat met een servicecontract / SLA / blabla... en dan hebben wij daar geen omkijken meer naar. Vaak willen klanten die al een server hebben daar echter niet op over, want 'het werkt toch zo al heel lang?'
Een debian wheezy update voor glibc omhelse voor mij deze indrukwekkende lijst:

libc-bin 2.13-38+deb7u7
libc-dev-bin 2.13-38+deb7u7
libc6 2.13-38+deb7u7
libc6-dev 2.13-38+deb7u7
locales 2.13-38+deb7u7
multiarch-support 2.13-38+deb7u7
Ja, want Debian heeft zo te zien de patch gebackport (uit mijn hoofd is glibc 2.18 of 2.19 de eerste die deze fout niet meer bevat), en zijn huidige versie van glibc gepatcht. Niet alle distributies doen dat; die upgraden glibc naar de nieuwste versie, waar dus ook een upgrade van alle applicaties voor vereist is.

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 11-02-2015 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Katsunami schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:45:
[...]

Ik zou het je niet kunnen zeggen. Ik weet alleen dat ik degene ben die die servers moet beheren, als een klant met een complete webshop bij ons terecht komt en hij al een server of VPS heeft. Ik zou ook liever zien dat de klant voor een dergelijke grote winkel een gespecialiseerde admin in de arm neemt op een soort oproepbasis. Wij hebben die niet, want we zijn geen netwerk/serverbeheerders.
[...]
Ja, want Debian heeft zo te zien de patch gebackport (uit mijn hoofd is glibc 2.18 of 2.19 de eerste die deze fout niet meer bevat), en zijn huidige versie van glibc gepatcht. Niet alle distributies doen dat; die upgraden glibc naar de nieuwste versie, waar dus ook een upgrade van alle applicaties voor vereist is.
Hmm ben wel benieuwd welke distro dat dan mag zijn. Tsja de reden voor mij om graag Debian te hebben en houden. Alle security updates zijn backports ... wil je voor sommige veel gebruikte packages een iets nieuwere versie dan heb je daar vaak ook offiiciele backports voor ... zijn die er niet dan kun je de route van het zelf compileren volgen zoals hier boven aangegeven, meestal hoven de andere packages dan niet te worden upgedate ..

Kortom het komt me niet al te erg bekend voor .. behalve bij iets meer esoterische dingen of grote en ver en vaag uitgesplitse (library) ypaketten (opencv bijvb) .. dus ik ben wel benieuwd waarop je dit dan tegen kwam en of dat dan een officiele update via de repo was .. of via zelf gedownloaden rpm's bijvb voor een centos machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is een beetje "the right tool for the right job" en een flinke dosis persoonlijke voorkeur.
Als het jarenlang stabiel (als in onveranderd) moet blijven dan kies je een distributie als Debian, Red Hat of SUSE die lang genoeg support te geeft.

Onder Windows is het model dat Microsoft alleen voor het OS zorgt, applicaties moet je zelf doen. Als er een fout in een veelgebruikte lib wordt gevonden zal je alle applicaties zelf moeten upgraden, als je al weet dat die applicatie gebruik maakt van die lib. Het voordeel is dat al die applicaties redelijk zelfstandig zijn. Het nadeel is dat alle applicaties los gepatched moeten worden. Hierdoor heb je heel veel verschillende update mechanismes en een hoop software die nooit gepatched wordt.

Het Linux model is dat je zowel OS als applicaties bij dezelfde leverancier betrekt en dat applicaties altijd gebruik maken van de systeemlibs. Sterker nog, er is eigenlijk geen onderscheid tussen "OS" en "applicatie" libs. Het voordeel is dat alle updates via hetzelfde mechanisme lopen en bugs maar op één plek gepatched hoeven te worden. Het nadeel is dat je het moet doen met de applicaties die je distro levert. Zelf installeren kan wel, maar dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@Katsunami Wat is nu eigenlijk je punt? Dat er geen perfect OS en OS-environment bestaat, dat er linksom of rechtsom compromissen gesloten moeten worden, en dat verschillende mensen/bedrijven voor verschillende redenen voor de ene of de andere oplossing kiezen? Of wil je advies over wat voor jouw situatie het beste zou kunnen werken gegeven voor/nadelen?

Wat betreft verschillende softwareversies naast elkaar draaien, dat doen we bij ons op het werk 'gewoon'. Het kost marginaal meer tijd dan het pakketje updaten en is naar mijn inschatting niet veel langzamer dan de windowsoplossing om naar de website van de fabrikant te gaan, de versie in de archieven te zoeken, downloaden, en installeren. De eerste keer zal het waarschijnlijk wat langer duren dan de volgende keren. Ik neem ook aan dat dit een uitzonderlijke situatie is, en dat je niet van 20 applicaties verschillende versies wilt draaien. Dat lijkt me vanuit beheersperspectief behoorlijk onwenselijk.

[ Voor 57% gewijzigd door Sallin op 11-02-2015 08:08 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 01:34:
Het Linux model is dat je zowel OS als applicaties bij dezelfde leverancier betrekt en dat applicaties altijd gebruik maken van de systeemlibs.
Niet zo zeer het "linux-model" .. als wel distributies met een grote repository die proberen alle packages als coherent geheel re packagen en maintainen.

Maar er zitten ook nadelen aan dat applicaties inderdaad (deels) afhankelijk zijn van de distributies om dit goed te doen. Zie bijvb de in dit topic gelinkte Q&A van Linus met z'n duik applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-10 20:06

Auredium

Informaticus Chaoticus

Misschien een interessante zijnoot maar bij de Linux Unplugged podcast van Jupiter Broadcasting was een developer van de BQ Ubuntu Phone uitgebreid aan het woord.

Interessant stukje was hoe ze alle interface in verschillende blokken hadden ingedeeld waarbij het onderste block mobile dependend was. Dit zorgt ervoor dat ze alle telefoons ook voor lan gere trmijn gewoon kunnen blijven updaten zonder dat de specificieke gebruiksitems zich om zeep helpen.

Omdat nieuws zonder bronnen zuigt: http://www.jupiterbroadca...87/ubuntu-calling-lup-79/

Het begin gaat nog wat over Google e.d. maar op ongeveer 1/4 van de podcast beginnen ze over Ubuntu en het neemt de rest vand e podcast in beslag.

[ Voor 11% gewijzigd door Auredium op 11-02-2015 10:47 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jupiter Broadcasting _/-\o_ ze doe het erg leuk, soms beetje droog, maar weten het interresant te verpakken. Ben wel beetje geschrokken van de prestatie, of eerder gebrek ervan, bij de nieuwe / 1e ubuntu phone.... gaat m toch niet worden :(

Wij doen ook beetje steaming; http://linuxgamecast.com althans een van me collega's maar dat gaat over spellekes :+

[ Voor 22% gewijzigd door himlims_ op 11-02-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

himlims_ schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:52:
Jupiter Broadcasting _/-\o_ ze doe het erg leuk, soms beetje droog, maar weten het interresant te verpakken. Ben wel beetje geschrokken van de prestatie, of eerder gebrek ervan, bij de nieuwe / 1e ubuntu phone.... gaat m toch niet worden :(

Wij doen ook beetje steaming; http://linuxgamecast.com althans een van me collega's maar dat gaat over spellekes :+
Ik luister bijna alles van Jupiter Broadcasting. Ik moet zeggen dat ik er erg veel van leer en best wel wat inzicht van krijg. De show is gelukkig niet een complete brok van puur info maar heeft ook nog wat humor erin zitten. Alleen de programmer blogs kunnen soms wat stoffig en moeilijk te begrijpen zijn. Ik eindig eigenlijk altijd wel met wat dingetjes die ik verder wil onderzoeken naar hun podcasts. Maar de relaxte sfeer is wel belangirjk imo.

Ik zal inuxgamecast ook eens een draai geven. :)

Er komt trouwens een MX4 Ubuntu Phone uit, daar wordt nog aan gewerkt. Ze hebben de BQ gepakt omdat ze op een platform met beperkte specs wilde werken met opzet. Dit lichten ze ook toe in de cast overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Auredium op 11-02-2015 11:05 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Auredium schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:01:
Er komt trouwens een MX4 Ubuntu Phone uit, daar wordt nog aan gewerkt. Ze hebben de BQ gepakt omdat ze op een platform met beperkte specs wilde werken met opzet. Dit lichten ze ook toe in de cast overigens.
unboxing van MX4 gezien te hebben; daarin matige impressie, zal ff kijken of ik filmpje kan vinden
dat wsa de 4.5 phone, niet de MX4

MX4:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=kAOucnkpnfk]

4.5:

[ Voor 16% gewijzigd door himlims_ op 11-02-2015 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

himlims_ schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:10:
[...]

unboxing van MX4 gezien te hebben; daarin matige impressie, zal ff kijken of ik filmpje kan vinden
Hmm, het O.S. is nog steeds een beetje in development. Natuurlijk hoop ik op A-klasse ahrdware. Maar om eerlijk te zijn lijkt een BQ mij wel als en telefoon die ik zou kopen. Ik haal sowieso hgeen high end smartphone maar meer intermediat (ik heb nu een S3 Mini).

Ik zou wss de BQ kopen enkel en alleen om met Ubuntu Touch te kunnen werken. Ik popel echt om het uit te proberen maar wil niet een apparaat gaan flashen van Android naar Ubuntu ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Auredium schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:13:
Hmm, het O.S. is nog steeds een beetje in development. Natuurlijk hoop ik op A-klasse ahrdware. Maar om eerlijk te zijn lijkt een BQ mij wel als en telefoon die ik zou kopen. Ik haal sowieso hgeen high end smartphone maar meer intermediat (ik heb nu een S3 Mini).
Moto G hier, een van mijn beste aankopen omtrent mobieltjes - afgezien van gadgets als HTC Vista phone, Tytn2, N900 en G1. Die toestellen konden ubuntu (x86) draaien, of maego - wat echt geweldig draaide.
Ik zou wss de BQ kopen enkel en alleen om met Ubuntu Touch te kunnen werken. Ik popel echt om het uit te proberen maar wil niet een apparaat gaan flashen van Android naar Ubuntu ervoor.
vond maego echt geweldig; bijwerken apps/installeren en beheersmatig was het ideaal icm N900; terminal/ssh en full qwerty keyboard (voor mij nog altijd DE phone). Loopt geloof ik nog project in duitsland wat oud/bestaande N900 'upgrade' naar hippere hardware - krijg zo 123 niet gevonden

//edit: dit http://openphoenux.org/ http://neo900.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 11:45

-ko-

Leidend Voorwerp

Auredium schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:01:
[...]

Ik luister bijna alles van Jupiter Broadcasting. Ik moet zeggen dat ik er erg veel van leer en best wel wat inzicht van krijg. De show is gelukkig niet een complete brok van puur info maar heeft ook nog wat humor erin zitten. Alleen de programmer blogs kunnen soms wat stoffig en moeilijk te begrijpen zijn. Ik eindig eigenlijk altijd wel met wat dingetjes die ik verder wil onderzoeken naar hun podcasts. Maar de relaxte sfeer is wel belangirjk imo.

Ik zal inuxgamecast ook eens een draai geven. :)

Ik moest vanmorgen in de auto hard lachen om de LAS podcast waar op het einde het telefoongesprek tussen Noa(h?) en de indier die hem probeerde wijs te maken dat er malafide traffic van zijn 'dell laptop' kwam.

Luister de wekelijkse LAS podcast dus altijd in de auto, de BSD podcast ook soms, maar die kan me niet altijd bekoren...

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

-ko- schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:20:
[...]

Ik moest vanmorgen in de auto hard lachen om de LAS podcast waar op het einde het telefoongesprek tussen Noa(h?) en de indier die hem probeerde wijs te maken dat er malafide traffic van zijn 'dell laptop' kwam.

Luister de wekelijkse LAS podcast dus altijd in de auto, de BSD podcast ook soms, maar die kan me niet altijd bekoren...
Ja, die was hi-la-risch Geweldig gewoon hoe Noah in ging op die telefoongast. Toen hij aan gaf zelf in de ICT te werken, die korte pauze voordat die Indier verder ging met spreken; Echt van uh-oh...dit kon wel eens verkeerd aflopen.

/edit; Trouwens ik verwacht dat MongoDB verhaal ook wel terug komen in Jupiter Broadcast ergens. Klinkt wel als een verhaal voor hun. Doet me denken aan die tankstations waarvan het IP gewoon te benaderen was via internet. Gratis tanken. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Auredium op 11-02-2015 12:59 ]

• gekkie
Hmm argh grmbll hmmpffrr .. sommige mensen willen van die semi self-containde meuk ..
maar ik heb er toch een hekel aan ... ruby-derailed omnibus .. ik pleur alles fijn in /opt/ en het updaten etc dat doet u ook maar via mij .. fijn jolly .. met van die semi onleesbare ruby-voodoo *frust*

Achja de kaiserchiefs zongen het al:
Ruby, Ruby, Ruby, Ruby
Aha-aha-aaa-aaa

Could it be, could it be that you're joking with me
And you don't really see you with me?

[ Voor 23% gewijzigd door gekkie op 12-02-2015 17:33 ]

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

U wilt het beheren? Prima, stuurt U even een kopietje van uw patchbeleid? Ow, dat heeft U niet? U let zelf op wanneer er gepatched moeten worden? Dat is fijn, hoeveel tijd heeft U daar voor noidg? U weet het niet, dat is niet erg, onze standaard is 3 dagen voor kritishce problemen en 4 weken voor kleine problemen, is dat acceptabel of heeft zwaarwegende redenen om daar van af te wijken? Nee, fijn zo. Op welk e-mail adres kunnen we U notificeren als we de site onverhoopt toch moeten afsluiten wegens beveiligingsproblemen? Dat is niet acceptabel, zegt U. Zullen we ons dan toch maar beperken tot de ruby-modules die door Debian worden onderhouden zodat we het zelf kunnen update? Ja, mooi zo.

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-10 11:23
Auredium schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:13:
[...]

Het [Ubuntu phone] is redelijk makkelijk te installeren en draait prima op een Nexus 5. Niet meer de allernieuwste, maar toch zeker zeer performante hardware :)

• gekkie
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 17:51:
U wilt het beheren? Prima, stuurt U even een kopietje van uw patchbeleid? Ow, dat heeft U niet? U let zelf op wanneer er gepatched moeten worden? Dat is fijn, hoeveel tijd heeft U daar voor noidg? U weet het niet, dat is niet erg, onze standaard is 3 dagen voor kritishce problemen en 4 weken voor kleine problemen, is dat acceptabel of heeft zwaarwegende redenen om daar van af te wijken? Nee, fijn zo. Op welk e-mail adres kunnen we U notificeren als we de site onverhoopt toch moeten afsluiten wegens beveiligingsproblemen? Dat is niet acceptabel, zegt U. Zullen we ons dan toch maar beperken tot de ruby-modules die door Debian worden onderhouden zodat we het zelf kunnen update? Ja, mooi zo.
Hmm tis een dingetje voor mezelf .. al twijfel ik nog .. tis een hoop gedoe .. terwijl wat ik eigenlijk alleen wil is een gitservertje waarbij je makkelijk bare repo's kunt aanmaken met wat acl. Maarja dat is onverkrijgbaar .. en the next best thing is of ruby hyper auto config in download al m'n dependencies zelf wel zooi .. of java

Verwijderd

Katsunami schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:04:
[...]

Dit is een van de dingen die ik echt nodig heb als ik Linux als desktop-OS zou gebruiken. Ik vind het bizar dat indien ik een applicatie update, er (mogelijk) een hele rits libraries wordt bijgewerkt, waardoor ik verplicht ben om alle applicaties die daarop steunen ook bij te werken... inclusief misschien zelfs de kernel zelf.

Ik ben nog steeds van mening dat deze hele upgradeketting het concept van modulariteit om zeep helpt.
Ik merk vooral dat je altijd wat te klagen heb over Linux,volgens mij moet je het OS maar niet gebruiken.

Want het geef je blijkbaar hoofdpijn.

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:05:
Ik merk vooral dat je altijd wat te klagen heb over Linux,volgens mij moet je het OS maar niet gebruiken.

Want het geef je blijkbaar hoofdpijn.
De standaard reactie van iedereen die blind Linux aanhangt: Bevalt het je niet, dan ga je toch weg?

Of dat OS me hoofdpijn geeft? Je hebt géén idee. Ik ontwikkel op dagelijkse basis een embedded software-systeem, geschreven in C, Bash, PHP, en HTML/CSS/JQuery, draaiend op Debian Stable en Debian Testing, zowel op x86 als op ARM CPU's. Daarnaast onderhoud ik webservers, draaiend op CentOS, Debian, FreeBSD en zelfs een op Gentoo.

Ik kom issues tegen die normale Linux-gebruikers nooit tegen zullen komen, dus ik heb zeker wel wat te klagen ja. Ik heb ook jaren voor Windows geprogrammeerd, en werk er al 20 jaar mee, en daar heb ik ook zat over te klagen. Voor het gemak zal ik een paar dingen even voor je op een rijtje zetten.

Windows: "Hoe kom ik van al deze nutteloze shit af.... waarom is mijn OS 20 GB groot? En... heej... laten we de GUI eens drastisch veranderen, want de bestaande GUI die de hele wereld al 20 jaar kent moet weg! (Reden: geen.)"

Mac OSX: "Mine, mine, mine! Het Noord-Korea van de computerwereld."

FreeBSD: "Dude, where is my hardware?" en op de desktop: "En de helft van de applicaties ontbreekt ook..."

Linux: Een grote anarchistische bende (Torvalds zegt dat zelf, in het filmpje dat ik eerder linkte). Alleen de hele grote distro's zijn eigenlijk de moeite waard: Debian, Mint, Arch, CentOS (server), OpenSUSE, Fedora, in die volgorde. De rest is in mijn ogen geneuzel in de marge. Ubuntu noem ik niet eens meer, want die zijn helemaal losgeslagen. Als Mark Shuttleworth nog even doorgaat, dan heb je binnenkort Linux, en Ubuntu-dat-ooit-op-Linux-was-gebaseerd.

De computerwereld is ongeveer 70 jaar oud, en ondanks dat is het nog steeds een puinhoop op veel gebieden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Katsunami schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:56:
[...]
De computerwereld is ongeveer 70 jaar oud, en ondanks dat is het nog steeds een puinhoop op veel gebieden..
Noem iets wat ouder is en geen puinhoop :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:13:

Noem iets wat ouder is en geen puinhoop :+
Architectuur. Werktuigbouwkunde. Electrotechniek. Auto's. Uh... bijna alles, in vergelijking tot de IT.

Het is niet voor niets dat er miljarden en miljarden per jaar over de balk gaan door het falen van IT-projecten. In mijn ogen is er een ommekeer in de IT-wereld nodig. Er wordt te veel te vaak veranderd, met als enige reden dat het veranderd moet worden, en snelle verandering laat het lijken alsof het allemaal maar simpel is.

Als iets veranderd wordt en er is een aantoonbare, duidelijke verbetering, dan ben ik de eerste om die verandering te accepteren. Als iets veranderd wordt met als enige reden om het 'anders' te doen, dan vind ik dat onzin. De IT is een van de werelden waarin dat constant gebeurt, vooral op het gebied van software.

Als de IT-wereld gezien wil worden als een goede professionele beroepsgroep waarin goed werk verricht wordt, in plaats van als een kostenpost veroorzaakt door een club nerds die voor veel geld maar wat aanprutsen, dan moet er in mijn ogen flink gestandaardiseerd en veel minder (snel) veranderd worden.

Er moet veel beter stelling genomen worden tegen uitspraken zoals "Het is toch maar één extra knopje?" Er zijn knopjes, zoals Content Aware in Photoshop, waar mensen op gepromoveerd zijn na 5 jaar onderzoek. Iets vergelijkbaars geldt voor de sliders in Lightroom. Daar zit JAREN onderzoek, testen, en programmeren aan vast, maar voor de meeste mensen is het "maar een knopje", of "een simpele slider."

Ondanks dat het allemaal 'een simpel knopje' is loopt iedereen constant op hun computer te ****, dus er zit wel degelijk danig iets fout; zowel in de voorstelling van de IT door de gebruikers, als ook door het bedrijven ervan door de professionals.

[ Voor 42% gewijzigd door Katsunami op 13-02-2015 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
_/-\o_ last time i checked ...

En je zegt standaardiseren ... als ik dan de woorden pur en kit laat valen .. dan lijkt me toch wel duidelijk dat dat standaardiseren ook in de bouw z'n grenzen kent.

Maar goed het gaat tegenwoordig toch vooral om de marketing .. vluchtige implementatie .. cashen ..en op naar het volgende. Maar dat geldt opzich niet alleen voor IT .. alleen bij IT is het bij gebrek aan investering in het fysieke soms wel makkelijker.
Maar goed .. ik zie het meer als een maatschappelijke tendens die ook hier door werkt ... schaamte is iets van het verleden .. gepaard gaande met een verheerlijking van het beneden middelmatige...

Je bent tegenwoordig pas goed bezig als je met je blote doos op feestboek staat .. of kotsend en schreeuwen op de buis bent in een of ander tienertoeristenghetto, of een door de belastingbetaler betaalde maseratie voor de deur hebt .. of dure flesjes wijnt zuipt met je vastgoed boys.

Of dat een 4.5 ook voldoende moet zijn voor een VWO rekentoets .. al was het maar deels omdat de kamerleden zelf in een testje zelf ook niet zouden slagen :'(

Kortom .. van hoog tot laag .. en niet alleen in de IT en ook niet alleen in de opensource IT.

[ Voor 95% gewijzigd door gekkie op 13-02-2015 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:52:
_/-\o_ last time i checked ...

En je zegt standaardiseren ... als ik dan de woorden pur en kit laat valen .. dan lijkt me toch wel duidelijk dat dat standaardiseren ook in de bouw z'n grenzen kent.
Nou, OK. Ook in de bouw gaat soms wel eens wat fout, maar als er daar zou falen wat er vaak in de IT faalt (projecten van vele honderden miljoenen tot zelfs vele miljarden), dan zou elke dag een gebouw zo groot als een wolkenkrabber ineen moeten storten... en dat gebeurt dus niet.
gekkie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:52:
Maar goed het gaat tegenwoordig toch vooral om de marketing .. vluchtige implementatie .. cashen ..en op naar het volgende. Maar dat geldt opzich niet alleen voor IT .. alleen bij IT is het bij gebrek aan investering in het fysieke soms wel makkelijker.
Maar goed .. ik zie het meer als een maatschappelijke tendens die ook hier door werkt ... schaamte is iets van het verleden .. gepaard gaande met een verheerlijking van het beneden middelmatige...

Je bent tegenwoordig pas goed bezig als je met je blote doos op feestboek staat .. of kotsend en schreeuwen op de buis bent in een of ander tienertoeristenghetto, of een door de belastingbetaler betaalde maseratie voor de deur hebt .. of dure flesjes wijnt zuipt met je vastgoed boys.

Of dat een 4.5 ook voldoende moet zijn voor een VWO rekentoets .. al was het maar deels omdat de kamerleden zelf in een testje zelf ook niet zouden slagen :'(

Kortom .. van hoog tot laag .. en niet alleen in de IT en ook niet alleen in de opensource IT.
LOL :p En ik dacht dat het erg met mij gesteld was. Ik heb nog wel even te gaan zie ik zo :+ (Al deel ik genoeg van je mening om goed onderweg te zijn...)

[ Voor 51% gewijzigd door Katsunami op 13-02-2015 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Katsunami schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 01:10:
[...]
Nou, OK. Ook in de bouw gaat soms wel eens wat fout, maar als er daar zou falen wat er vaak in de IT faalt (projecten van vele honderden miljoenen tot zelfs vele miljarden), dan zou elke dag een gebouw zo groot als een wolkenkrabber ineen moeten storten... en dat gebeurt dus niet.
Zou je zeggen .. doe bij de bouw nog wat deutsche grundlichkeit ..en .. en je hebt een vliegveld wat ook tig keer zo duur is .. nog steeds niet open .. en als het al ooit open gaat alweer te klein ..

En dat dat niet gebeurd is deels geluk .. een zeeer ruime mate van overdimensionering .. en een klein beetje controle ..
(been there .. done that .. and seen enough.. ben bouwko .. :z )

En als je in de bouw dan 1 partij wil noemen die graag het wiel uit wil vinden met z'n ontwerpen .. dan is het de architect wel. Standaardisatie is bah .. ik wil kijken hoe ik die materialen en producten kan gebruiken zoals ze nog nooit gebruikt zijn .. het moet uniek zijn. Of het kan .. ach dat zien we bij de implementatie wel. Daarbij gaat het vaak om het beeld ... of het gebouw ook functioneel is voor de gebruiker .. ach wat heb je daar nou aan .. of ze hebben een heel apart beeld van wat dan functioneel is.
Daarbij wordt in de opleiding al de nadruk gelegd om het kunnen uitleggen van je ontwerp met een fijn reutel verhaal.

Precies waar een software-architect ook prima mee uit de voeten kan denk ik 8)

En dat het bij de overheid vaak fout gaat ... tsja .. gedwongen worden om aan te besteden (dus geen langdurige relatie waarbij er voor de leverancier ook wat op het spel staat) .. en totaal gebrek aan kennis bij de aanbestedende partij ... gecombineerd met een vleugje irreeële politieke eisen halverwege het traject ..

En ook hier is het weer geheel hetzelfde als met de bouw ... aanbesteden van grote projecten als een betuwelijn .. en vervolgens halverwege politieke wijzigingen voor tunneltjes hier en daar .. en daar zo druk mee zijn .. dat je er geen oog voor hebt dat de lijn in duitsland hartstikke morsdood loopt in het weiland.
LOL :p En ik dacht dat het erg met mij gesteld was. Ik heb nog wel even te gaan zie ik zo :+ (Al deel ik genoeg van je mening om goed onderweg te zijn...)
Ach wat is erg gesteld .. min of meer een opsomming van feiten .. en een richting waarin we heen hobbelen .. in spagaat .. want dat is het aparte .. aan de ene kant steeds schaamtelozer .. maar aan de andere kant ook puriteinser en victoriaanser dan ooit. Wat elkaar dan ook nog in een gekke twist lijkt te versterken.
De menselijke maat .. controle (zowel in de zin van zelf nog een gevoel van controle hebben .. als gecontroleerd worden) in de omgeving .. grotendeels foetsie .. en er is nog niet echt wat voor in de plaatsgekomen lijkt het, maar een manier om je er aan te onttrekken is er ook niet echt.

Dus voor de positieve noot ... de IT doet het zo slecht nog niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat grote delen van de IT, zoals diensten en producten, erg beïnvloed wordt door niet-techneuten.
Een developer mag dan zoveel willen maar als hoofd van ontwikkeling (die zich ook weer moet conformeren aan wat andere managers roepen) zegt dat je een keer klaar moet zijn, zolang het maar een acceptabele gradatie van werkbaarheid heeft. Dan sta je op een gegeven moment ook weer langs de zijlijn tot het moment van patching aanbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is niet bevorderlijk voor de discussie - CAPSLOCK2000

[ Voor 107% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-02-2015 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Aangepast
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:27:
Vergeet niet dat grote delen van de IT, zoals diensten en producten, erg beïnvloed wordt door niet-techneuten.
Een developer mag dan zoveel willen maar als hoofd van ontwikkeling (die zich ook weer moet conformeren aan wat andere managers roepen) zegt dat je een keer klaar moet zijn, zolang het maar een acceptabele gradatie van werkbaarheid heeft. Dan sta je op een gegeven moment ook weer langs de zijlijn tot het moment van patching aanbreekt.
Dat is inderdaad zo. Niet-techneuten moeten zich eigenlijk niet eens bemoeien met dingen zoals bepalen wanneer software 'af' of stabiel is. Dat gaat meestal fout, en levert aan het einde van de rit meer werk op, en kost meer tijd en geld dan wanneer het direct goed afgemaakt was.

[ Voor 74% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-02-2015 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we het gezellig houden - CAPSLOCK2000

[ Voor 93% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-02-2015 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 15:54:
Dat is inderdaad zo. Niet-techneuten moeten zich eigenlijk niet eens bemoeien met dingen zoals bepalen wanneer software 'af' of stabiel is. Dat gaat meestal fout, en levert aan het einde van de rit meer werk op, en kost meer tijd en geld dan wanneer het direct goed afgemaakt was.
Was het maar waar. Als je deadlines te strak stelt dan scheelt dat geld. Hoe minder tijd je aan een applicatie besteed hoe goedkoper het is. Dat levert uiteraard wel meer bugs op, maar dat maakt het dan weer een stuk makkelijker om je klant te overtuigen van de noodzaak van een lucratief onderhoudscontract. Buggy software kost minder om te maken en levert meer op. Het is dus winstgevender om slechte software te maken dan om goede software te maken, en dus doen alle IT-dienstverleners dat.

Af en toe gaat dat hard fout. In het bedrijfsleven is er altijd wel een manager die geen gelazer wil met zijn managers en het onder het tapijt veegt. Bij de overheid heeft men een plicht om e.e.a. openbaar te maken, die nieuwsberichten kennen we inmiddels allemaal. Alleen jammer dat men doorgaans naar de verkeerde wijst als het op de schuldvraag aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

bij oss gaat ook daar geregeld eea verkeerd; mooie van het systeem is dat 'iedereen' een steentje kan bijdragen. ik kan nauwlijks een regel programmeren, maar kan wel vertalen, icoontjes/gui maken, bugs filen etc.
probleem wat vele andere ook ervaren; nauwelijks samenwerken met code klopper, of compleet genegeerd worden. zijn diverse projecten waar een niet programmeur kan meehelpen, vaak lukt dat niet, kom je niet in contact met juiste persoon of is systeem zo complex dat de drempel om bijdrage te leveren te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te twijfelen over indeling van mijn nieuwe HDD voor a.s woensdag de 18e,vanwege het feit dat ik alles in elkaar gaat zetten.

Het gaat eigenlijk over 2 partities: /home en/of Steam for Linux.

-sda2: 2515 GB/ ~2575360 MB(2700461 MB is ±2515 GiB)= /home directory
-sda3: 240 GB/ ~245760 MB (257700 MB is ±240,002 GiB)= Steam for Linux,vanwege deze bug/faal software code natuurlijk.

of

-sda2: 2755 GB/ ~2575360 MB(2958159 MB is ±2755 GiB),alternatief voor /home and Steam for Linux(i.e alles in 1 partitie dus)

Zeg het maar!! :>

1ste distro voor installatie is natuurlijk Kubuntu 14.04.1 x64.

En trouwens,wat voor server distro kan ik gebruiken voor mijn AMD quadcore(inmiddels 5 jaar in gebruik)?Zeker als ik NetrunnerOS erbij gaat doen voor het testen. :+

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2015 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
ouch, zo'n bug is niet echt fijn. Ik kwam er een poosje terug ook achter dat de folders van Steam veranderd waren en besloot toen maar alles opnieuw te installeren en zelf het oude archief te verwijderen. Achteraf gezien ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Maar folders verwijderen met rm ../* is ook wel tricky ook. Nu ben ik er soms ook wel schuldig aan...

In dit geval zouden ze net als wat Debian doet eigenlijk een archief of lijst bij moeten houden van alle geinstalleerde bestanden en op die manier bestand voor bestand moeten verwijderen. En Steam in een chroot plaatsen zou wellicht ook niet zo'n slecht idee zijn.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je home op een aparte partitie is altijd een goed idee. Steam op een aparte partitie zetten geeft geen bescherming tegen die bug. Daar hoef je het dus niet voor te doen. chroot zoui wel helpen, maar het zou wel eens lastig kunnen zijn om dat gebouwd te krijgen.

Voor de vraag welk OS je moet hebben verwijs ik je door naar Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FRidh schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:43:
ouch, zo'n bug is niet echt fijn. Ik kwam er een poosje terug ook achter dat de folders van Steam veranderd waren en besloot toen maar alles opnieuw te installeren en zelf het oude archief te verwijderen. Achteraf gezien ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Maar folders verwijderen met rm ../* is ook wel tricky ook. Nu ben ik er soms ook wel schuldig aan...

In dit geval zouden ze net als wat Debian doet eigenlijk een archief of lijst bij moeten houden van alle geinstalleerde bestanden en op die manier bestand voor bestand moeten verwijderen. En Steam in een chroot plaatsen zou wellicht ook niet zo'n slecht idee zijn.
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:59:
Je home op een aparte partitie is altijd een goed idee. Steam op een aparte partitie zetten geeft geen bescherming tegen die bug. Daar hoef je het dus niet voor te doen. chroot zoui wel helpen, maar het zou wel eens lastig kunnen zijn om dat gebouwd te krijgen.

Voor de vraag welk OS je moet hebben verwijs ik je door naar Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7
Hartelijk dank voor de suggesties,alhoewel ik denk dat Valve echt iets moet doen om een echte Linux programmeur te huren!!

Ik weet niet of ik wel Debian wil graag voor een server,maar ja ik gebruik al sinds begin 2007 non-stop Kubuntu.Dus het kan geen kwaad,want ik ken al de .deb bestanden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik zou je /home partitie op je SSD zetten en alleen de data mappen (Downloads, Videos, Documents, enz) symlinken naar je HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat voor voordeel haal je uit een /home op SSD en alle andere data op een andere schijf, itt de hele andere schijf als /home markeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-10 12:56
Hero of Time schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:32:
Wat voor voordeel haal je uit een /home op SSD en alle andere data op een andere schijf, itt de hele andere schijf als /home markeren?
Config files worden sneller uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die dingen zijn zo minuscuul dat je er echt geen klap van merkt. Pas als ze >30 MB worden, dan ga je 't merken. Maar met de huidige vorm van <100 KB ga je 't echt niet merken hoor. Of wil je beweren dat je een verschil van <10 ms merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:45:
Die dingen zijn zo minuscuul dat je er echt geen klap van merkt. Pas als ze >30 MB worden, dan ga je 't merken. Maar met de huidige vorm van <100 KB ga je 't echt niet merken hoor. Of wil je beweren dat je een verschil van <10 ms merkt?
aanzienlijk althans gevoelsmatig is het net ff tantje sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hero of Time schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:45:
Ehm, het zijn juist de accesstimes waar een SSD het gigantisch op wint. JUIST bij het laden van kleine bestanden heb je er veel voordeel van als ze van een SSD af komen.

Sowieso krijg je over het algemeen met de systeem mappen je SSD lang niet vol, dus het is zonde om heel /home op trage opslag te zetten terwijl je nog zat snelle opslag vrij hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 16-02-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het ligt er een beetje aan. Ik ben ook een enorme fan van SSD's, maar als je computer voldoende RAM heeft en altijd aan staat dan maakt het niet zo veel meer uit. Al die kleine bestandjes in je homedir staan dan al in RAM, en dat is nog sneller dan SSD. Als je maar een beperkte hoeveelheid RAM hebt en/of je computer regelmatig herstart dan is het verschil gigantisch. Ik koop geen computers meer zonder SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
Gisteren dan toch eens even NixOS geinstalleerd met VirtualBox. Het installeren en configureren van een systeem via slechts een configuration.nix bestand is echt geniaal. Het is super makkelijk om verschillende omgevingen te maken met andere versies van pakketten.

Helaas is Chrome niet beschikbaar. Andere browsers zoals Firefox en Chromium wel maar die hebben helaas de Encrypted Media Extensions waardoor je dus geen Netflix kan kijken. Spotify werkt probleemloos, Steam en spellen heb ik niet getest. Nu moet ik alleen nog testen of conda werkt voor het maken van Python omgevingen. Natuurlijk is dit iets waar Nix uitermate voor geschikt is, maar ik zit (helaas) aan (ana)conda vast voor een aantal modules.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik goed begrijp heeft een SSD alleen baat bij snelle laadtijden van kleine bestanden van onder 100 MB?En niet hele grote bestanden(100 MB-1 GB +)? :o

Geen wonder dat het nog zo duur is,als levensduur korter is dan reguliere HDD. Vraag me af hoe lang het gemiddeld mee gaat bij normale gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:12:
Dus als ik goed begrijp heeft een SSD alleen baat bij snelle laadtijden van kleine bestanden van onder 100 MB?En niet hele grote bestanden(100 MB-1 GB +)? :o
Nee hoor. Op alle gebieden is een SSD vele malen sneller dan een HDD. Het grootste voordeel van een SSD zit hem echter in de lage access times, niet in de hoge overdrachtssnelheid.

Dat maakt weer dat een SSD voornamelijk veel sneller is dan een HDD bij random reads/writes. Bij sequential reads/writes is een SSD nog steeds sneller, maar is het verschil met een HDD kleiner.
Geen wonder dat het nog zo duur is,als levensduur korter is dan reguliere HDD.
Die volg ik niet helemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 16-02-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:17:
[...]

Nee hoor. Op alle gebieden is een SSD vele malen sneller dan een HDD. Het grootste voordeel van een SSD zit hem echter in de lage access times, niet in de hoge overdrachtssnelheid.

Dat maakt weer dat een SSD voornamelijk veel sneller is dan een HDD bij random reads/writes. Bij sequential reads/writes is een SSD nog steeds sneller, maar is het verschil met een HDD kleiner.

[...]

Die volg ik niet helemaal.
Er wordt gezegd/geschreven(door veel tech/ICT websites)dat een SSD een kortere levensduur heeft dan een HDD,dus ik ben benieuwd of het nou waar is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat hangt er een beetje af van hoe je hem gebruikt. Het is waar dat de levensduur van een SSD achteruit gaat als je er veel op schrijft, maar aan de andere kant hebben HDDs door mechanische slijtage ook een relatief korte levensduur (of je nou veel schrijft of niet).

Het zou dus kunnen dat een SSD bij hevig gebruik minder lang meegaat dan een HDD, maar ik denk dat je lang voordat dat zal gebeuren al een nieuwe hebt gekocht omdat 5-jaar oude SSDs ongetwijfeld traag/klein zijn vergeleken met wat er dan op de markt is.

Beetje hetzelfde verhaal als het overvolten van een CPU: misschien dat het ervoor zorgt dat je CPU geen 20 maar slechts 10 jaar lang mee gaat, maar maakt het uit? Nee, niet echt. Niemand gebruikt computercomponenten zo lang.

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 16-02-2015 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:33:
[...]
Er wordt gezegd/geschreven(door veel tech/ICT websites)dat een SSD een kortere levensduur heeft dan een HDD,dus ik ben benieuwd of het nou waar is of niet.
Dan heb je sinds 2011 of zo niets meer over SSD's gelezen want dat is behoorlijk achterhaalde informatie. Maar het lijkt me hier niet de plek om over de nut en noodzaak van SSD's te praten, ik wou enkel aangeven dat het zonde is om je hele /home partitie naar een ouderwetse HDD te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:50

deadinspace

The what goes where now?

Hero of Time schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:32:
Het feit dat de meerderheid van read/writes naar mijn homedir is? :P

Browser cache, configuratie, documenten/images/source trees, kleinere VM images, email. Allemaal dingen die in mijn homedir staan en waarvan ik veel baat heb als ze op een SSD staan.

Ik denk dat ik liever mijn /home op een SSD zou hebben dan /usr eigenlijk... (het liefst beide natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 01:24:
[...]

Dan heb je sinds 2011 of zo niets meer over SSD's gelezen want dat is behoorlijk achterhaalde informatie. Maar het lijkt me hier niet de plek om over de nut en noodzaak van SSD's te praten, ik wou enkel aangeven dat het zonde is om je hele /home partitie naar een ouderwetse HDD te verplaatsen.
Geef niks hoor,ik heb meerdere HDD's.Alleen de nieuwste HDD(dit keer een 3 TB) krijgt altijd de vaste plek voor nieuwe /home partitie(sda2/3 dus),alle anderen zijn bijzaak(configuratie bestanden in .kde map in oude HDD worden wel gekopieerd) . :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:31:
Het ligt er een beetje aan. Ik ben ook een enorme fan van SSD's, maar als je computer voldoende RAM heeft en altijd aan staat dan maakt het niet zo veel meer uit. Al die kleine bestandjes in je homedir staan dan al in RAM, en dat is nog sneller dan SSD. Als je maar een beperkte hoeveelheid RAM hebt en/of je computer regelmatig herstart dan is het verschil gigantisch. Ik koop geen computers meer zonder SSD.
Mijn 6,5 jaar oude computer thuis, met een SSD en 8GB RAM, werkt voor dagelijks gebruik een heel stuk prettiger dan de veel nieuwere computer op mijn werk... die heeft een 7200 RPM HDD en 4GB RAM. Het enige waar hij eigenlijk krachtiger mee is, is de i5 CPU, maar dat merk ik alleen als ik een stuk software compileer (en soms zelfs dat niet, omdat het systeem dan nogal eens tegen de limieten van de HDD en/of het geheugen aan loopt).

SSD en >= 8GB RAM is in mijn ogen tegenwoordig wel een beetje vereist voor een nieuwe computer.

Mijn moeder is niet veeleisend op computergebied, maar ze was pasgeleden van mening dat het toch wel tijd werd voor een nieuwe laptop, nadat die zelfs na een flinke opschoonbeurt traag bleef aanvoelen. Programma's worden door de jaren heen immers steeds groter en groter, en camera's krijgen meer en meer megapixels....

Ik stelde voor eerst die laptop eens onder handen te nemen met een SSD en wat extra RAM. (120GB 5400 RPM -> 120 GB SSD, 2GB RAM -> 4GB RAM). Ze was wel onder de indruk van de snelheidswinst, en plotsenling was een nieuwe computer "nog lang niet nodig."

[ Voor 20% gewijzigd door Katsunami op 17-02-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn tool-set etui ben ik voorgoed kwijt( "medio februari /lente" 2005 gekregen als ICT student),laatste keer dat ik het zag was half juli 2011 tijdens verhuizing. ;(

Dat wordt morgen dus een nieuwe tool-set +anti statische polsbandje,maar dit keer wel heel goed bewaren!!

Morgenochtend dus nieuwe octa-core desktop pc configuratie in elkaar zetten,zal niet zo moeilijk zijn. ik heb echter 1 vraagje,want ik heb al flink gezocht over GPT(GUID Partition Table),UEFI partities ,EFI mode en ESP natuurlijk.

Welke partitie zal ik voor de /boot gebruiken,sda1 of sda2(/boot/efi wordt automatisch toegevoegd door de installer)?100-250 MB wordt aangeraden,is het wel genoeg?? :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:32:
[...]
Geef niks hoor,ik heb meerdere HDD's.Alleen de nieuwste HDD(dit keer een 3 TB) krijgt altijd de vaste plek voor nieuwe /home partitie(sda2/3 dus),alle anderen zijn bijzaak(configuratie bestanden in .kde map in oude HDD worden wel gekopieerd) . :P
Nouja dat is zonde dus, om de redenen die deadinspace aangeeft.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:00:
Morgenochtend dus nieuwe octa-core desktop pc configuratie in elkaar zetten,zal niet zo moeilijk zijn.
Een SSD heb je nog liggen? Je gaat toch niet vertellen dat je een gloednieuwe PC van een paar 100 euro in elkaar gaat zetten maar de SSD vergeten bent :?
ik heb echter 1 vraagje,want ik heb al flink gezocht over GPT(GUID Partition Table),UEFI partities ,EFI mode en ESP natuurlijk.

Welke partitie zal ik voor de /boot gebruiken,sda1 of sda2(/boot/efi wordt automatisch toegevoegd door de installer)?100-250 MB wordt aangeraden,is het wel genoeg?? :*
Om een 3TB schijf te formatteren heb je sowieso een GPT tabel nodig. /boot op een aparte partitie zetten doe ik eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb /boot toevallig wel apart op m'n laptop en HTPC ivm LVM (alleen laptop) en EFI (beide). Maar de Fedora installatie op m'n laptop vind 't blijkbaar beter om grub en de rest van de meuk zo apart neer te zetten, dat een losse /boot geen zin heeft. Zelfs met LVM niet.

Dus tja, wat wil je nou zelf? Doe lekker wat je zelf wilt, dat is tenslotte het hele idee van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom wil je boot op een aparte partitie zetten? Ik zie het nut er niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 07:06

BoAC

Memento mori

Nu wordt de bootmanager zelfs opgenomen in systemd.. Ik ben benieuwd waar ze gaan stoppen.

http://www.phoronix.com/s...=systemd-SD-Boot-EFI-Boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat ik nu toch tegen kom op de computer van een vriend:
base-files          8                   amd64
base-passwd         3.5.37              amd64
bash                4.3-12              amd64
bsdutils            1:2.25.2-5          i386 
coreutils           8.23-3              amd64
dash                0.5.7-4+b1          amd64
debianutils         4.4+b1              amd64
diffutils           1:3.3-1+b1          amd64
dpkg                1.17.23             amd64
e2fsprogs           1.42.12-1           amd64
findutils           4.4.2-9+b1          i386 
grep                2.20-4.1            i386 
gzip                1.6-4               i386 
hostname            3.15                i386 

en zo gaat het nog even door, de Essential pakketten zijn een mix van i386 en amd64. WTF. Hoe krijg je het voor elkaar. Ik zou hier echt goed m'n best voor moeten doen. Het grootste wonder is misschien nog wel dat het systeem gewoon door draait, al durf ik niet te rebooten. Uiteraard mag ik de puinhoop nu oplossen via IRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
BoAC schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:02:
Nu wordt de bootmanager zelfs opgenomen in systemd.. Ik ben benieuwd waar ze gaan stoppen.

http://www.phoronix.com/s...=systemd-SD-Boot-EFI-Boot
Als ze zo doorgaan, dan heb je uiteindelijk systemd en de kernel... dan is Linux net zo monolitisch als Windows. Veel zal het denk ik niet uitmaken; het is nu al vaak onmogelijk om dingen los van elkaar te installeren vanwege de manier waarop distributies opgebouwd zijn. In Debian kun je hier en daar dingen voorkomen met "no-install-recommends", maar het in elkaar steken van een écht kleine, maar volledig bruikbare Linux-image (mét GUI) is toch ontzettend lastig geworden.

Hoe het precies met Linux zit weet ik niet, maar ik blijf het verbazend vinden hoe groot besturingssystemen in de laatste 20 jaar geworden zijn.

Minimum hardware requirements (voor Windws NT-type OS-en)

Windows NT 3.1: 90MB
Windows NT 4: 124MB

OK, soit... er zaten dingen zoals DirectX in Windows NT4, en nog een HELE stapel andere zaken die NT 3.1 niet had. Het was echter wel een compleet OS inclusief GUI.

Windows 2000: 650 MB
Windows XP: 1.5 GB

Dat is een flinke stap; 5x en ruim 10x zo groot als Windows NT 4.

En toen... Le Monstèr:

Windows Vista (2006) en nieuwer: 16 GB.

In 10 jaar tijd is Windows 130x (!) groter geworden (al is de groei wel gestagneerd sindsdien), en dat terwijl ik eigenlijk niet substantieel meer, of andere dingen met het OS doe dan ik in 1996 deed. Ik vraag me af waar al die plotseling vereiste extra gigabytes in zijn gaan zitten.

Linux zal wel een vergelijkbare ontwikkeling hebben doorgemaakt (ik kan me nog herinneren dat het mogelijk was om een complete Linux te installeren vanaf 1 CD, inclusief alle beschikbare software zoals tekst-editors, GIMP van destijds, Star Office, etc..., zo rond 2001), al zal het waarschijnlijk niet zo drastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zou het niet erg vinden als initramfs wordt vervangen door systemd. Dat is ook maar een lelijke oplossing en vrijwel alles wat daar gebeurt zou door systemd gedaan kunnen worden. Ik zou dat ook terecht vinden, dat hoort bij het werk van een init-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 07:31

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:00:Welke partitie zal ik voor de /boot gebruiken,sda1 of sda2(/boot/efi wordt automatisch toegevoegd door de installer)?100-250 MB wordt aangeraden,is het wel genoeg?? :*
Of de EFI partitie automatisch word aangemaakt zal van het OS afhangen. Wanneer ik Debian installeer moet ik deze bijvoorbeeld zelf aanmaken. Tenzij je van plan bent van je EFI te gaan gebruiken als veredeld OS is een kleine partitie van 100-250MB meer dan voldoende. Veel data zal daar niet op komen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:25:
[...]

Nouja dat is zonde dus, om de redenen die deadinspace aangeeft.

[...]

Een SSD heb je nog liggen? Je gaat toch niet vertellen dat je een gloednieuwe PC van een paar 100 euro in elkaar gaat zetten maar de SSD vergeten bent :?

[...]

Om een 3TB schijf te formatteren heb je sowieso een GPT tabel nodig. /boot op een aparte partitie zetten doe ik eigenlijk nooit.
Het wordt overal aangeraden,inclusief door de Linux Foundation zelf.En ik heb nog niet eens een SSD!!
Hero of Time schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:32:
Ik heb /boot toevallig wel apart op m'n laptop en HTPC ivm LVM (alleen laptop) en EFI (beide). Maar de Fedora installatie op m'n laptop vind 't blijkbaar beter om grub en de rest van de meuk zo apart neer te zetten, dat een losse /boot geen zin heeft. Zelfs met LVM niet.

Dus tja, wat wil je nou zelf? Doe lekker wat je zelf wilt, dat is tenslotte het hele idee van Linux.
Dat is toch al lang bekend?Lekker alles zelf aanpassen met heel veel keuzes. :9
Compizfox schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:42:
[...]

Waarom wil je boot op een aparte partitie zetten? Ik zie het nut er niet van in.
ehm,misschien om dat het erbij staat in de Ubuntu documentatie(How to) over UEFI/EFI mode?Ik heb tot nu toe nog nooit een aparte /boot partitie gemaakt. :+
Blokker_1999 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:14:
[...]

Of de EFI partitie automatisch word aangemaakt zal van het OS afhangen. Wanneer ik Debian installeer moet ik deze bijvoorbeeld zelf aanmaken. Tenzij je van plan bent van je EFI te gaan gebruiken als veredeld OSis een kleine partitie van 100-250MB meer dan voldoende. Veel data zal daar niet op komen..
Mooi,kan ik straks aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Heeftieuwe mobo niet gewoon legacy/BIOS boot mode dan? Voor zover ik weet heeft dat niet echt een nadeel.

En hoe kun je on hemelsnaam een computer samenstellen zonder SSD :? Geef je bijna 1000 euro uit, heb je nog steeds een traag kutding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mcDavid schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:38:En hoe kun je on hemelsnaam een computer samenstellen zonder SSD :? Geef je bijna 1000 euro uit, heb je nog steeds een traag kutding...
verschil is zo belachelijk groot, dat je aantal jr oude pc prima kunt upgraden met ssd, en gehe systeem beleving neemt qua prestatie toe :)

Pagina: 1 ... 35 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.