De standaard reactie van iedereen die blind Linux aanhangt: Bevalt het je niet, dan ga je toch weg?
Of dat OS me hoofdpijn geeft? Je hebt géén idee. Ik ontwikkel op dagelijkse basis een embedded software-systeem, geschreven in C, Bash, PHP, en HTML/CSS/JQuery, draaiend op Debian Stable en Debian Testing, zowel op x86 als op ARM CPU's. Daarnaast onderhoud ik webservers, draaiend op CentOS, Debian, FreeBSD en zelfs een op Gentoo.
Ik kom issues tegen die normale Linux-gebruikers nooit tegen zullen komen, dus ik heb zeker wel wat te klagen ja. Ik heb ook jaren voor Windows geprogrammeerd, en werk er al 20 jaar mee, en daar heb ik ook zat over te klagen. Voor het gemak zal ik een paar dingen even voor je op een rijtje zetten.
Windows: "Hoe kom ik van al deze nutteloze shit af.... waarom is mijn OS 20 GB groot? En... heej... laten we de GUI eens drastisch veranderen, want de bestaande GUI die de hele wereld al 20 jaar kent moet weg! (Reden: geen.)"
Mac OSX: "Mine, mine, mine! Het Noord-Korea van de computerwereld."
FreeBSD: "Dude, where is my hardware?" en op de desktop: "En de helft van de applicaties ontbreekt ook..."
Linux: Een grote anarchistische bende (Torvalds zegt dat zelf, in het filmpje dat ik eerder linkte). Alleen de hele grote distro's zijn eigenlijk de moeite waard: Debian, Mint, Arch, CentOS (server), OpenSUSE, Fedora, in die volgorde. De rest is in mijn ogen geneuzel in de marge. Ubuntu noem ik niet eens meer, want die zijn helemaal losgeslagen. Als Mark Shuttleworth nog even doorgaat, dan heb je binnenkort Linux, en Ubuntu-dat-ooit-op-Linux-was-gebaseerd.
De computerwereld is ongeveer 70 jaar oud, en ondanks dat is het nog steeds een puinhoop op veel gebieden..