Dit zou ook op windows kunnen gebeuren, ik heb topics op internet gezien waar dit dus zo blijkt te zijn.
het betreft een bug? in (U)EFI die je bios onklaar maakt dit gaat om diverse moederborden ..
mijn verhaal:
Ik begon met mijn Linux debian installatie, goed ik ben een beetje perfectionist dus ik maak wat backups en probeer na dat ik getest heb de installatie tot een 1.2.3 stappenplan te brengen.. na elke herinstallatie leer je immers wat meer..
Na wat installaties had ik UEFI in de bios enabled (niet moeten doen)
Na wat installaties in het begin merkte ik al dat booten na install lastiger werd goed ik had een werkende installatie en na enige tijd draaien stuiterde ik op een update die mijn mooie systeem omver trok. dus ik na beetje zoeken (oftewel niet gevonden rollback, want ik wist toen niet waaraan het lag) nieuwe install DVD van debian gedownload en na installatie ... reboot gevolgd door de volgende melding
"no bootable devices" WTH???
goed wel iets borked tijdens install immers Next Next Finish .. .na 400x mag je het wel dromen toch?
BIOS in check of disk goed staand --> jup reboot
na reboot de bios boot menu en daar zag ik de eerste clue
bios savede de setting niet achteraf gezien
)
goed omdat ik een mirrored disk heb meteen de Mirror verbroken = lege disk .. reinstall
goed installatie DVD starte weer dus 2 uur verder ... na reboot --->
"no bootable device"
<snip>
<uren verder + zware irritatie dat booten lang duurde>
</snip>
totdat hij bijna helemaal niet meer boot deed
efibootmgr -v deed via een rescue console daar merkte ik dat ik 10 tot 20x boot opties had .. alles eruit geknald en sindsdien boot het ding snel en normaal
Probleem 2 is dat mijn bios niet meer kan veranderen, uit eigen ervaring + op des google internet
- bios reset (via jumper)
- batterij er 1 min, 5 min, dag, of langer eruit
- bios flash (kan niet of kan corruptie opleveren, bied geen resultaat in ieder geval)
geen oplossing is.
Qoutje die het een beetje omschrijft IMHO
ik hoop dat iemand een oplossing weet behalve RMA oftewel tool die het weer "changeable" zet... gelukkig is mijn bios ingesteld dat ik er geen noemenswaardige last van heb (nog)
Toch wil ik het unbricken ...
het betreft een bug? in (U)EFI die je bios onklaar maakt dit gaat om diverse moederborden ..
mijn verhaal:
Ik begon met mijn Linux debian installatie, goed ik ben een beetje perfectionist dus ik maak wat backups en probeer na dat ik getest heb de installatie tot een 1.2.3 stappenplan te brengen.. na elke herinstallatie leer je immers wat meer..
Na wat installaties had ik UEFI in de bios enabled (niet moeten doen)
Na wat installaties in het begin merkte ik al dat booten na install lastiger werd goed ik had een werkende installatie en na enige tijd draaien stuiterde ik op een update die mijn mooie systeem omver trok. dus ik na beetje zoeken (oftewel niet gevonden rollback, want ik wist toen niet waaraan het lag) nieuwe install DVD van debian gedownload en na installatie ... reboot gevolgd door de volgende melding
"no bootable devices" WTH???
goed wel iets borked tijdens install immers Next Next Finish .. .na 400x mag je het wel dromen toch?
BIOS in check of disk goed staand --> jup reboot
na reboot de bios boot menu en daar zag ik de eerste clue
- Linux
- Linux
- Linux
- Linux
- Linux
- Linux
- Linux
- Linux
- Linux
- Debian
- UEFI cdrom (externe USB cdrom)
- USB stick
- CDrom (zelfde externe USB cdrom)
goed omdat ik een mirrored disk heb meteen de Mirror verbroken = lege disk .. reinstall
goed installatie DVD starte weer dus 2 uur verder ... na reboot --->
"no bootable device"
<snip>
<uren verder + zware irritatie dat booten lang duurde>
</snip>
totdat hij bijna helemaal niet meer boot deed
efibootmgr -v deed via een rescue console daar merkte ik dat ik 10 tot 20x boot opties had .. alles eruit geknald en sindsdien boot het ding snel en normaal
Probleem 2 is dat mijn bios niet meer kan veranderen, uit eigen ervaring + op des google internet
- bios reset (via jumper)
- batterij er 1 min, 5 min, dag, of langer eruit
- bios flash (kan niet of kan corruptie opleveren, bied geen resultaat in ieder geval)
geen oplossing is.
Qoutje die het een beetje omschrijft IMHO
Het lijkt erop dat via de EFI er een bit omgevallen is in de bios waardoor hij niet meer te wijzigen valt (save je bios profile voordat je exit = meteen error die erop wiist)begintmeta schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:16: ander geval van problemen na het schrijven van teveel data naar de EFI storage is denk ik ook wel bekend.
Uitkijken inderdaad met UEFI, er zijn nog wel wat bugjes te vinden in implementaties (en sowieso zou zoiets niet mogen).
ik hoop dat iemand een oplossing weet behalve RMA oftewel tool die het weer "changeable" zet... gelukkig is mijn bios ingesteld dat ik er geen noemenswaardige last van heb (nog)
Toch wil ik het unbricken ...
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 07-05-2013 00:13 . Reden: vet gedrukt ]
Tja vanalles