(U)EFI boot-fail + BIOS unwriteable

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Dit zou ook op windows kunnen gebeuren, ik heb topics op internet gezien waar dit dus zo blijkt te zijn.
het betreft een bug? in (U)EFI die je bios onklaar maakt dit gaat om diverse moederborden ..

mijn verhaal:
Ik begon met mijn Linux debian installatie, goed ik ben een beetje perfectionist dus ik maak wat backups en probeer na dat ik getest heb de installatie tot een 1.2.3 stappenplan te brengen.. na elke herinstallatie leer je immers wat meer..

Na wat installaties had ik UEFI in de bios enabled (niet moeten doen)

Na wat installaties in het begin merkte ik al dat booten na install lastiger werd goed ik had een werkende installatie en na enige tijd draaien stuiterde ik op een update die mijn mooie systeem omver trok. dus ik na beetje zoeken (oftewel niet gevonden rollback, want ik wist toen niet waaraan het lag) nieuwe install DVD van debian gedownload en na installatie ... reboot gevolgd door de volgende melding
"no bootable devices" WTH???
goed wel iets borked tijdens install immers Next Next Finish .. .na 400x mag je het wel dromen toch?

BIOS in check of disk goed staand --> jup reboot

na reboot de bios boot menu en daar zag ik de eerste clue
  • Linux
  • Linux
  • Linux
  • Linux
  • Linux
  • Linux
  • Linux
  • Linux
  • Linux
  • Debian
  • UEFI cdrom (externe USB cdrom)
  • USB stick
  • CDrom (zelfde externe USB cdrom)
grrr goed reboot, BIOS in en ze EFI uit.. check save BIOS, ( :( bios savede de setting niet achteraf gezien :( )
goed omdat ik een mirrored disk heb meteen de Mirror verbroken = lege disk .. reinstall
goed installatie DVD starte weer dus 2 uur verder ... na reboot --->
"no bootable device"
<snip>
<uren verder + zware irritatie dat booten lang duurde>
</snip>
totdat hij bijna helemaal niet meer boot deed
efibootmgr -v deed via een rescue console daar merkte ik dat ik 10 tot 20x boot opties had .. alles eruit geknald en sindsdien boot het ding snel en normaal

Probleem 2 is dat mijn bios niet meer kan veranderen, uit eigen ervaring + op des google internet
- bios reset (via jumper)
- batterij er 1 min, 5 min, dag, of langer eruit
- bios flash (kan niet of kan corruptie opleveren, bied geen resultaat in ieder geval)
geen oplossing is.

Qoutje die het een beetje omschrijft IMHO
begintmeta schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:16: ander geval van problemen na het schrijven van teveel data naar de EFI storage is denk ik ook wel bekend.
Uitkijken inderdaad met UEFI, er zijn nog wel wat bugjes te vinden in implementaties (en sowieso zou zoiets niet mogen).
Het lijkt erop dat via de EFI er een bit omgevallen is in de bios waardoor hij niet meer te wijzigen valt (save je bios profile voordat je exit = meteen error die erop wiist)

ik hoop dat iemand een oplossing weet behalve RMA oftewel tool die het weer "changeable" zet... gelukkig is mijn bios ingesteld dat ik er geen noemenswaardige last van heb (nog)

Toch wil ik het unbricken ...

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 07-05-2013 00:13 . Reden: vet gedrukt ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Heb je al geprobeerd om je BIOS hardwarematig te resetten. Zie de manual van je moederbord. Waarschijnlijk moet je dan even de bios batterij er uit halen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
jup zie start post

[ Voor 100% gewijzigd door vso op 06-05-2013 10:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Excuses, niet goed gelezen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28

BoAC

Memento mori

Heeft je moederbord geen 2e bios?

Je post helemaal geen specs van je machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
BoAC schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:58:
Heeft je moederbord geen 2e bios?

Je post helemaal geen specs van je machine :)
nee heeft het mobo helaas niet, ik heb het vermoeden dat via de EFI meuk de bios "locked" oftewel onschrijfbaar. dit omdat ik een Intel mobo heb, maar ik zag opmerkingen dan andere moederborden van andere merk(en) er ook last van hebben.

Zal de startpost btw aanpassen, want een bios downgrade/upgrade werkt ook niet, sterker nog als je downgrade en een setting staat verkeerd dan denk ik dat je je systeem RMA mag gaan sturen als je pech hebt. Omdat er een bitje op de verkeerde plek staat.

Iets weerhoud de bios NVram? van beschreven te worden, dit is een software matige setting. Als je die switch kan vinden is het probleem imho weg.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:23
Zit er geen oldschool jumper meer: ClearCmos?
deze anders een om zetten.

Maar zoals net al eerder gevraagd: post eens iets meer informatie over je systeem, met name welk moederbord heb je

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vermoed dat hier op GoT ook nog een post van mij rondzwerft waarin ik mijn ervaring weergeeft met een Lenovo X121e (phoenix tianocore) war ik wat teveel naar de boot-list heb geschreven. Bij mij hielp het herflashen(en resetten) van de firmware. En en ander geval van problemen na het schrijven van teveel data naar de EFI storage is denk ik ook wel bekend.

Uitkijken inderdaad met UEFI, er zijn nog wel wat bugjes te vinden in implementaties (en sowieso zou zoiets niet mogen).

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 06-05-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een soortgelijk probleem. Net een nieuwe PC aangeschaft en ik probeerde hem aan de praat te krijgen met een dual boot Windows 8 Pro + Ubuntu 13.04 (in de installatie van Ubuntu aangegeven deze naast Windows op een 2de HD te installeren).

Na de dual boot bleek Windows 8 niet meer te werken, en was het BIOS opstart scherm niet meer zichtbaar (enkel de GRUB bootloader van ubuntu was zichtbaar). Ook opstarten vanaf de DVD drive bleek niet meer te werken en het boot menu van de BIOS was niet meer te bereiken.

Na het resetten van de BIOS (CMOS jumper verzet + batterij uit het moederbord gehaald) is er enkel nog maar een zwart scherm na het opstarten: geen BIOS scherm, geen GRUB....

Heb maar een RMA verzoek ingestuurd, want ik ben een beetje einde raad. (Misschien is het een goed idee om de BIOS te flashen...).

Maar inderdaad uitkijken met UEFI.

Specs:

GigaByte GA-X79-UD3 moederbord
Intel Core I7 3930K
OCZ Vertex 4 SSD
WD Black 2 TB 2de HD
HyperX Beast 32 GB ram
GeForce GTX 670 4 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
begintmeta schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:16:
Ik vermoed dat hier op GoT ook nog een post van mij rondzwerft waarin ik mijn ervaring weergeeft met een Lenovo X121e (phoenix tianocore) war ik wat teveel naar de boot-list heb geschreven. Bij mij hielp het herflashen(en resetten) van de firmware. En en ander geval van problemen na het schrijven van teveel data naar de EFI storage is denk ik ook wel bekend.

De url klinkt heel erg bekend, omschrijft denk ik het probleem..gedeeltelijk want hier hebben ze het over kernel panic, Echter ik heb een situatie waar ik het niet meer kan beschrijven van de bios settings.
maar ik sluit niet uit dat het dezelfde oorzaak heeft ? ..

Ik heb een Intel DX58SO2 intel moederbord,
mijn "EFI" boot partitie is op grub na leeg, dus ik vermoed dat ik eerst via utils de efi meuk op die EFI (fat32) partitie moet plaatsen. dan kan ik wellicht in de efi utility van intel. (gok?)

Het zou leuker / handiger zijn als ik via linux direct die bios/efi meuk uit kan lezen. Als ik vast kan stellen dat het geheugen gewoon "vol" is en redelijk simpel kan wissen en dan weer settings in de bios kan wijzigen ben ik blij. maar eerst de check. helaas kan ik niet 24/7 reboot doen wegens productie. dus vanuit linux tools is momenteel een pre ;)

start post aangepast, relevante info erbij

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat bij mijn X121e het geval was: ik had allerlei boot-entries gemaakt, ik kon ze vervolgens met bootmgr nog wissen, maar in mijn bios-onterface geen settings meer veranderen en vervolgens ook geen boot-settings meer toevoegen. Gelukkig kon ik nog wel een USB-stickje booten om de firmware opniew te flashen, had ik dat niet gekund was de computer in feite gebricked geweest.

Als je zaken (bijvoorbeeld een image om de firmware opnieuw te flashen, of andere utilities) op de EFI-partitie wil zetten kan dat eventueel vanuit linux gewoon door de efi-partitie te mounten.

Je kan eventueel kijken of je verder iets kan met /sys/firmware/efi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:34:
Wat bij mijn X121e het geval was: ik had allerlei boot-entries gemaakt, ik kon ze vervolgens met bootmgr nog wissen, maar in mijn bios-onterface geen settings meer veranderen en vervolgens ook geen boot-settings meer toevoegen. Gelukkig kon ik nog wel een USB-stickje booten om de firmware opniew te flashen, had ik dat niet gekund was de computer in feite gebricked geweest.

Als je zaken (bijvoorbeeld een image om de firmware opnieuw te flashen, of andere utilities) op de EFI-partitie wil zetten kan dat eventueel vanuit linux gewoon door de efi-partitie te mounten.

Je kan eventueel kijken of je verder iets kan met /sys/firmware/efi/
mijn moederbord bevat wel een nood flash util, wat allles naar default zou moeten zetten. helaas werkt dat niet.
op het intel forum bevestigen ze dit ook, in mijn geval word namelijk niet alles naar default gezet .. dus settings blijven bewaard :(

zo ver ik weet is je bios en de data opgedeeld maar is dat 2 chips of 1 ? Dat weet ik dus niet. Daarnaast als EFI de data ook nog eens verbaggerd door dit vol te rammen met troep ... tja dan kan je feitelijk niks.
Teminste in mijn geval moet de bios eerst naar de recovery gedeelte geschreven worden en dan pas gaat hij flashen .. staat dit echter vol ... tja dan is het "einde oefening"

Denk wel dat hierin wat verder moet duiken.. intel mailen is wellicht ook nog een optie ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 21:51
je hdd loskoppelen en dan je efi bios in? Lijkt me sterk dat je flash chip aangepast wordt, er kunnen eventueel wel nog wat settings in je cmos staan. Naar mijn weten leest EFI voor het booten de configuratie van je EFI partitie uit, de rest is gewoon CMOS.

[ Voor 26% gewijzigd door PSU_freak op 09-05-2013 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
PSU_freak schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:04:
je hdd loskoppelen en dan je efi bios in? Lijkt me sterk dat je flash chip aangepast wordt, er kunnen eventueel wel nog wat settings in je cmos staan. Naar mijn weten leest EFI voor het booten de configuratie van je EFI partitie uit, de rest is gewoon CMOS.
Nope per toeval dus alle hd's "los gekoppeld" ook dan kan je niet erbij, het is echt je bios nvram/cmos die unmutable is.

Er schijnt een bios efi boot menu shell te zijn, daar kom ik dus niet in.

Tja vanalles

Pagina: 1