Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:17

Cyphax

Moderator LNX
himlims_ schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:57:
steamos heeft in mijn beleving nauwelijk (eigenlijk geen) meerwaarde tozv linux-smaak-x + steam = steamos

steamos biedt minder dan je native linux, waarom zou iemand dan voor steamos kiezen? snap het echt niet.
Biedt minder dan je native Linux? In hoeverre?

Verder is het installatiegemak misschien een reden. Ik heb ook gewoon Steam draaien (zowel in Wine als native maar de Windows-versie gebruik ik niet op m'n Linuxmachine) en dat is zat maar ik doe met die laptop eigenlijk bijna alles. Mijn game-PC heeft weliswaar een volwaardig OS maar ik gebruik het ding alleen voor games. Er hoeft dus verder weinig omheen te zitten.

Ik denk dat SteamOS echt voor die Steam-machines interessant is. Wordt eigenlijk gewoon een console. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
hopelijk komt dit niet te spammerig over:

Afbeeldingslocatie: http://www.steamgifts.com/giveaway/b8gCA/star-traders-4x-empires/signature.png

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Victor Vran
Afbeeldingslocatie: http://cdn.akamai.steamstatic.com/steam/apps/345180/header.jpg
Victor Vran is the isometric action-RPG where your skill is just as essential as your character build and gear. Experience intense combat action: dodge, jump and unleash powerful skills to finish off your enemies! AVAILABLE NOW: Slay demons together in cooperative multiplayer!

in short; diablo kloon :X :+

* Linux support toegevoegd
* Victor Vran Steam Page

heb de game nog niet gespeeld, dus veel zinnigs te melden heb ik dan ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Unreal Tournament heeft nieuwe Alpha build voor Linux beschikbaar:

https://s3.amazonaws.com/...ent-XAN-2665501-Linux.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-05 14:13
Klinkt goed, een potje UT is altijd leuk.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Weer een mijlpaal bereikt. Er zijn nu meer dan 1500 Linux games op Steam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Doen de meeste steam-linux-games het ook zonder Steam eigenlijk? Bij mijn steekproef wel, maar ik heb het nooit heel uitgebreid getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
begintmeta schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:30:
Doen de meeste steam-linux-games het ook zonder Steam eigenlijk? Bij mijn steekproef wel, maar ik heb het nooit heel uitgebreid getest.
vaak wel, maar kan functie/feature afhankelijk zijn. games via humblebundle/gog of direct bij ontwikkelaar sowieso. vaak kun je games ook via steam binnen halen, en dan draaien zonder steam
zo kun je ook je windows titels draaien; http://askubuntu.com/ques...rom-linux-steam-with-wine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Met de aankoop van een 2-in-1 die nu als Windows machientje moet dienen heb ik het idee opgevat om mijn desktop weer eens te defaulten naar Linux.

Nu is tegelijkertijd mijn grafische kaart bokkesprongen aan het maken bij het booten en speel ik met het idee om hem te vervangen. Hoe staat het, zoveel maand later alweer, met grafische kaart ondersteuning bij nVidia en AMD? Ik spreek dan over zowel open-source als closed-source drivers.

Ik heb nu een HD7850 en de linux variant van DOTA2 had last van lage framerates en stutter. Heb het probleem nooit tot op de bodem uitgezocht (booten naar Windows was sneller en makkelijker ;+ )

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoewel er voortgang wordt gemaakt, waarbij je zonder de gesloten driver de firmware kan krijgen van AMD videokaarten zodat je met de open source driver meer mogelijkheden krijgt, is de fglrx driver nog steeds niet op het niveau van nVidia. Die laatste heeft voor de open source drivers juist problemen omdat de firmware niet te krijgen is zonder de gesloten driver te installeren. Maar voor fatsoenlijk game werk is nVidia nog steeds de beste keus. Je moet alleen wel goed opletten welke videokaart je wilt kopen. Eerder dit jaar had ik voor een collega z'n laptop geïnstalleerd met Debian Testing en de versie van de nVidia driver ondersteunde de GTX980M niet. Nouveau was al helemaal kansloos. Ik heb de versie die toen in Experimental zat moeten installeren.

Wil je dus Ubuntu draaien en je neemt een nVidia videokaart die gister uit is gekomen, dan zal je initieel niet veel kunnen totdat je via een PPA of andere manier de gesloten driver installeert, en hopen dat die de kaart al ondersteund.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Een collega van mij heeft net een GTX960 gekocht en die heb ik niks over drivers horen zeggen, maar dat is ook wel iemand die toch wel de nieuwste drivers draait. Ik raad NVidia aan voor gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is nu ook geen probleem meer. Maar toen wel. Als je collega standaard Ubuntu 14.10 of 15.04 had geïnstalleerd, zou deze op de VESA driver draaien totdat hij uit updates een nieuwere nVidia driver zou installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
nvidia allll the way; gewoon beste driver / prestatie.

wil je opensource; kies dan voor ati, ... maar commerciele/closedsource games :N ik brand er mijn vingers niet meer aan. daar staat tegenover dat je wel gebruik kunt maken van gaillion3d

ligt er dus meer aan waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat

bij mij komt er geen ATI meer in, ookal krijg ik m voor nop :X

ps; ziet er na uit dat 'Just Cause 3' binnenkort op linux speelbaar wordt

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 23-10-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:08:
Een collega van mij heeft net een GTX960 gekocht en die heb ik niks over drivers horen zeggen, maar dat is ook wel iemand die toch wel de nieuwste drivers draait. Ik raad NVidia aan voor gamers.
Ik heb een 960 mini en draai momenteel driver 346.96 (dit zijn niet eens de nieuwste). Heb een beetje gechecked in dota2 en haalde daar vaak 200 fps continu, maar heb niet 1 wedstrijd gelogd om zeker te zijn welke fps ik haal onder zware teamfights en in SOMA staan alle settings op hoog zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
https://github.com/SFTtech/openage

openage: a volunteer project to create a free engine clone of Age of Empires II, primarily aimed at POSIX platforms such as GNU/Linux, comparable in its goals to projects like OpenMW, OpenRA, OpenTTD and OpenRCT2

Afbeeldingslocatie: http://openage.sft.mx/pics/openage_1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Nice, ik heb net AOE2 HD gekocht in Steam maar die draait niet native op Linux helaas. 's Kijken of openage het een beetje wil doen met de assets. Volgens de github-pagina wel in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221236

Mooi dit, las 1500 games nu in Steam? Staat tot niets tegenover win platform maar als er steeds meer games komen voor Linux dan hoop ik eens in een winkel de eerste 'game rigs' te zien met standaard een Linux distro erop, mss dat Linux dan wel van de grond komt en dat nvidia eens een wat andere koers gaat varen.
Dan is de volgende stap op BSD kernel gebaseerde 'rigs'? :) Mens mag toch hopen niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Anoniem: 221236 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 02:03:
Mooi dit, las 1500 games nu in Steam? Staat tot niets tegenover win platform maar als er steeds meer games komen voor Linux dan hoop ik eens in een winkel de eerste 'game rigs' te zien met standaard een Linux distro erop, mss dat Linux dan wel van de grond komt en dat nvidia eens een wat andere koers gaat varen. Dan is de volgende stap op BSD kernel gebaseerde 'rigs'? :) Mens mag toch hopen niet dan?
over nvidia icm linux heb ik niets te klagen, maar hun samenwerking en beschikbaarstellen van code vinden andere rond uit slecht en matig als je vergeleikt met wat amd doet. (maar zij komen met huidige generatie niet in de buurt van ..)

heb nu 15-20% van alle linux games gekocht/in bezit, alle 1500 'sounds like a challenge' O-)

toch vond ik de tijd van loki-games leuker; mooi fysiek doosje, boekje en onderzetter. alleen jammer dat ze zichzelf omzeep geholpen hebben.

mijn toppertje van dit moment; "Punch Club" blijkt best lastig en uitdagend, fancy 8bit stijl en muziek. maar goed, wil je wat mooiers is ARK (maar ruk prestatie op mijn bak) of Dying Light een leuke optie. Ook warthunder draait heel behoorlijk sinds laatste 2 updates. "Vendetta - Curse of Raven's Cry" schijnt ook wel aardig te zijn, maar geen ervaring mee; ontwikkelaars negeren structureel de mail

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 20-01-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:33

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ah ja, Loki Games. Ik was zelf beta tester voor al hun titels en reviewde al hun Linux titels voor Realgamer indertijd. Maar door mismanagement zijn ze uiteindelijk failliet gegaan.

Heb er in ieder geval enorme leuke contacten aan overgehouden: Sam Lantinga (tegenwoordig werkt hij bij Blizzard, maar hij is de grondlegger van SDL) en Ryan "Icculus" Gordon (bekend van diverse Linux ports en icculus.org; heeft diverse projecten van mij gehost staan). Good times indeed! :)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
NVIDIA yesterday hosted a Vulkan Developers Day at their campus for graphics developers to learn more about the next-generation Khronos API.

For those that weren't invited to this event, NVIDIA recorded the videos and they'll be making them public once The Khronos Group officially announces the new API. Since being delayed last year, the latest rumors I've heard from stakeholders is that Vulkan 1.0 will probably be announced in March.

http://www.phoronix.com/s...&px=NVIDIA-Vulkan-Dev-Day

en ook:

Steam On Linux Hits 1,800 Games Available
This morning marks 1,800 Linux-native games being available via Valve's Steam service.

2016 lijkt een mooi jaar te worden.

[ Voor 15% gewijzigd door noMSforme op 20-01-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
noMSforme schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:57:
NVIDIA yesterday hosted a Vulkan Developers Day at their campus for graphics developers to learn more about the next-generation Khronos API.

For those that weren't invited to this event, NVIDIA recorded the videos and they'll be making them public once The Khronos Group officially announces the new API. Since being delayed last year, the latest rumors I've heard from stakeholders is that Vulkan 1.0 will probably be announced in March.

http://www.phoronix.com/s...&px=NVIDIA-Vulkan-Dev-Day

en ook:

Steam On Linux Hits 1,800 Games Available
This morning marks 1,800 Linux-native games being available via Valve's Steam service.

2016 lijkt een mooi jaar te worden.
Eerst maar even afwachten. ;)

Het moeilijke lijkt me op Linux de hoeveelheid aan distro's, die ieder zo hun eigen packages(-manager), X, drivers, libs, omgeving, etc. hebben.

Dat probleem wordt al deels getackeld door gebruik te maken van OpenGL, Vulkan, Wine, etc. Maar ik zie de bui al hangen als Wayland dit of volgendjaar z'n intreden gaat maken en X vervangt.

Ja, het zou allemaal geen probleem moeten zijn, maar het voordeel van bijvoorbeeld OS X en Windows, is dat er het veel makkelijker is voor een dev om games voor te schrijven doordat de 'onderdelen' al reeds bekend zijn. Tevens kan je heel eenvoudig aan de consument uitleggen dat de game pas draait op OS X 10.* of Windows 10, i.p.v. Xorg*, mesa*, .. zoveel. ;)

Verder moet ik wel eens zien hoe het gaat met games buiten Steam of GOG.

Ik hoop echt van harte dat het lukt, steeds herstarten naar Windows blijft vervelend en onnodig voor enkel games. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 09:43
Game devs zullen gewoon zoveel mogelijk libs zelf meeleveren. Package managers zullen niet gebruikt worden, mogelijks wel distributieplatformen zoals een steam. Perfect zal het niet zijn vanuit de FOSS gedachte, maar zo enorm veel problemen verwacht ik eigenlijk niet voor ontwikkelaars.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Geweldig, Medieval II is nu ook voor Steam OS / Linux uitgekomen, met alle campagne's.
Een van mijn favoriete Total War titels.

Draait hier perfect op Arch. Nu Rome nog...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 24-01-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Blokker_1999 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:24:
Game devs zullen gewoon zoveel mogelijk libs zelf meeleveren. Package managers zullen niet gebruikt worden, mogelijks wel distributieplatformen zoals een steam. Perfect zal het niet zijn vanuit de FOSS gedachte, maar zo enorm veel problemen verwacht ik eigenlijk niet voor ontwikkelaars.
Dit gebeurt in Windows (met Steam iig) ook, da's niet fijn. Bij elke nieuwe titel verschijnt er eerst wel een DirectX-installatie, en vaak ook nog wel eentje van redistributables van c++ ofzo, iig echt van die libraries die je al weet ik hoe vaak eerder hebt geïnstalleerd (tenminste; Steam dan toch).
Het zou wel heel gaaf zijn als ze wat meer dezelfde versies van libraries gingen gebruiken, misschien een soort van set die Steam zelf kan ophalen en bijhouden wellicht?

Ik heb geen idee hoe dat nu gaat; ik heb maar een paar titels uit mijn verzameling op Linux geïnstalleerd (laptop is te traag voor het echte werk), dat ging eigenlijk wel heel goed. Enige uitzondering is Hotline Miami, die niet wil starten. Het heeft te maken met het gegeven dat mijn systeem multilib is maar ik ben er nog niet achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bij gamen op mijn macbook merk ik wel dat ondanks dat de Macversie supported is (vanaf bijv HD3000).
De games regelmatig niet speelbaar zijn. Dan bedoel ik niet zozeer performance als wel dat de game gewoon niet goed draait (shader issues, gebrekkige input, freeze, ctd's).
Ik vrees dat dat bij linux vergelijkbaar is.

Binnenkort kan ik deze aanname waarschijnlijk testen omdat mijn steammachine dan binnen is (wat een dualboot SteamOS/Windows gaat worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Blokker_1999 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:24:
SteamOS heeft voor een tussenvorm gekozen. Steam levert zelf een heel stel standaard-libraries mee waar de ontwikkelaars op kunnen vertrouwen. Het is dus niet nodig dat iedereen z'n eigen kopietje van libopengl gaat meeleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q751C9hG5LkeRyoFUdegarwq/thumb.jpg
klik voor full
triest.. in mijn beleving klopt het wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
Croteam Will Be Supporting Vulkan For Serious Sam 4 & Others

http://www.phoronix.com/s...px=Croteam-Will-Do-Vulkan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Nice, de Serious Sam games zijn erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Wat zijn jullie ervaringen met SteamOS? Ik heb het een tijdje (gepoogd) te draaien als vervanging van mijn WDLXTV, maar ik merkte vooral dat (zelfs brewmaster) nogal instabiel leek te zijn. En dan moet je denken aana dingen als een crashende WM (waardoor je weer opnieuw ingelogd wordt), overigens niet vaak bij het streamen van games. En het afspelen van videos (via Kodi en/of VLC) was niet vooruit te trappen..

Uiteindelijk heb ik een eigen brouwsel gemaakt van Debian, de Steam client en Kodi en nu heb ik een prima werkend geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
hoewel ik groot fan ben van linux, zie ik de meerwaarde van steamos/steammachine niet

snap dat het een console experience moet zijn, maar kunt beter zelf pc bouwen en je favoriete smaak linux installeren met steam(big picture) biedt meer mogelijkheden.

heb je geld over, ja dan is zon alienware kastje met blauwe ledjes best leuk [..] maar is dat 900 piek waard? mweh

daarlangs kun je meer met je 'full desktop' bijv. wine games, lutris etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
Ligt eraan waar je staat in 'Linuxland', als je een ervaren gebruiker/admin bent, is het niet zo heel lastig om een systeempje (het mijne is een Gigabyte Brix) in elkaar te sleutelen wat bij het opstarten automagisch Steam in BPM start.

Echter, als je niet zoveel ervaring hebt met Linux, maar geen geld/zin/kennis hebt om een Windows licentie op je machine te krijgen, of geen Windows wilt draaien, kan ik me prima voorstellen dat SteamOS dan ineens een optie wordt. Maar dan moet het wel stabiel zijn, en daar zijn ze nog lang niet..

Maar het is wat ik al aangaf, een vervanger van een mediacenter dingetje, alleen had ik voor mezelf bedacht dat als ik toch iets anders aan de TV aansluit het ook wel leuk zou zijn als ik dan ook wat games kan spelen vanaf de bank :-)

Ander, maar gerelateerd verhaal, laatst een nieuwe installatie van Debian Jessie op mijn desktop gedaan, maar de performance van mijn GTX970 is in ARK nagenoeg hetzelfde als in Windows (a 50-60 FPS in een groot open stuk met veel dino's en andere meuk)! Dus wat dat betreft gaan we heul erg de goede kant op!

Nu alleen Blizzard nog zover krijgen dat ze het gaan supporten.... ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Thulium op 29-01-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

eL_Jay schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:49:
Bij gamen op mijn macbook merk ik wel dat ondanks dat de Macversie supported is (vanaf bijv HD3000).
De games regelmatig niet speelbaar zijn. Dan bedoel ik niet zozeer performance als wel dat de game gewoon niet goed draait (shader issues, gebrekkige input, freeze, ctd's).
Ik vrees dat dat bij linux vergelijkbaar is.

Binnenkort kan ik deze aanname waarschijnlijk testen omdat mijn steammachine dan binnen is (wat een dualboot SteamOS/Windows gaat worden).
In mijn (beperkte) ervaring is dat niet zo, alle games die ik heb gedaan in Linux draaien gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:33

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik heb zelf al een behoorlijke tijd een SteamOS zelf draaien. Maar meer omdat ik hardware over had en omdat het kan. In mijn geval draait het geheel gewoon stabiel en vlot.

Ik maak gebruik van zowel de streaming mogelijkheid als van lokale installaties. Het is een grappig iets, maar ik moet eerlijk bekennen dat het meer een leuke bezigheid is. Zelf zou ik nu eerder een Steam Link met bijbehorende Steam Controller aanschaffen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
@nwagenaar: Ik moet ook zeggen dat ik het wel jammer vind, aan de andere kant, nu ik het nagebouwd heb in Debian heb ik ook de optie om er dingen als Kodi makkelijk in te verweven (dat -kan- wel, maar dan moet je best wel het een en ander verbouwen). Wellicht heb ik dan toch een iets te vage hardware eronder gezet.

Inhouse Streaming is ontzettend gaaf, zeker als je een goede lijn hebt liggen tussen de PC en de client, geen merkbare vertraging! Alleen is CS:GO misschien niet het beste idee ;-)

Ik zou echter alleen nog steeds geen SteamLink kopen, tuurlijk is het een mooi apparaat en het zal ook best goed werken, maar dan kun je alleen Steam Streamen. Ik heb nu ook de mogelijkheid om een browsertje te starten vanaf de bank of (belangrijker) Kodi te starten en mijn series te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
himlims_ schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:59:
hoewel ik groot fan ben van linux, zie ik de meerwaarde van steamos/steammachine niet

snap dat het een console experience moet zijn, maar kunt beter zelf pc bouwen en je favoriete smaak linux installeren met steam(big picture) biedt meer mogelijkheden.

heb je geld over, ja dan is zon alienware kastje met blauwe ledjes best leuk [..] maar is dat 900 piek waard? mweh

daarlangs kun je meer met je 'full desktop' bijv. wine games, lutris etc.
offtopic:
Ik ga waarschijnlijk rond de 1700 uitgeven aan de Zotac SN970 (1100 aanschaf) om deze up to spec te krijgen (6400t vervangen door een 6600t indien mogelijk, 16 GB ram, 512 of 1TB m.2 ssd)

Voor mij zijn er 2 redenen. Mobiliteit/portability. Het is namelijk technisch onmogelijk om een vergelijkbare performance in een dergelijke form-factor te krijgen.
2 is dat ik het gedoe met zelfbouw systemen moe ben. (troubleshooten e.d., mijn tijd is namelijk ook kostbaar, als ik mijn tijd voor uurtarief in rekening breng is zelfbouw zeker duurder ;))
ik ben van plan de HDD voor casual linux/SteamOS gaming te gebruiken (huiskamer) en de SSD voor een high-performance windows boot voor de meer high-end games (lanbox en meer HC met bureau opstelling). De mbpr gebruik ik dan voor lekker mobiel gamen op de accu. Dan zijn al mijn behoeftes voorzien.
De steambox zal incidenteel ook als workstation worden ingezet als de MBPr13 tekort schiet.

Ben overigens wel een beetje terughoudend m.b.t. tot Linux, weinig goeds gehoord over GPU drivers en ingame performance. (en vanuit een Pro standpunt mis je echt een hoop software, kan me voorstellen dat game-rand-diensten ook maar weinig op linux uitbrengen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
Terughoudendheid is nog wel gepast, echter, GPU performance is iets waar nu keihard aan ontwikkeld wordt. Zeker sinds we Steam op Linux hebben en Valve helpt om AAA-titels op Steam for Linux te krijgen. Kijk voor de lol eens in de Linux and SteamOS sectie in de winkel :-)

Maar zoals ik een paar posts geleden aangaf, de performance van ARK (vrij zware open-world survival game) is op mijn systeem (Debian 8 met de closed source NVidia 970 STRIX driver) bijna hetzelfde als op Windows.

Natuurlijk zijn drivers belangrijk, maar de gameontwikkelaar moet ook zijn best doen om zijn game op Linux aan de praat te krijgen. Stom voorbeeldje, ik installeer mijn systemen altijd met een en_GB locale. Maar Civilizations 5 weigert te starten zonder en_US locale aan boord. En bij Age of Wonders 3 zie je in de menu's geen leesbare text zonder een en_GB locale.

Kortom, niet alles zal in een keer werken, maar als je SteamOS draait zijn veel van dit soort randvoorwaarden al ingevuld door Valve (aangezien SteamOS ook vaak het 'target OS' is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik heb mijn neefje overgezet naar openSUSE op zijn gamepc. Na een aantal DE's geprobeerd te hebben wilde hij KDE en openSUSE levert een van de betere KDE distro's naar mijn mening.

Eigenlijk werkt steam verassend goed. Civilization 5 werkt , garry's mod, Cities skylines (wel lage FPS) etc. etc. behalve .... minecraft. Wat een grafzooi. Het spel zelf werkt prima met openjdk. Maar dan moeten er ook heul veel mods bij want de server heeft dat ook. En in Windows is dat makkelijk te doen omdat er speciale programma's voor zijn geschreven. Ik ben nog geen Linux alternatief tegengekomen dat werkt.

Ook werkt zijn gaming muis niet. De Mad Catz R.A.T 7 . Na deze tutorial gevolgd te hebben, had X geen zin meer om te starten. Dus maar het bestand weer verwijderd. Daar zoek ik ook nog een oplossing voor.

Al met al ben ik positief verrast. :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
eL_Jay schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:20:
[...]

[offtopic]
Ben overigens wel een beetje terughoudend m.b.t. tot Linux, weinig goeds gehoord over GPU drivers en ingame performance. (en vanuit een Pro standpunt mis je echt een hoop software, kan me voorstellen dat game-rand-diensten ook maar weinig op linux uitbrengen)
Wat bedoel je met game rand diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 09:43
rand diensten dan denk ik onmiddelijk aan software zoals een teamspeak of fraps. Software die gamers vaak in de achtergrond hebben draaien terwijl ze bezig zijn

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Twich/youtube streaming, teamspeak, fps stats, logitech gaming gear, gpu/cpu tweaker etc. Allemaal native toepassingen. Die zaker mis ik niet als fanatiek gamer; fatsoenlijk geporte games en ondersteuning daarvan laat soms te wensen over. Draai je een benchmark van solide engine, zijn verschillen niet zo groot (afhankelijk van gpu/driver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 20:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Teamspeak/Mumble is er gewoon voor Linux hoor.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
himlims_ schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:30:
[...]

Wat bedoel je met game rand diensten?
Alleen al software voor randappartuur lijkt me al lastig worden (fancy headset/muizen en ramplanken met macro's).
Daarnaast inderdaad chatsoftware (gebruik zelf Curse), Fraps, HW monitor, GPU-z/CPU-z dat soort dingen.
Ja er zijn vaak substituten maar bijv GIMP is voor mij geen alternatief voor Photoshop.
Niet om te bashen maar een windows client is er altijd, een mac client vaak en een linux client imo het minst. (mijn ervaring met pro sofware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185331

eL_Jay schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:49:
[...]

Alleen al software voor randappartuur lijkt me al lastig worden (fancy headset/muizen en ramplanken met macro's).
Daarnaast inderdaad chatsoftware (gebruik zelf Curse), Fraps, HW monitor, GPU-z/CPU-z dat soort dingen.
Ja er zijn vaak substituten maar bijv GIMP is voor mij geen alternatief voor Photoshop.
Niet om te bashen maar een windows client is er altijd, een mac client vaak en een linux client imo het minst. (mijn ervaring met pro sofware)
Software voor linux is geen probleem (voor mij althans niet meer). nieuwste office, photoshop cs6 kan ook gewoon mooi installeren in linux met playonlinux. Dit werkt per-fect en werkt gewoon hetzelfde als in windows.
Overigens is er nog een veel mooiere client van skype voor linux aanwezig:
https://github.com/haskellcamargo/skype-unofficial-client

Het is gewoon kwestie van goed zoeken om de goede alternatieven te vinden, ze staan meestal op github.com en ook in de AUR van archlinux kan je veel software vinden die je misschien nog nooit bent tegen gekomen.

Het zijn vooral drivers van bijzondere hardware (bijvoorbeeld game mouse/keyboard) zoals jij al aangaf en updaten van navigatie systemen (bv tomtom) wat een probleem is in linux, maar dat is dan ook het enige wat ik op dit moment kan bedenken en daar heb je ook een alternatief voor: Update je gps gewoon niet zolang er geen 3de wereld oorlog is geweest zal er weinig aan de straten gewijzigd zijn en koop hardware die wél gewoon linux ondersteunt.

En tja, games betreft... je moet sowieso altijd de specs bekijken of je pc het spel wel kan draaien, ook al was het windows only. :X En blijf aub uit de buurt van EA Games, niet dat de games slecht zijn, maar dat Origin gedoe vind ik belachelijk, zeg vaarwel tegen battelfield en speel insurgency via steam, dit spel doet me meeste aan battelfield denken. Ze hadden maar op steam moeten gebleven hebben, ik vind origin overigens een beetje kiddy. Gewoon Steam in Big picture modus openen in linux en je bent al een pro-gamer.

Goede insurgency review

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 185331 op 05-02-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Recentelijk zijn de AMDGPU driver geupdate en voor de meeste distro's beschikbaar. Wat is jullie ervaring?

google news

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-05 16:33
Enige setback om te gamen is de reden dat Linus Torvalds "NVidia, fuck you." zegt: ze geven geen **** over open-source software. Ik krijg de closed source drivers ook niet werkend - ik heb een 2de hands zakelijk model die gewoon op Windhoos spellen als GTA V op medium kan draaien - ik heb een of ander maf chipje dat niet wordt ondersteund (NVS serie oid). Ook een setback is dat ik een heleboel spellen niet op Linux kan draaien (GTA V, retrospellen, COD) en de spellen lijken me te geavanceerd om op software als Wine te draaien vanwege de uitgebreide engine.

Gamen ip Linux: dat gaat, maar your milage may vary. Ik hou t lekker bij de simpele dingen die op het Intel chipje kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 185331 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:12:
[...]
Software voor linux is geen probleem (voor mij althans niet meer). nieuwste office, photoshop cs6 kan ook gewoon mooi installeren in linux met playonlinux. Dit werkt per-fect en werkt gewoon hetzelfde als in windows.
Werkt Office 2013/2016 al onder Wine dan? Volgens WineDB is het "garbage"...
En tja, games betreft... je moet sowieso altijd de specs bekijken of je pc het spel wel kan draaien, ook al was het windows only. :X En blijf aub uit de buurt van EA Games, niet dat de games slecht zijn, maar dat Origin gedoe vind ik belachelijk, zeg vaarwel tegen battelfield en speel insurgency via steam, dit spel doet me meeste aan battelfield denken. Ze hadden maar op steam moeten gebleven hebben, ik vind origin overigens een beetje kiddy.
Sorry hoor, maar dat slaat compleet nergens op. Insurgency is totaal niet te vergelijken met Battlefield 4. Het zijn beide leuke games, maar in een totaal andere categorie. Waarom vindt je "dat Origin-gedoe" belachelijk en Steam niet? Het zijn allebei proprietary platforms. Je vindt "Origin een beetje kiddy"? Waar slaat dat op? 8)7
Gewoon Steam in Big picture modus openen in linux en je bent al een pro-gamer.
:?

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 06-02-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Werkt Office 2013/2016 al onder Wine dan? Volgens WineDB is het "garbage"...
2013 is in test fase, maar het zou moeten werken. Ik weet alleen niet tot hoever het werkt, want ik heb de 2007 versie. Er wordt er wel nog steeds aan gewerkt. Als ik hier kijk in de source code, was de laatste update vorige week. 2010 zou trouwens ook net zo goed werken als 2007.

Voor de 2016 versie is het natuurlijk nog af te wachten, maar ze zullen er vast aan beginnen wanneer 2013 goed werkt.
Compizfox schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Sorry hoor, maar dat slaat compleet nergens op. Insurgency is totaal niet te vergelijken met Battlefield 4. Het zijn beide leuke games, maar in een totaal andere categorie. Waarom vindt je "dat Origin-gedoe" belachelijk en Steam niet? Het zijn allebei proprietary platforms. Je vindt "Origin een beetje kiddy"? Waar slaat dat op? 8)7
Mja, je hebt het natuurlijk over Battlefield 4 wat een heel moderne source is. Daar kan voorlopig geen enkel spel tegenop, zelfs geen windows only. Toch durf ik (ja ik durf dat!) Interstellar Marines te noemen als een linux alternatief voor Battlefield 4.

Hou er wel rekening mee dat Interstellar Marines nog in een soort van beta (of alpha) fase zit. Het spel is namelijk vroegtijdig toegankelijk op steam geplaatst, dus er kan nog veel nieuwe mogelijkheden ingebracht worden. Alleen verwacht ik niet dat er gebouwen in zullen geplaatst worden die kunnen instorten net als in Battlefield 4.

Wat was jouw eerste reactie toen bekend werd dat EA games voortaan in een aparte client gingen plaatsen? Ik vond het ronduit belachelijk met het gedachte om 2 verschillende clienten te draaien: steam + origin. Verder vind ik origin kiddy omdat het ten eerste zich bezig houdt met "geheime vragen" te beantwoorden voordat je gegevens kunt editen. Dit is gewoon een ouderwetse manier van beveiliging wat nu wel kinderachtig begint te worden. Verder vind ik het kinderachtig dat origin heel je program files mappen scant om één of ander reden. Waarschijnlijk zodat EA kan bijhouden welke games je meeste interesse hebt.
Yup! :D Anders ben je een linux-gamer. :P Het is ook zo bekend dat het beter is om in linux steam op te starten in big picture modus zodat de kans kleiner is dat het spel gaat crashen of andere problemen gaat vertonen. Heeft iets te maken met de achtergrond taken waardoor de problemen in de games kunnen veroorzaken. Wat je ook kan doen is gewoon alles afsluiten, dan steam in gewone modus starten en dan het spel starten. Natuurlijk geen Gnome gebruiken, kies liever KDE of XFCE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 185331 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:45:
[...]

Mja, je hebt het natuurlijk over Battlefield 4 wat een heel moderne source is. Daar kan voorlopig geen enkel spel tegenop, zelfs geen windows only. Toch durf ik (ja ik durf dat!) Interstellar Marines te noemen als een linux alternatief voor Battlefield 4.
Kom op. Heb zelf ook Interstellar Marines maar je kunt simpelweg gewoon niet zulke verschillende games met elkaar vergelijken.

Interstellar Marines is ook nog eens een geval apart omdat dat spel nog lang niet af is en al meer dan 10 jaar early access is.

Ik zeg ook niet dat elk spel een alternatief hoeft te hebben - dat kan ook helemaal niet. Maar ik vind het gewoon raar dat je zulke verschillende games als alternatief van elkaar ziet.
Wat was jouw eerste reactie toen bekend werd dat EA games voortaan in een aparte client gingen plaatsen? Ik vond het ronduit belachelijk met het gedachte om 2 verschillende clienten te draaien: steam + origin. Verder vind ik origin kiddy omdat het ten eerste zich bezig houdt met "geheime vragen" te beantwoorden voordat je gegevens kunt editen. Dit is gewoon een ouderwetse manier van beveiliging wat nu wel kinderachtig begint te worden. Verder vind ik het kinderachtig dat origin heel je program files mappen scant om één of ander reden. Waarschijnlijk zodat EA kan bijhouden welke games je meeste interesse hebt.
Tja, zo is het nou eenmaal. Niet alle games gebruiken Steam en hoewel dat misschien handig zou zijn is dat misschien ook maar beter. Vergeet niet dat Steam ook gewoon een proprietary platform is en het is misschien helemaal niet zo handig om dat een monopolie te geven.

EA is trouwens ook niet de enige die dit doet. Zo heb je Ubisoft met uPlay en GoG met Galaxy (Galaxy is DRM-vrij trouwens).

Dat verhaal met "geheime vragen" volg ik niet helemaal.
[...]
Yup! :D Anders ben je een linux-gamer. :P
Ik ben je even kwijt... :?
Het is ook zo bekend dat het beter is om in linux steam op te starten in big picture modus zodat de kans kleiner is dat het spel gaat crashen of andere problemen gaat vertonen. Heeft iets te maken met de achtergrond taken waardoor de problemen in de games kunnen veroorzaken. Wat je ook kan doen is gewoon alles afsluiten, dan steam in gewone modus starten en dan het spel starten. Natuurlijk geen Gnome gebruiken, kies liever KDE of XFCE.
Vaag verhaal. En ik ben zelf een KDE-gebruiker maar dat laatste slaat natuurlijk ook helemaal nergens op zo zonder onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:34:
[...]
EA is trouwens ook niet de enige die dit doet. Zo heb je Ubisoft met uPlay en GoG met Galaxy (Galaxy is DRM-vrij trouwens).

Dat verhaal met "geheime vragen" volg ik niet helemaal.
Klopt, daarom blijf ik bij steam.
Betreft "geheime vragen", edit je gegevens eens in origin en je zult zien wat ik bedoel. Ik ben het antwoord op mijn geheime vraag vergeten, helaas. Wie gaat er dan ook zijn echte antwoord geven op zijn geheime vraag?! Als ik dit altijd al zou gedaan hebben, dan was mijn MSN ontelbaar keren gehackt geweest vroeger toen msn er nog was.
Als je een steam link hebt, kun je toch ook niet zomaar zeggen dat je een linux-gamer bent, toch? :D
Achja, ik vind die Steam Link gewoon geld verspilling.
Compizfox schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:34:
[...]

Vaag verhaal. En ik ben zelf een KDE-gebruiker maar dat laatste slaat natuurlijk ook helemaal nergens op zo zonder onderbouwing.
Zo vaag verhaal is het niet. Het is namelijk een probleem voor games in windowed modus.
Lees hier maar: https://askubuntu.com/posts/549630/revisions

Tipje in KDE: Je kan met de sneltoets Alt+Shift+F12 snel switchen voor het in/uitschakelen van die onzin effecten. Heel nice voor de game tijd. :-)

Trouwens, gewoon alle vensters minimaliseren en dan het spel op steam starten in normale modus kunnen er problemen ook worden voorkomen tijdens het gamen. Maar ach, weet je, dit is alleen maar bij extreme gevallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 185331 op 06-02-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Anoniem: 185331 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:45:
[...]

2013 is in test fase, maar het zou moeten werken. Ik weet alleen niet tot hoever het werkt, want ik heb de 2007 versie. Er wordt er wel nog steeds aan gewerkt. Als ik hier kijk in de source code, was de laatste update vorige week. 2010 zou trouwens ook net zo goed werken als 2007.

Voor de 2016 versie is het natuurlijk nog af te wachten, maar ze zullen er vast aan beginnen wanneer 2013 goed werkt.
Ik ben zeer geinteresseert in dit stukje.

Hoezo is office 2013 in testfase? Door wie? Crossover?

Volgens de AppDB is 1.9.0 "silver", maar als ik het probeer, crashed het net zo hard als voorheen.

Instructies, linkjes?

Als ik een demo van de nieuwste CrossOver installeer:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OYIYweb.png

Op die manier is het een vrij nutteloze testfase...

[ Voor 8% gewijzigd door Rainmaker op 17-02-2016 09:45 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rainmaker schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:40:
[...]

Ik ben zeer geinteresseert in dit stukje.

Hoezo is office 2013 in testfase? Door wie? Crossover?

Volgens de AppDB is 1.9.0 "silver", maar als ik het probeer, crashed het net zo hard als voorheen.

Instructies, linkjes?

Als ik een demo van de nieuwste CrossOver installeer:
[afbeelding]

Op die manier is het een vrij nutteloze testfase...
Playonlinux natuurlijk. ;) Bij de omschrijving staat "Office 2013 testing installer" en in het script staat (2015-11-26 22-01), vermoed dat dit de laatste update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

^-- jaaaah, er komt weer een 'echte' game naar het Linux/SteamOS platform :P

//edit; in loop van mei/juni mogelijk release

[ Voor 15% gewijzigd door himlims_ op 24-04-2016 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik wou deze even delen.

In oktober 2016 komt Civ 6 uit.

Volgens het officiele twitter account komt er ook een Linux versie uit:
https://twitter.com/CivGa...55490?ref_src=twsrc%5Etfw

Ik weet niet of dit (net zoals Civ 5) een port is door Aspyr, of dat deze native door Firaxis uitgegeven wordt (of dat het Aspyr team nu onder Firaxis werkt).

Al met al, een mooie toevoeging aan het gamma van beschikbare AAA games op het Linux platform.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
De zaadjes van Valve beginnen vruchten af te werpen. Veel moderne games zijn op een engine gebouwd. Als die engine eenmaal geport is dan is het porten van andere games die dezelfde engine gebruik maken meestal vrij eenvoudig. Ik vermoed dat het zo ook met Civ 6 is gegaan, waarschijnlijk gebruiken civ5 en civ6 ongeveer dezelfde engine. Als je tijdens het ontwikkelen van software rekening houdt met multi-platform en gebruik maakt van een engine die daar al geschikt voor is dan kost een extra platform nauwelijks extra moeite (tenminste, als het verder vergelijkbare platforms zijn zoals pc, mac en Linux. Van een muis-twitch-game een touch-game maken is een ander verhaal).
Ik hoop en verwacht dat we nog veel meer vervolgjes gaan zien op games die de afgelopen twee jaar naar Linux zijn geport. De engines zijn om, de programmeurs zijn warm gedraaid en er lijkt een zeker kritieke massa te zijn om steeds meer developer-tools voor games te maken. Ieder stukje dat wordt toegevoegd verlaagd de drempel voor de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb wel het idee dat het wat stil is/blijft rondom de Steam-machines. Dat je kunt gamen op Linux is tof maar de meeste PC's draaien vanuit de winkel nog steeds op Windows, en de meeste mensen hebben weinig interesse om daar iets aan te doen. De Steam-machines zouden het aantal Linux-en-Steam-draaiende apparaten goed kunnen verhogen, wat ook voor developers incentive blijft om voor Linux te porten/developen. Ik ben altijd een beetje bang dat de hele situatie zoals ie nu is opgebouwd doodbloedt. Er moet beweging in blijven zitten. Gelukkig is er nu nog geen stagnatie, maar een neerwaardse trend moeten we voorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een 'probleem' dat opgelost moet worden voor Steam-machines is het updaten van de software, de mogelijke upgrades van de hardware (want het is gewoon een PC) en hoe je de boel beheert mbt netwerk e.d. Zelf heb ik geen Steam op m'n systeem staan, maar het lijkt mij dat het momenteel nog alles van het OS vraagt ipv zelf kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:43:
Een 'probleem' dat opgelost moet worden voor Steam-machines is het updaten van de software, de mogelijke upgrades van de hardware (want het is gewoon een PC) en hoe je de boel beheert mbt netwerk e.d. Zelf heb ik geen Steam op m'n systeem staan, maar het lijkt mij dat het momenteel nog alles van het OS vraagt ipv zelf kan regelen.
Je hebt wel een OS nodig, het blijft in feite een userspace applicatie, en de big picture mode kan alleen updates voor zichzelf en je library installeren. Je kunt wel weer je library beheren (qua schijven en lokaties), je kunt ook de machine ermee uitzetten of rebooten, maar het OS en andere software inderdaad niet.

Over het upgraden van hardware heeft Jeff Atwood een stuk geschreven met een leuke draai aan consoles: https://blog.codinghorror.com/the-golden-age-of-x86-gaming/
Er komt een nieuwe PS4 waarbij Sony eigenlijk gewoonweg de CPU en de GPU heeft geuprade, maar hij blijft wel backwards compatible. Het lijkt steeds meer op een PC, en daarmee ook steeds meer op een Steam-machine dus Valve kan ook een beetje afkijken misschien.
Verder zal Valve Steam voor de Steam-machines zo moeten uitbreiden dat de kernel, de libraries en de drivers kunnen worden geupdate vanuit de applicatie. In principe moet dat niet zo'n probleem zijn, er zijn wel meer GUI's om updates door te voeren, maar de gebruiker hoeft er eigenlijk nieteens over na te denken: die software kan in principe best automatisch geupdate worden vanuit een repo van Valve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
Na de release van Wine 2.0 lijkt er een grote backlog aan patches te zijn op Wine-Staging.
Meer support voor DX11 en voor Vulkan.

Wine-Staging 2.0 Rolls Out For Experimental Users: Vulkan, D3D11, Etc
Based off the just-released Wine 2.0 is now the Wine-Staging 2.0 release with its many experimental/testing patches carried atop the upstream Wine code-base.

http://www.phoronix.com/s..._item&px=Wine-Staging-2.0

The Wine-Staging crew has also announced the state of Wine-Staging and its prominent features via this post. They cover that while D3D11 in Wine-Staging doesn't have all features implemented, some games are mostly working. DOOM is mostly working, Hitman: Absolution is mostly there, Tomb Raider is now working with D3D11, and various other AAA games. There aren't many Windows (or Linux) games yet using the Vulkan API, but with DOOM on Wine-Staging 2.0 you can even run the game with Vulkan at "near native speeds."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Goed nieuws, zowel D3D11 als Vulkan zijn erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Compizfox schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:55:
Teamspeak/Mumble is er gewoon voor Linux hoor.
En hoe werkt dat tijdens het gamen, Naadloos zoals VOIP o.i.d. of merk je wel verschil tussen de Linux versie en de Windows versie.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 323791 op 02-02-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 323791 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:21:
[...]

En hoe werkt dat tijdens het gamen, Naadloos zoals VOIP o.i.d. of merk je wel verschil tussen de Linux versie en de Windows versie.
Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Anoniem: 323791 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:21:

Exact hetzelfde, er is geen verschil, het is precies dezelfde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
En weer meer AAA games voor Linux.

Civilization VI and DiRT Rally were recent AAA Linux game announcements and now HITMAN is the latest game receiving a confirmed Linux game port.

Feral Interactive will be releasing HITMAN for Linux next week, 16 February. Feral just announced the game port on their site.

http://www.phoronix.com/s...tem&px=HITMAN-Linux-Feral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik vroeg me nog niet zo lang geleden eens af hoe het nou ging met Linuxsupport, en de plannen van Valve (ook ten aanzien van de Steam-boxes en SteamOS). Echt veel horen we er niet meer over lijkt het? Ik niet in elk geval. Maar het is ook niet opgehouden dus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
Goed om te zien dat er meer en meer Vulkan support komt.

Croteam is working on a "Serious Fusion 2017 update" that for ALL of their games will feature Linux/SteamOS/OSX support along with Vulkan support, among other improvements.

Outside of the VR space, they are working on a free update for all Serious Sam games. Their "Serious Fusion 2017" will roll out gradually for all their games and includes supporting SteamOS/Linux/OSX across their catalog of games as well as making use of Vulkan (and at the same time they are ending their D3D9 API support).

http://www.phoronix.com/s...x=Serious-Fusion-2017-Fun
http://www.croteam.com/serious-wednesday-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Linux en Gaming, dat gaat inderdaad prima.

Korte ervaring met mijn nieuwe RX480 en de AMDGPU driver.
Heb de nVidia drivers verwijderd, Fedora 24 geupgrade 25. (Bij 24 blijven hangen omdat ik geen zin had om het gezeik met die nV drivers weer op te lossen. Anyhoe...)
GTX660 er uit en RX480 in het systeem. Opstarten, just workstm.

Desktop is net zo smooth. Nu met bootlogo ipv textboot omdat er early KMS is. En ik heb ook geen last meer van tearing in videos, waar ik met de nVidia binary nog wel eens last van had.
Video decoding getest, moest even de VDPAU toevoegingen van Mesa (mesa-vdpau-drivers) installeren, toen werkte het keurig met mpv. Niet dat ik hardware decoding ga gebruiken, maar wilde wel even testen of het werkte.

Vervolgens Steam opgestart.
XCOM: Enemy Unknown gestart en het werkt prima.
Civilization V daarna, werkt ook nog steeds prima. Alleen flink uitgezoomd scrollen is iets minder vloeiend dan op nVidia. Misschien dat de nieuwste Mesa code met die shader cache patches beter is.

Dit is met kernel 4.9 en Mesa 13.0.4. Niet nieuwste van het nieuwste dus, wie weet is met het Mesa 17.1 al opgelost.

Op Windows 7 ook nog Overwatch gedaan. Dat gaat ook beregoed, maar is hier natuurlijk minder interessant ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 18-03-2017 22:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ultraman schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 19:34:
Linux en Gaming, dat gaat inderdaad prima.

Korte ervaring met mijn nieuwe RX480 en de AMDGPU driver.
Heb de nVidia drivers verwijderd, Fedora 24 geupgrade 25. (Bij 24 blijven hangen omdat ik geen zin had om het gezeik met die nV drivers weer op te lossen. Anyhoe...)
GTX660 er uit en RX480 in het systeem. Opstarten, just workstm.

Desktop is net zo smooth. Nu met bootlogo ipv textboot omdat er early KMS is. Video decoding getest, moest even de VDPAU toevoegingen van Mesa (mesa-vdpau-drivers) installeren, toen werkte het keurig met mpv. Niet dat ik hardware decoding ga gebruiken, maar wilde wel even testen of het werkte.

Vervolgens Steam opgestart.
XCOM: Enemy Unknown gestart en het werkt prima.
Civilization V daarna, werkt ook nog steeds prima. Alleen flink uitgezoomd scrollen is iets minder vloeiend dan op nVidia. Misschien dat de nieuwste Mesa code met die shader cache patches beter is.

Dit is met kernel 4.9 en Mesa 13.0.4. Niet nieuwste van het nieuwste dus, wie weet is met het Mesa 17.1 al opgelost.

Op Windows 7 ook nog Overwatch gedaan. Dat gaat ook beregoed, maar is hier natuurlijk minder interessant ;)
Je hebt ook de AMDGPU Pro, helaas werkt deze niet voor mij op Arch Linux met een 270X. :/
Dit zou wel meer prestaties moeten opleveren en OpenCL ondersteuning volgensmij moeten bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 18-03-2017 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:51:
[...]

Wat is je distro? Je hebt ook de AMDGPU Pro, helaas werkt deze niet voor mij op Arch Linux met een 270X. :/
Hij zegt het nog. ;) Upgrade van Fedora 24 naar 25. Welke distro zou het dan toch zijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

HollowGamer schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:51:
[...]

Je hebt ook de AMDGPU Pro, helaas werkt deze niet voor mij op Arch Linux met een 270X. :/
Dit zou wel meer prestaties moeten opleveren en OpenCL ondersteuning volgensmij moeten bieden.
Klopt. Maar ik ben juist blij dat ik bij de externe drivers weg. Voorlopig blijf ik lekker bij de open source amdgpu driver. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat er geen gesloten AMD drivers meer zijn, toch? Op dit moment is nVidia de enige nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hero of Time schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:33:
Je weet dat er geen gesloten AMD drivers meer zijn, toch? Op dit moment is nVidia de enige nog.
Maar om de een of andere dwaze reden heeft AMD nog wel een eigen gesloten pakketje (pro) op de driver gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:33:
AMDGPU PRO is nog altijd een gesloten driver, en hoewel zo te zien zo'n beetje alles naar de 'gewone opensource' lijkt te verschuiven, betekent dit helaas niet dat AMD volledig over is.
Tevens hebben ze Catalyst nog, daar zit je aan vast als je nog een oude ATI GPU hebt.

NV zal voorlopig gesloten blijven, gelukkig zijn zij wel up-to-date en beter dan de gesloten AMD varianten. Nouveau is helaas nog niet op dat niveau en ik zie dat voorlopig ook niet gebeuren.

Intel is trouwens bedroevend slecht geworden, en lijkt alleen geïnteresseerd in hun eigen distro. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

AMDGPU Pro is een proprietaire, binary userland driver. Al een stuk prettig dan nVidia waarschijnlijk, alleen is de ondersteuning nog niet zo breed als die van de nVidia driver.

Performance verschilt in de meeste gevallen niet enorm met de AMDGPU driver meen ik, afgezien van bepaalde profiles voor specifieke applicaties/games. De AMDGPU Pro is een extensie op de open-source driver. Het levert met name extra features op. zoals idd OpenCL, HDMI 2.0 (vs 1.4), HDMI Audio en mogelijk ook FreeSync?
HDMI 2.0, Audio en wellicht ook FreeSync kun je met AMDGPU driver ook krijgen als je een kernel neemt of bakt met de AMD DC (voorheen DAL) code er in. Die zit nog niet in de mainline kernel.

Maar zoals ik al zei: ik ben blij dat ik nu zonder out-of-tree meuk gewoon alles heb wat ik nodig heb. ;)
En ik geef aan dat dat dus al behoorlijk goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
AMDGPU-PRO is over het algemeen ook sneller dan Mesa: http://www.phoronix.com/s...mesa171-pro60-rx470&num=1. Overigens draai ik op het moment gewoon Mesa 17.1 met een 4.10 kernel, en dat werkt prima.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-05 17:02
Zijn er hier ook Linux gebruikers die PlayOnLinux gebruiken? Zo ja, hebben jullie ook last van trage downloadsnelheden bij het downloaden van verschillende Wine versies?

PlayOnLinux heeft bij al een tijdje ontzettende moeite om een Wine versie van wine.playonlinux.com te downloaden.

Edit: Volgens mij is OpenDNS de schuldige.

[ Voor 12% gewijzigd door Allard Pruim op 25-06-2017 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2018/06/turok-screenshot.jpg

de uit 1997 afkomstige Turok komt als 'Turok Remastered' naar ons platform.
game staat voor 5 piek in steam store (summer sale prijs)

https://steamcommunity.co...etail/1684791781100750284

betreft werk van Ryan C. Gordon

[ Voor 23% gewijzigd door himlims_ op 26-06-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-04 18:31
Buiten linux native games is wine en specifiek de combinatie van wine-staging en dxvk ook er heel erg op vooruit gegaan. genoeg zelfs dat ik onlangs mijn windows parititie heb kunnen verwijderen. Wel is het een vereiste om mesa 18 te gebruiken wat misschien iets lastiger kan zijn op distros zoals ubuntu. gebruik zelf voornamelijk arch, gentoo en void linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Nate-Senpai schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:05:
Buiten linux native games is wine en specifiek de combinatie van wine-staging en dxvk ook er heel erg op vooruit gegaan. genoeg zelfs dat ik onlangs mijn windows parititie heb kunnen verwijderen. Wel is het een vereiste om mesa 18 te gebruiken wat misschien iets lastiger kan zijn op distros zoals ubuntu. gebruik zelf voornamelijk arch, gentoo en void linux
Het vervelende is dat spellen als FIFA, GTA V, Forza, .. niet werken op Linux. :(
Er zijn genoeg spellen voor Linux, maar helaas nog niet altijd top.
Laatst had ik bijvoorbeeld FM 2018 geïnstalleerd op Linux, maar het spel bleef gewoon hangen.
Tevens werd ik gek van de lib32's omdat Steam deze nog altijd nog heeft. :|

Ik zit dus nog steeds tussen Windows en Linux te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
HollowGamer schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Ik ook; sommige games willen niet starten omdat ze een (bepaalde versie van) een of andere library missen. Erger is eigenlijk dat momenteel mijn in-home streaming (van Windows naar Linux) niet werkt. Maar of dat nou ligt aan de Windowsmachine of de Linuxmachine is me niet duidelijk. :|
Op dat gebied lijkt er nog wel wat winst te behalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Cyphax, in geval je Windows 10 gebruikt, is het probleem aan de Windows kant. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:31

jdh009

FP ProMod
Laatste tijd weer flink aan het gamen en mijn backlog aan het wegwerken. Ben blij dat ik eindelijk eens tijd (en zin) heb om de gehele Half life serie te spelen. Was vroeger wel behoorlijk ver gekomen maar op een of andere reden nooit helemaal afgemaakt. Het grappige is dat de games bij mij stabieler draaien dan in Windows waardoor het echt super lekker wegspeelt.

Hoe up to date is de info van de OP nog?

[ Voor 5% gewijzigd door jdh009 op 27-07-2018 21:20 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-04 18:31
HollowGamer schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Het vervelende is dat spellen als FIFA, GTA V, Forza, .. niet werken op Linux. :(
Er zijn genoeg spellen voor Linux, maar helaas nog niet altijd top.
Laatst had ik bijvoorbeeld FM 2018 geïnstalleerd op Linux, maar het spel bleef gewoon hangen.

Over fifa en Forza kan ik niks zeggen, maar het is zeker mogelijk om GTA V te spelen op linux met dxvk.
Mocht je nog niet naar wine-staging en dxvk hebben gekeken zou ik dat zeker doen. een andere aanrader is het programma lutris , dit functioneert een beetje zoals het oude POL maar werkt een stuk beter en heeft meer functionaliteit. mocht je echt niet meer willen dual booten maar wel windows nodig hebben is een VM met gpu-passthrough via ovmf ook iets om naar te kijken. Ik heb dit zelf ook geprobeerd en het werkte voor mij perfect. voor het opzetten zou ik gewoon de arch wiki volgen , ook als je geen arch hebt. https://wiki.archlinux.or.../PCI_passthrough_via_OVMF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
een kick, omdat deze toch wel interresant is:

Men heeft hier gebruik gemaakt van;
Wine-Staging 3.21
DXVK
Esync

Heb dit eerder geprobeerd met vorige battlefield, daar liep de boel al 'vast' op origin...
Bizar om te zien hoe goed dit draait (een windows game, vulcan op linux ...) _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 03-12-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:26
Ik heb heel wat tijd gestoken om iig deels over te stappen naar Linux voor gaming middels directe ports. Surround geluid is nog steeds een ondergeschoven kindje en voor mij een harde wens.

Play on linux en soortgelijke heb ik voorheen(ruim een jaar terug) nooit goed aan de praat gekregen en had mezelf meer gericht op GPU passthrough onder Debian. Debian buster met de nieuwe kernels weigert om te draaien op een X470/Ryzen/Vega platform sinds enkele maanden en ook die route ligt stil.

Via google kwam ik het zo snel niet tegen, maar werkt surround, als in Dolby Digital _echt_ losse kanalen _geen_ upmixing etc, via de wine/PoL varianten?

Edit: Lijkt erop dat het antwoord nee is. Debian stribbelt tegen, daarom maar Xubuntu 18.10 geinstalleerd en Steam voor Windows als snap. Half Life 2 heeft nog een fatsoenlijke grootte om snel even te downloaden, maar ondanks dat alles ingesteld staat op 5.1(via HDMI) komt er zo te horen een all channel stereo signaal richting de receiver.

[ Voor 20% gewijzigd door Razkin op 06-12-2018 18:42 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je voor je Debian installatie ook de Debian Multimedia repo toegevoegd? Die bevat namelijk packages die bij compile-time met andere parameters en opties zijn gemaakt, waardoor ze feitelijk niet in de Debian License Policy zouden vallen, o.a. vanwege het gebruik van non-free zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Hero of Time Debian 9 laat zich prima installeren(pak non free altijd mee), maar upgraden naar buster zorgt ervoor dat lightdm voorkomt dat Debian geheel boot. Een verse installatie van buster geeft een error "kan geen software installeren"op het moment dat na het ophalen van pakketten de installer daadwerkelijk wil gaan installeren.

In de eerste helft van het jaar had ik geen probleem om buster te installeren, zo'n 3 mnd terug overgestapt naar een NVME ssd(zodat ik SATA kon doorspelen aan VM's) en sindsdien geen steek verder gekomen met Debian. Manjaro en Xubuntu installeren wel dus het is een Debian dingetje. Ik ben verkocht aan XFCE(stock!), traag en stabiel qua distro alles wat Debian 9 bezit, behalve dan dat de kernel te oud is voor Vega en GPU passthrough algemeen(iig qua prestaties en features).

Tijdens het typen bedenk ik me dat ik eens moet proberen KDE te installeren, dan krijg je de optie voor voor sddm uit m'n hoofd. Het zal allemaal nogal warrig overkomen, maar ik ben er al heel wat uren aan kwijt geweest het afgelopen jaar.

Iig stock Xubuntu 18.10 en Steam for Windows als snap via het software center geeft geen surround sound in games.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Razkin, voor we te veel afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp, ik draai zelf Debian Unstable en zit dus nu in de Buster branche. Met Xfce en LightDM en heb nergens last van dat packages niet meer geïnstalleerd kunnen worden. Als het tijdens installatie gebeurde, is dat eerder een bug in de installer dan echt een issue met apt, dpkg of Debian. Een oudere weekly installer of een nieuwere daily kan al een ander resultaat geven.
En een te oude kernel in Buster? 4.18 wil ik absoluut niet oud noemen.

Ik doelde er meer op dat multimedia zaken zoals codecs beperkt worden in de standaard repo en de deb-multimedia versie die beperkingen niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Buster is prima up to date. Stable is te oud, maar die installeert wel gewoon, maar updaten naar buster zorgt ook voor een niet werkend systeem en geeft lightDM fouten.
Een ander systeem draait ook buster zonder problemen, het is puur m'n X470/Ryzen/Vega combo waar iets niet goed gaat.

In ieder geval Plasma gekozen ipv Xfce als test, zelfde fout melding van de installer.

Om geheel terug te gaan naar mijn initiële vraag of surround werkt via Play on Linux en soortgenoten:
Nee het lijkt er niet op; stock Xubuntu 18.10 met Steam voor windows als snap uit het software center maakt er zo te horen all channel stereo van. Overigens is het nooit een probleem om films etc in 5.1 te krijgen, dat werkt altijd wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je uitgaat van wat je versterker weergeeft kan je op het verkeerde been gezet worden. Mijne geeft dat namelijk ook aan als er 5.1 PCM heen wordt gestuurd. Het OS/PulseAudio decodeert dan het surround geluid van AC3/DTS/DD/whatever naar plain PCM op 5 kanalen. Je kan het beste even testen met een programma in Wine dat elk kanaal apart kan laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Xubuntu verbergt behoorlijk wat tov wat ik gewend ben in Debian. Alsamixer geeft elk kanaal weer als "spdif" en pavucontrol geeft geen enkele optie om bepaalde types dan wel dan niet te decoderen. Via pavucontrol kan ik enkel kiezen tussen HDMI-x stereo/5.1/7.1 wat dus zorgt voor stereo, stereo over 5 kanalen of over 7(denk ik heb maar 5.1 setup). Via een site wat surround test signalen afgespeeld en soms komt er wel een echt surround signaal door.

Ipv Mesa AMD gpu 18.40 geprobeerd te installeren > bricked systeem.
Debian stretch live disk werkt prima, maar een rechtstreekse installatie werkt op geen enkele wijze.

Ik ga voor nu nog een laatste poging doen door Debian 9.6 te installeren en dan de kernel te backporten naar 4.15 oid, zodat iig Vega qua basis functies gaat werken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian Stretch backports heeft kernel 4.18. Kan je overigens snel checken op packages.debian.org/packagenaam. :)
Wel gek dat je allerlei issues hebt met vastlopers e.d. De combinatie van hardware moet echt apart zijn dat het zoveel issues ermee heeft. Nu is de laatste AMD videokaart die ik heb gehad in een laptop geweest en heb sindsdien gezworen nooit meer AMD gpu's te nemen en altijd voor nVidia te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Yup, was niet zo bekend met hoe backports werkten, maar andere kernel 4.18 was simpel zat.
Mesa updaten een ware ramp, oude tutorials werken niet meer, alternatieven hielpen niet dus uit noodzaak nogmaals stretch vervangen door buster en apt dist-upgrade gedaan > LightDM error en systeem doet niets meer :'(

Onder stretch krijg ik enkel 1024x768 voor me kiezen en dat is het, vandaar de wens voor nieuwere kernel + Mesa drivers. Via xrandr kan je wel custom resoluties aanmaken etc, maar iets simpels als resoluties kunnen kiezen moet gewoon vanuit installatie goed gaan heden ten dagen lijkt me.

Heel exotisch is het systeem niet. Gigabyte Gaming 7, 2700X, Vega 64 en een 970 Evo NVME SSD. Maanden terug had ik het systeem bijna draaiend zoals ik uiteindelijk wil hebben:
Debian host met Vega, Win 10 VM met 1080 TI onder lucht koeling.

Dat moest dus geheel LC worden en SATA SSD's aan de VM's gekoppeld. Maar goed ik krijg op het moment niets werkend zoals ik wil helaas. Voorlopig gaat het "ik wil van mijn Windows als daily af" weer in de ijskast en probeer het nog wel eens op het moment dat Debian weer wat wijzigingen heeft door gevoerd en ik tientallen uren te verspillen heb.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Een aantal jaar geleden(ongeveer 10) heb ik al kennis gemaakt met OpenSUSE en Ubuntu maar daarna heb ik het platform eigenlijk nooit meer aangeraakt.

Een paar dagen geleden begon het toch weer te kriebelen, en ik had nog een spare HDD in de kast zitten dus: Let's give it a go.

Bizar hoe goed het werkt. Ja, ik heb verschillende avonden inmiddels opgemaakt aan het tweaken van de setup, maar inmiddels heb ik na wat klussen de eerste game draaiend onder Steam Proton: FFXIV. En de game ziet er zelfs beter uit dan onder Windows (betere super-sampling en MSAA) en draait net zo goed als onder Windows.

Het was wel een lange weg want ik heb meerdere malen tegen een boot-load fail gezeten omdat de GPU drivers niet lekker werkten. Maar na wat Googling en overschakeling naar LightDM is het inmiddels allemaal werkend.

Als iemand interesse heeft in de methode die ik heb moeten gebruiken om FFXIV onder Steam Proton draaiende te krijgen, ping mij even. Er was een tutorial op YouTube maar die werkte dus niet met de Steam versie van FFXIV (alleen stand-alone). Dus ik heb een SH script bijna helemaal moeten herschrijven.

Kernel: 4.19
Ubuntu: 18.10
Nvidia Drivers: 415.22
Steam Proton: 3.7 (de base versie, niet de beta).

Nu nog eens werken aan een goede back-up want eigenlijk wil ik de HDD nu gaan vervangen voor een SSD zonder al het werk van de afgelopen dagen weg te gooien. Iemand suggesties om met een paar simpele stappen het geheel te back-uppen en weer te recoveren zonder al te veel handmatige installaties en package installs?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 08-12-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 363533 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:34:
Nu nog eens werken aan een goede back-up want eigenlijk wil ik de HDD nu gaan vervangen voor een SSD zonder al het werk van de afgelopen dagen weg te gooien. Iemand suggesties om met een paar simpele stappen het geheel te back-uppen en weer te recoveren zonder al te veel handmatige installaties en package installs?
Hiervoor zijn al een paar topics te vinden in NOS. :) Meest simpele: clonezilla en naar de SSD klonen. Dan de UUIDs van je schijven in fstab en grub2.conf aanpassen waar nodig en zorgen dat je systeem het ziet als boot medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels ben ik overigens volledig overgestapt op Linux. De SSD waar Windows op stond is gewiped en ik heb dus nu enkel een single-boot Linux installatie. :) Bevalt goed! Inmiddels ook overgestapt op een Gnome 3 default desktop en met Gnome Tweaks er een mooie Dark Mode installatie van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 363533 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:20:
Inmiddels ben ik overigens volledig overgestapt op Linux. De SSD waar Windows op stond is gewiped en ik heb dus nu enkel een single-boot Linux installatie. :) Bevalt goed! Inmiddels ook overgestapt op een Gnome 3 default desktop en met Gnome Tweaks er een mooie Dark Mode installatie van gemaakt.
Nice :) Hoe zijn de ervaringen met gaming?

Ik zit zelf nog steeds met 1 Windows-PC voor de games. In eerste instantie uit luiheid omdat ik graag wil dat het allemaal werkt, in tweede instantie omdat ik graag met de Oculus Rift speel en ik er om de een of andere idiote reden vanuit ging dat ze vast nog niet van Linux hadden gehoord en dat nooit wat zou worden. Maar daar klopt dus geen bal van; in 2013 was men al aan het bloggen dat "Surprisingly using Linux is not a problem at all. How the world has moved on."
Hoog tijd om eens te gaan kijken welk OS nu het beste geschikt is om een Linuxversie te maken van de PC want van Windows 10 word ik op de een of andere manier niet zo vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M.b.t. Virtual Reality brillen kan ik weinig zeggen. Ik geloof er namelijk niet in. :) Maar wat ik hier en daar hoor is dat er nogal wat framerate problemen zijn met onder andere de Rift en HTC Vive. Again: Ik weet hier niet genoeg van af echter om er een definitief oordeel over te vellen.

Zelf ben ik meer een MMO gamer, dus ik speel meer MMO's. En over het algemeen gaat het daar wel goed met Linux: Elder Scrolls Online, Lord of the Rings Online, Guild Wars 2, Final Fantasy XIV...allemaal werkend gekregen en met goede performance. En dat lijkt ook wel de algemene indruk met MMO's die allemaal net iets minder van je systeem eisen. De rest van mijn games draai ik allemaal op Switch of PS4. Ik hou namelijk van platformen waar games nog fysiek op uitkomen. Crazy I know, nostalgie of zoiets. :)

Er zijn echter genoeg games die niet werken of maar gedeeltelijk: Conan Exiles (officiële servers werken niet door anti-cheat methode, community servers werken prima), Paladins (anti-cheat...), PUBG (wederom...ant-cheat).

Het ligt dus een beetje aan je smaak. Ik hou meer van wat oudere games dus dan is het helemaal prima. Bleeding-edge games zullen wat lastiger zijn denk ik...

Ik heb wel veel moeten modden aan de standaard Ubuntu 18.10 installatie, word of warning there.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 13-01-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Valve is iets cools aan het doen met Steam op Linux. In het verlengde van In-Home streaming dat ook voor niet-Steam-applicaties/games werkt, gaat datzelfde principe nu ook op voor Proton. Met andere woorden: je kunt bijvoorbeeld een Windows-game toevoegen aan Steam en dan de optie "use Wine Compatibility Tool" aanvinken om via Steam (hopelijk) vrij snel iets aan de praat te krijgen. Dat is wel weer een fijne aanpak.

Het geldt ook voor games/applicaties die een native Linux port hebben, maar bijvoorbeeld een slechte port. Die kan je dan ook alternatief via Wine draaien. :)

Ik vraag me wel af wat het doel voor Valve is. Ze zullen het vast niet uit empathie doen, maar waar zouden ze naartoe werken? Ik krijg de indruk dat ze met SteamOS uiteindelijk ook nog niet klaar zijn...

https://boilingsteam.com/...s-the-shackles-of-proton/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik moet ook zeggen dat de ontwikkelingen van Proto/Play on Linux snel gaan! Ik had een spel dat niet lekker speelde (nee, zelfs niet eens wilde starten). Toevallig kwam er net een Steam update en toen deed het spel het zonder moeite!

Voor DX11 spellen, installeer ook LLVM 7!

Installatie voor Ubuntu Cosmic (18.10):
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Voeg de GPG-key aan apt toe
wget -O - https://apt.llvm.org/llvm-snapshot.gpg.key|sudo apt-key add -

# Maak de APT sources list
cat << EOF | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/llvm.list
# LLVM 7, see https://apt.llvm.org/
deb http://apt.llvm.org/cosmic/ llvm-toolchain-cosmic-7 main
deb-src http://apt.llvm.org/cosmic/ llvm-toolchain-cosmic-7 main
EOF

# Update repository en installeer de packages
sudo apt update
sudo apt install libllvm-7-ocaml-dev libllvm7 llvm-7 llvm-7-dev llvm-7-doc llvm-7-examples llvm-7-runtime

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 23-01-2019 20:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1 2 3 Laatste