Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28
De zaadjes van Valve beginnen vruchten af te werpen. Veel moderne games zijn op een engine gebouwd. Als die engine eenmaal geport is dan is het porten van andere games die dezelfde engine gebruik maken meestal vrij eenvoudig. Ik vermoed dat het zo ook met Civ 6 is gegaan, waarschijnlijk gebruiken civ5 en civ6 ongeveer dezelfde engine. Als je tijdens het ontwikkelen van software rekening houdt met multi-platform en gebruik maakt van een engine die daar al geschikt voor is dan kost een extra platform nauwelijks extra moeite (tenminste, als het verder vergelijkbare platforms zijn zoals pc, mac en Linux. Van een muis-twitch-game een touch-game maken is een ander verhaal).
Ik hoop en verwacht dat we nog veel meer vervolgjes gaan zien op games die de afgelopen twee jaar naar Linux zijn geport. De engines zijn om, de programmeurs zijn warm gedraaid en er lijkt een zeker kritieke massa te zijn om steeds meer developer-tools voor games te maken. Ieder stukje dat wordt toegevoegd verlaagd de drempel voor de volgende stap.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb wel het idee dat het wat stil is/blijft rondom de Steam-machines. Dat je kunt gamen op Linux is tof maar de meeste PC's draaien vanuit de winkel nog steeds op Windows, en de meeste mensen hebben weinig interesse om daar iets aan te doen. De Steam-machines zouden het aantal Linux-en-Steam-draaiende apparaten goed kunnen verhogen, wat ook voor developers incentive blijft om voor Linux te porten/developen. Ik ben altijd een beetje bang dat de hele situatie zoals ie nu is opgebouwd doodbloedt. Er moet beweging in blijven zitten. Gelukkig is er nu nog geen stagnatie, maar een neerwaardse trend moeten we voorkomen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een 'probleem' dat opgelost moet worden voor Steam-machines is het updaten van de software, de mogelijke upgrades van de hardware (want het is gewoon een PC) en hoe je de boel beheert mbt netwerk e.d. Zelf heb ik geen Steam op m'n systeem staan, maar het lijkt mij dat het momenteel nog alles van het OS vraagt ipv zelf kan regelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:43:
Een 'probleem' dat opgelost moet worden voor Steam-machines is het updaten van de software, de mogelijke upgrades van de hardware (want het is gewoon een PC) en hoe je de boel beheert mbt netwerk e.d. Zelf heb ik geen Steam op m'n systeem staan, maar het lijkt mij dat het momenteel nog alles van het OS vraagt ipv zelf kan regelen.
Je hebt wel een OS nodig, het blijft in feite een userspace applicatie, en de big picture mode kan alleen updates voor zichzelf en je library installeren. Je kunt wel weer je library beheren (qua schijven en lokaties), je kunt ook de machine ermee uitzetten of rebooten, maar het OS en andere software inderdaad niet.

Over het upgraden van hardware heeft Jeff Atwood een stuk geschreven met een leuke draai aan consoles: https://blog.codinghorror.com/the-golden-age-of-x86-gaming/
Er komt een nieuwe PS4 waarbij Sony eigenlijk gewoonweg de CPU en de GPU heeft geuprade, maar hij blijft wel backwards compatible. Het lijkt steeds meer op een PC, en daarmee ook steeds meer op een Steam-machine dus Valve kan ook een beetje afkijken misschien.
Verder zal Valve Steam voor de Steam-machines zo moeten uitbreiden dat de kernel, de libraries en de drivers kunnen worden geupdate vanuit de applicatie. In principe moet dat niet zo'n probleem zijn, er zijn wel meer GUI's om updates door te voeren, maar de gebruiker hoeft er eigenlijk nieteens over na te denken: die software kan in principe best automatisch geupdate worden vanuit een repo van Valve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Na de release van Wine 2.0 lijkt er een grote backlog aan patches te zijn op Wine-Staging.
Meer support voor DX11 en voor Vulkan.

Wine-Staging 2.0 Rolls Out For Experimental Users: Vulkan, D3D11, Etc
Based off the just-released Wine 2.0 is now the Wine-Staging 2.0 release with its many experimental/testing patches carried atop the upstream Wine code-base.

http://www.phoronix.com/s..._item&px=Wine-Staging-2.0

The Wine-Staging crew has also announced the state of Wine-Staging and its prominent features via this post. They cover that while D3D11 in Wine-Staging doesn't have all features implemented, some games are mostly working. DOOM is mostly working, Hitman: Absolution is mostly there, Tomb Raider is now working with D3D11, and various other AAA games. There aren't many Windows (or Linux) games yet using the Vulkan API, but with DOOM on Wine-Staging 2.0 you can even run the game with Vulkan at "near native speeds."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Goed nieuws, zowel D3D11 als Vulkan zijn erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:55:
Teamspeak/Mumble is er gewoon voor Linux hoor.
En hoe werkt dat tijdens het gamen, Naadloos zoals VOIP o.i.d. of merk je wel verschil tussen de Linux versie en de Windows versie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:21:
[...]

En hoe werkt dat tijdens het gamen, Naadloos zoals VOIP o.i.d. of merk je wel verschil tussen de Linux versie en de Windows versie.
Hoe bedoel je dat?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:21:

Exact hetzelfde, er is geen verschil, het is precies dezelfde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
En weer meer AAA games voor Linux.

Civilization VI and DiRT Rally were recent AAA Linux game announcements and now HITMAN is the latest game receiving a confirmed Linux game port.

Feral Interactive will be releasing HITMAN for Linux next week, 16 February. Feral just announced the game port on their site.

http://www.phoronix.com/s...tem&px=HITMAN-Linux-Feral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik vroeg me nog niet zo lang geleden eens af hoe het nou ging met Linuxsupport, en de plannen van Valve (ook ten aanzien van de Steam-boxes en SteamOS). Echt veel horen we er niet meer over lijkt het? Ik niet in elk geval. Maar het is ook niet opgehouden dus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
Goed om te zien dat er meer en meer Vulkan support komt.

Croteam is working on a "Serious Fusion 2017 update" that for ALL of their games will feature Linux/SteamOS/OSX support along with Vulkan support, among other improvements.

Outside of the VR space, they are working on a free update for all Serious Sam games. Their "Serious Fusion 2017" will roll out gradually for all their games and includes supporting SteamOS/Linux/OSX across their catalog of games as well as making use of Vulkan (and at the same time they are ending their D3D9 API support).

http://www.phoronix.com/s...x=Serious-Fusion-2017-Fun
http://www.croteam.com/serious-wednesday-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Linux en Gaming, dat gaat inderdaad prima.

Korte ervaring met mijn nieuwe RX480 en de AMDGPU driver.
Heb de nVidia drivers verwijderd, Fedora 24 geupgrade 25. (Bij 24 blijven hangen omdat ik geen zin had om het gezeik met die nV drivers weer op te lossen. Anyhoe...)
GTX660 er uit en RX480 in het systeem. Opstarten, just workstm.

Desktop is net zo smooth. Nu met bootlogo ipv textboot omdat er early KMS is. En ik heb ook geen last meer van tearing in videos, waar ik met de nVidia binary nog wel eens last van had.
Video decoding getest, moest even de VDPAU toevoegingen van Mesa (mesa-vdpau-drivers) installeren, toen werkte het keurig met mpv. Niet dat ik hardware decoding ga gebruiken, maar wilde wel even testen of het werkte.

Vervolgens Steam opgestart.
XCOM: Enemy Unknown gestart en het werkt prima.
Civilization V daarna, werkt ook nog steeds prima. Alleen flink uitgezoomd scrollen is iets minder vloeiend dan op nVidia. Misschien dat de nieuwste Mesa code met die shader cache patches beter is.

Dit is met kernel 4.9 en Mesa 13.0.4. Niet nieuwste van het nieuwste dus, wie weet is met het Mesa 17.1 al opgelost.

Op Windows 7 ook nog Overwatch gedaan. Dat gaat ook beregoed, maar is hier natuurlijk minder interessant ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 18-03-2017 22:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ultraman schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 19:34:
Linux en Gaming, dat gaat inderdaad prima.

Korte ervaring met mijn nieuwe RX480 en de AMDGPU driver.
Heb de nVidia drivers verwijderd, Fedora 24 geupgrade 25. (Bij 24 blijven hangen omdat ik geen zin had om het gezeik met die nV drivers weer op te lossen. Anyhoe...)
GTX660 er uit en RX480 in het systeem. Opstarten, just workstm.

Desktop is net zo smooth. Nu met bootlogo ipv textboot omdat er early KMS is. Video decoding getest, moest even de VDPAU toevoegingen van Mesa (mesa-vdpau-drivers) installeren, toen werkte het keurig met mpv. Niet dat ik hardware decoding ga gebruiken, maar wilde wel even testen of het werkte.

Vervolgens Steam opgestart.
XCOM: Enemy Unknown gestart en het werkt prima.
Civilization V daarna, werkt ook nog steeds prima. Alleen flink uitgezoomd scrollen is iets minder vloeiend dan op nVidia. Misschien dat de nieuwste Mesa code met die shader cache patches beter is.

Dit is met kernel 4.9 en Mesa 13.0.4. Niet nieuwste van het nieuwste dus, wie weet is met het Mesa 17.1 al opgelost.

Op Windows 7 ook nog Overwatch gedaan. Dat gaat ook beregoed, maar is hier natuurlijk minder interessant ;)
Je hebt ook de AMDGPU Pro, helaas werkt deze niet voor mij op Arch Linux met een 270X. :/
Dit zou wel meer prestaties moeten opleveren en OpenCL ondersteuning volgensmij moeten bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 18-03-2017 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:51:
[...]

Wat is je distro? Je hebt ook de AMDGPU Pro, helaas werkt deze niet voor mij op Arch Linux met een 270X. :/
Hij zegt het nog. ;) Upgrade van Fedora 24 naar 25. Welke distro zou het dan toch zijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

HollowGamer schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:51:
[...]

Je hebt ook de AMDGPU Pro, helaas werkt deze niet voor mij op Arch Linux met een 270X. :/
Dit zou wel meer prestaties moeten opleveren en OpenCL ondersteuning volgensmij moeten bieden.
Klopt. Maar ik ben juist blij dat ik bij de externe drivers weg. Voorlopig blijf ik lekker bij de open source amdgpu driver. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat er geen gesloten AMD drivers meer zijn, toch? Op dit moment is nVidia de enige nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hero of Time schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:33:
Je weet dat er geen gesloten AMD drivers meer zijn, toch? Op dit moment is nVidia de enige nog.
Maar om de een of andere dwaze reden heeft AMD nog wel een eigen gesloten pakketje (pro) op de driver gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:33:
AMDGPU PRO is nog altijd een gesloten driver, en hoewel zo te zien zo'n beetje alles naar de 'gewone opensource' lijkt te verschuiven, betekent dit helaas niet dat AMD volledig over is.
Tevens hebben ze Catalyst nog, daar zit je aan vast als je nog een oude ATI GPU hebt.

NV zal voorlopig gesloten blijven, gelukkig zijn zij wel up-to-date en beter dan de gesloten AMD varianten. Nouveau is helaas nog niet op dat niveau en ik zie dat voorlopig ook niet gebeuren.

Intel is trouwens bedroevend slecht geworden, en lijkt alleen geïnteresseerd in hun eigen distro. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

AMDGPU Pro is een proprietaire, binary userland driver. Al een stuk prettig dan nVidia waarschijnlijk, alleen is de ondersteuning nog niet zo breed als die van de nVidia driver.

Performance verschilt in de meeste gevallen niet enorm met de AMDGPU driver meen ik, afgezien van bepaalde profiles voor specifieke applicaties/games. De AMDGPU Pro is een extensie op de open-source driver. Het levert met name extra features op. zoals idd OpenCL, HDMI 2.0 (vs 1.4), HDMI Audio en mogelijk ook FreeSync?
HDMI 2.0, Audio en wellicht ook FreeSync kun je met AMDGPU driver ook krijgen als je een kernel neemt of bakt met de AMD DC (voorheen DAL) code er in. Die zit nog niet in de mainline kernel.

Maar zoals ik al zei: ik ben blij dat ik nu zonder out-of-tree meuk gewoon alles heb wat ik nodig heb. ;)
En ik geef aan dat dat dus al behoorlijk goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:05

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
AMDGPU-PRO is over het algemeen ook sneller dan Mesa: http://www.phoronix.com/s...mesa171-pro60-rx470&num=1. Overigens draai ik op het moment gewoon Mesa 17.1 met een 4.10 kernel, en dat werkt prima.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:38
Zijn er hier ook Linux gebruikers die PlayOnLinux gebruiken? Zo ja, hebben jullie ook last van trage downloadsnelheden bij het downloaden van verschillende Wine versies?

PlayOnLinux heeft bij al een tijdje ontzettende moeite om een Wine versie van wine.playonlinux.com te downloaden.

Edit: Volgens mij is OpenDNS de schuldige.

[ Voor 12% gewijzigd door Allard Pruim op 25-06-2017 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2018/06/turok-screenshot.jpg

de uit 1997 afkomstige Turok komt als 'Turok Remastered' naar ons platform.
game staat voor 5 piek in steam store (summer sale prijs)

https://steamcommunity.co...etail/1684791781100750284

betreft werk van Ryan C. Gordon

[ Voor 23% gewijzigd door himlims_ op 26-06-2018 13:23 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Buiten linux native games is wine en specifiek de combinatie van wine-staging en dxvk ook er heel erg op vooruit gegaan. genoeg zelfs dat ik onlangs mijn windows parititie heb kunnen verwijderen. Wel is het een vereiste om mesa 18 te gebruiken wat misschien iets lastiger kan zijn op distros zoals ubuntu. gebruik zelf voornamelijk arch, gentoo en void linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Nate-Senpai schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:05:
Buiten linux native games is wine en specifiek de combinatie van wine-staging en dxvk ook er heel erg op vooruit gegaan. genoeg zelfs dat ik onlangs mijn windows parititie heb kunnen verwijderen. Wel is het een vereiste om mesa 18 te gebruiken wat misschien iets lastiger kan zijn op distros zoals ubuntu. gebruik zelf voornamelijk arch, gentoo en void linux
Het vervelende is dat spellen als FIFA, GTA V, Forza, .. niet werken op Linux. :(
Er zijn genoeg spellen voor Linux, maar helaas nog niet altijd top.
Laatst had ik bijvoorbeeld FM 2018 geïnstalleerd op Linux, maar het spel bleef gewoon hangen.
Tevens werd ik gek van de lib32's omdat Steam deze nog altijd nog heeft. :|

Ik zit dus nog steeds tussen Windows en Linux te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
HollowGamer schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Ik ook; sommige games willen niet starten omdat ze een (bepaalde versie van) een of andere library missen. Erger is eigenlijk dat momenteel mijn in-home streaming (van Windows naar Linux) niet werkt. Maar of dat nou ligt aan de Windowsmachine of de Linuxmachine is me niet duidelijk. :|
Op dat gebied lijkt er nog wel wat winst te behalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Cyphax, in geval je Windows 10 gebruikt, is het probleem aan de Windows kant. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10

jdh009

FP ProMod
Laatste tijd weer flink aan het gamen en mijn backlog aan het wegwerken. Ben blij dat ik eindelijk eens tijd (en zin) heb om de gehele Half life serie te spelen. Was vroeger wel behoorlijk ver gekomen maar op een of andere reden nooit helemaal afgemaakt. Het grappige is dat de games bij mij stabieler draaien dan in Windows waardoor het echt super lekker wegspeelt.

Hoe up to date is de info van de OP nog?

[ Voor 5% gewijzigd door jdh009 op 27-07-2018 21:20 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
HollowGamer schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Het vervelende is dat spellen als FIFA, GTA V, Forza, .. niet werken op Linux. :(
Er zijn genoeg spellen voor Linux, maar helaas nog niet altijd top.
Laatst had ik bijvoorbeeld FM 2018 geïnstalleerd op Linux, maar het spel bleef gewoon hangen.

Over fifa en Forza kan ik niks zeggen, maar het is zeker mogelijk om GTA V te spelen op linux met dxvk.
Mocht je nog niet naar wine-staging en dxvk hebben gekeken zou ik dat zeker doen. een andere aanrader is het programma lutris , dit functioneert een beetje zoals het oude POL maar werkt een stuk beter en heeft meer functionaliteit. mocht je echt niet meer willen dual booten maar wel windows nodig hebben is een VM met gpu-passthrough via ovmf ook iets om naar te kijken. Ik heb dit zelf ook geprobeerd en het werkte voor mij perfect. voor het opzetten zou ik gewoon de arch wiki volgen , ook als je geen arch hebt. https://wiki.archlinux.or.../PCI_passthrough_via_OVMF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
een kick, omdat deze toch wel interresant is:

Men heeft hier gebruik gemaakt van;
Wine-Staging 3.21
DXVK
Esync

Heb dit eerder geprobeerd met vorige battlefield, daar liep de boel al 'vast' op origin...
Bizar om te zien hoe goed dit draait (een windows game, vulcan op linux ...) _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 03-12-2018 13:51 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:59
Ik heb heel wat tijd gestoken om iig deels over te stappen naar Linux voor gaming middels directe ports. Surround geluid is nog steeds een ondergeschoven kindje en voor mij een harde wens.

Play on linux en soortgelijke heb ik voorheen(ruim een jaar terug) nooit goed aan de praat gekregen en had mezelf meer gericht op GPU passthrough onder Debian. Debian buster met de nieuwe kernels weigert om te draaien op een X470/Ryzen/Vega platform sinds enkele maanden en ook die route ligt stil.

Via google kwam ik het zo snel niet tegen, maar werkt surround, als in Dolby Digital _echt_ losse kanalen _geen_ upmixing etc, via de wine/PoL varianten?

Edit: Lijkt erop dat het antwoord nee is. Debian stribbelt tegen, daarom maar Xubuntu 18.10 geinstalleerd en Steam voor Windows als snap. Half Life 2 heeft nog een fatsoenlijke grootte om snel even te downloaden, maar ondanks dat alles ingesteld staat op 5.1(via HDMI) komt er zo te horen een all channel stereo signaal richting de receiver.

[ Voor 20% gewijzigd door Razkin op 06-12-2018 18:42 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je voor je Debian installatie ook de Debian Multimedia repo toegevoegd? Die bevat namelijk packages die bij compile-time met andere parameters en opties zijn gemaakt, waardoor ze feitelijk niet in de Debian License Policy zouden vallen, o.a. vanwege het gebruik van non-free zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Hero of Time Debian 9 laat zich prima installeren(pak non free altijd mee), maar upgraden naar buster zorgt ervoor dat lightdm voorkomt dat Debian geheel boot. Een verse installatie van buster geeft een error "kan geen software installeren"op het moment dat na het ophalen van pakketten de installer daadwerkelijk wil gaan installeren.

In de eerste helft van het jaar had ik geen probleem om buster te installeren, zo'n 3 mnd terug overgestapt naar een NVME ssd(zodat ik SATA kon doorspelen aan VM's) en sindsdien geen steek verder gekomen met Debian. Manjaro en Xubuntu installeren wel dus het is een Debian dingetje. Ik ben verkocht aan XFCE(stock!), traag en stabiel qua distro alles wat Debian 9 bezit, behalve dan dat de kernel te oud is voor Vega en GPU passthrough algemeen(iig qua prestaties en features).

Tijdens het typen bedenk ik me dat ik eens moet proberen KDE te installeren, dan krijg je de optie voor voor sddm uit m'n hoofd. Het zal allemaal nogal warrig overkomen, maar ik ben er al heel wat uren aan kwijt geweest het afgelopen jaar.

Iig stock Xubuntu 18.10 en Steam for Windows als snap via het software center geeft geen surround sound in games.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Razkin, voor we te veel afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp, ik draai zelf Debian Unstable en zit dus nu in de Buster branche. Met Xfce en LightDM en heb nergens last van dat packages niet meer geïnstalleerd kunnen worden. Als het tijdens installatie gebeurde, is dat eerder een bug in de installer dan echt een issue met apt, dpkg of Debian. Een oudere weekly installer of een nieuwere daily kan al een ander resultaat geven.
En een te oude kernel in Buster? 4.18 wil ik absoluut niet oud noemen.

Ik doelde er meer op dat multimedia zaken zoals codecs beperkt worden in de standaard repo en de deb-multimedia versie die beperkingen niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Buster is prima up to date. Stable is te oud, maar die installeert wel gewoon, maar updaten naar buster zorgt ook voor een niet werkend systeem en geeft lightDM fouten.
Een ander systeem draait ook buster zonder problemen, het is puur m'n X470/Ryzen/Vega combo waar iets niet goed gaat.

In ieder geval Plasma gekozen ipv Xfce als test, zelfde fout melding van de installer.

Om geheel terug te gaan naar mijn initiële vraag of surround werkt via Play on Linux en soortgenoten:
Nee het lijkt er niet op; stock Xubuntu 18.10 met Steam voor windows als snap uit het software center maakt er zo te horen all channel stereo van. Overigens is het nooit een probleem om films etc in 5.1 te krijgen, dat werkt altijd wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je uitgaat van wat je versterker weergeeft kan je op het verkeerde been gezet worden. Mijne geeft dat namelijk ook aan als er 5.1 PCM heen wordt gestuurd. Het OS/PulseAudio decodeert dan het surround geluid van AC3/DTS/DD/whatever naar plain PCM op 5 kanalen. Je kan het beste even testen met een programma in Wine dat elk kanaal apart kan laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Xubuntu verbergt behoorlijk wat tov wat ik gewend ben in Debian. Alsamixer geeft elk kanaal weer als "spdif" en pavucontrol geeft geen enkele optie om bepaalde types dan wel dan niet te decoderen. Via pavucontrol kan ik enkel kiezen tussen HDMI-x stereo/5.1/7.1 wat dus zorgt voor stereo, stereo over 5 kanalen of over 7(denk ik heb maar 5.1 setup). Via een site wat surround test signalen afgespeeld en soms komt er wel een echt surround signaal door.

Ipv Mesa AMD gpu 18.40 geprobeerd te installeren > bricked systeem.
Debian stretch live disk werkt prima, maar een rechtstreekse installatie werkt op geen enkele wijze.

Ik ga voor nu nog een laatste poging doen door Debian 9.6 te installeren en dan de kernel te backporten naar 4.15 oid, zodat iig Vega qua basis functies gaat werken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian Stretch backports heeft kernel 4.18. Kan je overigens snel checken op packages.debian.org/packagenaam. :)
Wel gek dat je allerlei issues hebt met vastlopers e.d. De combinatie van hardware moet echt apart zijn dat het zoveel issues ermee heeft. Nu is de laatste AMD videokaart die ik heb gehad in een laptop geweest en heb sindsdien gezworen nooit meer AMD gpu's te nemen en altijd voor nVidia te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Yup, was niet zo bekend met hoe backports werkten, maar andere kernel 4.18 was simpel zat.
Mesa updaten een ware ramp, oude tutorials werken niet meer, alternatieven hielpen niet dus uit noodzaak nogmaals stretch vervangen door buster en apt dist-upgrade gedaan > LightDM error en systeem doet niets meer :'(

Onder stretch krijg ik enkel 1024x768 voor me kiezen en dat is het, vandaar de wens voor nieuwere kernel + Mesa drivers. Via xrandr kan je wel custom resoluties aanmaken etc, maar iets simpels als resoluties kunnen kiezen moet gewoon vanuit installatie goed gaan heden ten dagen lijkt me.

Heel exotisch is het systeem niet. Gigabyte Gaming 7, 2700X, Vega 64 en een 970 Evo NVME SSD. Maanden terug had ik het systeem bijna draaiend zoals ik uiteindelijk wil hebben:
Debian host met Vega, Win 10 VM met 1080 TI onder lucht koeling.

Dat moest dus geheel LC worden en SATA SSD's aan de VM's gekoppeld. Maar goed ik krijg op het moment niets werkend zoals ik wil helaas. Voorlopig gaat het "ik wil van mijn Windows als daily af" weer in de ijskast en probeer het nog wel eens op het moment dat Debian weer wat wijzigingen heeft door gevoerd en ik tientallen uren te verspillen heb.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal jaar geleden(ongeveer 10) heb ik al kennis gemaakt met OpenSUSE en Ubuntu maar daarna heb ik het platform eigenlijk nooit meer aangeraakt.

Een paar dagen geleden begon het toch weer te kriebelen, en ik had nog een spare HDD in de kast zitten dus: Let's give it a go.

Bizar hoe goed het werkt. Ja, ik heb verschillende avonden inmiddels opgemaakt aan het tweaken van de setup, maar inmiddels heb ik na wat klussen de eerste game draaiend onder Steam Proton: FFXIV. En de game ziet er zelfs beter uit dan onder Windows (betere super-sampling en MSAA) en draait net zo goed als onder Windows.

Het was wel een lange weg want ik heb meerdere malen tegen een boot-load fail gezeten omdat de GPU drivers niet lekker werkten. Maar na wat Googling en overschakeling naar LightDM is het inmiddels allemaal werkend.

Als iemand interesse heeft in de methode die ik heb moeten gebruiken om FFXIV onder Steam Proton draaiende te krijgen, ping mij even. Er was een tutorial op YouTube maar die werkte dus niet met de Steam versie van FFXIV (alleen stand-alone). Dus ik heb een SH script bijna helemaal moeten herschrijven.

Kernel: 4.19
Ubuntu: 18.10
Nvidia Drivers: 415.22
Steam Proton: 3.7 (de base versie, niet de beta).

Nu nog eens werken aan een goede back-up want eigenlijk wil ik de HDD nu gaan vervangen voor een SSD zonder al het werk van de afgelopen dagen weg te gooien. Iemand suggesties om met een paar simpele stappen het geheel te back-uppen en weer te recoveren zonder al te veel handmatige installaties en package installs?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:34:
Nu nog eens werken aan een goede back-up want eigenlijk wil ik de HDD nu gaan vervangen voor een SSD zonder al het werk van de afgelopen dagen weg te gooien. Iemand suggesties om met een paar simpele stappen het geheel te back-uppen en weer te recoveren zonder al te veel handmatige installaties en package installs?
Hiervoor zijn al een paar topics te vinden in NOS. :) Meest simpele: clonezilla en naar de SSD klonen. Dan de UUIDs van je schijven in fstab en grub2.conf aanpassen waar nodig en zorgen dat je systeem het ziet als boot medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels ben ik overigens volledig overgestapt op Linux. De SSD waar Windows op stond is gewiped en ik heb dus nu enkel een single-boot Linux installatie. :) Bevalt goed! Inmiddels ook overgestapt op een Gnome 3 default desktop en met Gnome Tweaks er een mooie Dark Mode installatie van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:20:
Inmiddels ben ik overigens volledig overgestapt op Linux. De SSD waar Windows op stond is gewiped en ik heb dus nu enkel een single-boot Linux installatie. :) Bevalt goed! Inmiddels ook overgestapt op een Gnome 3 default desktop en met Gnome Tweaks er een mooie Dark Mode installatie van gemaakt.
Nice :) Hoe zijn de ervaringen met gaming?

Ik zit zelf nog steeds met 1 Windows-PC voor de games. In eerste instantie uit luiheid omdat ik graag wil dat het allemaal werkt, in tweede instantie omdat ik graag met de Oculus Rift speel en ik er om de een of andere idiote reden vanuit ging dat ze vast nog niet van Linux hadden gehoord en dat nooit wat zou worden. Maar daar klopt dus geen bal van; in 2013 was men al aan het bloggen dat "Surprisingly using Linux is not a problem at all. How the world has moved on."
Hoog tijd om eens te gaan kijken welk OS nu het beste geschikt is om een Linuxversie te maken van de PC want van Windows 10 word ik op de een of andere manier niet zo vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M.b.t. Virtual Reality brillen kan ik weinig zeggen. Ik geloof er namelijk niet in. :) Maar wat ik hier en daar hoor is dat er nogal wat framerate problemen zijn met onder andere de Rift en HTC Vive. Again: Ik weet hier niet genoeg van af echter om er een definitief oordeel over te vellen.

Zelf ben ik meer een MMO gamer, dus ik speel meer MMO's. En over het algemeen gaat het daar wel goed met Linux: Elder Scrolls Online, Lord of the Rings Online, Guild Wars 2, Final Fantasy XIV...allemaal werkend gekregen en met goede performance. En dat lijkt ook wel de algemene indruk met MMO's die allemaal net iets minder van je systeem eisen. De rest van mijn games draai ik allemaal op Switch of PS4. Ik hou namelijk van platformen waar games nog fysiek op uitkomen. Crazy I know, nostalgie of zoiets. :)

Er zijn echter genoeg games die niet werken of maar gedeeltelijk: Conan Exiles (officiële servers werken niet door anti-cheat methode, community servers werken prima), Paladins (anti-cheat...), PUBG (wederom...ant-cheat).

Het ligt dus een beetje aan je smaak. Ik hou meer van wat oudere games dus dan is het helemaal prima. Bleeding-edge games zullen wat lastiger zijn denk ik...

Ik heb wel veel moeten modden aan de standaard Ubuntu 18.10 installatie, word of warning there.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Valve is iets cools aan het doen met Steam op Linux. In het verlengde van In-Home streaming dat ook voor niet-Steam-applicaties/games werkt, gaat datzelfde principe nu ook op voor Proton. Met andere woorden: je kunt bijvoorbeeld een Windows-game toevoegen aan Steam en dan de optie "use Wine Compatibility Tool" aanvinken om via Steam (hopelijk) vrij snel iets aan de praat te krijgen. Dat is wel weer een fijne aanpak.

Het geldt ook voor games/applicaties die een native Linux port hebben, maar bijvoorbeeld een slechte port. Die kan je dan ook alternatief via Wine draaien. :)

Ik vraag me wel af wat het doel voor Valve is. Ze zullen het vast niet uit empathie doen, maar waar zouden ze naartoe werken? Ik krijg de indruk dat ze met SteamOS uiteindelijk ook nog niet klaar zijn...

https://boilingsteam.com/...s-the-shackles-of-proton/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik moet ook zeggen dat de ontwikkelingen van Proto/Play on Linux snel gaan! Ik had een spel dat niet lekker speelde (nee, zelfs niet eens wilde starten). Toevallig kwam er net een Steam update en toen deed het spel het zonder moeite!

Voor DX11 spellen, installeer ook LLVM 7!

Installatie voor Ubuntu Cosmic (18.10):
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Voeg de GPG-key aan apt toe
wget -O - https://apt.llvm.org/llvm-snapshot.gpg.key|sudo apt-key add -

# Maak de APT sources list
cat << EOF | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/llvm.list
# LLVM 7, see https://apt.llvm.org/
deb http://apt.llvm.org/cosmic/ llvm-toolchain-cosmic-7 main
deb-src http://apt.llvm.org/cosmic/ llvm-toolchain-cosmic-7 main
EOF

# Update repository en installeer de packages
sudo apt update
sudo apt install libllvm-7-ocaml-dev libllvm7 llvm-7 llvm-7-dev llvm-7-doc llvm-7-examples llvm-7-runtime

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 23-01-2019 20:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1 2 3 Laatste