Deo_Volente schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:43:
Ik heb Linux Mint op mijn ouwe laptop gezet. Echter krijg ik daar de video drivers niet aan de praat. Het schijnt dat oude kaarten van AMD (mobility 3650) niet langer ondersteund worden

. Vervolgens geprobeerd een legacy driver te installeren maar gefaald ( linux-noob

).
Dat is dus het gezeik waar veel mensen tegenaan lopen als ze een AMD videokaart hebben. De support is niet geweldig, kaarten worden relatief snel naar legacy gegooid en een paar maanden later stoppen ze alweer met de ondersteuning van die driver voor de meer recentere kernels en Xorg versies. Helaas. Ze hebben flinke potentie, maar vergooien het hiermee. Ik heb in 't verleden er ook flink op gescholden en wil daarom alleen maar nVidia of Intel als videokaart (voor laptops is Intel prima bijvoorbeeld, hoef geen zwaar grafische dingen te doen ermee).
Kees schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:31:
[...]
Dat komt omdat een (aantal?) lead developers bij blizzard thuis ook alleen onder linux werken en die vinden het wel prettig als hun games thuis ook goed werken

Zelf draai(de) ik D3 en WoW onder linux, waarbij ik betere prestaties haalde dan in windows. Kan helaas niet testen hoeveel beter het precies is want ik heb geen windows meer.
Vreemd dan dat ik in het eerste half jaar van Diablo 3 dan zoveel gezeik er mee had. Ja, het spel installeerde en draaide onder Wine, maar ik kon geen fatsoenlijke performance krijgen op mijn hardware en m'n native resolutie (2560x1440) was niet te selecteren (of werkte gewoon niet fijn, danwel performance was nog erger, zelfs op ultra low). Over het algemeen, in windowed mode op 1920x1080 was 't wel te doen, gemiddeld 25-30 fps. Behalve in Act 2, daar was het echt huilen met de pet. De water effecten in de sewers zorgde ervoor dat ik blij moest zijn met 10 fps, maar meestal had ik maar 5.
Naar ik later begreep komt dat omdat ze bij Act 2 heel veel extra visuele dingen laten renderen, maar nooit echt weergeven. Dit heeft op Windows geen impact, maar op Linux met Wine wel.
Maar ook het vergrendelen van je account wegens 'suspicious activity' was mateloos irritant. Deed ik een update van Wine, een instelling wijzigen of m'n prefix resetten, kon ik weer m'n wachtwoord veranderen tenzij ik hun 3-way authenticatie systeem gebruikte, wat een smartphone vereist met nog meer dingen waar ik niet aan wilde beginnen.
Zou nu beter moeten zijn, maar ik was er na een half jaar al klaar mee. Zowel met 't spel als 't idiote authenticatie systeem van ze. Heb 't nog wel op m'n schijf staan, maar als ik ruimte nodig heb, is dat het eerste wat weg gaat als ik niet wat anders vind om snel wat vrij te krijgen. Het mag dan ook niet verwonderlijk wezen dat de launcher op m'n desktop naar Diablo 3 de naam 'fucking retards' heeft gekregen.
Gaming op Linux heeft nog wel een lange weg te gaan en er moet veel geoptimaliseerd worden. Jaren geleden had ik nog een dual boot met Windows en eigenlijk startte ik die nog op als ik een spel wilde spelen. Het laatste spel wat ik erop speelde, was FEAR 2. Ondanks dat 't in Wine werkte, was de introfilm al rete traag. Je hoorde al van alles gebeuren om 't 2 minuten later pas te zien in super slow motion.
Ik heb verders wel vertrouwen in dat de grote spelers uiteindelijk ook voor Linux games geschikt zullen maken. De eerste stappen zijn gezet. En Unreal Tournament is vziw altijd native in Linux te gebruiken. Heb nog UT Classic en 2004 erop staan, waarvan ik 2004 nog wel eens wil aanslingeren. Het verbaast mij dan ook niet dat hun nieuwe engine ook weer Linux native support heeft.