Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Linux en Gaming Topic start header

Onderwerpen

Ontwikkelingen• Humble Bundle• Valve• Unreal• Crytek/CryEngine[/]
Tools• Steam• Desura• Wine[/]
FAQ
Relevante websites• community• hardware• /var/[/]

Blablabla nieuws flash meuk, cat more
Humble Bundle, heeft aangetoond dat gebruikers van de 'gratis hippy software' niet verlegen zijn om de portomonee te trekken. Dankzij de inzet en unieke beleidsvoering van humble-bundle zijn veel Indie-developers gegroeid en is het aandeel van Linux compatible games aanzienlijk toegenomen.
Valve, schijnbaar gelooft de godfather van Valve, Gabe Newell, oprecht in de toekomst en potentie van Linux als desktop- en gaming-systeem. Dat blijkt wel uit de ontwikkeling van Steam en uitbreiden van game aanbod met Linux ondersteuning.
Unreal Engine, ontwikkelaar Epic heeft Linux ondersteuning toegevoegd aan de laatste Unreal Engine *O*. Deze diverse engine is de basis van veeel bekende titels. Persoonlijk heb ik hoge verwachtingen en kijk ik uit naar de toekomstige AAA-titels voor Linux.
Crytek/CryEngine, Crytek gaat Linux-ondersteuning toevoegen aan de CryEngine, gebruikt in onder andere de Crysis-games en Ryse: Son of Rome. Recentelijk heeft de studio de licentie van 'Homefront' verkocht. En mijn bronnen zeggen dat Homefront nogsteeds voor Linux zal verschijnen

Tools en utilities voor de Linux gamer
Steam, wel bekende game- en content distributie platform van uitgever Valve. Enige tijd geleden heeft Valve besloten Steam(OS) te ontwikkelen. Enkele jaren verder zijn er ruim 600+ Linux games beschikbaar via Steam.
Desura, is ontstaan vanuit ModDB/IndieDB. De client Desurium (open-source) is beetje een transperant alternatief voor Steam. Functioneel gezien zijn ze erg vergelijkbaar, echter de content en ondersteuning voor mods e.d. maakt het verschil.
Wine / PlayOnLinux
Capture gameplay, middels simplescreenrecorder kan men de game-sessie opnemen voor registratie of publicatie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gJvzQAhlj42Pq3BuuiwXZAPj/full.jpg
< vraag?> antwoord![/]

Linux gaming websites
Community• Google +: Gaming On Linux• Reddit: Linux_Gaming[/]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Leuk topic! Ik ben ook erg tevreden over Steam voor Linux. Werkt tot nu toe bij mij (tot mijn verrassing) probleemloos.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
himlims_ schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:09:
[...]
Valve, schijnbaar gelooft de gotfather van Valve, Gabe Newell, [...]
Het is godfather :)
Je vergeet nog een ander bedrijf overigens. Firaxis Games gelooft blijkbaar ook (weer) in linux, want ze zijn druk bezig met games te releasen. Civilization 5 uiteraard, waarvan de linux client is ontwikkeld door Aspyr, en Civilization Beyond Earth, welke ook voor linux zal uitkomen en waarvan ook de linux client door Aspyr wordt ontwikkeld. O ja, en ze hebben uiteraard ook XCOM: Enemy Unknown gereleased, waarvan de linux client is ontwikkeld door Feral Interactive.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 27-08-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 21:32

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
En ook Paradox Interactive brengt zijn titels meestal uit onder Linux :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04
GOG (voorheen Good Old Games) heeft ook een aanzienlijke collectie Linux-games.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De oldies bij GOG draaien in dosbox.

Paradox heeft inderdaad de nieuwe games ook voor linux. Aangezien ik Crusader Kings wel aardig vind is dat prettig, en ook prettig vind ik dat ik steam niet per se hoef te installeren om het te kunnen spelen....
Er zijn natuurlijk ook wel wat interessante opensource/free projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54
Ik draai momenteel WoW via play on linux op wine 1.7
Wine ingesteld dat deze WoW opstart met opengl. Nog geen problemen ondervonden! :)

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 13:59
Link naar desura app gaat naar een stale repository. https://github.com/lindenlab/desura-app is waar nu op ontwikkelt wordt.

• himlims_
  • Niet online
robkorv schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 07:45:
Link naar desura app gaat naar een stale repository. https://github.com/lindenlab/desura-app is waar nu op ontwikkelt wordt.
goed opgemerkt, ze willen wel iets moois gaan maken samen met lindenlabs als ik de ontwikkelaar mag geloven. rond kerst moet de eerste grote mile-stone gaan komen. inhoudelijk krijg ik er weinig over los.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 19:06

Gotiniens

Fairly odd Tim

Enkele open source pareltjes mogen wat mij betreft ook wel genoemd worden, Al ben ik het er absoluut mee eens dat de meeste open source games gewoon van mindere kwaliteit zijn.

openTTD bijv. En nu nog zwaar in ontwikkeling, maar ik heb hoge verwachtingen van openRCT2.

• himlims_
  • Niet online
tijdje terug ben ik met 'linux game awards' begonnen; de meeste linux gaming websites zijn daarbij aangesloten. op die manier trachen we extra aandacht te vestigen op de open-source producten. deze krijgen aanzienlijk minder aandacht sinds de stormvloed aan steam/humble-bundle games.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zal de Spielerij mensen ook hiervan mee genieten, want ik weet bijna wel zeker dat er genoeg gamers zijn die praktisch niet in NOS komen.

Laat ik daarmee dan ook gelijk heel duidelijk zijn: dit topic is bedoelt om gaming op Linux te promoten. Niet om te gaan bashen dat het op Windows tig keer beter is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ryatzu
Momenteel is crossover tot eind deze maand met 25% korting te koop. Code staat er ergens op internet. Zal crossover eens proberen met Wow van de week.

• robkorv
Linkje naar Linux + SteamOs games: http://store.steampowered...h/?os=linux&category1=998

Ik heb halflife 1, 2 + episode 1 & 2 en Portal in Linux gespeeld. Multiplayer counter-strike: source en quake live. Ik heb het gevoel dat die games beter draaien dan in Windows. Dan doel ik niet op het uiterlijk, maar op hoe het spel reageert op de input van mijn keyboard en muis. Hebben jullie dit ook? Ik merk dit vooral bij online speel sessies. Het lijkt erop alsof de input sneller wordt verwerkt binnen Linux.

Ik moet ook zeggen dat Nvidia zijn drivers veel beter voor elkaar heeft dan amd.

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:22:
GOG (voorheen Good Old Games) heeft ook een aanzienlijke collectie Linux-games.
Maar GoG biedt toch helemaal geen linux versies aan van hun games, zelfs als die bestaan?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
boe2 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 23:59:

Maar GoG biedt toch helemaal geen linux versies aan van hun games, zelfs als die bestaan?
Jawel hoor. http://www.gog.com/games&system=lin_mint,lin_ubuntu

Veel GoG games draaien in Dosbox en dat werkt prima onder Linux. Volgens mij is het van oorsprong zelfs een Linux-gebaseerd project. Het is voor GoG dus een kleine moeite om die spellen ook aan Linux-gebruikers te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Laatst online: 09-09 23:57
Hero of Time schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:07:
Laat ik daarmee dan ook gelijk heel duidelijk zijn: dit topic is bedoelt om gaming op Linux te promoten. Niet om te gaan bashen dat het op Windows tig keer beter is.
Mwah, is dit een discussie-forum of marketing-forum?

Op zich vind ik het een goed idee om een algemeen topic in dit forum te hebben om gaming op het Linux platform te bediscussieren. Mocht iemand bijvoorbeeld menen dat hij/zij het jammer vind dat titel X wel op Windows verkrijgbaar is maar jammer genoeg niet op Linux dan is dat denk ik niet echt negatief: het geeft aan dat er vraag naar is. Daar kan dan over geouwehoerd worden. :)

Algemeen topic-titel Linux & Gaming zonder de toevoeging "dat gaat prima" lijkt mij beter: kort, krachtig en neutraal.

Zelf heb ik hier op Ubuntu 14.04 via Steam de volgende games draaien "die prima gaan": Shadowrun Returns, Civilization V, en Metro: Last Light. Ook heb ik The Witcher 2, die gaat dan weer niet zo prima (non native port). ;)

Maar prima topic verder hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Ik heb Witcher 2 onlangs gekocht en voor mij werkt het vrij aardig. Af en toe crasht het wegens out-of-memory mdat het maar 32bit is maar zolang het loopt draait het helemaal prima. Het schijnt dat het vroeger maar slecht performde maar dat dit recent is opgelost.

Ik speel met de grafische settings op "high". Als ik voor "ultimate" ga dan raakt het geheugen zo snel op dat het niet leuk meer is :( Eerlijk gezegd vind ik dat het op ultimate ook maar onduidelijk wordt door een overdaad aan specialeffects. Als je een beetje beweegt zie je niks meer door de motionblur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, wat ik dus veelal merk is dat m'n Nvidia videokaarten simpelweg beter draaien onder Windows dan onder Linux. Kwestie van aandacht van Nvidia aan de drivers neem ik aan. Daarnaast zijn de groene rakkers natuurlijk DirectX matties die hun eigen PhysiX en Cuda zooi willen pushen en daar liever op focussen dan op "opkomende platformen voor games" waar ze verder weinig extra aan zullen verdienen (betere ondersteuning dan AMD leveren ze toch al).

CPU power en mem gebruik zijn vaak net even wat beter onder Linux, maar omdat het vaak ports en VMs zijn waar je je games in draai ben je dat voordeel weer kwijt. Ook voor simpele games kies ik dan toch liever voor minder CPU load gezien ik de stroomrekening zelf moet betalen.

Wat niet wegneemt dat ik voor werk graag Fedora opstart en SteamOS erg leuk vind.

Er is niet zoveel mis met Linux en gaming, maar het is het naar mijn mening gewoon nog nét niet. Ik denk wel dat dat over een jaar of 2 misschien heel anders ligt. Ik hoop het eigenlijk. Voor nu bevalt Windows booten (in een sec of 10, dus waar hebben we het over) en dan Linux aanslingeren in VMWare prima. Het moment dat Adobe goede applicaties maakt voor Linux (mja...) en gaming performance gelijk is getrokken wordt Linux m'n main OS en gaat Windows maar lekker de VM in. Zeker als ik straks naar een gare bi-polaire Metro interface moet voor DX12.

Maareh, het doel is om Linux gaming te promoten? Dus ervaringen te delen over wat wel en niet werkt?
Daar staan toch al wat lijstjes hier en daar van online in de diverse linux distro communities?

Goed om dat niet meteen een compleet OT post te maken; Path of Exile: Werkt gelijk aan z'n Windows tegenhanger naar mijn idee:
http://www.pathofexile.com/forum/view-thread/138054/page/1
Aka dus geen enkele performance verschillen, buiten een fractie lagere CPU en memory load, want Linux. (distro en gebruiks afhankelijk natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

prOnorama2 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 00:23:
[...]

Mwah, is dit een discussie-forum of marketing-forum?

Op zich vind ik het een goed idee om een algemeen topic in dit forum te hebben om gaming op het Linux platform te bediscussieren. Mocht iemand bijvoorbeeld menen dat hij/zij het jammer vind dat titel X wel op Windows verkrijgbaar is maar jammer genoeg niet op Linux dan is dat denk ik niet echt negatief: het geeft aan dat er vraag naar is. Daar kan dan over geouwehoerd worden. :)

Algemeen topic-titel Linux & Gaming zonder de toevoeging "dat gaat prima" lijkt mij beter: kort, krachtig en neutraal.

Zelf heb ik hier op Ubuntu 14.04 via Steam de volgende games draaien "die prima gaan": Shadowrun Returns, Civilization V, en Metro: Last Light. Ook heb ik The Witcher 2, die gaat dan weer niet zo prima (non native port). ;)

Maar prima topic verder hoor :+
Alles in de vorm van een discussie is mogelijk. Maar echt flamen in de zin van "game x doet 't/is er wel op Windows, Linux sux!!11" is natuurlijk vloeken in de kerk, dat willen we hier niet zien.

Zolang het netjes gehouden wordt, is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 09:33
Civilization V is echt een van de beste Linux ports wat mij betreft. Civilization V speel ik nu nog exclusief op Linux Mint en zonder problemen, alleen jammer dat DirectX11 graphics ontbreken maar echt heel belangrijk voor dit spel is het nou ook weer niet.

Het grootste nadeel tot nu vind ik het switchen tussen Nvidia en Intel GPU (op een laptop). Je moet dan in je Nvidia prime settings aangeven dat je 'performance' wilt en je moet dan rebooten. Als je klaar bent gamen moet je weer switchen naar 'integrated' en weer rebooten. Nu duurt dit rebooten op mijn laptop maar 10 seconden, maar desondanks toch een beetje een irritant gegeven. Onder Windows werkte dit switchen naadloos en automatisch. Hopen dat Nvidia dat nog eens gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

djunicron schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 03:37:
Er is niet zoveel mis met Linux en gaming, maar het is het naar mijn mening gewoon nog nét niet. Ik denk wel dat dat over een jaar of 2 misschien heel anders ligt. Ik hoop het eigenlijk.
Het probleem is dus die compatibiliteit. Linux op je steambox klinkt heel cool, maar als je al een paar jaar games op steam verzamelt zie je minstens 90% van je collectie onspeelbaar worden en moet je met het feit leven dat je ook toekomstige (vooral non-indie) gamereleases waarschijnlijk niet zomaar zal kunnen spelen.
Als je wat handig ben kan je met Wine/PlayOnLinux aan de slag om je favo titel MISSCHIEN aan de slag te krijgen met acceptabele performance, maar voor mensen die gewoon in Steam op "download" en "play" willen klikken? Totaal onacceptabel.

Ik heb een linux XBMC/steambox, maar de steamclient daarop wordt uitsluitend gebruikt om games te streamen van mijn windows gamingpc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
DirectX icm linux begint serieuzer te worden: recentelijk met Tiziano Bacocco gesproken, hij is een van de ontwikkelaars van Gallium3D. Een implementatie die rechtstreeks d3d instructies vertaald naar de GPU.

Daar waar wine de instructies eerst omzet naar opengl, en daarna door de gpu worden verwerkt. Middels Gallium is die vertaalslag niet meer nodig. Gallium werkt exclusief icm open-source drivers.
Via deze implementatie kunnen wine/d3d games betere prestatie geven, en ook grafisch aanzienlijk opgekrikt kunnen worden.

Vereist bepaalde serie video-kaart en nodige hacks aan wine/kernel/driver, maar na wat experimenteren is er veel meer mogelijk:

ons interview: http://rootgamer.com/11403/news/directx-linux-gallium-driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Hero of Time schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:07:
ik weet bijna wel zeker dat er genoeg gamers zijn die praktisch niet in NOS komen.
*steekt hand op* :+

Ik zou het wel leuk vinden als iemand wat vergelijkingen maakt met games die op windows en linux draaien, kijken of op dit moment het verschil in framerate erg groot is. Dat vind ik het meest intressante aan gaming op Linux en daarom ben ik ook erg enthousiast over SteamOS.

Ik draai zelf nog geen SteamOS op mijn "steambox", gewoon windows 7 die start in Steam Big Picture mode. Ik wil in de toekomst wel gaan dualbooten als SteamOS wat gestroomlijnder word. En het zou ideaal zijn als ik nog verder de toekomst al mijn games kan spelen op SteamOS en Windows eraf kan gooien. Maar dat duurt nog even geloof ik.

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

boe2 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:21:
[...]

Het probleem is dus die compatibiliteit. Linux op je steambox klinkt heel cool, maar als je al een paar jaar games op steam verzamelt zie je minstens 90% van je collectie onspeelbaar worden en moet je met het feit leven dat je ook toekomstige (vooral non-indie) gamereleases waarschijnlijk niet zomaar zal kunnen spelen.
Als je wat handig ben kan je met Wine/PlayOnLinux aan de slag om je favo titel MISSCHIEN aan de slag te krijgen met acceptabele performance, maar voor mensen die gewoon in Steam op "download" en "play" willen klikken? Totaal onacceptabel.
Er zullen natuurlijk veel meer developers Linux games ontwikkelen als steamOS groter wordt.

Zowiezo zie jij het precies andersom dan ik doe, jij bent een gamer die Linux als mogelijk alternatief OS voor je games ziet. Dan zal Linux nu inderdaad nog niet voldoen.

Ik ben een Linux gebruiker, een casual gamer, en heb geen Windows install thuis. Voor mij zijn de ontwikkelingen van het laatse jaar heel mooi. Omdat er nu top titels naar Linux komen, en niet een jaar na de release op Windows, maar gewoon tegelijkertijd met Windows.

Overigens ben ik absoluut geen fan van Wine, het is altijd maar een gekloot om een spel goed te krijgen, en dan werkt het niet meer na een upgrade van wine. Nee doe mij maar native games. Al is dat ook niet ideaal, UT'99 krijg ik niet meer makkelijk geïnstalleerd op een moderne Ubuntu.

Dat er nog veel te doen is ben ik met je eens, maar ik denk ook dat het voornamelijk bij de developers ligt, en niet aan Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

Cyphax

Moderator LNX
Ryatzu schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:10:
Ik draai momenteel WoW via play on linux op wine 1.7
Wine ingesteld dat deze WoW opstart met opengl. Nog geen problemen ondervonden! :)
De games van Blizzard doen het eigenlijk standaard ontzettend goed in Wine, dat is al jaren zo. :)
Op zich is Wine een mooie tussenoplossing zolang er geen native builds zijn maar ik prijs Valve wel dat ze Steam native naar Linux hebben gebracht en het goede voorbeeld geven door hun games te hebben geport.
En nog leuker is de in-home streaming! Ik heb een oude laptop met Slackware die niet is geschikt voor moderne games (een Thinkpad van 7 jaar oud) maar die heeft wel native Steam en m'n game-PC heeft Windows, maar ook de hardware om wel mee te kunnen gamen. Zelfs over wi-fi werkt streamen eigenlijk best goed als ik 'm instel op performance. En het hoeven nieteens Steam-games te zijn. Ik heb Starcraft 2 bijvoorbeeld weleens zitten spelen zo. Geweldig idee!

Verder is het hopen dat Valve nu het kip-ei-probleem een beetje op weet te lossen door de kip danwel het ei te zijn. Dan zijn we daar ook eens keer vanaf. Ik weet niet of dat betekent dat het marktaandeel van Linuxdistributies vergelijkbaar gaat zijn met dat van Windows, maar tegelijkertijd hoeft dat ook niet; het hoeft alleen maar groot genoeg te zijn om te worden gezien als genoeg marktaandeel om software te porten. Dan krijgen we hopelijk ook steeds betere videodrivers van AMD en Nvidia. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 29-08-2014 11:55 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 09:42
himlims_ schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:24:
DirectX icm linux begint serieuzer te worden: recentelijk met Tiziano Bacocco gesproken, hij is een van de ontwikkelaars van Gallium3D. Een implementatie die rechtstreeks d3d instructies vertaald naar de GPU.

Daar waar wine de instructies eerst omzet naar opengl, en daarna door de gpu worden verwerkt. Middels Gallium is die vertaalslag niet meer nodig. Gallium werkt exclusief icm open-source drivers.
Via deze implementatie kunnen wine/d3d games betere prestatie geven, en ook grafisch aanzienlijk opgekrikt kunnen worden.
Ik hoop dat dit ooit mainstream word en dat er dan ondersteuning in de closed source drivers komt. De FOSS drivers zijn leuk, zeker voor dir soort experimenten, maar lopen vaak achter op wat mogelijk is met de gesloten drivers.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Cyphax schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:53:
[...]

De games van Blizzard doen het eigenlijk standaard ontzettend goed in Wine, dat is al jaren zo. :)
Op zich is Wine een mooie tussenoplossing zolang er geen native builds zijn maar ik prijs Valve wel dat ze Steam native naar Linux hebben gebracht en het goede voorbeeld geven door hun games te hebben geport.
En nog leuker is de in-home streaming! Ik heb een oude laptop met Slackware die niet is geschikt voor moderne games (een Thinkpad van 7 jaar oud) maar die heeft wel native Steam en m'n game-PC heeft Windows, maar ook de hardware om wel mee te kunnen gamen. Zelfs over wi-fi werkt streamen eigenlijk best goed als ik 'm instel op performance. En het hoeven nieteens Steam-games te zijn. Ik heb Starcraft 2 bijvoorbeeld weleens zitten spelen zo. Geweldig idee!

Verder is het hopen dat Valve nu het kip-ei-probleem een beetje op weet te lossen door de kip danwel het ei te zijn. Dan zijn we daar ook eens keer vanaf. Ik weet niet of dat betekent dat het marktaandeel van Linuxdistributies vergelijkbaar gaat zijn met dat van Windows, maar tegelijkertijd hoeft dat ook niet; het hoeft alleen maar groot genoeg te zijn om te worden gezien als genoeg marktaandeel om software te porten. Dan krijgen we hopelijk ook steeds betere videodrivers van AMD en Nvidia. :)
Het enige probleem wat ik heb is dat ik met D3D niet kan connecten. Terwijl als ik opengl instel dit wel werkt. Beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
Ik heb Linux Mint op mijn ouwe laptop gezet. Echter krijg ik daar de video drivers niet aan de praat. Het schijnt dat oude kaarten van AMD (mobility 3650) niet langer ondersteund worden :/ . Vervolgens geprobeerd een legacy driver te installeren maar gefaald ( linux-noob |:( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Cyphax schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:53:
[...]
Dat komt omdat een (aantal?) lead developers bij blizzard thuis ook alleen onder linux werken en die vinden het wel prettig als hun games thuis ook goed werken ;) Zelf draai(de) ik D3 en WoW onder linux, waarbij ik betere prestaties haalde dan in windows. Kan helaas niet testen hoeveel beter het precies is want ik heb geen windows meer.

Civ5 draait ook onder linux, maar is helaas nogal een brakke port, waarbij vooral de mods vergeten zijn. Die game lijkt nogal een zootje te zijn en 'de normale game werkt, ship it' mentaliteit.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Deo_Volente schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:43:
Ik heb Linux Mint op mijn ouwe laptop gezet. Echter krijg ik daar de video drivers niet aan de praat. Het schijnt dat oude kaarten van AMD (mobility 3650) niet langer ondersteund worden :/ . Vervolgens geprobeerd een legacy driver te installeren maar gefaald ( linux-noob |:( ).
Zijn voor die (oudere) kaarten de opensource drivers niet sowieso beter? Als die het goed doen zou ik hoe dan ook niet switchen :)
Kees schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:31:
[...]
Civ5 draait ook onder linux, maar is helaas nogal een brakke port, waarbij vooral de mods vergeten zijn. Die game lijkt nogal een zootje te zijn en 'de normale game werkt, ship it' mentaliteit.
Zolang de mod geen aangepaste dlls gebruikt kan je het eenvoudig werkend krijgen hoor :) De game (incl. alle expansions) zelf werkt wel gewoon goed. Overigens heeft Aspyr direct tijdens de launch al op reddit aangegeven dat ze mods zo snel mogelijk er in gaan stoppen (en dat ze het betreuren dat ze niet ook opengl 4.0 features gebruiken vanwege de OSX codebase). Ze zullen momenteel wel te druk zijn met Civ Beyond Earth, maar ik heb er vertrouwen in dat ze het alsnog gaan doen. Momenteel is het alleen een probleem omdat de betere mods aangepaste dlls gebruiken en veel van de andere geen rekening houden met een case-sensitive filesystem (dat met ciopfs is op te lossen)
Cyphax schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:11:
[...]
Sommige ports zijn slecht, hopelijk krijgen ze daar zoveel mogelijk klachten over. Dan krijgen ze een goed beeld van de omvang van hun klanten die graag Linux-ports willen. :)
Ik zie in ieder geval niet hoe dit een brakke port kan zijn. Een super stabiel spel, dat native draait en dat alles gewoon heeft behalve de mod-support. Als dat al een brakke port is...

[ Voor 65% gewijzigd door Caelorum op 29-08-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Dat komt omdat een (aantal?) lead developers bij blizzard thuis ook alleen onder linux werken en die vinden het wel prettig als hun games thuis ook goed werken ;)
Mooi dat ze daar de vrijheid voor hebben. Hopelijk gaat Blizzard ook nadenken over Linux-ports. Zou erg tof zijn!
Zelf draai(de) ik D3 en WoW onder linux, waarbij ik betere prestaties haalde dan in windows. Kan helaas niet testen hoeveel beter het precies is want ik heb geen windows meer.

Sommige ports zijn slecht, hopelijk krijgen ze daar zoveel mogelijk klachten over. Dan krijgen ze een goed beeld van de omvang van hun klanten die graag Linux-ports willen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Deo_Volente schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:43:
Dat is dus het gezeik waar veel mensen tegenaan lopen als ze een AMD videokaart hebben. De support is niet geweldig, kaarten worden relatief snel naar legacy gegooid en een paar maanden later stoppen ze alweer met de ondersteuning van die driver voor de meer recentere kernels en Xorg versies. Helaas. Ze hebben flinke potentie, maar vergooien het hiermee. Ik heb in 't verleden er ook flink op gescholden en wil daarom alleen maar nVidia of Intel als videokaart (voor laptops is Intel prima bijvoorbeeld, hoef geen zwaar grafische dingen te doen ermee).
[...]

Dat komt omdat een (aantal?) lead developers bij blizzard thuis ook alleen onder linux werken en die vinden het wel prettig als hun games thuis ook goed werken ;) Zelf draai(de) ik D3 en WoW onder linux, waarbij ik betere prestaties haalde dan in windows. Kan helaas niet testen hoeveel beter het precies is want ik heb geen windows meer.
Vreemd dan dat ik in het eerste half jaar van Diablo 3 dan zoveel gezeik er mee had. Ja, het spel installeerde en draaide onder Wine, maar ik kon geen fatsoenlijke performance krijgen op mijn hardware en m'n native resolutie (2560x1440) was niet te selecteren (of werkte gewoon niet fijn, danwel performance was nog erger, zelfs op ultra low). Over het algemeen, in windowed mode op 1920x1080 was 't wel te doen, gemiddeld 25-30 fps. Behalve in Act 2, daar was het echt huilen met de pet. De water effecten in de sewers zorgde ervoor dat ik blij moest zijn met 10 fps, maar meestal had ik maar 5.

Naar ik later begreep komt dat omdat ze bij Act 2 heel veel extra visuele dingen laten renderen, maar nooit echt weergeven. Dit heeft op Windows geen impact, maar op Linux met Wine wel.
Maar ook het vergrendelen van je account wegens 'suspicious activity' was mateloos irritant. Deed ik een update van Wine, een instelling wijzigen of m'n prefix resetten, kon ik weer m'n wachtwoord veranderen tenzij ik hun 3-way authenticatie systeem gebruikte, wat een smartphone vereist met nog meer dingen waar ik niet aan wilde beginnen.

Zou nu beter moeten zijn, maar ik was er na een half jaar al klaar mee. Zowel met 't spel als 't idiote authenticatie systeem van ze. Heb 't nog wel op m'n schijf staan, maar als ik ruimte nodig heb, is dat het eerste wat weg gaat als ik niet wat anders vind om snel wat vrij te krijgen. Het mag dan ook niet verwonderlijk wezen dat de launcher op m'n desktop naar Diablo 3 de naam 'fucking retards' heeft gekregen. :+

Gaming op Linux heeft nog wel een lange weg te gaan en er moet veel geoptimaliseerd worden. Jaren geleden had ik nog een dual boot met Windows en eigenlijk startte ik die nog op als ik een spel wilde spelen. Het laatste spel wat ik erop speelde, was FEAR 2. Ondanks dat 't in Wine werkte, was de introfilm al rete traag. Je hoorde al van alles gebeuren om 't 2 minuten later pas te zien in super slow motion.

Ik heb verders wel vertrouwen in dat de grote spelers uiteindelijk ook voor Linux games geschikt zullen maken. De eerste stappen zijn gezet. En Unreal Tournament is vziw altijd native in Linux te gebruiken. Heb nog UT Classic en 2004 erop staan, waarvan ik 2004 nog wel eens wil aanslingeren. Het verbaast mij dan ook niet dat hun nieuwe engine ook weer Linux native support heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:46:
[...] Dat is dus het gezeik waar veel mensen tegenaan lopen als ze een AMD videokaart hebben. De support is niet geweldig, kaarten worden relatief snel naar legacy gegooid en een paar maanden later stoppen ze alweer met de ondersteuning van die driver voor de meer recentere kernels en Xorg versies. Helaas. Ze hebben flinke potentie, maar vergooien het hiermee. Ik heb in 't verleden er ook flink op gescholden en wil daarom alleen maar nVidia of Intel als videokaart (voor laptops is Intel prima bijvoorbeeld, hoef geen zwaar grafische dingen te doen ermee). [...]
Voordeel van AMD is wel dat ze gewoon open zijn en de opensource drivers daardoor van best goede kwaliteit zijn. Voor sommige oudere kaarten kan je nu ook al beter de OS drivers pakken dan die van AMD. Zelf overigens nog geen enkel probleem gehad met mijn HD5850 en de drivers van AMD. Ja, ik moest de beta drivers pakken vanwege de laatste xorg update, maar ach, die drivers doen het gewoon goed. AMD beta drivers zijn onder zowel linux als windows gewoon net zo stabiel als de niet beta drivers :X
[...]
En Unreal Tournament is vziw altijd native in Linux te gebruiken. Heb nog UT Classic en 2004 erop staan, waarvan ik 2004 nog wel eens wil aanslingeren. Het verbaast mij dan ook niet dat hun nieuwe engine ook weer Linux native support heeft.
Unreal Tournament 3 niet :( De volgende dan weer gelukkig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 09:33
[...]

Niet waar. Ik speel Civilization V op Linux Mint met mods...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cubic X schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:52:
[...]

Niet waar. Ik speel Civilization V op Linux Mint met mods...
En doe je dat 'native' of heb je de Windows versie via Wine draaien met de mods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:55:
[...]

En doe je dat 'native' of heb je de Windows versie via Wine draaien met de mods?
http://steamcommunity.com...ons/0/540744299996631016/ enige wat je dan nog moet doen is de mods folder mounten met ciopfs.
Mods die aangepaste dlls gebruiken werken uiteraard niet, maar alle andere wel.
Zie ook Caelorum in "[PC] Civilization V"

Dat casesensitive gedoe is ook meteen de reden waarom de mod button is uitgeschakeld. Ook onder OSX. Oja en omdat dus de betere mods vaak wel aangepaste dlls gebruiken...

[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 30-08-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Ik speel CIV 5 en het is helemaal stabiel. Er is wel een vervelend probleemje. Als je verder in het spel komt en een groot deel van de map zichtbaar is dan wordt het updaten van het scherm erg langzaam. Ik denk dat het geheugen op raakt en de textures opnieuw moeten worden geladen. Voor een spel waarbij je zo veel over de kaart heen en weer springt is dat maar irritant. Echter niet zo irritant dat het onspeel wordt, ik heb al 167 uur Civ 5 achter de kiezen. Wat ik echt irritant in Civ 5 vind is het gebrek aan goede hotkeys. Dat er geen hotkey is om steden te openen is onvergeefelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Strife van S2games heeft open-beta.

zie ook: [PC] Strife
32bit: download
64bit: download ~1.5gb

[ Voor 37% gewijzigd door himlims_ op 30-08-2014 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Caelorum schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:09:
[...]

http://steamcommunity.com...ons/0/540744299996631016/ enige wat je dan nog moet doen is de mods folder mounten met ciopfs.
Mods die aangepaste dlls gebruiken werken uiteraard niet, maar alle andere wel.
Zie ook Caelorum in "[PC] Civilization V"

Dat casesensitive gedoe is ook meteen de reden waarom de mod button is uitgeschakeld. Ook onder OSX. Oja en omdat dus de betere mods vaak wel aangepaste dlls gebruiken...
Maar dan nog werkt IGE helaas niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:56:
Ik speel CIV 5 en het is helemaal stabiel. Er is wel een vervelend probleemje. Als je verder in het spel komt en een groot deel van de map zichtbaar is dan wordt het updaten van het scherm erg langzaam. Ik denk dat het geheugen op raakt en de textures opnieuw moeten worden geladen. [...]
Kijk even in de config. De highres textures van de tiles worden pas ingeladen als ze in beeld zijn in de DX9 en opengl versies van het spel. In de config staat ergens hoeveel die moet inladen per keer. Die staat standaard op 1, wat ervoor zorgt dat ze 1 voor 1 worden ingeladen. Toen ik het hier op 4 zette ging alles zo snel dat het me eigenlijk bijna niet meer opviel dat ze werden ingeladen. Daarnaast kan je ook aangeven hoeveel van de highres textures in het geheugen moeten blijven staan. Dus even een beetje spelen met die config en dan is het allemaal al stukken beter :)
Het heeft in ieder geval niets te maken met dat het geheugen op is :)

config die ik bedoel is ~/.local/share/Aspyr/Sid Meier's Civilization 5/GraphicsSettingsDX9.ini (want opengl codebase is van de dx9 codebase afgeleid en ze hadden duidelijk niet veel zin in nog een ini ^^)
en de betreffende variabelen zijn TerrainPageinSpeedStill (= 1 -> 4), TerrainPageinSpeedMoving (= 1 -> 4), Terrain64Chunks, Terrain128Chunks, Terrain256Chunks, en Terrain512Chunks
Je kan hier ook nog wat andere dingen aanzetten die al dan niet werken voor jouw pc, maar het spel wel mooier kunnen maken :)
Kees schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 12:27:
[...]
Maar dan nog werkt IGE helaas niet ;)
Zou wel gewoon moeten werken als die ook onder OSX werkt. Tenzij de OSX versie momenteel iets verder is gepatched dan de linux versie? De linux versie wil nog wel eens een week of twee achterlopen.
Sterker nog, hier is iemand die zegt dat hij het werkend heeft gekregen: http://steamcommunity.com...02777/540744935724734348/
Maar ook dit is een bug die te maken heeft met Civ 5 en case-senstive filesystems. Kan best zijn dat de mod werkt zonder aanpassingen als je ciopfs gebruikt.

[ Voor 35% gewijzigd door Caelorum op 30-08-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Top, een topic over games onder Linux!

Ik vind het goed nieuws dat er grotere titels uitkomen/in ontwikkeling zijn voor Linux.
Voor mij zijn strategische spellen een must, gelukkig is Civ5 al geport, zijn modernde Paradoxgames en de Wargames-serie ook beschikbaar voor Linus.
En Rome 2 Total War en Company of Heroes 2 zijn ook in ontwikkeling voor Linux.

Je ziet ook dat steeds meer nieuwe titels standaard al met Linux-support worden ontwikkeld.

Goede ontwikkelingen, al met al :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 14:45
Laat maar. Is al gebeurt :p

[ Voor 84% gewijzigd door Fleximex op 30-08-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]
En Unreal Tournament is vziw altijd native in Linux te gebruiken. Heb nog UT Classic en 2004 erop staan, waarvan ik 2004 nog wel eens wil aanslingeren. Het verbaast mij dan ook niet dat hun nieuwe engine ook weer Linux native support heeft.
Ah, UT2004, dat heb ik ook weleens gespeeld. Was eigenlijk toen al duidelijk dat gamen op Linux geen probleem hoeft te zijn. Die port was gewoon hetzelfde als de Windows-port. Ik vraag me af of dat nou veel extra werk was, of dat ze vanaf het begin Linux ook hebben getarget, en niet achteraf.

En we hebben verder al lang projecten als OpenTTD en SCUMMVM, en Dosbox niet te vergeten. Als retro-gamen je ding is heb je onder Linux ongeveer dezelfde compatibiliteit als met bijvoorbeeld Windows 8 (ik kan Deus Ex 2 niet op Windows 8 gestart krijgen maar misschien lukt het met Wine wel gewoon; dus ook oudere Windowsgames gaat vaak nog wel)

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 30-08-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Caelorum schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 12:36:
[...]

Kijk even in de config. De highres textures van de tiles worden pas ingeladen als ze in beeld zijn in de DX9 en opengl versies van het spel. In de config staat ergens hoeveel die moet inladen per keer.

config die ik bedoel is ~/.local/share/Aspyr/Sid Meier's Civilization 5/GraphicsSettingsDX9.ini (want opengl codebase is van de dx9 codebase afgeleid en ze hadden duidelijk niet veel zin in nog een ini ^^)
en de betreffende variabelen zijn TerrainPageinSpeedStill (= 1 -> 4), TerrainPageinSpeedMoving (= 1 -> 4), Terrain64Chunks, Terrain128Chunks, Terrain256Chunks, en Terrain512Chunks
Je kan hier ook nog wat andere dingen aanzetten die al dan niet werken voor jouw pc, maar het spel wel mooier kunnen maken :)
Geweldig, dat is een hele verbetering. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikoool
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 18:31
Cubic X schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:54:Het grootste nadeel tot nu vind ik het switchen tussen Nvidia en Intel GPU (op een laptop). Je moet dan in je Nvidia prime settings aangeven dat je 'performance' wilt en je moet dan rebooten. Als je klaar bent gamen moet je weer switchen naar 'integrated' en weer rebooten.
Je kan met optirun/primusrun (steam ondersteunt de tweede claimen ze), dit voorkomen. Vallen beide onder het 'bumblebee' project, zoek dat eens op.

Als je dit werkend hebt kan je gewoon:
$ optirun <game>
uitvoeren, en dan switcht ie, zonder reboot, naar je nvidia gpu, maar alleen voor die applicatie. Wordt door de meeste Linux distro's ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door maikoool op 30-08-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 13:37:
[...]

Geweldig, dat is een hele verbetering. Dank je wel!
Inderdaad, dat werkt beter. En nu ook IGE aan de praat gekregen zonder dat de halve game stuk is ;)

Maar hij zou wel iets meer geheugen mogen claimen als hij dat nodig heeft. Hij zit nu net op 5% (~1.6G) ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Kees op 30-08-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Kees schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:02:
[...]
Inderdaad, dat werkt beter. En nu ook IGE aan de praat gekregen zonder dat de halve game stuk is ;)[...]
Heb je al eens oudere versies geprobeerd? Als de mod in OSX werkt zou die ook in de linux client moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

:)
Cyphax schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 13:30:
[...]

Ah, UT2004, dat heb ik ook weleens gespeeld. Was eigenlijk toen al duidelijk dat gamen op Linux geen probleem hoeft te zijn. Die port was gewoon hetzelfde als de Windows-port. Ik vraag me af of dat nou veel extra werk was, of dat ze vanaf het begin Linux ook hebben getarget, en niet achteraf.
Wat wel weer een leuk dingetje was, was dat je in de Windows versie van UT Classic met verschillende reder engines kon werken. DirectDraw was, afhankelijk van je systeem, het snelst, maar minst mooi. Direct3D, dat dus met DirectX werkt, zag er al wat beter uit en had wat mooie effectjes. Maar zette je 'm op OpenGL, wauw! Helaas was OpenGL niet zo stabiel als DirectX, wat meer aan de videodriver lag dan aan het spel, maar je kon wel zien dat ze daar meer moeite in hadden gestoken of mogelijkheden mee hadden.
En we hebben verder al lang projecten als OpenTTD en SCUMMVM, en Dosbox niet te vergeten. Als retro-gamen je ding is heb je onder Linux ongeveer dezelfde compatibiliteit als met bijvoorbeeld Windows 8 (ik kan Deus Ex 2 niet op Windows 8 gestart krijgen maar misschien lukt het met Wine wel gewoon; dus ook oudere Windowsgames gaat vaak nog wel)
Ah, retro games. Ik als Zelda fan heb ook nog wat leuks gevonden (zo'n 10 jaar geleden al denk ik) en is nog steeds (redelijk) actueel: Zelda Classic. Kan je de oude, geniale versie spelen waar 't allemaal mee begon. Je kan zelfs je eigen quest maken. En je zit niet vast aan de klassieke looks, maar je kan ook andere tilesets gebruiken, zoals die van BS Zelda, of je eigen set maken.

Draait ook native op Linux! Je moet wel 32 bit mogelijkheden hebben, dus of je installatie is 32 bit, of je configureert multi-arch om 32 bit libraries erbij te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Laatst online: 09-09 23:57
Hero of Time schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:28:
[...]

Alles in de vorm van een discussie is mogelijk. Maar echt flamen in de zin van "game x doet 't/is er wel op Windows, Linux sux!!11" is natuurlijk vloeken in de kerk, dat willen we hier niet zien.

Zolang het netjes gehouden wordt, is er niets aan de hand.
Ik denk dat je je -mede gezien het aantal posts in dit forum- daar niet ongerust over hoeft te maken. Mensen komen pas klagen als ze het (in dit geval Linux) al draaien. En dat is nog steeds een kleine markt. Wat niet wil zeggen dat die niet groot kan worden.

Als Valve echt een geduchte concurrent wil worden van MS based gaming dan hebben ze ze de hele Steam infrastructuur al mee. Lagere distributie en marketingkosten kunnen best een rol spelen (zeker voor niet AAA ontwikkelaars). Als mensen hier echt komen bashen is dat eigenlijk een goed teken voor de populariteit van Linux based gaming. (Al denk ik niet dat dat via de Linux desktop route gaat gebeuren). Een SteamBox als concurrent van Xbox/Playstation lijkt me logischer. Uiteindelijk gaat het op industrie-niveau dan om winstmarges uiteraard dus moet Valve als relatief nieuwe speler daar z'n winst zien te behalen. Denk ik dan, uit de losse pols geredeneerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Dit topic staat overigens ook in Hardware & Spielerij Algemeen dus de kans is wel iets groter dan jij denkt ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is denk ik dat de markt tegenwoordig nogal verwend is. 'Back in the day' (en dan heb ik het over 1990-2005) was Windows ook een draak om helemaal goed draaiende te krijgen. Met de introductie van het idee dat computers zo gemakkelijk mogelijk moeten zijn voor de gebruiker is Linux een beetje in het hoekje: 'Nerds only' gedrukt.

Zelfs al worden 100% van de games Linux compatible, dan blijf je dit probleem van perceptie bij de grote, niet-geïnformeerde, couch-potatoe groep hangen.

Ik hoop trouwens echt dat Linux een doorbraak gaat maken want met Windows ben ik de laatste tijd nu ook niet zo heel erg tevreden. Features die al jaren in OS X en Ubuntu zitten daar moet Windows 7 het nog steeds zonder doen (of door allemaal progjes) en Windows 7 wordt nu langzamerhand wel heeeel erg oud. Maarja, we zullen het zien! Als Half-Life 3 op Linux uit komt ga ik zeker een dual-boot doen. ;) Ik heb het al een aantal jaar geleden geprobeerd maar Ubuntu stond toen nog in de kinderschoenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 15:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Hoewel er wel een kern van waarheid inzit, ben ik het niet helemaal met je eens; ookal kun je zeer goed overweg met Linux, dan nog is het niet zo eenvoudig als op Windows. Vooral zaken als Pulseaudio/ALSA, AMD drivers en gedoe met muizen onder Xorg, maakt het er niet makkelijker op.

Ik hoop dat Wayland veel kan veranderen, maar ik ben er bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30

Zjemm

...

In principe kan je met Linux zo'n beetje alles al wel, het is ook een kwestie van wennen aan andere software dan dat je met bijvoorbeeld Microsoft gewend bent. Ik heb ook een overstap gemaakt naar osx en dat is net zo wennen als een overstap naar Linux .
voor mij hoeft het daarom ook niet perse door de grote menigte opgepakt te worden. Zolang er maar voor ontwikkeld word kan het allemaal prima naast elkaar.

En er word steeds meer voor ontwikkeld, zeker nu met steam.
Maar vergeet niet dat Linux buiten de desktop om al mega groots is en veel gebruikt.

Meer grotere titels voor Linux juich ik van harte toe, ben ook zeer benieuwd hoe steamos en de steam machines het gaan doen.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Linux = vrijheid, en daarmee doel ik op de vrijheid van de gebruiker omtrent aanpassen of optimaliseren van systeem. Zo kun je in linux je desktop compleet uitzetten, of widgets niet meer gebruiken etc.; systeem resources vrijmaken en houden voor je game.

Dat kan resulteren in prestatie winst tozv een ander bekend platform :+ Vorig jaar een aantal benchmarks gedraaid om prestatie verschil inzichtelijk te maken.

Bij lancering van TeamFortress 2 voor Linux hebben wij die gegevens langs elkaar gezet:
Hieruit blijkt dat de stock installatie middels windows een paar procent beter presteert.

Echter door optimalistatie toe te passen blijkt Linux ineens een betere FPS uit dezelfde hardware te persen dan windows: http://rootgamer.com/1637...ress-2-comparison-win-lin
Daarin tegen, is de laadtijd en wisselen van maps onder windows stuk sneller. Bekend nld TF2 team zijn enkele overgestapt naar lin vanwege dit verschijnsel

Bij Counterstrike liggen die verhoudingen iets anders, en zit er nauwelijks verschil tussen de twee systemen:
Afbeeldingslocatie: http://rootgamer.com/wp-content/uploads/2013/02/benchmark_counterstrike_source_windows_vs_linux.jpeg

letwel; data is wat verouderd, binnenkort maar eens nieuwe test doen om te kijken of dit veranderd is.

PS; dit is geen voorzet voor eoa flame

MSI benoemd 'steam support' in specs van nieuwste mobo: http://us.msi.com/product...MING_7.html#hero-overview

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 01-09-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dit hierboven is exact wat mijn ervaring met gaming onder Mandriva (vroegah) en Fedora 18 / 19 / 20 was.
Met alle games dan ook meteen. De verschillen op medium settings zijn verwaarloosbaar maar op "high" met fancy shaders en dergelijke is de driver optimalisatie gewoon nog niet even ver onder Linux.

In een game als CS:S wil je eigenlijk een 120hz monitor en dan daar de FPS op limiteren. (tearing is vreselijk in de source engine en al helemaal in de nieuwe CS:GO) Het verschil tussen 160 en 200 fps is er niet, maar 240fps zou wél een vooruitgang zijn. (44% minder tearing)

En dat benadrukt maar weer (voor CS:GO, hoewel ik niet weet of die het goed doet onder Linux, niet geprobeerd) dat een GTX 670 of sneller (die haalt wel 250+ fps in CS:GO) z'n werk beter kan doen onder Windows. Maar op een mainstream videokaart en medium settings is het om het even of je nou Linux of Windows draait voor je compatible games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
"Steam support" op een moederbord? Hmm het klinkt een beetje als een soort garantie dat die hardware SteamOS en dus Linux goed ondersteunt. Ik ben niet zo snel een voorstander van dit soort zaken maar tegelijkertijd klinkt het wel heel interessant... een mobofabrikant die, zij het een tikje indirect, eigenlijk min of meer Linux officieel ondersteunt. Ik word elke keer een beetje meer benieuwd waar dit naartoe gaat. Ik denk dat iedereen er wel wat mee te winnen heeft, op de gamer die simpelweg Windows prefereert na; maar zij zouden er zeker niet op achteruit moeten gaan. De komende paar jaar gaan we merken waar dit naartoe gaat, als het tenminste echt ergens naartoe gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
Borderlands 2 is te installeren: http://rootgamer.com/1155...nds-2/borderlands-2-linux

nog niet te starten, maar het is weer een nieuwe titel in de collectie
Cyphax schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:33:
[...]
"Steam support" op een moederbord? Hmm het klinkt een beetje als een soort garantie dat die hardware SteamOS en dus Linux goed ondersteunt. Ik ben niet zo snel een voorstander van dit soort zaken maar tegelijkertijd klinkt het wel heel interessant...
koop heden dag alleen maar input devices van roccat: http://roccat.sourceforge.net/
roccat heeft mooie software en biedt goede ondersteuning op hun producten, ook voor Linux _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://rootgamer.com/wp-content/uploads/2013/10/screenshot_roccat_hardware_DSC_0160.jpg
^- mijn fancy foto van me muisje

[ Voor 70% gewijzigd door himlims_ op 03-09-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

xev en xte in je xbindkey helpt altijd wel, iig voor Razer / Logitech muizen...

http://forums.logitech.co...inux-with-KDE/td-p/517167

Maar helaas wordt lang niet iedere muis even goed ondersteund wat betreft de dpi en pollingrates. Zowel m'n Death Adder als Steelseries als G502 gaan naar 250ms ipv 1000 (maar veel maakt dit niet uit) en het is ronduit onhandig dat je zelf moet rommelen om de keybinding goed te krijgen. En veel vervelender als je Linux only wilt draaien; de configuratie tool voor veel muizen is Win only.

Dat Roccat wél netjes Linux drivers / tools bied is erg netjes. Toch recentelijk de verkeerde keuze gemaakt.

• himlims_
  • Niet online
http://blog.counter-strike.net/index.php/category/updates/
[ SYSTEMS ]
Release Notes for 9/10/2014
- Updated a large number of systems necessary for the Linux client.
goed, publiek nog niet speelbaar. maar zouden ze toch mikken voor de aanstaande steam sales? .... frcking valve-time

afgelopen periode wel nodige commits geweest: http://steamdb.info/app/730/history/

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 11-09-2014 13:11 ]

• Caelorum
  • Nu online
Kan best zijn dat ze em met de winter holiday sale mee willen nemen ja. Ik hoop dat ze een dag gaan doen met alleen maar spellen die ook onder linux draaien :)

• himlims_
  • Niet online
heel vele games draaien inmiddels prima onder linux, icm wine. Wine was voor mij lang soort van taboe, maar de afgelopen maanden is er zo veel progressie geboekt dat het wel interresant begint te worden. Dit komt door verbeterde ondersteuning en functies bij de opensource gpu drivers. Gallium3D maakt het mogelijk om de shaders van directx direct naar gpu te frotten. Dit geeft nauwelijks prestatie verlies, en soms zelfs winst! Wine vertaalt directx normaal naar opengl, en dan naar de gpu. Met de nieuwste hacks wordt die laag overgeslagen, en voer je dx3d direct uit! En dan maakt wine ineens een stuk interresanter. Bioshock, cryengine, gta draaien ineens smooth. Crytek trekt nu ook ultra gfx settings :P

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 11-09-2014 13:22 ]

• MDT-Maikel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-02-2021
himlims_ schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:44:
tijdje terug ben ik met 'linux game awards' begonnen; de meeste linux gaming websites zijn daarbij aangesloten. op die manier trachen we extra aandacht te vestigen op de open-source producten. deze krijgen aanzienlijk minder aandacht sinds de stormvloed aan steam/humble-bundle games.
Dat vind ik een erg goed initiatief, mag je gerust ook in de topicstart opnemen en trots op zijn. Ook zijn de meeste opensource games speelbaar op linux, zo speel ik zelf alleen nog maar opensource games. En ook voor mijn werk gebruik ik zoveel mogelijk opensource software. Echt een verademing ten op zichte van de tijd dat ik nog windows gebruikte. Games die ik echt kan aanraden zijn OpenTTD, 0 A.D. en natuurlijk OpenClonk (waar ik zelf aan mee werk!).

Je zou ook best een kleine selectie van volwassen opensource titels kunnen opnemen in de topicstart, bijvoorbeeld de top 3 van iedere maandeijkse linux game awards. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat tweakers niet zelf meer aandacht besteed aan opensource games op de frontpage.

brick store | mdt.re

• himlims_
  • Niet online
opensource valt voor t.net niets te verdienen aan reclame inkomsten. maar zou wel mooie toevoeging zijn; er zijn inmiddels stiekem best veel (indie)developers in nederland. ook veel van de xonotic ontwikkelaars is nederlands.

OpenClonk ken ik nog niet; zal jullie project dit weekend eens onder de aandacht brengen bij de community. kijk maar of wat bezoekers/intresse genereerd

ps; as weekend is weer NLLGG meet, ben er dit jaar als spreker niet bij: http://www.nllgg.nl/bijeenkomst/20140920

• MDT-Maikel
Hoeveel mensen zitten er dan achter het linux game awards initiatief? Er was in ieder geval iemand van de organisatie die ons op de hoogte bracht van de nominatie.

Bedankt, het is altijd lastig in te schatten waar en hoeveel bezoekers ergens vandaan komen.

Eventueel zou je artikelen ook kunnen crowdfunden als het om opensource gaat, misschien zelfs in combinatie met bitcoin donate buttons voor opensource artikelen. Maar ik heb verder niet zoveel zin om daar meer energie in te steken, dat zoekt de redactie zelf maar uit.

Van xonotic had ik nog niet eens gehoord, mooi om te zien dat er steeds meer opensource games komen, ik hoop dat over vijf jaar de markt door opensource en indie gedomineerd wordt.

brick store | mdt.re

• CAPSLOCK2000
En weer een Engine die Linux gaat ondersteunen. nieuws: Chrome Engine v6 krijgt Linux-ondersteuning Het hek lijkt nu echt van de dam te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
MDT-Maikel schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:16:
Hoeveel mensen zitten er dan achter het linux game awards initiatief? Er was in ieder geval iemand van de organisatie die ons op de hoogte bracht van de nominatie.
initatief ben ik vorig jaar mee gestart, overgedragen aan mannen van lgdb.org (zelf te druk voor) doen we nu gezamelijk met 'alle linux gaming sites'. in begin was het rootgamer, lgc en lgdb. later zijn gamingonlinux (:F), freegamer en 'linux game conservatorium' ingestapt.

idee is best simpel; een van de deelnemende pagina's maakt een overzicht van open-source titels. een maand lang is deze poll terug te vinden op de diverse game pagina's. De genomineerden worden op de hoogte gebracht, zodat eventueel press-kit/arts verzameld kunnen worden. Publiek kan stemmen, deze worden verzameld en winner wordt een maand lang gepromoot op alle linux gaming pagina's. Dan is er weer nieuwe maand, met nieuw project wat extra aandacht krijgt. Simpel. en aardig effectief zo lijkt.

bezoekers stats; http://piwik.org mooie tool, annonimisering van data en opt-out.

[ Voor 28% gewijzigd door himlims_ op 19-09-2014 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDT-Maikel
Schrijf jij dan reviews voor enkele van die websites? Rootgamer kende ik nog niet, ziet er goed uit de website, is alleen een beetje traag.

Ik beheer onze website niet, en we doen ook nog niet echt aan marketing, is de game net nog een beetje te beta voor. Hopelijk na 1 of 2 nieuwe releases. Maar dat is ook het mooie aan opensource games, ze zijn nooit af en worden altijd wel door ontwikkeld.

En wat is precies 'linux game conservatorium', kan er niks over vinden via google.

brick store | mdt.re

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

MDT-Maikel schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:08:
Maar dat is ook het mooie aan opensource games, ze zijn nooit af en worden altijd wel door ontwikkeld.
Dat is het mooie maar ook het lelijke. Ik speelde vroeger veel Sauerbraten, maar toen veranderden ze opeens de physics heel erg. Daar hou ik niet zo van als ze steeds dingen veranderen. Dus ben ik gestopt.
Net als TF2 (Geen open source) ook teveel geneuzel met wijzigingen. Dus dat is wel een gevaar met opensource dat je iets doet dat de hele community weg jaagt en als je dan eigenwijs bent als ontwikkelteam en stug vol houdt kan dat zonde zijn. Maar je hebt ook alle flexibiliteit in deze situatie wel te handelen. Dat is dan weer positief :)

De enige games in linux die iik ooit gespeeld heb zijn XJewel, XBomberman en XmrIs.
Die werkten prima }:O

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Tropico 5 is nu ook beschikbaar voor linux. Performed nog wel iets slechter dan de Windows versie, maar het werkt in ieder geval ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
*O* CS:GO is (eindelijk) live http://rootgamer.com/?p=11709

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
Beter. Ben hem aan het downloaden.

Nu nog de linux ondersteuning voor quake live terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb al een tijdje niet meer gekeken maar toen ik met linux+gaming bezig was kwam ik niet verder dan driver problemen met de videokaarten. Zowel Nvidia als AMD, met onboard Intel had ik minder problemen.

Problemen hielden in:
Drivers wilde niet installeren en als ze geinstalleerd waren werkte het gewoon niet lekker.
Na het installeren -> reboot geen beeld meer
Een hoop ellende dus.

Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is
- Origin
- Uplay
- Battle.net

Het is gewoon een hoop werk om mijn spellen aan de praat te krijgen.
- Mass Effect series,Dragon Age series, Battlefield series (Origin)
- Assasins Creed series, Far Cry series (Uplay)
- Diablo3/Hearthstone/WoW (Battle.net)
- Neverwinter Online en andere spellen.

Steam heb ik draaien op een Linux bak (Ubuntu 14.? Laatste versie)

Ik heb op dit moment voornamelijk AMD kaarten 2 x 250/270/2 x 280x/3 x 290x, en 670GTX/GTX770. Ik weet dat de Nvidia kaarten betere driver support hebben maar mjah de computers waar op gegamed word zijn de 280x CFX een 290x CFX en een 290x computer allemaal voorzien van Intel chips.

Als iemand tips heeft om AMD kaarten fatsoenlijk te laten draaien (en niet zeggen Nvidia kaart er in stoppen :P ) dan sta ik open voor tips.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Blijft een beetje YMMV bij die AMD-kaarten. Ik kon een jaar of 6, 7 geleden met een Radeon 9800XT heel goed UT2004 spelen met AMD's eigen drivers (geloof ik). Framerate was prima, het was stabiel... ergens is er een soort omslagpunt geweest waarbij de drivers problematisch werden. Wat bizar eigenlijk, die stap terug. Intel schijnt het wel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ja UT2004 heb ik ook wel kunnen spelen toen maar was meer voor de test, buiten dat was het geloof ik tux racer oid. De stap terug snapte ik ook niet.

Het is nu een beetje ruk met de driver support.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
Probeer packages te builden voor je distro ipv van een directe install. Dat werkte nog best aardig toen ik nog op AMD zat. Hier staat aardig wat info: http://wiki.cchtml.com/index.php/Main_Page

Btw voor diegene waar CS:GO bij het laden van een map vastloop en er ook geen geluid is in het menu. Start steam op met `LC_ALL=C LANG=en_US.UTF-8 SDL_AUDIODRIVER=pulse steam`.

De issue tracker is op github te vinden: https://github.com/ValveS...e-Global-Offensive/issues

[ Voor 7% gewijzigd door robkorv op 23-09-2014 20:19 . Reden: amd wiki link ]

• MDT-Maikel
MrMonkE schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:16:
[...]

Dat is het mooie maar ook het lelijke. Ik speelde vroeger veel Sauerbraten, maar toen veranderden ze opeens de physics heel erg.
Ik ken die game niet, maar als het open-source is kun je natuurlijk ook gewoon een oude versie zelf compileren en die blijven spelen. Dit helpt natuurlijk niet als het een online-multispeler game is, dan zul je altijd wel min of meer met de stroom mee moeten zwemmen.

brick store | mdt.re

• Caelorum
  • Nu online
Cube 2:Sauerbraten is zowel een singleplayer als multiplayer FPS en zoals meer spellen in dat genre is het spel uiteindelijk alleen nog maar leuk vanwege zijn multiplayer ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ah yeah, Borderlands 2 en de nog te verschijnen Pre-Sequel komen naar Linux (SteamOS iig).

BL2 was zo'n titel die de rest van je library wel wist te verdringen, dus ik denk dat ik gewoon eens SteamOS ga installeren (niet VM dus) om ermee te spelen.

Benieuwd naar de performance onder Linux. Nou is BL2 ook Nvidia bolwerk tot en met, dus ik verwacht daar eigenlijk geen problemen. (maar AMD gebruikers gewaarschuwd dus) En daarnaast, voor de hardware 2 jaar terug was de game niet zo zwaar, gezien de nieuwe versie een "1.1" versie is, denk ik niet dat ik enige performance issues zal ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
imho; steamos is compleet overbodige dienst, met zo goed als 0 meerwaarde. Zou gewoon een desktop linux pakken en steam installeren

AMD gewaarschuwd, Nvidia is al jaaren heer en meester op Linux, echter zit er een verschuiving in, maar dat heeft puur te maken met de open-source implementatie voor AMD. Wil je closed-source drivers (voor native games)..... blijft een hell. Daarvoor zou ik je echt nvidia aanraden.

Maar de open-source impelentatie van de amd kaarten is erg hard aan het groeien; prestatie van gallion3D + wine is soms beter dan native windows!!

CS:GO is nog best aardig verschil tussen win en lin, afgelopen week wat benchmarks gedaan, metname de laadtijden liggen erg hoog tozv windows. prestatie technisch lijkt het verschil te schommelen rond de 10%

update vandaag:
[LINUX CLIENT]
– Made it possible to connect to community servers
– Made it possible to download custom content from servers
– Fixed a variety of bugs when using non-English locales
– Added icon in the store page
– Improved client stability

[ Voor 31% gewijzigd door himlims_ op 01-10-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Momenteel heeft SteamOS nul meerwaarde. Wanneer Valve echter hun plannen doorvoert om volwaardige multimedia support te geven wordt het plots een heel aantrekkelijk alternatief voor XBMC.
Support voor muziek is er al, al is het nog vrij klungelig. Voeg er support voor films aan toe, wat bekende diensten (zat er geen spotify gerelateerde code in steam? Netflix zou ook leuk zijn) en je krijgt een systeem dat op zichzelf kan staan als entertainment center.
Tot dan draai ik gewoon Steam als extra applicatie naast XBMC op mijn mediacenter :)
Wil je closed-source drivers (voor native games)..... blijft een hell. Daarvoor zou ik je echt nvidia aanraden.
De niet-legacy closed source drivers zijn toch vrij goed dacht ik? Draai enkel linux op men intel htpc, dus kan/durf het niet testen op men AMD gamingpc.

[ Voor 20% gewijzigd door boe2 op 01-10-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:56

nwagenaar

God, root. What's the differen

SteamOS heeft onder de motorkap niet echt een voordeel ten opzichte van een aparte Ubuntu installatie met daarop Steam en de Big Picture modus geactiveerd. Aan de andere kant, ik had wat spare hardware over en in mijn geval werkte SteamOS zonder enige vorm van aanpassingen met m'n AMD APU. Alleen tijdens de installatie heb ik een muis en keyboard nodig gehad, daarna heb ik alles via mijn XBOX360 controller kunnen instellen/bedienen.

Zelfs met m'n AMD APU is de performance meer dan behoorlijk en dit geldt zowel voor het spelen van native Linux versies als streaming vanaf mijn reguliere werkstation.

Overigens: de closed source drivers van AMD best wel redelijk en de performance en ondersteuning is vele malen beter dan wat het vroeger was. Maar het is behoorlijk jammer dat de krachtigste IGP's van dit moment aanzienlijk minder presteren met AMD's closed source drivers dan onder Windows.

Op dat gebied wordt NVIDIA hardware onder Linux gewoon beter ondersteund en is het ook de betere keuze. Alleen heb ik sinds de ION2-chipset nog geen reguliere PC-moederboard kunnen vinden met daarop een NVIDIA IGP.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

nieuws: Aspyr brengt Borderlands 2 voor Linux uit
Het spel ondersteunt vooralsnog alleen videokaarten van Nvidia. Bij de systeemeisen wordt expliciet aangegeven dat de Linux-versie van Borderlands 2 geen videokaarten van Intel en AMD ondersteunt.
Mee eens dat close-source jammer is. Ik heb alleen iets te veel ellende met AMD (toen ATI) onder Linux gehad. Sterker nog, ook onder Windows... Daarnaast heb ik zowel met AMD een veelvoud meer eigen ellende gehad en in 12.5 jaar in een computer zaak ook zeker 2-3x meer RMA voor ATI afgehandeld dan voor Nvidia (beide hebben hun schrijnende cases, maar ATI wint zeker naar ratio van verkochte producten).

Het wordt eigenlijk vooral hoog tijd dat AMD meer gaat doen voor non-Windows OSsen, maar ze hebben daarbij voor de consoles gekozen in eerste instantie (te begrijpen) naast Mantle, wat ik nog steeds een vrij vruchteloos project vind.

SteamOS mag dan wel "nutteloos" zijn op het moment en veel dingen zitten er nog niet in inderdaad, maar het lijkt mij toch leuk om mee te spelen. En ik ben ook vooral benieuwd of het een goede out of the box Linux-game optie is. (Ik wil weten of het echt Intel-Nvidia plug&play Borderlands doet met Win-vergelijkbare performance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 21:04
Weet iemand wat educatieve games voor linux? Mijn dochter van 4 moet af en toe bezig worden gehouden als papa wat aant programmeren is ;-)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

Van de week Borderlands 2 gekocht, heb nu zon 7 uur gepseeld (volgens steam). Vind het een leuke game tot nu toe, hoop wel dat als ik straks wat verder in het spel ben ik er geen last van krijg dat ik pas ben gaan spelen 2 jaar na release. Ik begrijp dat er raids zijn die met meerdere personen gedaan moeten worden, mogelijk is de belangstelling daarvoor wat lafjes omdat de meeste spelers ze al gedaan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-09 16:24
Ik heb een goede week geleden Fedora 20 op mijn desktop gezet nadat ik een Geforce 750 Ti had toegevoegd. Meteen Steam er op gezet en ik ben ontzettend onder indruk hoe goed dit allemaal werkt. Een spellen repository dat echt alles voor je regelt. Ik heb Civilization 5 met alle DLC packages gekocht en dat draait echt als een zonnetje op 1920x1080 met alles op max. Toegegeven het is niet het nieuwste spel maar Aspyr weet echt wel wat ze aan het doen zijn.

Wat mij vooral opvalt is hoe soepel dit integreert met mijn desktop omgeving, ik draai een multi-monitor setup en je kunt makelijk naar andere taken switchen zonder het geneuzel wat ik vroeger onder windows had (ok het is meer dan 10 jaar geleden dat ik een Windows desktop heb gebruikt...). Ik kan nu rustig het nieuws lezen en een beetje chatten en dan mijn units bewegen over de map op de andere monitor, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Cyphax schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:02:
Blijft een beetje YMMV bij die AMD-kaarten.
Zeg dat wel. Meest recente update van TF2 van een paar dagen terug werkt in z'n geheel niet op Catalyst. Ouch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:53
Jogai schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:34:
Weet iemand wat educatieve games voor linux? Mijn dochter van 4 moet af en toe bezig worden gehouden als papa wat aant programmeren is ;-)
Qimo LiveCD al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
Jogai schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:34:
Hier staan links naar educatief vertier voor kids binnen Ubuntu: http://www.edubuntu.org/screenshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
De nieuwe linux kernel is uit:
http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTgwNDk

Er staat trouwens veel meer interessant linux nieuws zoals testen van grafische kaarten en drivers.
http://www.phoronix.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Gotiniens schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 15:25:
Van de week Borderlands 2 gekocht, heb nu zon 7 uur gepseeld (volgens steam). Vind het een leuke game tot nu toe, hoop wel dat als ik straks wat verder in het spel ben ik er geen last van krijg dat ik pas ben gaan spelen 2 jaar na release. Ik begrijp dat er raids zijn die met meerdere personen gedaan moeten worden, mogelijk is de belangstelling daarvoor wat lafjes omdat de meeste spelers ze al gedaan hebben...
Ik speel nog minstens 1 avond per week Borderlands 2. Geen zorgen: in alle levelranges ga je mensen vinden om mee te spelen en raids zijn ook geen probleem :)

offtopic:
Wanneer de pre-sequel uitkomt echter verandert heel dat verhaal aangezien zowat de hele BL2 fanbase dan overgaat

[ Voor 9% gewijzigd door boe2 op 06-10-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 21:04
biomass schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 13:24:
[...]

Qimo LiveCD al geprobeerd?
Dat is super!

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
sssssssssssssst :+ http://www.square-enix.co.jp/kingdom/kh3/ wordt waarschijnlijk in feb. aangekondigd voor pc/steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

himlims_ schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:58:
sssssssssssssst :+ http://www.square-enix.co.jp/kingdom/kh3/ wordt waarschijnlijk in feb. aangekondigd voor pc/steam
Wat je is bron? Ik weet dat SQE de laatste tijd het pc platform zeer veel liefde heeft gegeven (en er vrij indrukwekkende verkoopscijfers uit gehaald heeft), maar een hagelnieuwe Kingdom Hearts game direct naar Steam brengen is wel een heel onverwachte zet.

Zou fantastisch zijn trouwens. Ik ben over op puur PC gaming en er zijn 2 titels waarvan ik het enorm spijtig vond dat ik ze moet missen: Bayonetta 2 en Kingdom Hearts 3.

* boe2 kijkt eens lief naar Platinum Games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

boe2 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:56:
[...]

Wat je is bron? Ik weet dat SQE de laatste tijd het pc platform zeer veel liefde heeft gegeven (en er vrij indrukwekkende verkoopscijfers uit gehaald heeft), maar een hagelnieuwe Kingdom Hearts game direct naar Steam brengen is wel een heel onverwachte zet.

Zou fantastisch zijn trouwens. Ik ben over op puur PC gaming en er zijn 2 titels waarvan ik het enorm spijtig vond dat ik ze moet missen: Bayonetta 2 en Kingdom Hearts 3.

* boe2 kijkt eens lief naar Platinum Games.
Je weet waarom SQE dit opeens doet he? Ze hebben ontdekt dat gebruikersdata véél waard is.

http://eu.square-enix.com/en/documents/tnc

Lees hier eens voor de verplichte online account, wat je namelijk moet opgeven; Lees 1.7 maar eens.

Square Enix plaatst eigen cookies die zo'n beetje even veel info opslaan en versturen als die van Facebook. Er was al zoveel gedoe over dat ze nu maar een documentje erover online hebben gezet dat je moet accepteren:

http://eu.square-enix.com/en/documents/cookies

==

Des te meer reden om naar Linux gaming te willen: Live CD erin, (nahjah, niet letterlijk) cookies accepteren, lekker gamen en nooooooooit online gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Of je browser instellen om cookies van hun domein te weigeren?
Of cookies achteraf verwijderen?

Kost beiden een stuk minder moeite dan te moeten prutsen met live-cd's :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
van de CEO Square Enix via RootGamer, komen in Q1 meer aankondigingen. Komt door overstap naar Unreal Engine 4. Maar dit mag ik nog niet publiceren :( kan hier wel melden vond ik :X

[ Voor 22% gewijzigd door himlims_ op 07-10-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDT-Maikel
Dan maar een beetje schaamteloze promotie:
Schaamteloos weggemodereerd.

[ Voor 57% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 09-10-2014 00:08 ]

brick store | mdt.re

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDT-Maikel
Excuses daarvoor, ik dacht dat dit alleen geldt voor commerciële projecten. Dank ook voor het feit dat je meteen ook een zinvol deel van de reactie hebt weggehaald.

himlims_ waarom is rootgamer eigenlijk zo traag? Het is een prachtige website, maar de laadtijden maken de ervaring toch een beetje minder.

brick store | mdt.re

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online
MDT-Maikel schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:54:himlims_ waarom is rootgamer eigenlijk zo traag?
draaien op de goedkoopste shared hosting die ik toen kon bemachtigen, contract loopt nog. maar zoeken eigenlijk een sponsor, wat nog niet van harte verloopt :)

http://yachtclubgames.com/2014/10/linux-is-out/

Voor mij nu al GOTY, zijn afgelopen periode veel 8bit games uitgebracht, maar deze is klasse apart; veel elementen van bestaande platformers, gecombineerd in nieuw jasje. gevarieerde omgevingen en uitdagende tegenstanders met smakelijke en soms frustrerende gameplay. i love it :>

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 11-10-2014 14:09 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste