Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan - Feedback

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:
  • 93.290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:47

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Dan vraag je feitelijk om een ander topic dan dit is, met een ander onderwerp. Dan heb je meer een "discusieer hier over van alles n.a.v. salaris". En ja, van zoveel, zo ver off-topic hebben mensen last. Niet iedereen zit te wachten op een discussie van meerdere pagina's over het salarisbeleid van de overheid als ze enkel willen kijken naar het salaris van je mede-tweaker.

En waarom er nu zo hard werd ingegrepen: ik héb het juist even aangekeken, gekeken of het relatief snel weer on-topic zou gaan. Een of 2 OT berichten leiden echt niet tot het massaal knippen en melden dat het nu toch echt weer on-topic moet. Maar dat "aankijken" leidde dus tot 20+ off-topic berichten, in plaats van dat mensen zelf zich realiseerden van "he, dit hoort hier niet, laat ik hier een apart draadje over openen, want dit is een interessante discussie".

Ik denk wel dat het beter was geweest als ik het niet even had laten gaan, niet verwacht had dat het vanzelf weer binnen redelijke tijd on-topic zou zijn gegaan. Dan waren er idd geen 20+ berichten weggeknipt.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is het een idee om eens met lezers van dat topic te discussiëren of we het topic om zouden kunnen vormen? Dus naar een variant waarin mensen hun salaris kunnen posten én waar reacties erop wel zijn toegestaan en waarin hooguit af en toe even geremind wordt als het iets teveel wegwuift (en dat dan niet ingrijpen noemen, maar gewoon even reminden).

Ik zou dan in dat topic een oproepje willen plaatsen om het er hier eens over te hebben.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:05

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

JvS schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:22:
Is het een idee om eens met lezers van dat topic te discussiëren of we het topic om zouden kunnen vormen? Dus naar een variant waarin mensen hun salaris kunnen posten én waar reacties erop wel zijn toegestaan en waarin hooguit af en toe even geremind wordt als het iets teveel wegwuift (en dat dan niet ingrijpen noemen, maar gewoon even reminden).

Ik zou dan in dat topic een oproepje willen plaatsen om het er hier eens over te hebben.
Dat lijkt me best een interessant topic.
Mét inhoudelijke discussie en geen salaris-showcase.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

unezra schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:24:
[...]

Dat lijkt me best een interessant topic.
Mét inhoudelijke discussie en geen salaris-showcase.
Ik zou het gewoon alletwee doen. Mijn beleveing is dat de showcases (ik neem aan dat je hiermee de geposte salarissen bedoelt?) interessante input leveren, dat de discussies vaak interessant zijn en dat er tussendoor ook showcases komen die de discussie niet echt storen. Soms lopen er 2, 3 discussies tegelijk (heel soms). Ook daar heb ik niet echt problemen mee. Ik vind het wel een prima en leerzaam topic.

JvS wijzigde deze reactie 03-12-2018 18:28 (5%)

• unezra

unezra

willemjoosten schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 05:55:
Ik had overigens nog niet gezien hoe dat draadje bijzondere vormen aan heeft genomen.

* kuch *

Iets met dampen en stoppen met roken.

Het is geen zwarte-piet of popcorn-long onderwerp. Niet teveel jus is volgens mij een beproeft recept tegen trolls.
Heb je eventueel interesse samen met mij een dergelijk topic te openen?
Zoals gezegd, ik wil het liever niet, maar vind het wél een interessant en topic-waardig onderwerp.

Dus een algemeen "Hoogbegaafdheid" topic lijkt mij best leuk om te hebben en als dat betekend dat ik de TS moet zijn, vooruit dan maar, dan ben ik de TS, maar dus liever niet alleen. :)

• unezra

unezra

JvS schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:27:
[...]
Ik zou het gewoon alletwee doen. Mijn beleveing is dat de showcases (ik neem aan dat je hiermee de geposte salarissen bedoelt?) interessante input leveren, dat de discussies vaak interessant zijn en dat er tussendoor ook showcases komen die de discussie niet echt storen. Soms lopen er 2, 3 discussies tegelijk (heel soms). Ook daar heb ik niet echt problemen mee. Ik vind het wel een prima en leerzaam topic.
Ja, ik vind het huidige topic prima, het heeft zijn nut en doel, maar het is wel een beetje een showcase met beperkt ruimte voor discussies. (Overigens, dit is géén kritiek daarop of op het moderatiebeleid.)

Grotere discussies worden losse topics, wat ook prima is.

Het lijkt mij wel interessant als er een tussenvorm is, waarbij er meer ruimte is voor gesprekken over salaris, functies, etc, zonder dat dit meteen aparte topics eist.

@ardana Hoe sta jij en staan andere mods tegenover zo'n soort topic, misschien zelfs topicreeks als het populair is?

• unezra

unezra

Hmm, ik zie dat dit topic plots gesloten is:
Rukapul in "de shitpraktijken van recruiters"

Ik zou het niet heel erg vinden als het weer open ging. Het was een mooie reeks en hoewel soms wat topicdrift, zeker leuk en vermakelijk.

Ofwel: Mag het weer open?

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 31-10 05:31
waarom is er geen juridisch topic in dit forum om vragen te plaatsen?

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

LucyLG schreef op woensdag 5 december 2018 @ 03:06:
waarom is er geen juridisch topic in dit forum om vragen te plaatsen?
Zou dat juridisch gezien verantwoord zijn?

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

unezra schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:33:
[...]
@ardana Hoe sta jij en staan andere mods tegenover zo'n soort topic, misschien zelfs topicreeks als het populair is?
De levensvatbaarheid van een topic hangt heel erg samen met de kwaliteit van de TS. In principe zijn goede discussies over (vrijwel) alle onderwerpen op Tweakers welkom, dus als jij een goede TS in elkaar draait, dan is die welkom.
unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:05:
Hmm, ik zie dat dit topic plots gesloten is:
Rukapul in "de shitpraktijken van recruiters"

Ik zou het niet heel erg vinden als het weer open ging. Het was een mooie reeks en hoewel soms wat topicdrift, zeker leuk en vermakelijk.

Ofwel: Mag het weer open?
Ook hiervoor geldt: het onderwerp was (kennelijk) voor dat moment uitgekouwd, er werd niet on-topic meer over gepraat. Als er dan een goede aanleiding voor is (in dit geval nieuwe ervaringen, met een goede topic-start), kan er een nieuw topic over begonnen worden, waarvan dan opnieuw de levensvatbaarheid moet blijken.

Er is geen reden om bang te zijn een nieuw topic te openen, mits deze aan de richtlijnen hiervoor voldoet. Als je bang bent dat de oude informatie verloren gaat, kun je een linkje naar relevante topics in je TS zetten.

Overigens is een los topic geen reeks hoor ;)

• unezra

unezra

@ardana Verdomd! Ik zie nu dat het geen topicreeks is. :) Serieus, ik heb echt al die tijd gedacht dat het een reeks was... (En in mijn beleving worden die wat minder snel gesloten dan losse topics.)

Hmmm...

Ok.

*denkt wat na*

Allen: Zijn er mensen die interesse hebben met mij een nieuw topic over recruiters te starten?
(Of is er uberhaupt animo voor een hernieuwd "ervaringen met recruiters" topic.)

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11-11 19:31
Ik reageerde laatst in een topic waar 3 weken niet in gereageerd was. Een gevolg werd dat dat topic, zonder dat mensen kans hadden te reageren op de discussie die ik voerde binnen het onderwerp, gesloten werd.

Het is nu zo voortgezet.
Basisinkomen - waarom niet?
Geen verbetering denk ik, en een vorm van afbraakmoderatie als je kijkt naar de rijkheid van informatie die in de vorige TS stond.

3x3 wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:25 (14%)

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:55

Fiber

Beaches are for storming.

Mee eens. Ik zeg samenvoegen, en/of verhuizen naar AWM waar het mijns inziens meer thuis hoort. Want het onderwerp gaat veel meer over politiek en maatschappij en zo dan over persoonlijke financiële ervaringen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• LucyLG
Nou het blijft een forum dus je kan er wel iets mee maar het is niet zo dat diegene die advies geeft verantwoordelijk is of kan worden gehouden. Het is laagdrempelig advies en zijn meningen en kan helpen juridische wirwar te begrijpen.

Indien er een groot risico is zou ik niet op een forum vertrouwen maar kan je wel helpen je advocaat misschien beter te begrijpen.... Maar een vraag bijvoorbeeld wat iets in een bepaald contract betekent wat je hebt getekend zou je prima kunnen posten of ervaringen hiermee bij anderen. Lees het blijft wel een forum.

Ook andere topics met technische oplossingen kunnen misgaan op je computer....dus zou net als daar ook niet alles doen wat er gezegd wordt. Toch?

LucyLG wijzigde deze reactie 08-12-2018 22:02 (18%)

• Kluk-Kluk
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12-11 12:51

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

LucyLG schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:01:
Maar een vraag bijvoorbeeld wat iets in een bepaald contract betekent wat je hebt getekend zou je prima kunnen posten of ervaringen hiermee bij anderen. Lees het blijft wel een forum.
Ik zou de voorkeur geven aan vragen stellen voordat je je handtekening zet ....

Powered By C8H10N4O2

• LucyLG
Kluk-Kluk schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:26:
[...]

Ik zou de voorkeur geven aan vragen stellen voordat je je handtekening zet ....
Ja precies dat mag degene uiteraard zelf beslissen. Vaak zijn partijen blij eerst en na de handtekening beginnen de problemen en zoeken ze advies. Maar eens...

• LucyLG
Beste moderators,

Er is voor juridische vragen geen specifiek topic in Persoonlijke Financien Studie en Loopbaan. Ook niet onder General Chat.

Is het voor de forummers hier niet goed om een Juridisch Topic te openen onder General chat met vragen die voorgelegd kunnen worden? Ik vind het leuk om van gedachten te wisselen en heb zelf ook een vraag.

Bijvoorbeeld vragen over consumentenrecht en kapotte apparaten en garantie, zag net ook een vraag over routen van je te telefoon en garantie.

Hoor graag!

Lucy

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06:11

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Een groot vraag maar raak topic wordt een chaos. We zien voor dat soort zaken liever gewoon losse topics per vraag / discussie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fiber

Fiber

Geen groot topic daar voor inderdaad. Maar een forum zou wellicht wel mooi zijn, al valt het meeste wat hierboven genoemd wordt nu al netjes in het Shopping Forum :)

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 12-11 17:24
edit: verkeerde topic

Pakhaas wijzigde deze reactie 09-12-2018 12:43 (96%)

6080 Wp op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• LucyLG
Orion84 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:29:
Een groot vraag maar raak topic wordt een chaos. We zien voor dat soort zaken liever gewoon losse topics per vraag / discussie.
Nou een Topic zou misschien inderdaad een chaos worden. Dan zou het een forum categorie kunnen zijn?

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:04
@unezra aldus sprak Zarathoestra

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LucyLG schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:24:
[...]

Nou een Topic zou misschien inderdaad een chaos worden. Dan zou het een forum categorie kunnen zijn?
Alles kan een catagorie zijn. Ik weet niet precies hoe dat hier gekozen wordt, maar ik zou forums gaan splitsen op het moment dat een bepaald onderwerp teveel gaat overheersen. Neem cryptocurrency, dat had de neiging te overheersen in het financienforum. Dus daar komt een themaforum van en misschien een vast forum.

De juridische vragen zijn eigenlijk altijd wel verbonden aan wonen, werken of kopen en verder in veel mindere mate aan een hele grote sloot aan kleine onderwerpen. Die hebben toch al netjes een plek allemaal? En het overheerst niet zou ik zeggen. Dus ik zie geen reden om daar een los forum van te maken.

De enige reden die ik zou zien is het 'erkennen' dat het een belangrijk onderwerp is, maar dat lijkt me geen goede reden om ergens een forum van te maken.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik ben het niet altijd eens met @JvS, maar hier heb ik niets aan toe te voegen. Spijker op de kop :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Orion84 schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:10:
Ik ben het niet altijd eens met @JvS, maar hier heb ik niets aan toe te voegen. Spijker op de kop :)
Ah dan begrijp ik waarom er een "zoveel mogelijk ingrijpen" beleid in de general chat is (dat is volgens mij het enige waar ik vaak tegen ageer, de drang om niets "uit de hand te laten lopen").

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

En zelfs daar ben ik het soms best wel met je eens, maar ik weet dat we er ook wel eens over in de clinch hebben gelegen. Neem mijn opmerking niet al te serieus, bedankt voor de uitleg over waarom een apart forum hiervoor geen goed idee is, scheelt mij weer typen :)

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Puur inhoudelijk lijkt het me een slecht idee. In het Shopping Forum zie je echt heel veel IANAL posts waar mensen noch klok, noch klepel kunnen vinden, maar wel met de grootste overtuiging hun beweringen maken. Een apart forum voor legale discussies zou dat alleen maar erger maken, en het is nu eenmaal een wetmatigheid dat onzin posten veel minder energie kost dan onzin weerleggen. Ik zou me echt zorgen maken om de kwaliteit van adviezen daar gegeven.

Het zou alleen maar een magneet zijn voor hen met een "Ik heb alle afleveringen van de Rijdende Rechter gezien" diploma ;)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Wizzu
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11-11 18:13
unezra schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:14:
@ardana Verdomd! Ik zie nu dat het geen topicreeks is. :) Serieus, ik heb echt al die tijd gedacht dat het een reeks was... (En in mijn beleving worden die wat minder snel gesloten dan losse topics.)

Hmmm...

Ok.

*denkt wat na*

Allen: Zijn er mensen die interesse hebben met mij een nieuw topic over recruiters te starten?
(Of is er uberhaupt animo voor een hernieuwd "ervaringen met recruiters" topic.)
Van mij part wel, het was niet alleen vermakelijk maar ook informatief over de manieren van recruiters en waar je op kunt letten.

• unezra

unezra

Wizzu schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:17:
[...]
Van mij part wel, het was niet alleen vermakelijk maar ook informatief over de manieren van recruiters en waar je op kunt letten.
Absoluut! Daarom zou ik ook een nieuw topic helemaal niet erg vinden.
Zin om samen TS te worden van zo'n topic?

Wat mij betreft gebruiken we het oude topic dan als basis, maar trekken het iets breder en hangen er een iets minder lompe titel aan. (Hoewel ik de titel wel hilarisch vind, lijkt me een positievere insteek beter.)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

gambieter schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:13:
Puur inhoudelijk lijkt het me een slecht idee. In het Shopping Forum zie je echt heel veel IANAL posts waar mensen noch klok, noch klepel kunnen vinden, maar wel met de grootste overtuiging hun beweringen maken. Een apart forum voor legale discussies zou dat alleen maar erger maken, en het is nu eenmaal een wetmatigheid dat onzin posten veel minder energie kost dan onzin weerleggen. Ik zou me echt zorgen maken om de kwaliteit van adviezen daar gegeven.

Het zou alleen maar een magneet zijn voor hen met een "Ik heb alle afleveringen van de Rijdende Rechter gezien" diploma ;)
Dat is natuurlijk ook nog een goed punt. Het expliciet bestempelen als "juridische vraagbaak" of iets dergelijks schept verwachtingen dat de informatie die daar gegeven wordt ook juridisch hout snijdt en we zien inderdaad helaas vaak genoeg posts die goed bedoeld zijn maar de plank compleet misslaan.

• LucyLG
Orion84 schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:17:
[...]

Dat is natuurlijk ook nog een goed punt. Het expliciet bestempelen als "juridische vraagbaak" of iets dergelijks schept verwachtingen dat de informatie die daar gegeven wordt ook juridisch hout snijdt en we zien inderdaad helaas vaak genoeg posts die goed bedoeld zijn maar de plank compleet misslaan.
De vragen staan nu onder heel veel topics. Moeilijk te vinden.

Eens dat je het een risico vindt. Zou er ook boven zetten dat je er geen rechten aan kan ontlenen en het meningen zijn van gebruikers. Ja plank wordt helaas veel misgeslagen, maar een goed topic trekt ook juristen aan die wel wat weten. Er zitten er hier ook een paar die goed zijn trouwens, ik herken het wel als het onjuist is.

LucyLG wijzigde deze reactie 11-12-2018 14:01 (71%)
Reden: Het was blijkbaar te wazig verhaal

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Het op een grote hoop gooien is misschien leuk voor die paar gebruikers die het interessant vinden om op juridische vragen te beantwoorden, maar voor gebruikers die inhoudelijk wat over een bepaald onderwerp willen weten is het veel logischer om de zaken zoals nu op inhoud te groeperen en niet op vorm.

• unezra

unezra

Ok. Ik heb op de vroege morgen een poging ondernomen een leuke TS te schrijven als opvolging van de shitpraktijken van recruiters

Dit is 'm:
Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.

Ik hoop dat 'ie gewaardeerd word en sta uiteraard open voor feedback. :)

En ja, dat HB topic volgt, alleen niet nu, daar ben ik nog heel erg hard op aan het broen en ik hoop dat ik ergens dit weekend de inspiratie vind daar een mooie topicstart voor te schrijven.

• Fiber

Fiber

unezra schreef op donderdag 13 december 2018 @ 07:48:
Ok. Ik heb op de vroege morgen een poging ondernomen een leuke TS te schrijven als opvolging van de shitpraktijken van recruiters

Dit is 'm:
Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.

Ik hoop dat 'ie gewaardeerd word en sta uiteraard open voor feedback. :)

En ja, dat HB topic volgt, alleen niet nu, daar ben ik nog heel erg hard op aan het broen en ik hoop dat ik ergens dit weekend de inspiratie vind daar een mooie topicstart voor te schrijven.
Ik heb verder niks met dat topic, maar alleen de topic titel is al tien keer beter _/-\o_

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:15
In het Discussie over & Ervaringen met bunq topic komt elke dag wel een paar keer de vraag "Heeft iemand nog een pack-plekje vrij?" voorbij. Eerlijk gezegd vind ik het vervelend om telkens die berichten tussen de discussie door te lezen. Natuurlijk snap ik wel dat bunq gebruikers een paar euro willen besparen, maar kan dit in een ander topic? Ik ben eventueel wel bereid om een topic aan te maken, maar eigenlijk ben ik bang dat het niet binnen PFSL past, omdat er geen discussiewaarde is.

• Rukapul
  • Laatst online: 22:16

Rukapul

Moderator General Chat
Topicstarter
Fiber schreef op donderdag 13 december 2018 @ 17:39:
[...]

Ik heb verder niks met dat topic, maar alleen de topic titel is al tien keer beter _/-\o_
*grin* Dit was afaik mijn 'nette' versie van een originele titel die echt niet kon en vervolgens iets te lang doorleefde :P
oohh schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:52:
In het Discussie over & Ervaringen met bunq topic komt elke dag wel een paar keer de vraag "Heeft iemand nog een pack-plekje vrij?" voorbij. Eerlijk gezegd vind ik het vervelend om telkens die berichten tussen de discussie door te lezen. Natuurlijk snap ik wel dat bunq gebruikers een paar euro willen besparen, maar kan dit in een ander topic? Ik ben eventueel wel bereid om een topic aan te maken, maar eigenlijk ben ik bang dat het niet binnen PFSL past, omdat er geen discussiewaarde is.
Is dat een soort van vragen om coupon danwel referralachtige constructie? Dat is in principe ongewenst. Als er een TR wordt geplaatst dan kunnen we daar tegen optreden. Het past inderdaad niet in PFSL.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
Rukapul schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:02:
[...]

Is dat een soort van vragen om coupon danwel referralachtige constructie? Dat is in principe ongewenst. Als er een TR wordt geplaatst dan kunnen we daar tegen optreden. Het past inderdaad niet in PFSL.
Als je met z'n vieren in een "pack" zit, krijgt iedereen 3 EUR per maand korting. Het is geen echte referral, al zou je het wel zo kunnen zien.

• Fiber

Fiber

Rukapul schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:02:

[...]

Maar wellicht wel in AK... :z

• unezra

unezra

Rukapul in "Mbo 2 ict medewerker naar Mbo 4 systeembeheerder"

Was dat nu écht nodig?
Volgens mij bleef het JUIST on-topic met de vraag van TS in het achterhoofd.
Het hele idee van in ieder geval mijn reacties, is de TS zelf laten nadenken over zijn keuze.

Kortom, een slotje en de reactie vind ik een aparte keuze en onterecht.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-11 17:38
Zucht. Echt die moderatie hier...

Het laatste wat je hier in dit topic wil is een zooi niet ZZPers die gaan lopen verkondigen hoe moeilijk ZZPen wel niet is. Het had een compleet ander topic.

https://niels.nu

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:03
Hydra schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:00:
[...]

Zucht. Echt die moderatie hier...

Het laatste wat je hier in dit topic wil is een zooi niet ZZPers die gaan lopen verkondigen hoe moeilijk ZZPen wel niet is. Het had een compleet ander topic.
Ik heb 'm al gemeld, die discussie is hier inderdaad niet echt op de plek.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@Hydra @Fable even verplaatst naar het feedbacktopic.

Wellicht mis ik iets, maar waarom is discussie over ZZPschap in de IT niet op zijn plek in Het freelance ICT-ers discussie topic?

Dat een deel van die discussie in dat gesloten topic niet bijster zinvol was (mede doordat de TS ontzettend kort door de bocht was) snap ik, maar ik kreeg toch sterk de indruk dat het zo een beetje dubbelop was met Het freelance ICT-ers discussie topic (en er waren ook al een aantal TRs aangemaakt die hetzelfde opmerkten).

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:03
De discussie waarom iemand wel of niet moet gaan ZZP-en lijkt mij daar niet op de plek en uiteindelijk wordt dat toch een welles/nietes discussie wat helemaal niks toe zal voegen aan het bestaande topic.
Het bestaande topic geeft informatie aan mensen die ZZP-er zijn of willen worden.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Topic moet weer open, moet niet gemerged worden.

In het topic USB-C en Thunderbolt 3 accessoires ga je niet bespreken of PCI Express beter is dan Thunderbolt 3. Nee, de keuze is reeds gemaakt.

Of ander voorbeeld, in het Elektrische auto's topic wordt de zin van een EV niet ter discussie gesteld. De vraag is, welke koop je.

Renault Zoe Q90

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Onderwerp moet bespreekbaar zijn, maar is het niet zinniger om een iets neutraler opening te hebben? Doordat het zo extreem wordt neergezet, loopt het topic ook wat minder.

"Overwegingen om te zzp'en" als onderwerp is misschien wat neutraler. En dat zal vast ook in dat grote topic besproken worden maar dat lijkt me geen reden om een interessant subonderwerp niet los te bespreken.

Is het geen beter idee om dit topic opnieuw te openen? Met een nieuwe startpost?

JvS wijzigde deze reactie 22-02-2019 17:38 (9%)

• Fiber

Fiber

JvS schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:38:
[...]

Is het geen beter idee om dit topic opnieuw te openen? Met een nieuwe startpost?
Dat mag natuurlijk altijd, dat hoef je hier niet te komen vragen. Maar dan wel met een fatsoenlijke, informatieve, en vooral neutrale OP en een minder schreeuwerige titel... :)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Tsurany schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:53:
@ardana @Rukapul deze data is zo specifiek dat het heel eenvoudig is om de persoon achter de functie te herleiden. In principe worden dus persoonsgegevens vastgelegd in een publiek forum topic. Is daar over nagedacht?
Dat geldt voor heel veel dingen die op internet (of op Tweakers) besproken worden. Waarom zou er voor dit topic ineens een uitzondering gemaakt moeten worden?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
ardana schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:54:
[...]

Dat geldt voor heel veel dingen die op internet (of op Tweakers) besproken worden. Waarom zou er voor dit topic ineens een uitzondering gemaakt moeten worden?
Omdat je zo in feite een enorme database aan persoonsgegevens aan het verzamelen bent. Dat zie ik toch anders dan indien deze data wat verspreid door verschillende topics staat.

• Hydra
Tsurany schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:55:
[...]

Omdat je zo in feite een enorme database aan persoonsgegevens aan het verzamelen bent. Dat zie ik toch anders dan indien deze data wat verspreid door verschillende topics staat.
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik hou het ook met opzet oppervlakkig genoeg dat het niet direct naar mij te herleiden is. De mensen die mij IRL kennen, herkennen m'n posts toch wel.

• Tsjipmanz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 13:56

Tsjipmanz

Het maakt MIJ niks uit...

Hydra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Ik hou het ook met opzet oppervlakkig genoeg dat het niet direct naar mij te herleiden is. De mensen die mij IRL kennen, herkennen m'n posts toch wel.
Als iemand op de link in je signature klikt is het toch vrij eenvoudig te achterhalen wie je bent

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Tsjipmanz schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:17:
Als iemand op de link in je signature klikt is het toch vrij eenvoudig te achterhalen wie je bent
Tuurlijk, maar da's een bewuste keuze die losstaat van de inhoud van m'n posts.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het hele forum is een bak vol persoonsgegevens. Inclusief de post die ik nu plaats. Wel zal dit inderdaad sneller zijn te herkennen door een directe collega of zo. Maar er wordt heel bewust geplaatst in Wat voor werk doe je, voor wie, en hoe bevalt dat?, ik zie het probleem ook niet. Of in ieder geval niet meer dan een topic waar je een foto van je nieuwe Mercedes AMG S65 of 80" TV laat zien.

Suggestie: vraag als er twijfel is @NaliXL in de topicstart te zetten 'Let op, dit topic is voor iedereen te lezen. Plaats niets waarvan je niet wilt dat het via Google gevonden kan worden'. Of zoiets.

Schrijf ik als bezoeker, ik ben geen general chat-mod.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ardana schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:30:
[Modbreak] Mag ik er nogmaals op wijzen dat uitgebreide discussies over leaseauto's vs eigen auto's buiten de scope van dit topic vallen. En als je zelf al neer zet dat iets OT is, dan wéét je dus al dat je OT gaat. Zet het er dan ook niet neer... Langzaam begin ik te twijfelen aan het bestaansrecht van dit topic...[/]
Ik ben oprecht geïnteresseerd wat nu precies het probleem is in dat salaris topic. Mensen vinden het interesant, er wordt veel in gepost, er zijn best leuke en leerzame side-discussies, er is geen ruzie, soms wat onbegrip in elkaars standpunt, het komt altijd weer ontopic (salarissen blijven de basis).

Ik snap dat er op zich de regel "gij zult enkel salarissen posten" overtreden wordt, maar waarom is dit nodig om hier zo ontzettend streng op te zijn?

Het zijn juist de lijstjes die elke keer input leveren aan de side discussies. Die combinatie is juist de kracht en geeft het topic en de lijstjes wat diepgang en duiding is mijn ervaring erbij. Het maakt het juist meer een 'tweakers' topic in plaats van een dorre database of een opsomming.

Ik begrijp niet zo goed waarom dat zo tegengewerkt wordt? Waarom moet het perse een lijst opsommingen zijn en mag het niet gewoon zijn wat het de hele tijd vanzelf wordt: Een hoop lijsten met daaromheen discussies daarover?

JvS wijzigde deze reactie 08-06-2019 14:43 (22%)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Omdat het geen discussie-topic is. Het staat een ieder vrij een discussie-topic aan te maken dat náást het salaris-topic loopt, graag zelfs... In de HK hebben we bijv. het Grote Grappige Plaatjes-topic en het Discussieer-Hier-Over-Het-Grote-Grappige-Plaatjes-topic.

Het doel van het topic is het posten van een lijstje, daar mag een korte reactie op komen, maar geen uitgebreide discussie. Dan verdwijnt het overzicht en daarmee het doel van het topic.

Overigens: ik ben hier niet enkel uit mezelf zo streng op, want het is niet dat ik hier dagelijks in zit te loeren wie nou weer de regels overtreed (sterker nog, uit mezelf kom ik er zelden). Ik reageer op TR's die ingediend worden. Dus het is wel degelijk zo dat er users zijn die er echt last van hebben dat er weer hele lappen tekst voorbij komen en de lijstjes ondergesneeuwd raken. Enkel: het beleid is ook dat die users niks mógen zeggen, want zelf voor moderator spelen mogen ze niet. Dus die hoor en zie je niet. Ze mogen enkel een TR indienen, waarop wij weer langs komen en als wij om de 2 weken weer een stuk of wat posts leeg moeten halen, dan worden we dat ook wel een keer zat eigenlijk...

Dus, wie gaat dat side-topic aanmaken? :)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ardana schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:45:
Omdat het geen discussie-topic is. Het staat een ieder vrij een discussie-topic aan te maken dat náást het salaris-topic loopt, graag zelfs... In de HK hebben we bijv. het Grote Grappige Plaatjes-topic en het Discussieer-Hier-Over-Het-Grote-Grappige-Plaatjes-topic.

Het doel van het topic is het posten van een lijstje, daar mag een korte reactie op komen, maar geen uitgebreide discussie. Dan verdwijnt het overzicht en daarmee het doel van het topic.
Wie heeft bepaald dat dit het doel van het topic is? Als er organisch blijkt dat er een leuker doel is, namelijk ook discussiëren, dan hoeft dit toch helemaal geen probleem te zijn?
Overigens: ik ben hier niet enkel uit mezelf zo streng op, want het is niet dat ik hier dagelijks in zit te loeren wie nou weer de regels overtreed (sterker nog, uit mezelf kom ik er zelden). Ik reageer op TR's die ingediend worden. Dus het is wel degelijk zo dat er users zijn die er echt last van hebben dat er weer hele lappen tekst voorbij komen en de lijstjes ondergesneeuwd raken.
TR's worden altijd ingediend als mensen vinden dat de regels overtreden worden. Ik ben ook jarenlang mod geweest hier en als ergens een regel van gemaakt is, dan zie je altijd dat mensen erop springen om overtredingen te melden. Dat bewijst niet dat je regel goed is of dat die mensen er perse last van hebben. Ik zou je willen vragen die mensen anders eens uit te nodigen om hier mee te discussieren. In AV (daar was ik 7 jaar mod) heb je het "show je HT topic". Ook daar is side discussie. Ook daar had je mensen die vinden "het is hier een show topic, je mag er niet over praten" (dat zal nu nog steeds wel zo zijn), ook daar stuurt het af en toe (op een chille manier) naar ontopic door een ervaren gebruiker, soms een mod. Maar daar wordt er niet zo gedreigd over bestaansrecht van het topic (ik vind dat echt een hele vervelende manier van dreigend met spieren flexen), staat geen passief aggresieve topic warning, wordt niet te pas en te onpas gesnoeid. Het is gewoon een leuk topic.

Het enige niet leuke aan het salaristopic vind ik eerlijk gezegd het constante (dreigende) ingrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat een droge lijst opsommingen voor ook maar iemand beter is dan daar ook discussie over. Er zal vast wel iemand te vinden zijn die een database prefereert boven een discussie. Maar dit is toch een form? En geen database.

Zou je die mensen eens een bericht willen sturen en hun gedacht hier kenbaar maken? Want ik zie hier vooral "dit zijn de regels" en niet een argument waarom die regels zijn zoals ze zijn.
Dus, wie gaat dat side-topic aanmaken? :)
Ik wil wel een "show hier je salaris mét discussie" topic maken als je dat echt wilt. Dat wordt dus geen side topic, maar een soortgelijk topic, maar discussie is toegestaan. Als alle discussie uit het huidige topic dan verplaatst wordt, dan gaan die topics op die manier concurreren. Op zich interessant om te zien wat mensen echt willen:

1. Een topic met alleen de lijsten erin (dus gewoon absoluut geen andere soort berichten, en dat ook 100% hanteren)
2. Een topic waarin het wat soepeler gaat en waar discussie wel is toegestaan met een relaxte moderatie indien nodig (niet zoals nu, waarbij binnen een uur nadat er nog lijsten gepost zijn ingegrepen moet worden).

Maar beter zou het zijn om de melders te vragen wat nu precies zo erg is aan de discussies tussendoor.

Alleen side topic mist de hele tijd input dat de discussie voedt, dat bloedt binnen no time dood.

JvS wijzigde deze reactie 08-06-2019 15:01 (27%)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Het side-topic wordt gevoed door het hoofd-topic he? Dus de voeding is er sowieso wel :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jammer dat je niet verder komt dan zo'n antwoord... Ik vind het oprecht jammer van een forum en een topic dat ik leuk vind.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Jij en ik zijn niet de enige die hier zouden moeten reageren he? :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12-11 14:49
JvS schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:51:
[...]
Wie heeft bepaald dat dit het doel van het topic is? Als er organisch blijkt dat er een leuker doel is, namelijk ook discussiëren, dan hoeft dit toch helemaal geen probleem te zijn?

[...]
TR's worden altijd ingediend als mensen vinden dat de regels overtreden worden. Ik ben ook jarenlang mod geweest hier en als ergens een regel van gemaakt is, dan zie je altijd dat mensen erop springen om overtredingen te melden. Dat bewijst niet dat je regel goed is of dat die mensen er perse last van hebben. Ik zou je willen vragen die mensen anders eens uit te nodigen om hier mee te discussieren. In AV (daar was ik 7 jaar mod) heb je het "show je HT topic". Ook daar is side discussie. Ook daar had je mensen die vinden "het is hier een show topic, je mag er niet over praten" (dat zal nu nog steeds wel zo zijn), ook daar stuurt het af en toe (op een chille manier) naar ontopic door een ervaren gebruiker, soms een mod. Maar daar wordt er niet zo gedreigd over bestaansrecht van het topic (ik vind dat echt een hele vervelende manier van dreigend met spieren flexen), staat geen passief aggresieve topic warning, wordt niet te pas en te onpas gesnoeid. Het is gewoon een leuk topic.

Het enige niet leuke aan het salaristopic vind ik eerlijk gezegd het constante (dreigende) ingrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat een droge lijst opsommingen voor ook maar iemand beter is dan daar ook discussie over. Er zal vast wel iemand te vinden zijn die een database prefereert boven een discussie. Maar dit is toch een form? En geen database.

Zou je die mensen eens een bericht willen sturen en hun gedacht hier kenbaar maken? Want ik zie hier vooral "dit zijn de regels" en niet een argument waarom die regels zijn zoals ze zijn.

[...]

Ik wil wel een "show hier je salaris mét discussie" topic maken als je dat echt wilt. Dat wordt dus geen side topic, maar een soortgelijk topic, maar discussie is toegestaan. Als alle discussie uit het huidige topic dan verplaatst wordt, dan gaan die topics op die manier concurreren. Op zich interessant om te zien wat mensen echt willen:

1. Een topic met alleen de lijsten erin (dus gewoon absoluut geen andere soort berichten, en dat ook 100% hanteren)
2. Een topic waarin het wat soepeler gaat en waar discussie wel is toegestaan met een relaxte moderatie indien nodig (niet zoals nu, waarbij binnen een uur nadat er nog lijsten gepost zijn ingegrepen moet worden).

Maar beter zou het zijn om de melders te vragen wat nu precies zo erg is aan de discussies tussendoor.

Alleen side topic mist de hele tijd input dat de discussie voedt, dat bloedt binnen no time dood.
He-le-maal mee eens. Het begint echt steeds treuriger te worden met dat gemodereer in bepaalde topics. GoT is toch een (discussie)forum, waar je komt voor je lol en om wat te leren? Discussiëren, "kletsen" en elkaar wat bijbrengen. Maar nee, dreigen met een ban vanwege "off-topic". Het moet niet gekker worden... Maar goed, het is niet "mijn" forum, maar van de Persgroep. En schijnbaar vindt die laatste dat dit soort regeltjes met harde hand wordt afgedwongen. Ik ga maar proberen bepaalde topics te ontlopen denk ik...

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006
  • Nu online

hyptonize

Mr. Awesome

Aan de ene kant snap ik Ardana's redenatie wel. Aan de andere kant zie ik ook veel topics die juist gesloten worden omdat er geen discussie is en meer een lijst van lijstjes is. Wat maakt dit topic dan uitzondering op die regel?

• barrymossel
hyptonize schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:18:
Aan de ene kant snap ik Ardana's redenatie wel. Aan de andere kant zie ik ook veel topics die juist gesloten worden omdat er geen discussie is en meer een lijst van lijstjes is. Wat maakt dit topic dan uitzondering op die regel?
En wie bepaalt die regel? TS? Mods? De lezers van het topic?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ik kan je verzekeren dat ik nog nooit welke sturing dan ook heb gehad van "de Persgroep" en ik word een klein beetje moe van iedere keer de standaard reactie die kant op, terwijl die al 100 keer tegengesproken is. Het topic is in eerste instantie aangemaakt door Alex T., het meest recente deeltje door Miicker. De "regels" van het topic zijn (over het algemeen) door de users zélf vastgesteld, en worden door ons gehandhaafd. Meestal neemt een nieuwe TS de regels over uit het vorige deeltje, en wordt er hooguit een klein beetje aan bijgeschaafd.

Als er wijdverbreid behoefte is aan een significant andere insteek, dan zou dit topic wél beëindigd moeten worden: simpelweg voor de duidelijkheid, want we gaan niet halverwege het topic de spelregels (die in de TS staan) wijzigen. Dat maakt het voor de users ook onoverzichtelijk.

Oftewel, de regels van een topic worden in overleg bepaald, omdat het voor iedereen duidelijk en begrijpelijk moet zijn, maar ook te handhaven (en niet in strijd met de algemene regels van het forum, maar dat vind ik vanzelfsprekend).

Trouwens, deze discussie is al vaker voorbij gekomen, en toen heb ik ook gezegd dat we open staan voor veranderingen, maar dat moet wel komen vanuit de users. Een goedlopend topic valt op staat bij een goede TS én de input van de users. Dus als iemand een andere opzet wil van het Salaris-topic, maak er eentje, leg hem (event. via groes-DM) aan ons voor, dan kunnen we kijken of we dat levensvatbaar(der) achten dan het huidige.

Ardana wijzigde deze reactie 08-06-2019 16:34 (28%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01:03
Ik snap op zich het punt van Ardana wel. Echter, ik vind dat er met leaseauto's vs. eigen auto's te hard in de laatste discussie gesneden is. Die leaseauto is een integraal onderdeel van de beloning, van het totale salarisstrookje. Het is niet zo dat als je die leaseauto enkel zakelijk rijdt, je nog eens een vergoeding erbij krijgt. Derhalve is het onmogelijk de leaseauto los van het salarisstrookje én dus van dit topic te zien. Juist een discussie daarover, zeker bij mensen die weinig rijden en er een eigen auto naast willen leggen ter vergelijking, is in mijn ogen waardevol, omdat er vaak wél de mogelijkheid bestaat een leasebudget uit te laten betalen.

Zeker in vergelijking tussen bestaande banen en nieuwe aanbiedingen zijn die vergelijkingen erg waardevol. Een 1:1 vergelijking bestaat niet, het is altijd beetje links schaven en rechts schaven, met componenten die voor ieder persoon weer een andere waarde hebben. Daarbij horen die vergelijkingen en kleine discussies. Uiteindelijk bloeden al deze discussies dood, want de punten die mensen willen zeggen zijn gezegd.

Als je dan echt zo strikt wilt handhaven op het topic, dan zou dus ook ieder voorstel eruit geschrapt moeten worden als zijnde offtopic. Immers, men verdiend dat op dat moment nog niet en vraagt daarbij meestal nadrukkelijk om reacties (en die zijn ook offtopic). En daaruit, uit de vergelijkingen tussen bestaand salaris en nieuwe aanbiedingen, komen die korte sidediscussies zoals leaseauto's, reistijd e.d.

Gaat zo'n sidediscussie pagina's door, dan is het imho terecht om in te grijpen. Maar de laatste discussie: Er is iemand die meent dat hij goedkoper zelf kan rijden, daarop wordt een keer wat geschreven, komt antwoord en het is weer on topic. Welgeteld 5 postings die aangepast moeten worden, inclusief een posting die gedeeltelijk wel aan de eisen voldeed. Imho is het topic, door het schrappen van deze korte discussie, juist minder waardevol geworden. Sowieso voor bijvoorbeeld google, want een "offtopic", "mja" en "tsja" zijn niet echt hits waarop mensen zoeken. Haal dan de hele post gewoon weg. Ik vind persoonlijk een topic waarin veel van dit soort weggemodereerde reacties zijn, nog irritanter dan een topic dat zo nu en dan eens op een side discussie komt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: juni 2008

Grvy

Bot

Pizza_Boom schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:15:
Als je dan echt zo strikt wilt handhaven op het topic,
Is dat niet gewoon het hele probleem. Zo strikt willen handhaven? Ik krijg daar altijd kriebels van. Maar dat gezegd hebbende heb ik niet de hele discussie gevolgd maar ken het wel van andere topics op GoT waar de moderators er gewoon echt te snel bovenop zitten. :)

Omdat het moet.

• barrymossel
Grvy schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:49:
[...]

Is dat niet gewoon het hele probleem. Zo strikt willen handhaven? Ik krijg daar altijd kriebels van. Maar dat gezegd hebbende heb ik niet de hele discussie gevolgd maar ken het wel van andere topics op GoT waar de moderators er gewoon echt te snel bovenop zitten. :)
Het zijn er gelukkig maar een paar...

• unezra

unezra

Ah. Hier word dus die discussie gevoerd. :) Sorry @Ardana, dat had ik zelf kunnen bedenken.

Mijn 2 centen: Ik vind dat het salaristopic vrijer gelaten moet worden. Ja, er is vaak inhoudelijke discussie maar ik denk dat dat is omdat mensen dat willen. Het topic is te star en in dit geval is denk ik het directe gevolg, dat mensen dus "offtopic" gaan.

Persoonlijk is dat ook wat ik zou willen. Gewoon het topic zoals het is, maar mét vrije ruimte om dieper in te gaan op de posts en vrije discussie toe te laten. Niet meer enkel "dit verdien ik, wat vinden jullie er van", maar juist inhoudelijke discussie toe laten.

EDIT:
Even wat verder teruggelezen. Wat mij betreft: Pas het topic aan en maak geen nieuw topic. Met een modbreak is prima duidelijk te maken dat de regels zijn gewijzigd voor het topic.

Aan de andere kant, als dat geen optie is, sluit het topic, maak een topic aan met dezelfde strekking maar mét ruimte voor topicdrift en minder strenge moderatie. Lijkt mij wat prettiger dan een topic met enkel een korte "dit verdien ik, wat vind je er van", waar ik het nut totaal niet van in zie.

unezra wijzigde deze reactie 08-06-2019 20:42 (28%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien is het wel leuk om net als in het film topic een tool te hebben om je salaris op in te vullen en een tabel te generen. Die tabel post je dan met al je vragen in het topic en je vult gelijk een database (waarnaar je linkt in de Topic Warning en de startpost). Dan heb je voor de mensen die dat graag willen een 'droge tabel' en kan het topic gebruikt worden waarin discussie ook leuk is.

JvS wijzigde deze reactie 08-06-2019 20:54 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik dacht altijd dat juist simpele opsom-topics eigenlijk ongewenst zijn en dat een topic discussiewaarde zou moeten hebben... O-)

Fiber wijzigde deze reactie 08-06-2019 20:54 (3%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even wat tegengeluid uitnodigen (ik pak even de recente +1 gevers aan een modingreep), @Zaratrass @Zenix @Hmmbob @wttj @Bob-B190 @kortenhoef86 @3DDude @Rizzi @Low Flyer @Frozenhands @Wizzu @Emin3m @Valandin @AlxRoelofs @geenstijl @duufke @XFlame

Jullie hebben modingrepen de laatste tijd met een +1 beloond. Kunnen jullie het topic hierboven vanaf deze post eens lezen en kunnen jullie eens jullie kant van het verhaal laten schijnen?

Vanaf hier:
JvS in "Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan - Feedback"

• unezra

unezra

@JvS Daar ben ik ook wel benieuwd naar maar als ik heel eerlijk ben ben ik ook wel benieuwd wie er nog meer juist graag een verruiming van het topic wil zien. (Desnoods in de vorm van een nieuw topic met verruimde regels en het opsomstopic al dan niet gesloten.)

Ik heb lang gedacht dat ik zo'n beetje de enige was en ik héb de discussie hier al een keer aangezwengeld - in december 2017, zie unezra in "Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan - Feedback" - maar toen kwam er weinig (positieve) response en is alles uiteindelijk bij het oude gebleven. Ik ben ook een van die mensen die de nodige modingrepen heeft gehad op zijn reacties in het topic. (Ongetwijfeld dus ook een van die mensen met de nodige TR's daar.)

Toch lijkt het nu of ik niet de enige ben die het topic graag wat ruimer ziet en juist de discussie wil. Misschien was de tijd er toen niet rijp voor en nu wel. Mij valt ook op sinds ik het topic weer volg (ik heb het een tijdje om wat redenen genegeerd), de topicdrift zeker niet alleen (meer) door mij komt. Ik interpreteer dat als dat ik blijkbaar niet de enige ben die het topic interessant vind, maar graag meer ruimte wil voor discussie.

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:20

3DDude

I void warranty's

@JvS
Wat is je specifieke vraag nu?

Of afdwaling van de lijstjes mag ?
Of zolang het 'relevant blijft' gedoogd moet worden?
Of volledig off topic gaan af en toe moet kunnen?

Je zult altijd omtrent de lijstjes discussie hebben, want mensen die ze posten vragen daar feedback op; Wat kan ik doen om hogerop te komen? Zijn deze voorwaarden nog wel goed i.v.m. werkervaring en verantwoordelijkheden enz.

Dat heb je in het lease auto topic ook:

Pietje komt binnen zegt dit is mijn lease-budget en zeg ik wil Auto X of Y graag kan dat.

Vervolgens reageert men:
Is je budget inclusief brandstof of exclusief?
Wat is de looptijd van je lease (4 jaar ? of 1 ?)
hoeveel kilometer per jaar moet je invullen van het bedrijf( 10k is cheaper in lease dan 40k)
enz.

Ik vind zolang het relevant blijft, kan het best gedoogd worden en af en toe een moderator die de boel weer bijstuurt als het naar volledig off topic gaat. Ik support Ardana gewoon, ze heeft meestal wel gelijk :)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

3DDude schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:21:
@JvS

Ik vind zolang het relevant blijft, kan het best gedoogd worden en af en toe een moderator die de boel weer bijstuurt als het naar volledig off topic gaat. Ik support Ardana gewoon, ze heeft meestal wel gelijk :)
Ik vind gedogen ook prima. En als het enorm lang (dagen zegmaar) over alleen maar details van een detail gaat, denk ik dat even een 'nudge' naar ontopic wel een idee is. Ik denk dat we dat zelf ook prima kunnen. Of je kan bij een hele lange discussie een nieuw topic maken van de reacties. In elk geval iets vriendelijker en opbouwend doen. Nu heb ik het idee (ik discussieer ook weleens mee) dat dat wordt gezien als opzettelijk verpesten van een topic.

Echter merk ik dat er gedreigd wordt met bans, met het bestaansrecht van het topic, merk ik enorm veel irritatie. Het is ook wel echt onduidelijk, je mag wel om feedback vragen en "een beetje offtopic" is wel ok, maar teveel offtopic (wat is teveel?) is ongeveer direct boze reacties. Ik vind dat vaag.

Mijn specifieke vraag is: Moet in dat topic wel of geen discussie mogelijk zijn? En is de manier van ingrijpen nu wel echt nodig? Ik heb het idee dat juist het wegknippen en ingrijpen het topic veel minder leuk maakt. Het is totaal onverwacht wanneer het nog "leuke side discussie" is en wanneer het "verpestend offtopic" is (zo interpreteer ik dat anderen het dan interpreteren:).

JvS wijzigde deze reactie 08-06-2019 21:29 (9%)

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

DIscussie moet mogelijk zijn maar met mate denk ik :)

Over het ingrijpen: (zie hieronder)

Zoals ze aangaf, zit ze niet zelf de hele dag dat topic te F5'n maar reageert ze op TR's van gebrukers die zich aan de eindeloze discussie ergeren;

Denk beter dat je van die personen van de TR feedback kan vragen dan wat er dan precies een TR waardig is en in hoe ver de interpretatie van de moderator gaat; Tot hetgeen wat gedoogd wordt en hetgeen wat als offtopic gemodereerd wordt en ge-edit.

Dus voor ik erop kan reageren:
- Moet het helder zijn vanaf wat off topic wordt gezien
- TR melders moeten een keer aangeven waarom ze het als off topic zien
- Moderator moet zeggen, dat die het er mee eens is (is de TR terecht -> wordt er ingegrepen)

Dan kan ik zeggen of ik me daarin kan vinden of niet :P
( ik wil eerst de motivatie weten, waarom is het off topic, zijn er veel TR's of was er iemand onterecht aan het klagen?)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 23:15
Ik denk dat we het gewoon moeten proberen met een topic waarin het iets losser is, werkt het niet dan weten we dan ook weer.

Misschien gelijk omvormen tot "Het grote arbeidsvoorwaarden-feedback topic"? Want ook vakantiedagen en andere secundaire arbeidsvoorwaarden hebben natuurlijk een zekere waarde.

• unezra

unezra

@JvS Ik denk dat een zekere mate van zelfmoderatie misschien wel het beste is.

Ik wéét dat het zo'n beetje in beton gegoten is dat op Tweakers zelfmoderatie niet de bedoeling is, toch vind ik dat wel eens jammer. Ik snap waarom en je wil absoluut niet dat mensen zelf voor politieagentje gaan spelen, maar aan de andere kant, we zijn allemaal volwassen. (That is, de meesten.) Waarom niet gewoon zélf, met respect en op een goede manier, een topic zijn weg te laten vinden en mensen te laten sturen? Het is immers *ons* forum en word gemaakt door haar users.

Positieve feedback door gebruikers en zelfsturing zijn een groot goed denk ik. Als je mensen daarin wat meer vrij laat, krijg je misschien wel een betere vibe dan als je keer op keer bang moet zijn voor moderatief ingrijpen omdat je de randen van een topic of discussie op zoekt of word meegesleept in een topicdrift die heel interessant is, maar wel duidelijk topicdrift.

Maar goed, dat is weer een heel andere en veel bredere discussie dus daad, woord voegen:

Wat mij betreft mag het bestaande topic losser gemodereerd worden en de mensen die op iedere inhoudelijke discussie een TR indienen, gemaand worden dat wat minder te doen en het topic gewoon zijn natuurlijke weg te lagen vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 21:20

Zenix

BOE!

@3DDude Dat inderdaad.

@JvS

Ik vind leaseauto's geen probleem, is onderdeel van het salaris. Maar de modbreak waar ik een +1 voor gaf was ik het zeker mee eens. Ik heb daarvoor ook een topic report aangemaakt, omdat het echt vaak totaal niks met arbeidsvoorwaarden te maken heeft, maar volledig offtopic.

Een beetje discussie erbij maakt het leuk, maar dan moet het wel over arbeidsvoorwaarden gaan en niet van die lappen tekst. Vooral @unezra is in mijn ogen een held in het offtopic posten of het aanstichten daarvan.

Het hoeft van mij zeker niet erg streng, maar ik wil ook niet hoeven zoeken naar de salarissen. @Transportman Het arbeidsvoorwaarden topic lijkt mij een goed plan inderdaad.

Zenix wijzigde deze reactie 08-06-2019 22:00 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

@Zenix Ik vraag me op mijn beurt af wat het nut is van een opsomtopic zonder diepe inhoudelijke discussie.
Voor mij is het juist die discussie die het topic interessant maakt.

Een korte opsomming van salaris en arbeidsvoorwaarden met een enkele reactie komt op mij wat vreemd over. Het geeft het topic ook een flinke bias. Waarom zou je daar je salaris en arbeidsvoorwaarden posten, als het niet de bedoeling is daar zinvol over te discussiëren? Om te pochen over je salaris, of juist medelijden te krijgen over hoe beroerd je het wel niet hebt? Ik denk dat het topic een flinke kleurig heeft, JUIST omdat het een opsomtopic is en het veel minder kleuring zou krijgen als het een discussietopic zou zijn.

• Grvy
  • Registratie: juni 2008

Grvy

Bot

@unezra er is al een vorm van 'zelfmoderatie' wat ik persoonlijk namelijk vaak zie (en ook bij ons bekende systeembeheer topic bijv) is dat de moderators reageren op de topic reports. Zelf geen binding/gevoel whatever hebben bij het betreffende topic en dan maar gewoon denken "tjah, het is een TR dus ik moet iets doen" en dan dus iets doen. Ten goede of ten slechte.

Omdat ze ook zoveel TR krijgen gaat men "twijfelen" aan het topic (zie ook weer systeembeheer drama van een tijd terug) en krijg je dus een eindeloze discussie met aan beide kanten een standstill.

Dat is al een vorm van moderatie door de niet vocale personen die zich ergeren en een TR aanmaken.

Omdat het moet.

• AlxRoelofs
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:05
JvS schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:03:
Even wat tegengeluid uitnodigen (ik pak even de recente +1 gevers aan een modingreep), @Zaratrass @Zenix @Hmmbob @wttj @Bob-B190 @kortenhoef86 @3DDude @Rizzi @Low Flyer @Frozenhands @Wizzu @Emin3m @Valandin @AlxRoelofs @geenstijl @duufke @XFlame

Jullie hebben modingrepen de laatste tijd met een +1 beloond. Kunnen jullie het topic hierboven vanaf deze post eens lezen en kunnen jullie eens jullie kant van het verhaal laten schijnen?

Vanaf hier:
JvS in "Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan - Feedback"
Ik denk niet dat je alle modingrepen kunt vergelijken. Met de ene ben ik het meer eens dan met de andere. Ik weet dus niet zo goed op basis van welke +1 ingreep ik ben 'geselecteerd' voor deze discussie maar ik wil hier best mijn mening over geven.

Ik wil voorop stellen dat ik een mening geven in deze lastig vind omdat de discussie is weggeknipt. Hierdoor weet ik niet wat er precies geschreven is in het salaris topic.

De discussie leaseauto / privé auto heeft is mijn ogen zeker van toepassing op het salaris topic indien de discussie dan ook daadwerkelijk om het verschil tussen die 2 gaat als je naar het salarispakket kijkt. Als iemand zegt dat een leaseauto meer waard is dan €300 loon (inclusief argumenten) en iemand anders reageert dat hij de auto geen belangrijk onderdeel vind en die €300 te besteden heeft vind ik dat wel degelijk een discussie die in het topic thuis hoort.

Ik ben het wel met Ardana eens (indien ik zijn/haar standpunt goed begrijp) dat het een korte discussie met toegevoegde waarde voor meerdere tweakers moet zijn. Een eindeloze discussie tussen 2 groepen die verschillende meningen hebben lees ik zelf liever ook niet in zo'n topic. Dan verliest het topic in mijn ogen zijn waarde.

• unezra

unezra

Grvy schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:01:
@unezra er is al een vorm van 'zelfmoderatie' wat ik persoonlijk namelijk vaak zie (en ook bij ons bekende systeembeheer topic bijv) is dat de moderators reageren op de topic reports. Zelf geen binding/gevoel whatever hebben bij het betreffende topic en dan maar gewoon denken "tjah, het is een TR dus ik moet iets doen" en dan dus iets doen. Ten goede of ten slechte.

Omdat ze ook zoveel TR krijgen gaat men "twijfelen" aan het topic (zie ook weer systeembeheer drama van een tijd terug) en krijg je dus een eindeloze discussie met aan beide kanten een standstill.

Dat is al een vorm van moderatie door de niet vocale personen die zich ergeren en een TR aanmaken.
Ik maak zelf ook regelmatig TR's aan, maar eigenlijk enkel op persoonlijke aanvallen. Dát is de laatste tijd dusdanig minder, dat ik gelukkig ook minder TR's hoef aan te maken.

Die TR's zijn voor mij een noodzakelijk kwaad. Ik los het liever zelf op maar omdat dat én snel escaleert én het niet gewenst is (deels begrijp ik dat, deels niet), kies ik toch voor TR's ondanks dat het idee van een TR me as-such tegen staat. (Ik ben 41, ik heb de meester niet nodig mijn issues op een forum op te lossen.)

Maar, daar zit het hem dus voor mij. Ik maak TR's alleen in bijzondere gevallen aan, bijvoorbeeld als mensen op de man gaan spelen in plaats van op de bal (naar mij of naar iemand anders), het topic om wat voor reden dan ook dreigt te escaleren of het een compleet onzintopic is. Niet bij topicdrift.

Ik heb het idee dat een aantal mensen érg bezig zijn met topicdrift en daarop TR's indienen, of domweg een hekel hebben aan bepaalde forumleden en daarop (sneller) TR's indienen. Misschien is dat mijn persoonlijke bias, maar ik vraag me soms af of mensen TR's niet té makkelijk en om de verkeerde redenen indienen. (Ik weet het niet, de TR's zie ik uiteraard niet, dus dit is een educated guess.)

Dat is misschien ook wat er met het Salaristopic en het Sysadmin topic gebeurt. TR's worden ingediend wegens topicdrift of persoonlijke redenen en mods grijpen in op basis van die TR's, zonder het topic écht goed te kennen. (Ergens logisch want er zijn absurd veel topics en mods hebben uiteraard ook een leven náást tweakers, ergens juist niet logisch want de informatie is beperkt en beslissingen moeten snel worden genomen.) Vervolgens ontstaat er twijfel bij de mods over de validiteit van een topic en word er gedreigd met sluiting van het topic en andere maatregelen.

Waarom niet de topics vrijer laten, moderatief meer ruimte laten voor drift en vooral modereren op zaken als persoonlijke aanvallen of ál te scherpe bewoordingen? Ik denk dat een topic, ook een dat flink op drift is, vanzelf wel weer recht trekt (de regulars in een langlopend topic sturen toch wel weer bij) of een natuurlijk einde kent omdat de discussie inclusief drift gevoerd is.

Om terug te komen op het salaristopic: Ik ben wel eens benieuwd naar wat voor TR's er worden ingediend en waarom er gekozen is het topic vrij star te houden, terwijl nu met de topicdrift van afgelopen week én deze discussie, ik neig te denken dat er wel wat mensen zijn die het topic als opsomtopic wat zinloos vinden en graag een topic zien met diepere discussie over arbeidsvoorwaarden in het algemeen. Het is niet de eerste keer dat het topic op drift raakt, zeker ook niet de laatste keer, misschien moeten we dan met zijn allen (inclusief de mods) de conclusie trekken dat de oorspronkelijke insteek van het topic zijn beste tijd heeft gehad en het tijd is voor either een verruiming van het topic of een nieuw topic mét discussiemogelijkheid.

• Zenix

Zenix

BOE!

@unezra

Een lijstje met een concrete korte discussie maakt het alleen maar leuker. Dat was bij modbreak waar ik Ardana een +1 heb gegeven zeker het niet geval. Een enkele reactie hoeft van mij ook niet, maar al die berichten na het lijstje van Hyperdunk gaat mij bijvoorbeeld weer te ver.

@AlxRoelofs inderdaad vooral die eindeloze discussies zijn vervelend. Daarvoor heb ik eerder dus ook een TR aangemaakt. Ik heb overigens nog maar 2-3 keer sinds ik op Tweakers een TR aangemaakt, dus het is geen sport voor mij ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

@Zenix Terwijl voor mij juist die discussie zo'n topic interessant maakt.

Ik ben persoonlijk niet heel geïnteresseerd in enkel wat iemand verdient, zeker niet in een topic met in mijn beleving doordat het in feite niet meer is dan een opsomtopic is, een flinke bias.

Gezien de hoeveelheid inhoudelijke reacties op Hyperdunk en de discussie over en weer (waar ik voor de verandering eens, maar wel bewust, een zeer beperkt aandeel in heb gehad), lijkt het er op of blijkbaar mensen juist interesse hebben in die diepere discussie.

Misschien ook wel logisch. Door een diepere inhoudelijke discussie, is er voor meer mensen nuttige informatie uit te halen dan enkel voor diegene die de vraag stelt. :) Kortom, het maakt het interessanter voor meer mensen dan alleen de vraagsteller en als ik heel eerlijk ben, dát lijkt mij het doel van een forum als dit en iets waar ik zelf als ik topics aan maak, ook op probeer te letten. Je zult mij in de regel geen topics aan zien maken of reacties geven die enkel en alleen voor mij persoonlijk relevant of interessant zijn. Daar vind ik een forum als Tweakers zelf niet voor bedoeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

unezra schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:17:
[...]

Ik maak zelf ook regelmatig TR's aan, maar eigenlijk enkel op persoonlijke aanvallen. Dát is de laatste tijd dusdanig minder, dat ik gelukkig ook minder TR's hoef aan te maken.

Die TR's zijn voor mij een noodzakelijk kwaad.
Ik heb alleen deze eerste 3 zinnen gelezen, maar ik zou bij mezelf eerst te raden gaan waarom dat zo is dat jij zoveel TR's aanmaakt ?
Zijn dat verschillende mensen ?
Of zijn dat altijd dezelfde?
Waarom is dat alleen bij jou zo?

(ik heb die ervaring / last niet -> Als iemand mij persoonlijk aanvalt, weet je wat ik doe? Ik haal mijn schouders op en het zal wel ;) )

Wellicht een Tip voor jou: laat uw vrouw eens zo'n post lezen voor je hem erop zet, vraag haar is wat zij ervan vind? Zou je dat willen doen? ;)

• unezra

unezra

3DDude schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:28:
[...]
Ik heb alleen deze eerste 3 zinnen gelezen, maar ik zou bij mezelf eerst te raden gaan waarom dat zo is dat jij zoveel TR's aanmaakt ?
Zijn dat verschillende mensen ?
Of zijn dat altijd dezelfde?
Waarom is dat alleen bij jou zo?

(ik heb die ervaring / last niet -> Als iemand mij persoonlijk aanvalt, weet je wat ik doe? Ik haal mijn schouders op en het zal wel ;) )

Wellicht een Tip voor jou: laat uw vrouw eens zo'n post lezen voor je hem erop zet, vraag haar is wat zij ervan vind? Zou je dat willen doen? ;)
Zoals gezegd, de noodzaak is er amper meer. :)

Verder lijkt het me nuttig dat ik, om quite obvious reasons, net déze vragen hier niet in dit feedback topic ga beantwoorden.

• Zenix

Zenix

BOE!

@unezra

Volgens mij is het discussiëren voor jou een hobby opzich ;) Maar ik kom in het topic juist om een indicatie te krijgen van de salarissen in de ICT markt. Deze informatie heeft mij ook geholpen als starter bij onderhandelingen van een eerste baan. Want je kan verder nergens deze informatie vinden. De inhoudelijke discussie is leuk, maar voor mij een bijzaak.

• unezra

unezra

Zenix schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:32:
@unezra
Volgens mij is het discussiëren voor jou een hobby opzich ;)
Jup. :) Daarom ben ik onder andere actief op dit forum en binnen een aantal FB groepen.
Ik vind discussies vaak leerzaam, het vergroot mijn denkraam en niet zelden vind ik het ook gewoon leuk tijdverdrijf.
Maar ik kom in het topic juist om een indicatie te krijgen van de salarissen in de ICT markt. Deze informatie heeft mij ook geholpen als starter bij onderhandelingen van een eerste baan. Want je kan verder nergens deze informatie vinden. De inhoudelijke discussie is leuk, maar is voor mij een bijzaak.
Terwijl ik op mijn beurt denk dat een salaris as-such niet zo interessant is. Dat kun je ook op Intermediair wel terug vinden. (Salariswijzer en soortgelijke sites bieden een prima indicatie van vergelijkbare en andere functies waar je je eigen salaris tegen af kunt zetten. Daar heb je geen Tweakers voor nodig.)

Daarbij zit ik met de bias. Ik heb het gevoel dat het soms érg gekleurd is, dus hoe veel nut heeft een salarisindicatie dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:28

defiant

Moderator General Chat
Het is een terugkerend probleem met grote topics, de focus is een specifiek onderwerp maar omdat veel mensen reageren en lezen verschillen ook de meningen van hoe het topic zou moeten verlopen.

Het probleem wat ik (imho) zie met het salaristopic is dat je 2 verschillende groepen hebt:
- Een groep die feedback wil of graag feedback geeft over arbeidsvoorwaarden
- Een groep voornamelijk leest en vooral overzicht wil van de markt en niet of minder geïnteresseerd is in de discussies.
Dat zorgt voor een tegenstelling, het zou makkelijk zijn geweest als je posts zou kunnen filteren, zoals bijvoorbeeld met de pin functionaliteit. Een search query kan ook, die zou je in de TS kunnen vermelden, maar is toch vaak wat minder, bijvoorbeeld: Template match op 1e zin.

Climate dashboard

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ik volg het betreffende topic niet, en het is een immer terugkerende discussie (zoveel mogelijk in één topic versus aparte topics voor aparte onderwerpen), maar met pins en filters op pins vervalt toch het argument dat je door de discussie de salarissen niet meer kunt vinden. Gewoon elke post met het ingevulde template voorzien van een pin, dan kan iedereen die dat wil daar gewoon op filteren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 23:15
AGee schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:20:
Ik volg het betreffende topic niet, en het is een immer terugkerende discussie (zoveel mogelijk in één topic versus aparte topics voor aparte onderwerpen), maar met pins en filters op pins vervalt toch het argument dat je door de discussie de salarissen niet meer kunt vinden. Gewoon elke post met het ingevulde template voorzien van een pin, dan kan iedereen die dat wil daar gewoon op filteren.
Nadeel is wel dat iemand dan die pin moet zetten en dat kan alleen door topic starter(s), en ik denk dat er weinig mensen op zitten te wachten om dat op zich te nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Transportman schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:56:
[...]

Nadeel is wel dat iemand dan die pin moet zetten en dat kan alleen door topic starter(s), en ik denk dat er weinig mensen op zitten te wachten om dat op zich te nemen.
Ik vind het wel een creatief idee. Je kan ook 8 topicstarters maken. Dus als je dan gewoon een groepje mensen maakt, is het niet heel veel werk. Ik zou hier best aan mee willen werken in elk geval. En ik denk met mij zo 10+ anderen die dit topic een warm hart toedragen.

Ik denk ook dat het goed is om duidelijke regels te hebben. Als ik het zo lees, zijn er een aantal zaken:
  • Een groep wil eigenlijk alleen de salarissen kunnen zien, 'veel' offtopic maakt dat lastig terugvindbaar. Maar 'veel' offtopic is nogal subjectief en iedereen verwacht er wat anders van en dat zorgt bij mij bij ingrijpen in elk geval voor irritatie. Mogelijke oplossing is dat pinnen van lijstjes
  • Bijna iedereen vind opbouwende discussie een meerwaarde hebben als ik het zo lees
  • Toch is er wat irritatie/ergernis over oeverlooshieid. Op zich herken ik dat ook. Bij sommigen erger ik me ook aan de inzichten, aan de stijl van reageren en lijkt het meer op "kijk mij" dan helpen. Ik heb mezelf gewoon voorgenomen er niet op te reageren. Ik heb mezelf voorgenomen om dit gewoon te accepteren en alleen te reageren als ik iets denk bij te kunnen dragen (al mijn posts zijn offtopic vrees ik :P). Maar dat werkt niet voor iedereen zo.
Het lijkt alsof ergernis over personen wordt gemeld (of in elk geval geinterpreteerd door de moderators) als "het gaat weer eens teveel offtopic" met maatregelen die heftig zijn tegen offtopic in het algemeen, terwijl het meer om stijl van berichten gaat die ergernis wekken. Vat ik dat zo goed samen?

Ik denk dat de sleutel ligt in duidelijke regels en misschien concreet / minder subjectief kunnen maken wat ons ergert. "het gaat teveel offtopic" is vaag en lijkt willekeurig (en lokt geergerd reageren op TR's van een "vervelend topic" uit). Als het "weinig offtpic" is, is het niet erg, maar bij "veel" weer wel. Dat zou gewoon helderder moeten zijn.

Ik heb nog niet echt een idee van wat het zou moeten zijn, maar ik heb het idee dat een oplossing zich begint te vormen. FIjn dat iedereen meedenkt overigens!

JvS wijzigde deze reactie 09-06-2019 10:15 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Eensch :)

Overigens kunnen moderators mede-auteurs toevoegen, én posts pinnen. Da's al een heel stuk minder werk dan posts modereren omdat het off-topic gaat, dus iets wat ik graag zou doen, zeker als er even een TR ingediend wordt dat er weer een aantal posts gepind moeten worden. Maar uiteraard is het beter als zo'n topic in dat opzicht zelf-regulerend is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Gek technisch idee (even tussendoor):

Is het niet mogelijk zo'n pin automatisch te zetten als een post aan bepaalde voorwaarden (lees: ingevulde template, al dan niet binnen mo-tags maar NIET gequote) bevat.

Op Wikipedia is het volgens mij niet ongebruikelijk dat er bots lopen op gezette tijden die zaken fixen, misschien is zoiets voor Tweakers ook wel mogelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uiteraard kan dat. Maar dat gaat natuurlijk geen prio krijgen in de developmenttijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
JvS schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:10:
[...]

Ik vind het wel een creatief idee. Je kan ook 8 topicstarters maken. Dus als je dan gewoon een groepje mensen maakt, is het niet heel veel werk. Ik zou hier best aan mee willen werken in elk geval. En ik denk met mij zo 10+ anderen die dit topic een warm hart toedragen.

Ik denk ook dat het goed is om duidelijke regels te hebben. Als ik het zo lees, zijn er een aantal zaken:
  • Een groep wil eigenlijk alleen de salarissen kunnen zien, 'veel' offtopic maakt dat lastig terugvindbaar. Maar 'veel' offtopic is nogal subjectief en iedereen verwacht er wat anders van en dat zorgt bij mij bij ingrijpen in elk geval voor irritatie. Mogelijke oplossing is dat pinnen van lijstjes
  • Bijna iedereen vind opbouwende discussie een meerwaarde hebben als ik het zo lees
  • Toch is er wat irritatie/ergernis over oeverlooshieid. Op zich herken ik dat ook. Bij sommigen erger ik me ook aan de inzichten, aan de stijl van reageren en lijkt het meer op "kijk mij" dan helpen. Ik heb mezelf gewoon voorgenomen er niet op te reageren. Ik heb mezelf voorgenomen om dit gewoon te accepteren en alleen te reageren als ik iets denk bij te kunnen dragen (al mijn posts zijn offtopic vrees ik :P). Maar dat werkt niet voor iedereen zo.
Het lijkt alsof ergernis over personen wordt gemeld (of in elk geval geinterpreteerd door de moderators) als "het gaat weer eens teveel offtopic" met maatregelen die heftig zijn tegen offtopic in het algemeen, terwijl het meer om stijl van berichten gaat die ergernis wekken. Vat ik dat zo goed samen?

Ik denk dat de sleutel ligt in duidelijke regels en misschien concreet / minder subjectief kunnen maken wat ons ergert. "het gaat teveel offtopic" is vaag en lijkt willekeurig (en lokt geergerd reageren op TR's van een "vervelend topic" uit). Als het "weinig offtpic" is, is het niet erg, maar bij "veel" weer wel. Dat zou gewoon helderder moeten zijn.

Ik heb nog niet echt een idee van wat het zou moeten zijn, maar ik heb het idee dat een oplossing zich begint te vormen. FIjn dat iedereen meedenkt overigens!
Wat mij betreft sla je de spijker op zn kop, vooral het punt over oeverloosheid (en stokpaardjes wmb). Dat is niet beperkt tot dit topic trouwens. De incidentele bezoeker van een topic valt het niet op, de frequente lezer des te meer.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oogje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:40:
[...]

Wat mij betreft sla je de spijker op zn kop, vooral het punt over oeverloosheid (en stokpaardjes wmb). Dat is niet beperkt tot dit topic trouwens. De incidentele bezoeker van een topic valt het niet op, de frequente lezer des te meer.
Helder, Is dit een dermate groot probleem dat er regels voor zouden moeten komen? En zouden dat bruikbare regels opleveren?

JvS wijzigde deze reactie 09-06-2019 11:42 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

JvS schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:24:
Uiteraard kan dat. Maar dat gaat natuurlijk geen prio krijgen in de developmenttijd.
Ik kan niet inschatten of zo'n mechanisme er niet al is en of het niet een feature is die ook nuttig is in andere topics. Misschien wel.

Tot die tijd zou het natuurlijk handmatig kunnen, maar als je zoiets kunt automatiseren...

(Ik moest er met de suggestie van de pinned posts, wat ik een heel goede vind, ook echt opeens aan denken en realiseerde me dat scripts/bots op Wikipedia heel gebruikelijk zijn. Zo'n autopin zou je óf bij plaatsen van de post kunnen zeggen, óf door een nachtelijke batch te draaien waardoor er wat vertraging in zit. Beiden lijken mij persoonlijk een nette praktische oplossing die hoe dan ook veel modwerk weg haalt.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
JvS schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:42:
[...]

Helder, Is dit een dermate groot probleem dat er regels voor zouden moeten komen? En zouden dat bruikbare regels opleveren?
Ik denk dat de huidige regels prima voldoen. Enigszins ingaan op arbeidsvoorwaarden, prima, tig (lange) post die dieper ingaan op 1 onderdeel leveren TRs op. En net zoals bij alles kunnen mods het toch nooit iedereen naar hun zin maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oogje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat de huidige regels prima voldoen. Enigszins ingaan op arbeidsvoorwaarden, prima, tig (lange) post die dieper ingaan op 1 onderdeel leveren TRs op. En net zoals bij alles kunnen mods het toch nooit iedereen naar hun zin maken.
Ah ok. Ik zie die regels als vaag en willekeurig en daarmee irritatie opwekkend. Zowel bij @Ardana zie ik veel ergernis bij het modden, en ik erger me aan de random momenten van ingrijpen in best aardige discussies zonder dat ik een echt probleem zie.

JvS wijzigde deze reactie 09-06-2019 12:15 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
JvS schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:14:
[...]

Ah ok. Ik zie die regels als vaag en willekeurig en daarmee irritatie opwekkend. Zowel bij @Ardana zie ik veel ergernis bij het modden, en ik erger me aan de random momenten van ingrijpen in best aardige discussies zonder dat ik een echt probleem zie.
Ik kan niks verzinnen aan regels die niet Noord-Koreaans zijn en wel werkbaar :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Oogje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:10:
[...]

Het gaat er nu juist om dat de huidige regels gewijzigd worden zodat er diepgaander over arbeidsvoorwaarden gediscusieerd kan worden. De vraag is dus nu 'hoe?'

* 2 aparte topics? 1 met alleen de lijstjes en 1 met de discussies (mijn persoonlijke voorkeur, ook omdat dat het makkelijkste te modereren is, minste grijze regels heeft, duidelijkste voor users ook). Binnen de HK werkt dit prima en ik zie dit hier ook goed kunnen werken eigenlijk.
* pinnen van de lijstjes binnen het huidige topic? Met het risico van oeverloosheid en onduidelijke regels.

Mensen kunnen van nature slecht omgaan met onduidelijke regels en grijs gebied. Dat blijkt ook uit de huidige opzet: de een vind nu al dat er teveel gepraat wordt tussen de lijstjes door, de ander wil juist veel meer inhoudelijk er op in kunnen gaan en er zelfs wat politiek getinte discussie bij betrekken. Dat is logisch, maar dat maakt het niet makkelijk, voor users, en voor mods niet.

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True