Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Discussie over & Ervaringen met bunq

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Orinoco
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:41

Orinoco

Unter den Linden

mcDavid schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:11:
Volgens mij heeft dat weinig met een bunq card te maken, maar meer met plaatselijke Tokkies met het IQ van een schuifdeur die gewoon behoefte hadden iemand neer te meppen. Als je zoiets doet om een bankpasje, was een verkeerde kleur T-shirt of een afwijkend kapsel ook wel genoeg geweest.

Of er is überhaupt iets heel anders (of gewoon niets) aan de hand geweest. Vind het nogal een vaag verhaal.
Dus slachtoffer heeft dit uit zin duim gezogen?
Het is erg dat dit hem overkomen is, maar dit soort zaken onder het tapijt vegen..

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:03
mcDavid schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:11:
Volgens mij heeft dat weinig met een bunq card te maken, maar meer met plaatselijke Tokkies met het IQ van een schuifdeur die gewoon behoefte hadden iemand neer te meppen. Als je zoiets doet om een bankpasje, was een verkeerde kleur T-shirt of een afwijkend kapsel ook wel genoeg geweest.

Of er is überhaupt iets heel anders (of gewoon niets) aan de hand geweest. Vind het nogal een vaag verhaal.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/08/nederlander-in-india-belaagd-vanwege-regenboogkleurige-bankpas-a3969504-
Dit is iets duidelijker ;)

En dit soort gedrag is in India wel wat normaler helaas :|

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
Orinoco schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:18:
[...]

Dus slachtoffer heeft dit uit zin duim gezogen?
Het is erg dat dit hem overkomen is, maar dit soort zaken onder het tapijt vegen..
Ik wil enkel zeggen dat ik niet te veel aannames wil doen over wat er nou precies gebeurd is aan de andere kant van de wereld in een land waar ik nauwelijks iets vanaf weet, enkel op basis van 2 tweets van mensen die ik niet ken.

Dat je me op basis daarvan dit soort rare uitspraken in de mond wilt leggen vind ik eigenlijk nogal kwalijk.

zcflevo.nl

• Jovink538
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:44
JeroenE schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:31:
@bobdigi Als een bedrijf automatische incasso's aanbiedt aan consumenten om te betalen dan moeten ze dat doen voor alle banken in de SEPA. Natuurlijk is het wel lastiger als ze zich niet aan die regels houden en jij wil toch per se dat abonnement. Er zijn ook bedrijven waar je dat niet zelf kan regelen, maar wel via de helpdesk.

Persoonlijk zou ik alles met de hand overzetten. Je kan dan namelijk gelijk verschillende rekeningen gebruiken. Alles voor je auto op rekening A, voor je huisvesting op rekening B, voor abonnementen op rekening C, verzekeringen op rekening D etc. Als je van de overstapservice gebruik maakt wordt alles naar 1 nieuwe rekening overgezet en kan je dit later alsnog met de hand doen.

Natuurlijk kan je bij bunq ook 1 rekening gebruiken voor alles, maar voor mij zijn al die losse rekeningen juist een belangrijke reden om bij bunq te zitten. Als ik dit bij een grote bank zou doen ben ik juist veel duurder uit omdat je daar per rekening extra betaald en bij bunq heb je er dus 25 voor hetzelfde bedrag.

Ik ben er een avondje voor gaan zitten en toen was alles overgezet. De enige waar ik 'problemen' mee had was de belastingdienst. In zoverre dat zij niet wisten dat die rekening wel echt van mij was en ik dus een extra formulier plus afdruk van een bankafschrift moest opsturen om te bewijzen dat het echt mijn rekening was.
Vorige maand ook al mijn abonnementen omgezet en ook 'problemen' dat ik tele 2 niet kon over zetten. Heb dit via een prive bericht op facebook kunnen regelen.

Het viel me vandaag op dat mijn abonnement van de sportschool er niet af was geschreven, blijkt dat ze niet kunnen incasseren van Bunq.
de sportschool heeft een rekening bij de rabobank.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

• Orinoco

Orinoco

Unter den Linden

mcDavid schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:15:
[...]

Ik wil enkel zeggen dat ik niet te veel aannames wil doen over wat er nou precies gebeurd is aan de andere kant van de wereld in een land waar ik nauwelijks iets vanaf weet, enkel op basis van 2 tweets van mensen die ik niet ken.

Dat je me op basis daarvan dit soort rare uitspraken in de mond wilt leggen vind ik eigenlijk nogal kwalijk.
Je gaf aan dat het "Tokkies" waren, dus dat haal je toch ergens vandaan?
Maar het bericht kwam van de CEO van bunq, op hun medium.com kanaal.
Dus redelijk betrouwbaar!

Je kunt over mijn reactie gewoon een klacht indienen bij een mod, als je dat nodig acht!

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Bunq is ook lekker naïef in zijn reactie. Ja iedereen moet maar tolerant zijn. Leuk bedacht maar ik trek in dat soort landen geen regenboogpas meer tevoorschijn hoor.

• Orinoco

Orinoco

Unter den Linden

CurtPoindexter schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:09:
Bunq is ook lekker naïef in zijn reactie. Ja iedereen moet maar tolerant zijn. Leuk bedacht maar ik trek in dat soort landen geen regenboogpas meer tevoorschijn hoor.
Nee, dat doe ik ook niet meer.
Alleen nog maar met de cc van mijn werkgever!

• Tamerciaga
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:34
CurtPoindexter schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:09:
Dat is typisch dat marketing bla bla, tolerantie hier tolerantie daar. Leg mij eens uit waarom een bank het moet hebben over tolerantie? 8)7 Gewoon bezighouden met geldzaken, stelletje hipsters.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
Tamerciaga schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Dat is typisch dat marketing bla bla, tolerantie hier tolerantie daar. Leg mij eens uit waarom een bank het moet hebben over tolerantie? 8)7 Gewoon bezighouden met geldzaken, stelletje hipsters.
Inderdaad. bunq moet zich bezighouden met bankzaken, KPN moet zich bezighouden met telecom en Nuon moet gewoon energie leveren.

Het valt me wel op hoe vaak bedrijven tegenwoordig steeds politieker worden. Dat lijkt me niet in alle gevallen een goede ontwikkeling. Als ik uit pure interesse een vraag zou stellen over het diversiteitsbeleid in reclamespots, wil ik als trouwe klant niet horen dat ik ouderwets en racistisch ben.

Ik vind het echt heel mooi hoe Ali in de wereld gelooft en echt denkt dat hij de wereld en hele culturele stromingen kan veranderen. Ik praat echt niet goed wat er gebeurd is, maar ik denk niet dat men zich in India, Arabische landen of in Rusland wat van Ali aantrekt.

Betekent wel dat er dus risicolanden zijn waar men bunq interpreteert als een uiting van homoseksualiteit. Uitleggen dat dit niet zo is, lijkt me niet zo simpel. Waarschijnlijk is het kwaad dan al geschied.

Al met al betekent het dat je in sommige landen op je hoede moet zijn met het gebruiken van een bunqpas. Hoe nobel van Ali ook om te zeggen ‘heb elkaar lief’, denk ik dat bunq beter een low risk pass kan maken met neutrale kleuren die je tegen een meerprijs kan bestellen, mocht je naar zo’n land reizen.

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 18:58
Dennisweb schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:55:
Hoe nobel van Ali ook om te zeggen ‘heb elkaar lief’, denk ik dat bunq beter een low risk pass kan maken met neutrale kleuren die je tegen een meerprijs kan bestellen, mocht je naar zo’n land reizen.
Zoiets als bij ING? Daar krijg je een standaard Oranje betaalpas of je kunt, inderdaad tegen meerprijs, kiezen voor een betaalpas met je eigen plaatje erop: https://www.ing.nl/partic...mijn-betaalpas/index.html

• Orinoco

Orinoco

Unter den Linden

U123456 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 05:19:
[...]
Zoiets als bij ING? Daar krijg je een standaard Oranje betaalpas of je kunt, inderdaad tegen meerprijs, kiezen voor een betaalpas met je eigen plaatje erop: https://www.ing.nl/partic...mijn-betaalpas/index.html
Dat zou bunq ook aan kunnen bieden aan hun klanten, gewoon copy/past van ING😀

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:33

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

Jovink538 schreef op Thursday 8 August 2019 @ 18:49:
[...]

Vorige maand ook al mijn abonnementen omgezet en ook 'problemen' dat ik tele 2 niet kon over zetten. Heb dit via een prive bericht op facebook kunnen regelen.

Het viel me vandaag op dat mijn abonnement van de sportschool er niet af was geschreven, blijkt dat ze niet kunnen incasseren van Bunq.
de sportschool heeft een rekening bij de rabobank.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Hoezo kunnen ze niet incasseren bij bunq? Bedrijven zijn verplicht om incasso's van alle banken te kunnen doen. Weet dat bepaalde instanties dat bij mij ook niet konden toen ik 2 jaar terug overstapte naar bunq. Had te maken met hun 'ouderwetse' systemen die nog werkten met het 9 cijferige rekeningnummer. Bij een andere instantie kon het niet via het web-formulier, maar telefonisch konden ze de rekening wel wijzigen in een bunq rekening.

Misschien even met de sportschool contact opnemen en ze doorgeven dat ze van een bunq rekening moeten incasseren...

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dushonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Laatst ook een parkeerprovider: "Bunq? Biedt onze bank niet aan, sorry. Gebruik maar een andere betaalmethode".

En wat denk je van Google: betaalde laatst voor extra Drive GBs. Bunq stond daar niet tussen het iDeal lijstje.

Gelijk hebben en gelijk krijgen is gewoon erg lastig in dit soort gevallen.

• Jovink538
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:44
JackSparrow schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:18:
[...]

Hoezo kunnen ze niet incasseren bij bunq? Bedrijven zijn verplicht om incasso's van alle banken te kunnen doen. Weet dat bepaalde instanties dat bij mij ook niet konden toen ik 2 jaar terug overstapte naar bunq. Had te maken met hun 'ouderwetse' systemen die nog werkten met het 9 cijferige rekeningnummer. Bij een andere instantie kon het niet via het web-formulier, maar telefonisch konden ze de rekening wel wijzigen in een bunq rekening.

Misschien even met de sportschool contact opnemen en ze doorgeven dat ze van een bunq rekening moeten incasseren...
Ik zal ze morgen eens op bezoek gaan en dit voor leggen. Bedankt

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

Jovink538 schreef op Friday 9 August 2019 @ 18:43:
[...]

Ik zal ze morgen eens op bezoek gaan en dit voor leggen. Bedankt
...en anders de vraag eens leerleggen bij bunq support. Ik weet dat ze (iig voorheen) dan contact opnamen met de instantie om ze uit te leggen wat ze moeten doen of dat ze het bij de DNB neerleggen ofzo. Weet niet exact meer wat het proces nu was.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dushonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:14
Ik ben sinds gister ook een beetje begonnen met bunq als alternatief voor ABN AMRO wat ik nu heb. Nu heb ik dit topic al een beetje zitten lezen (laatste 5 pagina's in ieder geval). Ben erg geïnteresseerd en de mogelijkheden zijn best 'leuk'.

Nu las ik een comment van iemand dat de Travel Card nog kinderziektes heeft, maar welke zijn dit dan? Is de Travel Card niet gewoon een Master Card kredietkaart, maar dan gekoppeld aan een bankrekening?

Voor mij is nog niet helemaal duidelijk wat voor verschil er dan bijvoorbeeld is met een Master Card vanuit ICS bijvoorbeeld (welke ik nu heb). Want het is niet hetzelfde als de debit Master Card die ze al aanboden?

Steam | Rainbow Six Siege @ Uplay: CerenasNL | Apex Legends @ Origin: CerenasNL

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:43
Cerenas schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:07:
Voor mij is nog niet helemaal duidelijk wat voor verschil er dan bijvoorbeeld is met een Master Card vanuit ICS bijvoorbeeld (welke ik nu heb). Want het is niet hetzelfde als de debit Master Card die ze al aanboden?
Het enige verschil tussen de ICS MasterCard en de Travel Card van bunq is dat je minder kosten hebt als je in vreemde valuta betaalt. Ik kan even niet zo snel vinden wat de koersopslag van ICS is, maar die zou je dus moeten besparen. Als je weinig betalingen in andere valuta dan de euro doet, heeft het mijns inziens weinig zin om de Travel Card te nemen. ;)

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:09
Het is bij bunq blijkbaar heel normaal dat bij het openen van een rekening direct je profielfoto en voornaam/bedrijfsnaam publiekelijk worden. Je krijgt namelijk automatisch een Together-profiel en met de openbare API kun je eenvoudig deze gegevens van alle klanten opvragen.

Vul maar eens een willekeurig ID (335xxx zijn de meest recente klanten) in achter deze URL https://together.bunq.com/api/users/. Krijg je meteen de voornaam te zien van deze persoon en een link naar een foto, mits ze die hebben ingesteld in hun bunq account, anders krijg je een placeholder. Dit kun je blijkbaar niet voorkomen. In het geval van een bedrijfsrekening staat bij displayName een bedrijfsnaam. Met een eenvoudig script zou je zo een lijst kunnen samenstellen van alle bedrijven met een bunq rekening en zo gerichte phising aanvallen uitvoeren.

Bunq weet er al van sinds 2018, aangezien er ook een topic op het forum heeft gestaan waar dit probleem aan de kaak werd gesteld: https://i.imgur.com/RsGg0dO.jpg. Bijna een jaar later is het probleem er nog steeds.

MelvinW wijzigde deze reactie 11-08-2019 12:52 (13%)

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone Xs Max Gold 256GB - Apple Watch Series 4 Hermès

• Tamerciaga
MelvinW schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:50:
Het is bij bunq blijkbaar heel normaal dat bij het openen van een rekening direct je profielfoto en voornaam/bedrijfsnaam publiekelijk worden. Je krijgt namelijk automatisch een Together-profiel en met de openbare API kun je eenvoudig deze gegevens van alle klanten opvragen.

Vul maar eens een willekeurig ID (335xxx zijn de meest recente klanten) in achter deze URL https://together.bunq.com/api/users/. Krijg je meteen de voornaam te zien van deze persoon en een link naar een foto, mits ze die hebben ingesteld in hun bunq account, anders krijg je een placeholder. Dit kun je blijkbaar niet voorkomen. In het geval van een bedrijfsrekening staat bij displayName een bedrijfsnaam. Met een eenvoudig script zou je zo een lijst kunnen samenstellen van alle bedrijven met een bunq rekening en zo gerichte phising aanvallen uitvoeren.

Bunq weet er al van sinds 2018, aangezien er ook een topic op het forum heeft gestaan waar dit probleem aan de kaak werd gesteld: https://i.imgur.com/RsGg0dO.jpg. Bijna een jaar later is het probleem er nog steeds.
Dit vind ik wel een serieus ding, is dit ook niet een AVG dingetje? Als ze niet willen luisteren misschien melden bij AP? "Wie niet wil horen moet voelen" geldt hier gewoon, privacy is een fundamentele feature van een bank.

• AlexFL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 24-08 14:09
Tamerciaga schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Dit vind ik wel een serieus ding, is dit ook niet een AVG dingetje? Als ze niet willen luisteren misschien melden bij AP? "Wie niet wil horen moet voelen" geldt hier gewoon, privacy is een fundamentele feature van een bank.
Met alleen een voornaam ben je in principe niet te identificeren.

De foto uploaden is een eigen keuze.

• MelvinW
AlexFL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Alleen voornaam is inderdaad niet zo erg. Wat ik wel erg vind is dat volledige bedrijfsnamen ook in te zien zijn. Zo maak je phising aanvallen wel erg makkelijk. Dat er ook een XSS vulnerability (dat inmiddels ook al enkele weken geleden bij bunq gemeld is) bekend is voor bunq.com maakt het nog makkelijker.

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone Xs Max Gold 256GB - Apple Watch Series 4 Hermès

• AlexFL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 24-08 14:09
MelvinW schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:37:
[...]

Alleen voornaam is inderdaad niet zo erg. Wat ik wel erg vind is dat volledige bedrijfsnamen ook in te zien zijn. Zo maak je phising aanvallen wel erg makkelijk. Dat er ook een XSS vulnerability (dat inmiddels ook al enkele weken geleden bij bunq gemeld is) bekend is voor bunq.com maakt het nog makkelijker.
Dat ben ik met je eens, dat maakt het net even te gemakkelijk...

• thechip
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22-08 22:40
Nog mensen die behoefte hebben om aan te sluiten bij een pack? Heb 2 plekken over. Weg=Weg

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
oohh schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:34:
Het enige verschil tussen de ICS MasterCard en de Travel Card van bunq is dat je minder kosten hebt als je in vreemde valuta betaalt.
De ICS kost ook extra geld. De Travel Card kan je gewoon binnen een bestaande bunq Premium abonnement aanvragen. Als je al 3 betaalkaarten van bunq hebt dan kost het wel extra.

Bij ICS heb je meer verzekeringen, dat heb je bij bunq niet. Bijvoorbeeld aankoopverzekering of reisverzekering etc. Hoe dat precies zit ligt dan ook weer aan welk soort MasterCard je neemt bij ICS. Dat geldt ook voor de koersopslag die ICS rekent, die is 1,5% of 2%.

• kwon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:19
Cerenas schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:07:
Een nog niet genoemd ander belangrijk verschil is dat er op de travel card geen mogelijkheid bestaat om een reservering te plaatsen zonder dat dit meteen ten laste komt van je betaalrekening. Als je bijvoorbeeld € 500 borg voor een huurauto betaalt dan zul je dit geld ook meteen kwijt zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld ICS, waarbij het ten laste komt van je bestedingsruimte maar het (nog) niet daadwerkelijk in rekening wordt gebracht.

bunq presenteert als 'voordeel' van de travel card dat je nooit rood kunt staan en dat soort in de mond gelegde ellende. In de voorgenoemde situatie is dit echter helemaal geen voordeel.

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:31
kwon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Een nog niet genoemd ander belangrijk verschil is dat er op de travel card geen mogelijkheid bestaat om een reservering te plaatsen zonder dat dit meteen ten laste komt van je betaalrekening. Als je bijvoorbeeld € 500 borg voor een huurauto betaalt dan zul je dit geld ook meteen kwijt zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld ICS, waarbij het ten laste komt van je bestedingsruimte maar het (nog) niet daadwerkelijk in rekening wordt gebracht.

bunq presenteert als 'voordeel' van de travel card dat je nooit rood kunt staan en dat soort in de mond gelegde ellende. In de voorgenoemde situatie is dit echter helemaal geen voordeel.
Wat is dan het verschil tussen een reservering en een iets ten laste leggen van de rekening? Je kan in beide gevallen niet bij het geld.

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Vinnienerd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:36:
[...]
Wat is dan het verschil tussen een reservering en een iets ten laste leggen van de rekening? Je kan in beide gevallen niet bij het geld.
Reserveringen worden gebruikt voor borgsommen, het geld wordt geblokt. Bij een debitkaart (zoals de bunq Travel Card) wordt dit geld echt van je rekening afgetrokken en is het helemaal niet meer beschikbaar.

Borgsommen blijven in de praktijk vaak staan (soms wekenlang) als je de auto al hebt ingeleverd, of als je het hotel al verlaten hebt. Dat is heel vervelend als het direct van je rekening wordt afgetrokken, want dan heb je gewoon geen geld beschikbaar.

Bij een echte creditcard blijven ze gewoon staan, maar zolang ze geblokt zijn komen ze ook niet op je maandafrekening te staan. Het geld wordt door de bank voorgeschoten, als het ware. Ze gaan wel ten koste van je limiet natuurlijk. Hou hiermee dus rekening bij het kiezen van je limiet. Ik had het gisteren genoemd: in Italië is een hoge borg voor een auto (€ 1.600 heb ik een keer meegemaakt) heel normaal.

Daarmee is m.i. de bunq Travel Card leuk om wisselkoersopslagen te ontwijken (maar dan kun je net zo goed Revolut gebruiken, is nóg handiger) maar voor uitgebreide vakantiereizen ontkom je niet aan een echte creditcard om zorgloos te kunnen reizen. Ik raad altijd minstens twee kaarten aan, het liefst met een limiet van minstens € 2.500 per stuk, dan kun je altijd door.

• kwon
Vinnienerd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:36:
[...]

Bij een 'normale' creditcardreservering komt het bedrag ten laste van de creditcardmaatschappij. Bij de travel card van bunq komt het bedrag ten laste van je eigen geld (je betaalrekening dus).

kwon wijzigde deze reactie 12-08-2019 11:25 (6%)

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:14
Bedankt voor de info allen. Dat is wel een puntje om rekening mee te houden inderdaad. :X

Steam | Rainbow Six Siege @ Uplay: CerenasNL | Apex Legends @ Origin: CerenasNL

• Vinnienerd
Nu snap ik ook waarom verhuurbedrijven niet blij zijn met debit cards, omdat bij een debit card de hold maar acht werkdagen kan duren, en bij een credit card wel 30 dagen.
Je kan het beste dan dus de borg laten zetten op je ECHTE credit card (met koersopslag), maar aan ze vragen of je de huur af kan tikken met je debit card (zonder fees). Als je ze zo ver krijgt :P

Vinnienerd wijzigde deze reactie 12-08-2019 19:00 (36%)

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

Yeaah....de datum voor update 12 is bekend!

JackSparrow wijzigde deze reactie 13-08-2019 09:54 (20%)

• robv73
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-08 16:00
Nice...Ben benieuwd! Volgt deze update iets sneller dat de reguliere cycle...na update 11?!

• Iemt
  • Laatst online: 19:54
JackSparrow schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:52:
Yeaah....de datum voor update 12 is bekend!

[Afbeelding]
Iets zegt me dat dit een Apple Pay aankondiging gaat worden voor de Bunqqers want ze doen nooit zo snel een update achter elkaar zover ik mij kan herinneren.

Of iets over het prijzenpakket/kaartdesign?

Iemt wijzigde deze reactie 13-08-2019 10:12 (5%)

• Iemt
Vinnienerd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:57:
Nu snap ik ook waarom verhuurbedrijven niet blij zijn met debit cards, omdat bij een debit card de hold maar acht werkdagen kan duren, en bij een credit card wel 30 dagen.
Je kan het beste dan dus de borg laten zetten op je ECHTE credit card (met koersopslag), maar aan ze vragen of je de huur af kan tikken met je debit card (zonder fees). Als je ze zo ver krijgt :P
8 dagen? Bij N26 kan het 21 dagen.

• CurtPoindexter
  • Niet online
AlexFL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Het gaat hier om de context. Voornaam, plus foto, plus bunq is genoeg voor een goede phishing aanval.

Je mag gebruikers niet kwalijk nemen dat ze een foto uploaden, zo werkt de privacywetgeving niet. Dat die direct openbaar wordt gemaakt met je voornaam er bij moeten ze wel heel sterk aangeven volgens mij. Hoeveel Peters wonen er in Amsterdam die er precies zo uitzien als jij?

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

Iemt schreef op Tuesday 13 August 2019 @ 10:07:
[...]

Iets zegt me dat dit een Apple Pay aankondiging gaat worden voor de Bunqqers want ze doen nooit zo snel een update achter elkaar zover ik mij kan herinneren.

Of iets over het prijzenpakket/kaartdesign?
Dat lijkt mij ook. Daarnaast zijn ze de vorige update een feature 'vergeten'...misschien gaan ze dat nu combineren? Prijzen en kaartdesign zou ook een mooie zijn, om in ieder geval meer keuze te bieden...

• JeroenE
  • Niet online
CurtPoindexter schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:09:
Dat die direct openbaar wordt gemaakt met je voornaam er bij moeten ze wel heel sterk aangeven volgens mij.
Het staat sinds enige maanden onder aan het scherm als je op "Help" hebt geklikt. Tegenwoordig moet je wel scrollen om daar te komen (in ieder geval op mijn telefoon).

Het is trouwens heel verwarrend, want je hebt dat scherm ook nodig om in de prive chat te komen en dan wordt er (hoop ik dan) geen Together profiel aangemaakt.

Dat bunq veel op heeft met privacy is wat mij betreft trouwens alleen een idee wat rondgaat omdat mensen dat regelmatig roepen. In de praktijk hebben ze een Privacy Policy die regelmatig veranderd en waar steeds meer bedrijven bij komen. Ze willen niet eens de moeite nemen om aan klanten te laten weten dat ze die policy hebben aangepast. Wat dat betreft zijn ze niet per se slechter dan andere financiële bedrijven, maar ze hebben de lat wel op de laagst mogelijke stand gezet. Waarom anderen dan steeds blijven volhouden dat bunq zo geweldig is op privacy gebied ontgaat mij dan ook volkomen. Maar dat soort geluiden zijn op Together natuurlijk niet welkom, want je mag daar vooral geen kritiek op bunq hebben.

Edit: je krijgt die foto trouwens ook te zien als een andere bunqer geld aan je overmaakt

JeroenE wijzigde deze reactie 13-08-2019 10:52 (3%)
Reden: edit:overmaken vergeten

• CurtPoindexter
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:51:
[...]
Het staat sinds enige maanden onder aan het scherm als je op "Help" hebt geklikt. Tegenwoordig moet je wel scrollen om daar te komen (in ieder geval op mijn telefoon).

Het is trouwens heel verwarrend, want je hebt dat scherm ook nodig om in de prive chat te komen en dan wordt er (hoop ik dan) geen Together profiel aangemaakt.

Dat bunq veel op heeft met privacy is wat mij betreft trouwens alleen een idee wat rondgaat omdat mensen dat regelmatig roepen. In de praktijk hebben ze een Privacy Policy die regelmatig veranderd en waar steeds meer bedrijven bij komen. Ze willen niet eens de moeite nemen om aan klanten te laten weten dat ze die policy hebben aangepast. Wat dat betreft zijn ze niet per se slechter dan andere financiële bedrijven, maar ze hebben de lat wel op de laagst mogelijke stand gezet. Waarom anderen dan steeds blijven volhouden dat bunq zo geweldig is op privacy gebied ontgaat mij dan ook volkomen. Maar dat soort geluiden zijn op Together natuurlijk niet welkom, want je mag daar vooral geen kritiek op bunq hebben.
Wat mij opvalt op Together is dat kritiek op zich wel mag, maar je wordt eerst door allemaal bunqers onderuit getrokken (een beetje zoals deze discussie over vingerafdrukscanners op de frontpage) en daarna krijg je een complimentje van een support medewerker met veel :P te :Y veel :9 smilies (y) (y) :w er B-) in en een opmerking van "ja we gaan er over nadenken"

• JeroenE
  • Niet online
CurtPoindexter schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:53:
Wat mij opvalt op Together is dat kritiek op zich wel mag, maar je wordt eerst door allemaal bunqers onderuit getrokken (een beetje zoals deze discussie over vingerafdrukscanners op de frontpage) en daarna krijg je een complimentje van een support medewerker met veel :P te :Y veel :9 smilies (y) (y) :w er B-) in en een opmerking van "ja we gaan er over nadenken"
Mijn ervaring is dat heel veel wordt weggehaald door moderators. Zonder overigens dat je daar zelf persoonlijk een goede reden voor krijgt. Die kunnen ze overigens ook niet aan je geven want als zij een topic verbergen kan alleen de TS die nog zien en alle mensen die reageren niet.

Tegenwoordig wordt bijna alles naar bunq support verwezen, zelfs als mensen aangeven dat de bunq support onzinnige antwoorden geeft. Ook nieuwe ideeën mag je niet meer plaatsen maar moet je aan bunq support doorgeven. Dat soort topics worden dan ook allemaal snel verborgen dus als je niet regelmatig op Together kijken heb je dat niet door.

Voor een Nederlands bedrijf kunnen ze in elk geval heel slecht tegen kritiek. Je mag vooral niet zeggen dat ze domme of gekke keuzes maken. Dat moet dan iets zijn als "minder optimaal" of wat dan ook op die dag wel door een moderator wordt geaccepteerd.

• Vinnienerd
Bunq is voor mij de andere kant van het spectrum in wat ik van een bank verwacht. Ik vind het een beetje weird dat ze alles via een forum doen, het doet me een beetje denken aan Elon Musk die mensen van alles belooft via Twitter :P

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd Volgens mij doet bunq zelf heel weinig met het forum. Eens in de zoveel tijd plempen ze er wat topics neer over veranderingen. En dan komt er na een aantal dagen een nieuw topic met de faq omdat hun communicatie altijd zo karig is dat iedereen nog steeds veel vragen heeft.

Zelfs die keren dat een medewerker (stagiair denk ik dan altijd) om ideeën vraagt in een specifiek topic zie je die dan hooguit twee keer terug en daarna is het weer grote radiostilte.

Ik vind het zelf trouwens ook vreemd dat ze op diverse plekken in de voorwaarden naar Together verwijzen terwijl je al jaren in die site niet kan zoeken. Je kan alleen wat vinden als je zelf via een zoekmachine in die site laat zoeken.

Ze houden het verder ook niet heel nauwkeurig bij, dus er kunnen rustig knowledge topics zijn met verouderde informatie. Pas als je daar dan wat van zegt worden die (soms na lange tijd) aangepast.

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JackSparrow schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:27:
[...]
Dat lijkt mij ook. Daarnaast zijn ze de vorige update een feature 'vergeten'...misschien gaan ze dat nu combineren? Prijzen en kaartdesign zou ook een mooie zijn, om in ieder geval meer keuze te bieden...
Dan heeft ING 3 maanden exclusiviteit gehad. Zou goed mogelijk zijn, in de ABN app waren immers ook al aanwijzingen komen bovendrijven.

On the otherhand... Een Bunq 'update' enkel voor Apple Pay support in NL?

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

Jay-v schreef op Tuesday 13 August 2019 @ 14:01:
[...]

Dan heeft ING 3 maanden exclusiviteit gehad. Zou goed mogelijk zijn, in de ABN app waren immers ook al aanwijzingen komen bovendrijven.

Geen idee..ik vind het persoonlijk ook wel snel. Er zijn vast meer zaken die ze gaan aankondigen/demonsteren.

• Iemt
Jay-v schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Wat nou als ze Apple Pay introduceren en nieuwe betaalpakketten want prijzen worden vast hoger voor gebruik van Apple Pay.

Bij ABN AMRO zou ook in de wandelgang worden gezegd dat er prijswinzigingen komen met de komst van Apple Pay. Zelfs ING gaat de pakketten verhogen op termijn.

Iemt wijzigde deze reactie 13-08-2019 14:23 (4%)

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10:46
Ik ben inmiddels aan het kijken naar alternatieven voor bunq. Hoewel ik als een van de allereersten bunq gebruik, zijn er toch steeds meer dingen waar ik m'n vraagtekens bij stel. Ik gebruik het prive (samen met m'n Rabo rekening), en voor m'n onderneming (holding+werkmaatschappij).

Wat bedenkingen die ik heb:
  • Eind vorig jaar voor een project een BV opgezet samen met een compagnon. Die heb ik toegevoegd als director en deze heeft daar een invite van gekregen. Hij had nog geen bunq account, en bij het activeren van die invite ging er 'iets' mis, waardoor ik dacht hem gewoon nog een invite te kunnen sturen. Helaas, de knop om nieuwe directors te inviten was verdwenen. Dit was begin december, onmiddelijk even aan support gemeld dat die knop weg was, en of ze het bugje konden fixen. Je zou denken 'een bugje in de gui', maar ondanks dat ik het iedere 3 weken gevraagd heb, was het in juni nog niet opgelost. Toen was het project waar dit voor was al afgerond.
    In dit geval was het geen ramp, de rekening zelf had ik ook gedeeld met m'n kompaan en hij kon het geheel ook vanuit de boekhouding volgen. Alleen wat mij tegen de borst stuit is dat een bugje 6+ maanden in het systeem kan zitten zonder dat dit prioriteit krijgt. Als er een keer zich een ander bugje voordoet waar alleen ik last van heb, dan kan ik me allicht geen 6 maanden permitteren. Door dit draadje werd mijn angst versterkt dat wat ik had geen op zichzelf staand incident was.
  • Voorheen was de rabo altijd de bank die zich traag ontwikkelde en weinig innoveerde. Wat schetste mijn verbazing toen Garmin Pay gelanceerd werd: Rabobank ondersteunt het wel, maar bunq niet.
  • Ik snap niet dat bunq niet meedoet met de instant payments. O.a. Knab en de Rabo doen dat wel.
  • Je moet los betalen (2 euro p/m) voor de Auto VAT functionaliteit. Niet dat ik deze functionaliteit per se nodig heb, maar het idee van bunq was ooit dat je voor 1 totaalprijs alle functionaliteit kan gebruiken. Dat je voor dit soort simpele functionaliteit een meerprijs van 20% hanteert doet mij m'n hart vasthouden voor wat er in de toekomst nog allemaal gaat gebeuren.
  • edit: Puntje die ik nog vergeten was: De app heeft geen plek om je account op te zeggen. Voor een bank of the free snap ik niet dat er geen optie is om je account te annuleren vanuit de app. In plaats daarvan moet je contact opnemen met support, en die gaan je dan nog koste wat kost proberen over te halen om niet te cancellen.
Enfin, voor de zakelijke rekeningen ga ik nu waarschijnlijk over op Knab. Prive kan ik prima met bunq af aangezien de Rabo gewoon nog mijn hoofdrekening is.

Freeaqingme wijzigde deze reactie 14-08-2019 21:12 (6%)
Reden: "Puntje die ik nog vergeten was: De app heeft geen plek om je account op te zeggen. [...]"

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• JeroenE
  • Niet online
@Freeaqingme bunq heeft (naar mijn idee) een vag beleid qua bugs en nieuwe features. Voor het laatste lijkt meer tijd te zijn dan het eerste. Wellicht is dat in de praktijk niet zo, maar zo komt het wel bij mij over. In jouw specifieke geval zou je ook verwachten dat bunq support wel een of ander zou kunnen resetten (al dan niet samen met een developer).

Instant Payments heeft bunq wel, maar de Europese variant en niet de Nederlandse. De Rabobank ondersteunt de Nederlandse variant, maar niet de Europese.

Theoretisch kan je bij bunq dus naar meer mensen Instant betalen dan met de Rabobank, maar als je veel betalingen naar Nederlandse bankrekeningen doet heb je daar natuurlijk weinig aan.

Dit probleem zal zich vanzelf oplossen als de andere Nederlandse banken zich ook op het Europese systeem aansluiten. Maar wanneer dat is weet niemand.

ABN AMRO ondersteunt beide, ik meen nog steeds als enige.

Bij de zakelijke rekeningen van bunq moet je toch sowieso al voor allerlei dingen apart betalen? Zelfs voor overboekingen, als ik het goed heb.

• Freeaqingme
JeroenE schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:17:
@Freeaqingme bunq heeft (naar mijn idee) een vag beleid qua bugs en nieuwe features. Voor het laatste lijkt meer tijd te zijn dan het eerste. Wellicht is dat in de praktijk niet zo, maar zo komt het wel bij mij over. In jouw specifieke geval zou je ook verwachten dat bunq support wel een of ander zou kunnen resetten (al dan niet samen met een developer).
Klopt, dat lijkt mij ook. Heb aangeboden om debugbuilds oid te draaien als het hen zou helpen met fixen, maar daarin waren ze allemaal niet geintresseerd.
Instant Payments heeft bunq wel, maar de Europese variant en niet de Nederlandse. De Rabobank ondersteunt de Nederlandse variant, maar niet de Europese.

Theoretisch kan je bij bunq dus naar meer mensen Instant betalen dan met de Rabobank, maar als je veel betalingen naar Nederlandse bankrekeningen doet heb je daar natuurlijk weinig aan.

Dit probleem zal zich vanzelf oplossen als de andere Nederlandse banken zich ook op het Europese systeem aansluiten. Maar wanneer dat is weet niemand.

ABN AMRO ondersteunt beide, ik meen nog steeds als enige.
Het is toch ook wel weer knap dat we in Nederland het voor elkaar krijgen voor iets als dit naast de Europese standaard ook een Nederlandse standaard te hebben... Desalniettemin, ik doe nagenoeg nooit een SEPA betaling naar 't buitenland, en wel vaak SEPA-betalingen binnen Nederland. De technische complexiteit van deze functionaliteit kan ik niet inschatten, maar ik zou denken dat je als 'agile hippe moderne startup zonder technical debt', dit soort elementaire banking functionaliteit binnen afzienbare tijd zou moeten (kunnen) implementeren.
Bij de zakelijke rekeningen van bunq moet je toch sowieso al voor allerlei dingen apart betalen? Zelfs voor overboekingen, als ik het goed heb.
Klopt. Dat je moet betalen per transactie kan ik nog inkomen, daar zitten ongetwijfeld ook kosten aan die bunq moet maken naar andere partijen. Dan nog zou 't leuk zijn als de eerste X transacties inbegrepen waren, maargoed. De auto-VAT functionaliteit lijkt me echter bij uitstek een feature die enkel betrekking heeft op de interne systemen van bunq (en dan ook niet overly complex is om te implementeren). Dan gaat het dus niet om 'gebruik' qua volume, maar ook ineens over welke functionaliteit je wel/niet krijgt. Als bunq nou bekend stond om z'n lage prijzen dan had ik het wellicht anders ervaren. Maar je bent nu al de duurste bank voor ZZP'ers, vraagt nota bene geld per transactie, en gaat vervolgens ook nog voor losse functionaliteiten extra geld vragen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Tamerciaga
@Freeaqingme zoals ik in mijn reply ook al aangaf, bunq Zakelijk is helemaal niet interessant. De bijkomende kosten die bunq specificeert zijn gewoon vreemd in de bankenwereld. Plus voor mijn zaak wil ik gewoon zekerheid, iets wat bij bunq dus niet het geval is. Prive gebruik ik het nog wel tot max 1k, voor kleinere dingen. Rest staat op SNS en blijft daar voorlopig nog op.

• JeroenE
  • Niet online
@Freeaqingme tja, Nederlanders verzinnen graag iets zelf, geloof ik. Aan de ene kant begrijp ik bunq wel. Waarom iets bouwen speciaal voor Nederland terwijl iedereen het Europese stuk ook gaat ondersteunen. Dat is gewoon zonde van je tijd.

Aan de andere kant zou je denken dat het niet te veel verschillend zou zijn. Maar ik heb er geen verstand van en wellicht is het juist moeilijker dan gedacht.

De functionaliteit van Auto VAT werd heel vaak gevraagd. Maar als zoveel dingen bij bunq vind ik dat dan weer niet goed bedacht. Het is gelijk alles of niets. De oplossing van bunq is dat je dan maar verschillende bankrekeningen moet gebruiken voor rekeningen met en zonder BTW.

En precies hetzelfde euvel als met ZeroFX dat ze het op zo'n manier oplossen dat geen boekhoudpakket het snapt.

Wat ik persoonlijk dan weer niet snap is dat er niet iets als IFTTT wordt gemaakt. Enorm veel vragen om meer functionaliteit kunnen mensen daar zelf mee instellen. Er is nu iemand die dat zelf in elkaar heeft geknutseld aan de hand van de API. Wel een mooi voorbeeld dat die API veel kan, maar ik vind het toch knullig over komen.

• Freeaqingme
JeroenE schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:24:
En precies hetzelfde euvel als met ZeroFX dat ze het op zo'n manier oplossen dat geen boekhoudpakket het snapt.
Ohja, da's nog zo'n ergernis. Voor iedere USD CreditCard betaling krijg ik 3 transacties te zien in m'n boekhoudpakket. De eerste 2 streep je dan tegen elkaar weg, de 3e is de eigenlijke transactie. Toen het werd geintroduceerd werd dat gedaan met de verklaring 'zo kan je vaak nog besparen op je valuta wisselkoers'. In mijn beleving wordt het echter 9 van de 10 keer juist duurder.
Wat ik persoonlijk dan weer niet snap is dat er niet iets als IFTTT wordt gemaakt. Enorm veel vragen om meer functionaliteit kunnen mensen daar zelf mee instellen. Er is nu iemand die dat zelf in elkaar heeft geknutseld aan de hand van de API. Wel een mooi voorbeeld dat die API veel kan, maar ik vind het toch knullig over komen.
Dat dat niet de aandacht heeft kan ik wel begrijpen. IFTTT lijkt me bij uitstek een Geek-feature. Da's een weliswaar mondige groep, maar ook een relatief kleine groep. Daarnaast is die groep heel goed in staat het zelf te ontwikkelen aan de hand van de API.

Het doel is om met bunq internationaal door te breken. Dan moet je je richten op de functionaliteit waar het gros van je klanten wat aan heeft, niet alleen die relatief kleine (doch mondige) groep geeks.

Staat natuurlijk wel weer tegenover dat die groep geeks in hun rol als early adopters wel ook de rest van de doelgroep moeten activeren, dus het is wel handig hen tevreden te houden.

• Siask
  • Nu online
@Freeaqingme
Aan de andere kant zou je denken dat het niet te veel verschillend zou zijn. Maar ik heb er geen verstand van en wellicht is het juist moeilijker dan gedacht.
In dit artikel worden wel wat dingen uit de doeken gedaan.

Heel kort: NL geen maximum bedrag en 5 seconden maximaal, EU € 15.000 en binnen 10 seconden afgwikkeld.

De crux zit hem volgens mij in de afwikkeling: volgens mij voor het Nederlandse systeem via equensWorldline (vrogere Interpay) en die volgens het Europese systeem via de ECB.

Ik vermoed dat de ene betaling wat duurder is dan de ander, en dat gaat natuurlijk in de papieren lopen, zeker als je zelf geen aandeelhouder bent.

• oohh
JackSparrow schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:27:
[...]

Hoe weet je dat ze bij de vorige update een feature vergeten waren? :)

Zal inderdaad wel om Apple Pay gaan, maar dat gaat in de ochtend al live. Dus dat weten we dan al eerder.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

Tamerciaga schreef op Tuesday 13 August 2019 @ 15:40:
@Freeaqingme zoals ik in mijn reply ook al aangaf, bunq Zakelijk is helemaal niet interessant. De bijkomende kosten die bunq specificeert zijn gewoon vreemd in de bankenwereld. Plus voor mijn zaak wil ik gewoon zekerheid, iets wat bij bunq dus niet het geval is. Prive gebruik ik het nog wel tot max 1k, voor kleinere dingen. Rest staat op SNS en blijft daar voorlopig nog op.
Eh....bij (zowat) alle Nederlandse banken moet je toch zowat overal (extra0 voor betalen?

Overigens hebben ze ook een artikel op Medium gepubliceerd over Update 12.
oohh schreef op Tuesday 13 August 2019 @ 20:03:
[...]

Hoe weet je dat ze bij de vorige update een feature vergeten waren? :)

Zal inderdaad wel om Apple Pay gaan, maar dat gaat in de ochtend al live. Dus dat weten we dan al eerder.
Er is volgens mij net voor de vorige update iets gevonden door iemand hier, die feature zal nog wel niet af geweest zijn en zullen dan nu wel gaan lanceren lijkt me.

JackSparrow wijzigde deze reactie 13-08-2019 20:51 (23%)

• JeroenE
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:38:
Toen het werd geintroduceerd werd dat gedaan met de verklaring 'zo kan je vaak nog besparen op je valuta wisselkoers'. In mijn beleving wordt het echter 9 van de 10 keer juist duurder.
Het is niet het feit dat ze de koers achteraf aanpassen dat het voordeliger maakt. Het is voordeliger geworden omdat bunq de koersopslag heeft laten vervallen. Voorheen hadden ze wel een koersopslag (net als alle andere banken). In dat geval wordt het koersverschil opgevangen door de bank zelf.

Als bedrijf kan je het trouwens ook gewoon uitzetten. Dan betaal je wel de koersopslag en heb je geen last van de 3 transacties in je boekhouding.

Wat ik ook irritant vind is dat dit weer niet goed samenwerkt met hun AutoSave functie. Die werkt alleen op het eerste bedrag en als het bedrag dan later wordt aangepast dan wordt de AutoSave niet mee aangepast.

Wat dat soort dingen betreft heb ik echt het idee dat er 10 eilandjes zijn waarop iedereen zijn eigen dingetje maakt en verder geen rekening houdt met dingen die door de 9 andere eilandjes zijn geschreven. Of misschien: dingen die nog maar half af zijn worden al publiek gezet en daarna aangepast. Dan kan je twee keer hard roepen dat je zo geweldig bent ofzo?

Ik heb echt geen idee wat het idee er achter is dat zulk soort zaken slecht op elkaar afgestemd lijken te zijn. Het hoort natuurlijk wel een klein beetje bij een bedrijf wat nog aan het bouwen is
Dat dat niet de aandacht heeft kan ik wel begrijpen. IFTTT lijkt me bij uitstek een Geek-feature. Da's een weliswaar mondige groep, maar ook een relatief kleine groep.
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb geen Apple, maar je kan Siri toch ook dingen in apps laten uitvoeren? Shortcuts heet het, geloof ik. Dat is toch een beetje hetzelfde idee als IFTTT. Dus als Apple dat geen Geek-only feature vind maar gewoon mainstream in hun OS inbouwt dan zie ik niet in waarom bunq dat ook niet zou kunnen.
Daarnaast is die groep heel goed in staat het zelf te ontwikkelen aan de hand van de API.
Mwoh, kunnen instellen dat van je salaris altijd 100 euro naar een spaarrekening gaat of dat je kaart aan de boodschappen rekening wordt gekoppeld zodra je bij de supermarkt binnen stapt zijn vragen die echt heel erg vaak gesteld worden. Als die mensen dat allemaal zelf met de API gebouwd zouden kunnen hebben dan werd het niet zo vaak gevraagd.
Het doel is om met bunq internationaal door te breken. Dan moet je je richten op de functionaliteit waar het gros van je klanten wat aan heeft, niet alleen die relatief kleine (doch mondige) groep geeks.
Overigens precies een reden waarom je dus geen zaken gaat bouwen die alleen voor die mondige Nederlanders van toepassing zijn, maar gelijk op de Europese variant aansluit zodat iedereen er wat aan heeft :P

Hetzelfde voor iDIN waar ook steeds naar gevraagd blijft worden. Dat is ook iets wat alleen bij een aantal Nederlandse banken werkt maar voor geen enkele andere bank in Europa.

@Siask Ik snap wel dat er verschillen zullen zijn, maar voor iemand die niet in de bankwereld zit is het natuurlijk niet te voorspellen of die groot en ingewikkeld zijn. Maar gezien het feit dat de meeste Nederlandse banken het nog niet is gelukt om aan te sluiten op de Europese variant zal het vast iets moeilijker zijn dan ik kan voorzien.
JackSparrow schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:49:
Overigens hebben ze ook een artikel op Medium gepubliceerd over Update 12.
Dat is ook al iets wat ik steeds minder snap. Dat je niet alles alleen op je eigen website publiceert is nog tot daar aan toe; ik kan me voorstellen dat je meerdere kanalen wil hebben om meer mensen te bereiken. Maar dat sommige berichten alleen op kanaal X worden gezet en andere zaken alleen op kanaal Y vind ik toch vreemd.

• tony-stark
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11:34
‘Nederlander zwaar mishandeld in India om bankpas in regenboogkleuren’

https://www.ed.nl/buitenl...egenboogkleuren~a769c195/

Oud nieuws

tony-stark wijzigde deze reactie 15-08-2019 09:13 (31%)

• mcDavid
  • Nu online
tony-stark schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:11:
‘Nederlander zwaar mishandeld in India om bankpas in regenboogkleuren’

https://www.ed.nl/buitenl...egenboogkleuren~a769c195/

Oud nieuws
...en inmiddels debunked ook.

zcflevo.nl

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

mcDavid schreef op Thursday 15 August 2019 @ 09:19:
[...]

...en inmiddels debunked ook.
ohw, s het debunked? Die had ik even gemist? Heb je een bron?

JackSparrow wijzigde deze reactie 15-08-2019 09:27 (4%)

• mcDavid
  • Nu online
Er is geen bron. Dat is het hele punt. Meerdere mensen en organisaties hebben geprobeerd in contact te komen met het vermeende slachtoffer, maar die lijkt niet te bestaan. Ook de ambassade ontkent een dergelijk verzoek om hulp gehad te hebben.

Zie o.a. https://mobile.twitter.co...tatus/1159793286862790657

Heb er meer langs zien komen die ik zo 1 2 3 niet terugvind

zcflevo.nl

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:03
mcDavid schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:35:
Er is geen bron. Dat is het hele punt. Meerdere mensen en organisaties hebben geprobeerd in contact te komen met het vermeende slachtoffer, maar die lijkt niet te bestaan. Ook de ambassade ontkent een dergelijk verzoek om hulp gehad te hebben.

En TravellerAssist? Die de man zou hebben geholpen?
bunq heeft van hen te horen gekregen wat er aan de hand was.

Kodess wijzigde deze reactie 15-08-2019 09:43 (5%)

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
mcDavid schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:35:

Net als dat bunq zelf niet de meest betrouwbare bron zou zijn voor dit voorval, is een Indiër natuurlijk ook geen geheel onafhankelijke bron.

• mcDavid
  • Nu online
Kodess schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

En TravellerAssist? Die de man zou hebben geholpen? [Twitter]
bunq heeft van hen te horen gekregen wat er aan de hand was.
Die ene tweet is de enige bron waaruit dit hele verhaal ontstaan is. Verder is er geen enkele bron, geen enkele bevestiging of wat dan ook.

zcflevo.nl

• Iemt
Misschien een mislukte PR stunt om Bunq in het nieuws te brengen met een positieve rol want iedereen mag klant worden en zijn bij ze.

Neemt niet weg dat er serieus landen zijn waar je met de Bunq pas beter niet kan betalen maar goed.

• Pilovali
  • Laatst online: 17:37
Weet iemand als er goeie 'skins' zijn voor een bunq pas? Ik ga binnenkort naar een land waar homosexualiteit niet echt toegestaan is, en ik wil liever niet dat mensen raar gaan op kijken (ookal is de bunq pas niet in 'echte' LGBT kleuren, lijkt er wel veel op).

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

mcDavid schreef op Thursday 15 August 2019 @ 09:35:

Ohw...de verspreider van de 'fake news statements'. Ik heb dat ook gelezen inderdaad. Waarom zou een ambassade het trouwens bevestigen aan een willekeurige burger die vraagt om die info?

Wat is er mis met het gewoon geloven van zo'n bericht, totdat het tegendeel bewezen is. Denk eens na, wat voor profijt hebben zowel traveller assist als bunq erbij als dit verzonnen zou zijn?
mcDavid schreef op Thursday 15 August 2019 @ 09:53:
[...]

Die ene tweet is de enige bron waaruit dit hele verhaal ontstaan is. Verder is er geen enkele bron, geen enkele bevestiging of wat dan ook.
Dus als jij onderdeel bent van een incident in een ver land, dan is het niet erg als vervolgens iedereen je gaat bellen om even te valideren of het echt het geval is? Kan me namelijk voorstellen dat het slachtoffer in kwestie hier helemaal niet op zit te wachten. Daarnaast is het onduidelijk of die bunq pas natuurlijk wel de oorzaak was van de aanval, misschien heeft het slachtoffer dat wel benoemd richting traveller assist en hebben zij dat als oorzaak aangegeven en heeft het slachtoffer zelf een andere reden aan de politie gemeld, waardoor er bij de ambassade geen issie bekend is over iemand die in elkaar geslagen is om het gebruik van de pas van bunq.

JackSparrow wijzigde deze reactie 15-08-2019 11:09 (34%)

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:36
Pilovali schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:39:
Weet iemand als er goeie 'skins' zijn voor een bunq pas? Ik ga binnenkort naar een land waar homosexualiteit niet echt toegestaan is, en ik wil liever niet dat mensen raar gaan op kijken (ookal is de bunq pas niet in 'echte' LGBT kleuren, lijkt er wel veel op).
Klinkt als dat nieuws van laatst idd, dat iemand in elkaar gebeukt is door een groep omdat ie betaalde in zo'n land met de Bunq pas, aangezien de halve wereld heeft besloten dat alles met kleurtjes ineens gelijk staat aan het zijn van homo.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• JeroenE
  • Niet online
Pilovali schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:39:
Weet iemand als er goeie 'skins' zijn voor een bunq pas?
Op Together noemt men vaak Cucu maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Ik ga gewoon niet naar zulk soort landen :D

En anders gewoon een likje verf geven? Zolang je de chip niet verft blijft hij gewoon werken. Je kan altijd weer een nieuwe pas aanvragen als je terug bent. Dat kost dan wel 9 euro natuurlijk, maar die covers zijn ook niet gratis.

• Pilovali
  • Laatst online: 17:37
JeroenE schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:26:
[...]
Op Together noemt men vaak Cucu maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Ik ga gewoon niet naar zulk soort landen :D

En anders gewoon een likje verf geven? Zolang je de chip niet verft blijft hij gewoon werken. Je kan altijd weer een nieuwe pas aanvragen als je terug bent. Dat kost dan wel 9 euro natuurlijk, maar die covers zijn ook niet gratis.
Ah thanks, ik zie wel leuke skins op die website. Denk dat ik daar wat mee ga doen :)

• U123456
  • Laatst online: 18:58
mcDavid schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:53:
En die gaat er ook niet komen ook:

• MelvinW
Nieuwe bunq update van vandaag even door zitten zoeken. Ik zie twee nieuwe features die momenteel nog niet actief zijn: Auto Slice en Saldo Afschermen. Misschien voor update 12?

Omschrijving Auto Slice:
Kies ervoor je pasbetalingen automatisch aan je groepsuitgaven toe te voegen. Het bedrag wordt evenredig met alle groepsleden gedeeld.
Omschrijving Saldo Afschermen:
Door Saldo afschermen aan te vinken worden de bedragen op je rekening(en) onzichtbaar. Zo kan je bunq altijd en overal gebruiken zonder dat iemand je saldo kan bekijken.Je kan Saldo afschermen heel eenvoudig vanuit je beginscherm aan en uit zetten
Topics op Together over deze functies zijn ook nog verborgen.

https://together.bunq.com/d/16851 - Saldo Afschermen
https://together.bunq.com/d/16709 - Auto Slice

• oohh
MelvinW schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:03:
Nieuwe bunq update van vandaag even door zitten zoeken. Ik zie twee nieuwe features die momenteel nog niet actief zijn: Auto Slice en Saldo Afschermen. Misschien voor update 12?

Omschrijving Auto Slice:

[...]

Omschrijving Saldo Afschermen:

[...]

Topics op Together over deze functies zijn ook nog verborgen.

https://together.bunq.com/d/16851 - Saldo Afschermen
https://together.bunq.com/d/16709 - Auto Slice
Volgens mij komt de functie "auto slice" oorspronkelijk uit de Slice app. Deze app is sinds de laatste bunq Update schijnbaar uitgefaseerd. De functie klinkt op zich wel handig, maar werd schijnbaar te weinig gebruikt in de aparte app:
De beste manier om bij te houden wie voor wat betaalt is nóg beter geworden! Slice is onderdeel geworden van de bunq app, waar je in een handomdraai een Slice Groep kan aanmaken, om je groepsuitgaven automatisch bij te houden. Om Slice te blijven gebruiken download je heel eenvoudig bunq en open je daar een gratis Travel Card account!
Ik begrijp verder niet helemaal het nut van "saldo afschermen." N26 heeft deze feature ook, maar ik heb het nooit gebruikt. Waarom zou je iemand je transacties willen laten zien, zonder dat de bedragen te zien zijn? Dan exporteer je toch gewoon de transacties die je wel wilt delen?

Voorbeeld van N26 ;)

• Freeaqingme
oohh schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:20:

Ik begrijp verder niet helemaal het nut van "saldo afschermen." N26 heeft deze feature ook, maar ik heb het nooit gebruikt. Waarom zou je iemand je transacties willen laten zien, zonder dat de bedragen te zien zijn? Dan exporteer je toch gewoon de transacties die je wel wilt delen?
In je screenshot zie ik anders ook geen losse bedragen >:)

Denk niet dat het voor de usecase is waarin je iemand bewust je transacties wil laten zien. Wat in mijn beleving meer speelt is dat als mensen een keer half over je schouder meekijken (of je zit in de trein ofzo), dat je niet aan iedereen wil laten zien dat je multimiljonair bent, terwijl je wel gewoon even wil kijken of je net bij de AH 3,95 euro of 4,95 euro hebt uitgegeven.

• MelvinW
oohh schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:20:
[...]

Volgens mij komt de functie "auto slice" oorspronkelijk uit de Slice app. Deze app is sinds de laatste bunq Update schijnbaar uitgefaseerd. De functie klinkt op zich wel handig, maar werd schijnbaar te weinig gebruikt in de aparte app:

[...]

Voorbeeld van N26 ;)
[Afbeelding]
Dit is hoe het er bij bunq uit gaat zien:

• xvilo
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20-08 19:22
JeroenE schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:26:
[...]

Cucu slechte ervaringen mee

• MelvinW
Voorproefje van bunq update 12 met de Insights-feature, saldo verbergen en auto-slice :) Insights geeft helaas nog een foutmelding en moet server-side ingeschakeld worden. De andere features zijn wel zichtbaar.

Homescreen:

Auto-Slice:

Saldo afschermen:

Insights:

MelvinW wijzigde deze reactie 17-08-2019 03:18 (69%)

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:32
Siask schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Reserveringen worden gebruikt voor borgsommen, het geld wordt geblokt. Bij een debitkaart (zoals de bunq Travel Card) wordt dit geld echt van je rekening afgetrokken en is het helemaal niet meer beschikbaar.

Borgsommen blijven in de praktijk vaak staan (soms wekenlang) als je de auto al hebt ingeleverd, of als je het hotel al verlaten hebt. Dat is heel vervelend als het direct van je rekening wordt afgetrokken, want dan heb je gewoon geen geld beschikbaar.

Bij een echte creditcard blijven ze gewoon staan, maar zolang ze geblokt zijn komen ze ook niet op je maandafrekening te staan. Het geld wordt door de bank voorgeschoten, als het ware. Ze gaan wel ten koste van je limiet natuurlijk. Hou hiermee dus rekening bij het kiezen van je limiet. Ik had het gisteren genoemd: in Italië is een hoge borg voor een auto (€ 1.600 heb ik een keer meegemaakt) heel normaal.

Daarmee is m.i. de bunq Travel Card leuk om wisselkoersopslagen te ontwijken (maar dan kun je net zo goed Revolut gebruiken, is nóg handiger) maar voor uitgebreide vakantiereizen ontkom je niet aan een echte creditcard om zorgloos te kunnen reizen. Ik raad altijd minstens twee kaarten aan, het liefst met een limiet van minstens € 2.500 per stuk, dan kun je altijd door.
Wat je vergeet te benoemen is dat de Bunq Travel Card vooral interessant is omdat het eigenlijk geen creditcard is. Je zit dus niet vast aan BKR toetsing/registratie, geen gezeur over inkomen omdat je student/ZZP'er bent enzovoorts. Ook neem ik aan dat als een borgsom gereserveerd blijft tot in de volgende maand dat je gewoon rente verschuldigd bent over dat bedrag.

Natuurlijk is het onhandig dat je de borg van je eigen geld moet voorschieten en 1.600 euro lijkt me ook wel wat veel van het goede. Maar als je geen paar honderd euro van je eigen geld kunt missen voor borg, dan heb je misschien sowieso een wat krap budget om te reizen. Dus dat zou niet echt een argument moeten zijn. Is de hoogte van de borg toch een probleem dan zijn er bovendien tegenwoordig genoeg manieren zoals AirBnB / Snapcarr etc. om niet vast te zitten aan een hoge borg.

Ik ben het dus niet eens met je conclusie dat je perse een creditcard moet hebben om zorgeloos te reizen. Een Bunq Travel Card met voldoende saldo op de rekening voldoet ook prima ;) (eventueel een revolut of een N26 card erbij voor noodgevallen als je je pasjes verliest ofzo)

Wat betreft Bunq;
Ik ben nog steeds een tevreden Bunq gebruiker wat betreft functionaliteit en techniek, ondanks wat kleine puntjes genoemd in dit topic. Het enige wat me blijft verbazen is de kwaliteit van de klantenservice. Die mag echt nog wel wat beter. Recent weer twee vreemde incidenten gehad;

IBAN discriminatie Belsimpel
Ik wilde een abonnement afsluiten bij belsimpel, echter omdat ik een Bunq rekening had gingen ze aanvullende checks doen aangezien Bunq volgens hun een hoger risico geeft op fraude. Een van de eisen was daarbij dat je een kopie bankpasje moet insturen. Aangegeven dat ik van die specifieke rekening geen Bunq pasje heb (je hebt immers maar een paar pasjes die je flexibel koppelt aan een hoger aantal rekeningen). Waarop mijn aanvraag simpelweg geweigerd werd, er was geen mogelijkheid tot een oplossing (bijvoorbeeld een afschrift sturen).

Bij Bunq en Belsimpel aangekaart dat ik dit beschouw als een vorm van IBAN dicriminatie. Immers maakt Belsimpel onderscheid tussen rekeningnummers op basis van of er wel of geen pasje aan is gekoppeld. Wat natuurlijk niet uit zou moeten maken. Krijg ik 2 maanden later feedback van Bunq dat ze het hebben nagevraagd en dat belsimpel zegt dat het geen Iban discriminatie is en dat daarmee de zaak is afgedaan 8)7. Disclaimer: Ik weet persoonlijk ook niet 100% zeker of dit valt onder iban discriminatie, maar het is sowieso onwenselijk maar ze doen er dus totaal niks mee.

Tap & Pay activeren
Tweede incident was dat ik Tap & Pay wilde activeren op mijn zakelijke account maar dit per ongeluk in eerste instantie had geactiveerd op mijn persoonlijke account. Dit netjes uitgezet toen ik melding kreeg dat Tap & Pay op mijn toestel al in gebruik was door een andere Bunq account. Ondanks dat ik mijn persoonlijke account had gedeactiveerd lukte het maar niet om het op het zakelijke account te activeren. Ik heb telefoon meermaals opnieuw opgestart, de Bunq app opnieuw geinstalleerd enzovoorts.

Talloze malen contact gehad met de klantenservice die niet verder kwamen dan je moet de Bunq app opneiuw installeren. Aangegeven dat al talloze malen te hebben gedaan, dan escaleerde ze het naar de technische afdeling en hoorde je er niks meer van. Krijg ik opeens een rekening van mijn persoonlijke oude Bunq free account van 7,99 euro. Dus ik gelijk contact opnemen met de klantenservice, zou ik blijkbaar met het activeren van Tap & pay hebben ingestemd met het upgraden van mijn Bunq Free account naar Bunq Premium. (ik kan me de pop up niet herinneren met het zou kunnen)

Gelukkig was er coulance en werd mijn Bunq Premium teruggezet naar Bunq Free. De grap natuurlijk; sindsdien kon ik opeens Tap& Pay op mijn zakelijke account activeren zonder enige problemen 8)7 . Daarvoor heb je dan dus weken zitten chatten met de klantenservice. Dit zijn weer twee recente voorbeelden waarvan ik vind dat Bunq zaken beter kan oppakken.

Desondanks ben ik nog steeds tevreden over de app en functies in het algemeen - en het is natuurlijk niet zo dat andere banken problemen wel gelijk opvolgen. Het blijven doorgaans logge organisaties met veel lagen, maar van Bunq verwacht je gewoon wat meer.

• MelvinW
Het wordt straks ook mogelijk om je account op te zeggen vanuit de bunq-app. Dat hoef je dus niet meer aan support te vragen.

• Vinnienerd
Nog dingen te vinden wbt Apple Pay support voor de Travel Card?

• MelvinW
Vinnienerd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Nog dingen te vinden wbt Apple Pay support voor de Travel Card?
Nope, nul aanwijzingen dat dat gaat komen.

• Iemt
MelvinW schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:23:
[...]

Nope, nul aanwijzingen dat dat gaat komen.
Dus toch geen aankondiging van AP met Update 12?

• MelvinW
Iemt schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:28:
[...]

Dus toch geen aankondiging van AP met Update 12?
Geen idee. Dat is niet iets wat ik in de app zou kunnen vinden. Dat is allemaal server-side geregeld.

• Siask
  • Nu online
Silvos schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:56:
[...]
Ook neem ik aan dat als een borgsom gereserveerd blijft tot in de volgende maand dat je gewoon rente verschuldigd bent over dat bedrag.
Jouw aanname is niet correct, je betaalt géén rente over een geblokkeerd bedrag, niet als je het saldo per maand afrekent (dan betaal je natuurlijk de borg niet), en ook niet als je maandelijks een beperkt bedrag aflost. Borgsommen blokkeren alléén saldo om zeker te weten dat er afgerekend kan worden, verder niets.

• Tamerciaga
xvilo schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:48:
[...]

Cucu slechte ervaringen mee
Dat voegt letterlijk 0 toe aan dit topic, thanks!

Deel dan gelijk je ervaring...

• xoniq
MelvinW schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:13:
Het wordt straks ook mogelijk om je account op te zeggen vanuit de bunq-app. Dat hoef je dus niet meer aan support te vragen.

[Afbeelding]
Thank god, zal wel moeten van een instantie of land. Ze maakten het zo moeilijk mogelijk, waardoor de meesten wel zullen denken; ach doe ik volgende maand wel, en dan komt t er niet van.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• Freeaqingme
xoniq schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

Thank god, zal wel moeten van een instantie of land. Ze maakten het zo moeilijk mogelijk, waardoor de meesten wel zullen denken; ach doe ik volgende maand wel, en dan komt t er niet van.
Dat was ook 1 van mijn ergernissen. "bank of the free", maar sign-up zo simpel mogelijk. Maar opzeggen? ho maar.

In mijn geval ging support nog hun best doen om je toch nog binnen te houden. Jammer als je dat nodig hebt...

• xoniq
Freeaqingme schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:03:
[...]

In mijn geval ging support nog hun best doen om je toch nog binnen te houden. Jammer als je dat nodig hebt...
En dat is exact waarom het via support moet, zij lezen een blaadje voor, maar voor jouw als consument wordt het op een gegeven moment awkward. Er zijn zoveel bedrijven die dit doen.

• Freeaqingme
xoniq schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:04:
[...]

En dat is exact waarom het via support moet, zij lezen een blaadje voor, maar voor jouw als consument wordt het op een gegeven moment awkward. Er zijn zoveel bedrijven die dit doen.
Dat er veel bedrijven zijn die dat doen snap ik wel. Alleen bunq was nou net die bank die alles anders zou doen, daarom was dit voor mij wel een verrassing (in negatieve zin).

Overigens kan ik me goed voorstellen dat dit niet zozeer vanwege retentie gedaan was. Focussen op toffe features en het aanmeldproces, en zo'n afmeldfeature heeft dan gewoon niet de aandacht. Als het vervolgens toch via support moet, dan kunnen die natuurlijk altijd nog even kijken of ze last-minute de klant toch tevreden kunnen stellen.

Ik denk - of hoop - dat het zo gegaan is.

• MelvinW
Er lijkt een speciale rekening te komen voor studenten: https://www.bunq.com/nl/student-bank-account

Pagina is enkele dagen geleden aangemaakt, maar nog leeg.

Edit: https://www.bunq.com/student-bank-account lijkt het wel te doen, en ziet er meer uit als een promo page en een apart membership.

MelvinW wijzigde deze reactie 19-08-2019 19:18 (33%)

• Elliott
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 11:03
Mocht er iemand ruimte over hebben in een pack dan heb ik interesse (1 account)

• Tamerciaga
Vandaag nog even vanuit SNS wat zakgeld overgemaakt naar bunq, vanuitgaande dat het direct er op zou staan. Maar nee hoor, helemaal vergeten dat bunq niet mee doet met alle andere Nederlandse banken met het Instant Payment verhaal. Na iDIN nu dit ook nog :p

Slightly triggered...

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Tamerciaga schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:29:
Vandaag nog even vanuit SNS wat zakgeld overgemaakt naar bunq, vanuitgaande dat het direct er op zou staan. Maar nee hoor, helemaal vergeten dat bunq niet mee doet met alle andere Nederlandse banken met het Instant Payment verhaal. Na iDIN nu dit ook nog :p

Slightly triggered...
Yep, ik doe het altijd andersom, vanuit bunq kiezen voor geld toevoegen en dan via iDeal je eigen bank kiezen, dan is het wel gelijk beschikbaar.

PSN: PcDCch

• Siask
  • Nu online
Tamerciaga schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:29:
Dat klopt natuurlijk niet helemaal, bunq doet niet mee aan de Nederlandse versie van SEPA Instant, maar is gewoon volwaardig deelnemer in de Europese versie van SEPA Instant. Ik vind niet dat je het een fintech kunt kwalijk nemen dat ze niet geïnteresseerd zijn om allerlei legacy meuk via de BGC te implementeren.

Nationale varianten (Nederlandse versie van instant payments, iDIN, IDEAL...) zijn gewoon funest in een Europese betaalmarkt en ook nog eens indirect competitievervalsend.

Nu ben jij boos op bunq omdat de oude banken iets ontwikkeld hebben wat voor bunq schijnbaar niet haalbaar is. Dan hebben de oude banken je natuurlijk precies waar ze je willen hebben natuurlijk.

Trouwens... alle andere Nederlandse banken... ABN AMRO, ASN, ING, KNAB, Rabo, Regiobank en de grote broer SNS hebben het, dan zijn er nog wel wat andere banken die het óók niet hebben. Geen typische retailbanken (vooruit, Triodos wél) natuurlijk, maar er zijn er nog genoeg.

• Tamerciaga
Siask schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:20:
[...]

Dat klopt natuurlijk niet helemaal, bunq doet niet mee aan de Nederlandse versie van SEPA Instant, maar is gewoon volwaardig deelnemer in de Europese versie van SEPA Instant. Ik vind niet dat je het een fintech kunt kwalijk nemen dat ze niet geïnteresseerd zijn om allerlei legacy meuk via de BGC te implementeren.

Nationale varianten (Nederlandse versie van instant payments, iDIN, IDEAL...) zijn gewoon funest in een Europese betaalmarkt en ook nog eens indirect competitievervalsend.

Nu ben jij boos op bunq omdat de oude banken iets ontwikkeld hebben wat voor bunq schijnbaar niet haalbaar is. Dan hebben de oude banken je natuurlijk precies waar ze je willen hebben natuurlijk.

Trouwens... alle andere Nederlandse banken... ABN AMRO, ASN, ING, KNAB, Rabo, Regiobank en de grote broer SNS hebben het, dan zijn er nog wel wat andere banken die het óók niet hebben. Geen typische retailbanken (vooruit, Triodos wél) natuurlijk, maar er zijn er nog genoeg.
Ja want hoe vaak maak je geld over naar niet-Nederlandse banken? bunq is een Nederlands bedrijf, dan ga ik er ook vanuit dat ze die ouwe legacy meuk ondersteunen, aangezien we hier in Nederland wonen. Waarom niet allebei?

"Nationale varianten (Nederlandse versie van instant payments, iDIN, IDEAL...) zijn gewoon funest in een Europese betaalmarkt" ben ik het ook niet mee eens, aangezien elk land in de EU wel een eigen betaalmethode heeft, dus ook Nederland (iDeal).

En dat iDIN verhaal is ook geen rocket science maar wel erg handig. Ik snap daarom je argumenten niet helemaal, ik ben niet pro bunq, ik ben niet anti bunq, ik ben gewoon eerlijk en ik kijk met een neutrale bril naar alle banken. Ik ben een groot voorstander van een nieuwe bank als bunq, die het anders doet dan de huidige bejaarde banken hier, maar basic features zoals iDIN, IP in Nederland, etc moet je gewoon hebben om uberhaupt marktaandeel in Nederland te veroveren. :)

• Siask
  • Nu online
Tamerciaga schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:07:
[...]
Ja want hoe vaak maak je geld over naar niet-Nederlandse banken? bunq is een Nederlands bedrijf, dan ga ik er ook vanuit dat ze die ouwe legacy meuk ondersteunen, aangezien we hier in Nederland wonen. Waarom niet allebei?
De hele tijd. Geld bijstorten/terugstorten van Mintos, cashback ontvangen van Shoop, geld op mijn rekening bij de DKB/N26/Revolut/Denizen storten (ook wel ontvangen natuurlijk, bijvoorbeeld declaraties), mijn kredietkaarten uit het buitenland betalen, ik moet nog wel eens een verkeersboete betalen uit het buitenland, of een buitenlandse collega wat terugbetalen, en zo zijn er nog wel meer dingen.

Zo zie je maar weer: jouw eigen situatie kun je moeilijk projecteren op die van een ander :)

Ook ik kijk neutraal naar bunq (ik ben geen betalende klant), en dan zie ik gewoon een bedrijf dat weliswaar in Nederland gevestigd is, maar zich Europees profileert. In die zin zal het mij een biet zijn of bunq in Nederland het goed doet, het concept van een pan-Europese bank is natuurlijk extreem interessant, vandaar ook dat ik bij die andere fintechs klant ben.

Jouw argument dat ieder land wel zijn eigen betaalsysteem er op na houdt onderstreept nog maar eens te meer dat dat soort zooi uiteindelijk gewoon nationaal protectionisme is. Daar moet je je naar mijn idee gewoon tegen verzetten, want het is marktverstorend.

• JeroenE
  • Niet online
Tamerciaga schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:07:
Het is geen oude legacy meuk. De Nederlandse banken ondersteunen dit pas sinds kort, terwijl bunq al lang de Europese variant ondersteunt. De Nederlandse variant is jonger dan de Europese! In dit geval is het dus echt wel iets wat die Nederlandse banken expres hebben gecreëerd.

Overigens hadden ze via de betaalvereniging beloofd eerst de Europese variant te maken en dan pas de Nederlandse, maar ook dat is ze niet gelukt.
"Nationale varianten (Nederlandse versie van instant payments, iDIN, IDEAL...) zijn gewoon funest in een Europese betaalmarkt" ben ik het ook niet mee eens, aangezien elk land in de EU wel een eigen betaalmethode heeft, dus ook Nederland (iDeal).
Dat is juist hetgeen wat Europa wil voorkomen en waarom er überhaupt de Euro en later SEPA met de IBAN etc is ingevoerd. Europa wil een vrij verkeer en dan is het niet logisch dat ieder land zijn eigen dingetje heeft.
En dat iDIN verhaal is ook geen rocket science maar wel erg handig.
iDin is gewoon een slecht idee en daarom is het ook nergens verplicht. iDin werkt alleen met een paar Nederlandse banken (die dan wel een groot aandeel hebben in Nederland, maar Europees gezien niet) en is er is echt geen Franse/Duitse/Hongaarse/etc bank die dit gaat maken.

• kwon
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een travel card besteld en inmiddels ook ontvangen. Ben bij deze dus ook officieel klant van bunq geworden.

Als de travel card net zou werken als m'n VISA- of Mastercard-kaart van ICS dan zou ik echt in m'n nopjes zijn. De enige reden dat ik geen creditcard van ICS buiten de eurozone gebruik is de koersopslag van 1,5%. Maar bij ontvangst van de travel card zag ik al dat het creditcardnummer op de voorkant van de pas in zijn geheel ontbreekt. Er is niets 'opgedrukt' (embossed) en alle gegevens staan op de achterkant. Het is wel een mooie pas trouwens, je krijgt door de glinster een illusie van een soort metal card.

Maar ik stel mezelf dan toch de vraag in hoeverre de travel card net zo breed geaccepteerd zal worden als de creditcard van ICS. Want die laatste heb ik al langer dan 12 jaar en is in mijn herinnering echt nooit geweigerd, waar dan ook ter wereld. Het is niet zo heel lang geleden (ongeveer drie jaar) dat ik bijvoorbeeld in Mexico een auto huurde en dat de 'borg' werd geregeld door middel van een soort doordrukmachine waarbij het creditcardnummer op een papieren 'cheque' werd gedrukt die ik moest ondertekenen. Dat ondertekende papiertje was voor het verhuurbedrijf dan de garantstelling bij schade. Bij inlevering van de auto werd het papiertje weer verscheurd. Met de travel card van bunq zou dat dus niet kunnen. Terwijl het een travel card is.

Volgende week ga ik weer naar de VS en zal ik de travel card als primair betaalmiddel gebruiken. Ik ben echt benieuwd naar de acceptatiegraad ten opzichte van bijvoorbeeld Revolut, wat ik tot nu toe als primair betaalmiddel heb gebruikt. Ik hoop blij verrast te zullen worden. Maar iets zegt me dat ik rekening moet houden met teleurstelling.

• JeroenE
  • Niet online
@kwon Het grootste verschil waar je op moet letten is dat je geen krediet hebt op je bunq kaarten. Je saldo is dus eigenlijk je limiet. Er zijn wel verhalen van mensen die rondreisden en na 4 hotels in de problemen kwamen omdat de borg nog niet was teruggestort op hun rekening. In theorie heb je dat probleem natuurlijk ook met een credit card met een lage kredietlimiet.

Ik heb zelf nog geen ervaring met bedrijven die een credit card weigeren omdat er geen embossed nummer op staat, maar je hoort het vaak bij autohuur. Het lijkt de credit card maatschappijen ook weinig uit te maken danwel zorgen ze er niet voor dat hun kaart overal wel wordt geaccepteerd. Voor zover ik weet is dit allemaal niet toegestaan, maar als er niemand is die effectief optreedt tegen overtredingen sta je daar natuurlijk wel zonder auto.

Neem dus in ieder geval je gewone credit card toch mee, dan kan je altijd verder ook al heb je dan niet het voordeel van geen koersopslag.

Omdat bunq geen koersopslag rekent worden de definitieve bedragen altijd pas later bekend. Hou er dus ook rekening mee dat een bedrag nog hoger kan worden. Lager kan natuurlijk ook, maar daarmee zal je niet ineens onder nul gaan.

• AntonV
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
@kwon Momenteel zit ik in de VS en de Travel Card is tot nu toe overal geaccepteerd, wel wordt de kaart soms even extra bekeken omdat deze er anders uitziet.

Voor de huurauto en hotels gebruik ik trouwens een gewone (ANWB) Visa card, aangezien ik geen zin heb om de borg zelf voor te schieten.

• Mozart
  • Nu online
AntonV schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:21:
@kwon Momenteel zit ik in de VS en de Travel Card is tot nu toe overal geaccepteerd, wel wordt de kaart soms even extra bekeken omdat deze er anders uitziet.

Voor de huurauto en hotels gebruik ik trouwens een gewone (ANWB) Visa card, aangezien ik geen zin heb om de borg zelf voor te schieten.
Ik ben net terug van 3 weken vakantie in de USA en bij mij werd de travelcard overal geaccepteerd. Voor de huurauto heb ik ook een visa card gebruikt maar voor de hotels gewoon en travelcard en er werd geen borg vastgelegd door de hotels. Dat gebeurde wel bij de tankstations waar ik probeerde de card te gebruiken in de automaat bij de pomp. Gelijk €125 borg vastgelegd en vervolgens kunne alsnog naar binnen om te pre-pay-en. Alle andere keren maar gelijk naar binnen om te pre-pay-en.

• JeroenE
  • Niet online
@Mozart het tankstation kon de borg wel afschrijven maar je kon dan toch niet tanken? Dat is wel apart. Heb je aan bunq support gemeld dat dit niet goed ging?

• Mozart
  • Nu online
JeroenE schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:07:
@Mozart het tankstation kon de borg wel afschrijven maar je kon dan toch niet tanken? Dat is wel apart. Heb je aan bunq support gemeld dat dit niet goed ging?
Nee, niet gemeld. Dezelfde ervaring heb ik ook met mijn visa CC. Ik probeerde het voordat ik bunq had ook altijd eerst met mijn visa CC bij de pomp en als dat niet lukt ga ik naar de kassa om vooruit te betalen. Ligt gewoon aan het feit dat het een niet usa CC is.

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True