Ecological schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:15:
[...]
Omdat dit arbitraire subjectieve aspecten zijn die niet goed te kwalificeren zijn. Ik ben een heel groot voorstander van free enterprise en ondernemerschap. Overigens was silicon valley bank failliet gegaan 2 jaar geleden en daaruit blijkt maar weer dat deze regels compleet nutteloos zijn.
Kennis van regelgeving lijkt me best redelijk objectief te testen, geen idee natuurlijk of Ali zelf een test heeft moeten doen o.i.d. En free enterprise en ondernemerschap zijn prima, maar er zijn ook redenen dat niet iedereen zomaar doktertje of advocaat mag spelen, ook niet in de VS. Dat er voor potentiële bankiers ook bepaalde eisen gelden, vind ik dan ook niet vreemd.
Het lijkt me niet dat het faillissement van een bank die in 1983 is opgericht (geen idee wat de regels toen waren en hoe het toezicht op bestaande banken sindsdien is geweest) en die failliet ging na een bankrun, heel relevant is voor de regels die
nu gelden voor het oprichten van een nieuwe bank. Is SVB failliet gegaan vanwege teveel of te weinig regelgeving/toezicht, of heeft de mate van toezicht en regelgeving geen/zeer beperkt een rol gespeeld?
Dat er regels zijn aan garanties is ergens wel logisch. Immers als een bank failliet gaat moet de FED did betalen. Maar dit is gewoon weer zo’n nutteloze commissie bij de overheid die uiteindelijk de consument benadelen. Zelfde reden waarom x money nog niet in Europa is overigens.

Voor zover ik even snel kon vinden, is er geen depositogarantiestelsel in de VS. De Federal Reserve kan wel banken redden (wat natuurlijk relatief recent ook nog gebeurd is), maar of men ook een nieuwe, kleine, buitenlandse bank als bunq gaat redden c.q. klanten daarvan schadeloos gaat stellen, waag ik ten zeerste te betwijfelen. Het zal dus niet de Amerikaanse overheid zijn die opdraait voor de problemen bij zo'n potentieel faillissement, maar de Amerikaanse klant van bunq US.