Er vinden ook veel en veel meer transacties met kaarten plaats, dus dat is best logisch. En bij een kaart heb je dan meer opties. Het aantal mensen dat opgelicht wordt door scammers die iDeal/WERO gebruiken, waardoor je helemaal niets kan als ze er met je geld vandoor gaan, is ongekend veel hoger dan met kaartbetalingen.

Bedoel, het is maar net welke statistiek je bekijkt. Beide oplossingen hebben voor- en nadelen op veiligheidsgebied (aan kant van consument óf merchant), vandaar ook dat ik "niet per se veiliger" zei.

Jij kijkt dichotomisch naar gratis of niet, maar dat is een valse kijk op de werkelijkheid. Wero is dan wel een commerciële partij, zij is tegelijkertijd de goedkoopste partij! Dat betekent dat zij relatief de gunstigste positie hebben.
Eens kijken of dat zo blijft als ze werkelijk een de facto monopolie toebedeeld gaan krijgen binnen de EU.

(Al doen ze verrassend mild tegen bedrijven in de EU, zie waar Spotify allemaal mee wegkomt zonder ook maar een onderzoek.)
Maar de goedkoopste partij hoeft niet automatisch de beste oplossing te zijn en daarmee de meest gunstige positie te hebben. (Ik bedoel: ik ben ook juist bereid iets meer te betalen voor bunq (al moeten ze het nu niet weer gaan verhogen) vanwege de extra features, had ook gewoon een gratis account kunnen kiezen.

) Als het niet gebruiksvriendelijk is, vaak problemen/storingen heeft, traag of omslachtig is of om andere reden niet aanslaat: dan is goedkoopste leuk, maar niet perse het gunstigst. Daarnaast is de goedkoopste partij vanuit de ondernemer bezien de partij waarmee de klant überhaupt bereid is af te rekenen bij je.

Maar goed - dit ligt dus ook aan de hoek vanuit waar je ernaar kijkt.

Ik kom nu al online shops tegen die slechts iDEAL of Bancontact accepteren!
Ja die kom ik ook weleens tegen, dan gewoon bij een concurrent shoppen en het probleem is opgelost.

Als het écht niet anders kan: ja, dan maar iDeal.
Wat betreft die digitale euro: hoewel die waarschijnlijk ook in de Wero-wallet komt, zal die vast ook op andere manieren beschikbaar komen. En nergens wordt gesteld dat die integratie in de Wero-wallet betekent dat er per se een koppeling komt; waarschijnlijk wordt dat optioneel.
Dat is iets anders geformuleerd dan hoe je het zei. Als ik het niet aan een "wallet" bij WERO hoef te koppelen en gewoon m'n eigen bank (eg: bunq) kan stallen - dan vind ik het prima. En dat is niet perse vanwege WERO zelf hoor, als het optioneel is maak ik misschien - als daar enige voordelen aan kleven (die ik belangrijk acht) - zelfs zo'n wallet aldaar aan. Maar als je
verplicht wordt om die koppeling te maken voor je er überhaupt gebruik van mag maken, dan zie ik het niet zo zitten.
En ik kan je garanderen dat ook jij die digitale euro gaat gebruiken, ondanks je overtuiging dat je dat niet gaat doen.
Als er geen "ga naar WERO of bekijk het maar" beperking op zit, dan is de kans best aanwezig dat ik dat ga doen (al is het maar uit nieuwsgierigheid en om te kijken wat bunq ermee gaat doen). Zeker ALS er privacyvoordelen te behalen zijn (maar dat is discutabel). Ik vraag me sowieso af wat het voordeel/meerwaarde is. Voor 99% van m'n transacties is m'n euro de facto al digitaal bij bunq en andere banken.

Ja ik kan het als ik wil omzetten naar een fysiek muntje/briefje, maar dat gebruik ik tegenwoordig zelden. Dus even vanuit de praktijk bezien: m'n euro wordt grotendeels al digitaal uitgegeven. Maakt een net iets ander stukje techniek zoveel verschil dat het "de moeite" waard is om ermee aan de haal te gaan?
Heb het gevoel dat voornamelijk het enige dat verandert is dat ik bij bunq dan een labeltje "digitale euro" zie op m'n D€-wallet, maar in de praktijk...? Het klinkt eigenlijk wat omslachtig, al is het idee erachter niet verkeerd hoor. Maar ik vraag me echt af of de gemiddelde consument de moeite wil nemen om een digitale eurowallet aan te maken en te onderhouden als ze er in de praktijk eigenlijk niet tot nauwelijks iets van merken.
Je hoeft namelijk maar 1x door een storing niet te kunnen betalen in een supermarkt/tankstation/restaurant/whatever terwijl iedereen dan lachend afrekend met de offline digitale euro, om je lesje te leren

Ja zo kan ik het ook.

Er hoeft maar 1x een storing te zijn met het verwerken van betalingen op het netwerk van de digitale euro (of bij de ECB), en ik sta lachend af te rekenen met m'n 'normale euro' terwijl de rest moet gaan afwassen om hun diner te bekostigen. En als dat een keer gebeurt: het zij zo. Dat is nu ook een risico en ik kan me geen moment in de afgelopen 10 jaar herinneren waarbij ik niet kon afrekenen in een winkel, dus ik maak me er niet zo heel veel zorgen om.

Plus altijd wat cash mee, dat scheelt.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)