Maar:
1.) Waar komen dan die API-verbindingen vandaan?
2.) Hoe komt PayPal aan jouw CC gegevens?
En bonus: 3.) Mensen in dit topic hebben het meermaals gehad over “mogelijk gejat bij een webshop”, maar a.) daar zou CVC niet opgeslagen moeten zijn - dat is al jaaaaren streng verboden, b.) en het zou alsnog nooit door 3DSecure heen moeten komen, tenzij iemand PayPal heeft weten toe te voegen als vooraf goedgekeurde merchant. (Geen idee of dat via de API kan.)
Het is heel raar dat meerdere mensen melden dat er duidelijk API misbruik is en dat er ook succesvol pogingen worden gedaan om vervolgens via CC (en die gegevens kan je via de API opvragen) online betalingen te doen, waarbij men puur de mazzel heeft dat er geen geld op de gekoppelde rekening staat.
“An abuse of the PayPal’s systems”/“Een misbruik in PayPal’s systeem” (naast de brakke verwoording in beide talen

) legt niet het hele verhaal uit (probleem blijft immers waar die CC data vandaan komt?). Maar dan is er nog iets: dit klinkt als een slim verwoorde manier om te zeggen dat gelekte gegevens misbruikt zijn
via PayPal. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan dat het lek/bug bij PayPal vandaan zou komen.

Dus “een crimineel heeft (bij ons) gelekte gegevens misbruikt via PayPal” VS “een bug bij PayPal kon dit veroorzaken”. Ik vraag me dus af hoe die zin bedoeld was, maar hij is hoe dan ook weer heerlijk creatief multi-interpretabel…
Die API koppelingen bij iedereen die dit fenomeen heeft gezien zijn bijzonder verdacht.
-edit- het is trouwens ook raar dat voor ingetrokken API keys nog een sessie actief blijft die je kan zien in de app zoals in dit topic beschreven wordt. Dat verbaast me een beetje. API-key intrekken zou ook alle sessies moeten sluiten.
[
Voor 8% gewijzigd door
WhatsappHack op 17-08-2025 22:21
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)