• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
llovesoccerx7 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:11:
[...]
Duidelijk omdat je steeds meer rare dingen leest tegenwoordig maar onze naam staat niet op de pas. Dus dan lekker laten denk ik.
Er is nogal wat ruimte tussen niets doen en een klacht indienen. Ik zou een mail versturen.

  • Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 14:17
Ligt het aan mij of zijn alle vernieuwingen in de Bunq app #31 allemaal al aanwezig in de vorige versie? Ik zag totaal niets anders in de getoonde 'nieuwe' opties.

  • robv73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 09:53
Webarcher schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:27:
Ligt het aan mij of zijn alle vernieuwingen in de Bunq app #31 allemaal al aanwezig in de vorige versie? Ik zag totaal niets anders in de getoonde 'nieuwe' opties.
Enige nieuwe wat ik zag...waren de "stock baskets"....maar heb nog geen nieuwe bunq update in de appstore gezien.

  • Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 14:17
robv73 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:50:
[...]

Enige nieuwe wat ik zag...waren de "stock baskets"....maar heb nog geen nieuwe bunq update in de appstore gezien.
Klopt, dat was het enige nieuwe. Maar heel de Bunq-show viel volledig in herhaling.
Maar nog geen nieuwe versie in de App Store. Normaal was dat altijd na de 'show'.

  • SASQUATxH90
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 16:24
In de Duitse Play Store was er gisteravond een update beschikbaar, maar die Baskets heb ik nog niet beschikbaar in de app.

  • TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 19:15

TheVMaster

Moderator WOS
robv73 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:50:
[...]


Enige nieuwe wat ik zag...waren de "stock baskets"....maar heb nog geen nieuwe bunq update in de appstore gezien.
Op iOS zie ik de nieuwe versie staan ook nog niet staan.

Nieuw: DiscVault 26 — Beheer je fysieke schijvenverzameling | DiscVault 26. Beschikbaar als PWA en (binnenkort) native iOS app


  • TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 19:15

TheVMaster

Moderator WOS
Webarcher schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:18:
[...]


Klopt, dat was het enige nieuwe. Maar heel de Bunq-show viel volledig in herhaling.
Maar nog geen nieuwe versie in de App Store. Normaal was dat altijd na de 'show'.
Ja meestal al tijdens de update. Al was er eigenlijk niets nieuws te melden…

Nieuw: DiscVault 26 — Beheer je fysieke schijvenverzameling | DiscVault 26. Beschikbaar als PWA en (binnenkort) native iOS app


  • robv73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 09:53
Nu pas de nieuwe versie na bunq update 31 beschikbaar in iOS appstore....

  • SASQUATxH90
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 16:24
Ligt het aan mij of is die bunq Update 31 een beetje "chaotisch". De meeste functies die ze hebben aangekondigd zaten al in de app en die Buckets zijn nergens te vinden. Ik heb Finn gevraagd, die zegt dat die Buckets alleen worden aangeboden wanneer een Stocks account wordt geopend.

  • Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:39
Ja vond het ook chaotisch. En als ik nu zoek in een rekening kan ik niet gewoon zoeken, het moet via een sorteer dialoog. Vanuit de resultaten kan je niet opnieuw zoeken en moet je terug. Wel een stapje achteruit in gebruiksgemak.

[ Voor 3% gewijzigd door Delay op 30-04-2026 14:20 ]


  • WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Delay schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:19:
Ja vond het ook chaotisch. En als ik nu zoek in een rekening kan ik niet gewoon zoeken, het moet via een sorteer dialoog. Vanuit de resultaten kan je niet opnieuw zoeken en moet je terug. Wel een stapje achteruit in gebruiksgemak.
Is dat op Android? Op iOS lijkt de zoekfunctie nog precies hetzelfde te functioneren namelijk

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)


  • AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:12
Sinds bunqdesktop het niet meer deed was ik qua beheren van de alleen-lezen toegang tot onze bunq pack rekening voor de deelnemers van het pack toegewezen op rommelen met api requests. Van de week een PHP tooltje gemaakt https://github.com/mbino/bunqBeheer, waarschijnlijk maar een hele beperkte use-case maar evengoed voor wie het nuttig vind.

Het is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden dat je via de app niet kunt instellen een connect read-only is.

  • Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:39
WhatsappHack schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:47:
Is dat op Android? Op iOS lijkt de zoekfunctie nog precies hetzelfde te functioneren namelijk
Ja, op Android.
AlexFL schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:41:
Het is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden dat je via de app niet kunt instellen een connect read-only is.
Inderdaad, al gaat dat lang terug. Er waren ook geen read-only developer tokens en ook geen eenvoudige manier om aan een read-only oauth token te komen. Terwijl dat het eerste is dat je als developer zoekt. Dat je een programma moet vertrouwen met de mogelijkheid geld over te maken legt een behoorlijke beperking op API gebruik.

  • Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:51

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Sinds vandaag valt me op dat de iPhone-app van bunq het design heeft bijgewerkt voor iOS 26, met Liquid Glass. Ik heb het niet uitgebreid bestudeerd, maar moet zeggen dat het er erg lekker uitziet. Hebben ze netjes gedaan!

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.


  • Adr01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-06 12:50
Iemand ervaring met een geroote (Magisk) MicroG (LlineageOS) Android toestel en de Bunq app?

Ik kom op dit moment niet door de security verificatie. (Ook niet verder dan basic verfication met de Play Integrity Checker) De ING app werkt wel op dit moment.
Ik wil best wat opties aanzetten of en aanpassen zodat de Bunq app gaat werken op mijn degoogled phone, iemand misschien tips heeft om dit werkende te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Adr01 op 01-05-2026 11:16 ]


  • Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 13:47
Ik probeerde net wat geld van m'n ING naar m'n Bunq rekening over te maken. Dat ging mis en het werd direct weer teruggestort naar de ING (binnen een minuut), het staat dus als een plus en min transactie in m'n ING rekeningoverzicht. In de Bunq app staat dat er een algemeen probleem is in het Europese betalingsverkeer, maar ik kan daar vooralsnog geen informatie over vinden.

Iemand anders ook dergelijke problemen of meer info er over?

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lapa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:01:
Ik probeerde net wat geld van m'n ING naar m'n Bunq rekening over te maken. Dat ging mis en het werd direct weer teruggestort naar de ING (binnen een minuut), het staat dus als een plus en min transactie in m'n ING rekeningoverzicht. In de Bunq app staat dat er een algemeen probleem is in het Europese betalingsverkeer, maar ik kan daar vooralsnog geen informatie over vinden.

Iemand anders ook dergelijke problemen of meer info er over?
Vast een europees breed probleem bij Bunq.
Net nog van ING naar Revolut overgemaakt, dus dat werkte iig prima :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:18
Lapa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:01:
Ik probeerde net wat geld van m'n ING naar m'n Bunq rekening over te maken. Dat ging mis en het werd direct weer teruggestort naar de ING (binnen een minuut), het staat dus als een plus en min transactie in m'n ING rekeningoverzicht. In de Bunq app staat dat er een algemeen probleem is in het Europese betalingsverkeer, maar ik kan daar vooralsnog geen informatie over vinden.

Iemand anders ook dergelijke problemen of meer info er over?
Bunq meld zelf in de app dat er problemen zijn bij de overschrijvingen.

  • Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-06 21:12
M.i. een Europees probleem; van m’n Rabo naar Revolut wordt ook weer teruggeboekt vanmiddag.

  • Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 10:15
Maar als dit zo’n groot Europees probleem zou zijn, waarom is er dan niets over te vinden?

Europees wekt de suggestie dat het om SEPA gaat, en dan is het TIPS dat ervoor zou moeten zorgen dat de overboekingen instant zijn. Maar TIPS werkt gewoon, volgens de ECB (link).

Waarom communiceren ze niet gewoon wat het probleem is?

  • WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Raling schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:32:
Waarom communiceren ze niet gewoon wat het probleem is?
Het berichtje in de app gaf een link naar de statuspagina voor meer info (https://status.bunq.com/), daar staat vrij duidelijk:
Our provider who handles bank transfers across Europe has identified an issue on their side that's causing this.
Between May 19, 10:39 and May 20, 02:30 CEST, incoming and outgoing transfers were slower than usual due to an issue on the side of our provider handling bank transfers across Europe. All fixed now!
Dus een van hun leveranciers/processors had een probleem. Is imho vrij duidelijk. De naam van de processor hoeven ze niet perse te noemen wmb.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)


  • Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 10:15
WhatsappHack schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:26:
[...]


Het berichtje in de app gaf een link naar de statuspagina voor meer info (https://status.bunq.com/), daar staat vrij duidelijk:

[...]


[...]


Dus een van hun leveranciers/processors had een probleem. Is imho vrij duidelijk. De naam van de processor hoeven ze niet perse te noemen wmb.
Klopt, dat berichtje een goed uur na mijn post is geplaatst maakte het inderdaad al iets duidelijker dat het om hun eigen provider ging. In hun eerste bericht was dat niet duidelijk.

  • DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 14:21
Hier staat dat het om EBA Clearing ging. Dat gaat wel iets verder dan slechts een willekeurige leverancier. Dat is de clearingprovider die het RT1 instant payment netwerk beheert (wat een ander netwerk is dan TIPS, al zijn die netwerken wel weer onderling met elkaar verbonden, waardoor het in de praktijk één systeem lijkt) :)

Revolut had bijv. ook een melding in de app dat betalingen vertraagd konden zijn.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
DarkFlow schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:56:
Hier staat dat het om EBA Clearing ging. Dat gaat wel iets verder dan slechts een willekeurige leverancier. Dat is de clearingprovider die het RT1 instant payment netwerk beheert (wat een ander netwerk is dan TIPS, al zijn die netwerken wel weer onderling met elkaar verbonden, waardoor het in de praktijk één systeem lijkt) :)

Revolut had bijv. ook een melding in de app dat betalingen vertraagd konden zijn.
Voor degenen die zich afvragen waar TIPS voor staat:
T(rans-European Automated Real-time Gross-Settlement Express Transfer) Instant Payment Settlement
Een mond vol :+

  • Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-06 16:07
Bedrag overgemaakt van Bunq naar Santander, opgebouwd in enkele dagen van een getal met één nul, dan naar twee nullen, drie nullen en vier nullen. Wordt na die laatste transactie mijn rekening geblokkeerd ivm veiligheidsredenen (ik kan nog maximaal 500 euro per dag overmaken). Okee, op zich fijn dat ze het checken, maar ze geven als termijn 5 werkdagen (!). Ik vind dat veel te lang en niet acceptabel. We zijn nu 2 dagen verder zonder bericht en ik kan mogelijk volgende week pas weer bij mijn rekening.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Hoe lang duurt dit gemiddeld, en heeft het zin de customer service hierover te benaderen (tot nu toe geen reactie). Ik heb betalingen die ik deze week nog moet doen.

  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
Omdat de kosten bij vrijwel alle banken hard zijn gestegen, en ING een paar dagen geleden opnieuw de tarieven heeft verhoogd, ben ik er klaar mee. Ik heb besloten om over te stappen naar bunq. Banken maken miljarden winst en ontslaan ondertussen grote aantallen medewerkers. Dan is het voor mij onacceptabel dat klanten steeds meer moeten betalen.

Wat mij direct opviel, is dat de bunq-app veel te vol en rommelig is. Er zitten honderden functies in, waardoor de basis onnodig ingewikkeld wordt. Naar mijn mening moet een bankapp vooral simpel, overzichtelijk en snel zijn. Onderdelen zoals stocks en crypto mogen wat mij betreft meteen verdwijnen. Dat maakt de app alleen maar drukker en minder gebruiksvriendelijk.

Daarnaast vind ik dat er bij de gratis versie gewoon een fysieke betaalpas zou moeten zitten. Dat is voor veel gebruikers geen luxe, maar een basisfunctie.

Ook de website mag veel eenvoudiger. Die voelt nu rommelig en onnodig ingewikkeld aan. Je moet te lang nadenken voordat je vindt wat je zoekt of een simpele handeling kunt uitvoeren. Een bank hoort vertrouwen en duidelijkheid uit te stralen, geen digitale speurtocht te zijn.

Kort gezegd: bunq heeft potentie, maar maak de app en website simpeler, rustiger en praktischer. Niet alles hoeft tegelijk in één scherm gepropt te worden.

  • Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05:31
William99 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:54:
Omdat de kosten bij vrijwel alle banken hard zijn gestegen, en ING een paar dagen geleden opnieuw de tarieven heeft verhoogd, ben ik er klaar mee. Ik heb besloten om over te stappen naar bunq. Banken maken miljarden winst en ontslaan ondertussen grote aantallen medewerkers. Dan is het voor mij onacceptabel dat klanten steeds meer moeten betalen.

Wat mij direct opviel, is dat de bunq-app veel te vol en rommelig is. Er zitten honderden functies in, waardoor de basis onnodig ingewikkeld wordt. Naar mijn mening moet een bankapp vooral simpel, overzichtelijk en snel zijn. Onderdelen zoals stocks en crypto mogen wat mij betreft meteen verdwijnen. Dat maakt de app alleen maar drukker en minder gebruiksvriendelijk.

Daarnaast vind ik dat er bij de gratis versie gewoon een fysieke betaalpas zou moeten zitten. Dat is voor veel gebruikers geen luxe, maar een basisfunctie.

Ook de website mag veel eenvoudiger. Die voelt nu rommelig en onnodig ingewikkeld aan. Je moet te lang nadenken voordat je vindt wat je zoekt of een simpele handeling kunt uitvoeren. Een bank hoort vertrouwen en duidelijkheid uit te stralen, geen digitale speurtocht te zijn.

Kort gezegd: bunq heeft potentie, maar maak de app en website simpeler, rustiger en praktischer. Niet alles hoeft tegelijk in één scherm gepropt te worden.
Ik heb ook een maand Bunq geprobeerd en ben weer overgestapt naar Revolut.

De app van Bunq werkt voor mij niet fijn. Ik mis een duidelijke aankondiging van automatische incasso's. Het rad van fortuin is grappig maar ook weer enorm storend.

  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
Talkshowhost schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Ik heb ook een maand Bunq geprobeerd en ben weer overgestapt naar Revolut.

De app van Bunq werkt voor mij niet fijn. Ik mis een duidelijke aankondiging van automatische incasso's. Het rad van fortuin is grappig maar ook weer enorm storend.
Ik ben niet naar Revolut overgestapt, omdat Revolut geen Nederlandse bank is. Ik ben naar bunq overgestapt omdat bunq wél een Nederlandse bank is en onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt.

Bunq heeft serieus potentieel. Er ligt een enorm gat in de markt, omdat vrijwel alle banken steeds duurder worden. De laatste prijsverhoging van ING is ronduit belachelijk. Als bunq het slim aanpakt en gratis blijft waar andere banken hun klanten blijven uitknijpen, kan bunq zelfs uitgroeien tot marktleider.

Maar dan moet bunq één ding heel goed begrijpen: houd alles simpel. Stop met onnodige complexiteit. Een eenvoudige app is veiliger, overzichtelijker en beter te begrijpen voor klanten.

Is dat nou echt te veel gevraagd? Klanten willen een veilige, duidelijke en gratis bank. Bunq heeft de kans om dat te worden, maar dan moeten ze wel stoppen met dingen moeilijker maken dan nodig is.

  • ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:18
Misschien omdat een gewone gratis bankrekening niet rendabel genoeg is en ze proberen mensen te verleiden naar andere producten die meer opleveren? Hierboven schreef iemand dat hij vond dat hij ook een gratis pas moest hebben, iets of iemand moet dat gratis natuurlijk allemaal betalen. Voor niks gaat de zon op.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
William99 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:40:
...
Bunq heeft serieus potentieel. Er ligt een enorm gat in de markt, omdat vrijwel alle banken steeds duurder worden. De laatste prijsverhoging van ING is ronduit belachelijk. ...
Banken zijn commerciele instellingen. Zolang de klanten massaal niet weglopen is het logisch beleid.
Als individuele klant kan je afwegen of een bank genoeg levert voor de prijs die ze ervoor vragen. Indien dat niet zo lijkt te zijn dan neem je afscheid. Er zijn alternatieven. Ik neem mijn kosten bij de grootbanken voor lief. De ene bank kost mij geld (een beetje), andere leveren mij geld op (een veelvoud).

  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
ratzz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:54:
Misschien omdat een gewone gratis bankrekening niet rendabel genoeg is en ze proberen mensen te verleiden naar andere producten die meer opleveren? Hierboven schreef iemand dat hij vond dat hij ook een gratis pas moest hebben, iets of iemand moet dat gratis natuurlijk allemaal betalen. Voor niks gaat de zon op.
Vroeger, en dan heb ik het niet over de middeleeuwen maar over nog geen tien jaar geleden, waren bankrekeningen gratis of bijna gratis. Banken maakten toen óók gewoon winst, ondanks duizenden medewerkers, fysieke kantoren en veel hogere kostenstructuren. Nu draaien banken miljardenwinsten, terwijl klanten steeds meer moeten betalen voor basisdiensten die jarenlang vanzelfsprekend gratis waren.

Dus het argument dat gratis bankieren “niet kan”, is simpelweg onzin. Het kan wél. Banken kiezen er alleen voor om hun winsten verder op te pompen en de rekening bij de klant neer te leggen.

Bij bunq ligt het probleem niet bij het verdienmodel, maar bij vertrouwen, eenvoud en klantbinding. bunq maakt nog niet de winst die grote banken maken omdat te veel mensen hun hoofdrekening daar niet durven onder te brengen. Door incidenten, twijfel over betrouwbaarheid en een app die is volgestopt met functies waar veel klanten niet om vragen, blijft bunq voor velen een bijrekening in plaats van hun echte bank.

Dat geldt ook voor mij. Ik ben klant, maar ik breng niet al mijn geld naar bunq zolang de bank mij niet volledig overtuigt op betrouwbaarheid, overzichtelijkheid en rust.

  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
W1ck1e schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Banken zijn commerciele instellingen. Zolang de klanten massaal niet weglopen is het logisch beleid.
Als individuele klant kan je afwegen of een bank genoeg levert voor de prijs die ze ervoor vragen. Indien dat niet zo lijkt te zijn dan neem je afscheid. Er zijn alternatieven. Ik neem mijn kosten bij de grootbanken voor lief. De ene bank kost mij geld (een beetje), andere leveren mij geld op (een veelvoud).
Voor de prijs die ze vragen? verwacht ik eigenlijk gewoon een bank die doet wat een bank hoort te doen. Ik denk dat heel veel mensen, net als ik, vooral simpele basiszaken nodig hebben: geld overmaken, afschrijvingen bekijken, automatische incasso’s controleren en erop kunnen vertrouwen dat hun bank veilig is.

Meer vraag ik niet van een bank.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
William99 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Voor de prijs die ze vragen? verwacht ik eigenlijk gewoon een bank die doet wat een bank hoort te doen. Ik denk dat heel veel mensen, net als ik, vooral simpele basiszaken nodig hebben: geld overmaken, afschrijvingen bekijken, automatische incasso’s controleren en erop kunnen vertrouwen dat hun bank veilig is.

Meer vraag ik niet van een bank.
Ja, wat ik nodig heb doen ze voor die ongeveer 4 euro die ik per maand per betaalrekening (asn/ing) betaal.

  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
W1ck1e schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Ja, wat ik nodig heb doen ze voor die ongeveer 4 euro die ik per maand per betaalrekening (asn/ing) betaal.
Zolang mensen blijven betalen, blijven banken de prijzen verhogen en miljarden winst maken. Wat jij vraagt, kan prima gratis zijn, terwijl ze alsnog gigantische winsten blijven maken.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
William99 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Zolang mensen blijven betalen, blijven banken de prijzen verhogen en miljarden winst maken. Wat jij vraagt, kan prima gratis zijn, terwijl ze alsnog gigantische winsten blijven maken.
Klopt helemaal. Ik denk echter dat ze op mij nauwelijks of geen winst maken, maar wel op de klanten die structureel sparen bij de grootbanken.

  • ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:18
Het grootste probleem zal zijn dat er te weinig concurentie is en iedereen de prijzen nagenoeg gelijk houdt. Bij bunq verlangen dat ze een gratis pas moeten geven terwijl de rest de prijzen verhoogd zal niks aan de situatie veranderen.

Maar een begin is er, ik heb ASN voor mijn dagelijkse zaken, bunq met een klein bedrag voor mijn PayPal (ooit gehacked geweest en ik die dus niet meer koppel aan mijn reguliere rekening). Revolut als mijn vakantie rekening. Santander en Trade Republic als mijn spaarrekeningen.

Als ASN gewoon een fatsoenlijke rente gaf dan zou veel meer van mijn geld daar blijven hangen.

[ Voor 0% gewijzigd door ratzz op 12-06-2026 10:46 . Reden: Typo ]


  • Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:39
William99 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:40:
Als bunq het slim aanpakt en gratis blijft waar andere banken hun klanten blijven uitknijpen, kan bunq zelfs uitgroeien tot marktleider.
Volgens mij zit bunq niet in de markt als prijsvechter. Het is een bank voor mensen die reizen voor werk of vakantie, die digitale mogelijkheden waarderen, en die zich blij bij de bank willen voelen. En die daar wat extra voor willen betalen: bunq pro is een tientje per maand.

Alles werkt via de app, van passen en rekeningen aanmaken tot een virtuele credit card. Er is voor gewone klanten een volledige API beschikbaar. Credit card betalingen zijn direct zichtbaar, er is geen gedoe met een maandelijkse afrekening. Automatische betalingen wachten op goedkeuring. Je kan overal limieten instellen. Hierdoor kom je nooit een onverwachte afschrijving tegen en dat geeft een gevoel van rust. Sparen, crypto en beleggen zitten ook in de app, al gebruik ik dat zelf niet.

Het werkt allemaal erg prettig. Zelf vind ik bunq vergeleken met andere banken inderdaad "zen".

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
Grappig weetje: de Duitse ING geeft je € 200 voor een gratis bankrekening met gratis ATM-pinnen. Het. Kan. Dus. Wél, ook bij ING! Het is helemaal niet teveel gevraagd om de bankrekening gratis te willen, en het is heel gezond om over te stappen op een andere bank die dit wel aanbiedt. ING Nederland perst gewoon de angstige klanten die niet naar een bank als Revolut willen gaan uit.

Ik vind overigens de eis van @William99 dat het een Nederlandse bank moet zijn kortzichtig. Beter kan je eisen dat het een Europese bank is, wat Revolut ook is. Bunq heeft meer werknemers in andere landen dan in Nederland, net als Revolut en de meeste andere banken trouwens. Het bankrekeningnummer van Revolut is gewoon een Nederlands bankrekeningnummer!

Nadeel van bunq is dat het nogal eens wil wisselen van verdienmodel. Ooit begon het als gratis bank, toen werd het de duurste bank in Nederland en vrijwel geheel Europa, toen kwam zij weer met een rekening die min of meer op gelijke hoogte van de andere Nederlandse betaalrekeningen lag, en daarna met inderdaad een gratis variant, maar dan zonder fysieke pas, wat onverstandig is omdat je telefoonbatterij op kan gaan, of als je bijvoorbeeld gaat hardlopen en geen zware telefoon mee wil. Ik zie die gratis bunq-bankrekening dan ook niet als volwaardig, en gezien de wisselvalligheid van het model is het voorlopig sowieso onverstandig om op de gratis bunq-bankrekening te rekenen, tenzij je overstappen geen groot probleem vindt.

  • TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
William99 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Maar dan moet bunq één ding heel goed begrijpen: houd alles simpel. Stop met onnodige complexiteit. Een eenvoudige app is veiliger, overzichtelijker en beter te begrijpen voor klanten.

Is dat nou echt te veel gevraagd? Klanten willen een veilige, duidelijke en gratis bank. Bunq heeft de kans om dat te worden, maar dan moeten ze wel stoppen met dingen moeilijker maken dan nodig is.
Maar heb je je wel echt goed in Bunq verdiept? Bunq is altijd een bank geweest met rare fratsen (dit topic staat er overvol mee), voornamelijk gericht op een heel specifieke groep klanten. Ze begonnen nog redelijk zakelijk met mooie functies voor Tweakers. Maar na verloop van tijd werd het een gekke combinatie van mooie functies, maar tegelijkertijd een kinderlijke kermis-app, sekte-achtig gedrag en niet vies van censuur. Het heeft in zijn korte bestaan al de nodige schandalen achter zijn naam staan. Voor rust en zakelijkheid moet je niet bij Bunq zijn.

Bunq is ook al eens plotseling gestopt met al zijn gratis producten, maar daar zijn ze een paar jaar later (waarschijnlijk door het succes van Revolut) toch op teruggekomen. Wel met een veel sterkere push richting betaalde producten dan het geval is bij Revolut of N26. Mainstream is Bunq nooit echt geweest, al proberen ze nu wel iets meer die kant op te gaan met relatief hoge rente en een gratis bankrekening. Maar zolang Ali Niknam daar aan het roer staat, zal het een vrij aparte club blijven die je maar net moet liggen.

Er is absoluut markt voor Bunq, maar serieuze marktleider-potentie zit er vooral bij Revolut. Die hebben veel meer klanten, zijn veel meer mainstream en hebben al sinds hun oprichting een zeer stabiel gratis portfolio. De gratis mogelijkheden van Bunq verbleken bij die van Revolut. Ik weet niet of Nederlandse depositogarantie voor jou een vereiste is, maar zo niet, dan zou je ook nog naar N26 kunnen kijken. Die bieden een vrij zakelijke ervaring zonder veel gekkigheid. Revolut zit een beetje tussen Bunq en N26 in.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
TexMex schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:08:
[...]

dan zou je ook nog naar N26 kunnen kijken. Die bieden een vrij zakelijke ervaring zonder veel gekkigheid. Revolut zit een beetje tussen Bunq en N26 in.
Helemaal mee eens, met dien verstande dat N26 wel een Duits IBAN geeft en een fysieke kaart bij de gratis rekening € 10 kost, en geen telefonische support geeft maar alleen tekst.

[ Voor 5% gewijzigd door GeEkIe op 12-06-2026 12:20 . Reden: aanvulling ]


  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
Delay schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Volgens mij zit bunq niet in de markt als prijsvechter. Het is een bank voor mensen die reizen voor werk of vakantie, die digitale mogelijkheden waarderen, en die zich blij bij de bank willen voelen. En die daar wat extra voor willen betalen: bunq pro is een tientje per maand.

Alles werkt via de app, van passen en rekeningen aanmaken tot een virtuele credit card. Er is voor gewone klanten een volledige API beschikbaar. Credit card betalingen zijn direct zichtbaar, er is geen gedoe met een maandelijkse afrekening. Automatische betalingen wachten op goedkeuring. Je kan overal limieten instellen. Hierdoor kom je nooit een onverwachte afschrijving tegen en dat geeft een gevoel van rust. Sparen, crypto en beleggen zitten ook in de app, al gebruik ik dat zelf niet.

Het werkt allemaal erg prettig. Zelf vind ik bunq vergeleken met andere banken inderdaad "zen".
Als jij gelijk had, zou bunq veel meer klanten hebben. Ten tweede ga je totaal niet in op mijn opmerkingen. Ten derde ben ik niet de enige die deze problemen ervaart, veel mensen herkennen precies wat ik zeg. Ten vierde: alleen omdat het voor jou goed werkt, betekent dat niet dat dit voor iedereen zo is.

bunq heeft zeker de potentie om marktleider te worden, maar dan moeten ze wél naar hun klanten luisteren in plaats van eigenwijs hun eigen koers te blijven varen.

  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
GeEkIe schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:06:
Grappig weetje: de Duitse ING geeft je € 200 voor een gratis bankrekening met gratis ATM-pinnen. Het. Kan. Dus. Wél, ook bij ING! Het is helemaal niet teveel gevraagd om de bankrekening gratis te willen, en het is heel gezond om over te stappen op een andere bank die dit wel aanbiedt. ING Nederland perst gewoon de angstige klanten die niet naar een bank als Revolut willen gaan uit.

Ik vind overigens de eis van @William99 dat het een Nederlandse bank moet zijn kortzichtig. Beter kan je eisen dat het een Europese bank is, wat Revolut ook is. Bunq heeft meer werknemers in andere landen dan in Nederland, net als Revolut en de meeste andere banken trouwens. Het bankrekeningnummer van Revolut is gewoon een Nederlands bankrekeningnummer!

Nadeel van bunq is dat het nogal eens wil wisselen van verdienmodel. Ooit begon het als gratis bank, toen werd het de duurste bank in Nederland en vrijwel geheel Europa, toen kwam zij weer met een rekening die min of meer op gelijke hoogte van de andere Nederlandse betaalrekeningen lag, en daarna met inderdaad een gratis variant, maar dan zonder fysieke pas, wat onverstandig is omdat je telefoonbatterij op kan gaan, of als je bijvoorbeeld gaat hardlopen en geen zware telefoon mee wil. Ik zie die gratis bunq-bankrekening dan ook niet als volwaardig, en gezien de wisselvalligheid van het model is het voorlopig sowieso onverstandig om op de gratis bunq-bankrekening te rekenen, tenzij je overstappen geen groot probleem vindt.
Je opmerkingen kloppen. Niet alleen in Duitsland, maar naar mijn mening zijn grote banken in bijna alle landen gratis, behalve in Nederland. In Turkije geven banken je soms zelfs tot €500 als je je rekening naar hen overzet. Daarnaast zijn ze gratis, hebben ze veel vestigingen en bieden ze klantenservice met echte mensen, geen eindeloze chatbot-waanzin.

Toch weet ik niet precies waarom, maar bunq komt op mij nog steeds betrouwbaar over, vooral omdat het onder Nederlandse wetgeving valt. Dat geeft mij toch een bepaald gevoel van veiligheid.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
William99 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:28:
[...]

... Ten vierde: alleen omdat het voor jou goed werkt, betekent dat niet dat dit voor iedereen zo is. ....
Ik draai hem even om. Dat jij nog wat te wensen hebt betekent niet dat dat voor iedereen geldt.

  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
Kort gezegd: een bankrekening is geen luxe, maar iets basaals dat iedereen verplicht nodig heeft. En toch lijkt het alsof wij de enigen zijn die overal extra voor moeten betalen: voor de rekening zelf, voor geld opnemen, voor geld storten, en ondertussen krijgen we ook nog eens minder klantenservice terug.

Zolang mensen dit blijven accepteren en blijven betalen, zullen banken gewoon doorgaan met dit soort praktijken. Waarom zouden ze stoppen als klanten toch blijven slikken? Dat is precies het probleem.

  • William99
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:36
W1ck1e schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Ik draai hem even om. Dat het jij nog wat te wensen hebt betekent niet dat dat voor iedereen geldt.
Als je nog niet eens 1% marktaandeel hebt, is het vrij duidelijk dat er nog heel veel te verbeteren valt.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
William99 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:31:
[...]

vooral omdat het onder Nederlandse wetgeving valt. Dat geeft mij toch een bepaald gevoel van veiligheid.
Ik moest hier even over nadenken, maar feitelijk is de Nederlandse wetgeving slechts een implementatie van de EUropese wetgeving hierover, die europabreed gelijk is. Volgens mij is het ook zo dat in heel SEPA bij faillissement geldt dat het depositogarantiestelsel jouw geld binnen iets van 10 dagen overmaakt naar een rekening naar jouw keuze; dat gaat geheel digitaal, dus het maakt niet uit waar je woont. Dus is het gevoel dat het Nederlands is en niet in het SEPA-gebied wel reëel? Overigens zonder dat gevoel te willen bagatelliseren. Maar soms is het goed om de realiteit te kennen, zodat je andere of meer mogelijkheden ziet.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
Voor mij is trouwens een zeer belangrijke factor ook of de bank wel met je persoonlijke financiële software werkt. Ik gebruik bijvoorbeeld Wallet van Budgetbakers en dat werkt wel met alle stenen banken en Revolut, bunq, N26, PayPal, Wise, Curve, en Openbank, maar (nog) niet met Trade Republic, Deblock, en iCard.

  • TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GeEkIe schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Ik moest hier even over nadenken, maar feitelijk is de Nederlandse wetgeving slechts een implementatie van de EUropese wetgeving hierover, die europabreed gelijk is. Volgens mij is het ook zo dat in heel SEPA bij faillissement geldt dat het depositogarantiestelsel jouw geld binnen iets van 10 dagen overmaakt naar een rekening naar jouw keuze; dat gaat geheel digitaal, dus het maakt niet uit waar je woont. Dus is het gevoel dat het Nederlands is en niet in het SEPA-gebied wel reëel? Overigens zonder dat gevoel te willen bagatelliseren. Maar soms is het goed om de realiteit te kennen, zodat je andere of meer mogelijkheden ziet.
Bovendien:
Revolut Bank UAB is gelicentieerd en gereguleerd door de Bank van Litouwen en de Europese Centrale Bank, en gereguleerd door De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten voor het uitvoeren van activiteiten in Nederland.
- https://www.revolut.com/nl-NL/
- https://www.dnb.nl/openba...KF&relationNumber=R183723

Bij klachten kun je in veel gevallen ook gewoon bij Kifid terecht. Maar goed, dat past beter in Discussie over & Ervaringen met Revolut bank.

  • rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 22:09
William99 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:34:


Zolang mensen dit blijven accepteren en blijven betalen, zullen banken gewoon doorgaan met dit soort praktijken. Waarom zouden ze stoppen als klanten toch blijven slikken? Dat is precies het probleem.
Particulier betalingsverkeer in Nederland is verlieslatend. Het is de grote berg spaargeld waarop de winst wordt gepakt door de grootbanken. Daar wordt ook niet marktconform op vergoedt. Ook omdat NL grootbanken impliciete subsidie genieten omdat het systeembanken zijn en dus too big to fail.

https://www.banken.nl/nieuws/24156/nederlands-betalingsverkeer-efficient-maar-verlieslatend

ING heeft ook al enige jaren de ambitie om meer fee-inkomsten te genereren zodat ze minder afhankelijk zijn van rentemarge inkomsten, omdat dat eerste voorspelbaarder wordt geacht dan het tweede.

[ Voor 20% gewijzigd door rr7r op 12-06-2026 19:35 ]


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
rr7r schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:35:
[...]

Particulier betalingsverkeer in Nederland is verlieslatend. Het is de grote berg spaargeld waarop de winst wordt gepakt door de grootbanken. Daar wordt ook niet marktconform op vergoedt. Ook omdat NL grootbanken impliciete subsidie genieten omdat het systeembanken zijn en dus too big to fail.

https://www.banken.nl/nieuws/24156/nederlands-betalingsverkeer-efficient-maar-verlieslatend

ING heeft ook al enige jaren de ambitie om meer fee-inkomsten te genereren zodat ze minder afhankelijk zijn van rentemarge inkomsten, omdat dat eerste voorspelbaarder wordt geacht dan het tweede.
Hoe kan een Revolut, dat wereldwijd opereert, en eigenlijk weinig spaarders heeft, dan winstmakend zijn? Volgens mij verdienen zij aan de kaartbetalingen (VISA/MC) en valutawisselen, en vanwege het ontbreken van overtollig vet en de massale schaal waarop zij opereren, verdienen zij prima!

  • rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 22:09
GeEkIe schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:50:
[...]

Hoe kan een Revolut, dat wereldwijd opereert, en eigenlijk weinig spaarders heeft, dan winstmakend zijn? Volgens mij verdienen zij aan de kaartbetalingen (VISA/MC) en valutawisselen, en vanwege het ontbreken van overtollig vet en de massale schaal waarop zij opereren, verdienen zij prima!
Terechte vraag en ik weet het precieze antwoord niet. Maar als ik naar geconsolideerde cijfers van ING Q1 2026 kijk, dan zie ik 4 miljard netto rentebaten (dus ingekomen en betaalde rente gesaldeerd), 1,23 miljard fee inkomsten en een nettowinst van 1,55 miljard bij 3,2 miljard kosten (niet de rentebetalingen dus). Tezamen met de URL in mijn voorgaande bericht lijkt mij de conclusie dat grootbanken zoveel winst pakken op die betaalpakketten niet de juiste.

https://ing.com/binaries/content/assets/documents/results/1q2026/1q2026-ing-press-release.pdf

Moet er wel bijzeggen dat rentevoordeel op saldi op betaalrekeningen dus ook in de netto rentebaten zitten. Van de 721 miljard saldi staat 239 miljard op betaalrekeningen / "over-night" accounts. Inclusief zakelijk dus.

https://ing.com/binaries/content/assets/documents/annual-reports/2025-ing-groep-nv-annual-report.pdf
(Pagina 253)

[ Voor 26% gewijzigd door rr7r op 12-06-2026 20:08 ]


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
rr7r schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Terechte vraag en ik weet het precieze antwoord niet. Maar als ik naar geconsolideerde cijfers van ING Q1 2026 kijk, dan zie ik 4 miljard netto rentebaten (dus ingekomen en betaalde rente gesaldeerd), 1,23 miljard fee inkomsten en een nettowinst van 1,55 miljard bij 3,2 miljard kosten (niet de rentebetalingen dus). Tezamen met de URL in mijn voorgaande bericht lijkt mij de conclusie dat grootbanken zoveel winst pakken op die betaalpakketten niet de juiste.

https://ing.com/binaries/content/assets/documents/results/1q2026/1q2026-ing-press-release.pdf

Moet er wel bijzeggen dat rentevoordeel op saldi op betaalrekeningen dus ook in de netto rentebaten zitten. Van de 721 miljard saldi staat 239 miljard op betaalrekeningen / "over-night" accounts. Inclusief zakelijk dus.

https://ing.com/binaries/content/assets/documents/annual-reports/2025-ing-groep-nv-annual-report.pdf
(Pagina 253)
Wat mij al een tijd bezig houdt, is of het neobank-verdienmodel in Europa straks nog wel houdbaar is als het merendeel van het betalingsverkeer via Wero gaat lopen, waar zij dus niets aan verdienen.

  • KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:13
Ik krijg de laatste tijd spam-mails van 'autodealsnederland' en derivaten op het mail-adres die ik exclusief bij Bunq heb opgegeven, en later beroep heb gedaan op recht vergetelheid (eind 2024).

Zijn er anderen die dit ook ervaren?

  • ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:18
KoffieMok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:43:
Ik krijg de laatste tijd spam-mails van 'autodealsnederland' en derivaten op het mail-adres die ik exclusief bij Bunq heb opgegeven, en later beroep heb gedaan op recht vergetelheid (eind 2024).

Zijn er anderen die dit ook ervaren?
Zijn ze ondanks je recht op vergetelheid niet verplicht je gegevens een paar jaar vast te houden ivm mogelijke belasting controle en dergelijke? Moeten ze die gegevens natuurlijk niet lekken :+

  • KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:13
ratzz schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Zijn ze ondanks je recht op vergetelheid niet verplicht je gegevens een paar jaar vast te houden ivm mogelijke belasting controle en dergelijke? Moeten ze die gegevens natuurlijk niet lekken :+
Ik ben uiteindelijk tijdens het aanvraagproces al afgehaakt, het ging aan alle kanten mis waardoor ik nooit een actieve rekening/account gehad heb.

Maar hoe dat mailadres dan 1.5 jaar later opeens bij een scamdienst terecht komt is mij wel een raadsel. Spam komt ook maar vanuit 1 partij/groep met verschillende domeinen.

  • WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
GeEkIe schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Wat mij al een tijd bezig houdt, is of het neobank-verdienmodel in Europa straks nog wel houdbaar is als het merendeel van het betalingsverkeer via Wero gaat lopen, waar zij dus niets aan verdienen.
Dat komt wel goed, zelfs als Wero opeens mega-dominant wordt en al het kaartverkeer grotendeels verdrijft (never gonna happen, maar “als”) verschuiven ze gewoon het verdienmodel.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
WhatsappHack schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:18:
[...]


zelfs als Wero opeens mega-dominant wordt en al het kaartverkeer grotendeels verdrijft (never gonna happen, maar “als”)
Ik denk juist dat Wero wel eens vrijwel alle andere betalingsmethoden kan verdringen. Goedkoper, veiliger, makkelijker. En het zou mij niet verbazen als de EU op een gegeven moment juist wél gaat vereisen dat betaalkosten apart worden verrekend bij aankopen.

Daarnaast gaat waarschijnlijk de digitale euro, die ook offline gebruikt kan worden, in de Wero-wallet gestopt worden. Daarmee wordt die Wero-wallet misschien wel het go-to betaalsysteem.
verschuiven ze gewoon het verdienmodel.
Dat snap ik niet. Als zij niks meer verdienen met kaartsystemen, dan zullen zij ergens anders hun geld vandaan moeten halen. Dat zou dus kunnen betekenen dat er op termijn tóch geld voor de nu gratis bankrekeningen kan worden gevraagd, tenzij die gratis bankrekeningen elders, zoals met bijvoorbeeld aangeboden leningen/hypotheken/verzekeringen, genoeg opleveren

  • Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:26
Kwam vandaag op de socials dit tegen:

https://cardorafinance.com

Lijkt een nieuwe creditcard te worden van Bunq als je de survey invult. Nooit gedacht dat Bunq ook creditcards met krediet wil uitgeven.

  • dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:42
Youtl schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:07:
Kwam vandaag op de socials dit tegen:

https://cardorafinance.com

Lijkt een nieuwe creditcard te worden van Bunq als je de survey invult. Nooit gedacht dat Bunq ook creditcards met krediet wil uitgeven.
Vaag, echt helemaal nergens op die site zie je dat het iets met bunq te maken heeft. Tot je op survey klikt, wat naar bunqsurvey.typeform.com linkt. Dus alleen uit de naam in de link blijkt de relatie met bunq. Is wel de vaagheid die je bij bunq verwacht :S

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dixet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:50:
[...]

Vaag, echt helemaal nergens op die site zie je dat het iets met bunq te maken heeft. Tot je op survey klikt, wat naar bunqsurvey.typeform.com linkt. Dus alleen uit de naam in de link blijkt de relatie met bunq. Is wel de vaagheid die je bij bunq verwacht :S
Firefox vind dat ik de site niet mag openen ivm security risk met ongeldige certificaten etc, dus ik zou er vanuit gaan dat er iets mis is met die website.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
YakuzA schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Firefox vind dat ik de site niet mag openen ivm security risk met ongeldige certificaten etc, dus ik zou er vanuit gaan dat er iets mis is met die website.
Raar. Ik opende het ook vanuit Firefox maar kreeg geen melding.

  • Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:26
dixet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:50:
[...]

Vaag, echt helemaal nergens op die site zie je dat het iets met bunq te maken heeft. Tot je op survey klikt, wat naar bunqsurvey.typeform.com linkt. Dus alleen uit de naam in de link blijkt de relatie met bunq. Is wel de vaagheid die je bij bunq verwacht :S
Klopt, maar de info op de website en de vraagstelling op het Bunq survey formulier hint wel dat dit toch een Bunq product word. Of in ieder geval enige link heeft met Bunq, misschien omdat ze toch krediet willen gaan aanbieden maar dan wel bewuster dan hoe normale CC aanbieders werken.

  • WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
GeEkIe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Goedkoper, veiliger, makkelijker.
Het is niet per se veiliger en in de verste verte niet makkelijker, maar goed - dat is een eindeloze discussie. :)
En het zou mij niet verbazen als de EU op een gegeven moment juist wél gaat vereisen dat betaalkosten apart worden verrekend bij aankopen.
Hmm dat weet ik niet, ik vermoed dat de lobby daar te groot voor is. (Ook vanuit WERO, is immers een commerciële partij; wat overigens ook e.e.a. aan belangenconflicten oplevert.) Maar dan nog, als je kijkt naar webshops die het in het verleden (al dan niet tegen de regels van banken en CC-netwerken ;)) apart in rekening brachten, dan leek dat eigenlijk niemand af te schrikken en is het ook geen uitgemaakte zaak dat de consument dan kiest voor een gratis variant. (Zeker niet als die minder gebruiksvriendelijk is of minder additionele beschermingen aanbiedt.)
Daarnaast gaat waarschijnlijk de digitale euro, die ook offline gebruikt kan worden, in de Wero-wallet gestopt worden. Daarmee wordt die Wero-wallet misschien wel het go-to betaalsysteem.
Zou een goede reden zijn om het links te laten liggen als men het zo vorm gaat geven en 1 systeem/app afdwingt, dat soort gedrag/Amerikaanse praktijken wil ik liever niet belonen. Plus: als ik m'n digitale euro niet kan koppelen aan een kaartverwerker, een bank naar keuze (eg: gewoon bij bunq) OF op z'n minst niet eens kan koppelen aan Apple Pay, dan blijf ik lekker bij een reguliere kaart en kan dat hele WERO (en/of de digitale euro) me echt gestolen worden. Ik had hier nog een verhaal getikt over waarom zo'n verplichte koppeling sowieso een bizar slecht idee zou zijn, maar bedacht me dat dit beter in het WERO-topic kan. :)
Dat snap ik niet. Als zij niks meer verdienen met kaartsystemen, dan zullen zij ergens anders hun geld vandaan moeten halen. Dat zou dus kunnen betekenen dat er op termijn tóch geld voor de nu gratis bankrekeningen kan worden gevraagd, tenzij die gratis bankrekeningen elders, zoals met bijvoorbeeld aangeboden leningen/hypotheken/verzekeringen, genoeg opleveren
Ik denk dat ze nu al veel verdienen aan compleet andere zaken dan interchange fees en dergelijken. Ik bedoel... Er is een reden dat ING, met reeds een betaalde bankrekening, al een tijdje terug is begonnen met ING Punten en nu opeens upselling gaat doen voor allerlei extra's tot aan het bestellen van streamingdiensten aan toe. :+ Revolut heeft blijkbaar laten zien dat daar poen mee te verdienen valt en biedt ook tal van "extraatjes" aan bij gratis gebruikers (allemaal advertenties.) en dat legt ze geen windeieren. Dus iets zegt me dat ze echt allemaal al lang en breed hebben bedacht waar ze hun focus heen moeten verleggen of dit zelfs al verlegd hebben. (Wil niet zeggen dat ze geen geld verdienen met die fees, begrijp me niet verkeerd. Maar het business model is al lang en breed aangepast. Dat zie je ook bij bunq, die kei- en keihard focust op allerlei shit als aandelenhandel en cryptovaluta...)
Youtl schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:07:
Kwam vandaag op de socials dit tegen:

https://cardorafinance.com

Lijkt een nieuwe creditcard te worden van Bunq als je de survey invult. Nooit gedacht dat Bunq ook creditcards met krediet wil uitgeven.
Wauw, ik dacht dat het gelezen moest worden als "card or a finance?" en een parodie site op iets in de financiële sector zou zijn. Maar blijkbaar is het dus "Cardora" :+ Right, right. :P
Youtl schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:16:
[...]


Klopt, maar de info op de website en de vraagstelling op het Bunq survey formulier hint wel dat dit toch een Bunq product word. Of in ieder geval enige link heeft met Bunq, misschien omdat ze toch krediet willen gaan aanbieden maar dan wel bewuster dan hoe normale CC aanbieders werken.
Vraagje: wat laat je denken dat dit "bewuster" is? :) Ik zat even te kijken, maar het kan alle kanten op voor zover ik kan zien. Als ik even kijk naar de grootbanken: die leveren op dit moment voornamelijk Charge Cards. (Daar gebruikt men ook de term Credit Card voor, maar er zit een verschil in) Daar betaal je het openstaande saldo de volgende maand terug, zonder rente. De survey voor deze kaart onderzoekt 2 opties: de charge card en de credit card. Die laatste is imho dus eigenlijk juist minder bewust, omdat die het toestaat dat mensen langduriger schulden maken/open laten staan en daar (forse) rentes over moeten betalen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)


  • Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:26
WhatsappHack schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 00:52:


[...]


Vraagje: wat laat je denken dat dit "bewuster" is? :) Ik zat even te kijken, maar het kan alle kanten op voor zover ik kan zien. Als ik even kijk naar de grootbanken: die leveren op dit moment voornamelijk Charge Cards. (Daar gebruikt men ook de term Credit Card voor, maar er zit een verschil in) Daar betaal je het openstaande saldo de volgende maand terug, zonder rente. De survey voor deze kaart onderzoekt 2 opties: de charge card en de credit card. Die laatste is imho dus eigenlijk juist minder bewust, omdat die het toestaat dat mensen langduriger schulden maken/open laten staan en daar (forse) rentes over moeten betalen.
Met bewuster doel ik vooral op het idee dat je eerst je eigen saldo uitgeeft voor je ‘krediet’ gebruikt bijvoorbeeld. Ik denk dat dit je toch helpt bewuster om te gaan met je creditcard gebruik dan wanneer dit losstaat als limiet. Zelf heb ik liever een traditionele charge card wat wel zo overzichtelijk werkt. Maar als dit cardora gebeuren van Bunq is of enige link heeft met Bunq dan word het anders dan men gewend is.

  • solo-nl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-06 11:05
Positieve ervaring hier met Bunq. Ben overgestapt van Revolut, heb al maanden last van een niet werkende app en de klantenservice is dramatisch, ookal had ik een gratis account met gratis "virtuele cards". Als ik de reviews moet geloven dan bezuinigt Bunq ook op klantenservice, maar de app werkt in ieder geval.

Vooral de moderne features vind ik mooi. API mogelijkheid, meerdere ibans, meerdere (digitale) (credit) cards wat direct van je balans afgaat, limieten instellen etc.

Heb ik er al 100% vertrouwen in? Nee... maar ik zet het in voor betalingen waarvoor met name creditcard nodig is. Webhosting, domains, etc. Primair blijf ik gewoon bij Rabobank.

Gamification van een bank spreekt me overigens ook niet aan. Maarja, zo heeft elke bank wel wat.

  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
Het is niet per se veiliger en in de verste verte niet makkelijker, maar goed - dat is een eindeloze discussie. :)
De fraude per transactie is met kaarten ongekend veel hoger dan met iDEAL dus straks ook Wero (zelfde technologie).
Hmm dat weet ik niet, ik vermoed dat de lobby daar te groot voor is. (Ook vanuit WERO, is immers een commerciële partij; wat overigens ook e.e.a. aan belangenconflicten oplevert.) Maar dan nog, als je kijkt naar webshops die het in het verleden (al dan niet tegen de regels van banken en CC-netwerken ;)) apart in rekening brachten, dan leek dat eigenlijk niemand af te schrikken en is het ook geen uitgemaakte zaak dat de consument dan kiest voor een gratis variant. (Zeker niet als die minder gebruiksvriendelijk is of minder additionele beschermingen aanbiedt.)
Jij kijkt dichotomisch naar gratis of niet, maar dat is een valse kijk op de werkelijkheid. Wero is dan wel een commerciële partij, zij is tegelijkertijd de goedkoopste partij! Dat betekent dat zij relatief de gunstigste positie hebben.
Ik betwist daarnaast je bewering dat toen de kosten in rekening werden gebracht, dit geen uitwerking zou hebben en je dit extrapoleert naar het heden. De situatie was toen heel anders, met een geheel andere online betaalmarkt en een bevolking die nog moest gaan wennen aan online betalen. Straks is heel SEPA gewend aan Wero, betaalkaarten en PayPal als betaalsystemen (en mogelijk PIS (Payment Initiation Services) en héél misschien Bluecode). Als iets gemeengoed wordt, wordt wel degelijk naar de prijs gekeken. Daarnaast ga jij geheel van de consument uit, maar het ligt in de verwachting dat de winkels ook gaan discrimineren op kosten. Ik kom nu al online shops tegen die slechts iDEAL of Bancontact accepteren!

Wat betreft die digitale euro: hoewel die waarschijnlijk ook in de Wero-wallet komt, zal die vast ook op andere manieren beschikbaar komen. En nergens wordt gesteld dat die integratie in de Wero-wallet betekent dat er per se een koppeling komt; waarschijnlijk wordt dat optioneel. En ik kan je garanderen dat ook jij die digitale euro gaat gebruiken, ondanks je overtuiging dat je dat niet gaat doen. Je hoeft namelijk maar 1x door een storing niet te kunnen betalen in een supermarkt/tankstation/restaurant/whatever terwijl iedereen dan lachend afrekend met de offline digitale euro, om je lesje te leren :Y)

[ Voor 0% gewijzigd door GeEkIe op 20-06-2026 13:52 . Reden: aanvulling ]


  • WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
GeEkIe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:46:
De fraude per transactie is met kaarten ongekend veel hoger dan met iDEAL dus straks ook Wero (zelfde technologie).
Er vinden ook veel en veel meer transacties met kaarten plaats, dus dat is best logisch. En bij een kaart heb je dan meer opties. Het aantal mensen dat opgelicht wordt door scammers die iDeal/WERO gebruiken, waardoor je helemaal niets kan als ze er met je geld vandoor gaan, is ongekend veel hoger dan met kaartbetalingen. ;) Bedoel, het is maar net welke statistiek je bekijkt. Beide oplossingen hebben voor- en nadelen op veiligheidsgebied (aan kant van consument óf merchant), vandaar ook dat ik "niet per se veiliger" zei. :)
Jij kijkt dichotomisch naar gratis of niet, maar dat is een valse kijk op de werkelijkheid. Wero is dan wel een commerciële partij, zij is tegelijkertijd de goedkoopste partij! Dat betekent dat zij relatief de gunstigste positie hebben.
Eens kijken of dat zo blijft als ze werkelijk een de facto monopolie toebedeeld gaan krijgen binnen de EU. ;) (Al doen ze verrassend mild tegen bedrijven in de EU, zie waar Spotify allemaal mee wegkomt zonder ook maar een onderzoek.)

Maar de goedkoopste partij hoeft niet automatisch de beste oplossing te zijn en daarmee de meest gunstige positie te hebben. (Ik bedoel: ik ben ook juist bereid iets meer te betalen voor bunq (al moeten ze het nu niet weer gaan verhogen) vanwege de extra features, had ook gewoon een gratis account kunnen kiezen. :P) Als het niet gebruiksvriendelijk is, vaak problemen/storingen heeft, traag of omslachtig is of om andere reden niet aanslaat: dan is goedkoopste leuk, maar niet perse het gunstigst. Daarnaast is de goedkoopste partij vanuit de ondernemer bezien de partij waarmee de klant überhaupt bereid is af te rekenen bij je. ;) Maar goed - dit ligt dus ook aan de hoek vanuit waar je ernaar kijkt. :)
Ik kom nu al online shops tegen die slechts iDEAL of Bancontact accepteren!
Ja die kom ik ook weleens tegen, dan gewoon bij een concurrent shoppen en het probleem is opgelost. :) Als het écht niet anders kan: ja, dan maar iDeal.
Wat betreft die digitale euro: hoewel die waarschijnlijk ook in de Wero-wallet komt, zal die vast ook op andere manieren beschikbaar komen. En nergens wordt gesteld dat die integratie in de Wero-wallet betekent dat er per se een koppeling komt; waarschijnlijk wordt dat optioneel.
Dat is iets anders geformuleerd dan hoe je het zei. Als ik het niet aan een "wallet" bij WERO hoef te koppelen en gewoon m'n eigen bank (eg: bunq) kan stallen - dan vind ik het prima. En dat is niet perse vanwege WERO zelf hoor, als het optioneel is maak ik misschien - als daar enige voordelen aan kleven (die ik belangrijk acht) - zelfs zo'n wallet aldaar aan. Maar als je verplicht wordt om die koppeling te maken voor je er überhaupt gebruik van mag maken, dan zie ik het niet zo zitten.
En ik kan je garanderen dat ook jij die digitale euro gaat gebruiken, ondanks je overtuiging dat je dat niet gaat doen.
Als er geen "ga naar WERO of bekijk het maar" beperking op zit, dan is de kans best aanwezig dat ik dat ga doen (al is het maar uit nieuwsgierigheid en om te kijken wat bunq ermee gaat doen). Zeker ALS er privacyvoordelen te behalen zijn (maar dat is discutabel). Ik vraag me sowieso af wat het voordeel/meerwaarde is. Voor 99% van m'n transacties is m'n euro de facto al digitaal bij bunq en andere banken. :+ Ja ik kan het als ik wil omzetten naar een fysiek muntje/briefje, maar dat gebruik ik tegenwoordig zelden. Dus even vanuit de praktijk bezien: m'n euro wordt grotendeels al digitaal uitgegeven. Maakt een net iets ander stukje techniek zoveel verschil dat het "de moeite" waard is om ermee aan de haal te gaan?

Heb het gevoel dat voornamelijk het enige dat verandert is dat ik bij bunq dan een labeltje "digitale euro" zie op m'n D€-wallet, maar in de praktijk...? Het klinkt eigenlijk wat omslachtig, al is het idee erachter niet verkeerd hoor. Maar ik vraag me echt af of de gemiddelde consument de moeite wil nemen om een digitale eurowallet aan te maken en te onderhouden als ze er in de praktijk eigenlijk niet tot nauwelijks iets van merken.
Je hoeft namelijk maar 1x door een storing niet te kunnen betalen in een supermarkt/tankstation/restaurant/whatever terwijl iedereen dan lachend afrekend met de offline digitale euro, om je lesje te leren :Y)
Ja zo kan ik het ook. :P Er hoeft maar 1x een storing te zijn met het verwerken van betalingen op het netwerk van de digitale euro (of bij de ECB), en ik sta lachend af te rekenen met m'n 'normale euro' terwijl de rest moet gaan afwassen om hun diner te bekostigen. En als dat een keer gebeurt: het zij zo. Dat is nu ook een risico en ik kan me geen moment in de afgelopen 10 jaar herinneren waarbij ik niet kon afrekenen in een winkel, dus ik maak me er niet zo heel veel zorgen om. :P Plus altijd wat cash mee, dat scheelt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)


  • GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 14:59
@WhatsappHack
Er vinden ook veel en veel meer transacties met kaarten plaats, dus dat is best logisch
Mijn opmerking was per transactie, dus relatief.
Ja die kom ik ook weleens tegen, dan gewoon bij een concurrent shoppen en het probleem is opgelost. :) Als het écht niet anders kan: ja, dan maar iDeal.
Let eens op wat voor shops dat zijn, want naar mijn ervaring zijn het vooral shops die óf de absoluut goedkoopste zijn, óf met unieke producten die elders niet te krijgen zijn. Dat zijn 2 verkoopargumenten die nogal sterk zijn ;) Het is ook belangrijk te redeneren vanuit de massa, en niet jezelf (van wat jíj zou hebben gedaan). Dat geeft een beter beeld en redenaties.
Dat is iets anders geformuleerd dan hoe je het zei. Als ik het niet aan een "wallet" bij WERO hoef te koppelen en gewoon m'n eigen bank (eg: bunq) kan stallen - dan vind ik het prima. En dat is niet perse vanwege WERO zelf hoor, als het optioneel is maak ik misschien - als daar enige voordelen aan kleven (die ik belangrijk acht) - zelfs zo'n wallet aldaar aan. Maar als je verplicht wordt om die koppeling te maken voor je er überhaupt gebruik van mag maken, dan zie ik het niet zo zitten.
Volgens mij kan je niet én verplichten om te koppelen én ook nog privacy garanderen. Wat betreft die eigen bank, uit de Nederlandstalige Wiki:
  • De gebruiker opent een digitale europortemonnee en dat kan bij elke bank. Vervolgens schrijft de gebruiker geld over van de bankrekening naar de europortemonnee. Met dat geld in de europortemonee kunnen allerlei betalingen worden verricht, zowel online als offline.[16]
  • Het gebruik van de digitale euro is een optie voor de gebruiker en geen verplichting.
  • De waarde van één digitale euro zal altijd gelijk zijn aan een munt van één euro.
  • De privacy van een betaling is vergelijkbaar met een betaling met contant geld. De betaling wordt direct verwerkt, maar de centrale bank of de bank kan niet zien naar wie het geld gaat. De ECB kan de transactie niet koppelen aan specifieke personen.
  • Er komt een limiet aan de hoeveelheid geld dat in de digitale europortemonnee kan worden aangehouden.[16] Over dit saldo wordt geen rente vergoed. Verder kan het saldo in de europortemonnee nooit negatief zijn.
  • Alle winkeliers die nu pinbetalen accepteren, worden verplicht om ook de digitale euro als betaalmiddel te accepteren.[16]
Wat betreft jouw vragen over de voordelen, die zijn oa privacy (nogal jouw ding en terecht) en offline, en dat wordt volgens mij extreem onderschat! Denk aan storingen, maar ook aan serieus maatschappijontwrichtende zaken zoals een massale aanval op onze digitale infrastructuur, waar geen pinautomaat of Wero het meer doet.
Ja zo kan ik het ook. :P Er hoeft maar 1x een storing te zijn met het verwerken van betalingen op het netwerk van de digitale euro (of bij de ECB), en ik sta lachend af te rekenen met m'n 'normale euro' terwijl de rest moet gaan afwassen om hun diner te bekostigen.
Verkeerde redenering: de digitale euro is een aanvulling op, niet een vervanging van. De bedoeling is dus ook niet om het reguliere betalingsverkeer te vervangen. Daarnaast, en dat is belangrijk, werkt de digitale euro dus ook offline! Storing of niet!

Ondertussen realiseer ik mij 2 dingen:
- Dit is ondertussen een wel erg lange offtopic discussie, die eigenlijk op een forum moet worden voortezet/gehouden die daarvoor bedoeld is;
- Er is voor zover ik weet geen forum over de digitale euro, dat gegeven de significantie van het onderwerp nogal bizar is.
Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"