Toon posts:

Het grote gratis bankentopic - deel 1 OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 103.622 views

Acties:
  • +40Henk 'm!

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mede-auteurs:
  • birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 11:42

birdibird

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

Devaqto

Auteur gezocht! We hebben iemand nodig om een gratis bankentopic deel 2 te maken. Dan kan deze op slot.
Deprecation warning: Dit overzicht is bijgewerkt tot december 2020.

Dit topic gaat over gratis banken. Wat voor banken? Nou, financiële instellingen die geen maandelijkse kosten rekenen voor het aanhouden van een betaalrekening. En dan specifiek rekeningen die je thuis kunt afsluiten zonder af te hoeven reizen naar een kantoor. Dergelijke banken worden vaak fintechs of challenger banks genoemd, maar ook "klassieke" banken zijn langzaam aan het moderniseren.

Fintechs zijn in de volksmond vaak banken en noemen zichzelf vaak alternative banks. Maar strict genomen heb je drie soorten van deze financiële instellingen:
  • Een Credit Institution (Bank) is een beschermde titel die je alleen mag voeren met een banklicentie.
  • Een Electronic Money Institution (EMI) is een soort Bank light - ze moeten aan bepaalde regels voldoen maar hebben minder rechten en plichten dan een bank. In het kort: Dit is veel goedkoper, maar je mag het geld van je klanten niet herbeleggen.
  • Een Authorised Payment Institution (API) is een soort EMI light - ze mogen zelf geen digital currencies uitgeven.
Met de aankondiging van bunq om hun gratis "Free", "More", en "Free lifetime promo" accounts om te zetten naar een stevig premium-account van €7,99 per maand, zijn een aantal gebruikers ontevreden en op zoek naar een nieuwe bank. Dit topic is afgesplitst van het bunq-topic.

Het is vergelijkbaar met toen Adobe Photoshop van een éénmalige educatieve licentie naar een abonnementsmodel à $9,99 ging. Sommige mensen vonden dat prima, maar vooral casuele gebruikers stapten over naar programma's als Krita, Paint.net en Gimp.

Gratis bankrekeningen

Bankrekeningen
Deze tabel gaat over banken/instanties die als bankvervangers gebruikt kunnen worden.
BankBeheeriDealPayTransfer
🏦💰IBANAppWebAPIPayAskNFCAppGooFitGarIPSCTiDDDGS
N26€0DEUnofficial🟠¹🇧🇪🟠
OpenBank€0ES x5
Knab Basis€0³NL x5PSD2
KBCIE
Vivid€0DE x15
EMIBeheeriDealPayTransfer
TransferWise€0BECustom🟠🇧🇪🟠
Monese€0BE🟠²🟠¹🇧🇪🟠
Revolut€0UKPaid🇧🇪🟠🟠
BNC10€0ES🟠
APIBeheeriDealPayTransfer
Holvi€0FIPSD2

¹) Mastercard only.
²) De webapp van Monese is beperkt: het kan alleen saldo en overschrijvingen laten zien
³) Na het openen van de rekening meteen downgraden naar Knab Basis, anders betaal je €5 (tijdelijk eerste jaar €2,50) per maand.

Extra's
Deze tabel gaat over banken/instanties die een extra bieden, deze zijn geen bankvervangers.
BankBeheeriDealPay
BankPrijsIBANAppWebAPIPayAskNFCAppleGoogleFitbitGarmin
Curve Blue€0*
Bunq Travel€9,99🟠¹✅²

¹) Achter deze kaart zit een IBAN waar je geld op kunt storten of het gehele saldo af kan afhalen, maar andere functies worden niet ondersteund. Je kan verder niets met deze IBAN anders dan de travel card opwaarderen of leeghalen.
²) Betaalrequests aanmaken en saldo opwaarderen met iDeal, Sofort, en credit/debit card

Auteur gezocht! Sinds mijn grote ontdekkingstocht heb ik minder motivatie om dit uptodate te houden. We hebben een mede-auteur nodig die daar wel zin in heeft; om een gratis bankentopic deel 2 te maken. De meeste mensen die de ubb-code-brei zien die nodig is om zo'n TS te maken hebben meteen geen zin meer om het bij te houden, maar dit zijn helaas de gedateerde (1998!) GoT-tools die we hebben.
Deprecation warning: Dit overzicht is bijgewerkt tot december 2020.

offtopic:
Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend, fouten in prijzen en teksten zijn voorbehouden. Doe altijd zelf onderzoek.

Heb je tips, wijzigingen, aanvullingen? Geef dan een link naar de informatie en een quote van de relevante informatie.

[Voor 255% gewijzigd door Redsandro op 20-06-2021 01:23]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Devaqto
  • Nu online
Gereserveerd :)

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:37
Handige lijst, ben wel benieuwd naar deze eigenschappen:
  • Contactloos betalen met Android mobiel (NFC via de bank app)
  • Instant payment binnen Europa (RT1 via EBA Clearing)
  • Instant payment binnen Nederland excl Bunq (via Equens)
  • Web versie naast de mobiele app?
  • Beschikbaarheid bank API voor doe-het-zelvers

[Voor 10% gewijzigd door Delay op 09-04-2020 18:40]

• Devaqto
  • Nu online
Delay schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:39:
Handige lijst, ben wel benieuwd naar deze eigenschappen:
  • Contactloos betalen met Android mobiel (NFC via de bank app)
  • Instant payment binnen Europa (RT1 via EBA Clearing)
  • Instant payment binnen Nederland excl Bunq (via Equens)
  • Web versie naast de mobiele app?
  • Beschikbaarheid bank API voor doe-het-zelvers
Was al van plan, maar ik zie even niet hoe je fatsoenlijk een tabel kan aanpassen in de Tweakers editor, om nou met code bezig te gaan is ook zo <2000. Ergens een WYSIWYG editor? :P

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan er in het overzicht ook getoond worden of men verplicht in Nederland moet wonen ?
Moneyou go vraagt verplicht dat je op een adres in Nederland woont bijvoorbeeld . Openbank ook maar enkel in een aantal ondersteunde landen (waaronder Nederland , maar Belgie niet) .

N26 en Revolut kan je wonen waar je wil .

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:37
Je kan de tabel in Excel zetten en dan via https://theenemy.dk/table/ exporteren naar UBB (zij noemen het BBC) code?

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 10:15
Wellicht een handige notitie: N26 ondersteunt enkel Apple Pay met de MasterCard in Nederland die lang niet overal geaccepteerd wordt.

Anoniem: 567735

Je kunt Curve wel wegstrepen (want je krijgt er geen bankrekening, het is een voorschakel-CC, en zonder toeslag in de meeste gevallen) en de garantie van Revolut is bij Lloyds in het VK als e-money. De banklicentie in Litouwen is er in principe wel, maar is (nog) niet geactiveerd.

En... bij bunq Travel is de tegenrekening (bij bunq) alleen bedoeld voor het afhandelen van het betalingsverkeer naar je eigen bank. Die is niet in te zetten als normale bankrekening.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 09-04-2020 19:02]

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:41
Ik mis eigenlijk een "Google Pay" support in de tabel. Verder, geweldig topic! Zal 't gelijk volgen. Mocht iemand vragen hebben, ik heb passen van N26, Transferwise, Revolut en Curve.

Curve gebruik ik zodat ik mijn ABN Amro CC kan gebruiken dmv Apple Pay
N26 is leuk voor de non-euro landen. Al heb ik N26 sinds het begin, sinds een aantal jaar heb ik Revolut en Transferwise bij. Dit omdat ik wel eens een paar specifieke landen bezoek buiten Europa en zo altijd zakgeld kan sparen in desbetreffende currencies, om het vervolgens uit te geven daar.

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
Bij Openbank kun je, naast hun eigen app, ook met Google Pay betalen, ook al is dit in Nederland nog niet officieel beschikbaar. Ik heb de meest recente Pay app met een apk-downloader rechtstreeks uit de Google Play Store gedownload en zo geïnstalleerd. Dat vertrouw ik toch meer dan bij APKmirror downloaden. Betaalpas toevoegen en gaan!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:25

basvn

Breezand - NHN

@Tamerciaga
misschien is het ook handig om een tabel op te zetten
(of google sheet die iedereen kan invullen) (of een google forms formulier)
waarin ze kunnen aangeven welke bank(en) ze gebruiken.

zo dat als er vragen zijn vanuit de community, ze bepaalde mensen kunnen taggen

Leuk topic! ga hem zeker volgen

[Voor 5% gewijzigd door basvn op 09-04-2020 19:23]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 09:21
Ik heb samen met een vriend een rekening geopend bij Openbank, Google Pay lukt bij mij nog niet maar Apple Pay werkt bij hem prima :) in tegenstelling tot wat hierboven staat

Uiteindelijk doen we allemaal maar wat

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:47
Belangrijkste voordeel van Revolut voor mij is dat geld wisselen in andere valuta gratis is (zowel geen koersopslag als geen andere kosten) en je met 1 rekening saldo in verschillende valuta tegelijk kunt aanhouden.

Sinds ik 2 jaar geleden mijn Revolut-rekening heb geopend ben ik in landen met in totaal 7 verschillende valuta geweest. Ik heb overal met mijn Revolut-pas kunnen betalen en heb geen cent uitgegeven aan geld wisselen.

Mocht je altijd alleen maar euro's gebruiken, dan heeft Revolut verder weinig voordelen t.o.v. andere gratis aanbieders, mijns inziens. Maar als je wel regelmatig andere valuta gebruikt, is het ook meteen wel een enorm voordeel, zowel qua gemak als kosten.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 18:51
Ben nog op mijn pasjes van Openbank en MoneYou aan het wachten. Daarna kan ik ook wat bevindingen delen.

Vooral MoneYou sluit volgens mij goed aan op hetgeen ik zoek. Betalen uit diverse potjes met dezelfde betaalpas. Dat was de enige feature die ik van Bunq gebruikte en om daar nu 7,99 voor te betalen...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
Sterker nog, in de voorwaarden van Moneyou Go staat dat je per potje een betaalpas kunt krijgen. Volgens de klantenservice is dit helaas onjuist..

Anakha schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:25:
Mocht je altijd alleen maar euro's gebruiken, dan heeft Revolut verder weinig voordelen t.o.v. andere gratis aanbieders, mijns inziens. Maar als je wel regelmatig andere valuta gebruikt, is het ook meteen wel een enorm voordeel, zowel qua gemak als kosten.
Het killer-argument is natuurlijk het kunnen opladen van Revolut met een (VISA/MC) creditcard die punten of cashback geeft.

Daarnaast kan de cashback op uitgaven met de Metal-kaart natuurlijk ook de moeite waard zijn (€ 135 per jaar, als je dus € 13.500 buiten Europa uitgeeft verdien je er op, nog afgezien van de andere goodies bij Metal).

• karimmm
Anoniem: 567735 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:45:
[...]

Het killer-argument is natuurlijk het kunnen opladen van Revolut met een (VISA/MC) creditcard die punten of cashback geeft.

Daarnaast kan de cashback op uitgaven met de Metal-kaart natuurlijk ook de moeite waard zijn (€ 135 per jaar, als je dus € 13.500 buiten Europa uitgeeft verdien je er op, nog afgezien van de andere goodies bij Metal).
Met welke kun je punten/cashback krijgen? Ikzelf heb een Amex Flying Blue entry (soon silver) en een ABN Mastercard. Met AMEX kan ik vrij weinig helaas, ABN CC spaart geen punten.

karimmm schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:09:
[...]
Met welke kun je punten/cashback krijgen? Ikzelf heb een Amex Flying Blue entry (soon silver) en een ABN Mastercard. Met AMEX kan ik vrij weinig helaas, ABN CC spaart geen punten.
Het ging heel aardig met de Qander M&M kaart, maar verder ben je vooral aangewezen op kaarten uit het buitenland tenzij je de opbrengst van de kaarten van ICS (Bijenkorf, Euroclix ...) interessant vindt. Maar da's eigenlijk een héél ander onderwerp.

• karimmm
Anoniem: 567735 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:19:
[...]

Het ging heel aardig met de Qander M&M kaart, maar verder ben je vooral aangewezen op kaarten uit het buitenland tenzij je de opbrengst van de kaarten van ICS (Bijenkorf, Euroclix ...) interessant vindt. Maar da's eigenlijk een héél ander onderwerp.
Ahh Qander's M&M kaart... Mijn plan was om na een half jaar met AMEX entry over te gaan naar M&M maar in december zag ik dat Qander ging stoppen. Sindsdien heb ik geen M&M programma gezien voor Nederland :(. Helaas geen vervanger gezien tot nu toe.

[Voor 7% gewijzigd door karimmm op 09-04-2020 20:27]

• Redsandro
  • Niet online
@Delay @Mandera @karimmm @Tommert38 @birdibird ik heb een aantal van jullie tips doorgevoerd. (y)

• Redsandro
  • Niet online
@birdibird schreef op donderdag 9 april 2020 23:42:
[...]

Vraagje:
Bunq Travel €9,99 + 0,5% ✖️ ✔️ ✔️ ✔️ ✖️
-wat is die 0,5%? We hebben hier de Travel card, en hebben dat nooit gezien
-Bunq Travel heeft wel een IBAN. Je kan erop storten en je kan ook geld overmaken van de Bunq Travel op een andere rekening, echter alleen het totale saldo.
Als je geen rekening hebt en je topt up met een creditcard, dan betaal je die 0.5%.
Zonder (betaald) bunq-account zijn de voorwaarden anders dan met account.

https://together.bunq.com/d/12958-bunq-travel-card-faqs
For a one-time fee of 9,99 euros, you can purchase the bunq Travel Card outside of a bunq membership.
Are there restrictions to the bunq app when purchasing solely a bunq Travel Card?
Yes, there are restrictions since bunq Travel Card is not a full bank account. As a Travel Card user, you won't have access to Premium features such as free ATM withdraws, connecting monetary accounts, having multiple cards (including Online Cards), bunq.me request links, making (iDEAL) payments, API keys, Freedom of Choice, Massinterest and the ability to accept direct debits.

Are there any extra costs?
We give you a low fee for cash withdrawals globally, for only €0.99 per withdrawal.
If you top-up the card with a credit card, you will be charged 0.5% for EEA cards.
@birdibird schreef op donderdag 9 april 2020 23:46:
[...]

o ja, Openbank heeft wél Google Pay
Kan je een link delen waarin expliciet staat dat Google Pay in Nederland en/of België werkt?

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goed topic dit!

Bij Openbank is Google Pay overigens gewoon te gebruiken. Een officiële link hierover zul je niet vinden, omdat Google in Nederland Google Pay niet ondersteunt. Omdat je van Openbank echter Spaanse kaarten ontvangt, werkt het in Nederland gewoon als je zelf de .apk van Google Play installeert.

Bij Revolut krijg je geen EU IBAN maar een Britse. Verder is bij Revolut Google Pay ook beschikbaar in België. Revolut biedt in Nederland zowel een Maestro als een VISA-kaart aan.

Wellicht is het voor het overzicht handig om aan de tabel ook nog kolommen 'Maestro', 'MasterCard' en 'VISA' toe te voegen.

[Voor 23% gewijzigd door NY_Giant op 10-04-2020 00:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
NY_Giant schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:58:

Bij Openbank is Google Pay overigens gewoon te gebruiken.
Goed, dan ben je de derde die het zegt, dus pas ik het gewoon even aan. (y)
Wellicht is het voor het overzicht handig om aan de tabel ook nog kolommen 'Maestro', 'MasterCard' en 'VISA' toe te voegen.
Ik laat het eerst even zoals het is, want ik moest al "Contactloos" veranderen naar "NFC" om te voorkomen dat die tabel heel irritant ging linebreaken. Het zal afhankelijk zijn van je browser/lettergrote/lettertype.

Ook zouden die drie kaarten dan ook Apple Pay en Google Pay moeten staan. N26 bijvoorbeeld geeft ons een Maestro en een Master, maar Apple Pay werkt alleen met Master.

offtopic:
Daarnaast ben ik al anderhalf uur met die TS bezig :')

Misschien kunnen de admins van GoT even wat kleine emoji's van visa, master en maestro toevoegen? Dan kunnen we iets overzichtelijks maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NY_Giant
  • Niet online
@Redsandro Ah, snap ik inderdaad! Die tabel past nu nog precies. Aan mijn vorige bericht heb ik inmiddels nog wat toegevoegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Die instant transfers, kosten die de banken (veel) geld?

Want bij Bunq en N26 is dat zo fijn. Als dan OpenBank bijvoorbeeld dat niet ondersteunt, en ook geen iDeal betalingsverzoeken ondersteunt, dan is het wel een challenger bank met een app, maar het voelt toch wat ouderwets aan.

Ik wilde eigenlijk N26 icm OpenBank gebruiken (ivm Fitbit Pay), maar het is zo wel lastig om even snel je saldo op te waarderen.
NY_Giant schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:12:
Aan mijn vorige bericht heb ik inmiddels nog wat toegevoegd.
Het vinkje linkt vanaf nu naar jouw post. :P

• birdibird
Redsandro schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:52:
[...]
Als je geen rekening hebt en je topt up met een creditcard, dan betaal je die 0.5%.
Zonder (betaald) bunq-account zijn de voorwaarden anders dan met account.
https://together.bunq.com/d/12958-bunq-travel-card-faqs
-0,5% -> Dank, ik begrijp het, maar dat geldt alleen maar voor creditcard top-ups.
Mijn vriendin heeft een losse travel card account al een hele tijd, dus géén betaald premium oid.
De travel card heeft wel degelijk een IBAN zoals ik hierboven al vermeldde. Wij storten al maandenlang daar geld op.
Ook kan je dus ook kostenloos geld overmaken vanuit je travel card naar een willekeurige IBAN. Je kan echter alleen maar het hele saldo overmaken. Ik heb het gister nog gedaan.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• NY_Giant
  • Niet online
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:17:

Ik wilde eigenlijk N26 icm OpenBank gebruiken (ivm Fitbit Pay), maar het is zo wel lastig om even snel je saldo op te waarderen.

[...]

Het vinkje linkt vanaf nu naar jouw post. :P
Als Revolut inderdaad Fitbit Pay ondersteunt, is dat wellicht nog een optie voor je. Je kunt daar namelijk realtime per creditcard je saldo opwaarderen.

Haha, ik voel me zeer vereerd! ;)

• Redsandro
  • Niet online
birdibird schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:23:
[...]

-0,5% -> Dank, ik begrijp het, maar dat geldt alleen maar voor creditcard top-ups.
Mijn vriendin heeft een losse travel card account al een hele tijd, dus géén betaald premium oid.
De travel card heeft wel degelijk een IBAN zoals ik hierboven al vermeldde. Wij storten al maandenlang daar geld op.
Ook kan je dus ook kostenloos geld overmaken vanuit je travel card naar een willekeurige IBAN. Je kan echter alleen maar het hele saldo overmaken. Ik heb het gister nog gedaan.
Ik moet zeggen dat ik niet zoveel van die TravelCard begrijp. Je hebt wel een IBAN? Ik dacht dat de hele truuk was dat je die niet had die zo onbruikbaar mogelijk was. Anders geldt bunq namelijk nog steeds als gratis bankrekening. Ik zal de 0.5% nog even weghalen, maar ik geloof (na het bunq-debacle) niet dat er niet allerlei verdienmodellen achter zitten.

edit:
Ik zie dat je geen betalingen vanaf de IBAN kunt doen. Je kunt alleen met de kaart betalen. Dat kan handig zijn, maar met zo'n beperkte IBAN denk ik dat het beter is om IBAN op X (nee) te laten staan.

[Voor 10% gewijzigd door Redsandro op 10-04-2020 00:32]

• Redsandro
  • Niet online
NY_Giant schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:27:
[...]

Als Revolut inderdaad Fitbit Pay ondersteunt, is dat wellicht nog een optie voor je. Je kunt daar namelijk realtime per creditcard je saldo opwaarderen.
Dat is misschien interessant. Weet je toevallig of de gratis versie van Revolut die opwaardering via creditcard (net als bunq travel) belast met een percentage?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• birdibird
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:27:
Ik moet zeggen dat ik niet zoveel van die TravelCard begrijp. Je hebt wel een IBAN? Ik dacht dat de hele truuk was dat je die niet had die zo onbruikbaar mogelijk was. Anders geldt bunq namelijk nog steeds als gratis bankrekening. Ik zal de 0.5% nog even weghalen, maar ik geloof (na het bunq-debacle) niet dat er niet allerlei verdienmodellen achter zitten.
Ik denk dat het verdienmodel zit in de Mastercard payments die je doet, bij bunq business en andere kaarten kan je bv 0,1% terugkrijgen bij betalingen, dus daar zit blijkbaar de marge.
Daarom is dit een uitgeklede rekening, waar is verstopt dat je wel geld kan overmaken, echter slechts het hele saldo, dus dat wordt ontmoedigd. Best slim. Maar je kan dus wel makkelijk geld storten op de IBAN die in het menu ergens staat vermeldt en op je jaaroverzicht.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• birdibird
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:27:
[
edit:
Ik zie dat je geen betalingen vanaf de IBAN kunt doen. Je kunt alleen met de kaart betalen. Dat kan handig zijn, maar met zo'n beperkte IBAN denk ik dat het beter is om IBAN op X (nee) te laten staan.
Of je doet een * en legt het uit bij de details

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NY_Giant
  • Niet online
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:29:
[...]

Dat is misschien interessant. Weet je toevallig of de gratis versie van Revolut die opwaardering via creditcard (net als bunq travel) belast met een percentage?
Je kunt bij de gratis versie van Revolut kosteloos opwaarderen met een Europese creditcard. Dit wordt niet belast met een toeslagpercentage op de creditcard.

Ook kun je bij Revolut in Nederland Google Pay werkend krijgen door via een omweg Duitse kaarten aan te vragen. Dat is echter niet officieel, dus voor hier niet geschikt. Meer informatie daarover vind je in het Revolut topic.

Aangezien Google Pay in België officieel ondersteund wordt, kun je bij alle genoemde banken die Google Play aanbieden (inclusief Revolut) België een vinkje geven: https://support.google.com/pay/answer/7351439?hl=nl.

[Voor 3% gewijzigd door NY_Giant op 10-04-2020 00:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
iDEAL, NFC, Apple Pay, Google Pay en Fitbit Pay kun je samenvoegen in één kolom waarbij je de icoontjes van de ondersteunde providers laat zien. Dan is er ruimte voor andere punten zoals automatische afschrijvingen en een verplichte tegenrekening.

• birdibird
update:
-BNC10 heeft een web app
-Monese heeft een uitgeklede web app waar je alleen je saldo en overschrijvingen kan zien

Acties:
  • +1Henk 'm!

• birdibird
@Redsandro
*) Achter deze kaart zit wel een IBAN waar je geld op kunt storten, maar verder kan je niets met deze IBAN anders dan de travel card opwaarderen.
Ik stel voor om dit te schrijven, dat is correcter:

*) Achter deze kaart zit wel een IBAN waar je geld op kunt storten of het gehele saldo af kan afhalen, maar andere functies worden niet ondersteund. Je kan verder niets met deze IBAN anders dan de travel card opwaarderen of leeghalen.

edit: en zet dan ook het ideal vinkje bij de travel card

[Voor 6% gewijzigd door birdibird op 10-04-2020 01:18]

• NY_Giant
  • Niet online
@Redsandro Wordt met iDEAL in je tabel in eerste instantie niet bedoelt dat het doen van betalingen met iDEAL mogelijk is? Want dat kan met de Bunq Travel Card namelijk niet. Je kunt hem opwaarderen met iDEAL, maar met de kaart zelf zijn alleen creditcard-betalingen mogelijk. Je kunt het iDEAL-vinkje daar beter weghalen en ergens onder Bunq Travel Card vermelden dat real-time opwaarderen met iDEAL mogelijk is.

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-06 11:18
Heeft iemand ervaring met EU Instant Payments van N26?

Ter vervanging van mijn gratis Bunq zoek ik een rekening waarbij ik realtime kan overboeken van en naar rabobank.

Als ik dit topic lees dan:
-revolut realtime opladen via CC
Zijn er meer realtime opties die ik kan gebruiken?

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:45
no1san schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:24:
Heeft iemand ervaring met EU Instant Payments van N26?

Ter vervanging van mijn gratis Bunq zoek ik een rekening waarbij ik realtime kan overboeken van en naar rabobank.

Als ik dit topic lees dan:
-revolut realtime opladen via CC
Zijn er meer realtime opties die ik kan gebruiken?
N26 en Rabobank werken niet samen met EU instant payments. Rabobank ondersteunt alleen nog het Nederlandse instant payments systeem. Overboekingen tussen beide banken duren ca. 1 werkdag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Mooi overzicht! Misschien nog een idee om een kolom op te nemen of ze een gratis zakelijke rekening aanbieden i.p.v alleen particulier? Bij N26 kan dat namelijk :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 2x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• GrooV
  • Laatst online: 09-06 15:54
N26 ondersteund alleen ApplePay met Mastercard niet met Maestro, redelijk onbruikbaar in NL dus.

Revolut heeft ApplePay met alle fysieke kaarten incl Maestro maar die moet je eerst fysiek bestellen. Virtuele Visa kaart van Revolut kan je niet toevoegen aan ApplePay. Kaarten bestellen is (bij mij) gratis al zeggen ze op de website wel dat er kosten gerekend worden, echter heb ik die niet gehad.

Echter heeft Revolut nog geen banken licentie, dit is echter geen heel groot probleem omdat al het geld in een stichting zit waar Revolut niet bij kan/mag die heeft het geld ondergebracht bij Lloyds & Barclays. Mocht Revolut failliet gaan dan hebben de klanten als eerste recht op dit geld onder de Electronic Money Regulations 2011 wet. Hier wat meer info https://www.irishtimes.co...t-digital-banks-1.3847362

[Voor 98% gewijzigd door GrooV op 10-04-2020 12:18]

Anoniem: 632581

Heb zelf ING & Spaanse bank. Met de spaansebank werkt na mijn ervaring alles zeer snel. Apple pay ook beschikbaar en werkt voortreffelijk. Op dit moment voor mij de beste gratis bank.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb veel van deze banken vaak met een bonus of gratis pas / premium proefperiode aangevraagd. Vaak werkt dit met referrals, dus die mag ik uiteraard niet delen. Maar als je een beetje zoekt zijn er soms wel leuke welkomstaanbiedingen te vinden. Helaas nu niet in het buitenland kunnen gebruiken door de Coronacrisis.

Monese had ik bijv. 3 maanden een gratis premium bij, waarbij ook ATM withdrawals gratis waren. Bij Revolut kun je live geld omwisselen en ook tot een grens gratis ATM withdrawals doen. Transferwise heb ik ook, maar gebruik ik nauwelijks. Verder nog OpenBank met een enorm logge infrastructuur en alleen Maestro. Maar op zich wel handig als backup en heb daar ook 'levenslang gratis travel+', hoewel je natuurlijk maar moet zien of dat zo blijft gezien de perikelen bij Bunq bijv.

MoneyouGo en N26 had ik ook een tijdje, maar heb ik opgezegd.

Al met al zijn het vaak wel leuke extra opties voor niche-situaties, maar moet ik in mijn ervaring door te veel hoepels springen om 20 euro per jaar te besparen t.o.v. een rekening bij een grootbank.

• NY_Giant
  • Niet online
finsdefis schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:17:
Verder nog OpenBank met een enorm logge infrastructuur en alleen Maestro. Maar op zich wel handig als backup en heb daar ook 'levenslang gratis travel+', hoewel je natuurlijk maar moet zien of dat zo blijft gezien de perikelen bij Bunq bijv.
Via een omweg kun je nog steeds een fysieke MasterCard aanvragen bij Openbank. Met Android gaat dat het makkelijkst, maar met iOS schijnt het ook te kunnen. Zie hier en hier.

• Redsandro
  • Niet online
NY_Giant schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:31:
[...]

Via een omweg kun je nog steeds een fysieke MasterCard aanvragen bij Openbank. Met Android gaat dat het makkelijkst, maar met iOS schijnt het ook te kunnen. Zie hier en hier.
Ik dacht dat die TravelPlan een Mastercard was. Ik begrijp dat ik dit mis heb. Wat is eigenlijk dat TravelPlan?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
NY_Giant schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:31:
[...]

Ja, ik las het. Ik voel me alleen niet veilig bij een bank-apk downloaden uit externe bronnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NY_Giant
  • Niet online
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:34:
[...]

Ik dacht dat die TravelPlan een Mastercard was. Ik begrijp dat ik dit mis heb. Wat is eigenlijk dat TravelPlan?
Dat is eigenlijk gewoon een reisverzekering die Openbank aanbiedt. Voor de eerste 20.000 klanten die zich tot 31 mei aanmelden is die 'voor altijd' gratis. Het geeft ook wat extra voordelen voor wat betreft pinnen in het buitenland en betalen in andere valuta.

Zie hier het verzekeringscertificaat en de verzekeringspolis.

[Voor 55% gewijzigd door NY_Giant op 10-04-2020 13:37]

• Redsandro
  • Niet online
Interessante toevoeging. Geen idee hoe dat bij alle andere banken zit:
Akrobat501 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:09:
Ik ben sinds kort ook op zoek naar een alternatief voor Bunq vanwege het opheffen van het Joint abonnement.
Meerdere malen heb ik N26 voorbij zien komen in dit topic, en het ziet er veelbelovend uit.

Echter zie ik dat ze een "gambling fee" hanteren. Oftewel een 3% heffing over bepaalde transacties. Dat een bank voor mij gaat bepalen waar ik mijn geld uit mag geven is een absolute dealbreaker; en is in mijn optiek nog meer draconisch dan Bunq die haar prijzen verhoogd. Ik denk dat mensen in dit topic dat wel zouden willen weten..

At N26, we want to continue to help customers live better, as well as bank better. As part of our drive to be more socially responsible, we’ve introduced a 3% gambling fee as a practical step to help people who want to reduce their gambling habits. In addition, this also helps us in the fight against fraud as there can be more fraudulent activity associated with these types of transactions.

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 10:51
GrooV schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:06:
Virtuele Visa kaart van Revolut kan je niet toevoegen aan ApplePay.
Ik heb mijn virtuele Visa kaart van Revolut in mijn Apple Wallet staan en via die weg er ook online mee betaald. In de meeste supermarkten zal hij echter geweigerd worden omdat je daar sowieso niet met Visa kunt betalen. Maar je kunt hem dus wel toevoegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 09-06 15:54
Cinner schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:35:
[...]

Ik heb mijn virtuele Visa kaart van Revolut in mijn Apple Wallet staan en via die weg er ook online mee betaald. In de meeste supermarkten zal hij echter geweigerd worden omdat je daar sowieso niet met Visa kunt betalen. Maar je kunt hem dus wel toevoegen.
Je hebt gelijk! Ik kon hem niet toevoegen omdat deze al toegevoegd was :+
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:30:
Interessante toevoeging. Geen idee hoe dat bij alle andere banken zit:

[...]
Het schijnt redelijk normaal te zijn als je googled op gambling fee creditcard. In de UK (waar een hoop online gegokt wordt) wordt gokken vanaf een creditcard zelfs verboden vanaf 14 april

[Voor 29% gewijzigd door GrooV op 10-04-2020 15:44]

• karimmm
Cinner schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:35:
[...]

Volgens mij kun je ook een Maestro Revolut pas toevoegen aan Apple Pay! Geloof dat iemand in mijn huishouden dat inmiddels heeft, ikzelf heb een Visa kaart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 10:51
karimmm schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:43:
[...]

Volgens mij kun je ook een Maestro Revolut pas toevoegen aan Apple Pay! Geloof dat iemand in mijn huishouden dat inmiddels heeft, ikzelf heb een Visa kaart.
Klopt en daarmee kun je wel gewoon betalen bij iedere winkel waar je met Apple Pay kunt betalen 👍

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Devaqto
  • Nu online
Topic is weer geupdatet. Ik kreeg wat vragen over Knab Basis, wat naar mijn mening de beste keus is indien je geen pas nodig hebt.

Je kunt Knab Basis aanvragen door eerst aan te melden voor Knab Plus (don't worry, geld wordt altijd later pas geincasseerd), daarna log je in op de website en pas je je pakket aan. Je krijgt hoe dan ook een pasje opgestuurd, deze is alleen niet bruikbaar. Deze ontving ik binnen aantal dagen.
  • Erg leuk aanmeldprocedure, technologisch hoogstandje! (foto ID, scannen ID, etc)
  • Goede webapp met alle mogelijkheden
  • Goede app waar je veel in kan
  • Gratis NL IBAN, dit is toch wel zeker een voordeel tov banken met een andere IBAN
  • iDeal betalingen via de app, dus geen reader nodig
  • iDeal betaalverzoeken sturen
  • Support via chat opvallend goed
  • Onbeperkt aantal spaarrekening (in de app als potjes)
  • Tot 5 betaalrekeningen
  • Mogelijkheid om aan te melden voor tot en/of rekening, doe dit wel vanaf het begin!
  • Depositogarantie
  • NL Instant Payments, dus ik kan snel geld overmaken van/naar SNS (mijn hoofdbank)
Al met al een volledige bank, alleen zonder het pasje. Ik en mijn vrouw zijn zo enthousiast dat we waarschijnlijk de aanbieding gaan gebruiken van 2.50 per maand voor het eerste jaar :)

• Redsandro
  • Niet online
Ook 5 IBAN-rekeningen?
• Mogelijkheid om aan te melden voor tot en/of rekening, doe dit wel vanaf het begin!
Hoe bedoel je vanaf het begin? Kan je ook een rekening als en/of aanmerken als de ander nog geen account heeft, en bewaren voor later?

• NY_Giant
  • Niet online
Ziet er prima uit! Bij Revolut kan onder Google Pay 'België' nog toegevoegd worden: https://support.google.com/pay/answer/7351439?hl=nl.

En het iDEAL-vinkje bij Bunq Travel vind ik twijfelachtig vanwege NY_Giant in "Het grote gratis bankentopic". Zo wordt dat product misschien iets te mooi voorgesteld, terwijl het in de praktijk vrij matig is. Maar dat laat ik verder aan jullie over! Wellicht kan dat met een * verduidelijkt worden.

[Voor 8% gewijzigd door NY_Giant op 10-04-2020 20:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:19
@Tamerciaga, @Redsandro Ik mis KBC.ie en ING.lu nog in het TS overzicht. Op voorwaarde dat je ze als salarisrekening gebruikt ook gratis en zijn redelijk makkelijk aan te vragen voor Nederlanders.

Verder uiteraard een goed initiatief!

[Voor 33% gewijzigd door Napsju op 10-04-2020 20:03]

Lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
@Napsju ik heb KBC toegevoegd. ING.lu ken ik niet, de site werkt niet bij mij, er zit een overlay en ik kan niet scrollen/klikken en ik weet niet of een gratis account mag aangemaakt worden als je bij ING in NL gewoon moet betalen. Het is misschien iets om toe te voegen als er hier een Belg en een Nederlander een eigen ervaring hebben.

• Redsandro
  • Niet online
@Tamerciaga ik lees in het knab topic meerdere ervaringen waar toch echt de eerste maand betaald moet worden, dus ik heb de €2,50 teruggezet. Die eerste kolom gaat over éénmalige kosten. Alle banken in dit topic zijn vrij van maandelijkse kosten.
NY_Giant schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:46:
[...]

Bij Knab begin je met het betaalde Knab Plus. Na een maand kun je het terugzetten naar het gratis Knab Basis. Eigenlijk ben je dus alleen de eerste maand € 2,50 kwijt, daarna kun je over naar Basis en betaal je niets meer.
Als het toch echt gratis kan zonder éénmalige kosten, en er zijn enkele mensen die dat beamen, dan verontschuldig ik mij en kan het weer naar €0. :9

[Voor 8% gewijzigd door Redsandro op 10-04-2020 20:14]

• birdibird
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:10:
@birdibird ik lees in het knab topic meerdere ervaringen waar toch echt de eerste maand betaald moet worden, dus ik heb de €2,50 teruggezet.
[...]
Als het toch echt gratis kan zonder éénmalige kosten, en er zijn enkele mensen die dat beamen, dan verontschuldig ik mij en kan het weer naar €0. :9
Ik heb geen ervaring met KNAB, dus ik denk dat je mij verwart met iemand anders.

• Redsandro
  • Niet online
@birdibird excuses, dan was het @Tamerciaga die het zei :$

• Devaqto
  • Nu online
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:17:
[...]

Ook 5 IBAN-rekeningen?

[...]

Hoe bedoel je vanaf het begin? Kan je ook een rekening als en/of aanmerken als de ander nog geen account heeft, en bewaren voor later?
Ja ook 5 IBAN-rekeningen.

Ik heb bij de aanmelding mijn gegevens ingevoerd en die van mijn vrouw, daarna kreeg mijn vrouw een SMS met het proces voor haar account. Zodra beide het afgerond hebben wordt het account aangemaakt. Weet niet wat er gebeurt als je eerst in je eentje aanmeldt en daarna een en/of aanmaakt.

En ja, Knab Basis is gratis zodra je meteen downgrade, dus je betaalt helemaal niets, dit vertelden ze mij in de chat. :)

• Redsandro
  • Niet online
Tamerciaga schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:52:
[...]

En ja, Knab Basis is gratis zodra je meteen downgrade, dus je betaalt helemaal niets, dit vertelden ze mij in de chat. :)
Oké, ik heb het aangepast en even de uitleg erbij gezet. (y)

• birdibird
NY_Giant schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:52:
En het iDEAL-vinkje bij Bunq Travel vind ik twijfelachtig vanwege NY_Giant in "Het grote gratis bankentopic". Zo wordt dat product misschien iets te mooi voorgesteld, terwijl het in de praktijk vrij matig is. Maar dat laat ik verder aan jullie over! Wellicht kan dat met een * verduidelijkt worden.
Volgens mij wordt hier in de tabel bedoeld het opwaarderen van saldo met iDeal.
Dat andere valt onder request.

• NY_Giant
  • Niet online
birdibird schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:30:
[...]

Volgens mij wordt hier in de tabel bedoeld het opwaarderen van saldo met iDeal.
Dat andere valt onder request.
In de bovenste tabel wijst 'iDEAL' in ieder geval op het kunnen betalen (van bijvoorbeeld een online-bestelling) met iDEAL. Bij Moneyou Go en Knab Basis is dat namelijk inderdaad mogelijk. Je saldo kun je bij Moneyou Go en Knab Basis echter niet met iDEAL opwaarderen. Bij Bunq Travel is het juist precies andersom: wel opwaarderen met iDEAL maar niet kunnen betalen met iDEAL. Dat lijkt mij wel een belangrijk verschil. De requests zijn nog weer een andere categorie.

[Voor 6% gewijzigd door NY_Giant op 11-04-2020 00:42]

• birdibird
NY_Giant schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:38:
In de bovenste tabel wijst 'iDEAL' in ieder geval op het kunnen betalen (van bijvoorbeeld een online-bestelling) met iDEAL. Bij Moneyou Go en Knab Basis is dat namelijk inderdaad mogelijk. Je saldo kun je bij Moneyou Go en Knab Basis echter niet met iDEAL opwaarderen. Bij Bunq Travel is het juist precies andersom: wel opwaarderen met iDEAL maar niet kunnen betalen met iDEAL. Dat lijkt mij wel een belangrijk verschil. De requests zijn nog weer een andere categorie.
Ah, ik snap nu pas wat je bedoelt 8)7
Dank, dat moet dus even verduidelijkt worden.
edit: done

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:11
Weet je zeker dat je met knab Basis 4 extra betaalrekeningen aan kunt maken zonder dat je meteen moet accepteren dat het toch knab Plus wordt? In de knab app kan ik weliswaar extra betaalrekeningen aanmaken, maar er wordt gevraagd of ik zelf een PIN wil kiezen of ontvangen. knab Basis is toch zonder pinpas(sen)?

Is er iemand die - uit eigen ervaring - kan bevestigen/ontkennen of met knab Basis ook nieuwe automatische incasso's afgegeven kunnen worden? Of worden alleen bestaande automatische incasso's overgenomen bij gebruik van de overstapservice?

• Devaqto
  • Nu online
ivanwmc schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 03:10:
[...]

Weet je zeker dat je met knab Basis 4 extra betaalrekeningen aan kunt maken zonder dat je meteen moet accepteren dat het toch knab Plus wordt? In de knab app kan ik weliswaar extra betaalrekeningen aanmaken, maar er wordt gevraagd of ik zelf een PIN wil kiezen of ontvangen. knab Basis is toch zonder pinpas(sen)?

Is er iemand die - uit eigen ervaring - kan bevestigen/ontkennen of met knab Basis ook nieuwe automatische incasso's afgegeven kunnen worden? Of worden alleen bestaande automatische incasso's overgenomen bij gebruik van de overstapservice?
Je krijgt altijd een pas, ook bij Knab Basis. Je krijgt per Betaalrekening één pas, vraag je 4x een en/of betaalrekening, dan krijg je per persoon 4 passen :P

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 08:04
[...]

Ben ik ook heel benieuwd naar. Ik lees in de voorwaarden dat automatische incasso niet mogelijk is met Knab Basis, maar heb het nog niet zelf uitgeprobeerd.

• Redsandro
  • Niet online
Mausssie schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:30:
[...]

Ik lees in de voorwaarden dat automatische incasso niet mogelijk is met Knab Basis, maar heb het nog niet zelf uitgeprobeerd.
Kan je een quote/link geven? Zou een beetje raar zijn, gezien de overstapservice, maar ik ben ook benieuwd.

• Napsju
Monese Apple Pay werkt trouwens ook in NL.

Lekker!

• Redsandro
  • Niet online
Napsju schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:18:
Monese Apple Pay werkt trouwens ook in NL.

[Afbeelding]
Mastercard only?

• Napsju
Dit is de fysieke kaart die ik initieel kreeg. Het is een Mastercard. Een gratis virtuele kaart er bij kan ook (ook Apple Pay), en ook dat is een Mastercard.

Lekker!

• Redsandro
  • Niet online
@Napsju in de lijst met landen komt Nederland niet voor, maar aangezien het bij jou gewoon werkt voeg ik hem toe. (y)

Bedankt voor de tip!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-06 22:50
[...]
Incasso's zijn niet mogelijk bij Knab basis.

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-06 22:50
Redsandro schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:15:
[...]

Kan je een quote/link geven? Zou een beetje raar zijn, gezien de overstapservice, maar ik ben ook benieuwd.
Dit staat in de voorwaarden. Zie de Knabwebsite.

• NY_Giant
  • Niet online
Redsandro schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:29:
@Napsju in de lijst met landen komt Nederland niet voor, maar aangezien het bij jou gewoon werkt voeg ik hem toe. (y)

Bedankt voor de tip!
Voeg dan bij Revolut ook gelijk België even toe onder Google Pay: https://www.revolut.com/n...anmerking-voor-google-pay. ;)

• Redsandro
  • Niet online
dirk_mec schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:33:
[...]

Dit staat in de voorwaarden. Zie de Knabwebsite.
Even erbij gezocht:
- https://www.knab.nl/voorwaarden
- overeenkomsten-en-voorwaarden/overeenkomst_en_voorwaarden_knab_betalen.pdf
quote: Voorwaarden Knab Basis Betaalrekening
1.3 Je mag geen overboekingen doen via acceptgiro’s met je betaalrekening. Ook mag je geen
incassomachtiging afgeven. Wil je dit wel? Kies dan voor een ander pakket.
Je hebt gelijk.

Overigens, een verzoek aan iedereen om bij beweringen zelf even een bron en een quote te vermelden. Je kan denken: Kleine moeite. Maar je bent zo 5 minuten aan het zoeken. Als we allemaal even volledig zijn, dan wordt dit een fijn en informatief topic. :D
NY_Giant schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:40:
[...]

Voeg dan bij Revolut ook gelijk België even toe onder Google Pay
Done (y)

• NY_Giant
  • Niet online
@Redsandro Thanks!

Overigens lijken de voorwaarden over incasso's bij Knab Basis te worden tegengesproken door enkele users hier. Het is alleen nog even wachten tot er bij iemand met Knab Basis ook daadwerkelijk een incasso heeft plaatsgevonden.

• NY_Giant
  • Niet online
Verder kan bij KBC Ireland het depositogarantiestelsel nog een vinkje krijgen: https://www.kbc.ie/our-pr...nts/deposit-accounts/faqs.

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:11
Redsandro schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:51:
Overigens, een verzoek aan iedereen om bij beweringen zelf even een bron en een quote te vermelden. Je kan denken: Kleine moeite. Maar je bent zo 5 minuten aan het zoeken. Als we allemaal even volledig zijn, dan wordt dit een fijn en informatief topic. :D
Helemaal mee eens!

• Redsandro
  • Niet online
Ik heb bij OpenBank trouwens nu een 2e rekening in de app. Ik weet niet hoeveel nieuwe rekeningen je kan aanmaken. 3? 5? onbeperkt? Gaat wel moeizaam. Alle stappen weer doorlopen. Maar dan heb je ze wel in hetzelfde account.

[Voor 26% gewijzigd door Redsandro op 11-04-2020 21:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sndrrr81
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-01 19:32
Net 2e betaalrekening geopend bij Openbank door in de app te kiezen voor openen betaalrekening. Kon uit 6 pasopties kiezen: de standaard blauwe, de gele, de roze en in alle varianten de keuze uit maestro of Mastercard. Dus meerdere rekeningen mogelijk. Nu bunq helemaal niet meer nodig!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 15:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het bij KNAB mogelijk om met 1 pinpas de iban rekeningen te bedienen of heb ik dan per rekening een pinpas?

@Sndrrr81 hoe is dit bij Openbank?

[Voor 15% gewijzigd door Falcon op 12-04-2020 09:45]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Falcon schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:43:
Is het bij KNAB mogelijk om met 1 pinpas de iban rekeningen te bedienen of heb ik dan per rekening een pinpas?

bij Knab heb je per rekening 1 pas (of 2 bij gezamenlijke rekening). Je kunt dus niet een pas aan een andere rekening koppelen.
De passen zijn qua uiterlijk ook nog eens identiek. Ik heb dus zelf maar met een labelprinter teksten erop gezet om de passen uit elkaar te kunnen houden.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 15:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

de Peer schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:21:
[...]

bij Knab heb je per rekening 1 pas (of 2 bij gezamenlijke rekening). Je kunt dus niet een pas aan een andere rekening koppelen.
De passen zijn qua uiterlijk ook nog eens identiek. Ik heb dus zelf maar met een labelprinter teksten erop gezet om de passen uit elkaar te kunnen houden.
Ik bedacht mij dat dmv bijv. Apple Wallet en de nfc-chip je natuurlijk dit kan opvangen.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Sndrrr81
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-01 19:32
Falcon schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:43:

Per rekening een aparte pas. Heb wel voor rekening 1 de blauwe maestro besteld en voor rekening 2 de gele maestro. Dan kan ik de rekeningen en passen goed uit elkaar houden. In google pay zie je ook de 2 verschillende paskleuren terug dus makkelijk om de juiste pas te selecteren.

Bij Moneyou Go kan je wel 1 pas slepen naar het potje vanwaar je wil betalen. Zij hebben alleen geen google of apple pay.

• prullenbak
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-03 15:11
Is er ook een mogelijkheid om ergens een zakelijke bankrekening aan te houden voor een vereniging of stichting?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Is mijn post over Bitwala nu verwijderd hier? Ik vind 'm nergens meer terug.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dacuuu schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:34:
Is mijn post over Bitwala nu verwijderd hier? Ik vind 'm nergens meer terug.
Dat was een ander topic: Dacuuu in "Tomorrow, Bitwala en andere solarisBank partners..."

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Bedankt voor de hulp, maar ik heb hier een Bitwala post gemaakt. En dan alles gecheckt aan de hand van de topic start hier. Maar die post kan ik nergens meer vinden. Gek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:08
Interessant topic dit, ga ik zeker volgen. Wat betreft de topicstart lijkt het me wel handig om nog een paar dingen toe te voegen;
- Soort pas dat wordt ondersteunt (Maestro/Visa/Mastercard of meerdere passen). Bij een aantal banken is dit alleen Mastercard waardoor dit in NL niet echt bruikbaar is (Albert Heijn accepteert bijv. geen Mastercard). Uit mijn hoofd is het;
Moneyou/Knab - Alleen Maestro
N26/revolut/Openbank - Maestro en Mastercard
Overige banken alleen Mastercard
- Daarnaast is het wellicht de moeite om onderscheid te maken tussen zakelijk en prive gebruik van de rekening. uit mijn hoofd is het;
Holvi - Alleen zakelijk
N26 - Zakelijk (alleen ZZP op prive naam) OF Prive (beide kan niet)
Knab/Revolut - Zakelijk en Prive
Overigen banken alleen prive
- Tot slot is het misschien interessant om ook - gratis - fintechs te benoemen die nu nog geen rekening aanbieden in Nederland maar dat in de nabije toekomst misschien wel gaan doen of bijv al wel een aanbod hebben in Belgie. De ontwikkelingen gaan namelijk nogal snel en dan is dit topic ook echt een verzamelplek waar de topic(start) ook echt een plek waar je alle relevante gratis fintechs kunt terugvinden.
Voorbeelden zijn
- Ferratum bank (voor nu Spanje, Noorwegen, Duitsland, Zweden, Frankrijk)
- Penta bank (Duitsland, zakelijk)
- Monzo, Atom Bank, Starling bank (UK)
- Hello bank (Belgie)
- iCard (Wallet app met bulgaars IBAN) - reeds beschikbaar voor NL klanten maar geen volwaardige bank

Wat betreft het topic, ik wil ook graag overstappen vanaf Bunq maar ik zit met de uitdaging dat ik ook zakelijk wil bankieren en dat beperkt de keuze enigszins. Knab basis vind ik niet ideaal zonder pas en Holvi heeft alleen een creditcard. Daarom ga ik toch voor N26 hoewel ik het niet helemaal ideaal vind dat de rekening op prive naam komt te staan.

Drive denk ik dat ik kies voor Moneyou Go, ik hoop dat ze als ABN AMRO dochter snel Europese instant SEPA doorvoeren zodat ik snel geld kan overmaken van en naar N26. Daarnaast begreep ik van de klantenservice dat je binnenkort ook incasso's kunt betalen vanuit een bepaald potje. Daarmee heb ik geen noodzaak meer voor meerdere privé rekeningen omdat ik dan gewoon simpelweg de vaste lasten uit een bepaald potje kan betalen. Enige jammere is dat ik privé dan een prepaid creditcard mis maar je kunt niet alles hebben als je gratis wilt bankieren. Wellicht neem ik nog een Openbank account erbij prive maar teveel verschillend banken vind ik onhandig.

• Redsandro
  • Niet online
Silvos schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:38:
N26 - Zakelijk (alleen ZZP op prive naam) OF Prive (beide kan niet)
Ik heb een mixed n26 account waarbij het de bedoeling is Maestro te gebruiken voor privé-uitgaven en Mastercard voor zakelijke uitgaven. Is dat niet meer zo?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Silvos
Redsandro schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:48:
[...]

Ik heb een mixed n26 account waarbij het de bedoeling is Maestro te gebruiken voor privé-uitgaven en Mastercard voor zakelijke uitgaven. Is dat niet meer zo?
Ja ik begreep dat dat wel kan, maar het leek mij onpraktisch omdat je geen twee aparte rekeningoverzicht krijg (?)(weet ik niet zeker) maar vooral omdat je in NL niet overal met Mastercard kan betalen en bijv cash opnemen met de Maestro geld kost en met de Mastercard niet. Leek me eenvoudiger en praktischer om dan heel het account zakelijk te houden.

Maar bedacht me net dat ik al een iCard account heb en dat dat eigenlijk een ideale aanvulling is op Moneyou. Dus voor nu wordt het zakelijke N26 en prive Moneyou + iCard. Of dat gaat bevallen zal ik nog wel delen in dit topic :P

• birdibird
Silvos schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:53:
[...]

Ja ik begreep dat dat wel kan, maar het leek mij onpraktisch omdat je geen twee aparte rekeningoverzicht krijg (?)(weet ik niet zeker) maar vooral omdat je in NL niet overal met Mastercard kan betalen en bijv cash opnemen met de Maestro geld kost en met de Mastercard niet. Leek me eenvoudiger en praktischer om dan heel het account zakelijk te houden.

Maar bedacht me net dat ik al een iCard account heb en dat dat eigenlijk een ideale aanvulling is op Moneyou. Dus voor nu wordt het zakelijke N26 en prive Moneyou + iCard. Of dat gaat bevallen zal ik nog wel delen in dit topic :P
Wat is er speciaal aan iCard? Ik keek even op hun site, het lijkt een bulgaarse fintech, toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Bedankt voor de tips @Silvos. Ik heb er een aantal doorgevoerd naar de TS. (y)
is een iCard een beetje het zelfde als een Curve Card?

[Voor 25% gewijzigd door Redsandro op 12-04-2020 22:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Silvos
Ik heb zelf geen Curve maar ik denk dat iCard wel iets uitgebreider is. iCard presenteert zichzelf als digitale portemonnee en ze vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Het is dus geen volwaardige vervanging voor een bank (hoewel je het in theorie wel als bank zou kunnen gebruiken) maar wel een hele nuttige aanvulling.

Wat je gratis krijgt is;
- Een Bulgaars IBAN in EUR, ook kun je een IBAN toevoegen in USD, GBP, BGN, CHF, RON of HRK. Er worden dus 7 valuta's ondersteund
- Je krijgt een gratis virtuele Visa of Mastercard
- Je krijgt een gratis fysieke Visacard
- Daarnaast kun je zoveel extra virtuele of fysieke creditcards aanvragen als je wilt, deze kosten 1 euro per stuk en er is een optionele premium visacard voor 9,99 euro p/m
- Er zijn geen maandelijkse kosten, maar je betaalt wel 1 euro per uitgaande SEPA transfer in EUR (sommige andere valuta's zijn duurder). Het is dus vooral bedoelt voor creditcardbestedingen en niet om al te veel geld op te zetten door het ontbreken van een depositogarantiestelsel en de kosten voor uitgaande betalingen.

Wat iCard echter interessant maakt vind ik is dat het de 'bunq' is van digitale portemonnee's, je kunt er namelijk best veel mee;
- Zo kun je bij elke creditcard die je aanmaakt kiezen of het een visa of mastercard is, ook kun je elke creditcard apart bevriezen, blokkeren en limieten wijzigen per dag, per week en per maand. Ook kun je per kaart de transactiegeschiedenis inzien en elke kaart een eigen naam geven. Beetje de bunq virtuele creditcard mogelijkheden maar dan iets uitgebreider.
- Daarnaast kun je dus echter ook een fysieke Visakaart aanvragen
- Ook kun je vanuit de iCard wallet contactloos betalen met je telefoon rechtstreeks via NFC en Apple Pay is ook ondersteunt
- Eventueel kun je ook gratis een NFC wearable sleutelhanger aanvragen en koppelen aan je iCard wallet
- Je achterliggende banknummer kan dus 7 valuta ondersteunen waardoor je ook weer al deze kaartbetalingen in vreemde valuta kunt uitvoeren
- Opwaarderen van je wallet kan gratis via bankoverschrijving (met ondersteuning voor internationale instant sepa geloof ik) en je kunt ook tegen extra kosten direct opwaarderen via een creditcards of trustly.
- Ook heb je de mogelijkheid om via een QR code betalingen te ontvangen zonder verdere gegevens te delen
- Ze bieden ook zakelijke accounts zodat je medewerkers kan voorzien van een prepaid (virtuele) creditcard
- Tot slot kun je klantenkaarten toevoegen aan je iCard wallet (gewoon een handigheidje) en heb je de mogelijkheid om een virtuele of fysieke creditcard (al dan niet met gepersonaliseerde foto) te versturen als cadeaukaart.

Ik gebruik het zelf al enige tijd naar tevredenheid, het enige wat opvalt is dat de Nederlandse vertalingen in de app soms wat eigenaardig gekozen zijn. Grootste nadeel is wat mij betreft dat alleen creditcards zijn ondersteunt dus dat NFC/Apple Pay/Fysieke kaartbetalingen niet overal in Nederland worden geaccepteerd. Voor de rest een goede aanvulling voor alle wat je niet wilt of kunt betalen met een pinpas of iDeal.

Edit: Net nog ff getest, vanaf Bunq staat het gelijk bij iCard op de rekening. Dus Internationale instant sepa is ondersteund

• Redsandro
  • Niet online
@Silvos als ik het goed begrijp is het dus wel (te gebruiken als) een bank, maar dan zonder deposito garantie (daarvan staan er meerdere in de lijst).

Bij een wallet denk ik meer aan curve (geen eigen rekening, maar een app en een kaart waarmee je alle kaarten van je echte bankrekeningen kunt bedienen) of Yolt (geen eigen rekening, maar een app om al je bankrekeningen te combineren dmv PSD2 api).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Silvos
Redsandro schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:40:
@Silvos als ik het goed begrijp is het dus wel (te gebruiken als) een bank, maar dan zonder deposito garantie (daarvan staan er meerdere in de lijst).

Bij een wallet denk ik meer aan curve (geen eigen rekening, maar een app en een kaart waarmee je alle kaarten van je echte bankrekeningen kunt bedienen) of Yolt (geen eigen rekening, maar een app om al je bankrekeningen te combineren dmv PSD2 api).
Je kunt het inderdaad als bank gebruiken, maar door de kosten van 1 euro per uitgaande overboeking en volgens mij geen ondersteuning van incasso's is het niet praktisch. Hoe hun het zien is dat je je creditcard koppelt aan iCard om automatisch je wallet op te waarderen en dat je vervolgens al je uitgaven doet met je iCard creditcards en je klantenkaarten binnen de iCard wallet.

In principe zijn Curve en iCard allebei wallets maar de benadering is totaal anders. Curve zegt we nemen al je pasjes en combineren die in 1 pasje. iCard zegt neem 1 bankrekening of 1 creditcard en gebruik die om je iCard wallet te funden en daar al je uitgaven mee te beheren.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:32
iCard (BG) lijkt een doorstart van een andere fintech, Leopay (voorheen Leupay)
The LeoPay platform will be upgraded to the new, more advanced and intuitive iCard service. It includes an online platform and a mobile app with improved functionalities.
https://leopay.eu/nl/faq/current-client/updating-to-icard

Geen idee hoe de recente reviews zijn van iCard, maar vanwege het ontbreken van een actieve bankvergunning lijkt mij dezelfde voorzichtigheid als bij bijvoorbeeld Revolut van toepassing. Vooral vanwege problemen in het verleden: https://www.crowdfundinsi...-after-malta-bank-freeze/

Overzicht kosten iCard: https://icard.com/en/legals/download-full-tariff (PDF)

Off-topic: de naam iCard doet wel erg denken aan een vergelijkbaar Apple product: https://www.apple.com/apple-card/

[Voor 100% gewijzigd door U123456 op 13-04-2020 11:53]

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
U123456 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:13:
iCard (BG) lijkt een doorstart van een andere fintech, Leopay (voorheen Leupay)
[...]
https://leopay.eu/nl/faq/current-client/updating-to-icard

Geen idee hoe de recente reviews zijn van iCard, maar vanwege het ontbreken van een actieve bankvergunning lijkt mij dezelfde voorzichtigheid als bij bijvoorbeeld Revolut van toepassing. Vooral vanwege problemen in het verleden: https://www.crowdfundinsi...-after-malta-bank-freeze/

Overzicht kosten iCard: https://icard.com/en/legals/download-full-tariff (PDF)

Off-topic: de naam iCard doet wel erg denken aan een vergelijkbaar Apple product: https://www.apple.com/apple-card/
Ik zou persoonlijk heel ver bij deze aanbieder, en de meeste andere vage aanbieders van e-money, vandaan blijven als je er meer dan een paar euro op wilt zetten. Deze man heeft inderdaad een hele voorgeschiedenis, er is op internet nog veel meer te vinden. Lang verhaal in het kort:

De eigenaar van iCard (+ myPOS, LeuPay, LeoPay etc.) deed toen het nog LeuPay heette de financiële transacties via Satabank, dit was een bank op Malta die zich bezig hield met witwassen en criminele transacties. Deze heeft hij zelf opgericht en hij was hier de grootste klant. Via deze constructie is waarschijnlijk voor miljarden witgewassen.

Hiervoor deed hij zijn zaken in Luxemburg, maar de autoriteiten hadden daar al een dossier van hem en dus heeft hij vrijwillig snel zijn licentie ingeleverd. Waarom hij naar Malta ging is overduidelijk, dat eiland is een paradijs voor vies geld. Nu lijkt hij naar Bulgarije te zijn vertrokken met iCard. Wie weet wat de toekomst gaat brengen, het ruikt in elk geval niet fris.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NY_Giant
  • Niet online
Bij Revolut krijg je in Nederland tegenwoordig geen MasterCard meer, maar een VISA-kaart. De kaarten van Revolut zijn overigens prepaid-kaarten en geen debitkaarten. Ik vermoed dat dat geldt voor alle genoemde kaarten hier die van bedrijven komen die niet onder een depositogarantiestelsel vallen.

De keuze bij Revolut is nu dus als volgt:
- Maestro
- prepaid VISA (zowel fysiek als virtueel)

Hier overigens nog een ander leuk nieuwtje voor Revolut-gebruikers met een gratis account.
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je relevante informatie? Geef dan altijd een bronvermelding en een quote. (y)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee