Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Mede-auteurs:
  • VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

VHware

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42

Wally2002

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:03

Ardana

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-04 20:55

birdibird

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

• Flipsen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-04 20:53

Flipsen

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-03 21:31

Devaqto

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:44

U123456

• Stromboli
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-03-2024

Stromboli

• Gups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-02-2022

Gups

Dit is een 'Verzoek Om Commentaar'-vervolg op Het grote gratis bankentopic - deel 1. Geef in je reactie dus alle benodigde aanpassingen en/of nieuwe opties door om het overzicht up-to-date te houden. Stuur vooral wel een bron mee, zodat de informatie makkelijk geverifieerd kan worden.

Onderstaande tabellen laten gratis betaalrekeningen zien van banken en elektronischgeldinstellingen. Ze dienen vooral als toevoeging op je Nederlandse/Belgische bankrekening, maar kunnen eventueel ook als complete vervanging gebruikt worden.

Banken (instanties met een bankvergunning) hebben als voordeel dat bij een faillissement tegoeden tot € 100.000 gegarandeerd zijn via een depositogarantiestelsel (in het EU-land waar de bankvergunning is afgegeven). Elektronischgeldinstellingen (instanties met een vergunning voor het uitgeven van elektronisch geld) bieden andere waarborgen om tegoeden van klanten te beschermen. Zij vallen echter niet onder een depositogarantiestelsel en bij een eventueel faillissement kunnen klanten hier dan ook geen beroep op doen.

Gratis betaalrekeningen

Betaalrekeningen met een depositogarantie tot € 100.000
BankBeheeriDEALPay
🏦💰IBANDDIZIPDGSAppWebAPIPayTop upMaeMasVisNFC🍏 PayG PayFitGarFX
N26¹€0DE🟠🟠🟠🟠
Revolut²€0NL🟠🟠
Openbank€0ES x5🟠
Bunq€0NL?🟠????

¹) N26 ondersteunt Apple Pay en Google Pay alleen voor Mastercard en niet voor Maestro.
LET OP: de prijslijst versie december 2024 laat een fee van 0,7% zien voor betalingen met de kaart, ongeacht de valuta. Dit wordt op dit moment (januari 2025) (nog) niet berekend door N26 en wordt ook niet over gecommuniceerd.
²) Revolut ondersteunt iDEAL, maar het aanmaken van iDEAL-betaalverzoeken is nog niet mogelijk.

Betaalrekeningen zonder depositogarantie
ElektronischgeldinstellingBeheeriDEALPay
Wise€0¹BE🟠🟠
Monese²€0BE🟠🟠
Bankera€0LT🟠
iCard€0³BG🟠🟠
Vivid€04DE x15🟠🟠

¹) 28 cent voor elke uitgaande overboeking (bankoverschrijving).
²) Momenteel niet beschikbaar in Nederland; wel in België.
³) 1 euro voor elke uitgaande SEPA-overboeking; 10 euro voor elke uitgaande SWIFT-overboeking.
4) Standard account is alleen gratis voor 'Active customers'. Anders 3,90 euro/maand. Active customer ben je als je elke maand tenminste 1 transactie op de kaart doet, en op de laatste dag van de maand je een balance hebt van tenminste 1.000 euro (of tenminste 100 euro in assets).

Handige extra's (geen bankvervangers)
ElektronischgeldinstellingBeheeriDEALPay
Curve¹€0🟠

¹) Curve is een debit Mastercard waaraan andere kaarten van Mastercard en Visa gekoppeld kunnen worden. Betalingen via Curve worden afgeschreven van de gekozen onderliggende kaart. Op de Curve-kaart zelf kan geen saldo worden gestort.

[ Voor 255% gewijzigd door Wally2002 op 16-03-2025 18:14 . Reden: DiPocket biedt al een tijdje geen product voor consumenten aan, verwijderd uit lijst./Bunq toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipsen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-04 20:53
Holvi is niet meer gratis

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weicool
Bedankt, ik had er niet op gelet: https://www.holvi.com/fi-en/pricing/
Ik heb Holvi uit de lijst verwijderd.

Verder had ik al BNC10 en Knab Basis en Bunq Travel uit de lijst verwijderd.
IBAN bij revolut van UK aangepast naar GB/LT.
Bij Revolut iDeal ondersteuning aangegeven.
Bij Revolut ondersteuning voor IP/SCTi tussen een beperkt aantal banken zoals tussen Revolut en ABN AMRO aangegeven.
Bij KBC het .ie achtervoegsel toegevoegd, om verwarring tussen de Belgische KBC en Ierse KBC te voorkomen.

[ Voor 51% gewijzigd door Weicool op 16-09-2021 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:01
Volgens mij biedt bunq geen gratis product meer aan:
https://nl.bunq.com/benefits

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weicool
ivanwmc schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:28:
Volgens mij biedt bunq geen gratis product meer aan:
https://nl.bunq.com/benefits
Bedankt. Het is dus alleen nog maar tijdelijk gratis voor bestaande gebruikers: "Het openen van een Easy Travel account is niet langer mogelijk. Huidige Easy Travel gebruikers kunnen het Plan blijven gebruiken tot hun pas vernieuwd moet worden"

[ Voor 14% gewijzigd door Weicool op 16-09-2021 21:48 ]

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 23:27
Curve werkt prima met Garmin Pay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Even voor mijn onbekendheid met dit onderwerp: is 't 'n idee om de icoontjes en afkortingen in de tabellen toe te lichten? Bij sommigen staat wel sub-teks als je hoovert, maar veel daarvan zegt me nog steeds weinig tot niks.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-04 00:40
N26 bied nu ook Instant Payments aan tegen betaling voor gratis gebruikers (0.99 euro per keer). Werkt helaas nog niet met elke bank. Bron(https://n26.com/en-eu/instant-payments)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Klopt, dat betreft de Europese variant SEPA Instant Credit Transfer (SCTi), zoals je die ook in de tabel terugvindt. Van de Nederlandse banken ondersteunen alleen ABN AMRO en bunq dat op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:51
Revolut heeft ook een portal waarop je kunt inloggen. Hier kun je, waarschijnlijk net zoals Monese, alleen je banksaldo en transacties inzien.

Misschien is het ook handig om een legenda bij de tabel te plaatsen.

KBC Ierland zie ik niet meer in de tabel staan, terwijl er hierboven nog over gesproken wordt. Is nog steeds gratis, toch?

[ Voor 22% gewijzigd door oohh op 17-09-2021 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
Misschien nog een kolom met spaarrekening toevoegen met daarin het rente percentage. Open Bank heeft die optie met 0,2% rente.

En eventueel ook een kolom met wisselkoers opslag percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakenpeak
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-04 22:18
Haal Monese ook maar weg. Kan je al maanden geen account meer aanmaken vanuit NL. Als je het via de website probeert krijg je een mooie melding: "We're sorry...
Right now, we don’t offer a Monese account where you live. We’re growing every day though, so check back soon!".

Bij BNC10 had ik voordat ze dichtgingen een account aangemaakt. Deze werd gesloten maar blijkbaar hebben ze nu een doorstart gemaakt, want ik krijg er via Revolut geld op en de virtuele creditcard werkt. Fysieke kaart aanvragen kan niet. Geld storten via creditcard werkt (nog) niet. Een nieuw account aanmaken lukt niet.

Bij KBC.ie moet je een 'resident of the Republic of Ireland' zijn om een account aan te maken. Of doe ik iets verkeerd?

Merk wel dat er een negatieve trend is bij de neobanken/EMIs etc. Het lijstje wordt steeds korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
@topicstarters: Ik zou wel een kolommetje 'Gedeelde rekening of niet' willen zien :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Met welke functionaliteit wordt NFC en Ask bedoeld?

Apple Pay en consorten is toch ook NFC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Bij KBC.ie moet je een 'resident of the Republic of Ireland' zijn om een account aan te maken. Of doe ik iets verkeerd?

Merk wel dat er een negatieve trend is bij de neobanken/EMIs etc. Het lijstje wordt steeds korter.
Volgens mij werkt het voor niet-Ieren alleen via telefoon en losse formulieren en niet online. Maar ik heb daar geen account, maar meen me te herinneren van discussie uit deel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
KBC.ie heeft inmiddels als eis dat nieuwe klanten in Ierland wonen. Zie hier ook onder Eligibility: "Be legally resident in the Republic of Ireland."

De bank lijkt overigens deels of geheel verkocht te gaan worden. Vandaar ook de waarschuwing boven aan hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-04 15:23
TexMex schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:43:
KBC.ie heeft inmiddels als eis dat nieuwe klanten in Ierland wonen. Zie hier ook onder Eligibility: "Be legally resident in the Republic of Ireland."

De bank lijkt overigens deels of geheel verkocht te gaan worden. Vandaar ook de waarschuwing boven aan hun website.
Ik heb vorig jaar online vanuit NL nog een KBC.ie rekening kunnen aanvragen, maar is niet gratis. Kost 6€ per kwartaal. KBC Ierland wordt opgeheven tzt en rekeningen worden gesloten of door een andere Ierse bank overgenomen.
M.i. kun je KBC.ie beter vanaf nu uit de lijst halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 17-09-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Toen kon het nog wel inderdaad. Inmiddels moet je ook bij de betaalde variant aanvinken dat je Resident of the Republic of Ireland bent. De gratis variant was helemaal omslachtig om aan te vragen, al hoefde je toen nog geen inwoner van Ierland te zijn. Maar goed, einde oefening dus voor KBC Ierland blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:27:
Met welke functionaliteit wordt NFC en Ask bedoeld?

Apple Pay en consorten is toch ook NFC?
Ik denk dat in het oorspronkelijke topic met 'NFC' een losse NFC-betaalmogelijkheid werd bedoeld, buiten Google Pay en Apple Pay om. Op Android bieden banken vaak die optie middels een eigen app (Rabobank, ING, Openbank).

'Ask' ging waarschijnlijk over de mogelijkheid tot het aanmaken van iDEAL-betaalverzoeken. Via het gratis Knab Basis was dat toen mogelijk (net zoals bij alle Nederlandse banken). Revolut biedt die optie nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:37
Iemand nog ervaringen met een zakelijke rekening waarmee je eenvoudig euro's en andere valuta kan ontvangen op separate IBAN's, waarbij je zonder al te veel opslagkosten eenvoudig kunt kunt wisselen tussen de verschillende valuta's? Denk nu voornamelijk aan Wise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-04 06:48
iCard.com is ook een digitale wallet waar je gratis verschillende bankrekeningen kan aanvragen + gratis Visa debit, digitale (virtuele) debit Mastercard en digitale (virtuele) debit Visa. En je kan middels de app draadloos betalen (wat technisch gezien een extra pas is). En dit zonder kosten :P.

iCard is a licensed electronic money issuer with EEA coverage under the EU passport rules.

[ Voor 13% gewijzigd door TheSander562 op 17-09-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
TheSander562 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:41:
iCard.com is ook een digitale wallet waar je gratis verschillende bankrekeningen kan aanvragen + gratis Visa debit, digitale (virtuele) debit Mastercard en digitale (virtuele) debit Visa. En je kan middels de app draadloos betalen (wat technisch gezien een extra pas is). En dit zonder kosten :P.

iCard is a licensed electronic money issuer with EEA coverage under the EU passport rules.
Ziet er wel leuk uit mooie app etc. Bulgaars. Ik moet nog even nadenken of ik het wel echt ga gebruiken dus heb het KYC gedeelte nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TerugVindPosts zijn niet de bedoeling.

[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 18-09-2021 17:28 ]

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:45
TheSander562 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:41:

Zonder kosten zou ik het niet willen noemen. Ja, je betaalt geen vaste maandelijkse fee. Maar verder moet je praktisch overal voor betalen: SEPA-overschrijving is € 2, ATM-opname in EU is € 2, kaartbetalingen in vreemde valuta zijn met een exchange fee (kan nergens vinden hoeveel %), etc. #notforme

• glatuin
budjepaul schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:10:
[...]

Zonder kosten zou ik het niet willen noemen. Ja, je betaalt geen vaste maandelijkse fee. Maar verder moet je praktisch overal voor betalen: SEPA-overschrijving is € 2, ATM-opname in EU is € 2, kaartbetalingen in vreemde valuta zijn met een exchange fee (kan nergens vinden hoeveel %), etc. #notforme
Ja dat viel me ook al op. Ik heb de verificatie dan ook niet doorgezet en de app weer gedeïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:16
Iemand nog ervaringen met een zakelijke rekening waarmee je eenvoudig euro's en andere valuta kan ontvangen op separate IBAN's, waarbij je zonder al te veel opslagkosten eenvoudig kunt kunt wisselen tussen de verschillende valuta's? Denk nu voornamelijk aan Wise.
Revolut business

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
Bij de Belgische Keytrade Bank hebben ze momenteel een actie:
https://www.keytradebank.be/

- Wanneer u nu een rekening bij Keytrade Bank opent, ontvangt u € 50 op uw nieuwe rekening na 5 transacties! (dit is als je een promocode invult, te vinden als je in Google zoekt naar "keytrade promotiecode 2021", denk dat de link een referral is, dus daarom dat ik die niet zo hier plaats).

Daarnaast:

- Uw rekening bij Keytrade Bank is volledig gratis
- Geen kosten voor het houden van een debet kaart (Maestro / Bancontact)
- VISA Creditcard - Gratis indien minstens 12 transacties per jaar
- Keytrade Bank stort 5 cent voor elke uitgevoerde bankverrichting
- Een rekening met twee rekeninghouders (en/of rekening) is mogelijk.

Te openen voor zowel Belgen als Nederlanders.

Gezien het een Belgische bank betreft, is het een BE IBAN-nummer.

Volgens de informatie bij Apple wordt Apple Pay nog niet ondersteund.

[ Voor 5% gewijzigd door VHware op 18-09-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
Wat ik trouwens "irritant" vind bij Wise, Revolut en Openbank (denk Monese ook gezien het Brits is net als Revolut en Wise), dat je bij inkomende overschrijvingen de tegenrekening (IBAN) niet wordt getoond.

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
VHware schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:58:
Wat ik trouwens "irritant" vind bij Wise, Revolut en Openbank (denk Monese ook gezien het Brits is net als Revolut en Wise), dat je bij inkomende overschrijvingen de tegenrekening (IBAN) niet wordt getoond.
Dit viel me op toen ik mijn Revolut rekening opende. Je hebt het niet altijd nodig, maar gevoelsmatig vind ik het toch wel fijn en gebruik onder andere hierdoor N26 echt veel vaker. Het zal ook komen omdat we dit hier zo gewend zijn.

Geen idee of dit op de één of andere manier in de openingspost te vermelden is, maar voor mij was dit wel een verrassing en minpuntje. Dus misschien voor nieuwe mensen ook bepalend in hun keuze voor een gratis bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
Wellicht een idee om het te gaan vermelden inderdaad. Voor mij ook een reden dat ik N26 vaker gebruik. Als die iDEAL betalingen gaat ondersteunen is het echt de "ultieme" rekening wat mij betreft.

• budjepaul
VHware schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:24:
Bij de Belgische Keytrade Bank hebben ze momenteel een actie:
https://www.keytradebank.be/

- Wanneer u nu een rekening bij Keytrade Bank opent, ontvangt u € 50 op uw nieuwe rekening na 5 transacties! (dit is als je een promocode invult, te vinden als je in Google zoekt naar "keytrade promotiecode 2021", denk dat de link een referral is, dus daarom dat ik die niet zo hier plaats).

Daarnaast:

- Uw rekening bij Keytrade Bank is volledig gratis
- Geen kosten voor het houden van een debet kaart (Maestro / Bancontact)
- VISA Creditcard - Gratis indien minstens 12 transacties per jaar
- Keytrade Bank stort 5 cent voor elke uitgevoerde bankverrichting
- Een rekening met twee rekeninghouders (en/of rekening) is mogelijk.

Te openen voor zowel Belgen als Nederlanders.

Gezien het een Belgische bank betreft, is het een BE IBAN-nummer.

Volgens de informatie bij Apple wordt Apple Pay nog niet ondersteund.
toon volledige bericht
Handig, dank voor de tip! Vragen wel een sh*tload aan documenten om per ouderwetsche post op te sturen:
  • Getekend en gedateerd "Open een bankrelatie"-formulier
  • Kopie paspoort
  • Bewijs van domicilie: afgeleverd in het Engels, Nederlands of Frans door een overheidsinstantie zoals een ambassade, consulaat, gemeente
  • Bewijs van fiscale woonplaats: afgeleverd in het Engels, Nederlands of Frans door een overheidsinstantie zoals een ambassade, consulaat, gemeente
  • Attest roerende voorheffing

• glatuin
budjepaul schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:39:
[...]

Handig, dank voor de tip! Vragen wel een sh*tload aan documenten om per ouderwetsche post op te sturen:
  • Getekend en gedateerd "Open een bankrelatie"-formulier
  • Kopie paspoort
  • Bewijs van domicilie: afgeleverd in het Engels, Nederlands of Frans door een overheidsinstantie zoals een ambassade, consulaat, gemeente
  • Bewijs van fiscale woonplaats: afgeleverd in het Engels, Nederlands of Frans door een overheidsinstantie zoals een ambassade, consulaat, gemeente
  • Attest roerende voorheffing
Wat een bureaucratie zeg, zijn we in NL niet zo heftig gewend. Laat maar denk ik dan meteen.

• budjepaul
@VHware Heb je dit zelf al aangevraagd, en wat is je ervaring? Op de site lees ik:
Kan ik als niet Belgisch ingezetene bij Keytrade Bank een kaart ontvangen?
Dit is helaas niet mogelijk, de bankkaart is enkel voor Belgisch ingezetenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
glatuin schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:44:
[...]

Wat een bureaucratie zeg, zijn we in NL niet zo heftig gewend. Laat maar denk ik dan meteen.
Maar dan is de kans groter als je alles aanlevert, dat je dan ook een rekening krijgt, én houdt bij zo'n Belgische bank. Bij de Neo en Fin tech bank kan het altijd gebeuren dat in het kader van hun eigen KYC, je na een hele vlotte, digitale opening, je rekening ook zo maar weer onverwachts snel gesloten kan worden.

• VHware
  • Nu online
budjepaul schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:30:
@VHware Heb je dit zelf al aangevraagd, en wat is je ervaring? Op de site lees ik:

[...]
Nog niet, was van plan dit komende week te doen. Had dat nog even niet gezien

• U123456
Kwam vandaag op Insideflyer het bedrijf Blackcatcard tegen. Ik lees echter niet heel veel positieve ervaringen. Zou mogelijk wel in het lijstje in dit topic kunnen passen.

Kenmerken:
5 free Interbank SEPA payments included (1 IBAN account + 1 card)

Blackcatcard is issued by Papaya, Ltd. Papaya, Ltd. is licensed by the Malta Financial Services Authority as an Electronic Money Institution (EMI). Registration number C55146.
Kosteloos wanneer je het tevreden bent met 1 IBAN, een prepaid debit MasterCard en een beperkt aantal gratis overboekingen per maand. Helaas zonder bankvergunning.
Open an account and get €15 welcome bonus
Use the official promo code below during the registration after you upload the documents to get the €15 bonus after your account is successfully opened.
Code: staat op de website.

Website: https://www.blackcatcard.com/
Fees: https://get.blackcatcard.com/en/pricing
FAQ: https://get.blackcatcard.com/en/faq
Trustpilot reviews: https://www.trustpilot.co...catcard.com?languages=all

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
U123456 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:04:
Kwam vandaag op Insideflyer het bedrijf Blackcatcard tegen. Ik lees echter niet heel veel positieve ervaringen. Zou mogelijk wel in het lijstje in dit topic kunnen passen.

Kenmerken:

[...]

Kosteloos wanneer je het tevreden bent met 1 IBAN, een prepaid debit MasterCard en een beperkt aantal gratis overboekingen per maand. Helaas zonder bankvergunning.

[...]

toon volledige bericht
Dormancy fee: €15 per maand.
Dat brengen ze in rekening als er meer dan 6 maanden geen transacties zijn uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
U123456 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:04:

Kenmerken:

[...]

[...]

toon volledige bericht
Heb blackcat meerdere keren online voorbij zien komen. Eerst gaven ze €50 bonus... Maar ik ben er niet aan begonnen, te wazig zooitje daar, met onduidelijke kostenposten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
Bigf00t schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:35:
[...]

Dit viel me op toen ik mijn Revolut rekening opende. Je hebt het niet altijd nodig, maar gevoelsmatig vind ik het toch wel fijn en gebruik onder andere hierdoor N26 echt veel vaker. Het zal ook komen omdat we dit hier zo gewend zijn.

Geen idee of dit op de één of andere manier in de openingspost te vermelden is, maar voor mij was dit wel een verrassing en minpuntje. Dus misschien voor nieuwe mensen ook bepalend in hun keuze voor een gratis bank.
Het is nu vermeld in de openingspost in de tabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Grappig topic: zodra het om "gratis" big tech bedrijven gaat komt altijd de standaard riedel "als het gratis is ben jij het product". En in dit topic is iedereen aan het zoeken naar gratis dienstverlening. En we weten ondertussen toch wel dat gratis niet bestaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Ondanks de topic-titel is de meerderheid hier niet per se op zoek naar een gratis bankrekening. Het gaat erom dat de hier genoemde bedrijven services en mogelijkheden bieden die bij de traditionele Nederlandse banken niet, nauwelijks of slecht beschikbaar zijn. Vrijwel iedereen hier zal gewoon zijn traditionele Nederlandse bank aanhouden. Voor extra mogelijkheden neemt men er vaak een of meerdere fintech-rekeningen bij. En als dat gratis kan is dat mooi meegenomen.

Bedenk ook dat het buiten Nederland al lange tijd de normaalste zaak van de wereld is dat simpele betaalrekeningen gratis zijn. Die aanbieders proberen dan vooral te verdienen aan het slijten van extra services. Waarom zouden wij dan geen gebruik maken van die gratis mogelijkheden?

Dat je bij gratis services zelf het product bent, valt natuurlijk niet te ontkennen. Maar de Nederlandse grootbanken en ook een partij als bunq hebben net zo goed 'big data' ontdekt. Ondanks dat je bij hen wel voor je rekening betaalt, ben je daar in zekere zin net zo goed 'het product'. Daar gaan die paar euro die je ze elke maand betaalt geen verandering in brengen.

Dus als we toch al het product zijn, kunnen we in ieder geval uitzoeken hoe we dat voor onszelf het voordeligst houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
"Revolut is een van die typische en nieuwe mobile-first banken, naar wie het vruchteloos zoeken is in het normale straatbeeld. Evenals concurrenten N26 en Bunq zijn de banken uitsluitend digitaal aanwezig"

Nu ja traditionele banken zijn tegenwoordig ook voornamelijk apps. Waar zitten de adders bij Revolut? Of is het gewoon growth hacking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:54
Wise is begin dit jaar overgeschakeld op Visa Debit betaalkaarten (voor nieuwe klanten).

Een fysieke kaart ontvangen kost nu €7.

[ Voor 49% gewijzigd door Fettel op 20-09-2021 07:51 ]

Yaha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Fettel schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:44:
Wise is begin dit jaar overgeschakeld op Visa Debit betaalkaarten (voor nieuwe klanten).

Een fysieke kaart ontvangen kost nu €7.
Wat mij wel opvalt is dat er hier op Tweakers geen apart draadje is van Wise? Wel van N26, Revolut, Bunq, etc. noem maar op. Kan het zijn dat er maar weinig Tweakers hier zijn met een Wise rekening? Tot maart 2018 waren er een paar berichten van TransferWise zie ik net, maar daarna niets meer.

Opvallend is wel dat de Wise en Instant Payment wel mogelijk is met N26 en mijn bank ABN AMRO, maar wederom geen IP van Wise met ING en Rabo.

[ Voor 11% gewijzigd door Datisraar op 20-09-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Datisraar schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:05:
[...]

Wat mij wel opvalt is dat er hier op Tweakers geen apart draadje is van Wise? Wel van N26, Revolut, Bunq, etc. noem maar op. Kan het zijn dat er maar weinig Tweakers hier zijn met een Wise rekening? Tot maart 2018 waren er een paar berichten van TransferWise zie ik net, maar daarna niets meer.

Opvallend is wel dat de Wise en Instant Payment wel mogelijk is met N26 en mijn bank ABN AMRO, maar wederom geen IP van Wise met ING en Rabo.
Tja ik heb domweg te weinig transfers om het er veel over te hebben. Ik gebruik wise soms voor een betaling van huur van vakantiehuis in niet euroland en 1 a 2 keer per jaar een transfer van mijn Amerikaanse broker.
Normale betalingen in niet eurolanden doe ik met mijn crypto.com kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
VHware schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:38:
Voor mij ook een reden dat ik N26 vaker gebruik.
Moet het aanvragen wel lukken :- (

Begin van de maand aangevraagd. 3 september bevestiging van ontvangst verificatiegegevens en dat ik (lees: mijn partner) binnen 3-5 werkdagen zou kunnen starten. Helaas. De app heeft nog steeds de status "verify identity".

Ondertussen wel gelukt om via chat contact te hebben, maar voorlopig niets meer dan "ik geef het door aan de supervisor" of "graag geduld hebben, u krijgt bericht".

Hoopte binnenkort buiten EU op vakantie, daar provisie-loos te kunnen betalen :-)

Geen idee wat er aan de hand is? Het enige dat ik kan verzinnen is dat ik in beeld ben gekomen terwijl ik mijn partner hielp met de verificatie. Of iets vanwege "N26 BaFin".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
JaDatIsPeter schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:00:
[...]

Moet het aanvragen wel lukken :- (
Is het inmiddels gelukt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefkor
  • Registratie: November 2005
Datisraar schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:05:
[...]

Wise is vooral voor internationale betalingen. Iets anders als de andere gratis alternatieven, misschien dat er daarom geen topic is.

Zeer tevreden met Wise. Makkelijk om in dollars of andere valuta te betalen tegen een goede koers. Is voor mij de opvolger van Bunq voor internationale betalingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Niet online
VHware schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:09:
[Peter heeft eind augustus een N26 aanvraag gedaan en blijft sindsdien hangen op "identity verficatie" contact via chat heeft niet geholpen]
Is het inmiddels gelukt?
Nope.. in mijn laatste chat (medio september) is aangegeven geduld te hebben en te wachten op een reactie. Ik had gehoopt de kaart binnenkort buiten Europa te kunnen gaan gebruiken. Helaas tot nog toe niks gehoord, dus dat feest gaat niet door ben ik bang.

Geen idee waarom het zo lang moet duren, want er wordt geen enkel inzicht gegeven in de reden. Is mijn partner in beeld gekomen tijdens helpen? Ben ik te fanatiek fintech bezig, want ben in dezelfde periode succesvol met OpenBank, Bigbank en Raisin gestart. Is het de strengere controle die het Duitse controle-orgaan heeft opgelegd. Ich habe keine ahnung!

Conclusie nu: N26 = ballentent zonder service. Lijkt typisch een geval van: prima zolang het goed gaat, maar wee je gebeente als het niet goed gaat of als je ondersteuning nodig hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door JaDatIsPeter op 04-10-2021 16:35 . Reden: Twee keer N26 toegevoegd, voor duidelijkheid over welke partij ik het heb. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Wie zou mij willen helpen om die APIs van die gratis banken uit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey39
  • Laatst online: 23-02-2024
Tegenwoordig heb je ook nog NURI bank (net als VIVID ondergebracht bij Solarisbank) die gratis is met een DE account en rente op tegoeden in bitcoin. https://nuri.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
JaDatIsPeter schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:57:
[...]

Nope.. in mijn laatste chat (medio september) is aangegeven geduld te hebben en te wachten op een reactie. Ik had gehoopt de kaart binnenkort buiten Europa te kunnen gaan gebruiken. Helaas tot nog toe niks gehoord, dus dat feest gaat niet door ben ik bang.

Geen idee waarom het zo lang moet duren, want er wordt geen enkel inzicht gegeven in de reden. Is mijn partner in beeld gekomen tijdens helpen? Ben ik te fanatiek fintech bezig, want ben in dezelfde periode succesvol met OpenBank, Bigbank en Raisin gestart. Is het de strengere controle die het Duitse controle-orgaan heeft opgelegd. Ich habe keine ahnung!

Conclusie nu: N26 = ballentent zonder service. Lijkt typisch een geval van: prima zolang het goed gaat, maar wee je gebeente als het niet goed gaat of als je ondersteuning nodig hebt.
Precies hetzelfde gehad zoals jou, maar midden augustus aangemeld en toen ging het fout. Meer door mijzelf omdat ik niet in Nederland was maar goed. Na 2 maanden een mail dat de verificatie niet was doorgekomen en dat ze het hebben afgebroken. Chat en mailen wordt je niet wijzer van. Toch eens voor de grap opnieuw aangemeld vandaag. En je verwacht het niet, maar binnen 5 Minuten was heel de aanmelding goedgekeurd :+ en kon ik N26 gebruiken.

Dus test even voor jezelf met opnieuw met dat email adres een account aan te maken.

Maar inderdaad de mensen die je mailt of mee Chat heb je niet veel aan. Bellen gaat helaas niet als je account nog niet is doorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Vraagje,
Zelf heb ik nu N26 voor erbij voor als ik vreemde valuta moet betalen/buitenland.
Maar wat is de meerwaarde van een vived, revolut of openbank als nog een bank erbij? Bij openbank heb ik vernomen dat je nog een spaar rente kan krijgen van 0,2 procent. Iets wat wel mijn interesse wekt natuurlijk, maar al mijn spaargeld op een niet Nederlandse bank zetten vind ik toch een beetje.. Of moet ik het niet zo moeilijk benaderen?

Nog een vraag, kan je met een van deze banken bijvoorbeeld andere valuta storten op de rekening in het buitenland dan alleen euro's?

[ Voor 13% gewijzigd door dutchnltweaker op 17-10-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:25:
Vraagje,
Zelf heb ik nu N26 voor erbij voor als ik vreemde valuta moet betalen/buitenland.
Maar wat is de meerwaarde van een vived, revolut of openbank als nog een bank erbij? Bij openbank heb ik vernomen dat je nog een spaar rente kan krijgen van 0,2 procent. Iets wat wel mijn interesse wekt natuurlijk, maar al mijn spaargeld op een niet Nederlandse bank zetten vind ik toch een beetje.. Of moet ik het niet zo moeilijk benaderen?

Nog een vraag, kan je met een van deze banken bijvoorbeeld andere valuta storten op de rekening in het buitenland dan alleen euro's?
Openbank is van het Spaanse Santander. Valt gewoon onder het depositogarantiestelsel en daarmee zijn tegoeden tot €100.000 gegarandeerd.

Revolut ondersteund meerdere valuta, maar valt niet onder het depositogarantiestelsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
VHware schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Openbank is van het Spaanse Santander. Valt gewoon onder het depositogarantiestelsel en daarmee zijn tegoeden tot €100.000 gegarandeerd.

Revolut ondersteund meerdere valuta, maar valt niet onder het depositogarantiestelsel.
Duidelijk dank voor je bericht!, dat van het depositogarantiestelsel was me al enigszins duidelijk geworden :) .

Maar wat is nu de meerwaarde van Vivid of Revolut tov N26 bijvoorbeeld.
Je moet je euro's toch altijd converteren naar buitenlands geld als je in een land komt waar niet me euros wordt betaald? Of betekend dit dat je voordat je naar een land gaat op het meest gunstige tijd/koers je geld kan omwisselen, dan is het inderdaad wel handig. Maar geen depositogarantiestelsel is wel jammer, dan ben je minder snel geneigd om er een hoog bedrag op te zetten denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
Gallifrey39 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:31:
Tegenwoordig heb je ook nog NURI bank (net als VIVID ondergebracht bij Solarisbank) die gratis is met een DE account en rente op tegoeden in bitcoin. https://nuri.com
NURI = voorheen Bitwala: https://www.finextra.com/.../bitwala-rebrands-as-nuri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:00:
[...]

Duidelijk dank voor je bericht!, dat van het depositogarantiestelsel was me al enigszins duidelijk geworden :) .

[...]

Je moet je euro's toch altijd converteren naar buitenlands geld als je in een land komt waar niet me euros wordt betaald? Of betekend dit dat je voordat je naar een land gaat op het meest gunstige tijd/koers je geld kan omwisselen, dan is het inderdaad wel handig. Maar geen depositogarantiestelsel is wel jammer, dan ben je minder snel geneigd om er een hoog bedrag op te zetten denk ik zo.
Het voordeel is dus inderdaad dat je vantevoren kan omwisselen naar andere valuta op de rekening zelf, ipv dat het gebeurd op moment van betalen / geld afhalen bij een geldautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:00:
Revolut:
  • Ideal (maar heeft niks met buitenland betaling te maken).
  • Verzendkosten fysieke kaart (7,99 tov 10 euro).
Als je ergens anders al Ideal hebt, dan lijken me dit geen deal-breakers.

Belangrijkste is dat het aanvragen van N26 überhaupt lukt. Bij mij nog niet, maar ik las dat het jou dus bij een herkansing wel is gelukt. Ik heb ondertussen ook een weigering binnen, dus over een tijdje nog eens proberen. Hopelijk kan ik volgend jaar dan Revolut en N26 in het buitenland vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
JaDatIsPeter schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

Revolut:
  • Ideal (maar heeft niks met buitenland betaling te maken).
  • Verzendkosten fysieke kaart (7,99 tov 10 euro).
Als je ergens anders al Ideal hebt, dan lijken me dit geen deal-breakers.

Belangrijkste is dat het aanvragen van N26 überhaupt lukt. Bij mij nog niet, maar ik las dat het jou dus bij een herkansing wel is gelukt. Ik heb ondertussen ook een weigering binnen, dus over een tijdje nog eens proberen. Hopelijk kan ik volgend jaar dan Revolut en N26 in het buitenland vergelijken.
Ik heb 1 dag na de weigering alle stappen opnieuw doorlopen en het werkte dus, waarvoor gebruik je revolut? echt voor de ideal betalingen of. Waarom niet gekozen voor bijvoorbeeld Vivid? In vergelijking met Vivid heeft Revolut geen bankgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:29:
waarvoor gebruik je revolut? echt voor de ideal betalingen of
Primair voor Ideal. En secundair om volgend jaar buiten Europa te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Revolut ontwikkelt zijn app veel sneller dan N26. N26 is gewoon Duitse degelijkheid zonder al te veel poespas. Ze voegen niet snel nieuwe mogelijkheden toe, terwijl Revolut constant bezig is met verbeteringen en nieuwe functies. Revolut voelt voor mij net even wat moderner aan. Maar als je genoeg hebt aan hetgeen N26 biedt, dan zit je daar ook prima.

Let er bij de depositiogarantie ook op dat het gaat om het garantiestelsel in het land waar de bankvergunning vergeven is. Voor N26 moet je dus in Duitsland aankloppen mocht het ooit nodig zijn; voor Openbank in Spanje. In hoeverre je dan als buitenlands klantje vooraan staat, is de vraag. Zeker als zo'n bankroet deel zou uitmaken van een bredere golf van bancaire faillissementen. Dit is natuurlijk allemaal puur hypothetisch, maar wel zinvol om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TexMex schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:45:
Revolut ontwikkelt zijn app veel sneller dan N26. N26 is gewoon Duitse degelijkheid zonder al te veel poespas. Ze voegen niet snel nieuwe mogelijkheden toe, terwijl Revolut constant bezig is met verbeteringen en nieuwe functies. Revolut voelt voor mij net even wat moderner aan. Maar als je genoeg hebt aan hetgeen N26 biedt, dan zit je daar ook prima.
Dank voor je info! N26 heb ik meer genomen voor echte fysieke betalingen in het buitenland met een andere currency en eigenlijk in het algemeen als Backup voor mijn Nederlandse bank mocht er iets niet werken.

Zelf ben ik aan het kijken voor nog een bank waarbij ik mijn subscriptions makkelijk betaal (overzichtelijk houdt). Ik heb bij revolut en Vivid beide een account aangemaakt, bij revolut kan ik meerdere kaarten aanmaken en op basis daarvan kan ik mijn subscriptions koppelen. Maar daar zie ik niet dat ik een vault kan koppelen, klopt dit? Bij Vivid kan je maar 1 gratis virtuele kaart aanmaken, maar deze kan je wel koppelen aan meerdere pockets met verschillende IBAN nummers.
Moet je dan elke keer als je automatisch incasso gaat je vault koppelen aan je kaart of gaat dat eenmalig doormiddel van je IBAN die onthouden wordt?

Waar zit voor de rest het grote verschil tussen deze 2? Volgens mij alleen dat de een depositiigarantie heeft en voor de rest niet veel toch?
Let er bij de depositiogarantie ook op dat het gaat om het garantiestelsel in het land waar de bankvergunning vergeven is. Voor N26 moet je dus in Duitsland aankloppen mocht het ooit nodig zijn; voor Openbank in Spanje. In hoeverre je dan als buitenlands klantje vooraan staat, is de vraag. Zeker als zo'n bankroet deel zou uitmaken van een bredere golf van bancaire faillissementen. Dit is natuurlijk allemaal puur hypothetisch, maar wel zinvol om te vermelden.
Dat heb ik begrepen, maar theoretisch gezien ben je door de Europese wetgeving beschermerd tot 100k. Volgens mij kunnen ze dit niet negeren, want anders is de wantrouwen straks wel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Pas als je dit soort diensten echt veel gaat gebruiken, merk je steeds beter wat de precieze verschillen zijn. Dat is lastig om hier allemaal exact te beschrijven. Maar de meest gebruikelijke functies bieden ze sowieso allemaal, dus dat zit wel goed. Je kunt het beste even een vergelijking op internet opzoeken, waar ze alle specifieke onderdelen afgaan. En de verschillende topics hier staan ook vol met nuttige info.

Verder is er natuurlijk het onderscheid tussen kaartbetalingen (of subscriptions gekoppeld aan een kaart) en ouderwetse automatische incasso's. Bij Revolut zijn die nog niet aan een vault te koppelen. Bij Vivid gaan kaartbetalingen vanuit de pocket waaraan de kaart is gekoppeld. Automatische incasso's staan daar los van en zijn alleen gekoppeld aan de IBAN (en dus de pocket) van je keuze en niet aan de kaart. Als je besluit je kaart aan een andere pocket te koppelen, wijzigt dat dan ook niets aan je automatische incasso's. Het wijzigt alleen vanuit welke pocket je kaartbetalingen worden afgeschreven.

[ Voor 7% gewijzigd door TexMex op 17-10-2021 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stromboli
Ik heb een nieuwe kandidaat voor het lijstje: bankera.com

Heb recent daar een online rekening geopend. Verliep redelijk vlekkeloos, gewoon de gebruikelijke verificatiestappen, was vlot geregeld.

Gevestigd in Litouwen (dus in EU), je krijgt er een IBAN rekening die begint met LT en kunt daar gewoon SEPA transacties mee ontvangen en verzenden. Te beheren via een normale online internetbankier omgeving, en waarschijnlijk ook via een app maar die gebruik ik zelf niet. 2FA gaat via sms.

Rekening is gratis, transacties zijn gratis, optionele Visa kaart is ook gratis. Contant geldopnames uit pinautomaat is 3x gratis per maand, bij vaker contant opnemen betaal je €1 per opname. Zie ook [url=https://bankera.com/pricing/personal-account/]pricing[url].

Ze hebben trouwens ook een business account, daar heb ik geen ervaring mee. Heb voor zover mij bekend ook de gegevens uit de tabel ingevuld:

✅ IBAN LT
✅ Direct Debit
✅ IBAN zichtbaar bij inkomende transacties
❓ DGS (voor zover dat niet standaard is voor alle banken in de EU?)
✅ App
✅ Web
❌ Api
❌ iDeal
❌ Maestro
❌ Mastercard
✅ Visa
❓ NFC
❓ Apple Pay
❓ Google Pay
❓ Fitbit Pay
❓ Garmin Pay
❓ Instant Pay NL
❓ Instant Pay EU
❓ Wisselkoersopslag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Stromboli
Interessant, ze hebben ook een Nederlandse website: https://bankera.com/nl-NL/ https://bankera.com/nl-NL/prijzen/persoonlijke-kaart/

Ze hebben nog geen app, er staat binnenkort op app store en google play.

Edit wat info over de bank:
https://en.bitcoinwiki.org/wiki/Bankera
Bankera is building a blockchain technology based digital bank. It is one step further than any cryptocurrency exchange as it will offer proper banking solutions, such as IBAN accounts, payment cards and payment processing; not only for cryptocurrencies but fiat as well. Bankera already has a minimum viable product (MVP) via SpectroCoin.com, so you can already try out the services and products.

[ Voor 68% gewijzigd door dutchnltweaker op 19-10-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
Stromboli schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:36:
✅ IBAN LT
✅ Direct Debit
✅ IBAN zichtbaar bij inkomende transacties
❓ DGS (voor zover dat niet standaard is voor alle banken in de EU?)
✅ App
✅ Web
❌ Api
❌ iDeal
❌ Maestro
❌ Mastercard
✅ Visa
❓ NFC
❓ Apple Pay
❓ Google Pay
❓ Fitbit Pay
❓ Garmin Pay
❓ Instant Pay NL
❓ Instant Pay EU
❓ Wisselkoersopslag
toon volledige bericht
Ik heb Bankera een paar maanden geleden eventjes gehad maar was er niet zo over te spreken. Inloggen dmv codes via SMS'jes. Verder krijg ik een beetje de kriebels van startups met een koppeling met crypto's.

Overigens werkte Google Pay met NFC gewoon. Instant Payment kan ik helaas niet meer herinneren of dit nu al wel of niet werkte. Wel dat het beëindigen van de rekening een 'niet standaard procedure' was, ofwel een emotie waar zij nog niet aan gewend waren :+
Het is mij eigenlijk nog steeds niet duidelijk of het opzeggen bij hen daadwerkelijk gelukt is.

[ Voor 0% gewijzigd door Gups op 22-10-2021 14:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Geen app nodig en inloggen met SMS vind ik eigenlijk wel 'innovatief', telefoons als twee factor is natuurlijk ook geen garantie op veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
Een 'oude' die opmerkelijk herrezen is en nog niet in het lijstje staat is Verse.me
Zijn overgenomen door het Amerikaanse Square dus veel kapitaal achter zich en breiden zich in heel de EU uit.
Gratis.
Apple/Google Pay met NFC.
Mastercards -- maar de uitgifte staat eventjes op hold omdat zij het nu zelf gaan doen ipv derde partij. Als ik hen mag geloven dan wordt het voor het einde van het jaar naar iedereen uitgerold; maar eerst Spanje.
Gratis Instant Payment.

[ Voor 22% gewijzigd door Gups op 23-10-2021 13:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
Brent schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:19:
Geen app nodig en inloggen met SMS vind ik eigenlijk wel 'innovatief', telefoons als twee factor is natuurlijk ook geen garantie op veiligheid.
Inloggen in de App dmv SMS ipv finger/face is traag en bewerkelijk, zeker gegegeven het feit dat het veld niet automatisch wordt ingevuld en je dus telkens zelf moet kopiëren/plakken.
Daarnaast duurt het ontvangen van de SMS'jes vaak meer dan 10 sec!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Gups schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Inloggen in de App dmv SMS ipv finger/face is traag en bewerkelijk, zeker gegegeven het feit dat het veld niet automatisch wordt ingevuld en je dus telkens zelf moet kopiëren/plakken.
Daarnaast duurt het ontvangen van de SMS'jes vaak meer dan 10 sec!
10 sec lang? Kinderen van tegenwoordig :+

Het voordeel van SMS is juist dat je geen app nodig hebt, en op de website kunt inloggen, of is er geen website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Brent schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:19:
:+ de TAN codes via SMS van een jaar of 20 terug oid van de ING vind je anno nu dus erg innovatief?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
YakuzA schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:26:
[...]

:+ de TAN codes via SMS van een jaar of 20 terug oid van de ING vind je anno nu dus erg innovatief?
Innovativiteit vind ik van geen groot belang, wel robuustheid. Afhangen van 1 telefoon met apps vind ik een privacy en veiligheidsgruwel, dan is slechts afhangen van 1 telefoonnummer een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
Geen DGS-garantie bij Bankera:
Het geld dat op uw rekening wordt aangehouden, is elektronisch geld dat wordt beschermd door een elektronischgeldinstelling (EMI).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gups
Brent schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:55:
[...]

10 sec lang? Kinderen van tegenwoordig :+

Het voordeel van SMS is juist dat je geen app nodig hebt, en op de website kunt inloggen, of is er geen website?
Ja, als je eventjes snel je saldo of mutaties wil bekijken dan duurt 10s uren 8)
Even praktisch: je staat in de rij voor de kassa en wil even snel checken of een bepaalde rekening nog wel genoeg saldo staat om met GPay te betalen? Dan duurt 10s echt te lang! Bovendien komt het ook voor dat SMS'jes niet aankomen en je moet klikken op opnieuw sturen. In mijn ogen gewoon (nog?) niet betrouwbaar en snel genoeg.

Dat inloggen met SMS wordt volgens mij door die bankencloud platforms gratis of standaard aangeboden. De rest moeten klanten zelf implementeren. Overigens staat het een het ander niet in de weg lijkt mij dus waarom niet beiden aanbieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:01
Ik ben veel in het buitenland voor langere perioden en gebruik dan lokale SIM-kaartjes. Dan is verificatie via SMS erg onhandig. Inmiddels ben ik gewend aan verificatie met behulp van gezichtsherkenning op mijn iPhone. Dat bleek in het begin van de pandemie door gebruik van de mondneusmaskers minder handig dan met de vingerafdruk van eerdere iPhone modellen. Maar met een Apple Watch erbij is dat probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Nu online
MasterCard gaat stoppen met Maestro (en VISA met V-Pay), waardoor MasterCard Debit en VISA Debit de standaard worden.

Zie ook topic Mastercard stopt met Maestro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Gups schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Ja, als je eventjes snel je saldo of mutaties wil bekijken dan duurt 10s uren 8)
Even praktisch: je staat in de rij voor de kassa en wil even snel checken of een bepaalde rekening nog wel genoeg saldo staat om met GPay te betalen?
Ik betaal en dan wordt ie vanzelf wel geweigerd als ik tekort kom? Een non-probleem wmb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hoe zou dit nu zijn? Dat van Revolut vind ik wel echt heel kwalijk.
De Britse Revolut bank zegt in zijn privacyverklaring mailadressen en/of telefoonnummers van klanten naar Facebook te uploaden om via het platform te kunnen adverteren bij deze klanten. Je kunt een mail naar Revolut sturen om hier bezwaar tegen te maken.

De app communiceert zonder kennisgeving met allerhande marketingbureaus.
Edit:
Volgens mij hebben ze het opgelost zo te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf2ix9DxWz2tsVv0Kyq2IicMchg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1gkMBGVQszAwq1o6Mbf46o1F.jpg?f=user_large

Stond automatisch blijkbaar wel aan, dus een opt out ipv een opt in.

[ Voor 21% gewijzigd door dutchnltweaker op 26-10-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Bij mij stond het wel uit. Maar sowieso een aanrader om dit soort onzin ook bij Facebook zelf uit te zetten en de eerdere gegevens te verwijderen: https://www.facebook.com/off_facebook_activity/.

[ Voor 15% gewijzigd door TexMex op 27-10-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TexMex schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:58:
Bij mij stond het wel uit. Maar sowieso een aanrader om dit soort onzin ook bij Facebook zelf uit te zetten en de eerdere gegevens te verwijderen: https://www.facebook.com/off_facebook_activity/.
Hoe bedoel je, ik heb zelf geen Facebook meer. Dus welke gegevens kan ik nog verwijderen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
In dat geval heb je niets aan die link inderdaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
@TexMex Ik kwam ook DiPocket tegen als elektronischgeldinstelling. Het wordt geloof ik veel in het Oostblok gebruikt maar is een prima App!
Apple Pay en Google Pay werkt er ook gewoon op :)

Is het misschien een idee om DiPocket net als Verse in de begin tabel van elektronischgeldinstelling toe te voegen? (en schrijf je elektronischgeldinstelling wel als 1 woord?)

[ Voor 6% gewijzigd door Gups op 27-10-2021 12:20 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
dutchnltweaker schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

Hoe zou dit nu zijn? Dat van Revolut vind ik wel echt heel kwalijk.

[...]

Edit:
Volgens mij hebben ze het opgelost zo te zien
[Afbeelding]

Stond automatisch blijkbaar wel aan, dus een opt out ipv een opt in.
Thanks for sharing! Stond bij mijn Revolut account dus ook op 'aan'. Gelijk uitgezet, ondanks dat ik Revolut weinig gebruik. Enige voordeel daar is dat Instant Payments overboekingen en top up met creditcards tov N26, gratis zijn. Anders had ik Revolut al opgezegd..

[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 27-10-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Mwa, volledig gratis Instant Payments en gratis creditcard top-ups zijn voor een fintech wat mij betreft juist enorm grote voordelen!

Net als de zeer uitgebreide kaart-mogelijkheden bij Revolut (Mastercard, Visa, Maestro, fysiek, digitaal, wegwerp, meerdere kaarten tegelijk). Verder nog iDEAL en de mogelijkheid om buitenlandse valuta aan te houden. En de app van Revolut is ook nog een stuk moderner dan die van N26. N26 heeft dan weer de depositogarantie. Maar zo belangrijk vind ik dat eerlijk gezegd niet bij fintechs, aangezien ik daar toch geen enorme bedragen plaats.

@Gups De term 'elektronischgeldinstelling' komt van een van de andere topicstarters, maar hij is in ieder geval wel correct. ;)

Ik zal binnenkort even gaan kijken naar de genoemde toevoegingen.

[ Voor 10% gewijzigd door TexMex op 27-10-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
@Gups De term 'elektronischgeldinstelling' komt van een van de andere topicstarters, maar hij is in ieder geval wel correct. ;)
Weer wat geleerd :)
Ik zal binnenkort even gaan kijken naar de genoemde toevoegingen.
Mooi! Kwam ook nog bnc10 tegen maar na wat zoeken blijkt het een tijdje gestopt te zijn, weer begonnen, maar in commentaren nogal wat vage verhalen over onbetrouwbaarheid waarvan niet te achterhalen is wat waar/onwaar is, dus nogal ambivalent geval zeg maar.

[ Voor 2% gewijzigd door Gups op 28-10-2021 10:45 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gups
Ik kreeg een mailtje dat Payconiq gaat verdwijnen:
Payconiq app stopt in Nederland
Beste, 
De mobiele betaal-app Payconiq gaat stoppen in Nederland. Vanaf 1 januari 2022 kun je in Nederland niet meer betalen met Payconiq. In dit bericht leggen we uit wat dat voor jou als gebruiker betekent.Tot wanneer kan ik nog met Payconiq betalen?Tot 1 januari 2022 kun je met Payconiq blijven betalen. We geven je ruim de tijd om je Payconiq account te sluiten en de app van je telefoon te verwijderen. Zoals vermeld staat in artikel 7.2 van onze consumentenvoorwaarden, geldt een opzegtermijn van twee maanden.Op 1 januari 2022 wordt de app uit de Nederlandse App Store en Play Store gehaald.  Vanaf deze datum kun je onderling, online en in winkels in Nederland niet meer betalen met Payconiq.Hoe verwijder ik mijn account?Je kunt zelf je Payconiq-account sluiten via de instellingen of wachten totdat er een nieuwe update van Payconiq beschikbaar is in de Nederlandse App Store en Play Store. In deze laatste update helpen we je bij het sluiten van je Payconiq-account.Payconiq verwijdert automatisch je account als dit op 1 januari 2022 nog actief is. Daarmee verwijderen we ook al je persoonsgegevens van dit account, met uitzondering van gegevens die Payconiq bij wet verplicht is te bewaren.Wat gebeurt er met mijn ippies?Vanaf 1 januari 2022 kun je niet meer via Payconiq ippies sparen, maar je opgespaarde ippies blijven gewoon beschikbaar via www.ippies.nl.
In onze FAQ op https://www.payconiq.nl/faq/ lees je meer over het sluiten van je Payconiq account en het behouden van je ippies.
Als je verder nog vragen hebt, kun je contact met ons opnemen via het contactformulier op www.payconiq.nl/contact.Met vriendelijke groet,
Team Payconiq
Net als de acceptgiro trouwens maar dat is dan weer ietsje minder gerelateerd 🙃

En voor degenen die het nog niet hebben gezien: de begintabel is uitgebreid!

[ Voor 2% gewijzigd door Gups op 01-11-2021 16:26 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromboli
Gups schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:20:
Een 'oude' die opmerkelijk herrezen is en nog niet in het lijstje staat is Verse.me
Zijn overgenomen door het Amerikaanse Square dus veel kapitaal achter zich en breiden zich in heel de EU uit.
Gratis.
Apple/Google Pay met NFC.
Mastercards -- maar de uitgifte staat eventjes op hold omdat zij het nu zelf gaan doen ipv derde partij. Als ik hen mag geloven dan wordt het voor het einde van het jaar naar iedereen uitgerold; maar eerst Spanje.
Gratis Instant Payment.
Ik heb deze even bekeken, maar klopt het dat je hier geen IBAN of andere vorm van bankrekening krijgt? Dus je kunt zo te zien ook geen SEPA-/banktransacties van of naar een Verse account doen.

Of komt dat pas als ze ook de uitgifte van Mastercards gaan uitrollen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gups
Stromboli schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:59:
[...]

Ik heb deze even bekeken, maar klopt het dat je hier geen IBAN of andere vorm van bankrekening krijgt? Dus je kunt zo te zien ook geen SEPA-/banktransacties van of naar een Verse account doen.

Of komt dat pas als ze ook de uitgifte van Mastercards gaan uitrollen?
Jazeker krijg je een bankrekening. Ik heb een Litouwse en ik las ergens dat Spanjaarden een Spaanse bankrekening krijgen en de rest Litouws. Maar in hoeverre een bankrekening echt 'van jou' is, blijft met elektronischgeldinstituten altijd de vraag. Maar ja, wat is 'hebben' in een virtuele wereld :+

SEPA transacties zijn Instant Payment; in ieder geval naar ABN. Ook Verse naar Verse kan en zonder bankrekeningnummer te kennen (daarom ontstond Verse als ik het goed heb).

Interessant is ook dat je je rekening kan aanvullen via andere Master/VISA-cards die je hebt, en ook via Google Pay.

Leuk extraatje: evenementen aanmaken en opties zoals dat anderen wel/niet derden kunnen uitnodigen.
En ook rekening sturen (soort Tikkie) en rekening delen kan :)

De virtuele Verse cards zijn zij nu aan het uitrollen; ook buiten Spanje.

[ Voor 0% gewijzigd door Gups op 02-11-2021 13:19 . Reden: correctie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Stromboli Hier het certificaat van de Bank van Litouwen met alle activiteiten die Verse zijn toegestaan.

Ze hebben dit jaar overigens wel een boete van € 30.000 gehad vanwege:
Article 25 (1) (1) and (3) of the Law on Electronic Money and Electronic Money Institutions, provision of incorrect information on customer funds balances held with credit institutions and the Bank of Lithuania and on the amount of customer funds to be protected
More: https://www.lb.lt/en/sfi-...ayments-lithuania-uab#114

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Het is sowieso trouwens wel aardig om te zien welke financiële dienstverleners er allemaal onder een Litouwse licentie actief zijn in de EU: https://www.lb.lt/en/sfi-financial-market-participants.

Blijkbaar is de banklicentie van Revolut sinds 23 augustus ook geldig in vele West-Europese landen waaronder Nederland: https://www.lb.lt/en/sfi-...icipants/revolut-bank-uab. En in Ierland mogen ze sinds 14 september leningen uitgeven. Dus wat betreft Revolut staat er waarschijnlijk nog wel een en ander te gebeuren.

[ Voor 52% gewijzigd door TexMex op 02-11-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromboli
Gups schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:18:
Jazeker krijg je een bankrekening.
Ah bedankt, ik had niet goed gekeken, ik had me aangemeld maar niet gezien dat er nog een vervolgstap stond met de KYC stappen.
Alsnog gedaan en inmiddels heb ik ook een Litouwse IBAN inderdaad d:)b

Oh OK, ik heb dit nog niet gezien. Hoe of waar dan precies? Ik heb gewoon mijn account geactiveerd (daar kwam geen uitgebreide KYC aan te pas zoals bij andere banken, misschien komt dat nog in een later proces) maar ik zie verder nergens een bankrekening. Noch een optie om die aan te maken of aan te vragen.
Interessant is ook dat je je rekening kan aanvullen via andere Master/VISA-cards die je hebt, en ook via Google Pay.
Ik zie bij 'Add money to Verse' alleen Google Pay staan, en "add card" waarmee ik aanneem dat ik het met Master/Visa cards kan aanvullen.
Maar ik neem aan nu ik een Verse IBAN heb, als ik daar geld naartoe overmaak dat het ook op mijn Verse account erbij komt?
De virtuele Verse cards zijn zij nu aan het uitrollen; ook buiten Spanje.
Top d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gups
@Stromboli Sommige opties komen beschikbaar na Profiel Verificatie (onder Instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromboli
Gups schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:16:
@TexMex Ik kwam ook DiPocket tegen als elektronischgeldinstelling. Het wordt geloof ik veel in het Oostblok gebruikt maar is een prima App!
Apple Pay en Google Pay werkt er ook gewoon op :)
Krijg je daar ook een VIsa of Mastercard bij, fysiek en/of virtueel?
En een bankrekening, dat wil zeggen kun je SEPA transacties doen naar of vanaf een DiPocket account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gups
Stromboli schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:58:
[...]

Krijg je daar ook een VIsa of Mastercard bij, fysiek en/of virtueel?
En een bankrekening, dat wil zeggen kun je SEPA transacties doen naar of vanaf een DiPocket account?
https://dipocket.org/faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gups
Op de een of andere manier is het Amazon.nl gelukt de voor bedrijven nadelige eigenschap van automatische incasso - stornering - te omzeilen door iDEAL als automatische incasso te gebruiken. Hoe dit automatisch kan herhalen zonder dat er een telkens een goedkeuring nodig is, is mij een raadsel en nadelig voor consumentenrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:23
Gups schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:02:
Op de een of andere manier is het Amazon.nl gelukt de voor bedrijven nadelige eigenschap van automatische incasso - stornering - te omzeilen door iDEAL als automatische incasso te gebruiken. Hoe dit automatisch kan herhalen zonder dat er een telkens een goedkeuring nodig is, is mij een raadsel en nadelig voor consumentenrechten.
Dat is gewoon een dienst van iDEAL. Je moet echter bij de eerste betaling wel toestemming geven om je rekeningnummer op te slaan en te gebruiken voor toekomstige betalingen. Dat deed Amazon (en hopelijk nu nog steeds).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gups
Timmy schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:43:
[...]

Dat is gewoon een dienst van iDEAL. Je moet echter bij de eerste betaling wel toestemming geven om je rekeningnummer op te slaan en te gebruiken voor toekomstige betalingen. Dat deed Amazon (en hopelijk nu nog steeds).
Ik wist niet dat dat kon. En inderdaad, Amazon gebruikt het voor oa abonnementen. Ik dacht dat ik telkens een iDEAL verzoekje zou krijgen.
Nogal raar aangezien er Direct Debit bestaat sinds SEPA. Ik kan niet anders dan concluderen dat Amazon deze methode gebruikt om consumentenrecht te omzeilen. Een slechte ontwikkeling waarvan ik hoop dat het wordt afgeschaft en gewoon Direct Debit wordt geïmplementeerd.

[ Voor 0% gewijzigd door Gups op 07-11-2021 14:48 . Reden: verbetering zinsconstructie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Gups schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:21:
[...]

Ik wist niet dat dat kon. En inderdaad, Amazon gebruikt het voor oa abonnementen. Ik dacht dat ik telkens een iDEAL verzoekje kreeg.
Nogal raar aangezien er Direct Debit bestaat sinds SEPA. Ik kan niet anders dan concluderen dat Amazon deze methode gebruikt om consumentenrecht te omzeilen. Een slechte ontwikkeling waarvan ik hoop dat het wordt afgeschaft en gewoon Direct Debit wordt geïmplementeerd.
Met direct debit krijg je ook niet telkens een verzoekje. Ze voldoen gewoon aan de wet en omzeilen niets. Je geeft vooraf toestemming net als met een 'normale' automatische incasso. Er is dan ook niet echt een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gups
Nuevocasa schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:50:
[...]

Met direct debit krijg je ook niet telkens een verzoekje. Ze voldoen gewoon aan de wet en omzeilen niets. Je geeft vooraf toestemming net als met een 'normale' automatische incasso. Er is dan ook niet echt een verschil.
Klopt maar met Direct Debit heb je dus de mogelijkheid tot storneren. Wel degelijk een verschil en nogal belangrijk lijkt mij. Het hele bestaansrecht van een lopende iDEAL ontgaat mij eigenlijk gezien het bestaan van SEPA Direct Debit en het komt op mij dan ook nogal bedenkelijk over. Het zou mij niet verbazen als dit tegen de geldende SEPA wetten/richtlijnen ingaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
Gups schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:42:
[...]

Klopt maar met Direct Debit heb je dus de mogelijkheid tot storneren. Wel degelijk een verschil en nogal belangrijk lijkt mij. Het hele bestaansrecht van een lopende iDEAL ontgaat mij eigenlijk gezien het bestaan van SEPA Direct Debit en het komt op mij dan ook nogal bedenkelijk over. Het zou mij niet verbazen als dit tegen de geldende SEPA wetten/richtlijnen ingaat.
Ja ok daar heb je een punt. Je kunt het wel heel eenvoudig stopzetten, ze doen over het algemeen niet moeilijk over retouren en je hebt wel redelijk snel je geld terug. Je krijgt volgens mij van tevoren ook wel een waarschuwing. Ik gebruik zelf daarom ook bijna altijd m'n creditcard ivm verzekering.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste