• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Is een iDEAL-betaling een officiële machtiging voor incasso?

Het SEPA-Incasso product is onderhevig aan bepaalde regels. Zo zijn er ook regels voor het afgeven en beheren van een machtiging (ook wel mandaat genoemd).

Er zijn twee manieren die resulteren in een geldig mandaat:
  1. Een mandaat met een “natte” handtekening. Deze is dus met pen ondertekend.
  2. Een mandaat met een digitale machtiging (via Digitaal Incasso ).
Op dit moment biedt Mollie geen integratie met Digitaal Incasso Machtigen. Een iDEAL-transactie is dus geen officiële methode om een machtiging af te geven. Wel wordt dit in de praktijk veel gebruikt en biedt dit ook een bepaalde mate van zekerheid. We kunnen namelijk met grote zekerheid zeggen dat als iemand een iDEAL betaling kan doen als eerste betaling, hij of zij toegang heeft tot de rekening waarop we gaan incasseren.

Mocht er een discussie ontstaan over de geldigheid van de machtiging, dan zal de consument het in dit geval altijd winnen. Dat betekent concreet dat het mogelijk is dat de rekeninghouder tot 13 maanden na de incassodatum een Melding Onterechte Incasso (MOI) uitvoert.
https://help.mollie.com/h...-machtiging-voor-incasso-

Maar ik denk dat we nu een beetje off topic gaan.

• adejoode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-03 15:45
Sogexia.com is ook gratis. LU IBAN.

[Voor 31% gewijzigd door adejoode op 09-11-2021 23:45]

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 21:27
adejoode schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:41:
Sogexia.com is ook gratis. LU IBAN.
Als ik het goed lees, leven zij van een deposit fee.
Onder de 11.000 EUR betaal je 2%.
Dat is vrij fors en klinkt niet bepaald interessant.

• adejoode
DarkFire1985 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:00:
[...]

Hangt af van je gebruik. (heb er e200 opstaan, card ligt altijd in de auto voor 'diesel'/"emergency use".)

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DarkFire1985 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:00:
[...]

Inderdaad, dit lijkt niet heel interessant: https://www.sogexia.com/en/pricing/.

Ze pakken 2% op inkomende overboekingen naar je IBAN, 2,5% op stortingen met een creditcard en de wisselkoersopslag is 2,95%.

• DarkFire1985
adejoode schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:59:
[...]

Hangt af van je gebruik. (heb er e200 opstaan, card ligt altijd in de auto voor 'diesel'/"emergency use".)
Je hebt dus 4 euro betaald om het erop te zetten.
Daarnaast moet je ook nog 3 p/m betalen als je de kaart 9 maanden niet gebruikt dacht ik.

Dus inderdaad de usecase is zeer beperkt. Volgens mij kun je beter een openbank of n26 rekening pakken

• adejoode
nee ik val vermoedelijk onder een oude regeling, sogexia is helemaal gratis (kaart en topups).

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:50
Wat doen jullie met bankrekeningen bij gratis banken waar jullie geen gebruik van maken?

Jaren geleden heb ik mij bij allerlei belangen aangemeld, in de hoop op Apple Pay een andere innovatieve features, vergoedingen bij aanmelden, etc.

Sommige rekeningen heb ik gesloten door gewijzigde voorwaarden (o.a bunq), maar andere rekeningen zijn slapende rekeningen geworden (bijvoorbeeld N26). Sluiten jullie deze accounts of wachten jullie tot er nieuwe features komen zodat je er wel gebruik van gaat maken?

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 17:51
Zolang er geen kosten aan zitten, laat ik ze gewoon open.

• Gups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
oohh schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:48:
Wat doen jullie met bankrekeningen bij gratis banken waar jullie geen gebruik van maken?

Jaren geleden heb ik mij bij allerlei belangen aangemeld, in de hoop op Apple Pay een andere innovatieve features, vergoedingen bij aanmelden, etc.

Sommige rekeningen heb ik gesloten door gewijzigde voorwaarden (o.a bunq), maar andere rekeningen zijn slapende rekeningen geworden (bijvoorbeeld N26). Sluiten jullie deze accounts of wachten jullie tot er nieuwe features komen zodat je er wel gebruik van gaat maken?
Ik heb er velen gesloten, waarvan de meesten niet in de begintabel staan, omdat zij niks toevoegden en/of technologisch te basaal zijn, zoals bv Bankera (staat wel in tabel). Daarnaast zie ik dat er velen, vaak recent opgerichte initiatieven zijn, waar er een koppeling is met een of andere cryptomunt, soms zelfs een eigen crypto, waar het doel overduidelijk niet bankieren/fintech is, maar klanten zoveel mogelijk die zelfverzonnen ‘munt’ te laten kopen. Ik zie daar geen toegevoegde waar maar wel een levensgroot gevaar van mislukking als de in mijn ogen onvermijdelijke sanering in cryptoland ooit toeslaat (niet dat ik denk dat zij allemaal zullen verdwijnen). Ondertussen hebben degenen die zo’n fantasiewaardemunt hebben gefabriceerd deze zelf natuurlijk allang omgewisseld, wat ik ze gun want groot aanhanger van Darwin, maar niet ik. 8)7

Anderen hebben merk ik een grote technische en functionele meerwaarde zoals Revolut, Vivid, Wise en Curve, gevolgd door N26 als ouderwets degelijke en eenduidige maar wel fintech bank, dus die houdt ik daarom aan. Revolut en N26 zijn sowieso gezien hun grootte de meest serieuze spelers want vermoedelijk ook in deze markt zullen enkele groten overleven en domineren, en de rest wordt opgegeten danwel verwelken tot marginaal. Beetje zoals Google en Amazon.

Openbank houd ik vanwege mijn fascinatie om die werkelijk verschrikkelijke en afschuwelijke ‘fintech’ App, maar ook om het wereldwijd vrijwel onbeperkt gratis kunnen pinnen uit geldautomaten van Santander (Openbank is dochter Santander). Ook heb ik de vermoedelijk ijdele hoop dat het ooit nog wat wordt met die bizarre wachtwoorden en SMS machine.

Als laatste houdt ik DiPocket, iCard, Venmo, bnc10, en Verse, als hobby ende nieuwsgierigheid.
En als aller allerlaatste houd ik PayPal welke ik veracht om de kosten die zij rekenen, maar welke ik mogelijk ooit nog nodig zal hebben. Laatst doneerde ik via PayPal een dierenopvang (PayPal was enige mogelijkheid) om er vervolgens achter te komen dat PayPal bijna 50% inpikte :( . Zodra ik die met gerust hart weg kan doen dan doe ik dat direct!

Het zal sowieso een enorm volatiele markt blijven want er staan een hoop grote spelers uit bv India, Indonesië, Zuid-Korea, en Afrika, op expansie om hier in Europa en de VS te komen. De Chinese spelers zoals Alipay, WeChat en anderen tel ik niet meer mee want die zijn afgelopen; zowel qua inperkingen (beter: inpikken) door de Chinese overheid alsmede door de te verwachten blokkade door de vrije en democratische landen om voor de hand liggende redenen

[Voor 0% gewijzigd door Gups op 15-11-2021 13:27. Reden: punctiaties, verduidelijking, correcties, enz]

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:33
Ik heb ook zelf als enorme Fin tech /Neo bank fanaat een paar jaar terug bij de bekende banken een rekening geopend. Bunq bijvoorbeeld heb ik echter dit jaar gesloten (want niet vernieuwend meer en te duur en teveel Social media achtige bank), en Revolut is bij mij een rekening voor af en toe omdat Instant Payment en top met een andere creditcard op je rekening, gratis is. N26 gebruik ik als degelijke bank, ook redelijk actief als boodschappen en verdere uitgaven rekening. Openbank gebruik ik vrijwel niet maar houd ik aan en hoop het meer in Spanje bijvoorbeeld op vakantie te gebruiken. Wise, en anderen houd ik slapend. Probleem is dat ik wel 10 bankrekeningen heb inmiddels, voor het geval dat een bank weer meer features aanbied.

[Voor 10% gewijzigd door Datisraar op 13-11-2021 12:04]

• Stromboli
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-03 14:07
Nog een vraag over Verse:
Gups schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:18:
De virtuele Verse cards zijn zij nu aan het uitrollen; ook buiten Spanje.
Weet je of ze dit gefaseerd doen? Ik zie in mijn account nog geen optie om een card (fysiek noch virtueel) aan te vragen. Ben wel volledig geverifieerd, heb ook een Verse IBAN en kan betalingen doen en ontvangen.

• Gups
Stromboli schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:06:

[...]

Weet je of ze dit gefaseerd doen? Ik zie in mijn account nog geen optie om een card (fysiek noch virtueel) aan te vragen. Ben wel volledig geverifieerd, heb ook een Verse IBAN en kan betalingen doen en ontvangen.
Ja ze hebben gezegd dat het gefaseerd zou gebeuren. Eerst Spanje en nog wat landen welke ik ben vergeten, daarna de rest van Europa (NL). Sowieso stelden zij dat het voor het einde van dit jaar zou zijn afgerond maar het blijft Spanje en banken }:O

• Gups
Bij mij is Aandelen/ETF's en Crypto's beleggen geactiveerd in Vivid.money.

• NY_Giant
  • Niet online
rindertb schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:30:
Zijdelings interessant voor deze draad: N26 en Revolut bereiken ING en Rabobank instant. Volgens mij is dit sinds recent. Andersom is het niet zo.

Edit: krijg nou wat ... (nu) andersom - vanaf Rabo - ook. @TheSander562 en bij Revolut: 'naam en rekeningnummer gecontroleerd', bij N26 staat 'kan niet'.
Gelijk alles even getest:
Rabobank <=> Revolut: Instant in beide richtingen.
Rabobank <=> N26: Instant in beide richtingen (N26 vraagt wel € 0,99 per uitgaande instant payment).
Rabobank => Openbank: Instant (Instant van Openbank naar Rabobank is helaas nog niet mogelijk).

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-03 11:25
NY_Giant schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:29:
[...]

Rabobank <=> N26: Instant in beide richtingen (N26 vraagt wel € 0,99 per uitgaande instant payment).
Rabobank => Openbank: Instant (Instant van Openbank naar Rabobank is helaas nog niet mogelijk).
Revolut <=> Abn Amro zijn ook instant

• NY_Giant
  • Niet online
Klopt (net als bunq), maar dat was al langer zo. Rabobank (en wellicht ING, niet getest) zijn daar nu bij gekomen. Hopelijk volgen SNS, ASN en Knab ook nog.

• DarkFire1985
Toch blijft het jammer dat ze allen geen echte en/of rekening aanbieden. Dat is toch het enige dat we hier gebruiken.

• Datisraar
Weicool schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:27:
[...]

Revolut <=> Abn Amro zijn ook instant
Bedankt voor deze info! Net even Rabo overboeking naar N26 getest,.....een record, 2 seconden 👍.

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
NY_Giant schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:29:
[...]

Instant via iDEAL bedoel je?

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:48
prodesk schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:07:
[...]
Instant via iDEAL bedoel je?
Dit is voor als je overboekt. Geen van die banken ondersteunen iDeal (Revolut manier weggelaten)

• Weicool
Ik heb begrepen dat ze bij de IDnow verificatie bij Solarisbank's Nuri nu ook geen Nederlandse Identiteitskaarten meer accepteren.

• Gups
Ondertussen heeft Verse ook voor Nederland gratis Instant Payment geïmplementeerd :)

[Voor 12% gewijzigd door Gups op 16-12-2021 08:36]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kom er niet echt uit, ik zoek een fysieke Visa credit card. Geen debit, maar echt credit, als backup voor tijdens vakantie in verre landen voor naast m'n debit Mastercard van N26.

Hoeft niet perse gratis natuurlijk, maar ik kom telkens uit op een ICS kaart, is dat echt de enige (betrouwbare) optie?

• TheSander562
Aikon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:07:
Ik kom er niet echt uit, ik zoek een fysieke Visa credit card. Geen debit, maar echt credit, als backup voor tijdens vakantie in verre landen voor naast m'n debit Mastercard van N26.

Hoeft niet perse gratis natuurlijk, maar ik kom telkens uit op een ICS kaart, is dat echt de enige (betrouwbare) optie?
Hier al gekeken: https://www.creditcard.nl/visa

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, allemaal ICS, of anwb, op die bitpanda na. Maar dat kwam me niet geweldig betrouwbaar over eigenlijk, en is alsnog debit.

[Voor 8% gewijzigd door Aikon op 16-12-2021 14:20]

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:17

Ik gebruik de kaart van de anwb van 16 euro als reserve en evt voor autohuur. Werkt helemaal goed icm Curve. Wanneer ik op een prepaid kaart niet genoeg saldo heb wordt automatische de ANWB kaart gebruikt evt kan ik dan later met "back-in-time" alsnog het bedrag van de prepaid kaart laten gaan.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:47
Toch weer bizar dat in Duitsland genoeg gratis creditcards te krijgen zijn (zelfs vaak zonder koersopslag) en in Nederland is weer alles betaald (net zoals met betaalrekeningen). Gebruik zelf al 10+ jaar de (gratis) DKB creditcard (ook zonder koersopslag). Die creditcard is alleen te krijgen i.c.m. met hun betaalrekening (voor mij is dat al vele jaren m'n "Hoofdbank"). Echter heeft DKB recent besloten om de Visa creditcard volgend jaar te gaan vervangen door een Visa debitcard. Nieuwe klanten krijgen per direct die Visa debitcard. Andere Duitse creditcards zijn (zover ik weet) niet aan te vragen met een Nederlands woonadres.

• NY_Giant
  • Niet online

Bij Rabobank krijg je met het TotaalPakket of RiantPakket een RaboGoldCard van Visa. Bij alle lagere pakketten krijg je een gewone RaboCard van Mastercard.

Naast alle ICS-varianten lijkt mij dat de enige optie om aan een Nederlandse Visa-creditcard te komen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 16:44
rogervdh schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:31:
Andere Duitse creditcards zijn (zover ik weet) niet aan te vragen met een Nederlands woonadres.
Is een DKB en/of rekening nog te openen vanuit NL?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Gups
Stromboli schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:06:

[...]

Daar istie (bij mij in ieder geval) als virtuele kaart 🥳🥳🥳
Zal bij jou en anderen dan ook snel verschijnen, als niet al, denk ik.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:47
Brent schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:39:
[...]

Volgens mij wel, maar ik durf het niet te garanderen.. M'n vrouw en ik hebben die gezamenlijke betaalrekening nu al zeker 11 jaar. Altijd super tevreden over geweest. Ze hebben deze zomer een (2e) bankieren app geïntroduceerd en deze is ook Engelstalig. De oude DKB app (die ook nog steeds werkt) is Duitstalig (en zeer gedateerd qua layout). Als er minimaal € 700,00 per maand gestort wordt op de rekening, ben je automatisch "Aktivkunde" en geniet je extra voordelen. Bijv. geen koersopslag bij vreemde valuta, etc. Maar goed, de creditcard gaat dus verdwijnen in Q1 van 2022 (nieuwe klanten krijgen deze al direct niet meer).

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:48
Brent schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:39:
[...]

Niet geprobeerd, maar volgens info die ik online tegenkom niet (tenzij je Duitser in NL bent):

Update August 2020: DKB only accepts residents of Germany, Austria or Switzerland. German citizens living in any country can still apply.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:26
Aikon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:20:
Ja, allemaal ICS, of anwb, op die bitpanda na. Maar dat kwam me niet geweldig betrouwbaar over eigenlijk, en is alsnog debit.
ANWB is via ICS.

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:35
Zijn er hier mensen die Revolut gebruiken als hun primaire betaalrekening? Wat is jullie ervaring tot nu toe?

Ik ben dit aan het overwegen, maar ik vroeg me af of ik bijvoorbeeld problemen krijg met het storten van mijn salaris en/of automatische incasso's? Ik ga het enkel gebruiken om het salaris op te ontvangen en mijn vaste lasten ermee te betalen.

[Voor 19% gewijzigd door pl0xs op 16-12-2021 22:36]

• Gups
Ik gebruik het als serieuze 2e bank en beschouw het ook als serieuze en veilige bank. Ook gebruik ik het steeds vaker, en altijd voor aankopen in vreemde valuta sinds mij eens is overkomen dat een aankoop werd afgerekend in euro, ik veranderde van productspecificaties, waarna natuurlijk nog eens moest worden afgerekend en het eerste bedrag teruggestort in .. GBP, waarna mijn 'betrouwbare' Nederlandse bank eventjes bedacht dat zij €7 van dat bedrag van €11 af mochten snoepen, oftewel 64%. Dat soort zaken telt voor mij absoluut mee of een bank betrouwbaar is of niet en dit zou Revolut nooit flikken!
Verder is ooit in het begin een keer een transactie gestopt omdat Revolut de winkel niet vertrouwde en ik kon netjes in de App aanklikken dat het toch goed was. Juist dat soort acties geeft eerder vertrouwen omdat het weliswaar een false positive was, maar toch een bewijs dat zij er bovenop zitten met als ik de verhalen mag geloven de meest geavanceerde AI. In het begin las je wel eens verhalen over geblokkeerde accounts wegens te strak afgestelde parameters maar de laatste jaren allang niet meer. Ook kan ik niet onder de indruk uit dat er in het begin natuurlijk wat boeven probeerden wit te wassen en nadat bekend werd dat dit bij Revolut niet werkte een en ander in rustiger vaarwater terecht kwam. Tegenwoordig hoor je grappig genoeg wél heel vaak over transacties die worden geweigerd bij de archaïsche banken en zelfs onterechte blokkering van rekeningen vanwege de te strak afgestelde mensenmassa die transacties lijfelijk zitten te controleren (echt!). Ik heb meer vertrouwen in software hiervoor bovendien kan je dat toch niet serieus nemen en snap je meteen waar die jaarlijkse stijging van de tarieven vandaan komen. Het zou mij niet verbazen als de oude banken uiteindelijk een licentie op de software van Revolut nemen voor de controle van transacties en rekeningen 😂

Bij mijn oude bank zit ik nog uit gewoonte en gemak maar toevallig besloot ik laatst dat ik langzaamaan alles ga overzetten op Revolut en als de oude bank dan een tijdje geen transacties meer heeft, op te zeggen. Voor de meeste oude banken zie ik eigenlijk geen toekomst weggelegd want als de grote fintechs over een tijdje de wereld (genoeg) hebben veroverd dan zullen zij de producten die nu de oude banken aanbieden ook gaan introduceren; wereldwijd, maar met een personeelsbestand van minder dan 1‰ tov vergelijkbare stenen banken. En de producten die bv Revolut nu al aanbied zijn superieur tov de oude banken, tegen een fractie van de kosten of nihil. Banken zijn IT geworden en de oude banken lijken de overgang veel te traag te aanvaarden. In plaats van duizenden banken in Europa zullen dat er tientallen worden of voor consumenten slechts enkelen. Fuseren van banken is eigenlijk ondoenlijk want IT terwijl nieuwe banken worden opgericht tegen een fractie van de tijd, kosten en moeite.

Op langere termijn kan je je zelfs afvragen of (derden) banken zoals wij die nu kennen überhaupt nog nodig zijn; het is mijn overtuiging van niet.

[Voor 0% gewijzigd door Gups op 17-12-2021 13:37. Reden: correctie]

• Brent
budjepaul schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:29:
[...]

Niet geprobeerd, maar volgens info die ik online tegenkom niet (tenzij je Duitser in NL bent):

Update August 2020: DKB only accepts residents of Germany, Austria or Switzerland. German citizens living in any country can still apply.
Heb net tot de 'ik-ga-akkoord' de aanmaak van een account doorlopen, nergens werd ik tegengehouden ondanks het invullen van een Nederlands adres. Waar heb jij die regel aangetroffen?

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:56
Ik heb een vraag omtrent betalingen met buitenlandse valuta (digitaal of een fysieke winkel) , bij welke van de 3 banken (vivid, n26, revolut) zit je het best qua tarief (koers etc) ? Zelf zie ik dat je met revolut vreemde valuta kan anhouden, is dit persee voordeliger?

[Voor 8% gewijzigd door dutchnltweaker op 17-12-2021 11:30]

• budjepaul
Brent schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:14:
[...]

Heb net tot de 'ik-ga-akkoord' de aanmaak van een account doorlopen, nergens werd ik tegengehouden ondanks het invullen van een Nederlands adres. Waar heb jij die regel aangetroffen?
Heb het zelf niet geprobeerd, maar was de info die ik hier tegenkwam: https://banks-germany.com...account-for-non-residents. Wel benieuwd of je geaccepteerd wordt als je aanvraag afrondt.

NB: zou kunnen kloppen trouwens dat je het proces tot dat punt doorkomt, want volgens de info is de acceptatie niet op adres maar op nationaliteit. Een Duitser die in NL woont zou geaccepteerd worden.

[Voor 15% gewijzigd door budjepaul op 17-12-2021 12:18]

• Brent
budjepaul schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:11:
[...]

NB: zou kunnen kloppen trouwens dat je het proces tot dat punt doorkomt, want volgens de info is de acceptatie niet op adres maar op nationaliteit. Een Duitser die in NL woont zou geaccepteerd worden.
Nationaliteit moet je ook invullen, en dat leverde ook geen rood kleurtje op.

Heb de aanvraag niet ingediend overigens, wilde slechts even weten of die beperking al bij de aanvraag zichtbaar zou worden.

• NY_Giant
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:29:
Ik heb een vraag omtrent betalingen met buitenlandse valuta (digitaal of een fysieke winkel) , bij welke van de 3 banken (vivid, n26, revolut) zit je het best qua tarief (koers etc) ? Zelf zie ik dat je met revolut vreemde valuta kan anhouden, is dit persee voordeliger?
Vivid zeker niet.

Verder over het algemeen: op weekdagen Revolut en in het weekend N26. Revolut heeft de gunstigste tarieven maar hanteert in het weekend een koersopslag (vanwege de onzekerheid door het sluiten van de markten). Die koersopslag kun je overigens ontwijken door vóór het weekend in de Revolut-app alvast wat geld om te zetten naar de gewenste valuta.

Wil je gewoon altijd dezelfde app gebruiken, dan de hele week N26. Het verschil met Revolut is niet enorm groot, maar Revolut is vaak nog net iets voordeliger.

Als je de exacte tarieven wilt weten, klik dan op de pijltjes onder 'FX' (Foreign Exchange) in deze tabel.

• dutchnltweaker
NY_Giant schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:03:
[...]

Vivid zeker niet.

Verder over het algemeen: op weekdagen Revolut en in het weekend N26. Revolut heeft de gunstigste tarieven maar hanteert in het weekend een koersopslag (vanwege de onzekerheid door het sluiten van de markten). Die koersopslag kun je overigens ontwijken door vóór het weekend in de Revolut-app alvast wat geld om te zetten naar de gewenste valuta.

Wil je gewoon altijd dezelfde app gebruiken, dan de hele week N26. Het verschil met Revolut is niet enorm groot, maar Revolut is vaak nog net iets voordeliger.

Als je de exacte tarieven wilt weten, klik dan op de pijltjes onder 'FX' (Foreign Exchange) in deze tabel.
Dank voor je bericht!
Ik zie dat Vivid op zich een gunstige tarief heeft, alleen komt de 0,5% transactie en nog de ecb er nog bij en dan is het toch minder. Jammer, dan weet ik dat ik de Vivid kaart alleen binnen EU ga gebruiken.

Ik zie dat N26 me rechtstreeks door verwijst naar de Mastercard site en dat het gelijk duidelijk is wat de koers is.
Wat ik me afvraag, als ik buiten de EU geld wil opnemen in een andere currency zie ik bij de verschillende plans dit bij standard en smart:
Unlimited free withdrawals
in any currency

Unlock this feature with N26 You or Metal
Betekend dit dat het bij deze tarieven niet mogelijk is of dat er extra kosten aan verbonden zitten?

Bij Revolut vind ik de informatie op deze pdf een beetje onduidelijk: https://assets.revolut.co...)_1.0.3_1638906622_en.pdf Is de fee waar ze over hebben alleen als je geld verzend?

Voor de rest zie ik dat revolut aangeeft dat je per maand 200 euro max uit een ATM kan halen, geldt dit wereldwijd? Dus stel ik ben in land x en ik haal geld uit de muur ter waarde van 150 euro, dan kost het me dus niks extra (behalve koers opslag)?

Maar als ik het goed begrijp zijn N26 en Revolut de banken to be als je buiten de EU zone wil betalen of zijn er nog meer?

• Gups
dutchnltweaker schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:40:
Maar als ik het goed begrijp zijn N26 en Revolut de banken to be als je buiten de EU zone wil betalen of zijn er nog meer?
Als valuta het belangrijkste criterium is dan is er altijd nog Wise, dat net als Revolut oorspronkelijk juist is opgericht als oplossing voor de excessieve wisseltarieven.
En bij DiPocket kan je aparte MasterCards krijgen voor €, GBP en Zloty.

NB Waarom probeer je ze niet allemaal? Toch gratis en the proof of the pudding ..
Bovendien: als je boven bepaalde grenzen komt bij de één heb je altijd het (virtuele) pasje van de andere paraat. Mijn ervaring is dat het op den duur uitkristalliseert wat je zelf het prettigst qua prijs/moeite vindt 8)
En vergeet niet dat tarieven kunnen wijzigen dus wat nu het goedkoopste is hoeft dat straks niet te zijn.

[Voor 29% gewijzigd door Gups op 17-12-2021 14:11]

• NY_Giant
  • Niet online
Het grote voordeel van Revolut is dat zij als een van de weinigen gebruik maken van interbank rates. Die zijn vaak net iets voordeliger dan de rates van Mastercard en Visa, die zelf ook nog een graantje mee willen pikken. Bij kleinere uitgaven merk je natuurlijk nauwelijks verschil, maar op termijn valt er toch wel wat voordeel mee te pakken.

Wel zit je bij Revolut met de gratis variant vast aan maandelijkse limieten voor kosteloze currency exchange (al zijn die met 1000 euro per maand nog vrij ruim, daarna komt er 0,5% bovenop). Bij N26 heb je daar geen last van. Limieten voor wat betreft geldopnames in niet-euro's zie je eigenlijk bij alle spelers. Als je daarvan af wilt, moet je overschakelen op een van de betaalde varianten. Of inderdaad meerdere kaarten combineren.

En verder is het gewoon goed vergelijken en de voorwaarden uitpluizen als je precies wilt weten hoe het zit.

[Voor 6% gewijzigd door NY_Giant op 17-12-2021 14:46]

• dutchnltweaker
NY_Giant schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:37:
Het grote voordeel van Revolut is dat zij als een van de weinigen gebruik maken van interbank rates. Die zijn vaak net iets voordeliger dan de rates van Mastercard en Visa, die zelf ook nog een graantje mee willen pikken. Bij kleinere uitgaven merk je natuurlijk nauwelijks verschil, maar op termijn valt er toch wel wat voordeel mee te pakken.

Wel zit je bij Revolut met de gratis variant vast aan maandelijkse limieten voor kosteloze currency exchange (al zijn die met 1000 euro per maand nog vrij ruim, daarna komt er 0,5% bovenop). Bij N26 heb je daar geen last van. Limieten voor wat betreft geldopnames in niet-euro's zie je eigenlijk bij alle spelers. Als je daarvan af wilt, moet je overschakelen op een van de betaalde varianten. Of inderdaad meerdere kaarten combineren.

En verder is het gewoon goed vergelijken en de voorwaarden uitpluizen als je precies wilt weten hoe het zit.
Ik zie inderdaad in de revolut app dat de koers continue verandert als je een andere valuta wil inkopen, best wel grappig :). Als ik me niet vergis kan je de valuta toch ook weer terug verkopen toch?

Voor de rest zie ik dat er bij revolut geen problemen zijn met wereld opnames dus dat is mooi :) .
Weet je toevallig wat de limiet is of kosten zijn bij N26 bij ATM opnamen? Ik zie dus alleen staat dat onbeperkt niet mogelijk is.

• TheSander562
dutchnltweaker schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:28:
[...]

Ik zie inderdaad in de revolut app dat de koers continue verandert als je een andere valuta wil inkopen, best wel grappig :). Als ik me niet vergis kan je de valuta toch ook weer terug verkopen toch?

Voor de rest zie ik dat er bij revolut geen problemen zijn met wereld opnames dus dat is mooi :) .
Weet je toevallig wat de limiet is of kosten zijn bij N26 bij ATM opnamen? Ik zie dus alleen staat dat onbeperkt niet mogelijk is.
Dit is wat ik heb opgeslagen, dit geld voor MasterCard:
ATM: 3x gratis / €2.00 per keer (1.7% van totaal wanneer niet in €)

De maestro is sowieso 2 euro per keer.

• NY_Giant
  • Niet online
TheSander562 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:53:
[...]

Klopt zo te zien helemaal! @dutchnltweaker

Voor Nederlandse klanten met gratis account:
3 free ATM withdrawals per month in euros. A charge of €2 applies to each withdrawal beyond this limit. For withdrawals in currencies other than the euro an exchange rate of 1.7% applies.
[...]
There’s always a €2 fee if you use your Maestro card to withdraw cash (only available in Germany, Austria, and the Netherlands).
https://support.n26.com/e...-i-withdraw-cash-for-free

• NY_Giant
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:28:
[...]

Ja, je kunt wisselen zo vaak je wilt. Tot je aan de maandelijkse limiet van 1000 euro zit (voor klanten met gratis account). Daarna is er een koeropslag van een half procent. In de app zie je sowieso altijd de precieze kosten en eventuele koersopslag.

[Voor 7% gewijzigd door NY_Giant op 18-12-2021 12:34]

• dutchnltweaker
TheSander562 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:53:
[...]

Top, hartstikke bedankt :) !
Gaat die 1.7% over de vreemde valuta heen of over de euro's als je niet € uit een ATM haalt?

• dutchnltweaker
NY_Giant schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 01:19:
[...]

Ja, je kunt wisselen zo vaak je wilt. Tot je aan de maandelijkse limiet van 1000 euro zit (voor klanten met gratis account). Daarna is er een koeropslag van een half procent. In de app zie je sowieso altijd de precieze kosten en eventuele koersopslag.
Klopt, ik zag het net. Erg prettig om gelijk alles zo duidelijk in te zien.
Ben wel benieuwd waar de 1% weekend koers op gebaseerd is, lijkt een beetje uit het niks gepakt.
Dat terzijde rekening mee houden en voor het weekend al je valuta omzetten :) .

• TheSander562
dutchnltweaker schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:07:
[...]

Top, hartstikke bedankt :) !
Gaat die 1.7% over de vreemde valuta heen of over de euro's als je niet € uit een ATM haalt?
Waarschijnlijk, ik weet het niet zeker, over het USD bedrag bijvoorbeeld. Dus het nog om te zetten bedrag naar euro's wordt waarschijnlijk met 1.7 procent verhoogd.

• Gups
Betaalvereniging.nl:
Instant Payments via TIPS breder beschikbaar in Europa

Net als in Nederland zijn in Europa initiatieven ontwikkeld om Instant Payments mogelijk te maken. Deze zijn allemaal gebaseerd op dezelfde standaard – de SEPA Instant Credit Transfer – maar door verschillende oorzaken nog niet onderling met elkaar verbonden. Daardoor is een Instant Payment vanuit Nederland naar bijvoorbeeld Spanje nog maar beperkt mogelijk. Om deze impasse te doorbreken heeft de ECB Governing Council besloten dat elke bank die meedoet met Instant Payments (ruim 60% van de banken in Europa) per december 2021 moet aansluiten op TARGET Instant Payments Settlement (TIPS). Via dit systeem kunnen betaaldienstaanbieders elkaar dan over en weer altijd bereiken. Zoals het er nu naar uitziet, loopt het traject nog door tot begin 2022, maar daarna is een Instant Payment tussen verschillende landen in principe net zo vanzelfsprekend als nu binnen Nederland.

Verdere stappen
De Europese Commissie ziet Instant Payments als de nieuwe standaard die een extra kans biedt om te concurreren met andere internationale schemes. Instant Payments moeten ook een rol vervullen binnen het European Payments Initative (EPI) dat door zowel de commissie als de ECB wordt verwelkomd. In dat kader is het belangrijk dat nog meer banken Instant Payments gaan aanbieden. De Europese Commissie heeft aangegeven dat een versnelde uitrol van Instant Payments mogelijk wetgeving vergt. Welke maatregelen hieruit volgen moet in de loop van 2022 duidelijk worden. De Betaalvereniging volgt deze ontwikkelingen op de voet.

• TheSander562
Staat er ook bij of die Instant Overboekingen geld mogen kosten of gratis moeten zijn? Want N26 heeft het (maar wel betaald).

• Brent
TheSander562 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:02:
[...]

Staat er ook bij of die Instant Overboekingen geld mogen kosten of gratis moeten zijn? Want N26 heeft het (maar wel betaald).
In eigenlijk al van die richtlijnen is de eis dat het niet meer mag kosten dan een reguliere binnenlandse overboeking. Als die instant zijn, moeten die naar buiten het land dat ook zijn. Als die geld kosten ('spoedboeking' oid), mogen die naar het buitenland ook geld kosten.

• glatuin
Brent schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:05:
[...]

In eigenlijk al van die richtlijnen is de eis dat het niet meer mag kosten dan een reguliere binnenlandse overboeking. Als die instant zijn, moeten die naar buiten het land dat ook zijn. Als die geld kosten ('spoedboeking' oid), mogen die naar het buitenland ook geld kosten.
Goede ontwikkeling, dan zijn er nog 2 hordes voor mij om de ABN eruit te gooien. Ideal en een en/of rekening. Wie weet komt dat laatste ooit nog. Ideal zal flink op de schop moeten lijkt me wanneer we van Maestro naar mastercard gaan.

• Gups
glatuin schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:26:
[...]

Goede ontwikkeling, dan zijn er nog 2 hordes voor mij om de ABN eruit te gooien. Ideal en een en/of rekening. Wie weet komt dat laatste ooit nog. Ideal zal flink op de schop moeten lijkt me wanneer we van Maestro naar mastercard gaan.
Als het goed is een stuk eerder; maanden, weken, of zelfs dagen, want met het aanstaande IP scheme is ook aangekondigd dat een SEPA IP Tikkie/iDEAL vergelijkbaar product als eerste en wel begin 2022 zou worden geïntroduceerd. Ondertussen hebben verschillende partijen al de eerste Apps ingeleverd dus het lijkt er daadwerkelijk op dat het nu heel snel komt :*)
En dat werd tijd ook want het is byzonder irritant dat met bv Revolut of N26 niet een Tikkie achtig iets kan worden verstuurd (anders dan het in Revolut voor derden nogal onbetrouwbaar overkomende betalen via het invullen van je pasgegevens op een website, hoewel hiervoor one-time cards ideaal zijn trouwens).

• glatuin
Gups schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:56:
[...]

Als het goed is een stuk eerder; maanden, weken, of zelfs dagen, want met het aanstaande IP scheme is ook aangekondigd dat een SEPA IP Tikkie/iDEAL vergelijkbaar product als eerste en wel begin 2022 zou worden geïntroduceerd. Ondertussen hebben verschillende partijen al de eerste Apps ingeleverd dus het lijkt er daadwerkelijk op dat het nu heel snel komt :*)
En dat werd tijd ook want het is byzonder irritant dat met bv Revolut of N26 niet een Tikkie achtig iets kan worden verstuurd (anders dan het in Revolut voor derden nogal onbetrouwbaar overkomende betalen via het invullen van je pasgegevens op een website, hoewel hiervoor one-time cards ideaal zijn trouwens).
Revolut en Ideal, het kan vaak wel maar vreselijk onhandig. Zo krijgt Revolut de mensen niet om denk ik. Het betaalverzoek van Revolut is wel handig internationaal. Ik kan gewoon een credit card betaling (zelfs met Amex) accepteren. Gaat prima via revolut. Al paar keer zo geld ontvangen van collega's wanneer ik de rekening in het buitenland betaald heb.

• Gups
glatuin schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:08:
[...]

Revolut en Ideal, het kan vaak wel maar vreselijk onhandig. Zo krijgt Revolut de mensen niet om denk ik. Het betaalverzoek van Revolut is wel handig internationaal. Ik kan gewoon een credit card betaling (zelfs met Amex) accepteren. Gaat prima via revolut. Al paar keer zo geld ontvangen van collega's wanneer ik de rekening in het buitenland betaald heb.
Gelukkig komt er dus erg snel dat Europese alternatief. Revolut kan er wb iDEAL met Tikkie niks aan doen want dat is alleen voor Nederlandse bankrekeningnummers.

Dat die collega's dat trouwens vertrouwden want zelf zou ik niet zo snel geneigd dit te doen als iemand die mij een betaallinkje stuurt waar ik mijn pasnummer moet invullen hoewel het objectief gezien natuurlijk onzin is want online afrekenen doe je ook zo. Daarnaast is het met die App autorisatie ook afdoende beveiligd. De terughoudendheid komt natuurlijk doordat het eerder niet zo was en je maar 'moest vertrouwen' dat er netjes met jouw pasgegevens en de CCV code zou worden omgegaan.

Ik heb zo'n vermoeden dat Tikkie/iDEAL ook wel bij het rijtje van Apps zal zitten dat de SEPA IP betaalverzoek zal lanceren ;)

• bramv101
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-03 10:28
Zijn hier gebruikers van PAYSERA?

Lijkt mij ook een valabel alternatief met deposito garantie

• Datisraar
bramv101 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:42:
Zijn hier gebruikers van PAYSERA?

Lijkt mij ook een valabel alternatief met deposito garantie
Nee, ben geen gebruiker en zou het ook niet willen worden. Als ik kijk op trustpilot is de waardering gemiddeld, en als je problemen hebt of issues hebt moet je ook via email of app de klantenservice zien te bereiken. En zoals met andere Fin tech banken, problemen kunnen ontstaan ivm compliance als je grote bedragen gaat overboeken.

• Gups
Een uitgebreid interview over het European Payments Initiative EPI:
thepaypers.com

Exclusive interview with Martina Weimert, CEO of the EPI Interim Company

15-19 minutes
The Paypers has interviewed Martina Weimert, CEO of the EPI Interim Company, to learn key details about the EPI’ bold plans for payments
European Payments Initiative (EPI) is an initiative launched by 31 European banks/credit institutions and two third-party acquirers to create a unified, innovative pan-European payment solution leveraging Instant Payments SEPA Instant Credit Transfer (SCT Inst) and cards. EPI will offer both a card and a digital wallet to consumers and merchants across Europe.

The solution aims to become a new standard in payments for European consumers and merchants across all types of retail transactions including in-store, online, cash withdrawal and P2P.

For the time being, 31 European banks/credit institutions are involved spanning across 7 European countries together with two pan-European third-party acquirers.

What is the relationship with other initiatives that are aimed at designing common infrastructures (such as P27, a joint initiative by leading banks in Sweden, Denmark, and Finland, in collaboration with Mastercard)?

EPI is not infrastructure only. It is a scheme and a solution. We`re building a platform that will be able to handle domestic, but also cross-border transactions, and we are developing a front-end solution for retail payments.

As far as I see it, P27 is focusing on the Nordics while we are trying to reach out to the whole of Europe - that's the scope we are aiming for.

We don`t have the same objective or ambitions as P27. As per the European regulator`s request, we are trying to build something based on a new technical standard for European payments.

And yes, we do hope to cooperate with P27. We are in dialogue with them. Overall, we aim for the same goal, to create synergies in Europe. However, our modus operandi differs.

Does EPI mean the end of domestic card schemes?

It doesn`t mean the end of the domestic card schemes. It means the migration of the domestic card volumes into EPI. Maintaining these domestic card schemes doesn't make sense. And therefore, to be more efficient in the future, we aim to bring these initiatives together. We`re not doing a merger, but a transfer of domestic transactions into EPI, which ultimately could result in de-commissioning domestic card schemes. But this is a choice of each national banking community and not of EPI.

The idea is to maintain the assets of these domestic cards in the sense that they have a lot of clients and have been hugely successful in the past, even though their potential in front of the new market environment is rather reduced. We wish to migrate these assets into EPI. However, this migration will be based on a new platform with broader solutions because the domestic card schemes are limited, they don’t come with instant payment solutions. EPI, on the other hand, is both a card, an instant payments scheme and a wallet.

EPI is looking to migrate clients, volumes, - not the infrastructure and the rails.

The idea is to become more efficient and share the future investments, to pool the volumes, bring them all together, all to one solution, one platform - to benefit from these synergies and get away from these fragmented, limited solutions.

Naturally, it will be a lengthy process, not one with a speedy timeframe. However, considering Europe’s volumes and this attractive opportunity to create an instant payment solution for Europe and the innovation potential we have in Europe, this long-term investment is worthwhile.

What are the main challenges in getting these schemes on board?

The challenges are related to the migration process, the financial aspect, becoming cost-efficient. Right now, all these national card schemes are amortized. There are no major investments ongoing, most of them are maintenance and regulatory investments.

Moreover, it`s the alignment challenge, as in Europe, we still have some specificities in the various markets.

So which solution do we design for whole Europe? We see different use cases, different ways of functioning emerging. That's why we think it's essential to cover cards and instant payment, NFC and QR codes and all kinds of retail use cases that we see developing in Europe. We aim to offer this flexibility for the European market, as Europeans have their specificities, which makes it attractive because it leaves the choice to the consumer and the merchants. Particularly, merchants ask for a better solution instead of local and fragmented alternatives; international merchants – pan-European or cross-border – have a big stake in the matter.

If you look in relative terms, some domestic solutions are far more successful than any international solution like for example Swish, iDEAL, Bizum and Blik. They have an uptake that is much stronger than any of these international solutions, but they are limited to a domestic environment. We must cover the use cases these solutions propose and integrate additional use cases and services because we need to keep up with innovation’s high pace.

Right now, we focus on the value proposition, the creation of standards, the development of specifications and certifications, the technological base, the governance of the project, the branding and the establishment of the acceptance network for EPI. These efforts involve heavy investments. Thus, financial support is an important element. To compete, you need quite a lot of innovation funding. In this sense, we foresee an important innovation budget, something which none of the national solutions can cater for, something that gives EPI the upper hand over domestic solutions.

Is there a plan for co-badging (local schemes, EPI, American schemes) to drive competition?

In terms of co-badging, we could go for co-badging agreements with Visa and Mastercard, mainly for international acceptance. The co-badging will be up to the decision of each bank, each issuer.

What`s the value proposition and what are the benefits for merchants? Specifically, in terms of cost (the rise in merchant services fees in the past years/the increase in credit and debit card processing costs), conversion, and reach.

Through this initiative and the bundling that we're doing, we can come up, first of all, with a cost-efficient solution. Of course, we have to have an initial investment, which is quite high, but there is an opportunity to leverage these common volumes.

EPI allows, for the first time, the European merchants to have cards and a broad, instant payment solution under one brand, to not depend anymore just on cards. They will have two payment means at their disposal and they will have the choice. If tomorrow, for example, they want to accept purchases with higher amounts, or if they want to receive the money immediately on their account, they can leverage this new solution.

A payment solution that works for all use cases, choice of payment means to be accepted, lower costs and an easy integration are the benefits for merchants.

What are the benefits for consumers?

It`s all about convenience, choice, and security.

EPI wishes to address a wide range of payment use cases by following the evolution of uses in Europe. We aim to have everything in one app, instead of having fragmented solutions per use case. The idea is to address point-of-sale payment, ecommerce, cash withdrawals and P2P, and value-added services such as digital identity or instant financing.

It`s a very broad scope, which makes it attractive because, as a consumer, I will have my bank account linked to it. I have full transparency; I can see my transaction history and I can also choose the payment means I would like to use.

You will have two payments means and not just one. For instance, if you hit the limit of your card, you will have the option to go for instant payment which is broader in terms of limits.

Furthermore, if tomorrow you want to hire a bike, you flash the corresponding QR code, and it's immediately debited. So we are able to cover new payment situations of unattended commerce and you don't need to have other payment solution to do so.

And, in addition, the consumers can get services from their bank, like Buy Now-Pay Later, which will be immediately available from their bank. They don`t have to register again with details or go through a scoring process. It will be available on the spot.

We should also underline that the solution will contain currency conversion throughout the whole of Europe. The first country where we will implement this is Poland.

Why would a bank join this initiative? What are the benefits for issuers and are there any incentives for them to join (considering the cost of investments, branding, potentially having to build a new scheme on top of an existing domestic scheme)?

To be cost-effective, it will be better for banks to share the investments instead of sponsoring local solutions themselves.

Many have tried to invest in wallet solutions in the past, for example. However, no European bank is big enough anymore to compete in this area.

The solution will be available through mobile banking integration, but also as a standalone app. The vast majority says that they want to go through a mobile banking app, so they will find EPI in their banking app. On the other side, we will also make it available as a standalone app since there’s also a group of consumers that prefers to have a separate app only for their payments.

Nowadays, it`s convenient for the bank to have a full-fledged payment wallet solution available, which is easy to integrate into their environment, and not having to develop it themselves.

So, it's sharing the investment, sharing the development and acceptance rollout. What`s more, by working together, the banks have learned (and will continue to do so) a lot from each other; for example, we have witnessed the success of different initiatives: iDEAL is a huge ecommerce success, Bizum is a huge P2P success, the German savings banks have just managed to integrate Girocard with ApplePay. We are trying to leverage these learning points for EPI.

How does EPI take into account fundamental cultural differences (eg domestic schemes possibly becoming part of the pan-EU payment initiative and local rules and constraints) which need to be addressed for the initiative to work on a pan-European level?

We did a lot of benchmarking around different players in the market (among domestic solutions but also international players) to define the best way a leading-edge new solution can function.

As a key takeaway, convenience is super important for the users.

Of course, people are used to a certain functioning in their home markets, and to certain products. Nevertheless, with all the usage that we see developing in digital payments a certain standard or best way of functioning is clearly emerging and it becomes now rather clear what works and what doesn't. So, we have tried to integrate these insights into EPI.

In terms of cultural differences, we manage them by aligning EPI to cutting-edge solutions as, ultimately, everybody will want to have this convenience that we aim for.

The solution caters for a broad scope covering NFC, but also QR codes and will be able to propose many services. We`ll also go for biometrics since it has become an international standard.

We try to respect specific needs. However, we have to see also that Europeans, even though they all come with different backgrounds, in the end, they are all digital users who develop the same behaviour or patterns as elsewhere. So, it's a mixture of European specific things versus patterns we see developing internationally.

We developed EPI through benchmarking, consumer research, testing on leveraging all the findings we have from the national, but also international solutions. We started with a rather traditional approach, trying to find out what does and doesn't work for domestic or international players, and then adapting it to the requirements of the European market.

You don’t want to lose the convenience you have today, but on the other hand, you want to offer new things, new solutions.

The key takeaway that we consistently saw in each market is that people are very keen to get a wallet. They appreciate a lot that there are numerous choices and that it is offered through their bank, as EPI will not have direct client relationships. The clients will be in a direct relationship with their bank. EPI is a channel for banks.

Do you see major discrepancies in different markets? Are some more eager to get on board than others?

Obviously, the markets that are already on board are the most interested ones. For the others, there is certainly a general tendency to say let's wait and see first, if EPI is successful in those markets.

It`s human nature, before going for a major change or journey, to wait for others to succeed. It's easier to be a follower than a leader. On the other side, by doing so, those who wait will not have the possibility to influence the solution and it should be underlined that early adopters will have several advantages.

Also, for the smaller countries, particularly, it might be difficult to imagine what would be their role in EPI. However, we have now a consortium of 12 smaller Spanish banks on board. As a consortium, they share the investment, the decision-making power so that it becomes feasible for them to get on board and be adequately represented.

We are now talking to smaller European markets, so that they can also join and be fully part of the governance and the setup.

Do you have an internal timeline to onboard other markets? How is it going to play out in practice?

Right now, we already have critical mass, meaning we have 65% of the European market in the initiative.

That doesn`t mean at all that the ambition of the EPI is to stay just in these seven markets. EPI is open for European market players, individual banks or banking communities, as well as payment service providers, to apply and join EPI.

The next big step for us is the decision-making to convert into EPI Target Holding Company, this autumn, which will be a very important step and represents the commitment to the market launch.

By then, we will also be able to welcome more countries. Right now, some countries are studying the proposal and considering joining.

It`s also very important to understand that not everybody has to become a shareholder; you can also just become a member, meaning having the possibility to connect to EPI with your market and using it for your clients without becoming a shareholder.

About Martina Weimert

Martina Weimert has been appointed as CEO of the EPI Interim Company in December 2020. She has been supporting European banks since the beginning of the European Payments Initiative (EPI) as a Partner in the Financial Services Practice of the consultancy Oliver Wyman in Paris, where she was for 4 years in charge of the European payments practice. With 17 years in international consulting, she has in-depth experience in all areas of payments, fintech, blockchain and retail banking in Europe, the Americas and the Middle East. She developed strategy concepts, new business models and led major transformation programs and is known to be an instant payments specialist. Martina Weimert graduated from the Institute of Political Science Paris in European business development and holds a Master degree in International Administration (DESS) from Sorbonne University and studied before Political Science at the University of Bonn (Germany).

About European Payments Initiative

EPI (or European Payments Initiative) is set up by 31 banks and 2 payment service providers across 7 European countries (Belgium, Finland, France, Germany, the Netherlands, Poland, and Spain). Its shareholders currently cover 65% of all European payment transactions. The aim of EPI is to create a unique payment solution that will become the new normal for European consumers and merchants for all payments in a shop, online and between friends & family.

[Voor 0% gewijzigd door Gups op 24-12-2021 09:57. Reden: leesbaarheid]

• Weicool
Gisteren zo uit het niets een e-mail gekregen dat SolarisBank de Nuri rekening eenzijdig zonder opgaaf van reden wil opzeggen. Hebben jullie daar ervaring mee?

[Voor 16% gewijzigd door Weicool op 02-01-2022 09:03]

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:07
@Weicool Ik heb het wel bij een ander merk van SolariBank gehad. Alles was rond, maar in de eerste week kwam er een mail dat er door niet voldoen aan de gebruiksvoorwaarden (er werd een artikel over fraude genoemd, maar er was nog niets met de rekening gedaan).
Ik heb toen nog gevraagd waar dit over ging, maar daar kwam geen duidelijk antwoord op, behalve dat zij geen invloed hadden op de keuzes van SolariBank.

Voor mij reden om geen accounts meer aan te maken bij SolariBank (of merken van SolariBank), blijkbaar gebeurt dit vaker..

• NY_Giant
  • Niet online
Weicool schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:25:
Gisteren zo uit het niets een e-mail gekregen dat SolarisBank de Nuri rekening eenzijdig zonder opgaaf van reden wil opzeggen. Hebben jullie daar ervaring mee?
Het lijkt inderdaad vaker te gebeuren: Datisraar in "Het grote gratis bankentopic - deel 1". Had je wellicht al een Vivid-account? Die zijn ook actief op de licentie van Solarisbank. Misschien is het niet toegestaan om twee verschillende rekeningen via Solarisbank te hebben.

• Weicool
NY_Giant schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Het lijkt inderdaad vaker te gebeuren: Datisraar in "Het grote gratis bankentopic - deel 1". Had je wellicht al een Vivid-account? Die zijn ook actief op de licentie van Solarisbank. Misschien is het niet toegestaan om twee verschillende rekeningen via Solarisbank te hebben.
Ik heb inderdaad zowel Vivid and Tomorrow van SolarisBank, die allebei nog wel werken, maar Nuri dus niet meer.

Nuri zegt "For security reasons, we can’t provide any further information here about why your account is temporarily or permanently closed."

[Voor 11% gewijzigd door Weicool op 03-01-2022 14:11]

• dennis6
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02-2022
Ik heb geprobeerd een rekening aan te vragen bij Keytradebank en ik ben geweigerd. De reden willen ze niet geven. Hebben andere hetzelfde? Ik ben nog nooit door een Nederlandse bank of door een Fintechbank geweigerd.

[Voor 44% gewijzigd door dennis6 op 04-01-2022 16:07]

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-03 22:51

Als je geen ICS wil is de keuze eigenlijk alleen een creditcard van ING of Rabobank mits je daar een betaalrekening hebt. Of eventueel American Express met beperkte acceptatie.
That's it. Ik heb hier destijds een overzicht van gemaakt en deze is nog steeds actueel, er zijn geen nieuwe aanbieders bijgekomen voor een echte creditcard: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61192490

• StefanoZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zijn er mensen hier die klant zijn van Nuri?
Ik ben me aan het verdiepen naar diverse Fintech banken voor mijn reis naar Amerika.
Nuri lijkt hierbij de meest gunstige...
- gratis account
- gratis pas
- geen extra kosten bij geld trekken in andere valuta
- geen extra kosten bij pinnen in andere valuta
- visa exchange rate zonder opslag

Of zie ik iets over het hoofd?

• Brent
dennis6 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:04:
Ik heb geprobeerd een rekening aan te vragen bij Keytradebank en ik ben geweigerd. De reden willen ze niet geven. Hebben andere hetzelfde? Ik ben nog nooit door een Nederlandse bank of door een Fintechbank geweigerd.

[Afbeelding]
Tipje: doe een GDPR request. Ze moeten je dan alle info geven, dus ook de reden van weigering.

• Weicool
Brent schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Tipje: doe een GDPR request. Ze moeten je dan alle info geven, dus ook de reden van weigering.
En wat zijn je opties als ze weigeren inzage te geven op basis van GPDR? Want daar geven de meeste financiele instelling juist de minste inzage in. Vaak een gevalletje van 'computer zegt nee'.

[Voor 22% gewijzigd door Weicool op 06-01-2022 15:26]

• Brent
Weicool schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:24:
[...]

En wat zijn je opties als ze weigeren inzage te geven op basis van GPDR? Want daar geven de meeste financiele instelling juist de minste inzage in. Vaak een gevalletje van 'computer zegt nee'.
GDPR is een wettelijk recht, dus als men dit weigert heb je grond voor juridische stappen. De vraag is natuurlijk of je er zoveel energie in wil steken.

• dennis6
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02-2022
Wat voor reden zouden ze überhaupt kunnen hebben? Dat ik een Nederlander ben maakt toch niets uit?

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-03 19:02
ik weet dat het antwoord op mijn vraag in de tabel staat, maar die is voor mij niet heel toegankelijk omdat ik blind ben.
dus vandar deze vraag die dus al in de tabel beantworod wordt voor een deel:
ik wil mijn nederlandse bankrekening bij sns opzeggen. Ik heb iets tegen, betalen om mij geld ergens neer te zetten en nu wordt het tarief per april ook nog verhoogd. Ik heb al n26 dat gebruik ik eigenlijk als dagelkse rekeing, sns eigenlijk alleen voor ideal. heb ik het goed dat revolut de enige gratis bankrekening met ideal-ondersteuning is? of mis ier er 1? is er al enig zicht op wanneer n26 daarmee begint?
dan nog een vraag: is er 1 van de gratis banken die de optie heeft dat je elk automatisch incasso kan toestan of weigeen vor het daadwerkelijk wordt uitgevoerd, zoals bunq dat heeft? ik heb het idee dat verder niemand dat aanbiedt en dat vind ik echt een gemis.

• budjepaul
@dicksterk Ik reageer even op het eerste deel van je post. Houd er rekening mee dat N26 (en ook Revolut) geen Nederlandse IBAN-rekeningnummers hebben. Als je je SNS-rekening opzegt, kun je problemen krijgen bij sommige spaar- en beleggingsrekeningen die vereisen dat je een Nederlandse bankrekening hebt. Voor dagelijkse betalingen is IBAN-discriminatie niet toegestaan, maar voor andere typen betalingen helaas wel.

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-03 10:53
Ik heb een vraag over N26 waar ik voor op de wachtlijst sta.
Wat bedoelen jullie met instant payments waar zij geld voor vragen? Ik wil er maandelijks geld op storten en 3 maandelijkse automatische incassos vanaf laten halen. Kost mij dat geld?

Dank alvast

• TheSander562
AlexanderCP schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:57:
Ik heb een vraag over N26 waar ik voor op de wachtlijst sta.
Wat bedoelen jullie met instant payments waar zij geld voor vragen? Ik wil er maandelijks geld op storten en 3 maandelijkse automatische incassos vanaf laten halen. Kost mij dat geld?

Dank alvast
Nee dat niet. Het enige wat daarmee bedoelt wordt is dat (net als bij Nederlandse rekeningen onderling) wanneer je geld overboekt naar andere rekeningnummer, dat gelijk overgemaakt wordt.
Betaal je dus niet (standaard dus) kan het 1-2 werkdagen duren en in het weekend/feestdagen gebeurt het meestal ook niet.

Dus incasso's kan gewoon en geld storten moet ook geen probleem zijn en gewoon gratis zijn.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
StefanoZ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:29:
Zijn er mensen hier die klant zijn van Nuri?
Ik ben me aan het verdiepen naar diverse Fintech banken voor mijn reis naar Amerika.
Nuri lijkt hierbij de meest gunstige...
- gratis account
- gratis pas
- geen extra kosten bij geld trekken in andere valuta
- geen extra kosten bij pinnen in andere valuta
- visa exchange rate zonder opslag

Of zie ik iets over het hoofd?
https://nuri.com/uploads/Pricing_Nuri_df406ebc86.pdf
Enig vraagje wat ik nog heb, welke wisselkoers ze hanteren.

Zelf heb ik ook Nuri, nu dik 1.5 jaar ofzo, heb het toen vooral afgesloten voor de bonussen. :+

[Voor 7% gewijzigd door Dacuuu op 27-01-2022 09:14]

• TheSander562
Dacuuu schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:14:
[...]

https://nuri.com/uploads/Pricing_Nuri_df406ebc86.pdf
Enig vraagje wat ik nog heb, welke wisselkoers ze hanteren.

Zelf heb ik ook Nuri, nu dik 1.5 jaar ofzo, heb het toen vooral afgesloten voor de bonussen. :+
Zo te zien in dat document gebruiken ze de dagelijkse Visa Exchange. Kan het niet bevestigen maar lijkt erop dat ze dus geen extra wisselkoers kosten erbij rekenen.
Die HERE link is: VISA website

[Voor 15% gewijzigd door TheSander562 op 27-01-2022 09:17]

• StefanoZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@Dacuuu & @TheSander562 Nuri hanteert inderdaad de Visa Exchange rate. Daarnaast hebben ze me per mail aangegeven dat ze geen verborgen kosten of mark-ups hebben op conversies of exchange rates.
"I can confirm all of this. Nuri does not charge any extra fees, but it is possible that certain banks charge fees for a withdrawal, but this is usually stated in the display on the machine," - aldus een medewerker van Nuri.

Dit weekend ga ik de kaart voor het eerst uitproberen in het buitenland met andere munteenheid, mocht ik nieuws hebben dan laat ik van me horen ;)

Zoals het er naar uit ziet is Nuri (volgens mij) de enige die alle bankzaken standaard gratis aanbiedt (account, pas, betalingen EUR/ niet-EUR, geld trekken EUR / niet-EUR etc.
Het enige wat ik nog niet heb kunnen ontdekken is of er een manier is om sneller (lees: direct) geld op de rekening te krijgen. Het schijnt dat een overschrijving via Vivid naar Nuri instant zou zijn (omdat het beide onder de Solaris bank valt). Vivid biedt de mogelijkheid om €200 per maand gratis een top up te doen, maar helaas ga ik het hier niet mee redden op vakantie.
Iemand ervaring met instant overboeking van Vivid naar Nuri?

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
budjepaul schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:30:
@dicksterk Ik reageer even op het eerste deel van je post. Houd er rekening mee dat N26 (en ook Revolut) geen Nederlandse IBAN-rekeningnummers hebben. Als je je SNS-rekening opzegt, kun je problemen krijgen bij sommige spaar- en beleggingsrekeningen die vereisen dat je een Nederlandse bankrekening hebt. Voor dagelijkse betalingen is IBAN-discriminatie niet toegestaan, maar voor andere typen betalingen helaas wel.
Als aanvulling op bovenstaande kan ik melden dat je zonder NL Bankrekening en/of NL Creditcard je geen betalingen kunt verrichten aan Disney+ mocht je die hebben of in de nabije toekomst willen afsluiten. Zij doen namelijk wel aan IBAN discriminatie!

• TheSander562
McGarrett schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Als aanvulling op bovenstaande kan ik melden dat je zonder NL Bankrekening en/of NL Creditcard je geen betalingen kunt verrichten aan Disney+ mocht je die hebben of in de nabije toekomst willen afsluiten. Zij doen namelijk wel aan IBAN discriminatie!
Kan je ze dan niet gewoon aangeven bij de DeNederlandscheBank (https://www.dnb.nl/betale...natie/iban-discriminatie/)?
Want als dat klopt mogen ze dat denk ik niet zomaar doen.

[Voor 5% gewijzigd door TheSander562 op 27-01-2022 10:19]

• McGarrett
  • Niet online
TheSander562 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Kan je ze dan niet gewoon aangeven bij de DeNederlandscheBank (https://www.dnb.nl/betale...natie/iban-discriminatie/)?
Watnt als dat klopt mogen ze dat denk ik niet zomaar doen.
Gedaan, we zullen zien wat het oplevert.

• TheSander562
McGarrett schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:18:
[...]

Gedaan, we zullen zien wat het oplevert.
Als je toch bezig bent, kan je ze ook aangeven misschien bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) >:) : https://www.acm.nl/nl/ond...-aan-buitenlandse-klanten

• maximvd
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 14:30
Brent schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:43:
[...]

Nationaliteit moet je ook invullen, en dat leverde ook geen rood kleurtje op.

Heb de aanvraag niet ingediend overigens, wilde slechts even weten of die beperking al bij de aanvraag zichtbaar zou worden.
Na het indienen van de aanvraag krijg je de melding dat het enkel voor inwoners van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is.

Zijn er andere Duitse banken waar je een gratis rekening kunt krijgen? Zelfs met N26 heb ik toch wat problemen op vlak van acceptatie.

• TheSander562
maximvd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Na het indienen van de aanvraag krijg je de melding dat het enkel voor inwoners van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is.

Zijn er andere Duitse banken waar je een gratis rekening kunt krijgen? Zelfs met N26 heb ik toch wat problemen op vlak van acceptatie.
Je zou Vivid en/of Nuri kunnen proberen. En ook een aanrader vind ik (is wel Spaans) Openbank.

• maximvd
TheSander562 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Je zou Vivid en/of Nuri kunnen proberen. En ook een aanrader vind ik (is wel Spaans) Openbank.
Bedankt voor de tips!

Ik heb onlangs een Vivid rekening geopend maar dit verliep helaas niet volledig vlekkenloos.
Er werd mij 20 euro aangerekend voor een nieuwe kaart op te sturen na dat de vorige verloren gegaan was bij de post. Dit kreeg ik pas weken later terug als ik dreigde contact op te nemen met BaFin na veel gechat te hebben met support.

OpenBank heb ik ook naar gekeken maar die is helaas nog niet beschikbaar voor Belgische klanten.

• TheSander562
maximvd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Bedankt voor de tips!

Ik heb onlangs een Vivid rekening geopend maar dit verliep helaas niet volledig vlekkenloos.
Er werd mij 20 euro aangerekend voor een nieuwe kaart op te sturen na dat de vorige verloren gegaan was bij de post. Dit kreeg ik pas weken later terug als ik dreigde contact op te nemen met BaFin na veel gechat te hebben met support.

OpenBank heb ik ook naar gekeken maar die is helaas nog niet beschikbaar voor Belgische klanten.
Ah dat is niet fijn om te horen. En jammer dat Openbank nog niet beschikbaar is. Dan heb je daar inderdaad weinig aan. :+

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet kan je daar helemaal niet betalen met een automatische incasso en is er dus per definitie geen sprake van IBAN discriminatie.

Edit: het staat in ieder geval niet genoemd op hun pagina over betalingsmethodes.

[Voor 19% gewijzigd door JeroenE op 27-01-2022 12:18]

• glatuin
JeroenE schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:15:
[...]
Voor zover ik weet kan je daar helemaal niet betalen met een automatische incasso en is er dus per definitie geen sprake van IBAN discriminatie.

Edit: het staat in ieder geval niet genoemd op hun pagina over betalingsmethodes.
Inderdaad, de omweg is dus Apple of Google Pay gebruiken. Dat zal moeten lukken lijkt me.

• McGarrett
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Het gaat niet om automatisch incasso, het gaat om een betaling met de Visa cards van Vivd, N26, Revolut, allemaal werden ze geweigerd omdat de locatie van de bankrekening niet overeen kwam met de locatie van het abonnement. Dat is de melding die ik steeds kreeg. Uiteindelijk moeten betalen met ideal via ING.

In de eerste instantie wilde ze de verlenging op eigen houtje via iDeal van mijn Moneyou rekening afschrijven helaas voor hun is Moneyou ermee gestopt en ging dat feestje niet door (hoe ze dat trouwens voor mekaar wilde krijgen is mij een raadsel).
En aangezien dat dus niet lukt hebben ze doodleuk me abbo gecanceld en daar een melding per mail gestuurd. Ik probeerde dus te vernieuwen via de boven genoemde fintechs, maar helaas werden ze geweigerd, naar mijn mening is dus hier wel sprake van IBAN Discriminatie. Maar goed het is aan de DNB om te oordelen of dat zo is. :?

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:50
McGarrett schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:10:
[...]

En aangezien dat dus niet lukt hebben ze doodleuk me abbo gecanceld en daar een melding per mail gestuurd. Ik probeerde dus te vernieuwen via de boven genoemde fintechs, maar helaas werden ze geweigerd, naar mijn mening is dus hier wel sprake van IBAN Discriminatie. Maar goed het is aan de DNB om te oordelen of dat zo is. :?
Ik heb eerder een soortgelijk iets bij de DNB aangekaart. Swapfiets maakt(e) gebruik van iDeal om ervoor te zorgen dat je rekening bestaat, jij er beschikking tot hebt en er geld op staat. Zo zijn ze er zeker(der) van dat de toekomstige automatische incasso's goed verlopen. Helaas toen niks van de DNB gehoord, en ik vermoed dat dit een grijs gebied is. :'(

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-03 21:47
maximvd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Ik zit bij de Duitse ING en die is gratis als je elke maand 700 euro bijgeschreven krijgt. Echter is dit alleen als je in Duitsland woont, je komt al niet verder op de website zelf. Dan heb je nog DKB waar je wel verder komt op de website en gratis is, maar daar loop je ongetwijfeld tegen hetzelfde probleem aan alleen dan na de aanvraag.

• maximvd
devices schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Ik zit bij de Duitse ING en die is gratis als je elke maand 700 euro bijgeschreven krijgt. Echter is dit alleen als je in Duitsland woont, je komt al niet verder op de website zelf. Dan heb je nog DKB waar je wel verder komt op de website en gratis is, maar daar loop je ongetwijfeld tegen hetzelfde probleem aan alleen dan na de aanvraag.
Bedankt, ik had inderdaad de aanvraag via de webiste ingediend maar bij de allerlaatste stap kreeg ik de melding. Jammer want DKB zag er veelbelovend uit.

Het zou niet echt de bedoeling zijn om iedere maand 700 er te storten. Ik zou de rekening gebruiken om te betalen tijden reizen naar Duitsland. We kregen vaak te horen dat uitsluitend Duitse debitkaarten aanvaard worden.

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-03 21:47
maximvd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Bedankt, ik had inderdaad de aanvraag via de webiste ingediend maar bij de allerlaatste stap kreeg ik de melding. Jammer want DKB zag er veelbelovend uit.

Het zou niet echt de bedoeling zijn om iedere maand 700 er te storten. Ik zou de rekening gebruiken om te betalen tijden reizen naar Duitsland. We kregen vaak te horen dat uitsluitend Duitse debitkaarten aanvaard worden.
Ik heb eigenlijk altijd probleemloos kunnen betalen met mijn Nederlandse ABN kaart in de kleine twee jaar dat ik hier woon, dus ik verwacht eigenlijk dat het geen probleem is. Anders kan je altijd wat contant in je portemonnee houden voor het geval dat.

• maximvd
devices schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Ik heb eigenlijk altijd probleemloos kunnen betalen met mijn Nederlandse ABN kaart in de kleine twee jaar dat ik hier woon, dus ik verwacht eigenlijk dat het geen probleem is. Anders kan je altijd wat contant in je portemonnee houden voor het geval dat.
In Dortmund hadden we problemen maar in Frankfurt dan weer niet, hopelijk verbeterd dit met de afschaffing van Maestro.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
McGarrett schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:10:
Het gaat niet om automatisch incasso, het gaat om een betaling met de Visa cards van Vivd, N26, Revolut, allemaal werden ze geweigerd omdat de locatie van de bankrekening niet overeen kwam met de locatie van het abonnement. Dat is de melding die ik steeds kreeg. Uiteindelijk moeten betalen met ideal via ING.
Ja, maar dat is precies mijn punt. De IBAN discriminatie regeling geld alleen voor betalingen via een bankrekening. Dat is dus als je zelf geld overmaakt, of het bedrijf wil automatisch incasseren.

Als je met een betaalkaart betaalt dan geldt het verbod op IBAN discriminatie niet. Zie artikel 1, lid 2 en dan specifiek sub c:
2. Deze verordening is niet van toepassing op:

c) betalingstransacties die met een betaalkaart of een vergelijkbaar instrument worden uitgevoerd, waaronder ook geld­opname in contanten, tenzij de betaalkaart of het vergelijkbaar instrument wordt gebruikt enkel voor het aanmaken van de informatie die vereist is voor het direct uitvoeren van een overmaking of een automatische afschrijving naar en van een door BBAN of IBAN geïdentificeerde betaalreke­ning;
oohh schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:50:
Ik heb eerder een soortgelijk iets bij de DNB aangekaart. Swapfiets maakt(e) gebruik van iDeal om ervoor te zorgen dat je rekening bestaat, jij er beschikking tot hebt en er geld op staat. Zo zijn ze er zeker(der) van dat de toekomstige automatische incasso's goed verlopen. Helaas toen niks van de DNB gehoord, en ik vermoed dat dit een grijs gebied is. :'(
Voor iDeal en aanverwanten geldt een soortgelijke regeling als voor betaalkaarten:
d) betalingstransacties die worden uitgevoerd met behulp van een telecommunicatie-, digitaal of IT-apparaat, als dergelijke betalingstransacties niet een overmaking of een automatische afschrijving naar en van een door BBAN of IBAN geïdenti­ficeerde betaalrekening tot gevolg hebben;
Maar het probleem is (neem ik aan) dat je met een bank die geen iDeal ondersteunt überhaupt niet door de registratie heen komt.

Als je wel kan registreren maar nog niet kan huren omdat je de bankrekening voor automatische incasso niet kan opgeven is het al wat makkelijker. Dan kan je bijvoorbeeld proberen om het via de klantenservice te doen. Als het dan nog niet lukt dan zou ik nog een keer klagen bij de DNB.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
McGarrett schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Als Disney+ je kaart niet pakt vanwege het land van herkomst, kan je die kaart aan je PayPal hangen, en dan Disney+ met PayPal betalen. Dan werkt het wel.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:43
Ik ben op zoek naar een bankrekening waarmee ik US dollars kan ontvangen en kan verzenden. Aangezien ik het op korte termijn moet doen zou het handig zijn als de rekening snel geopend kan worden.

Ik las in het vorige topic dat Revolut en Wise het kunnen. Iemand een voorkeur voor een van de twee? en waarom?

Edit: Ik bedenk me net dat ik al een account had bij Transferwise. Het blijkt dat het ontvangen van een wire transfer $7.50 kost. Maar kan niet vinden wat een uitgaande wire kost. Iemand die het weet?

Of kan ik beter met Revolut aan de slag gaan?

[Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 03-02-2022 18:26]

• glatuin
Pistachenootje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:50:
Ik ben op zoek naar een bankrekening waarmee ik US dollars kan ontvangen en kan verzenden. Aangezien ik het op korte termijn moet doen zou het handig zijn als de rekening snel geopend kan worden.

Ik las in het vorige topic dat Revolut en Wise het kunnen. Iemand een voorkeur voor een van de twee? en waarom?

Edit: Ik bedenk me net dat ik al een account had bij Transferwise. Het blijkt dat het ontvangen van een wire transfer $7.50 kost. Maar kan niet vinden wat een uitgaande wire kost. Iemand die het weet?

Of kan ik beter met Revolut aan de slag gaan?
Bij Wise krijg je een heuse Amerikaanse bankrekening. Bij Revolut een Europese IBAN in dollars. Overmaken naar de VS moet dan via het dure Swift netwerk ipv via het Amerikaanse ACH of wat duurdere wire transfer ($7.50).

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:43
glatuin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:34:
[...]

Bij Wise krijg je een heuse Amerikaanse bankrekening. Bij Revolut een Europese IBAN in dollars. Overmaken naar de VS moet dan via het dure Swift netwerk ipv via het Amerikaanse ACH of wat duurdere wire transfer ($7.50).
Thanks. De betaling komt uit Ierland en moet naar Engeland. Ik dacht dat daarom Revolut misschien in het voordeel zou zijn. Of zie ik dit verkeerd?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee