Ik heb een gratis bankrekening van Openbank, naast mijn rekening bij de Rabobank. Ik vind het wel lollig om met zo'n gratis bankpas te betalen. Een beetje concurrentie kan nooit kwaad om de grote banken scherp te houden. Daarbij ging ik er altijd van uit dat er voor winkels geen verschil is tussen Maestro (Rabo) en Mastercard Debet (Openbank).
Maar nu lijkt het er op dat er toch verschillende tarieven berekend worden door betalingsverwerkers. Voor Maestro / V Pay en Nederlandse Mastercard/Visa Debit kaarten wordt er vaak een vast bedrag berekend, maar voor "buitenlandse" Mastercard/Visa Debit kaarten een percentage. Zou het kunnen dat die "gratis" banken een kickback krijgen van dat percentage?
Ik wil kleine ondernemers niet duperen, dus ik heb me voorgenomen om het voor kleine winkels bij mijn Rabo pas te houden. Voor een groot buitenlandse bedrijf zoals bijvoorbeeld McDonald's heb ik dat bezwaar niet en betaal ik gewoon met mijn "buitenlandse" kaart.
Het is overigens niet helemaal duidelijk wat die betalingsverwerkers bedoelen met "buitenlands": moet de IBAN dan niet met NL beginnen, of moet de uitgever van de kaart in het buitenland zitten, of moeten ze met hun depositogarantiestelsel in het buitenland zitten? Wordt Revolut bijvoorbeeld als een buitenlandse kaart gezien als je daar een NL IBAN hebt?
Klein onderzoekje naar de tarieven van de diverse aanbieders:
CCV:
verschil tussen Nederlandse/Belgische consumenten debit kaarten en overige debit kaarten
Sumup:
geen verschil tussen debit kaarten uitgegeven binnen de EU (maar gebaseerd op een percentage).
myPOS Plus abo:
verschil tussen Nederlandse bankpassen en EER bankpassen (Standaard abo: geen verschil maar is dan wel een percentage)
Buckaroo:
verschil tussen binnenlandse en buitenlandse consumenten debit kaarten
Mollie PoS:
verschil tussen Maestro/V Pay en Debit
Worldline/PaySquare:
verschil tussen Maestro/V Pay en Debit