Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-09 08:16
Ter info, voor degenen die in Spanje zelf een gratis bankrekening willen openen, dat kan vanaf heden online voor EU ingezetenen aangevraagd worden bij SANTANDER bank. Aanvraag gaat volledig online en via tele verificatie indentiteit en bewijs aanleveren zoals recent salarisstrook. Gratis virtuele debit Mastercard. Ik spreek en lees redelijk Spaans, dus je moet wel enige of veel kennis van de taal hebben bij de aanvraag. Als je bent geaccepteerd, kun je wel de taal in de app omzetten naar het Engels desgewenst.

[ Voor 14% gewijzigd door Datisraar op 15-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
Datisraar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:15:
Ter info, voor degenen die in Spanje zelf een gratis bankrekening willen openen, dat kan vanaf heden online voor EU ingezetenen aangevraagd worden bij SANTANDER bank. Aanvraag gaat volledig online en via tele verificatie indentiteit en bewijs aanleveren zoals recent salarisstrook. Ik spreek en lees redelijk Spaans, dus je moet wel enige of veel kennis van de taal hebben.
Zijn er nog specifieke voordelen die andere banken niet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

J0kerNL schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 01:09:
Weet iemand welke bank UAB Walletto is? Die stond dit jaar op mijn IB aangifte maar ik weet niet waar die vandaan komt…
Een snelle Google zoek tocht komt uit op een bank in Litouwen.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
oohh schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Zijn er nog specifieke voordelen die andere banken niet hebben?
Enige voordeel denk ik dat het vanuit Nederland online een gratis bankrekening aangevraagd kan worden in Spanje; de meeste Spaanse banken verlangen namelijk voor de acceptatie dat je een Spaans adres en/of NIE moet hebben en hoeft bij Santander niet (meer).

De Spaanse Santander rekening is alleen via de app te bedienen. Alles digitaal dus je krijgt geen fysieke pas als je niet in Spanje woont in dit geval, maar je kunt wel Google Pay of Apple Pay met de virtuele kaart doen.

Je kunt bij een andere bank vanuit Nederland openen bij Caixabank maar dat kost weer €35 per kwartaal en moet je eenmalig binnen 6 maanden na opening, een vestiging in Spanje bezoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door Datisraar op 15-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:21
Datisraar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Enige voordeel denk ik dat het vanuit Nederland online een gratis bankrekening aangevraagd kan worden in Spanje; de meeste Spaanse banken verlangen namelijk voor de acceptatie dat je een Spaans adres en/of NIE moet hebben en hoeft bij Santander niet (meer).

De Spaanse Santander rekening is alleen via de app te bedienen. Alles digitaal dus je krijgt geen fysieke pas als je niet in Spanje woont in dit geval, maar je kunt wel Google Pay of Apple Pay met de virtuele kaart doen.

Je kunt bij een andere bank vanuit Nederland openen bij Caixabank maar dat kost weer €35 per kwartaal en moet je eenmalig binnen 6 maanden na opening, een vestiging in Spanje bezoeken.
Wat is het voordeel van een Spaans bankrekeningnummer bij Santander in plaats van bij Openbank?
Bij Openbank: ook gratis, ook geen Spaans adres nodig, ook een app, maar je krijgt wél een fysieke betaalpas, en je hoeft géén vestiging in Spanje te bezoeken.

Ik ben hier oprecht benieuwd naar. Zijn er misschien andere voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08
Coffeeroam schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Wat is het voordeel van een Spaans bankrekeningnummer bij Santander in plaats van bij Openbank?
En…. Openbank is ook onderdeel van Santander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:41

H-W

Ben je er zeker van dat die rekening bij Santander gratis is? Ik heb namelijk sinds kort een rekening daar (voor privé doeleinden) maar die jongens hebben stevige voorwaarden wat betreft de kosten. Alleen als je saldo >20K is of je er behoorlijk wat transacties mee doet kost het niks inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Dat is leuk, maar wat is nu het voordeel t.o.v. Openbank? De rente op spaarrekeningen of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:47
Coffeeroam schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Dat is leuk, maar wat is nu het voordeel t.o.v. Openbank? De rente op spaarrekeningen of iets anders?
Ik heb er geen oordeel over, geef alleen een reactie op de post van @H-W om duiding te geven over de tarieven en voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
Zojuist heb ik DiPocket verwijderd uit de lijst in de openingspost. DiPocket biedt al een tijdje geen producten meer aan voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
H-W schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:22:
Ben je er zeker van dat die rekening bij Santander gratis is? Ik heb namelijk sinds kort een rekening daar (voor privé doeleinden) maar die jongens hebben stevige voorwaarden wat betreft de kosten. Alleen als je saldo >20K is of je er behoorlijk wat transacties mee doet kost het niks inderdaad.
Ja, m.i. gratis account voor buitenlanders.

Op de site zelf:
0 condiciones: ni nómina, ni recibos, ni permanencia.
0 € de comisión de mantenimiento (0 euro voor aanhouden )

Ik zag in het overzicht in ieder geval geen maandelijkse kosten voor het aanhouden van de Santander account. Ik weet dat Spaanse banken behoorlijke tarieven kunnen rekenen voor sommige bankzaken. Ben van plan nog een appartement aan te kopen en heb nog een stukje hypotheek nodig in Spanje. Dan is het alvast handig bij eventuele aankoop dat alvast te hebben. Je hebt de IBAN discriminatie in Europa, maar ik begreep dat je in Spanje zelf toch een Spaanse IBAN moet hebben voor onroerend goed. De app van Santander tov Openbank vind ik overigens veel intuïtiever.

[ Voor 14% gewijzigd door Datisraar op 16-03-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Coffeeroam schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Bij Openbank: ook gratis, ook geen Spaans adres nodig, ook een app, maar je krijgt wél een fysieke betaalpas, en je hoeft géén vestiging in Spanje te bezoeken.

Ik ben hier oprecht benieuwd naar. Zijn er misschien andere voordelen?
Bij santander krijg je een spaarrekening waar je alleen geld van en naartoe kan boeken vanuit een ingestelde tegenrekening, waar niemand anders dus bij kan.

bij openbank kan je in principe vanaf elke rekening geld van en naar je openbank spaarrekening sturen. wat voor sommige dus wel een beveiligingsrisico'tje is. Vandaar dat ze santander prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Il 2 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Bij santander krijg je een spaarrekening
Nu dus ook een betaalrekening. Vandaar de discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Nu dus ook een betaalrekening. Vandaar de discussie
Oke, maar dat laat niet onverlet de mogelijkheid tot geld overmaken van een spaarrekening naar een andere rekening of beperkt tot een eigen tegenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:21
Wally2002 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:59:
Zojuist heb ik DiPocket verwijderd uit de lijst in de openingspost. DiPocket biedt al een tijdje geen producten meer aan voor particulieren.
Terecht inderdaad.
Is het teveel gevraagd om de hier genoemde andere gratis bankrekeningen (bv bunq) weer in het lijstje te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Datisraar schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Ja, m.i. gratis account voor buitenlanders.

Op de site zelf:
0 condiciones: ni nómina, ni recibos, ni permanencia.
0 € de comisión de mantenimiento (0 euro voor aanhouden )

Ik zag in het overzicht in ieder geval geen maandelijkse kosten voor het aanhouden van de Santander account. Ik weet dat Spaanse banken behoorlijke tarieven kunnen rekenen voor sommige bankzaken. Ben van plan nog een appartement aan te kopen en heb nog een stukje hypotheek nodig in Spanje. Dan is het alvast handig bij eventuele aankoop dat alvast te hebben. Je hebt de IBAN discriminatie in Europa, maar ik begreep dat je in Spanje zelf toch een Spaanse IBAN moet hebben voor onroerend goed. De app van Santander tov Openbank vind ik overigens veel intuïtiever.
Dan zie ik nog steeds weinig voordeel van de Santander betaalrekening t.o.v. de Openbank betaalrekening, die ook een Spaanse IBAN heeft. De app van Santander is mogelijk inuititiever (vreemd, want waarom gebruikt Openbank als volle dochteronderneming dan niet een daarop gebaseerde app?).

Blijft over de nadelen van Santander:
- Spaanstalig totdat je bent geaccepteerd
- Je moet naar het kantoor komen (in Spanje)
- Geen fysieke betaalpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Terecht inderdaad.
Is het teveel gevraagd om de hier genoemde andere gratis bankrekeningen (bv bunq) weer in het lijstje te zetten?
De oorspronkelijke auteur heeft veel mede-auteurs aan de OP toegevoegd maar daardoor wordt het wellicht niet zo heel actief bijgehouden.

Ik heb in ieder geval Bunq toegevoegd. Ik ken het Free product verder niet en heb me gebaseerd op de informatie die ik makkelijk op de Bunq site kon vinden. Voor de zaken met vraagteken het verzoek om hiervoor de info of link door te geven.

Welke andere gratis banken zijn er nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
Il 2 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Bij santander krijg je een spaarrekening waar je alleen geld van en naartoe kan boeken vanuit een ingestelde tegenrekening, waar niemand anders dus bij kan.

bij openbank kan je in principe vanaf elke rekening geld van en naar je openbank spaarrekening sturen. wat voor sommige dus wel een beveiligingsrisico'tje is. Vandaar dat ze santander prefereren.
Haal je nu niet de spaarrekening van Santander Consumer in België door mekaar met de betaalrekening van Santander Bank Spanje?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 13:38
Niet permanent gratis, maar de Nationale-Nederlanden heeft zoals verwacht eindelijk een betaalrekening gelanceerd.

Als welkomstactie krijg je nu 12 maanden gratis een betaalrekening, hierna betaal je € 3,05 per maand. Aanmelden kan t/m 31 augustus 2025.

https://www.nn.nl/Particulier/Betalen.htm

Via dezelfde actie kan je overigens ook een jaar lang gratis gebruik maken van een gezamenlijke rekening!

[ Voor 14% gewijzigd door ZXRY op 19-05-2025 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Ja, ik heb daarstraks in de app een betaalrekening aangevraagd en was binnen 1 uur goed gekeurd. Gaan we het een jaartje gratis uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 20:49
Ik vind het ook wel erg interessant dat Nationale-Nederlanden Bank de Head of Daily Banking van ING heeft aangetrokken om als CEO bij hen van start te gaan. Die werkt al bij ING sinds 1996.

De betaalrekening van NN trekt nu nog op niets; je kunt niet eens een tikkie sturen. Maar met de nieuwe CEO ben ik echt benieuwd naar of dit een volwaardig en concurrerend product kan gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:35
kwon schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:47:
Ik vind het ook wel erg interessant dat Nationale-Nederlanden Bank de Head of Daily Banking van ING heeft aangetrokken om als CEO bij hen van start te gaan. Die werkt al bij ING sinds 1996.

De betaalrekening van NN trekt nu nog op niets; je kunt niet eens een tikkie sturen. Maar met de nieuwe CEO ben ik echt benieuwd naar of dit een volwaardig en concurrerend product kan gaan worden.
Ik ben vooral benieuwd wat NN kan toevoegen in het overvolle landschap gezien je straks 'gewoon' moet betalen voor je bankrekening. Waarom zou iemand überhaupt overstappen naar ze? Alle basispakketten hebben ongeveer dezelfde maandtarieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Deezers schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat NN kan toevoegen in het overvolle landschap gezien je straks 'gewoon' moet betalen voor je bankrekening. Waarom zou iemand überhaupt overstappen naar ze? Alle basispakketten hebben ongeveer dezelfde maandtarieven..
Redenen die ik kan bedenken zijn ofwel een sublieme gebruikservaring met alle features (waarschijnlijk dan tegen vergelijkbare prijzen als andere banken) ofwel het combineren van andere financiële producten, pakketvoordeel etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Wat ze met een min of meer gelijke dienst voor een min of meer gelijke prijs denken te bereiken zie ik ook niet. Volledig uitwisselbaar met de andere grootbanken, en het aantrekken van ING personeel voorspelt niet veel spannends.

NN is sowieso geen gratis rekening, dus OT.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 10:12
Brent schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:10:
Wat ze met een min of meer gelijke dienst voor een min of meer gelijke prijs denken te bereiken zie ik ook niet. Volledig uitwisselbaar met de andere grootbanken, en het aantrekken van ING personeel voorspelt niet veel spannends.

NN is sowieso geen gratis rekening, dus OT.
Eens, ik hoop op een eigen creditcard wat misschien betere verzekeringsvoorwaarden bied dan ICS/ING/Rabo. Misschien pakketvoordeel zoals eerder gemeld. Het is ook voor NN nu tijd om uit te zoeken welke kant ze op willen bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Wel weer jammer dat NN na een jaar nog relatief veel geld kost.
Had liever gezien dat ze flink onder het gemiddelde zouden gaan zitten, zodat er een Nederlandse concurrent bij komt die kan concurreren met de drie grootste van het Land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Ze zijn alsnog goedkoper dan de overige ' grootbanken '
Dus dan zijn ze straks alsnog de goedkoopste in deze categorie, wat alleen maar positief kan zijn om de kosten in de toekomst nog verder naar beneden te halen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:23
Ik rekende op een gratis of in ieder geval fors goedkopere rekening toen in eerdere berichtgeving werd gemeld dat NN de betaalrekening als een marketinginstrument wilde inzetten. Ik denk dat het zo moeilijk wordt mensen te bewegen om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:50:
Dus dan zijn ze straks alsnog de goedkoopste in deze categorie, wat alleen maar positief kan zijn om de kosten in de toekomst nog verder naar beneden te halen.
Het scheelt helaas niet zoveel:

ABN AMRO €3.70
Rabobank €3.20
ING €3.45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
JohanNL schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:50:
Ik betaal minder bij de SNS ASN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Brent schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Ik betaal minder bij de SNS ASN?
Volgens mij zijn ze weer omhoog gegaan naar €3,65
Scheelt allemaal niet veel, maar het zorgt er wellicht wel voor dat de rest ook minder zal stijgen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
latho schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:03:
Ik rekende op een gratis of in ieder geval fors goedkopere rekening toen in eerdere berichtgeving werd gemeld dat NN de betaalrekening als een marketinginstrument wilde inzetten. Ik denk dat het zo moeilijk wordt mensen te bewegen om over te stappen.
Voor 12 maanden is het gratis, daar kun je op in gaan en daarna weer zien of er een beter aanbod is.
Maar ze hopen er vast op dat die er niet is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
Nog even wachten met overstappen naar NN; ze zitten nog in de testfase met sepa overboeken buiten Nederland worden met vertraging uitgevoerd. Je kunt al wel met iDeal betalen. Betaalverzoeken volgt nog.
Apple en Google Pay is nog niet mogelijk.
Bankpasje is snel ontvangen na het bestellen.

[ Voor 43% gewijzigd door Datisraar op 22-05-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:38
Datisraar schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:29:
Nog even wachten met overstappen naar NN; ze zitten nog in de testfase met sepa overboeken buiten Nederland worden met vertraging uitgevoerd. Je kunt al wel met iDeal betalen. Betaalverzoeken volgt nog.
Apple en Google Pay is nog niet mogelijk.
Bankpasje is snel ontvangen na het bestellen.
Mag ik vragen wat voor pas? Een Maestro/V-Pay of een nieuwe MasterCard/VISA Debit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:38
Youtl schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Eens, ik hoop op een eigen creditcard wat misschien betere verzekeringsvoorwaarden bied dan ICS/ING/Rabo. Misschien pakketvoordeel zoals eerder gemeld. Het is ook voor NN nu tijd om uit te zoeken welke kant ze op willen bewegen.
In het verleden een creditcard van NN gehad, was een kaart via ICS, een VISA. Best een scherpe prijs toen. Ben bang qua kosten van het zelf opzetten dat ze geen creditcard gaan aanbieden of weer via ICS die de infra en compliancy al heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
nielsiejjj92 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:02:
[...]

In het verleden een creditcard van NN gehad, was een kaart via ICS, een VISA. Best een scherpe prijs toen. Ben bang qua kosten van het zelf opzetten dat ze geen creditcard gaan aanbieden of weer via ICS die de infra en compliancy al heeft.
Klopt, destijds hadden ze ook geen eigen bank en spaarrekening dacht ik. Nu ze ook een echte bank willen worden zou het juist aantrekkelijker kunnen zijn om alles inhouse te doen zonder ICS erbij te betrekken. Dit kan duurder worden maar hoeft niet afhankelijk van welke voorwaarden erbij komen en voordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
nielsiejjj92 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:00:
[...]

Mag ik vragen wat voor pas? Een Maestro/V-Pay of een nieuwe MasterCard/VISA Debit?
Een debit Mastercard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sndrrr81
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 22:55
iemand een idee voor een gratis of goedkope zakelijke rekening voor mijn eenmanszaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Sndrrr81 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:32:
iemand een idee voor een gratis of goedkope zakelijke rekening voor mijn eenmanszaak?
Opmerkelijk genoeg moet je voor een Business bij Revolut betalen.

Bij N26 (Duits rekening nummer!), Rabobank, en bunq is zakelijk gratis.

Meer weet ik niet uit mijn hoofd.

[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 26-05-2025 18:50 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Ligt er vooral ook aan hoeveel transacties je verwacht. Bij zakelijke rekeningen betaal je daar vooral voor.

https://www.knab.nl/zakel...zakelijke-rekening-openen

Eerste jaar geheel gratis en 500 transacties per jaar inbegrepen.

Voor minder dan 5000 omzet is deze gratis:
https://www.moneymonk.nl/pricing

Tot 30 transacties per maand eventueel N26 Business die geen kosten heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
GeEkIe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Rabobank is het gratis.
Eerste 6 maanden geheel gratis, maar daarna €0,39 per transactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Neobank Buut van ABN AMRO krijgt als het goed is een gratis basisrekening
Wat het voor klanten gaat kosten, is ook nog niet helemaal duidelijk. Een basisrekening wordt in ieder geval gratis. Voor aanvullende diensten moet wel betaald worden, al is dus nog niet bekend hoeveel.
https://www.rtl.nl/nieuws...o-een-kinderbank-lanceert

https://www.abnamro.com/n...mro-lanceert-neobank-buut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Je kan je aanmelden hier
https://www.buut.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Vivid is zich sinds kort volledig op kleine en middelgrote ondernemers aan het richten.
Of het aanbod aantrekkelijk is heb ik niet gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Ik denk dat ik niet op zoek ben naar een bankrekening met veel emoticons en hinderlijke videotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Coffeeroam schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat ik niet op zoek ben naar een bankrekening met veel emoticons en hinderlijke videotjes.
Dit dus. Pop ups met:
‘“Hoeveel uur moet je werken voor drie frikandelbroodjes “

Maar (om het on topic te houden): als het gratis pakket een mooi aanbod blijkt te zijn kun je daar misschien overheen kijken. Maar eerst maar eens afwachten waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Ik dacht dat ze zich vooral willen richten op jongeren in de leeftijdscategorie 11-17 aan het begin en later meer willen aanbieden. Een gratis pakket zou aantrekkelijk kunnen zijn, maar ik ben benieuwd hoe ze zich willen onderscheiden van de andere fintech banken die al aardig wat klanten hebben waar alles al werkt.

Naja bijna alles werkt dan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Youtl schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Ik dacht dat ze zich vooral willen richten op jongeren in de leeftijdscategorie 11-17 aan het begin en later meer willen aanbieden. Een gratis pakket zou aantrekkelijk kunnen zijn, maar ik ben benieuwd hoe ze zich willen onderscheiden van de andere fintech banken die al aardig wat klanten hebben waar alles al werkt.

Naja bijna alles werkt dan :P
Het lijkt mij ook commercieel gezien een slimme actie van ABN om jonge bankiers gelijk straks ook op latere leeftijd binnen boord te houden. Veel mensen blijven bij hun ene bank in hun leven en Nederlanders veranderen niet zo gauw van bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Datisraar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Het lijkt mij ook commercieel gezien een slimme actie van ABN om jonge bankiers gelijk straks ook op latere leeftijd binnen boord te houden. Veel mensen blijven bij hun ene bank in hun leven en Nederlanders veranderen niet zo gauw van bank.
Aangezien ABN AMRO al heel erg lang een jongeren rekening hebben (en daarnaast ook een kindrekening) kan ik niet onder de indruk uit dat dit slechts de reactie is op de neobanken met hun gratis producten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het échte geld verdienen ze natuurlijk ook vooral met hun andere producten die ze aanbieden.
Dit moest het concept van Openbank ook zijn; gratis betaalrekening en geld proberen te verdienen aan overige producten en diensten.
Alleen hebben de grootbanken zo'n goede positie blijkbaar dat ze óók nog geld kunnen vragen voor de betaalrekening zelf.

Ben wel benieuwd naar dat Buut, lijkt me een soort van Moneyou 2.0 te worden(?)
Hopelijk draaien ze deze dan niet zo weer de nek om zodra de (spaar)rente weer wat nadelig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
JohanNL schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:02:
Het échte geld verdienen ze natuurlijk ook vooral met hun andere producten die ze aanbieden.
Dit moest het concept van Openbank ook zijn; gratis betaalrekening en geld proberen te verdienen aan overige producten en diensten.
Alleen hebben de grootbanken zo'n goede positie blijkbaar dat ze óók nog geld kunnen vragen voor de betaalrekening zelf.

Ben wel benieuwd naar dat Buut, lijkt me een soort van Moneyou 2.0 te worden(?)
Hopelijk draaien ze deze dan niet zo weer de nek om zodra de (spaar)rente weer wat nadelig wordt.
Dat is denk ik het verschil met de stenen banken en de neobanken; die laatsten verdienen juist geld door heel veel klanten met een klein verdienmodel. Revolut heeft ondertussen 55 miljoen klanten.

En die neobanken zijn ondertussen ook druk bezig nieuwe producten, zoals leningen/hypotheken, verzekeringen, eSIM mobiele abonnementen, enz. aan te (gaan) bieden.

Je zou het zelfs weleens somber voor die oudbanken in kunnen gaan zien (maar dat duurt nog even).

[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 08-06-2025 14:13 . Reden: aanvulling/correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
GeEkIe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Dat is denk ik het verschil met de stenen banken en de neobanken; die laatsten verdienen juist geld door heel veel klanten met een klein verdienmodel. Revolut heeft ondertussen 55 miljoen klanten.

En die neobanken zijn ondertussen ook druk bezig nieuwe producten, zoals leningen/hypotheken, verzekeringen, eSIM, mobiele abonnementen, enz. aan te (gaan) bieden.

Je zou het zelfs weleens somber voor die oudbanken in kunnen gaan zien (maar dat duurt nog even).
Dat laatste gaat inderdaad nog heel lang, of nog 1 of 2 generaties duren; de groot/oud banken hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken door de neo-banken. Een ING of Rabo rekening houder is honkvast en vaak ook nog eens alleen maar een en/of rekening met moeder de vrouw. Dan is overstappen of een 2e (neo) bank niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik zou die oud/groot/huis-banken ook niet zomaar afschrijven, die staan natuurlijk ook niet stil.
Daarnaast vind ik ze een stuk meer ' tastbaar ', de klantenservice en infrastructuur is wat mij betreft ook een stuk beter ingericht dan de neobanken.
Maar dit is waarschijnlijk een kwestie van tijd totdat er meer mensen bankieren bij Revolut en co.

Het echte probleem is wat mij betreft dat je je IBAN niet kunt meenemen.
En ja je hebt die overstapservice, maar echt ideaal is die ook niet natuurlijk.
De grootbanken gaan er waarschijnlijk ook alles aan doen dit niet makkelijker te maken, want dan wordt het overstappen écht te makkelijk wat een bedreiging is voor hun verdienmodel.
Stel je zou met 06-nummers ook niet kunnen overstappen van provider, dan hadden grote spelers als KPN en Vodafone het waarschijnlijk ook voor het zeggen. ' Even ' overstappen naar een prijsvechter als Lebara of Simpel doe je dan niet zomaar meer, dus blijven de meesten bij de partij waar ze hun nummer hebben gekregen, zoals bij de banken dus.
Dat jongeren een gratis rekening kunnen krijgen, met vaak ook nog cadeaus, is dan natuurlijk ook niet omdat ze zo gul zijn.
Deze klanten zijn hierna vaak klant voor het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 17:41
Het is in NL best "slim" gedaan met de manier waarop de Nederlandse IBAN is ingericht: de banknaam is erin verwerkt.
In andere landen bestaat het uit de landcode en alleen cijfers. Ook daar is meestal een banknummer in de IBAN verwerkt, maar het zou iig makkelijker zijn om nummerbehoud af te dwingen.

Kijk naar mobiele providers: In het begin kon je zien bij welke provider je zat, bv 06-24 was Ben, 06-54 Libertel enz. Met nummerbehoud is dat losgelaten. Providers kregen nog wel nieuwe nummerseries toegewezen, maar met de overstapmogelijkheden was alleen nog maar duidelijk waar het nummer ooit begonnen is.

Dat zou ook prima met IBANs gedaan kunnen worden, echter heeft Nederland dat nagenoeg onmogelijk gemaakt.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
JohanNL schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:14:
Ik zou die oud/groot/huis-banken ook niet zomaar afschrijven, die staan natuurlijk ook niet stil.
Daarnaast vind ik ze een stuk meer ' tastbaar ', de klantenservice en infrastructuur is wat mij betreft ook een stuk beter ingericht dan de neobanken.
Maar dit is waarschijnlijk een kwestie van tijd totdat er meer mensen bankieren bij Revolut en co.
De grootbanken gaan naar mijn idee ook steeds meer naar de neobanken qua service. Bij ING servicepoints kun je bijvoorbeeld alleen nog simpele dingen doen, en voor complexere zaken verwijzen ze al gauw naar de app / website / telefonische helpdesk. SNS sluit ook een groot deel van de kantoren in de overgang naar de ASN merknaam.

[ Voor 5% gewijzigd door alson op 07-06-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
birdibird schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:06:
Het is in NL best "slim" gedaan met de manier waarop de Nederlandse IBAN is ingericht: de banknaam is erin verwerkt.
In andere landen bestaat het uit de landcode en alleen cijfers. Ook daar is meestal een banknummer in de IBAN verwerkt, maar het zou iig makkelijker zijn om nummerbehoud af te dwingen.
...
Dat het in sommige andere landen cijfers zijn in plaats van letters verandert niets aan het feit dat de eerste set van die cijfers nog steeds een bank-code is en je ook in die landen dus niet je "hele" IBAN mee zou kunnen nemen.

Van https://www.iban.nl/home/:
Wat is de IBAN landcode
Een landcode bestaat uit twee letters volgens de ISO 3166-1 standaard. ISO-normen zorgen ervoor dat alle codes uniform gebruikt worden, zodat geen vergissingen kunnen ontstaan. Op deze manier worden er minder fouten gemaakt omdat alle landen dezelfde code gebruiken.

Het IBAN controlegetal vinden
Het IBAN-controlegetal wordt via een ingewikkelde berekening verkregen. Het is de eerste en belangrijkste controle die uitgevoerd wordt om het IBAN-nummer op juistheid te controleren. Het bestaat uit twee cijfers die op positie 3 en 4 in het IBAN-nummer staan. Bereken hier zelf je IBAN-controlecijfer op de meest betrouwbare manier, zonder tussenkomst van het internet.

IBAN nationaal rekeningnummer
Na de landcode en het controlenummer, komt het ‘nationaal rekeningnummer’, bestaande uit letters en cijfers. Beginnend met een bankcode (ook wel ”identifier” genoemd). De bankcodes van de Nederlandse banken vind je hier. Daarna volgt in de meeste landen het rekeningnummer. Deze wordt eventueel aangevuld met nullen om de gewenste lengte te bereiken. De lengte is per land verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Je zou kunnen zeggen dat landcodes in het IBAN een strategische fout van de European Committee for Banking Standards (ECBS) is geweest. Dat had meteen 1 code voor geheel de EU moeten zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
GeEkIe schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:29:
Je zou kunnen zeggen dat landcodes in het IBAN een strategische fout van de European Committee for Banking Standards (ECBS) is geweest. Dat had meteen 1 code voor geheel de EU moeten zijn!
Dat is geen fout; dat is een goede lobby geweest van de banken in hun belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
birdibird schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:06:
In andere landen bestaat het uit de landcode en alleen cijfers.
Maar daar kan ook veel structuur in zitten, neem bijv Frankrijk: https://wise.com/gb/iban/france
Bank code = nummer van bijv. La Banque Postale, Branche code het nummer van het kantoor waar je de rekening hebt (want in grotere landen is dat vaak, zeker 50 jaar terug, geen geintegreerd nationaal systeem), en dan pas je rekeningnummer (de 6 of 7 cijfers die je vroegah hier ook had bij de Postbank bijv.)

Op een gegeven moment lees je bepaalde nummer zoals sommige mensen met 020 naar Amsterdam verwijzen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zelf zou ik graag gebruik van een 'EU' schema zien: daarmee is de kous pas echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
RoRoNL schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Dat is geen fout; dat is een goede lobby geweest van de banken in hun belang.
Ik zeg het verkeerd. Het is de fout vd EU geweest dat zij de European Committee for Banking Standards (ECBS) nationale/landen codes in die standaard hebben laten verwerken. Juist de EU had dat moeten voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
Ik geloof dat enkele mensen mijn post niet nauwkeurig genoeg gelezen hebben, ik zei zelf ook al dat het banknummer verwerkt zit in de iban in andere landen. (edit: ik zie nu dat het woordje 'meestal' wellicht verwarring heeft gegeven)

Wat mijn voorstel is, is om net als bij mobiele nummers porteren mogelijk te maken, zodat je alleen nog kan zien bij welke bank de iban oorspronkelijk begonnen is.

Echter, als je dat Europees wilt kunnen doen, moet NL de letters veranderen naar cijfers, en moet Europees-wijd de lengte van de ibans gelijk worden (er zijn nu enorme verschillen omdat alle landen hun oude systeem nog in de ibans verwerkt hebben zitten, zoals hierboven al werd vermeld).

Het zou mogelijk moeten zijn nu ze andere systemen (ideal -> wero etc.) ook een maken.

[ Voor 13% gewijzigd door birdibird op 12-06-2025 21:29 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Vivid introduceert NL IBAN's. Zojuist een e-mail ontvangen dat deze de komende maanden uitgerold gaan worden via de Nederlandse tak van de bank. De voorwaarden zijn hiervoor ook aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 01:07
Vanwege mijn aanstaande scheiding ben ik op zoek naar een betaalrekening voor mijzelf.
De hier genoemde gratis rekeningen zijn natuurlijk wel fijn, ik heb er ook geen moeite dat alles online is.
Maar na een hoop gelezen te hebben, gaat het toch wel duizelen....

Ik had al een tijd bij wise een virtuele kaart voor een aantal dingen.
Nu dus ook een fysieke kaart aangevraagd. Als ik ga zoeken zie ik vaak dat het een debet mastercard is, maar het wordt toch echt een debet visa als ik het goed zie.
Ik heb hem nog niet binnen, maar wat ik gekregen heb aan bevestiging is het een visa.

Maar ik begrijp dat deze bijvoorbeeld bij albert heijn niet bruikbaar is...

Eigenlijk wil ik zo'n soort rekening als vaste betaalrekening gaan gebruiken.
Hier zijn er die bepaalde rekeningen als eerste betaalrekening gebruiken.
Wat zijn dan aanraders?
wise valt niet onder deposito stelsel, maar ben niet van plan daar ook spaargeld te stallen. Al is dat niet extreem veel, kwijt raken is wel dramatisch natuurlijk...

Revolut is dat wel, al is het Litouwen. En heeft als het goed is wel een debet mastercard. Ik ga er vanuit dat die bij bv albert heijn wel werkt?

Het volgende waar ik mee zit is dat ik afgekeurd ben en dus een uitkering krijg van uwv.
Nu is het mogelijk om het over te laten maken naar een buitenlandse IBAN, maar op hun site komt er gelijk een heel verhaal bij over in te houden premies en belasting. Omdat ze er dan vanuit gaan dat je daar ook woont. Maar dat is dus niet zo...
Mijn wise IBAN is een Belgische, revolut dus Litouwens. Zijn er varianten met een Nederlansde IBAN?
Is het mogelijk een probleem bij uitkeringen?
Of moet ik toch minimaal 1 rekening bij een echte Nederlandse bank openen?

Wellicht hier toch iemand die er ervaring mee heeft.

Oh nog een nabrander: nu wordt curve genoemd om alle passen in 1 app te hebben.
Omzeil ik daarmee het visa probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door jwbokx op 14-06-2025 12:36 . Reden: nabrander ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeEkIe
jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:34:
Vanwege mijn aanstaande scheiding ben ik op zoek naar een betaalrekening voor mijzelf.
De hier genoemde gratis rekeningen zijn natuurlijk wel fijn, ik heb er ook geen moeite dat alles online is.

Nu dus ook een fysieke kaart aangevraagd. Als ik ga zoeken zie ik vaak dat het een debet mastercard is, maar het wordt toch echt een debet visa als ik het goed zie.
Ik heb hem nog niet binnen, maar wat ik gekregen heb aan bevestiging is het een visa.

Wat zijn dan aanraders?
wise valt niet onder deposito stelsel, maar ben niet van plan daar ook spaargeld te stallen. Al is dat niet extreem veel, kwijt raken is wel dramatisch natuurlijk...

Revolut is dat wel, al is het Litouwen. En heeft als het goed is wel een debet mastercard. Ik ga er vanuit dat die bij bv albert heijn wel werkt?

Het volgende waar ik mee zit is dat ik afgekeurd ben en dus een uitkering krijg van uwv.
Nu is het mogelijk om het over te laten maken naar een buitenlandse IBAN, maar op hun site komt er gelijk een heel verhaal bij over in te houden premies en belasting. Omdat ze er dan vanuit gaan dat je daar ook woont. Maar dat is dus niet zo...
Mijn wise IBAN is een Belgische, revolut dus Litouwens. Zijn er varianten met een Nederlansde IBAN?

Revolut heeft al een tijdje Nederlandse IBANs. Bunq, dat tegenwoordig ook een gratis variant heeft, ook.

Belangrijk: bij bunq krijg je bij de gratis variant geloof ik geen fysieke pas, bij Revolut wel.

[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 12:39 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:54
GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:38:
[...]

Revolut heeft al een tijdje Nederlandse IBANs. Bunq, dat tegenwoordig ook een gratis variant heeft, ook.
De afweging tussen bunq (gratis variant) en Revolut (gratis variant) is:

- bunq geen fysieke betaalpas maar alleen virtual card (maar heel eerlijk: ik heb wel fysieke passen en heb die echt bijna nooit gebruikt)

- Revolut heeft wel fysieke passen (althans, dat hadden ze, dus dubbelcheck even) maar het DGS is Litouwen en bunq is NL DGS

Misschien dat BUUT ((van ABNAmro) een alternatief wordt, maar of je daar op wilt wachten… dan zou ik in de tussen tijd een andere proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Yorro op 14-06-2025 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
Yorro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:41:
[...]

De afweging tussen bunq (gratis variant) en Revolut (gratis variant) is:

- bunq geen fysieke betaalpas maar alleen virtual card (maar heel eerlijk: ik heb wel fysieke passen en heb die echt bijna nooit gebruikt)

- Revolut heeft wel fysieke passen (althans, dat hadden ze, dus dubbelcheck even) maar het DGS is Litouwen en bunq is NL DGS
Klopt, had ik al aangevuld (excuus) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Revolut is trouwens een uitstekende bank en betrouwbaar: gebruik het al jaren als hoofdrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 12:45 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

Wat zijn dan aanraders?

Ik ben al heel lang niet meer bij de AH geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat ze debet VISA niet accepteren. Ik ben nog niks in Nederland (en zéér weinig buiten NL) tegengekomen waar ik niet met debet VISA kan betalen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25

Wat zijn dan aanraders?

Revolut pas werkt gewoon bij de Appie. Eigenlijk overal betaal ik met de Revolutpas en ik heb gewoon NL-iban.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Vrijwel geheel Nederland is ondertussen overgeschakeld op debet kaarten van VISA en MC.
Bovendien zou ik mij daar niet al te blind op staren want over een paar maanden wordt alweer overgeschakeld op Wero (nu nog Dld, Fr en Bel, maar over een paar jaar geheel SEPA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware

Inmiddels wordt bij Albert Heijn en nagenoeg alle andere winkels en horeca etc MasterCard Debit en VISA Debit geaccepteerd, dus dat is geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Allen hartelijk dank.

Ik ga dan in ieder geval ook een revolut openen vanwege deposito garantie.
Dan zal dat in eerste instantie mijn hoofdrekening gaan worden.

Hier nog iemand die een voordeel van curve weet?
Ik zag dat die nfc zonder google pay ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:27
Yorro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:41:
[...]
Misschien dat BUUT ((van ABNAmro) een alternatief wordt, maar of je daar op wilt wachten… dan zou ik in de tussen tijd een andere proberen.
Buut is gericht op tieners (en hun ouders), lijkt me niet echt een goede optie.

Ik heb zelf Revolut en heb zowel Mastercard als Visa (virtuele) debit cards en ze werken allebei echt overal. Een enkele keer dat het niet werkt maar dat ligt dan aan de pinautomaat, ook dit zullen eens vervangen / geüpdatet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Hmm net revolut aangevraagd.
Voor betaling wil ik ing gebruiken, vraagt om pas tegen telefoon te houden.
Leest pas, en vraagt om cvv code... Maar die heeft een pinpas (debet card) niet...

Eens in het discussie/ervaringen revolut gaan kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:40:
Hmm net revolut aangevraagd.
Voor betaling wil ik ing gebruiken, vraagt om pas tegen telefoon te houden.
Leest pas, en vraagt om cvv code... Maar die heeft een pinpas (debet card) niet...

Eens in het discussie/ervaringen revolut gaan kijken...
Of een NN betaalrekening nemen, de eerste 12 maanden gratis. Met betaalpas.
Maar ja, daarna zijn er kosten, maar tegen die tijd is er misschien weer andere keuze.
https://www.nn.nl/Particulier/Betalen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ik heb gewoon een CVV code bij al mijn VISA/MC debet kaarten. Daarom zijn zij ook geschikt om online aankopen te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:48
Heb geen Revolut, maar bij de meeste banken kun je de CVV van je debitkaart in de desbetreffende bank app wel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:01:
Vrijwel geheel Nederland is ondertussen overgeschakeld op debet kaarten van VISA en MC.
Bovendien zou ik mij daar niet al te blind op staren want over een paar maanden wordt alweer overgeschakeld op Wero (nu nog Dld, Fr en Bel, maar over een paar jaar geheel SEPA).
Wero zal echt niet van het ene op het andere moment ingevoerd zijn in NL. Zelfs in de landen waar het nu beschikbaar is doen niet alle banken mee.
Het zal echt nog wel even duren, voordat het overal geaccepteerd wordt.
En dan hebben we het over een betaaloplossing via een eigen app, en niet over POS terminals.
Het blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken wanneer het een goed alternatief wordt, en met de afhankelijkheid van USA bedrijven kan het misschien harder gaan dan je denkt, maar vooralsnog is de acceptatie van VISA en MC debit relevant en niet Wero. Het advies om er niet blind op te staren valt m.i. dus nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Wally2002 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:13:
Wero zal echt niet van het ene op het andere moment ingevoerd zijn in NL. Zelfs in de landen waar het nu beschikbaar is doen niet alle banken mee.
Volgend jaar is het bij alle grote banken, maar ook bv Revolut NL, geïmplementeerd. Hoeveel kleine banken volgend jaar al zullen zijn gemigreerd is niet duidelijk maar zeker is dat zij niet lang achter kunnen blijven omdat in '27 POS al begint. Dat migreren gaat in NL een stuk sneller omdat Wero hier simpelweg een migratie vanaf iDEAL zal zijn.
Het zal echt nog wel even duren, voordat het overal geaccepteerd wordt.
Omdat het een migratie vanaf iDEAL is zal het snel en overal geaccepteerd worden.
En dan hebben we het over een betaaloplossing via een eigen app, en niet over POS terminals.
Ook POS (geloof vanaf 2027). Zie de Wiki of anders EPI.
Het blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken wanneer het een goed alternatief wordt, en met de afhankelijkheid van USA bedrijven kan het misschien harder gaan dan je denkt, maar vooralsnog is de acceptatie van VISA en MC debit relevant en niet Wero. Het advies om er niet blind op te staren valt m.i. dus nog wel mee.
Als volgend jaar NL en Luxemburg over zijn is ~50% van SEPA bereikt. Er zijn nu al gesprekken bezig met Italië en andere landen, maar aangezien Wero goedkoper is dan VISA/MC en de banken in de rest van SEPA ook nog eens de druk voelen om mee te doen, zal het vrij vlotjes lopen. Maar laten we conservatief zijn, binnen 5 jaar is grootste deel van SEPA over. En volgend jaar dus al NL 8)

[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 21:23 . Reden: aanvulling & verbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ik heb nu met ideal geld overgemaakt. Dan kan ook de pas betaald worden.
Op mijn pas is geen cvv of cvc code te vinden.
In de app en ingelogd op de ing site ook niet.
Bij ing zoeken naar cvv of cvc levert niets op.
Globaal zoeken alleen dat die er niet is. Een optie om 000 te gebruiken, maar ook dan transactie geweigerd...

Maar goed, dat is onze huidige en/of rekening dus zal uiteindelijk niet meer echt gebruikt worden.
Hooguit zonder en/of en dan waarschijnlijk voor mijn huidige vrouw. Die houd het graag bekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:24:
Ik heb nu met ideal geld overgemaakt. Dan kan ook de pas betaald worden.
Op mijn pas is geen cvv of cvc code te vinden.
In de app en ingelogd op de ing site ook niet.
Bij ing zoeken naar cvv of cvc levert niets op.
Globaal zoeken alleen dat die er niet is. Een optie om 000 te gebruiken, maar ook dan transactie geweigerd...

Maar goed, dat is onze huidige en/of rekening dus zal uiteindelijk niet meer echt gebruikt worden.
Hooguit zonder en/of en dan waarschijnlijk voor mijn huidige vrouw. Die houd het graag bekend...
Is het eigenlijk wel een MasterCard of VISA (debet), en niet MAESTRO of dat andere?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Youtl
GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:29:
[...]

Is het eigenlijk wel een MasterCard of VISA (debet), en niet MAESTRO of dat andere?
ING geeft nog geen debit MC/VISA, dus het is logisch dat deze gegevens niet beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ah, oke... vandaar.

Duidelijk, dus voorlopig gewoon ideal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:23:

Omdat het een migratie vanaf iDEAL is zal het snel en overal geaccepteerd worden.
Ik doelde dus op de fysieke acceptatie, niet om digitaal betalen. Daar ging volgens mij ook de discussie over m.b.t. accepteren bij Albert Heijn.
[...]

Als volgend jaar NL en Luxemburg over zijn is ~50% van SEPA bereikt. Er zijn nu al gesprekken bezig met Italië en andere landen, maar aangezien Wero goedkoper is dan VISA/MC en de banken in de rest van SEPA ook nog eens de druk voelen om mee te doen, zal het vrij vlotjes lopen. Maar laten we conservatief zijn, binnen 5 jaar is vrijwel geheel SEPA over. En volgend jaar dus al NL 8)
50% van de SEPA landen geeft nog niet aan of dan iedereen uit die landen ook over is. En het gaat dan over digitaal betalen. Ik zie nog niet alle fysieke winkels volgend jaar Wero ondersteunen. Kijk maar een hoe lang de overgang in NL naar MC en VISA debit is gegaan, en dat is allemaal op zich bekende techniek, met bekende partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ik doelde dus op de fysieke acceptatie, niet om digitaal betalen. Daar ging volgens mij ook de discussie over m.b.t. accepteren bij Albert Heijn.
Daar heb je gelijk in. Dát zal wel langer duren!
50% van de SEPA landen geeft nog niet aan of dan iedereen uit die landen ook over is. En het gaat dan over digitaal betalen. Ik zie nog niet alle fysieke winkels volgend jaar Wero ondersteunen. Kijk maar een hoe lang de overgang in NL naar MC en VISA debit is gegaan, en dat is allemaal op zich bekende techniek, met bekende partijen.
Mee eens en dat zal inderdaad waarschijnlijk langzamer gaan dan Wero voor online aankopen, hoewel gegeven dat het met de telefoon (NFC) gaat is het voor consumenten fysiek niet heel anders meer. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat er op de een of andere manier vanuit banken en winkels vanwege de kosten een stimulans zal komen om NFC betalen met Wero te stimuleren.
Ik zie overigens de EU vast wel met een regeling komen om dan juist wél kosten door klanten direct te laten betalen ipv dit onzichtbaar en universeel te laten zijn zoals het nu is. Immers: de EU wil Wero enorm stimuleren vanwege de strategische autonomiteit, zie Wiki EPI.

[ Voor 0% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 23:30 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Daarnaast denk ik dat het vrijwel onvermijdelijk is dat Wero op termijn met een fysieke bankpas zal komen.
Het is speculatie, maar wat zou de uitbreiding naar buitenlandse netwerken, net zoals VISA en MasterCard, tegen houden? Ik zie vele landen dit voor hun eigen netwerken willen (India, Japan, Brazilië) en dus kunnen daar afspraken mee worden gemaakt: zij hier ook, wij daar ook.

[ Voor 78% gewijzigd door GeEkIe op 15-06-2025 10:17 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:34
nvt

[ Voor 102% gewijzigd door falconxp op 15-06-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:01:
Nau, geheel Nederland…….behalve bij ABN amro en ING waar de meeste Nederlanders zitten. Daar heeft men nu nog steeds de oude Maestro passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Datisraar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:26:
[...]

Nau, geheel Nederland…….behalve bij ABN amro en ING waar de meeste Nederlanders zitten. Daar heeft men nu nog steeds de oude Maestro passen.
Je hebt gelijk, ik drukte mij niet goed uit: de infrastructuur voor VISA/MC is in vrijwel geheel NL uitgerold. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
GeEkIe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Je hebt gelijk, ik drukte mij niet goed uit: de infrastructuur voor VISA/MC is in vrijwel geheel NL uitgerold. :)
Toch apart; als je nu bij ASN bijvoorbeeld een rekening opent krijg je wel gelijk een Visa debit card, maar vraag je via de chat aan ABN wanneer een debit (zeer waarschijnlijk) Mastercard komt hebben ze geen idee. Alle passen worden niet automatisch tegelijk omgeruild heb ik begrepen van ze, als ze zover zijn. Er wordt nog rekening gehouden met de vervaldatum van de huidige Maestro/V Pay passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Datisraar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:42:
[...]

Toch apart; als je nu bij ASN bijvoorbeeld een rekening opent krijg je wel gelijk een Visa debit card, maar vraag je via de chat aan ABN wanneer een debit (zeer waarschijnlijk) Mastercard komt hebben ze geen idee. De passen worden niet automatisch tegelijk omgeruild heb ik begrepen van ze, als ze zover zijn. Er wordt nog rekening gehouden met de vervaldatum van de huidige Maestro/V Pay passen.
Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar ABN begint vanaf 1 juli gefaseerd met de uitgifte van MC debet kaarten. Ik kreeg eergisteren een bericht dat mijn pas gaat verlopen en ik dus een nieuwe pas krijg, dus misschien kan ik dan berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
GeEkIe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:46:
[...]

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar ABN begint vanaf 1 juli gefaseerd met de uitgifte van MC debet kaarten. Ik kreeg eergisteren een bericht dat mijn pas gaat verlopen en ik dus een nieuwe pas krijg, dus misschien kan ik dan berichten.
Wordt in ieder geval een hele lange operatie voordat alle ABN houders allemaal om zijn.
ING hier iemand ?

[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 15-06-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Datisraar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Wordt een hele lange operatie voordat de ABN houders allemaal om zijn.
Het zou ook kunnen dat zij als het eenmaal geheel storingsvrij in NL bruikbaar is, zij klanten de mogelijkheid geven om gratis de MC aan te vragen. Desnoods geef je zelf aan dat je het nieuwe pasje wilt en als zij moeilijk doen vraag je een vervangingspasje omdat je oude niet goed meer werkt.

Maar omdat met deze pasjes ook online kan worden besteld kan ik mij voorstellen dat er wel wat druk op ABN staat om klanten de mogelijkheid te geven de nieuwe pas versneld te verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
GeEkIe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:52:
[...]

Het zou ook kunnen dat zij als het eenmaal geheel storingsvrij in NL bruikbaar is, zij klanten de mogelijkheid geven om gratis de MC aan te vragen. Desnoods geef je zelf aan dat je het nieuwe pasje wilt en als zij moeilijk doen vraag je een vervangingspasje omdat je oude niet goed meer werkt.

Maar omdat met deze pasjes ook online kan worden besteld kan ik mij voorstellen dat er wel wat druk op ABN staat om klanten de mogelijkheid te geven de nieuwe pas versneld te verstrekken.
Zal ook met de enorme omvang van klanten bestand te maken hebben bij ABN (en ING).

Als je een (tijdelijk gratis) NN bankrekening aanvraagt, krijg je ook gelijk een debit Mastercard toegezonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 15-06-2025 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
Datisraar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:38:
[...]

Zal ook met de enorme omvang van klanten bestand te maken hebben bij ABN (en ING).
Het lijkt zo eenvoudig: begin met degenen die hier zelf om vragen de debet cards toe te zenden. Ik weet niet hoeveel tijd dat kost, maar zomaar uit de losse pols en ongehinderd door enige kennis van zaken, zou het mij niet verbazen als zij 10.000 pasjes per dag door de machines kunnen laten stampen. Heel erg lang kan het niet duren en de druk is meteen van de ketel, zodat nadat dezen de pasjes hebben gekregen de rest van de klanten volgt.
Bovendien zou ABN alle klanten sowieso ook het nieuwe pasje moeten opsturen zodat er geen discussie meer is welke beter/handiger is, of klachten dat het nieuwe pasje ergens niet werkt. De kosten die dit voorkomt (klantenservice) zou zo maar eens gelijk kunnen zijn aan de kosten van de nieuwe pasjes en je wint er ook goede PR mee.
Als je een (tijdelijk gratis) NN bankrekening aanvraagt, krijg je ook gelijk een debit Mastercard toegezonden.
Ik heb al jaren Revolut, N26, bunq, iCard en Wise: allemaal gratis en met VISA enof MC. Ben met vrijwel alles over op Revolut sinds zij een Nederlands rekeningnummer hebben :)
Ik nam ze allemaal om ze te testen en te kijken welke gratis bank eventueel geschikt zou zijn als vaste bank. bunq wijzigde mij teveel en leek wel een bomen sekte. N26 heeft Duitse rekeningnummers, iCard is Bulgaars, overschrijvingen kosten geld en het is ook (nog) geen echte bank, net als Wise. Revolut heeft duidelijk een langere termijn filosofie, is stabiel, winstgevend en betrouwbaar. Vandaar Revolut.

[ Voor 13% gewijzigd door GeEkIe op 15-06-2025 19:13 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Begrijp ik goed dat je met N26 in aandelen kunt handelen zonder commissie te betalen? Ik wil wel eens hier en daar een aandeeltje kopen, om te proberen.

https://n26.com/en-eu/stocks-and-etfs

"Unlimited free trades" staat er. Maar hoe krijgen ze dan geld als je bij hun aandelen etc koopt en verkoopt? Iemand enig idee?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
Salvatron schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:46:
Begrijp ik goed dat je met N26 in aandelen kunt handelen zonder commissie te betalen? Ik wil wel eens hier en daar een aandeeltje kopen, om te proberen.

https://n26.com/en-eu/stocks-and-etfs

"Unlimited free trades" staat er. Maar hoe krijgen ze dan geld als je bij hun aandelen etc koopt en verkoopt? Iemand enig idee?
Deze video legt het volgens mij wel aardig uit:
YouTube: How BROKERS Make Money: Are There Hidden Fees? (ETFs)

Kan natuurlijk ook deels uit het marketingbudget komen. Bij deze neobanken zie je vaak dat dit soort diensten in het begin gratis worden aangeboden en later betaald worden - wanneer er genoeg mensen gebruik van maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeEkIe
Nu Trade Republic een bank is geworden met ook IP, betaalpas, incasso's, sparen en zelfs een Nederlands rekeningnummer, kan het ook wel aan het lijstje worden toegevoegd. iDEAL/Wero wordt later geïmplementeerd.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste