Is het eigenlijk wel een MasterCard of VISA (debet), en niet MAESTRO of dat andere?jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:24:
Ik heb nu met ideal geld overgemaakt. Dan kan ook de pas betaald worden.
Op mijn pas is geen cvv of cvc code te vinden.
In de app en ingelogd op de ing site ook niet.
Bij ing zoeken naar cvv of cvc levert niets op.
Globaal zoeken alleen dat die er niet is. Een optie om 000 te gebruiken, maar ook dan transactie geweigerd...
Maar goed, dat is onze huidige en/of rekening dus zal uiteindelijk niet meer echt gebruikt worden.
Hooguit zonder en/of en dan waarschijnlijk voor mijn huidige vrouw. Die houd het graag bekend...
ING geeft nog geen debit MC/VISA, dus het is logisch dat deze gegevens niet beschikbaar zijn.GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:29:
[...]
Is het eigenlijk wel een MasterCard of VISA (debet), en niet MAESTRO of dat andere?
Ik doelde dus op de fysieke acceptatie, niet om digitaal betalen. Daar ging volgens mij ook de discussie over m.b.t. accepteren bij Albert Heijn.GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:23:
Omdat het een migratie vanaf iDEAL is zal het snel en overal geaccepteerd worden.
50% van de SEPA landen geeft nog niet aan of dan iedereen uit die landen ook over is. En het gaat dan over digitaal betalen. Ik zie nog niet alle fysieke winkels volgend jaar Wero ondersteunen. Kijk maar een hoe lang de overgang in NL naar MC en VISA debit is gegaan, en dat is allemaal op zich bekende techniek, met bekende partijen.[...]
Als volgend jaar NL en Luxemburg over zijn is ~50% van SEPA bereikt. Er zijn nu al gesprekken bezig met Italië en andere landen, maar aangezien Wero goedkoper is dan VISA/MC en de banken in de rest van SEPA ook nog eens de druk voelen om mee te doen, zal het vrij vlotjes lopen. Maar laten we conservatief zijn, binnen 5 jaar is vrijwel geheel SEPA over. En volgend jaar dus al NL
Daar heb je gelijk in. Dát zal wel langer duren!Ik doelde dus op de fysieke acceptatie, niet om digitaal betalen. Daar ging volgens mij ook de discussie over m.b.t. accepteren bij Albert Heijn.
Mee eens en dat zal inderdaad waarschijnlijk langzamer gaan dan Wero voor online aankopen, hoewel gegeven dat het met de telefoon (NFC) gaat is het voor consumenten fysiek niet heel anders meer. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat er op de een of andere manier vanuit banken en winkels vanwege de kosten een stimulans zal komen om NFC betalen met Wero te stimuleren.50% van de SEPA landen geeft nog niet aan of dan iedereen uit die landen ook over is. En het gaat dan over digitaal betalen. Ik zie nog niet alle fysieke winkels volgend jaar Wero ondersteunen. Kijk maar een hoe lang de overgang in NL naar MC en VISA debit is gegaan, en dat is allemaal op zich bekende techniek, met bekende partijen.
Ik zie overigens de EU vast wel met een regeling komen om dan juist wél kosten door klanten direct te laten betalen ipv dit onzichtbaar en universeel te laten zijn zoals het nu is. Immers: de EU wil Wero enorm stimuleren vanwege de strategische autonomiteit, zie Wiki EPI.
[ Voor 0% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 23:30 . Reden: correctie ]
Daarnaast denk ik dat het vrijwel onvermijdelijk is dat Wero op termijn met een fysieke bankpas zal komen.
Het is speculatie, maar wat zou de uitbreiding naar buitenlandse netwerken, net zoals VISA en MasterCard, tegen houden? Ik zie vele landen dit voor hun eigen netwerken willen (India, Japan, Brazilië) en dus kunnen daar afspraken mee worden gemaakt: zij hier ook, wij daar ook.
Het is speculatie, maar wat zou de uitbreiding naar buitenlandse netwerken, net zoals VISA en MasterCard, tegen houden? Ik zie vele landen dit voor hun eigen netwerken willen (India, Japan, Brazilië) en dus kunnen daar afspraken mee worden gemaakt: zij hier ook, wij daar ook.
[ Voor 78% gewijzigd door GeEkIe op 15-06-2025 10:17 . Reden: aanvulling ]
nvt
[ Voor 102% gewijzigd door falconxp op 15-06-2025 11:03 ]
Nau, geheel Nederland…….behalve bij ABN amro en ING waar de meeste Nederlanders zitten. Daar heeft men nu nog steeds de oude Maestro passen.GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:01:
Vrijwel geheel Nederland is ondertussen overgeschakeld op debet kaarten van VISA en MC.
Bovendien zou ik mij daar niet al te blind op staren want over een paar maanden wordt alweer overgeschakeld op Wero (nu nog Dld, Fr en Bel, maar over een paar jaar geheel SEPA).
Je hebt gelijk, ik drukte mij niet goed uit: de infrastructuur voor VISA/MC is in vrijwel geheel NL uitgerold.Datisraar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:26:
[...]
Nau, geheel Nederland…….behalve bij ABN amro en ING waar de meeste Nederlanders zitten. Daar heeft men nu nog steeds de oude Maestro passen.
Toch apart; als je nu bij ASN bijvoorbeeld een rekening opent krijg je wel gelijk een Visa debit card, maar vraag je via de chat aan ABN wanneer een debit (zeer waarschijnlijk) Mastercard komt hebben ze geen idee. Alle passen worden niet automatisch tegelijk omgeruild heb ik begrepen van ze, als ze zover zijn. Er wordt nog rekening gehouden met de vervaldatum van de huidige Maestro/V Pay passen.GeEkIe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:30:
[...]
Je hebt gelijk, ik drukte mij niet goed uit: de infrastructuur voor VISA/MC is in vrijwel geheel NL uitgerold.
Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar ABN begint vanaf 1 juli gefaseerd met de uitgifte van MC debet kaarten. Ik kreeg eergisteren een bericht dat mijn pas gaat verlopen en ik dus een nieuwe pas krijg, dus misschien kan ik dan berichten.Datisraar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:42:
[...]
Toch apart; als je nu bij ASN bijvoorbeeld een rekening opent krijg je wel gelijk een Visa debit card, maar vraag je via de chat aan ABN wanneer een debit (zeer waarschijnlijk) Mastercard komt hebben ze geen idee. De passen worden niet automatisch tegelijk omgeruild heb ik begrepen van ze, als ze zover zijn. Er wordt nog rekening gehouden met de vervaldatum van de huidige Maestro/V Pay passen.
Wordt in ieder geval een hele lange operatie voordat alle ABN houders allemaal om zijn.GeEkIe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:46:
[...]
Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar ABN begint vanaf 1 juli gefaseerd met de uitgifte van MC debet kaarten. Ik kreeg eergisteren een bericht dat mijn pas gaat verlopen en ik dus een nieuwe pas krijg, dus misschien kan ik dan berichten.
ING hier iemand ?
[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 15-06-2025 17:50 ]
Het zou ook kunnen dat zij als het eenmaal geheel storingsvrij in NL bruikbaar is, zij klanten de mogelijkheid geven om gratis de MC aan te vragen. Desnoods geef je zelf aan dat je het nieuwe pasje wilt en als zij moeilijk doen vraag je een vervangingspasje omdat je oude niet goed meer werkt.Datisraar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:48:
[...]
Wordt een hele lange operatie voordat de ABN houders allemaal om zijn.
Maar omdat met deze pasjes ook online kan worden besteld kan ik mij voorstellen dat er wel wat druk op ABN staat om klanten de mogelijkheid te geven de nieuwe pas versneld te verstrekken.
Zal ook met de enorme omvang van klanten bestand te maken hebben bij ABN (en ING).GeEkIe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:52:
[...]
Het zou ook kunnen dat zij als het eenmaal geheel storingsvrij in NL bruikbaar is, zij klanten de mogelijkheid geven om gratis de MC aan te vragen. Desnoods geef je zelf aan dat je het nieuwe pasje wilt en als zij moeilijk doen vraag je een vervangingspasje omdat je oude niet goed meer werkt.
Maar omdat met deze pasjes ook online kan worden besteld kan ik mij voorstellen dat er wel wat druk op ABN staat om klanten de mogelijkheid te geven de nieuwe pas versneld te verstrekken.
Als je een (tijdelijk gratis) NN bankrekening aanvraagt, krijg je ook gelijk een debit Mastercard toegezonden.
[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 15-06-2025 18:40 ]
Het lijkt zo eenvoudig: begin met degenen die hier zelf om vragen de debet cards toe te zenden. Ik weet niet hoeveel tijd dat kost, maar zomaar uit de losse pols en ongehinderd door enige kennis van zaken, zou het mij niet verbazen als zij 10.000 pasjes per dag door de machines kunnen laten stampen. Heel erg lang kan het niet duren en de druk is meteen van de ketel, zodat nadat dezen de pasjes hebben gekregen de rest van de klanten volgt.Datisraar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:38:
[...]
Zal ook met de enorme omvang van klanten bestand te maken hebben bij ABN (en ING).
Bovendien zou ABN alle klanten sowieso ook het nieuwe pasje moeten opsturen zodat er geen discussie meer is welke beter/handiger is, of klachten dat het nieuwe pasje ergens niet werkt. De kosten die dit voorkomt (klantenservice) zou zo maar eens gelijk kunnen zijn aan de kosten van de nieuwe pasjes en je wint er ook goede PR mee.
Ik heb al jaren Revolut, N26, bunq, iCard en Wise: allemaal gratis en met VISA enof MC. Ben met vrijwel alles over op Revolut sinds zij een Nederlands rekeningnummer hebbenAls je een (tijdelijk gratis) NN bankrekening aanvraagt, krijg je ook gelijk een debit Mastercard toegezonden.
Ik nam ze allemaal om ze te testen en te kijken welke gratis bank eventueel geschikt zou zijn als vaste bank. bunq wijzigde mij teveel en leek wel een bomen sekte. N26 heeft Duitse rekeningnummers, iCard is Bulgaars, overschrijvingen kosten geld en het is ook (nog) geen echte bank, net als Wise. Revolut heeft duidelijk een langere termijn filosofie, is stabiel, winstgevend en betrouwbaar. Vandaar Revolut.
[ Voor 13% gewijzigd door GeEkIe op 15-06-2025 19:13 . Reden: aanvulling ]
Begrijp ik goed dat je met N26 in aandelen kunt handelen zonder commissie te betalen? Ik wil wel eens hier en daar een aandeeltje kopen, om te proberen.
https://n26.com/en-eu/stocks-and-etfs
"Unlimited free trades" staat er. Maar hoe krijgen ze dan geld als je bij hun aandelen etc koopt en verkoopt? Iemand enig idee?
"Unlimited free trades" staat er. Maar hoe krijgen ze dan geld als je bij hun aandelen etc koopt en verkoopt? Iemand enig idee?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Deze video legt het volgens mij wel aardig uit:Salvatron schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:46:
Begrijp ik goed dat je met N26 in aandelen kunt handelen zonder commissie te betalen? Ik wil wel eens hier en daar een aandeeltje kopen, om te proberen.
YouTube: How BROKERS Make Money: Are There Hidden Fees? (ETFs)
Kan natuurlijk ook deels uit het marketingbudget komen. Bij deze neobanken zie je vaak dat dit soort diensten in het begin gratis worden aangeboden en later betaald worden - wanneer er genoeg mensen gebruik van maken.
Nu Trade Republic een bank is geworden met ook IP, betaalpas, incasso's, sparen en zelfs een Nederlands rekeningnummer, kan het ook wel aan het lijstje worden toegevoegd. iDEAL/Wero wordt later geïmplementeerd.