• PindakaasPiraat
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:48
Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:12:
Basisfunktionen, was bedeutet das?
Een standaard betaal- of spaarrekening. Voor bijv. beleggersrekeningen, private banking etc. geldt deze regel niet

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:23
Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:12:
Basisfunktionen, was bedeutet das?
Volgens mij gaat het om een dergelijke betaalrekening.

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:23
PindakaasPiraat schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:52:
Ik heb de rekening zelf al, had altijd al een Duits telefoonnummer. Qua adres zeggen ze dit: "Wollen Sie ein Konto im EU-Ausland führen?
Nach EU-Recht ist es Deutschen und anderen EU-Bürgern grundsätzlich erlaubt, in jedem anderen EU-Land ein Konto mit Basisfunktionen zu eröffnen. Das geht zum Beispiel, wenn Sie in dem jeweiligen EU-Land leben."

Lijkt er dus wel op dat het kan, maar misschien ietsje lastiger gaat worden
Bij Finanzfluss Girokonto-Vergleich 2025 prijkt de reguliere ING Girokonto op plaats 7 en de Consorsbank Girokonto op nummer 2. Een ING Basiskonto, waarvoor ik ook nog een Duits telefoonnummer nodig heb bij aanvraag, lijkt me o.a. daarom minder aantrekkelijk dan de Consorsbank Girokonto met VISA Debit en V-Pay/girocard, die met een Nederlands telefoonnummer en woonadres aan te vragen is.

Overigens prijkt de ING Basiskonto in de Finanzfluss Girokonto ohne Schufa 2025 vergelijking op plaats 3 vóór de DKB Basiskonto (plaats 4) en Consorsbank Basiskonto (plaats 10). Dus als je niet in aanmerking komt voor een reguliere Girokonto, dan lijkt die van ING de voorkeur te verdienen.

[ Voor 18% gewijzigd door ditto4076 op 18-11-2025 03:24 ]

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Klopt, dit komt vaker langs op Tweakers. Maar zo'n basisbetaalrekening is niet heel interessant. Die zijn eigenlijk echt bedoeld voor de onderkant van de samenleving. Nederlandse banken hebben ze ook.

Op basis van Europese regelgeving mag je voor zo'n basisbetaalrekening in principe niet geweigerd worden. Je kunt hem in theorie dus door de hele EU aanvragen.

Voor de veel interessantere Girokonto (wat dus geen basisbetaalrekening is) kun je inderdaad wel gewoon geweigerd worden.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20
TexMex schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:32:
[...]

Klopt, dit komt vaker langs op Tweakers. Maar zo'n basisbetaalrekening is niet heel interessant. Die zijn eigenlijk echt bedoeld voor de onderkant van de samenleving. Nederlandse banken hebben ze ook.

Op basis van Europese regelgeving mag je voor zo'n basisbetaalrekening in principe niet geweigerd worden. Je kunt hem in theorie dus door de hele EU aanvragen.

Voor de veel interessantere Girokonto (wat dus geen basisbetaalrekening is) kun je inderdaad wel gewoon geweigerd worden.
In principe kan iedereen zin rekening dus overal aanvragen. Voor mij is dat ook voldoende, al zit ik niet 'aan de onderkant', wat ook geen hard criterium lijkt. Waarom zou ik dan een 'gewone' aanvragen? Kan ik een bestaande rekening bij een grootbank laten omzetten?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:45:
[...]

In principe kan iedereen zin rekening dus overal aanvragen. Voor mij is dat ook voldoende, al zit ik niet 'aan de onderkant', wat ook geen hard criterium lijkt. Waarom zou ik dan een 'gewone' aanvragen? Kan ik een bestaande rekening bij een grootbank laten omzetten?
Je kunt altijd een poging wagen, maar in Nederland gaat het waarschijnlijk lastig worden. Juist omdat je nu al een gewone betaalrekening in Nederland hebt, mag een bank je aanvraag voor een basisbetaalrekening weigeren. (Een stapje lager is er ook nog de basisbankrekening maar die heeft nog strengere voorwaarden.)

In andere EU-landen kan het waarschijnlijk wel lukken als je daar nog geen reguliere betaalrekening hebt. Maar dat gaat doorgaans niet via een simpele online-aanmelding, maar met ouderwetse formulieren. Er waren ooit wat Tweakers met een basic current account bij de toenmalige Ierse versie van KBC. Bij andere Ierse banken lijkt het ook nog steeds te kunnen.

Maar aantrekkelijker dan een gratis 'gewone' bankrekening van Revolut, N26 of Openbank zal het vermoedelijk niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TexMex op 18-11-2025 21:04 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste