Een standaard betaal- of spaarrekening. Voor bijv. beleggersrekeningen, private banking etc. geldt deze regel nietBrent schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:12:
Basisfunktionen, was bedeutet das?
Volgens mij gaat het om een dergelijke betaalrekening.Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:12:
Basisfunktionen, was bedeutet das?
Bij Finanzfluss Girokonto-Vergleich 2025 prijkt de reguliere ING Girokonto op plaats 7 en de Consorsbank Girokonto op nummer 2. Een ING Basiskonto, waarvoor ik ook nog een Duits telefoonnummer nodig heb bij aanvraag, lijkt me o.a. daarom minder aantrekkelijk dan de Consorsbank Girokonto met VISA Debit en V-Pay/girocard, die met een Nederlands telefoonnummer en woonadres aan te vragen is.PindakaasPiraat schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:52:
Ik heb de rekening zelf al, had altijd al een Duits telefoonnummer. Qua adres zeggen ze dit: "Wollen Sie ein Konto im EU-Ausland führen?
Nach EU-Recht ist es Deutschen und anderen EU-Bürgern grundsätzlich erlaubt, in jedem anderen EU-Land ein Konto mit Basisfunktionen zu eröffnen. Das geht zum Beispiel, wenn Sie in dem jeweiligen EU-Land leben."
Lijkt er dus wel op dat het kan, maar misschien ietsje lastiger gaat worden
Overigens prijkt de ING Basiskonto in de Finanzfluss Girokonto ohne Schufa 2025 vergelijking op plaats 3 vóór de DKB Basiskonto (plaats 4) en Consorsbank Basiskonto (plaats 10). Dus als je niet in aanmerking komt voor een reguliere Girokonto, dan lijkt die van ING de voorkeur te verdienen.
[ Voor 18% gewijzigd door ditto4076 op 18-11-2025 03:24 ]
Klopt, dit komt vaker langs op Tweakers. Maar zo'n basisbetaalrekening is niet heel interessant. Die zijn eigenlijk echt bedoeld voor de onderkant van de samenleving. Nederlandse banken hebben ze ook.ditto4076 schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:32:
[...]
Volgens mij gaat het om een dergelijke betaalrekening.
Op basis van Europese regelgeving mag je voor zo'n basisbetaalrekening in principe niet geweigerd worden. Je kunt hem in theorie dus door de hele EU aanvragen.
Voor de veel interessantere Girokonto (wat dus geen basisbetaalrekening is) kun je inderdaad wel gewoon geweigerd worden.
In principe kan iedereen zin rekening dus overal aanvragen. Voor mij is dat ook voldoende, al zit ik niet 'aan de onderkant', wat ook geen hard criterium lijkt. Waarom zou ik dan een 'gewone' aanvragen? Kan ik een bestaande rekening bij een grootbank laten omzetten?TexMex schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:32:
[...]
Klopt, dit komt vaker langs op Tweakers. Maar zo'n basisbetaalrekening is niet heel interessant. Die zijn eigenlijk echt bedoeld voor de onderkant van de samenleving. Nederlandse banken hebben ze ook.
Op basis van Europese regelgeving mag je voor zo'n basisbetaalrekening in principe niet geweigerd worden. Je kunt hem in theorie dus door de hele EU aanvragen.
Voor de veel interessantere Girokonto (wat dus geen basisbetaalrekening is) kun je inderdaad wel gewoon geweigerd worden.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Je kunt altijd een poging wagen, maar in Nederland gaat het waarschijnlijk lastig worden. Juist omdat je nu al een gewone betaalrekening in Nederland hebt, mag een bank je aanvraag voor een basisbetaalrekening weigeren. (Een stapje lager is er ook nog de basisbankrekening maar die heeft nog strengere voorwaarden.)Brent schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:45:
[...]
In principe kan iedereen zin rekening dus overal aanvragen. Voor mij is dat ook voldoende, al zit ik niet 'aan de onderkant', wat ook geen hard criterium lijkt. Waarom zou ik dan een 'gewone' aanvragen? Kan ik een bestaande rekening bij een grootbank laten omzetten?
In andere EU-landen kan het waarschijnlijk wel lukken als je daar nog geen reguliere betaalrekening hebt. Maar dat gaat doorgaans niet via een simpele online-aanmelding, maar met ouderwetse formulieren. Er waren ooit wat Tweakers met een basic current account bij de toenmalige Ierse versie van KBC. Bij andere Ierse banken lijkt het ook nog steeds te kunnen.
Maar aantrekkelijker dan een gratis 'gewone' bankrekening van Revolut, N26 of Openbank zal het vermoedelijk niet zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door TexMex op 18-11-2025 21:04 ]
Klopt, tijdens corona tijd had ik nog bij de Ierse KBC via de e-mail een current account kunnen openen. Helaas zijn ze gestopt en zijn de rekeningen niet overgenomen door een ander lerse bank.TexMex schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:58:
[...]
Je kunt altijd een poging wagen, maar in Nederland gaat het waarschijnlijk lastig worden. Juist omdat je nu al een gewone betaalrekening in Nederland hebt, mag een bank je aanvraag voor een basisbetaalrekening weigeren. (Een stapje lager is er ook nog de basisbankrekening maar die heeft nog strengere voorwaarden.)
In andere EU-landen kan het waarschijnlijk wel lukken als je daar nog geen reguliere betaalrekening hebt. Maar dat gaat doorgaans niet via een simpele online-aanmelding, maar met ouderwetse formulieren. Er waren ooit wat Tweakers met een basic current account bij de toenmalige Ierse versie van KBC. Bij andere Ierse banken lijkt het ook nog steeds te kunnen.
Maar aantrekkelijker dan een gratis 'gewone' bankrekening van Revolut, N26 of Openbank zal het vermoedelijk niet zijn.
Basic account is heel lastig online te openen in de EU. Uitzonderingen, bijv Santander online in Spanje kan wel en HSBC in Engeland, basic current account voor niet-residenten.
Ik heb het even opgezocht en het lijkt erop dat je rekening geblokkeerd door de bank moet zijn.Brent schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:45:
[...]
In principe kan iedereen zin rekening dus overal aanvragen. Voor mij is dat ook voldoende, al zit ik niet 'aan de onderkant', wat ook geen hard criterium lijkt. Waarom zou ik dan een 'gewone' aanvragen? Kan ik een bestaande rekening bij een grootbank laten omzetten?
Ter info, Knab bank heeft een tijdelijk actie gratis bankrekening voor 12 maanden. Altijd leuk om uit te proberen of het een alternatief is om over te stappen of voor erbij te hebben.
Heb je misschien een link naar de aanbieding?Datisraar schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:43:
Ter info, Knab bank heeft een tijdelijk actie gratis bankrekening voor 12 maanden. Altijd leuk om uit te proberen of het een alternatief is om over te stappen of voor erbij te hebben.
https://www.knab.nl/rekening-openenditto4076 schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:53:
[...]
Heb je misschien een link naar de aanbieding?
Actievoorwaarden:
https://assets-eu-01.kc-u...nd-particulier_2025.2.pdf
Deze actie geldt alleen voor nieuwe klanten. Je wordt beschouwd als nieuwe klant als je nog geen privérekening of gezamenlijke rekening bij Knab hebt.
• Deze actie geldt voor aanvragen die worden gedaan in de periode van 1 juli 2025 t/m 31 januari 2026.
[ Voor 56% gewijzigd door VHware op 23-11-2025 13:15 ]
Ben al meer dan een jaar geen klant meer, zou je dan nog mee kunnen doen aan deze actie? (link actievoorwaarden werkt niet meer)VHware schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:09:
[...]
https://www.knab.nl/rekening-openen
Actievoorwaarden:
https://assets-eu-01.kc-u...nd-particulier_2025.2.pdf
Deze actie geldt alleen voor nieuwe klanten. Je wordt beschouwd als nieuwe klant als je nog geen privérekening of gezamenlijke rekening bij Knab hebt.
• Deze actie geldt voor aanvragen die worden gedaan in de periode van 1 juli 2025 t/m 31 januari 2026.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik zou zeggen, gewoon op de link van aanvragen drukken dat werkt wel. En merk je vanzelf of je geaccepteerd wordt. Knab wil graag klanten, dus moet het lukken.
[ Voor 39% gewijzigd door Datisraar op 03-12-2025 14:06 ]
Ik heb een gratis bankrekening van Openbank, naast mijn rekening bij de Rabobank. Ik vind het wel lollig om met zo'n gratis bankpas te betalen. Een beetje concurrentie kan nooit kwaad om de grote banken scherp te houden. Daarbij ging ik er altijd van uit dat er voor winkels geen verschil is tussen Maestro (Rabo) en Mastercard Debet (Openbank).
Maar nu lijkt het er op dat er toch verschillende tarieven berekend worden door betalingsverwerkers. Voor Maestro / V Pay en Nederlandse Mastercard/Visa Debit kaarten wordt er vaak een vast bedrag berekend, maar voor "buitenlandse" Mastercard/Visa Debit kaarten een percentage. Zou het kunnen dat die "gratis" banken een kickback krijgen van dat percentage?
Ik wil kleine ondernemers niet duperen, dus ik heb me voorgenomen om het voor kleine winkels bij mijn Rabo pas te houden. Voor een groot buitenlandse bedrijf zoals bijvoorbeeld McDonald's heb ik dat bezwaar niet en betaal ik gewoon met mijn "buitenlandse" kaart.
Het is overigens niet helemaal duidelijk wat die betalingsverwerkers bedoelen met "buitenlands": moet de IBAN dan niet met NL beginnen, of moet de uitgever van de kaart in het buitenland zitten, of moeten ze met hun depositogarantiestelsel in het buitenland zitten? Wordt Revolut bijvoorbeeld als een buitenlandse kaart gezien als je daar een NL IBAN hebt?
Klein onderzoekje naar de tarieven van de diverse aanbieders:
CCV: verschil tussen Nederlandse/Belgische consumenten debit kaarten en overige debit kaarten
Sumup: geen verschil tussen debit kaarten uitgegeven binnen de EU (maar gebaseerd op een percentage).
myPOS Plus abo: verschil tussen Nederlandse bankpassen en EER bankpassen (Standaard abo: geen verschil maar is dan wel een percentage)
Buckaroo: verschil tussen binnenlandse en buitenlandse consumenten debit kaarten
Mollie PoS: verschil tussen Maestro/V Pay en Debit
Worldline/PaySquare: verschil tussen Maestro/V Pay en Debit
Maar nu lijkt het er op dat er toch verschillende tarieven berekend worden door betalingsverwerkers. Voor Maestro / V Pay en Nederlandse Mastercard/Visa Debit kaarten wordt er vaak een vast bedrag berekend, maar voor "buitenlandse" Mastercard/Visa Debit kaarten een percentage. Zou het kunnen dat die "gratis" banken een kickback krijgen van dat percentage?
Ik wil kleine ondernemers niet duperen, dus ik heb me voorgenomen om het voor kleine winkels bij mijn Rabo pas te houden. Voor een groot buitenlandse bedrijf zoals bijvoorbeeld McDonald's heb ik dat bezwaar niet en betaal ik gewoon met mijn "buitenlandse" kaart.
Het is overigens niet helemaal duidelijk wat die betalingsverwerkers bedoelen met "buitenlands": moet de IBAN dan niet met NL beginnen, of moet de uitgever van de kaart in het buitenland zitten, of moeten ze met hun depositogarantiestelsel in het buitenland zitten? Wordt Revolut bijvoorbeeld als een buitenlandse kaart gezien als je daar een NL IBAN hebt?
Klein onderzoekje naar de tarieven van de diverse aanbieders:
CCV: verschil tussen Nederlandse/Belgische consumenten debit kaarten en overige debit kaarten
Sumup: geen verschil tussen debit kaarten uitgegeven binnen de EU (maar gebaseerd op een percentage).
myPOS Plus abo: verschil tussen Nederlandse bankpassen en EER bankpassen (Standaard abo: geen verschil maar is dan wel een percentage)
Buckaroo: verschil tussen binnenlandse en buitenlandse consumenten debit kaarten
Mollie PoS: verschil tussen Maestro/V Pay en Debit
Worldline/PaySquare: verschil tussen Maestro/V Pay en Debit
Volgens mij is de IBAN van de achterliggende rekening niet van belang voor het bepalen of de kaart "buitenlands" is. De BIN van de kaart (de eerste 6-8 tekens) bevat o.a. de code van het land van uitgifte. Al mijn kaarten (incl. die van Wise, waar ik een Belgisch én een Brits IBAN van heb) geven Nederland aan als land van uitgifte. Via binlist.net kun je dit checken (o.b.v. de eerste 8 cijfers van je credit- of debitcard).
[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-12-2025 16:02 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Na de zomer van 2026 kunnen ook volwassenen klant worden.
Wat als mijn kind 17 of 18 wordt?
Je kind kan BUUT gewoon blijven gebruiken. Ook na de 18e verjaardag. Want na de zomer is onze versie voor jongeren van 18 jaar en ouder klaar. Onze betaal- en spaarpotjes zijn en blijven natuurlijk superhandig.
Het is mij niet duidelijk of het slechts ook voor ouders mét een BUUT kind mogelijk is om een rekening te openen, of dat het voor willekeurig volwassenen nu ook mogelijk is om een BUUT rekening te open.Youtl schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:29:
[...]
Wat als mijn kind 17 of 18 wordt?
Je kind kan BUUT gewoon blijven gebruiken. Ook na de 18e verjaardag. Want na de zomer is onze versie voor jongeren van 18 jaar en ouder klaar. Onze betaal- en spaarpotjes zijn en blijven natuurlijk superhandig.
In dat laatste geval, zou BUUT dan eigenlijk niet ook moeten worden toegevoegd?
Ik ben ook een nieuwe Wallet aan het bekijken, die overigens nog geen bank is: zeal.app
Deze belooft 5,1% rente, die overigens meteen tot 3,9% is gereduceerd als je de App hebt geïnstalleerd. Rente wordt verkregen door decentralized finance (DeFi) tech, wat mij geheel niks zegt, maar misschien zijn er hier die daar wel verstand van hebben.
Voor degenen met hartklachten of hoge bloeddruk: ergens in alle documentatie las ik dat het uit IJsland is.
Gratis VISA betaalkaart zonder FX kosten en met de mogelijkheid van 4% cashback.
Uitleg: https://www.zeal.app/learn/how-zeal-works
Ik weet niet zeker of dit wel in het rijtje past van dit topic, maar ik noem het maar voor de zekerheid mochten er geïnteresseerden zijn.
Deze belooft 5,1% rente, die overigens meteen tot 3,9% is gereduceerd als je de App hebt geïnstalleerd. Rente wordt verkregen door decentralized finance (DeFi) tech, wat mij geheel niks zegt, maar misschien zijn er hier die daar wel verstand van hebben.
Voor degenen met hartklachten of hoge bloeddruk: ergens in alle documentatie las ik dat het uit IJsland is.
Gratis VISA betaalkaart zonder FX kosten en met de mogelijkheid van 4% cashback.
Ik weet niet zeker of dit wel in het rijtje past van dit topic, maar ik noem het maar voor de zekerheid mochten er geïnteresseerden zijn.
Ook las ik dat Revolut bezig is met de mogelijkheid contant geld te kunnen storten op je rekening in Nederland en dat dit spoedig beschikbaar zou kunnen komen.
Voor sommigen toch een essentiële functionaliteit die veel gratis banken missen.
Voor sommigen toch een essentiële functionaliteit die veel gratis banken missen.
Die pagina bestaat al zeker enkele maanden. In andere talen is de tekst hetzelfde. Zo bestaat de Duitse versie al sinds februari vorig jaar en is de tekst sindsdien onveranderd. Ik denk dat het niet zoveel zegt.GeEkIe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:06:
Ook las ik dat Revolut bezig is met de mogelijkheid contant geld te kunnen storten op je rekening in Nederland en dat dit spoedig beschikbaar zou kunnen komen.
De FAQ heeft het over een tegenrekening (voor de ouders). Dat lijkt neer te komen op dat je het niet zonder kan gebruiken.GeEkIe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:32:
[...]
Het is mij niet duidelijk of het slechts ook voor ouders mét een BUUT kind mogelijk is om een rekening te openen, of dat het voor willekeurig volwassenen nu ook mogelijk is om een BUUT rekening te open.
In dat laatste geval, zou BUUT dan eigenlijk niet ook moeten worden toegevoegd?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Net een account aangemaakt. Onboarding is heel snel binnen kwartier geopend. Je krijgt een centraal EE IBAN nummer. Het is dus niet IJsland, maar een combi van elect money account (geen garantie bank stelsel) Estland/UK. Account is gratis. Visa debit kaart besteld en is gratis. Vanaf je Estlandse IBAN kun je crypto kopen of beleggen in Zwitserse franke, Engelse ponden of US dollars.GeEkIe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:02:
Ik ben ook een nieuwe Wallet aan het bekijken, die overigens nog geen bank is: zeal.app
Account is wel ook op Nederland ook gericht want alles is gelijk in het Nederlands.
Doordat het geen garantie bank stelsel geeft, houd het mij nog tegen om er geld op te zettenDatisraar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:44:
[...]
Net een account aangemaakt. Onboarding is heel snel binnen kwartier geopend. Je krijgt een centraal EE IBAN nummer. Het is dus niet IJsland, maar een combi van elect money account (geen garantie bank stelsel) Estland/UK. Account is gratis. Visa debit kaart besteld en is gratis. Vanaf je Estlandse IBAN kun je crypto kopen of beleggen in Zwitserse franke, Engelse ponden of US dollars.
Account is wel ook op Nederland ook gericht want alles is gelijk in het Nederlands.
Ik zal daar ook niet veel geld opzetten. Ben het eerst aan het uitproberen een beetje.Kal-Ell schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Doorgaat het geen garantie bank stelsel geeft, houd het mij nog tegen om er geld op te zetten
En anders: optioneel een gratis bank en spaarrekening openen bij de Maltese bank Medirect. Ook met gratis Visa debit kaart vanaf heden, te bestellen. Wel daar met bank garantie in Malta.
[ Voor 14% gewijzigd door Datisraar op 07-01-2026 13:50 ]
Heeft iemand ervaring met Buut van ABN? Kan dit ook worden geopend zonder dat er een kind aan wordt gekoppeld, maw is het ook een gratis bank voor iedereen?
Gebruik de zoekfunctie even. Buut is al veel besprokenGeEkIe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:18:
Heeft iemand ervaring met Buut van ABN? Kan dit ook worden geopend zonder dat er een kind aan wordt gekoppeld, maw is het ook een gratis bank voor iedereen?
Dat heb ik gedaan. Ik kon daarmee geen antwoord op mijn vraag vinden.de Peer schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Gebruik de zoekfunctie even. Buut is al veel besproken
Het antwoord op je vraag vind je hierGeEkIe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:12:
[...]
Dat heb ik gedaan. Ik kon daarmee geen antwoord op mijn vraag vinden.
Youtl in "Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2"
Wat is je vraag? Van de eigen site: De eerste drie maanden krijg je 3,00%* rente over je saldo tot en met € 1.000.000. Voor saldi boven € 1.000.000 is de rente 0,00%. Je ontvangt het rendement elke maand op je Welkom Spaarrekening.fonias schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:49:
Hoe is de ervaring bij OpenBank met grote bedragen icm de Welkom spaarrekening?
Over de persoonlijke ervaringen, betrouwbaarheid en snelheid e.d.Deezers schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Wat is je vraag? Van de eigen site: De eerste drie maanden krijg je 3,00%* rente over je saldo tot en met € 1.000.000. Voor saldi boven € 1.000.000 is de rente 0,00%. Je ontvangt het rendement elke maand op je Welkom Spaarrekening.
De rest van de informatie had ik al doorgenomen.
Het is gewoon een bank(rekening). Grootste bank van Spanje dus in principe betrouwbaar. Grote bedragen is afhankelijk van je situatie. Als je een foutmelding krijgt moet je (de eerste paar keer) dit telefonisch laten overboeken dmv een identificatiecode. Heb je haast, boek het dan niet op vrijdagmiddag over of het moet ondertussen instant zijn naar de ontvanger.fonias schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:14:
[...]
Over de persoonlijke ervaringen, betrouwbaarheid en snelheid e.d.
De rest van de informatie had ik al doorgenomen.
Nee:VHware schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:17:
[...]
Het antwoord op je vraag vind je hier
Youtl in "Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2"
Ik heb het ondertussen even geprobeerd, en je kan dus niet zonder kinderen een Buut rekening openen.zonder dat er een kind aan wordt gekoppeld, maw is het ook een gratis bank voor iedereen?
[ Voor 13% gewijzigd door GeEkIe op 19-01-2026 14:54 . Reden: aanvulling ]
Nee het is ook een rekening voor tieners, zoals eerder gemeld kun je na de zomer ook als volwassene aanmelden.GeEkIe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Nee:
[...]
Ik heb het ondertussen even geprobeerd, en je kan dus niet zonder kinderen een Buut rekening openen.
Mits Buut zijn belofte waarmaakt
[ Voor 5% gewijzigd door Youtl op 19-01-2026 15:25 ]
In het bericht van 30 december waar ik naar refereer staat dan ook:GeEkIe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Nee:
[...]
Ik heb het ondertussen even geprobeerd, en je kan dus niet zonder kinderen een Buut rekening openen.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij voldoet de huidige datum daar nog niet aan.
Ah, daar doelde je opVHware schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:49:
[...]
In het bericht van 30 december waar ik naar refereer staat dan ook:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij voldoet de huidige datum daar nog niet aan.
Je kan je iig nu al aanmelden mits je een kind koppelt.
Ik weet niet hoe ik die zin moet interpreteren: "Na de zomer van 2026 kunnen ook volwassenen klant worden."
Bedoelden zij mét kind, of ook zonder kind? Maw is de die datum naar voren gehaald, zoals ik merkte tijdens het aanmeld proces?
Ik interpreteer het als dat volwassenen zonder kind dan een rekening kunnen openen (na de zomer dus).
Die vraag kun je misschien beter stellen in het specifieke topic: Openbank.NLfonias schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:49:
Hoe is de ervaring bij OpenBank met grote bedragen icm de Welkom spaarrekening?
/f/image/hXub6P7Bassx3D7ocq51GwV6.png?f=fotoalbum_large)