• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:09
Ja, dat is ook wel een ergenis. En voor mij reden om voor het eind vh jaar al mijn geld weg te halen, zodat komende aangifte de laatste keer is dat ik mij daar doorheen hoef te worstelen.

• MacMiep
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11-2025
Datisraar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:06:
[...]

Het gekke is wel als je daar nu mee begint voor 12 maanden, je al in april 2025 de 150€ kan krijgen 🤔 volgens de e-mail van OB. Moet je dat anders terugbetalen als je het niet 12 maanden laat bijschrijven?

Overigens Instant Payment werkt zoals hierboven (nogmaals) vermeld vanaf OB boeken zoals de meesten weten nog niet, dus houd daar rekening mee als je salaris bij OB binnenkomt.
Ik heb vorig jaar ook aan deze 'actie' meegedaan.
€150,- voor 1min administratiewerk (lees: rekeningnummer salarisstorting bij werkgever wijzigen ;-) is niet verkeerd. Maar dit terzijde.
Ik heb ook nog eens de voorwaarden gelezen en je moet idd minimaal 12 maanden (vanaf de eerste overboeking) je salaris laten storten, anders heb je OpenBank gemachtigd dat zij max €150,- weer terug gaan boeken (en dan wel naar rato volgens de formule: €150,- keer aantal resterende dagen tot einde 12 maanden gedeeld door 365 dagen).
Maar mijn vraag is een andere. Ik las namelijk ook in de voorwaarden:

"Na het verstrijken van de termijn om aan de vereisten te voldoen, kan een verlenging voor toepassing van deze actie aangevraagd worden tot uiterlijk 30 september 2025"

Nu is eind september natuurlijk al verstreken en ik had dit ook nog niet eerder opgemerkt (er zijn dagen dat ik geen algemene voorwaarden lees ;-)
Ik was benieuwd of er mensen zijn die aan de actie van vorig jaar hebben deelgenomen en nu voor eind september een nieuwe aanvraag hebben gedaan? En natuurlijk wat de uitkomst was?

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:48
MacMiep schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:22:
[...]

Ik heb vorig jaar ook aan deze 'actie' meegedaan.
€150,- voor 1min administratiewerk (lees: rekeningnummer salarisstorting bij werkgever wijzigen ;-) is niet verkeerd. Maar dit terzijde.
Ik heb ook nog eens de voorwaarden gelezen en je moet idd minimaal 12 maanden (vanaf de eerste overboeking) je salaris laten storten, anders heb je OpenBank gemachtigd dat zij max €150,- weer terug gaan boeken (en dan wel naar rato volgens de formule: €150,- keer aantal resterende dagen tot einde 12 maanden gedeeld door 365 dagen).
Maar mijn vraag is een andere. Ik las namelijk ook in de voorwaarden:

"Na het verstrijken van de termijn om aan de vereisten te voldoen, kan een verlenging voor toepassing van deze actie aangevraagd worden tot uiterlijk 30 september 2025"

Nu is eind september natuurlijk al verstreken en ik had dit ook nog niet eerder opgemerkt (er zijn dagen dat ik geen algemene voorwaarden lees ;-)
Ik was benieuwd of er mensen zijn die aan de actie van vorig jaar hebben deelgenomen en nu voor eind september een nieuwe aanvraag hebben gedaan? En natuurlijk wat de uitkomst was?
Is deze actie er op dit moment weer dan? Ik zie in de app helemaal niks, alleen het maandelijks verloten van de iPad.

• MacMiep
nee dat klopt, er is op dit moment niet zo'n actie (tenminste ik kan ook niks vinden op de website of app) Vandaar ook mijn vraag omdat ik deze info tegenkwam in de voorwaarden van de actie van afgelopen jaar.
Het lijkt erop dat ze klanten die wel vorig jaar aan hebben deelgenomen (misschien) een verlenging willen aanbieden voor nog een jaar of zoiets? Geen idee.
Daarom was ik benieuwd of iemand dit al had geprobeerd.

• MacMiep
Heb inmiddels zelf antwoord gekregen van OpenBank. Er komt géén verlenging van deze actie.
De verlenging tot maximaal 30 september 2025 was alleen bedoeld voor personen die (nog) niet aan de vereisten hadden voldaan.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:23
MacMiep schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:53:
Heb inmiddels zelf antwoord gekregen van OpenBank. Er komt géén verlenging van deze actie.
De verlenging tot maximaal 30 september 2025 was alleen bedoeld voor personen die (nog) niet aan de vereisten hadden voldaan.
Ach, we kunnen daar mee leven. Er zijn ergere dingen in de wereld.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:54

Hertog

Aut bibat, aut abeat

JohanNL schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:13:
[...]

Ze hadden een aantal jaren geleden een actie met een bonus, toen was het nog wel aardig.
Maar de kosten zijn hoog en de performance van hun fondsen en strategieën lopen ook achter, dus geen enkele reden denkbaar om daarmee nog te gaan beleggen wat mij betreft.
Los daarvan adverteren ze met ‘je kunt op elk moment over je geld beschikken’ maar in de praktijk bleek dat tot twee weken te kunnen duren.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• swimfreak
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-12-2025
Werkt mooi de instant payment oplossing van Openbank. Zou niet weten waarom te kiezen voor de optie 24-48 uur die Openbank ook aanbiedt

weet iemand tot welke bedragen de instant payments optie werkt? Zit daar een limiet aan?

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
€ 10.000 dacht ik een keer gelezen te hebben.

• Datisraar
swimfreak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:08:
Werkt mooi de instant payment oplossing van Openbank. Zou niet weten waarom te kiezen voor de optie 24-48 uur die Openbank ook aanbiedt

weet iemand tot welke bedragen de instant payments optie werkt? Zit daar een limiet aan?
In Nederland heb je bij overboeking gelijk instant, maar Europese banken geven blijkbaar eerst een opt-in mogelijkheid en willen blijkbaar de klanten een keuze geven. En dus ook OB. Bij Duitse en Franse banken moet je ook vaak eerst een Instant schuifje of knopje drukken voordat je de overboeking verzend, anders wordt het ook daar een gewone overboeking.

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 24-10-2025 11:54 ]

• rechtsherstel
Als ik via de ING website een overboeking doe naar het buitenland heb ik ook de keuze dit via een instant of een gewone overboeking te doen.

• Datisraar
rechtsherstel schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:26:
Als ik via de ING website een overboeking doe naar het buitenland heb ik ook de keuze dit via een instant of een gewone overboeking te doen.
Ongetwijfeld, maar via de ing app niet en bankier alleen maar via de app. Als ik vanuit ING app overboek is het direct Instant en kán ik het niet eens (zou ik niet willen) omzetten naar een gewone overboeking als ik dat direct wil versturen. Het punt nogmaals is dat veel Europese banken je eerst een gewone overboeking willen laten doen en zelf actief aan moet geven dat het -zoals bij OB- echter instant moet. Bij mijn Duitse bank ben ik sinds kort al een paar keer vergeten om het Instant schuifje steeds per overboeking in de app aan te zetten, en wordt het standaard als 1 werkdag overboeking uitgevoerd als ik niet oplet.

[ Voor 15% gewijzigd door Datisraar op 24-10-2025 18:18 ]

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:48
Lukt het iemand om de Wallet personal finance management and budgeting application met Openbank te verbinden?

[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 25-10-2025 02:58 ]

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Datisraar schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

Ongetwijfeld, maar via de ing app niet en bankier alleen maar via de app. Als ik vanuit ING app overboek is het direct Instant en kán ik het niet eens (zou ik niet willen) omzetten naar een gewone overboeking als ik dat direct wil versturen.
In de ING-app kan ik bij een overboeking kiezen tussen "Direct" of "Binnen 1 werkdag", dus er is wel een keuze.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:06
gerritjan schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

In de ING-app kan ik bij een overboeking kiezen tussen "Direct" of "Binnen 1 werkdag", dus er is wel een keuze.
Idd. Die keuze is een verplichting. De wet schrijft schijnbaar voor dat er een op out moet zijn, aldus Tech45.

• Frolow
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-12-2025
Het biometrie-gedoe lijkt hier met de Android update van 22 oktober te zijn opgelost, dus je kan weer zonder gezeur biometrie activeren.
Frolow schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:00:
[...]

Ter aanvulling bij deze de reactie die ik vanavond binnen een uur terug ontving m.b.t. het biometrie-probleem:

We reageren om je te laten weten dat het probleem van het iedere keer vragen om het instellen van de biometrische gegevens een technische oorzaak heeft. Onze IT afdeling is er van op de hoogte dat bij de laatste update van de Openbank app in de eerste week van September 2025 er iets mis is gegaan, waardoor aanmelden via biometrie en bevestigen van transacties door biometrie te gebruiken, niet mogelijk is.

Er wordt met man en macht aan gewerkt om dit probleem te verhelpen.

Totdat dit is opgelost en door middel van een nieuwe update van de app is rechtgezet, verzoeken wij je vriendelijk in te loggen met je documentnummer en de 4 cijferige toegangscode.

Excuses voor het ongemak!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:06
Frolow schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:36:
Het biometrie-gedoe lijkt hier met de Android update van 22 oktober te zijn opgelost, dus je kan weer zonder gezeur biometrie activeren.

[...]
ter info; Werkt op iOS ook al weer een tijdje geen idee wanneer precies maar moest alles opnieuw instellen voor iOS26 en het blijft nu werken.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik had een spaarrekening bij Openbank voor de 'welkom rente' of hoe die actie heette. Bij het opzeggen kon ik online (door een storing blijkt later) geen geld overmaken. De helpdeks gebeld die me geholpen hebben om handmatig de laatste 1000 euro van de rekening te halen. Helaas kregen zij ook een foutmelding bij het overmaken. Alleen het geld bleek later wel afgeschreven (en nooit aangekomen op de tegenrekening).
Na een paar dagen kreeg ik een Spaanse SMS over een 'una incidencia abierta de transferencias'.

Inmiddels twee weken bezig om mijn geld terug te proberen te krijgen. De helpdesk is hulpvaardig, maar resultaat is er tot nu toe niet.

Zal vast wel weer goedkomen, maar als je geen zin hebt in dit soort gedoe...

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik heb zojuist het openen van een rekening gestart, kostte wat moeite. iets geklooi met telefoon (bijv niet stil kunnen houden). Mocht het allemaal goed zijn gegaan dan verwacht ik binnenkort voortgang.

Vraagje:
de 3 maanden gegarandeerde welkom rente. Is dat
3 maanden in dagen (ongeveer 90) ?
of drie kalender maanden: november, december en januari (hmm)
of deel van november & december t/m februari (zoals advanzia)
????

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36
W1ck1e schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:24:
Ik heb zojuist het openen van een rekening gestart, kostte wat moeite. iets geklooi met telefoon (bijv niet stil kunnen houden). Mocht het allemaal goed zijn gegaan dan verwacht ik binnenkort voortgang.

Vraagje:
de 3 maanden gegarandeerde welkom rente. Is dat
3 maanden in dagen (ongeveer 90) ?
of drie kalender maanden: november, december en januari (hmm)
of deel van november & december t/m februari (zoals advanzia)
????
~90 dagen. Met rente uitkering ook steeds een maand van openen. Dus stel morgen, 6-11, wordt die geopend dan krijg je rente op 6-12, 6-1, etc. En de actieperiode eindigt dan ook op 6-2.

• W1ck1e
  • Nu online
Op de website zie ik dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQreMMEZTe85r3--1kCoaZWwTGw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E45XnjDj3sLqxPYmztO11udR.png?f=user_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ-F4I8m5EzOBIKoK8T51MgsRRs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/srEQd40xHYxy10owildE4rYF.png?f=user_large

Is die rente van 1,90% ook gegarandeerd ?
Afhankelijk van de andere rentes op dat moment kan het best interessant zijn.

Weet iemand hier iets meer ?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:08:
Op de website zie ik dit staan:

[Afbeelding]

en

[Afbeelding]

Is die rente van 1,90% ook gegarandeerd ?
Afhankelijk van de andere rentes op dat moment kan het best interessant zijn.

Weet iemand hier iets meer ?
Die 1,9% is niet gegarandeerd, dat is de variabele rente :P

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
  • Nu online
RaZ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:15:
[...]

Die 1,9% is niet gegarandeerd, dat is de variabele rente :P
Dat verwacht ik ook, maar dan kunnen ze beter schrijven "daarna is de rente 1,90% ....". Zoals het er staat wordt er een periode van 9 maanden gesuggereerd voor die rente.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:23:
[...]

Dat verwacht ik ook, maar dan kunnen ze beter schrijven "daarna is de rente 1,90% ....". Zoals het er staat wordt er een periode van 9 maanden gesuggereerd voor die rente.
Ik ben daar nu bijna 2 jaar klant, en de Open Spaarrekening is de rente variabel. Daaruit trek ik dan de conclusie dat die rente voor 9 maanden niet vast staat, en variabel is. Openbank stuurt wel een mail als de rente gaat zakken, en dat doen ze minimaal 2 maanden voordat de rente aangepast gaat worden.

Enige zekerheid is dat die rente eigenlijk wel altijd voor 2 maanden vast staat, zolang er geen mailtje is dat de rente gaat zakken ;)

Die 1,9% rente is bij Openbank sinds 5 juli 2025: Teppie in "Openbank.NL"

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 06-11-2025 08:37 ]

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
  • Nu online
Gisteren de rekening aangevraagd. Vandaag is de Open betaal rekening geopend. Test bedrag overgemaakt vanaf ASN. Kwam meteen aan. Terugboeken lukt nog niet: "Opdracht kon niet worden voltooid" (bij instant poging)
Dat was met de pc, maar met de app op de telefoon werkt het ook nog niet.
Niet instant op telefoon werkt wel, zou morgen moeten aankomen.
Test bedrag van ING is nog niet aangekomen.
vooralsnog ben ik positief over Openbank

edit: later op de dag
bedrag van ING is aangekomen
instant opnemen werkt nu ook naar beide banken
storten van ING is nu ook instant

Nu de spaarrekening nog.

edit 2:
2 dagen na het aanvragen is ook die beschikbaar

stortingen naar de betaalrekening (om door te boeken naar de welkom rekening) gaan som niet instant (ING of bij ASN een wat hoger bedrag). ING nog niet aangkomen ASN inmiddels wel.

toch tevreden, maar het kan verkeren

edi 3:
storting op zaterdag, wordt meteen zichtbaar op de betaalrekening, maar met de datum van maandag
bij overboekingen raadplegen staat de transactie met valuata dattum vandaag. hmm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4-fipz64UsuXcGNIqwrw04Hh4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZdhnk7SW5HvxZ8lqxFLB7E1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLrB4kwpTcpLIfKxIpJsRaO9pAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0GjnF6mfT9M8YU32ZcTZXdu.png?f=fotoalbum_large

Kan ik het bedrag nu probleemloos overschrijven naar de spaarrekening ?

[ Voor 111% gewijzigd door W1ck1e op 08-11-2025 08:58 ]

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:42
ik zie op het afschrift dat er in oktober 2,0% rente is gehanteerd op de openbank spaarrekening, en daarvoor altijd 2,3%. Ik kan mij niet herinneren dat ik hier een bericht over heb gehad. Heb ik iets gemist?

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-12-2025
Ja, die mail is er geweest op 4-7 kreeg ik hem:

Beste Mike

De Europese Centrale Bank heeft de rente onlangs verlaagd. Daarom verlagen we de rente van je Gepersonaliseerde Spaarrekening vanaf 8 september 2025 naar 2,00%.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

koendio schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:57:
ik zie op het afschrift dat er in oktober 2,0% rente is gehanteerd op de openbank spaarrekening, en daarvoor altijd 2,3%. Ik kan mij niet herinneren dat ik hier een bericht over heb gehad. Heb ik iets gemist?
Dan heb je - net als ik - een gepersonaliseerde spaarrekening ;) En die is per 8 september 2025 van 2,3% naar de 2% gegaan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 06-11-2025 16:00 ]

Ey!! Macarena \o/

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:42
Dank, Toch iets gemist. Dan het geld wat daar op staat maar overboeken naar mijn revolutrekening, met eenzelfde rente

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-01 12:22
koendio schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:26:
Dank, Toch iets gemist. Dan het geld wat daar op staat maar overboeken naar mijn revolutrekening, met eenzelfde rente
Heb jij Revolut Metal? Bevalt dat?

• W1ck1e
  • Nu online
Na het openen van de rekening met een aantal waarnemingen kan ik het volgende zien:

instant storting vanaf ASN bank heeft "oorsprong SPANJE"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qbew-II3tm4y6MbdAlXSgBLIV4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ba3bflPydeD6uOVy0Fv2PYuR.png?f=fotoalbum_large

boekingen vanaf ASN die eerst een tijdje in behandeling staan (een uurtje of zo) komen dan later alsnog instant aan (moment van uitvoeren is moment van bijschrijving)

instant storting vanaf ING bank heeft "oorsprong SPANJE"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-whfmEHcehQuIT2rIJ8dGH6oJvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqopU6e2RTivJ0mGQamLSD1c.png?f=fotoalbum_large

NIET instant storting vanaf ING bank heeft "oorsprong NEDERLAND"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LpsJw-IsBzS4N8gF1ShFstqo0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qzdgp0AVcY5RII6ojvmPdqoS.png?f=fotoalbum_large

Herkent dit iemand hier ?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:21:
Na het openen van de rekening met een aantal waarnemingen kan ik het volgende zien:

instant storting vanaf ASN bank heeft "oorsprong SPANJE"

[Afbeelding]

boekingen vanaf ASN die eerst een tijdje in behandeling staan (een uurtje of zo) komen dan later alsnog instant aan (moment van uitvoeren is moment van bijschrijving)

instant storting vanaf ING bank heeft "oorsprong SPANJE"

[Afbeelding]

NIET instant storting vanaf ING bank heeft "oorsprong NEDERLAND"

[Afbeelding]

Herkent dit iemand hier ?
Net 1 euro overgemaakt van ING Nederland naar m'n Openbank spaarrekening. Instant, die 1 euro staat gewoon direct in Spanje ;)

Euro'tje weer terug geboekt, staat direct weer op m'n ING rekening.

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
  • Nu online
RaZ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:32:
[...]

Net 1 euro overgemaakt van ING Nederland naar m'n Openbank spaarrekening. Instant, die 1 euro staat gewoon direct in Spanje ;)

Euro'tje weer terug geboekt, staat direct weer op m'n ING rekening.
Ik woon in Nederland en mijn tegenrekeningen ook, dus ik zou verwachten dat mijn geld dan Nederland als oorsprong heeft. Waarom gaan jouw ING transacties instant ? Heb jij jouw rekening pas recent geopend of heb je hem al langer ?

Herken je dit (verschillende data bij dezelfde stortingsboeking) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4-fipz64UsuXcGNIqwrw04Hh4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZdhnk7SW5HvxZ8lqxFLB7E1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLrB4kwpTcpLIfKxIpJsRaO9pAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0GjnF6mfT9M8YU32ZcTZXdu.png?f=fotoalbum_large

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:41:
[...]

Ik woon in Nederland en mijn tegenrekeningen ook, dus ik zou verwachten dat mijn geld dan Nederland als oorsprong heeft. Waarom gaan jouw ING transacties instant ? Heb jij jouw rekening pas recent geopend of heb je hem al langer ?

Herken je dit (verschillende data bij dezelfde stortingsboeking) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
M'n ING rekening was in 1988 nog een Postbank rekening, en ik heb Openbank sinds 21 december 2023 :P

En ik doe niet aan apps, ik heb met deze 2 overboekingen de beide gevallen de website gebruikt ;)

De datum staat bij Openbank wel geboekt alsof het maandag 10 oktober is ;)

Screenshot van de transacties van de ING:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/OIQ89Uw43ZaqxM05Gqi7F4Ak.png

Screenshot van de transacties van Openbank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/69myxVcN4WU4xH70VotbRPQM.png

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 08-11-2025 10:00 ]

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
  • Nu online
RaZ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:51:
[...]

M'n ING rekening was in 1988 nog een Postbank rekening, en ik heb Openbank sinds 21 december 2023 :P

En ik doe niet aan apps, ik heb met deze 2 overboekingen de beide gevallen de website gebruikt ;) Datum van beide banken staat de transacties datum op vandaag ;)
Dan zal het het niet instant zijn waarschijnlijik komen doordat ik de Openbank rekening pas 2 dagen geleden geopend heb.
De kreten "10 november" bij "datum" in de "transacties" afbeelding & "vandaag" bij "valutadatum" in de "begunstigde" afbeelding gaan over dezelfde storting naar openbank

De "begunstigde" afbeelding kan je vinden via "overboekingen" in het hoofdmenu

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 08-11-2025 10:22 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:04:
[...]

Dan zal het waarschijnlijik komen doordat ik de Openbank rekening pas 2 dagen geleden geopend heb.
De kreten "10 november" bij "datum" in de "transacties" afbeelding & "vandaag" bij "valutadatum" in de "begunstigde" afbeelding gaan over dezelfde storting naar openbank
Openbank doet dat appart. Ik krijg op de 26ste m'n rente bijgeschreven, als de 26ste op een zondag valt, dan heb ik de rente op zaterdag de 25ste om 01:00 CET al te zien, met daarbij dan de datum van maandag de 27ste. Zoals oktober 2025 het geval was.

Precies het zelfde dat de 2 transacties die ik vandaag gedaan heb bij Openbank de datum 2 dagen later laat zien.

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
  • Nu online
Vorige week woensdag (9 dagen geleden) heb ik dus de rekening aangevraagd. De volgende dag kon ik geld overmaken naar de "open betaalrekening" en nog een dag later de "welkom spaarrekening". Begonnen met een test storting en opnames, daarna grotere bedragen gestort. Uiteindelijk door grotere stortingen in meerdere delen te hakken meestal instant. Ook rechtstreeks naar de welkom spaarrekening. ASN werkt beter dan ING.

2 dagen geleden mijn pasje ontvangen, niet hoeven te tekenen. Was niet de normale PostNL Vandaag het welkomst pakket. Met een stickervel. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfhQxDQVcLg67kKK4cB54pome54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HySfiE878WcnQPfXFDTWEUWJ.jpg?f=fotoalbum_large

En een brochure.

Alles bij elkaar een prima ervaring.

[ Voor 23% gewijzigd door W1ck1e op 14-11-2025 13:24 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Inmiddels mijn eerste rentebetaling. Klopt precies met de verwachting. Ook op beide dagen van het weekend geld opgenomen en gestort, komt meteen aan.

Echter bij de transacties staat een transactiedatum van de dinsdag na het weekend. Met vaak die datum ook als waardedatum (valutadatum), echter bij transacties met de betaalrekening van Openbank is de valutadatum gelijk aan die van de dag van de handeling. In de lijstjes met de transacties staat het gesorteerd op transactiedatum, ik had liever een sortering op waardedatum gezien, om onbedoelde minstand te voorkomen.

Voor het berekenen van de rente is de valutadatum relevant. De transactiedatum is volgens mij datum van de dag na een bepaald proces dat in het weekend niet wordt doorgelopen.

Na een maand zeer tevreden.

[ Voor 27% gewijzigd door W1ck1e op 07-12-2025 10:27 ]

• rechtsherstel
W1ck1e schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:12:
Inmiddels mijn eerste rentebetaling. Klopt precies met de verwachting. Ook op beide dagen van het weekend geld opgenomen en gestort, komt meteen aan.

Echter bij de transacties staat een transactiedatum van de dinsdag na het weekend. Met vaak die datum ook als waardedatum (valutadatum), echter bij transacties met de betaalrekening van Openbank is de valutadatum gelijk aan die van de dag van de handeling. In de lijstjes met de transacties staat het gesorteerd op transactiedatum, ik had liever een sortering op waardedatum gezien, om onbedoelde minstand te voorkomen.

Voor het berekenen van de rente is de valutadatum relevant. De transactiedatum is volgens mij datum van de dag na een bepaald proces dat in het weekend niet wordt doorgelopen.

Na een maand zeer tevreden.
Vandaag is een Spaanse nationale feestdag.

• W1ck1e
  • Nu online
rechtsherstel schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:08:
[...]
Vandaag is een Spaanse nationale feestdag.
Omdat de sint weer in het land is ?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:36:
[...]

Omdat de sint weer in het land is ?
Volgens mijn maatje Google: Dag van de grondwet Onbevlekte Ontvangenis ;)

Dag van de grondwet was 6 december :P

[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 08-12-2025 10:42 ]

Ey!! Macarena \o/

• wetlips
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-12-2025
ik loop wel tegen het probleem op dat ik op de mastercard van openbank een max heb van 3000 , ook geen tijdelijke verhogingen zoals ing en abn , reaktie openbank u schrijft maar over maar hoe doe je dat naar bol.com amazon coolblue mediamarkt etc ik weet het niet

[ Voor 9% gewijzigd door wetlips op 10-12-2025 11:40 ]

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:49
wetlips schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:37:
ik loop wel tegen het probleem op dat ik op de mastercard van openbank een max heb van 3000 , ook geen tijdelijke verhogingen zoals ing en abn , reaktie openbank u schrijft maar over maar hoe doe je dat naar bol.com amazon coolblue mediamarkt etc ik weet het niet
Ik veronderstel dat je geld op je Creditcard(-rekening) kan zetten, waardoor je limiet daarmee verhoogd wordt. Zo werkte het iig bij ING toen ik enkele jaren geleden ook een hogere limiet op mijn creditcard nodig had.

• GeEkIe
wetlips schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:37:
Bol.com bijvoorbeeld:
Betaal je factuur met iDEAL of betaalpas via de betaalknop in 'mijn bol' of maak het handmatig over naar NL27 INGB 0000 0265 00 (BIC: INGBNL2A) t.n.v. bol b.v. Geef het factuurnummer mee als omschrijving.
Amazon.nl heb ik niet kunnen vinden. Gelukkig komt er Wero :)

• Ploep188
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-01 20:35
Ik wilde laatst geld opnemen met mijn Openbank betaalpas en kreeg een scherm te zien dat er 4 euro kosten worden gerekend. Dit was zowel met de Maestro en Mastercard pas. Na wat zoeken op de site van geldmaat kwam ik dit tegen: https://www.geldmaat.nl/n...lde-vragen/?search=Kosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnv0c-yjCcO_X1VSnSn5ajBKBAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbZs0V7OXdC7Fk1X8WAQ30u1.jpg?f=fotoalbum_large

Eerder kon ik gewoon zonder deze kosten geld opnemen met mijn Openbank pas. Met N26 loop ik hier niet tegen aan en dat is toch ook een buitenlandse pas (DE IBAN).

Heeft iemand dezelfde ervaring?

• Elandenmelk
Ploep188 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:27:
Ik wilde laatst geld opnemen met mijn Openbank betaalpas en kreeg een scherm te zien dat er 4 euro kosten worden gerekend. Dit was zowel met de Maestro en Mastercard pas. Na wat zoeken op de site van geldmaat kwam ik dit tegen: https://www.geldmaat.nl/n...lde-vragen/?search=Kosten

[Afbeelding]

Eerder kon ik gewoon zonder deze kosten geld opnemen met mijn Openbank pas. Met N26 loop ik hier niet tegen aan en dat is toch ook een buitenlandse pas (DE IBAN).

Ik heb het geld gewoon opgenomen. Ik zag eerst bij de inhouding 104 euro staan, maar toen die van de inhouding naar een "echte" transactie werd verzet, was het gewoon de 100 euro die ik heb opgenomen. Dus Openbank heeft nog steeds de kosten betaald.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:48
Elandenmelk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb het geld gewoon opgenomen. Ik zag eerst bij de inhouding 104 euro staan, maar toen die van de inhouding naar een "echte" transactie werd verzet, was het gewoon de 100 euro die ik heb opgenomen. Dus Openbank heeft nog steeds de kosten betaald.
Let er wel op dat dit de kosten alleen worden vergoed als je Travel+ aan hebt staan. Dit is een betaalde feature (4,99) per maand, maar voor sommige klanten is het levenslang gratis. Ik ga er vanuit dat jij Travel+ aan hebt staan?

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ploep188 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:27:

[Afbeelding]

Bij N26 kan dit blijkbaar ook gebeuren: Vinny1 in "Discussie over & Ervaringen met N26".

• rechtsherstel
oohh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:52:
[...]

Let er wel op dat dit de kosten alleen worden vergoed als je Travel+ aan hebt staan. Dit is een betaalde feature (4,99) per maand, maar voor sommige klanten is het levenslang gratis. Ik ga er vanuit dat jij Travel+ aan hebt staan?
Ook als je geen Travel+ hebt: Hoe vaak kun je geld opnemen met je Я42 Betaalpas?
Je kunt 5 keer per maand zonder kosten geld opnemen in de eurozone. Vanaf de zesde geldopname worden de kosten in rekening gebracht die de geldautomaat aangeeft.

• Elandenmelk
Vorige post was me al voor :).

Maar ik heb Travel+ inderdaad altijd gratis van helemaal in het begin.

[ Voor 147% gewijzigd door Elandenmelk op 16-12-2025 15:45 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

100 euro gepind, 104 euro foetsie.

Uurtje terug gepind, ik verwacht die 4 euro zo rond 18:00 weer terug te hebben. Vond die melding al vaag bij de geldmaat, die kreeg ik vorige week ook al, en toen afgebroken.

Ey!! Macarena \o/

• GeEkIe
RaZ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:12:

Uurtje terug gepind, ik verwacht die 4 euro zo rond 18:00 weer terug te hebben. Vond die melding al vaag bij de geldmaat, die kreeg ik vorige week ook al, en toen afgebroken.
Strikt genomen is natuurlijk alleen € 4 foetsie en die € 100 in je hand :+

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:12:

Is die 4 euro inmiddels gecorrigeerd? Ik kreeg de melding net ook voor het eerst en heb de transactie afgebroken.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bianca schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:22:
[...]

Is die 4 euro inmiddels gecorrigeerd? Ik kreeg de melding net ook voor het eerst en heb de transactie afgebroken.
Nope :N

Heb ik die 4 euro niet terug als het 12:00 is, dan waag ik er een telefoontje aan.

Ey!! Macarena \o/

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
RaZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:25:
[...]

Heb ik die 4 euro niet terug als het 12:00 is, dan waag ik er een telefoontje aan.
Ik heb dat ook een keer gehad bij een geldautomaat, was geen Geldmaat.
Ik pinde 40 euro, werd dus 44. Dat had ik al geaccepteerd (mental note: daar nooit meer pinnen!), maar als ik nu naar mijn afschriften kijk is het weer 40 euro. Dat is dus daarna ergens gecorrigeerd.

• rechtsherstel
RaZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:25:
[...]

Openbank is in overleg met Geldmaat en zegt dat het goedkomt.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

rechtsherstel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:36:
[...]
Ik hoor het liever zelf want ik heb daar wel nog commentaar op ;)

Als je zegt dat je zonder transactiekosten 5x per maand kan pinnen binnen de EER, is dat niet een probleem van Geldmaat, maar een probleem bij Openbank. Dat Openbank het dan afschuift op een andere partij vind ik nogal een bullshit argument :P

Ey!! Macarena \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ok, de uitleg van Openbank na m'n telefoontje:

Er staat bij de inhoudingen 104 euro, en zodra die niet meer als inhouding te boek staat maar bij het transactieoverzicht zal daar 100 euro komen te staan, en krijg je die 4 euro weer terug.

Maar gezien de post van @gerritjan is dit niet alleen bij Geldmaat en het komt automatisch gewoon goed, het duurt alleen 1 werkdag, de dame aan de lijn zegt dat het tussen 17:00 - 19:00 die 4 euro weer op de betaalrekening staat.

Volgens Openbank heeft Geldmaat hun protocollen verandert, en daar kan Openbank nog niet mee overweg. Dat is dus een issue bij Openbank, en niet bij Geldmaat.

Ey!! Macarena \o/

• Elandenmelk
RaZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:01:

Er staat bij de inhoudingen 104 euro, en zodra die niet meer als inhouding te boek staat maar bij het transactieoverzicht zal daar 100 euro komen te staan, en krijg je die 4 euro weer terug.
Precies de ervaring die ik al had gedeeld dus.

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:17
ligt het aan mij of is het overboekingen deel in de openbank app (android)aangepast? Als ik daar nu op klik krijg ik opeens een overzicht met overboekingen die gedaan zijn en een knop voor charity etc.

Maar niet het menu om over te boeken er is wel een icoontje voor het adresboek, dan kan ik naar m'n eigen ING rekening aanklikken om vervolgens naar een betaal menu te gaan en overmaken, maar bijv niet meer de optie om IP selecteren.

[ Voor 8% gewijzigd door geishin op 17-12-2025 18:55 ]

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:57
geishin schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:50:
ligt het aan mij of is het overboekingen deel in de openbank app (android)aangepast? Als ik daar nu op klik krijg ik opeens een overzicht met overboekingen die gedaan zijn en een knop voor charity etc.

Maar niet het menu om over te boeken er is wel een icoontje voor het adresboek, dan kan ik naar m'n eigen ING rekening aanklikken om vervolgens naar een betaal menu te gaan en overmaken, maar bijv niet meer de optie om IP selecteren.
Ligt niet aan jou. Vandaag heb ik moeten bellen om het opgelost te krijgen. Nieuwe overboekingsscherm mist opties als IP en overschrijven tussen eigen bank- en spaarrekening werkt niet meer. Klantenservice medewerker: 'we waren vooraf niet geïnformeerd, de app update is waardeloos'...

• Maarten69
  • Niet online
De oplossing hiervoor is:
App verwijderen en opnieuw installeren.
(Gedwongen afsluiten en cache verwijderen was onvoldoende).
Nu alles weer zoals het was.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• GeEkIe
[...]
Eigenlijk zou de Geldmaat formule, net zoals naam-rekening check, ook Europees moeten worden uitgerold voor alle banken die gebruik maken van betaalautomaten :)
Ik las trouwens trouwens dat Revolut begonnen is met zijn eigen automaten te installeren.

[ Voor 35% gewijzigd door GeEkIe op 18-12-2025 00:10 . Reden: aanvulling ]

• geishin
Olifant123 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:09:
[...]

Ligt niet aan jou. Vandaag heb ik moeten bellen om het opgelost te krijgen. Nieuwe overboekingsscherm mist opties als IP en overschrijven tussen eigen bank- en spaarrekening werkt niet meer. Klantenservice medewerker: 'we waren vooraf niet geïnformeerd, de app update is waardeloos'...
Zijn ze dan niet in overtreding van de IP richtlijn en kunnen we daar ergens ons beklag over doen? Tikkie formeel/"Karen" wellicht, maar op zulke formele klachten reageren ze vast sneller dan ons gebruikersperpectief.

edit : Overboeken via de (mobiele) site lijkt wel normaal te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door geishin op 18-12-2025 00:48 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:40
Openbank en Santander Consumer Finance worden samengevoegd in de nabije toekomst.
https://www.santander.com...and-services-to-customers

[ Voor 14% gewijzigd door rr7r op 18-12-2025 05:18 ]

• GeEkIe
rr7r schreef op donderdag 18 december 2025 @ 05:16:
Openbank en Santander Consumer Finance worden samengevoegd in de nabije toekomst.
https://www.santander.com...and-services-to-customers
Dit lijkt mij een slimme manier van Santander om het aantal kantoren, of misschien zelfs vrijwel alle, te sluiten en zo geheel over te gaan op internet only. Op deze manier hoef je de discussie over "kantoren sluiten" als besluit niet te voeren, maar kan Santander simpelweg zeggen: "Dit is een fusie en de logische consequentie daarvan."

Correctie: Santander Consumer Finance is niet de consumentenbank van Santander, wat ik (te snel) aannam:
Santander Consumer Finance (SCF) is the auto finance leader in Europe by loan volume (over €140 billion), with successful operations in 18 countries.

[ Voor 16% gewijzigd door GeEkIe op 18-12-2025 14:53 . Reden: aanvulling ]

• rr7r
GeEkIe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:19:
[...]

Dit lijkt mij een slimme manier van Santander om het aantal kantoren, of misschien zelfs vrijwel alle, te sluiten en zo geheel over te gaan op internet only. Op deze manier hoef je de discussie over "kantoren sluiten" als besluit niet te voeren, maar kan Santander simpelweg zeggen: "Dit is een fusie en de logische consequentie daarvan."

Correctie: Santander Consumer Finance is niet de consumentenbank van Santander, wat ik (te snel) aannam:

[...]
Nee het is echt de dochteronderneming, Spanje binnenlands valt daar niet onder (zie hier pagina 16). De losse spaarrekeningen van Santander die je als NLer kan afsluiten via he bijkantoor in België (https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/over-ons) valt er wel weer onder. Ook wordt in het eerdere gelinkte persbericht geschreven over duitse tak. Ik weet er verder weinig van, maar kwam het tegen, en zag hier er nog niks over.

[ Voor 18% gewijzigd door rr7r op 18-12-2025 21:17 ]

• geishin
Openbank heeft het overboekingen deel aangepast, in ieder geval voor de android app.

Het is nu weer bruikbaar

• SURFivor
  • Niet online
[...]
Bron?

Ik had vanochtend hetzelfde euvel en dacht in eerste instantie dat het ermee te maken had dat ik pinde op een "toeristische locatie".

• SURFivor
  • Niet online
Reactie Support van Openbank:
We zijn ervan op de hoogte. Er lijkt iets veranderd te zijn bij Geldmaat welke ineens 4 euro toont bij geldopnamen. Geen zorgen: dit bedrag wordt wel zichtbaar bij inhoudingen, maar uiteindelijk niet echt afgeschreven van je rekening
.

• SURFivor
  • Niet online
Tevens bevestigd dat een Travel+ hier verder niks mee heeft te maken

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:26
Van Openbank moet ik een kopie van mijn identiteitsbewijs uploaden omdat anders mijn rekening wordt “geannuleerd”.

Dit heb ik nu twee keer gedaan, maar beide keren krijg ik via de mail:

“het document is onjuist of niet van toepassing.”

Heeft iemand enig idee wat ik fout kan hebben gedaan. Openbank wil het me kennelijk niet vertellen.

• W1ck1e
  • Nu online
ID card: beide kanten
Paspoort: de juiste pagina's

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:09
Kun je in Openbank een SEPA betaling nog terugdraaien als hij nog niet is uitgevoerd?

Het vervelende is dat bij overboekingen de keuze niet standaard op Instant staat en dat je daar dus iedere keer opnieuw aan moet denken. En als je dat dan vergeet te doen.....

• Elandenmelk
Coffeeroam schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:57:
Kun je in Openbank een SEPA betaling nog terugdraaien als hij nog niet is uitgevoerd?

Het vervelende is dat bij overboekingen de keuze niet standaard op Instant staat en dat je daar dus iedere keer opnieuw aan moet denken. En als je dat dan vergeet te doen.....
In de app volgens mij nooit zien staan. Wellicht even bellen?

• Coffeeroam
Elandenmelk schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:27:
[...]

In de app volgens mij nooit zien staan. Wellicht even bellen?
Tja bellen kan ook nog....
Vraag me af waarom overboeking niet standaard op Instant staat (met optie om te veranderen in niet-instant). Alleen omdat ze liever niet hebben dat je dat doet?

Niet-instant is toch eigenlijk gewoon overbodig? - Óf je wil het instant, óf je wil het programmeren (bv. voor morgen of nog later). De optie met een ongewisse transactiedatum (48 uur) hebben we helemaal niet nodig toch?

• GeEkIe
Coffeeroam schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:37:
[...]

Tja bellen kan ook nog....
Vraag me af waarom overboeking niet standaard op Instant staat (met optie om te veranderen in niet-instant). Alleen omdat ze liever niet hebben dat je dat doet?

Niet-instant is toch eigenlijk gewoon overbodig? - Óf je wil het instant, óf je wil het programmeren (bv. voor morgen of nog later). De optie met een ongewisse transactiedatum (48 uur) hebben we helemaal niet nodig toch?
Zou het met kosten te maken kunnen hebben?

• Coffeeroam
GeEkIe schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:04:
[...]

Zou het met kosten te maken kunnen hebben?
Ja, met de langzame overboekmethode kunnen ze in ieder geval nog 1 à 2 dagen zelf de rente houden terwijl het geld "onderweg" is.

• GeEkIe
Coffeeroam schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:32:
[...]

Ja, met de langzame overboekmethode kunnen ze in ieder geval nog 1 à 2 dagen zelf de rente houden terwijl het geld "onderweg" is.
Ik bedoeld eerder een mogelijk verschil tussen de kosten van IP en de reguliere manier van overschrijven. Mogelijk rekenen die twee systemen verschillende tarieven.

• W1ck1e
  • Nu online
GeEkIe schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:13:
[...]

Ik bedoeld eerder een mogelijk verschil tussen de kosten van IP en de reguliere manier van overschrijven. Mogelijk rekenen die twee systemen verschillende tarieven.
Snel is duur, langzaam is goedkoop. Realtime vs. Batch

• geishin
Zeer vervelende ervaring nu met Openbank, op vakantie in Mexico bij een Banco Santander geprobeerd geld op te nemen (12500 MXN ~ 600 Euro). Pas ingeslikt en geen cash uit de automaat. Maar wél een inhouding op m'n rekening.

Uiteraard direct gebeld en Openbank kan dus helemaal niets doen. Moet uiterlijk tot en met 20 januari wachten en hopen dat ik het dan terug heb.
Openbank's redenatie: Banco Santander heeft nu een inhouding gedaan. Dat kan Openbank niet blokkeren of ongedaan maken.

Ik vind dat echt te bizar voor woorden, in theorie kan dus iedere bank ter wereld een seintje sturen naar Openbank en dan kan ik niet bij mijn geld. Ik zou verwachten dat de bank waar ik bankier, voor z'n klanten gaat staan en het geld weer vrijgeeft. Vertrouwen in Openbank in ieder geval gedaald tot het 0 punt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:04:
Zeer vervelende ervaring nu met Openbank, op vakantie in Mexico bij een Banco Santander geprobeerd geld op te nemen (12500 MXN ~ 600 Euro). Pas ingeslikt en geen cash uit de automaat. Maar wél een inhouding op m'n rekening.

Uiteraard direct gebeld en Openbank kan dus helemaal niets doen. Moet uiterlijk tot en met 20 januari wachten en hopen dat ik het dan terug heb.
Openbank's redenatie: Banco Santander heeft nu een inhouding gedaan. Dat kan Openbank niet blokkeren of ongedaan maken.

Ik vind dat echt te bizar voor woorden, in theorie kan dus iedere bank ter wereld een seintje sturen naar Openbank en dan kan ik niet bij mijn geld. Ik zou verwachten dat de bank waar ik bankier, voor z'n klanten gaat staan en het geld weer vrijgeeft. Vertrouwen in Openbank in ieder geval gedaald tot het 0 punt.
Ik ben benieuwd bij welke andere bank je de 600 euro wel direct terug zou krijgen.

• geishin
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Ik ben benieuwd bij welke andere bank je de 600 euro wel direct terug zou krijgen.
Nou direct direct, maar ergens tussen de 24 en 48 uur zou ik wel normaal vinden. En trouwens: ze kunnen toch ook direct reserveren, hoezo dan niet het tegenovergestelde en direct de reservering ongedaan maken?

Te bizar voor woorden dat ik nu max 3 weken op m'n geld kan gaan zitten wachten vanwege een fout waar ik niets aan kan doen.

• Wolly
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Nou direct direct, maar ergens tussen de 24 en 48 uur zou ik wel normaal vinden. En trouwens: ze kunnen toch ook direct reserveren, hoezo dan niet het tegenovergestelde en direct de reservering ongedaan maken?

Te bizar voor woorden dat ik nu max 3 weken op m'n geld kan gaan zitten wachten vanwege een fout waar ik niets aan kan doen.
Dan ben ik alsnog benieuwd hoe andere banken dit afhandelen, ik denk niet veel anders. Je ageert nogal tegen Openbank maar is dat dan wel terecht?

Ik zou zeggen gebruik een andere pas en geniet vooral van je vakantie *O*

• geishin
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Dan ben ik alsnog benieuwd hoe andere banken dit afhandelen, ik denk niet veel anders. Je ageert nogal tegen Openbank maar is dat dan wel terecht?

Ik zou zeggen gebruik een andere pas en geniet vooral van je vakantie *O*
Ik ageer tegen Openbank omdat ik daar nu het probleem mee heb. Ik heb deze ervaring niet met andere bank, dus lijkt mij irrelevant? Daarbij 600 euro is voor mij niet weinig geld om zomaar even op te moeten wachten en dat mijn bank dus helemaal niets kan of wil doen: er wordt niets uitgezocht, geen contact opgenomen met Santander, niet nagegaan of de inhouding wel klopt, niets.

• Wolly
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Ik ageer tegen Openbank omdat ik daar nu het probleem mee heb. Ik heb deze ervaring niet met andere bank, dus lijkt mij irrelevant? Daarbij 600 euro is voor mij niet weinig geld om zomaar even op te moeten wachten en dat mijn bank dus helemaal niets kan of wil doen: er wordt niets uitgezocht, geen contact opgenomen met Santander, niet nagegaan of de inhouding wel klopt, niets.
Je geeft een bepaalde verwachting aan, ik vraag mij af hoe reëel die verwachting eigenlijk is.
Ik zou verwachten dat de bank waar ik bankier, voor z'n klanten gaat staan en het geld weer vrijgeeft.
Als andere banken exact hetzelfde opereren, wat mijn verwachting is, dan is het dus niet echt een Openbank probleem maar meer een "Dat is nu eenmaal hoe de bankenwereld werkt" probleem.

• Koos Werkloos
Waarschijnlijk ligt het probleem gewoon bij de geldautomaar in Mexico (storing, skimming, …). Daar kan Openbank niets aan doen. Zij kunnen ook niet zien dat de geldautomaar het geld niet heeft uitgespuugd.

• geishin
Kennelijk vinden jullie het normaal dat je 3 weken op je geld moet wachten en dat de bank niets voor je doet?

Ze kunnen toch iets van actie ondernemen ipv het probleem bij mij neer leggen? Ik kan er namelijk al helemaal niets aan doen. De geboden "oplossing" is nu "wachten en hopen"

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:33
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:28:
Kennelijk vinden jullie het normaal dat je 3 weken op je geld moet wachten en dat de bank niets voor je doet?

Ze kunnen toch iets van actie ondernemen ipv het probleem bij mij neer leggen? Ik kan er namelijk al helemaal niets aan doen. De geboden "oplossing" is nu "wachten en hopen"
Ik heb dit met een andere bank gehad met een betaalautomaat in Nederland en daar was het antwoord ook "vul formulier in, wacht tot je geld terug is". Gelukkig ging het om een kleiner bedrag, maar dit schijnt nou eenmaal wat te duren allemaal.

• Koos Werkloos
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:28:
Het is maar zeer de vraag of Openbank je überhaupt wel geld verschuldigd is. Waarschijnlijk ligt het aan de bank in Mexico. Sowieso zal het uitgezocht moeten worden / moeten er allerlei procedures worden doorlopen en dat duurt nu eenmaal even, zeker als het gaat om een Nederlander met een Spaanse bankrekening en een Mexicaanse geldautomaat.
Je zou kunnen informeren bij de bank in Mexico waar je het geld hebt gepind, want waarschijnlijk is het daar misgegaan. De bank zou de geldautomaat, camerabeelden en logs kunnen controleren om zo na te gaan wat er fout is gegaan.

Openbank kan niet je geld uit Mexico terughalen. En je kan ook niet van ze verwachten dat ze opdraaien voor het verlies.

• geishin
Koos Werkloos schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Het is maar zeer de vraag of Openbank je überhaupt wel geld verschuldigd is. Waarschijnlijk ligt het aan de bank in Mexico. Sowieso zal het uitgezocht moeten worden / moeten er allerlei procedures worden doorlopen en dat duurt nu eenmaal even, zeker als het gaat om een Nederlander met een Spaanse bankrekening en een Mexicaanse geldautomaat.

[...]

Je zou kunnen informeren bij de bank in Mexico waar je het geld hebt gepind, want waarschijnlijk is het daar misgegaan. De bank zou de geldautomaat, camerabeelden en logs kunnen controleren om zo na te gaan wat er fout is gegaan.

Openbank kan niet je geld uit Mexico terughalen. En je kan ook niet van ze verwachten dat ze opdraaien voor het verlies.
Dat is echt de wereld op z'n kop. Ik ben toch niet verantwoordelijk voor deze situatie?!

Ik bankier helemaal niet bij de bank in Mexico. Die bank (overigens Santander) kan dus ook helemaal mijn geld niet inhouden, zij geven die opdracht door aan Openbank en Openbank houdt vervolgens het geld in. Als ik dan bij Openbank aangeef dat het onterecht is. Dan is het aan Openbank om dit alles te onderzoeken, controleren, verifieren etc. Als bank vertrouw ik er namelijk op dat zij mijn geld beschermen ipv dat ze mijn geld (laten) stelen (door) voor een derde.

• Koos Werkloos
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:16:
[...]Dat is echt de wereld op z'n kop. Ik ben toch niet verantwoordelijk voor deze situatie?!
Nee, maar Openbank ook niet.
Ik bankier helemaal niet bij de bank in Mexico.
Dat klopt, maar je hebt wel gebruik gemaakt van hun geldautomaat.
Die bank (overigens Santander) kan dus ook helemaal mijn geld niet inhouden, zij geven die opdracht door aan Openbank en Openbank houdt vervolgens het geld in.
Inderdaad. Maar Openbank heeft doordat jij geld hebt gepind wel een schuld bij die bank in Mexico die ze niet zomaar kunnen terugdraaien. Als ze dat niet aftrekken van je banksaldo, maakt Openbank dus een verlies op die transactie.
Als ik dan bij Openbank aangeef dat het onterecht is. Dan is het aan Openbank om dit alles te onderzoeken, controleren, verifieren etc. Als bank vertrouw ik er namelijk op dat zij mijn geld beschermen ipv dat ze mijn geld (laten) stelen (door) voor een derde.
Dat een geldautomaat van een andere bank in Mexico een storing heeft, geskimmed is of wat dan ook, dat is niet de verantwoordelijkheid van jouw bank, maar die van de bank die de geldautomaat beheert.

En Openbank wil natuurlijk voorkomen dat mensen fraude gaan plegen door in een ver land geld uit de muur trekken en dan ten onrechte beweren dat ze het niet gekregen hebben.

• geishin
Koos Werkloos schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:47:
[...]
Nee, maar Openbank ook niet.

[...]

Dat klopt, maar je hebt wel gebruik gemaakt van hun geldautomaat.

[...]

Inderdaad. Maar Openbank heeft doordat jij geld hebt gepind wel een schuld bij die bank in Mexico die ze niet zomaar kunnen terugdraaien. Als ze dat niet aftrekken van je banksaldo, maakt Openbank dus een verlies op die transactie.

[/quote]Als ik dan bij Openbank aangeef dat het onterecht is. Dan is het aan Openbank om dit alles te onderzoeken, controleren, verifieren etc. Als bank vertrouw ik er namelijk op dat zij mijn geld beschermen ipv dat ze mijn geld (laten) stelen (door) voor een derde.
[/quote]
Dat een geldautomaat van een andere bank in Mexico een storing heeft, geskimmed is of wat dan ook, dat is niet de verantwoordelijkheid van jouw bank, maar die van de bank die de geldautomaat beheert.

En Openbank wil natuurlijk voorkomen dat mensen fraude gaan plegen door in een ver land geld uit de muur trekken en dan ten onrechte beweren dat ze het niet gekregen hebben.
Ben het hier echt mee oneens.

Ten eerste is Openbank wel verantwoordelijk omdat zij zonder blikken of blozen de inhouding doen. Daar vindt geen controle en/of verificatie op plaats. Dat had Openbank moeten doen alvorens het bij mij in te houden.

Ten tweede, Openbank krijgt van Santander het signaal af te schrijven en van mij het signaal dat niet te doen. Doen alsof er dan al een schuld is tussen Openbank en Santander is een aanname van jewelste. Alleen omdat Santander het zegt maakt dat het zo is? Zeker nu ik kenbaar maak dat het onterecht is. Op basis van die tegenstrijdigheid zou Openbank na moeten gaan welke van de 2 perspectieven klopt.

En waarom zou in de tussentijd het belang van Santander om via Openbank in te kunnen houden voorgaan op mijn belang dat niet te doen? Ik snap dat Openbank wil voorkomen dat klanten fraude plegen, maar Openbank faciliteert nu wel de fraude van Santander door medewerking te verlenen aan de inhouding zonder dat ik daar cash voor heb gehad.

• Wolly
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Ten eerste is Openbank wel verantwoordelijk omdat zij zonder blikken of blozen de inhouding doen. Daar vindt geen controle en/of verificatie op plaats. Dat had Openbank moeten doen alvorens het bij mij in te houden.

Ten tweede, Openbank krijgt van Santander het signaal af te schrijven en van mij het signaal dat niet te doen. Doen alsof er dan al een schuld is tussen Openbank en Santander is een aanname van jewelste. Alleen omdat Santander het zegt maakt dat het zo is? Zeker nu ik kenbaar maak dat het onterecht is. Op basis van die tegenstrijdigheid zou Openbank na moeten gaan welke van de 2 perspectieven klopt.

En waarom zou in de tussentijd het belang van Santander om via Openbank in te kunnen houden voorgaan op mijn belang dat niet te doen? Ik snap dat Openbank wil voorkomen dat klanten fraude plegen, maar Openbank faciliteert nu wel de fraude van Santander door medewerking te verlenen aan de inhouding zonder dat ik daar cash voor heb gehad.
Fraude door Santander…je zit nogal hoog in je emotie geloof ik. Jij hebt de afschrijving geautoriseerd door het ingeven van je pas en pincode, dat is dus prima afgedekt.
Maar je verwacht dus dat Openbank dan ook bij jou gaat checken of die flappen daadwerkelijk in je handen zijn beland alvorens ze een afschrijving doen?

Neem even een paar tellen zou ik zeggen.

Dat geld komt heus wel terug, er is geen bank die in die 600 euro is geïnteresseerd om deze onrechtmatig te houden. Je zit alleen wel vast aan een procedure omdat er nu eenmaal niet van ieders woord kan worden uitgegaan.

• Koos Werkloos
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Geen enkele bank doet dat. Een bank kan simpelweg niet controleren of de geldautomaat van een andere bank de biljetten daadwerkelijk uitgegeven heeft.
Ook dat doet geen enkele bank. Een bank kan niet zomaar iets terugdraaien alleen maar omdat een rekeninghouder beweert dat er iets niet klopt. Dan zou het wel heel makkelijk worden om te frauderen. Ze moeten in principe gewoon uit gaan van de systemen die gebruikt worden, al gaat daar soms iets mis.
Hoe moet Openbank weten dat Santander fraude heeft gepleegd? En hoe weet je dat zelf zo zeker?

Vraag gewoon na bij die Santander-bank in Mexico wat hier gebeurd kan zijn. Misschien was het een storing en kunnen ze in de logs zien dat er wel geld van je rekening is afgeschreven, maar niet uitgegeven. Dan zullen ze dat wel corrigeren. Je pas is ingeslikt, dus is het dan sowieso niet een goed idee om met die bank in gesprek te gaan?

• rr7r
@geishin: Als je de klacht bij Openbank wilt escaleren dan staat op de website beschreven dat dat via Santander Group verloopt, in dit geval ook de uiteindelijke moeder van die geldautomaat wanneer ik het goed begrepen heb.
https://www.openbank.nl/juridische-informatie

• geishin
rr7r schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:27:
@geishin: Als je de klacht bij Openbank wilt escaleren dan staat op de website beschreven dat dat via Santander Group verloopt, in dit geval ook de uiteindelijke moeder van die geldautomaat wanneer ik het goed begrepen heb.
https://www.openbank.nl/juridische-informatie
Dank dat ga ik inderdaad doen.

@Wolly hoe noem jij het als iemand je geld pakt, zonder daar de beloofde dienst voor te leveren? Ik heb autorisatie verleend voor toegang tot mijn rekening. Er is geen verificatie/bevestiging achteraf van mijn kant dat ik het geld echt ontvangen heb. dat zouden banken m.i. wel moeten implementeren

@Koos Werkloos ik heb mijn pas allang terug, direct via een bankmedewerker gevraagd ter plekke. Zij konden daar verder niets doen mbt de afschrijving, ook niet alsnog cash geven en gaven aan dat ik mijn eigen bank moest bellen.

Verder hoop ik v harte dat het jullie nooit overkomt. Ben echt stomverbaasd in het eindeloze vertrouwen in Santander en Openbank. Zij zouden nu allemaal terecht handelen, ondanks dat ik mijn geld niet heb (want het is ingehouden op mijn rekening en geen cash uitgegeven). En dat de bank dan aan mijn kant van het verhaal twijfelt en niets wil doen is dan volkomen logisch 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door geishin op 02-01-2026 22:08 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:27
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Dank dat ga ik inderdaad doen.

@Wolly hoe noem jij het als iemand je geld pakt, zonder daar de beloofde dienst voor te leveren? Ik heb autorisatie verleend voor toegang tot mijn rekening. Er is geen verificatie/bevestiging achteraf van mijn kant dat ik het geld echt ontvangen heb. dat zouden banken m.i. wel moeten implementeren

@Koos Werkloos ik heb mijn pas allang terug, direct via een bankmedewerker gevraagd ter plekke. Zij konden daar verder niets doen mbt de afschrijving, ook niet alsnog cash geven en gaven aan dat ik mijn eigen bank moest bellen.

Verder hoop ik v harte dat het jullie nooit overkomt. Ben echt stomverbaasd in het eindeloze vertrouwen in Santander en Openbank. Zij zouden nu allemaal terecht handelen, ondanks dat ik mijn geld niet heb (want het is ingehouden op mijn rekening en geen cash uitgegeven). En dat de bank dan aan mijn kant van het verhaal twijfelt en niets wil doen is dan volkomen logisch 8)7
Er is iets niet geleverd. Dat is niet veel anders dan een betaling doen bij een webwinkel en dat dan je goederen niet afgeleverd worden. Ook daar heeft jouw eigen bank geen boodschap aan. (Alleen zit er bij een pakje meerdere dagen tussen betalen en leveren, en bij pinnen slechts seconden)
Je hebt nu een probleem bij de leverende partij en dat is de mexicaanse eigenaar van de betreffende flappentap. Niet met openbank.
Voor mij is dit overigens wel reden nummer 1 waarom ik openbank alleen voor kleinigheidjes gebruik, een gratis bank gaat geen premium service verlenen, daar is helemaal geen geld voor. Vertrouwen in de Spaanse bankensector is bij mij in elk geval ook niet heel hoogl als ik alleen al zie hoe de app in elkaar steekt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• geishin
Mistraller schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Er is iets niet geleverd. Dat is niet veel anders dan een betaling doen bij een webwinkel en dat dan je goederen niet afgeleverd worden. Ook daar heeft jouw eigen bank geen boodschap aan. (Alleen zit er bij een pakje meerdere dagen tussen betalen en leveren, en bij pinnen slechts seconden)
Je hebt nu een probleem bij de leverende partij en dat is de mexicaanse eigenaar van de betreffende flappentap. Niet met openbank.
Voor mij is dit overigens wel reden nummer 1 waarom ik openbank alleen voor kleinigheidjes gebruik, een gratis bank gaat geen premium service verlenen, daar is helemaal geen geld voor. Vertrouwen in de Spaanse bankensector is bij mij in elk geval ook niet heel hoogl als ik alleen al zie hoe de app in elkaar steekt.
Deels eens, alleen is Openbank nu wel degelijk onderdeel van de bancaire dienst die niet geleverd wordt.

Ik gebruik Openbank ook alleen als boodschappen rekening en dus om cash op te nemen in LatAm regio. Aangezien Openbank onderdeel is van Santander, uiteraard alleen bij Santander geld opgenomen.

Nou niet te vertrouwen dus en zodra ik m'n geld terug heb gaat Openbank er linea recta uit

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:27
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:06:
[...]

..gaat Openbank er linea recta uit
Dat soort dreigementen staat het internet stijf van ;) Post maar een screenshot van je opzegging :+

Het maakt voor openbank echt geen bal uit wat voor dienst het is. Of dat nou om uitgifte van flappen gaat of over hondenbrokken. De partij die zegt te gaan leveren, heb jij geautoriseerd om geld te mogen incasseren van je rekening. Niet meer en niet minder. Openbank heeft simpelweg uitgevoerd wat jij hebt geïnitieerd. Je kunt dit openbank niet aanrekenen. Je moet bij Banco Santander in Mexico zijn.

Als je bij Bol.com bestelt en er komt geen pakket, ga je dan ook van je bank eisen dat ze handelen? Je bent dan net zo goed aangewezen op Bol.com.

Als je met wat grotere bedragen (Bijv boven 250 euro) , in een buitenland met een minder betrouwbare bancaire sector denk ik dat je beter een creditcard kunt gebruiken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste