• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:46
GeEkIe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:19:
[...]

Dit lijkt mij een slimme manier van Santander om het aantal kantoren, of misschien zelfs vrijwel alle, te sluiten en zo geheel over te gaan op internet only. Op deze manier hoef je de discussie over "kantoren sluiten" als besluit niet te voeren, maar kan Santander simpelweg zeggen: "Dit is een fusie en de logische consequentie daarvan."

Correctie: Santander Consumer Finance is niet de consumentenbank van Santander, wat ik (te snel) aannam:

[...]
Nee het is echt de dochteronderneming, Spanje binnenlands valt daar niet onder (zie hier pagina 16). De losse spaarrekeningen van Santander die je als NLer kan afsluiten via he bijkantoor in België (https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/over-ons) valt er wel weer onder. Ook wordt in het eerdere gelinkte persbericht geschreven over duitse tak. Ik weet er verder weinig van, maar kwam het tegen, en zag hier er nog niks over.

[ Voor 18% gewijzigd door rr7r op 18-12-2025 21:17 ]

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:39
Openbank heeft het overboekingen deel aangepast, in ieder geval voor de android app.

Het is nu weer bruikbaar

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rechtsherstel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:36:
[...]
Openbank is in overleg met Geldmaat en zegt dat het goedkomt.
Bron?

Ik had vanochtend hetzelfde euvel en dacht in eerste instantie dat het ermee te maken had dat ik pinde op een "toeristische locatie".

• SURFivor
  • Niet online
Reactie Support van Openbank:
We zijn ervan op de hoogte. Er lijkt iets veranderd te zijn bij Geldmaat welke ineens 4 euro toont bij geldopnamen. Geen zorgen: dit bedrag wordt wel zichtbaar bij inhoudingen, maar uiteindelijk niet echt afgeschreven van je rekening
.

• SURFivor
  • Niet online
Tevens bevestigd dat een Travel+ hier verder niks mee heeft te maken

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:25
Van Openbank moet ik een kopie van mijn identiteitsbewijs uploaden omdat anders mijn rekening wordt “geannuleerd”.

Dit heb ik nu twee keer gedaan, maar beide keren krijg ik via de mail:

“het document is onjuist of niet van toepassing.”

Heeft iemand enig idee wat ik fout kan hebben gedaan. Openbank wil het me kennelijk niet vertellen.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
ID card: beide kanten
Paspoort: de juiste pagina's

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:38
Kun je in Openbank een SEPA betaling nog terugdraaien als hij nog niet is uitgevoerd?

Het vervelende is dat bij overboekingen de keuze niet standaard op Instant staat en dat je daar dus iedere keer opnieuw aan moet denken. En als je dat dan vergeet te doen.....

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:00
Coffeeroam schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:57:
Kun je in Openbank een SEPA betaling nog terugdraaien als hij nog niet is uitgevoerd?

Het vervelende is dat bij overboekingen de keuze niet standaard op Instant staat en dat je daar dus iedere keer opnieuw aan moet denken. En als je dat dan vergeet te doen.....
In de app volgens mij nooit zien staan. Wellicht even bellen?

• Coffeeroam
Elandenmelk schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:27:
[...]

In de app volgens mij nooit zien staan. Wellicht even bellen?
Tja bellen kan ook nog....
Vraag me af waarom overboeking niet standaard op Instant staat (met optie om te veranderen in niet-instant). Alleen omdat ze liever niet hebben dat je dat doet?

Niet-instant is toch eigenlijk gewoon overbodig? - Óf je wil het instant, óf je wil het programmeren (bv. voor morgen of nog later). De optie met een ongewisse transactiedatum (48 uur) hebben we helemaal niet nodig toch?

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:15
Coffeeroam schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:37:
[...]

Tja bellen kan ook nog....
Vraag me af waarom overboeking niet standaard op Instant staat (met optie om te veranderen in niet-instant). Alleen omdat ze liever niet hebben dat je dat doet?

Niet-instant is toch eigenlijk gewoon overbodig? - Óf je wil het instant, óf je wil het programmeren (bv. voor morgen of nog later). De optie met een ongewisse transactiedatum (48 uur) hebben we helemaal niet nodig toch?
Zou het met kosten te maken kunnen hebben?

• Coffeeroam
GeEkIe schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:04:
[...]

Zou het met kosten te maken kunnen hebben?
Ja, met de langzame overboekmethode kunnen ze in ieder geval nog 1 à 2 dagen zelf de rente houden terwijl het geld "onderweg" is.

• GeEkIe
Coffeeroam schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:32:
[...]

Ja, met de langzame overboekmethode kunnen ze in ieder geval nog 1 à 2 dagen zelf de rente houden terwijl het geld "onderweg" is.
Ik bedoeld eerder een mogelijk verschil tussen de kosten van IP en de reguliere manier van overschrijven. Mogelijk rekenen die twee systemen verschillende tarieven.

• W1ck1e
  • Nu online
GeEkIe schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:13:
[...]

Ik bedoeld eerder een mogelijk verschil tussen de kosten van IP en de reguliere manier van overschrijven. Mogelijk rekenen die twee systemen verschillende tarieven.
Snel is duur, langzaam is goedkoop. Realtime vs. Batch

• geishin
Zeer vervelende ervaring nu met Openbank, op vakantie in Mexico bij een Banco Santander geprobeerd geld op te nemen (12500 MXN ~ 600 Euro). Pas ingeslikt en geen cash uit de automaat. Maar wél een inhouding op m'n rekening.

Uiteraard direct gebeld en Openbank kan dus helemaal niets doen. Moet uiterlijk tot en met 20 januari wachten en hopen dat ik het dan terug heb.
Openbank's redenatie: Banco Santander heeft nu een inhouding gedaan. Dat kan Openbank niet blokkeren of ongedaan maken.

Ik vind dat echt te bizar voor woorden, in theorie kan dus iedere bank ter wereld een seintje sturen naar Openbank en dan kan ik niet bij mijn geld. Ik zou verwachten dat de bank waar ik bankier, voor z'n klanten gaat staan en het geld weer vrijgeeft. Vertrouwen in Openbank in ieder geval gedaald tot het 0 punt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:04:
Zeer vervelende ervaring nu met Openbank, op vakantie in Mexico bij een Banco Santander geprobeerd geld op te nemen (12500 MXN ~ 600 Euro). Pas ingeslikt en geen cash uit de automaat. Maar wél een inhouding op m'n rekening.

Uiteraard direct gebeld en Openbank kan dus helemaal niets doen. Moet uiterlijk tot en met 20 januari wachten en hopen dat ik het dan terug heb.
Openbank's redenatie: Banco Santander heeft nu een inhouding gedaan. Dat kan Openbank niet blokkeren of ongedaan maken.

Ik vind dat echt te bizar voor woorden, in theorie kan dus iedere bank ter wereld een seintje sturen naar Openbank en dan kan ik niet bij mijn geld. Ik zou verwachten dat de bank waar ik bankier, voor z'n klanten gaat staan en het geld weer vrijgeeft. Vertrouwen in Openbank in ieder geval gedaald tot het 0 punt.
Ik ben benieuwd bij welke andere bank je de 600 euro wel direct terug zou krijgen.

• geishin
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Ik ben benieuwd bij welke andere bank je de 600 euro wel direct terug zou krijgen.
Nou direct direct, maar ergens tussen de 24 en 48 uur zou ik wel normaal vinden. En trouwens: ze kunnen toch ook direct reserveren, hoezo dan niet het tegenovergestelde en direct de reservering ongedaan maken?

Te bizar voor woorden dat ik nu max 3 weken op m'n geld kan gaan zitten wachten vanwege een fout waar ik niets aan kan doen.

• Wolly
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Nou direct direct, maar ergens tussen de 24 en 48 uur zou ik wel normaal vinden. En trouwens: ze kunnen toch ook direct reserveren, hoezo dan niet het tegenovergestelde en direct de reservering ongedaan maken?

Te bizar voor woorden dat ik nu max 3 weken op m'n geld kan gaan zitten wachten vanwege een fout waar ik niets aan kan doen.
Dan ben ik alsnog benieuwd hoe andere banken dit afhandelen, ik denk niet veel anders. Je ageert nogal tegen Openbank maar is dat dan wel terecht?

Ik zou zeggen gebruik een andere pas en geniet vooral van je vakantie *O*

• geishin
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Dan ben ik alsnog benieuwd hoe andere banken dit afhandelen, ik denk niet veel anders. Je ageert nogal tegen Openbank maar is dat dan wel terecht?

Ik zou zeggen gebruik een andere pas en geniet vooral van je vakantie *O*
Ik ageer tegen Openbank omdat ik daar nu het probleem mee heb. Ik heb deze ervaring niet met andere bank, dus lijkt mij irrelevant? Daarbij 600 euro is voor mij niet weinig geld om zomaar even op te moeten wachten en dat mijn bank dus helemaal niets kan of wil doen: er wordt niets uitgezocht, geen contact opgenomen met Santander, niet nagegaan of de inhouding wel klopt, niets.

• Wolly
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Ik ageer tegen Openbank omdat ik daar nu het probleem mee heb. Ik heb deze ervaring niet met andere bank, dus lijkt mij irrelevant? Daarbij 600 euro is voor mij niet weinig geld om zomaar even op te moeten wachten en dat mijn bank dus helemaal niets kan of wil doen: er wordt niets uitgezocht, geen contact opgenomen met Santander, niet nagegaan of de inhouding wel klopt, niets.
Je geeft een bepaalde verwachting aan, ik vraag mij af hoe reëel die verwachting eigenlijk is.
Ik zou verwachten dat de bank waar ik bankier, voor z'n klanten gaat staan en het geld weer vrijgeeft.
Als andere banken exact hetzelfde opereren, wat mijn verwachting is, dan is het dus niet echt een Openbank probleem maar meer een "Dat is nu eenmaal hoe de bankenwereld werkt" probleem.

• Koos Werkloos
Waarschijnlijk ligt het probleem gewoon bij de geldautomaar in Mexico (storing, skimming, …). Daar kan Openbank niets aan doen. Zij kunnen ook niet zien dat de geldautomaar het geld niet heeft uitgespuugd.

• geishin
Kennelijk vinden jullie het normaal dat je 3 weken op je geld moet wachten en dat de bank niets voor je doet?

Ze kunnen toch iets van actie ondernemen ipv het probleem bij mij neer leggen? Ik kan er namelijk al helemaal niets aan doen. De geboden "oplossing" is nu "wachten en hopen"

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:28:
Kennelijk vinden jullie het normaal dat je 3 weken op je geld moet wachten en dat de bank niets voor je doet?

Ze kunnen toch iets van actie ondernemen ipv het probleem bij mij neer leggen? Ik kan er namelijk al helemaal niets aan doen. De geboden "oplossing" is nu "wachten en hopen"
Ik heb dit met een andere bank gehad met een betaalautomaat in Nederland en daar was het antwoord ook "vul formulier in, wacht tot je geld terug is". Gelukkig ging het om een kleiner bedrag, maar dit schijnt nou eenmaal wat te duren allemaal.

• Koos Werkloos
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:28:
Het is maar zeer de vraag of Openbank je überhaupt wel geld verschuldigd is. Waarschijnlijk ligt het aan de bank in Mexico. Sowieso zal het uitgezocht moeten worden / moeten er allerlei procedures worden doorlopen en dat duurt nu eenmaal even, zeker als het gaat om een Nederlander met een Spaanse bankrekening en een Mexicaanse geldautomaat.
Je zou kunnen informeren bij de bank in Mexico waar je het geld hebt gepind, want waarschijnlijk is het daar misgegaan. De bank zou de geldautomaat, camerabeelden en logs kunnen controleren om zo na te gaan wat er fout is gegaan.

Openbank kan niet je geld uit Mexico terughalen. En je kan ook niet van ze verwachten dat ze opdraaien voor het verlies.

• geishin
Koos Werkloos schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Het is maar zeer de vraag of Openbank je überhaupt wel geld verschuldigd is. Waarschijnlijk ligt het aan de bank in Mexico. Sowieso zal het uitgezocht moeten worden / moeten er allerlei procedures worden doorlopen en dat duurt nu eenmaal even, zeker als het gaat om een Nederlander met een Spaanse bankrekening en een Mexicaanse geldautomaat.

[...]

Je zou kunnen informeren bij de bank in Mexico waar je het geld hebt gepind, want waarschijnlijk is het daar misgegaan. De bank zou de geldautomaat, camerabeelden en logs kunnen controleren om zo na te gaan wat er fout is gegaan.

Openbank kan niet je geld uit Mexico terughalen. En je kan ook niet van ze verwachten dat ze opdraaien voor het verlies.
Dat is echt de wereld op z'n kop. Ik ben toch niet verantwoordelijk voor deze situatie?!

Ik bankier helemaal niet bij de bank in Mexico. Die bank (overigens Santander) kan dus ook helemaal mijn geld niet inhouden, zij geven die opdracht door aan Openbank en Openbank houdt vervolgens het geld in. Als ik dan bij Openbank aangeef dat het onterecht is. Dan is het aan Openbank om dit alles te onderzoeken, controleren, verifieren etc. Als bank vertrouw ik er namelijk op dat zij mijn geld beschermen ipv dat ze mijn geld (laten) stelen (door) voor een derde.

• Koos Werkloos
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:16:
[...]Dat is echt de wereld op z'n kop. Ik ben toch niet verantwoordelijk voor deze situatie?!
Nee, maar Openbank ook niet.
Ik bankier helemaal niet bij de bank in Mexico.
Dat klopt, maar je hebt wel gebruik gemaakt van hun geldautomaat.
Die bank (overigens Santander) kan dus ook helemaal mijn geld niet inhouden, zij geven die opdracht door aan Openbank en Openbank houdt vervolgens het geld in.
Inderdaad. Maar Openbank heeft doordat jij geld hebt gepind wel een schuld bij die bank in Mexico die ze niet zomaar kunnen terugdraaien. Als ze dat niet aftrekken van je banksaldo, maakt Openbank dus een verlies op die transactie.
Als ik dan bij Openbank aangeef dat het onterecht is. Dan is het aan Openbank om dit alles te onderzoeken, controleren, verifieren etc. Als bank vertrouw ik er namelijk op dat zij mijn geld beschermen ipv dat ze mijn geld (laten) stelen (door) voor een derde.
Dat een geldautomaat van een andere bank in Mexico een storing heeft, geskimmed is of wat dan ook, dat is niet de verantwoordelijkheid van jouw bank, maar die van de bank die de geldautomaat beheert.

En Openbank wil natuurlijk voorkomen dat mensen fraude gaan plegen door in een ver land geld uit de muur trekken en dan ten onrechte beweren dat ze het niet gekregen hebben.

• geishin
Koos Werkloos schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:47:
[...]
Nee, maar Openbank ook niet.

[...]

Dat klopt, maar je hebt wel gebruik gemaakt van hun geldautomaat.

[...]

Inderdaad. Maar Openbank heeft doordat jij geld hebt gepind wel een schuld bij die bank in Mexico die ze niet zomaar kunnen terugdraaien. Als ze dat niet aftrekken van je banksaldo, maakt Openbank dus een verlies op die transactie.

[/quote]Als ik dan bij Openbank aangeef dat het onterecht is. Dan is het aan Openbank om dit alles te onderzoeken, controleren, verifieren etc. Als bank vertrouw ik er namelijk op dat zij mijn geld beschermen ipv dat ze mijn geld (laten) stelen (door) voor een derde.
[/quote]
Dat een geldautomaat van een andere bank in Mexico een storing heeft, geskimmed is of wat dan ook, dat is niet de verantwoordelijkheid van jouw bank, maar die van de bank die de geldautomaat beheert.

En Openbank wil natuurlijk voorkomen dat mensen fraude gaan plegen door in een ver land geld uit de muur trekken en dan ten onrechte beweren dat ze het niet gekregen hebben.
Ben het hier echt mee oneens.

Ten eerste is Openbank wel verantwoordelijk omdat zij zonder blikken of blozen de inhouding doen. Daar vindt geen controle en/of verificatie op plaats. Dat had Openbank moeten doen alvorens het bij mij in te houden.

Ten tweede, Openbank krijgt van Santander het signaal af te schrijven en van mij het signaal dat niet te doen. Doen alsof er dan al een schuld is tussen Openbank en Santander is een aanname van jewelste. Alleen omdat Santander het zegt maakt dat het zo is? Zeker nu ik kenbaar maak dat het onterecht is. Op basis van die tegenstrijdigheid zou Openbank na moeten gaan welke van de 2 perspectieven klopt.

En waarom zou in de tussentijd het belang van Santander om via Openbank in te kunnen houden voorgaan op mijn belang dat niet te doen? Ik snap dat Openbank wil voorkomen dat klanten fraude plegen, maar Openbank faciliteert nu wel de fraude van Santander door medewerking te verlenen aan de inhouding zonder dat ik daar cash voor heb gehad.

• Wolly
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Ten eerste is Openbank wel verantwoordelijk omdat zij zonder blikken of blozen de inhouding doen. Daar vindt geen controle en/of verificatie op plaats. Dat had Openbank moeten doen alvorens het bij mij in te houden.

Ten tweede, Openbank krijgt van Santander het signaal af te schrijven en van mij het signaal dat niet te doen. Doen alsof er dan al een schuld is tussen Openbank en Santander is een aanname van jewelste. Alleen omdat Santander het zegt maakt dat het zo is? Zeker nu ik kenbaar maak dat het onterecht is. Op basis van die tegenstrijdigheid zou Openbank na moeten gaan welke van de 2 perspectieven klopt.

En waarom zou in de tussentijd het belang van Santander om via Openbank in te kunnen houden voorgaan op mijn belang dat niet te doen? Ik snap dat Openbank wil voorkomen dat klanten fraude plegen, maar Openbank faciliteert nu wel de fraude van Santander door medewerking te verlenen aan de inhouding zonder dat ik daar cash voor heb gehad.
Fraude door Santander…je zit nogal hoog in je emotie geloof ik. Jij hebt de afschrijving geautoriseerd door het ingeven van je pas en pincode, dat is dus prima afgedekt.
Maar je verwacht dus dat Openbank dan ook bij jou gaat checken of die flappen daadwerkelijk in je handen zijn beland alvorens ze een afschrijving doen?

Neem even een paar tellen zou ik zeggen.

Dat geld komt heus wel terug, er is geen bank die in die 600 euro is geïnteresseerd om deze onrechtmatig te houden. Je zit alleen wel vast aan een procedure omdat er nu eenmaal niet van ieders woord kan worden uitgegaan.

• Koos Werkloos
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Geen enkele bank doet dat. Een bank kan simpelweg niet controleren of de geldautomaat van een andere bank de biljetten daadwerkelijk uitgegeven heeft.
Ook dat doet geen enkele bank. Een bank kan niet zomaar iets terugdraaien alleen maar omdat een rekeninghouder beweert dat er iets niet klopt. Dan zou het wel heel makkelijk worden om te frauderen. Ze moeten in principe gewoon uit gaan van de systemen die gebruikt worden, al gaat daar soms iets mis.
Hoe moet Openbank weten dat Santander fraude heeft gepleegd? En hoe weet je dat zelf zo zeker?

Vraag gewoon na bij die Santander-bank in Mexico wat hier gebeurd kan zijn. Misschien was het een storing en kunnen ze in de logs zien dat er wel geld van je rekening is afgeschreven, maar niet uitgegeven. Dan zullen ze dat wel corrigeren. Je pas is ingeslikt, dus is het dan sowieso niet een goed idee om met die bank in gesprek te gaan?

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
@geishin: Als je de klacht bij Openbank wilt escaleren dan staat op de website beschreven dat dat via Santander Group verloopt, in dit geval ook de uiteindelijke moeder van die geldautomaat wanneer ik het goed begrepen heb.
https://www.openbank.nl/juridische-informatie

• geishin
rr7r schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:27:
@geishin: Als je de klacht bij Openbank wilt escaleren dan staat op de website beschreven dat dat via Santander Group verloopt, in dit geval ook de uiteindelijke moeder van die geldautomaat wanneer ik het goed begrepen heb.
https://www.openbank.nl/juridische-informatie
Dank dat ga ik inderdaad doen.

@Wolly hoe noem jij het als iemand je geld pakt, zonder daar de beloofde dienst voor te leveren? Ik heb autorisatie verleend voor toegang tot mijn rekening. Er is geen verificatie/bevestiging achteraf van mijn kant dat ik het geld echt ontvangen heb. dat zouden banken m.i. wel moeten implementeren

@Koos Werkloos ik heb mijn pas allang terug, direct via een bankmedewerker gevraagd ter plekke. Zij konden daar verder niets doen mbt de afschrijving, ook niet alsnog cash geven en gaven aan dat ik mijn eigen bank moest bellen.

Verder hoop ik v harte dat het jullie nooit overkomt. Ben echt stomverbaasd in het eindeloze vertrouwen in Santander en Openbank. Zij zouden nu allemaal terecht handelen, ondanks dat ik mijn geld niet heb (want het is ingehouden op mijn rekening en geen cash uitgegeven). En dat de bank dan aan mijn kant van het verhaal twijfelt en niets wil doen is dan volkomen logisch 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door geishin op 02-01-2026 22:08 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:50
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Dank dat ga ik inderdaad doen.

@Wolly hoe noem jij het als iemand je geld pakt, zonder daar de beloofde dienst voor te leveren? Ik heb autorisatie verleend voor toegang tot mijn rekening. Er is geen verificatie/bevestiging achteraf van mijn kant dat ik het geld echt ontvangen heb. dat zouden banken m.i. wel moeten implementeren

@Koos Werkloos ik heb mijn pas allang terug, direct via een bankmedewerker gevraagd ter plekke. Zij konden daar verder niets doen mbt de afschrijving, ook niet alsnog cash geven en gaven aan dat ik mijn eigen bank moest bellen.

Verder hoop ik v harte dat het jullie nooit overkomt. Ben echt stomverbaasd in het eindeloze vertrouwen in Santander en Openbank. Zij zouden nu allemaal terecht handelen, ondanks dat ik mijn geld niet heb (want het is ingehouden op mijn rekening en geen cash uitgegeven). En dat de bank dan aan mijn kant van het verhaal twijfelt en niets wil doen is dan volkomen logisch 8)7
Er is iets niet geleverd. Dat is niet veel anders dan een betaling doen bij een webwinkel en dat dan je goederen niet afgeleverd worden. Ook daar heeft jouw eigen bank geen boodschap aan. (Alleen zit er bij een pakje meerdere dagen tussen betalen en leveren, en bij pinnen slechts seconden)
Je hebt nu een probleem bij de leverende partij en dat is de mexicaanse eigenaar van de betreffende flappentap. Niet met openbank.
Voor mij is dit overigens wel reden nummer 1 waarom ik openbank alleen voor kleinigheidjes gebruik, een gratis bank gaat geen premium service verlenen, daar is helemaal geen geld voor. Vertrouwen in de Spaanse bankensector is bij mij in elk geval ook niet heel hoogl als ik alleen al zie hoe de app in elkaar steekt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• geishin
Mistraller schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Er is iets niet geleverd. Dat is niet veel anders dan een betaling doen bij een webwinkel en dat dan je goederen niet afgeleverd worden. Ook daar heeft jouw eigen bank geen boodschap aan. (Alleen zit er bij een pakje meerdere dagen tussen betalen en leveren, en bij pinnen slechts seconden)
Je hebt nu een probleem bij de leverende partij en dat is de mexicaanse eigenaar van de betreffende flappentap. Niet met openbank.
Voor mij is dit overigens wel reden nummer 1 waarom ik openbank alleen voor kleinigheidjes gebruik, een gratis bank gaat geen premium service verlenen, daar is helemaal geen geld voor. Vertrouwen in de Spaanse bankensector is bij mij in elk geval ook niet heel hoogl als ik alleen al zie hoe de app in elkaar steekt.
Deels eens, alleen is Openbank nu wel degelijk onderdeel van de bancaire dienst die niet geleverd wordt.

Ik gebruik Openbank ook alleen als boodschappen rekening en dus om cash op te nemen in LatAm regio. Aangezien Openbank onderdeel is van Santander, uiteraard alleen bij Santander geld opgenomen.

Nou niet te vertrouwen dus en zodra ik m'n geld terug heb gaat Openbank er linea recta uit

• Mistraller
geishin schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:06:
[...]

..gaat Openbank er linea recta uit
Dat soort dreigementen staat het internet stijf van ;) Post maar een screenshot van je opzegging :+

Het maakt voor openbank echt geen bal uit wat voor dienst het is. Of dat nou om uitgifte van flappen gaat of over hondenbrokken. De partij die zegt te gaan leveren, heb jij geautoriseerd om geld te mogen incasseren van je rekening. Niet meer en niet minder. Openbank heeft simpelweg uitgevoerd wat jij hebt geïnitieerd. Je kunt dit openbank niet aanrekenen. Je moet bij Banco Santander in Mexico zijn.

Als je bij Bol.com bestelt en er komt geen pakket, ga je dan ook van je bank eisen dat ze handelen? Je bent dan net zo goed aangewezen op Bol.com.

Als je met wat grotere bedragen (Bijv boven 250 euro) , in een buitenland met een minder betrouwbare bancaire sector denk ik dat je beter een creditcard kunt gebruiken.

---------------

• W1ck1e
  • Nu online
Ik wilde vanmorgen geld instant opnemen, van de welkom rekening rechtstreeks naar mijn tegenrekening bij de asn. Dat kon ik allemaal kiezen, echter de overschrijving was niet gelukt. Dit was op de website.
Met de app op de telefoon kreeg ik hetzelfde resultaat.

Echter via de betaalrekening bij Openbank ging het wel, echter niet met de pc, maar wel met de app op de telefoon. Wel instant aangekomen bij de asn.

Is dit de normale gang van zaken ?

@RobertMe In mijn geval is het minder dan 300 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 07-01-2026 10:20 ]

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:22
Overschrijving naar andermans rekening mislukt bij mij altijd via pc. Ben zodoende al maanden geforceerd tot overschrijven via app. "Helaas kan de transactie niet worden voltooid". Eerder al gemeld aan Openbank, heeft echter niets uitgehaald helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFd9HiOzB5ILjisJPZ81udf023w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1VXadUtuxvskFL4Cbcr2Uhtl.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 07-01-2026 09:59 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Wietsee. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:58:
Overschrijving naar andermans rekening mislukt bij mij altijd via pc. Ben zodoende al maanden geforceerd tot overschrijven via app. "Helaas kan de transactie niet worden voltooid". Eerder al gemeld aan Openbank, heeft echter niets uitgehaald helaas.

[Afbeelding]
Het is mijn eigen rekening, maar vanaf Openbank gezien is het natuurlijk een externe rekening. Op zich vind ik het geen probleem om het even via de betaal rekening bij Openbank te doen, en ook niet dat het met de app moet. Wel jammer dat je geen verbetering ziet.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
Was wellicht niet ook het bedrag te groot? Grotere bedragen kun / mag je volgens mij nog steeds niet overmaken? Waarbij je een totaal generieke foutmelding krijgt.

(Als je vervolgens belt kunnen zij het wel voor je over maken, heb je wel de elektrische handtekening bij nodig)

• bcome
  • Nu online
Laatst nog 1500 direct van de Open Spaarrekening naar ING gegooid via instant payments, maar dat was wel via de mobiele applicatie.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
Net via de website succesvol een instant overboeking uitgevoerd vanaf de spaarrekening naar ING.

• W1ck1e
  • Nu online
rechtsherstel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:41:
Net via de website succesvol een instant overboeking uitgevoerd vanaf de spaarrekening naar ING.
Mij niet gelukt met de website, niet naar ING noch naar ASN. Wel met de app naar ASN.

• U123456
  • Registratie: September 2014
Met welke browser gaat het mis?

• geishin
Ik werd gister maandag gebeld door OpenBank, ze gaven namelijk aan mijn mislukte geldopname intern geescaleerd te hebben via hoofdkantoor in Spanje en het ingehouden geld was weer vrijgegeven.

Eerlijk gezegd was ik nogal verrast (in positieve zin), waar ze eerder tot 2x toe (op 31 december en 2 januari) aangaven dat ik simpelweg moest wachten tot uiterlijk 20 januari, bleken ze nu eea toch actief opgepakt te hebben. Deze medewerkster gaf zelf ook nog aan dat ze deze escalatie route wat beter gecommuniceerd hadden kunnen hebben.

Desalniettemin uiteraard tevreden

• W1ck1e
  • Nu online
Ik gebruik de Brave browser. Daar kan het inderdaad aan liggen, hoeft dus niet aan Openbank te liggen.

edit: daar lijkt het wel op, met pihole uit werkt het ook niet op de pc.

[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 08-01-2026 11:39 ]

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:17

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Het kan inderdaad aan ad-/ cookieblockers liggen. Bij mij werkt Instant payment ook niet wanneer ik op mijn wifi zit ivm Adguard die als DNS fungeert. Het werkt wel gewoon op mijn telefoon + 5G.

• W1ck1e
  • Nu online
ohno_nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:59:
Het kan inderdaad aan ad-/ cookieblockers liggen. Bij mij werkt Instant payment ook niet wanneer ik op mijn wifi zit ivm Adguard die als DNS fungeert. Het werkt wel gewoon op mijn telefoon + 5G.
Mijn telefoon maakt in huis van de wifi met pihole. Maar of de app daar tegen aanloopt weet ik niet.
Ik kan het volgende keer wel even proberen, door aan de knoppen van pihole te draaien.

Zoals ik eerder schreef: de app werkte uiteindelijk wel. De problemen zijn nog steeds met de pc in de browser.

edit: een dag later. pihole uit en pc: werkt niet. pihole aan en app op telefoon werkt wel. dus dan kan het nog de pc browser zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door W1ck1e op 08-01-2026 11:32 ]

• Ronno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01 19:55

Ronno

make source && not war

Bankapps hebben vaak last van VPN's en een random (valse) locatiebepaling. De ING app heeft daar ook last van.
Het zou kunnen zijn dat jouw pi-hole één van die dingen doet (of beide) doet en daarom jouw bankapp frusteert.

High-level multi-tasking : "Drinking coffee while booting-up Windows"

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wietsee. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:58:
Ik heb vergelijkbare problemen, echter na het uitschakelen van adblocker + Firefox Enhanced Tracking Protection werkt dit weer.

• Mistraller
geishin schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:17:
Ik werd gister maandag gebeld door OpenBank, ze gaven namelijk aan mijn mislukte geldopname intern geescaleerd te hebben via hoofdkantoor in Spanje en het ingehouden geld was weer vrijgegeven.

Eerlijk gezegd was ik nogal verrast (in positieve zin), waar ze eerder tot 2x toe (op 31 december en 2 januari) aangaven dat ik simpelweg moest wachten tot uiterlijk 20 januari, bleken ze nu eea toch actief opgepakt te hebben. Deze medewerkster gaf zelf ook nog aan dat ze deze escalatie route wat beter gecommuniceerd hadden kunnen hebben.

Desalniettemin uiteraard tevreden
en nu opzeggen dan maar >:)

---------------

• geishin
ik heb ze op mijn beurt verrast door toch wel te blijven.

Zonder gekheid, door toch pro-actief te handelen hebben ze het vertrouwen wel hersteld en vond het daarom wel zo netjes om deze positieve ervaring hier ook te delen

[ Voor 11% gewijzigd door geishin op 07-01-2026 23:25 ]

• GeEkIe
geishin schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:22:
[...]

ik heb ze op mijn beurt verrast door toch wel te blijven.

Zonder gekheid, door toch pro-actief te handelen hebben ze het vertrouwen wel hersteld en vond het daarom wel zo netjes om deze positieve ervaring hier ook te delen
Ik ben het daarmee geheel eens. Er worden fouten gemaakt. Dat er dan ook nog eens eerlijk en oprecht wordt gereageerd is vrij uniek en juist een teken van vertrouwen.

• Mistraller
GeEkIe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:47:
[...]

Ik ben het daarmee geheel eens. Er worden fouten gemaakt. Dat er dan ook nog eens eerlijk en oprecht wordt gereageerd is vrij uniek en juist een teken van vertrouwen.
Snap ik hoor, ik vind het alleen wel grappig dat mensen zo makkelijk zeggen dat ze wel weg zullen gaan ;)

---------------

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-02 15:07
Begrijp ik dat geld opname met Openbank en N26 minimaal 4 euro gaat kosten als je bij een Geldmaat pint?

• W1ck1e
  • Nu online
Pimirene schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:47:
Begrijp ik dat geld opname met Openbank en N26 minimaal 4 euro gaat kosten als je bij een Geldmaat pint?
Mocht dat inderdaad zo zijn dan kan je volgens mij nog steeds zonder kosten met internetbankieren het benodigde bedrag overmaken naar een Nederlandse rekening waarbij je wel zonder kosten kunt pinnen bij de GeldMaat.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja, het wordt ingehouden, maar 2 (werk)dagen later heb je het bij Openbank weer terug ;)

Ey!! Macarena \o/

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-02 15:07
W1ck1e schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Mocht dat inderdaad zo zijn dan kan je volgens mij nog steeds zonder kosten met internetbankieren het benodigde bedrag overmaken naar een Nederlandse rekening waarbij je wel zonder kosten kunt pinnen bij de GeldMaat.
ING rekent voor een betaalrekening met mogelijkheid om cash op te nemen meer kosten, dus dan betaal je het alsnog indirect. Vandaar dat ik cash geld altijd met Openbank opneem, en bij ING de goedkoopste betaalrekening heb.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Pimirene Als je de volgende keer je tank vol gooit met benzine, vraag je of je 50 euro bij mag pinnen. Werkt perfect ;)

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
  • Nu online
Pimirene schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:29:

ING rekent voor een betaalrekening met mogelijkheid om cash op te nemen meer kosten, dus dan betaal je het alsnog indirect. Vandaar dat ik cash geld altijd met Openbank opneem, en bij ING de goedkoopste betaalrekening heb.
Ik heb die ING rekening ook (en weet dat opnames daar niet gratis zijn), maar daarnaast een normale ASN rekening. En daar is volgens mij dat pinnen gratis. Maar ik neem zelden geld op.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 15-01-2026 13:03 ]

• Tukkie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:23
Ik kan het even niet zo gauw vinden, maar heeft iemand ervaringen met het weer hernieuwd klant worden om gebruik te kunnen maken van de actierente? Hoeveel tijd moet er zitten tussen de opzegging en de nieuwe aanmelding om van de actierente te kunnen profiteren?

• _Mac_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-01 22:45
Bij N26 (nog?) niet.
15 december en gisteren geld gehaald van m'n N26 rekening uit een geldmaat, beide keren is alleen het opgenomen bedrag is afgeschreven.
Bij gebruik van m'n Openbank pas werd wel 4 euro aan kosten gemeld op het scherm van de geldmaat, ik heb het afgebroken en weet dus niet of RaZ gelijk heeft.

• Coffeeroam
_Mac_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:58:
[...]

Bij N26 (nog?) niet.
15 december en gisteren geld gehaald van m'n N26 rekening uit een geldmaat, beide keren is alleen het opgenomen bedrag is afgeschreven.
Bij gebruik van m'n Openbank pas werd wel 4 euro aan kosten gemeld op het scherm van de geldmaat, ik heb het afgebroken en weet dus niet of RaZ gelijk heeft.
Je kunt bij Openbank toch gewoon 5x per maand zonder kosten geld opnemen in de Eurozone? Dus als er 4 euro wordt afgeschreven, moet het weer teruggestort worden.

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Je kunt bij Openbank toch gewoon 5x per maand zonder kosten geld opnemen in de Eurozone? Dus als er 4 euro wordt afgeschreven, moet het weer teruggestort worden.
Neen, 5 keer per jaar.
De website geeft tegenstrijdige informatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHVzPi881aFYBUuuc_BlGW32NjY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/58Qscus0lJ4ZhgpF6QIK2Z0G.png?f=user_large

En volgens mij wordt er bedoeld dat Openbank zelf dan geen kosten rekent. En zijn daarmee de kosten van de automaat toko uitgesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 17-01-2026 12:10 ]

• rechtsherstel
Denk dat dit een foutje is:
Hoe vaak kun je geld opnemen met je Я42 Betaalpas?
Je kunt 5 keer per maand zonder kosten geld opnemen in de eurozone. Vanaf de zesde geldopname worden de kosten in rekening gebracht die de geldautomaat aangeeft.

• W1ck1e
  • Nu online
Er is zeker een foutje gemaakt. Ik heb nu ook daar een plaatje van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AccElmwcM-cI9zFqDCsnEyP6HJE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8YflVvQVzNPo3A9Y2XA6jPmP.png?f=user_large

Dan zal het wel per maand zijn, 5 keer per jaar is wel weinig.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:18
Ik heb een Duitse bankrekening in Nederland, niet N26 maar kreeg met m’n Duitse Visa pas de melding 4€ opname kosten bij Geldmaat, en was voorheen altijd gratis. Heb het afgebroken, maar alle buitenlandse passen kosten dus inderdaad geld bij de Geldmaat. (Wellicht dat N26 de uitzondering vormt).
Maar Revolut bank is buitenlands, en is een geldopname (nog) gratis….

[ Voor 15% gewijzigd door Datisraar op 17-01-2026 20:00 ]

• JohanNL
  • Laatst online: 19:55
Datisraar schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:52:
Ik heb een Duitse bankrekening in Nederland, niet N26 maar kreeg met m’n Duitse Visa pas de melding 4€ opname kosten bij Geldmaat, en was voorheen altijd gratis. Heb het afgebroken, maar alle buitenlandse passen kosten dus inderdaad geld bij de Geldmaat. (Wellicht dat N26 de uitzondering vormt).
Dit is echter het Openbank topic; met Openbank zouden dus de eerste 5 opnames wel gratis moeten zijn, ondanks dat er komt te staan dat het geld kost.

In vino veritas, in aqua sanitas

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 23:36
Zo vaak als je wilt kosteloos geld opnemen bij de meer dan 30.000 geldautomaten van Santander Group wereldwijd.
Ga over een paar weken op wintersport. Ben wel benieuwd welke automaten hieronder vallen.
In de app heb ik een geldautomaten locator in het menu gevonden. Helaas blijft de kaart erg leeg, 3 geldautomaten in Nederland te zien en verder niets.

Op de website kan ik helemaal niets vinden.
Bij santander kan ik wel cashpoint locators vinden maar alleen voor UK/GB en ES.

Iemand een idee waar er meer info te vinden is? Specifiek voor Frankrijk in mijn geval?

• GeEkIe
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Ga over een paar weken op wintersport. Ben wel benieuwd welke automaten hieronder vallen.
In de app heb ik een geldautomaten locator in het menu gevonden. Helaas blijft de kaart erg leeg, 3 geldautomaten in Nederland te zien en verder niets.

Op de website kan ik helemaal niets vinden.
Bij santander kan ik wel cashpoint locators vinden maar alleen voor UK/GB en ES.

Iemand een idee waar er meer info te vinden is? Specifiek voor Frankrijk in mijn geval?
Misschien een idee om van tevoren in NL het geld op te nemen?

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-01 18:22
W1ck1e schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Er is zeker een foutje gemaakt. Ik heb nu ook daar een plaatje van gemaakt.

[Afbeelding]

Dan zal het wel per maand zijn, 5 keer per jaar is wel weinig.
Het is zeker 5 keer per maand. Zo is het altijd geweest. Het zou voor mij ook vreemd zijn als men maandelijks moet betalen voor iets waarvan een specifieke aanspraak slechts binnen een tijdvak van 12 maanden van toepassing is.

Daarnaast heb ik ook nooit een mail ontvangen met gewijzigde voorwaarden. Voor zover ik weet is een bedrijf verplicht klanten te informeren.

• balken07
Ter info voor iedereen.

Banco Santander SA was fined more than €40 million by Spain's anti-money laundering watchdog Sepblac over past deficiencies in internal processes at its digital unit Openbank.

https://www.bloomberg.com...es?embedded-checkout=true

[ Voor 45% gewijzigd door balken07 op 26-01-2026 13:08 ]

• RobertMe
Kun je er op zijn minst kort bij zetten waar het over gaat? (Voor mijn part in 1 of 2 zinnen)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op deze site is het zonder paywall te lezen: https://www.gurufocus.com...-for-openbank-unit-issues

Ey!! Macarena \o/

• balken07
RobertMe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Kun je er op zijn minst kort bij zetten waar het over gaat? (Voor mijn part in 1 of 2 zinnen)
Aangepast 👍🏻 Is er een paywall?

• RobertMe
balken07 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Aangepast 👍🏻 Is er een paywall?
Eerlijk gezegd, niet geklikt. Ik houd niet van links zonder context.

V.w.b. wat je nu er bij hebt gezet. Ook weer niet perse heel interessant? Ik denk dat de nieuwswaarde hoger is als een bank niet beboet is onder KYC / WWFT achtige wetgeving. Rabo, ING en ABN volgens mij ook al langer terug. En ik meen fintechs als Revolut en N26 ook?

Dus voor de klant IMO niet perse zorgelijk. Enige ding is uiteraard dat de klant linksom of rechtsom voor de boete zal betalen.

Edit:
Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat je het niet mag posten. Maar idd meer een "FYI". "Fijn" om ter kennis te nemen, maar ook niet perse meer dan dat (IMO).

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 26-01-2026 13:20 ]

• balken07
RobertMe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Eerlijk gezegd, niet geklikt. Ik houd niet van links zonder context.

V.w.b. wat je nu er bij hebt gezet. Ook weer niet perse heel interessant? Ik denk dat de nieuwswaarde hoger is als een bank niet beboet is onder KYC / WWFT achtige wetgeving. Rabo, ING en ABN volgens mij ook al langer terug. En ik meen fintechs als Revolut en N26 ook?

Dus voor de klant IMO niet perse zorgelijk. Enige ding is uiteraard dat de klant linksom of rechtsom voor de boete zal betalen.

Edit:
Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat je het niet mag posten. Maar idd meer een "FYI". "Fijn" om ter kennis te nemen, maar ook niet perse meer dan dat (IMO).
Duidelijk. Ik heb er los van de samenvatting geen eigen oordeel bij geplaatst, omdat het betreffende voorval alle grotere banken in Nederland ook reeds overkomen is. Daarom puur ter kennisgeving hier gepost.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Iemand toevallig inmiddels al vernomen of ze Wero gaan implementeren in hun betaalsysteem, zodat wij daar ook gebruik van kunnen maken bij de Nederlandse webshops?

• GeEkIe
NicoHF schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:03:
Iemand toevallig inmiddels al vernomen of ze Wero gaan implementeren in hun betaalsysteem, zodat wij daar ook gebruik van kunnen maken bij de Nederlandse webshops?
Ik ben nog niks tegengekomen van Openbank, maar aangezien Wero een europabreed betaalmethode moet worden kan je er vanuit gaan dat zij dit op termijn ook zullen implementeren.
Frankrijk, Duitsland, en België zijn als eerste begonnen, waarna Luxemburg en Nederland aan het volgen zijn. Binnenkort zullen wel meer landen worden toegevoegd lijkt mij.

• Mistraller
@balken07 Toevallig liep ik van de week wel tegen een heel gebrekkige fraudedetectie aan.

Om mee te doen aan de ASN deposito actie stuur ik mijn spaargeld van openbank naar ASN bank.
Beetje gegoogel met die gekke code maar goed; gelukt.
Krijg je ACHTERAF een mail, dat je XXX euro hebt overgemaakt; was jij dit niet? Bel direct.

Jongens. Instant payment. Dat geld is allang overgeboekt en haalt openbank niet meer terug. Als het fraude was, had ook de fraudeur dat geld allang weer opgeknipt, doorgeschoven en verwerkt.

Als je het als bank niet vertrouwt dan moet je de overboeking simpelweg niet vrijgeven.

Een bank kan alleen de ontvanger netjes vragen het terug te storten of een civiele procedure starten. En bij rekeningen die voor openbank als "buitenlands" gezien worden is het nog veel moeilijker.

Aangezien de spaarrekening nieuw is, groot bedrag, gek tijdstip wellicht, geen vaker voorkomend bedrag of gedrag, zouden hier red flags op moeten afgaan. Achteraf een mail sturen is dan niet afdoende.
Dat past in mijn ogen wel heel goed bij het nieuwsbericht.

---------------

• W1ck1e
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:27:
@balken07 Toevallig liep ik van de week wel tegen een heel gebrekkige fraudedetectie aan.

Om mee te doen aan de ASN deposito actie stuur ik mijn spaargeld van openbank naar ASN bank.
Beetje gegoogel met die gekke code maar goed; gelukt.
Krijg je ACHTERAF een mail, dat je XXX euro hebt overgemaakt; was jij dit niet? Bel direct.

Jongens. Instant payment. Dat geld is allang overgeboekt en haalt openbank niet meer terug. Als het fraude was, had ook de fraudeur dat geld allang weer opgeknipt, doorgeschoven en verwerkt.
,,,
In de loop van de volgende week loopt mijn hoge rente af. Dus ga ik dan de rekening leeghalen, groot bedrag.
Naar aanleiding van jouw bericht even een generale repetitie (klein bedrag). Met de app op de telefoon, van spaar naar betaal (openbank) en dan naar asn & ing, allemaal instant. Die gekke sms code wordt op mijn telefoon vanzelf ingevuld in het openbank bevestigings scherm. Het zal mij benieuwen of ik volgende week mailtjes krijg bij of na het leeghalen.

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:16
Ik had onlangs mijn telefoon als 'Vertrouwd apparaat' geregistreerd in de openbank app (na een melding in de app).
Maar daarna ontving ik geen pushberichten in de app voor goedkeuring betaling. Dus ik heb mijn apparaat weer verwijderd als vertrouwd en de betaling met de sms code goedgekeurd.
App meldingen voor de Openbank app staan aan. Ik krijg ook andere meldingen wel gewoon in de openbank app. Bv. als een betaling is uitgevoerd.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

En hoe lang duurt goedkeuring van een heridentificatie (wegens verlopen paspoort)? Ik heb mijn paar weken terug aangeleverd, maar nog niks gehoord. Ik kreeg tussendoor nog wel een melding dat ik mij moest heridentificeren.

• Mistraller
W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:56:
[...]

In de loop van de volgende week loopt mijn hoge rente af. Dus ga ik dan de rekening leeghalen, groot bedrag.
Naar aanleiding van jouw bericht even een generale repetitie (klein bedrag). Met de app op de telefoon, van spaar naar betaal (openbank) en dan naar asn & ing, allemaal instant. Die gekke sms code wordt op mijn telefoon vanzelf ingevuld in het openbank bevestigings scherm. Het zal mij benieuwen of ik volgende week mailtjes krijg bij of na het leeghalen.
Nee je krijgt éérst nog die 8 cijferige security code waar je 3 of 4 cijfers van moet invullen. Daarna komt de SMS pas.
En als je die code niet meer hebt moet je hem per brief aanvragen.

---------------

• rechtsherstel
W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Je kunt ook rechtstreeks vanaf de spaarrekening overboeken. Hou ook rekening met de maximale limiet voor digitaal overboeken ( bij mij € 25.000 per dag).

• W1ck1e
  • Nu online
Mistraller schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Nee je krijgt éérst nog die 8 cijferige security code waar je 3 of 4 cijfers van moet invullen. Daarna komt de SMS pas.
En als je die code niet meer hebt moet je hem per brief aanvragen.
Neen, ik heb :
inlog id: id card gerelateerd
TC: toegangscode van 4 cijfers voor de app en website
PC: pincode voor het pasje (andere 4 cijfers)
EH: electronische handtekening, 8 cijfers
na aanloggen met de TC in de app heb ik bij beide overboekingen van de betaal rekening alleen de sms code code (4 cijfers en letters) ontvangen en gebruikt.
mijn EH heb ik niet hoeven gebruiken.

n=1

@rechtsherstel
Ik gebruik de app omdat ik vorige keren problemen ondervond met de website.
Dank je wel voor het vermelden van de limiet, ik zal moeten spreiden over meerdere dagen.

• rechtsherstel
W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Neen, ik heb :
inlog id: id card gerelateerd
TC: toegangscode van 4 cijfers voor de app en website
PC: pincode voor het pasje (andere 4 cijfers)
EH: electronische handtekening, 8 cijfers
na aanloggen met de TC in de app heb ik bij beide overboekingen van de betaal rekening alleen de sms code code (4 cijfers en letters) ontvangen en gebruikt.
mijn EH heb ik niet hoeven gebruiken.

n=1

@rechtsherstel
Ik gebruik de app omdat ik vorige keren problemen ondervond met de website.
Dank je wel voor het vermelden van de limiet, ik zal moeten spreiden over meerdere dagen.
Je kunt eventueel ook bellen.

• W1ck1e
  • Nu online
Je bedoelt voor een overschrijving van meer dan 25K ?
Waar kan ik trouwens die limiet vinden of instellen ?

edit: Als het zonder bellen kan, dan graag.
Dan maar spreiden, scheelt niet veel rente, hoef ik elders ook niet de limiet te verhogen.
En openbank heeft dan de tijd om een verlengaanbod van de hoge rente doen, en dan hoeft de rekening niet leeg.

[ Voor 32% gewijzigd door W1ck1e op 28-01-2026 10:32 ]

• rechtsherstel
W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Je bedoelt voor een overschrijving van meer dan 25K ?
Waar kan ik trouwens die limiet vinden of instellen ?
Ja. De limiet kan je niet zelf instellen. De EH heb je nodig voor grotere bedragen.

• Mistraller
Bij mij vroeg ie om de EH. Geen idee welke limiet daar op zit. (Het was minder dan 25K in elk geval)

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 28-01-2026 12:40 ]

---------------

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:38
Datisraar schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:52:
Da's in Dld vrij normaal ja. Met een EC Karte (vroegere pinpas) was het zelfs zo dat pinnen bij een andere bank dan je eigenlijk bank iets van 5 euro koste.

Inmiddels is dat met veel Visas niet meer het geval, al is er een minimum pinbedrag van €50.

www.flickr.com/malvlex

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
rechtsherstel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Je kunt ook rechtstreeks vanaf de spaarrekening overboeken. Hou ook rekening met de maximale limiet voor digitaal overboeken ( bij mij € 25.000 per dag).
Kan wel, maar houd zeker andersom rekening mee dat je IBAN soms wijzigt (bv van actierentetarief naar normaal tarief: je krijgt een ander spaarrekening met nieuw IBAN). Gelukkig werkt nu de naamcheck ook op buitenlandse IBAN dus zal het handmatig niet snel verkeerd gaan.

• W1ck1e
  • Nu online
Ik heb hier eerder contact over gehad met Openbank, maar de tekst staat er nog steeds:
*Voorbeeld rente-uitkering: over de eerste drie maanden zal een jaarlijkse spaarrente van 3,00% worden uitgekeerd. Over de volgende negen maanden ontvang je 1,90% rente over je spaarsaldo t/m € 300.000.

De rente wordt maandelijks betaald op de spaarrekening.

Bij een startsaldo van € 10.000 is het effectieve rendement over het eerste jaar € 219,27 bruto.

Dit rendement wordt berekend over een heel kalenderjaar, vanaf 1 januari. We tonen het rendement dat aan het einde van het jaar verkregen is, als zowel het startsaldo als alle maandelijkse rendementen op de rekening blijven staan.
Dus gegarandeerd die 1,90% gedurende de eerste 9 maanden na de 3 maanden van de welkom rekening,

Vergeleken met de andere rentes nu niet veel, maar misschien zakken die andere nog verder. Het kan geen kwaad om deze rekening achter de hand te houden. Het is sowieso meer dan de rente op de vrij opneembare rekeningen bij de grootbanken.

edit: ik realiseer mij nu dat die garantie impliciet is, niet expliciet.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 31-01-2026 08:56 ]

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:25:
Ik heb hier eerder contact over gehad met Openbank, maar de tekst staat er nog steeds:

[...]

Dus gegarandeerd die 1,90% gedurende de eerste 9 maanden na de 3 maanden van de welkom rekening,

Vergeleken met de andere rentes nu niet veel, maar misschien zakken die andere nog verder. Het kan geen kwaad om deze rekening achter de hand te houden. Het is sowieso meer dan de rente op de vrij opneembare rekeningen bij de grootbanken.
Een prettig kenmerk van Openbank is dat de spaarrente zo lang mogelijk gelijk blijft en ook dat rentewijzigingen zeer ruim van te voren worden aangekondigd. Daarom denk ik dat het wat betreft de 1.90% niet veel uitmaakt of je nieuwe of oude klant bent.

• 9-3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-02 16:11

9-3

Zojuist zeer goede ervaring met klantenservice van Openbank via hun 070 nummer. Snel te woord gestaan en teruggebeld. Fout van mijn kant maar boden direct coulance en oplossing. Zo kan het ook;-) _/-\o_

• W1ck1e
  • Nu online
9-3 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:10:
Zojuist zeer goede ervaring met klantenservice van Openbank via hun 070 nummer. Snel te woord gestaan en teruggebeld. Fout van mijn kant maar boden direct coulance en oplossing. Zo kan het ook;-) _/-\o_
Vorige week ook gebeld. Goed verstaanbare medewerker. Prima geholpen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:40
Ik sluit me aan bij de opmerkingen over Uitstekende Klantenservice!! Helaas weigert ING rechtstreeks naar de spaarrekening over te boeken vanwege naam-nummer controle :( De rekening is vast nog te nieuw - hoewel ik bij "instant" zou verwachten dat de NN ook instant kan worden uitgevoerd. Maar goed, binnen 24 uur van Garanti naar Openbank, dat valt me niet tegen!

• W1ck1e
  • Nu online
Onlangs een groter bedrag opgenomen, daarvoor maar meteen gebeld.
Veiligheids maatregelen::
invoeren/uitspreken van bij openbank bekende telefoonnummer (nummer herkenning maakt niks uit)
toegangscode invoeren
bij opname laatste cijfers van bankrekening nummer van tegenrekening noemen
sms code noemen bij de transactie,
net als 2 cijfers uit de electronische handtekening, bijvoorbeeld die op 3de en 7de positie. (ik vermoed alleen bij grote opname)
alles bij elkaar een minuut of 5.

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:37:
Onlangs een groter bedrag opgenomen, daarvoor maar meteen gebeld.
Veiligheids maatregelen::
invoeren/uitspreken van bij openbank bekende telefoonnummer (nummer herkenning maakt niks uit)
toegangscode invoeren
bij opname laatste cijfers van bankrekening nummer van tegenrekening noemen
sms code noemen bij de transactie,
net als 2 cijfers uit de electronische handtekening, bijvoorbeeld die op 3de en 7de positie. (ik vermoed alleen bij grote opname)
alles bij elkaar een minuut of 5.
Ik blijf dat hele nummergedoe maar "onveilig" vinden...... Het enige echt "onbekende" gegeven is de via SMS te ontvangen code (waar ik een speciaal telefoonnummer voor heb).

• W1ck1e
  • Nu online
DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:13:
[...]

Ik blijf dat hele nummergedoe maar "onveilig" vinden...... Het enige echt "onbekende" gegeven is de via SMS te ontvangen code (waar ik een speciaal telefoonnummer voor heb).
Mijn inlogcode is wellicht te achterhalen door iemand (moet hij wel mijn paspoort of idcard hebben)
Mijn toegangscode houd ik voor mij zelf (of weet jij hem)
Mijn electronische handtekening, idem

De sms code is eenmalig, en komt aan op het gekoppelde telefoonnummer.

Naar mijn mening is het bij elkaar veilig.

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:22:
[...]

Mijn inlogcode is wellicht te achterhalen door iemand (moet hij wel mijn paspoort of idacrd hebben.
Mijn toegangscode houd ik voor mij zelf (of weet jij hem)
Mijn electronische handtekening, idem

De sms code is eenmalig, en komt aan op het gekoppelde telefoonnummer.

Naar mijn mening is het bij elkaar veilig.
(gedwongen!) alleen cijfertjes maakt het al onveilig - of ik ze nu weet of niet. Doe dan om in te loggen minimaal een combinatiecode (letters, cijfers, alles uit de 8-bit tekenset) met een minimale lengte van 20 oid. Dan kan ik iemandhet met het afhakken van 1 vinger per cijfer tenminste niet achterhalen....

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:00
DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:42:
[...]

(gedwongen!) alleen cijfertjes maakt het al onveilig - of ik ze nu weet of niet. Doe dan om in te loggen minimaal een combinatiecode (letters, cijfers, alles uit de 8-bit tekenset) met een minimale lengte van 20 oid. Dan kan ik iemandhet met het afhakken van 1 vinger per cijfer tenminste niet achterhalen....
Off topic maar:
Prima, helemaal eens dat alfanumeriek beter is; maar 95% van de mensen gaat het toch gewoon supervervelend vinden als je belachelijk veel tekens moet invoeren? Soms als ze ergens 10 eisen begin ik al nukkig te worden. En dan gaat de meerderheid in mijn omgeving minder serieus om met wachtwoorden dan ikzelf.

• DjoeC
Elandenmelk schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Off topic maar:
Prima, helemaal eens dat alfanumeriek beter is; maar 95% van de mensen gaat het toch gewoon supervervelend vinden als je belachelijk veel tekens moet invoeren? Soms als ze ergens 10 eisen begin ik al nukkig te worden. En dan gaat de meerderheid in mijn omgeving minder serieus om met wachtwoorden dan ikzelf.
offtopic:
Mijn wachtwoorden/inlogcodes zijn daar waar mogelijk allemaal (minimaal) 24 posities, random. Alles zit opgeslagen achter 1 sterk en lang te onthouden wachtwoord. Veel posities die je meermaals per dag intypt en daarna het "echte" automatisch laat invullen gaat veel sneller dan bedenken welk wachtwoord ook al weer bij welke site hoort. Maar, inderdaad ot
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste