Ik ben het daarmee geheel eens. Er worden fouten gemaakt. Dat er dan ook nog eens eerlijk en oprecht wordt gereageerd is vrij uniek en juist een teken van vertrouwen.geishin schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:22:
[...]
ik heb ze op mijn beurt verrast door toch wel te blijven.
Zonder gekheid, door toch pro-actief te handelen hebben ze het vertrouwen wel hersteld en vond het daarom wel zo netjes om deze positieve ervaring hier ook te delen
Snap ik hoor, ik vind het alleen wel grappig dat mensen zo makkelijk zeggen dat ze wel weg zullen gaanGeEkIe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:47:
[...]
Ik ben het daarmee geheel eens. Er worden fouten gemaakt. Dat er dan ook nog eens eerlijk en oprecht wordt gereageerd is vrij uniek en juist een teken van vertrouwen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Begrijp ik dat geld opname met Openbank en N26 minimaal 4 euro gaat kosten als je bij een Geldmaat pint?
Mocht dat inderdaad zo zijn dan kan je volgens mij nog steeds zonder kosten met internetbankieren het benodigde bedrag overmaken naar een Nederlandse rekening waarbij je wel zonder kosten kunt pinnen bij de GeldMaat.Pimirene schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:47:
Begrijp ik dat geld opname met Openbank en N26 minimaal 4 euro gaat kosten als je bij een Geldmaat pint?
Ja, het wordt ingehouden, maar 2 (werk)dagen later heb je het bij Openbank weer terugPimirene schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:47:
Ey!! Macarena \o/
ING rekent voor een betaalrekening met mogelijkheid om cash op te nemen meer kosten, dus dan betaal je het alsnog indirect. Vandaar dat ik cash geld altijd met Openbank opneem, en bij ING de goedkoopste betaalrekening heb.W1ck1e schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Mocht dat inderdaad zo zijn dan kan je volgens mij nog steeds zonder kosten met internetbankieren het benodigde bedrag overmaken naar een Nederlandse rekening waarbij je wel zonder kosten kunt pinnen bij de GeldMaat.
@Pimirene Als je de volgende keer je tank vol gooit met benzine, vraag je of je 50 euro bij mag pinnen. Werkt perfect
Ey!! Macarena \o/
Ik heb die ING rekening ook (en weet dat opnames daar niet gratis zijn), maar daarnaast een normale ASN rekening. En daar is volgens mij dat pinnen gratis. Maar ik neem zelden geld op.Pimirene schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:29:
ING rekent voor een betaalrekening met mogelijkheid om cash op te nemen meer kosten, dus dan betaal je het alsnog indirect. Vandaar dat ik cash geld altijd met Openbank opneem, en bij ING de goedkoopste betaalrekening heb.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 15-01-2026 13:03 ]
Ik kan het even niet zo gauw vinden, maar heeft iemand ervaringen met het weer hernieuwd klant worden om gebruik te kunnen maken van de actierente? Hoeveel tijd moet er zitten tussen de opzegging en de nieuwe aanmelding om van de actierente te kunnen profiteren?
Bij N26 (nog?) niet.Pimirene schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:47:
15 december en gisteren geld gehaald van m'n N26 rekening uit een geldmaat, beide keren is alleen het opgenomen bedrag is afgeschreven.
Bij gebruik van m'n Openbank pas werd wel 4 euro aan kosten gemeld op het scherm van de geldmaat, ik heb het afgebroken en weet dus niet of RaZ gelijk heeft.
Je kunt bij Openbank toch gewoon 5x per maand zonder kosten geld opnemen in de Eurozone? Dus als er 4 euro wordt afgeschreven, moet het weer teruggestort worden._Mac_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:58:
[...]
Bij N26 (nog?) niet.
15 december en gisteren geld gehaald van m'n N26 rekening uit een geldmaat, beide keren is alleen het opgenomen bedrag is afgeschreven.
Bij gebruik van m'n Openbank pas werd wel 4 euro aan kosten gemeld op het scherm van de geldmaat, ik heb het afgebroken en weet dus niet of RaZ gelijk heeft.
Neen, 5 keer per jaar.Coffeeroam schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Je kunt bij Openbank toch gewoon 5x per maand zonder kosten geld opnemen in de Eurozone? Dus als er 4 euro wordt afgeschreven, moet het weer teruggestort worden.
De website geeft tegenstrijdige informatie.
:strip_exif()/f/image/58Qscus0lJ4ZhgpF6QIK2Z0G.png?f=user_large)
En volgens mij wordt er bedoeld dat Openbank zelf dan geen kosten rekent. En zijn daarmee de kosten van de automaat toko uitgesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 17-01-2026 12:10 ]
Denk dat dit een foutje is:
Hoe vaak kun je geld opnemen met je Я42 Betaalpas?
Je kunt 5 keer per maand zonder kosten geld opnemen in de eurozone. Vanaf de zesde geldopname worden de kosten in rekening gebracht die de geldautomaat aangeeft.
Er is zeker een foutje gemaakt. Ik heb nu ook daar een plaatje van gemaakt.
:strip_exif()/f/image/8YflVvQVzNPo3A9Y2XA6jPmP.png?f=user_large)
Dan zal het wel per maand zijn, 5 keer per jaar is wel weinig.
Ik heb een Duitse bankrekening in Nederland, niet N26 maar kreeg met m’n Duitse Visa pas de melding 4€ opname kosten bij Geldmaat, en was voorheen altijd gratis. Heb het afgebroken, maar alle buitenlandse passen kosten dus inderdaad geld bij de Geldmaat. (Wellicht dat N26 de uitzondering vormt).
Maar Revolut bank is buitenlands, en is een geldopname (nog) gratis….
[ Voor 15% gewijzigd door Datisraar op 17-01-2026 20:00 ]
Dit is echter het Openbank topic; met Openbank zouden dus de eerste 5 opnames wel gratis moeten zijn, ondanks dat er komt te staan dat het geld kost.Datisraar schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:52:
Ik heb een Duitse bankrekening in Nederland, niet N26 maar kreeg met m’n Duitse Visa pas de melding 4€ opname kosten bij Geldmaat, en was voorheen altijd gratis. Heb het afgebroken, maar alle buitenlandse passen kosten dus inderdaad geld bij de Geldmaat. (Wellicht dat N26 de uitzondering vormt).
In vino veritas, in aqua sanitas
Ga over een paar weken op wintersport. Ben wel benieuwd welke automaten hieronder vallen.Zo vaak als je wilt kosteloos geld opnemen bij de meer dan 30.000 geldautomaten van Santander Group wereldwijd.
In de app heb ik een geldautomaten locator in het menu gevonden. Helaas blijft de kaart erg leeg, 3 geldautomaten in Nederland te zien en verder niets.
Op de website kan ik helemaal niets vinden.
Bij santander kan ik wel cashpoint locators vinden maar alleen voor UK/GB en ES.
Iemand een idee waar er meer info te vinden is? Specifiek voor Frankrijk in mijn geval?
Misschien een idee om van tevoren in NL het geld op te nemen?sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:16:
[...]
Ga over een paar weken op wintersport. Ben wel benieuwd welke automaten hieronder vallen.
In de app heb ik een geldautomaten locator in het menu gevonden. Helaas blijft de kaart erg leeg, 3 geldautomaten in Nederland te zien en verder niets.
Op de website kan ik helemaal niets vinden.
Bij santander kan ik wel cashpoint locators vinden maar alleen voor UK/GB en ES.
Iemand een idee waar er meer info te vinden is? Specifiek voor Frankrijk in mijn geval?
Het is zeker 5 keer per maand. Zo is het altijd geweest. Het zou voor mij ook vreemd zijn als men maandelijks moet betalen voor iets waarvan een specifieke aanspraak slechts binnen een tijdvak van 12 maanden van toepassing is.W1ck1e schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:09:
[...]
Er is zeker een foutje gemaakt. Ik heb nu ook daar een plaatje van gemaakt.
[Afbeelding]
Dan zal het wel per maand zijn, 5 keer per jaar is wel weinig.
Daarnaast heb ik ook nooit een mail ontvangen met gewijzigde voorwaarden. Voor zover ik weet is een bedrijf verplicht klanten te informeren.
Ter info voor iedereen.
Banco Santander SA was fined more than €40 million by Spain's anti-money laundering watchdog Sepblac over past deficiencies in internal processes at its digital unit Openbank.
https://www.bloomberg.com...es?embedded-checkout=true
Banco Santander SA was fined more than €40 million by Spain's anti-money laundering watchdog Sepblac over past deficiencies in internal processes at its digital unit Openbank.
[ Voor 45% gewijzigd door balken07 op 26-01-2026 13:08 ]
Kun je er op zijn minst kort bij zetten waar het over gaat? (Voor mijn part in 1 of 2 zinnen)balken07 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:03:
Ter info voor iedereen.
Op deze site is het zonder paywall te lezen: https://www.gurufocus.com...-for-openbank-unit-issues
Ey!! Macarena \o/
Aangepast 👍🏻 Is er een paywall?RobertMe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Kun je er op zijn minst kort bij zetten waar het over gaat? (Voor mijn part in 1 of 2 zinnen)
Eerlijk gezegd, niet geklikt. Ik houd niet van links zonder context.
V.w.b. wat je nu er bij hebt gezet. Ook weer niet perse heel interessant? Ik denk dat de nieuwswaarde hoger is als een bank niet beboet is onder KYC / WWFT achtige wetgeving. Rabo, ING en ABN volgens mij ook al langer terug. En ik meen fintechs als Revolut en N26 ook?
Dus voor de klant IMO niet perse zorgelijk. Enige ding is uiteraard dat de klant linksom of rechtsom voor de boete zal betalen.
Edit:
Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat je het niet mag posten. Maar idd meer een "FYI". "Fijn" om ter kennis te nemen, maar ook niet perse meer dan dat (IMO).
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 26-01-2026 13:20 ]
Duidelijk. Ik heb er los van de samenvatting geen eigen oordeel bij geplaatst, omdat het betreffende voorval alle grotere banken in Nederland ook reeds overkomen is. Daarom puur ter kennisgeving hier gepost.RobertMe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Eerlijk gezegd, niet geklikt. Ik houd niet van links zonder context.
V.w.b. wat je nu er bij hebt gezet. Ook weer niet perse heel interessant? Ik denk dat de nieuwswaarde hoger is als een bank niet beboet is onder KYC / WWFT achtige wetgeving. Rabo, ING en ABN volgens mij ook al langer terug. En ik meen fintechs als Revolut en N26 ook?
Dus voor de klant IMO niet perse zorgelijk. Enige ding is uiteraard dat de klant linksom of rechtsom voor de boete zal betalen.
Edit:
Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat je het niet mag posten. Maar idd meer een "FYI". "Fijn" om ter kennis te nemen, maar ook niet perse meer dan dat (IMO).
Iemand toevallig inmiddels al vernomen of ze Wero gaan implementeren in hun betaalsysteem, zodat wij daar ook gebruik van kunnen maken bij de Nederlandse webshops?
Ik ben nog niks tegengekomen van Openbank, maar aangezien Wero een europabreed betaalmethode moet worden kan je er vanuit gaan dat zij dit op termijn ook zullen implementeren.NicoHF schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:03:
Iemand toevallig inmiddels al vernomen of ze Wero gaan implementeren in hun betaalsysteem, zodat wij daar ook gebruik van kunnen maken bij de Nederlandse webshops?
Frankrijk, Duitsland, en België zijn als eerste begonnen, waarna Luxemburg en Nederland aan het volgen zijn. Binnenkort zullen wel meer landen worden toegevoegd lijkt mij.
@balken07 Toevallig liep ik van de week wel tegen een heel gebrekkige fraudedetectie aan.
Om mee te doen aan de ASN deposito actie stuur ik mijn spaargeld van openbank naar ASN bank.
Beetje gegoogel met die gekke code maar goed; gelukt.
Krijg je ACHTERAF een mail, dat je XXX euro hebt overgemaakt; was jij dit niet? Bel direct.
Jongens. Instant payment. Dat geld is allang overgeboekt en haalt openbank niet meer terug. Als het fraude was, had ook de fraudeur dat geld allang weer opgeknipt, doorgeschoven en verwerkt.
Als je het als bank niet vertrouwt dan moet je de overboeking simpelweg niet vrijgeven.
Een bank kan alleen de ontvanger netjes vragen het terug te storten of een civiele procedure starten. En bij rekeningen die voor openbank als "buitenlands" gezien worden is het nog veel moeilijker.
Aangezien de spaarrekening nieuw is, groot bedrag, gek tijdstip wellicht, geen vaker voorkomend bedrag of gedrag, zouden hier red flags op moeten afgaan. Achteraf een mail sturen is dan niet afdoende.
Dat past in mijn ogen wel heel goed bij het nieuwsbericht.
Om mee te doen aan de ASN deposito actie stuur ik mijn spaargeld van openbank naar ASN bank.
Krijg je ACHTERAF een mail, dat je XXX euro hebt overgemaakt; was jij dit niet? Bel direct.
Jongens. Instant payment. Dat geld is allang overgeboekt en haalt openbank niet meer terug. Als het fraude was, had ook de fraudeur dat geld allang weer opgeknipt, doorgeschoven en verwerkt.
Als je het als bank niet vertrouwt dan moet je de overboeking simpelweg niet vrijgeven.
Een bank kan alleen de ontvanger netjes vragen het terug te storten of een civiele procedure starten. En bij rekeningen die voor openbank als "buitenlands" gezien worden is het nog veel moeilijker.
Aangezien de spaarrekening nieuw is, groot bedrag, gek tijdstip wellicht, geen vaker voorkomend bedrag of gedrag, zouden hier red flags op moeten afgaan. Achteraf een mail sturen is dan niet afdoende.
Dat past in mijn ogen wel heel goed bij het nieuwsbericht.
---------------
In de loop van de volgende week loopt mijn hoge rente af. Dus ga ik dan de rekening leeghalen, groot bedrag.Mistraller schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:27:
@balken07 Toevallig liep ik van de week wel tegen een heel gebrekkige fraudedetectie aan.
,,,
Naar aanleiding van jouw bericht even een generale repetitie (klein bedrag). Met de app op de telefoon, van spaar naar betaal (openbank) en dan naar asn & ing, allemaal instant. Die gekke sms code wordt op mijn telefoon vanzelf ingevuld in het openbank bevestigings scherm. Het zal mij benieuwen of ik volgende week mailtjes krijg bij of na het leeghalen.
Ik had onlangs mijn telefoon als 'Vertrouwd apparaat' geregistreerd in de openbank app (na een melding in de app).
Maar daarna ontving ik geen pushberichten in de app voor goedkeuring betaling. Dus ik heb mijn apparaat weer verwijderd als vertrouwd en de betaling met de sms code goedgekeurd.
App meldingen voor de Openbank app staan aan. Ik krijg ook andere meldingen wel gewoon in de openbank app. Bv. als een betaling is uitgevoerd.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
En hoe lang duurt goedkeuring van een heridentificatie (wegens verlopen paspoort)? Ik heb mijn paar weken terug aangeleverd, maar nog niks gehoord. Ik kreeg tussendoor nog wel een melding dat ik mij moest heridentificeren.
Maar daarna ontving ik geen pushberichten in de app voor goedkeuring betaling. Dus ik heb mijn apparaat weer verwijderd als vertrouwd en de betaling met de sms code goedgekeurd.
App meldingen voor de Openbank app staan aan. Ik krijg ook andere meldingen wel gewoon in de openbank app. Bv. als een betaling is uitgevoerd.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
En hoe lang duurt goedkeuring van een heridentificatie (wegens verlopen paspoort)? Ik heb mijn paar weken terug aangeleverd, maar nog niks gehoord. Ik kreeg tussendoor nog wel een melding dat ik mij moest heridentificeren.
Nee je krijgt éérst nog die 8 cijferige security code waar je 3 of 4 cijfers van moet invullen. Daarna komt de SMS pas.W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:56:
[...]
In de loop van de volgende week loopt mijn hoge rente af. Dus ga ik dan de rekening leeghalen, groot bedrag.
Naar aanleiding van jouw bericht even een generale repetitie (klein bedrag). Met de app op de telefoon, van spaar naar betaal (openbank) en dan naar asn & ing, allemaal instant. Die gekke sms code wordt op mijn telefoon vanzelf ingevuld in het openbank bevestigings scherm. Het zal mij benieuwen of ik volgende week mailtjes krijg bij of na het leeghalen.
En als je die code niet meer hebt moet je hem per brief aanvragen.
---------------
Je kunt ook rechtstreeks vanaf de spaarrekening overboeken. Hou ook rekening met de maximale limiet voor digitaal overboeken ( bij mij € 25.000 per dag).W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:56:
[...]
In de loop van de volgende week loopt mijn hoge rente af. Dus ga ik dan de rekening leeghalen, groot bedrag.
Neen, ik heb :Mistraller schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:11:
[...]
Nee je krijgt éérst nog die 8 cijferige security code waar je 3 of 4 cijfers van moet invullen. Daarna komt de SMS pas.
En als je die code niet meer hebt moet je hem per brief aanvragen.
inlog id: id card gerelateerd
TC: toegangscode van 4 cijfers voor de app en website
PC: pincode voor het pasje (andere 4 cijfers)
EH: electronische handtekening, 8 cijfers
na aanloggen met de TC in de app heb ik bij beide overboekingen van de betaal rekening alleen de sms code code (4 cijfers en letters) ontvangen en gebruikt.
mijn EH heb ik niet hoeven gebruiken.
n=1
@rechtsherstel
Ik gebruik de app omdat ik vorige keren problemen ondervond met de website.
Dank je wel voor het vermelden van de limiet, ik zal moeten spreiden over meerdere dagen.
Je kunt eventueel ook bellen.W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:23:
[...]
Neen, ik heb :
inlog id: id card gerelateerd
TC: toegangscode van 4 cijfers voor de app en website
PC: pincode voor het pasje (andere 4 cijfers)
EH: electronische handtekening, 8 cijfers
na aanloggen met de TC in de app heb ik bij beide overboekingen van de betaal rekening alleen de sms code code (4 cijfers en letters) ontvangen en gebruikt.
mijn EH heb ik niet hoeven gebruiken.
n=1
@rechtsherstel
Ik gebruik de app omdat ik vorige keren problemen ondervond met de website.
Dank je wel voor het vermelden van de limiet, ik zal moeten spreiden over meerdere dagen.
Je bedoelt voor een overschrijving van meer dan 25K ?
Waar kan ik trouwens die limiet vinden of instellen ?
edit: Als het zonder bellen kan, dan graag.
Dan maar spreiden, scheelt niet veel rente, hoef ik elders ook niet de limiet te verhogen.
En openbank heeft dan de tijd om een verlengaanbod van de hoge rente doen, en dan hoeft de rekening niet leeg.
[ Voor 32% gewijzigd door W1ck1e op 28-01-2026 10:32 ]
Ja. De limiet kan je niet zelf instellen. De EH heb je nodig voor grotere bedragen.W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:26:
[...]
Je bedoelt voor een overschrijving van meer dan 25K ?
Waar kan ik trouwens die limiet vinden of instellen ?
Bij mij vroeg ie om de EH. Geen idee welke limiet daar op zit. (Het was minder dan 25K in elk geval)
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 28-01-2026 12:40 ]
---------------
Da's in Dld vrij normaal ja. Met een EC Karte (vroegere pinpas) was het zelfs zo dat pinnen bij een andere bank dan je eigenlijk bank iets van 5 euro koste.Datisraar schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:52:
Inmiddels is dat met veel Visas niet meer het geval, al is er een minimum pinbedrag van €50.
Kan wel, maar houd zeker andersom rekening mee dat je IBAN soms wijzigt (bv van actierentetarief naar normaal tarief: je krijgt een ander spaarrekening met nieuw IBAN). Gelukkig werkt nu de naamcheck ook op buitenlandse IBAN dus zal het handmatig niet snel verkeerd gaan.rechtsherstel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Je kunt ook rechtstreeks vanaf de spaarrekening overboeken. Hou ook rekening met de maximale limiet voor digitaal overboeken ( bij mij € 25.000 per dag).
Ik heb hier eerder contact over gehad met Openbank, maar de tekst staat er nog steeds:
Vergeleken met de andere rentes nu niet veel, maar misschien zakken die andere nog verder. Het kan geen kwaad om deze rekening achter de hand te houden. Het is sowieso meer dan de rente op de vrij opneembare rekeningen bij de grootbanken.
edit: ik realiseer mij nu dat die garantie impliciet is, niet expliciet.
Dus gegarandeerd die 1,90% gedurende de eerste 9 maanden na de 3 maanden van de welkom rekening,*Voorbeeld rente-uitkering: over de eerste drie maanden zal een jaarlijkse spaarrente van 3,00% worden uitgekeerd. Over de volgende negen maanden ontvang je 1,90% rente over je spaarsaldo t/m € 300.000.
De rente wordt maandelijks betaald op de spaarrekening.
Bij een startsaldo van € 10.000 is het effectieve rendement over het eerste jaar € 219,27 bruto.
Dit rendement wordt berekend over een heel kalenderjaar, vanaf 1 januari. We tonen het rendement dat aan het einde van het jaar verkregen is, als zowel het startsaldo als alle maandelijkse rendementen op de rekening blijven staan.
Vergeleken met de andere rentes nu niet veel, maar misschien zakken die andere nog verder. Het kan geen kwaad om deze rekening achter de hand te houden. Het is sowieso meer dan de rente op de vrij opneembare rekeningen bij de grootbanken.
edit: ik realiseer mij nu dat die garantie impliciet is, niet expliciet.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 31-01-2026 08:56 ]
Een prettig kenmerk van Openbank is dat de spaarrente zo lang mogelijk gelijk blijft en ook dat rentewijzigingen zeer ruim van te voren worden aangekondigd. Daarom denk ik dat het wat betreft de 1.90% niet veel uitmaakt of je nieuwe of oude klant bent.W1ck1e schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:25:
Ik heb hier eerder contact over gehad met Openbank, maar de tekst staat er nog steeds:
[...]
Dus gegarandeerd die 1,90% gedurende de eerste 9 maanden na de 3 maanden van de welkom rekening,
Zojuist zeer goede ervaring met klantenservice van Openbank via hun 070 nummer. Snel te woord gestaan en teruggebeld. Fout van mijn kant maar boden direct coulance en oplossing. Zo kan het ook;-)
Vorige week ook gebeld. Goed verstaanbare medewerker. Prima geholpen.9-3 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:10:
Zojuist zeer goede ervaring met klantenservice van Openbank via hun 070 nummer. Snel te woord gestaan en teruggebeld. Fout van mijn kant maar boden direct coulance en oplossing. Zo kan het ook;-)
Ik sluit me aan bij de opmerkingen over Uitstekende Klantenservice!! Helaas weigert ING rechtstreeks naar de spaarrekening over te boeken vanwege naam-nummer controle
De rekening is vast nog te nieuw - hoewel ik bij "instant" zou verwachten dat de NN ook instant kan worden uitgevoerd. Maar goed, binnen 24 uur van Garanti naar Openbank, dat valt me niet tegen!
Onlangs een groter bedrag opgenomen, daarvoor maar meteen gebeld.
Veiligheids maatregelen::
invoeren/uitspreken van bij openbank bekende telefoonnummer (nummer herkenning maakt niks uit)
toegangscode invoeren
bij opname laatste cijfers van bankrekening nummer van tegenrekening noemen
sms code noemen bij de transactie,
net als 2 cijfers uit de electronische handtekening, bijvoorbeeld die op 3de en 7de positie. (ik vermoed alleen bij grote opname)
alles bij elkaar een minuut of 5.
invoeren/uitspreken van bij openbank bekende telefoonnummer (nummer herkenning maakt niks uit)
toegangscode invoeren
net als 2 cijfers uit de electronische handtekening, bijvoorbeeld die op 3de en 7de positie. (ik vermoed alleen bij grote opname)
Ik blijf dat hele nummergedoe maar "onveilig" vinden...... Het enige echt "onbekende" gegeven is de via SMS te ontvangen code (waar ik een speciaal telefoonnummer voor heb).W1ck1e schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:37:
Onlangs een groter bedrag opgenomen, daarvoor maar meteen gebeld.
toegangscode invoeren
Mijn inlogcode is wellicht te achterhalen door iemand (moet hij wel mijn paspoort of idcard hebben)DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:13:
[...]
Ik blijf dat hele nummergedoe maar "onveilig" vinden...... Het enige echt "onbekende" gegeven is de via SMS te ontvangen code (waar ik een speciaal telefoonnummer voor heb).
Mijn toegangscode houd ik voor mij zelf (of weet jij hem)
Mijn electronische handtekening, idem
De sms code is eenmalig, en komt aan op het gekoppelde telefoonnummer.
Naar mijn mening is het bij elkaar veilig.
(gedwongen!) alleen cijfertjes maakt het al onveilig - of ik ze nu weet of niet. Doe dan om in te loggen minimaal een combinatiecode (letters, cijfers, alles uit de 8-bit tekenset) met een minimale lengte van 20 oid. Dan kan ik iemandhet met het afhakken van 1 vinger per cijfer tenminste niet achterhalen....W1ck1e schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Mijn inlogcode is wellicht te achterhalen door iemand (moet hij wel mijn paspoort of idacrd hebben.
Mijn toegangscode houd ik voor mij zelf (of weet jij hem)
Mijn electronische handtekening, idem
De sms code is eenmalig, en komt aan op het gekoppelde telefoonnummer.
Naar mijn mening is het bij elkaar veilig.
Off topic maar:DjoeC schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:42:
[...]
(gedwongen!) alleen cijfertjes maakt het al onveilig - of ik ze nu weet of niet. Doe dan om in te loggen minimaal een combinatiecode (letters, cijfers, alles uit de 8-bit tekenset) met een minimale lengte van 20 oid. Dan kan ik iemandhet met het afhakken van 1 vinger per cijfer tenminste niet achterhalen....
Prima, helemaal eens dat alfanumeriek beter is; maar 95% van de mensen gaat het toch gewoon supervervelend vinden als je belachelijk veel tekens moet invoeren? Soms als ze ergens 10 eisen begin ik al nukkig te worden. En dan gaat de meerderheid in mijn omgeving minder serieus om met wachtwoorden dan ikzelf.
Elandenmelk schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:25:
[...]
Off topic maar:
Prima, helemaal eens dat alfanumeriek beter is; maar 95% van de mensen gaat het toch gewoon supervervelend vinden als je belachelijk veel tekens moet invoeren? Soms als ze ergens 10 eisen begin ik al nukkig te worden. En dan gaat de meerderheid in mijn omgeving minder serieus om met wachtwoorden dan ikzelf.
offtopic:
Mijn wachtwoorden/inlogcodes zijn daar waar mogelijk allemaal (minimaal) 24 posities, random. Alles zit opgeslagen achter 1 sterk en lang te onthouden wachtwoord. Veel posities die je meermaals per dag intypt en daarna het "echte" automatisch laat invullen gaat veel sneller dan bedenken welk wachtwoord ook al weer bij welke site hoort. Maar, inderdaad ot
Mijn wachtwoorden/inlogcodes zijn daar waar mogelijk allemaal (minimaal) 24 posities, random. Alles zit opgeslagen achter 1 sterk en lang te onthouden wachtwoord. Veel posities die je meermaals per dag intypt en daarna het "echte" automatisch laat invullen gaat veel sneller dan bedenken welk wachtwoord ook al weer bij welke site hoort. Maar, inderdaad ot
Mijn Welkom spaarrekening is vandaag omgezet naar een reguliere spaarrekening, maar ik kan nog steeds maar 3K in totaal overmaken (daglimiet). Moet ik tot morgen wachten tot ik meer kan overmaken? B.v. 20K?
[ Voor 10% gewijzigd door Bananeman op 06-02-2026 17:33 ]
Dat is wel handig, en ook nog veilig. Als iemand op de een of ander manier erin slaagt om op jouw Openbank rekening te zitten met zijn eigen mobiel, dan komt die code niet bij hem op zijn mobiel aan.W1ck1e schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Die gekke sms code wordt op mijn telefoon vanzelf ingevuld in het openbank bevestigings scherm.
Dus ik wou dat meer banken het zo deden.
Bellen. Dan kan je de rekening leeghalen.Bananeman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:33:
Mijn Welkom spaarrekening is vandaag omgezet naar een reguliere spaarrekening, maar ik kan nog steeds maar 3K in totaal overmaken (daglimiet). Moet ik tot morgen wachten tot ik meer kan overmaken? B.v. 20K?
Ik heb de rekening leeggehaald voor de omzetting dit weekend.
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 06-02-2026 17:43 ]
@W1ck1e Ga ik doen, thx.
Het kan volgens mij 24/7. Het duurt minder dan 10 minuten. Wel je gegevens bij de hand houden, inclusief je electronische handtekening.
Gebeld, en geluktW1ck1e schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:10:
[...]
Het kan volgens mij 24/7. Het duurt minder dan 10 minuten. Wel je gegevens bij de hand houden, inclusief je electronische handtekening.
Ik heb mijn 3de keer rente gekregen op mijn welkom rekening. Maar mijn rekening is nog niet omgezet naar reguliere spaarrekening. Wat wel moet gaan gebeuren. Gisteren is jouw rekening omgezet, wanneer heb jij de laatste keer rente gekregen ? Kan je ergens zien/lezen dat 1,90% JOUW nieuwe rente wordt, gegarandeerd voor 9 maanden ?Bananeman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:33:
Mijn Welkom spaarrekening is vandaag omgezet naar een reguliere spaarrekening, ...
Die rente is niet gegarandeerd, dat komt uit het rekenvoorbeeld die online staatW1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Ik heb mijn 3de keer rente gekregen op mijn welkom rekening. Maar mijn rekening is nog niet omgezet naar reguliere spaarrekening. Wat wel moet gaan gebeuren. Gisteren is jouw rekening omgezet, wanneer heb jij de laatste keer rente gekregen ? Kan je ergens zien/lezen dat 1,90% JOUW nieuwe rente wordt, gegarandeerd voor 9 maanden ?
https://www.openbank.nl/spaarrekening
*Voorbeeld rente-uitkering: over de eerste drie maanden zal een jaarlijkse spaarrente van 3,00% worden uitgekeerd. Over de volgende negen maanden ontvang je 1,90% rente over je spaarsaldo t/m € 300.000.
De rente wordt maandelijks betaald op de spaarrekening.
Bij een startsaldo van € 10.000 is het effectieve rendement over het eerste jaar € 219,27 bruto.
Dit rendement wordt berekend over een heel kalenderjaar, vanaf 1 januari. We tonen het rendement dat aan het einde van het jaar verkregen is, als zowel het startsaldo als alle maandelijkse rendementen op de rekening blijven staan.
[ Voor 33% gewijzigd door RaZ op 07-02-2026 10:05 ]
Ey!! Macarena \o/
Daar waar 1,90% wordt genoemd wordt met een sterretje verwezen naar het rekenvoorbeeld (met de huidige percentages 3,0%, 1,9% en periodes 3 en 9 maanden). Het voorbeeld legt slechts uit hoe je de effectieve rente uitrekent.RaZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Die rente is niet gegarandeerd, dat komt uit het rekenvoorbeeld die online staatWaarvan er een aantal mensen zijn die dat rekenvoorbeeld interpreteren als gegarandeerd, maar dat is gewoon een denkfout
https://www.openbank.nl/spaarrekening
De eerste plek waar ik heb gevonden dat de rente op de normale spaarrekening variabel is, is in de precontractueleinformatie over de rekening:
De tekst op de website zou eenduidiger zijn wanneer het sterretje ook zou verwijzen naar het variabele karakter van de rente op de normale spaarrekening. Naar mijn mening leidt de niet-eenduidigheid van de huidige tekst tot mijn "denkfout" aanname.Openbank kan de rente, commissies, kosten en andere voorwaarden van het contract
wijzigen door middel van een individuele kennisgeving aan de rekeninghouder (hierna
de “Klant” genoemd). Deze kennisgeving moet ten minste twee maanden voor de
inwerkingtreding van deze wijziging gebeuren. De Klant wordt geacht de aangegeven
wijziging te hebben aanvaard indien hij of zij de Bank niet tussen de datum van kennisgeving
door de Bank en de wijzigingsdatum schriftelijk in kennis stelt van de beëindiging van het
contract en bijgevolg van de sluiting van de spaarrekening. Veranderingen van rentevoeten
of wisselkoersen die gunstig zijn voor de Klant kunnen daarentegen zonder voorafgaande
kennisgeving worden toegepast.
Dat een rentewijziging 2 maanden van te voren zal worden is weer een pluspunt. Naast mijn algemene beeld van deze bank dat zij de zaken goed voor elkaar hebben ben ik nog steeds zeer positief. Dat de rente van 1,9% niet voor 9 maanden gegarandeerd is neem ik graag voor lief.
Ik heb mijn rekening geopend op 5 november, en gisteren (6 februari) is deze omgezet naar een reguliere spaarrekening ("Open Spaarrekening"). Laatste keer rente was 5 februari (conform verwachting).W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Ik heb mijn 3de keer rente gekregen op mijn welkom rekening. Maar mijn rekening is nog niet omgezet naar reguliere spaarrekening. Wat wel moet gaan gebeuren. Gisteren is jouw rekening omgezet, wanneer heb jij de laatste keer rente gekregen ? Kan je ergens zien/lezen dat 1,90% JOUW nieuwe rente wordt, gegarandeerd voor 9 maanden ?
Bij de gegevens van de rekening zie ik als jaarlijkse rente 1,90% staan. Kan niet zien of/dat die voor 9 maanden gegarandeerd wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door Bananeman op 07-02-2026 10:37 ]
Ik heb nadat ik m'n post verstuurde nog even in m'n mailbox zitten kijken, en dan kom ik toch tot een andere conclusieW1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:32:
[...]
Daar waar 1,90% wordt genoemd wordt met een sterretje verwezen naar het rekenvoorbeeld (met de huidige percentages 3,0%, 1,9% en periodes 3 en 9 maanden). Het voorbeeld legt slechts uit hoe je de effectieve rente uitrekent.
De eerste plek waar ik heb gevonden dat de rente op de normale spaarrekening variabel is, is in de precontractueleinformatie over de rekening:
[...]
De tekst op de website zou eenduidiger zijn wanneer het sterretje ook zou verwijzen naar de het variabele karakter van de rente op de normale spaarrekening. Naar mijn mening leidt de niet-eenduidigheid van de huidige tekst tot mijn "denkfout".
Dat een rentewijziging 2 maanden van te voren zal worden is weer een pluspunt. Naast mijn algemene beeld van deze bank dat zij de zaken goed voor elkaar hebben ben ik nog steeds zeer positief. Dat de rente van 1,9% niet voor 9 maanden gegarandeerd is neem ik graag voor lief.
Einde december 2023 een Welkom Spaarrekening geopend met 6 maanden actie-rente van 3,65% en daarna het rekenvoorbeeld met dan 6 maanden 2,75% rente.
Ik heb 17 december 2024 een mailtje gekregen dat op 17 februari 2025 de rente van 2,75% naar de 2,5% gaat zakken.
Dan heb ik 6 maanden 3,65% gehad, en daarna 7 maanden 2,75% wat dan wel de laatste 6 maanden van dat rekenvoorbeeld toch blijkt te kloppen, maar dat kan ook gewoon een gevalletje toeval zijn
Ey!! Macarena \o/
Mogelijk toeval omdat een variabele rente natuurlijk niet MOET wijzigen.RaZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:38:
[...]
...
Ik heb 17 december 2024 een mailtje gekregen dat op 17 februari 2025 de rente van 2,75% naar de 2,5% gaat zakken.
Dan heb ik 6 maanden 3,65% gehad, en daarna 7 maanden 2,75% wat dan wel de laatste 6 maanden van dat rekenvoorbeeld toch blijkt te kloppen, maar dat kan ook gewoon een gevalletje toeval zijn
Kan je op jouw afschriften zien dat er gedurende een maand de rente is gewijzigd ? Of begon jouw maand "toevallig" op de 17de ? Indien dat laatste denk ik dat de datum die rentewijziging voor elke klant afhankelijk is van de startdatum.
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 07-02-2026 10:50 ]
Nee, dat kan ik helaas niet van die rekening, want die heb ik niet meer.W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:48:
[...]
Mogelijk toeval omdat een variabele rente natuurlijk niet MOET wijzigen.
Kan je op jouw afschriften zien dat er gedurende een maand de rente is gewijzigd ? Of begon jouw maand "toevallig" op de 17de ? Indien dat laatste denk ik dat de datum die rentewijziging voor elke klant afhankelijk is van de startdatum.
Ik heb na de laatste keer dat ik de actie-rente van 3,65% gekregen heb in juni 2024 gebeld met Openbank, want ik vond die 2,75% te weinig, en hun moederbedrijf, Santander, had toen als variabele rente 3,25% en gezegd dat als Openbank dat niet wil matchen, ik met m'n geld naar Santander zou gaan.
5 minuten later een mailtje: U heeft een nieuwe spaarrekening met een persoonlijke rente van 3,2% en dit is uw nieuwe IBAN. En toen heb ik m'n geld overgehengelt naar die nieuwe spaarrekening met een beter rente percentage: RaZ in "Openbank.NL"
De rekening waar ik die welkom 6 maanden actie rente op had heb ik inmiddels opgeheven en zijn die afschriften ook niet meer in te zien kom ik nu net achter.
De rente wijzigingen op die persoonlijk rekening, die meer mensen hier hebben, lopen wel gelijk als de rente zakt, zoals het 2 maanden van te voren per mail gecommuniceerd wordt, en dat staat gewoon netjes op het afschrift.
De mails heb ik nog wel, de afschriften niet meer van die rekening. De afschriften van de persoonlijke rekening nog wel, en de mails ook, en hier komt ie
Mail van 28 november 2024:
Afschrift van februari 2025:Omwille van de laatste ontwikkelingen op de financiële markten verlagen we de rente van je gepersonaliseerde Open Spaarrekening vanaf 28 januari 2025 naar 2,75%
- hier stond een screenshot, nu niet meer
Ey!! Macarena \o/
@RaZ Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Is er qua beleving een verschil tussen santander en openbank ?
Geen idee, ik heb bij Santander nog nooit een rekening kunnen openen vanwege hun vage portaal, en het nummer wat je kan bellen, neemt iemand in Belgie de telefoon op, en daar kreeg ik te horen dat het niet lukte om de rekening te openen, en zou die dame m'n aanvraag weggooien, en zou ik het opnieuw moeten proberen, en dat lukte toen weer niet. En Santander is telefonisch echt een drama om iemand aan de lijn te krijgen, want je zit rustig 45 minuten in de wachtrij, en dan is mijn geduld wel op, en krijg dan maar lekker jeuk op een plek waar je liever niet wilt krabbenW1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:16:
@RaZ Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Is er qua beleving een verschil tussen santander en openbank ?
Ik vond het wel netjes dat Openbank toen de rente matchte van Santander, want dat scheelde toen wel aardig wat, maar nu heb ik 2% rente op die rekening ten opzichte van de 1,9% rente op de "normale openbank spaarrekening".
Ik doe niet aan bankieren met een smartphone, ik doe dat achter de computer, en dan moet je voor de webcam gaan zitten wat dan weer niet zo goed werkt, terwijl dat met een smartphone net wat beter werkt en als je ook de app gebruikt zal dat vast eenvoudiger zijn dan via de computer met Firefox als browser.
Maar omdat dat inmiddels ook al weer 1,5 jaar geleden is, wellicht zit ik hier verouderde informatie te tikken, zou kunnen
Ey!! Macarena \o/
Helder. Ik ga geen stappen zetten richting Santander.RaZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:31:
[...]
Geen idee, ik heb bij Santander nog nooit een rekening kunnen openen vanwege hun vage portaal, en het nummer wat je kan bellen, neemt iemand in Belgie de telefoon op, en daar kreeg ik te horen dat het niet lukte om de rekening te openen, en zou die dame m'n aanvraag weggooien, en zou ik het opnieuw moeten proberen, en dat lukte toen weer niet. En Santander is telefonisch echt een drama om iemand aan de lijn te krijgen, want je zit rustig 45 minuten in de wachtrij, en dan is mijn geduld wel op, en krijg dan maar lekker jeuk op een plek waar je liever niet wilt krabben
...
Ik heb dus geen rekening(en) bij Santander
Je kunt Openbank bellen en vragen om een gepersonaliseerde spaarrekening met 2% rente.W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:35:
[...]
Helder. Ik ga geen stappen zetten richting Santander.
(Ik heb overigens geen problemen met Santander bank. Is alleen niet instant.)
Dank je wel. Bij een zelf opgelegd max van 16k vanwege de erfbelasting en andere mogelijkheden om 2% te krijgen ga ik die moeite niet voor 0,1% meer rente (16 euro per jaar) doen.irongalaxy schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:03:
[...]
Je kunt Openbank bellen en vragen om een gepersonaliseerde spaarrekening met 2% rente.
(Ik heb overigens geen problemen met Santander bank. Is alleen niet instant.)
Zijn er nog (ex-)klanten van Odido/Ben?
nieuws: Ben waarschuwt klanten dat adres- en ID-gegevens zijn gestolen bij ha...
nieuws: Odido waarschuwt voor datalek: miljoenen klantgegevens gestolen bij c...
Dit ivm het feit dat je documentnummer van je ID wordt gebruikt als inlog bij Openbank.
Edit: het is ter info bedoeld
nieuws: Ben waarschuwt klanten dat adres- en ID-gegevens zijn gestolen bij ha...
nieuws: Odido waarschuwt voor datalek: miljoenen klantgegevens gestolen bij c...
Dit ivm het feit dat je documentnummer van je ID wordt gebruikt als inlog bij Openbank.
[ Voor 2% gewijzigd door rr7r op 12-02-2026 16:21 . Reden: ter info bedoeld ]
Huh? Tja, dan zullen ze tot (gemiddeld) een paar duizend mislukte inlogpogingen moeten doen vanwege de PINcode. Daarnaast is het aantal NL Openbank klanten in NL slechts een fractie van de 6.2 miljoen Odido klanten.rr7r schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:48:
De enige echte overeenkomst is dat ze beide in Den Haag zitten. Ik zie het probleem niet zo - anders dan dat ik al eerder iets gezegd heb over de (on)veiligheid van het login/wachtwoord beleid van Openbank.
Ik heb mij indertijd aangemeld via Breedbandwinkel.nl. En het document nummer gebruikt dat ook bekend is bij openbank. Waar mijn saldo nu nihil is (vanwege aflopen dikke rente). Ik heb geen mail van odido (ook geen klant meer).rr7r schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:48:
ik verwacht dat het losloopt.
Gelukkig zijn er geen ID kaarten gelekt alleen IBAN en adres gegevens enzo (alsnog erg natuurlijk)rr7r schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:48:
Er is wel wat meer gelekt, bijv. ook geboortedatum en id nr.TheSander562 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 01:04:
[...]
Gelukkig zijn er geen ID kaarten gelekt alleen IBAN en adres gegevens enzo (alsnog erg natuurlijk)
In principe heeft natuurlijk elke partij waar jij ooit iets mee gedaan hebt via je rekening deze gegevens in meer of mindere mate. Iig IBAN en tenaamstelling. Je gegevens zwerven dus al op honderden plekken rond.TheSander562 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 01:04:
[...]
Gelukkig zijn er geen ID kaarten gelekt alleen IBAN en adres gegevens enzo (alsnog erg natuurlijk)
Mijn paspoortnummer is ook gelekt en ik zat ook aan de gebruikersnaam voor Openbank te denken. Tegelijkertijd hebben ze niet mijn pincode. Hoewel een paspoortnummer zeker wat gevoeliger ligt, is een gebruikersnaam elders meestal een emailadres en hoe vaak wordt dat niet gelekt.
Daarom (maar je kunt beter overstappen op dit topic): Voor elke partij waar je iets mee doet een eigen email adres aanmaken/gebruiken. Dan weet je bij een mail onmiddellijk of die van de "juiste" partij afkomstig is - en zo niet: bij welke verantwoordelijke partij het gelekt is.areyouben schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:30:
Mijn paspoortnummer is ook gelekt en ik zat ook aan de gebruikersnaam voor Openbank te denken. Tegelijkertijd hebben ze niet mijn pincode. Hoewel een paspoortnummer zeker wat gevoeliger ligt, is een gebruikersnaam elders meestal een emailadres en hoe vaak wordt dat niet gelekt.
Dat helpt natuurlijk niet tegen makkelijk te raden logins.DjoeC schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Daarom (maar je kunt beter overstappen op dit topic): Voor elke partij waar je iets mee doet een eigen email adres aanmaken/gebruiken. Dan weet je bij een mail onmiddellijk of die van de "juiste" partij afkomstig is - en zo niet: bij welke verantwoordelijke partij het gelekt is.
Bij Odido zijn nu bij bepaalde klanten de ID kaart / paspoort nummers gelekt, dus ligt ook de "login naam" van OpenBank op straat.
Als je een uniek emailadres gebruikt per website / ... zal dat vaak nog steeds identificeerbaar zijn (openbank@..., odido@...). En ook dan valt na het lekken van odido@... nog steeds te raden dat als je OpenBank klant bent dat het emailadres (/"gebruikersnaam" als je inlogt met mailadres) daar openbank@... zal / zou kunnen zijn.
Of je moet dus echt willekeurige/gegenereerde aliasen gebruiken (fiets@... bij Odido en paard@... bij OpenBank).
Mwah, zelfs openbank@ hoeft niet. Kan ook openbank.nl@ of nl.openbank@ oid worden, wees creatiefRobertMe schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:12:
[...]
Dat helpt natuurlijk niet tegen makkelijk te raden logins.
Bij Odido zijn nu bij bepaalde klanten de ID kaart / paspoort nummers gelekt, dus ligt ook de "login naam" van OpenBank op straat.
Als je een uniek emailadres gebruikt per website / ... zal dat vaak nog steeds identificeerbaar zijn (openbank@..., odido@...). En ook dan valt na het lekken van odido@... nog steeds te raden dat als je OpenBank klant bent dat het emailadres (/"gebruikersnaam" als je inlogt met mailadres) daar openbank@... zal / zou kunnen zijn.
Of je moet dus echt willekeurige/gegenereerde aliasen gebruiken (fiets@... bij Odido en paard@... bij OpenBank).
Edit: nvm
[ Voor 95% gewijzigd door Mike-Patrick op 13-02-2026 15:43 ]
Je kunt beter bij de AP een klacht indienen over Odido. Op basis van welke wet zou je een klacht in willen dienen over OpenBank?Mike-Patrick schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:37:
Vanwege de gekke situatie met Odido raad ik jullie allemaal ten zeerste aan om een formele klacht in te dienen bij DNB en AP over het inlogsysteem. Als er iets misgaat, kun je tenminste zeggen: "Ik heb het je toch gezegd."
Als jouw email lekt bij een random bedrijf, ga je dan ook een klacht indienen over andere bedrijven waar je hetzelfde emailadres gebruikt?
Ik denk dat @oohh bedoelde dat het document nummer (paspoort/idcard) je aanlognaam is bij openbank. Maar dan nog (heb je gelijk)oohh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Je kunt beter bij de AP een klacht indienen over Odido. Op basis van welke wet zou je een klacht in willen dienen over OpenBank?
Als jouw email lekt bij een random bedrijf, ga je dan ook een klacht indienen over andere bedrijven waar je hetzelfde emailadres gebruikt?
Ik heb de opmerking verwijderd omdat ik eerlijk gezegd een beetje paranoïde ben de laatste tijd en je technisch gezien gelijk hebt, maar je hebt het toch opgemerkt, dus laat me het even toelichten:
Er valt iets te zeggen voor het feit dat de inlogsituatie niet geschikt is voor het beoogde doel. Een paspoort als verplichte gebruikersnaam? Natuurlijk zijn zij niet verantwoordelijk voor het lek, maar een bank kan toch niet zomaar dingen op deze manier regelen? Er zijn zelfs specifieke voorschriften voor, enz.
Bedenk dat naast ID-gegevens ook geboortedata en -jaren zijn gelekt. En ze gebruiken 4-cijferige pincodes. Bedenk eens wat dat voor veel mensen betekent.
Natuurlijk hoop je dat mensen slimmer zijn dan dat, maar je weet heel goed dat velen dat niet zijn.
Technisch gezien gaat de formele klacht niet over het lek, maar over een integriteitsrisico voor de DNB en een tekortkoming op het gebied van 'privacy by design' voor de AP.
Er valt iets te zeggen voor het feit dat de inlogsituatie niet geschikt is voor het beoogde doel. Een paspoort als verplichte gebruikersnaam? Natuurlijk zijn zij niet verantwoordelijk voor het lek, maar een bank kan toch niet zomaar dingen op deze manier regelen? Er zijn zelfs specifieke voorschriften voor, enz.
Bedenk dat naast ID-gegevens ook geboortedata en -jaren zijn gelekt. En ze gebruiken 4-cijferige pincodes. Bedenk eens wat dat voor veel mensen betekent.
Natuurlijk hoop je dat mensen slimmer zijn dan dat, maar je weet heel goed dat velen dat niet zijn.
Technisch gezien gaat de formele klacht niet over het lek, maar over een integriteitsrisico voor de DNB en een tekortkoming op het gebied van 'privacy by design' voor de AP.
[ Voor 12% gewijzigd door Mike-Patrick op 13-02-2026 15:58 ]
Je kunt het uiteraard proberen, maar ik denk niet dat de AP hier veel van gaat zeggen. Een documentnummer van een ID is geen bijzonder persoonsgegeven en zelfs geen gevoelig persoonsgegeven. Eigenlijk is email als gebruikersnaam privacy-gevoeliger, want daar zit vaak een (deel van de) naam in. En zo'n documentnummer ligt vaak ook bij willekeurige hotels in het buitenland, die de beveiliging vast even goed op orde hebben als OdidoMike-Patrick schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:54:
en een tekortkoming op het gebied van 'privacy by design' voor de AP.
Dit alles los van mijn mening over de keus van openbank om documentnummer als login te gebruiken.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik deel uw pessimisme. Laten we afwachten wat ze doen.Hertog schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:39:
[...]
Je kunt het uiteraard proberen, maar ik denk niet dat de AP hier veel van gaat zeggen. Een documentnummer van een ID is geen bijzonder persoonsgegeven en zelfs geen gevoelig persoonsgegeven. Eigenlijk is email als gebruikersnaam privacy-gevoeliger, want daar zit vaak een (deel van de) naam in. En zo'n documentnummer ligt vaak ook bij willekeurige hotels in het buitenland, die de beveiliging vast even goed op orde hebben als Odido
Dit alles los van mijn mening over de keus van openbank om documentnummer als login te gebruiken.
Het is echter een bank, geen hotel, dus de inzet en verwachtingen moeten veel hoger zijn. Bovendien ontneemt het de klant de mogelijkheid om iets aan het risico te doen. Ik zou natuurlijk een e-mailadres kunnen gebruiken dat ik alleen voor de bank gebruik (dat is tegenwoordig heel eenvoudig), maar in dit geval heb ik geen keuze.
Je hebt wel de keuze om niet bij Openbank te bankieren,Mike-Patrick schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:44:
[...]
Ik deel uw pessimisme. Laten we afwachten wat ze doen.
Het is echter een bank, geen hotel, dus de inzet en verwachtingen moeten veel hoger zijn. Bovendien ontneemt het de klant de mogelijkheid om iets aan het risico te doen. Ik zou natuurlijk een e-mailadres kunnen gebruiken dat ik alleen voor de bank gebruik (dat is tegenwoordig heel eenvoudig), maar in dit geval heb ik geen keuze.
Zodra de aktierente afloopt praten we verderdeejeebv schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:05:
[...]
Je hebt wel de keuze om niet bij Openbank te bankieren,
Geen kosten meer voor (swift) overboekingen in valuta:
https://www.analist.nl/co...ationale-overboekingen-af
Edit: Vond het een beetje vage bron dus even gaan kijken op de website en staat hier inderdaad € 0,- kosten voor Niet-SEPA overboekingen.
https://www.openbank.nl/a...s_Open_Betaalrekening.pdf
Edit: Vond het een beetje vage bron dus even gaan kijken op de website en staat hier inderdaad € 0,- kosten voor Niet-SEPA overboekingen.
[ Voor 44% gewijzigd door Elandenmelk op 16-02-2026 11:37 ]
Het gaat langzaam bij Openbank, maar zij worden wel steeds beter!Elandenmelk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
Nu nog de interface fors vereenvoudigen en dat rare gedoe met die codes enz. vereenvoudigen.
Inmiddels is er een nieuwsbrief uitgegaan:Elandenmelk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
Limieten voor overboekingen? Dat is verleden tijd!
Alle internationale overboekingen in de aangeboden valuta zijn nu zonder commissies. Dit geldt ook voor het ontvangen van overboekingen. Houd er wel rekening mee dat er wisselkoersen gelden voor overboekingen waarbij de rekening van de verzender en die van de ontvanger een andere valuta hebben. Deze wisselkoersen worden dagelijks op onze website gepubliceerd.
Daarnaast is overboeken via de app nu nóg eenvoudiger:
Dit is wel mooi. Voorheen was Openbank duurder dan bijvoorbeeld ING:Elandenmelk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
ocn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:48:
[...]
Update: inmiddels is de afschrijving definitief, € 2.571,39. Dus ca. 18 euro lager uitgevallen.
Nog steeds 17 euro duurder dan wat ING me voorstelde. Ik doe voortaan de internationale overboekingen gewoon met mijn Nederlandse grootbankrekening.
[ Voor 25% gewijzigd door ocn op 20-02-2026 11:42 ]
Mijn actieperiode bij Garanti loopt volgende week af dus ik ben voornemens om de welkomactie bij open bank dan weer te pakken en heb daar mijn rekening een een maand of 2 terug ook opgezegd. Echter vind ik nergens terug op hun website of in de gedownloade pdf met voorwaarden wanneer je wel en niet beschouwd wordt als nieuwe klant. Weet iemand dat en is dat wellicht handig om op te nemen in een verzamelpost over open bank? Ik denk dat ik niet de enige ben met die vraag?
Email van Santander - fusie met Openbank:
Dus even opletten als je bij zowel SCB (Santander Consumer Bank) als bij Openbank zit en de gezamelijke saldi over de €100K gaan ...[...]
Santander Consumer Finance, S.A. (“SCF”) en Open Bank, S.A.U. (“Openbank”) momenteel een bedrijfsintegratieproces doorlopen. Op 3 december 2025 hebben zowel de algemene vergadering van aandeelhouders van SCF als de raad van bestuur van Openbank ingestemd met een fusie waarbij SCF Openbank zal overnemen, waarna Openbank zonder liquidatie zal worden ontbonden
[...]
Na controle in de databases van beide instellingen hebben wij vastgesteld dat u klant bent bij beide instellingen en dat u bij beide deposito’s heeft. In overeenstemming met artikel 5 bis, lid 5 van het Spaans Koninklijk Besluit 2606/1996 van 20 december betreffende depositogarantiestelsels voor kredietinstellingen (“Spaans Koninklijk Besluit 2606/1996”), informeren wij u over het volgende. Door de voorgenomen fusie kan het zijn dat sommige deposanten een deel van hun gegarandeerde dekking verliezen. Dit geldt voor deposanten die vóór de fusie bij beide kredietinstellingen deposito’s hadden die bij minstens één van de instellingen binnen de dekkingslimiet vielen, maar die na de fusie — door de samenvoeging van hun tegoeden bij één enkele kredietinstelling — de dekkingslimiet overschrijden.
Je bent een belangrijk deel vergeten te melden.GroteVoet459 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:32:
[...]
Dus even opletten als je bij zowel SCB (Santander Consumer Bank) als bij Openbank zit en de gezamelijke saldi over de €100K gaan ...
Behoort u tot deze groep, dan bieden wij u de mogelijkheid om uw in aanmerking komende deposito’s, inclusief alle opgebouwde rente en tot het moment van de transactie behaalde winsten, binnen drie maanden na de inwerkingtreding van de fusie kosteloos op te nemen of over te dragen naar een andere kredietinstelling.
Oke en wat nu?GroteVoet459 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:32:
[...]
Dus even opletten als je bij zowel SCB (Santander Consumer Bank) als bij Openbank zit en de gezamelijke saldi over de €100K gaan ...
Iemand enig idee wanneer het fiscaal overzicht beschikbaar is zodat we belastingaangifte kunnen doen? Bij mij is vooraf niets ingevuld.
Vorig jaar kreeg ik hem op 17 maart.Joris-Jansen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:17:
Iemand enig idee wanneer het fiscaal overzicht beschikbaar is zodat we belastingaangifte kunnen doen? Bij mij is vooraf niets ingevuld.
Oke dan moet ik dus nog even geduld hebben. Gaat hij het ook nog automatisch inladen nadat het overzicht beschikbaar is of moet je het handmatig doen?
Dat weet ik niet meer, maar je kunt wel een ander document bij openbank downloaden wat je saldo op 31-12 aangeeft. Het heet geconsolideerd uitreksel ofzo.Joris-Jansen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Oke dan moet ik dus nog even geduld hebben. Gaat hij het ook nog automatisch inladen nadat het overzicht beschikbaar is of moet je het handmatig doen?
Vraag, als ik geld wil overmaken heb ik 2 opties. Standaard tussen 24 a 48 uur of instant binnen een paar minuten. Beiden kost niks. Waarom krijg je een optie voor slomer en sneller geld overmaken als het beiden niks kost? Wat heeft de eerste optie voor zin?
Sinds oktober is het voor banken verplicht om instant payments aan te bieden. Waarschijnlijk liggen de kosten voor de langzamere betalingen lager dan voor de instant payments en bieden ze je dus standaard de conventionele variant aan.dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:35:
Vraag, als ik geld wil overmaken heb ik 2 opties. Standaard tussen 24 a 48 uur of instant binnen een paar minuten. Beiden kost niks. Waarom krijg je een optie voor slomer en sneller geld overmaken als het beiden niks kost? Wat heeft de eerste optie voor zin?