8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Lijkt me vrij helder wat ze hebben gecommuniceerd.ditto4076 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:41:
Ik heb zojuist een email ontvangen van Openbank:
[...]
Maar whatever for? Die markt gaat met zichzelf concurreren nu Maestro en VPAY worden opgeheven. MasterCard en VISA Debit worden overal geaccepteerd waar de Credit variant ook geaccepteerd wordt en in sommige landen, inclusief Nederland, heeft de Debit variant zelfs een veel hogere acceptatiegraad. Wat schiet je dan werkelijk nog op met een charge card?balken07 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:04:
Ik hoop het iig. Ik zou graag een partij zien die het vastgeroeste Nederlandse creditcard landschap gaat uitdagen. Buiten ING en Rabo is de rest allemaal door ICS uitgegeven. Amex heb je ook nog, maar die heeft geen volwaardige acceptatie en is naar mijn mening daardoor niet als primaire cc hanteerbaar.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Daarnaast lukt het me niet om de betaalkaart binnen Apple Pay te verifiëren. De Wallet-app start hiervoor wel de bank-app op, maar die opent gewoon op het startscherm zonder dat er iets gebeurt. Heb de app al opnieuw geinstalleerd en de iphone is voor openbank een "vertrouwd apparaat".
Bij mij lukt het in iOS app gewoon om de limieten te wijzigen. Wellicht even bellen?Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:18:
Sinds een tijdje merk ik dat ik in de app de opties voor mijn betaalpas niet meer kan gebruiken. Denk hierbij aan het aanpassen van de daglimiet voor online en fysieke aankopen. Als ik dit probeer, krijg ik een wit scherm met onderin de melding "probeer opnieuw". Hebben anderen dit ook meegemaakt?
Daarnaast lukt het me niet om de betaalkaart binnen Apple Pay te verifiëren. De Wallet-app start hiervoor wel de bank-app op, maar die opent gewoon op het startscherm zonder dat er iets gebeurt. Heb de app al opnieuw geinstalleerd en de iphone is voor openbank een "vertrouwd apparaat".
Teksten missen ook de helft van de tijd in de android app. De app op Android heeft echt nog wel wat werk nodig.U123456 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:52:
Er werken wel meer dingen niet in de (Android) App. Een begunstigde wissen uit het adresboek bijvoorbeeld. Wel een foutieve melding in beeld dat het gelukt is.
Ben geen fan van het nieuwe passen- en rekeningoverzicht, is waarschijnlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar het is het ook gewoon heel traag.
Veel meer bugs, zoals bijvoorbeeld opslaan of verwijderen van overboekingscontacten. Probleem met de notificaties die met een ongelezen badge blijven staan weer terug van weggeweest, etc.
App werkt nog prima. Ik zie geen verandering. Wel is het spijtig dat de tijden van akties en hogere rente bij Openbank totaal voorbij lijken te zijn. Diverse banken hebben recentelijk verhoogd, maar Openbank doet niks meer om het aantrekkelijk te maken. Zelfs geen sweepstakes meer.Elandenmelk schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:32:
Hebben jullie ook het idee dat de app in z'n algemeen gewoon slechter werkt dan pakweg 1 jaar geleden?
Ben geen fan van het nieuwe passen- en rekeningoverzicht, is waarschijnlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar het is het ook gewoon heel traag.
Veel meer bugs, zoals bijvoorbeeld opslaan of verwijderen van overboekingscontacten. Probleem met de notificaties die met een ongelezen badge blijven staan weer terug van weggeweest, etc.
Ik heb dit, zonder overdrijving, al minimaal 10 keer als verbeterpunt ingebracht. Openbank is de enige bank die ik heb waarbij dit zo is.
Onder meldingen (mogelijk wel je meldingtypes instellen) zie je wel de inhoudingen/opnames in lokale valuta. Ik heb het nog niet gemist eigenlijk.kwon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:57:
Waar ik me nog steeds extreem aan erger is dat je bij betalingen/afschrijvingen in buitenlandse valuta, het bedrag alleen in euro's kunt zien. Zo kun je nooit echt goed en snel controleren of het juiste bedrag is afgeschreven.
Ik heb dit, zonder overdrijving, al minimaal 10 keer als verbeterpunt ingebracht. Openbank is de enige bank die ik heb waarbij dit zo is.
Ik heb Travel+ op een betaalpas van type Maestro, maar heb tijdens mijn vakantie dat ik daar lang niet overal mee kan betalen.
Heb net even voor je gekeken. In de app kun je deze aanvragen door naar passen te gaan, op je Maestro pas te drukken, "Meer opties" te selecteren en daarna moet je een paar keer naar rechts swipen zodat je "Nieuwe pas aanvragen" te zien krijgt.swimfreak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:31:
Iemand ervaring met het aanvragen van een nieuwe betaalpas?
Ik heb Travel+ op een betaalpas van type Maestro, maar heb tijdens mijn vakantie dat ik daar lang niet overal mee kan betalen.
Ook aangevraagd vanwege maestro. De mastercard debit card werkt prima. Wel zorgen voor voldo3nde saldo (200 meen ik bij onbemand tanken. Was vroeger minder)
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
thanks! Zit daar dan gelijk ook Travel+ op? Ik kreeg dat ooit gratis op mijn pas bij een of andere actie.Nico Klus schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:09:
Ja ging prima. Heb nu 2 betaalpassen![]()
Ook aangevraagd vanwege maestro. De mastercard debit card werkt prima. Wel zorgen voor voldo3nde saldo (200 meen ik bij onbemand tanken. Was vroeger minder)
Volgens mij is dat aan je account gekoppeld.swimfreak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:19:
[...]
thanks! Zit daar dan gelijk ook Travel+ op? Ik kreeg dat ooit gratis op mijn pas bij een of andere actie.
Dankje! ik heb een aanvraag lopen voor een extra betaalkaart (mastercard debit)
Travel+ is per pas. Als je een bestaande die Travel+ heeft vervangt door een nieuwe, krijgt die wel weer Travel+. Vraag je een extra pas ernaast aan, dan heeft die dat niet gratis.swimfreak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:30:
[...]
Dankje! ik heb een aanvraag lopen voor een extra betaalkaart (mastercard debit)
En travel + is ook per bankrekening. Ik heb ook als early adopter in 2020 de life time gratis variant, maar ik merkte onlangs bij het openen van een 2e Openbank rekening, daar travel+ niet gratis is.areyouben schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Travel+ is per pas. Als je een bestaande die Travel+ heeft vervangt door een nieuwe, krijgt die wel weer Travel+. Vraag je een extra pas ernaast aan, dan heeft die dat niet gratis.
Oh meen je. En had je toen met die nieuwe rekening een nieuwe pas aangevraagd? Of bedoel je dus dat als je de bestaande pas met die Travel+ aan een andere/nieuwe rekening koppelt, dat dan ook Travel+ vervalt?Datisraar schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:10:
[...]
En travel + is ook per bankrekening. Ik heb ook als early adopter in 2020 de life time gratis variant, maar ik merkte onlangs bij het openen van een 2e Openbank rekening, daar travel+ niet gratis is.
de aanvraag loopt al. Ik zal even kijken of daar wel of geen gratis travel plus opzit. Anders maar even kijken wat te doen met de extra pas.areyouben schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Travel+ is per pas. Als je een bestaande die Travel+ heeft vervangt door een nieuwe, krijgt die wel weer Travel+. Vraag je een extra pas ernaast aan, dan heeft die dat niet gratis.
Gelukkig wordt er (tot nu toe) nog geen pincode gevraagd bij contactloos betalen tot een paar honderd euro maar ik zit er niet op te wachten dat ik ineens wel de pincode moet invoeren (die ik dus niet meer weet).
Ik heb nooit sms gebruikt omdat ik m'n telefoon als 'vertrouwd apparaat' heb toegevoegd. De codes worden dan via een pushbericht naar het vertrouwde apparaat in plaats van sms gestuurd. Dat werkt bij mij prima en zou je nog kunnen proberen.Wolly schreef op zondag 5 juli 2026 @ 06:05:
Is er iemand bij wie het “pincode raadplegen” via de app wel lukt? Ik bevestig met de sms code maar krijg daarna een foutmelding.
Gelukkig wordt er (tot nu toe) nog geen pincode gevraagd bij contactloos betalen tot een paar honderd euro maar ik zit er niet op te wachten dat ik ineens wel de pincode moet invoeren (die ik dus niet meer weet).
Dat is een stuk hogere rente dan je kunt vinden in sites die spaarrentes vergelijken (spaarrente.nl, Independer, geld.nl). Wat mis ik?
EDIT: oh laat maar ik zie het al. Het is het VS-onderdeel van die bank.
[ Voor 10% gewijzigd door TimoDimo op 08-07-2026 14:17 ]
Ey!! Macarena \o/
Dat is misschien nog tot daar aan toe, het openen van een rekening is ook niet mogelijk:RaZ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:11:
Dat het een Amerikaanse bank is
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Maar nergens kan ik terugvinden wie de afzender van dit bedrag is.
Is dat nergens te herleiden? In de app van de ING is dat simpel.
Dit betreft de app op iOS.
Sinds kort een nieuw paspoort dus ik dacht; op dat paspoortnummer dat maar nooit afgemeld/uitgeschreven werd kan het niet meer spaaklopen en warempel jajajaja, ik ben weer door alle aanmeldvelden heen haha.Moossiee schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:05:
[...]
Na 4x bellen heb ik het opgegeven. Ik krijg elke keer te horen dat het 5 dagen duurt om mijn gegevens te verwijderen zodat mijn ID nummer opnieuw gebruikt kan worden. Voordat hun website die foutmelding geeft dat je je niet kan registreren ben je ook minutenlang verder met klikken. Ik heb het verdeeld over andere banken en nu dus maar even geen bonusrente. Gezien de tijd die ik heb gestoken in het bellen en proberen aan te melden zit me het gemis aan extra rente steeds minder dwars.
Bigbank stunt nu ook dus ik ga, ondanks dat ik daar al vele jaren prettig bankier, de rekening daar opzeggen. Ik kan sowieso april 2027 weer naar Garanti BBVA en wie weet daarna dan naar Santander of Bigbank.
Dat heen en weer vervelen scheelt toch 1k per ton zo'n beetje en kwam er door wat inactieve houding de laatste tijd net pas achter dat Yapi met 1.8% toch wel heel karige rente geeft.
Ook net een nieuw paspoort, interessante optie! Kon je hetzelfde telefoonnummer opgeven, moest je de app opnieuw installeren?Moossiee schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:18:
[...]
Sinds kort een nieuw paspoort dus ik dacht; op dat paspoortnummer dat maar nooit afgemeld/uitgeschreven werd kan het niet meer spaaklopen en warempel jajajaja, ik ben weer door alle aanmeldvelden heen haha.
(...)
Precies. ABNAmro's ICS heeft in feite een monopolie in NL. Het gekke is dat je de Consumentenbond daar nooit over hoort.balken07 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:04:
Ik hoop het iig. Ik zou graag een partij zien die het vastgeroeste Nederlandse creditcard landschap gaat uitdagen. Buiten ING en Rabo is de rest allemaal door ICS uitgegeven. Amex heb je ook nog, maar die heeft geen volwaardige acceptatie en is naar mijn mening daardoor niet als primaire cc hanteerbaar.
Dus ING en Rabo cards zijn géén onderdeel van ICS?
Dat heet dus een debitcard zoals we hebben van OpenBank.Datisraar schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:12:
[...]
Bunq is niet zo’n credit card als hierboven genoemde (bank)partijen. Je krijgt geen krediet bij Bunq. Het geld moet daadwerkelijk op je rekening staan bij ze, dus die valt af.
Met een creditcard kun je de betaling een paar weken uitstellen tot dat je de maandelijkse eind afrekening ontvangt. In zo'n beetje alle andere landen kun je ook je rekening spreiden over een x tijd. Natuurlijk wel tegen een aardig rente percentage. De monoplolist ICS heeft die regeling een paar jaar geleden afgeschaft in NL.. Met een debitcard MC/V wordt het bedrag er gelijk afgehaald.WhatsappHack schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:00:
[...]
Maar whatever for? Die markt gaat met zichzelf concurreren nu Maestro en VPAY worden opgeheven. MasterCard en VISA Debit worden overal geaccepteerd waar de Credit variant ook geaccepteerd wordt en in sommige landen, inclusief Nederland, heeft de Debit variant zelfs een veel hogere acceptatiegraad. Wat schiet je dan werkelijk nog op met een charge card?
Ook is er de mogelijkheid tot een chargeback met een creditcard.
Ben ook blij dat OB een hybride neobank is met een cs die je altijd kunt bellen als er wat is. De paar keer dat ik hen heb gecontacteerd ben ik daar tevreden over.
Ik hoop alleen dat OB ook met een eigen MC creditcard gaat komen. Dan zal er eindelijk concurrentie in NL komen daar ICS zo'n beetje alle in Nedrland uitgegeven MC/V in beheer heeft.
Ik zou ze meer gebruiken. Als de APP niet zo belabberd zou werken. Nu gebruik ik ze alleen als ik op vakantie ga naar een land waar ze geen Euro hebben.Wazoo schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:40:
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met OB. Ik ben een klant van het begin. Dus bankier al jaren met hen. Ik doe niet aan smartphones en gebruik alleen de site. Ik gebruik mijn rekening voor alles. Heb al mijn incassos verhuisd naar OB. Ik heb nog wel een ABNAmro waar mijn inkomsten naar toe gaan. Ik heb deze bank alleen nog omdat ik ook nog wel eens contanten moet afstorten.
Ben ook blij dat OB een hybride neobank is met een cs die je altijd kunt bellen als er wat is. De paar keer dat ik hen heb gecontacteerd ben ik daar tevreden over.
Ik hoop alleen dat OB ook met een eigen MC creditcard gaat komen. Dan zal er eindelijk concurrentie in NL komen daar ICS zo'n beetje alle in Nedrland uitgegeven MC/V in beheer heeft.
Mijn paspoort is vorige maand verlopen. Maar geizen ik de komende tijd geen paspoort nodig heb (geen buitenlandse reizen in de planning), en mijn rijbewijs in Nederland ook een geldig ID is, ga ik geen nieuw paspoort aanvragen. Dat komt ooit wel wanneer ik 'm nodig ga hebben. (rijbewijs is net vervangen, en dus nog guim 9 jaar geldig).
Ik krijg echter wel regelmatig berichten van Openbank dat mijn ID is verlopen en ik mijn nieuwe moet aanleveren. Dit doe ik liever niet gezien ze (bij het aanmelden toentertijd iig) geen rijbewijs accepteren, en ik geen kosten ga maken voor een paspoort puur omdat de bank dit graag wil
Ik wil echter voorkomen dat Openbank mijn rekening zal geizelen/blokkeren totdat een nieuw ID is aangeleverd..
Wat gaat Openbank doen wanneer op een actief account (met wekelijks pintransacties en een spaarrekening) een verlopen paspoort niet wordt vervangen? Iemand ervaring mee?
Heb je ze dit zelf al gevraagd? Het is vrijwel zeker dat er op termijn beperkingen opgelegd worden aangezien een rijbewijs niet geldig is voor deze identiteitscontrole.Theo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:17:
Ik wil echter voorkomen dat Openbank mijn rekening zal geizelen/blokkeren totdat een nieuw ID is aangeleverd..
Wat gaat Openbank doen wanneer op een actief account (met wekelijks pintransacties en een spaarrekening) een verlopen paspoort niet wordt vervangen? Iemand ervaring mee?
Geen ervaring mee. Maar ik zou geen slapende honden wakker maken. En wordt de hond wel wakker dan zou ik zeggen: "Oeps, wist ik niet, ik ga het meteen even regelen". En die 80 euro voor lief nemen. Die zijn niet in een gat gegooid. Zie het als een deel van de bankkosten. En je moet je identiteit steeds vaker kunnen aantonen.Theo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:17:
OT: NL wil overal geld voor zien. En elk jaar meer. In Italië kost een CieID (card + app niveau 3) ongeveer twee tientjes. En is in mijn kleine gemeente in 6 werkdagen geregeld.
Het zijn echter geen slapende honden aangezien hij al herinneringen heeft gehad. Het risico op beperkingen is dus best aanzienlijk lijkt me. Ik zou in elk geval niet afhankelijk willen zijn van uitgaven met mijn OpenBank-pas of rekening in zo'n situatie.OttiglioM schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:05:
[...]
Geen ervaring mee. Maar ik zou geen slapende honden wakker maken. En wordt de hond wel wakker dan zou ik zeggen: "Oeps, wist ik niet, ik ga het meteen even regelen". En die 80 euro voor lief nemen. Die zijn niet in een gat gegooid. Zie het als een deel van de bankkosten. En je moet je identiteit steeds vaker kunnen aantonen.
OT: NL wil overal geld voor zien. En elk jaar meer. In Italië kost een CieID (card + app niveau 3) ongeveer twee tientjes. En is in mijn kleine gemeente in 6 werkdagen geregeld.
Dat stond ook in het bericht:OttiglioM schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:19:
@finsdefis Die info heb ik even gemist. Indien er een concreet verzoek ligt zal hij moeten leveren. Identificatie is een serieuze zaak in de bankwereld. Ik zie het somber in voor de rijbewijsoptie.
k krijg echter wel regelmatig berichten van Openbank dat mijn ID is verlopen en ik mijn nieuwe moet aanleveren.
Dat is dus de charge card die ik benoemde, zo noem je dat type verrekening.Wazoo schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:29:
[...]
Met een creditcard kun je de betaling een paar weken uitstellen tot dat je de maandelijkse eind afrekening ontvangt.
Je hebt precies hetzelfde resultaat bereikt, alleen betaal je nu aan je eigen bankrekening terug in plaats van naar die van de cardissuer. Je moet alleen die initiële €1000 ter beschikking hebben. (Als je die niet hebt, moet je je afvragen of je dan wel moet aanschaffen wat je wil kopen - maar dat even terzijde.) Overigens kan koppelen aan je primaire betaalrekening ook natuurlijk, maar het is maar net wat je fijn vindt.
Weet niet of je ICS zuiver een monopolist mag noemen, maar ik snap het sentiment.In zo'n beetje alle andere landen kun je ook je rekening spreiden over een x tijd. Natuurlijk wel tegen een aardig rente percentage. De monoplolist ICS heeft die regeling een paar jaar geleden afgeschaft in NL..
Die mogelijkheid heb je ook met debitcards, daar heb je gelukkig geen credit-variant (welke dan ook) voor nodig.Ook is er de mogelijkheid tot een chargeback met een creditcard.
Kijk als we het hebben over voordelen benoemen van een credit-variant kan ik maar 1 ding benoemen: de aankoopverzekeringen die je vaak bij (alle type) echte creditcards erbij krijgt, maar bijna nooit bij debit-varianten krijgt. (Ironisch genoeg was OpenBank daar de uitzondering
Met het wegvallen van Maestro en V-PAY, waardoor iedereen een debit card van type MasterCard of VISA krijgt, heeft een credit card voor de gemiddelde gebruiker echt nauwelijks voordelen ten opzichte van de debit cards; voor velen denk ik zelfs eerder nadelen. (Zoals de hele lage acceptatiegraad in fysieke winkels en de jaarlijkse kosten) Het aantal usecases waarbij je echt een credit variant nodig hebt ipv je normale debitkaart zal heel sterk afnemen zodra de transitie naar MasterCard/VISA rond is.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Andere is de VS, waar ze natuurlijk veel meer met credit dan debit werken. Bij parkeerautomaten werkte mijn debitcard niet, in alle restaurants wel (ook met de befaamde tip mogelijkheid).
Sinds gisteren tref ik dit extra schermpje bij inloggen via de browser. (De openbank app heb ik niet.) Het verschijnt nadat ik de toegangscode heb ingegeven. Ik kan het niet negeren. Ik moet het eerst "oplossen". Iemand anders dit ook al meegemaakt?Sowieso vreemd dat dit opeens zonder verdere aankondiging verschijnt.
Wat is daar vreemd aan? Het halve internet heeft die dingen tegenwoordig om automatische systemen af te weren. Het zijn Captcha's Wikipedia: CAPTCHA . Dat hoeft echt niet aangekondigd te worden als je het mij vraagt.OttiglioM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:44:
~[Afbeelding]Sinds gisteren tref ik dit extra schermpje bij inloggen via de browser. (De openbank app heb ik niet.) Het verschijnt nadat ik de toegangscode heb ingegeven. Ik kan het niet negeren. Ik moet het eerst "oplossen". Iemand anders dit ook al meegemaakt?
Sowieso vreemd dat dit opeens zonder verdere aankondiging verschijnt.
[ Voor 5% gewijzigd door thomvh op 29-07-2026 10:21 ]
Ik krijg de melding niet. Wat gebeurt er wanneer je op de "Overslaan" knop klikt ?OttiglioM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:44:
[Afbeelding]Sinds gisteren tref ik dit extra schermpje bij inloggen via de browser. (De openbank app heb ik niet.) Het verschijnt nadat ik de toegangscode heb ingegeven. Ik kan het niet negeren. Ik moet het eerst "oplossen". Iemand anders dit ook al meegemaakt?
Sowieso vreemd dat dit opeens zonder verdere aankondiging verschijnt.
Dan komt er een nieuwe. En daarna weer. Net zo lang tot ik weer bij de eerste uitkom. Ik moet de Captcha (waar ik overigens een ruime ervaring mee heb) echt correct oplossen. Dan kom ik pas in mijn account.W1ck1e schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Ik krijg de melding niet. Wat gebeurt er wanneer je op de "Overslaan" knop klikt ?
En ja, ik vind het vreemd, heel vreemd zelfs. Het komt pas nadat ik mijn toegangscode heb ingegeven. Alsof er bots geweerd zouden moeten worden die mijn toegangscode zouden kennen...
@thomvh Ik ben geen volslagen leek op dit gebied. Vaak genoeg meegemaakt. Maar het is voor het eerst dat ik dit in de inlogprocedure bij een bank tegen kom. Waarin reeds de toegangscodes correct zijn ingegeven.
En als je het in "anonymous" mode van je browser doet ?OttiglioM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Dan komt er een nieuwe. En daarna weer. Net zo lang tot ik weer bij de eerste uitkom. Ik moet de Captcha (waar ik overigens een ruime ervaring mee heb) echt correct oplossen. Dan kom ik pas in mijn account.
En ja, ik vind het vreemd, heel vreemd zelfs. Het komt pas nadat ik mijn toegangscode heb ingegeven. Alsof er bots geweerd zouden moeten worden die mijn toegangscode zouden kennen...
@thomvh Ik ben geen volslagen leek op dit gebied. Vaak genoeg meegemaakt. Maar het is voor het eerst dat ik dit in de inlogprocedure bij een bank tegen kom. Waarin reeds de toegangscodes correct zijn ingegeven.
Misschien juist dan wel. Als je naar een 'what is my ip' website gaat in Chrome incognito, dan is ipv6 via google servers en ipv4 niet. Ik word vooral overal lastig gevallen met die controles als ik iCloud private relay aan heb staan in safari.W1ck1e schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:43:
[...]
En als je het in "anonymous" mode van je browser doet ?
[ Voor 3% gewijzigd door rr7r op 29-07-2026 10:51 ]
Vermoedelijk is het IP nummer (bereik) en "anoniem" gerelateerd. Ik krijg ze bij Google zoekacties maar soms is er weer een periode dat ik geen captcha's krijg.OttiglioM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Dan komt er een nieuwe. En daarna weer. Net zo lang tot ik weer bij de eerste uitkom. Ik moet de Captcha (waar ik overigens een ruime ervaring mee heb) echt correct oplossen. Dan kom ik pas in mijn account.
Inmiddels zijn de captcha's verdwenen. Nadat ik wat heb zitten stoeien met mijn (Nord)VPN. Normaal gesproken staat die op Milaan (ik woon in Italië). Niet dat ik veel te verbergen heb maar sommige content vereist een geolocatie om die in te kunnen zien. Dus ik switch nog wel eens met Nederland en de USA. Ik zet de VPN ook wel eens uit. Wat de instelling was op het moment van de verschijning van de captcha's weet ik dus niet. Tussendoor verscheen er nog een mededeling van Firefox dat er een ernstig beveiligingsprobleem met openbank.nl was. En dat ik beter kon afbreken. Toen heb ik een koude herstart gedaan en toen was het probleem verdwenen.W1ck1e schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:43:
[...]
En als je het in "anonymous" mode van je browser doet ?
Over blijft toch een concrete vraag: Heeft iemand dit wel eens meegemaakt tijdens de inlogsessie in een bank omgeving nadat gebruiker en wachtwoord waren ingevoerd en vervolgens op de inlog knop is geklikt?
Het is heel normaal op Captcha's te krijgen wanneer je op een VPN zit. Ik krijg ze soms zelfs op Google.OttiglioM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Inmiddels zijn de captcha's verdwenen. Nadat ik wat heb zitten stoeien met mijn (Nord)VPN. Normaal gesproken staat die op Milaan (ik woon in Italië). Niet dat ik veel te verbergen heb maar sommige content vereist een geolocatie om die in te kunnen zien. Dus ik switch nog wel eens met Nederland en de USA. Ik zet de VPN ook wel eens uit. Wat de instelling was op het moment van de verschijning van de captcha's weet ik dus niet. Tussendoor verscheen er nog een mededeling van Firefox dat er een ernstig beveiligingsprobleem met openbank.nl was. En dat ik beter kon afbreken. Toen heb ik een koude herstart gedaan en toen was het probleem verdwenen.
Over blijft toch een concrete vraag: Heeft iemand dit wel eens meegemaakt tijdens de inlogsessie in een bank omgeving nadat gebruiker en wachtwoord waren ingevoerd en vervolgens op de inlog knop is geklikt?
Wanneer de eerste Captcha verschenen is weet ik niet meer. Misschien wel 10 jaar geleden. VPN heb ik sinds een jaartje of 3. Ik heb geen statistiek bijgehouden maar gevoelsmatig is het niet meer geworden na toepassing van VPN.thomvh schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:19:
[...]
Het is heel normaal op Captcha's te krijgen wanneer je op een VPN zit. Ik krijg ze soms zelfs op Google.
@W1ck1e Ik woon hier inmiddels al 3 jaar. Nooit eerder problemen gehad.
OttiglioM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Net geprobeerd. Geen Captcha. Ik heb wel een adblocker
Dus wereldreizigers met een openbank account zouden vaak tegen deze specifiek OB captcha's aan moeten lopen. Ik wacht de ervaringen af.....Wolly schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:27:
Goed om te horen dat Openbank de beveiliging een stuk hoger zet bij mensen die vanuit verschillende geografische lokaties inloggen.
Gebruikersnaam en toegangscode zijn toch de basis. En ja, eens in de drie maanden een SMS controle. Gaat al zo sinds pakweg 5 jaar. Waarom verrast het systeem mij nu met een Captcha?
Vroeger werden mensen op hun ogen geloofd. Inmiddels zijn er wat meer beveiligings methodes. Als mijn gegevens terwijl ik zojuist heb gebankierd opeens minuten later kilometers verderop worden gebruikt zou ik het ook wel fijn vinden als de bank dan extra vragen stelt.OttiglioM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:41:
[...]
Dus wereldreizigers met een openbank account zouden vaak tegen deze specifiek OB captcha's aan moeten lopen. Ik wacht de ervaringen af.....
Gebruikersnaam en toegangscode zijn toch de basis. En ja, eens in de drie maanden een SMS controle. Gaat al zo sinds pakweg 5 jaar. Waarom verrast het systeem mij nu met een Captcha?
Man wat een bank. Als je ze belt krijg je niet direct het idee dat je met een helpdesk in Nederland belt.
You are NIJL-ed!
Juist de helpdesk is de reden dat ik mijn rekening gewoon laat doorlopen. n=1Nijl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:47:
...
Man wat een bank. Als je ze belt krijg je niet direct het idee dat je met een helpdesk in Nederland belt.
Instant pay hebben ze volgens mij sinds oktober oid toen de nieuwe Europese SEPA-norm in ging die het voor alle banken in alle SEPA-landen verplicht stelde.Nijl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:47:
Heben ze inmiddels al hun systeem zo ingericht dat je geen spam meer krijgt over winacties en worden transacties inmiddels 24/7 verwerkt [instant pay?]
Klopt, maar Instant payment staat niet standaard aan bij de boeking. Je moet de 'Instant Payment' optie selecteren.Elandenmelk schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:53:
[...]
Instant pay hebben ze volgens mij sinds oktober oid toen de nieuwe Europese SEPA-norm in ging die het voor alle banken in alle SEPA-landen verplicht stelde.
Ik kreeg trouwens gisteren een paar keer een foutmelding (Iets van probeer het later nog een keer) bij het uitvoeren van een Instant Payment. Met de standaard overboeking werkte het wel, maar dat duurt 1 werkdag.
Dat klopt ook, de helpdesk zit in SpanjeNijl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:47:
Heben ze inmiddels al hun systeem zo ingericht dat je geen spam meer krijgt over winacties en worden transacties inmiddels 24/7 verwerkt [instant pay?]
Maar wél nederlandstalig (en vriendelijk)
In feite doet de geografische locatie er niet toe met een helpdesk — alleen de kwaliteit.
Zeker vriendelijk, maar je hebt wel het gevoel dat je iemand belt die met een zak chips zat te Netflixen.GeEkIe schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Maar wél nederlandstalig (en vriendelijk)![]()
In feite doet de geografische locatie er niet toe met een helpdesk — alleen de kwaliteit.
Er is niet echt een script of iets dergelijks, alsof je midden in een scene valt
Ik heb met 2 medewerkers gesproken. Beiden correct, behulpzaam en duidelijk te verstaan. Ik herken jouw beeld niet.Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]
Zeker vriendelijk, maar je hebt wel het gevoel dat je iemand belt die met een zak chips zat te Netflixen.
Er is niet echt een script of iets dergelijks, alsof je midden in een scene valt
Grappig. Ik heb 3x gebeld met ze en alle keren kreeg ik het idee van een jongen die op een zolderkamer zat en met hele andere dingen bezig was. Gekraak van chipszak, plat accent en heel amikaal alsof het mijn neefje is. Dat soort dingen.W1ck1e schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:39:
[...]
Ik heb met 2 medewerkers gesproken. Beiden correct, behulpzaam en duidelijk te verstaan. Ik herken jouw beeld niet.
Niet vervelend, wel apart.
Dan heb ik misschien geluk gehad. Medewerker van begin 60, verhuisd naar Spanje.Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Grappig. Ik heb 3x gebeld met ze en alle keren kreeg ik het idee van een jongen die op een zolderkamer zat en met hele andere dingen bezig was. Gekraak van chipszak, plat accent en heel amikaal alsof het mijn neefje is. Dat soort dingen.
Niet vervelend, wel apart.
Tijd terug ben ik zelf nog gebeld door Openbank of ik wilde meewerken aan een klanttevredenheidsonderzoek. Ik heb 2 uur met die dame aan de lijn gezeten. Ze was 62, en woont op Fuerteventura, en was een echte heel leuk gesprek.
Maar die robot als je belt waar je doorheen moet, die mogen ze van bij bij /dev/null neerzetten. Wat een drama is dat zeg
[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 30-07-2026 14:52 ]
Ey!! Macarena \o/
Ik heb het niet over geluk of ongeluk, ik duid alleen de ervaring die ik heb.W1ck1e schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:48:
[...]
Dan heb ik misschien geluk gehad. Medewerker van begin 60, verhuisd naar Spanje.
Anders dan bij de meeste bedrijven zeg maar.
Dan kun je tenminste zelf direct ter zake komen, ipv eerst ik-weet-niet-hoelang te moeten uitleggen en escaleren.Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]
Zeker vriendelijk, maar je hebt wel het gevoel dat je iemand belt die met een zak chips zat te Netflixen.
Nee, je kunt veel zeggen van OB, maar dat telefoonnummer van ze, dat werkt. Ook hier goede ervaringen.
Er was online fraude met mijn debit card gepleegd. Ik wilde daarom een betaling betwisten en telefonisch een betwistingsformulier opvragen. Mijn pas is altijd in mijn bezit geweest. Zijn eerste reactie was letterlijk, op een belerende toon, "dat geld ga je nooit meer terugkrijgen". Hij impliceerde daarbij dat het mijn eigen schuld was door aan mij te vragen hoe het mogelijk is dat mijn kaart is gebruikt terwijl die altijd in mijn bezit is geweest. Echt compleet onwetend, van de pot gerukt en hondsbrutaal. Ik was gewoon flabbergasted. Ik vermoed dat er sprake was van medicatie of anderszins middelengebruik want dat kon je gewoon aan zijn manier van praten en stem horen.
Anyways, na het opsturen van het betwistingsformulier het geld binnen 24 uur weer teruggekregen. Het resultaat was dus exact het tegenovergestelde van wat mij eerder telefonisch werd gezegd.
Er zullen vermoedelijk nog een paar mails volgen maar uiteindelijk zullen ze zeker je rekening blokkeren totdat je een geldig id hebt aangeleverd. Een rijbewijs is geen geldig id bewijs voor banken. Het zal een Identiteitskaart of paspoort moeten zijn.Theo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:17:
Heeft iemand enig idee wat er gebeurt wanneer je paspoort verlopen is, en je geen nieuwe aanlevert aan Openbank?
Het slaat nergens op van OB dat ze een actieve ID vereisen; dit zorgt er dus voor dat ik daar wegga; even 80 euro betalen om mijn geld daar te mogen houden is nogal een een aparte regel die ze dan hanteren..Horsemen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:47:
[...]
Er zullen vermoedelijk nog een paar mails volgen maar uiteindelijk zullen ze zeker je rekening blokkeren totdat je een geldig id hebt aangeleverd. Een rijbewijs is geen geldig id bewijs voor banken. Het zal een Identiteitskaart of paspoort moeten zijn.
Waarom zou een bank dit vereisen? Geen enkele andere bank heeft zo'n eis..
Dat heeft elke bank. Vandaar dat er een hele golf van 'identificeer je via de app' bij diverse banken is de laatste tijd. Komt voort uit KYC wetgeving en de toename in fishing ed. Een keer een ID zien en dan denken dat 20 jaar later iemand er nog net zo uitziet/handtekening heeft ed is natuurlijk niet meer van deze tijd. Dat kan en wordt misbruikt.Theo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:21:
[...]
Het slaat nergens op van OB dat ze een actieve ID vereisen; dit zorgt er dus voor dat ik daar wegga; even 80 euro betalen om mijn geld daar te mogen houden is nogal een een aparte regel die ze dan hanteren..
Weet je dat heel zeker? Banken hebben nou eenmaal de KYC regels. Voldoen ze daar zelfs maar "een beetje" niet aan dan hebben ze een serieus financieel probleem.Theo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:21:
[...]
Daarbij: Als je genoeg geld hebt om bij een buitenlandse bank een rekening te openen lijkt me dat een paspoort geen probleem zou moeten zijn. Zonder paspoort kun je ook niet gaan shoppen in Dubai en zonder ID-kaart kun mag je geen enkele grens over.
O ja, kleine aanvulling: Op je geldige paspoort en ID-kaart staat je nationaliteit. Daarmee toon je bijvoorbeeld aan dat je in NL belastingplichtig bent.
[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 30-07-2026 17:40 ]
Officieel dus wel: https://www.betaalvereniging.nl/kennisbank/digitale-identiteit/ken-uw-klant/?noredirect=nl-NLTheo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:21:
[...]
Op het forum zijn genoeg mensen te vinden die zich bij bijvoorbeeld de Rabobank of een andere oer-Hollandse bank hebben moeten identificeren middels een geldig ID bewijs.
Het ID bewijs is logisch. Maar een rijbewijs is binnen Nederland ook een geldig ID die iedereen (inc de grootbanken) ook accepteren.bcome schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:42:
[...]
Officieel dus wel: https://www.betaalvereniging.nl/kennisbank/digitale-identiteit/ken-uw-klant/?noredirect=nl-NL
Op het forum zijn genoeg mensen te vinden die zich bij bijvoorbeeld de Rabobank of een andere oer-Hollandse bank hebben moeten identificeren middels een geldig ID bewijs.
De overeenkomst die je met Openbank hebt valt onder Spaans recht.Theo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:59:
[...]
Het ID bewijs is logisch. Maar een rijbewijs is binnen Nederland ook een geldig ID die iedereen (inc de grootbanken) ook accepteren.
Een mooie link van het KiFid met daarin (o.a.):Theo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:59:
[...]
Het ID bewijs is logisch. Maar een rijbewijs is binnen Nederland ook een geldig ID die iedereen (inc de grootbanken) ook accepteren.
Samenvatting
Cliëntenonderzoek Wwft. In het kader van her-identificatie heeft de bank verzocht om een geldig paspoort of ID-kaart. De bank hoeft daarbij niet een rijbewijs te accepteren omdat daar de volledige voornamen van de betreffende persoon niet op staan vermeld. Uit de Wwft volgt dat de bank ook de voornamen moet registreren. De bank kan ook geen genoegen nemen met een rijbewijs in combinatie met een verlopen paspoort of ID-kaart. De bank moet vastleggen dat de klant zich met een geldig identiteitsdocument heeft geïdentificeerd. Dat het hierbij gaat om her-identificatie, en de voornamen al bekend zijn bij de bank uit eerdere identificatie met het toen nog geldige paspoort, maakt dat niet anders.Voor zover de bank de spaarrekening van de consument had geblokkeerd vanwege het niet afronden van het (her-)identificatietraject acht de commissie dat dan ook niet onterecht.
De klacht is ongegrond en de vorderingen worden afgewezen.
Wel vreemd. Ik heb me laatst bij Bigbank wel kunnen laten identificeren met mijn rijbewijs (er kwam iemand aan de deur). Maar misschien dat dat anders was omdat het Ests is? (Lijkt me eigenlijk gek)DjoeC schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:28:
[...]
Een mooie link van het KiFid met daarin (o.a.):
[...]
Openbank en Rabobank wilden idd alleen paspoort of ID accepteren.
Heeft iemand toevallig een idee hoe ik de Openbank kaart geactiveert krijg op mijn Iphone?
Heb je ze al eens gebeld?feep schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:41:
Ik had mijn Openbank debit kaart op mijn Iphone staan in de wallet. Ik heb nu een nieuwe Iphone en wil daar mijn kaart weer in de wallet krijgen. Ik heb hem toegevoegd en krijg nu de melding dat ik de verificatie moet voltooien via de bank app. Als ik dat doe via de link en inlog op de app gebeurt er niks en blijft de kaart op voltooi verificatie staan. Op de Openbank website kan ik niks vinden over het oplossen van deze melding.
Heeft iemand toevallig een idee hoe ik de Openbank kaart geactiveert krijg op mijn Iphone?
Nee. Ik heb ik heb niet echt hoge verwachting van de helpdesk. Dat zal wel de volgende stap zijn of maar laten zitten.
De meeste tweakers zijn tevreden over de OB-helpdesk. Je kunt het altijd proberen en hier dan vertellen hoe dat ging.feep schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:54:
[...]
Nee. Ik heb ik heb niet echt hoge verwachting van de helpdesk. Dat zal wel de volgende stap zijn of maar laten zitten.
De elende begon toen m’n vader een nieuwe ID kaart kreeg. Hij kreeg van OB een sms om die kaart bij hun ook te updaten. Dat lukte niet, omdat m’n vader de inlogpin en de 8 cijferige handtekening code kwijt was (waarvan ik nog zo gezegd had dat hij die goed moest bewaren
Dus gebeld met de helpdesk. Die wilden hem van alle kanten wel helpen. Ik vroeg me nog wel af hoe OB nu kan verifiëren dat ze de juiste persoon aan de lijn hebben, maar het is gelukt. We hebben allemaal nieuwe codes ontvangen en loggen in met de nieuwe ID kaart.
Daarna is het 1x gelukt geld over te schrijven. Dat lukt nu niet meer. Zelfs niet tussen de OB spaar- en betaal rekening. OB geeft alleen aan dat de overschrijving is mislukt. Waar kan dit fout gaan? Anders wordt het weeeer bellen met OB.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
En dit wordt bellen. Het is niet alsof iemand hier toegang heeft tot de systemen van openbank.
Had jij niet die codes ook kunnen bewaren ?rimave schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:15:
Openbank is wel drama voor mensen op leeftijd. Gisteren met mijn vader geprobeerd geld over te schijven. Dat ging van alle kanten niet.
De ellende begon toen m’n vader een nieuwe ID kaart kreeg. Hij kreeg van OB een sms om die kaart bij hun ook te updaten. Dat lukte niet, omdat m’n vader de inlogpin en de 8 cijferige handtekening code kwijt was (waarvan ik nog zo gezegd had dat hij die goed moest bewaren).
...
Nee, het is meer het systeem wat OB gebruikt voor bijv. overschrijvingen. Met die 8 cijferige code. ING heeft zoiets niet. Die deed dat in het verleden wel met TAN codes, maar blij dat ze daar vanaf gestapt zijn.disheaver schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:22:
Elke bank is drama voor mensen die hun inlog gegevens vergeten. Daar heeft openbank of de leeftijd weinig mee te maken.
En dit wordt bellen. Het is niet alsof iemand hier toegang heeft tot de systemen van openbank.
Maar niemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Misschien moet je 48 uur wachten na ontvangst van nieuwe codes. Ik roep ook maar wat. Maar dan is het wel vremd dat hij 1 succesvolle overschrijving heeft kunnen doen. De overschrijvingslimiet is nog steeds 3k per dag toch? (Is ook nergens in de app of site vinden of aan te passen).
[ Voor 24% gewijzigd door rimave op 02-08-2026 08:50 ]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Het systeem is prima. Ik heb die code alleen nodig gehad bij het leeghalen van de rekening. Dat was een groot bedrag. De code moet je wel kennen, onthouden of bewaren. Als dat niet lukt ligt het niet aan de bank.rimave schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:47:
[...]
Nee, het is meer het systeem wat OB gebruikt voor bijv. overschrijvingen. Met die 8 cijferige code. ...
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 02-08-2026 09:27 ]
Prima dat je het systeem van 8 cijferige code niets vind, maar ga niet hier klagen dat je bank je een code geeft en aangeeft: "bewaar dit goed", die je vervolgens niet meer weet.rimave schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:47:
[...]
Nee, het is meer het systeem wat OB gebruikt voor bijv. overschrijvingen. Met die 8 cijferige code. ING heeft zoiets niet. Die deed dat in het verleden wel met TAN codes, maar blij dat ze daar vanaf gestapt zijn.
Maar niemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Misschien moet je 48 uur wachten na ontvangst van nieuwe codes. Ik roep ook maar wat. Maar dan is het wel vremd dat hij 1 succesvolle overschrijving heeft kunnen doen. De overschrijvingslimiet is nog steeds 3k per dag toch? (Is ook nergens in de app of site vinden of aan te passen).
Nogmaals, de klantenservice is al anderhalf uur open. In tegenstelling tot die van de ING die vandaag gesloten is.
Ok, schijnbaar ben ik de enige die dat een vaag systeem vindt.disheaver schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:41:
[...]
Prima dat je het systeem van 8 cijferige code niets vind, maar ga niet hier klagen dat je bank je een code geeft en aangeeft: "bewaar dit goed", die je vervolgens niet meer weet.
Nogmaals, de klantenservice is al anderhalf uur open. In tegenstelling tot die van de ING die vandaag gesloten is.
Ik ben ook geen achterlijke idioot en snap ook wel dat je die code moet onthouden! En de klantenservice kan mij ook verder helpen. Het had toch ook iets anders kunnen zijn waar men tegenaan liep?!
Sommige reacties heb je ook geen ene fluit aan hier. Jammer. Dat is toch hele doel van een forum als dit?! Je verhaal kwijt kunnen en over kunnen brainstormen met gelijk gestemden. Nu gaat iedereen vol de aanval in op mijn post.
Ik zit al 26 jaar op Tweakers, maar het was in de beginjaren wel prettiger toeven hier.
Je wordt niet aangevallen, maar men is het met je oneens. Zelf vraag ik me af waarom je je vader het überhaupt hebt aangedaan naar Openbank te laten gaan. Dat wij dat hier allemaal eventueel wel doen wil niet zeggen dat we de wat oudere familieleden ook allemaal die kant op moeten krijgen.rimave schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
Ok, schijnbaar ben ik de enige die dat een vaag systeem vindt.
Ik ben ook geen achterlijke idioot en snap ook wel dat je die code moet onthouden! En de klantenservice kan mij ook verder helpen. Het had toch ook iets anders kunnen zijn waar men tegenaan liep?!
Sommige reacties heb je ook geen ene fluit aan hier. Jammer. Dat is toch hele doel van een forum als dit?! Je verhaal kwijt kunnen en over kunnen brainstormen met gelijk gestemden. Nu gaat iedereen vol de aanval in op mijn post.
Ik zit al 26 jaar op Tweakers, maar het was in de beginjaren wel prettiger toeven hier.
Het is geen enkel probleem om ouderen naar hogere rente te sturen MITS ze het zelf kunnen bestieren OF onder begeleiding van iemand die dan ook alles voor hen doet. Ik heb ooit mijn moeder bij Icesave begeleid, inclusief het verwachtingenmanagment toen het misliep.rr7r schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:40:
[...]
Je wordt niet aangevallen, maar men is het met je oneens. Zelf vraag ik me af waarom je je vader het überhaupt hebt aangedaan naar Openbank te laten gaan. Dat wij dat hier allemaal eventueel wel doen wil niet zeggen dat we de wat oudere familieleden ook allemaal die kant op moeten krijgen.
Zo complex is Openbank niet maar je moet wel alle gekke codes netjes administreren. Ik vind wat van hun werkwijze maar goed da's hun keuze. En Keepass op al onze devices helpt.
Ik was mijn 8 cijferige code ook kwijt maar kon wel normaal inloggen. Toen ik ingelogd was kon ik de code veranderen zonder dat je de oude code moest invoeren. Misschien een idee ?rimave schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:15:
Openbank is wel drama voor mensen op leeftijd. Gisteren met mijn vader geprobeerd geld over te schijven. Dat ging van alle kanten niet.
De elende begon toen m’n vader een nieuwe ID kaart kreeg. Hij kreeg van OB een sms om die kaart bij hun ook te updaten. Dat lukte niet, omdat m’n vader de inlogpin en de 8 cijferige handtekening code kwijt was (waarvan ik nog zo gezegd had dat hij die goed moest bewaren).
Dus gebeld met de helpdesk. Die wilden hem van alle kanten wel helpen. Ik vroeg me nog wel af hoe OB nu kan verifiëren dat ze de juiste persoon aan de lijn hebben, maar het is gelukt. We hebben allemaal nieuwe codes ontvangen en loggen in met de nieuwe ID kaart.
Daarna is het 1x gelukt geld over te schrijven. Dat lukt nu niet meer. Zelfs niet tussen de OB spaar- en betaal rekening. OB geeft alleen aan dat de overschrijving is mislukt. Waar kan dit fout gaan? Anders wordt het weeeer bellen met OB.
Er zat een blokkade op de rekening waardoor overschrijven niet lukte. Die blokkade is opgeheven door de helpdesk.