• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Het kan volgens mij 24/7. Het duurt minder dan 10 minuten. Wel je gegevens bij de hand houden, inclusief je electronische handtekening.
Gebeld, en gelukt :) Ging zeer vlotjes idd.

Motor-forum.nl

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:37
Bananeman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:33:
Mijn Welkom spaarrekening is vandaag omgezet naar een reguliere spaarrekening, ...
Ik heb mijn 3de keer rente gekregen op mijn welkom rekening. Maar mijn rekening is nog niet omgezet naar reguliere spaarrekening. Wat wel moet gaan gebeuren. Gisteren is jouw rekening omgezet, wanneer heb jij de laatste keer rente gekregen ? Kan je ergens zien/lezen dat 1,90% JOUW nieuwe rente wordt, gegarandeerd voor 9 maanden ?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Ik heb mijn 3de keer rente gekregen op mijn welkom rekening. Maar mijn rekening is nog niet omgezet naar reguliere spaarrekening. Wat wel moet gaan gebeuren. Gisteren is jouw rekening omgezet, wanneer heb jij de laatste keer rente gekregen ? Kan je ergens zien/lezen dat 1,90% JOUW nieuwe rente wordt, gegarandeerd voor 9 maanden ?
Die rente is niet gegarandeerd, dat komt uit het rekenvoorbeeld die online staat ;) Waarvan er een aantal mensen zijn die dat rekenvoorbeeld interpreteren als gegarandeerd, maar dat is gewoon een denkfout :P

https://www.openbank.nl/spaarrekening
*Voorbeeld rente-uitkering: over de eerste drie maanden zal een jaarlijkse spaarrente van 3,00% worden uitgekeerd. Over de volgende negen maanden ontvang je 1,90% rente over je spaarsaldo t/m € 300.000.

De rente wordt maandelijks betaald op de spaarrekening.

Bij een startsaldo van € 10.000 is het effectieve rendement over het eerste jaar € 219,27 bruto.

Dit rendement wordt berekend over een heel kalenderjaar, vanaf 1 januari. We tonen het rendement dat aan het einde van het jaar verkregen is, als zowel het startsaldo als alle maandelijkse rendementen op de rekening blijven staan.

[ Voor 33% gewijzigd door RaZ op 07-02-2026 10:05 ]

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
RaZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Die rente is niet gegarandeerd, dat komt uit het rekenvoorbeeld die online staat ;) Waarvan er een aantal mensen zijn die dat rekenvoorbeeld interpreteren als gegarandeerd, maar dat is gewoon een denkfout :P

https://www.openbank.nl/spaarrekening
Daar waar 1,90% wordt genoemd wordt met een sterretje verwezen naar het rekenvoorbeeld (met de huidige percentages 3,0%, 1,9% en periodes 3 en 9 maanden). Het voorbeeld legt slechts uit hoe je de effectieve rente uitrekent.

De eerste plek waar ik heb gevonden dat de rente op de normale spaarrekening variabel is, is in de precontractueleinformatie over de rekening:
Openbank kan de rente, commissies, kosten en andere voorwaarden van het contract
wijzigen door middel van een individuele kennisgeving aan de rekeninghouder (hierna
de “Klant” genoemd). Deze kennisgeving moet ten minste twee maanden voor de
inwerkingtreding van deze wijziging gebeuren.
De Klant wordt geacht de aangegeven
wijziging te hebben aanvaard indien hij of zij de Bank niet tussen de datum van kennisgeving
door de Bank en de wijzigingsdatum schriftelijk in kennis stelt van de beëindiging van het
contract en bijgevolg van de sluiting van de spaarrekening. Veranderingen van rentevoeten
of wisselkoersen die gunstig zijn voor de Klant kunnen daarentegen zonder voorafgaande
kennisgeving worden toegepast.
De tekst op de website zou eenduidiger zijn wanneer het sterretje ook zou verwijzen naar het variabele karakter van de rente op de normale spaarrekening. Naar mijn mening leidt de niet-eenduidigheid van de huidige tekst tot mijn "denkfout" aanname.

Dat een rentewijziging 2 maanden van te voren zal worden is weer een pluspunt. Naast mijn algemene beeld van deze bank dat zij de zaken goed voor elkaar hebben ben ik nog steeds zeer positief. Dat de rente van 1,9% niet voor 9 maanden gegarandeerd is neem ik graag voor lief.

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Ik heb mijn rekening geopend op 5 november, en gisteren (6 februari) is deze omgezet naar een reguliere spaarrekening ("Open Spaarrekening"). Laatste keer rente was 5 februari (conform verwachting).

Bij de gegevens van de rekening zie ik als jaarlijkse rente 1,90% staan. Kan niet zien of/dat die voor 9 maanden gegarandeerd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bananeman op 07-02-2026 10:37 ]

Motor-forum.nl

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Daar waar 1,90% wordt genoemd wordt met een sterretje verwezen naar het rekenvoorbeeld (met de huidige percentages 3,0%, 1,9% en periodes 3 en 9 maanden). Het voorbeeld legt slechts uit hoe je de effectieve rente uitrekent.

De eerste plek waar ik heb gevonden dat de rente op de normale spaarrekening variabel is, is in de precontractueleinformatie over de rekening:

[...]

De tekst op de website zou eenduidiger zijn wanneer het sterretje ook zou verwijzen naar de het variabele karakter van de rente op de normale spaarrekening. Naar mijn mening leidt de niet-eenduidigheid van de huidige tekst tot mijn "denkfout".

Dat een rentewijziging 2 maanden van te voren zal worden is weer een pluspunt. Naast mijn algemene beeld van deze bank dat zij de zaken goed voor elkaar hebben ben ik nog steeds zeer positief. Dat de rente van 1,9% niet voor 9 maanden gegarandeerd is neem ik graag voor lief.
Ik heb nadat ik m'n post verstuurde nog even in m'n mailbox zitten kijken, en dan kom ik toch tot een andere conclusie ;)

Einde december 2023 een Welkom Spaarrekening geopend met 6 maanden actie-rente van 3,65% en daarna het rekenvoorbeeld met dan 6 maanden 2,75% rente.

Ik heb 17 december 2024 een mailtje gekregen dat op 17 februari 2025 de rente van 2,75% naar de 2,5% gaat zakken.

Dan heb ik 6 maanden 3,65% gehad, en daarna 7 maanden 2,75% wat dan wel de laatste 6 maanden van dat rekenvoorbeeld toch blijkt te kloppen, maar dat kan ook gewoon een gevalletje toeval zijn ;)

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
RaZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:38:
[...]

...
Ik heb 17 december 2024 een mailtje gekregen dat op 17 februari 2025 de rente van 2,75% naar de 2,5% gaat zakken.

Dan heb ik 6 maanden 3,65% gehad, en daarna 7 maanden 2,75% wat dan wel de laatste 6 maanden van dat rekenvoorbeeld toch blijkt te kloppen, maar dat kan ook gewoon een gevalletje toeval zijn ;)
Mogelijk toeval omdat een variabele rente natuurlijk niet MOET wijzigen.

Kan je op jouw afschriften zien dat er gedurende een maand de rente is gewijzigd ? Of begon jouw maand "toevallig" op de 17de ? Indien dat laatste denk ik dat de datum die rentewijziging voor elke klant afhankelijk is van de startdatum.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 07-02-2026 10:50 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Mogelijk toeval omdat een variabele rente natuurlijk niet MOET wijzigen.

Kan je op jouw afschriften zien dat er gedurende een maand de rente is gewijzigd ? Of begon jouw maand "toevallig" op de 17de ? Indien dat laatste denk ik dat de datum die rentewijziging voor elke klant afhankelijk is van de startdatum.
Nee, dat kan ik helaas niet van die rekening, want die heb ik niet meer.

Ik heb na de laatste keer dat ik de actie-rente van 3,65% gekregen heb in juni 2024 gebeld met Openbank, want ik vond die 2,75% te weinig, en hun moederbedrijf, Santander, had toen als variabele rente 3,25% en gezegd dat als Openbank dat niet wil matchen, ik met m'n geld naar Santander zou gaan.

5 minuten later een mailtje: U heeft een nieuwe spaarrekening met een persoonlijke rente van 3,2% en dit is uw nieuwe IBAN. En toen heb ik m'n geld overgehengelt naar die nieuwe spaarrekening met een beter rente percentage: RaZ in "Openbank.NL"

De rekening waar ik die welkom 6 maanden actie rente op had heb ik inmiddels opgeheven en zijn die afschriften ook niet meer in te zien kom ik nu net achter.

De rente wijzigingen op die persoonlijk rekening, die meer mensen hier hebben, lopen wel gelijk als de rente zakt, zoals het 2 maanden van te voren per mail gecommuniceerd wordt, en dat staat gewoon netjes op het afschrift.

De mails heb ik nog wel, de afschriften niet meer van die rekening. De afschriften van de persoonlijke rekening nog wel, en de mails ook, en hier komt ie ;)

Mail van 28 november 2024:
Omwille van de laatste ontwikkelingen op de financiële markten verlagen we de rente van je gepersonaliseerde Open Spaarrekening vanaf 28 januari 2025 naar 2,75%
Afschrift van februari 2025:
- hier stond een screenshot, nu niet meer :P -

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
@RaZ Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Is er qua beleving een verschil tussen santander en openbank ?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:16:
@RaZ Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Is er qua beleving een verschil tussen santander en openbank ?
Geen idee, ik heb bij Santander nog nooit een rekening kunnen openen vanwege hun vage portaal, en het nummer wat je kan bellen, neemt iemand in Belgie de telefoon op, en daar kreeg ik te horen dat het niet lukte om de rekening te openen, en zou die dame m'n aanvraag weggooien, en zou ik het opnieuw moeten proberen, en dat lukte toen weer niet. En Santander is telefonisch echt een drama om iemand aan de lijn te krijgen, want je zit rustig 45 minuten in de wachtrij, en dan is mijn geduld wel op, en krijg dan maar lekker jeuk op een plek waar je liever niet wilt krabben :P

Ik vond het wel netjes dat Openbank toen de rente matchte van Santander, want dat scheelde toen wel aardig wat, maar nu heb ik 2% rente op die rekening ten opzichte van de 1,9% rente op de "normale openbank spaarrekening".

Ik doe niet aan bankieren met een smartphone, ik doe dat achter de computer, en dan moet je voor de webcam gaan zitten wat dan weer niet zo goed werkt, terwijl dat met een smartphone net wat beter werkt en als je ook de app gebruikt zal dat vast eenvoudiger zijn dan via de computer met Firefox als browser.

Maar omdat dat inmiddels ook al weer 1,5 jaar geleden is, wellicht zit ik hier verouderde informatie te tikken, zou kunnen :P Ik heb dus geen rekening(en) bij Santander ;)

Ey!! Macarena \o/

• W1ck1e
RaZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:31:
[...]

Geen idee, ik heb bij Santander nog nooit een rekening kunnen openen vanwege hun vage portaal, en het nummer wat je kan bellen, neemt iemand in Belgie de telefoon op, en daar kreeg ik te horen dat het niet lukte om de rekening te openen, en zou die dame m'n aanvraag weggooien, en zou ik het opnieuw moeten proberen, en dat lukte toen weer niet. En Santander is telefonisch echt een drama om iemand aan de lijn te krijgen, want je zit rustig 45 minuten in de wachtrij, en dan is mijn geduld wel op, en krijg dan maar lekker jeuk op een plek waar je liever niet wilt krabben :P

...
Ik heb dus geen rekening(en) bij Santander ;)
Helder. Ik ga geen stappen zetten richting Santander.

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:53
W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:35:
[...]

Helder. Ik ga geen stappen zetten richting Santander.
Je kunt Openbank bellen en vragen om een gepersonaliseerde spaarrekening met 2% rente.
(Ik heb overigens geen problemen met Santander bank. Is alleen niet instant.)

• W1ck1e
irongalaxy schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Je kunt Openbank bellen en vragen om een gepersonaliseerde spaarrekening met 2% rente.
(Ik heb overigens geen problemen met Santander bank. Is alleen niet instant.)
Dank je wel. Bij een zelf opgelegd max van 16k vanwege de erfbelasting en andere mogelijkheden om 2% te krijgen ga ik die moeite niet voor 0,1% meer rente (16 euro per jaar) doen.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-03 09:47
Zijn er nog (ex-)klanten van Odido/Ben?

nieuws: Ben waarschuwt klanten dat adres- en ID-gegevens zijn gestolen bij ha...

nieuws: Odido waarschuwt voor datalek: miljoenen klantgegevens gestolen bij c...

Dit ivm het feit dat je documentnummer van je ID wordt gebruikt als inlog bij Openbank.

Edit: het is ter info bedoeld

[ Voor 2% gewijzigd door rr7r op 12-02-2026 16:21 . Reden: ter info bedoeld ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:44
Huh? Tja, dan zullen ze tot (gemiddeld) een paar duizend mislukte inlogpogingen moeten doen vanwege de PINcode. Daarnaast is het aantal NL Openbank klanten in NL slechts een fractie van de 6.2 miljoen Odido klanten.

De enige echte overeenkomst is dat ze beide in Den Haag zitten. Ik zie het probleem niet zo - anders dan dat ik al eerder iets gezegd heb over de (on)veiligheid van het login/wachtwoord beleid van Openbank.

• W1ck1e
Ik heb mij indertijd aangemeld via Breedbandwinkel.nl. En het document nummer gebruikt dat ook bekend is bij openbank. Waar mijn saldo nu nihil is (vanwege aflopen dikke rente). Ik heb geen mail van odido (ook geen klant meer).
ik verwacht dat het losloopt.

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-03 20:32
rr7r schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:48:
Zijn er nog (ex-)klanten van Odido/Ben?

nieuws: Ben waarschuwt klanten dat adres- en ID-gegevens zijn gestolen bij ha...

nieuws: Odido waarschuwt voor datalek: miljoenen klantgegevens gestolen bij c...

Dit ivm het feit dat je documentnummer van je ID wordt gebruikt als inlog bij Openbank.

Edit: het is ter info bedoeld
Gelukkig zijn er geen ID kaarten gelekt alleen IBAN en adres gegevens enzo (alsnog erg natuurlijk)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TheSander562 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 01:04:
[...]

Gelukkig zijn er geen ID kaarten gelekt alleen IBAN en adres gegevens enzo (alsnog erg natuurlijk)
Er is wel wat meer gelekt, bijv. ook geboortedatum en id nr.

• DjoeC
TheSander562 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 01:04:
[...]

In principe heeft natuurlijk elke partij waar jij ooit iets mee gedaan hebt via je rekening deze gegevens in meer of mindere mate. Iig IBAN en tenaamstelling. Je gegevens zwerven dus al op honderden plekken rond.

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:25
Mijn paspoortnummer is ook gelekt en ik zat ook aan de gebruikersnaam voor Openbank te denken. Tegelijkertijd hebben ze niet mijn pincode. Hoewel een paspoortnummer zeker wat gevoeliger ligt, is een gebruikersnaam elders meestal een emailadres en hoe vaak wordt dat niet gelekt.

• DjoeC
areyouben schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:30:
Mijn paspoortnummer is ook gelekt en ik zat ook aan de gebruikersnaam voor Openbank te denken. Tegelijkertijd hebben ze niet mijn pincode. Hoewel een paspoortnummer zeker wat gevoeliger ligt, is een gebruikersnaam elders meestal een emailadres en hoe vaak wordt dat niet gelekt.
Daarom (maar je kunt beter overstappen op dit topic): Voor elke partij waar je iets mee doet een eigen email adres aanmaken/gebruiken. Dan weet je bij een mail onmiddellijk of die van de "juiste" partij afkomstig is - en zo niet: bij welke verantwoordelijke partij het gelekt is.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
DjoeC schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Daarom (maar je kunt beter overstappen op dit topic): Voor elke partij waar je iets mee doet een eigen email adres aanmaken/gebruiken. Dan weet je bij een mail onmiddellijk of die van de "juiste" partij afkomstig is - en zo niet: bij welke verantwoordelijke partij het gelekt is.
Dat helpt natuurlijk niet tegen makkelijk te raden logins.

Bij Odido zijn nu bij bepaalde klanten de ID kaart / paspoort nummers gelekt, dus ligt ook de "login naam" van OpenBank op straat.
Als je een uniek emailadres gebruikt per website / ... zal dat vaak nog steeds identificeerbaar zijn (openbank@..., odido@...). En ook dan valt na het lekken van odido@... nog steeds te raden dat als je OpenBank klant bent dat het emailadres (/"gebruikersnaam" als je inlogt met mailadres) daar openbank@... zal / zou kunnen zijn.

Of je moet dus echt willekeurige/gegenereerde aliasen gebruiken (fiets@... bij Odido en paard@... bij OpenBank).

• DjoeC
RobertMe schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:12:
[...]

Dat helpt natuurlijk niet tegen makkelijk te raden logins.

Bij Odido zijn nu bij bepaalde klanten de ID kaart / paspoort nummers gelekt, dus ligt ook de "login naam" van OpenBank op straat.
Als je een uniek emailadres gebruikt per website / ... zal dat vaak nog steeds identificeerbaar zijn (openbank@..., odido@...). En ook dan valt na het lekken van odido@... nog steeds te raden dat als je OpenBank klant bent dat het emailadres (/"gebruikersnaam" als je inlogt met mailadres) daar openbank@... zal / zou kunnen zijn.

Of je moet dus echt willekeurige/gegenereerde aliasen gebruiken (fiets@... bij Odido en paard@... bij OpenBank).
Mwah, zelfs openbank@ hoeft niet. Kan ook openbank.nl@ of nl.openbank@ oid worden, wees creatief ;) Dat is minder makkelijk te "raden" maar als systematiek nog steeds te onthouden. O ja, en meldt je aan bij https://haveibeenpwned.com/ . Elke keer dat een aangemeld adres (of in mijn geval: adres in domein) nieuw in de database verschijnt krijg ik een notificatie.

• Mike-Patrick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-03 11:47
Edit: nvm

[ Voor 95% gewijzigd door Mike-Patrick op 13-02-2026 15:43 ]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:57
Mike-Patrick schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:37:
Vanwege de gekke situatie met Odido raad ik jullie allemaal ten zeerste aan om een formele klacht in te dienen bij DNB en AP over het inlogsysteem. Als er iets misgaat, kun je tenminste zeggen: "Ik heb het je toch gezegd."
Je kunt beter bij de AP een klacht indienen over Odido. Op basis van welke wet zou je een klacht in willen dienen over OpenBank?

Als jouw email lekt bij een random bedrijf, ga je dan ook een klacht indienen over andere bedrijven waar je hetzelfde emailadres gebruikt?

• W1ck1e
oohh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Je kunt beter bij de AP een klacht indienen over Odido. Op basis van welke wet zou je een klacht in willen dienen over OpenBank?

Als jouw email lekt bij een random bedrijf, ga je dan ook een klacht indienen over andere bedrijven waar je hetzelfde emailadres gebruikt?
Ik denk dat @oohh bedoelde dat het document nummer (paspoort/idcard) je aanlognaam is bij openbank. Maar dan nog (heb je gelijk)

• Mike-Patrick
Ik heb de opmerking verwijderd omdat ik eerlijk gezegd een beetje paranoïde ben de laatste tijd en je technisch gezien gelijk hebt, maar je hebt het toch opgemerkt, dus laat me het even toelichten:

Er valt iets te zeggen voor het feit dat de inlogsituatie niet geschikt is voor het beoogde doel. Een paspoort als verplichte gebruikersnaam? Natuurlijk zijn zij niet verantwoordelijk voor het lek, maar een bank kan toch niet zomaar dingen op deze manier regelen? Er zijn zelfs specifieke voorschriften voor, enz.

Bedenk dat naast ID-gegevens ook geboortedata en -jaren zijn gelekt. En ze gebruiken 4-cijferige pincodes. Bedenk eens wat dat voor veel mensen betekent.

Natuurlijk hoop je dat mensen slimmer zijn dan dat, maar je weet heel goed dat velen dat niet zijn.

Technisch gezien gaat de formele klacht niet over het lek, maar over een integriteitsrisico voor de DNB en een tekortkoming op het gebied van 'privacy by design' voor de AP.

[ Voor 12% gewijzigd door Mike-Patrick op 13-02-2026 15:58 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Mike-Patrick schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:54:
en een tekortkoming op het gebied van 'privacy by design' voor de AP.
Je kunt het uiteraard proberen, maar ik denk niet dat de AP hier veel van gaat zeggen. Een documentnummer van een ID is geen bijzonder persoonsgegeven en zelfs geen gevoelig persoonsgegeven. Eigenlijk is email als gebruikersnaam privacy-gevoeliger, want daar zit vaak een (deel van de) naam in. En zo'n documentnummer ligt vaak ook bij willekeurige hotels in het buitenland, die de beveiliging vast even goed op orde hebben als Odido :P

Dit alles los van mijn mening over de keus van openbank om documentnummer als login te gebruiken.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Mike-Patrick
Hertog schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Je kunt het uiteraard proberen, maar ik denk niet dat de AP hier veel van gaat zeggen. Een documentnummer van een ID is geen bijzonder persoonsgegeven en zelfs geen gevoelig persoonsgegeven. Eigenlijk is email als gebruikersnaam privacy-gevoeliger, want daar zit vaak een (deel van de) naam in. En zo'n documentnummer ligt vaak ook bij willekeurige hotels in het buitenland, die de beveiliging vast even goed op orde hebben als Odido :P

Dit alles los van mijn mening over de keus van openbank om documentnummer als login te gebruiken.
Ik deel uw pessimisme. Laten we afwachten wat ze doen.

Het is echter een bank, geen hotel, dus de inzet en verwachtingen moeten veel hoger zijn. Bovendien ontneemt het de klant de mogelijkheid om iets aan het risico te doen. Ik zou natuurlijk een e-mailadres kunnen gebruiken dat ik alleen voor de bank gebruik (dat is tegenwoordig heel eenvoudig), maar in dit geval heb ik geen keuze.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Mike-Patrick schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:44:
[...]

Ik deel uw pessimisme. Laten we afwachten wat ze doen.

Het is echter een bank, geen hotel, dus de inzet en verwachtingen moeten veel hoger zijn. Bovendien ontneemt het de klant de mogelijkheid om iets aan het risico te doen. Ik zou natuurlijk een e-mailadres kunnen gebruiken dat ik alleen voor de bank gebruik (dat is tegenwoordig heel eenvoudig), maar in dit geval heb ik geen keuze.
Je hebt wel de keuze om niet bij Openbank te bankieren,

• DjoeC
deejeebv schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:05:
[...]

Je hebt wel de keuze om niet bij Openbank te bankieren,
Zodra de aktierente afloopt praten we verder ;)

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-03 13:35
Geen kosten meer voor (swift) overboekingen in valuta:
https://www.analist.nl/co...ationale-overboekingen-af

Edit: Vond het een beetje vage bron dus even gaan kijken op de website en staat hier inderdaad € 0,- kosten voor Niet-SEPA overboekingen.
https://www.openbank.nl/a...s_Open_Betaalrekening.pdf

[ Voor 44% gewijzigd door Elandenmelk op 16-02-2026 11:37 ]

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-03 18:40
Elandenmelk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:

Edit: Vond het een beetje vage bron dus even gaan kijken op de website en staat hier inderdaad € 0,- kosten voor Niet-SEPA overboekingen.
Het gaat langzaam bij Openbank, maar zij worden wel steeds beter!

Nu nog de interface fors vereenvoudigen en dat rare gedoe met die codes enz. vereenvoudigen.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Inmiddels is er een nieuwsbrief uitgegaan:
Limieten voor overboekingen? Dat is verleden tijd!

Alle internationale overboekingen in de aangeboden valuta zijn nu zonder commissies. Dit geldt ook voor het ontvangen van overboekingen. Houd er wel rekening mee dat er wisselkoersen gelden voor overboekingen waarbij de rekening van de verzender en die van de ontvanger een andere valuta hebben. Deze wisselkoersen worden dagelijks op onze website gepubliceerd.

Daarnaast is overboeken via de app nu nóg eenvoudiger:

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is wel mooi. Voorheen was Openbank duurder dan bijvoorbeeld ING:
ocn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Update: inmiddels is de afschrijving definitief, € 2.571,39. Dus ca. 18 euro lager uitgevallen.
Nog steeds 17 euro duurder dan wat ING me voorstelde. Ik doe voortaan de internationale overboekingen gewoon met mijn Nederlandse grootbankrekening.

[ Voor 25% gewijzigd door ocn op 20-02-2026 11:42 ]

• Moossiee
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-03 18:27
Mijn actieperiode bij Garanti loopt volgende week af dus ik ben voornemens om de welkomactie bij open bank dan weer te pakken en heb daar mijn rekening een een maand of 2 terug ook opgezegd. Echter vind ik nergens terug op hun website of in de gedownloade pdf met voorwaarden wanneer je wel en niet beschouwd wordt als nieuwe klant. Weet iemand dat en is dat wellicht handig om op te nemen in een verzamelpost over open bank? Ik denk dat ik niet de enige ben met die vraag?

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
(jarig!)
Email van Santander - fusie met Openbank:
[...]
Santander Consumer Finance, S.A. (“SCF”) en Open Bank, S.A.U. (“Openbank”) momenteel een bedrijfsintegratieproces doorlopen. Op 3 december 2025 hebben zowel de algemene vergadering van aandeelhouders van SCF als de raad van bestuur van Openbank ingestemd met een fusie waarbij SCF Openbank zal overnemen, waarna Openbank zonder liquidatie zal worden ontbonden
[...]
Na controle in de databases van beide instellingen hebben wij vastgesteld dat u klant bent bij beide instellingen en dat u bij beide deposito’s heeft. In overeenstemming met artikel 5 bis, lid 5 van het Spaans Koninklijk Besluit 2606/1996 van 20 december betreffende depositogarantiestelsels voor kredietinstellingen (“Spaans Koninklijk Besluit 2606/1996”), informeren wij u over het volgende. Door de voorgenomen fusie kan het zijn dat sommige deposanten een deel van hun gegarandeerde dekking verliezen. Dit geldt voor deposanten die vóór de fusie bij beide kredietinstellingen deposito’s hadden die bij minstens één van de instellingen binnen de dekkingslimiet vielen, maar die na de fusie — door de samenvoeging van hun tegoeden bij één enkele kredietinstelling — de dekkingslimiet overschrijden.
Dus even opletten als je bij zowel SCB (Santander Consumer Bank) als bij Openbank zit en de gezamelijke saldi over de €100K gaan ...

• Wolly
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:32:

[...]

Dus even opletten als je bij zowel SCB (Santander Consumer Bank) als bij Openbank zit en de gezamelijke saldi over de €100K gaan ...
Je bent een belangrijk deel vergeten te melden.
Behoort u tot deze groep, dan bieden wij u de mogelijkheid om uw in aanmerking komende deposito’s, inclusief alle opgebouwde rente en tot het moment van de transactie behaalde winsten, binnen drie maanden na de inwerkingtreding van de fusie kosteloos op te nemen of over te dragen naar een andere kredietinstelling.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:33
GroteVoet459 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:32:

[...]

Oke en wat nu?

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-03 15:30
Iemand enig idee wanneer het fiscaal overzicht beschikbaar is zodat we belastingaangifte kunnen doen? Bij mij is vooraf niets ingevuld.

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-03 10:58
Joris-Jansen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:17:
Iemand enig idee wanneer het fiscaal overzicht beschikbaar is zodat we belastingaangifte kunnen doen? Bij mij is vooraf niets ingevuld.
Vorig jaar kreeg ik hem op 17 maart.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-03 15:30
mikeyfire643 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Vorig jaar kreeg ik hem op 17 maart.
Oke dan moet ik dus nog even geduld hebben. Gaat hij het ook nog automatisch inladen nadat het overzicht beschikbaar is of moet je het handmatig doen?

• mikeyfire643
Joris-Jansen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Oke dan moet ik dus nog even geduld hebben. Gaat hij het ook nog automatisch inladen nadat het overzicht beschikbaar is of moet je het handmatig doen?
Dat weet ik niet meer, maar je kunt wel een ander document bij openbank downloaden wat je saldo op 31-12 aangeeft. Het heet geconsolideerd uitreksel ofzo.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:33
Vraag, als ik geld wil overmaken heb ik 2 opties. Standaard tussen 24 a 48 uur of instant binnen een paar minuten. Beiden kost niks. Waarom krijg je een optie voor slomer en sneller geld overmaken als het beiden niks kost? Wat heeft de eerste optie voor zin?

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:57
dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:35:
Vraag, als ik geld wil overmaken heb ik 2 opties. Standaard tussen 24 a 48 uur of instant binnen een paar minuten. Beiden kost niks. Waarom krijg je een optie voor slomer en sneller geld overmaken als het beiden niks kost? Wat heeft de eerste optie voor zin?
Sinds oktober is het voor banken verplicht om instant payments aan te bieden. Waarschijnlijk liggen de kosten voor de langzamere betalingen lager dan voor de instant payments en bieden ze je dus standaard de conventionele variant aan.

• Harbo
  • Niet online
Moossiee schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:20:
Mijn actieperiode bij Garanti loopt volgende week af dus ik ben voornemens om de welkomactie bij open bank dan weer te pakken en heb daar mijn rekening een een maand of 2 terug ook opgezegd. Echter vind ik nergens terug op hun website of in de gedownloade pdf met voorwaarden wanneer je wel en niet beschouwd wordt als nieuwe klant. Weet iemand dat en is dat wellicht handig om op te nemen in een verzamelpost over open bank? Ik denk dat ik niet de enige ben met die vraag?
Mijn Welkom rekening is net verlopen. Wil ook opzeggen alleen weet niet na hoeveel tijd ik mij hier weer aanmelden kan?

• DjoeC
Gekke vraag misschien, maar klopt het dat de transactie "Type transactie: AFREKENING REKENING" met valutadatum 5 maart de rentebijschrijving over februari is?

En is het dan niet gek dat de valutadatum pas donderdag 5 maart en en niet 1 of 2 maart is?

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:59:
Gekke vraag misschien, maar klopt het dat de transactie "Type transactie: AFREKENING REKENING" met valutadatum 5 maart de rentebijschrijving over februari is?

En is het dan niet gek dat de valutadatum pas donderdag 5 maart en en niet 1 of 2 maart is?
Neen, het is de rente over 5 februari t/m 4 maart. Je hebt waarschjnlijk de rekening geopend op de 5de.

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Neen, het is de rente over 5 februari t/m 4 maart. Je hebt waarschjnlijk de rekening geopend op de 5de.
Wel een vreemde omschrijving......

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Wel een vreemde omschrijving......
Met het rente percentage ben ik niet zo kieskeurig over hoe ze het noemen. ;)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:37
Ik probeer mijn spaarrekening op te zeggen (vanuit de app). Na meerdere vensters met alleen een lege rode knop zonder tekst moet er een push code komen op het "vertrouwde apparaat". Mijn toestel is dat, net gecheckt. En nee hoor, er komt geen code binnen. Echt. Zoveel van dit soort kleine onopgemerkte fouten in alles, typerend voor openbank.
Doe ik het vanaf de website, dan komt het pushbericht doodleuk wel binnen. Dus wel gelukt, maar wederom knullig.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Laatste berichten over IBAN discriminatie is gelukkig al even gelden, maar ik krijg van een organisatie het volgende:
In 2026 heeft de bank de regels aangescherpt. Hierdoor is het helaas niet meer mogelijk om van een bankrekening in het buitenland te incasseren, wanneer het adres niet overeenkomt met het land van de bank.
Kan me niet voorstellen dat ING niet weet van IBAN discriminatie, meer mensen hier problemen mee?

• DjoeC
disheaver schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:18:
Laatste berichten over IBAN discriminatie is gelukkig al even gelden, maar ik krijg van een organisatie het volgende:

[...]

Kan me niet voorstellen dat ING niet weet van IBAN discriminatie, meer mensen hier problemen mee?
Hmm, klinkt vreemd - ik kan me namelijk niet voorstellen dat de ING als huisbank van de overheid dat niet (meer) zou doen voor expats......

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 08:20
Het valt me op dat mijn maandelijkse rente bijschrijving hard inzakt.
Afgelopen 3 maanden is de regel gemiddeld saldo met 5% veranderd. Rente uitkering is met 25% gezakt. Rente percentage was 1.9% in alle 3 de maanden. Iemand een idee hoe ze dat voor elkaar krijgen?

Ik heb ook geen idee was de colom basisbedrag is. Heb hier in het topic gezocht maar vind er niets over. Dit bedrag varieert wel in ongeveer dezelfde orde grootte met 20%

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Krijg je het jaaroverzicht per post opgestuurd als je vorig jaar je rekening hebt gesloten? Dat is normaal wel gangbaar, maar ik weet niet of hij digitaal al beschikbaar is inmiddels?

• mikeyfire643
BigSmurf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:56:
Krijg je het jaaroverzicht per post opgestuurd als je vorig jaar je rekening hebt gesloten? Dat is normaal wel gangbaar, maar ik weet niet of hij digitaal al beschikbaar is inmiddels?
Net gekeken nog niet beschikbaar.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-03 19:09
Even een vraag hier; over of uitboeken lukt niet naar Nederland. Krijg een foutmelding. Meer mensen hier last van?
Nb naar mijn andere Spaanse bankrekening bij andere bank kan ik wel (instant) overboeken. Dat lukt wél.

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 18-03-2026 08:54 ]

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-03 13:35
Datisraar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:53:
Even een vraag hier; over of uitboeken lukt niet naar Nederland. Krijg een foutmelding. Meer mensen hier last van?
Nb naar mijn andere Spaanse bankrekening bij andere bank kan ik wel (instant) overboeken. Dat lukt wél.
Even getest met 1 euro naar Rabo en geen problemen ondervonden. Stond ook gelijk op de rekening van bestemming.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-03 19:09
Elandenmelk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Even getest met 1 euro naar Rabo en geen problemen ondervonden. Stond ook gelijk op de rekening van bestemming.
Dank, dan probeer ik het later nog een keertje .

• DjoeC
Voor de goede orde en degenen die bijvoorbeeld een nieuwe Welkom rekening hebben:

De eerste 4 maanden is er een limiet op elektronisch overboeken van € 3.000,- (dat zal wel per dag zijn). Na 4 maanden wordt deze automatisch aangepast naar € 50.000,-. Hogere bedragen moeten telefonisch via een medewerker.

Vervelend want mijn Welkom rente loopt maar 3 maanden. Effe snal "alles" wegboeken wordt dan complexer.

O ja, en een overschrijving van Openbank naar een Nederlandse rekening is een "buitenlandse" overboeking......

[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 18-03-2026 12:32 ]

• W1ck1e
DjoeC schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:29:
Voor de goede orde en degenen die bijvoorbeeld een nieuwe Welkom rekening hebben:

De eerste 4 maanden is er een limiet op elektronisch overboeken van € 3.000,- (dat zal wel per dag zijn). Na 4 maanden wordt deze automatisch aangepast naar € 50.000,-. Hogere bedragen moeten telefonisch via een medewerker.

Vervelend want mijn Welkom rente loopt maar 3 maanden. Effe snel "alles" wegboeken wordt dan complexer.

O ja, en een overschrijving van Openbank naar een Nederlandse rekening is een "buitenlandse" overboeking......
Als je belt kan je elk bedrag (tot de hoogte van je saldo) opnemen. Je wordt geholpen door een vriendelijke Nederlandstalige medewerker die dat in minuten voor je uitvoert. Geld komt ook instant aan.

• DjoeC
W1ck1e schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:35:
[...]

Als je belt kan je elk bedrag (tot de hoogte van je saldo) opnemen. Je wordt geholpen door een vriendelijke Nederlandstalige medewerker die dat in minuten voor je uitvoert. Geld komt ook instant aan.
Ja, dat klopt. Medewerker(s) zijn vriendelijk en behulpzaam, maar het is natuurlijk niet zo snel als effe een overboeking doen. Dat was mijn belangrijkste punt. Nog los van dat je maar tegen die computer aan blijft praten met telefoonnummers, codes, etc.

Ik begrijp de veiligheidsoverwegingen overigens wel - mijn punt is ook niet dat het persee anders moet MAAR dat deze werkwijze niet altijd handig is EN dat je daar als nieuwe en/of toekomstige klant wel van bewust moet zijn.

• W1ck1e
DjoeC schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Ja, dat klopt. Medewerker(s) zijn vriendelijk en behulpzaam, maar het is natuurlijk niet zo snel als effe een overboeking doen. Dat was mijn belangrijkste punt. Nog los van dat je maar tegen die computer aan blijft praten met telefoonnummers, codes, etc.
...
Ik bedoelde alleen maar dat vergeleken met moeten spreiden over meerdere dagen je binnen een paar minuten je rekening helemaal leeg kan halen. Dat je daarvoor moet bellen zie ik niet als een probleem. In feite kan je de rekening aanhouden als optie voor instant opnames. De huidige rente van 1,9% (na afloop van de welkom rekening) vind ik behoorlijk goed.

[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 18-03-2026 13:10 ]

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:00
mikeyfire643 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Net gekeken nog niet beschikbaar.
Zit ik vandaag mijn belastingaangifte te doen, kan ik mijn jaaroverzicht van Openbank maar niet vinden. Is dus nog niet beschikbaar. En dat terwijl het al 18 maart is. Wel wat laat.

• DjoeC
Koos Werkloos schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Zit ik vandaag mijn belastingaangifte te doen, kan ik mijn jaaroverzicht van Openbank maar niet vinden. Is dus nog niet beschikbaar. En dat terwijl het al 18 maart is. Wel wat laat.
Ehhhm, voor je belastingaangifte heb je het overzicht per 31 december 2024/1 januari 2025 nodig, niet het nieuwe overzicht per 1 januari 2026.. Het gaat om je saldi aan het begin van het jaar. Als het gaat om de VRH over werkelijk rendement te krijgen dan zul je mogelijk nog wel even moeten wachten of zelf de maandelijkse rentebedragen die je op de afschriften ziet bij elkaar moeten optellen. Ofwel: Je kunt je aangifte met de beschikbare gegevens gewoon afhandelen.

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@Koos Werkloos dan kijk je toch even zelf naar het saldo op 1 januari 2025?
nog nooit jaaropgaven nodig gehad voor mijn aangifte

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Koos Werkloos
DjoeC schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Ehhhm, voor je belastingaangifte heb je het overzicht per 31 december 2024/1 januari 2025 nodig, niet het nieuwe overzicht per 1 januari 2026.. Het gaat om je saldi aan het begin van het jaar. Als het gaat om de VRH over werkelijk rendement te krijgen dan zul je mogelijk nog wel even moeten wachten of zelf de maandelijkse rentebedragen die je op de afschriften ziet bij elkaar moeten optellen. Ofwel: Je kunt je aangifte met de beschikbare gegevens gewoon afhandelen.
Dankjewel! De belastingdienst vraagt dit jaar ook om de rente, maar dat kan ik natuurlijk ook zelf nagaan en een betaalrekening heeft niet eens rente.

Maar ik vind het vooral stom dat Openbank het jaaroverzicht nog niet beschikbaar heeft gesteld.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Dat kan idd, hoewel ik ook altijd op de jaaropgave wacht. Daar staat immers ook het saldo per 1 januari 2025 op; dat staat niet op die van vorig jaar toch? En eventueel voor de OWR ja.

• Koos Werkloos
Maarten69 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:47:
@Koos Werkloos dan kijk je toch even zelf naar het saldo op 1 januari 2025?
nog nooit jaaropgaven nodig gehad voor mijn aangifte
Ja, dat kan inderdaad, maar eigenlijk vind ik het gewoon prettiger om het jaaroverzicht te gebruiken. Een foutje is immers zo gemaakt. Maar goed, ik kan nu in elk geval weer verder.

• Koos Werkloos
finsdefis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Dat kan idd, hoewel ik ook altijd op de jaaropgave wacht. Daar staat immers ook het saldo per 1 januari 2025 op; dat staat niet op die van vorig jaar toch? En eventueel voor de OWR ja.
Het beginsaldo van 1 januari 2025 is gelijk aan het eindsaldo van 31 december 2024.

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:29
Ik ben het helemaal eens met @Koos Werkloos . Die jaaropgave komt steeds later.

Lijkt me nergens voor nodig. Dat moet prima in een paar weken afgerond kunnen zijn. Net als bij mijn andere NL banken.

Er zijn workarounds maar die zouden niet nodig moeten zijn.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-03 19:11
Helemaal eens met @Nico Klus en @Koos Werkloos , heb hier eerder al over gebeld met Openbank en omdat men in Spanje aangifte kan doen per 1 april komt het jaaroverzicht uiterlijk voor 1 april. Dat ze in NL opereren boeit ze kennelijk niet.

Eigenlijk vind ik dit klachtenswaardig, maar waar zou je dat moeten doen? DNB/ AFM?

• finsdefis
  • Niet online
geishin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:36:
Helemaal eens met @Nico Klus en @Koos Werkloos , heb hier eerder al over gebeld met Openbank en omdat men in Spanje aangifte kan doen per 1 april komt het jaaroverzicht uiterlijk voor 1 april. Dat ze in NL opereren boeit ze kennelijk niet.

Eigenlijk vind ik dit klachtenswaardig, maar waar zou je dat moeten doen? DNB/ AFM?
Op basis van welke wettelijke verplichting zou je daarover een melding moeten maken bij die instanties? Ik vind het ook irritant hoor. Maar ik geloof niet dat zo'n overzicht een deadline heeft vanuit regelgeving?

• DjoeC
Nico Klus schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:45:
Ik ben het helemaal eens met @Koos Werkloos . Die jaaropgave komt steeds later.

Lijkt me nergens voor nodig. Dat moet prima in een paar weken afgerond kunnen zijn. Net als bij mijn andere NL banken.

Er zijn workarounds maar die zouden niet nodig moeten zijn.
Ook @geishin Ook hier geldt: Er is geen verpliching voor Openbank om het jaaroverzicht eerder beschikbaar te maken dan ze doen, noch is er een verplichting voor klanten om daar te bankieren.

Dat het allemaal anders kan zal best wel, maar dat is nou eenmaal niet het geval.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18
Is er uberhaupt een verplichting om jaaroverzichten te produceren? En moet je tegenwoordig met sommige posten ook niet de 1-1 stand j.l. (dit jaar dus 1-1-2026) opgeven?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Nico Klus
@DjoeC Dat is nogal een dooddoener, het is nu eenmaal wat het is en anders stap je maar op.
Dat is niet zo, het is een keuze van Openbank.

Waarom zou ik geen kritische opmerking mogen maken als klant?
Over het algemeen ben ik tevreden met Openbank, maar hier schieten ze wat mij betreft onnodig te kort.

• geishin
DjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Ook @geishin Ook hier geldt: Er is geen verpliching voor Openbank om het jaaroverzicht eerder beschikbaar te maken dan ze doen, noch is er een verplichting voor klanten om daar te bankieren.

Dat het allemaal anders kan zal best wel, maar dat is nou eenmaal niet het geval.
Op basis waarvan zeg je dat er geen verplichting is voor Openbank (danwel voor andere banken) ? Of is dit "source: trust me"

En wat is er mis met willen dat dienstverlening verbetert?

[ Voor 8% gewijzigd door geishin op 19-03-2026 19:29 ]

• finsdefis
  • Niet online
geishin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:14:
[...]

Op basis waarvan zeg je dat er geen verplichting is voor Openbank (danwel voor andere banken) ? Of is dit "source: trust me"

En wat is er mis met willen dat dienstverlening verbetert?
Nu draai je de bewijslast om. Ik kan ook tegen jou zeggen 'bewijs jij maar dat er geen verplichting is om roze koeken te kopen'.

Banken en andere instellingen hebben gewoon een zorgplicht, renseigneringsplicht, Wwft, etc. en geven daar doorgaans invulling aan door o.a. zo'n jaaroverzicht. Maar die vorm en het proces staan niet vast. Als je denkt dat dat wel zo is moet je dat onderbouwen.

Dat van die dienstverlening staat er los van en ik neem aan dat de meeste klanten het inderdaad wel liever verbeterd zien.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:18
Volgens mij in ieder geval renseigneringsplicht volgens internationale afspraken, al weet ik niet of dat voor een spaanse bank die in Nederland opereert of dit naar Nederlandse Belastingdienst moet of naar Spaanse Belastingdienst(die het doorgeeft aan de Nederlandse).

Verplichting van jaaropgave aan clienten is iets anders. Daar weet ik eigenlijk helemaal niet van of daarvoor een wettelijke of contractuele verplichting is of een vrijwillige service naar cliënt.

Beetje offtopic: maar wat ik niet begrijp is dat in vooraf ingevulde gegevens bij buitenlandse rekeningen geen saldi staan(bij mij in iedergeval, en bij enkele anderen ook gezien). Mogelijk heeft dat te maken met renseigneringsplicht voor saldi per 31-12, terwijl NL werkt met saldi per 01-01. Maar is toch fluitje van een cent voor de Belastingdienst om de saldi van 31122024 te kopieren naar 01012025. Mijns inziens konden saldi niet veranderen, omdat tussen 3112 en 0101 geen tijd zat(of was er een schrikkelseconde?), waarin iets zou kunnen veranderen?

[ Voor 37% gewijzigd door sipjohn op 19-03-2026 22:09 ]

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10
geishin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:36:

Ik snap het probleem niet. In april 2025 heb ik een jaaroverzicht 2024 ontvangen. Op dat overzicht staat ook het saldo per eind 2024. Dat bedrag is uiteraard gelijk aan het saldo per 1-1-2025.

• DjoeC
Nico Klus schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:07:
@DjoeC
...
Waarom zou ik geen kritische opmerking mogen maken als klant?
Over het algemeen ben ik tevreden met Openbank, maar hier schieten ze wat mij betreft onnodig te kort.
Tuurlijk mag dat. En ik zou ook vooral je wensen daar neerleggen.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
devriesjande schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Ik snap het probleem niet. In april 2025 heb ik een jaaroverzicht 2024 ontvangen. Op dat overzicht staat ook het saldo per eind 2024. Dat bedrag is uiteraard gelijk aan het saldo per 1-1-2025.
Als je werkelijke rendement wilt opgeven dan heb je helemaal niks aan dat document uit 2024 en als je de rekening later pas geopend hebt dan heb je die überhaupt niet, dus om dit als argument aan te brengen slaat werkelijk waar helemaal nergens op.
OpenBank moet gewoon zijn zaakjes op orde hebben en de documentatie op tijd aanleveren aan de consument op basis van de wettelijke kaders.

Ook ik irriteer mij nog mateloos aan de informatievoorziening vanuit Openbank, zo worden ook dit jaar weer geen overzichten van de saldo's van de prepaid creditcarden verstrekt, gelukkig heb ik er inmiddels mee geleerd en noteer ik zelf de diverse saldo's elk jaar op 1 Januari.

• Wolly
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:28:
[...]
OpenBank moet gewoon zijn zaakjes op orde hebben en de documentatie op tijd aanleveren aan de consument op basis van de wettelijke kaders.
Op welke wettelijke kaders doel je precies?

• geishin
finsdefis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Nu draai je de bewijslast om. Ik kan ook tegen jou zeggen 'bewijs jij maar dat er geen verplichting is om roze koeken te kopen'.

Banken en andere instellingen hebben gewoon een zorgplicht, renseigneringsplicht, Wwft, etc. en geven daar doorgaans invulling aan door o.a. zo'n jaaroverzicht. Maar die vorm en het proces staan niet vast. Als je denkt dat dat wel zo is moet je dat onderbouwen.

Dat van die dienstverlening staat er los van en ik neem aan dat de meeste klanten het inderdaad wel liever verbeterd zien.
Bewijslast? Ik sleep ze niet voor de rechter.

Ik ga simpelweg een klacht indienen, omdat m.i. de dienstverlening tekortschiet en dan zie ik wel wat daar uitkomt.

In de verhouding bank - consument, is het nog altijd eerst aan de bank om aan te tonen dat zij wél aan alle verplichtingen voldoen. Als er inderdaad géén verplichting is voor de bank op jaaropgaves binnen een bepaalde tijd te produceren, dan hoor ik dat vanzelf wel.

Overigens prima als die verplichting niet uit de WWFT, zorgplicht, renseigneringsplicht, wft etc blijkt, maar dat wordt op dit forum slechts gesteld en niet onderbouwt.

[ Voor 25% gewijzigd door geishin op 20-03-2026 16:20 ]

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:28:
[...]
en als je de rekening later pas geopend hebt dan heb je die überhaupt niet,
Vrij zeker dan de saldo op 1-jan van het jaar dat je hem geopend hebt 0 was...

Ik snap je punt (niet echt je probleem, vraag desnoods uitstel), en stuur vooral je wens/klacht/suggestie dat je je jaarrekening eerder wilt ontvangen, maar ik zou niet suggereren dat ze er wettelijk verplicht tot zijn als je dat niet zeker weet.

• finsdefis
  • Niet online
disheaver schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:57:
[...]
Vrij zeker dan de saldo op 1-jan van het jaar dat je hem geopend hebt 0 was...

Ik snap je punt (niet echt je probleem, vraag desnoods uitstel), en stuur vooral je wens/klacht/suggestie dat je je jaarrekening eerder wilt ontvangen, maar ik zou niet suggereren dat ze er wettelijk verplicht tot zijn als je dat niet zeker weet.
Dit dus. Ik zie het ook graag wat sneller gepubliceerd, maar het blijkt nergens uit dat ze dit verplicht zijn.

• Koos Werkloos
devriesjande schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Maar april is natuurlijk wel wat aan de late kant, want dan is het nieuwe jaar alweer ruim drie maanden oud en veel Nederlanders doen hun belastingaangifte in maart. En Nederlandse banken zijn veel eerder.

Wettelijk verplicht of niet... ik vind het gewoon matige service. Maar goed, misschien kan je ook niet veel meer verwachten van een gratis buitenlandse bank. Er zijn wel meer dingen waar ik niet zo enthousiast over ben. Afgelopen december wilde ik mijn rekeningen daar opzeggen, maar dat moest per telefoon en daar had ik toen geen zin in. Misschien dat ik dat later alsnog doe. Ik zit al bij vier andere banken (of eigenlijk zelfs vijf als ik mijn rekening bij Raisin en mijn spaarrekening die daaronder valt apart optel) , dus erg overzichtelijk is dat allemaal niet.

• W1ck1e
Koos Werkloos schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Maar april is natuurlijk wel wat aan de late kant, want dan is het nieuwe jaar alweer ruim drie maanden oud en veel Nederlanders doen hun belastingaangifte in maart. En Nederlandse banken zijn veel eerder.

Wettelijk verplicht of niet... ik vind het gewoon matige service. Maar goed, misschien kan je ook niet veel meer verwachten van een gratis buitenlandse bank. Er zijn wel meer dingen waar ik niet zo enthousiast over ben. Afgelopen december wilde ik mijn rekeningen daar opzeggen, maar dat moest per telefoon en daar had ik toen geen zin in. Misschien dat ik dat later alsnog doe. Ik zit al bij vier andere banken (of eigenlijk zelfs vijf als ik mijn rekening bij Raisin en mijn spaarrekening die daaronder valt apart optel) , dus erg overzichtelijk is dat allemaal niet.
Als het er alleen om gaat dat je de stand van je saldo begin en eind van een jaar weet lijkt mij de informatie in een transactie overzicht voldoende. Dat geldt dus voor spaarders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4jqHIiNBoRfPiCY_jDTukbzYys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MzRsAn8zF5Nun8zItGS3JiP0.png?f=fotoalbum_large

Voor ons als Nederlanders vind ik dat Openbank ons goed bedient. Zeker als je beseft dat de rekening gratis is. En hoe goed de medewerkers zijn aan de telefoon. Als jij geen zin hebt om telefonisch op te zeggen laat je toch de rekening doorlopen. Het kost je geen geld. En overzicht hoef ik alleen te hebben over de rekeningen waar serieus geld staat. Dat zijn er bij mij een stuk minder dan het aantal rekeningen in totaal.

• Nico Klus
[...]

Ik heb laatst via de app 1 van mijn openban rekeningen opgezegd. Ging prima.

App openen, rekening selecteren, meer opties, onder meer opties swipen, rekening opzeggen

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:42
[...]

Waarom zou een Spaanse zich moeten schikken aan dat veel Nederlanders in maart hun belastingaangifte doen? Zijn er getallen van dat het in maart vaker gebeurt dan april? Er is bovendien tijd tot 1 mei, dus in dat opzicht voldoet april.

Als het zo belangrijk is, houd je zelf een administratie bij. Ben je helemaal niet meer afhankelijk van een jaaroverzicht van een instelling. Dat doe ik zelf overigens ook. Als het jaaroverzicht komt, leg ik hem ter controle langs mijn eigen administratie. Als er dan iets niet klopt, zou ik altijd nog de aangifte kunnen aanpassen.

• W1ck1e
buglife schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Waarom zou een Spaanse zich moeten schikken aan dat veel Nederlanders in maart hun belastingaangifte doen? Zijn er getallen van dat het in maart vaker gebeurt dan april? Er is bovendien tijd tot 1 mei, dus in dat opzicht voldoet april.

Als het zo belangrijk is, houd je zelf een administratie bij. Ben je helemaal niet meer afhankelijk van een jaaroverzicht van een instelling. Dat doe ik zelf overigens ook. Als het jaaroverzicht komt, leg ik hem ter controle langs mijn eigen administratie. Als er dan iets niet klopt, zou ik altijd nog de aangifte kunnen aanpassen.
Het lijkt mij sowieso verstandig een eigen administratie bij te houden. Dat stelt je in staat de overzichten en mutaties van de bank te controleren. En als de belastingdienst een (kleine) afwijking in mijn voordeel laat zien dat ga ik dat niet corrigeren.

• Koos Werkloos
buglife schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Waarom zou een Spaanse zich moeten schikken aan dat veel Nederlanders in maart hun belastingaangifte doen?
Omdat ze in Nederland hun diensten aanbieden.
Zijn er getallen van dat het in maart vaker gebeurt dan april? Er is bovendien tijd tot 1 mei, dus in dat opzicht voldoet april.
Nee, ik heb er geen cijfers van, maar het lijkt me logisch dat veel Nederlanders al in maart hun belastingaangifte willen doen. Het is gewoon vervelend als je in maart je belastingaangifte wilt doen en dan bij het invullen van je banksaldi erachter komt dat je nog geen jaaroverzicht hebt van Openbank en daar nog een paar maand op moet wachten.
Dat vind ik wel een goed tip.

Overigens vind ik het wel vreemd dat dit anno 2026 niet voorafingevuld is zoals bij Nederlandse bankrekeningen. We leven in een verenigd Europa waarin landen dit soort gegevens nou juist met elkaar delen om onder andere belastingontduiking tegen te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Koos Werkloos op 21-03-2026 12:10 ]

• DjoeC
Koos Werkloos schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Omdat ze in Nederland hun diensten aanbieden.
Hmm, mischien zijn er weinig Nederlandse klanten die er om vragen en levert het ze us niets op? Ook bij Openbank moet de schoorsteen blijven roken. Maar als al eerder gezegd: Dien een klantwens in en als veel anderen dat ook doen verandert er op termijn mogelijk iets?
[...]

Nee, ik heb er geen cijfers van, maar het lijkt me logisch dat veel Nederlanders al in maart hun belastingaangifte willen doen. Het is gewoon vervelend als je in maart je belastingaangifte wilt doen en dan bij het invullen van je banksaldi erachter komt dat je nog geen jaaroverzicht hebt van Openbank en daar nog een paar maand op moet wachten.
Als al eerder gezegd: Je hoeft Openbank niet te gebruiken, da's een persoonlijke keuze. Als ik vind dat een leverancier me niet goed bedient dan stem ik met mijn voeten. In dit geval kun je stemmen met je (spaar)geld.
[...]

Dat vind ik wel een goed tip.
Zelf controleren zou je sowieso altijd moeten doen. Of zoals de Belastingdienst zegt: Vertrouwen is goed, controleren is beter....
[...]
Overigens vind ik het wel vreemd dat dit anno 2026 niet voorafingevuld is zoals bij Nederlandse bankrekeningen. We leven in een verenigd Europa waarin landen dit soort gegevens nou juist met elkaar delen om onder andere belastingontduiking tegen te gaan.
Buitenlandse banken wisselen gegevens uit via Europese methoden en vallen in die context onder Europeese regels. Nederlandse banken vallen onder Nederlandse regels en moeten (wettelijk) hun gegevens voor eind februari bij de Belastingdienst hebben aangeleverd. De buitenlandse uitwisseling gebeurt volgens mij tussen belastingdiensten en niet door buitenlandse banken met de NL belastingdienst, dat zal dus altijd na ijlen. Maar, via deze link kun je vast meer vinden.....
[...]
Afgelopen december wilde ik mijn rekeningen daar opzeggen, maar dat moest per telefoon en daar had ik toen geen zin in.
Dat jij "geen zin" hebt kun je de bank niet verwijten.....

[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 21-03-2026 12:43 ]

• buglife
Koos Werkloos schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:09:
Oh ja, dat laatste vind ik ook wel vreemd. Mijn betaal- en spaarrekeningen van Openbank staan altijd vooringevuld bij de beleggingen.

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:53
buglife schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:01:
[...]

Oh ja, dat laatste vind ik ook wel vreemd. Mijn betaal- en spaarrekeningen van Openbank staan altijd vooringevuld bij de beleggingen.
Met saldo ingevuld? Mijn betaal- en spaarrekeningen staan vooringevuld zonder saldo onder spaargeld.

• buglife
irongalaxy schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Met saldo ingevuld? Mijn betaal- en spaarrekeningen staan vooringevuld zonder saldo onder spaargeld.
Zonder saldo inderdaad

• swimfreak
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-03 09:50
Iemand een idee wanneer het Openbank jaaroverzicht van 2025 volgt?
De afgelopen jaren kwam het steeds bij mij half maart binnen.

Of gewoon de eindstanden overnemen van het jaaroverzicht van 2024?

• W1ck1e
swimfreak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:50:
Iemand een idee wanneer het Openbank jaaroverzicht van 2025 volgt?
De afgelopen jaren kwam het steeds bij mij half maart binnen.

Of gewoon de eindstanden overnemen van het jaaroverzicht van 2024?
Eindstanden overnemen van jaaroverzicht 2024 (of juiste standen uit de transacties overzichten).
En dan door.

• Nico Klus
Door naar de maandelijkse rentes opzoeken en optellen. :|

• buglife
Nico Klus schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:10:
Door naar de maandelijkse rentes opzoeken en optellen. :|
Ja, maar zo tijdrovend is dat ook weer niet. Per spaarrekening twaalf getallen bij elkaar optellen.
Pagina: 1 ... 92 93 Laatste