Dat heeft niets met onzekerheid te maken. Openbank heeft de initiële rente die je krijgt in het contract opgenomen. Een rentewijziging is dus een contractwijziging en die moeten ze 3 maanden van tevoren aankondigen.Coffeeroam schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:01:
[...]
Openbank is wel zo ongeveer de enige bank die zoveel onzekerheid heeft dat ze niet verder dan 3 maanden vooruit kunnen kijken.
3 maanden? In mijn 2 contracten staat toch echt 2 maandenGroteVoet459 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:54:
[...]
Dat heeft niets met onzekerheid te maken. Openbank heeft de initiële rente die je krijgt in het contract opgenomen. Een rentewijziging is dus een contractwijziging en die moeten ze 3 maanden van tevoren aankondigen.
En.. ##POOF## Incomming mail:
Blijkbaar is de mail van vandaag, die maandag verstuurd had moeten worden, er voor het weekend alBelangrijk: veranderingen van je Persoonlijke Spaarrekening
De Europese Centrale Bank heeft de rente onlangs verlaagd. Daarom verlagen we de rente van je Gepersonaliseerde Spaarrekening vanaf 8 september 2025 naar 2,00%.
NB: Dit gaat dus niet om de rente van de Open Spaarrekening of de Welkom Spaarrekening.
[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 04-07-2025 16:13 ]
Ey!! Macarena \o/
Is het mogelijk om via de app de rekeningen te beëindigen? Of moet dat op een andere manier?
Wat zegt Google?Reklameon schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:44:
Is het mogelijk om via de app de rekeningen te beëindigen? Of moet dat op een andere manier?
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Zojuist ook maar even contact opgenomen met Openbank en te woord gestaan door een hele vriendelijke jongedame. Omdat ik de 1,9% vanaf 5 juli wat laag vindt ten opzichte van andere aanbieders, heb ik gevraagd of er iets kan worden aangeboden (mogelijk zoiets zoals @RaZ heeft aangeboden gekregen).
De 6 maanden 3,65% zijn inmiddels al even verstreken en op basis van het saldo en het verschil in rente, vind ik het persoonlijk wel de moeite waard om dit aan hen voor te leggen.
Ze moest het intern voorleggen en ik zou morgen teruggebeld worden. Ik ben benieuwd, anders ga ik toch echt even elders kijken.
De 6 maanden 3,65% zijn inmiddels al even verstreken en op basis van het saldo en het verschil in rente, vind ik het persoonlijk wel de moeite waard om dit aan hen voor te leggen.
Ze moest het intern voorleggen en ik zou morgen teruggebeld worden. Ik ben benieuwd, anders ga ik toch echt even elders kijken.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik heb sinds enkele dagen het probleem dat ik iedere keer de volgende melding krijg: "Voer het juiste documentnummer en toegangscode in.", terwijl ik gewoon de correcte gegevens invoer zowel per app als website. Anderen dezelfde ervaring?
[ Voor 5% gewijzigd door Wietsee. op 08-07-2025 23:25 ]
Ben benieuwd, bij mij is de Welkom Spaarrekening ook afgelopen, thans zeer binnenkort. Maar ik ga van 3,65 naar 2,2 (automatisch). Moet nog rondkijken wat ik daarvan vind.A3-D schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:57:
Zojuist ook maar even contact opgenomen met Openbank en te woord gestaan door een hele vriendelijke jongedame. Omdat ik de 1,9% vanaf 5 juli wat laag vindt ten opzichte van andere aanbieders, heb ik gevraagd of er iets kan worden aangeboden (mogelijk zoiets zoals @RaZ heeft aangeboden gekregen).
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Is tussentijds je identificatiedocument verlopen en heb je een nieuwe ingediend?Wietsee. schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:25:
Ik heb sinds enkele dagen het probleem dat ik iedere keer de volgende melding krijg: "Voer het juiste documentnummer en toegangscode in.", terwijl ik gewoon de correcte gegevens invoer zowel per app als website. Anderen dezelfde ervaring?
Dan is je gebruikersnaam gewijzigd naar het nieuwe paspoort documentnummer, wachtwoord is hetzelfde.
Helaas, ik ben wel netjes teruggebeld door dezelfde jongedame (is tegenwoordig ook al uniek dat een afspraak ook daadwerkelijk wordt nagekomen) maar helaas konden ze niets voor me betekenen.Freakie1NL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:03:
[...]
Ben benieuwd, bij mij is de Welkom Spaarrekening ook afgelopen, thans zeer binnenkort. Maar ik ga van 3,65 naar 2,2 (automatisch). Moet nog rondkijken wat ik daarvan vind.
De 2,4% die ze nu als welkom aanbieden kon ik ook niet krijgen. Ik ga dus even kijken of ik ergens anders terecht kan met een wat betere rente.
Vraag me ineens hardop af of ik een nieuwe rekening kan openen op de naam van mijn vrouw? Ze bieden namelijk geen en/of rekening aan en de huidige rekening staat alleen op mijn naam.
Edit: net maar even gebeld, en dat kan inderdaad
Beetje omslachtig, maar dus op naam van mijn vrouw een nieuwe rekening openen en dan het geheel over laten boeken.
[ Voor 10% gewijzigd door A3-D op 10-07-2025 07:37 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Heb jij echt nog 2.2%? Want de rente ging op 5 juli j.l. naar 1.9%.Freakie1NL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:03:
[...]
Ben benieuwd, bij mij is de Welkom Spaarrekening ook afgelopen, thans zeer binnenkort. Maar ik ga van 3,65 naar 2,2 (automatisch). Moet nog rondkijken wat ik daarvan vind.
Misschien is het omdat ik het afgelopen half jaar een flinke bedragen naar toe heb overgemaakt en er nu best een oke bedrag staat.Coffeeroam schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Heb jij echt nog 2.2%? Want de rente ging op 5 juli j.l. naar 1.9%.
/f/image/5ZGdSPUXax8S6CRetrLogvCO.png?f=fotoalbum_large)
Ja, zo'n bericht heb ik ook gehad aan het einde van de de welkom periode. Daar staat dan het actuele rentepercentage in van dat moment. Dat was tot 5 juli 2025 nog 2.2%. Maar daarna ging de rente gewoon mee omlaag naar 1.9% net als bij iedereen met een Open Spaarrekening, op 5 juli 2025.Freakie1NL schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:14:
[...]
Misschien is het omdat ik het afgelopen half jaar een flinke bedragen naar toe heb overgemaakt en er nu best een oke bedrag staat. [Afbeelding]
Ik heb de sms afgelopen dinsdag, dus 8 juli, ontvangen.Coffeeroam schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:16:
[...]
Ja, zo'n bericht heb ik ook gehad aan het einde van de de welkom periode. Daar staat dan het actuele rentepercentage in van dat moment. Dat was tot 5 juli 2025 nog 2.2%. Maar daarna ging de rente gewoon mee omlaag naar 1.9% net als bij iedereen met een Open Spaarrekening, op 5 juli 2025.
Dan is die SMS leuker...Freakie1NL schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:30:
Mmmm hun communicatie gaat niet goed. Ook email per 6 juli ontvangen toont 2,2% en dan hele kleine letters per 5 juli 1,9%. I
Beetje omslachtig, maar het is toch vrij soepel verlopen moet ik eerlijkheidshalve bekennen.
Op naam van mijn partner een nieuwe Welkom Spaarrekening geopend op 11 juli, en het volledige saldo van mijn Openbank spaarrekening kon ik vandaag (14 juli) telefonisch in één keer naar haar rekening overboeken (het bedrag was binnen enkele seconden ook fysiek zichtbaar via de website van Openbank).
Het staat daar de komende 6 maanden prima tegen 2,4% en daarna kijken we wel weer waar we terecht kunnen.
Op naam van mijn partner een nieuwe Welkom Spaarrekening geopend op 11 juli, en het volledige saldo van mijn Openbank spaarrekening kon ik vandaag (14 juli) telefonisch in één keer naar haar rekening overboeken (het bedrag was binnen enkele seconden ook fysiek zichtbaar via de website van Openbank).
Het staat daar de komende 6 maanden prima tegen 2,4% en daarna kijken we wel weer waar we terecht kunnen.
Ik heb Openbank een tijd niet gebruikt, nu zie ik twee spaarrekening. Bij de een staat 1,90% en bij de ander 2,30%. Kan het zijn dat die informatie niet actueel is? Anders zet ik er snel wat centjes op.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Waar zie je die percentages staan? Bij nieuw te openen rekeningen? Een bestaande rekening zou 2.3% niet moet kunnen zijn. Maar zo ver ik weet kan je je % niet zien bij bestaande rekeningen behalve op een recente afschrift met rente storting.THE_BASE schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:01:
Ik heb Openbank een tijd niet gebruikt, nu zie ik twee spaarrekening. Bij de een staat 1,90% en bij de ander 2,30%. Kan het zijn dat die informatie niet actueel is? Anders zet ik er snel wat centjes op.
Het zal ook oude info zijn denk ik, staat onder rekening gegevens:sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:15:
[...]
Waar zie je die percentages staan? Bij nieuw te openen rekeningen? Een bestaande rekening zou 2.3% niet moet kunnen zijn. Maar zo ver ik weet kan je je % niet zien bij bestaande rekeningen behalve op een recente afschrift met rente storting.
:strip_exif()/f/image/9TWrzUoGMGQL3hjJGYGIyiho.jpg?f=fotoalbum_large)
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Op de website naar rekeningen gaan, selecteer de spaarrekening, dan heb je rechts "Meer opties" en daar klik je op Rekening gegevens, en daar staat de spaarrentesjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:15:
[...]
Waar zie je die percentages staan? Bij nieuw te openen rekeningen? Een bestaande rekening zou 2.3% niet moet kunnen zijn. Maar zo ver ik weet kan je je % niet zien bij bestaande rekeningen behalve op een recente afschrift met rente storting.
Bij mij staat ie overigens op 2,3%
Dit is niet de normale open spaarrekening, maar de gepersonaliseerde spaarrekening
Ey!! Macarena \o/
Die 2,3% gaat op 8 september naar 2,0%
Eerst zien, dan geloven. Ik had 26 juni nog 2,75% rente, terwijl dat vanaf 19 mei 2,3% zou moeten zijnrechtsherstel schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:43:
Die 2,3% gaat op 8 september naar 2,0%
Ey!! Macarena \o/
Klopt, dat is 27 juni 2,3% geworden, ze lezen mee.RaZ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:47:
[...]
Eerst zien, dan geloven. Ik had 26 juni nog 2,75% rente, terwijl dat vanaf 19 mei 2,3% zou moeten zijn
Interessant. Kan me niet herinneren dat dat er voorheen stond. Toen liepen we continu te kloten met die afschriften.THE_BASE schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:23:
[...]
Het zal ook oude info zijn denk ik, staat onder rekening gegevens:
[Afbeelding]
Bij mij staat 1.9
Ik weet het ook niet, die andere rekening is 1.90%. Zal er eens wat op storten en kijken over een maand. Het is altijd meer dan ING.
Ik zie sinds kort bij transacties in vreemde valuta een opslag van Mastercard staan (bijv. laatst 1% en 0,2%, HUF) met apart vermeld dat de opslag van Openbank 0% is -- vanwege Travel+. Dit in elk geval in de push notificaties.
Is dit nu iets nieuws, of zat dit eerst gewoon 'aan de achterkant' verstopt? Vraag me ook wel af waarom het 0,2% was voor een OV-transactie en 1,0% voor het kopen van losse kaartjes.
Is dit nu iets nieuws, of zat dit eerst gewoon 'aan de achterkant' verstopt? Vraag me ook wel af waarom het 0,2% was voor een OV-transactie en 1,0% voor het kopen van losse kaartjes.
Ik ben niet bekend met gewijzigde voorwaarden. Ik zou het gewoon even narekenen met de mastercard currency converter.finsdefis schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:30:
Ik zie sinds kort bij transacties in vreemde valuta een opslag van Mastercard staan (bijv. laatst 1% en 0,2%, HUF) met apart vermeld dat de opslag van Openbank 0% is -- vanwege Travel+. Dit in elk geval in de push notificaties.
https://www.mastercard.co...ort/convert-currency.html
Betrof het een pinbetaling of een geldopname?
Ah dat lijkt wel te kloppen. Blijkbaar is die MC commissie dus ook variabel, misschien met een minimum per transactie o.i.d. Betrof in alle gevallen pintransacties.balken07 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:38:
[...]
Ik ben niet bekend met gewijzigde voorwaarden. Ik zou het gewoon even narekenen met de mastercard currency converter.
https://www.mastercard.co...ort/convert-currency.html
Betrof het een pinbetaling of een geldopname?
Gisteren avond een overboeking gedaan van mijn NL bank naar OpenBank, met een Spaans rekeningnummer. Vanochtend kwam het geld pas aan. Wat zijn jullie ervaring hiermee? Kan het ook instant of via iDeal?
Gokje, ING?haagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:26:
Gisteren avond een overboeking gedaan van mijn NL bank naar OpenBank, met een Spaans rekeningnummer. Vanochtend kwam het geld pas aan. Wat zijn jullie ervaring hiermee? Kan het ook instant of via iDeal?
De oplossing is dan geen ING gebruiken
Bekend fenomeen inderdaad helaas! Vanaf zowel ABN, ASN als N26 lukt het wel als instant payment.haagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:26:
Nee, via IDeal kan je je OB rekening niet voeden. Zoals hierboven aangegeven, geen ING gebruiken als je Instant wil overboeken naar Open bank en moet je een andere bank kiezen. Bijna alle andere banken in NL naar OB zijn wél instant. (Ik dacht dat alleen ook Knab niet instant is naar Openbank).haagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:26:
Oké dank voor de reacties. Heb overigens Rabobank gebruikt voor de overboeking. Wel was het de eerste overboeking direct nadat ik de rekening had geopend. Wie weet is de transactie vertraagd vanwege fraude controle. Geen idee of dat een check is hoor ben hardop aan het denken nu.
Dat heb ik in het weekend gehadhaagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:46:
Oké dank voor de reacties. Heb overigens Rabobank gebruikt voor de overboeking. Wel was het de eerste overboeking direct nadat ik de rekening had geopend. Wie weet is de transactie vertraagd vanwege fraude controle. Geen idee of dat een check is hoor ben hardop aan het denken nu.

Woops 😂RobertMe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:11:
[...]
Dat heb ik in het weekend gehad. Zaterdag was de spaarrekening geopend, vervolgens 10 euro over gemaakt en kwam instant aan. Daarna een veel groter bedrag, en niks. Kwam ik er uiteindelijk achter dat de betaal rekening geblokkeerd was (bij de rekening stond iets van "beschikbaar" met een bedrag van -5 ton meen ik). Maandagmorgen meteen gebeld en toen was het ook binnen paar minuten opgelost (en geld via IP alsnog aangekomen). Daarna een nog groter bedrag over gemaakt (als de transactie weer geblokkeerd werd hoefde ik maar 1x te bellen
) en dat ging weer wel in een keer goed.
Dit heb ik ook wel eens. Vaak staat bij 'Beschikbaar' dan wel het actuele bedrag. En soms wordt dat niet geüpdatet, maar kan ik wel gewoon het geld uitgeven.haagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:46:
Knab is ook niet instant helaas, duurt vaak 1-2 werkdagen.Datisraar schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:24:
[...]
Nee, via IDeal kan je je OB rekening niet voeden. Zoals hierboven aangegeven, geen ING gebruiken als je Instant wil overboeken naar Open bank en moet je een andere bank kiezen. Bijna alle andere banken in NL naar OB zijn wél instant. (Ik dacht dat alleen ook Knab niet instant is naar Openbank).
Ik moet nog steeds wel lachen om "vanochtend kwam het geld pas aan". We zijn in een jaar of 10 ook wel verwend en wat gewend geworden hehaagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:26:
Eind dit jaar gaan alle banken europees instant payments naar elkaar moeten aanbieden.
Als je het in de tussentijd vervelend vindt om "lang" te moeten wachten en er in ieder geval dezelfde dag weer over wil beschikken: Maak het in de ochtend over (<1200) vaak is het er dan in de 2e helft van de middag.
Die verplichting geldt wel alleen voor betaalrekeningen. Maar..., volgens mij is volgens de definitie die gehanteerd wordt de OB spaarrekening ook een betaalrekening (zijnde dat de rekening geld kan ontvangen van elke willekeurige rekening en ook geld kan overmaken naar elke willekeurige rekening). Anders zou je dus eerst "intern" moeten overboeken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan daadwerkelijk overboeken vanaf de betaalrekening om IP te "gebruiken" (en dat rechtstreeks vanaf de spaarrekening dus nog ouderwets traag zou zijn).geishin schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:55:
Eind dit jaar gaan alle banken europees instant payments naar elkaar moeten aanbieden.
Je hebt gelijk hoor. Ik schrok er van en dacht OEPS mijn geld zou toch niet foetsie zijn 😂geishin schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
Ik moet nog steeds wel lachen om "vanochtend kwam het geld pas aan". We zijn in een jaar of 10 ook wel verwend en wat gewend geworden he
Gewoon omdat ik dit niet gewend ben, normaliter zijn betalingen binnen NL instant.
Ik vind het juist onbestaanbaar dat anno 2025, waarin vele, vele, diensten 24/7 instant beschikbaar zijn, dit niet geldt voor bankieren of bv beleggen. Daarvan zou ik juist hebben verwacht dat dit als eerste beschikbaar zou worden gemaakt.geishin schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
Ik moet nog steeds wel lachen om "vanochtend kwam het geld pas aan". We zijn in een jaar of 10 ook wel verwend en wat gewend geworden he
Als je het in de tussentijd vervelend vindt om "lang" te moeten wachten en er in ieder geval dezelfde dag weer over wil beschikken: Maak het in de ochtend over (<1200) vaak is het er dan in de 2e helft van de middag.
Ook moet er wereldwijd eens snel gewerkt worden aan de IBAN.
[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 07-08-2025 15:40 . Reden: betere zinsconstructie ]
Dat zou kunnen, maar zoals je zelf al aangeeft is dat makkelijk op te lossen door de betaalrekening van OB te gebruiken. Dat lijkt me toch een kleine extra moeite?RobertMe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Die verplichting geldt wel alleen voor betaalrekeningen. Maar..., volgens mij is volgens de definitie die gehanteerd wordt de OB spaarrekening ook een betaalrekening (zijnde dat de rekening geld kan ontvangen van elke willekeurige rekening en ook geld kan overmaken naar elke willekeurige rekening). Anders zou je dus eerst "intern" moeten overboeken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan daadwerkelijk overboeken vanaf de betaalrekening om IP te "gebruiken" (en dat rechtstreeks vanaf de spaarrekening dus nog ouderwets traag zou zijn).
Onbestaanbaar zelfs! Het is me wat: Doe nu niet alsof jij niet 24/7 kan bankieren met een app op je telefoon. Of kan beleggen bij iedere beurs in de wereld. Dat een beurs openingstijden heeft kan een bank ook niets aan doen.GeEkIe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:35:
[...]
Ik vind het juist onbestaanbaar dat anno 2025, waarin vele, vele, diensten 24/7 instant beschikbaar zijn, dit niet geldt voor bankieren of bv beleggen. Daarvan zou ik juist hebben verwacht dat dit als eerste beschikbaar zou worden gemaakt.
Het is waar hoor dat banken ouderwetse infrastructuur hadden, maar dat is afgelopen jaren juist echt enorm verbeterd. Nog even en dan heb je zelfs anno 2025 binnen heel de EU nog Instant Payments ook.
Dat kan dus ook niet. Je kan wel opdrachten geven, maar die worden vervolgens gewoon op kantooruren uitgevoerd. Anno 2025 ON-BE-STAAN-BAAR.Onbestaanbaar zelfs! Het is me wat: Doe nu niet alsof jij niet 24/7 kan bankieren met een app op je telefoon. Of kan beleggen bij iedere beurs in de wereld. Dat een beurs openingstijden heeft kan een bank ook niets aan doen.
Dat had in 2005 al moeten zijn.Het is waar hoor dat banken ouderwetse infrastructuur hadden, maar dat is afgelopen jaren juist echt enorm verbeterd. Nog even en dan heb je zelfs anno 2025 binnen heel de EU nog Instant Payments ook.
trouwens ik wacht al 2 dagen op een overschrijving van openbank naar een revolut rekening . "" in afwachtng consolidatie" , zij kunnen er ook wat van dus, valt me tegen.
IBAN in Nederland heeft helaas wel een erg vervelende domme keus in zich; De banknaam zit erin. Europees gezien is die fout ook gemaakt, het land is erin verwerkt. Dat houdt in dat je nooit je bankrekeningnummer fatsoenlijk kunt meenemen; hoe Europees we het hier ook gaan regelen.GeEkIe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:35:
[...]
Ik vind het juist onbestaanbaar dat anno 2025, waarin vele, vele, diensten 24/7 instant beschikbaar zijn, dit niet geldt voor bankieren of bv beleggen. Daarvan zou ik juist hebben verwacht dat dit als eerste beschikbaar zou worden gemaakt.
Instant payment is een gigantische move voor de bankensector geweest.
Technisch omdat voorheen alles in batches verliep, en nu 1 voor 1 met grote datastromen tot gevolg. Maar vooral ook op het gebied van clearing and settlement oftwel onderling vertrouwen. Iets waar je als consument nooit bij stil staat, maar wel aan de basis stond voor een betrouwbare financiële sector. Dat is fundamenteel aan het veranderen door IP.
Hier mooi uitgelegd voor de geinteresseerden.
https://medium.com/@finte...to-real-time-a30d37944ade
TL:DR
The transition from batch to real-time settlement is not just about speed. It represents a paradigm shift in how the financial system constructs, distributes, and verifies trust. Clearing and settlement are no longer support functions, they are becoming core components of programmable finance.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Volgens mij is dat geen vervelende keuze van Nederland? Sure, in Nederland is het de banknaam, maar volgens mij is het een bankcode die er Europees in zit. Dat Nederland heeft gekozen voor letters is wellicht een bijzonder keuze. Maar v.w.b. "portering" is het natuurlijk irrelevant of het letters of cijfers zijn. De IBAN is gekoppeld aan een bank en kan dus niet worden "verhuisd".Mistraller schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
IBAN in Nederland heeft helaas wel een erg vervelende domme keus in zich; De banknaam zit erin.
Kan mij overigens wel ook weer indenken dat het het hele gebeuren makkelijker maakt. Immers kan betalingsverkeer nu op basis van de bankcode naar de juiste bank worden "gerouteerd". Zou je geen bankcode hebben moet er dus een grote lijst zijn van alle mogelijke (landelijke?) IBANs met daarbij bij welke bank die IBAN zit. Wat dus ook weer betekend dat je een centrale partij nodig hebt die die lijst bij houd. En dus ook altijd gegarandeerd moet werken. (Banken zouden uiteraard wel na het opzoeken van een IBAN het resultaat een X aantal uren / ... kunnen opslaan zodat het 1. niet opgevraagd hoeft te worden en 2. dus het onbereikbaar zijn van het centrale systeem opgevangen kan worden).
Gaat bij jullie het overboeken van geld vanaf Openbank soepel?
Als ik wil overboeken dan vraagt de bank om een bevestigingscode op mobiel, maar die ontvang ik niet. Dat is overigens vanaf een pc. Vanaf mobiel in de app lijkt er helemaal geen mogelijkheid zijn om geld over te boeken. Voelt allemaal wat brakjes... Gaat het bij jullie soepeler?
Misschien komt het omdat mijn telefoon niet geregistreerd is als "Vertrouwd apparaat", maar als ik dat wil doen moet ik eerst een elektronische code invoeren, die ik nog nooit gemaakt heb, en als ik daar een nieuwe voor aanvraag moet ik aan het eind weer zo'n sms-code bevestigen die ik dus niet krijg...
Als ik wil overboeken dan vraagt de bank om een bevestigingscode op mobiel, maar die ontvang ik niet. Dat is overigens vanaf een pc. Vanaf mobiel in de app lijkt er helemaal geen mogelijkheid zijn om geld over te boeken. Voelt allemaal wat brakjes... Gaat het bij jullie soepeler?
Misschien komt het omdat mijn telefoon niet geregistreerd is als "Vertrouwd apparaat", maar als ik dat wil doen moet ik eerst een elektronische code invoeren, die ik nog nooit gemaakt heb, en als ik daar een nieuwe voor aanvraag moet ik aan het eind weer zo'n sms-code bevestigen die ik dus niet krijg...
[ Voor 30% gewijzigd door Valorian op 11-08-2025 22:15 ]
Je bedoelt zoiets als mobiele telefoonnummers waarbij ze de provider wel kunnen opzoeken?RobertMe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Kan mij overigens wel ook weer indenken dat het het hele gebeuren makkelijker maakt. Immers kan betalingsverkeer nu op basis van de bankcode naar de juiste bank worden "gerouteerd". Zou je geen bankcode hebben moet er dus een grote lijst zijn van alle mogelijke (landelijke?) IBANs met daarbij bij welke bank die IBAN zit. Wat dus ook weer betekend dat je een centrale partij nodig hebt die die lijst bij houd. En dus ook altijd gegarandeerd moet werken. (Banken zouden uiteraard wel na het opzoeken van een IBAN het resultaat een X aantal uren / ... kunnen opslaan zodat het 1. niet opgevraagd hoeft te worden en 2. dus het onbereikbaar zijn van het centrale systeem opgevangen kan worden).
Denk hierbij aan de transitie van de Volksbank. Alles wordt ASN bank.RobertMe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Volgens mij is dat geen vervelende keuze van Nederland? Sure, in Nederland is het de banknaam, maar volgens mij is het een bankcode die er Europees in zit. Dat Nederland heeft gekozen voor letters is wellicht een bijzonder keuze. Maar v.w.b. "portering" is het natuurlijk irrelevant of het letters of cijfers zijn. De IBAN is gekoppeld aan een bank en kan dus niet worden "verhuisd".
Maar alle klanten van SNS en regiobank blijven nog tot in lengte van dagen zitten met SNSB en RBRB, want ze willen de klanten niet dwingen tot een nieuw rekeningnummer.
De bankcode; dat is hetzelfde als destijds met de telefoonnummers. Ik heb 06-28xxxxxx dat was ooit voorbehouden aan Dutchtone. Alleen dat weet niemand meer, en dat nummer heeft al bij tal van providers gewoond.
Als Nederland niet voor letters had gekozen, was het vele malen eenvoudiger (=begrijpelijker) om portabiliteit te realiseren. Want 1 van de grootste ergenissen van klanten is juist dat ze het rekeningnummer niet kunnen meenemen.
IBAN portabiliteit is al sinds jaren een discussie. Alleen vermoed ik dat hier meer een protectionische reden achter zit dan een technische dat dit nog niet kan.
Voor leesvoer: de autoriteit consument en markten (ACM) heeft over account number portability (ANP) in 2016 al een heel stuk gepubliceerd https://www.acm.nl/sites/...mber-portability-2016.pdf
Waarin 2 hoofdvarianten komen bovendrijven: volledige iban portering ofwel werken met aliassen. (Door die keus voor letters dus)
Enfin, back on topic.ACM believes that the customer’s perspective should be leading in the discussion about ANP. By
making the customer’s perspective leading in the discussion, two other possible variant for
introducing EU-wide ANP are possible. These are (i) keeping your current IBAN when switching
banks (IBAN-portability), and (ii) the introduction of a unique alias that is linked to an existing IBAN
(alias-portability)
---------------
In de app is het overboeken rechtsonderin te vinden, achter de knop met twee pijlen. Ik denk dat je de elektronische handtekening bedoelt, dat zijn 8 cijfers die per brief naar je zijn gestuurd kort nadat je klant bent geworden. Bij overboeken heb je die standaard nodig, en vaak komt er dan ook nog een sms code binnen. Die zou gewoon op je geregistreerde telefoonnummer horen te komen. Pas als je een apparaat als vertrouwd hebt geregistreerd, komen codes in de app zelf binnen. Links bovenin op het hamburgermenu (drie streepjes) en dan voor beveiligingsinstellingen kiezen, dan kun je zien welke apparaten staan geregistreerd en voor welke bedragen welke codes nodig zijn, en dat zonodig aanpassen.Valorian schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:12:
Vanaf mobiel in de app lijkt er helemaal geen mogelijkheid zijn om geld over te boeken. Voelt allemaal wat brakjes... Gaat het bij jullie soepeler?
Ik heb al een week het probleem dat contactloos pinnen niet werkt. Omdat ik een oude maestro pas heb (verloopt nov dit jaar) dus maar een nieuwe pas aangevraagd. (oude werd geblokkeerd)
En om de 10 dagen te overbruggen kon ik nog wel de pas van mijn 2e rekening gebruiken. Kom ik er achter dat daar het contactloos betalen ook niet van werkt. Beetje vreemd.
En om de 10 dagen te overbruggen kon ik nog wel de pas van mijn 2e rekening gebruiken. Kom ik er achter dat daar het contactloos betalen ook niet van werkt. Beetje vreemd.
ora et labora
Ah, die brief dat zou kunnen, dan moet ik even gaan zoeken... Hopelijk vind ik die nog, want bij opnieuw aanvragen kom ik nu in een “loop”:areyouben schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 03:09:
[...]
In de app is het overboeken rechtsonderin te vinden, achter de knop met twee pijlen. Ik denk dat je de elektronische handtekening bedoelt, dat zijn 8 cijfers die per brief naar je zijn gestuurd kort nadat je klant bent geworden. Bij overboeken heb je die standaard nodig, en vaak komt er dan ook nog een sms code binnen. Die zou gewoon op je geregistreerde telefoonnummer horen te komen. Pas als je een apparaat als vertrouwd hebt geregistreerd, komen codes in de app zelf binnen. Links bovenin op het hamburgermenu (drie streepjes) en dan voor beveiligingsinstellingen kiezen, dan kun je zien welke apparaten staan geregistreerd en voor welke bedragen welke codes nodig zijn, en dat zonodig aanpassen.
1. De code opnieuw maken kan, maar dat moet bevestigd met de toegestuurde SMS code.
2. SMS krijg ik niet omdat telefoon niet geregistreerd is als het vertrouwde apparaat. Dat komt door een telefooonwissel een jaar terug, mijn oude telefoon staat wel als “vertrouwd”
3. De huidige telefoon registreren als “vertrouwd” kan ook, maar daarvoor moet ik bevestigen met… de elektronische 8-cujferige code …. -> terug naar #1, en in de loop…
Zal ze eens bellen vandaag…. En anders óf mijn brief zoeken óf kijken of de oude telefoon het nog doet en via die telefoon sms intvangen en code aanpassen en dan nieuwe telefoon registreren als vertrouwd via die code zodat het daar hopelijk ook op werkt…
(Heb inmiddels steeds meer begrip voor de kosten die banken als ING vragen voor hun diensten, eenmaal gewend aan feilloze apps is het wel even schakelen zo)
@Valorian hier werkt alles prima maar is nog niet alkes vertaald waardoor ik heel soms nog iets in het spaans krijg.
De app is minder intuïtief dan de nl grootbanken apps maar komt wel meer overeen met andere middellandse zee banken.
De loop waar je in zit kan ook bij een groot bank voorkomen. Ik was juist weer verbaasd hoe eenvoudig en makkelijk er een tel nummer bij ing gewijzigd kan worden.
Overmaken in de app kan op meerdere manieren/locaties. Hun go-to icon zijn de twee pijltjes, dus je kan gelijk vanaf de landing pagina onderin klikken of als je al in een rekening zit juist bovenin.
De app is minder intuïtief dan de nl grootbanken apps maar komt wel meer overeen met andere middellandse zee banken.
De loop waar je in zit kan ook bij een groot bank voorkomen. Ik was juist weer verbaasd hoe eenvoudig en makkelijk er een tel nummer bij ing gewijzigd kan worden.
Overmaken in de app kan op meerdere manieren/locaties. Hun go-to icon zijn de twee pijltjes, dus je kan gelijk vanaf de landing pagina onderin klikken of als je al in een rekening zit juist bovenin.
Thx. Ja, als het eenmaal werkt vast prima. En het verschil tussen mijn ING vrij opneembare spaarrekening en Openbank is bijna 1% qua rente (1,06 vs 1,9). Dus ik ga er nog maar even een poging aan wagen.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:52:
@Valorian hier werkt alles prima maar is nog niet alkes vertaald waardoor ik heel soms nog iets in het spaans krijg.
De pijlen inmiddels gevonden (@areyouben gaf dit ook al aan, dank!). Ik had werkelijk overal op geklikt qua puntjes en dingetje behalve daar
Aan de telefoon zullen je ze zeker kunnen helpen uit die loop te komen. Ik denk dat je zonder codes je oude telefoon kan verwijderen als vertrouwd apparaat en dat daarna weer sms-codes via ouderwetse sms op je telefoonnummer worden verstuurd. Daarna zou je dan zelf een nieuwe handtekening moeten kunnen aanvragen.Valorian schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:36:
[...]
Zal ze eens bellen vandaag…. En anders óf mijn brief zoeken óf kijken of de oude telefoon het nog doet en via die telefoon sms intvangen en code aanpassen en dan nieuwe telefoon registreren als vertrouwd via die code zodat het daar hopelijk ook op werkt…
Ja, heb ze wel eens vaker aan de lijn gehad. Een keer ivm nogal omslachtige manier waarop bij geautomatiseerde beleggingsrekening tientallen nummers van fondsen e.d. als rekeningnr in de belastingaangifte vooringevuld staan, en het onduidelijk was wat ik daar nou moest weghalen of juist invullen (uiteindelijk: gewoon één nr met het totaalbedrag op de belegggingsrekening). En een keer omdat ik de anti-witwas-etc-formulieren nog moest invullen/activeren, maar dat kon ook niet zonder code. In beide gevallen goed geholpen door een prettige NL-medewerker.areyouben schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:57:
[...]
Aan de telefoon zullen je ze zeker kunnen helpen uit die loop te komen. Ik denk dat je zonder codes je oude telefoon kan verwijderen als vertrouwd apparaat en dat daarna weer sms-codes via ouderwetse sms op je telefoonnummer worden verstuurd. Daarna zou je dan zelf een nieuwe handtekening moeten kunnen aanvragen.
Met als aanvulling: Op zich is het niet typisch alleen Nederlands dat er letters van de bank in een IBAN zitten. Landen als Ierland en Malta hebben dat ook.Mistraller schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
IBAN in Nederland heeft helaas wel een erg vervelende domme keus in zich; De banknaam zit erin. Europees gezien is die fout ook gemaakt, het land is erin verwerkt. Dat houdt in dat je nooit je bankrekeningnummer fatsoenlijk kunt meenemen; hoe Europees we het hier ook gaan regelen.
Instant payment is een gigantische move voor de bankensector geweest.
Technisch omdat voorheen alles in batches verliep, en nu 1 voor 1 met grote datastromen tot gevolg. Maar vooral ook op het gebied van clearing and settlement oftwel onderling vertrouwen. Iets waar je als consument nooit bij stil staat, maar wel aan de basis stond voor een betrouwbare financiële sector. Dat is fundamenteel aan het veranderen door IP.
Hier mooi uitgelegd voor de geinteresseerden.
https://medium.com/@finte...to-real-time-a30d37944ade
[...]
Voorbeeld: IE29 AIBK 9311 5212 3456 78 in Ierland.
Even bellen met openbank lost vaak wel bekende problemen op met sms. Er zitten daar een paar medewerkers die erg goed zijn en de brug slaan tussen de spaanse werkwijze’s en hoe nederlanders gewend zijn hoe het werkt.
Is er iemand die ooit aanspraak heeft gemaakt op die Travel+ reisverzekering? Hoe is dat gegaan? Voldeed je volledig aan de voorwaarden (m.a.w. zo'n beetje alles mbt je reis betaald met je Openbank betaalpas)?
Je kan beter naar Garanti BBVA Bank gaan die bieden nu 2,55% rente voor het eerste halfjaar. Deposito Garantie Stelsel en vrij opneembaar.Valorian schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:55:
[...]
Thx. Ja, als het eenmaal werkt vast prima. En het verschil tussen mijn ING vrij opneembare spaarrekening en Openbank is bijna 1% qua rente (1,06 vs 1,9). Dus ik ga er nog maar even een poging aan wagen.
De pijlen inmiddels gevonden (@areyouben gaf dit ook al aan, dank!). Ik had werkelijk overal op geklikt qua puntjes en dingetje behalve daar
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Protectionisme is ook niet iets wat alleen in Nederland speeltDatisraar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:40:
[...]
Met als aanvulling: Op zich is het niet typisch alleen Nederlands dat er letters van de bank in een IBAN zitten. Landen als Ierland en Malta hebben dat ook.
Voorbeeld: IE29 AIBK 9311 5212 3456 78 in Ierland.
---------------
Is het niet zo dat die letters vervangen kunnen worden door cijfers, nu al? Dus ipv NL bv 89?Mistraller schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:41:
[...]
Protectionisme is ook niet iets wat alleen in Nederland speeltMaar ik ging er voor het gemak even vanuit dat de meesten hier Nederlands zijn. In het ontwerp van IBAN hadden beter helemaal geen letters toegestaan cq gebruikt moeten worden. Óók niet voor de landcode als je vooraf EU-wide ANP al in je specs opneemt.
Jumpman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:40:
[...]
Je kan beter naar Garanti BBVA Bank gaan die bieden nu 2,55% rente voor het eerste halfjaar. Deposito Garantie Stelsel en vrij opneembaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb een account aangemaakt bij OpenBank, geld er op gezet, bijna 10 dagen gewacht totdat het pasje binnen was, geactiveerd, daarna het mobiel betalen aangezet in de app. Sta ik in de winkel om dat voor het eerst te testen krijg ik alleen errors te zien op het apparaat. Heb het meerdere keren geprobeerd bij diverse pinapparaten en het is me niet gelukt. De klantenservice gaf ook aan dat dit niet werkt. Gelijk mijn rekening weer opgezet én ik ga mijn heil ergens anders zoeken.
apple wallet, google pay?haagsepracht schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:31:
Ik heb een account aangemaakt bij OpenBank, geld er op gezet, bijna 10 dagen gewacht totdat het pasje binnen was, geactiveerd, daarna het mobiel betalen aangezet in de app. Sta ik in de winkel om dat voor het eerst te testen krijg ik alleen errors te zien op het apparaat. Heb het meerdere keren geprobeerd bij diverse pinapparaten en het is me niet gelukt. De klantenservice gaf ook aan dat dit niet werkt. Gelijk mijn rekening weer opgezet én ik ga mijn heil ergens anders zoeken.
Ik zou zeggen, heel veel succes elders!haagsepracht schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:31:
PS: Had je ook al eens betaald met je nieuwe pas? Volgens mij is dat een vereiste voor het mobiel betalen werkt....
Je moet eerst een keer betalen met je pinpas in de sleuf ipv NFC. Daarna werkt zowel NFC van je pas als je mobiel.haagsepracht schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:31:
Wordt ook ergens vermeld.
Yes, heb eerst betaald met de pas en daarna nog één dag gewacht. Zit op GrapheneOS, dus Google pay is geen optie, moet echt via de app.Falco schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:36:
[...]
Ik zou zeggen, heel veel succes elders!
PS: Had je ook al eens betaald met je nieuwe pas? Volgens mij is dat een vereiste voor het mobiel betalen werkt....
OK, dat is raar dan, heb je ook de tip van @GeEkIe gezien?haagsepracht schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:55:
[...]
Yes, heb eerst betaald met de pas en daarna nog één dag gewacht. Zit op GrapheneOS, dus Google pay is geen optie, moet echt via de app.
Andere optie is dan wellicht nog de Curve App, ook geen lichtend privacy voorbeeld maar dan heb je de eieren in ieder geval niet allemaal in 1 mandje als je Apple/Google pay zou gebruiken....
Lijkt mij dat óf je telefoon niet als primair ingesteld staat in de Openbank app of dat de winkelier misschien geen Mastercard Debit ondersteund wat nog steeds mogelijk is.haagsepracht schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:55:
[...]
Yes, heb eerst betaald met de pas en daarna nog één dag gewacht. Zit op GrapheneOS, dus Google pay is geen optie, moet echt via de app.
(Bij Openbank app is namelijk je pas voor de kassa altijd Mastercard debit uit eigen ervaring ook al is maestro gekozen)
Ik ga het nog een keer proberen idd of het wellicht wel lukt na het fysiek gebruiken van de pas ipv via NFC. Kan me niet meer herinneren of ik dat toen had gedaan.Falco schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
OK, dat is raar dan, heb je ook de tip van @GeEkIe gezien?
Andere optie is dan wellicht nog de Curve App, ook geen lichtend privacy voorbeeld maar dan heb je de eieren in ieder geval niet allemaal in 1 mandje als je Apple/Google pay zou gebruiken....
Heb in GrapheneOS de Openbank app ook als betalingsapp geselecteerd gehad. Ben benieuwd.. en anders toch maar verder kijken. Garmin Pay werkt prima op de Smart Watch maar wil een alternatief hebben voor op de mobiel.
volgens heb ik dit ook gehad bij een nieuwe telefoon. De code komt op de oude telefoon binnen, maar niet als sms maar een push notificatie van de app. Dit is irritant maar dat blijft zo totdat je huidige telefoon als vertrouwd apparaat hebt geregistreerd. Staat mij ook bij dat je maar één vertrouwd apparaat mag hebben.Valorian schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:12:
Gaat bij jullie het overboeken van geld vanaf Openbank soepel?
Dit zou wel eens de kern van het probleem kunnen zijn!belgareth schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:35:
[...]
Staat mij ook bij dat je maar één vertrouwd apparaat mag hebben.
Weet iemand hoe het deposito garantie stelsel werkt als je al een ton bij banco santander hebt staan? Zit daar een doorkijk op, of hebben ze ieder hun eigen regeling?
Bij Spaanse banken register staan beiden apart geregistreerd. Gewoon 2x een ton dekking dus.SamPep schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:07:
Weet iemand hoe het deposito garantie stelsel werkt als je al een ton bij banco santander hebt staan? Zit daar een doorkijk op, of hebben ze ieder hun eigen regeling?
Iemand ook ineens gezeik met biometrie in de app?
Ik krijg "Activeer je biometrie opnieuw!"
Om beveiligingsredenen hebben we je biometrie uitgeschakeld.
Na inloggen met de pincode zet ik hem weer aan, en dan komt de error gewoon weer opnieuw.
Na inloggen met pincode kan ik overigens wel gewoon alles in de app.
Kortom biometrie is stuk voor de openbank app.
Op geen van mijn andere bank apps (ING, ASN, KNAB) heb ik problemen. Ook andere niet-bank apps werken prima.
Ik krijg "Activeer je biometrie opnieuw!"
Om beveiligingsredenen hebben we je biometrie uitgeschakeld.
Na inloggen met de pincode zet ik hem weer aan, en dan komt de error gewoon weer opnieuw.
Na inloggen met pincode kan ik overigens wel gewoon alles in de app.
Kortom biometrie is stuk voor de openbank app.
Op geen van mijn andere bank apps (ING, ASN, KNAB) heb ik problemen. Ook andere niet-bank apps werken prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 02-10-2025 16:04 ]
---------------
@Mistraller werkt hier op iOS ook niet meer nee. Ik rijg nu ook de vraag om het weer te activeren niet meer.
@Mistraller Hier hetzelfde (Android).
Niet ineens, maar al zeker een paar weken. Via het feedback formulier begreep ik dat dit al sinds de laatste update speelt en een bekend probleem is.Mistraller schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:03:
Iemand ook ineens gezeik met biometrie in de app?
Inderdaad hier ook last van, als je ervoor kiest biometrie niet te activeren voorkom je in elk geval tijdelijk die irritatie van telkens die melding. Maargoed, moet gewoon opgelost worden natuurlijk.
Het begint er overigens op te lijken dat ze het versturen van Instant Payments echt uitstellen tot het allerlaatste moment - 9 oktober. Nog héél eventjes geduld dus!
Overigens krijg ik zowat bij elke overboeking de vraag of ik de app wil beoordelen in de play store, die melding begint mij inmiddels ook wel een beetje de strot uit te komen.
Het begint er overigens op te lijken dat ze het versturen van Instant Payments echt uitstellen tot het allerlaatste moment - 9 oktober. Nog héél eventjes geduld dus!
Overigens krijg ik zowat bij elke overboeking de vraag of ik de app wil beoordelen in de play store, die melding begint mij inmiddels ook wel een beetje de strot uit te komen.
[ Voor 19% gewijzigd door Frolow op 02-10-2025 20:35 ]
Geen problemen met biometrie hier (Android)
Nee niet ineens inderdaad, maar ik kom niet zo vaak in die app; het pasje wordt hier gebruikt als gezinspas en heel af en toe check ik de afboekingen.Darses schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:57:
[...]
Niet ineens, maar al zeker een paar weken. Via het feedback formulier begreep ik dat dit al sinds de laatste update speelt en een bekend probleem is.
En een bank, die zich met dit soort gedoe als volwaardige bank wil presenteren op de Nederlandse markt....het gaat nooit wat worden met Openbank.
[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 02-10-2025 23:18 ]
---------------
Ter aanvulling bij deze de reactie die ik vanavond binnen een uur terug ontving m.b.t. het biometrie-probleem:Darses schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:57:
[...]
Niet ineens, maar al zeker een paar weken. Via het feedback formulier begreep ik dat dit al sinds de laatste update speelt en een bekend probleem is.
We reageren om je te laten weten dat het probleem van het iedere keer vragen om het instellen van de biometrische gegevens een technische oorzaak heeft. Onze IT afdeling is er van op de hoogte dat bij de laatste update van de Openbank app in de eerste week van September 2025 er iets mis is gegaan, waardoor aanmelden via biometrie en bevestigen van transacties door biometrie te gebruiken, niet mogelijk is.
Er wordt met man en macht aan gewerkt om dit probleem te verhelpen.
Totdat dit is opgelost en door middel van een nieuwe update van de app is rechtgezet, verzoeken wij je vriendelijk in te loggen met je documentnummer en de 4 cijferige toegangscode.
Excuses voor het ongemak!
Zoals je zelfs ook al zei dus, beter het uit te schakelen tot de volgende update. Ik heb er op iOS in ieder geval (gelukkig) geen last van.Frolow schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:00:
[...]
Ter aanvulling bij deze de reactie die ik vanavond binnen een uur terug ontving m.b.t. het biometrie-probleem:
We reageren om je te laten weten dat het probleem van het iedere keer vragen om het instellen van de biometrische gegevens een technische oorzaak heeft. Onze IT afdeling is er van op de hoogte dat bij de laatste update van de Openbank app in de eerste week van September 2025 er iets mis is gegaan, waardoor aanmelden via biometrie en bevestigen van transacties door biometrie te gebruiken, niet mogelijk is.
Er wordt met man en macht aan gewerkt om dit probleem te verhelpen.
Totdat dit is opgelost en door middel van een nieuwe update van de app is rechtgezet, verzoeken wij je vriendelijk in te loggen met je documentnummer en de 4 cijferige toegangscode.
Excuses voor het ongemak!
Het is maar wat je belangrijk vindt. Je kunt altijd nog met je toegangscode inloggen.GeEkIe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:49:
Het is veelzeggend dat zo'n belangrijke bug een maand open staat. Dan ben je als bank niet serieus.
En aangezien ik er zelf geen last van heb (en dus ongetwijfeld meer klanten niet), is het misschien dus ook niet zo straightforward waar het probleem zit..? Kunnen we alleen maar naar gissen.gerritjan schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Het is maar wat je belangrijk vindt. Je kunt altijd nog met je toegangscode inloggen.
Heb jij je documentnummer van je EU ID bij je als je op vakantie buiten Europa bent?gerritjan schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Het is maar wat je belangrijk vindt. Je kunt altijd nog met je toegangscode inloggen.
Waarschijnlijk niet. Maar ik kan inloggen in de app met een 4-cijferige code als de vingerafdruk niet lukt.GeEkIe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Heb jij je documentnummer van je EU ID bij je als je op vakantie buiten Europa bent?
@gerritjanGeEkIe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:49:
Het is veelzeggend dat zo'n belangrijke bug een maand open staat. Dan ben je als bank niet serieus.
Werkelijk tientallen apps met een veel kleiner budget hebben dit niet. En met name een bedrijf dat uiterst gevoelige data (mijn geld) omgaat, laat steken vallen. Helemaal omdat de foutmeldingen het gevoel geven dat er met MIJN toestel iets niet klopt.
Verder is het volkomen waardeloos dat als je op security gebied steken laat vallen, dat je daar je klanten niet op wijst met een melding of mail dat de fout door de bank veroorzaakt is.
Een pincode is iets wat je moet onthouden dus je bent geneigd om iets handigs te kiezen. Dus dat is te stelen. Bovendien is een pincode af te kijken of te filmen. Het is niet voor niets dat biometrie zo'n hoge vlucht heeft genomen. Waar het kan, kies ik altijd voor biometrie en dat is gelukkig tegenwoordig op heel erg veel plekken.
---------------
Dan heb je je paspoort toch bij je?GeEkIe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Heb jij je documentnummer van je EU ID bij je als je op vakantie buiten Europa bent?
Je kan kiezen uit aanmeldingsidentificatie met je paspoort, EU ID, en misschien je rijbewijs, maar dat laatste weet ik niet meer. Het probleem is als je, zoals velen zullen doen, met je EU ID die aanmelding hebt gedaan, die je dus niet bij je hebt buiten Europa, want paspoort.
Nog even wachten mensen; ING gaat eindelijk vanaf heden, zo’n beetje als laatste bank in NL overstag om Instant uit te boeken naar Europese banken. Nu andersom vanuit OB terug naar Nederlandse rekeningen overboeken, zou dat echt pas ook op 09-10-25 zijn (en geen dag eerder) ?
[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 04-10-2025 17:15 ]
Vandaag IP van ING naar openbank 'gedaan'
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Welkom in winter/voorjaar 2022. Toen ik toen klant van OB werd had ik vanaf mijn NL grootbank al IP naar OBNico Klus schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:55:
Vandaag IP van ING naar openbank 'gedaan'
In 2022 was het bijna van alle banken naar OB al instant, behalve ING die nu ook eindelijk na al die jaren in 2025 is beland 😉.RobertMe schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:59:
[...]
Welkom in winter/voorjaar 2022. Toen ik toen klant van OB werd had ik vanaf mijn NL grootbank al IP naar OB
Erg fijn natuurlijk dat vrienden wel snel geld kunnen overmaken naar "ons" als OB klanten, maar dat het andersom niet werkt is toch wel een groot gemis. Het zou mij niet verbazen als dat na 9 oktober 2025 ook nog niet werkt.Datisraar schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:33:
In 2022 was het bijna van alle banken naar OB al instant, behalve ING die nu ook eindelijk na al die jaren in 2025 is beland 😉.
De sancties voor het niet halen van die termijn zijn niet gering:
De Europese Instant Payments Regulation (IPR) verplicht lidstaten om te zorgen voor "effectieve, proportionele en afschrikkende" sancties bij overtreding van de verordening.
Hoewel de verordening zelf de exacte sanctiebedragen niet vastlegt, bepaalt deze wel de juridische basis voor de nationale toezichthouders om in actie te komen. In de eurozone, waar de meeste grote banken onder direct toezicht staan van de Europese Centrale Bank (ECB) en/of de nationale toezichthouders (zoals De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in Nederland), zijn de mogelijke sancties:
1. Bestuurlijke boetes
Nationale wetgeving, ter implementatie van de IPR, wijst bevoegde autoriteiten aan die bij overtreding van de nieuwe artikelen een bestuurlijke boete kunnen opleggen.
ECB-bevoegdheid (voor de grootste banken): De ECB kan, in haar rol als toezichthouder voor significante banken, een dwangsom of boete opleggen die kan oplopen tot 5% van de gemiddelde dagomzet van de bank voor elke dag dat de bank een eis niet naleeft, voor een maximumperiode van zes maanden.
2. Last onder dwangsom
De toezichthouders kunnen een last onder dwangsom opleggen, wat betekent dat de bank een geldbedrag moet betalen voor elke dag of week dat zij niet voldoet aan de opgelegde verplichting (in dit geval, het tijdig invoeren van Instant Payments). Dit is primair bedoeld om de bank zo snel mogelijk tot naleving te dwingen.
3. Rapportering en Toezicht
Banken zijn verplicht om aan de bevoegde autoriteit (in Nederland DNB) te rapporteren over het percentage afgewezen Instant Payments, inclusief de redenen daarvoor. Als een bank de termijn niet haalt, wordt dit onmiddellijk duidelijk uit de toezichtsrapportages. DNB zal toezicht houden op de naleving van de IPR en kan handhavingsmaatregelen nemen.
Kortom, de sanctie is een bestuurlijke boete en/of een last onder dwangsom, opgelegd door de bevoegde nationale of Europese toezichthouders, waarbij de hoogte van de boete aanzienlijk kan zijn.