Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 15:54
NicoleB78 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:43:
Ik heb "nog maar" 2,2 procent en vanaf 5 juli wordt dat 1,9%.
Dat mazzeltje heb ik dus helaas niet ontvangen.
Enige wat je dan nog kan doen is je geld 3 maanden in een deposito zetten voor 2,1%.
Tenzij je natuurlijk die betere variant 2,75 nog hebt...
Gelukkig bestaan er naast Openbank nog een heleboel andere banken waar je terecht kunt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-09 16:29
Ik was en ben reuze tevreden met de percentages, die ik de afgelopen jaren van Open Bank heb mogen ontvangen. Om nou wéér naar een andere bank op zoek te gaan? Dat zie ik niet zitten. Hier doe ik het dan mee. Die tip van de deposito was voor eenieder om ermee te doen wat ze willen. Snap je reactie niet zo goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

NicoleB78 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:43:
Ik heb "nog maar" 2,2 procent en vanaf 5 juli wordt dat 1,9%.
Dat mazzeltje heb ik dus helaas niet ontvangen.
Enige wat je dan nog kan doen is je geld 3 maanden in een deposito zetten voor 2,1%.
Tenzij je natuurlijk die betere variant 2,75 nog hebt...
Ik heb 2 spaarrekeningen bij Openbank ;)
1 Spaarrekening met de zelfde rente die jij ook hebt en dus ook 5 juli naar de 1,9% zakt, en een spaarrekening met een hogere rente die blijkbaar niet gezakt is 19 mei en nog steeds 2,75% rente is.

De rekening waar de rente lager is, die jij ook hebt, staat natuurlijk niks op :P

Die 2de spaarrekening heb ik nu iets meer dan een jaar: RaZ in "Openbank.NL"

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GeEkIe schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:56:
Het feit dat we kennelijk een discussie kunnen voeren over welke rente Openbank daadwerkelijk rekent is een indicatie over de onprofessionaliteit van Openbank.

Zoiets basaals als berekende rente zou expliciet en zonder discussie duidelijk moeten zijn!
Als je er zo naar kijkt, heb je wel een punt ;)

Ik kijk er juist anders naar, in positieve zin. Ik belde omdat ik de standaard rente te laag vond. Ze hebben mij een betere deal aangeboden ;)

Ik heb dus 2 spaarrekeningen:
Iban 1: Standaard spaarrente van 2,2% rente (per 5 juli 1,9%)
Iban 2: Gepersonaliseerde spaarrente van 2,75% (ook variabel, niet vast)

Beide rente percentages worden hier bijgehouden, en dat kan verwarrend overkomen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
NicoleB78 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:03:
Ik was en ben reuze tevreden met de percentages, die ik de afgelopen jaren van Open Bank heb mogen ontvangen. Om nou wéér naar een andere bank op zoek te gaan? Dat zie ik niet zitten. Hier doe ik het dan mee. Die tip van de deposito was voor eenieder om ermee te doen wat ze willen. Snap je reactie niet zo goed...
Mijn punt is, als het aanbod van Openbank je niet bevalt, dan zijn er nog genoeg andere banken waar je nog heen kunt.
Uiteraard moet je hier dan wat moeite voor doen, alhoewel we dit ook niet al te groot moeten maken.
1,9% is echter helemaal zo slecht nog niet, bij andere (spaar)banken is dit - zonder actie - niet veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:55
Het feit dat we kennelijk een discussie kunnen voeren over welke rente Openbank daadwerkelijk rekent is een indicatie over de onprofessionaliteit van Openbank.

Zoiets basaals als berekende rente zou expliciet en zonder discussie duidelijk moeten zijn!
Ach, jongen toch. Gauw terug naar de Nederlandse huisbank dan!

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:50
RaZ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 01:22:
[...]

Als je er zo naar kijkt, heb je wel een punt ;)

Ik kijk er juist anders naar, in positieve zin. Ik belde omdat ik de standaard rente te laag vond. Ze hebben mij een betere deal aangeboden ;)

Ik heb dus 2 spaarrekeningen:
Iban 1: Standaard spaarrente van 2,2% rente (per 5 juli 1,9%)
Iban 2: Gepersonaliseerde spaarrente van 2,75% (ook variabel, niet vast)

Beide rente percentages worden hier bijgehouden, en dat kan verwarrend overkomen ;)
Nou dan ga ik ook maar eens bellen voor die "gepersonaliseerde spaarrente".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Coffeeroam schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Nou dan ga ik ook maar eens bellen voor die "gepersonaliseerde spaarrente".
Ik heb 3 dagen nadat m'n 6 maanden actie-rente was afgelopen gebeld.

De man die mij te woord stond kon niks beloven, dat moest hij eerst navragen bij zijn leidinggevende, en zei dat als de leidinggevende accoord gaf, dat hij een nieuwe rekening opent, met een hogere rente, en de voorwaarde voor de nieuwe rekening per mail zou ontvangen. En dat zou dan in een uurtje regelt zijn, zou ik geen mail ontvangen binnen een uur, heb ik gewoon pech.

Die rekening heb ik dus sinds 25 juni 2024. ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Je vergeet alleen voor het gemak even dat in de afgelopen ~1,5 jaar een aantal mensen bij wie een 6-maanden eerste spaarrekening af liep op aanvraag via de helpdesk een Persoonlijke Spaarrekening hebben gekregen. Dus geen Welkom of Open Spaarrekening, maar een persoonlijke aanbieding met een individuele maar niet gegarandeerde en voor iedereen andere rente.
Dat was niet onprofessioneel, maar een stukje service / klantbehoud.

Dat er blijkbaar momenteel iets mis gaat met Welkom- en Persoonlijke spaarrekeningen die niet op het juiste moment van de aanbiedingsrente naar de standaardrente gaan kan simpelweg een storing zijn. Zoeen die de NL grootbanken 2x per maand hebben - noem je die dan ook onprofessioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Openbank gaat in Duitsland een lokaal IBAN aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
RaZ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Ik heb 3 dagen nadat m'n 6 maanden actie-rente was afgelopen gebeld.

De man die mij te woord stond kon niks beloven, dat moest hij eerst navragen bij zijn leidinggevende, en zei dat als de leidinggevende accoord gaf, dat hij een nieuwe rekening opent, met een hogere rente, en de voorwaarde voor de nieuwe rekening per mail zou ontvangen. En dat zou dan in een uurtje regelt zijn, zou ik geen mail ontvangen binnen een uur, heb ik gewoon pech.

Die rekening heb ik dus sinds 25 juni 2024. ;)

***members only***
dank hiervoor.

Vreemd op dit moment: Openbank heeft maar één deposito in de aanbieding - 3 maanden 1.9%.
Langere termijnen zijn er niet. Wat zou hier aan de hand zijn?

https://www.openbank.nl/spaardeposito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 08:29
Op mijn persoonlijke spaarrekening heb ik nu nog maar 2,3%. Vorige maand was dit inderdaad nog 2,75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-09 16:29
Heb gebeld en onmogelijk om nog iets te krijgen qua verhoging werd me verteld.
Nog gevraagd waarom er nog maar één deposito optie is.
Drie maanden voor 1,9%.
Gisteren was dat nog 2,1%.
Dat hebben ze snel voor 5 juli (datum dat alles terug gaat naar 1,9%) nog aangepast.
Dus zelfs dat beetje verschil kan je nu niet meer krijgen.

Maar wie zet er in vredesnaam iets vast voor 3 maanden als de rente op de gebruikelijke spaarrekening alsnog maar 1,9% is.
En ja, dat is nog altijd beter dan bij gebruikelijke banken.
En ja, ik kan overhevelen naar andere opties.

Ik vind het gewoon heel gek, dat de ene blijkbaar wel gepersonaliseerde aanbiedingen krijgt.
En dat het nu niet aantrekkelijk is om een deposito te openen.
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
NicoleB78 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:14:
Maar wie zet er in vredesnaam iets vast voor 3 maanden als de rente op de gebruikelijke spaarrekening alsnog maar 1,9% is.
Zekerheid, de variabele rente kunnen ze dagelijks wijzigen in principe.
Ik heb ook wel eens gezien dat een deposito zelfs een lagere rente had dan de toen geldende variabele rente, het is allemaal niet zo gek.
Vaste energiecontracten kunnen ook hogere tarieven hebben dan de variabele van dat moment bij één dezelfde energieleverancier, om maar iets te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:09
JohanNL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Zekerheid, de variabele rente kunnen ze dagelijks wijzigen in principe.
Maar..., bij OpenBank staat de spaarrente in de overeenkomst en negatieve aanpassingen van de overeenkomt kondigen ze X weken van tevoren aan. Dus ze kunnen alleen de wijziging "dagelijks aankondigen". Maar vervolgens gaat er nog een maand of zo overheen voordat die in gaat. En met daar tegenover een deposito van 3 maanden is dus al minimaal 1/3e van de looptijd voorbij zelfs als ze de rentewijziging (van de spaarrekening dan) zouden aankondigen op de dag van het openen van het deposito.
Als in: op de dag van het openen van het deposito weet je ook dat de ~komende maand de spaarrente op de gewone spaarrekening "vast staat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RobertMe schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Maar..., bij OpenBank staat de spaarrente in de overeenkomst en negatieve aanpassingen van de overeenkomt kondigen ze X weken van tevoren aan.

[..]
2 maanden zelfs zoals in hun eigen voorwaarden staat ;)

Dan vind ik een 3 maanden deposito wel appart, en waarom ze alleen maar een 3 maanden deposito aanbieden, vind ik ook wel vaag :P

Zolang de rente die ik heb hoger is dan die 3 maanden deposito staat het wel prima op die persoonlijke spaarrekening >:)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
RaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:11:
[...]

2 maanden zelfs zoals in hun eigen voorwaarden staat ;)

Dan vind ik een 3 maanden deposito wel appart, en waarom ze alleen maar een 3 maanden deposito aanbieden, vind ik ook wel vaag :P

Zolang de rente die ik heb hoger is dan die 3 maanden deposito staat het wel prima op die persoonlijke spaarrekening >:)
Blijft apart, geen deposito's langer dan 3 maanden. Net alsof ze denken dat ze daarna de bank opheffen of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:37
Blijkbaar bestaat er onzekerheid over de hoogte van de beleidsrente. Dan wil je je als bank daartegen indekken door over een niet al te lange periode een vaste rente te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-09 20:49
Sinds vorige week heb ik in de Android app (sinds een update?) dat de saldo's op de begin/hoofdpagina zijn geblurred.
Ik kan geen opties vinden bij instellingen.

Iemand hier ook last? Een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 17:22

Perkouw

Moderator General Chat
Overzicht met je saldo en zo, heb je rechtsbovenin een icoontje met een belletje. Daarvoor staat een icoontje met een oogje. Die even aanklikken en tadaaa. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-09 20:49
Perkouw schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:46:
Overzicht met je saldo en zo, heb je rechtsbovenin een icoontje met een belletje. Daarvoor staat een icoontje met een oogje. Die even aanklikken en tadaaa. :)
Oh, haha stom van mij, dan heb ik daarop gedrukt per ongeluk. 8)7 Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
balken07 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:34:
Blijkbaar bestaat er onzekerheid over de hoogte van de beleidsrente. Dan wil je je als bank daartegen indekken door over een niet al te lange periode een vaste rente te vergoeden.
Openbank is wel zo ongeveer de enige bank die zoveel onzekerheid heeft dat ze niet verder dan 3 maanden vooruit kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Coffeeroam schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:01:
[...]

Openbank is wel zo ongeveer de enige bank die zoveel onzekerheid heeft dat ze niet verder dan 3 maanden vooruit kunnen kijken.
Blijkbaar willen ze de risico's beperkt houden. De spaarrente bij OB is aanzienlijk beter dan de grootbanken aanbieden, terwijl de betaalrekening gratis aan te houden is. Ik snap dat ze ergens de teugels strak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Coffeeroam schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:01:
[...]

Dat heeft niets met onzekerheid te maken. Openbank heeft de initiële rente die je krijgt in het contract opgenomen. Een rentewijziging is dus een contractwijziging en die moeten ze 3 maanden van tevoren aankondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GroteVoet459 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Dat heeft niets met onzekerheid te maken. Openbank heeft de initiële rente die je krijgt in het contract opgenomen. Een rentewijziging is dus een contractwijziging en die moeten ze 3 maanden van tevoren aankondigen.
3 maanden? In mijn 2 contracten staat toch echt 2 maanden ;)

En.. ##POOF## Incomming mail:
Belangrijk: veranderingen van je Persoonlijke Spaarrekening

De Europese Centrale Bank heeft de rente onlangs verlaagd. Daarom verlagen we de rente van je Gepersonaliseerde Spaarrekening vanaf 8 september 2025 naar 2,00%.
Blijkbaar is de mail van vandaag, die maandag verstuurd had moeten worden, er voor het weekend al :P

NB: Dit gaat dus niet om de rente van de Open Spaarrekening of de Welkom Spaarrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 04-07-2025 16:13 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:34
Is het mogelijk om via de app de rekeningen te beëindigen? Of moet dat op een andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Nu online
Reklameon schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:44:
Is het mogelijk om via de app de rekeningen te beëindigen? Of moet dat op een andere manier?
Wat zegt Google?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:04
Zojuist ook maar even contact opgenomen met Openbank en te woord gestaan door een hele vriendelijke jongedame. Omdat ik de 1,9% vanaf 5 juli wat laag vindt ten opzichte van andere aanbieders, heb ik gevraagd of er iets kan worden aangeboden (mogelijk zoiets zoals @RaZ heeft aangeboden gekregen).

De 6 maanden 3,65% zijn inmiddels al even verstreken en op basis van het saldo en het verschil in rente, vind ik het persoonlijk wel de moeite waard om dit aan hen voor te leggen.

Ze moest het intern voorleggen en ik zou morgen teruggebeld worden. Ik ben benieuwd, anders ga ik toch echt even elders kijken.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:55
Ik heb sinds enkele dagen het probleem dat ik iedere keer de volgende melding krijg: "Voer het juiste documentnummer en toegangscode in.", terwijl ik gewoon de correcte gegevens invoer zowel per app als website. Anderen dezelfde ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door Wietsee. op 08-07-2025 23:25 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

A3-D schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:57:
Zojuist ook maar even contact opgenomen met Openbank en te woord gestaan door een hele vriendelijke jongedame. Omdat ik de 1,9% vanaf 5 juli wat laag vindt ten opzichte van andere aanbieders, heb ik gevraagd of er iets kan worden aangeboden (mogelijk zoiets zoals @RaZ heeft aangeboden gekregen).

De 6 maanden 3,65% zijn inmiddels al even verstreken en op basis van het saldo en het verschil in rente, vind ik het persoonlijk wel de moeite waard om dit aan hen voor te leggen.

Ze moest het intern voorleggen en ik zou morgen teruggebeld worden. Ik ben benieuwd, anders ga ik toch echt even elders kijken.
Ben benieuwd, bij mij is de Welkom Spaarrekening ook afgelopen, thans zeer binnenkort. Maar ik ga van 3,65 naar 2,2 (automatisch). Moet nog rondkijken wat ik daarvan vind.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 22:34
Wietsee. schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:25:
Ik heb sinds enkele dagen het probleem dat ik iedere keer de volgende melding krijg: "Voer het juiste documentnummer en toegangscode in.", terwijl ik gewoon de correcte gegevens invoer zowel per app als website. Anderen dezelfde ervaring?
Is tussentijds je identificatiedocument verlopen en heb je een nieuwe ingediend?
Dan is je gebruikersnaam gewijzigd naar het nieuwe paspoort documentnummer, wachtwoord is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Freakie1NL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:03:
[...]

Ben benieuwd, bij mij is de Welkom Spaarrekening ook afgelopen, thans zeer binnenkort. Maar ik ga van 3,65 naar 2,2 (automatisch). Moet nog rondkijken wat ik daarvan vind.
Helaas, ik ben wel netjes teruggebeld door dezelfde jongedame (is tegenwoordig ook al uniek dat een afspraak ook daadwerkelijk wordt nagekomen) maar helaas konden ze niets voor me betekenen.

De 2,4% die ze nu als welkom aanbieden kon ik ook niet krijgen. Ik ga dus even kijken of ik ergens anders terecht kan met een wat betere rente.

Vraag me ineens hardop af of ik een nieuwe rekening kan openen op de naam van mijn vrouw? Ze bieden namelijk geen en/of rekening aan en de huidige rekening staat alleen op mijn naam.

Edit: net maar even gebeld, en dat kan inderdaad _/-\o_

Beetje omslachtig, maar dus op naam van mijn vrouw een nieuwe rekening openen en dan het geheel over laten boeken.

[ Voor 10% gewijzigd door A3-D op 10-07-2025 07:37 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
Freakie1NL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:03:
[...]

Heb jij echt nog 2.2%? Want de rente ging op 5 juli j.l. naar 1.9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Coffeeroam schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Heb jij echt nog 2.2%? Want de rente ging op 5 juli j.l. naar 1.9%.
Misschien is het omdat ik het afgelopen half jaar een flinke bedragen naar toe heb overgemaakt en er nu best een oke bedrag staat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUwOzgx1CSEP3a3HkJgeUwblZVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5ZGdSPUXax8S6CRetrLogvCO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Freakie1NL schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Misschien is het omdat ik het afgelopen half jaar een flinke bedragen naar toe heb overgemaakt en er nu best een oke bedrag staat. [Afbeelding]
Ja, zo'n bericht heb ik ook gehad aan het einde van de de welkom periode. Daar staat dan het actuele rentepercentage in van dat moment. Dat was tot 5 juli 2025 nog 2.2%. Maar daarna ging de rente gewoon mee omlaag naar 1.9% net als bij iedereen met een Open Spaarrekening, op 5 juli 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:41
We weten het in 30d (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Coffeeroam schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Ja, zo'n bericht heb ik ook gehad aan het einde van de de welkom periode. Daar staat dan het actuele rentepercentage in van dat moment. Dat was tot 5 juli 2025 nog 2.2%. Maar daarna ging de rente gewoon mee omlaag naar 1.9% net als bij iedereen met een Open Spaarrekening, op 5 juli 2025.
Ik heb de sms afgelopen dinsdag, dus 8 juli, ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Mmmm hun communicatie gaat niet goed. Ook email per 6 juli ontvangen toont 2,2% en dan hele kleine letters per 5 juli 1,9%. I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Freakie1NL schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:30:
Mmmm hun communicatie gaat niet goed. Ook email per 6 juli ontvangen toont 2,2% en dan hele kleine letters per 5 juli 1,9%. I
Dan is die SMS leuker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
Beetje omslachtig, maar het is toch vrij soepel verlopen moet ik eerlijkheidshalve bekennen.

Op naam van mijn partner een nieuwe Welkom Spaarrekening geopend op 11 juli, en het volledige saldo van mijn Openbank spaarrekening kon ik vandaag (14 juli) telefonisch in één keer naar haar rekening overboeken (het bedrag was binnen enkele seconden ook fysiek zichtbaar via de website van Openbank).

Het staat daar de komende 6 maanden prima tegen 2,4% en daarna kijken we wel weer waar we terecht kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb Openbank een tijd niet gebruikt, nu zie ik twee spaarrekening. Bij de een staat 1,90% en bij de ander 2,30%. Kan het zijn dat die informatie niet actueel is? Anders zet ik er snel wat centjes op. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
THE_BASE schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:01:
Ik heb Openbank een tijd niet gebruikt, nu zie ik twee spaarrekening. Bij de een staat 1,90% en bij de ander 2,30%. Kan het zijn dat die informatie niet actueel is? Anders zet ik er snel wat centjes op. :)
Waar zie je die percentages staan? Bij nieuw te openen rekeningen? Een bestaande rekening zou 2.3% niet moet kunnen zijn. Maar zo ver ik weet kan je je % niet zien bij bestaande rekeningen behalve op een recente afschrift met rente storting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Waar zie je die percentages staan? Bij nieuw te openen rekeningen? Een bestaande rekening zou 2.3% niet moet kunnen zijn. Maar zo ver ik weet kan je je % niet zien bij bestaande rekeningen behalve op een recente afschrift met rente storting.
Het zal ook oude info zijn denk ik, staat onder rekening gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azhlw3P01qHiL5O4sCT-YTk9VLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TWrzUoGMGQL3hjJGYGIyiho.jpg?f=fotoalbum_large

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Op de website naar rekeningen gaan, selecteer de spaarrekening, dan heb je rechts "Meer opties" en daar klik je op Rekening gegevens, en daar staat de spaarrente ;)

Bij mij staat ie overigens op 2,3%

Dit is niet de normale open spaarrekening, maar de gepersonaliseerde spaarrekening :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:33
Die 2,3% gaat op 8 september naar 2,0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

rechtsherstel schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:43:
Die 2,3% gaat op 8 september naar 2,0%
Eerst zien, dan geloven. Ik had 26 juni nog 2,75% rente, terwijl dat vanaf 19 mei 2,3% zou moeten zijn :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:33
RaZ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Eerst zien, dan geloven. Ik had 26 juni nog 2,75% rente, terwijl dat vanaf 19 mei 2,3% zou moeten zijn :P
Klopt, dat is 27 juni 2,3% geworden, ze lezen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
THE_BASE schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:23:
[...]

Het zal ook oude info zijn denk ik, staat onder rekening gegevens:

[Afbeelding]
Interessant. Kan me niet herinneren dat dat er voorheen stond. Toen liepen we continu te kloten met die afschriften.

Bij mij staat 1.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik weet het ook niet, die andere rekening is 1.90%. Zal er eens wat op storten en kijken over een maand. Het is altijd meer dan ING. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zie sinds kort bij transacties in vreemde valuta een opslag van Mastercard staan (bijv. laatst 1% en 0,2%, HUF) met apart vermeld dat de opslag van Openbank 0% is -- vanwege Travel+. Dit in elk geval in de push notificaties.

Is dit nu iets nieuws, of zat dit eerst gewoon 'aan de achterkant' verstopt? Vraag me ook wel af waarom het 0,2% was voor een OV-transactie en 1,0% voor het kopen van losse kaartjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
finsdefis schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:30:
Ik zie sinds kort bij transacties in vreemde valuta een opslag van Mastercard staan (bijv. laatst 1% en 0,2%, HUF) met apart vermeld dat de opslag van Openbank 0% is -- vanwege Travel+. Dit in elk geval in de push notificaties.

Is dit nu iets nieuws, of zat dit eerst gewoon 'aan de achterkant' verstopt? Vraag me ook wel af waarom het 0,2% was voor een OV-transactie en 1,0% voor het kopen van losse kaartjes.
Ik ben niet bekend met gewijzigde voorwaarden. Ik zou het gewoon even narekenen met de mastercard currency converter.

https://www.mastercard.co...ort/convert-currency.html

Betrof het een pinbetaling of een geldopname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
balken07 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Ik ben niet bekend met gewijzigde voorwaarden. Ik zou het gewoon even narekenen met de mastercard currency converter.

https://www.mastercard.co...ort/convert-currency.html

Betrof het een pinbetaling of een geldopname?
Ah dat lijkt wel te kloppen. Blijkbaar is die MC commissie dus ook variabel, misschien met een minimum per transactie o.i.d. Betrof in alle gevallen pintransacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 08:38

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Gisteren avond een overboeking gedaan van mijn NL bank naar OpenBank, met een Spaans rekeningnummer. Vanochtend kwam het geld pas aan. Wat zijn jullie ervaring hiermee? Kan het ook instant of via iDeal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
haagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:26:
Gisteren avond een overboeking gedaan van mijn NL bank naar OpenBank, met een Spaans rekeningnummer. Vanochtend kwam het geld pas aan. Wat zijn jullie ervaring hiermee? Kan het ook instant of via iDeal?
Gokje, ING?

De oplossing is dan geen ING gebruiken :+ ING krijgt het nog steeds niet voor elkaar (/doet bewust?) om instant payments te doen naar buitenlandse banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 22:38
Bekend fenomeen inderdaad helaas! Vanaf zowel ABN, ASN als N26 lukt het wel als instant payment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 14:58
Nee, via IDeal kan je je OB rekening niet voeden. Zoals hierboven aangegeven, geen ING gebruiken als je Instant wil overboeken naar Open bank en moet je een andere bank kiezen. Bijna alle andere banken in NL naar OB zijn wél instant. (Ik dacht dat alleen ook Knab niet instant is naar Openbank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Oké dank voor de reacties. Heb overigens Rabobank gebruikt voor de overboeking. Wel was het de eerste overboeking direct nadat ik de rekening had geopend. Wie weet is de transactie vertraagd vanwege fraude controle. Geen idee of dat een check is hoor ben hardop aan het denken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
haagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:46:
Oké dank voor de reacties. Heb overigens Rabobank gebruikt voor de overboeking. Wel was het de eerste overboeking direct nadat ik de rekening had geopend. Wie weet is de transactie vertraagd vanwege fraude controle. Geen idee of dat een check is hoor ben hardop aan het denken nu.
Dat heb ik in het weekend gehad :X. Zaterdag was de spaarrekening geopend, vervolgens 10 euro over gemaakt en kwam instant aan. Daarna een veel groter bedrag, en niks. Kwam ik er uiteindelijk achter dat de betaal rekening geblokkeerd was (bij de rekening stond iets van "beschikbaar" met een bedrag van -5 ton meen ik). Maandagmorgen meteen gebeld en toen was het ook binnen paar minuten opgelost (en geld via IP alsnog aangekomen). Daarna een nog groter bedrag over gemaakt (als de transactie weer geblokkeerd werd hoefde ik maar 1x te bellen :P) en dat ging weer wel in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

RobertMe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:11:
[...]

Dat heb ik in het weekend gehad :X. Zaterdag was de spaarrekening geopend, vervolgens 10 euro over gemaakt en kwam instant aan. Daarna een veel groter bedrag, en niks. Kwam ik er uiteindelijk achter dat de betaal rekening geblokkeerd was (bij de rekening stond iets van "beschikbaar" met een bedrag van -5 ton meen ik). Maandagmorgen meteen gebeld en toen was het ook binnen paar minuten opgelost (en geld via IP alsnog aangekomen). Daarna een nog groter bedrag over gemaakt (als de transactie weer geblokkeerd werd hoefde ik maar 1x te bellen :P) en dat ging weer wel in een keer goed.
Woops 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
haagsepracht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:46:
Dit heb ik ook wel eens. Vaak staat bij 'Beschikbaar' dan wel het actuele bedrag. En soms wordt dat niet geüpdatet, maar kan ik wel gewoon het geld uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:37
Datisraar schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Nee, via IDeal kan je je OB rekening niet voeden. Zoals hierboven aangegeven, geen ING gebruiken als je Instant wil overboeken naar Open bank en moet je een andere bank kiezen. Bijna alle andere banken in NL naar OB zijn wél instant. (Ik dacht dat alleen ook Knab niet instant is naar Openbank).
Knab is ook niet instant helaas, duurt vaak 1-2 werkdagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07
Ik moet nog steeds wel lachen om "vanochtend kwam het geld pas aan". We zijn in een jaar of 10 ook wel verwend en wat gewend geworden he

Eind dit jaar gaan alle banken europees instant payments naar elkaar moeten aanbieden.

Als je het in de tussentijd vervelend vindt om "lang" te moeten wachten en er in ieder geval dezelfde dag weer over wil beschikken: Maak het in de ochtend over (<1200) vaak is het er dan in de 2e helft van de middag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
geishin schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:55:
Eind dit jaar gaan alle banken europees instant payments naar elkaar moeten aanbieden.
Die verplichting geldt wel alleen voor betaalrekeningen. Maar..., volgens mij is volgens de definitie die gehanteerd wordt de OB spaarrekening ook een betaalrekening (zijnde dat de rekening geld kan ontvangen van elke willekeurige rekening en ook geld kan overmaken naar elke willekeurige rekening). Anders zou je dus eerst "intern" moeten overboeken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan daadwerkelijk overboeken vanaf de betaalrekening om IP te "gebruiken" (en dat rechtstreeks vanaf de spaarrekening dus nog ouderwets traag zou zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

[...]

Ik moet nog steeds wel lachen om "vanochtend kwam het geld pas aan". We zijn in een jaar of 10 ook wel verwend en wat gewend geworden he
Je hebt gelijk hoor. Ik schrok er van en dacht OEPS mijn geld zou toch niet foetsie zijn 😂
Gewoon omdat ik dit niet gewend ben, normaliter zijn betalingen binnen NL instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Nu online
[...]

Als je het in de tussentijd vervelend vindt om "lang" te moeten wachten en er in ieder geval dezelfde dag weer over wil beschikken: Maak het in de ochtend over (<1200) vaak is het er dan in de 2e helft van de middag.
Ik vind het juist onbestaanbaar dat anno 2025, waarin vele, vele, diensten 24/7 instant beschikbaar zijn, dit niet geldt voor bankieren of bv beleggen. Daarvan zou ik juist hebben verwacht dat dit als eerste beschikbaar zou worden gemaakt.

Ook moet er wereldwijd eens snel gewerkt worden aan de IBAN.

[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 07-08-2025 15:40 . Reden: betere zinsconstructie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07
RobertMe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Die verplichting geldt wel alleen voor betaalrekeningen. Maar..., volgens mij is volgens de definitie die gehanteerd wordt de OB spaarrekening ook een betaalrekening (zijnde dat de rekening geld kan ontvangen van elke willekeurige rekening en ook geld kan overmaken naar elke willekeurige rekening). Anders zou je dus eerst "intern" moeten overboeken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan daadwerkelijk overboeken vanaf de betaalrekening om IP te "gebruiken" (en dat rechtstreeks vanaf de spaarrekening dus nog ouderwets traag zou zijn).
Dat zou kunnen, maar zoals je zelf al aangeeft is dat makkelijk op te lossen door de betaalrekening van OB te gebruiken. Dat lijkt me toch een kleine extra moeite?
GeEkIe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:35:
[...]

Ik vind het juist onbestaanbaar dat anno 2025, waarin vele, vele, diensten 24/7 instant beschikbaar zijn, dit niet geldt voor bankieren of bv beleggen. Daarvan zou ik juist hebben verwacht dat dit als eerste beschikbaar zou worden gemaakt.

Onbestaanbaar zelfs! Het is me wat: Doe nu niet alsof jij niet 24/7 kan bankieren met een app op je telefoon. Of kan beleggen bij iedere beurs in de wereld. Dat een beurs openingstijden heeft kan een bank ook niets aan doen.

Het is waar hoor dat banken ouderwetse infrastructuur hadden, maar dat is afgelopen jaren juist echt enorm verbeterd. Nog even en dan heb je zelfs anno 2025 binnen heel de EU nog Instant Payments ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Nu online
Onbestaanbaar zelfs! Het is me wat: Doe nu niet alsof jij niet 24/7 kan bankieren met een app op je telefoon. Of kan beleggen bij iedere beurs in de wereld. Dat een beurs openingstijden heeft kan een bank ook niets aan doen.
Dat kan dus ook niet. Je kan wel opdrachten geven, maar die worden vervolgens gewoon op kantooruren uitgevoerd. Anno 2025 ON-BE-STAAN-BAAR.
Het is waar hoor dat banken ouderwetse infrastructuur hadden, maar dat is afgelopen jaren juist echt enorm verbeterd. Nog even en dan heb je zelfs anno 2025 binnen heel de EU nog Instant Payments ook.
Dat had in 2005 al moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetlips
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 22:41
trouwens ik wacht al 2 dagen op een overschrijving van openbank naar een revolut rekening . "" in afwachtng consolidatie" , zij kunnen er ook wat van dus, valt me tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
GeEkIe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:35:
[...]

IBAN in Nederland heeft helaas wel een erg vervelende domme keus in zich; De banknaam zit erin. Europees gezien is die fout ook gemaakt, het land is erin verwerkt. Dat houdt in dat je nooit je bankrekeningnummer fatsoenlijk kunt meenemen; hoe Europees we het hier ook gaan regelen.

Instant payment is een gigantische move voor de bankensector geweest.
Technisch omdat voorheen alles in batches verliep, en nu 1 voor 1 met grote datastromen tot gevolg. Maar vooral ook op het gebied van clearing and settlement oftwel onderling vertrouwen. Iets waar je als consument nooit bij stil staat, maar wel aan de basis stond voor een betrouwbare financiële sector. Dat is fundamenteel aan het veranderen door IP.

Hier mooi uitgelegd voor de geinteresseerden.

https://medium.com/@finte...to-real-time-a30d37944ade

TL:DR
The transition from batch to real-time settlement is not just about speed. It represents a paradigm shift in how the financial system constructs, distributes, and verifies trust. Clearing and settlement are no longer support functions, they are becoming core components of programmable finance.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mistraller schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

IBAN in Nederland heeft helaas wel een erg vervelende domme keus in zich; De banknaam zit erin.
Volgens mij is dat geen vervelende keuze van Nederland? Sure, in Nederland is het de banknaam, maar volgens mij is het een bankcode die er Europees in zit. Dat Nederland heeft gekozen voor letters is wellicht een bijzonder keuze. Maar v.w.b. "portering" is het natuurlijk irrelevant of het letters of cijfers zijn. De IBAN is gekoppeld aan een bank en kan dus niet worden "verhuisd".

Kan mij overigens wel ook weer indenken dat het het hele gebeuren makkelijker maakt. Immers kan betalingsverkeer nu op basis van de bankcode naar de juiste bank worden "gerouteerd". Zou je geen bankcode hebben moet er dus een grote lijst zijn van alle mogelijke (landelijke?) IBANs met daarbij bij welke bank die IBAN zit. Wat dus ook weer betekend dat je een centrale partij nodig hebt die die lijst bij houd. En dus ook altijd gegarandeerd moet werken. (Banken zouden uiteraard wel na het opzoeken van een IBAN het resultaat een X aantal uren / ... kunnen opslaan zodat het 1. niet opgevraagd hoeft te worden en 2. dus het onbereikbaar zijn van het centrale systeem opgevangen kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:51
Gaat bij jullie het overboeken van geld vanaf Openbank soepel?

Als ik wil overboeken dan vraagt de bank om een bevestigingscode op mobiel, maar die ontvang ik niet. Dat is overigens vanaf een pc. Vanaf mobiel in de app lijkt er helemaal geen mogelijkheid zijn om geld over te boeken. Voelt allemaal wat brakjes... Gaat het bij jullie soepeler?

Misschien komt het omdat mijn telefoon niet geregistreerd is als "Vertrouwd apparaat", maar als ik dat wil doen moet ik eerst een elektronische code invoeren, die ik nog nooit gemaakt heb, en als ik daar een nieuwe voor aanvraag moet ik aan het eind weer zo'n sms-code bevestigen die ik dus niet krijg...

[ Voor 30% gewijzigd door Valorian op 11-08-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Kan mij overigens wel ook weer indenken dat het het hele gebeuren makkelijker maakt. Immers kan betalingsverkeer nu op basis van de bankcode naar de juiste bank worden "gerouteerd". Zou je geen bankcode hebben moet er dus een grote lijst zijn van alle mogelijke (landelijke?) IBANs met daarbij bij welke bank die IBAN zit. Wat dus ook weer betekend dat je een centrale partij nodig hebt die die lijst bij houd. En dus ook altijd gegarandeerd moet werken. (Banken zouden uiteraard wel na het opzoeken van een IBAN het resultaat een X aantal uren / ... kunnen opslaan zodat het 1. niet opgevraagd hoeft te worden en 2. dus het onbereikbaar zijn van het centrale systeem opgevangen kan worden).
Je bedoelt zoiets als mobiele telefoonnummers waarbij ze de provider wel kunnen opzoeken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
RobertMe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Volgens mij is dat geen vervelende keuze van Nederland? Sure, in Nederland is het de banknaam, maar volgens mij is het een bankcode die er Europees in zit. Dat Nederland heeft gekozen voor letters is wellicht een bijzonder keuze. Maar v.w.b. "portering" is het natuurlijk irrelevant of het letters of cijfers zijn. De IBAN is gekoppeld aan een bank en kan dus niet worden "verhuisd".
Denk hierbij aan de transitie van de Volksbank. Alles wordt ASN bank.
Maar alle klanten van SNS en regiobank blijven nog tot in lengte van dagen zitten met SNSB en RBRB, want ze willen de klanten niet dwingen tot een nieuw rekeningnummer.

De bankcode; dat is hetzelfde als destijds met de telefoonnummers. Ik heb 06-28xxxxxx dat was ooit voorbehouden aan Dutchtone. Alleen dat weet niemand meer, en dat nummer heeft al bij tal van providers gewoond.
Als Nederland niet voor letters had gekozen, was het vele malen eenvoudiger (=begrijpelijker) om portabiliteit te realiseren. Want 1 van de grootste ergenissen van klanten is juist dat ze het rekeningnummer niet kunnen meenemen.

IBAN portabiliteit is al sinds jaren een discussie. Alleen vermoed ik dat hier meer een protectionische reden achter zit dan een technische dat dit nog niet kan.

Voor leesvoer: de autoriteit consument en markten (ACM) heeft over account number portability (ANP) in 2016 al een heel stuk gepubliceerd https://www.acm.nl/sites/...mber-portability-2016.pdf
Waarin 2 hoofdvarianten komen bovendrijven: volledige iban portering ofwel werken met aliassen. (Door die keus voor letters dus)

ACM believes that the customer’s perspective should be leading in the discussion about ANP. By
making the customer’s perspective leading in the discussion, two other possible variant for
introducing EU-wide ANP are possible. These are (i) keeping your current IBAN when switching
banks (IBAN-portability), and (ii) the introduction of a unique alias that is linked to an existing IBAN
(alias-portability)
Enfin, back on topic.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Valorian schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:12:
Vanaf mobiel in de app lijkt er helemaal geen mogelijkheid zijn om geld over te boeken. Voelt allemaal wat brakjes... Gaat het bij jullie soepeler?

Misschien komt het omdat mijn telefoon niet geregistreerd is als "Vertrouwd apparaat", maar als ik dat wil doen moet ik eerst een elektronische code invoeren, die ik nog nooit gemaakt heb, en als ik daar een nieuwe voor aanvraag moet ik aan het eind weer zo'n sms-code bevestigen die ik dus niet krijg...
In de app is het overboeken rechtsonderin te vinden, achter de knop met twee pijlen. Ik denk dat je de elektronische handtekening bedoelt, dat zijn 8 cijfers die per brief naar je zijn gestuurd kort nadat je klant bent geworden. Bij overboeken heb je die standaard nodig, en vaak komt er dan ook nog een sms code binnen. Die zou gewoon op je geregistreerde telefoonnummer horen te komen. Pas als je een apparaat als vertrouwd hebt geregistreerd, komen codes in de app zelf binnen. Links bovenin op het hamburgermenu (drie streepjes) en dan voor beveiligingsinstellingen kiezen, dan kun je zien welke apparaten staan geregistreerd en voor welke bedragen welke codes nodig zijn, en dat zonodig aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb al een week het probleem dat contactloos pinnen niet werkt. Omdat ik een oude maestro pas heb (verloopt nov dit jaar) dus maar een nieuwe pas aangevraagd. (oude werd geblokkeerd)

En om de 10 dagen te overbruggen kon ik nog wel de pas van mijn 2e rekening gebruiken. Kom ik er achter dat daar het contactloos betalen ook niet van werkt. Beetje vreemd.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
areyouben schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 03:09:
[...]

In de app is het overboeken rechtsonderin te vinden, achter de knop met twee pijlen. Ik denk dat je de elektronische handtekening bedoelt, dat zijn 8 cijfers die per brief naar je zijn gestuurd kort nadat je klant bent geworden. Bij overboeken heb je die standaard nodig, en vaak komt er dan ook nog een sms code binnen. Die zou gewoon op je geregistreerde telefoonnummer horen te komen. Pas als je een apparaat als vertrouwd hebt geregistreerd, komen codes in de app zelf binnen. Links bovenin op het hamburgermenu (drie streepjes) en dan voor beveiligingsinstellingen kiezen, dan kun je zien welke apparaten staan geregistreerd en voor welke bedragen welke codes nodig zijn, en dat zonodig aanpassen.
Ah, die brief dat zou kunnen, dan moet ik even gaan zoeken... Hopelijk vind ik die nog, want bij opnieuw aanvragen kom ik nu in een “loop”:

1. De code opnieuw maken kan, maar dat moet bevestigd met de toegestuurde SMS code.

2. SMS krijg ik niet omdat telefoon niet geregistreerd is als het vertrouwde apparaat. Dat komt door een telefooonwissel een jaar terug, mijn oude telefoon staat wel als “vertrouwd”

3. De huidige telefoon registreren als “vertrouwd” kan ook, maar daarvoor moet ik bevestigen met… de elektronische 8-cujferige code …. -> terug naar #1, en in de loop…

Zal ze eens bellen vandaag…. En anders óf mijn brief zoeken óf kijken of de oude telefoon het nog doet en via die telefoon sms intvangen en code aanpassen en dan nieuwe telefoon registreren als vertrouwd via die code zodat het daar hopelijk ook op werkt…

(Heb inmiddels steeds meer begrip voor de kosten die banken als ING vragen voor hun diensten, eenmaal gewend aan feilloze apps is het wel even schakelen zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Valorian hier werkt alles prima maar is nog niet alkes vertaald waardoor ik heel soms nog iets in het spaans krijg.

De app is minder intuïtief dan de nl grootbanken apps maar komt wel meer overeen met andere middellandse zee banken.

De loop waar je in zit kan ook bij een groot bank voorkomen. Ik was juist weer verbaasd hoe eenvoudig en makkelijk er een tel nummer bij ing gewijzigd kan worden.

Overmaken in de app kan op meerdere manieren/locaties. Hun go-to icon zijn de twee pijltjes, dus je kan gelijk vanaf de landing pagina onderin klikken of als je al in een rekening zit juist bovenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:52:
@Valorian hier werkt alles prima maar is nog niet alkes vertaald waardoor ik heel soms nog iets in het spaans krijg.

De app is minder intuïtief dan de nl grootbanken apps maar komt wel meer overeen met andere middellandse zee banken.

De loop waar je in zit kan ook bij een groot bank voorkomen. Ik was juist weer verbaasd hoe eenvoudig en makkelijk er een tel nummer bij ing gewijzigd kan worden.

Overmaken in de app kan op meerdere manieren/locaties. Hun go-to icon zijn de twee pijltjes, dus je kan gelijk vanaf de landing pagina onderin klikken of als je al in een rekening zit juist bovenin.
Thx. Ja, als het eenmaal werkt vast prima. En het verschil tussen mijn ING vrij opneembare spaarrekening en Openbank is bijna 1% qua rente (1,06 vs 1,9). Dus ik ga er nog maar even een poging aan wagen.

De pijlen inmiddels gevonden (@areyouben gaf dit ook al aan, dank!). Ik had werkelijk overal op geklikt qua puntjes en dingetje behalve daar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Valorian schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:36:
[...]

Zal ze eens bellen vandaag…. En anders óf mijn brief zoeken óf kijken of de oude telefoon het nog doet en via die telefoon sms intvangen en code aanpassen en dan nieuwe telefoon registreren als vertrouwd via die code zodat het daar hopelijk ook op werkt…
Aan de telefoon zullen je ze zeker kunnen helpen uit die loop te komen. Ik denk dat je zonder codes je oude telefoon kan verwijderen als vertrouwd apparaat en dat daarna weer sms-codes via ouderwetse sms op je telefoonnummer worden verstuurd. Daarna zou je dan zelf een nieuwe handtekening moeten kunnen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
areyouben schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:57:
[...]

Aan de telefoon zullen je ze zeker kunnen helpen uit die loop te komen. Ik denk dat je zonder codes je oude telefoon kan verwijderen als vertrouwd apparaat en dat daarna weer sms-codes via ouderwetse sms op je telefoonnummer worden verstuurd. Daarna zou je dan zelf een nieuwe handtekening moeten kunnen aanvragen.
Ja, heb ze wel eens vaker aan de lijn gehad. Een keer ivm nogal omslachtige manier waarop bij geautomatiseerde beleggingsrekening tientallen nummers van fondsen e.d. als rekeningnr in de belastingaangifte vooringevuld staan, en het onduidelijk was wat ik daar nou moest weghalen of juist invullen (uiteindelijk: gewoon één nr met het totaalbedrag op de belegggingsrekening). En een keer omdat ik de anti-witwas-etc-formulieren nog moest invullen/activeren, maar dat kon ook niet zonder code. In beide gevallen goed geholpen door een prettige NL-medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 14:58
Mistraller schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

IBAN in Nederland heeft helaas wel een erg vervelende domme keus in zich; De banknaam zit erin. Europees gezien is die fout ook gemaakt, het land is erin verwerkt. Dat houdt in dat je nooit je bankrekeningnummer fatsoenlijk kunt meenemen; hoe Europees we het hier ook gaan regelen.

Instant payment is een gigantische move voor de bankensector geweest.
Technisch omdat voorheen alles in batches verliep, en nu 1 voor 1 met grote datastromen tot gevolg. Maar vooral ook op het gebied van clearing and settlement oftwel onderling vertrouwen. Iets waar je als consument nooit bij stil staat, maar wel aan de basis stond voor een betrouwbare financiële sector. Dat is fundamenteel aan het veranderen door IP.

Hier mooi uitgelegd voor de geinteresseerden.

https://medium.com/@finte...to-real-time-a30d37944ade

[...]
Met als aanvulling: Op zich is het niet typisch alleen Nederlands dat er letters van de bank in een IBAN zitten. Landen als Ierland en Malta hebben dat ook.
Voorbeeld: IE29 AIBK 9311 5212 3456 78 in Ierland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:31
Even bellen met openbank lost vaak wel bekende problemen op met sms. Er zitten daar een paar medewerkers die erg goed zijn en de brug slaan tussen de spaanse werkwijze’s en hoe nederlanders gewend zijn hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Is er iemand die ooit aanspraak heeft gemaakt op die Travel+ reisverzekering? Hoe is dat gegaan? Voldeed je volledig aan de voorwaarden (m.a.w. zo'n beetje alles mbt je reis betaald met je Openbank betaalpas)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

Thx. Ja, als het eenmaal werkt vast prima. En het verschil tussen mijn ING vrij opneembare spaarrekening en Openbank is bijna 1% qua rente (1,06 vs 1,9). Dus ik ga er nog maar even een poging aan wagen.

De pijlen inmiddels gevonden (@areyouben gaf dit ook al aan, dank!). Ik had werkelijk overal op geklikt qua puntjes en dingetje behalve daar ;)
Je kan beter naar Garanti BBVA Bank gaan die bieden nu 2,55% rente voor het eerste halfjaar. Deposito Garantie Stelsel en vrij opneembaar.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Datisraar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Met als aanvulling: Op zich is het niet typisch alleen Nederlands dat er letters van de bank in een IBAN zitten. Landen als Ierland en Malta hebben dat ook.
Voorbeeld: IE29 AIBK 9311 5212 3456 78 in Ierland.
Protectionisme is ook niet iets wat alleen in Nederland speelt 8) Maar ik ging er voor het gemak even vanuit dat de meesten hier Nederlands zijn. In het ontwerp van IBAN hadden beter helemaal geen letters toegestaan cq gebruikt moeten worden. Óók niet voor de landcode als je vooraf EU-wide ANP al in je specs opneemt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Protectionisme is ook niet iets wat alleen in Nederland speelt 8) Maar ik ging er voor het gemak even vanuit dat de meesten hier Nederlands zijn. In het ontwerp van IBAN hadden beter helemaal geen letters toegestaan cq gebruikt moeten worden. Óók niet voor de landcode als je vooraf EU-wide ANP al in je specs opneemt.
Is het niet zo dat die letters vervangen kunnen worden door cijfers, nu al? Dus ipv NL bv 89?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Valorian
Jumpman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Je kan beter naar Garanti BBVA Bank gaan die bieden nu 2,55% rente voor het eerste halfjaar. Deposito Garantie Stelsel en vrij opneembaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Ik heb een account aangemaakt bij OpenBank, geld er op gezet, bijna 10 dagen gewacht totdat het pasje binnen was, geactiveerd, daarna het mobiel betalen aangezet in de app. Sta ik in de winkel om dat voor het eerst te testen krijg ik alleen errors te zien op het apparaat. Heb het meerdere keren geprobeerd bij diverse pinapparaten en het is me niet gelukt. De klantenservice gaf ook aan dat dit niet werkt. Gelijk mijn rekening weer opgezet én ik ga mijn heil ergens anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
haagsepracht schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:31:
Ik heb een account aangemaakt bij OpenBank, geld er op gezet, bijna 10 dagen gewacht totdat het pasje binnen was, geactiveerd, daarna het mobiel betalen aangezet in de app. Sta ik in de winkel om dat voor het eerst te testen krijg ik alleen errors te zien op het apparaat. Heb het meerdere keren geprobeerd bij diverse pinapparaten en het is me niet gelukt. De klantenservice gaf ook aan dat dit niet werkt. Gelijk mijn rekening weer opgezet én ik ga mijn heil ergens anders zoeken.
apple wallet, google pay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:29
Ik zou zeggen, heel veel succes elders!

PS: Had je ook al eens betaald met je nieuwe pas? Volgens mij is dat een vereiste voor het mobiel betalen werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Nu online
Je moet eerst een keer betalen met je pinpas in de sleuf ipv NFC. Daarna werkt zowel NFC van je pas als je mobiel.
Wordt ook ergens vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Falco schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Ik zou zeggen, heel veel succes elders!

PS: Had je ook al eens betaald met je nieuwe pas? Volgens mij is dat een vereiste voor het mobiel betalen werkt....
Yes, heb eerst betaald met de pas en daarna nog één dag gewacht. Zit op GrapheneOS, dus Google pay is geen optie, moet echt via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:29
haagsepracht schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Yes, heb eerst betaald met de pas en daarna nog één dag gewacht. Zit op GrapheneOS, dus Google pay is geen optie, moet echt via de app.
OK, dat is raar dan, heb je ook de tip van @GeEkIe gezien?

Andere optie is dan wellicht nog de Curve App, ook geen lichtend privacy voorbeeld maar dan heb je de eieren in ieder geval niet allemaal in 1 mandje als je Apple/Google pay zou gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-08 16:52
haagsepracht schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Lijkt mij dat óf je telefoon niet als primair ingesteld staat in de Openbank app of dat de winkelier misschien geen Mastercard Debit ondersteund wat nog steeds mogelijk is.
(Bij Openbank app is namelijk je pas voor de kassa altijd Mastercard debit uit eigen ervaring ook al is maestro gekozen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Falco schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

OK, dat is raar dan, heb je ook de tip van @GeEkIe gezien?

Andere optie is dan wellicht nog de Curve App, ook geen lichtend privacy voorbeeld maar dan heb je de eieren in ieder geval niet allemaal in 1 mandje als je Apple/Google pay zou gebruiken....
Ik ga het nog een keer proberen idd of het wellicht wel lukt na het fysiek gebruiken van de pas ipv via NFC. Kan me niet meer herinneren of ik dat toen had gedaan.

Heb in GrapheneOS de Openbank app ook als betalingsapp geselecteerd gehad. Ben benieuwd.. en anders toch maar verder kijken. Garmin Pay werkt prima op de Smart Watch maar wil een alternatief hebben voor op de mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgareth
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 13:19
Valorian schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:12:
Gaat bij jullie het overboeken van geld vanaf Openbank soepel?

Als ik wil overboeken dan vraagt de bank om een bevestigingscode op mobiel, maar die ontvang ik niet. Dat is overigens vanaf een pc. Vanaf mobiel in de app lijkt er helemaal geen mogelijkheid zijn om geld over te boeken. Voelt allemaal wat brakjes... Gaat het bij jullie soepeler?

volgens heb ik dit ook gehad bij een nieuwe telefoon. De code komt op de oude telefoon binnen, maar niet als sms maar een push notificatie van de app. Dit is irritant maar dat blijft zo totdat je huidige telefoon als vertrouwd apparaat hebt geregistreerd. Staat mij ook bij dat je maar één vertrouwd apparaat mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Nu online
belgareth schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:35:
[...]
Staat mij ook bij dat je maar één vertrouwd apparaat mag hebben.
Dit zou wel eens de kern van het probleem kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPep
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-08 18:08
Weet iemand hoe het deposito garantie stelsel werkt als je al een ton bij banco santander hebt staan? Zit daar een doorkijk op, of hebben ze ieder hun eigen regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
SamPep schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:07:
Weet iemand hoe het deposito garantie stelsel werkt als je al een ton bij banco santander hebt staan? Zit daar een doorkijk op, of hebben ze ieder hun eigen regeling?
Bij Spaanse banken register staan beiden apart geregistreerd. Gewoon 2x een ton dekking dus.
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste