Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• atlas1302
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 29-05 18:15
Mede-auteur:
  • J0kerNL
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19:28

J0kerNL

In dit topic worden er discussie gehouden en ervaringen besproken over Openbank

Introductie

Openbank is een Spaanse onlinebank die sinds haar oprichting in 1995 tot Banco Santander behoort. De bank heeft haar eigen banklicentie en staat ingeschreven in het bankregister van de Banco de España met bankcode 0073. Het is een bank met meerdere kanalen waar transacties zowel telefonisch als via internet kunnen worden gerealiseerd. De bank heeft een fysiek kantoor in Madrid.

Op dit moment is er een wachtlijst.

Mobiel betalen

Ze bieden support aan voor Apple Pay, Openbank Wallet, Fitbit Pay en Garmin Pay. Dit is nog niet het geval voor Apple Pay

Actie

Als je voor 31 januari een account bij hun aanmaakt, kun je als je 500 euro stort, 50 euro gratis krijgen.

Downloaden:
Android: https://play.google.com/s...ils?id=es.openbank.mobile
iOS: https://apps.apple.com/nl...el-bankieren/id1217874244

[Voor 98% gewijzigd door J0kerNL op 15-01-2020 21:06]

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 14:48

Basszje

Reisvaap!]

Wat maakt deze bank nu zo aantrekkelijk t.a.v. andere Fintech banken.
Vertel. Je topic start is even karig als de website van die bank. Waarom zou iemand zonder enige informatie een rekening ergens willen openen?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• ZXRY
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 01-06 15:27
Ik zag het inderdaad paar weken geleden, heb mij ook aangemeld voor de wachtlijst. Ben benieuwd. Een paar punten die mij opvielen:

- Het is de grootste digitale bank van Europa
- De bank erachter is Banco Santander, een erg grote speler
- Ze beloven een volledige gratis rekening inclusief betaalpas(sen)
- Hun app en web interface ziet er erg goed uit
- Veel functies inclusief automatisch investeren

Maar het belangrijkste is als deze bank een NL IBAN kan uitgeven, imo. En dat zou een groot voordeel zijn t.o.v. andere online banken. IBAN discriminatie is verboden, maar ik merk toch wel dat veel mensen liever geld overmaken naar een NL IBAN dan naar een buitenlandse IBAN met bijvoorbeeld Marktplaats. Als deze bank een Nederlandse IBAN kan verstrekken, inclusief iDeal, dan is het een hele grote uitdager voor de Nederlandse bankensector.

Overigens weet ik nog niet of ik een Openbank rekening daadwerkelijk ga aanvragen. Ik heb momenteel al ING en ABN Amro en daarnaast nog Revolut en N26. Revolut vind ik erg handig voor de virtuele credit card en wisselkoers en dat laatste geldt ook voor N26. Zo heb ik een Turks Netflix abonnement dat ontzettend scheelt in prijs door de gunstige wisselkoers van N26. Zolang deze laatste twee gratis blijven houd ik die sowieso aan.

• ZXRY
Freakster86 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:24:
[...]

Waar zie je dit staan? Ik zie enkel een vermelding over de gratis betaalpas.
https://www.openbank.nl/wie-wij-zijn

"100% digitaal en zonder extra kosten
Al onze diensten zijn beschikbaar via één website en app."

Op de Spaanse site in het Engels is er wat meer informatie te vinden. Maar de bank profileert zich ook als een bank waar je kosteloos een account kan openen.

----------------------------

Ik kreeg trouwens 13 december een mailtje van ze, dat ik in de komende dagen 'op een exclusieve wijze kan deelnemen' en dat er 'een verrassing op mij wacht'. Nou, ik ben erg benieuwd haha.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:14

Sabbi

je denkt aan mij.

ZXRY schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:34:
[...]

"100% digitaal en zonder extra kosten
Al onze diensten zijn beschikbaar via één website en app."
[...]
'Zonder extra kosten' betekent niet hetzelfde als 'Zonder kosten'.

• ZXRY
Om jullie de moeite te besparen:

Zover ik kon vinden mist deze specifieke pagina nog op de Nederlandse site. Dat is denk ik een kwestie van nog niet vertaald.

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:03

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik mis een uitgebreide topicstart @atlas1302 . Zou je deze in orde willen maken, zodat het topic kan openblijven?

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• ZXRY
Sabbi schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:03:
[...]

De gratis kaart is virtueel, dwz dat je geen echte pas krijgt, maar alleen een app om online mee te betalen.

Ik denk dat het aanbod in Nederland inderdaad wel niet hetzelfde zal zijn als in Dld, maar verwacht er niet te veel wereldschokkends van.
Alles wat ik kan vinden op de Spaanse site duidt op een gratis rekening incl. fysieke debit card. Maar dit topic is sowieso op dit moment nog overbodig. De onthulling zal niet lang meer duren en pas als alle feiten bekend zijn kunnen we oordelen of deze bank het waard is.

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 05:53
ZXRY schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:45:
Om jullie de moeite te besparen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zover ik kon vinden mist deze specifieke pagina nog op de Nederlandse site. Dat is denk ik een kwestie van nog niet vertaald.
In de broncode op openbank.nl/klant-worden staat het volgende: "openDebitCard":"Open Debit kaart","accountTypeInfo":"* Gratis het eerste jaar. De verlenging kost €18 per jaar"

MacBook Pro 16" + Pro Display XDR - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:17
Sabbi schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:03:
[...]

De gratis kaart is virtueel, dwz dat je geen echte pas krijgt, maar alleen een app om online mee te betalen.
Kun je zon kaart aan Google Pay oid hangen? Dan heb je in theorie ook geen fysieke kaart nodig, toch?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:09

Tens

up and running

atlas1302 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:47:
Een wachtlijst om je aan te kunnen melden? waar hebben we dat eerder gezien...bij N26 destijds ook.
>:) Als een marketing truc één keer werkt zal die de volgende keer ook wel werken.

mea sunt, calceamenta politum

• g0blin
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 01:50
De website lijkt gisteren (17/12) te zijn aangepast. Inmiddels kun je inloggen. Op de inlogpagina word je doorverwezen naar de app, waar je op 'klant worden' kunt klikken. Je wordt dan doorverwezen naar https://www.openbank.nl/klant-worden , waar je je wachtlijstcode invult.

Ben benieuwd.

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:33
Als ik de voorwaarden lees, heb je 3% koersopslag met niet euro betalingen als je het gratis abonnement hebt.

Voor buiten de EU is het totaal niet interessant tov n26

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 00:24
Miki schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:28:
Ik ben erg benieuwd hoe gratis deze bank is. Toen ING aankondigde om te verkennen om op basis van persoonlijke bankgegevens aanbiedingen en andere reclames bij hun klanten onder te brengen was de wereld te klein. Nu wil ik niet suggereren dat zij dit mogelijk doen maar ik ben erg benieuwd wat ze met data doen van hun klanten.
Fintech en gratis bestaat gewoonweg niet. De kosten om te voldoen aan allerlei strenge wetgeving zijn daarvoor mijn inziens te hoog en dan hebben we het niet gehad over ICT en alle infrastructuur om betalingsverkeer te kunnen aanbieden.
MoneYou kan het blijkbaar ook: https://www.moneyou.nl/betalen

In Duitsland kan het nog gekker:
https://www.commerzbank.d...stenloses-girokonto3.html

📈 Voordelig indexbeleggen in aandelen --- Voordelig zelf beleggen op de beurs 💸

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:33
Wat lief, liefdadigheidsinstellingen die geheel belangeloos gratis betaalrekeningen aanbieden B)

| 14x315W Eurener MEPV Turbo Mono black | 7x APSystems YC500 | ZW 41° | Array tilt 10° | PVOutput || MBP i5 500Gb 2017 | MBA i5 128Gb 2017 I iPad 2018 | iPhone 7 |

• 680x0
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 00:20
ZXRY schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:49:
- Ze beloven een volledige gratis rekening inclusief betaalpas(sen)
- Hun app en web interface ziet er erg goed uit
- Veel functies inclusief automatisch investeren
Ik begrijp niet wrm daar in NL nog steeds zo wild over gedaan wordt. In Belgie hebben we al jaar en dag Argenta, een degelijke, solide, correcte bank met altijd al gratis rekeningen, gratis bankkaarten en zelfs gratis MasterCards.. Zit er zelf al jaren omdat 1) de service er enorme goed is, 2) inderdaad alles gratis is, en 3) ik simpelweg weiger om ook maar 1 eurocent te betalen om mijn eigen geld te mogen afhalen of kunnen gebruiken..

• Brent
680x0 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:10:
[...]

Ik begrijp niet wrm daar in NL nog steeds zo wild over gedaan wordt. In Belgie hebben we al jaar en dag Argenta, een degelijke, solide, correcte bank met altijd al gratis rekeningen, gratis bankkaarten en zelfs gratis MasterCards.. Zit er zelf al jaren omdat 1) de service er enorme goed is, 2) inderdaad alles gratis is, en 3) ik simpelweg weiger om ook maar 1 eurocent te betalen om mijn eigen geld te mogen afhalen of kunnen gebruiken..
$inset_zuunige_ollanders_grap.

Er wordt wild over gedaan omdat er geen reguliere gratis zichtrekeningen met pas zijn in NL. Enige uitzondering is Moneyou GO, welke pas sindskort de ietwat vage melding dat alleen het eerste jaar gratis zou zijn heeft weggehaald.

Vandaar.

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:33
Wim-Bart schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 02:59:
Gratis, zonder extra kosten.... Op het moment betalen banken zelf negatieve rente. Waar moet het geld vandaan komen?

Icesave scenario??
Ik zie best veel dingen waar ze aardig aan verdienen: torenhoge koersopslag, duur reisvoordelen abonnement, merchant fees, hun beleggingsrekening.

En het is ook gewoon reclame/marktaandeel kopen bij een "hippe" doelgroep voor Santander.

• Datisraar
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 21:55
Fin toch banken gaan wel op elkaar lijken vind ik. Aan de ene kant een goede ontwikkeling, maar er is nu veel concurrentie en zal alleen maar groter worden. Heb zowel Money you in NL (Echt veels te beperkt voor mij en dus al opgeheven) en N26 uit Duitsland geprobeerd (alleen leuk als vakantiebestemming rekening). Momenteel ben ik Revolut en Monese en TransferWise, met Bunq aan het uitproberen. Kijken of dat wat wordt. Mijn salaris laat ik ‘old-school’ gewoon op mijn SNS bank overmaken. Ik vind gratis helemaal niet belangrijk bij banken en betaal liever voor een normale, goede bank, die in het Nederlands via telefoon of Whats app is te gebruiken en waar je veel mee kunt doen. Maar dat is mijn idee.
Maar Openbank wil ik ook uiteraard proberen als de kans zich voor doet binnenkort.

[Voor 13% gewijzigd door Datisraar op 21-12-2019 16:44]

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02-06 13:23
Wil je even bevestigen dat je geen medewerker van die bank bent of op enige manier betaald voor deze post?

• atlas1302
Wil je even bevestigen dat je geen medewerker van die bank bent of op enige manier betaald voor deze post?
Ik zit voor een andere bank, Chesterfield. En nee, ik ben geen directeur van Openbank. Wie ben jij?

• Meestervisser
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 20:46
flame

[Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2019 19:53]

Niet de echte!

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:09

Tens

up and running

atlas1302 schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:13:
[...]

Ik zit voor een andere bank, Chesterfield. En nee, ik ben geen directeur van Openbank. Wie ben jij?
Dat is dus totaal geen antwoord op de vraag...
atlas1302 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:56:
Openbank, de grootste volledig digitale bank van Europa en onderdeel van de Santander group, lanceert de eerste bestemming van een internationale uitbreiding in Duitsland. Later dit jaar worden Nederland en Portugal hieraan toegevoegd, daarna volgen verschillende landen in Europa en Amerika op de middellange termijn.

Tijdens de jaarlijkse mediadag in Berlijn zal Openbank een reeks producten en diensten presenteren die tegen het einde van het jaar volledig operationeel zullen zijn in Duitsland. De bank biedt Duitse klanten een state-of-the-art platform en mobiele app, met AI- en machine learning-technologie, cloudgebaseerde systemen en de hoogste beveiligingsstandaarden voor bruikbaarheid en optimale klantervaring.
perfecte reclametekst....

[Voor 61% gewijzigd door Tens op 25-12-2019 14:27]

mea sunt, calceamenta politum

• Bulldock
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:17
Volgende keer dan even quote functie gebruiken en een linkje erbij...

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:01
atlas1302 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:56:
Openbank, de grootste volledig digitale bank van Europa en onderdeel van de Santander group, lanceert de eerste bestemming van een internationale uitbreiding in Duitsland. Later dit jaar worden Nederland en Portugal hieraan toegevoegd, daarna volgen verschillende landen in Europa en Amerika op de middellange termijn.

Tijdens de jaarlijkse mediadag in Berlijn zal Openbank een reeks producten en diensten presenteren die tegen het einde van het jaar volledig operationeel zullen zijn in Duitsland. De bank biedt Duitse klanten een state-of-the-art platform en mobiele app, met AI- en machine learning-technologie, cloudgebaseerde systemen en de hoogste beveiligingsstandaarden voor bruikbaarheid en optimale klantervaring.
Link: https://www.santander.com...r.com&utm_campaign=buffer (in het Engels)

• Datisraar
Heeft er iemand al een rekening geopend bij Openbank?
Je moet weliswaar eerst via je emailadres op de wachtlijst staan, en zou je een welkomst code moeten krijgen.
Ik sta op de wachtlijst bij openbank, maar nog geen welkomst code en we zitten al bijna in 2020.
Iemand dus al wel?

• Datisraar
Ach je weet niet. Zo’n 10.000 Nederlanders proberen inmiddels een N26 rekening met een Duitse DE IBAN en een deel is laaiend enthousiast dus wie wat wat Openbank doet in Nederland. Het zal net als bij N26 geen storm lopen met honderd duizenden aanmeldingen in Nederland , maar ik wil deze Openbank wel proberen.

• atlas1302
De Duitsers zijn het eerste aan de beurt, daarna Nederland en Portugal.
Later dit jaar worden Nederland en Portugal hieraan toegevoegd, daarna volgen verschillende landen in Europa en Amerika op de middellange termijn.
Maar het zou dit jaar moeten gebeuren, dus krap tijd. Ik wil best een Spaans Iban, wil in de toekomst meer naar Spanje dus lijkt me geen probleem.

• Datisraar
Inderdaad voor mensen die vaker naar Spanje gaan is Openbank wel iets. Vanuit Nederland kan ik geen Spaanse IBAN bank aanvragen. Binnenkort dus wel. En bij Spaanse geldautomaten moet je altijd een kleine vergoeding betalen bij geldopnames. Zou het daar bij de Santander automaat in Spanje dan wel gratis zijn?

• ZXRY
Datisraar schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:58:
Heeft er iemand al een rekening geopend bij Openbank?
Je moet weliswaar eerst via je emailadres op de wachtlijst staan, en zou je een welkomst code moeten krijgen.
Ik sta op de wachtlijst bij openbank, maar nog geen welkomst code en we zitten al bijna in 2020.
Iemand dus al wel?
Heb al sinds de mail van 13 december niks meer gehoord. Terwijl er letterlijk in de mail 'De komende dagen kun je op exclusieve wijze deelnemen aan Openbank!' staat. Het voldoet in ieder geval wel aan het stereotype van Spanje :D .

Maar goed, ik ben inmiddels niet meer geïnteresseerd tenzij er een mooie bonus bijkomt die het openen van een account het waard maakt. Ik heb al 2 buitenlandse rekeningen en deze voegt imo niks toe t.o.v. die andere 2.

• Datisraar
Ter info: net gebeld met Open bank. Voor degenen die op de wachtlijst staan, vanaf half januari worden de welkomst codes gemaild.

• Tommert38
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:41
Ik heb vandaag een promotiecode ontvangen om klant te worden! Je krijgt €50 cadeau als je voor 28 februari €500 op je rekening zet, dus dat is mooi meegenomen! Binnen 10 dagen wordt de betaalpas thuisbezorgd (mits de aanmelding goedgekeurd wordt).

• Tommert38
@emdeejee Ik heb me inderdaad ingeschreven voor de wachtlijst, al een hele tijd terug. Wellicht werken ze op basis van first come, first served?

Wel fijn dat ik er vroeg bij ben, want dit gaat perfect uitkomen voor onze vakantie naar Mexico in februari :)

• JohanNL
MrMonkE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:14:
Als ze failliet gaan staat de spaanse regering dan garant voor het spaarbedrag en zo ja met welk maximum?
Het depositogarantiestelsel is voor alle deelnemers €100.000 per bank
Wel kan het, mocht het zover komen wat gedoe opleveren en zul je naar verwachting allemaal documenten moeten opsturen, naar Spanje...
Wellicht moet je er zelfs heen maar al de regels en voorwaarden zouden ergens online wel te vinden moeten zijn.
Ook moet de Spaanse overheid niet in de problemen raken of zelfs failliet gaan ( maar in zo'n doomscenario kun je je ook nog afvragen hoeveel een euro dan nog waard is. )

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:34
atlas1302 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:15:
[...]
Daar ben ik ook erg benieuwd naar hoe Openbank dat gaat realiseren en aanpakken, de Deutsche Bank en Argenta rekenen geen toeslagen bijv. Dus op die manier zou je dan wel weer uit de voeten kunnen, maar even afwachten denk ik.
Dat opnames voor de klant gratis zijn, betekent nog niet dat banken onderling elkaar sowieso geld in rekening brengen voor een geldopname van een externe bank. In het ene geval is die fee voldoende, in het andere geval betaalt de consument ook nog iets extra's.

Die fee die de consument betaalt wordt in rekening gebracht door de opnemende bank, niet door Openbank. Je zult dus ook zien dat je door Openbank niets in rekening wordt gebracht, maar dat de fee van de geldautomaat gewoon betaald moet worden. De laatste fintech (waarvan ik wist) dat deze terug betaald wordt (Denizen) is per 1 januari opgehouden te bestaan.

Dus wees voorzichtig met het lezen van de marketing, en hou bit.ly/thefreeATMlist goed in de gaten! (en vul aan/pas aan waar nodig)

• J0kerNL
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19:28
Datisraar schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:07:
[...]

Quote:
Ik heb vandaag een promotiecode ontvangen om klant te worden! Je krijgt €50 cadeau als je voor 28 februari €500 op je rekening zet, dus dat is mooi meegenomen! Binnen 10 dagen wordt de betaalpas thuisbezorgd (mits de aanmelding goedgekeurd wordt).

Hoeveel weken heb jij gewacht?
Ik sta ongeveer 1 maand nu op de wachtlijst.
Ik heb vandaag ook een mailtje ontvangen met de promotiecode, ik zit nog er even aan te denken om er eentje aan te vragen, aangezien ik ook al een rekening bij N26, Revolut en Transferwise heb :P

[Voor 3% gewijzigd door J0kerNL op 13-01-2020 18:42]

• saharoen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:18
N26, Revolut en Transferwise heb :P
same here :) toch maar aangevraagd. 50 gratis geld om te testen kan nooit kwaad.

[Voor 104% gewijzigd door saharoen op 13-01-2020 18:51]

• Datisraar
Openbank heeft volgens mij wel veel weg van N26. Maar bij Openbank spreekt de Spanjaard Nederlands en zijn ze per telefoon in Nederland te bereiken. Voor Spanje gangers kan er gratis gepind worden bij alle Santander banken op het vasteland en Canarische eilanden. Scheelt steeds 2€ per opname daar.

• g0blin
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 01:50
Code ontvangen. Het voelt nog een beetje als een beta-versie allemaal.

Het aanmeldproces werd afgesloten met een foutmelding, maar aan de telefoon zeiden ze dat er niets aan de hand is. En inderdaad: inloggen werkt. Ook het aanvragen van de pas en de virtuele pas eindigde allebei in een foutmelding.

Ik vind de app niet heel erg overzichtelijk eerlijk gezegd:
1. Veel nadrukkelijke aandacht voor dingen die je als gebruiker maar één of twee keer zult bekijken, terwijl je eigenlijk direct je transacties wilt zien.
2. Er zitten nog best veel Spaanse teksten in, of krakkemikkige vertalingen (bv: 'wereldwijde positie' ipv 'globaal overzicht' oid).
3. Ik wordt aangesproken met m'n volle voornaam én doopnaam (eigenaardig).
4. in het hoofdscherm is je saldo opgesplitst in 'saldo' en 'beschikbaar saldo', en in een dieptescherm staan kregen als 'saldo', 'in afwachting van consolidatie' , 'in afwachting van autorisatie', en 'beschikbaar saldo) - dat klinkt alsof ze in de 20e eeuw cheques aan het verwerken zijn. Doet me een beetje denken aan mijn Engelse bank, in 1998.
5. En je logt in met je paspoort- of ID-kaartnummer. Dat voelt een beetje... tjsa.

Het moet nog wel wat smoother allemaal vind ik.

En edit:
6. Hoewel Open Bank in theorie mee zou moeten doen aan SEPA Instant Credit Transfer, is na een half uur mijn overschrijving vanaf Bunq nog niet binnen. Maar dat geldt voor N26 ook, dus zou ook aan bunq kunnen liggen.

[Voor 8% gewijzigd door g0blin op 14-01-2020 13:16. Reden: bullet 6 toegevoegd.]

• Brent
g0blin schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:14:

6. Hoewel Open Bank in theorie mee zou moeten doen aan SEPA Instant Credit Transfer, is na een half uur mijn overschrijving vanaf Bunq nog niet binnen. Maar dat geldt voor N26 ook, dus zou ook aan bunq kunnen liggen.
Nog maar eens die tabel opgezocht ( https://www.europeanpayme...ants-sepa-payment-schemes ): N26 en bunq zouden het moeten hebben, evenals de Spaanse Banco Santander.

Misschien is die tabel toch niet zo accuraat als ik eerst dacht?

• emdeejee
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 31-05 21:48
Ik heb ook de code eindelijk ontvangen. €50 klinkt wel leuk als student :)

@Netoj Travelcard:
Heb je de voordelen niet langer nodig? Schakel ze dan uit! Betaal alleen wanneer je ze nodig hebt, want je kunt je plan op ieder moment kosteloos opzeggen.

Bron: https://www.openbank.nl/r42-exclusieve-reisvoordelen

• RobertowNL
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:18

RobertowNL

For your gear!

Datisraar schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:55:
Ik heb vandaag bericht gehad dat mijn rekening geactiveerd is. Mooi. Moet je die maestro r42 pas zelf nog in de open bank app bestellen, of komt ie vanzelf? Weet iemand dat?
Volgens het aanmeldproces kwam die binnen 10 dagen. Die hoef je dus niet los meer aan te vragen.

Heeft iemand al gezien waar je de Welkom spaarrekening opent (met 1% rente over 5.000 voor 6 mnd)?

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

RobertowNL schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:09:
[...]

Er zou ook een actie moeten lopen met een spaarrekening met 1% rente.
Maar die kan je niet openen, zover ik zie.
https://www.openbank.nl/spaarrekening
Om het antwoord hier ook maar even te plaatsen, je kan beide acties niet combineren.
Geeft ook antwoord op de vraag hoe lang het geld er moet blijven staan.
Wat top dat je klant bij ons bent geworden! Aangezien jij je Open Betaalrekening hebt geopend met de welkomstcode van de wachtlijst, is de Welkom Spaarrekening niet beschikbaar.

Jij hebt met deze code namelijk de mogelijkheid tot een veel betere promotie! De Welkom Spaarrekening biedt een rente van 1% op maximaal € 5.000 voor zes maanden. In euro\'s is dit een rendement van € 25.

Momenteel heb jij toegang tot de welkomstactie van € 50 op een storting van € 500. Om aan de voorwaarden te voldoen dient je rekening voor 31 januari 2020 geactiveerd te zijn en de € 500 voor 28 februari 2020 worden gestort op jouw Open Betaalrekening. Hiermee behaal je een rendement van 10% binnen twee maanden!

Het is wel belangrijke dat je de € 500 op jouw Open Betaalrekening houdt tot we de € 50 hebben uitbetaald.

• Datisraar
raven22 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:38:
ik dacht dat ze ook ideal hadden, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren met een Spaans iban
Nee, iDeal is echt Nederlands. Daarom bieden buitenlandse banken Monese, Revolut, N26, Bnc10, Openbank, TransferWise (de lijst wordt steeds langer) etc. dat niet aan.

[Voor 6% gewijzigd door Datisraar op 17-01-2020 22:45]

• Sndrrr81
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23:29
Moneyou Go met pas is gewoon gratis hoor.

@Datisraar klopt niet helemaal wat je zegt. Steeds 1ct via iDEAL betalen -> klopt niet . Het is enkel een verificatiemiddel als je de app opnieuw moet installeren ( bijv.bij een nieuwe telefoon) of als je herhaaldelijk verkeerde pin hebt ingetoetst. Dus dat "steeds" is.onjuist.
Dat je een tegenstelling moet hebben klopt.in zo verre dat je vanaf die rekening een identificatiestorting moet doen. Dat geldt voor elke neo bank aangezien je niet naar een kantoor kan om je te identificeren. Ook bij Openbank moet je een id storting doen via een andere bank.
Inderdaad geen instant payments maar dat hebben Openbank, Revolut en N26 ook niet.
Moneyou kan je overigens ook gewoon als incasso rekening gebruiken voor je vaste lasten. Dus volwaardige rekening.

Kortom, vergeleken met Open bank geen apple pay. Wel NL.iDeal., onbeperkt gratis pinnen ipv 5x , betere spaarrente, meerdere potjes

[Voor 4% gewijzigd door Sndrrr81 op 18-01-2020 09:56]

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:32
@atlas1302 Achterhaalde informatie. Moneyou Go = gratis met betaalpas. Je moet inderdaad nog wel een tegenrekening hebben (helaas). Anders dan dat is het mijn standaard rekening. De potjes zijn ideaal i.c.m. (automatisch) budgetteren/sparen/afschrijven. Maar dit is meer voer voor Discussie over & Ervaringen met Moneyou Go

Heb mij ook maar aangemeld, maar eigenlijk alleen voor die bonus. Zie nog steeds niet echt de meerwaarde. Je krijgt blijkbaar ook geen enkele bevestiging van je aanmelding of dat je op een wachtlijst staat. Zou toch op z'n minst een mailtje met "Hoi, Welkom!" verwachten.

• Tommert38
Gisteren mijn pas mogen ontvangen, een debit Maestro. Vandaag meteen geld opgenomen uit een ING automaat, en dat lukte gelukkig. De volgende test zal zijn of geld opnemen bij Santander ATMs inderdaad geen kosten met zich meebrengt, aangezien een Maestro-pas in het buitenland verder niet zo bruikbaar zal zijn. Voor overige betalingen in het buitenland zal ik de debit Mastercard van N26 gebruiken met als backup uiteraard de credit Mastercard van ABN AMRO.

Wat betreft de Android app, deze is inderdaad niet erg overzichtelijk, maar dat is voornamelijk bij het startscherm (tabblad Financiële positie) en tabblad Overschijvingen, mede door de vreemde Nederlandse vertalingen. De tabbladen Rekeningen en Kaarten spreken wel voor zich, en die zal ik ook het meeste gebruiken. Verder heb ik nog geen enkele foutmelding gezien in de app.

Edit 1: Overigens kan je ook mobiel betalen in de app, zie ik nu. Je hoeft enkel NFC aan te zetten en je mobiel te ontgrendelen. Snel eens proberen of dat bevalt!

Edit 2: Zojuist mobiel betaald, en het is inderdaad ontgrendelen, mobiel tegen de betaalterminal houden en klaar. De app hoeft dus niet geopend te zijn. Wat me wel opviel is dat de terminal zei dat het een Mastercard betaling was, terwijl de gekoppelde pas toch echt een Maestro is. Eens kijken of het bij de AH dan ook werkt.

[Voor 22% gewijzigd door Tommert38 op 18-01-2020 19:15. Reden: Stukje mobiel betalen toegevoegd]

• Datisraar
oohh schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:32:
Hoe lang duurt het verificatieproces als je kiest voor overmaken? Ik heb mij donderdag aangemeld, maar nog niks vernomen. Ik had al direct 1 EUR overgemaakt overgemaakt

Overigens had ik in eerste instantie gekozen voor de videoverificatie, maar na 10 minuten prutsen met het laten zien van mijn paspoort zei support dat het niet ging lukken en dat ik voor een andere methode moest kiezen.
Ik heb mij vorige week maandag avond online aangemeld met kopie paspoort en gelijk een overschrijving gedaan naar het nieuwe ES IBAN nummer. Echter was niet voldoende om de rekening te activeren kreeg ik woensdag te horen. . Woensdag avond opnieuw een foto van mijn paspoort gemaild en een duidelijkere bewijs van overboeking. Toen kreeg ik afgelopen donderdag de activatie mededeling per e-mail. Bijna 4 dagen dus. Ik zie in de app nu dat de maestro pas onderweg is.

• Xabre
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Ook de link gekregen maar twijfel nog. Kan je alleen inloggen op de app met je paspoort nummer? Of daarna ook met vingerafdruk of iets anders?

Google Stadia: xabre16v

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:07
@Xabre Je kan ook op de app inloggen met je vingerafdruk.

Mijn muziekcollectie op Discogs, heb m'n CD's eindelijk ook toegevoegd :)

• JohanNL
Ik ben vandaag en gisteren blijkbaar gebeld door een Spaans telefoonnummer, heb niet opgenomen.
Members only: telefoonnummer
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand anders ook? Met wat google werk ben ik er achter gekomen dat dit Openbank moet zijn.

Ik heb afgelopen zaterdag de registratie volledig ingevuld met kopie paspoort, een overboeking en het bewijs daarvan, alles zou in orde moeten zijn.
Tot nu toe ook nog geen mail ontvangen van activatie o.i.d.

• newbyy1986
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 13-02 22:51
JohanNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:30:
Ik ben vandaag en gisteren blijkbaar gebeld door een Spaans telefoonnummer, heb niet opgenomen.
***members only***

Iemand anders ook? Met wat google werk ben ik er achter gekomen dat dit Openbank moet zijn.

Ik heb afgelopen zaterdag de registratie volledig ingevuld met kopie paspoort, een overboeking en het bewijs daarvan, alles zou in orde moeten zijn.
Ja is openbank.

• Datisraar
JohanNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:30:
***members only***

Had ik ook. Was bij mij met de uploads blijkbaar niet duidelijk genoeg. Dan krijg je nog bericht om je paspoort kopie en een duidelijker bewijs van overboeking nog een keer te sturen. Heb ik gemaild naar documenten@openbank.com en dag later was rekening geactiveerd. Dan zou het ook bij jou goed moeten komen. Je kan inderdaad vanuit Spanje gebeld worden om dat te doen! En het fijne is je hoeft geen Spaans of Engels te praten. Ze spreken gewoon Nederlands.

[Voor 11% gewijzigd door Datisraar op 21-01-2020 14:16]

• emdeejee
  • Laatst online: 31-05 21:48
Na drie keer gebeld te zijn vanuit Madrid en een storing bij Openbank verder, is inmiddels ook mijn rekening geopend :) Goed begin zullen we maar zeggen.

[Voor 4% gewijzigd door emdeejee op 21-01-2020 18:02]

• Datisraar
newbyy1986 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:15:
[...]
Wanneer zie je die kaart verschijnen? Kan sinds vandaag inloggen in de app, dus paar dagen kan dit duren de maestro kaart?
Na activering van je rekening duurt 2 a 3 dagen voordat je het in de app kunt zien en wordt op dat moment naar je verstuurd. Je hoeft een kaart dus niet zelf (opnieuw) te bestellen.

• E461
  • Laatst online: 30-03 01:27
ja

• Datisraar
newbyy1986 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:32:
Apart. Gisteravond eens klein bedrag van 5 eurocent overgemaakt naar rekening openbank en staat er nog steeds niet op. Was gewoon als test. Iemand een idee hoe lang deze overboeking kan duren?
Ligt er aan welke bank. Vanaf Bunq is dat ongeveer twee uur. Bij andere banken zoals SNS duurde het langer maar voor 17.00 uur als je de avond daarvoor overboekte.

• Datisraar
Xabre schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:39:
Het was even zoeken om de kostenlijst ergens te vinden, maar die is te vinden bij het aanmelden.
Een debit Mastercard is eenmalig €1.99 dus.
Ik zie verder niet zoveel voordelen ten opzichte van N26 behalve dan betalen met je Maestro via je mobiel bij pin automaten.
Voordelen tov N26: Apple Pay met maestro doet het bij Openbank wel (Apple Watch of telefoon).
Gratis geldopnames in Spanje en Portugal bij Santander banken. Scheelt bij vakanties steeds 2€ per opname. In Spanje zijn geldautomaten meestal niet gratis.

[Voor 8% gewijzigd door Datisraar op 22-01-2020 14:51]

• raven22
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 30-04 12:02
Als je nog iemand spreekt van Openbank, geef dan aan dat je teleurgesteld bent dat er geen Ideal is. Deed ik ook en dat vonden ze fijn te horen. De NL markt vinden ze belangrijk en Ideal is daarvoor noodzakelijk, dat weet men ook. Dus hoe meer mensen klagen hoe hoger het op het to do lijstje komt.

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12-05 17:38

Naboo

#WINNING!! DUH!

Datisraar schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:40:
[...]

[...]

Apart dat ze ons landje belangrijk vinden. Eerst zijn wij en Duitsland aan de beurt, de rest volgt later. En dat ze Nederlands sprekend personeel hebben is ook opvallend.
Op zicht niet raar, qua banksystemen en internetgebruik staat Nederland in de hoogste regionen van de wereld. Ons land is geloof ik het land dat bovenaan staat wat betreft gebruik van internetbankieren, geloof rond 90% van Nederland gebruikt dit. Wat ver boven andere landelijke gemiddelden zit. Vooral mobiel bankieren staan wij echt ver boven andere landen qua gebruik.

Dus daarin zijn wij een goede testcase, omdat onze eisen en ervaringen anders zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Naboo op 22-01-2020 18:36]

Koos Signatureloos

• SteinGames
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 02-06 15:56
Vandaag gebeld, Volgens Openbank was de afschrijft niet voldoende omdat het logo van de bank er niet op stond (Via ING app) Vervolgens via de website een uitdraai gemaakt, en deze was wel goed. Rekening was een paar uur later actief. Alleen zie ik in de app nog niet dat er een betaalpas actief is en dat ik deze via de website kan aanvragen (Staat er in het spaans) Vervolgens als ik in de laatste mail kijk die ik heb ontvangen van openbank met de mededeling dat de rekening actief is, staat dat de pas binnen enkele werkdagen komt

• JohanNL
Brent schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:56:
[...]

He, waar dan?

Overigens zie ik net dat je de eerste 6 maanden 1% rente krijgt. Is dat nieuw?
Als je niet kwalificeert voor de €50 bonus, dan kun je een spaarrekening krijgen met 1% rente, je kunt niet beide krijgen.
Tenminste dat is hoe ik het heb begrepen, de site is wat verwarrend op sommige plaatsen inderdaad :p

• E461
Brent schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:56:
[...]

He, waar dan?

Overigens zie ik net dat je de eerste 6 maanden 1% rente krijgt. Is dat nieuw?
Datisraar schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:35:
[...]

De MasterCard debit Card heb ik nagevraagd maar is (nog) niet te bestellen. Ik heb een foto gestuurd van het overzicht wat we eerst kregen dat de kaart 1,99€ kost, want men wist nog nergens van. Ze willen wel iets met een metalen Card gaan doen in de toekomst.
Ik heb hem gewoon aangevraagd via de app, maar ik zie dat ze de pagina hebben aangepast. Nu alleen maar maestro blijkbaar. Heb overigens ook niets betaald voor de mastercard. Bijzonder :9

----------

Iets heel anders:

Ik vind de app bijna onbruikbaar. Zelfs voor het overmaken van een euro moet ik een sms-code overtypen en voordat ik een IBAN e.d. heb ingevoerd, ben ik ook al een paar minuten verder. Daarnaast betaal je dus koersopslag als je betaalt met vreemde valuta na 1 april (tenzij je duur abo neemt).

Enigste voordeel dat ik kan bedenken is dat de maestro-kaart met Apple Pay te gebruiken is.

[Voor 16% gewijzigd door E461 op 24-01-2020 13:10]

• atlas1302
J0kerNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:56:
Vreemd, ik heb wel geprobeerd om een Maestro pas te vragen, alleen daar staat dat ik mijn maximale passen heb overschreden. Weet iemand waar ik mijn gegevens kan vinden van de pas die ik dan wel heb : 8)7
Confrère, die Maestro pas krijg je toegezonden alleen is het nog niet zichtbaar in de app. Dat las ik hier een paar berichten terug.
Dus het is eigenlijk een bevestiging dat die pas in de maak is en wordt opgestuurt, een Maestro pas.

Ik heb daar geen ruk aan, ik wil een Master of Visa kaart voor het buitenlandse gebeuren. Santander banken werken toch ook met deze kaarten? of is het een speciale Santander debet card.

Het lijkt toch nog niet overzichtelijk, maar met trial en error komen we in dit topic er wel uit. ;)

• Datisraar
Pas vandaag ontvangen. Is denk ik een Santander debit kaart/Maestro pas. Mijn SNS bank heeft het zelfs nog niet eens, maar de Maestro pas op Apple Watch Geïnstalleerd voor Apple Pay en werkt perfect! Kunnen de 5 miljoen N26 cliënten nog een puntje aan zuigen tov de 100 (?) Openbank NL rekening houders 😉.

[Voor 33% gewijzigd door Datisraar op 24-01-2020 18:31]

• Datisraar
raven22 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:16:
Ik probeer een bankpas aan te vragen maar krijg een error in het Spaans. Of krijg je vanzelf een pas?
Zodra je rekening geactiveerd is, word je pas opgestuurd. Je hoeft niet (opnieuw) te bestellen.

• Tommert38
bllb schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Al bij de AH geweest om te testen? :)
Jazeker, en daar wordt het helaas geweigerd.. Met de pas gaat uiteraard wel.

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:36
Kek schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:19:
[...]

Ik kreeg de mail op donderdag, gelijk aangemeld, vrijdagochtend was alles actief.. (maar dus nog onduidelijk of ik een pas ga krijgen of niet...)
Na een mail werd ik binnen een paar minuten gebeld. M'n account is nu geactiveerd. Zat ook te knooien met de pas... Maar dus gewoon geduld hebben lees ik hier boven :) zie nog geen debit card staan bij m'n passen. De e-commerce kaart wel kunnen activeren, contactloos in Google pay Werkt helaas niet.

• Sndrrr81
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23:29
Net betaald met Google Pay en de Maestro. Springt de taal op het PIN apparaat meteen op Spaans en op het bonnetje staat de transactieinfo ook in het Spaans.

• U123456
ACTIEVOORWAARDEN “Betaalrekening € 50”: https://www.openbank.nl/a...romotions/WL_50Eur_NL.pdf

• Freakster86
Ik kreeg een mail met het verzoek om terug te bellen (Spaans telefoontje gemist). De dame aan de lijn gaf aan dat de foto's van mijn ID niet worden geaccepteerd, omdat er een watermerk op zit.

Ik gebruik standaard de KopieID app. Er zit inderdaad een watermerk op met hun naam en de datum van uitgifte. Alles is perfect leesbaar, maar desondanks weigeren ze het. Ik heb gevraagd waar ze dit op baseren, want de overheid geeft zelf aan dat dit dé manier is om je persoonsgegevens te delen. Dit moesten ze intern gaan navragen/overleggen en ik word later op de dag terug gebeld.

Valt me op dat tot op heden vrijwel geen enkele instelling de KopieID kopieën accepteert (wanneer er een watermerk op de afbeelding staat), terwijl de overheid dat juist adviseert. Het levert altijd wel gezeik op. Waar gaat het dan mis?

Edit: 1400 en autoriteitpersoonsgegevens maar even geraadpleegd gezien dit nu al de zoveelste keer is dat ik hier tegen aan loop. https://autoriteitpersoon...teitsbewijs-weigeren-6705
Mag een organisatie een beschreven kopie van mijn identiteitsbewijs weigeren?

Nee, dat mag niet. Wanneer die organisatie een wettelijke grondslag heeft om een volledig kopie van het identiteitsbewijs te verwerken, dan is een beschreven kopie hiervoor genoeg.

U kunt er dus voor kiezen om op de kopie te schrijven. Dat is ook aan te raden, want zo beschermt u de kopie tegen identiteitsfraude.

Let op: Alle persoonsgegevens (zoals de foto en het BSN) op de beschreven kopie moeten leesbaar zijn. Ook de foto moet voldoende zichtbaar zijn om u te kunnen identificeren. Wat u op de kopie schrijft, mag dus geen afbreuk doen aan de identificerende functie van de kopie. Gebruik dus bijvoorbeeld een dunne pen en geen dikke stift om op de kopie te schrijven.
Dus een kopie met watermerk die verder prima leesbaar is, mogen ze niet weigeren. Mail met vraag om nieuwe kopieën met bovenstaande beantwoord. Benieuwd wat ze ermee gaan doen.

[Voor 43% gewijzigd door Freakster86 op 28-01-2020 10:43]

• Idree
  • Laatst online: 27-05 13:10
Rekening is geactiveerd.

Ik zie dat je een Open Spaarrekening kan openen en de Welkom Spaarrekening Met 1% rente helaas nog niet gelanceerd is.

Nu nog op mn pasje wachten :)

OpenBank vooralsnog de enige bank met Apple Pay + Maestro die ook nog volledig gratis is met een European banking license!

Werd tijd, wilde echt niet een gratis rekening met Apple Pay + Maestro bij Revolut omdat ze al jaren schimmig doen over hun banking license.

N26 wil maar niet Apple Pay activeren voor hun Maestro pas, en de rest vraagt geld voor een Apple Pay + Maestro combi.

Hulde aan OpenBank!

[Voor 11% gewijzigd door Idree op 28-01-2020 11:29]

Fintech/Banks: Rabobank, ING, SNS, ABN AMRO Zakelijk, Sumitomo Mitsui (三井住友銀行), Shinsei Bank (新生銀行), LeaseplanBank, KNAB, N26, N26 Business, Revolut, Monese, Bunq Promo, Curve, Bitwala, Moneyou GO, Openbank, ICS Visa, American Express, MCO Visa ervaring.

• Brent
Freakster86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:19:

Valt me op dat tot op heden vrijwel geen enkele instelling de KopieID kopieën accepteert (wanneer er een watermerk op de afbeelding staat), terwijl de overheid dat juist adviseert. Het levert altijd wel gezeik op. Waar gaat het dan mis?
Niemand weet de precieze wetgeving, incl. ambtenaren en professionals.

Zal ik eens wat leuks vertellen: kopieën van ID maken is bij wet verboden. Dat is immers namaak, fraude :) Toch wil iedereen een kopie, want het is de makkelijkste manier om enigszins zeker te zijn van of jij wel bent wie je zegt dat je bent. Banken hebben de plicht hiernaar te vragen, om hun klant te kennen (KYC wetgeving). Daar je hem met een internet (of de meeste moderne banken) je niet even je ID kunt laten zien, vragen ze maar om een kopie.

Vandaar KopieID, een manier om een kopie duidelijk niet na te maken (watermerk). Maar zoals je vaststelt, niemand weet dit. Gemeenten heb ik overigens ook altijd hetzelfde: die weten alleen maar dat ze kopieën moeten verzamelen van zo goed mogelijke kwaliteit, niet of dat mag of niet.

Het is kortom zo goed als een wilde westen. Als je zelf ook je zorgen maakt om het namaken, kun je evt enkel een goeie grijswaarden kopie delen, dat wordt ook weleens geaccepteerd.

• Freakster86
@Brent En daarom maak ik er nu ook een keer een punt van. Toevallig is dat dan nu Openbank. Die hele KopieID app wordt compleet nutteloos gemaakt op deze manier. Mijn ervaring: wegstrepen is nog nooit geaccepteerd, en enkel een watermerk slechts een enkele keer. En als zelfs een bank in NL dit niet weet...? Dan gaat het toch ergens goed mis. Het staat heel duidelijk op de site van de AP.

• Freakster86
@Brent Des te meer reden om er een keer tegenin te gaan ;) Ze gaan het intern bespreken en bellen mij straks terug. Dus ben benieuwd wat ze te zeggen hebben op hetgeen er op de site van de AP staat.

• U123456
Freakster86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:09:
@Brent Des te meer reden om er een keer tegenin te gaan ;) Ze gaan het intern bespreken en bellen mij straks terug. Dus ben benieuwd wat ze te zeggen hebben op hetgeen er op de site van de AP staat.
Meteen een mooie test of Openbank ook echt terugbelt wanneer ze dat beloven. :)

Zelf heb ik vandaag de promotiecode per mail ontvangen en de identificatie per video doorlopen. Ben nu aan het wachten op e-mail van Openbank dat alles geactiveerd is. Een Spaanse IBAN al per mail ontvangen.

Voor de Maestro betaalpas heb ik voor de gele gekozen. Steekt lekker af in mijn portemonnee. Ziet er zo uit:

Update:
28-1: e-mail van Openbank. Rekening is nu actief. Totale doorlooptijd ongeveer 3 uurtjes.
4-2: Maestro betaalpas per post uit Spanje ontvangen en daarna in app geactiveerd.

[Voor 9% gewijzigd door U123456 op 04-02-2020 14:37]

• Freakster86
U123456 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:22:
[...]
Meteen een mooie test of Openbank ook echt terugbelt wanneer ze dat beloven. :)
Zojuist teruggebeld door dezelfde dame. Dus wat dat betreft doen ze het goed. Wel met een nummer uit Madrid, terwijl je zelf naar hun met een 070 nummer belt. Kan me voorstellen dat dat bij sommige mensen enige verwarring kan oproepen.
Brent schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:33:
[...]

Je moet op een gegeven moment je veldslagen uitkiezen, maar ik wens je succes, je hebt natuurlijk gelijk!
Dit kost gelukkig niet veel moeite. Tijd geleden bij Coinbase een keer geprobeerd, maar na tig mails heen en weer het opgegeven. Maar goed, de dame gaf aan dat ze er intern niet uitkwamen en hebben zojuist een Nederlandse advocaat ingeschakeld om uit te laten zoeken wat hier nu wel/niet mag/moet. De verwijzing naar de site van de AP was blijkbaar niet voldoende. Ze zullen in ieder geval de informatie die ik heb gedeeld doorsturen. Helaas had ze geen idee hoelang dit zou duren, maar ik zou t.z.t. worden teruggebeld.

Vervolgens nog de afsluitende vraag gekregen of ik in de tussentijd alsnog een foto van mijn ID zonder watermerk wilde sturen om de aanvraag af te ronden... :+

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:07
Freakster86 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:53:
Maar goed, de dame gaf aan dat ze er intern niet uitkwamen en hebben zojuist een Nederlandse advocaat ingeschakeld om uit te laten zoeken wat hier nu wel/niet mag/moet. De verwijzing naar de site van de AP was blijkbaar niet voldoende.
Goede actie dit. Vind de info op de site van AP erg helder verwoord, mooi dat ze dat zo gedaan hebben.

Wel suffig dat ze alsnog om een kopie zonder watermerk vroeg. Dan heeft ze je punt nog niet begrepen blijkbaar.

Mijn muziekcollectie op Discogs, heb m'n CD's eindelijk ook toegevoegd :)

• Datisraar
newbyy1986 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:02:
Zo, pas is binnen en Apple Pay werkt goed. Maestro dus overal. Is toch een uniek selling point van Openbank, gratis Apple Pay Maestro. Top!

Vraag is natuurlijk of het gratis blijft, maar voor nu zeker geweldig.
Het blijft gratis mits je dat in de app voor 31 maart aangeeft dat je de reiskaart onderdeel wil uitschakelen op je Maestro pas. Overigens werkt Instant Payment binnen Openbank al wel. Een familielid van mij heeft ook zijn rekening geactiveerd en een overboeking gedaan. Stond geloof ik binnen1 minuut op de andere Openbank rekening. Nu van/naar Nederland nog. Alleen Bunq en ABN AMRO hebben ook het Europese IP, dus misschien in de toekomst die als eerste......

• JohanNL
@Datisraar Binnen dezelfde bank een overboeking doen ging zowat altijd al instant, ook voordat instant payments er al waren.

• Freakster86
En zojuist medewerker twee gesproken van Openbank :) Dit kan nog wel eens een soapje gaan worden :9

Hij was volgens mij niet helemaal op de hoogte van het eerdere gesprek met medewerker één en de stap richting 'een advocaat'. Hij wilde mij desondanks even wijzen op het feit dat op de site van de Rijksoverheid staat dat banken verplicht zijn om een kopie van een ID te vragen en dus watermerken niet zijn toegestaan. Juist... Dat eerste was ook niet echt het punt. Dat tweede blijkt alleen nergens uit. Toen ik vervolgens doorverwees naar de Autoriteitspersoonsgegevens werd daar niet heel serieus op gereageerd, zo van "ja, ja, dat zal zo zijn" met vervolgens een nieuw argument "maar wij zijn een Spaanse bank". :+ Conclusie: weer intern (met medewerker één) overleggen wat nu hiermee te doen.

Hij gaf verder aan dat ik niet de eerste was met een watermerk en dat het vaker voorkomt. Maar blijkbaar zijn al die andere keren klanten overstag gegaan, want ze (Openbank) blijven het weigeren. To be continued.

• tdsotm
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 28-01 20:13
Helaas. In december aangemeld voor de welkomcode, twee weken geleden ontvangen. Aanmelden lukte eerst niet: de inlog vroeg om een paspoort of een Nederlandse ID-kaart. Ik heb geen van beide, wel een (Belgische) ID-kaart, woon hier overigens al ruim dertig jaar, nooit een issue geweest. Van het nummer de streepjes weggelaten en als paspoort ingevuld, toen lukte het wel. Na het weekend eerst een gemist telefoontje uit Madrid, even later een mail om 070etc te bellen. Behoorlijk lang in de wachtstand, drie versies gehoord van wat het probleem zou kunnen zijn, uiteindelijk zoals verwacht: als niet-Nederlander heb je een paspoort nodig. Uitgelegd dat ik met mijn ID heel Europa rond kom, dat wist ze niet, zou ze hogerop navragen. Vandaag teruggebeld: njet, enkel paspoort. Maakt op mij nog niet echt een Europese en "Open" indruk. Ervaring met helpdesk: erg vriendelijk, amateuristisch. Dus einde kennismaking. ;w

• E461
Bij 'overboekingen > stipjes > ontvangen overboekingen > bank van herkomst' kun je een deel van de IBAN zien. Het is volgens mij wel de bedoeling dat je hem helemaal kunt zien. misschien op iPad wel.

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Idree schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:25:
Rekening is geactiveerd.

Ik zie dat je een Open Spaarrekening kan openen en de Welkom Spaarrekening Met 1% rente helaas nog niet gelanceerd is.
De rekening met 1% rente is de openingsactie voor klanten die niet gebruik maken van de actie van 50 euro.

• Jk_W
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Weet iemand waar ik de Security Code is van de Maestropas kan vinden? Apple Pay vraagt hier om, maar hij is niet (zoals een CVV) terug te vinden op de pas. De laatste cijfers 3 cijfers van mijn IBAN en 000 heb ik al geprobeerd...

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:49
Jk_W schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:29:
Weet iemand waar ik de Security Code is van de Maestropas kan vinden? Apple Pay vraagt hier om, maar hij is niet (zoals een CCV) terug te vinden op de pas. De laatste cijfers 3 cijfers van mijn IBAN en 000 heb ik al geprobeerd...
In de app naar je passen gaan, de juiste pas selecteren, en dan rechtsboven op de drie puntjes klikken. Vervolgens klik je op CVV raadplegen.

De app is inderdaad niet heel intuïtief of overzichtelijk.

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 01-06 23:21
Dat paspoort/id-kaartnummer is iets typisch Spaans inderdaad, meer bedrijven gebruiken dat daar als gebruikersnaam. Je hoeft het i.t.t. ons BSN niet geheim te houden, sterker nog, in Spanje zetten mensen het op hun cv.

• E461
‘Grappig’ feitje:

je documentnummer wordt in de omschrijving meegestuurd bij overboekingen...

ID debiteur: XX##X##X#

slaat toch nergens op?

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:49
finsdefis schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:11:
Mijn vrouw heeft een promocode ontvangen om zich aan te melden, maar heeft daar eigenlijk niet zoveel zin in. Weet iemand toevallig of die promocodes persoonsgebonden zijn? Anders kan ik me er natuurlijk gewoon mee aanmelden.

Niet dat er na het aanmeldproces een foutmelding komt oid.
Nee, lijkt mij niet persoonsgebonden. Bij het aanmelden voor de wachtlijst hoef je toch alleen je e-mail in te voeren?

• newbyy1986
  • Laatst online: 13-02 22:51
E461 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:08:
‘Grappig’ feitje:

slaat toch nergens op?
Wat?! Dat is toch privacy fail van jewelste :X

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 00:47
tdsotm schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:03:
Helaas. In december aangemeld voor de welkomcode, twee weken geleden ontvangen. Aanmelden lukte eerst niet: de inlog vroeg om een paspoort of een Nederlandse ID-kaart. Ik heb geen van beide, wel een (Belgische) ID-kaart, woon hier overigens al ruim dertig jaar, nooit een issue geweest. Van het nummer de streepjes weggelaten en als paspoort ingevuld, toen lukte het wel. Na het weekend eerst een gemist telefoontje uit Madrid, even later een mail om 070etc te bellen. Behoorlijk lang in de wachtstand, drie versies gehoord van wat het probleem zou kunnen zijn, uiteindelijk zoals verwacht: als niet-Nederlander heb je een paspoort nodig. Uitgelegd dat ik met mijn ID heel Europa rond kom, dat wist ze niet, zou ze hogerop navragen. Vandaag teruggebeld: njet, enkel paspoort. Maakt op mij nog niet echt een Europese en "Open" indruk. Ervaring met helpdesk: erg vriendelijk, amateuristisch. Dus einde kennismaking. ;w
Die snap ik niet. Al zal de reden zijn dat ze een Spaanse bank zijn... ook in Spanje is een ID een geldig identificatiemiddel. Je kan als Belg toch ook gewoon met je ID Spanje binnenkomen?

Ik had eigenlijk van een ervaren club als Santander wel beter verwacht.

• AlbertJP
newbyy1986 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:44:
[...]

Wat?! Dat is toch privacy fail van jewelste :X
Zoals ik zei, niet in Spanje. Dat dat in NL anders is, moet men blijkbaar nog aan wennen.
Dennisweb schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:52:
[...]
Die snap ik niet. Al zal de reden zijn dat ze een Spaanse bank zijn... ook in Spanje is een ID een geldig identificatiemiddel. Je kan als Belg toch ook gewoon met je ID Spanje binnenkomen?

Ik had eigenlijk van een ervaren club als Santander wel beter verwacht.
Ik heb toevallig in Spanje gewoond en mijn ervaring met de overheid is dat ze van mij als Nederlander ook graag een paspoort i.p.v. ID zagen om iets gedaan te krijgen.

[Voor 51% gewijzigd door AlbertJP op 29-01-2020 19:07]

• JohanNL
Ja mooi dat dat zo in Spanje werkt, in Nederland dus (nog) niet.
Als ik naar iemand geld overmaak dan is dat echt niemands zaak om ook het documentnummer van mijn paspoort te bemachtigen.
Met je documentnummer kun je ook inloggen op Openbank, wat erg slim is, want die gegevens geef je dus ook aan iedereen cadeau waarna je geld overboekt, handig! :+

[Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 29-01-2020 20:05]

• Freakster86
E461 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:08:
‘Grappig’ feitje:

slaat toch nergens op?
Wat is hier de reden van vraag ik mij af... Daar heeft niemand toch baat bij? Nog meer persoonsgegevens die 'gewoon' op straat belanden. Vraag mij af of dit überhaupt wel mag.

• AlbertJP
In Spanje controleren mensen zo of een rekening bij een persoon hoort. Je kunt daar namelijk foto's van je ID zonder problemen met iedereen delen om je identiteit te bewijzen. Bij online-verkopen op Spaanse equivalenten van Marktplaats is dat zelfs heel gebruikelijk.

[Voor 26% gewijzigd door AlbertJP op 29-01-2020 20:44]

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 00:47
AlbertJP schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:38:
In Spanje controleren mensen zo of een rekening bij een persoon hoort. Je kunt daar namelijk foto's van je ID zonder problemen met iedereen delen om je identiteit te bewijzen. Bij online-verkopen op Spaanse equivalenten van Marktplaats is dat zelfs heel gebruikelijk.
Dat is leuk, maar we zijn hier niet in Spanje. Openbank heeft zich gewoon aan de Nederlandse wet te houden. En delen van een in Nederland fraudegevoelig document openbaren lijkt mij niet heel handig.

Wat mij betreft mag dat dus aangepakt worden. Soortgelijk euvel bij de Belastingdienst met de BSN-nummers van zzp’ers in hun belastingsnummer. Daarom hebben we nu opeens nieuwe nummers. ;)

• Freakster86
AlbertJP schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:38:
:? Sorry, maar dit is toch niet normaal? Ik snap hier niks van. Dit lijkt mij toch echt een dingetje voor de AP, want ik kan mij niet voorstellen dat het toevoegen van dit documentnummer aan elke overboeking mag.

• AlbertJP
Nee, dat is het ook niet. Ik geef alleen even wat achtergrond.

• JohanNL
Brent schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:18:
Dat nr is volgens mij verder niet geheim, en qua PI is het net zo 'erg' als de naam die hier verplicht is.
Je kunt dat nummer gebruiken om in te loggen en het wordt verder ook ( mede ) gebruikt om je te identificeren bij banken en wat andere instanties.
Gevoelige informatie, die je cadeau geeft bij elke overboeking.
En ja, het is inderdaad wellicht net zo gevoelig als je tenaamstelling van je rekening, maar het gaat om de combinatie; met enkel een tenaamstelling of enkel een documentnummer zul je niet zoveel kunnen uithalen, maar combineer ze en je hebt toch wel wat gevoelige informatie te pakken die misbruikt zou kunnen worden.
( En dit is nog buiten het feit dat je kunt inloggen met dat documentnummer, wat gewoonweg 7(8)7 is als je dat met overboekingen cadeau geeft. )

Aangezien andere ( Nederlandse ) bankrekeningen deze informatie niet delen in een overboeking is dit toch wel echt een groot minpunt van Openbank.

Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True