Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BDW8vesc6zU]

Wat is bunq?
Zoals ze het zelf beschrijven: een IT-bedrijf met bankvergunning. Anders dan de normale banken proberen ze het samen betalen net zo makkelijk te maken als contact afrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/groovehq/uploaded/adkadbg0on83691vym7ei2xow5bfjb0953d37cfn1k890qzhy0?1442359729

Nieuws artikelen:
http://nos.nl/artikel/207...ieuwe-bank-sinds-dsb.html
http://fd.nl/ondernemen/1...tien-jaar-een-nieuwe-bank

Meer info en downloaden:
https://www.bunq.com/nl

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/if4gWmJ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LNMxVR0.png

N.B. ik heb geen aandelen in bunq, maar vind het gewoon een mooi initiatief :)

Edit 1 augustus:
Bunq heeft tarieven drastisch omgegooid zie https://www.bunq.com/file...r_business_pricing_NL.pdf voor meer informatie.

Op 1 augustus 2017 hebben we een nieuw tarievenstelsel geïntroduceerd (zie pagina’s 3 en 4). Als je na 1 augustus een rekening bij ons hebt geopend, zijn de nieuwe tarieven automatisch op je van toepassing.

Indien je voor 1 augustus 2017 een rekening bij ons hebt geopend zijn de oude tarieven op je van toepassing (zie pagina’s 4 tot 11), tenzij je ervoor hebt gekozen om te upgraden naar de nieuwe tarieven.

Let op: binnen het oude tarievenstelsel zijn verschillende kaartprijzen van toepassing.

Als je onder ons oude tarievenstelsel valt en je een extra kaart wil bestellen, een vervangende kaart wil aanvragen of een extra rekening wil openen zullen we je vragen om te upgraden.

[...]

Als je upgrade en meer actieve kaarten en/of bankrekeningen hebt dan in je abonnement zijn inbegrepen, zullen we je kosten in rekening brengen voor de kaarten en/of rekeningen die buiten je abonnement vallen.

[ Voor 65% gewijzigd door Whatson op 01-08-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Titel-fix en move: AZ -> WI

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kleine gedachte:
What does bunq do with my money?

Keeping your money secure is our number one priority. That’s why we store all funds at De Nederlandsche Bank (DNB). We don’t lend your money out to others, so your money is always retrievable and secure.
Deposit facility rate: −0.20 %
Ze maken dus een negatief rendement op alle balansen, aangezien ze die bij de centrale bank plaatsen (niet in obligaties of vergelijkbaars); ben benieuwd of ze dit op lange termijn volhouden, als de overnight rente zo blijft. Ze zijn duidelijk van plan hun geld elders aan te verdienen.

(Dit met uitzondering van een bepaalde voet waarop ze 0.05% krijgen, zie https://www.ecb.europa.eu/mopo/implement/mr/html/index.en.)

Verder: gewaagd. Het lijkt me niet dat ze enkel met hun app-focus een groot marktaandeel gaan krijgen in Nederland, aangezien de bestaande banken hier ook hard mee bezig zijn. KNAB heeft ook behoorlijk veel moeite gehad, tot ze zich richtten op spaarders en ZPPers/kleine bedrijven. Maar wie weet!

[ Voor 33% gewijzigd door kunnen op 25-11-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
kunnen schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:47:
[...]

[...]

Ze maken dus een negatief rendement op alle stortingen, aangezien ze die bij de centrale bank plaatsen (niet in obligaties of vergelijkbaars); ben benieuwd of ze dit op lange termijn volhouden, als de overnight rente zo blijft.
Ze verkopen betaalpassen a 9€ en rekenen 0.04€ per betaling. Betaalpas kost om te maken iets van 0.28€ dacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Whatson op 25-11-2015 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-05 13:39
Ik heb zojuist de app gedownload uit de playstore en mij geregistreerd. De registratie ging relatief snel;
Je moet eerst een foto maken van je paspoort, id-card of rijbewijs en vervolgens je NAW gegevens en je documentnummer en BSN nummer opgeven. Je telefoonnunmmer en e-mailadres worden geverifieerd, je krijgt beide keren een verificatienummer.
Als laatste moet je een bedrag storten om je rekening te openen, en ik nu geen bankcard reader bij de hand heb moet ik fff wachten tot ik thuis ben.

Ze zeggen dat ze een Whatsapp voor banken gaan worden. Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik zie het zelf wel zitten, maar alleen als iedereen dit ook echt gaat gebruiken anders kun je er niet zoveel mee.

Kosten en baten
Bij de ABN betaal ik 3,25 per maand voor een betaalrekening, dit kan ik nergens goedkoper vinden. Bij Bunq betaal je eenmalig 9 euro voor het pasje (dat 4 jaar geldig is dus 2.25 per jaar) en per pin betaling in NL 4 cent. Op jaar basis is dit voor mij aantrekkelijk aangezien ABN mij ca. 40 euro per jaar kost.
Ik zou niet weten hoeveel ik daadwerkelijk pin, ik schat dat ik ongeveer 10x per week mijn pas in die gleuf dauw en dat komt neer op ca 520 keren per jaar dus 520*0,04= 20,80 per jaar aan pin kosten + pasje 2,25
Het zou voor mij dus lonen om over te stappen. Echter krijg ik geen rente, en moet ik elders een spaarrekening openen om rente te vangen, aangezien je bij ABN geen losstaande spaarrekening kan openen. Op zich geen probleem, maar als ze ook rente zouden uitkeren dan was dat het duwtje in de rug dat mij direct zou overhalen. O-)
<Edit:> En oja, als je gewoon geld opneemt bij een geldautomaat kost je dat 80 cent per keer. Ik neem zelden geld op, 1x per kwartaal ofzo, maar toch vind ik dit niet handig en pure geldklopperij </Edit>
Oftewel, het wordt voor mij alsnog een rompslomp, of het wordt onoverzichtelijk

[ Voor 7% gewijzigd door brbr4thepc op 25-11-2015 16:12 . Reden: geldklopperij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
brbr4thepc schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:55:
Ik heb zojuist de app gedownload uit de playstore en mij geregistreerd. De registratie ging relatief snel;
Je moet eerst een foto maken van je paspoort, id-card of rijbewijs en vervolgens je NAW gegevens en je documentnummer en BSN nummer opgeven. Je telefoonnunmmer en e-mailadres worden geverifieerd, je krijgt beide keren een verificatienummer.
Als laatste moet je een bedrag storten om je rekening te openen, en ik nu geen bankcard reader bij de hand heb moet ik fff wachten tot ik thuis ben.

Ze zeggen dat ze een Whatsapp voor banken gaan worden. Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik zie het zelf wel zitten, maar alleen als iedereen dit ook echt gaat gebruiken anders kun je er niet zoveel mee.

[...]
Yes hier dezelfde ervaringen. Omdat ik een limiet voor betalingen zonder randomreader heb ingesteld had ik deze niet nodig. Je kunt direct geld toevoegen via iDeal via de Rabobank app.

Wat wel jammer is, is dat je voor de betaalpas een beschrijving *moet* invoeren. Lijkt mij een foutje, want in bovenstaande filmpje heeft de pas ook geen beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
Bij 20 sec in het filmpje gaat de app kijken naar "People Nearby" dmv welk protocol geschiedt dit? Bluetooth Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
brbr4thepc schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:03:
Bij 20 sec in het filmpje gaat de app kijken naar "People Nearby" dmv welk protocol geschiedt dit? Bluetooth Wifi?
Lijkt mij gewoon via server van bunq te gaan, a la Tinder en consorten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik en een collega gebruiken het al een tijdje, app werkt prima (zowel op Android als iOS) en het idee is erg leuk. Ik heb alleen nog geen bankpas dus kan het nog niet echt goed gebruiken.
Daarnaast mis ik de iDEAL integratie heeeeeel erg, maar die is onderweg zeggen ze!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:11:
Ik en een collega gebruiken het al een tijdje, app werkt prima (zowel op Android als iOS) en het idee is erg leuk. Ik heb alleen nog geen bankpas dus kan het nog niet echt goed gebruiken.
Daarnaast mis ik de iDEAL integratie heeeeeel erg, maar die is onderweg zeggen ze!
Ja blijkbaar moet men met elke NL bank aparte afspraken maken om iDeal werkend te krijgen voor bunq rekeningen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Whatson schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:12:
[...]

Ja blijkbaar moet men met elke NL bank aparte afspraken maken om iDeal werkend te krijgen voor bunq rekeningen 8)7
Jep, hele rare opzet is dat inderdaad. Dat ligt dus ook niet echt aan Bunq maar meer aan het oeroude gebeuren van de "normale" banken in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:13:
[...]

Jep, hele rare opzet is dat inderdaad. Dat ligt dus ook niet echt aan Bunq maar meer aan het oeroude gebeuren van de "normale" banken in NL.
Maar daarentegen: hoe vaak wordt er nu eenmaal een nieuwe bank opgericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Whatson schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:17:
[...]

Maar daarentegen: hoe vaak wordt er nu eenmaal een nieuwe bank opgericht?
Dat is zeker waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 20:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als ik zulke dingen lees, stop ik al bijna met lezen. Een lokaal nederlands bedrijf zal nooit het niveau worden van een internationaal geaccepteerd platform.

Doet me denken aan die andere 'bank' van even geleden, ook betalen via email/contacten, snel geld overmaken etc, beetje de opkomende hype van 2016 lijkt het zo. Leuk voor onderling wat zaken doen en klein zut in NL, maar ga je maar een beetje internationaal, heb je er al weinig meer aan.

Hoe zit het trouwens met ontvangende partijen? Neem aan dat het ook werkt in de basis van email, bevestigen en het is bijgeschreven? Weet ik niet of ik er zo happy mee ben dat een ander persoon mijn email en bank (of telnummer) gaat koppelen bij een bedrijf waar ik niets mee te maken hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 25-11-2015 16:21 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
SinergyX schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:19:
[...]

Als ik zulke dingen lees, stop ik al bijna met lezen. Een lokaal nederlands bedrijf zal nooit het niveau worden van een internationaal geaccepteerd platform.

Doet me denken aan die andere 'bank' van even geleden, ook betalen via email/contacten, snel geld overmaken etc, beetje de opkomende hype van 2016 lijkt het zo. Leuk voor onderling wat zaken doen en klein zut in NL, maar ga je maar een beetje internationaal, heb je er al weinig meer aan.
Dat weet je niet, als veel mensen het gaan gebruiken en Bunq zich ook meer internationaal op de markt zal zetten dan is het een kwestie van tijd. Paypal is ook niet alleen in de VS gebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
[...]

Hoe zit het trouwens met ontvangende partijen? Neem aan dat het ook werkt in de basis van email, bevestigen en het is bijgeschreven? Weet ik niet of ik er zo happy mee ben dat een ander persoon mijn email en bank (of telnummer) gaat koppelen bij een bedrijf waar ik niets mee te maken hebt.
Dit bedrijf heeft zeker potentie. Vooral omdat betalingen en IBAN rekeningen (max. 10 stuks) gratis zijn (muv pin-betalingen, en debit card) dus ook handig om betalingen via V&A/Marktplaats op te ontvangen zonder je hoofdrekening prijs te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Whatson op 25-11-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

brbr4thepc schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:23:

Dat weet je niet, als veel mensen het gaan gebruiken en Bunq zich ook meer internationaal op de markt zal zetten dan is het een kwestie van tijd. Paypal is ook niet alleen in de VS gebleven
Tuurlijk weet ik dat niet, maar het zijn niet de eerste, zeker niet de laatste die dit proberen. iDeal is al een limitatie om internationaal te willen gaan, daar geld de CC nog steeds als grootste basis. En zaken als paspoort, BSN etc, vrij moeilijk (regeltechnisch) even om te zetten naar andere landen.

Na paypal zijn er ook velen geweest met soortgelijke pogingen, zijn ook niet op dat niveau gekomen.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:25:
[...]

Tuurlijk weet ik dat niet, maar het zijn niet de eerste, zeker niet de laatste die dit proberen. iDeal is al een limitatie om internationaal te willen gaan, daar geld de CC nog steeds als grootste basis. En zaken als paspoort, BSN etc, vrij moeilijk (regeltechnisch) even om te zetten naar andere landen.

Na paypal zijn er ook velen geweest met soortgelijke pogingen, zijn ook niet op dat niveau gekomen.
Dit product is nu vooral gericht op de NL'se markt. Om een echte bankrekening te kunnen openen moet je NL in Nederland wonen, dit zijn geen rekeningen a la Paypal maar echte IBAN rekeningen. Daarom willen ze ook zoveel persoonlijke informatie van je weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

brbr4thepc schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:23:

Whatson schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:24:
Dit bedrijf heeft zeker potentie. Vooral omdat betalingen en IBAN rekeningen (max. 10 stuks) gratis zijn (muv pin-betalingen, en debit card) dus ook handig om betalingen via V&A/Marktplaats op te ontvangen zonder je hoofdrekening prijs te geven.
Betalingen bij de huidige banken kost ook niets, alleen het pakket wat er achter hangt, er moet ergens een verdienmodel zijn om te kunnen bestaan. Zij doen dit met negatieve/geen rente, de ander met hogere jaarprijs voor een rekening/pas.

Zij brengen het idee, de grote jongens nemen het straks over. Het is leuk voor 'erbij', maar het gros is toch op 1 of andere manier verplicht bij een grote bank te moeten zitten. (en ik op WM, welke niet ondersteund is, dat terzijde).
Whatson schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:27:
[...]

Dit product is nu vooral gericht op de NL'se markt. Om een echte bankrekening te kunnen openen moet je NL in Nederland wonen, dit zijn geen rekeningen a la Paypal maar echte IBAN rekeningen. Daarom willen ze ook zoveel persoonlijke informatie van je weten.
Daarom is hun website hoofdzakelijk engels? :P
https://www.bunq.com/nl/blog/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Die website is sowieso afschuwelijk en moet grondig op de schop!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brbr4thepc
Als je bunq 180 graden draait staat er bunq

[ Voor 9% gewijzigd door brbr4thepc op 25-11-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
[...]
<Edit:> En oja, als je gewoon geld opneemt bij een geldautomaat kost je dat 80 cent per keer. Ik neem zelden geld op, 1x per kwartaal ofzo, maar toch vind ik dit niet handig en pure geldklopperij </Edit>
Oftewel, het wordt voor mij alsnog een rompslomp, of het wordt onoverzichtelijk
Geld automaten zijn niet gratis. (Hier maken banken verlies op) Dit is waarschijnlijk het tarief dat (buitenlandse) banken aan NL banken betalen om hun geldautomaat te mogen gebruiken. Het is gratis bij de grote banken omdat ze daar onderling afspraken over hebben gemaakt dat ze elkaar niks rekenen voor geld opnemen bij andere geldautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 08:57
.

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 30-06-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Antwoorden op verdienmodel vragen en kosten:
How are you going to make money? Surely you are going to <first idea that pops in your head>
Answer: no, we are not going to sell your data. No, the fees we ask for the debit cards are not our primary source of income. No, we aren’t going to do <whatever> to create revenue.
It’s extremely simple: we’re going to provide paid business accounts for, well ehm, businesses. These subscription fees will be our income. That’s it. Couldn’t be easier, right?

Q: What about cards then? 80 cents for a money withdrawal?
Answer: yes it's a lot, that's why we said don't use it! Using bunq however is completely free. Our customers use bunq daily to pay their friends, split their bills and set up dedicated bank accounts at will, in realtime, for free. That's what bunq is for, not to withdraw cash. Our users are also very happy with their debit card because it makes sharing just so much easier. On average this boils down to just 3 PIN payments a week, which is only 48 cents a month. Yes, that's the equivalent of 6 minutes of paid parking in Amsterdam. Ouch.

Q: Oh but surely you are going to sell customer data then?
Answer: no. No, no, no, no, no. We really value our privacy, but we embrace yours even more. We can’t stress this enough: we have no intention whatsoever to sell your data. There is nothing more important to us than keeping both your money and data safe.

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Je moet eerst een foto maken van je paspoort, id-card of rijbewijs
Gewoon zo zonder afscherming?

Dan zou ik direct al afhaken. Ook met (gedeeltelijke) afscherming al wel.

Kareem Abdul-Jabbar

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kareem schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:20:
[...]

Hoe bedoel je afscherming? En waarom zou je in hemelsnaam afhaken? Je hebt dan uberhaupt geen bankrekening dus? Lijkt me erg lastig (lees: onmogelijk) in Nederland. Dus ik begrijp niet echt waarom je hier moeilijk over zou doen. Dit is gewoon een wettelijke eis voor elke bank.

• brbr4thepc
[...]

Wat je kan doen is je legitimatiebewijs inscannen en er een watermerk er overheen zetten bijv. bunq er doorheen. Zo kunnen ze het niet misbruiken of maak je het hun niet makkelijk om het te misbruiken.

• Whatson
  • Niet online
[...]

Banken zijn verplicht alle info die op ID-kaart/rijbewijs/paspoort staat te registreren, dus ook document nummer, BSN, etc. Wat wil je afschermen dan? Je pasfoto? Grote kans dat de app dat niet pikt en je Identiteitsbewijs aanziet voor vals.

Bij iedere andere bank wordt ter plekke, bij het openen van je bankrekening een kopie gemaakt van je identiteitsbewijs, daar kom je ook niet aanzetten met een zelfgeknutseld kopietje

[ Voor 16% gewijzigd door Whatson op 26-11-2015 09:52 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Whatson schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:52:
[...]

Ze verkopen betaalpassen a 9€ en rekenen 0.04€ per betaling. Betaalpas kost om te maken iets van 0.28€ dacht ik.
Het opsturen kost je (inc brief, envelop, bedrukking, postzegel, couverteermachine, tijd) al zeker € 3,- per stuk. Dan moet je ook nog een pincode hebben (weer brief, envelop, bedrukking, postzegel, couverteermachine, tijd) dus weer € 3,-.
Dan moet er nog ergens iets in de administratie vastgelegd worden (weer tijd/licenties). Er moeten vast licentiekosten betaald worden om een pincode te koppelen aan een pas&persoon. Een stuk servicedesk. Afschrijving, exploitatiekosten, niet direct toewijsbare uren van andere stafdiensten..... Aan die € 9,- kom je wel hoor.

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Sissors schreef op donderdag 26 november 2015 @ 07:31:
[...]

Hoe bedoel je afscherming? En waarom zou je in hemelsnaam afhaken? Je hebt dan uberhaupt geen bankrekening dus? Lijkt me erg lastig (lees: onmogelijk) in Nederland. Dus ik begrijp niet echt waarom je hier moeilijk over zou doen. Dit is gewoon een wettelijke eis voor elke bank.
Niet elke bank, er zijn ook (kleine) spelers die er niet om vragen.

Waar het mij om gaat is dat ik er geen goed gevoel bij heb om via m'n telefoon naar een nog onbekende, nieuwe speler een kopie van m'n id te sturen.

Met afschermen bedoel ik zoiets als dit. Ik weet niet of ze het met een dergelijke afscherming accepteren,

Ik kan me overigens goed voorstellen dat het niet voor iedereen een probleem is, maar voor mij is het dus wel een bezwaar.
Whatson schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:48:
Bij iedere andere bank wordt ter plekke, bij het openen van je bankrekening een kopie gemaakt van je identiteitsbewijs, daar kom je ook niet aanzetten met een zelfgeknutseld kopietje
Maar dan vind ik het ook geen probleem als ik zelf fysiek in een filiaal een kopie laat maken. Het gaat om de kopie die ik dan op m'n telefoon via de app moet versturen.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Zie niet in waarom ze zich zo focussen op het delen van een rekening met je vrienden. Dat doe ik hooguit 1 á 2 keer per maand. Daarvoor ga ik niet een nieuwe rekening bij een onbekende partij openen, meer gedoe dan dat het mij iets oplevert.

Ik ben wel voorstander van een frisse wind door het banksysteem dat we hebben. Want daar is veel mis:
- Internationale betalingen kunnen nog steeds meerdere dagen duren
- Je kunt niet makkelijk van bank wisselen (voeren ze IBAN in, is dat nog steeds gekoppeld aan een bank... waarom niet zoals een telefoonnummer dat je het nummer kunt meeverhuizen?)
- Simpelweg niet klantgericht (sluitingstijd kantoren niet van deze tijd, etc.)
- 'Onduidelijke' limieten, geld opnemen bij een pinautomaat van een andere bank heeft een lager limiet.. daar loop je tegenaan als het nodig is.
- Contant geld storten en opnemen steeds lastiger
And the list goes on...
Maar dat probleem zit waarschijnlijk dieper en zal een nieuwkomer niet kunnen oplossen.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kijk de kat nog even uit de geldboom. Dit klinkt niet als een systeem wat bijzonder veilig is. Veel marketing maakt mij altijd redelijk argwanend. Een kwestie van tijd voordat iemand dit systeem weet te hacken, denk ik.

Een hippe startup zoals dit heeft het bij mij al verloren door hun hele web 4.0 look & feel en de gekozen naam. "Bunq", really? Als in "bank" maar dan met een U en een Q? Want? Het komt gewoon ludiek over. Niet erg volwassen.

* Blue-eagle is sceptisch en misschien ook gewoon oud :7

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het klonk heel erg leuk in eerste instantie, maar dan ga je kijken wat het echt is.

• Het is een echte bank, waar je daadwerkelijk geld neer zet.
• Een rekening is gratis, maar een bankpas en transacties met die pas kosten geld.
• Je krijgt er geen rente over het tegoed.
• De app is het hipste, vanwege de betaalverzoeken die je kan doen aan andere Bunq-gebruikers. Verder is het gewoon een bank net als alle andere.

De enige USP die ze hebben is dus de betaalverzoeken die je kan doen aan andere Bunq-gebruikers. Als die geen BunQ hebt mag je nog steeds je rekening en het bedrag door whatsappen en wachten op betaling. Betalingsverkeer binnen dezelfde bank is sowieso al instant, dus dat ze daarmee lopen te roepen snap ik echt niet.

Nee, ik sla deze over. Het zou leuk zijn als de bestaande banken het concept betalingsverzoek meenemen en een ideal link kunnen creeren die je kan versturen via Whatsapp bijvoorbeeld, zodat je op die manier ook instant inter-bankaire transacties tussen vrienden kan verzorgen.

Leuk idee, maar teveel gedoe en gezeur om er op over te stappen voor iets wat ik 1 keer per maand doe.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:22
Tom schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:43:
Zie niet in waarom ze zich zo focussen op het delen van een rekening met je vrienden. Dat doe ik hooguit 1 á 2 keer per maand. Daarvoor ga ik niet een nieuwe rekening bij een onbekende partij openen, meer gedoe dan dat het mij iets oplevert.

Ik ben wel voorstander van een frisse wind door het banksysteem dat we hebben. Want daar is veel mis:
- Internationale betalingen kunnen nog steeds meerdere dagen duren
- Je kunt niet makkelijk van bank wisselen (voeren ze IBAN in, is dat nog steeds gekoppeld aan een bank... waarom niet zoals een telefoonnummer dat je het nummer kunt meeverhuizen?)
- Simpelweg niet klantgericht (sluitingstijd kantoren niet van deze tijd, etc.)
- 'Onduidelijke' limieten, geld opnemen bij een pinautomaat van een andere bank heeft een lager limiet.. daar loop je tegenaan als het nodig is.
- Contant geld storten en opnemen steeds lastiger
And the list goes on...
Maar dat probleem zit waarschijnlijk dieper en zal een nieuwkomer niet kunnen oplossen.
klopt, het merendeel ligt niet aan de Nederlandse banken, maar aan het systeem
- Internationaal gaat via de ECB, alleen open tijdens kantooruren
- Heel stompzinnige verandering inderdaad
en de andere drie punten zijn kostenaspecten, daar zouden ze wel wat aan kunnen doen, maar bij bijv. het opnemen, dan worden ze echt heel veel duurder dan andere banken

• mykene
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 17:04
Er is in deze industrie echt heel veel legacy vanuit de regelgever. Er is eigenlijk meer flexibiliteit daar nodig om een fatsoenlijk product neer te zetten. Dit is dus heel duidelijk bij het verwerken van betalingen die interbank gaan.

Wat ik mis bij bunq is dat ze niet voordelige buitenlandse betalingen hebben op bijv. een creditcard. Als je kijkt naar WeSwap, een gratis prepaid creditcard, die heeft dat wel.

[ Voor 4% gewijzigd door mykene op 26-11-2015 13:50 . Reden: link ]

Anoniem: 682319

Als ze iDeal volledig supporten, stap ik over!
Dan kan ik ook makkelijk van bunq naar Payap geld sturen en Bunq gebruiken bij webshops.

4cent/pin transactie is wel erg jammer dan kan het snel duurder worden dan een normale bank als je elke dag n paar transacties doet. Hopelijk kunnen ze deze kosten in de toekomst omlaag krijgen.
Of een systeem dat als je 15 euro/jaar aan transactie kosten zit dat de verdere transacties gratis zijn.
Een normale bankrekening kost zon beetje 15 euro/jaar

[ Voor 120% gewijzigd door Anoniem: 682319 op 26-11-2015 16:52 ]

• rr7r
Tom schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:43:
Juist daarom. Met IBAN in deze hoedanigheid in te voeren hebben ze mooi gezorgd dat overstappen even onaantrekkelijk blijft en de kans om dat te veranderen is hiermee kleiner geworden.

Hooglander1 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:30:
Het klonk heel erg leuk in eerste instantie, maar dan ga je kijken wat het echt is.

• Het is een echte bank, waar je daadwerkelijk geld neer zet.
• Een rekening is gratis, maar een bankpas en transacties met die pas kosten geld.
• Je krijgt er geen rente over het tegoed.
• De app is het hipste, vanwege de betaalverzoeken die je kan doen aan andere Bunq-gebruikers. Verder is het gewoon een bank net als alle andere.

De enige USP die ze hebben is dus de betaalverzoeken die je kan doen aan andere Bunq-gebruikers. Als die geen BunQ hebt mag je nog steeds je rekening en het bedrag door whatsappen en wachten op betaling. Betalingsverkeer binnen dezelfde bank is sowieso al instant, dus dat ze daarmee lopen te roepen snap ik echt niet.

Nee, ik sla deze over. Het zou leuk zijn als de bestaande banken het concept betalingsverzoek meenemen en een ideal link kunnen creeren die je kan versturen via Whatsapp bijvoorbeeld, zodat je op die manier ook instant inter-bankaire transacties tussen vrienden kan verzorgen.

Leuk idee, maar teveel gedoe en gezeur om er op over te stappen voor iets wat ik 1 keer per maand doe.
Andere USP is ook dat je direct een rekening hebt 100% online, bij andere banken moet je vaak langs op kantoor. Behalve paar zoals Knab en Triodos ofzo maar dan heb je het volgens mij niet in 1 dag gefixed (Knab misschien wel btw).
En het kost je geen geld, pas bij gebruik ga je betalen dit is so far de enige bank die dat heeft.
Bij alle andere banken betaal je x euro/maand of jaar.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Anoniem: 682319 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:38:
[..]
4cent/pin transactie is wel erg jammer dan kan het snel duurder worden dan een normale bank als je elke dag n paar transacties doet. Hopelijk kunnen ze deze kosten in de toekomst omlaag krijgen.
Of een systeem dat als je 15 euro/jaar aan transactie kosten zit dat de verdere transacties gratis zijn.
Een normale bankrekening kost zon beetje 15 euro/jaar
Welke bank is dat dan? De goedkoopste die ik gevonden heb is van ING, € 4,10 4,35 per kwartaal (€ 16,40 17,40 per jaar). De concurrentie zit nog eens een stuk hoger. (ASN is momenteel iets goedkoper, maar niet meer in 2016.)

Maar vergeleken met deze moet je meer dan 34 36 pintransacties per maand uitvoeren voordat het duurder zou worden. Is dat niet ontzettend veel? Ik doe zelf bijna dagelijks boodschappen en haal de 25 per maand niet eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 26-11-2015 21:18 . Reden: tarieven ING wijzigen in 2016 ]

Zr40 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:11:
[...]

Welke bank is dat dan? De goedkoopste die ik gevonden heb is van ING, € 4,10 per kwartaal (€ 16,40 per jaar). De concurrentie zit nog eens een stuk hoger. (ASN is momenteel iets goedkoper, maar over een maand niet meer.)

Maar vergeleken met deze moet je meer dan 34 pintransacties per maand uitvoeren voordat het duurder zou worden. Is dat niet ontzettend veel? Ik doe zelf bijna dagelijks boodschappen en haal de 25 per maand niet eens.
Je hebt gelijk goedkoopste is ING 17e/ jaar, ASN is 15/jaar, maar niet lang dus oke.
Met de pas a 2.25/jaar kom je idd op 30 pin transacties per maand.
Elke dag 1 transactie dus, Ja valt idd wel mee.
Als je vergelijkt met ABN/Rabo die zitten al snel op dubbele prijs dus ja, idd wel te doen die prijzen.
Alleen cash pinnen is niet zo slim maar dat is tegenwoordig niet echt meer nodig.

Als betaalrekening dus zeker het overwegen waard, 100% online aangemaakt en gratis totdat je gaat pinnen dus.

Hoe zit het trouwens met het garantie deposito stelsel, valt deze bank daar ook onder ?
Dus is je geld wel veilig ?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Anoniem: 682319 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:19:
[...]
Met de pas a 2.25/jaar kom je idd op 30 pin transacties per maand.
Goed punt, ik had de kosten van de pas niet meegeteld.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 26-11-2015 21:22 ]

• Whatson
  • Niet online
Anoniem: 682319 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:19:
[...]
Hoe zit het trouwens met het garantie deposito stelsel, valt deze bank daar ook onder ?
Dus is je geld wel veilig ?
Ja, ze hebben een banklicentie van DNB. Het geld bewaren ze zelfs een stukje veiliger dan andere banken dat wordt direct bij DNB gestald en niet geïnvesteerd in obligaties of uitgeleend.

ok top!

Komen ze trouwens nog met n web app ?
Als je mobiel gestolen is of kapot is of wat dan ook,
of je zegt je abbo op heb je helemaal geen toegang meer ?

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 682319 op 26-11-2015 21:38 ]

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
Heb mij net ook aangemeld. Daarna storting via iDeal gedaan, alleen deze blijft hangen zo lijkt het.

"Je iDEAL-storting wordt nu verwerkt

Even wacht aub..."

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Anoniem: 682319 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:27:
ok top!

Komen ze trouwens nog met n web app ?
Als je mobiel gestolen is of kapot is of wat dan ook,
of je zegt je abbo op heb je helemaal geen toegang meer ?
Je koppelt je account aan je telefoonnummer en emailadres. Als je een van deze nog hebt dan kan je inloggen.

Het lijkt verder app-only, geen website voor internetbankieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 16-05 15:19
Lijkt handig maar zo'n moeite is geld overboeken via de app van m'n bank nou ook weer niet. Bij ASN betaal ik €1,50 per maand voor een betaalrekening met bankpas. Dat valt reuze mee en aangezien ik met regelmaat pin en ook contant geld opneem ook goedkoper dan Bunq.

Bij zowel Knab als ASN heb ik zonder opsturen van mijn ID een rekening kunnen openen. Dat moet dus bij Bunq ook kunnen.

Leuk concept maar ik zie nog geen reden om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

s_schimmel schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:39:
Lijkt handig maar zo'n moeite is geld overboeken via de app van m'n bank nou ook weer niet. Bij ASN betaal ik €1,50 per maand voor een betaalrekening met bankpas. Dat valt reuze mee en aangezien ik met regelmaat pin en ook contant geld opneem ook goedkoper dan Bunq.

Bij zowel Knab als ASN heb ik zonder opsturen van mijn ID een rekening kunnen openen. Dat moet dus bij Bunq ook kunnen.

Geen eens een foto van je ID ?
Hoe dan alleen je nummer ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
s_schimmel schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:39:

Bewaren kopie identiteitsbewijs
De bank, de verzekeraar, de notaris of het casino moet de kopie of scan van uw identiteitsbewijs 5 jaar bewaren nadat u geen klant meer bent.

Wettelijke plicht identiteit vaststellen
De verplichting voor banken, verzekeraars, notarissen en casino’s om de identiteit van hun klanten vast te stellen staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT). In deze wet staat ook dat een bank, verzekeraar, notaris of casino een kopie mag maken en bewaren van het identiteitsbewijs van een klant.

Gebruik BSN door bank, notaris of casino
Op uw identiteitsbewijs staat uw burgerservicenummer (BSN). Banken, verzekeraars, notarissen en casino’s mogen van de wet uw BSN gebruiken. U kunt daarom niet uw BSN afschermen of onleesbaar maken op de kopie of scan van uw identiteitsbewijs.
Dat lijkt mij heel sterk. Bank moet identiteit vaststellen van persoon waarmee ze zaken doen. Een kopie van ID-kaart/rijbewijs/paspoort is bewijs voor een bank dat ze hieraan hebben voldaan. Als ze dit niet doen handelen ze in strijd met de wet.

Edit:
quote: ASN Bank
Open uw ASN Bankrekening

Open de rekening online
U ontvangt een bevestiging per post met uw rekeningnummer
Onderteken de bevestiging en stuur deze met de gevraagde kopieën terug
Stort een bedrag vanaf uw huidige betaalrekening
U ontvangt uw ASN Digipas en overeenkomst Online Bankieren
Onderteken de overeenkomst en stuur deze terug
U ontvangt uw wachtwoord waarmee u online kunt bankieren
U ontvangt uw ASN Wereldpas
Via ASN Online Bankieren activeert u uw ASN Wereldpas
quote: Knab
Hoe controleren jullie mijn identiteit?
Tijdens je aanmelding voeren wij verschillende controles uit. Wij kijken naar de gegevens die je bij ons hebt opgegeven en vragen je een storting te doen vanaf een andere Nederlandse betaalrekening met jouw tenaamstelling. Dit noemen wij 'afgeleide identificatie'
Denk dat Knab hier de mist ingaat omdat ze geen kopie kunnen overleggen als Politie/Justitie daar om vraagt.

[ Voor 50% gewijzigd door Whatson op 28-11-2015 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Whatson schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 01:06:
Dat lijkt mij heel sterk. Bank moet identiteit vaststellen van persoon waarmee ze zaken doen. Een kopie van ID-kaart/rijbewijs/paspoort is bewijs voor een bank dat ze hieraan hebben voldaan. Als ze dit niet doen handelen ze in strijd met de wet.

Denk dat Knab hier de mist ingaat omdat ze geen kopie kunnen overleggen als Politie/Justitie daar om vraagt.
Afgeleide identificatie is voldoende: http://wetten.overheid.nl/BWBR0017191 (besluit geldt sinds 2004)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 01:23:
[...]

Afgeleide identificatie is voldoende: http://wetten.overheid.nl/BWBR0017191 (besluit geldt sinds 2004)
Afgeleide identificatie zorgt ervoor dat je niet fysiek aan een balie hoeft te verschijnen:
[...] voor de vaststelling van de identiteit en de woonplaats van de uiteindelijk gerechtigde bij het openen van een internetbankrekening ook de verstrekking van een gewaarmerkte kopie van de in de artikelen 4g en 4h van de WIB genoemde documenten volstaat, mits voor het overige is voldaan aan de voorwaarden voor afgeleide identificatie in artikel 4 van de WID. Als gevolg van deze goedkeuring hoeft de uiteindelijk gerechtigde niet in alle gevallen in persoon te verschijnen bij de bancaire instelling waar de internetspaarrekening wordt geopend.
Kopie moet nog steeds.

Daarom vraagt bunq om een kopie + een ideal overboeking (minimaal 1ct)

Anders zou je alleen met de toegang tot de rekening van H. Jansen een rekening kunnen openen voor H. Jansen met nep gegevens. Immers men ziet alleen dat betaling afkomstig is van één H. Jansen.

[ Voor 12% gewijzigd door Whatson op 28-11-2015 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 15-05 16:29
Whatson schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:12:

Ergens in 2019 komt er een generieke API beschikbaar waarmee banken (en ook externe apps) al dit soort verkeer uit kunnen gaan wisselen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
SinergyX schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:30:
Zij brengen het idee, de grote jongens nemen het straks over.
Je moet je wel realiseren dat een bedrijf als Bunq vele malen sneller kan ontwikkelen dan de gemiddelde bank (waar ik zelf bij gedetacheerd zit).

[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 28-11-2015 11:03 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:48:
[...]

Ergens in 2019 komt er een generieke API beschikbaar waarmee banken (en ook externe apps) al dit soort verkeer uit kunnen gaan wisselen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

[...]

Je moet je wel realiseren dat een bedrijf als Bunq vele malen sneller kan ontwikkelen dan de gemiddelde bank (waar ik zelf bij gedetacheerd zit).
Banken zitten vast aan hun verouderde complexe systemen ze willen wel maar ze kunnen niet. Uiteindelijk gaan ze dit ook verliezen van nieuwkomers als bunq. De enige die wel probeert een inhaalslag te maken is ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 18:55
Ik denk dat Bunq als ze succesvol worden, in de toekomst een overnameprooi wordt voor banken.

Dus ipv innoveren, eten de banken ze gewoon op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een bedrijf kan alleen overgenomen worden als de aandeelhouders daar mee akkoord gaan. Bunq is niet beursgenoteerd, dus een andere bank kan ze niet overnemen als Bunq dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Whatson schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:26:
Banken zitten vast aan hun verouderde complexe systemen ze willen wel maar ze kunnen niet.
Dat is precies het probleem. Ik zit zelf bij een bank en de bottleneck is gewoon wat het achterland wel en niet kan. We moeten heel veel workarounds bedenken voor de limieten van de betaalsystemen, waarvan sommige inderdaad nog geprogrammeerd in COBOL zijn en bovendien enorm gelimiteerd zijn in performance. Dat zijn dan die systemen waarvan het al heel wat is dat ze eens per 15 minuten een batch verwerken.
Uiteindelijk gaan ze dit ook verliezen van nieuwkomers als bunq. De enige die wel probeert een inhaalslag te maken is ING.
ING is goed op weg maar an sich hebben alle banken exact dezelfde problemen. En het verhelpen van die problemen gaat gewoon heel erg langzaam. Ik krijg ook het idee dat ze hier initiatieven als Bunq niet serieus genoeg nemen, men doet er nogal lacherig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:58:
Een bedrijf kan alleen overgenomen worden als de aandeelhouders daar mee akkoord gaan. Bunq is niet beursgenoteerd, dus een andere bank kan ze niet overnemen als Bunq dat niet wil.
Dat gaat nog lastig worden: Ali Niknam heeft 16.7 miljoen van zijn eigen geld geïnvesteerd om de bank op te richten. Dus hij is de facto directeur-eigenaar. http://www.quotenet.nl/Ni...uim-10.000-klanten-169004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Je moet het "klanten" deel wel met een korrel zout nemen. Er hebben zich 10k mensen aangemeld uit nieuwsgierigheid, het is nog maar de vraag of die mensen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hydra schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:29:
Ik krijg ook het idee dat ze hier initiatieven als Bunq niet serieus genoeg nemen, men doet er nogal lacherig over.
Lacherig zou ik niet willen zeggen, maar ik zie gewoon niet wat Bunq nou toevoegt in dit verhaal. Ja, ze doen hip met apps die een soort Whatsapp/Tinder functionaliteit heeft. Maar buiten dat om zie ik er erg weinig. Ze verkopen zich in dat filmpje puur op een app en voor mij is een bank meer dan een app. Krijgen we ook straks dan incasso's waarbij we op Like kunnen klikken?

Ik hoef en wil geen Facebook/Whatsapp/Tinder en wat doen ook voor functionaliteiten in mijn bankieren te hebben. Bankieren is voor mij enkel voor het beheren van mijn geld en niets anders.

Als ik dit zie is het enkel geschikt om de rekening van een avondje uit te delen, maar meer dan dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 16-05 15:19
Whatson schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 01:06:
[...]

[...]

Edit:

[...]

[...]

Geen idee meer van ASN bank, is al een tijdje terug. Knab maakte destijds gebruik van de afgeleide identificatie. Heb via ideal één euro moeten overboeken vanaf een andere eigen bankrekening. Op die manier weten ze wie je bent.

Lacherig doe ik er niet over maar Bunq heeft nog heel wat te ontwikkelen willen ze een volwaardige bank worden. Van een bank verwacht ik dat ik geld kan overmaken naar binnen en buitenland in meerdere valuta, dat ik met ideal kan betalen, dat ik er een hypotheek kan afsluiten, een spaarrekening kan nemen en een credit card.

Ik neem minimaal 2 keer per maand contant geld op. Dan ben ik al duurder uit dan bij ASN Bank en daar heb ik wel ideal en een spaarrekening etc.

Bunq is voor mij nu niet meer dan een app waarmee ik geld kan overmaken naar vrienden na een avondje stappen. Dat kan ik ook met de app van mijn eigen bank of met Paypal.

Voor hun bedrijfsmodel om inkomsten te halen uit bedrijven. Daar mijn rekening betalen kan ik al met m'n pinpas. iZettle, Adyen, Stripe etc. hebben het accepteren daarvan al heel makkelijk gemaakt dus dat hoeft geen belemmering te zijn.

De oprichter heeft eerder een succesvol bedrijf opgericht. Dit heeft ook best potentie. Ik zal alleen geen reden om over te stappen.

[ Voor 40% gewijzigd door s_schimmel op 28-11-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Hydra schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:29:
Dat is precies het probleem. Ik zit zelf bij een bank en de bottleneck is gewoon wat het achterland wel en niet kan. We moeten heel veel workarounds bedenken voor de limieten van de betaalsystemen, waarvan sommige inderdaad nog geprogrammeerd in COBOL zijn en bovendien enorm gelimiteerd zijn in performance.
Van de andere kant verdienen de banken het best om daar belachelijk om gemaakt te worden. Het werd namelijk 20 jaar geleden ook al geroepen. In 20 jaar kun je echt wel een zooi COBOL vervangen. Het is wellicht niet makkelijk, maar het kan echt. Al die genieen die zich hebben gebogen over flitshandel en derivaten hadden hun intelligentie wellicht ook aan kunnen wenden om dat veilig en zorgvuldig te doen. (Daarnaast is het eigenlijk bizar dat de banken zich zo vasthouden aan 'oh, er mag niks misgaan' terwijl ze geen probleem zagen in het instabliseren van de wereldeconomie, en nieuwe technologieen zoals contactloos betalen ook zonder al te veel problemen uitrollen.)

Kortom: geen medelijden met die oude COBOL-systemen, dat volhouden is een keuze, geen noodzaak.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bunq is idd geen volwaardige bank, maar als betaal rekening lijkt mij het uitermate geschikt.
Goedkoper dan andere banken en geen vaste kosten.
Ideaal voor jongeren/studenten. Ik zie er wel markt voor.

Maar hun model is ook dat je het erbij neemt, wat gratis is.
Puur voor het delen van kosten/ elkaar geld sturen makkelijk zon betaalverzoek etc.
Net als dat iedereen whatsapp erbij neemt of je nou bij apple/android/vodafone/tele2 zit maakt niet uit.
Erg slim om het initieel gratis te maken, zo kan iedereen een rek openen wat ook snel gefixed is.
Denk dat ze op deze manier snel een grote userbase kunnen opbouwen.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 682319 op 28-11-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jongeren/studenten kunnen vaak gratis een betaalrekening hebben, dus dat lijkt me nou niet de ideale markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:18:
Jongeren/studenten kunnen vaak gratis een betaalrekening hebben, dus dat lijkt me nou niet de ideale markt.
Ohja klopt die zijn allemaal gratis om je aan een bank te binden zodat je later daar ook je leningen/hypotheek/spaarrek neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
incaz schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:54:
Van de andere kant verdienen de banken het best om daar belachelijk om gemaakt te worden. Het werd namelijk 20 jaar geleden ook al geroepen. In 20 jaar kun je echt wel een zooi COBOL vervangen. Het is wellicht niet makkelijk, maar het kan echt. Al die genieen die zich hebben gebogen over flitshandel en derivaten hadden hun intelligentie wellicht ook aan kunnen wenden om dat veilig en zorgvuldig te doen. (Daarnaast is het eigenlijk bizar dat de banken zich zo vasthouden aan 'oh, er mag niks misgaan' terwijl ze geen probleem zagen in het instabliseren van de wereldeconomie, en nieuwe technologieen zoals contactloos betalen ook zonder al te veel problemen uitrollen.)

Kortom: geen medelijden met die oude COBOL-systemen, dat volhouden is een keuze, geen noodzaak.
Oh, helemaal mee eens hoor. Het is ook vaak meer een mensenkwestie dan een technologiekwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
incaz schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:54:
Daarnaast is het eigenlijk bizar dat de banken zich zo vasthouden aan 'oh, er mag niks misgaan' terwijl ze geen probleem zagen in het instabliseren van de wereldeconomie, en nieuwe technologieen zoals contactloos betalen ook zonder al te veel problemen uitrollen.
Contactloos betalen is een stuk makkelijker in te voeren dan eventjes de kern van je backend vervangen. Het is echt geen vergelijk tussen die twee.

Bij banken (maar ook bijvoorbeeld overheidsinstanties) draaien bepaalde kernzaken op mainframes. Een mainframe is veel robuuster dan welke andere oplossing. Een mainframe kan o.a. door blijven draaien bij gedeeltelijke hardware uitval, maar ook zit er meer controle ingebouwd op berekeningen. En bij de grote hoeveelheden geld die dagelijks door een bank heen gaan kan een cijfertje achter de komma veel verschil maken.

Iets als DecAlpha, Z/OS of OpenVMS is bijzonder stabiel, het is niet vreemd voor zulke machines om een uptime van tientallen jaren te hebben.
Oud wil niet zeggen dat het meteen weg moet. Dat is een veelgemaakte vergissing. Ik ken voldoende Cobol gebaseerde applicaties die altijd doen wat ze moeten en dat ook goed doen. Het gaat bij dit soort toepassingen niet om het nieuwste van het nieuwste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
CMD-Snake schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:05:
[...]

Contactloos betalen is een stuk makkelijker in te voeren dan eventjes de kern van je backend vervangen. Het is echt geen vergelijk tussen die twee.
Ging mij niet eens echt over de technische kant, maar over dat de banken daarmee bewust best een systeem aandurven dat risico's oplevert. Maar door de schaal beperkt te houden, kan dat risico ook weer afgedekt worden (max 25 euro of wat was het, en net als bij ander misbruik betaalt de bank.)

Op precies dezelfde manier had men voor kleinere bedragen allang een parallel systeem in kunnen voeren.
Oud wil niet zeggen dat het meteen weg moet. Dat is een veelgemaakte vergissing. Ik ken voldoende Cobol gebaseerde applicaties die altijd doen wat ze moeten en dat ook goed doen. Het gaat bij dit soort toepassingen niet om het nieuwste van het nieuwste.
Dat zou waar kunnen zijn, behalve dan dat hier de niet-onderhoudbaarheid en niet-uitbreidbaarheid van de systemen WEL een probleem is dat doorontwikkeling en innovatie in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
incaz schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:13:
Dat zou waar kunnen zijn, behalve dan dat hier de niet-onderhoudbaarheid en niet-uitbreidbaarheid van de systemen WEL een probleem is dat doorontwikkeling en innovatie in de weg staat.
Maar is dat de schuld van de taal of de ontwikkelaar?

Ik blijf bij mijn standpunt dat Bunq niet echt een alternatief is voor een van de gevestigde banken. Daar is meer voor nodig dan een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Lijkt me de schuld van de opdrachtgevers. Ging mij ook niet om COBOL per se.

Bunq als zodanig lijkt me geen alternatief voor alle diensten van banken, en dat willen ze volgens mij ook helemaal (nog) niet zijn. Maar ze kunnen wel een alternatief worden voor een terrein waar gewone banken nog maar matig op inspelen: digitale kleine onderlinge betalingen. En daar zie ik wel mogelijkheden (zelfs al heb ik zelf nog niet echt de behoefte om dat te doen, en trouwens, ik ben ook niet welkom met mijn Windows Phone.)

Een nieuwe dienst dus, een richting op die de huidige banken maar zeer beperkt op gaan. En dat vind ik wel heel moedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-05 15:02
Als ze de onderlinge betalingen nou straks ook naar hun zakelijke accounts gaan ondersteunen wordt het mijns inziens pas echt interessant.
Je hebt dan als winkel bijvoorbeeld een iPad met je zakelijke bunq account, en via je persoonlijke account op je telefoon 'betaal' je dan je product of rekening. No transaction fees voor de particulier lijkt mij zo. Maargoed blijft natuurlijk het kip en het ei verhaal en ik zie nog niet snel voor me dat een heleboel winkels of restaurants dit zouden implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
incaz schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 18:45:
[...] en trouwens, ik ben ook niet welkom met mijn Windows Phone.)

Een nieuwe dienst dus, een richting op die de huidige banken maar zeer beperkt op gaan. En dat vind ik wel heel moedig.
https://twitter.com/bunq/status/670196268422070272 Komt eraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[knip]
Kosten en baten
Bij de ABN betaal ik 3,25 per maand voor een betaalrekening, dit kan ik nergens goedkoper vinden.
Heb je wel gezocht? Simpel voorbeeld: ASN bank: 1,50 euro per maand vanaf 1 januari.
Triodos: 2,25 euro per maand.
Ing is duurder, Rabobank vanaf 2,30 euro. 4 banken, waarvan er 3 giedkoper zijn, gechecked in minder dan 5 minuten...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou, ING is juist goedkoper dan ABN met € 4,35 per kwartaal (€ 1,45 per maand).

Ik vind dan de kosten voor een extra betaalpas weer interessant. ING vraagt hier € 3 per kwartaal per extra pas voor. Voor dat geld kan je elke 9 maanden een extra Bunq pas bestellen.

[ Voor 54% gewijzigd door Zr40 op 29-11-2015 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
CMD-Snake schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:05:
Die oude systemen zijn veruit de grootste bottleneck als het op innoveren aankomt bij de bank waar ik zit. Dus je kunt prima die oude systemen "de schuld" geven. Het probleem is gewoon dat die systemen extreem complex zijn en het vevangen ervan dus een enorm risico heeft.
CMD-Snake schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 18:27:
Maar is dat de schuld van de taal of de ontwikkelaar?
Wat maakt dat uit? Het gaat erom dat er een bepaalde legacy is die de 'oude' banken tegenhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt trouwens nog niet Alleen een Bunq rekening hebben of wel ?
Je hebt toch die oude bank nodig om je account aan te maken begrijp ik, kan daarna natuurlijk de oude opzeggen.

Ben aan het overwegen 100% over te stappen omdat ik op het bij Bunq goedkoper uit zou zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 682319 op 29-11-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bunq biedt nog geen betalingen via iDeal en incasso's, daar heb je vooralsnog je oude bank voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Anoniem: 682319 schreef op zondag 29 november 2015 @ 19:17:
Je kunt trouwens nog niet Alleen een Bunq rekening hebben of wel ?
Je hebt toch die oude bank nodig om je account aan te maken begrijp ik, kan daarna natuurlijk de oude opzeggen.

Ben aan het overwegen 100% over te stappen omdat ik op het bij Bunq goedkoper uit zou zijn.
Bunk is (nog) geen volwaardige (vervanging van je) bank.
- Geen ideal
- Geen incasso's
- Geen Creditcard
- Geen website (weet niet of je hier waarde aan hecht)
- Geen 'gratis' geldopname*

*Je betaalt hier natuurlijk indirect voor via de kosten van je bankrekening bij de grote banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Belangrijk verschil tussen een credit card en iDeal/incasso is dat je voor de eerste niet per sé een bankrekening hoeft aan te houden bij de uitgevende instelling, en voor de tweede wel. Veel niet-bankgebonden credit cards worden uitgegeven door ICS of Lasercards, en die schrijven af via automatische incasso.

Bunq hoeft dus geen credit card* uit te geven om je oude bank te kunnen vervangen. Maar dat gezegd hebbende... als Bunq dat doet, zonder gebruik te maken van ICS of Lasercards, dan zeg ik mijn huidige credit card op :D

* hiermee bedoel ik een betaalmiddel dat werkt met Visa of MasterCard, niet een betaalkrediet. Ik noem het bewust niet 'debit card', want dat heeft internationaal weer een andere betekenis.

Overigens, wat nog niet genoemd is: sparen. Maar ook dit hoeft niet per sé bij Bunq. Er zijn genoeg banken die een spaarrekening aanbieden zonder bijbehorend betaalpakket met vaste kosten.
edit:
Hier stond eerst een stukje met een quote uit de Bunq FAQ, maar dat ging over lenen, niet over sparen.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 29-11-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dokter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 13:38
Waar ik stiekem op hoopte toen ik een account aanmaakte (en Bunq nog niet helemaal door had) was dat je verschillende externe bank-rekeningen er aan zou kunnen koppelen (ABN/ING/TRIODOS/etc) en vervolgens met je ene Bunq-pas kon betalen vanaf verschillende externe rekeningen. '1 pas to rule them all' zeg maar. Daarmee zouden ze echt goud in handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 710439

Echter krijg ik geen rente, en moet ik elders een spaarrekening openen om rente te vangen, aangezien je bij ABN geen losstaande spaarrekening kan openen. Op zich geen probleem, maar als ze ook rente zouden uitkeren dan was dat het duwtje in de rug dat mij direct zou overhalen. O-)
Welke rente? De ABN geeft 0,7% rente. Dat is niks.
[...]

Het gaat dan ook niet om de dienst maar om de kennis en ervaring met het opzetten van zulke platformen. Je ziet het met Apple Pay en soortgelijken. Banken zijn jaren aan het klungelen om zoiets te maken en Apple "fietst het er even doorheen". Waarmee? Met de ingekochte kennis van diezelfde banken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:32
Ik zag foto's van de aanvraag nog staan op de volgende locatie:
Android\data\com.bunq.android\files\Pictures
Hier staan de foto's van de aanvraag dus BSN-nummers!!!
Dus als mensen die bunq hebben hun telefoon verliezen, ligt er ook een kopie id op straat.

[ Voor 21% gewijzigd door Geert de Graaf op 02-12-2015 10:06 ]

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik heb het afgelopen weekend gebruikt met stappen, dan is het toch wel heel erg relaxed werken moet k zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:06
Hydra schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:42:
[...]

Die oude systemen zijn veruit de grootste bottleneck als het op innoveren aankomt bij de bank waar ik zit. Dus je kunt prima die oude systemen "de schuld" geven. Het probleem is gewoon dat die systemen extreem complex zijn en het vevangen ervan dus een enorm risico heeft.

[...]

Wat maakt dat uit? Het gaat erom dat er een bepaalde legacy is die de 'oude' banken tegenhoudt.
Nog dagelijks wordt er bij ons nieuwe software (gedeeltelijk) gemaakt in COBOL. En dat draait op gloednieuwe machines. Het is echt niet zo dat de systemen bij de banken al 20 jaar oud zijn of dat de software al 20 jaar niet vervangen is.
Innoveren is leuk, maar als dat ten koste gaat van je uptime of performance, dan verlies je je goede naam, goodwill en klanten.
Als er iets de banken tegenhoudt om te innoveren is dat het vrij logge organisaties zijn

Voor bunq zal hetzelfde gelden. Die kunnen best innovatieve dingen willen implementeren, maar zullen een vergelijkbare uptime als de rest van het betalingsverkeer moeten bieden. Je hebt er geen fluit aan als er regelmatig geen gebruik van gemaakt kan worden. En mocht het flink groeien, dan is ook de grootte van de berichten belangrijk. XML is leuk, maar heeft een gigantische overhead tov bijv. een format als ISO 8583. En bij een paar transacties per seconde maakt het nog niet zoveel uit, maar stel dat er 100 tps gedraaid wordt en 80% van je verkeer eigenlijk onzinnige overhead is. Dat belast je systemen alleen maar nodeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
celshof schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:28:
[...]
Voor bunq zal hetzelfde gelden. Die kunnen best innovatieve dingen willen implementeren, maar zullen een vergelijkbare uptime als de rest van het betalingsverkeer moeten bieden. Je hebt er geen fluit aan als er regelmatig geen gebruik van gemaakt kan worden.
Zoals 's avonds en in het weekend bedoel je? O-) DAT is immers de performance anno 2015. De meeste betalingen vinden niet eens realtime plaats.

En wat storingen en downtime betreft... http://www.nu.nl/internet...-getroffen-storingen.html

Er gaat al genoeg mis. Dus je kunt net zo goed aan de gang met verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze discussie begint een beetje af te dwalen. Ik weet niet hoe handig het is om (weer) te discussieren over de storingsgevoeligheid van de andere banken.

Overigens had ik gisteren een ING betaling dezelfde dag binnen. Nice!

Het wachten is nu op de mogelijkheid om ook de vingerafdrukscanner te gebruiken op Android. Verder moet ik eens stevig gaan rekenen of het de moeite waard is om de betaalpas van Bunq te gaan gebruiken in plaats van mijn eigen bank. Ik doe toch veel micro-transacties (lunch, snoepgoed, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
incaz schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:52:
[...]
Zoals 's avonds en in het weekend bedoel je? O-) DAT is immers de performance anno 2015. De meeste betalingen vinden niet eens realtime plaats.
Dat is helaas een Europees probleem, maar betreft in principe alleen het girale deel van betalingen. Sowieso willen de Nederlandse banken hier een einde aan maken in de komende jaren (ik vermoed door een parallelle online stroom, net zoals er voor kaart betalingen bestaat).
En wat storingen en downtime betreft... http://www.nu.nl/internet...-getroffen-storingen.html
Er gaat al genoeg mis. Dus je kunt net zo goed aan de gang met verbeteringen.
Jep, storingen. Maar storingen aan wat? Ideal, internetbankieren, mobiel bankieren ed. Allemaal innovatieve ontwikkelingen van de laatste jaren. Goeie kans dat de storingen niet liggen aan de mainframe servers of de COBOL applicaties die daarop draaien, want de betalingen in de winkel gaan gewoon door.

edit:
Ik heb nog wel mijn twijfels bij het business model van bunq. Ik zie zeker meerwaarde in het makkelijk delen van rekeningen en als ik nog regelmatig zou stappen, zou ik er best een abonnement voor willen afsluiten. Daarnaast ben ik ook best bereid om een opslag te betalen voor incidenteel gebruik zonder abonnement (doe ik immers ook voor betalen met een applicatie). ik zie mezelf alleen geen betaalpas afnemen bij bunq of een meerwaarde voor zakelijke gebruikers.

[ Voor 18% gewijzigd door celshof op 02-12-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
celshof schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:00:
Jep, storingen. Maar storingen aan wat? Ideal, internetbankieren, mobiel bankieren ed. Allemaal innovatieve ontwikkelingen van de laatste jaren. Goeie kans dat de storingen niet liggen aan de mainframe servers of de COBOL applicaties die daarop draaien, want de betalingen in de winkel gaan gewoon door.
Nou nee, betalen in de winkels heeft ook beslist wel storingen. Maar uiteindelijk gebeurt dat dus gewoon. Het systeem is nu niet geheel stabiel, het gaat bij alle banken en op alle vlakken wel mis, EN we zitten met die vertraging...

Kortom - verbetering tegenhouden omdat downtime niet kan is gewoon onjuist. Die downtime is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
incaz schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:11:
[...]

Nou nee, betalen in de winkels heeft ook beslist wel storingen. Maar uiteindelijk gebeurt dat dus gewoon. Het systeem is nu niet geheel stabiel, het gaat bij alle banken en op alle vlakken wel mis, EN we zitten met die vertraging...

Kortom - verbetering tegenhouden omdat downtime niet kan is gewoon onjuist. Die downtime is er al.
Maar veel minder en mijn punt is meer dat verbeteringen/innovatie niet door technologie tegen gehouden wordt, maar meer door cultuur.

De banken hebben namelijk al een infrastructuur die eigenlijk heel makkelijk voor innovatie op hetzelfde vlak als bunq gebruikt zouden kunnen worden. Dat gebeurt echter niet. Waarschijnlijk omdat je bij een al bestaande bank door allerlei lagen moet om een nieuw idee te realiseren. En deze lagen denken voor een belangrijk deel in al bestaande processen, die wellicht helemaal niet van belang zijn voor het nieuwe idee (maar daardoor wel zorgen voor extra werk en kosten om het nieuwe idee te implementeren).

Bunq lijkt stapsgewijs, op een Agile manier, te willen groeien. Ze beginnen met iets nieuws en voegen dan zaken toe die andere banken al wel allang bieden. Zo valt het me op dat de ICT omgeving van de Datacenter groep nog niet PCI DSS compliant is (http://www.thedatacenterg...-brengt-ictacenter-group/). Dat brengt een risico met zich mee met een flinke impact.
Ik ben ook wel benieuwd hoe de nieuwe pas er technisch/scheme gerelateerd uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:53
celshof schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:31:
[...]
De banken hebben namelijk al een infrastructuur die eigenlijk heel makkelijk voor innovatie op hetzelfde vlak als bunq gebruikt zouden kunnen worden. Dat gebeurt echter niet. Waarschijnlijk omdat je bij een al bestaande bank door allerlei lagen moet om een nieuw idee te realiseren. En deze lagen denken voor een belangrijk deel in al bestaande processen, die wellicht helemaal niet van belang zijn voor het nieuwe idee (maar daardoor wel zorgen voor extra werk en kosten om het nieuwe idee te implementeren).
Eigenlijk als je het seniormanagement hoort van verschillende banken dan ligt het voornamelijk aan de infrastructuur. Door alle historie is deze niet berekend op innovatie. Het is een kritiek moment voor banken, ze moeten de kern van hun systemen innoveren om te concurreren met Bunq en Apple pay etc. anders worden ze dadelijk enkel een 'service' voor het verwerken van transacties en het aanhouden van rekeningen, en dat willen ze absoluut niet..

Veel mensen zien het gevaar van Bunq niet in maar de mogelijkheden die ze aansnijden leven behoorlijk onder jongeren en het is wel degelijk een potentieel grote bedreiging voor traditionele banken.
celshof schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:31:
[...]
Zo valt het me op dat de ICT omgeving van de Datacenter groep nog niet PCI DSS compliant is (http://www.thedatacenterg...-brengt-ictacenter-group/). Dat brengt een risico met zich mee met een flinke impact.
Ik ben ook wel benieuwd hoe de nieuwe pas er technisch/scheme gerelateerd uitziet.
Zou je dan ook het risico en de impact kunnen motiveren? Zoals ik het zie is het enkel een standaard net zoals ISO. Ze insinueren zelfs dat ze zich 'laten certificeren' en het lijkt het er op dat ze al voldoen aan de eisen als je het zo formuleert. Het is uiteindelijk een maar een certificaatje, de beveiliging zou in werkelijkheid natuurlijk zelfs nog beter kunnen zijn dan de eisen die volgens dat certificaat gesteld worden..

Twijfel ook nog over het gebruik van Bunq en dan zijn dit dingen die natuurlijk ook wel meewegen. Net zoals in het inscannen van je ID-kaart, erg makkelijk maar ik wil wel een identificatie tekst over die foto heen hebben :9

[ Voor 37% gewijzigd door dieselb0y op 02-12-2015 12:18 . Reden: Nog even het stukje over de innovatie van bestaande banken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
http://nos.nl/artikel/207...evens-onbeveiligd-op.html

Bunq slaat de foto van je identificatie zonder encryptie op bij gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 712837

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vrij arrogant toontje in dat blog. Een beetje meer ingetogenheid en zelfreflectie zou niet misstaan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FirePuma142 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:39:
[...]

Vrij arrogant toontje in dat blog. Een beetje meer ingetogenheid en zelfreflectie zou niet misstaan.
Mwoah. Terecht dat ze vragen om het gewoon netjes bij ze in te schieten, en er stil over te zijn. Nu weet heel de wereld dat er op die plek op Android telefoons misschien wel ID's te halen vallen. Vind je dat veiliger? Nee toch? Elk malware appje zou nu op die plek moeten kijken snel. Dankzij deze "scoop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 710439 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:01:
[...]

Mwoah. Terecht dat ze vragen om het gewoon netjes bij ze in te schieten, en er stil over te zijn. Nu weet heel de wereld dat er op die plek op Android telefoons misschien wel ID's te halen vallen. Vind je dat veiliger? Nee toch? Elk malware appje zou nu op die plek moeten kijken snel. Dankzij deze "scoop".
Nou ja, de bug wordt nogal gebagatelliseerd en er wordt vooral gehamerd op 14 minuten en 67 minuten en kijk ons eens blits en aan continous delivery doen. Een major fuckup gebeurt wel eens, maar neem hem dan op de kin.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Sowieso een amateuristische bende. N.a.v. dat blog artikel eens gekeken wat er over resonsible disclosure te vinden is, maar heb uiteindelijk Google (!) moeten gebruiken om op de legal (!) pagina te vinden hoe hun responsible disclosure beleid in elkaar zit en hoe je een security vulnerability kunt melden.

Tevens zou ik me als security professional niet willen binden aan de gestelde voorwaarden. De arrogantie spat er namelijk vanaf net als bij het blog:
Always report a vulnerability as soon as possible and please ask us for permission before making the vulnerability public.
Tenzij je de handvol (!) andere opmerkingen over publiek maken zwaarder laat wegen dan bovenstaande opmerking... onduidelijkheid en redundantie troef... maar dat geldt sowieso voor de communicatie van een dienst die zich op NL markt richt, maar de communicatie in Engels voorop stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
dieselb0y schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:14:
[...]
Eigenlijk als je het seniormanagement hoort van verschillende banken dan ligt het voornamelijk aan de infrastructuur. Door alle historie is deze niet berekend op innovatie. Het is een kritiek moment voor banken, ze moeten de kern van hun systemen innoveren om te concurreren met Bunq en Apple pay etc. anders worden ze dadelijk enkel een 'service' voor het verwerken van transacties en het aanhouden van rekeningen, en dat willen ze absoluut niet..
Maar sinds wanneer heeft het senior management echt door wat er speelt? Ik zie bij ons COBOL programma's die een interface hebben met Java programma's waarbij ISO 8583 wordt omgezet naar XML en alles in de tussentijd netjes gelogd wordt. En ontwikkelaars en architecten die donders goed weten hoe ze van alles en nog wat in elkaar kunnen zetten en met elkaar kunnen laten praten.

[...]
Zou je dan ook het risico en de impact kunnen motiveren? Zoals ik het zie is het enkel een standaard net zoals ISO. Ze insinueren zelfs dat ze zich 'laten certificeren' en het lijkt het er op dat ze al voldoen aan de eisen als je het zo formuleert. Het is uiteindelijk een maar een certificaatje, de beveiliging zou in werkelijkheid natuurlijk zelfs nog beter kunnen zijn dan de eisen die volgens dat certificaat gesteld worden..
PCI is tweeledig, aan de ene kant moet je allerlei processen hebben beschreven en anderzijds moet je je beveiliging op orde hebben volgens de norm. En elk jaar weer je compliancy aantonen. Zie https://www.pcisecurityst...y_standards/documents.php voor meer informatie.
Ik ken zo snel de volgende risico's (en er zijn er vast meer):
- andere partijen willen niet met je samenwerken als je niet compliant bent
- als er iets mis gaat, dan ben je per definitie de schuldige doordat je niet compliant bent. En dat kan flink oplopen in de betaal industrie. Denk bijv. aan het niet encrypten van bepaalde data of het niet onzichtbaar maken van creditcard data in logging.

edit: over die bugfix: als je het in 14 minuten al gevonden hebt, waarom is dit dan niet al veel eerder in het traject ontdekt? Dit had al bij het ontwerp onderkend moeten zijn als je het mij vraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door celshof op 02-12-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Eens even gekeken naar bunq, het is wel een enorm duur grapje zeg.

Pinpas 9 euro, en dan per gebruik nog eens 4 cent. Als je voor de grap 150 betalingen doet in een jaar (wat best weinig is - 1x boodschappen en 2x iets anders per week zoals tanken en je zit daar al op - gemiddelde als ik snel inschat is 200+ per jaar per persoon) zit je zo op 15-20 euro in het 1e jaar. Dat maakt ze in de praktijk zo'n beetje de duurste bank die ik kan vinden als je dit voor je normale dagelijkse dingen gebruikt.
De jaren daarna kan het goedkoper zijn, alleen zul je eerste die investering terug moeten verdienen - terwijl je door limitaties zoals incasso's nog steeds een 2e bank ernaast aan moet houden met bijbehorende vaste kosten.

Zie het al gebeuren, straks mensen die klagen omdat ze veel meer kwijt zijn aan Bunq en daarmee veel duurder uit zijn, omdat ze het eigen uitgavenpatroon en de 'gewone' bank ernaast zijn vergeten mee te nemen in dat eerste jaar.

Verder is de site best grappig. 5x. Nederlands. Engels. Nederlands. Engels. Nederlands. 2x Engels. 3x Nederlands. Ennn weer terug naar Engels. 2x Nederlands... Wat ben je nou, Nederlands of Engels?
Leuk dat je kan kiezen tussen Nederlands en Engelse taal voor de pagina, maar mis eigenlijk het nut van het switchen als je zo willekeurig in 2 talen door elkaar heen communiceert.

[ Voor 36% gewijzigd door Xanaroth op 02-12-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Rukapul schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:18:
maar heb uiteindelijk Google (!) moeten gebruiken om op de legal (!) pagina te vinden hoe hun responsible disclosure beleid in elkaar zit en hoe je een security vulnerability kunt melden.
Daar hebben websites van grote bedrijven ook last van hoor. Google kan wat andere miljardenbedrijven of specialized IT bedrijven kennelijk niet kunnen. Kansloos dat ze niettemin toch proberen een eigen zoekfunctie in te bouwen die disfunctioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
rr7r schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:05:
[...]

Daar hebben websites van grote bedrijven ook last van hoor.
Correct. Maar die blazen hopelijk niet zo hoog van de toren op hun blog. Als http://bunq.com/security vanaf de frontpage was gelinkt met een zinnige inhoud en contact gegevens dan was het een ander verhaal geweest. Nu is het een tenenkrommende:
you're lost
nothing to see here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Kareem schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:23:
Waar het mij om gaat is dat ik er geen goed gevoel bij heb om via m'n telefoon naar een nog onbekende, nieuwe speler een kopie van m'n id te sturen.
Geert de Graaf schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:55:
Ik zag foto's van de aanvraag nog staan op de volgende locatie:
Android\data\com.bunq.android\files\Pictures
Hier staan de foto's van de aanvraag dus BSN-nummers!!!
Dus als mensen die bunq hebben hun telefoon verliezen, ligt er ook een kopie id op straat.
CMD-Snake schreef op woensdag 02 december 2015 @ 12:55:
http://nos.nl/artikel/207...evens-onbeveiligd-op.html

Bunq slaat de foto van je identificatie zonder encryptie op bij gebruikers.
I rest my case.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672303

Ik ben wel geïnteresseerd. Ik werk zelf in de financiële sector bij een traditionele bank en wil altijd al het nieuwe uitproberen.

Wat het voor mij interessant maakt is dat je eenvoudig kan budgetteren. Ik heb bijvoorbeeld in de app rekeningen aangemaakt voor "algemeen", "auto" en "huishouden". De bankpas is onderweg, maar die kan ik dus eenvoudig via de app (her)koppelen aan een rekening naar keuze. Daarnaast neem ik echt nooit contant geld op, dus ik moet alleen dealen met 0,04 cent per pin transactie. Als ik bekijk wat ik nu per maand betaal heb ik zo'n 48 transacties die ik kan doen per maand voor dat bedrag.

Verder hebben ze inderdaad geen spaarrekening en creditcard. Maar sparen kan ook elders (zonder verplichte betaalrekening) en een creditcard heb ik los bij ICS.

Via de app kan je chatten met een medewerker. Dat werkt prima. Ook om half 10 's avonds.

In de voorwaarden staat informatie over incasso's, maar ik hoorde van de medewerker dat het nu nog niet mogelijk is om geld van (één van je) bunq rekeningen te laten incasseren. Het schijnt wel hoog op de wensenlijst te staan.

Ik zie bunq trouwens gewoon als een bank met wat extra snufjes.
Pagina: 1 2 ... 158 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"