Drama bij Bunq, sinds de move naar meer geld vragen. Aankondiging
hier:
quote: bunq
Hi Everyone 👋
We wanted to give you insight to the reasons support has come to an end for the old Free, More and Promo memberships
As you know these memberships were discontinued a long time ago (many for years now in fact). Yet we continued to support the people still on them as they gradually moved to our newer memberships.
Supporting these old memberships became an increasing burden when implementing new features. We came to a point where a hard choice was necessary. We either dropped support for the old discontinued memberships to introduce cool new things like SuperGreen (first of many new things to come!), or we stuck with the old. To be able to continue listening to our users and create products you love to use we favored progress and exciting new things, over sticking with the old.
Rather than simply discontinuing your old membership we thought of a way to thank you for being with bunq. To show our appreciation we decided to give you 3 months of full Premium membership for free. No strings attached.
Heleboel posts op Bunq Together verwijderd. Ze hebben één topic open gemaakt,
hier (
archief hier):
quote: bunq
Dear Free, More and Premium Limited users,
After a long transition period, starting in August 2017, yesterday we announced the end of some very old subscriptions. To collect all feedback from these users we decided to create this collective topic.
Ik heb één
reactie geplaatst. Ik zal hem ook hieronder even delen, want het verbaast me niet als hij morgen is verwijderd:
offtopic:
Reactie op Bunq Together
ik heb zo'n acccount vanaf het begin. Is dat een founders account? 10 rekeningen.
In 2015 ben ik ge-onboard met de tagline
"Bank of the free." Free wat? Nou, een free account. Zag er als volgt uit:
Een free account, voor
"Bank of the free". Daar is slim over nagedacht. Niet een free year, niet een free trial, niet free until you are hooked. Maar free. Twee keer free. Dat is goedkoper dan de €1,35 die de ING per maand vraagt. Daar kan dus niet zo veel fout gaan. Anders zou er wel een sterretje bijstaan om een misleidende reclameboodschap te voorkomen:
Bank of the free
_Get bunq, it's free*
(* not free forever)_
Al snel betaalde ik €1 per maand voor één pas. Ik gebruik twee rekeningen. Het is knap handig, maar meer heb ik niet nodig.
No, I don't want to supersize it.
Nu snap ik dat bunq ook gewoon geld moet verdienen. En het is leuk om de mogelijkheid te hebben voor nieuwe en handige features te gaan betalen. Maar het is
not done om voorheen gratis features plots achter een paywall te gaan zetten. Dat is nogal
shady. Een soort crippleware. Fans 'kopen' met een gratis product. Om ze vervolgens - als u groot genoeg bent om betalende klanten te kunnen onboarden - de rug toe te keren.
In 2017 probeerde u het zelfde. Alle
get bunq it's free fans die de enorme mond-op-mondreclamecampagne voor jullie hebben gedaan waren niet meer nodig, en werden aan de kant gezet. Vervolgens waren ze enorm teleurgesteld toen ze er achter kwamen dat ze
geen permanent speciaal plekje hadden verdiend als
early adopters. Later kwamen de verontschuldigingen aan deze groep van Ali:
[You] love bunq very dearly and carry our core values. [You are] glad that we don't invest in shady businesses.
I want to offer my sincere apologies. We are all driven by the same love for bunq. Due to the huge effort I had put in while building this bunq update, I lost sight on how we should have introduced it properly. I want to thank you all for your honest feedback and say that I'm very sorry for my mistake.
Nu twee en een half jaar later gebeurt er een beetje hetzelfde. Als u zo'n lichtjes hebzuchtige
move wilt doen, wat uw goed recht is, noem het beestje dan bij de naam.
Maar wederom is de communicatie misleidend. Want aan de klanten die u vraagt bijna €100 per jaar te gaan betalen voor die leuke deal die goedkoper was dan de ING (€16 per jaar), geeft u de volgende reden:
Supporting these old memberships became an increasing burden. (...) We either dropped support for the old discontinued memberships (...) or we stuck with the old. (...) we favored progress (...) over sticking with the old.
Dat het technisch gezien kostbaar wordt om steeds verschillende accountvormen bij te houden klinkt zeer plausibel. Echter heeft dit weinig te maken met het nieuws om €100 te gaan vragen. U had ook kunnen kiezen om:
- uw founders gratis bunq premium aan te bieden;
- uw founders bunq premium aan te bieden tegen €0,50 per geopende rekening;
- uw founders bunq premium aan te bieden tegen een 50% gereduceerd tarief;
- uw founders gratis bunq premium aan te bieden totdat hun pinpas verloopt (uiterlijk zomer 2021).
Ik maak nog steeds reclame voor bunq iedere keer wanneer iemand mijn rekeningnummer ziet of een bunq.me request krijgt. En daarnaast wil ik best een beetje meer betalen voor mijn twee rekeningen en de pinpas. Maar van €12 per jaar naar €100 per jaar, en dan doen alsof u geen keus heeft omdat u anders niet kunt innoveren, daar trappen we natuurlijk niet in.
Wees gewoon eerlijk; u wilt van de €12 - €24 p/j (bij twee passen) "freeloaders" af. U heeft ze niet meer nodig. Dat is uw goed recht, maar het maakt geen goede sier, vooral niet omdat u er in de doorzichtige communicatie een heel andere afweging van probeert te maken.
Ik heb N26 (gratis pinpas, gratis creditcard) voor de vakanties, en ING (€16 per jaar) voor het serieuze werk om op terug te vallen als die Fintechs weer eens wat geks doen. Het moet wel gek lopen wil ik na de proefperiode bunq premium gaan verlengen. Je hebt immers ook,
tip voor bunq:- N26: (DE IBAN) Free €0 p/m, You €9.90 p/m, Metal €16.90 p/m, goed voor Apple Pay
- Hovli: (FI IBAN) Starter €0 p/m, Grower €12 p/m, Unlimited €98 p/m
- Monese: (BE IBAN) Simple €0 p/m, Classic €5.95 p/m, Premium €14.95 p/m
- Revolut: Standard €0 p/m, Premium €7.99 p/m, Metal €13.99 p/m, goed voor Apple/Fitbit Pay
- OpenBank: (ES IBAN) €0 p/m, goed voor Apple/Fitbit Pay
- Moneyou Go: (NL IBAN) €0 p/m, goed voor iDEAL
- BNC10 (ES IBAN) €0 p/m
Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze zijn, net als bunq, allemaal begonnen met een gratis account. Maar de extra's kwamen extra. Sommige mensen betalen graag wat meer voor een coole metalen kaart en wat extra features. En bovenstaande banken proberen niet om de twee jaar hun gratis gebruikers te verplichten de dure dienst af te nemen. Dit blijft een keuze. Zo voelt niemand zich bekocht.
Een bank moet vooral stabiel zijn. Als je eenmaal een deal hebt die je bevalt, en je raakt er aan gewend, dan wil je niet dat de prijs eenzijdig letterlijk met 800% (van €12 naar €96) verhoogd wordt. En al helemaal niet dat het, na verontschuldigingen van de CEO, twee jaar later opnieuw gebeurt.
"Bank of the free"? Nou niet
free dus om zelf te kiezen of je voor 3 passen en en 23 extra rekeningen wilt betalen. Wel
free om dan maar mijn geld van bunq af te halen. Want zowel de grote boze banken als de nieuwe fintech concurrentie hebben niet stil gezeten, en er is weinig
revolutionary meer aan bunq wat je niet ook elders kunt krijgen.
Ik denk dat ik maar een tweede rekening met pinpas bij ING ga aanvragen voor €1,70 per maand. Dan betaal ik in totaal €3 per maand voor twee rekeningen, twee passen, contactloos betalen, apple pay, betaalverzoeken en betalingen delen. Bunq heeft een fijnere app, maar het allerbelangrijkste is een stabiele prijs, en niet steeds van die idiote verrassingen die per direct ingaan.
Datzelfde of iets meer had ik overgehad voor bunq of een light-variant. Maar sinds het 2017-debakel heb ik wel mijn originele bank aangehouden als backup, omdat bunq haar vertrouwen terug moest winnen. Dan zou ik na het vervallen van mijn pinpas opnieuw overwegen of dat vertrouwen terug was. Nou, nee dus. Nu kan bunq opnieuw in de proefperiode. En die wordt na 3 maanden dus éénzijdig beëindigd.
Dan houd het een keer op. 🌈👋
Zie ook het
bunq topic op
Tweakers.net met veel bunq-fans, maar
vanaf hier 400+ reacties aan teleurgestelde bunq-gebruikers, beloften die bunq zelf heeft verwijderd maar die terug te vinden zijn in de Google Cache, dingen die bunq anders had kunnen doen, alternatieve banken en andere afwegingen.
Er zitten ook tevreden gebruikers tussen. Het topic is van origine namelijk vooral een fan-topic. Maar het geeft wel een eerlijk beeld van de situatie weer, omdat reacties, zowel positief als negatief, evenredig mogen blijven staan en niet gecensureerd worden.

Heeft iemand Bunq Premium, geef dan even een thumbs up (of applaus geloof ik) aan
de reactie, misschien wordt het gelezen door een bij bunq relevant persoon en worden de dure accounts opnieuw met 2 jaar uitgesteld.
Eén tip: Don't quit your other bank. Als ze eens in de zoveel tijd opeens hun doel voorbij schieten (ja ook bunq family gebruikers gaan opeens van €9,99 naar €16,99) dan wil je terug kunnen stappen.
En inderdaad
[
Voor 18% gewijzigd door
Sando op 06-04-2020 20:38
]