Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Whatson
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Wat is bunq?
Zoals ze het zelf beschrijven: een IT-bedrijf met bankvergunning. Anders dan de normale banken proberen ze het samen betalen net zo makkelijk te maken als contact afrekenen.

Nieuws artikelen:
http://nos.nl/artikel/207...ieuwe-bank-sinds-dsb.html
http://fd.nl/ondernemen/1...tien-jaar-een-nieuwe-bank

Meer info en downloaden:
https://www.bunq.com/nl

https://i.imgur.com/if4gWmJ.png
https://i.imgur.com/LNMxVR0.png

N.B. ik heb geen aandelen in bunq, maar vind het gewoon een mooi initiatief :)

Edit 1 augustus:
Bunq heeft tarieven drastisch omgegooid zie https://www.bunq.com/file...r_business_pricing_NL.pdf voor meer informatie.

Op 1 augustus 2017 hebben we een nieuw tarievenstelsel geïntroduceerd (zie pagina’s 3 en 4). Als je na 1 augustus een rekening bij ons hebt geopend, zijn de nieuwe tarieven automatisch op je van toepassing.

Indien je voor 1 augustus 2017 een rekening bij ons hebt geopend zijn de oude tarieven op je van toepassing (zie pagina’s 4 tot 11), tenzij je ervoor hebt gekozen om te upgraden naar de nieuwe tarieven.

Let op: binnen het oude tarievenstelsel zijn verschillende kaartprijzen van toepassing.

Als je onder ons oude tarievenstelsel valt en je een extra kaart wil bestellen, een vervangende kaart wil aanvragen of een extra rekening wil openen zullen we je vragen om te upgraden.

[...]

Als je upgrade en meer actieve kaarten en/of bankrekeningen hebt dan in je abonnement zijn inbegrepen, zullen we je kosten in rekening brengen voor de kaarten en/of rekeningen die buiten je abonnement vallen.

Whatson wijzigde deze reactie 01-08-2017 23:20 (65%)

• brbr4thepc
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-11 13:35
Ik heb zojuist de app gedownload uit de playstore en mij geregistreerd. De registratie ging relatief snel;
Je moet eerst een foto maken van je paspoort, id-card of rijbewijs en vervolgens je NAW gegevens en je documentnummer en BSN nummer opgeven. Je telefoonnunmmer en e-mailadres worden geverifieerd, je krijgt beide keren een verificatienummer.
Als laatste moet je een bedrag storten om je rekening te openen, en ik nu geen bankcard reader bij de hand heb moet ik fff wachten tot ik thuis ben.

Ze zeggen dat ze een Whatsapp voor banken gaan worden. Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik zie het zelf wel zitten, maar alleen als iedereen dit ook echt gaat gebruiken anders kun je er niet zoveel mee.

Kosten en baten
Bij de ABN betaal ik 3,25 per maand voor een betaalrekening, dit kan ik nergens goedkoper vinden. Bij Bunq betaal je eenmalig 9 euro voor het pasje (dat 4 jaar geldig is dus 2.25 per jaar) en per pin betaling in NL 4 cent. Op jaar basis is dit voor mij aantrekkelijk aangezien ABN mij ca. 40 euro per jaar kost.
Ik zou niet weten hoeveel ik daadwerkelijk pin, ik schat dat ik ongeveer 10x per week mijn pas in die gleuf dauw en dat komt neer op ca 520 keren per jaar dus 520*0,04= 20,80 per jaar aan pin kosten + pasje 2,25
Het zou voor mij dus lonen om over te stappen. Echter krijg ik geen rente, en moet ik elders een spaarrekening openen om rente te vangen, aangezien je bij ABN geen losstaande spaarrekening kan openen. Op zich geen probleem, maar als ze ook rente zouden uitkeren dan was dat het duwtje in de rug dat mij direct zou overhalen. O-)
<Edit:> En oja, als je gewoon geld opneemt bij een geldautomaat kost je dat 80 cent per keer. Ik neem zelden geld op, 1x per kwartaal ofzo, maar toch vind ik dit niet handig en pure geldklopperij </Edit>
Oftewel, het wordt voor mij alsnog een rompslomp, of het wordt onoverzichtelijk

brbr4thepc wijzigde deze reactie 25-11-2015 16:12 (7%)
Reden: geldklopperij

• brbr4thepc
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-11 13:35
Als je bunq 180 graden draait staat er bunq

brbr4thepc wijzigde deze reactie 25-11-2015 16:48 (9%)

• Tom
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Zie niet in waarom ze zich zo focussen op het delen van een rekening met je vrienden. Dat doe ik hooguit 1 á 2 keer per maand. Daarvoor ga ik niet een nieuwe rekening bij een onbekende partij openen, meer gedoe dan dat het mij iets oplevert.

Ik ben wel voorstander van een frisse wind door het banksysteem dat we hebben. Want daar is veel mis:
- Internationale betalingen kunnen nog steeds meerdere dagen duren
- Je kunt niet makkelijk van bank wisselen (voeren ze IBAN in, is dat nog steeds gekoppeld aan een bank... waarom niet zoals een telefoonnummer dat je het nummer kunt meeverhuizen?)
- Simpelweg niet klantgericht (sluitingstijd kantoren niet van deze tijd, etc.)
- 'Onduidelijke' limieten, geld opnemen bij een pinautomaat van een andere bank heeft een lager limiet.. daar loop je tegenaan als het nodig is.
- Contant geld storten en opnemen steeds lastiger
And the list goes on...
Maar dat probleem zit waarschijnlijk dieper en zal een nieuwkomer niet kunnen oplossen.

Ik ben mijn gymspullen vergeten. Hoezo je gymspullen vergeten? Wat heb je aan dan.

• Geert de Graaf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 14-11 08:33
Ik zag foto's van de aanvraag nog staan op de volgende locatie:
Android\data\com.bunq.android\files\Pictures
Hier staan de foto's van de aanvraag dus BSN-nummers!!!
Dus als mensen die bunq hebben hun telefoon verliezen, ligt er ook een kopie id op straat.

Geert de Graaf wijzigde deze reactie 02-12-2015 10:06 (21%)

Geert

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-11 11:48
quote:
Hydra schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:42:
[...]

Die oude systemen zijn veruit de grootste bottleneck als het op innoveren aankomt bij de bank waar ik zit. Dus je kunt prima die oude systemen "de schuld" geven. Het probleem is gewoon dat die systemen extreem complex zijn en het vevangen ervan dus een enorm risico heeft.

[...]

Wat maakt dat uit? Het gaat erom dat er een bepaalde legacy is die de 'oude' banken tegenhoudt.
Nog dagelijks wordt er bij ons nieuwe software (gedeeltelijk) gemaakt in COBOL. En dat draait op gloednieuwe machines. Het is echt niet zo dat de systemen bij de banken al 20 jaar oud zijn of dat de software al 20 jaar niet vervangen is.
Innoveren is leuk, maar als dat ten koste gaat van je uptime of performance, dan verlies je je goede naam, goodwill en klanten.
Als er iets de banken tegenhoudt om te innoveren is dat het vrij logge organisaties zijn

Voor bunq zal hetzelfde gelden. Die kunnen best innovatieve dingen willen implementeren, maar zullen een vergelijkbare uptime als de rest van het betalingsverkeer moeten bieden. Je hebt er geen fluit aan als er regelmatig geen gebruik van gemaakt kan worden. En mocht het flink groeien, dan is ook de grootte van de berichten belangrijk. XML is leuk, maar heeft een gigantische overhead tov bijv. een format als ISO 8583. En bij een paar transacties per seconde maakt het nog niet zoveel uit, maar stel dat er 100 tps gedraaid wordt en 80% van je verkeer eigenlijk onzinnige overhead is. Dat belast je systemen alleen maar nodeloos.

• Copyleft
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 06-12-2015

• Whatson
  • Niet online
Net een iDeal betaling gedaan met bunq (€2.10 bij Aliexpress), echt onder de indruk. QR code scannen met de app, op accept drukken en je hebt betaald. Eat that Rabobank, met je randomreader.

• Whatson
  • Niet online
quote:
Revolut, Zie het CC topic ;)

Ervaringen met creditcards

Whatson wijzigde deze reactie 06-02-2016 20:22 (14%)

• Impstoker
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14-11 12:50
quote:
iinnc. schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:41:
Is het iemand gelukt om zijn Paypal account te wijzigen van ING bank rekening naar bunq bank rekening ?

Ik loop tegen een probleem aan.

Oude situatie:
- ING rekening gekoppeld
- ING Creditcard gekoppeld

Tussen oplossing:
- ING rekening gekoppeld
- Vodafone Smartpass Creditcard gekoppeld
- bunq bank rekening gekoppeld

Nu heb ik op mijn ING rekening de machtiging voor paypal ingetrokken. En heb geen saldo meer op mijn vodafone smartpass creditcard. Maar bij aankopen via ebay gaat hij niet van mijn bunq rekening geld af halen maar zegt vrolijk dat ik een nieuwe creditcard moet toevoegen.
Zelfde probleem hier,
Bunq toegevoegd en goedgekeurd in PayPal, maar kan tijdens betalen in PayPal niet die rekening kiezen...

• Whatson
  • Niet online
quote:
Whatson schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:25:
[...]

N.B. Pinbetalingen zullen wel werken, maar NFC geeft een onleesbare kaart fout.
Omdat ze aangaven dat ze het lang vonden duren en zelf al aan een oplossing aan het werken waren (impliceert dat dat sneller is dan wachten op Atos) En toen ik zei dat ze mij maar op de shortlist moesten zetten voor Apple Pay, zei hij: doen we ;)
Ok dus geen Apple Pay maar een nieuwe kaart:
quote:
Hi bunqer!
Thanks to your feedback, it became clear to us that NFC payments with our debit card didn't always go as smoothly as we'd hoped. It turned out to be caused by a bug in Atos card terminals. Atos promised to fix this bug in January, but they kept pushing back the date.

Who likes to wait that long?! That's why we're glad to offer you an additional free card. This new card has an older chip that is supported by Atos card terminals. Your current card will of course remain fully functional.

Click on this link or scan the QR code with the app to order your free bunq card :)!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• bareeh
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 03-12-2016
Ik begrijp niet dat er berichten zijn van mensen die 4 cent veel geld vinden. Really? Hoe vaak moet je pinnen om het veel geld te vinden? In retrospect ookal zou je 10 keer per dag pinnen dan heb je waarschijnlijk al genoeg geld uitgegeven dat die 40 cent geen deuk ik in financiën kan maken. als je 1.30 per liter benzine kan betalen of 10 euro voor een trein rit die toch al te laat is of een bios kaartje die tegenwoordig 11 euro kost, is het echt bizar dat we nog over 4 cent miepen.

80 cent om geld te pinnen. Ik ken niemand die nog contant ooit bij zich heeft. Helemaal met contactloos pinnen.

En dat je geen rente krijgt bij bunq? Voor die 0'6% kun je me echt niet overtuigen om bij mijn huidige bank te blijven.

Maar, maar, maar. wat ik het meest rare vind is dat iedereen blijkbaar is vergeten hoe smerig, krom en corrupt banken zijn met hun veel te hoge, totaal onverdiende bonussen en hoe ze om gaan met geld dat simpelweg niet van hun is. En als het fout gaat. Oh wel, de overheid en de belastingbetaler red ons wel. En ik heb het nog niet eens over waar banken ons geld in investeren kuch, kuch, wapens, kuch. Mensen roepen al jaren dat banken criminelen zijn die er gewoon mee weg komen. Volgens mij zij dit dezelfde mensen die het over 4 cent hebben.

Ik ben zelf ook IT'er bij een klein start up (niet bij bunq) en kan alleen maar waarderen dat een klein groep mensen hun tijd en geld in een idee stoppen omdat ze denken dat het anders kan. Misschien zelf beter en eerlijker. Alleen daarvoor mogen ze van mij die 4 en die 80 cent hebben. Weet je wat. Ik koop ook wel een pinpas voor 9 euro voor 4 jaar, er speelt toch niets in de bios dat ik wil zien deze week.

Uiteindelijk is de vergelijking tussen wat je nu bij je huidige grote bank betaald met wat je bij bunq zou betalen in euro's niet echt relevant meer als je naar de big picture kijkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bareeh
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 03-12-2016
quote:
JCE schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:30:
[...]

Vind je dit niet een beetje offtopic? :')
Het was misschien iets van een random rant :P maar wel helemaal on topic want het is een van de missies van bunq om niet in bedrijven te investeren die in een onethische handel zijn en bunq wil ook geen geld verdienen van geld want mijn bank wel doet.

Ik moest ook reageren op wat ik had gelezen in deze thread. Het is al jaren crisis door de banken en wij hebben het over dat de website van bunq niet mooi is 8)7

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Impstoker
Ik had dit weekend een hele fijne bunq ervaring in Parijs:
Ik probeerde te pinnen ergens, werkte niet, even in de app kijken, bleek dat mijn pasje alleen op Nederland staat. Frankrijk aangezet met 3 dagen als verloop datum. (mocht je geskimmed worden in het buitenland kunnen ze er weinig mee). Top.
Een dag later, na enkele geslaagde betalingen hier en daar, pin ik na lunch in een toko, de pinautomaat doet moeilijk en ik probeer het nogmaals, de gehaaste Franse mevrouw is pissig aan het doen en zegt dat de betaling weer niet gelukt is, dus mijn vriendin trekt haar pas en pint succesvol de rekening. Wij lopen naar buiten en ik krijg een push-notification van bunq (lees ik direct op Apple Watch) dat ik wel degelijk net betaald heb. Dus ik terug die drukke toko in, flink zeuren en zij zoeken naar hun chaos pinbonnetjes, ik de app laten zien van bunq met de afschrijving, duurde een paar minuten maar ik kreeg netjes mijn geld terug.

Ik heb dus TOTAAL geen probleem met de relatief hoge kosten voor pinnen en pintransacties van bunq, wat ik ervoor terug krijg: super fijne app, makkelijk switchen van rekening met 1 pasje, rekeningen delen, automatische incasso eerst toestaan (geen verrassingen en fouten), instant push-notifications, vlotte en makkelijker iDeal transacties (geen irritante rabo-reader) en meer.
Top! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Sinds vandaag ook eindelijk m'n account weten te activeren (ben een Windows Phone gebruiker en moest en oude android phone op de kop tikken). Ik ben razend enthousiast! Als dit bevalt dan gooi ik de Rabobank wel overboord privé. Wel hoop ik dat de vacature voor Windows Phone developer snel gevuld wordt..

Zakelijk heb ik net een Knab account geopend. Daar zaten toch nog wat voordeeltjes aan. Maar ben ook erg benieuwd wat ze bij bunq gaan doen op zakelijk gebied..

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xan
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11-11 20:27
Toch nog tegen wat hordes aangelopen.
Veel bedrijven richten de acceptatie procedure in, van nieuwe klanten, als volgt:
- SEPA machtigings formulier laten ondertekenen
- Opsturen naar de bank.
- Bevestiging afwachten.
- Inplannen incasso.
- Big succes.

Bij de BunQ bank houden ze niet zo van die papier molen (en terecht):
- Plan de machtiging/incasso in
- Zend een push bericht naar de gebruiker voor acceptatie
- Big succes.

Dus veel bedrijven die snappen niet dat het SEPA-formulier wat ik invul geen betekenis heeft voor Bunq :) Heb nu al twee bedrijven die de Bunq bank gebeld hebben haha....
Nu hopen dat ze hun werkproces op orde krijgen :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik doe nu bijna alles met bunq. Ik wacht nog op periodieke (geplande) betalingen en dan gooi ik Rabobank er helemaal uit.

Een API gaan ze mogelijk ook maken, dan kan ik die zakelijk in m'n software integreren. Realtime facturen verwerken lijkt me wel wat.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13-05 19:31
Ik ben sinds enkele weken ook erg tevreden gebruiker van Bunq! Zeker omdat enkele vrienden dit ook zijn gaan doen en dat is érg handig. iDeal betalingen gaan supersmooth vergeleken met Rabobank. Het enige probleem zoals hierboven beschreven is dat PayPal er wat problemen mee lijkt te hebben.

Ik zou alleen nog graag een webapp zien, ik heb graag een overzicht op groter formaat. Qua opties, gebruiksvriendelijkheid: geweldig. Hier kunnen grote banken heel wat van leren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:11
Bij mij doet PayPal het nu met Bunq

Acties:
  • +1Henk 'm!

629110

Kan je uitleggen hoe het is gelukt en wat je het exact hebt gedaan ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jona
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-11 17:57
Bij mij werkt Paypal ook nog steeds niet. Maar hopelijk is dit een teken dat ze ermee bezig zijn.

Trouwens, bunq is momenteel bezig met een grote update en volgens twitter wordt deze vanavond bekend gemaakt op een event! Ben benieuwd waar ze mee gaan komen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

629110

Nee dat duurt een paar uur van Bunq naar ING. Dit komt helaas door het oudere bank systeem waar ze zelf niet veel aan kunnen veranderen.

In het weekend ligt het overigens compleet eruit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
iinnc. schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:35:
Ik zou wel een pas aanvragen voor de veiligheid, iemand anders kan dus anders voor jou een pas aanvragen op zijn adres ...
Onzin, je adres geef je op bij je aanmelding. En al zou dat zo zijn, je kunt een onbeperkt aantal passen aanvragen (á 9€ per stuk).

Whatson wijzigde deze reactie 04-05-2016 16:45 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

En zelfs al ontvangt diegene jouw nieuwe pas, je moet hem nog steeds zelf activeren in de app. Zonder activatie werkt de pas niet.

Zr40 wijzigde deze reactie 04-05-2016 18:23 (38%)

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jona
Same here. Geld opnemen staat ook uit op mijn pas en bij andere banken op een minimaal niveau. Ik werk in een winkel en de meeste mensen die aan cash vasthouden doen dit om 'controle' te houden over hun uitgaven. Nou, ik heb de beste controle die er is over mijn uitgaven met de bunq app ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 01:39
Zelf gebruik ik Bunq nu een aantal weken (vrij intensief voor zover dat kan).

Kwam eigenlijk per ongeluk op de site van Bunq terecht en had net die middag besloten dat ik eigenlijk wel een beetje klaar was met Rabobank. Een rekening was bij Bunq zo aangemaakt en het met IDEAL geld storten werkte als een trein. Maar als snel liep ik tegen kleine dingen aan.

Zo kon ik zo gauw niet vinden hoe je een boeking zo instelt dat deze bijvoorbeeld 1 x per maand een bebaald bedrag overmaakt naar een rekening van jezelf of iemand anders. Ik zag een knopje met support en heb daar eens op gedrukt en m'n vraag voorgelegd. Binnen een paar minuten kreeg ik een push melding met dat dit nog niet mogelijk was en dat ze het op de wish list gingen zetten. Zodra hier meer over bekend is wordt er contact met me opgenomen. Uiteindelijke monde dit uit in een leuk gesprek via de Bunq app met een medewerker. Hier heb ik een aantal punten aangegeven wat beter of anders zou kunnen. Twee dagen later vond ik een pakketje van Bunq in de brievenbus; een handgeschreven kaartje met dat ze aan mijn lijstje gingen werken en dat ze het leuk vonden dat ik zo had meegedacht. In dit zelfde pakketje zat een chocoladereep.

Precies dit heeft mij overgehaald om volledig over te gaan op Bunq. Eindelijk een bank die het compleet anders doet en vernieuwend is. Ik heb nu meerdere rekeningen die ik gebruik als potjes. Het (tijdelijk) koppelen van een rekening met iemand anders werkt ideaal. Net als het sturen van een Request naar iemand waarvan je nog geld tegoed hebt. Ook het kunnen wisselen van rekening bij het pasje dat in je portemonnee (of in mijn geval telefoonhoesje) zit werkt handig.

Er zijn nog zeker een aantal puntjes die de app/bank zou kunnen verbeteren. Maar ik ben er nu al meer tevreden mee als met bijvoorbeeld de apps die ik heb gebruikt van ABN RABO of ING.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
rr7r schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:00:
[...]

Weliswaar was het een UK rekening, maar wel met de euro als valuta. Dus ik kan je vraag niet beantwoorden.
Revolut? O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
haas1234 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:07:
Wat vinden jullie trouwens van dit filmpje? https://player.vimeo.com/...28bf1207c7&profile_id=174

Want het ziet er ONT-ZET-TEND omslachtig en onhandig uit. Gewoon met een bankpas betalen zou veel handiger en sneller zijn. Waarom voerde die jongen een nummer in en werd er niet gewoon met NearPay betaald?
Waarschijnlijk omdat near-pay alleen met bunq klanten werkt en deze manier met alle banken via iDEAL. Het is leuk, heb et een keertje gebruikt maar niet super speciaal. Tevens moet de betaler ook nog eens 50 cent iDEAL kosten betalen...

bluewalk.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jona
Bij bunq is cash geld eigenlijk helemaal taboe. Geld opnemen kan nog wel, maar wordt met 0,80 Euro opnamekosten sterk ontmoedigd en geld storten is niet mogelijk. Eigenlijk is er toch ook niet veel reden voor om zo'n grote verkoop als een auto cash af te rekenen. Een bankoverschrijving is zo gebeurd en als je niet bij dezelfde bank zit, kan je bij bunq met bunq.me gewoon een real-time betaling doen. Lijkt me veel makkelijker, want de koper hoeft niet zoveel geld op te nemen en jij hoeft het niet te storten, afgezien van de veiligheid nog.

Als je compleet over gaat naar bunq moet je hier wel rekening mee houden, want contant geld op je bunq rekening krijgen is nogal lastig als je geen rekening bij een andere bank meer hebt. Ik doe het nu nog via de ING, want die geeft 6 stortingen per jaar gratis, maar alternatieven zonder bank, zoals de GWK, rekenen behoorlijk hoge kosten voor geldstortingen (2,5% en minimaal 7 Euro).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 2020Media
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 11:37
Twee dagen geleden ook een rekening geopend bij Bunq, wat ging dat makkelijk. Daarna direct ook een zakelijke rekening aangemaakt mijn zakelijke rekening bij ING wordt opgezegd gezien ik een kleine onderneming heb en 15 euro p/m best wat geld is. Ik zag dat mollie iig iDeal betaling via bunq accepteert (zodat klanten via iDeal kunnen afrekenen in bijvoorbeeld je webwinkel) of andere payment providers Bunq ook ondersteunen moet ik nog uitzoeken. Mijn privé rekening opzeggen is een ander verhaal gezien we (nog) niet in een cashless society leven.

May Lyssa aid you

Acties:
  • +2Henk 'm!

629110

Ik ben iemand met een lange baard die ik wel eens ineens veel korter knip (Meer dan 5 cm eraf) Bunq heeft hier geen problemen mee. Wat wel erg lastig is als ik in de avond uren thuis iets snel probeer over te maken dat de app constant blijft zeggen dat er te weinig licht is.

btw. ik heb een iPhone 5S, vrouw heeft een iPhone 6S maar zij maakt eigenlijk nooit geld over.

629110 wijzigde deze reactie 15-06-2016 15:44 (15%)

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
MaffeMaarten schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:12:

Haha, ze zitten er wel bovenop zeg. Ik kreeg net naar aanleiding van deze tweakers post een chat bericht in de app over die crash, wat ik precies deed in welke volgorde.
Bugreportje doorgegeven en nog wat berichtjes uitgewisseld over andere wensen. :)
Die in app support bij Bunq is echt geweldig :) Erg snel en prettig contact!

Is het al bijna vrijdag?

• jona
quote:
glaasjejus schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:22:
Is het iemand al gelukt om zo'n "Personal QR" te maken? Ik kan het nergens terug vinden de app. De website spreekt over "from now on" and "Now we’ve implemented this QR feature in the app", dus ik ga er vanuit dat het wel al mogelijk moet zijn?
Je moet in ieder geval de meest recente versie hebben. Dan kun je de optie vinden onder Bank Accounts>'De betreffende rekening'>Create QR Code. Je kan ook van daaruit een PDF file aanmaken met de QR code. Dit is in ieder geval zo in de iOS app.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CokeZero
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 05-11 21:52
Ook een update rondom de PIN-problemen bij bunq:
quote:
June 24, 2016
Fellow bunqer,

We're very sorry that in recent weeks there have been multiple disruptions for PIN payments. Although there is no quick solution we’d like to shed some light on everything that's currently going on.

Every time you PIN, MasterCard sends our processor a message. They then process this message and do checks for fraud (amongst other things). The message is then passed along to us. It's common practice to have a specialised processor and so we decided on choosing one of the best available: a global Fortune 500 company (they don't want us to use their name).

Unfortunately it turns out that their standards do not match ours. Many times we work around their issues so that you don't notice. Sometimes we can't.

So we made a bold decision to implement our own direct MasterCard-connection. Like all new features we kept it secret, but today we’d like to unveil that we’ve already been working on this for several months now.

We’re giving it our all and estimate that we’ll be able to switch over in approximately 8 weeks. Until then we're doing everything we can to prevent new disruptions.

If you’ve any questions, please do not hesitate to contact us through Support!

Kevin
Source https://https://www.bunq.com/en/news/solving-our-pin-issues/

Ben benieuwd! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-11 11:48
quote:
Whatson schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:25:
[...]

psst.... http://www.fisglobal.com

...
Iedere normale bank (in NL) heeft gewoon zijn eigen verbinding met MasterCard.
Nee hoor, meeste banken maken nog gebruik van een processor. Grote voordeel hiervan is dat je niet 2x per jaar geconfronteerd wordt met compliancy releases van MasterCard. En bij niemand is dat eigenlijk een probleem. Sowieso, volgens mij is FIS een best grote speler, dus het zou me verbazen dat zij hun MasterCard compliancy niet op orde hebben.

Althans, ze bouwen ook samen met MC de MasterCard Authorization Simulator (MAS) en de hoeveelheid patches die dat ding (met elk half jaar een release) elke keer krijgt zegt wellicht ook wel wat ;)

edit:
quote:
FDR_ schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:52:
Laatst wilde ik tanken met mijn bunq rekening. Kreeg een melding dat mijn transactie was geweigerd. Vervolgens ben ik bijna 5 dagen mijn saldo "kwijt" geweest door de reservering die op de rekening stond. Hoewel de support constant zeer vriendelijk was, vond ik het toch een vervelende gang van zaken.
Vreemd. Of Bunq heeft je verzoek tot tanken geweigerd en zou dan niets in de reservering moeten laten staan of er is na de goedkeuring iets misgegaan, maar dat zou vanaf de acquirer tot het terugdraaien van het tankverzoek moeten leiden. Danwel door een boeking van €0,-, danwel door een reversal. Beide typen berichten zijn 'must-confirm', dus zouden altijd bij Bunq aan moeten komen. Een stukje uit de specs van MC:
quote:
Automated Fuel Dispenser Completion
Acquirers use the Automated Fuel Dispenser Completion messages to advise the issuer of the
total amount of the Automated Fuel Dispenser (AFD) transaction within 60 minutes after the
transaction is completed.
The acquirer sends an Authorization Request/0100 message to verify a minimum availability of
funds in the cardholder’s account for an Automated Fuel Dispenser (AFD) CAT Level 2
transaction. If the request is not declined, the acquirer sends an Authorization Advice/0120—
Acquirer-generated message to the issuer, specifying the total amount of the AFD transaction.
The value in DE 60, subfield 1 (Advice Reason Code) is 191 (Acquirer Processing System [APS]
Completed Authorization Transaction).
The Authorization Platform forwards all Authorization Advice/0120—Acquirer-generated
messages directly to the issuer.
The issuer must respond with an Authorization Advice
Response/0130 (Responding to an Acquirer-generated 0120) message acknowledging receipt
of the Authorization Advice/0120—Acquirer-generated message. If the issuer is not available
or does not respond within timer limits, the Authorization Advice/0120—Acquirer-generated
message will be sent to the Stand-In System. The Stand-In System responds with an
Authorization Advice Response/0130—System-generated message to the acquirer to
acknowledge receipt of the Authorization Advice/0120—Acquirer-generated message. The
advice message will be added to the SAF for later distribution to the issuer.

celshof wijzigde deze reactie 27-06-2016 12:21 (62%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
CokeZero schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:16:
CokeZero heeft nu ook zijn Bunq pas eindelijk binnen, alleen er staat debit card op. Iets wat op de oude Bunq passen niet stond, betekend dat ook dat ze binnenkort creditcards gaan aanbieden? O-)

[afbeelding]

[afbeelding]
Beetje raar om dat er nu expliciet op te zetten. De kans dat bunq namelijk met een creditcard komt is 0%.

Bunq is tegen geld verdienen met geld, en bij een Creditcard zouden ze geld moeten voorschieten (hence, Credit) Het is waarschijnlijker dat ze met een Debit Mastercard komen in de toekomst (wat dus ook een Debit card is)

Kunt trouwens via bunq support vragen om op de hoogte gehouden te worden van een Mastercard invoering.

Whatson wijzigde deze reactie 29-06-2016 14:02 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

Firefly III wijzigde deze reactie 19-10-2019 17:33 (99%)
Reden: Leeg ivm privacy

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
sambalbaj schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 17:32:
Maar in principe hoef je dan enkel te verifiëren op het moment dat de eerste berichten komen dat het fout gaat en je niet meer bij je geld kan.

Blijft wel het punt van welke koers ze hanteren tussen hun E-Geld en de euro.
E-Geld kun je volgens mij zien als een vordering op bunq. Bunq failliet? --> geld weg.

Dus zelfde idee als tegoed bonnen, je koopt een bepaald tegoed dat je weer kunt besteden in euro's.

Verder:
Gratis stickers: https://www.bunq.com/en/b...s-with-bunq-qr/promopack/

Whatson wijzigde deze reactie 04-07-2016 11:52 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Woej, scheduled payments zijn eindelijk mogelijk: https://www.bunq.com/en/news/schedule-your-payments/

bluewalk.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jona
Het leuke aan die nieuwe periodieke betaalfunctie vind ik dat je de tussenperiodes precies kan instellen zoals jij wil. Je zit dus niet vast aan bepaalde voorgeprogrammeerde periodes. En bij scheduled payments kan je zelfs tot op de minuut nauwkeurig aangeven wanneer het geld moet worden overgemaakt! Heel handig bij real time betalingen! Ik heb dit niet eerder gezien bij een bank.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:55
Zaterdag en zondag geld overmaken van bank A naar bank B wordt maandag pas verwerkt en staat meestal dan op maandagmiddag op je rekening.

KNAB heeft een stukje hierover geschreven: https://www.knab.nl/live/blog/2013/mei/betalingsverkeer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Iemand toevallig in Amsterdam? Bunq heeft wat boekjes verstopt:

bunq @bunq Jul 28
The hunt is on! Find 1 of the 1000 #brekenmetbanken books in A’dam.
Scan the QR & share it with friends for prizes!

https://twitter.com/bunq/status/758622078006206464

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:02

Falcon

DevOps-Engineer

De enige echte reden waarom ik gedeeltelijk overstap naar Bunq is de mogelijkheid om meerdere Bunq-rekeningen met 1 pinpas te kunnen gebruiken.

Dit geeft ons de mogelijk om al onze inkomende zaken (Loon, Voorlopige Teruggaves, Toeslagen en Kinderbijslag) gewoon binnen te laten komen op een Rabobank rekening.

Daarna automatisch specifieke bedragen over te maken naar verschillende Bunq rekeningen (bijv. spaar vakantie/huis), boodschap/huishoudartikelen, onderhoud/brandstof auto, non-perodieke facturen, leuke dingen, kleding, spaarrekening kids, 2 persoonlijke rekeningen (1 voor mij en mijn vrouw waar we mee kunnen doen wat wij zelf willen))

Dit geeft overzicht en grenzen aan wat we per maand kunnen uitgeven en dat allemaal met 1 pinpas per persoon :)

Alles wat extra binnenkomt gaat regelrecht door naar de huis/spaar rekening. De raborekening kan op termijn over naar Bunq, maar is voor nu nog even gemakkelijk als backup mocht Bunq niet werken.

Paypal koppeling heb ik nog even met de Rabo rekening, zijn toch voornamelijk vaste lasten (apple music bijv) die via die weg lopen.

Falcon wijzigde deze reactie 10-08-2016 14:51 (18%)

"You never come second by putting other people first"

• jona
quote:
Falcon schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:47:
De enige echte reden waarom ik gedeeltelijk overstap naar Bunq is de mogelijkheid om meerdere Bunq-rekeningen met 1 pinpas te kunnen gebruiken.
.......
Dit is inderdaad ideaal en een heel goede manier om je uitgaven in de hand te houden en het overzicht te bewaren. Momenteel doe ik dit al via rekeningen bij andere banken, maar het feit dat je bij bunq alles met één pas kan doen is een heel groot voordeel.
quote:
iinnc. schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:16:

En tevens is er voor iOS een update.
[...]
Ik ben wel benieuwd naar die paar verrassingen voor later! Het is in ieder geval een functie die ze later kunnen activeren, maar wat? :9~

• snaggyheadshot
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13-05 19:31
Bunq heeft mij (of nja, mijn reisgezelfschap deze vakantie eigenlijk) weer gered. Blijkbaar is niet iedereen er van op de hoogte dat in het buitenland de limiet 500 euro per dag (of week?) pinnen is, zo ook mijn reisgezelschap gisteren niet :P Sta je dan op een zondag avond, een bankpas die weigert + een 'noodlijn' van de Rabo die verteld dat er niets aan te doen is dan wachten tot de volgende dag (terwijl je juist maandag morgen vroeg wilt vertrekken).

Oplossing: iDeal storting + limiet verhogen van pas & account + Bunq pas meenemen op vakantie = toch wel af kunnen rekenen :D

• irtimmer
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Heeft iemand nog een redeem code over voor een gratis pas voor mij?

http://email.mg.bunq.com/...eo56itlfM6fm-x7n_iN2MrSe4 voor degene die ook een gratis pas willen ;)

• GrazydonNL
  • Laatst online: 13-11 21:26
Na vele ergernissen bij de Rabobank ga ook ik de stap maken naar Bunq, als iemand nog een pas beschikbaar heeft zou dat heel tof zijn!

• Rub147
Nog twee:

• hiphophap
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20-09-2016

• BradJohnson
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-11 12:20

• eddyh6
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:34
Gratis pas aangevraagd! Hierbij mijn code (goed voor 3 passen):

• bluewalk
  • Niet online
quote:
hiphophap schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:43:
[...]

De Bunq versie voor CCs is Revolut. Werkt prima voor mij. Je kunt net zoals bij Bunq een fysieke pas aanvragen maar alles gaat via de app.
Daar ben ik nu ook mee bezig omdat bunq achter blijft met een MasterCard debit card. Het lastige is helaas wel dat je moet "opwaarderen" via een overboeking en dat daar helaas veel tijd tussen zit.

Dus bunq, als je mee leest, doe eens een MasterCard debit kaart in de aanbieding :P

bluewalk.net

• Whatson
  • Niet online
quote:
cyberde schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:30:
[...]

Daar ben ik nu ook mee bezig omdat bunq achter blijft met een MasterCard debit card. Het lastige is helaas wel dat je moet "opwaarderen" via een overboeking en dat daar helaas veel tijd tussen zit.

Dus bunq, als je mee leest, doe eens een MasterCard debit kaart in de aanbieding :P
Probeer ik ze al maanden te vertellen :>

"We hebben het op de wishlist gezet"

• Rub147
quote:
cyberde schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:19:
[...]

Hmm, dat is nog enigszins acceptabel, echter dan wel alleen op werkdagen gok ik?
Correct. In het weekend ligt het betaalverkeer nog steeds stil, anno 2016... 8)7

• Impstoker
Ik raad iedereen aan het boek te lezen over de startup van bunq!
'Breken met banken'

Wat een respect voor de oprichters, wat een werk is daar in gegaan. En mocht je nog twijfelen over de veiligheid of de intenties van bunq, in dit boek komt aan bod hoe de instantie die veiligheid test aan bunq vroeg: 'Wauw, waar hebben jullie dit pakket gekocht, we hebben nog nooit zo iets cleans en veiligs gezien.' 'Gekocht? Dat hebben we gebouwd.'

Ze blijven herhalen, wij zijn een IT bedrijf met banken vergunning. En als je goede diensten levert willen mensen daarvoor betalen, en hoef je dus niet zoals andere banken geld te verdienen. _/-\o_

629110

quote:
celshof schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:46:
[...]
Je bedoelt met offline dat je bij een betaalterminal bent die niet online naar je bank kan gaan? In zo'n geval zal er een limiet op je kaart staan en die zal een stuk lager zijn dan je normale limiet. En in dergelijke gevallen zal je ook gewoon in de min kunnen komen, ondanks dat je niet rood mag staan. De bank zal dan wel willen dat je heel snel je saldo opschoont in zo'n geval en ook wel netjes een flinke rente rekenen.
Je bent denk ik in het verkeerde topic, bij bunq bestaat er dus geen rente en je kan geen negatief saldo hebben.
quote:
cyberde schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:05:
[...]
Als Revolut het kan, waarom bunq niet? Goed het is dan wel pre-paid, maar dat is niet veel anders dan je saldo bij bunq. Revolut geeft aan dat MasterCard transacties juist goedkoper zijn dan Maestro transacties.

Overigens de laatste reactie van bunq op de vraag van een MasterCard/Visa debit card:
[...]
Je zou bij bunq wel een aparte rekening kunnen hebben die alleen voor de MasterCard transacties is. Welke je dan alleen kan gebruiken als er geld staat op die rekening. Echter als de geld op is blokkeren ze (tijdelijk) de kaart waardoor je niet meer kan uitgeven dan dat je daadwerkelijk in bezit hebt. Wie weet, we gaan het van zelf zien als het komt.

629110 wijzigde deze reactie 25-08-2016 16:31 (37%)

• jona
Als bunq met een Mastercard debitcard komt zal die waarschijnlijk hetzelfde werken als de huidige Maestro pas. Geld wordt direct afgeschreven van je saldo en offline betalingen worden niet geaccepteerd. Volgens mij werken alle Mastercard debitcards trouwens op deze manier, omdat ze geen kredietfaciliteit hebben. Je saldo zal dus eerst moeten worden gecontroleerd. In de UK worden bijvoorbeeld geen Maestro kaarten meer uitgegeven tegenwoordig, maar alleen Mastercard/Visa debitcards.Het zijn dus gewoon 'pinpassen', maar dan met het MC/Visa logo.

En een creditcard met een 0 Euro limiet bestaat niet, want dat is gewoon een debitcard. Het heet niet voor niets een creditcard ;)

• Whatson
  • Niet online
quote:
iinnc. schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:52:
[...]

Er bestaan wel creditcards met 0 euro limiet. Als je een 3V card koopt en het saldo is op dan is de limiet echt 0 euro. En het blijft een creditcard. Creditcard betekend voortaan alleen maar dat het een Mastercard/Visa is. (of de andere minder bekenden)

Een debitcard is een maestro of een vpay of een ander kaart. Dit heeft niets meer te maken met of je er nou wel of geen geld op moet hebben. Maar bunq heeft al eerder aangegeven dat ze niet doen aan rente en min / tegoed etc. Dus als ze met een mastercard/visa kaart komen dan moeten ze het creatief oplossen.
Nee.

Debitcard of Creditcard heeft niets met de gebruikte techniek te maken, maar met de manier van betalen. Maestro/VPay is altijd Debit, maar Mastercard/Visa kan zowel Debit (direct afgeschreven van rekening), Credit (gespreid betalen) of Charge (afgeschreven aan eind van de maand, dit is de 'Creditcard' die je in NL krijgt) zijn. Amex is altijd een Chargecard. (https://www.americanexpre...reditcard-en-charge-card/)

3V, Revolut, etc. zijn (Prepaid) Mastercard Debitcards (Klik op What type of card is my Revolut card?)

Whatson wijzigde deze reactie 30-08-2016 16:11 (10%)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:31
Mwah. Ik ben inmiddels volledig overgestapt en het bevalt prima. Vooral dat je meldingen krijgt bij een incasso. Kreeg net een mailtje van mijn oude bankrekening dat er blijkbaar een incasso mislukt is. Moet ik dus eerst de randomreader gaan zoeken, inloggen, kijken welke incasso dat was, welke gevolgen dit heeft en hoe ik die betaling nu moet voldoen. Gaat me met Bunq niet gebeuren.

Het voordeel van een directe Bunq betaling is voor ons idd niet duidelijk, maar voor een ondernemer kan dat heel anders zijn. iDeal is (zeker voor kleingebruikers) een behoorlijk dure betalingsmethode. 50 cent of een euro per transactie is geen uitzondering. Het zou zeker voor kleine webshops best prettig zijn als daar een goedkoper alternatief voor komt.

Hoeveel personeel heeft Bunq nu? 50 man of zo (wilde gok)? Anyway wat ik mooi vind is dat letterlijk iedereen bezig is met de app. Loop een willekeurig Rabobank kantoor binnen (waar ze er honderden van hebben) en je ziet evenveel mensen zitten die allemaal bezig zijn met het bemannen van de receptie, openen van enveloppen, bijwerken van spreadsheets en weet ik vatvoor stoffige kantoortaken. Als je er over nadenkt hoeveel geld daar naar overhead gepompt wordt, krijg je spontaan jeuk.

zcflevo.nl

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Vandaag heb ik Bunq ontdekt :) ik zie dat er zo af en toe gratis pasjes worden uitgedeeld, heeft iemand enig idee hoe je deze kan bemachtigen nieuwsbriefjes ofzo?

• Impstoker
Het is toch gaaf dat bunq zo'n last had van hun betalingsverkeer tussenmannetje dat ze die eruit hebben geschopt en zelf een directe verbinding met Mastercard hebben gebouwd?

• Whatson
  • Niet online
quote:
basmq schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:06:
Zou de overgang naar Mastercard ook de deur openen naar mogelijk Apple Pay?

Ik ben alleen bang dat bunq te klein is om als eerste NL bank Apple Pay te introduceren...
Een van de vereisten voor Apple Pay is dat je je eigen card issuer bent. Iets wat alleen bunq tot nu toe is in Nederland. ABN, ING, Rabobank brengen hun kaarten uit via Equens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:00
Enige nadeel vind ik wel dat er gewoon geen mobiele site is. Als je telefoon dus een keer gejat/kwijt is kan je dus niet bij je geld totdat je een nieuwe telefoon hebt.

• ms.hamar
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 02-08 20:13
Een paar weekenden geleden waren we met een groep vrienden in Engeland. Voor het onderling verrekenen van bijvoorbeeld rondjes tijdens het stappen - of als we uit eten gaan - gebruiken de meeste van ons al (naar volle tevredenheid) Bunq, en na een recente actie hadden een paar van ons ook Bunq-passen.

De organisatoren van de reis hadden een nieuwe rekening geopend en die via Connect met iedereen gedeeld die zelf ook Bunq had en gevraagd of iedereen er geld op wilde storten voor alle onkosten en het stappen. Vervolgens heeft iedereen met een pas die voor de reis aan de bewuste rekening gekoppeld en dezelfde (van te voren besproken) pincode ingesteld, waardoor er op 10 man 6 passen beschikbaar waren. Werkte fantastisch! We hebben geen penny in onze handen gehad, overal met de pas betaald. Het enige probleem waar we tegenaan liepen is dat de pas soms niet werkte met de code, maar dan weer wel met de draadloze betaling. Desondanks was het een verademing om realtime en transparant inzicht te hebben in alle uitgaven van de groep, en een verrekening achteraf is ook eigenlijk niet meer nodig, behalve voor wat inkopen vooraf en de benzinekosten en pintransactiekosten achteraf.

Ik kan het iedereen aanraden om dit bij een volgende groepsreis zelf zo te regelen! Niet vergeten om pinnen in het buitenland te activeren. ;)

• GvdBerg
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:07
Gister wezen uiteten met collega's. Gepind met bunq, rekening direct daarna kunnen splitten tussen andere collega's die ook gebruik maken van Bunq. Zij ontvangen meteen een request voor te betalen en hoeven alleen op accepteren te klikken.

Collega's die geen bunq gebruiken moeten het handmatig overmaken, maar daar kies je zelf voor als je geen bunq wil gebruiken!

• mcDavid
Als het om een frietje stoof gaat is die 50 cent natuurlijk rottig maar ik heb gemerkt dat veel mensen het voor grotere bedragen wel best vinden, omdat ze er wel gewoon lekker makkelijk van af zijn

zcflevo.nl

• mcDavid
Sja ING heeft weer maandelijkse vaste kosten. Plus ze verdienen natuurlijk lekker aan die kolencentrales die ze van jouw geld laten bouwen. Na aftrek van alle bonussen blijft daar blijkbaar nog genoeg van over om wat ideal transacties te bekostigen.

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
Whatson schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:46:
[...]

Of niet. Kijk naar de traditionele Duitse banken, en number26: beiden bieden gratis rekeningen aan. Zodra N26 de grens oversteekt is het gedaan met de traditionele bank in NL. Vooral als ze de prijs verhogen.
Wellicht is de drempel voor N26 juist dat de MasterCard in Nederland niet zo'n gangbaar betaalmiddel is. Waarschijnlijk maken zij hun omzet met de MC transactiekosten die de winkelier in rekening gebracht krijgt en kunnen ze daarom hun volledige dienst gratis maken.

Ik ben geen voorstander van verborgen kosten :)

• MaffeMaarten
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-11 08:20
De iDeal betalingen vanuit niet-bunq via bunq.me zijn gratis geworden.

Nu lopen ze wat dat betreft weer gelijk op met de grote banken. De zakelijke klant betaald uiteraard nog wel, maar ook maar €0,25.

Aan de ene kant is er nu voor mensen die een betaalverzoek ontvangen geen extra push meer om de bunq-app te downloaden, maar goed, dan moet bunq het maar van hun features hebben.

Goede ontwikkeling :)

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ze moesten wel. ;) Tikkie ademde stevig in hun nek, waardoor het (vermoedelijk) nauwelijks niet meer gebruikt werd. Eventueel jaag je op termijn zelfs klanten weg.

Krisp wijzigde deze reactie 19-10-2016 09:35 (4%)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• mcDavid
Idd concurrentie werkt 2 kanten op :) Wel nice inderdaad. Op naar de volgende killer-feature zou ik zeggen.

Wat ik zelf ontdekt heb dat ik praktisch vind: Ik gebruik mijn "hoofdrekening" alléén om geld te ontvangen (salaris) en mijn vaste lasten te betalen. Alle overige (pin-)betalingen doe ik vanaf aparte rekeningen. Zo heb je makkelijk overzicht wat je per maand uitgeeft aan vaste lasten en aan boodschappen en snuisterijen.

zcflevo.nl

• MaffeMaarten
Volgens mij is het niet verplicht vanuit de belastingdienst of overheid. Het wordt wel aangeraden door KvK.

Belangrijker zijn de algemene voorwaarden van bunq zelf:
quote:
4.2
Je mag je bunq-account alleen voor persoonlijke doeleinden gebruiken. Het is niet toegestaan om bunq voor commerciële of zakelijke doeleinden te gebruiken.
Dus zolang je een klein bedrijfje bent met maar een handje vol overschrijvingen hebt zal het wel meevallen, maar als dat niet meer is zul je toch vriendelijk verzocht worden om een zakelijke rekening te openen. En dat zal bij andere banken niet anders zijn denk ik.

--edit

Dit zijn trouwens de voorwaarden voor een normale account, waar ook staat dat je geen iban hebt, en geen echte rekening. Bij de voorwaarden voor een bunq-more account (wel een echte rekening) kom ik dat dan weer niet expliciet tegen. Daar staat alleen dat je betaalverzoeken niet commercieel mag doen. Beetje onduidelijk, maar het zal toch wel zoals hierboven staat bedoeld worden uiteindelijk.

MaffeMaarten wijzigde deze reactie 20-10-2016 09:19 (25%)

• mrfu
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Ik zal mijn ervaringen met Bunq ook maar eens delen ;)
Ik heb nou 12 maanden een Bunq rekening, met bijbehorende betaalpas.
Gedeelde rekeningen met andere bunq'ers (via Connect).

Mijn ABN rekening heb ik volledig 'over kunnen zetten' naar Bunq, daarmee bedoel ik dan, alles wat ik voorheen met mijn ABN rekening kon doen, doe ik nu met Bunq. De belastingdienst overtuigen dat ik mijn rekening wil wijzigen was een onverwachte tegenslag, ze konden namelijk niet 'verifiëren of de tenaamstelling van de rekening wel klopte.' Man fl***er op. PDF'je downloaden uit de app, printen en posten naar onze geliefde fiscus. "Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel" ? 8)7 Daarom dat alles op papier moet.

Af en toe komt het nog weleens voor dat een iDeal provider bunq niet ondersteund, laatst nog die ene wapenhandel die blijkbaar geen liberale bunq klanten heeft, maar dan is vrouwlief met haar rabobank rekening toch nog handig. Even bunq support een berichtje sturen via de app (ik stuur ze ongeveer 1x per maand een berichtje en ze reageren zelf 11:30 op vrijdagavond _/-\o_ , dat ik dan niks beters te doen heb, maar de bunq support O+ ) en ze gaan er achteraan om bunq ook bij die ene kleine ideal provider erbij te krijgen.

Grootste pluspunt van bunq naar mijn mening: dat ze standaard incasso's tegenhouden. Handig voor de hebberige spotify's en netflix bedrijven van vandaag de dag, die een gratis maand aanbieden en dan de tweede maand extra vroeg afschrijven. Dan is de keuze dus aan jezelf om die toe te staan of niet. Het is toch mijn geld? 8)

En sinds kort de iDeal verzoeken, die gratis betaald kunnen worden. Dat 'delen van uitgaven' was voorheen een leuke feature, maar om andere mensen dan 50 cent per verzoek te laten betalen, was reden genoeg om alles dan maar handmatig te doen (want dan is het hoe dan ook gratis).

Lang verhaal kort, ik ben super blij met bunq, ze verwerken transacties realtime (wat een unicum is in banken-land), waardoor ik betalingen naar Spanje, Noorwegen en Finland dezelfde dag geregeld krijg. (Idee is dus dat bunq de betaling meteen verzend, de ontvangende bank kan dan 'de tijd nemen' om het te verwerken. Als je ABN -> Rabo verzend, heeft de ABN eerst een paar uur nodig, daarna de Rabo en dan pas krijgt de ontvanger het geld. BELACHELIJK anno 2016.) Ik kan niet meer zonder Bunq en ze kunnen in mijn ogen niet veel fout doen, ze doen namelijk al hard hun best.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
mrfu schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:12:
De belastingdienst overtuigen dat ik mijn rekening wil wijzigen was een onverwachte tegenslag, ze konden namelijk niet 'verifiëren of de tenaamstelling van de rekening wel klopte.' Man fl***er op. PDF'je downloaden uit de app, printen en posten naar onze geliefde fiscus. "Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel" ? 8)7 Daarom dat alles op papier moet.
Hier ook, maar bij mijn vorige bank (Knab) had ik precies hetzelfde. Inderdaad lekker ouderwets printen en opsturen, maar daarna doet de Belastingdienst ook niet moeilijk meer :)

• mrfu
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
quote:
maar daarna doet de Belastingdienst ook niet moeilijk meer :)
Maar een kleine bevestiging "we hebben het verwerkt en het is akkoord" had wel leuk geweest. Maar nee hoor... Mijn telefoon trilt, bunq app; belastingdienst. Oh, dus ze vinden het goed. Die organisatie is zo druk aan het vergadering over de volgende vergadering, dat ze hun eigen business-case vergeten 8)7

• bluewalk
  • Niet online
quote:
Zr40 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:20:
[...]

Hier ook, maar bij mijn vorige bank (Knab) had ik precies hetzelfde. Inderdaad lekker ouderwets printen en opsturen, maar daarna doet de Belastingdienst ook niet moeilijk meer :)
Hier ook aan het overstappen van Rabo naar bunq, helaas zonder overstapservice dus incasso machtegingen bekijken en deze een voor een over zetten.
Belastingdienst ging ook eenvoudig via Digid, echter voor motorrijtuigbelasting mag je bellen voor een formulier om je rekeningnummer te wijzigen. Kwam daar pas achter nadat het nog van de oude rekening afgeschreven werd... handig joh!

Verder tot nu toe erg positief en nog geen webwinkels gehad waarbij ik nog niet kon betalen met bunq via iDeal. Kom ik ze wel tegen, jammer voor de shop. Moet je je zaken maar op orde hebben :P
Nu voor requests de betaler ook geen 50 cent meer hoeft te betalen is het helemaal top! Blije gebruiker hier _/-\o_

bluewalk.net

• mcDavid
Ik ben een paar jaar geleden van bank gewisseld met die overstapservice. Maar ik moet zeggen, zo heel boeiend was dat niet. Je moet alsnog overal zelf je rekeningwijziging doorgeven, je hebt er alleen nog even de tijd voor om te zien wat er nog op je oude rekening binnenkomt. Maar daarvoor moet je wel je oude rekening aanhouden en blijven betalen, terwijl je die niet meer gebruikt.

Op zich zou het geen kwaad kunnen denk ik, die overstapservice. Maar echt een drama vind ik het gezien mijn vorige ervaring ook niet.
Veel beter zou zijn als je gewoon je rekeningnummer kon behouden, net als een telefoonnummer. Ik snap dat daar technische barriëres voor zijn, dat heeft de banksector mooi voor zichzelf geregeld. Van een echt flexibele markt is geen sprake.

zcflevo.nl

• MaffeMaarten
On topic: Je wilt geld overmaken via de bunq app, als je via je contactpersonenlijst in de bunq-app "Pietje" vind die ook bunq heeft. Pietje heeft natuurlijk meerdere bunq rekeningen aangemaakt. Hoe wordt dan bepaald op welke rekening van Pietje het geld terecht komt?

Of mag je bij het overmaken zelf kiezen op welke rekening het dan komt? En zie je dan ook de namen die Pietje aan de rekeningen gegeven heeft?

• g0blin
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14-08 19:40
quote:
MaffeMaarten schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:22:
On topic: Je wilt geld overmaken via de bunq app, als je via je contactpersonenlijst in de bunq-app "Pietje" vind die ook bunq heeft. Pietje heeft natuurlijk meerdere bunq rekeningen aangemaakt. Hoe wordt dan bepaald op welke rekening van Pietje het geld terecht komt?

Of mag je bij het overmaken zelf kiezen op welke rekening het dan komt? En zie je dan ook de namen die Pietje aan de rekeningen gegeven heeft?
Minimaal één van je rekeningen heeft een alias - je telefoonnummer of een e-mailadres. Je kunt een telefoonnummer of e-mailadres maar aan één van je bankrekeningen koppelen. Dus als Pietje zijn telefoonnummer aan rekening A koppelt, en Marietje ziet in haar lijst Pietje staan, zal dat geld op rekening A binnenkomen. Als Pietje zijn e-mailadres heeft gekoppeld aan rekening B, en Marietje heeft zowel het telefoonnummer als het e-mailadres van Pietje, ziet ze dat Pietje twee rekeningen heeft: A en B.

En als je tóch probeert je telefoonnummer aan 2 rekeningen te koppelen, geeft bunq je een foutmelding: alias is al in gebruik. Rekeningen waar geen alias aan zit in de vorm van een telefoonrekening of e-mailadres, zijn voor anderen onzichtbaar.

g0blin wijzigde deze reactie 03-11-2016 19:03 (11%)

• Impstoker
Dacht je van niet? Dan moet je even proberen een zakelijke rekening te openen bij een andere bank en dan een bestuurslid toegang willen geven tot je rekening. Ben je 5000 pagina's printen en ondertekenen verder, 20x inloggen met irritante readers, en langs op kantoor om legitimatie te laten zien.

Bovendien heb ik ook bunq omdat het wat mij betreft een ethische bank is. Geen geld verdienen met vuile geldzaken, vuile hypotheken doorverkopen, een dag lang je geld stelen als je geld overmaakt enz. Gewoon een transparant businessmodel. We klaagden allemaal na de financiële crisis dat we banken zo slecht vonden en maar heel weinig mensen stappen over op een bank die hier niet aan mee doet.

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16-11 17:06
quote:
g0blin schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:35:
Of die internationale expansie die dit jaar nog zou moeten plaatsvinden. Time's ticking, boys!
Torvallig net gesolliciteerd voor international business developer bij Bunq.. :9

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16-11 17:06
quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:46:
[...]

Nou misschien kondigen ze jou dan wel aan later vandaag :+
Zou leuk zijn 8) Helaas nog niets gehoord en tevens was ik 1 van de 100+ :X

• Whatson
  • Niet online
quote:
Krisp schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:55:
[...]

Natuurlijk heeft BunQ een bepaalde doelgroep, don't get me wrong. Maar voor de massa zijn apps zoals Tikkie zeker zo makkelijk. En daarmee ontneem je toch een groot gedeelte van de reden waarom BunQ wel zou werken.

Wat betreft ethische banken zijn er wel meer, zoals Triodos.
bunq :X
https://www.bunq.com/en/news/bunq-with-a-lowercase-b/ :P

• mcDavid
quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:06:
Ben benieuwd, net even via de chat gevraagd (waar ik serieus binnen 1 minuut reactie kreeg... bijna eng), of ik een notificatie krijg na de aankondiging vanavond of dat ik de site moet F5'en. Reactie was "We houden je op de hoogte". Dus gok wel push notificatie of zo!
Kan ook zijn dat ze je via de chat op de hoogte houden. Heb ook wel eens bugs gemeld en feature-requests gedaan. Dan geven ze je altijd even terugkoppeling via de chat zodra ze het opgelost/geïmplementeerd hebben.
quote:
Krisp schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:14:
[...]

Ik herken me erg in jouw verhaal. ;) Enig nadeel bij bunq is dat de koppeling naar mijn budgetsoftware (AFAS) nog niet rond is, waardoor ik nog bij Triodos blijf.
Volgens mij zijn ze daar druk mee bezig. Er was laatst al nieuws dat ze een bepaald boekhoudpakket ondersteunen, zou me niets verbazen als er binnenkort (vanavond?) meer volgen. Dat zou ook zakelijk gebruik veel interessanter maken.
quote:
Op dat gebied vind ik het verschil niet heel groot. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. :) Er zitten wel wat nifty zaken in (incassobeleid, gebruik van pinpassen, etc), maar het is niet dat ik het verschil levensgroot vind.
meerdere rekeningen kunnen maken, incasso's kunnen weigeren/uitgesteld accepteren, vind ik toch wel echt killer features.

zcflevo.nl

• GrazydonNL
  • Laatst online: 13-11 21:26
quote:
mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:29:
Volgens mij zijn ze daar druk mee bezig. Er was laatst al nieuws dat ze een bepaald boekhoudpakket ondersteunen, zou me niets verbazen als er binnenkort (vanavond?) meer volgen. Dat zou ook zakelijk gebruik veel interessanter maken.
Bedoel je toevallig deze: http://www.accountancyvan...re/#.WCRJe-4X7lQ.linkedin ?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

• DennusB
  • Niet online
Misschien kondigen ze straks wel een browser versie aan :D

Is het al bijna vrijdag?

629110

Nu nog een API zodat we straks allemaal tools kunnen schrijven om het saldo en transacties te lezen en overzichten te kunnen genereren.

• Intercity
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15-11 16:26
quote:
DennusB schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:38:
Misschien kondigen ze straks wel een browser versie aan :D
Als het zoiets is, verwacht ik authenticatie op manier van de browservariant van WhatsApp, dus met het scannen van een getoonde QR-code met de app. Ben benieuwd wat ze daarin zouden stoppen; ik kan me vooral voorstellen dat ze daarmee een beter week/maand/jaaroverzicht kunnen creëren over je financiën, iets wat de app niet heeft.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

http://www.nrc.nl/nieuws/...ng-voor-betaling-a1531868

Handherkenning :?

Nog even wachten op de officiële aankondiging denk ik, voor wat meer duidelijkheid :)

• alwind
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 23:55
Ik mag hopen dat dit niet alles is.

• GvdBerg
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik lees dat ze wel de eerste zijn met deze technologie, dus wel terecht dat ze enthousiast zijn. Maar wacht ook nog op iets meer..

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Lijkt erop dat een bepaalde nieuwssite iets te vroeg is...
Bunq heeft zijn mobiele apps ook vernieuwd. Het wordt onder meer mogelijk om pinpassen over te zetten van één rekening naar een ander.
[..]
Verder introduceert Bunq dinsdag een nieuwe app: Slice. Daarmee kunnen groepen vrienden rekeningen delen. De app staat los van Bunq en kan ook door klanten van andere banken worden gebruikt.

Zr40 wijzigde deze reactie 15-11-2016 20:46 (30%)

• tim427
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12-11 13:00

tim427

Turbulence!

Die vingerherkenning is wel grappig, maar inderdaad niet de wow-factor die ik had verwacht met al die aankondigingen.

Had meer gehoopt op nieuwe features die al langer als request openstaan.

• mcDavid
quote:
DennusB schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:33:
[...]

Hoe werkt dat Bunq.to nou precies?

Ik ben ook maar geheel aan het overstappen naar bunq... wel even wat dingen regelen maar wel vet als het straks rond is :)
Je selecteert gewoon een (of meerdere) contactpersoon + bedrag, en als die contactpersoon geen bunq heeft krijgt' ie een mailtje of sms-je met een link, net als bij een betaalverzoek. Maar ipv een ideal betaling, kan hij dan zijn iban nr opgeven waarop hij het geld wil ontvangen.

zcflevo.nl

• mcDavid
quote:
Murzeltje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:08:
[...]

En hoe lang duurt het dan voor dat het geld op je rekening staat? Ik heb net via m'n ING 0,01 cent overgemaakt naar m'n bung, die heb ik ontvangen. Daarna een betaling gedaan van 0,01 naar m'n mail adres, en de betaling geaccepteerd adhv m'n naam + iban... Berichtje dat de betaling geaccepteerd is, 0,01ct is van bunq weg, maar staat niet op m'n ING ... :?

ben ik ongeduldig of heb ik 0,01ct verkwanseld? ;( ;w
Geen idee, heb het zelf nog niet gebruikt. Maar het lijkt me dat er gewoon een SEPA overboeking naar het betreffende iban nr gedaan wordt, en die blijven helaas altijd een poosje zweven in de SEPA-cloud, zeker buiten werktijden.

zcflevo.nl

• mcDavid
quote:
cyberde schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:00:
[...]

echter nemen andere banken graag de tijd.
Helaas is dat niet het enige waar je op zit te wachten. Overschrijvingen tussen banken verlopen via Equens, een centraal europees systeem. Dat werkt als een soort wie betaalt wat Slices voor banken: in plaats van iedere cent over te maken naar Eqens, stuurt je bank haar transacties naar Equens, en Equens stuurt één keer in de zoveel tijd een "settlement" naar alle banken, waarin staat hoeveel geld ze van elkaar krijgen om in één keer alle transacties te verrekenen.

In de tijd van de ponskaarten was dat een supperefficiënt systeem maar tegenwoordig slaat het natuurlijk nergens meer op om transacties niet gewoon realtime te verwerken. Daarnaast heeft Equens de nare gewoonte om buiten kantoortijden geen settlements te doen, ongetwijfeld ook vanwege legacy-redenen.

Het scheelt natuurlijk al als je eigen bank zijn transacties realtime naar Equens stuurt (bij veel andere banken wordt dit in batches gedaan die maar enkele keren per dag de deur uit gaan) maar zolang Equens er tussen zit en het systeem niet aanpast, gaat die latency dus niet veranderen.

zcflevo.nl

• mcDavid
quote:
Krisp schreef op maandag 21 november 2016 @ 07:53:
Ik begrijp niet zo goed waarom bunq ook in iOS vertrouwt op gezichts-/handherkenning. Ik voel mij veel comfortabeler bij TouchID, waarvan ik ook vermoed dat het veiliger is.
Dat vermoed je helaas verkeerd. De vingerafdruk scanners van telefoons zijn niet bijster nauwkeurig. Bovendien is er uit een hele hand of een gezicht veel meer entropie te halen dan uit een enkele vinger. Ik neem aan dat je op iOS net als op Android je fingerprint gebruikt om in te loggen maar je handscan of wachtwoordzin om grote transacties e.d. te autoriseren.
quote:
MaffeMaarten schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:15:
Ik ben er persoonlijk eigenlijk helemaal niet zo blij mee. Volgens mij kan iemand met een filmpje van mijn hoofd of hand, en wat doorzettingsvermogen, makkelijk mijn bunq account kraken. Dan zal je bij een beetje sterk wachtwoord niet lukken. Bovendien, als zo'n filmpje uitlekt, dan kan ik niet zo makkelijk mijn hoofd/hand veranderen, terwijl dat met een wachtwoord het eerste is wat je zou doen.
Erg snel en praktisch, dat wel, maar qua veiligheid is biometrics niet ideaal.

(Ik snap het wel, het is misschien wel een stuk veiliger dan het wachtwoord wat een gemiddelde gebruiker uit zou kiezen, en mijn verhaaltje gaat uit van sterke wachtwoorden/passphrases, maar toch)
Bedenk ook even hoe andere banken dit doen. Vaak moet je een brief opsturen met je handtekening er op. Hoe (on)veilig is dat wel niet?
Handelingen via internetbankieren authenticeer je vaak via een random reader oid. Bunq gebruikt effectief je telefoon als random reader (wat je hebt) icm je 6-cijferige inlogcode (wat je weet) en als aanvulling voor risicovolle handelingen nog een handscan (biometrie). In feite heb je dus een 3-factor authenticatie. Volgens mij heeft geen enkele andere bank dat.

mcDavid wijzigde deze reactie 21-11-2016 09:32 (49%)

zcflevo.nl

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

quote:
mcDavid schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:24:
[...]

Dat vermoed je helaas verkeerd. De vingerafdruk scanners van telefoons zijn niet bijster nauwkeurig. Bovendien is er uit een hele hand of een gezicht veel meer entropie te halen dan uit een enkele vinger. Ik neem aan dat je op iOS net als op Android je fingerprint gebruikt om in te loggen maar je handscan of wachtwoordzin om grote transacties e.d. te autoriseren.
Zonder meteen een hele discussie over de veiligheid van TouchID op te willen starten, heb ik een tweetal kritieken bij handherkenning. Ten eerste is handherkenning relatief gemakkelijk te faken met een foto, dit in tegenstelling tot een vinger die diepte moet hebben op een hoog detailniveau. Ten tweede wordt de (mathematische representatie van de) handafdruk opgeslagen op de servers van bunq, waar hij mijns inziens niet zou moeten staan. Als die database gehackt wordt, heb je mijns inziens een probleem. Dat is waarom Apple het lokaal (beveiligd) opslaat. bunq heeft die mogelijkheden niet, maar daarom heb ik liever dat bunq (voor kleinere autorisaties tot 250 euro) gebruik maakt van TouchID, en daarboven van de passphrase.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• DennusB
  • Niet online
Support bij Bunq blijft geniaal. Gisteren om 22:57 een vraag gesteld, binnen een minuut zat Roza bij mij in de chat met het antwoord... :D

Is het al bijna vrijdag?

Pagina: 1 2 3 ... 16

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True