Dank voor de suggestie, Misschien kunnen we met een Duitse mobile nummer een aanvraag bij ING.de doorzetten, maar nogmaals mijn DKB aanvraag wordt op grond van woonadres NL automatisch afgewezen.
Ongeveer hoe lang geleden ben je geaccepteerd?PindakaasPiraat schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:27:
[...]
Werd meteen goedgekeurd en kon het online Post-Ident-Verfahren doen als verificatie
Eerste transactie was op 21 maart 2024, dus begin/midden maart 2024.ditto4076 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:14:
[...]
Ongeveer hoe lang geleden ben je geaccepteerd?
Is degene met wie je de gemeenschappelijke rekening opende wellicht Duits?PindakaasPiraat schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:48:
[...]
Eerste transactie was op 21 maart 2024, dus begin/midden maart 2024.
Dat wel, maar je moest je apart van elkaar identificeren en aanmelden als ik het me goed herinnerditto4076 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 04:44:
[...]
Is degene met wie je de gemeenschappelijke rekening opende wellicht Duits?
[ Voor 4% gewijzigd door PindakaasPiraat op 28-01-2025 08:53 ]
Ik vermoed dat het wel uitmaakt of je als NLer een zelfstandige rekening of als NLer samen met een DEer een gemeenschappelijke rekening aanvraagtPindakaasPiraat schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Dat wel, maar je moest je apart van elkaar identificeren en aanmelden als ik het me goed herinner
Geprobeerd, maar je moet een Duits adres opgeven voor een simkaart. Gaat niet lukken om een mobiel nummer in Duitsland aan te vragen, tenzij iemand nog een ingeving heeft.oohh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:25:
[...]
Deze is ook gratis én je krijgt de esim per email. Dus je hoeft er geen Duits adres voor aan te houden.
https://www.vodafone.de/freikarten/callya-classic/
Momenteel een beetje merkwaardige ontwikkeling bij N26.
In een recente PDF met tarieven (Version 3.6, Date: 10.12.2024) is voor 'cashless payments' met de Mastercard Debit en Maestro kaarten aangegeven dat dit 0,7% van het transactiebedrag gaat kosten (ongeacht valuta). De website zelf noemt dit verder (nog) niet, men heeft ook navraag gedaan bij de klantenservice, die aangeeft dat transacties gratis zijn.
Als betalingen met kaart inderdaad 0,7% gaan kosten is het gratis product wel erg beperkt.
Wees in ieder geval gewaarschuwd.
Zie ook het N26 topic.
Edit: ik heb in de startpost ook een waarschuwing toegevoegd.
In een recente PDF met tarieven (Version 3.6, Date: 10.12.2024) is voor 'cashless payments' met de Mastercard Debit en Maestro kaarten aangegeven dat dit 0,7% van het transactiebedrag gaat kosten (ongeacht valuta). De website zelf noemt dit verder (nog) niet, men heeft ook navraag gedaan bij de klantenservice, die aangeeft dat transacties gratis zijn.
Als betalingen met kaart inderdaad 0,7% gaan kosten is het gratis product wel erg beperkt.
Wees in ieder geval gewaarschuwd.
Zie ook het N26 topic.
Edit: ik heb in de startpost ook een waarschuwing toegevoegd.
[ Voor 4% gewijzigd door Wally2002 op 29-01-2025 16:44 ]
Gewoon een adres van de eerste de beste Vodafone winkel in DE opgeven.Datisraar schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Geprobeerd, maar je moet een Duits adres opgeven voor een simkaart. Gaat niet lukken om een mobiel nummer in Duitsland aan te vragen, tenzij iemand nog een ingeving heeft.
Ik kon dat een paar jaar geleden wel bij AldiTalk, zonder in Duitsland te wonen of werkenDatisraar schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Geprobeerd, maar je moet een Duits adres opgeven voor een simkaart. Gaat niet lukken om een mobiel nummer in Duitsland aan te vragen, tenzij iemand nog een ingeving heeft.
Ik was een 'early adopter' van de oorspronkelijke gratis bunq rekening en heb die lang geleden alweer opgezegd toen bunq stopte met gratis rekeningen. Ondanks alle gedoe rond bunq heb ik er toch voor gekozen me aan te melden voor hun nieuwe 'bunq Free'. Het is voor mij simpelweg een gratis lidmaatschap met standaard 1 betaal- & 1 spaarrekening (kan men omzetten naar betaalrekening), met de optie om er nog 1 betaal- of spaarrekening aan toe te voegen, 1 bunq Virtual Credit Card en iDEAL & iDIN. Hiermee voeg ik tenminste gratis iDIN support toe aan mijn verzameling van gratis bankrekeningen.
@ditto4076 ik ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen met bunq free
Ik heb inmiddels met iDIN van bunq Free weer eens mijn BKR bekeken en met Instant Payments geld van Revolut naar bunq en vanuit bunq naar Openbank overgemaakt en dat verliep probleemloos.VHware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 05:55:
@ditto4076 ik ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen met bunq free
De bunq Virtual Credit MasterCard staat nu ook in Curve Pro.
[ Voor 22% gewijzigd door ditto4076 op 10-02-2025 07:25 ]
Het lijkt nu een mooi aanbod maar met bunq is het probleem dat zij dit volgende maand alweer hebben kunnen gewijzigd en je abonnement ongevraagd over hebben gezet naar een extreem duur abonnement.ditto4076 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 04:58:
Ik was een 'early adopter' van de oorspronkelijke gratis bunq rekening en heb die lang geleden alweer opgezegd toen bunq stopte met gratis rekeningen. Ondanks alle gedoe rond bunq heb ik er toch voor gekozen me aan te melden voor hun nieuwe 'bunq Free'. Het is voor mij simpelweg een gratis lidmaatschap met standaard 1 betaal- & 1 spaarrekening (kan men omzetten naar betaalrekening), met de optie om er nog 1 betaal- of spaarrekening aan toe te voegen, 1 bunq Virtual Credit Card en iDEAL & iDIN. Hiermee voeg ik tenminste gratis iDIN support toe aan mijn verzameling van gratis bankrekeningen.
Ondanks dat heb ik ook weer een gratis bunq free (automatisch overgezet van bunq spaar).
Terugkijkend had bunq nooit dat gratis model moeten afschaffen. Het betaald aanbod met de byzonder uitgebreide opties is voor velen aantrekkelijk genoeg en hoefde geen 'dwang'. Al dat gedoe heeft daarmee onnodig veel kwaad bloed gezet.
Klopt. Voor zolang het duurt, is dan ook mijn instelling.GeEkIe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:06:
Het lijkt nu een mooi aanbod maar met bunq is het probleem dat zij dit volgende maand alweer hebben kunnen gewijzigd en je abonnement ongevraagd over hebben gezet naar een extreem duur abonnement.
Ik ben dus niet de enige, die bereid is zich bloot te stellen aan de grillen van het bunq team.GeEkIe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:06:
Ondanks dat heb ik ook weer een gratis bunq free (automatisch overgezet van bunq spaar).
Blijkbaar zijn de betaalde lidmaatschappen qua features en prijzen internationaal nog 'competitief'.GeEkIe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:06:
Terugkijkend had bunq nooit dat gratis model moeten afschaffen. Het betaald aanbod met de byzonder uitgebreide opties is voor velen aantrekkelijk genoeg en hoefde geen 'dwang'. Al dat gedoe heeft daarmee onnodig veel kwaad bloed gezet.
Regelmatig veranderde voorwaarden hoort wellicht ook wel een beetje bij fintechs, maar het zonder overleg overzetten naar een duur pakket is toch wel behoorlijk extreem. Vivid heeft bv ook wel een tijd gehad dat elke maand voorwaarden werden aangepast (versoberd) maar je bleef wel in het door jou afgesloten plan.GeEkIe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:06:
[...]
Het lijkt nu een mooi aanbod maar met bunq is het probleem dat zij dit volgende maand alweer hebben kunnen gewijzigd en je abonnement ongevraagd over hebben gezet naar een extreem duur abonnement.
Wat dat betreft is er wel wat voor N26 te zeggen, die wat 'saaier' is, maar aan de andere kant ook weer onder verscherpt toezicht heeft gestaan.
Zo is er denk ik overal wel wat voor en tegen te vinden, in ieder geval is het goed om ook in de specifieke topics de ervaringen te lezen voor diegenen die op zoek zijn naar een fintech bank/ gratis rekening.
Ik heb vandaag nog geprobeerd om mezelf aan te melden bij de DKB met een Nederlands telefoonnummer en Nederlands adres, maar ik kreeg meteen een afwijzing. Ik zag dat het enkele mensen was gelukt. Hebben die een Duits telefoonnummer of zijn er ook personen met die het is gelukt met een Nederlands telefoonnummer?
Weet iemand welke bank UAB Walletto is? Die stond dit jaar op mijn IB aangifte maar ik weet niet waar die vandaan komt…
Ter info, voor degenen die in Spanje zelf een gratis bankrekening willen openen, dat kan vanaf heden online voor EU ingezetenen aangevraagd worden bij SANTANDER bank. Aanvraag gaat volledig online en via tele verificatie indentiteit en bewijs aanleveren zoals recent salarisstrook. Gratis virtuele debit Mastercard. Ik spreek en lees redelijk Spaans, dus je moet wel enige of veel kennis van de taal hebben bij de aanvraag. Als je bent geaccepteerd, kun je wel de taal in de app omzetten naar het Engels desgewenst.
[ Voor 14% gewijzigd door Datisraar op 15-03-2025 16:20 ]
Zijn er nog specifieke voordelen die andere banken niet hebben?Datisraar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:15:
Ter info, voor degenen die in Spanje zelf een gratis bankrekening willen openen, dat kan vanaf heden online voor EU ingezetenen aangevraagd worden bij SANTANDER bank. Aanvraag gaat volledig online en via tele verificatie indentiteit en bewijs aanleveren zoals recent salarisstrook. Ik spreek en lees redelijk Spaans, dus je moet wel enige of veel kennis van de taal hebben.
Een snelle Google zoek tocht komt uit op een bank in Litouwen.J0kerNL schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 01:09:
Weet iemand welke bank UAB Walletto is? Die stond dit jaar op mijn IB aangifte maar ik weet niet waar die vandaan komt…
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Enige voordeel denk ik dat het vanuit Nederland online een gratis bankrekening aangevraagd kan worden in Spanje; de meeste Spaanse banken verlangen namelijk voor de acceptatie dat je een Spaans adres en/of NIE moet hebben en hoeft bij Santander niet (meer).oohh schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Zijn er nog specifieke voordelen die andere banken niet hebben?
De Spaanse Santander rekening is alleen via de app te bedienen. Alles digitaal dus je krijgt geen fysieke pas als je niet in Spanje woont in dit geval, maar je kunt wel Google Pay of Apple Pay met de virtuele kaart doen.
Je kunt bij een andere bank vanuit Nederland openen bij Caixabank maar dat kost weer €35 per kwartaal en moet je eenmalig binnen 6 maanden na opening, een vestiging in Spanje bezoeken.
[ Voor 34% gewijzigd door Datisraar op 15-03-2025 16:20 ]
Wat is het voordeel van een Spaans bankrekeningnummer bij Santander in plaats van bij Openbank?Datisraar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:55:
[...]
Enige voordeel denk ik dat het vanuit Nederland online een gratis bankrekening aangevraagd kan worden in Spanje; de meeste Spaanse banken verlangen namelijk voor de acceptatie dat je een Spaans adres en/of NIE moet hebben en hoeft bij Santander niet (meer).
De Spaanse Santander rekening is alleen via de app te bedienen. Alles digitaal dus je krijgt geen fysieke pas als je niet in Spanje woont in dit geval, maar je kunt wel Google Pay of Apple Pay met de virtuele kaart doen.
Je kunt bij een andere bank vanuit Nederland openen bij Caixabank maar dat kost weer €35 per kwartaal en moet je eenmalig binnen 6 maanden na opening, een vestiging in Spanje bezoeken.
Bij Openbank: ook gratis, ook geen Spaans adres nodig, ook een app, maar je krijgt wél een fysieke betaalpas, en je hoeft géén vestiging in Spanje te bezoeken.
Ik ben hier oprecht benieuwd naar. Zijn er misschien andere voordelen?
En…. Openbank is ook onderdeel van Santander.Coffeeroam schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Wat is het voordeel van een Spaans bankrekeningnummer bij Santander in plaats van bij Openbank?
Ben je er zeker van dat die rekening bij Santander gratis is? Ik heb namelijk sinds kort een rekening daar (voor privé doeleinden) maar die jongens hebben stevige voorwaarden wat betreft de kosten. Alleen als je saldo >20K is of je er behoorlijk wat transacties mee doet kost het niks inderdaad.
Ik vermoed dat het om deze (online) rekening gaat: https://www.bancosantander.es/particulares/cuentas-tarjetas/cuentas-corrientes/cuenta-online-sin-comisiones
Dat is leuk, maar wat is nu het voordeel t.o.v. Openbank? De rente op spaarrekeningen of iets anders?budjepaul schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:22:
Ik vermoed dat het om deze (online) rekening gaat: https://www.bancosantander.es/particulares/cuentas-tarjetas/cuentas-corrientes/cuenta-online-sin-comisiones
Ik heb er geen oordeel over, geef alleen een reactie op de post van @H-W om duiding te geven over de tarieven en voorwaarden.Coffeeroam schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:30:
[...]
Dat is leuk, maar wat is nu het voordeel t.o.v. Openbank? De rente op spaarrekeningen of iets anders?
Zojuist heb ik DiPocket verwijderd uit de lijst in de openingspost. DiPocket biedt al een tijdje geen producten meer aan voor particulieren.
Ja, m.i. gratis account voor buitenlanders.H-W schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:22:
Ben je er zeker van dat die rekening bij Santander gratis is? Ik heb namelijk sinds kort een rekening daar (voor privé doeleinden) maar die jongens hebben stevige voorwaarden wat betreft de kosten. Alleen als je saldo >20K is of je er behoorlijk wat transacties mee doet kost het niks inderdaad.
Op de site zelf:
0 condiciones: ni nómina, ni recibos, ni permanencia.
0 € de comisión de mantenimiento (0 euro voor aanhouden )
Ik zag in het overzicht in ieder geval geen maandelijkse kosten voor het aanhouden van de Santander account. Ik weet dat Spaanse banken behoorlijke tarieven kunnen rekenen voor sommige bankzaken. Ben van plan nog een appartement aan te kopen en heb nog een stukje hypotheek nodig in Spanje. Dan is het alvast handig bij eventuele aankoop dat alvast te hebben. Je hebt de IBAN discriminatie in Europa, maar ik begreep dat je in Spanje zelf toch een Spaanse IBAN moet hebben voor onroerend goed. De app van Santander tov Openbank vind ik overigens veel intuïtiever.
[ Voor 14% gewijzigd door Datisraar op 16-03-2025 11:53 ]
Bij santander krijg je een spaarrekening waar je alleen geld van en naartoe kan boeken vanuit een ingestelde tegenrekening, waar niemand anders dus bij kan.Coffeeroam schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Wat is het voordeel van een Spaans bankrekeningnummer bij Santander in plaats van bij Openbank?
Bij Openbank: ook gratis, ook geen Spaans adres nodig, ook een app, maar je krijgt wél een fysieke betaalpas, en je hoeft géén vestiging in Spanje te bezoeken.
Ik ben hier oprecht benieuwd naar. Zijn er misschien andere voordelen?
bij openbank kan je in principe vanaf elke rekening geld van en naar je openbank spaarrekening sturen. wat voor sommige dus wel een beveiligingsrisico'tje is. Vandaar dat ze santander prefereren.
Nu dus ook een betaalrekening. Vandaar de discussie
Oke, maar dat laat niet onverlet de mogelijkheid tot geld overmaken van een spaarrekening naar een andere rekening of beperkt tot een eigen tegenrekening.de Peer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:03:
[...]
Nu dus ook een betaalrekening. Vandaar de discussie
Terecht inderdaad.Wally2002 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:59:
Zojuist heb ik DiPocket verwijderd uit de lijst in de openingspost. DiPocket biedt al een tijdje geen producten meer aan voor particulieren.
Is het teveel gevraagd om de hier genoemde andere gratis bankrekeningen (bv bunq) weer in het lijstje te zetten?
Dan zie ik nog steeds weinig voordeel van de Santander betaalrekening t.o.v. de Openbank betaalrekening, die ook een Spaanse IBAN heeft. De app van Santander is mogelijk inuititiever (vreemd, want waarom gebruikt Openbank als volle dochteronderneming dan niet een daarop gebaseerde app?).Datisraar schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Ja, m.i. gratis account voor buitenlanders.
Op de site zelf:
0 condiciones: ni nómina, ni recibos, ni permanencia.
0 € de comisión de mantenimiento (0 euro voor aanhouden )
Ik zag in het overzicht in ieder geval geen maandelijkse kosten voor het aanhouden van de Santander account. Ik weet dat Spaanse banken behoorlijke tarieven kunnen rekenen voor sommige bankzaken. Ben van plan nog een appartement aan te kopen en heb nog een stukje hypotheek nodig in Spanje. Dan is het alvast handig bij eventuele aankoop dat alvast te hebben. Je hebt de IBAN discriminatie in Europa, maar ik begreep dat je in Spanje zelf toch een Spaanse IBAN moet hebben voor onroerend goed. De app van Santander tov Openbank vind ik overigens veel intuïtiever.
Blijft over de nadelen van Santander:
- Spaanstalig totdat je bent geaccepteerd
- Je moet naar het kantoor komen (in Spanje)
- Geen fysieke betaalpas
De oorspronkelijke auteur heeft veel mede-auteurs aan de OP toegevoegd maar daardoor wordt het wellicht niet zo heel actief bijgehouden.GeEkIe schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:37:
[...]
Terecht inderdaad.
Is het teveel gevraagd om de hier genoemde andere gratis bankrekeningen (bv bunq) weer in het lijstje te zetten?
Ik heb in ieder geval Bunq toegevoegd. Ik ken het Free product verder niet en heb me gebaseerd op de informatie die ik makkelijk op de Bunq site kon vinden. Voor de zaken met vraagteken het verzoek om hiervoor de info of link door te geven.
Welke andere gratis banken zijn er nog meer?
Haal je nu niet de spaarrekening van Santander Consumer in België door mekaar met de betaalrekening van Santander Bank Spanje?Il 2 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:59:
[...]
Bij santander krijg je een spaarrekening waar je alleen geld van en naartoe kan boeken vanuit een ingestelde tegenrekening, waar niemand anders dus bij kan.
bij openbank kan je in principe vanaf elke rekening geld van en naar je openbank spaarrekening sturen. wat voor sommige dus wel een beveiligingsrisico'tje is. Vandaar dat ze santander prefereren.
Niet permanent gratis, maar de Nationale-Nederlanden heeft zoals verwacht eindelijk een betaalrekening gelanceerd.
Als welkomstactie krijg je nu 12 maanden gratis een betaalrekening, hierna betaal je € 3,05 per maand. Aanmelden kan t/m 31 augustus 2025.
https://www.nn.nl/Particulier/Betalen.htm
Via dezelfde actie kan je overigens ook een jaar lang gratis gebruik maken van een gezamenlijke rekening!
Als welkomstactie krijg je nu 12 maanden gratis een betaalrekening, hierna betaal je € 3,05 per maand. Aanmelden kan t/m 31 augustus 2025.
Via dezelfde actie kan je overigens ook een jaar lang gratis gebruik maken van een gezamenlijke rekening!
[ Voor 14% gewijzigd door ZXRY op 19-05-2025 00:52 ]
Ja, ik heb daarstraks in de app een betaalrekening aangevraagd en was binnen 1 uur goed gekeurd. Gaan we het een jaartje gratis uitproberen.
Ik vind het ook wel erg interessant dat Nationale-Nederlanden Bank de Head of Daily Banking van ING heeft aangetrokken om als CEO bij hen van start te gaan. Die werkt al bij ING sinds 1996.
De betaalrekening van NN trekt nu nog op niets; je kunt niet eens een tikkie sturen. Maar met de nieuwe CEO ben ik echt benieuwd naar of dit een volwaardig en concurrerend product kan gaan worden.
De betaalrekening van NN trekt nu nog op niets; je kunt niet eens een tikkie sturen. Maar met de nieuwe CEO ben ik echt benieuwd naar of dit een volwaardig en concurrerend product kan gaan worden.
Ik ben vooral benieuwd wat NN kan toevoegen in het overvolle landschap gezien je straks 'gewoon' moet betalen voor je bankrekening. Waarom zou iemand überhaupt overstappen naar ze? Alle basispakketten hebben ongeveer dezelfde maandtarieven..kwon schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:47:
Ik vind het ook wel erg interessant dat Nationale-Nederlanden Bank de Head of Daily Banking van ING heeft aangetrokken om als CEO bij hen van start te gaan. Die werkt al bij ING sinds 1996.
Redenen die ik kan bedenken zijn ofwel een sublieme gebruikservaring met alle features (waarschijnlijk dan tegen vergelijkbare prijzen als andere banken) ofwel het combineren van andere financiële producten, pakketvoordeel etcDeezers schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:06:
[...]
Ik ben vooral benieuwd wat NN kan toevoegen in het overvolle landschap gezien je straks 'gewoon' moet betalen voor je bankrekening. Waarom zou iemand überhaupt overstappen naar ze? Alle basispakketten hebben ongeveer dezelfde maandtarieven..
Wat ze met een min of meer gelijke dienst voor een min of meer gelijke prijs denken te bereiken zie ik ook niet. Volledig uitwisselbaar met de andere grootbanken, en het aantrekken van ING personeel voorspelt niet veel spannends.
NN is sowieso geen gratis rekening, dus OT.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Eens, ik hoop op een eigen creditcard wat misschien betere verzekeringsvoorwaarden bied dan ICS/ING/Rabo. Misschien pakketvoordeel zoals eerder gemeld. Het is ook voor NN nu tijd om uit te zoeken welke kant ze op willen bewegen.Brent schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:10:
Wat ze met een min of meer gelijke dienst voor een min of meer gelijke prijs denken te bereiken zie ik ook niet. Volledig uitwisselbaar met de andere grootbanken, en het aantrekken van ING personeel voorspelt niet veel spannends.
Wel weer jammer dat NN na een jaar nog relatief veel geld kost.
Had liever gezien dat ze flink onder het gemiddelde zouden gaan zitten, zodat er een Nederlandse concurrent bij komt die kan concurreren met de drie grootste van het Land.
Had liever gezien dat ze flink onder het gemiddelde zouden gaan zitten, zodat er een Nederlandse concurrent bij komt die kan concurreren met de drie grootste van het Land.
Ze zijn alsnog goedkoper dan de overige ' grootbanken '
Dus dan zijn ze straks alsnog de goedkoopste in deze categorie, wat alleen maar positief kan zijn om de kosten in de toekomst nog verder naar beneden te halen.
Dus dan zijn ze straks alsnog de goedkoopste in deze categorie, wat alleen maar positief kan zijn om de kosten in de toekomst nog verder naar beneden te halen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik rekende op een gratis of in ieder geval fors goedkopere rekening toen in eerdere berichtgeving werd gemeld dat NN de betaalrekening als een marketinginstrument wilde inzetten. Ik denk dat het zo moeilijk wordt mensen te bewegen om over te stappen.
Het scheelt helaas niet zoveel:JohanNL schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:50:
ABN AMRO €3.70
Rabobank €3.20
ING €3.45
Ik betaal minder bij de SNS ASN?JohanNL schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:50:
Volgens mij zijn ze weer omhoog gegaan naar €3,65
Scheelt allemaal niet veel, maar het zorgt er wellicht wel voor dat de rest ook minder zal stijgen in de toekomst.
Voor 12 maanden is het gratis, daar kun je op in gaan en daarna weer zien of er een beter aanbod is.latho schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:03:
Ik rekende op een gratis of in ieder geval fors goedkopere rekening toen in eerdere berichtgeving werd gemeld dat NN de betaalrekening als een marketinginstrument wilde inzetten. Ik denk dat het zo moeilijk wordt mensen te bewegen om over te stappen.
Maar ze hopen er vast op dat die er niet is.
Nog even wachten met overstappen naar NN; ze zitten nog in de testfase met sepa overboeken buiten Nederland worden met vertraging uitgevoerd. Je kunt al wel met iDeal betalen. Betaalverzoeken volgt nog.
Apple en Google Pay is nog niet mogelijk.
Bankpasje is snel ontvangen na het bestellen.
[ Voor 43% gewijzigd door Datisraar op 22-05-2025 13:59 ]
Mag ik vragen wat voor pas? Een Maestro/V-Pay of een nieuwe MasterCard/VISA Debit?Datisraar schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:29:
Nog even wachten met overstappen naar NN; ze zitten nog in de testfase met sepa overboeken buiten Nederland worden met vertraging uitgevoerd. Je kunt al wel met iDeal betalen. Betaalverzoeken volgt nog.
In het verleden een creditcard van NN gehad, was een kaart via ICS, een VISA. Best een scherpe prijs toen. Ben bang qua kosten van het zelf opzetten dat ze geen creditcard gaan aanbieden of weer via ICS die de infra en compliancy al heeft.Youtl schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:00:
[...]
Eens, ik hoop op een eigen creditcard wat misschien betere verzekeringsvoorwaarden bied dan ICS/ING/Rabo. Misschien pakketvoordeel zoals eerder gemeld. Het is ook voor NN nu tijd om uit te zoeken welke kant ze op willen bewegen.
Klopt, destijds hadden ze ook geen eigen bank en spaarrekening dacht ik. Nu ze ook een echte bank willen worden zou het juist aantrekkelijker kunnen zijn om alles inhouse te doen zonder ICS erbij te betrekken. Dit kan duurder worden maar hoeft niet afhankelijk van welke voorwaarden erbij komen en voordelen.nielsiejjj92 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:02:
[...]
In het verleden een creditcard van NN gehad, was een kaart via ICS, een VISA. Best een scherpe prijs toen. Ben bang qua kosten van het zelf opzetten dat ze geen creditcard gaan aanbieden of weer via ICS die de infra en compliancy al heeft.
Een debit Mastercard!nielsiejjj92 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:00:
[...]
Mag ik vragen wat voor pas? Een Maestro/V-Pay of een nieuwe MasterCard/VISA Debit?
iemand een idee voor een gratis of goedkope zakelijke rekening voor mijn eenmanszaak?
Opmerkelijk genoeg moet je voor een Business bij Revolut betalen.Sndrrr81 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:32:
iemand een idee voor een gratis of goedkope zakelijke rekening voor mijn eenmanszaak?
Bij N26 (Duits rekening nummer!), Rabobank, en bunq is zakelijk gratis.
Meer weet ik niet uit mijn hoofd.
[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 26-05-2025 18:50 . Reden: aanvulling ]
Ligt er vooral ook aan hoeveel transacties je verwacht. Bij zakelijke rekeningen betaal je daar vooral voor.Sndrrr81 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:32:
https://www.knab.nl/zakel...zakelijke-rekening-openen
Eerste jaar geheel gratis en 500 transacties per jaar inbegrepen.
Voor minder dan 5000 omzet is deze gratis:
https://www.moneymonk.nl/pricing
Tot 30 transacties per maand eventueel N26 Business die geen kosten heeft.
Neobank Buut van ABN AMRO krijgt als het goed is een gratis basisrekening
https://www.abnamro.com/n...mro-lanceert-neobank-buut
https://www.rtl.nl/nieuws...o-een-kinderbank-lanceertWat het voor klanten gaat kosten, is ook nog niet helemaal duidelijk. Een basisrekening wordt in ieder geval gratis. Voor aanvullende diensten moet wel betaald worden, al is dus nog niet bekend hoeveel.
Je kan je aanmelden hier
https://www.buut.com/
https://www.buut.com/
Vivid is zich sinds kort volledig op kleine en middelgrote ondernemers aan het richten.Sndrrr81 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:32:
Of het aanbod aantrekkelijk is heb ik niet gecheckt.
Ik denk dat ik niet op zoek ben naar een bankrekening met veel emoticons en hinderlijke videotjes.
Dit dus. Pop ups met:Coffeeroam schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:17:
[...]
Ik denk dat ik niet op zoek ben naar een bankrekening met veel emoticons en hinderlijke videotjes.
‘“Hoeveel uur moet je werken voor drie frikandelbroodjes “
Maar (om het on topic te houden): als het gratis pakket een mooi aanbod blijkt te zijn kun je daar misschien overheen kijken. Maar eerst maar eens afwachten waar ze mee komen.
Ik dacht dat ze zich vooral willen richten op jongeren in de leeftijdscategorie 11-17 aan het begin en later meer willen aanbieden. Een gratis pakket zou aantrekkelijk kunnen zijn, maar ik ben benieuwd hoe ze zich willen onderscheiden van de andere fintech banken die al aardig wat klanten hebben waar alles al werkt.NicoHF schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 01:21:
Neobank Buut van ABN AMRO krijgt als het goed is een gratis basisrekening
[...]
https://www.rtl.nl/nieuws...o-een-kinderbank-lanceert
Naja bijna alles werkt dan
Het lijkt mij ook commercieel gezien een slimme actie van ABN om jonge bankiers gelijk straks ook op latere leeftijd binnen boord te houden. Veel mensen blijven bij hun ene bank in hun leven en Nederlanders veranderen niet zo gauw van bank.Youtl schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Ik dacht dat ze zich vooral willen richten op jongeren in de leeftijdscategorie 11-17 aan het begin en later meer willen aanbieden. Een gratis pakket zou aantrekkelijk kunnen zijn, maar ik ben benieuwd hoe ze zich willen onderscheiden van de andere fintech banken die al aardig wat klanten hebben waar alles al werkt.
Naja bijna alles werkt dan
Aangezien ABN AMRO al heel erg lang een jongeren rekening hebben (en daarnaast ook een kindrekening) kan ik niet onder de indruk uit dat dit slechts de reactie is op de neobanken met hun gratis productenDatisraar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:41:
[...]
Het lijkt mij ook commercieel gezien een slimme actie van ABN om jonge bankiers gelijk straks ook op latere leeftijd binnen boord te houden. Veel mensen blijven bij hun ene bank in hun leven en Nederlanders veranderen niet zo gauw van bank.
Het échte geld verdienen ze natuurlijk ook vooral met hun andere producten die ze aanbieden.
Dit moest het concept van Openbank ook zijn; gratis betaalrekening en geld proberen te verdienen aan overige producten en diensten.
Alleen hebben de grootbanken zo'n goede positie blijkbaar dat ze óók nog geld kunnen vragen voor de betaalrekening zelf.
Ben wel benieuwd naar dat Buut, lijkt me een soort van Moneyou 2.0 te worden(?)
Hopelijk draaien ze deze dan niet zo weer de nek om zodra de (spaar)rente weer wat nadelig wordt.
Dit moest het concept van Openbank ook zijn; gratis betaalrekening en geld proberen te verdienen aan overige producten en diensten.
Alleen hebben de grootbanken zo'n goede positie blijkbaar dat ze óók nog geld kunnen vragen voor de betaalrekening zelf.
Hopelijk draaien ze deze dan niet zo weer de nek om zodra de (spaar)rente weer wat nadelig wordt.
Dat is denk ik het verschil met de stenen banken en de neobanken; die laatsten verdienen juist geld door heel veel klanten met een klein verdienmodel. Revolut heeft ondertussen 55 miljoen klanten.JohanNL schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:02:
Het échte geld verdienen ze natuurlijk ook vooral met hun andere producten die ze aanbieden.
En die neobanken zijn ondertussen ook druk bezig nieuwe producten, zoals leningen/hypotheken, verzekeringen, eSIM mobiele abonnementen, enz. aan te (gaan) bieden.
Je zou het zelfs weleens somber voor die oudbanken in kunnen gaan zien (maar dat duurt nog even).
[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 08-06-2025 14:13 . Reden: aanvulling/correctie ]
Dat laatste gaat inderdaad nog heel lang, of nog 1 of 2 generaties duren; de groot/oud banken hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken door de neo-banken. Een ING of Rabo rekening houder is honkvast en vaak ook nog eens alleen maar een en/of rekening met moeder de vrouw. Dan is overstappen of een 2e (neo) bank niet aan de orde.GeEkIe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:54:
[...]
Dat is denk ik het verschil met de stenen banken en de neobanken; die laatsten verdienen juist geld door heel veel klanten met een klein verdienmodel. Revolut heeft ondertussen 55 miljoen klanten.
En die neobanken zijn ondertussen ook druk bezig nieuwe producten, zoals leningen/hypotheken, verzekeringen, eSIM, mobiele abonnementen, enz. aan te (gaan) bieden.
Je zou het zelfs weleens somber voor die oudbanken in kunnen gaan zien (maar dat duurt nog even).
Ik zou die oud/groot/huis-banken ook niet zomaar afschrijven, die staan natuurlijk ook niet stil.
Daarnaast vind ik ze een stuk meer ' tastbaar ', de klantenservice en infrastructuur is wat mij betreft ook een stuk beter ingericht dan de neobanken.
Maar dit is waarschijnlijk een kwestie van tijd totdat er meer mensen bankieren bij Revolut en co.
Het echte probleem is wat mij betreft dat je je IBAN niet kunt meenemen.
En ja je hebt die overstapservice, maar echt ideaal is die ook niet natuurlijk.
De grootbanken gaan er waarschijnlijk ook alles aan doen dit niet makkelijker te maken, want dan wordt het overstappen écht te makkelijk wat een bedreiging is voor hun verdienmodel.
Stel je zou met 06-nummers ook niet kunnen overstappen van provider, dan hadden grote spelers als KPN en Vodafone het waarschijnlijk ook voor het zeggen. ' Even ' overstappen naar een prijsvechter als Lebara of Simpel doe je dan niet zomaar meer, dus blijven de meesten bij de partij waar ze hun nummer hebben gekregen, zoals bij de banken dus.
Dat jongeren een gratis rekening kunnen krijgen, met vaak ook nog cadeaus, is dan natuurlijk ook niet omdat ze zo gul zijn.
Deze klanten zijn hierna vaak klant voor het leven.
Daarnaast vind ik ze een stuk meer ' tastbaar ', de klantenservice en infrastructuur is wat mij betreft ook een stuk beter ingericht dan de neobanken.
Maar dit is waarschijnlijk een kwestie van tijd totdat er meer mensen bankieren bij Revolut en co.
Het echte probleem is wat mij betreft dat je je IBAN niet kunt meenemen.
En ja je hebt die overstapservice, maar echt ideaal is die ook niet natuurlijk.
De grootbanken gaan er waarschijnlijk ook alles aan doen dit niet makkelijker te maken, want dan wordt het overstappen écht te makkelijk wat een bedreiging is voor hun verdienmodel.
Stel je zou met 06-nummers ook niet kunnen overstappen van provider, dan hadden grote spelers als KPN en Vodafone het waarschijnlijk ook voor het zeggen. ' Even ' overstappen naar een prijsvechter als Lebara of Simpel doe je dan niet zomaar meer, dus blijven de meesten bij de partij waar ze hun nummer hebben gekregen, zoals bij de banken dus.
Dat jongeren een gratis rekening kunnen krijgen, met vaak ook nog cadeaus, is dan natuurlijk ook niet omdat ze zo gul zijn.
Deze klanten zijn hierna vaak klant voor het leven.
Het is in NL best "slim" gedaan met de manier waarop de Nederlandse IBAN is ingericht: de banknaam is erin verwerkt.
In andere landen bestaat het uit de landcode en alleen cijfers. Ook daar is meestal een banknummer in de IBAN verwerkt, maar het zou iig makkelijker zijn om nummerbehoud af te dwingen.
Kijk naar mobiele providers: In het begin kon je zien bij welke provider je zat, bv 06-24 was Ben, 06-54 Libertel enz. Met nummerbehoud is dat losgelaten. Providers kregen nog wel nieuwe nummerseries toegewezen, maar met de overstapmogelijkheden was alleen nog maar duidelijk waar het nummer ooit begonnen is.
Dat zou ook prima met IBANs gedaan kunnen worden, echter heeft Nederland dat nagenoeg onmogelijk gemaakt.
In andere landen bestaat het uit de landcode en alleen cijfers. Ook daar is meestal een banknummer in de IBAN verwerkt, maar het zou iig makkelijker zijn om nummerbehoud af te dwingen.
Kijk naar mobiele providers: In het begin kon je zien bij welke provider je zat, bv 06-24 was Ben, 06-54 Libertel enz. Met nummerbehoud is dat losgelaten. Providers kregen nog wel nieuwe nummerseries toegewezen, maar met de overstapmogelijkheden was alleen nog maar duidelijk waar het nummer ooit begonnen is.
Dat zou ook prima met IBANs gedaan kunnen worden, echter heeft Nederland dat nagenoeg onmogelijk gemaakt.
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
De grootbanken gaan naar mijn idee ook steeds meer naar de neobanken qua service. Bij ING servicepoints kun je bijvoorbeeld alleen nog simpele dingen doen, en voor complexere zaken verwijzen ze al gauw naar de app / website / telefonische helpdesk. SNS sluit ook een groot deel van de kantoren in de overgang naar de ASN merknaam.JohanNL schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:14:
Ik zou die oud/groot/huis-banken ook niet zomaar afschrijven, die staan natuurlijk ook niet stil.
[ Voor 5% gewijzigd door alson op 07-06-2025 12:22 ]
Dat het in sommige andere landen cijfers zijn in plaats van letters verandert niets aan het feit dat de eerste set van die cijfers nog steeds een bank-code is en je ook in die landen dus niet je "hele" IBAN mee zou kunnen nemen.birdibird schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:06:
Het is in NL best "slim" gedaan met de manier waarop de Nederlandse IBAN is ingericht: de banknaam is erin verwerkt.
...
Van https://www.iban.nl/home/:
Wat is de IBAN landcode
Een landcode bestaat uit twee letters volgens de ISO 3166-1 standaard. ISO-normen zorgen ervoor dat alle codes uniform gebruikt worden, zodat geen vergissingen kunnen ontstaan. Op deze manier worden er minder fouten gemaakt omdat alle landen dezelfde code gebruiken.
Het IBAN controlegetal vinden
Het IBAN-controlegetal wordt via een ingewikkelde berekening verkregen. Het is de eerste en belangrijkste controle die uitgevoerd wordt om het IBAN-nummer op juistheid te controleren. Het bestaat uit twee cijfers die op positie 3 en 4 in het IBAN-nummer staan. Bereken hier zelf je IBAN-controlecijfer op de meest betrouwbare manier, zonder tussenkomst van het internet.
IBAN nationaal rekeningnummer
Na de landcode en het controlenummer, komt het ‘nationaal rekeningnummer’, bestaande uit letters en cijfers. Beginnend met een bankcode (ook wel ”identifier” genoemd). De bankcodes van de Nederlandse banken vind je hier. Daarna volgt in de meeste landen het rekeningnummer. Deze wordt eventueel aangevuld met nullen om de gewenste lengte te bereiken. De lengte is per land verschillend.
Je zou kunnen zeggen dat landcodes in het IBAN een strategische fout van de European Committee for Banking Standards (ECBS) is geweest. Dat had meteen 1 code voor geheel de EU moeten zijn!
Dat is geen fout; dat is een goede lobby geweest van de banken in hun belang.GeEkIe schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:29:
Je zou kunnen zeggen dat landcodes in het IBAN een strategische fout van de European Committee for Banking Standards (ECBS) is geweest. Dat had meteen 1 code voor geheel de EU moeten zijn!
Maar daar kan ook veel structuur in zitten, neem bijv Frankrijk: https://wise.com/gb/iban/francebirdibird schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:06:
In andere landen bestaat het uit de landcode en alleen cijfers.
Bank code = nummer van bijv. La Banque Postale, Branche code het nummer van het kantoor waar je de rekening hebt (want in grotere landen is dat vaak, zeker 50 jaar terug, geen geintegreerd nationaal systeem), en dan pas je rekeningnummer (de 6 of 7 cijfers die je vroegah hier ook had bij de Postbank bijv.)
Op een gegeven moment lees je bepaalde nummer zoals sommige mensen met 020 naar Amsterdam verwijzen oid.
Zelf zou ik graag gebruik van een 'EU' schema zien: daarmee is de kous pas echt af.
Ik zeg het verkeerd. Het is de fout vd EU geweest dat zij de European Committee for Banking Standards (ECBS) nationale/landen codes in die standaard hebben laten verwerken. Juist de EU had dat moeten voorkomen.RoRoNL schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:23:
[...]
Dat is geen fout; dat is een goede lobby geweest van de banken in hun belang.
Ik geloof dat enkele mensen mijn post niet nauwkeurig genoeg gelezen hebben, ik zei zelf ook al dat het banknummer verwerkt zit in de iban in andere landen. (edit: ik zie nu dat het woordje 'meestal' wellicht verwarring heeft gegeven)
Wat mijn voorstel is, is om net als bij mobiele nummers porteren mogelijk te maken, zodat je alleen nog kan zien bij welke bank de iban oorspronkelijk begonnen is.
Echter, als je dat Europees wilt kunnen doen, moet NL de letters veranderen naar cijfers, en moet Europees-wijd de lengte van de ibans gelijk worden (er zijn nu enorme verschillen omdat alle landen hun oude systeem nog in de ibans verwerkt hebben zitten, zoals hierboven al werd vermeld).
Het zou mogelijk moeten zijn nu ze andere systemen (ideal -> wero etc.) ook een maken.
Wat mijn voorstel is, is om net als bij mobiele nummers porteren mogelijk te maken, zodat je alleen nog kan zien bij welke bank de iban oorspronkelijk begonnen is.
Echter, als je dat Europees wilt kunnen doen, moet NL de letters veranderen naar cijfers, en moet Europees-wijd de lengte van de ibans gelijk worden (er zijn nu enorme verschillen omdat alle landen hun oude systeem nog in de ibans verwerkt hebben zitten, zoals hierboven al werd vermeld).
Het zou mogelijk moeten zijn nu ze andere systemen (ideal -> wero etc.) ook een maken.
[ Voor 13% gewijzigd door birdibird op 12-06-2025 21:29 ]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Vivid introduceert NL IBAN's. Zojuist een e-mail ontvangen dat deze de komende maanden uitgerold gaan worden via de Nederlandse tak van de bank. De voorwaarden zijn hiervoor ook aangepast.
Vanwege mijn aanstaande scheiding ben ik op zoek naar een betaalrekening voor mijzelf.
De hier genoemde gratis rekeningen zijn natuurlijk wel fijn, ik heb er ook geen moeite dat alles online is.
Maar na een hoop gelezen te hebben, gaat het toch wel duizelen....
Ik had al een tijd bij wise een virtuele kaart voor een aantal dingen.
Nu dus ook een fysieke kaart aangevraagd. Als ik ga zoeken zie ik vaak dat het een debet mastercard is, maar het wordt toch echt een debet visa als ik het goed zie.
Ik heb hem nog niet binnen, maar wat ik gekregen heb aan bevestiging is het een visa.
Maar ik begrijp dat deze bijvoorbeeld bij albert heijn niet bruikbaar is...
Eigenlijk wil ik zo'n soort rekening als vaste betaalrekening gaan gebruiken.
Hier zijn er die bepaalde rekeningen als eerste betaalrekening gebruiken.
Wat zijn dan aanraders?
wise valt niet onder deposito stelsel, maar ben niet van plan daar ook spaargeld te stallen. Al is dat niet extreem veel, kwijt raken is wel dramatisch natuurlijk...
Revolut is dat wel, al is het Litouwen. En heeft als het goed is wel een debet mastercard. Ik ga er vanuit dat die bij bv albert heijn wel werkt?
Het volgende waar ik mee zit is dat ik afgekeurd ben en dus een uitkering krijg van uwv.
Nu is het mogelijk om het over te laten maken naar een buitenlandse IBAN, maar op hun site komt er gelijk een heel verhaal bij over in te houden premies en belasting. Omdat ze er dan vanuit gaan dat je daar ook woont. Maar dat is dus niet zo...
Mijn wise IBAN is een Belgische, revolut dus Litouwens. Zijn er varianten met een Nederlansde IBAN?
Is het mogelijk een probleem bij uitkeringen?
Of moet ik toch minimaal 1 rekening bij een echte Nederlandse bank openen?
Wellicht hier toch iemand die er ervaring mee heeft.
Oh nog een nabrander: nu wordt curve genoemd om alle passen in 1 app te hebben.
Omzeil ik daarmee het visa probleem?
De hier genoemde gratis rekeningen zijn natuurlijk wel fijn, ik heb er ook geen moeite dat alles online is.
Nu dus ook een fysieke kaart aangevraagd. Als ik ga zoeken zie ik vaak dat het een debet mastercard is, maar het wordt toch echt een debet visa als ik het goed zie.
Ik heb hem nog niet binnen, maar wat ik gekregen heb aan bevestiging is het een visa.
Wat zijn dan aanraders?
wise valt niet onder deposito stelsel, maar ben niet van plan daar ook spaargeld te stallen. Al is dat niet extreem veel, kwijt raken is wel dramatisch natuurlijk...
Revolut is dat wel, al is het Litouwen. En heeft als het goed is wel een debet mastercard. Ik ga er vanuit dat die bij bv albert heijn wel werkt?
Het volgende waar ik mee zit is dat ik afgekeurd ben en dus een uitkering krijg van uwv.
Nu is het mogelijk om het over te laten maken naar een buitenlandse IBAN, maar op hun site komt er gelijk een heel verhaal bij over in te houden premies en belasting. Omdat ze er dan vanuit gaan dat je daar ook woont. Maar dat is dus niet zo...
Mijn wise IBAN is een Belgische, revolut dus Litouwens. Zijn er varianten met een Nederlansde IBAN?
[ Voor 3% gewijzigd door jwbokx op 14-06-2025 12:36 . Reden: nabrander ]
Revolut heeft al een tijdje Nederlandse IBANs. Bunq, dat tegenwoordig ook een gratis variant heeft, ook.jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:34:
Vanwege mijn aanstaande scheiding ben ik op zoek naar een betaalrekening voor mijzelf.
Wat zijn dan aanraders?
Belangrijk: bij bunq krijg je bij de gratis variant geloof ik geen fysieke pas, bij Revolut wel.
[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 12:39 . Reden: aanvulling ]
De afweging tussen bunq (gratis variant) en Revolut (gratis variant) is:GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Revolut heeft al een tijdje Nederlandse IBANs. Bunq, dat tegenwoordig ook een gratis variant heeft, ook.
- bunq geen fysieke betaalpas maar alleen virtual card (maar heel eerlijk: ik heb wel fysieke passen en heb die echt bijna nooit gebruikt)
- Revolut heeft wel fysieke passen (althans, dat hadden ze, dus dubbelcheck even) maar het DGS is Litouwen en bunq is NL DGS
Misschien dat BUUT ((van ABNAmro) een alternatief wordt, maar of je daar op wilt wachten… dan zou ik in de tussen tijd een andere proberen.
[ Voor 11% gewijzigd door Yorro op 14-06-2025 12:42 ]
Klopt, had ik al aangevuld (excuus)Yorro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:41:
[...]
De afweging tussen bunq (gratis variant) en Revolut (gratis variant) is:
- bunq geen fysieke betaalpas maar alleen virtual card (maar heel eerlijk: ik heb wel fysieke passen en heb die echt bijna nooit gebruikt)
- Revolut heeft wel fysieke passen (althans, dat hadden ze, dus dubbelcheck even) maar het DGS is Litouwen en bunq is NL DGS
Revolut is trouwens een uitstekende bank en betrouwbaar: gebruik het al jaren als hoofdrekening.
[ Voor 5% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 12:45 . Reden: aanvulling ]
Ik ben al heel lang niet meer bij de AH geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat ze debet VISA niet accepteren. Ik ben nog niks in Nederland (en zéér weinig buiten NL) tegengekomen waar ik niet met debet VISA kan betalen.jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:34:
Wat zijn dan aanraders?
WEBN & chill (@IBKR)
Revolut pas werkt gewoon bij de Appie. Eigenlijk overal betaal ik met de Revolutpas en ik heb gewoon NL-iban.jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:34:
Wat zijn dan aanraders?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Vrijwel geheel Nederland is ondertussen overgeschakeld op debet kaarten van VISA en MC.
Bovendien zou ik mij daar niet al te blind op staren want over een paar maanden wordt alweer overgeschakeld op Wero (nu nog Dld, Fr en Bel, maar over een paar jaar geheel SEPA).
Bovendien zou ik mij daar niet al te blind op staren want over een paar maanden wordt alweer overgeschakeld op Wero (nu nog Dld, Fr en Bel, maar over een paar jaar geheel SEPA).
Inmiddels wordt bij Albert Heijn en nagenoeg alle andere winkels en horeca etc MasterCard Debit en VISA Debit geaccepteerd, dus dat is geen probleem meer.jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:34:
Allen hartelijk dank.
Ik ga dan in ieder geval ook een revolut openen vanwege deposito garantie.
Dan zal dat in eerste instantie mijn hoofdrekening gaan worden.
Hier nog iemand die een voordeel van curve weet?
Ik zag dat die nfc zonder google pay ondersteunt?
Ik ga dan in ieder geval ook een revolut openen vanwege deposito garantie.
Dan zal dat in eerste instantie mijn hoofdrekening gaan worden.
Hier nog iemand die een voordeel van curve weet?
Ik zag dat die nfc zonder google pay ondersteunt?
Buut is gericht op tieners (en hun ouders), lijkt me niet echt een goede optie.Yorro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:41:
[...]
Misschien dat BUUT ((van ABNAmro) een alternatief wordt, maar of je daar op wilt wachten… dan zou ik in de tussen tijd een andere proberen.
Ik heb zelf Revolut en heb zowel Mastercard als Visa (virtuele) debit cards en ze werken allebei echt overal. Een enkele keer dat het niet werkt maar dat ligt dan aan de pinautomaat, ook dit zullen eens vervangen / geüpdatet worden.
Hmm net revolut aangevraagd.
Voor betaling wil ik ing gebruiken, vraagt om pas tegen telefoon te houden.
Leest pas, en vraagt om cvv code... Maar die heeft een pinpas (debet card) niet...
Eens in het discussie/ervaringen revolut gaan kijken...
Leest pas, en vraagt om cvv code... Maar die heeft een pinpas (debet card) niet...
Of een NN betaalrekening nemen, de eerste 12 maanden gratis. Met betaalpas.jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:40:
Hmm net revolut aangevraagd.
Maar ja, daarna zijn er kosten, maar tegen die tijd is er misschien weer andere keuze.
Ik heb gewoon een CVV code bij al mijn VISA/MC debet kaarten. Daarom zijn zij ook geschikt om online aankopen te kunnen doen.jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:40:
Heb geen Revolut, maar bij de meeste banken kun je de CVV van je debitkaart in de desbetreffende bank app wel vinden.jwbokx schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:40:
Wero zal echt niet van het ene op het andere moment ingevoerd zijn in NL. Zelfs in de landen waar het nu beschikbaar is doen niet alle banken mee.GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:01:
Vrijwel geheel Nederland is ondertussen overgeschakeld op debet kaarten van VISA en MC.
Het zal echt nog wel even duren, voordat het overal geaccepteerd wordt.
En dan hebben we het over een betaaloplossing via een eigen app, en niet over POS terminals.
Het blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken wanneer het een goed alternatief wordt, en met de afhankelijkheid van USA bedrijven kan het misschien harder gaan dan je denkt, maar vooralsnog is de acceptatie van VISA en MC debit relevant en niet Wero. Het advies om er niet blind op te staren valt m.i. dus nog wel mee.
Volgend jaar is het bij alle grote banken, maar ook bv Revolut NL, geïmplementeerd. Hoeveel kleine banken volgend jaar al zullen zijn gemigreerd is niet duidelijk maar zeker is dat zij niet lang achter kunnen blijven omdat in '27 POS al begint. Dat migreren gaat in NL een stuk sneller omdat Wero hier simpelweg een migratie vanaf iDEAL zal zijn.Wally2002 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:13:
Wero zal echt niet van het ene op het andere moment ingevoerd zijn in NL. Zelfs in de landen waar het nu beschikbaar is doen niet alle banken mee.
Omdat het een migratie vanaf iDEAL is zal het snel en overal geaccepteerd worden.Het zal echt nog wel even duren, voordat het overal geaccepteerd wordt.
Ook POS (geloof vanaf 2027). Zie de Wiki of anders EPI.En dan hebben we het over een betaaloplossing via een eigen app, en niet over POS terminals.
Als volgend jaar NL en Luxemburg over zijn is ~50% van SEPA bereikt. Er zijn nu al gesprekken bezig met Italië en andere landen, maar aangezien Wero goedkoper is dan VISA/MC en de banken in de rest van SEPA ook nog eens de druk voelen om mee te doen, zal het vrij vlotjes lopen. Maar laten we conservatief zijn, binnen 5 jaar is grootste deel van SEPA over. En volgend jaar dus al NLHet blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken wanneer het een goed alternatief wordt, en met de afhankelijkheid van USA bedrijven kan het misschien harder gaan dan je denkt, maar vooralsnog is de acceptatie van VISA en MC debit relevant en niet Wero. Het advies om er niet blind op te staren valt m.i. dus nog wel mee.
[ Voor 1% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 21:23 . Reden: aanvulling & verbetering ]
Ik heb nu met ideal geld overgemaakt. Dan kan ook de pas betaald worden.
Op mijn pas is geen cvv of cvc code te vinden.
In de app en ingelogd op de ing site ook niet.
Bij ing zoeken naar cvv of cvc levert niets op.
Globaal zoeken alleen dat die er niet is. Een optie om 000 te gebruiken, maar ook dan transactie geweigerd...
Maar goed, dat is onze huidige en/of rekening dus zal uiteindelijk niet meer echt gebruikt worden.
Hooguit zonder en/of en dan waarschijnlijk voor mijn huidige vrouw. Die houd het graag bekend...
Op mijn pas is geen cvv of cvc code te vinden.
In de app en ingelogd op de ing site ook niet.
Bij ing zoeken naar cvv of cvc levert niets op.
Globaal zoeken alleen dat die er niet is. Een optie om 000 te gebruiken, maar ook dan transactie geweigerd...
Maar goed, dat is onze huidige en/of rekening dus zal uiteindelijk niet meer echt gebruikt worden.
Hooguit zonder en/of en dan waarschijnlijk voor mijn huidige vrouw. Die houd het graag bekend...