Het grote gratis bankentopic - deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 110.994 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 03:40
Waarom zou je met je creditcard de iCard creditcard opwaarderen, en die vervolgens gebruiken als je je andere creditcard ook direct kan gebruiken?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 14:44
birdibird schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:18:
Waarom zou je met je creditcard de iCard creditcard opwaarderen, en die vervolgens gebruiken als je je andere creditcard ook direct kan gebruiken?
Wellicht als je eigen bank/creditcardprovider geen apple pay of mobiel betalen ondersteunt. En dezelfde reden dat bijvoorbeeld Revolut en bunq virtuele creditcards hebben; het gemak en veiligheid om per dienst een aparte kaart te gebruiken en te kunnen beperken of blokkeren.

Echter na het lezen van de negatieve berichten over iCard twijfel ik toch of dit wel een ideale partij is om bij te zitten. Ik had er nooit teveel geld op staan maar misschien toch maar een derde 'echte' bank of creditcard erbij dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-06 21:10
TexMex schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:13:
Bij Revolut krijg je in Nederland tegenwoordig geen MasterCard meer, maar een VISA-kaart. De kaarten van Revolut zijn overigens prepaid-kaarten en geen debitkaarten. Ik vermoed dat dat geldt voor alle genoemde kaarten hier die van bedrijven komen die niet onder een depositogarantiestelsel vallen.
Ik heb me op 12 mei 2018 bij Revolut aangemeld voor een standaard (gratis) account en heb een fysieke Maestro en een fysieke en virtuele VISA kaart aangevraagd en gekregen. MasterCard kaarten waren toen al niet meer beschikbaar.

Verder blijven Maestro kaarten voorlopig prepaid, maar zijn VISA kaarten inmiddels debit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-06 00:51
Wat ik ook nog wel de moeite waard vind om te delen is Aion. Zag ik laatst in een ander topic voorbijkomen. Helaas is het niet gratis maar wel goedkoop, €1,90 per maand en de eerste 3 maanden gratis. Voor de doelgroep in dit topic denk ik toch wel interessant, want daarvoor krijg je toch wel wat zaken die veel andere aanbieders niet hebben.

Dit is het vroegere Banca Monte Paschi Belgio wat is opgekocht door de Amerikaanse investeringsmaatschapij Warburg Pincus. Een Belgische bank dus, ook heel makkelijk te openen vanuit Nederland. Ik heb het nu een tijdje geprobeerd en het bevalt mij wel.
  • Naast 2 EUR-rekeningen ook GBP, USD en CHF
  • Apple Pay & Google Pay
  • SEPA Instant Credit Transfer
  • 0% wisselkoersopslag, zowel via de kaart als overboeken tussen eigen rekeningen in andere valuta
  • Mobiel- en internetbankieren
  • MasterCard Debit, volgens de klantenservice komt er binnenkort ook een Maestro-pas
  • App is simpel maar werkt soepel
  • En dat alles met een banklicentie, valt onder het Belgische Garantiefonds
Doe er je voordeel aan! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Facepalm op 13-04-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:10

Qwerty-273

Meukposter

Over de grens in ons buurland aan het oosten zijn er veel meer traditionele alternatieven voor een gratis rekening (kostenlose girokonto). Waarbij het soms ook mogelijk is om deze met een woonplaats buiten DE te openen.

https://www.consorsbank.de/ev/Girokonto/-/Girokonto
https://www.1822mobile.de/
https://www.norisbank.de/produkte/girokonto.html
https://www.comdirect.de/konto/girokonto.html
https://www.dkb.de/privatkunden/dkb_cash/
https://www.dad.at/Konto-Karte/Girokonto/Gehaltskonto
https://anadibank.com/de/online-konto

Wel zal je vaak toch wel Duits moeten kunnen spreken voor een eventueel contact met de klantenservice, of om met de app of website om te kunnen gaan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Qwerty-273 schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:52:
Over de grens in ons buurland aan het oosten zijn er veel meer traditionele alternatieven voor een gratis rekening (kostenlose girokonto). Waarbij het soms ook mogelijk is om deze met een woonplaats buiten DE te openen.

https://www.consorsbank.de/ev/Girokonto/-/Girokonto
https://www.1822mobile.de/
https://www.norisbank.de/produkte/girokonto.html
https://www.comdirect.de/konto/girokonto.html
https://www.dkb.de/privatkunden/dkb_cash/
https://www.dad.at/Konto-Karte/Girokonto/Gehaltskonto
https://anadibank.com/de/online-konto

Wel zal je vaak toch wel Duits moeten kunnen spreken voor een eventueel contact met de klantenservice, of om met de app of website om te kunnen gaan.
DKB kan je niet openen wanneer je woonachtig in NL bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:02
@Sando Nog een kleine update voor de tabel. Bij transferwise kun je ideal gebruiken om geld te storten (bij euro's is dit gratis en bij andere valuta is er een toeslag). Dus er kan een vinkje bij ask.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 11:58
Ronald_O schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:06:
@Sando Nog een kleine update voor de tabel. Bij transferwise kun je ideal gebruiken om geld te storten (bij euro's is dit gratis en bij andere valuta is er een toeslag). Dus er kan een vinkje bij ask.
@Sando dat is alleen voor het opladen/storten, dus niet voor een betaalverzoek. Dus vinkje mag weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 23:44
TexMex schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:13:
Bij Revolut krijg je in Nederland tegenwoordig geen MasterCard meer, maar een VISA-kaart. De kaarten van Revolut zijn overigens prepaid-kaarten en geen debitkaarten. Ik vermoed dat dat geldt voor alle genoemde kaarten hier die van bedrijven komen die niet onder een depositogarantiestelsel vallen.

De keuze bij Revolut is nu dus als volgt:
- Maestro
- prepaid VISA (zowel fysiek als virtueel)

Hier overigens nog een ander leuk nieuwtje voor Revolut-gebruikers met een gratis account.
Interressant, ook Rabobank is overgestapt naar VISA (was MAstercard). Het lijkt erop dat VISA aan de weg timmert en een aantal nieuwe klanten heeft weten te strikken. Met verschil dat het bij Rabobank het vziw géén prepaid constructie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ivanwmc schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:58:
[...]

Recent, 8 april 2020, heb ik van Revolut support begrepen dat tegenwoordig hun fysieke en virtuele VISA kaarten geen prepaid meer maar debit kaarten zijn.

[...]

Als je nu een vervangende fysieke VISA kaart bestelt dan krijg je dus een VISA debit kaart.
@DJTimo Bij Revolut schijnt de VISA-kaart nu een debitkaart te zijn en dus geen prepaid meer, aldus bovenstaande quote. Dat zal iets meer acceptatie geven, maar het blijft waarschijnlijk nog wel iets achter bij de acceptatie van de VISA-creditcard van Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
DJTimo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:08:
[...]

Interressant, ook Rabobank is overgestapt naar VISA (was MAstercard). Het lijkt erop dat VISA aan de weg timmert en een aantal nieuwe klanten heeft weten te strikken. Met verschil dat het bij Rabobank het vziw géén prepaid constructie is.
Toevallig, ik heb ook SNS en die zijn ook volledig over naar VISA, mijn Maestro is vervangen voor een VISA. De creditcard was al van VISA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 12:48
Het klopt niet dat de Rabo is overgestapt op VISA. Ze bieden beiden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:39
Tamerciaga schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:39:
Toevallig, ik heb ook SNS en die zijn ook volledig over naar VISA
Dat is toch een VPAY?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 08-06 23:44
PLAE schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:50:
Het klopt niet dat de Rabo is overgestapt op VISA. Ze bieden beiden aan.
Mijn huidige Mastercard verloopt pas volgend jaar april, maar ik kreeg afgelopen week een VISA-kaart in de bus met een brief er bij hoe te activeren etc. Ik interpreteer dit als een overstap. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Ja dat begrijp ik. Wat ik weet hangt het af van de doelgroep waar je in valt (veel/weinig verkeer over kaart, hoog/laag inkomen et cetera).

Edit: en je mag zelfs kiezen tegenwoordig zie ik :)

[ Voor 16% gewijzigd door PLAE op 14-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Anoniem: 632581 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:26:
[...]
DKB kan je niet openen wanneer je woonachtig in NL bent.
En ik denk eigenlijk dat alle banken die in dat lijstje staan moeilijk doen als je niet in D-A-CH woont, omdat hun dienstverlening volledig in het Duits is.

Het is vrij moeilijk voor een (direct)bank om aan de zorgplicht te voldoen als het niet zeker is dat hun correspondentie goed begrepen wordt en er geen kennis van onderliggende wettelijke processen aanwezig is. Voor die test slaag je waarschijnlijk door na de eerste afwijzing een mooie brief in het Duits te sturen met verwijzing naar alle relevante paragrafen uit het wetboek en hun eigen algemene voorwaarden te sturen waaruit blijkt dat je die rekening wél openen kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:29:
[...]

En ik denk eigenlijk dat alle banken die in dat lijstje staan moeilijk doen als je niet in D-A-CH woont, omdat hun dienstverlening volledig in het Duits is.

Het is vrij moeilijk voor een (direct)bank om aan de zorgplicht te voldoen als het niet zeker is dat hun correspondentie goed begrepen wordt en er geen kennis van onderliggende wettelijke processen aanwezig is. Voor die test slaag je waarschijnlijk door na de eerste afwijzing een mooie brief in het Duits te sturen met verwijzing naar alle relevante paragrafen uit het wetboek en hun eigen algemene voorwaarden te sturen waaruit blijkt dat je die rekening wél openen kunt :)
Ik denk dat er heel wat mensen in Duitsland wonen die geen Duits spreken/lezen. Dus in die zin een beetje een drogreden.

Wel hebben banken vaak een specfiek beleid inzake het wel of niet accepteren van klanten die in het buitenland wonen. Duitsland loopt bancair wel iets achter (stuk traditioneler en daardoor wellicht minder dichtgetimmerd). Dat bied kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
@Sando Waarom staat in de TS bij Revolut geen + maar bij Monese wel? Ze werken namelijk op dit moment op de zelfde manier. Namelijk al het geld van klanten in een stichting opgeslagen zoals dit volgens de FCA moet.

De BE tak van Monese valt ook niet onder het DGS

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 14-04-2020 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PLAE schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:40:
[...]
Wel hebben banken vaak een specfiek beleid inzake het wel of niet accepteren van klanten die in het buitenland wonen. Duitsland loopt bancair wel iets achter (stuk traditioneler en daardoor wellicht minder dichtgetimmerd). Dat bied kansen.
Mijn antwoord heb ik gegeven als jarenlange watcher van de financiële retailmarkt in Duitsland met dito kennis van de Duitse taal en van in ieder geval het Duitse recht.

Let daarbij op dat acceptatie bij een directbank ook binnen Duitsland voor Duitsers niet altijd gegarandeerd is. De Duitse tegenhanger van het BKR (SCHUFA) houdt netjes een score bij, waarbij ook het openen van bankrekeningen en het doen van aanvragen uit dit register negatief op je "SCHUFA-Score" uitwerken.

Als er dan ook geen zicht is op groei van een rekeninghouder (bijvoorbeeld omdat de klant Hartz-IV krijgt), dan krijg je meestal gewoon geen rekening, of alleen tegen hogere kosten, omdat je niet aan de eisen van minimum kapitaalinstroom per maand kunt voldoen (zie bijvoorbeeld hier).

Of er daarom summa summarum veel mensen zijn die én helemaal geen Duits kunnen, én een redelijke SCHUFA-Score hebben én ook nog zoveel inkomsten (en in Duitsland wonen) hebben durf ik eigenlijk wel te betwijfelen. Een woonadres buiten Duitsland is sowieso negatief voor je SCHUFA :)

Verder zie ik dat bijvoorbeeld bij Openbank geklaagd wordt dat ze geen Instant SEPA ondersteunen en dat niet goed begrijpen wordt welke onderliggende schemes de banken gebruiken (hint: meestal niet Maestro, maar Girocard of MC/VISA in Duitsland, in Oostenrijk dan wel weer Maestro). Dat soort vanzelfsprekendheden zijn bij de meeste Duitse banken nog veel minder ver uitgewerkt.

Uiteraard krijg je bij iedere filiaalbank in de grensregio (België, Duitsland, Nederland) zonder problemen een bankrekening als je in een buurland woont. Helaas niet tegen de condities die de meesten die zich hier voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
VPAY = Visa :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
VPAY is een brand van VISA, maar is een losstaand scheme, en heeft ook een totaal andere acceptatie. Het is dus zeker niet het zelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Napsju op 14-04-2020 13:47 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Napsju schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:46:
[...]

VPAY is een brand van VISA, maar is een losstaand scheme, en heeft ook een totaal andere acceptatie. Het is dus zeker niet het zelfde.
Oh dat zou wel kunnen, gaf alleen aan dat het gewoon Visa Inc is. Je kan ook vrij weinig vinden over V-PAY werking/dekking vs VISA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tamerciaga schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:06:
Oh dat zou wel kunnen, gaf alleen aan dat het gewoon Visa Inc is. Je kan ook vrij weinig vinden over V-PAY werking/dekking vs VISA.
Het is een concurrent van Maestro, niet van de VISA betaalkaarten. Je hebt er alleen wat aan in Europa, daarbuiten niet. Tenminste, dat lees ik op V Pay wikipedia pagina.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ivanwmc
Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:29:
@Anoniem: 567735:
Met de andere Duitse banken in de lijst heb ik geen ervaring, maar in oktober 2018 heb ik nog met succes een comdirect Girokonto kunnen openen.

Daarvoor moest ik, als aanvrager die buiten Duitsland woont, naar Duitsland om bij een geschikt postkantoor van Deutsche Post me te laten identificeren met POSTIDENT. Ik heb er een dagje Düsseldorf van gemaakt. En ik ging met m'n ingevulde comdirect aanvraag, POSTIDENT formulier, bewijs van woonadres en paspoort naar een Deutsche Post kantoor dat POSTIDENT uitvoert. Op de website van Deutsche Post kon ik filteren op POSTIDENT bij het zoeken naar vestigingen. Geen vuiltje aan de lucht, zelfs niet met m'n versleten middelbare school Duits.

Ik kreeg in eerste instantie een V-Pay en een VISA prepaid debit kaart thuisgestuurd. Op 6 april 2020 heb ik via e-mail gevraagd om de VISA prepaid debit kaart om te wisselen voor een VISA charge credit kaart. Daarvoor kreeg ik een formulier toegemaild. Dat formulier heb ik ingevuld, getekend, gescand en terug gemaild. De volgende dag ontving ik in de PostBox van comdirect internetbankieren schriftelijk akkoord. Vanmorgen heb ik de kaart ontvangen en zelf een PIN mogen kiezen.

Dus mocht je een keer naar een bierfeest of kerstmarkt gaan; 2 vliegen in 1 klap!

Jammer dat voor een DKB-Cash Girokonto ik daadwerkelijk in Duitsland ingeschreven dien te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

ivanwmc schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:03:
[...]
@Anoniem: 567735:
Met de andere Duitse banken in de lijst heb ik geen ervaring, maar in oktober 2018 heb ik nog met succes een comdirect Girokonto kunnen openen.

[...]

Jammer dat voor een DKB-Cash Girokonto ik daadwerkelijk in Duitsland ingeschreven dien te zijn.
Mooie berichten, goed dat je het deelt! En ja, die DKB-rekening is zeer fantastisch, destijds (2010) hadden ze zelfs campagnes op Google om klanten van buiten D-A-CH te trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
GrooV schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:03:
@Sando Waarom staat in de TS bij Revolut geen + maar bij Monese wel?
Omdat ik bij de producten die ik niet ken afhankelijk ben van de input van jullie. :) De meeste plusjes zijn aangeleverd door medetweakers inclusief linkje en quote van het bedrijf zelf. Iemand gaf me een linkje naar de verklaring van Monese.
Sando schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:51:
[...]

Overigens, een verzoek aan iedereen om bij beweringen zelf even een bron en een quote te vermelden. Je kan denken: Kleine moeite. Maar je bent zo 5 minuten aan het zoeken. Als we allemaal even volledig zijn, dan wordt dit een fijn en informatief topic. :D

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
ivanwmc schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:03:
[...]

Daarvoor moest ik, als aanvrager die buiten Duitsland woont, naar Duitsland om bij een geschikt postkantoor van Deutsche Post me te laten identificeren met POSTIDENT. Ik heb er een dagje Düsseldorf van gemaakt.
Voor het overzicht in de TS wil ik het eigenlijk wel houden bij rekeningen die je thuis in sociaal isolement kunt afsluiten, zonder dat je daarvoor naar het buitenland hoeft af te reizen :D

Waarom wilde je je graag genoeg inschrijven bij deze Duitse bank dat je er een roadtrip voor plande? Het kan niet veel goedkoper dan de concurrentie, dus er was vast een andere actie of reden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Laatst online: 07:02
Tamerciaga schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:38:
[...]

@Sando dat is alleen voor het opladen/storten, dus niet voor een betaalverzoek. Dus vinkje mag weg :P
I see.. Klein verschil ;) wellicht ook deze daar even toevoegen dan?
²) Alleen saldo opwaarderen met iDeal (en Sofort)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanwmc
Sando schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:32:
Voor het overzicht in de TS wil ik het eigenlijk wel houden bij rekeningen die je thuis in sociaal isolement kunt afsluiten, zonder dat je daarvoor naar het buitenland hoeft af te reizen :D
@Sando:
Haha! Dat is een goeie! Nóg een voordeel van moderne fintech banken!
Sando schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:32:
Waarom wilde je je graag genoeg inschrijven bij deze Duitse bank dat je er een roadtrip voor plande? Het kan niet veel goedkoper dan de concurrentie, dus er was vast een andere actie of reden.
@Sando:
Bij mijn research over digital nomads, perpetual travelers, flag theory, etc. besefte ik dat het goed is om niet al mijn (Paas)eieren in Nederlandse mandjes te bewaren. Van de top 3 Duitse directbanken (voorgangers van moderne fintech banken) DKB, comdirect en ING DiBa kon ik alleen nog bij comdirect terecht.

Commerzbank, moeder en grootaandeelhouder van comdirect, schijnt overigens binnenkort comdirect te zullen inlijven. De klanten vrezen een aanzienlijke verslechtering van de voorwaarden. Dus hoe lang ik bij comdirect zal blijven, valt te bezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Sando schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:24:
[...]

Omdat ik bij de producten die ik niet ken afhankelijk ben van de input van jullie. :) De meeste plusjes zijn aangeleverd door medetweakers inclusief linkje en quote van het bedrijf zelf. Iemand gaf me een linkje naar de verklaring van Monese.

[...]
Dit geldt gewoon voor alle banken met een FCA Authorised Electronic Money Institution license.

https://www.fca.org.uk/fi...safeguarding-requirements
https://register.fca.org....age?id=001b000002zyAwNAAU
https://blog.revolut.com/...-means-for-your-business/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Oja, nu heb ik een dejavu. In dat laatste linkje staat er een link naar "your money is protected" en als je daar op klikt kom je op een soort 404 pagina.

Heb een plusje toegevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 14-04-2020 19:05 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Sando schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:02:
Oja, nu heb ik een dejavu. In dat laatste linkje staat er een link naar "your money is protected" en als je daar op klikt kom je op een soort 404 pagina.

Heb een plusje toegevoegd.
Moet ook wel toegeven dat het een beetje een chaos is met die FCA EMI's en de Brexit. Volgens mij weten ze het zelf ook allemaal niet meer.

Maar Monese heeft bijvoorbeeld niet eens een eigen inschrijving, die gebruiken die van PPS UK & BE. Daar moet je dan ook maar op vertrouwen dat dit goed blijft gaan. https://prepaysolutions.com/

TransferWise is ook een EMI bij de FCA en voor de EEA zijn ze ook naar Belgie gegaan. Wat echter de eisen van de Belgische nationale bank zijn is niet helemaal duidelijk maar het lijkt mij dat deze op een lijn met de UK zitten. Edit, volgens mij heeft TransferWise ook geen eigen inschrijving in BE

Onder welk land of provider BNC10 valt is niet te vinden. Zo ver ik kan zien hebben ze geen eigen licentie maar welke dan wordt gebruikt is niet bekend. Hier staan ze niet tussen: https://thebanks.eu/list-of-emis/Spain edit: BNC10 maakt ook gebruikt van PFS/PPS volgens hun T&C https://bnc10.com/en/terms-and-conditions/
These Terms and conditions also shall govern the use of the Account and the use of BNC10 prepaid card, which is issued by Prepaid Financial Services LTD (hereinafter PFS), with registered office at 5th floor, Langham House, 302-308 Regent Street, London, W1B 3AT.
Sowieso belachelijke weinig informatie op de website van BNC10 voor een "bank"

Holvi heeft een eigen inschrijving in Finland: https://support.holvi.com...les/115001553145-Security

Misschien handiger om bij DGS alleen banken te vinken die echt onder het DGS vallen en een extra categorie voor EMI's (en onder welke andere provider of land die vallen) maken?

edit:

KBC is het eerste jaar gratis. Na een jaar wordt er gekeken of je nog aan de voorwaarden voldoet en heb je kans om overgezet te worden naar een betaald account. Ook mag je geen andere bankrekening in IE hebben
You must:

Currently not hold a Current Account with a bank in the Republic of Ireland
Be legally resident in the EU
Be over 18 years of age

You may also be eligible if you currently hold a Current Account with a bank in the Republic of Ireland but have received notice that your account will be closed.

The account is provided free of charge for a period of 12 months, after 12 months have passed we will review your account and you may be moved to one of our other Current Account products if the following occurs:

Lodgements to the Basic Current Account over a period of 12 months must not exceed the national minimum hourly rate of pay multiplied by 2,080 (i.e. 40 hours x 52 weeks). If lodgements to the Basic Current Account exceed this limit we may at our absolute discretion change your Basic Current Account to the standard KBC Current Account to which the fees and charges as set out in the Fees and Charges Booklet will apply. Any such change will be notified to you in accordance with the Terms and Conditions.

[ Voor 41% gewijzigd door GrooV op 14-04-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
GrooV schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:24:
[...]

Misschien handiger om bij DGS alleen banken te vinken die echt onder het DGS vallen en een extra categorie voor EMI's (en onder welke andere provider of land die vallen) maken?

[...]
Hier ben ik het ook mee eens, zo'n DGS (bankvergunning) biedt een echte garantie voor consumenten. Al die andere garanties zie ik als marketing meuk en heb ik mijn twijfels bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Tamerciaga schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:23:
[...]

Hier ben ik het ook mee eens, zo'n DGS (bankvergunning) biedt een echte garantie voor consumenten. Al die andere garanties zie ik als marketing meuk en heb ik mijn twijfels bij :+
Het is geen marketing meuk maar een gecontroleerd (door de nationale bank) vangnet . Sterker nog als het goed is zorgt dit voor een liquiditeit van 100%. Een DGS biedt dit niet en buiten NL is dit ook niet altijd een garantie. Icesave viel ook onder het DGS van Ijsland maar menig klant heeft hier wakker van gelegen en niet al hun geld terug gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06 10:39
Heb ik het goed dat de alternatieven die in de TS staan opgesomd er geen enkele een gezamelijke rekening mét pas aanbied? Volgens mij zou je met Knab basis eventueel wel een gezamenlijke rekening kunnen regelen, maar dan heb je dan geen werkende pas.

Heeft er iemand wellicht nog suggesties om dit goedkoop/gratis aan te pakken? En dan bij voorkeur bij een bank die digitaal ook nog enigszins vooruitstrevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48

de Peer

under peer review

siddler schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:45:
Heb ik het goed dat de alternatieven die in de TS staan opgesomd er geen enkele een gezamelijke rekening mét pas aanbied? Volgens mij zou je met Knab basis eventueel wel een gezamenlijke rekening kunnen regelen, maar dan heb je dan geen werkende pas.

Heeft er iemand wellicht nog suggesties om dit goedkoop/gratis aan te pakken? En dan bij voorkeur bij een bank die digitaal ook nog enigszins vooruitstrevend is.
Volgens mij heb je het helemaal goed. Er is geen gratis of zeer goedkope gezamenlijke bankrekening te vinden. Wat je wilt bestaat (nog) niet. Bunq was wat dat betreft vrij uniek.
Heb zelf nu Knab plus. Door gebruik te maken van de overstapservice is dit (bijna) anderhalf jaar gratis. Tegen die tijd kijk ik hoe het bankenlandschap er dan uit ziet.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 14-04-2020 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 11:42
DJTimo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:11:
[...]
Mijn huidige Mastercard verloopt pas volgend jaar april, maar ik kreeg afgelopen week een VISA-kaart in de bus met een brief er bij hoe te activeren etc. Ik interpreteer dit als een overstap. :P
Ik had hetzelfde, maar na even contact met de klantenservice is die weer omgezet naar een (nieuwe) MasterCard. Andersom overstappen (van MasterCard naar Visa) kan geloof ik nog niet.

dus...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik denk dat mensen die van bank willen wisselen, ook als je voor je oude bank betaalt, de waarde van hun transactiegeschiedenis niet moeten onderschatten.

Maar de veronderstelling is gebaseerd op iets wat tussen anekdotisch en empirisch bewijs in ligt. Hoe denken jullie daarover?

Hoe waardevol (als in belangrijk) is een transactiegeschiedenis?

We weten allemaal dat je bijna nooit transactieproblemen hebt bij een bank waar je al je hele leven zit. Maar van een nieuwe rekening bij bunq, revolut, n26 etc waar na enkele transacties de rekening tot nader orde bevroren wordt zijn de voorbeelden legio.

Vermoedelijk is er een soort langzaam schuivende grens waarop je geflagged wordt, en hoe langer je betaalgeschiedenis is, en hoe meer 'volume' er in je rekening is omgegaan, hoe verder die grens wordt opgeschoven.

Bij een jaren oude bankrekening kan je dus zonder problemen €15.000 van je eigen geld schuiven, terwijl je dit niet meteen hoeft te proberen op een nieuwe rekening. Grote kans dat deze op slot gaat, en je dan 13 documenten moet opsturen (vaak naar een onveilig email adres dat geen PGP ondersteunt).

Nu we allerlei nieuwe banken uitproberen waarbij we slechts een korte transactiegeschiedenis hebben, komen we steeds terecht in een situatie waarin we eens €100 meer overmaken dan de A.I. anti-money-laundering algoritmen hebben besloten dat voor onze betaalgeschiedenis normaal zou zijn. Dat is ontzettend irritant.

Hoe snel of langzaam loopt dit op? Hoe lang bewaren banken zo'n geschiedenis? Hoeveel is een reeds opgebouwde geschiedenis waard? Is het verstandig om een 20 jaar oude rekening van ~€15 per jaar (ING) op te zeggen? Ik denk het niet. Is het verstandig om een 5 jaar oude rekening met transactiegeschiedenis van ~€100 per jaar (bunq) op te zeggen? Ik denk het wel, mits je een andere bank met transactiegeschiedenis hebt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
@Sando ik denk dat je transactiegeschiedenis en kredietwaardigheid door elkaar haalt.

Transactiegeschiedenis is wat mij betreft puur rekeningafschriften. Deze moet soms hebben voor een huurwoning of de belastingdienst maar kun je gewoon downloaden en archiveren.

De anti witwas maatregelen zie ik meer als een verlengde van een kredietwaardigheidtoets. Hoe groot is de kans dat je iets geks doet met je rekening?

Echter zonder te weten hoe dit precies werkt kun je niets stellen dat je X jaar klant moet zijn bij een bank en dat het probleem opgelost is. Immers ook de ING moet hier doorlopend aan voldoen en juist hele langlopende rekeningen kunnen een rsicio zijn aangezien iedereen denkt dat zit wel goed.

Ik denk dat als je gewoon je dagelijkse bankzaken gaat doen dat het allemaal wel losloopt. Incidenteel grotere bedragen zullen wellicht een verhoogd risico op blokkade opleveren maar ik heb dat nog niet meegemaakt in mijn persoonlijke omgeving. Al maak ik ook nooit echt grote bedragen over van meer dan een paar duizend euro.

Ik kwam er trouwens achter dat N26 nu een beta functie heeft om je account ook direct op te waarderen met een creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Sando schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:46:
Nu we allerlei nieuwe banken uitproberen waarbij we slechts een korte transactiegeschiedenis hebben, komen we steeds terecht in een situatie waarin we eens €100 meer overmaken dan de A.I. anti-money-laundering algoritmen hebben besloten dat voor onze betaalgeschiedenis normaal zou zijn. Dat is ontzettend irritant.
Ik weet er niet genoeg van af om te weten of dat nu echt het probleem is. Ik heb ook wel eens bij een nieuwe bankrekening veel geld over gemaakt en dat is (tot nu toe) altijd goed gegaan. De enige die ooit een keer wat meer informatie heeft opgevraagd was een credit card maatschappij die belde om te controleren of ik inderdaad een grote uitgave had gedaan in <buitenland>. Dat klopte ook want ik had daar via internet een heleboel spullen besteld; dat is dan denk ik al wel meer dan 10 jaar geleden geweest.

Nu stap ik niet zo vaak over van bank, maar ik vraag me af of het echt om de bedragen gaat. Ik heb vooral de illusie dat het ook om de afzenders en ontvangers gaat. Bij sommige banken heb je gedoe met crypto-coins of goksites (doe ik beide niet). Of er zijn mensen die bedrag X van een bankrekening binnenkrijgen en dan binnen 5 minuten weer doorzetten naar de volgende bankrekening. Meestal om valuta of transactiekosten te ontwijken of omdat bank A wel met bank B instant transfers doet en bank B dat ook doet met bank C maar bank A niet rechtstreeks met C.

Dat doe ik tot nu toe ook niet echt, dus wellicht heb ik "geluk" en val ik overal precies binnen de lijntjes.

Maar ik vraag me af of als je al 20 jaar lang bedrag X ontvangt en daarna in de maand bedrag Y uitgeeft het dan niet ineens afwijkend is als je 10 keer X ontvangt of 15 keer Y over maakt etc. Vooral niet als dat dan ineens andere bankrekeningen zijn dan gebruikelijk.

Ik denk ook dat de nieuwerwetse banken wat meer letten op mogelijk zakelijk gebruik dan de ouderwetse banken. Maar dat is (gok ik) ook meer omdat zij dan inkomsten mis lopen die ze heel goed kunnen gebruiken terwijl bij een grotere bank het wat meer gerommel in de marge is.

In dat kader is bunq natuurlijk ook al apart omdat die vroeger vertelden dat je als ZZP'er gewoon van een persoonlijke bankrekening gebruik mocht maken maar ze dat later hebben aangepast zonder daar veel ruchtbaarheid aan te geven. Je moet nu een zakelijke bankrekening nemen als je ZZP'er bent (en die rekening niet enkel voor prive wil gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
birdibird schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:23:
De travel card heeft wel degelijk een IBAN zoals ik hierboven al vermeldde. Wij storten al maandenlang daar geld op.
@birdibird:
Weet je ook of overschrijvingen vanuit een bank met compatibele instant payments ook daadwerkelijk binnen seconden arriveren?

Kan je met een bunq Travel Card lidmaatschap vanuit de bunq app betaalverzoeken sturen? Zo ja, kunnen die ook betaald worden met zowel iDEAL als credit of debit pas en Sofort?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI5eYZpY0QVM8qKjtQiL7WU6nnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HEM2sTaZoKQMae6g0SYz5GS2.jpg?f=user_large
birdibird schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:23:
Ook kan je dus ook kostenloos geld overmaken vanuit je travel card naar een willekeurige IBAN. Je kan echter alleen maar het hele saldo overmaken. Ik heb het gister nog gedaan.
@birdibird:
Goed om te lezen. Ik had eerder begrepen dat je alleen het hele saldo naar een IBAN op je eigen naam kan overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ivanwmc schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:28:
Weet je ook of overschrijvingen vanuit een bank met compatibele instant payments ook daadwerkelijk binnen seconden arriveren?
Volgens mij wel; ik denk niet dat het voor bunq zin heeft om die overboekingen te "vertragen" door instant payment niet te accepteren. Maar toegegeven: ik heb nog geen praktijk ervaring met het Travel abonnement (de "Card" is sinds de laatste update vervallen in de naam).
Kan je met een bunq Travel Card lidmaatschap vanuit de bunq app betaalverzoeken sturen?
Nee, dat kan niet. Je hebt kan ook geen bunq.me pagina aanmaken.

Maar niets houd je natuurlijk tegen om een tikkie aan te maken met je eigen IBAN. Dan heb je natuurlijk wel alleen iDeal en geen andere betaalmethodes.

Het is mij persoonlijk nog nooit gelukt om bij Duitse webwinkels met Sofort te betalen. Zodra je daar aangeeft dat je in Nederland woont gaat dit optie uit de keuzelijst :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
JeroenE schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:39:
Het is mij persoonlijk nog nooit gelukt om bij Duitse webwinkels met Sofort te betalen. Zodra je daar aangeeft dat je in Nederland woont gaat dit optie uit de keuzelijst :|
@JeroenE:
Eerlijk gezegd heb ik het zelfs nog nooit geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
JeroenE schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:39:
Jawel hoor. Ik boek(te) regelmatig vluchten op Duitse websites omdat die vaak net goedkoper zijn dan op NL websites. Geen enkel probleem. Sofort werkt altijd (met ING of DKB).

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ivanwmc schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:13:
@JeroenE:
Eerlijk gezegd heb ik het zelfs nog nooit geprobeerd!
Als je al een quote plaatst hoef je niet nog een keer een @-mention te geven, dat is een beetje dubbelop.

Het is net zoiets als iDeal dus op de meeste webshops zie je het wel staan. Aangezien bunq het ondersteunt wilde ik wel het eens proberen, maar in de shops waar ik daadwerkelijk wat heb gekocht kan je dat dus niet meer kiezen zodra je zegt dat je in Nederland woont.

Wellicht zitten ze niet te wachten op vragen op mensen die niet snappen wat het is?!

@Napsju Aha, mooi om te horen dat er ook bedrijven zijn die snappen dat waar je woont niet per se een relatie heeft met de betaalmethodes die je tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
@JeroenE Zelfde trouwens voor Trustly. Precies 't zelfde systeem.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
Kan je met het bunq Travel lidmaatschap nog wel 'Geld Toevoegen' met de verschillende methodes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Fb1w-UkXZKbVUdDDduMhPtl280=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0mvsO8QYUbXM0lVeVff2wizl.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ivanwmc Ja, dat kan, maar ik meen niet met allemaal. Zie hier: https://together.bunq.com...d-money-to-my-travel-card

Misschien handiger om zulke specifieke bunq vragen in het bunq topic te stellen? Daar zijn meer mensen die veel van bunq weten.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenE op 16-04-2020 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
JeroenE schreef op donderdag 16 april 2020 @ 06:03:
@ivanwmc Ja, dat kan, maar ik meen niet met allemaal. Zie hier: https://together.bunq.com...d-money-to-my-travel-card

Misschien handiger om zulke specifieke bunq vragen in het bunq topic te stellen? Daar zijn meer mensen die veel van bunq weten.
Je bent wel goed op de hoogte, merk ik. Nu snap ik, dat ik beter eerst op bunq Together kan zoeken, voor ik het hier in het bunq topic voorleg. Bedankt in ieder geval...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Hi, great topic!
Als ex bunqer heb ik me ook na de stunt van bunq gestort op het zoeken naar een gratis alternatief en stuitte op deze topic. Veel nuttige info en argumenten gelezen! Uiteindelijk gekozen voor Moneyou (vanwege iDeal en de gratis pinpas) en voor N26.

Wat ik echter mis in alle info en verhalen en tips is informatie over het opzeggen van de bankrekening (accounts). Naar mij menig geen onbelangrijk aspect. Iedereen is volop bezig met de pro en cons van het openen van een gratis (bank)rekening / account maar er wordt weinig tot geen aandacht besteedt aan wat de procedure is bij het opzeggen van de rekening mocht deze (niet) meer gratis zijn. Het zou fijn zijn als dit ook wordt meegenomen in het overzicht. En ook dat mensen hun ervaring delen indien die er zijn die al een van deze rekeningen hebben opgezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
ivanwmc schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:59:
Kan je met het bunq Travel lidmaatschap nog wel 'Geld Toevoegen' met de verschillende methodes?

[Afbeelding]
Yep, dat kan.
Debit, creditcard
Overboeking
iDEAL
Sofort

en zoals hierboven al genoemd: een bunq.me verzoek kan niet bij travelcard, maar tikkie natuurlijk wel.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

McGarrett schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:40:
Hi, great topic!
Als ex bunqer heb ik me ook na de stunt van bunq gestort op het zoeken naar een gratis alternatief en stuitte op deze topic. Veel nuttige info en argumenten gelezen! Uiteindelijk gekozen voor Moneyou (vanwege iDeal en de gratis pinpas) en voor N26.

Wat ik echter mis in alle info en verhalen en tips is informatie over het opzeggen van de bankrekening (accounts). Naar mij menig geen onbelangrijk aspect. Iedereen is volop bezig met de pro en cons van het openen van een gratis (bank)rekening / account maar er wordt weinig tot geen aandacht besteedt aan wat de procedure is bij het opzeggen van de rekening mocht deze (niet) meer gratis zijn. Het zou fijn zijn als dit ook wordt meegenomen in het overzicht. En ook dat mensen hun ervaring delen indien die er zijn die al een van deze rekeningen hebben opgezegd. :)
Let op dat je de rekening waarmee je Moneyou hebt geopend, niet opzegt. Je kunt de tegenrekening namelijk niet wijzigen bij Moneyou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:06:
[...]

Let op dat je de rekening waarmee je Moneyou hebt geopend, niet opzegt. Je kunt de tegenrekening namelijk niet wijzigen bij Moneyou.
Ik ken Moneyou niet, dus zal dit een domme vraag zijn, maar wat is er belangrijk aan die tegenrekening? Je kan gewoon geld sturen naar / ontvangen van elke IBAN neem ik aan?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sando schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:16:
[...]

Ik ken Moneyou niet, dus zal dit een domme vraag zijn, maar wat is er belangrijk aan die tegenrekening? Je kan gewoon geld sturen naar / ontvangen van elke IBAN neem ik aan?
Ja maar als je de app opnieuw installeert moet je opnieuw 0.01 euro overmaken per ideal vanaf die tegenrekening. Heb je geen toegang meer tot die tegenrekening? Dan moet je moneyou rekening opgezegd worden en kun je een nieuwe rekening aanvragen.
belachelijk maar waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Goh dat is wel apart zeg. Klinkt niet zo netjes. Maar toch moet ik volgens mij nog een Moneyou rekening openen. Ik zit namelijk met het volgende probleem:

Bij het overzetten van incasso's merk ik dat die van een NS OV-fiets en stallen abonnement een lastige is. Deze wil (1) met iDeal 0,01 cent hebben en (2) automatische incasso's doen voor de eventueel gemaakte kosten.

1. Incasso's kunnen via OpenBank of N26, maar iDeal niet.
2. iDeal kan met Knab Basis, maar incasso's niet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 23:14
Sando schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:32:
1. Incasso's kunnen via OpenBank of N26, maar iDeal niet.
De NS accepteren geen buitenlandse rekeningen dus dat was voor jou sowieso geen optie.

[ Voor 8% gewijzigd door dirk_mec op 16-04-2020 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
dirk_mec schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:36:
De NS accepteren geen buitenlandse rekeningen dus dat was voor jou sowieso geen optie.
Ze zullen wel moeten; het niet accepteren van buitenlandse rekeningen is verboden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Sando schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:16:
[...]

Ze zijn bezig om dit te veranderen dat die tegenrekening niet meer nodig is. Echter het is onderdeel van hun huidige indentificatieproces vandaar dat het wat langer duurt denk ik.

Wat ik me afvroeg is of de Bunq travel card wel iDeal betalingen ondersteunt? Anders zou ik de Bunq Travel Card als tegenrekening voor Moneyou kunnen gebruiken voor nu. Maar ik weet niet zeker of dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
Silvos schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:05:
[...]
Wat ik me afvroeg is of de Bunq travel card wel iDeal betalingen ondersteunt? Anders zou ik de Bunq Travel Card als tegenrekening voor Moneyou kunnen gebruiken voor nu. Maar ik weet niet zeker of dat kan.
Nee, kan niet.
Ik heb net een ideal verzoek van mijn ASN aangemaakt.
Ik kon hem niet betalen met de travel card, ik kreeg het scherm dat ik naar premium moet upgraden.

[ Voor 15% gewijzigd door birdibird op 17-04-2020 01:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Silvos schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:05:
[...]

Ze zijn bezig om dit te veranderen dat die tegenrekening niet meer nodig is.
Was het maar zo. Tegen mij zegt de klantenservice: Het zou kunnen dat we dit gaan veranderen, maar we hebben daar nog geen tijdslijnen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:28:
[...]

Was het maar zo. Tegen mij zegt de klantenservice: Het zou kunnen dat we dit gaan veranderen, maar we hebben daar nog geen tijdslijnen voor.
Dit zeiden ze 1,5 jaar geleden al. Dus ik zou er niet op gaan zitten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:39:
Ze zullen wel moeten; het niet accepteren van buitenlandse rekeningen is verboden.
Ik heb verder geen ervaring met de NS, maar bij veel bedrijven waar je met iDeal een bankrekening kan wijzigen kan je wel een andere bankrekening (zonder iDeal) opgeven via de klantenservice. Vaak moet je dan wel wat meer informatie opsturen zoals een bankafschrift of een kopietje van je betaalpas.

Als dat bij de NS niet lukt kan je altijd nog een mailtje sturen dat wat zij doen verboden is en als vervolgstap een klacht indienen bij de DNB. Op die pagina vind je ook de link naar het webformulier wat ze hier voor hebben opgetuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-06 21:12
Als dat bij de NS niet lukt kan je altijd nog een mailtje sturen dat wat zij doen verboden is en als vervolgstap een klacht indienen bij de DNB. Op die pagina vind je ook de link naar het webformulier wat ze hier voor hebben opgetuigd.
Ik bevestigen dat iban discriminatie nog steeds wordt gedaan. Ik heb holvi zakelijk een finse startup. Eindelijk
incasseren alle partijen maar bijvoorbeeld bij Vodofone en Ohra wel moeten dreigen met DNB via klantenservice en dan is het handmatig verandert . De belastingdienst voor wegenbelasting ging in 1 keer goed.

[ Voor 4% gewijzigd door saharoen op 17-04-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
saharoen schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:45:
Ik bevestigen dat iban discriminatie nog steeds wordt gedaan.
Daar twijfel ik niet aan en dan is het naar mijn gevoel in Nederland nog redelijk OK geregeld. Probeer hetzelfde maar eens in Frankrijk met een Nederlandse IBAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
Wat blijkt: Je kan vanaf je bunq travel card WEL een payment request maken! Je klikt een uitgave aan en dan kan je een request sturen naar iemand. Er wordt dan een bunq.me aangemaakt die met ideal, sofort, debit/creditcard of bancontact betaald kan worden.

Zelf een ideal betaling voldoen kan dus niet zoals boven al vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Als je gaat downgraden naar Bunq Travel, kan je dan zelf bepalen welke rekening je daarvoor wilt gebruiken als backend? Of heeft Travel sowieso een nieuwe/eigen rekening?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@birdibird aha, maar dat is dan wel voor dat specifieke bedrag van die transactie neem ik aan. Of kan je dat ook aanpassen?

En als we dan toch bezig zijn, kan je dan ook meerdere requests op 1 transactie maken? Of moet je altijd eerst iets kopen voor je dat weer kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
birdibird schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:38:
Wat blijkt: Je kan vanaf je bunq travel card WEL een payment request maken! Je klikt een uitgave aan en dan kan je een request sturen naar iemand. Er wordt dan een bunq.me aangemaakt die met ideal, sofort, debit/creditcard of bancontact betaald kan worden.

Zelf een ideal betaling voldoen kan dus niet zoals boven al vermeld.
Lijkt me eerder dat dit een "foutje" is, vraag me af hoelang het duurt voordat ze dit voor het Travel pakket eruit slopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik heb veel gelezen over de Travel Card van bunq. Maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk.

Als ik een betaling via de 'credit card' van Bunq wil doen, moet ik dan geld op die IBAN hebben staan? Werkt de betaling anders niet? Stel ik wil een vliegticket kopen (over een jaar, waarschijnlijk), moet ik dan op voorhand al geld op de rekening hebben staan van de Travel Card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Halima schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:30:
Ik heb veel gelezen over de Travel Card van bunq. Maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk.

Als ik een betaling via de 'credit card' van Bunq wil doen, moet ik dan geld op die IBAN hebben staan? Werkt de betaling anders niet? Stel ik wil een vliegticket kopen (over een jaar, waarschijnlijk), moet ik dan op voorhand al geld op de rekening hebben staan van de Travel Card?
Het geld word direct van de rekening afgeschreven, dus moet je voldoende saldo hebben. Het is dus eigenlijk een pinpas met creditcard functies

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:40
AllInOneNerd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:46:
[...]

Het geld word direct van de rekening afgeschreven, dus moet je voldoende saldo hebben. Het is dus eigenlijk een pinpas met creditcard functies
Nee, het is geen creditcard, het is gewoon een Debit Mastercard, je krijgt hiermee geen purchase protection zoals dat wel gangbaar is bij de normale kredietkaarten. Buitenlandse pinpassen functioneren normaal ook zo als een debit mastercard, maar in Nederland is dit vooralsnog niet gangbaar met Maestro, omdat die kaartnummers + CVC ''verbergt''.
Halima schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:30:

Het werkt gewoon als een betaalrekening, dus je hebt voldoende saldo nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door J0kerNL op 17-04-2020 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
Sando schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:39:
[...]

Ik heb het geprobeerd via de KS maar ik wens jou veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
AllInOneNerd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:46:
[...]

J0kerNL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:11:
[...]

Nee, het is geen creditcard, het is gewoon een Debit Mastercard, je krijgt hiermee geen purchase protection zoals dat wel gangbaar is bij de normale kredietkaarten. Buitenlandse pinpassen functioneren normaal ook zo als een debit mastercard, maar in Nederland is dit vooralsnog niet gangbaar met Maestro, omdat die kaartnummers + CVC ''verbergt''.

[...]

Het werkt gewoon als een betaalrekening, dus je hebt voldoende saldo nodig.
Jullie hebben eigenlijk beide gelijk. Het is technisch gezien geen creditcard, er nog veel verwarring is tussen de standaard creditcards en de Debitcards van Mastercard. Maar de bunq Travel Card is dus een Debitcard van Mastercard, die in de praktijk gezien wordt als een creditcard zodat deze zo veel mogelijk geaccepteerd wordt.

Dus bijna* overal waar je met creditcard kunt betalen, kun je met zon debitcard betalen.

*Maar het werkt niet 100%, dus altijd een echte creditcard op zak. Deze biedt ook meer voordelen, zolang je maandelijks alles netjes terugbetaald krijg je ook geen BKR registratie (wel altijd een BKR-check om te kijken of je fatsoenlijk met geld om kan gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:40
Tamerciaga schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:02:
[...]

[...]

Jullie hebben eigenlijk beide gelijk. Het is technisch gezien geen creditcard, er nog veel verwarring is tussen de standaard creditcards en de Debitcards van Mastercard. Maar de bunq Travel Card is dus een Debitcard van Mastercard, die in de praktijk gezien wordt als een creditcard zodat deze zo veel mogelijk geaccepteerd wordt.

Dus bijna* overal waar je met creditcard kunt betalen, kun je met zon debitcard betalen.

*Maar het werkt niet 100%, dus altijd een echte creditcard op zak. Deze biedt ook meer voordelen, zolang je maandelijks alles netjes terugbetaald krijg je ook geen BKR registratie (wel altijd een BKR-check om te kijken of je fatsoenlijk met geld om kan gaan).
Ja inderdaad, daar heb je gelijk in, is inderdaad een uitzonderingsgevalletje. De Travel card van bunq heeft een BIN van een creditcard, dus het wordt toch wel makkelijker geaccepteerd, moet je uiteraard wel genoeg saldo hebben :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
dirk_mec schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:25:
[...]

Ik heb het geprobeerd via de KS maar ik wens jou veel succes.
Gelukt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQVMPj8ztNHlt6SM02Rw_YvNIKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3559W9vB5RTRh244viUZZ8M9.png?f=user_large

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Tamerciaga schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:02:
[...]

Dit is (qua geschepte verwachtingen) wel een beetje een gevaarlijke uitspraak, want het is erg afhankelijk van waarvoor je de kaart wilt gebruiken.

Ik heb eigenlijk alle soorten credit cards wel gehad, en dan noem ik voor het gemak debit en prepaid Mastercard ook een creditcard, omdat met creditcard over het algemeen in Nederland/Europa Mastercard, Visacard en American Express bedoeld wordt, ongeacht van hoe de betaling technisch gezien werkt. Denk aan de verkoper die zegt: Je kan niet met creditcard betalen, alleen met een pinpas. Of op je vakantiebestemming andersom: You cannot use Maestro, only credit card.

Dan wordt met met credit card vrijwel altijd Mastercard, Visa of Amex bedoeld, onafhankelijk van of dit daadwerkelijk op krediet (credit) is, debit, of prepaid. Het verschil van die laatste twee staat in de TS:
quote: TS
Redsandro schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:42:

Betreft kaarten, let erop dat er voor creditcards op internet wat terminologie door elkaar wordt gebruikt. Een debit creditcard en een prepaid creditcard zijn niet het zelfde. Een debit creditcard werkt als een pinpas, en haalt saldo van je rekening. Bij een prepaid creditcard moet je eerst een bedrag van je betaalrekening "op je kaart zetten".
Online werkt het vaak allemaal, en heel grof gezegd ervaar ik een coverage van bij Mastercard 90%, Visa 80%, en Amex 60% of iets dergelijks.

Maar

Als je te maken krijgt met autoverhuur, dan is een prepaid card vrij waardeloos, een debit card wordt op zijn best in de helft van de gevallen geaccepteerd mits je een aanzienlijke (extra) borg accepteert (en dus op de kaart hebt staan), en alleen een echte krediet credit card wordt altijd geaccepteerd.

Dit is in het bijzonder belangrijk om te beseffen als je internationale reizen maakt. In het vliegtuig eten bestellen met een krediet credit card gaat prima. Maar als je wilt afrekenen met je debit Mastercard, dan mag je vaak het eten weer inleveren. Meestal wordt bij offline-betalingen (zoals in vliegtuigen, maar ook veel diners in bijvoorbeeld de USA) een debit- of prepaid card niet geaccepteerd.

Dus waar "wij" alle niet-Maestro en niet-VPay cards onder één kam scheren met de titel "credit cards" (ook al zijn ze dat niet) en deze scheiding in de werkelijkheid ook de meest realistische is, scheren ze in Amerika alle niet-credit-creditcards onder één kam met de titel "debit cards", en die zijn op een niet-triviaal aantal locaties onbruikbaar.

Ik ben in L.A. een keer drie uur kwijt geweest met het zoeken naar een autoverhuurder die mijn debit Mastercard wilde accepteren. Ik betaalde een behoorlijke premium prijs, omdat de verhuurder een risico loopt niet alles op mij te kunnen verhalen als ik veel boetes of schade maak.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Sando schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:55:
[...]

Dit is (qua geschepte verwachtingen) wel een beetje een gevaarlijke uitspraak, want het is erg afhankelijk van waarvoor je de kaart wilt gebruiken.

Ik heb eigenlijk alle soorten credit cards wel gehad, en dan noem ik voor het gemak debit en prepaid Mastercard ook een creditcard, omdat met creditcard over het algemeen in Nederland/Europa Mastercard, Visacard en American Express bedoeld wordt, ongeacht van hoe de betaling technisch gezien werkt. Denk aan de verkoper die zegt: Je kan niet met creditcard betalen, alleen met een pinpas. Of op je vakantiebestemming andersom: You cannot use Maestro, only credit card.

Dan wordt met met credit card vrijwel altijd Mastercard, Visa of Amex bedoeld, onafhankelijk van of dit daadwerkelijk op krediet (credit) is, debit, of prepaid. Het verschil van die laatste twee staat in de TS:
[...]

Online werkt het vaak allemaal, en heel grof gezegd ervaar ik een coverage van bij Mastercard 90%, Visa 80%, en Amex 60% of iets dergelijks.

Maar

Als je te maken krijgt met autoverhuur, dan is een prepaid card vrij waardeloos, een debit card wordt op zijn best in de helft van de gevallen geaccepteerd mits je een aanzienlijke (extra) borg accepteert (en dus op de kaart hebt staan), en alleen een echte krediet credit card wordt altijd geaccepteerd.

Dit is in het bijzonder belangrijk om te beseffen als je internationale reizen maakt. In het vliegtuig eten bestellen met een krediet credit card gaat prima. Maar als je wilt afrekenen met je debit Mastercard, dan mag je vaak het eten weer inleveren. Meestal wordt bij offline-betalingen (zoals in vliegtuigen, maar ook veel diners in bijvoorbeeld de USA) een debit- of prepaid card niet geaccepteerd.

Dus waar "wij" alle niet-Maestro en niet-VPay cards onder één kam scheren met de titel "credit cards" (ook al zijn ze dat niet) en deze scheiding in de werkelijkheid ook de meest realistische is, scheren ze in Amerika alle niet-credit-creditcards onder één kam met de titel "debit cards", en die zijn op een niet-triviaal aantal locaties onbruikbaar.

Ik ben in L.A. een keer drie uur kwijt geweest met het zoeken naar een autoverhuurder die mijn debit Mastercard wilde accepteren. Ik betaalde een behoorlijke premium prijs, omdat de verhuurder een risico loopt niet alles op mij te kunnen verhalen als ik veel boetes of schade maak.
En je hebt nog verschil tussen charge cards (iedere maand volledig aflossen) en "echte" creditcard die je op aflossing afbetaald. De eerste telt niet/amper mee voor je hypotheek de tweede wel

Ik heb overigens gewoon een Mastercard Goldcard van de Rabobank voor het buitenland en doe al mijn internet CC transacties via Revolut/N26. Dit omdat de Rabobank fraude desk geen verschil ziet tussen een standaard afschrijving en ergens met een CC betalen. Doordat dus mijn Duitse hosting was afgeschreven werd mijn kaart geblokkeerd toen ik een uur later in Hongkong een biertje wilde afrekenen. Ze dachten dus dat ik binnen 1 uur in Duitsland en Hongkong was en dat ging niet -> kaart geblokkeerd. Erg vervelend maar op zich goed dat ze dit goed in de gaten houden. Je kan overigens voordat je op reis gaat ook even bellen en dan noteren ze het bij je kaart dat je naar het buitenland bent

Jammer dat er in NL zo'n taboe op CC's rust want het werkt echt wel handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
GrooV schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:22:
[...]

Jammer dat er in NL zo'n taboe op CC's rust want het werkt echt wel handig
Dat hele creditcard-principe is natuurlijk ontwikkeld in het walhalla van het kapitalisme. Het gaat om een leven lang lenen en terugbetalen. En de payment provider verdient bij elke transactie een procent of twee.

Zo erg als de sociale score in China is, zo is eigenlijk die credit score in Amerika vrij extreem. In plaats van een sociale score van de overheid bepaalt je credit score van de payment provider gewoon hoeveel je mag lenen tegen welke rente. Er zijn hele threads op Reddit hoe je zo jong mogelijk een creditcard moet aanschaffen en zoveel mogelijk moet uitgeven, vragen aan je ouders of je afentoe een aankoop mag betalen etc, alleen maar zodat je een betere credit score opbouwt om na je studie je eerste auto te kunnen kopen met een gunstigere financial lease.

In het zuinige Nederland betalen we over het algemeen alleen wanneer we het geld hebben, en dat vinden we logisch. Alles debet, niets krediet. Toen wij onze eerste pinpas kregen met het Cirrus-logo, en later het Maestro-logo, waren dit ook gewoon kaarten van dat Amerikaanse Mastercard Inc. Maar net als eten van de afhaalchinees is afgestemd op de Nederlandse consument, waren/zijn Cirrus/Maestro dat ook.

Kopen op krediet, zoals je bij de Media Markt kunt doen, is een vrij recente ontwikkeling waar het Nibud dan ook niet zo blij mee is.

Tegenwoordig zie je steeds meer Plus/Vpay als tegenhanger van Cirrus/Maestro. Het is in feite het zelfde, maar dan van Visa ipv van Mastercard.

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 17-04-2020 22:39 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
@Sando
Ik heb begrepen van de ks dat je kan kiezen welke van de rekeningen je wegdoet en welke er blijft voor de downgrade naar de travelcard.

@JeroenE
Nee, niet voor dat specifieke bedrag. Je kan het bedrag aanpassen.
Je kan de request weer opnieuw delen of sluiten, dat kan je zien als je op 'gedeelde request geaccepteerd' klikt. Als je hem opnieuw deelt is het hetzelfde bedrag als je had aangegeven in je request.
Je kan ook weer een nieuwe request aanmaken door op dezelfde originele betaling of een andere betaling te klikken.

@Tamerciaga
Het is een feature, ontworpen om je betaalde kosten makkelijk te delen met anderen. Met een travelcard kan je ook slice groups aanmaken om kosten te delen met andere bunqers.

@all
De travel card is geen debit mastercard, maar heeft een BIN van een credit mastercard zoals iemand hierboven al zegt. Ze wordt dus wordt veel meer geaccepteerd, óók bij autohuurbedrijven, hotels ed! Echter moet je wel de hoogte van de borg op je rekening hebben staan, dus is het geen 'echte' creditcard in die zin. Ideaal wat mij betreft, omdat ik nooit (meer) rood wil staan. (Zie verder ook het verhaal van Redsandro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Sando schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:36:
[...]

Dat hele creditcard-principe is natuurlijk ontwikkeld in het walhalla van het kapitalisme. Het gaat om een leven lang lenen en terugbetalen. En de payment provider verdient bij elke transactie een procent of twee.

Zo erg als de sociale score in China is, zo is eigenlijk die credit score in Amerika vrij extreem. In plaats van een sociale score van de overheid bepaalt je credit score van de payment provider gewoon hoeveel je mag lenen tegen welke rente. Er zijn hele threads op Reddit hoe je zo jong mogelijk een creditcard moet aanschaffen en zoveel mogelijk moet uitgeven, vragen aan je ouders of je afentoe een aankoop mag betalen etc, alleen maar zodat je een betere credit score opbouwt om na je studie je eerste auto te kunnen kopen met een gunstigere financial lease.

In het zuinige Nederland betalen we over het algemeen alleen wanneer we het geld hebben, en dat vinden we logisch. Alles debet, niets krediet. Toen wij onze eerste pinpas kregen met het Cirrus-logo, en later het Maestro-logo, waren dit ook gewoon kaarten van dat Amerikaanse Mastercard Inc. Maar net als eten van de afhaalchinees is afgestemd op de Nederlandse consument, waren/zijn Cirrus/Maestro dat ook.

Kopen op krediet, zoals je bij de Media Markt kunt doen, is een vrij recente ontwikkeling waar het Nibud dan ook niet zo blij mee is.

Tegenwoordig zie je steeds meer Plus/Vpay als tegenhanger van Cirrus/Maestro. Het is in feite het zelfde, maar dan van Visa ipv van Mastercard.
Nou hebben wij ook het BKR, wat gelukkig wel goed geregeld is en niet afhankelijk is van je bank om daar een score aan te hangen. Op zich staat creditscore los van de techniek, acceptatie en het gemak van een CC. Het is ook meer dat dit niet in Amerika is gereguleerd en dus banken de meeste gekke eisen kunnen stellen. Daarnaast hoef je niet alles op afbetaling te doen, ook in de VS kan je ergens voor sparen :)

Kopen op krediet bestaat al heel lang, daar is de Wehkamp groot mee geworden. Ik ben er ook geen fan van voor van alles en nog wat. Echter kan een lening wel enig gemak en vrijheid bieden waar door ik het niet altijd een slechte keuze vind. Maar een PS4 op afbetaling lijkt mij niet slim, een goede laptop die je nodig hebt voor werk/studie is weer een ander verhaal. Maar maak altijd een weloverwogen keuze en ga niet aan flitskredieten beginnen

Maar goed, we dwalen af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Een Duitse vriend vertelde me dat hij nu een ING-DiBa account heeft. Een gratis ING-account met Maestro- en Visa-kaart. Gratis zolang je minstens €700 per maand ontvangt (AKA salaris).

Maar als Nederlander mag je deze niet openen. Je moet een Duits belastingnummer invullen.

Aparte acties van ING. ING-DiBa klinkt interessant en zou in aanmerking komen voor dit topic, maar niet voor Nederlanders of Belgen. Yolt, interessante app van ING, ook niet beschikbaar voor ons.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
birdibird schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:58:
Je kan ook weer een nieuwe request aanmaken door op dezelfde originele betaling of een andere betaling te klikken.
Apart dat dit kan, dat is voor zover ik weet nooit zo uitgelegd op Together. Dat betekent dat het Travel abonnement ineens veel handiger is, als je blijkbaar op 1 betaling continue betaalverzoeken kan maken.
Eerlijk gezegd klinkt het eerder als een bug dan als een feature. Maar zolang het werkt werkt het natuurlijk.
Ze wordt dus wordt veel meer geaccepteerd, óók bij autohuurbedrijven, hotels ed!
Dat ligt heel erg aan het bedrijf. Vooral autoverhuur schijnt toch een crime te zijn omdat ze dan gewoon willen dat je een kaart hebt met doorgedrukte getallen. Vooral in Italië en Griekenland schijnt dat het geval te zijn, als ik een beetje goed onthouden heb hoeveel Duitsers er over posten dat het daar niet werkt.

Officieel is dat trouwens tegen de regels van Mastercard, maar die schijnt er verder ook weinig aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
JeroenE schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:51:
[...]
Apart dat dit kan, dat is voor zover ik weet nooit zo uitgelegd op Together. Dat betekent dat het Travel abonnement ineens veel handiger is, als je blijkbaar op 1 betaling continue betaalverzoeken kan maken.
Eerlijk gezegd klinkt het eerder als een bug dan als een feature. Maar zolang het werkt werkt het natuurlijk.
Bij elke betaling of overboeking staat zowel een request als een deel optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@birdibird Dat is dus duidelijk anders dan bij Premium, daar ligt het er heel erg aan wat voor soort betaling het is, maar vaak staat daar geen specifieke request bij en voor inkomende betalingen staat er alleen "forward" en bij je salaris ook nog "sort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Kan je dus niet een betaalrequest maken voor een zelf bedacht bedrag?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
Sando schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:37:
Kan je dus niet een betaalrequest maken voor een zelf bedacht bedrag?
Jawel, dat heb ik hierboven gemeld. Je kan het bedrag wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
JeroenE schreef op zondag 19 april 2020 @ 07:22:
@birdibird Dat is dus duidelijk anders dan bij Premium, daar ligt het er heel erg aan wat voor soort betaling het is, maar vaak staat daar geen specifieke request bij en voor inkomende betalingen staat er alleen "forward" en bij je salaris ook nog "sort".
Bij inkomende betalingen staat er niets bij de travel card.
Ik heb het alleen over uitgaande bedragen.
Bij elke (pas)betaling zie ik precies hetzelfde als bij premium: er staan 2 opties: Request en Deel
Bij een overschrijving (in het geval van travel card is dat het gehele saldo) staat er ook Request en Deel. Het verschil daar met Premium is dat bij Premium er ook nog Opnieuw bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@birdibird Aha, ik had overboeking geïnterpreteerd als binnenkomend, maar jij doelde op het volledige saldo overschrijven. Het staat nu in ieder geval wel in de lijst met zaken die je krijgt: https://together.bunq.com/d/12958-bunq-travel-card-faqs dus het is geen bug, maar een feature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 21:53
Ik zie bij Knab een vinkje bij API staan... maar dat is gewoon de PSD2. Dus je mag alleen gebruik maken van de API als je bepaalde certificaten neemt die flink wat geld kosten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Kodess schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:27:
Ik zie bij Knab een vinkje bij API staan... maar dat is gewoon de PSD2. Dus je mag alleen gebruik maken van de API als je bepaalde certificaten neemt die flink wat geld kosten.
PSD2 is toch de (belangrijkste) API? Apps als Yolt kunnen daar gebruik van maken. Als klant hoef je daar toch niet extra voor te betalen?

offtopic:
De informatie over knab in het overzicht komt overigens niet van mij

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 21:53
Sando schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:31:
[...]

PSD2 is toch de (belangrijkste) API? Apps als Yolt kunnen daar gebruik van maken. Als klant hoef je daar toch niet extra voor te betalen?

offtopic:
De informatie over knab in het overzicht komt overigens niet van mij
Dat klopt, maar toen ik API zag dacht ik dat je zelf kon interfacen. Bij Holvi staat bv PSD2. N26 staat custom, daar kan je dus zelf tegen aan praten.

Mijn voorstel is voor de duidelijkheid bij Knab ook PSD2 te zetten ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
Vreemd bij mij hebben ze het ingediend en er gebeurde niets. Bedankt voor de confirmatie ik ga het alsnog een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ah, ok, duidelijk, ik heb het aangepast! (y)

Volgende keer graag even een linkje.
Sando schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:51:

een verzoek aan iedereen om bij beweringen zelf even een bron en een quote te vermelden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devaqto
Ik heb de tabel en topic even aangepast na een tip van een gebruiker, er zijn namelijk zoals we weten twee soorten directe betalingen (die meteen binnen zijn); namelijk:
  • IP > Instant Payments; systeem die alleen in Nederland werkt, bij bijna alle grote banken.
  • SCTi > SEPA Instant Credit Transfer; systeem binnen de EU, vrij weinig ondersteuning tot zo ver.

[ Voor 3% gewijzigd door Devaqto op 20-04-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Sando schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:00:
Een Duitse vriend vertelde me dat hij nu een ING-DiBa account heeft. Een gratis ING-account met Maestro- en Visa-kaart. Gratis zolang je minstens €700 per maand ontvangt (AKA salaris).

Maar als Nederlander mag je deze niet openen. Je moet een Duits belastingnummer invullen.

Aparte acties van ING. ING-DiBa klinkt interessant en zou in aanmerking komen voor dit topic, maar niet voor Nederlanders of Belgen. Yolt, interessante app van ING, ook niet beschikbaar voor ons.
Mijn broer zit bij de Spaanse tak van ING, ING direct en ook daar zie je compleet andere (gratis) producten dan de Nederlandse tak ondanks dat de look and feel van de website inclusief de typische grijze en oranje ING icons volledig overeenkomen.
Het zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat het een aparte bv's zijn die tot op zekere hoogte ruimte krijgen om producten uit te rollen en daarmee marktaandeel te veroveren daarbij speelt waarschijnlijk ook dat er vanwege een andere demografie, kaders en wetgeving ook andere producten bij horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Interessant proefballonetje van DNB: de mogelijkheid om daar rechtstreeks een betaalrekening te openen wordt onderzocht. DNB zelf drukt het overigens nog iets voorzichtiger uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 21-04-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-06 18:26
Tamerciaga schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:39:
Ik heb de tabel en topic even aangepast na een tip van een gebruiker, er zijn namelijk zoals we weten twee soorten directe betalingen (die meteen binnen zijn); namelijk:
  • IP > Instant Payments; systeem die alleen in Nederland werkt, bij bijna alle grote banken.
  • SCTi > SEPA Instant Credit Transfer; systeem binnen de EU, vrij weinig ondersteuning tot zo ver.
Bij Instant Payment in Nederland heb je ook nog een segmentatie: Bunq en ABN AMRO aangesloten op Europese IP en de grootbanken, Knab en Volksbanken op Nederlandse IP.
Maar van Bunq naar Duitse N26 is ook Instant Payment, maar Rabo naar N26 nog niet (gewone overboeking 1 werkdag). En binnen Nederland van Bunq naar Rabo is ook nog geen IP.
Zucht........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Datisraar schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:08:
[...]

Bij Instant Payment in Nederland heb je ook nog een segmentatie
Nee dat is IP (NL) vs SCT Inst (EU). Sommige banken (Bunq) gebruiken (alléén) SCT Inst, ook binnen Nederland, waardoor het IP lijkt, tewijl het SCT Inst is.

Iedereen zou gewoon over moeten op SCT Inst. Vooral nu niet-Nederlandse rekeningen steeds populairder worden binnen Nederland.

N26 kan alleen SCT Inst ontvangen, niet versturen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-06 18:26
Sando schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:15:
[...]

Nee dat is IP (NL) vs SCT Inst (EU). Sommige banken (Bunq) gebruiken (alléén) SCT Inst, ook binnen Nederland, waardoor het IP lijkt, tewijl het SCT Inst is.

Iedereen zou gewoon over moeten op SCT Inst. Vooral nu niet-Nederlandse rekeningen steeds populairder worden binnen Nederland.

N26 kan alleen SCT Inst ontvangen, niet versturen.
Okay, maar blijft opmerkelijk. Ik maak wat vanaf Bunq over naar het Duitse N26......2 seconden en het is binnen. Overmaken van Bunq naar Rabo, 1 werkdag. Hopenlijk zal dat in 2021 dan allemaal gelijk lopen, want dat gaat vast over dit jaar heen getild worden.
Dus er is nog werk aan de winkel.

[ Voor 11% gewijzigd door Datisraar op 21-04-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Datisraar schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:38:
Okay, maar blijft opmerkelijk. Ik maak wat vanaf Bunq over naar het Duitse N26......2 seconden en het is binnen.
Klopt, maar andersom is dat ook niet zo.
Overmaken van Bunq naar Rabo, 1 werkdag.
Van de Rabo naar bunq ook. En van de Rabo naar N26 duurt het ook een werkdag.

Zolang niet iedereen van hetzelfde systeem gebruik maakt (en in 2 richtingen!) zal dat wel een tijdje zo blijven. Ik denk niet dat het volgend jaar ineens bij alle Europese banken wel binnen een paar seconden gaat.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je relevante informatie? Geef dan altijd een bronvermelding en een quote. (y)