Het grote gratis bankentopic - deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 111.267 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert-630
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:51:

[...]
Dat ligt heel erg aan het bedrijf. Vooral autoverhuur schijnt toch een crime te zijn omdat ze dan gewoon willen dat je een kaart hebt met doorgedrukte getallen. Vooral in Italië en Griekenland schijnt dat het geval te zijn, als ik een beetje goed onthouden heb hoeveel Duitsers er over posten dat het daar niet werkt.

Officieel is dat trouwens tegen de regels van Mastercard, maar die schijnt er verder ook weinig aan te doen.
Juist de N26 kaarten hebben doorgedrukte getallen. En zijn debit en kan je weinig mee. Volgens mij heb ik deze wel eens voor borg fietsverhuur gebruikt.
En de Bunq Travelcard heeft geen doorgedrukte getallen maar zelfs het woord Credit op de kaart aan de voorzijde en werkt dan soms niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
JeroenE schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:51:
[...]

Officieel is dat trouwens tegen de regels van Mastercard, maar die schijnt er verder ook weinig aan te doen.
Volgens mij is dat niet (meer) zo. Een urban legend omdat veel verkopers die doordrukletters als echtheidskenmerk zijn gaan zien, of een regel van vroeger. Maar het is moeilijk om de afwezigheid van een regel aan te tonen. Ik nodig je uit om even een bronvermelding en een quote te plaatsen van Mastercard, als ik toch fout zit. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 21-04-2020 21:36 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
robert-630 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:25:
En de Bunq Travelcard heeft geen doorgedrukte getallen maar zelfs het woord Credit op de kaart aan de voorzijde en werkt dan soms niet :?
Of een N26 debit card geaccepteerd wordt weet ik niet. Ik weet wel dat er op Together veel mensen posten dat ze met hun Travel Card geen auto kunnen huren omdat er geen doorgedrukte getallen op staan.
Sando schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:35:
Ik nodig je uit om even een bronvermelding en een quote te plaatsen van Mastercard, als ik toch fout zit. :)
In de MasterCard rules op bladzijde 236 vind je de in 5.10.1 de "Honor all cards" regels die in Europa geldt.

Ik kan natuurlijk geen officiële bron van MasterCard aanwijzen waarin ze zeggen dat het ze geen biet interesseert. Dat is alleen tweedehands informatie van mensen op Together die bij MasterCard hebben geklaagd.

Het 'probleem' is natuurlijk dat MasterCard de regels heeft aangepast mbt doorgedrukte getallen. Er zijn nu eenmaal landen waar doorgedrukte getallen betekende dat het een credcit card was en niet doorgedrukte getallen dat het een debit card was. Dat is voor bedrijven dan een simpele en makkelijk controle wat voor type kaart het is. Nu zijn de regels aangepast, maar er zijn nog steeds bedrijven of medewerkers die een bunq credit card dan niet accepteren omdat de getallen niet doorgedrukt zijn.

Hetzelfde is natuurlijk voor plekken waar soms nog van die rits-rats machines worden gebruikt. Ik kom daar zelf niet, maar in delen van Afrika of Israël schijnt dat nog te gebeuren. Dan heb je dus niets aan een kaart die niet doorgedrukt is want dan werkt het niet. Zie bijvoorbeeld https://together.bunq.com/d/27422-weigeren-van-de-travelcard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@JeroenE sorry, ik had je verkeerd begrepen! :$

Ik dacht dat je bedoelde:
Officieel is [het niet in reliëf drukken van het kaartnummer] tegen de regels van Mastercard, maar die schijnt er verder ook weinig aan te doen.
Maar je bedoeld het moeten accepteren van een kaart zonder reliëf! Dan zijn we het met elkaar eens. :Y

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Sando Aha, op die fiets :) Nee, het ging mij om de acceptatie van de winkelier. Ik denk niet dat MasterCard zou toestaan dat een bank betaalkaarten uitgeeft die niet aan de norm voldoen. Je hoeft tegenwoordig ook geen handtekening meer te zetten en zelfs het kaartnummer zelf is niet verplicht (zie bijvoorbeeld de betaalkaart van Apple waar alleen je naam op staat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 567735

JeroenE schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:12:
Het 'probleem' is natuurlijk dat MasterCard de regels heeft aangepast mbt doorgedrukte getallen. Er zijn nu eenmaal landen waar doorgedrukte getallen betekende dat het een credcit card was en niet doorgedrukte getallen dat het een debit card was.
Ik vind het fascinerend dat dit voor een bunq kaart als een probleem gezien wordt, op basis van elkaar napraten over allerlei anecdotes. Onderhand begin ik wel te snappen waarom sommige groepen klanten de helpdesk bij bunq overmatig schijnen te belasten.

Ik heb het al jaren niet meer meegemaakt (de laatste keer toen ik een Citi Golf huurde in Zuid-Afrika) of in bevestigingsmails van verhuurmaatschappijen zien staan, en ik verwacht ook dat het afhandelen van verkopen met een imprinter zo duur zijn dat het helemaal niet meer aantrekkelijk is.

Uiteraard, je kunt het gebruiken voor een borgsom, maar dan kun je net zo goed met de hand de salesslip invullen. Is net zo duur :) Eeder zou ik aanbieders die nog zo werken niet vertrouwen, want het laat aan hun kant ook veel ruimte voor manipulatie.

Dit probleem hoor je nu nooit over de Apple Card :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Anoniem: 567735 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:28:
[...]

Ik vind het fascinerend dat dit voor een bunq kaart als een probleem gezien wordt, op basis van elkaar napraten over allerlei anecdotes.

Ik heb het al jaren niet meer meegemaakt (de laatste keer toen ik een Citi Golf huurde in Zuid-Afrika) of in bevestigingsmails van verhuurmaatschappijen zien staan, en ik verwacht ook dat het afhandelen van verkopen met een imprinter zo duur zijn dat het helemaal niet meer aantrekkelijk is.

Uiteraard, je kunt het gebruiken voor een borgsom, maar dan kun je net zo goed met de hand de salesslip invullen. Is net zo duur :) Eeder zou ik aanbieders die nog zo werken niet vertrouwen, want het laat aan hun kant ook veel ruimte voor manipulatie.
Ik heb het in 2017 in LA nog meegemaakt, op zoek naar een autoverhuurder die (1) een debit mastercard wilde accepteren en (2) achteraf lag en dus niet zo druk was als op LAX.

Opgesomd:

1. Het gebeurt nog, dat reliëf zipzappen.
2. Bunq geeft kaarten uit die op die plekken niet worden geaccepteerd.
3. Bunq houdt zich aan de regels, maar krijgt wel tig mensen die er over klagen in de support
4. Bunq kan het probleem oplossen door de nummers in reliëf te plaatsen.
5. Dit is waarschijnlijk 10 cent per kaart duurder.
Ik denk dat dit meer zegt over Apple gebruikers. NOFI maar oprecht denk ik dat zij wat meer geld ergens voor over hebben, wat langer in een rij willen staan en wat minder moeite willen stoppen in het zoeken naar een alternatief voor deze twee eigenschappen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Anoniem: 567735 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:28:
Ik vind het fascinerend dat dit voor een bunq kaart als een probleem gezien wordt, op basis van elkaar napraten over allerlei anecdotes.
Er zijn regelmatig mensen die dit nog tegenkomen en dan vragen hoe ze een betaalkaart kunnen krijgen met doorgedrukte getallen. Nu valt het wel mee, maar in de zomer staan die er regelmatig. Ok, niet 30 per week ofzo, maar het gebeurd dus wel.
Het gaat niet altijd om de daadwerkelijke afhandeling, die kan prima met een chip gaan. Maar als de medewerker je betaalkaart niet aanneemt en in het apparaat wil stoppen omdat de getallen niet doorgedrukt zijn dan sta je daar toch zonder auto.

In bijvoorbeeld deze thread nog Paolo die het vorig jaar juni in Trieste overkwam: https://together.bunq.com...r-services-e-g-car-rental Gezien zijn taal was dat zelfs een Italiaan dus aan een taalbarrière en dat soort zaken kan het niet liggen.

Maar goed, zoals ik al zei zijn dat dus tweedehands berichten. En ja, ik weet ook dat die threads vol staan met andere mensen waarbij het wel is gelukt. Maar als jij nu net degene bent waar het niet bij lukt sta je dus mooi ergens zonder auto.
Nee, maar aangezien je die in Europa niet kan krijgen is dat ook niet zo vreemd. Lees jij wel regelmatig een Apple forum waarin problemen met hun betaalproducten worden behandeld? Ik in ieder geval niet dus dat ik daar nog nooit van gehoord hebt betekent helemaal niets voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De Curve card is sinds kort in meerdere Europese landen toe te voegen aan Google Pay, ook in Nederland. Zie hier en hier. Dat betekent in de praktijk dat via Curve alle hier genoemde kaarten van Visa en MasterCard met Google Pay gebruikt kunnen worden, ook als de uitgever van de kaart dat zelf nog niet ondersteunt. Hetzelfde geldt voor de creditcards van de Nederlandse grootbanken. Als je Curve aanvraagt kun je gemakkelijk vijf pond scoren als je even zoekt naar een code. Overigens wordt Maestro helaas nog niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Die Curve kaart klinkt wel interessant, voor mij in eerste instantie alleen als firewall om fraude met je echte kaarten snel te kunnen stoppen. Maar het hangt wel erg af van de kosten.

Verder is mijn persoonlijke eis om iets te gaan gebruiken ondersteuning van Fitbit (daarom zit ik bij OpenBank), maar wat niet is kan nog komen.

Tot die tijd zou ik wel een objectief overzicht willen zien van alle open en verborgen kosten en catches van de gratis Curve kaart. Het is me niet helemaal duidelijk. 1.7% over sommige uitgaven? Over alle uitgaven?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
De 1% kosten die bij Curve in de tabel uit de openingspost staan, kloppen niet en kunnen weggehaald worden. En er kan een vinkje bij Google Pay worden toegevoegd.

Curve is gratis als je voor de 'Blue card' gaat. Het fungeert als een paraplu waaronder je al je kaarten van Visa en MasterCard kunt toevoegen. Met de gratis variant kun je via Curve tot € 500,- per maand kosteloos in buitenlandse valuta betalen. Curve maakt daarbij gebruik van de voordelige interbank-tarieven. Ga je over de € 500,- heen dan is er een toeslag van 2%. Betaal je in euro's is en gebruikt de onderliggende kaart zelf ook euro's, dan heb je hier uiteraard helemaal niets mee te maken en kun je Curve onbeperkt gebruiken zonder extra kosten. Hier een overzicht van de kosten.

Net als bij Revolut is er in het weekend een kleine toeslag wanneer je in een andere valuta betaalt dan de valuta van de onderliggende kaart. Ook kun je er in landen met andere valuta voor kiezen om de omwisseling niet door Curve te laten doen, maar door de onderliggende kaart. In dat geval wijzig je in de app de valuta van de onderliggende kaart naar de valuta van het land waarin je je bevindt. Vooral bij kaarten van Revolut, N26 en Bunq kan dit handig zijn. Ben je deze aanpassing vergeten te maken, dan kun je dit zelfs achteraf nog regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door TexMex op 25-04-2020 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@TexMex Bedankt voor de info, ik heb het aangepast. (y)

Gebruik je zelf al (enige tijd) zo'n kaart? Is dat dan vooral voor vakanties, of heb je er in Nederland (toch overwegend Maestroland) ook wat aan?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Sando schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:44:
Gebruik je zelf al (enige tijd) zo'n kaart? Is dat dan vooral voor vakanties, of heb je er in Nederland (toch overwegend Maestroland) ook wat aan?
Het killerargument voor deze kaart is de GBIT (Go Back In Time) optie. Daarmee kun je een transactie tot 14 dagen terug op een andere kaart omboeken. Dat is handig als je uitgaven op één kaart wat spreiden wilt (maar wel tegen de limiet aan loopt) en je kaarten verschoven afrekeningsdata hebben (dus bijvoorbeeld de 14de en de 28ste van de maand). Op het moment is het zelfs 90 dagen.

Daarnaast kun je met Curve Send met je kredietkaart geld naar een andere kredietkaart sturen. Je mag het natuurlijk niet gebruiken om geld naar je eigen kaart sturen en zo mijlen te genereren :)

Een ander punt is dat je in ieder geval de eerste periode cashback krijgt, en dat dat toch af en toe een terugkerend iets is, voor mij tenminste dan als legacy Black houder. Bij de Lidl in Nederland kun je dan gewoon € 100 bijpinnen en steeds een eurootje cashback ontvangen :)

Mocht iemand het zich nog afvragen: je kunt de AMEX-kaart niet toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Sando Ik heb hem pas vandaag aangevraagd, met name om via deze omweg mijn Nederlandse creditcard toch aan Google Pay te kunnen toevoegen. En met alle verschillende kaarten die ik inmiddels heb, lijkt me de 'paraplu'-functie van Curve wel handig. Verder zal de bruikbaarheid in Nederland inderdaad achterblijven door de gebrekkige acceptatie van Visa en MasterCard (al wordt dat langzaam steeds beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:51:
[...]

Het killerargument voor deze kaart is de GBIT (Go Back In Time) optie. Daarmee kun je een transactie tot 14 dagen terug op een andere kaart omboeken
Ik las in het N26 topic dat iemand een refund van AirBNB op zijn account liet zetten via de Mastercard, en daardoor tijdelijk de rekening werd geblokkeerd.

Met dat in het achterhoofd zou ik wel huiverig zijn om een betaling terug te laten storten van een andere kaart.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Anoniem: 567735 Hoe zit het eigenlijk met de eventuele fees bij Curve als je over de kosteloze mogelijkheden heen gaat (meer dan € 500,- per maand in buitenlandse valuta betalen of meer dan € 200,- per maand in buitenlandse valuta pinnen)? Worden die geboekt op de onderliggende kaart die je gebruikt? Of worden die van je Curve Cash afgehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sando schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:23:
[...]
Ik las in het N26 topic dat iemand een refund van AirBNB op zijn account liet zetten via de Mastercard, en daardoor tijdelijk de rekening werd geblokkeerd.

Met dat in het achterhoofd zou ik wel huiverig zijn om een betaling terug te laten storten van een andere kaart.
Met N26 en AirBNB heb je ook wel de grootste fraude-detectie-combinatie bij elkaar :) Zelf heb ik nooit problemen gehad om zo wat meer speelruimte te creëren vorig jaar, ging altijd perfect, met Qander en DKB door elkaar, al naar gelang. Gelukkig nu niet meer nodig :)
TexMex schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:37:
@Anoniem: 567735 Hoe zit het eigenlijk met de eventuele fees bij Curve als je over de kosteloze mogelijkheden heen gaat
Gaan op de onderliggende kaart neem ik aan, want Curve Cash is in principe natuurlijk altijd 0. Om het precies op 0 te krijgen. Als het boven de GBP 10 is kun je daarvoor het gemakkelijkst bij Revolut tegoed in Ponden kopen (Curve Cash noteert in ponden) of Amazon UK-tegoed kopen. Eventueel kun je ook een betaalverzoek aanmaken bij Revolut als het minder dan GBP 10 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

TexMex schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:29:
De 1% kosten die bij Curve in de tabel uit de openingspost staan, kloppen niet en kunnen weggehaald worden. En er kan een vinkje bij Google Pay worden toegevoegd.

Curve is gratis als je voor de 'Blue card' gaat. Het fungeert als een paraplu waaronder je al je kaarten van Visa en MasterCard kunt toevoegen. Met de gratis variant kun je via Curve tot € 500,- per maand kosteloos in buitenlandse valuta betalen. Curve maakt daarbij gebruik van de voordelige interbank-tarieven. Ga je over de € 500,- heen dan is er een toeslag van 2%. Betaal je in euro's is en gebruikt de onderliggende kaart zelf ook euro's, dan heb je hier uiteraard helemaal niets mee te maken en kun je Curve onbeperkt gebruiken zonder extra kosten. Hier een overzicht van de kosten.

Net als bij Revolut is er in het weekend een kleine toeslag wanneer je in een andere valuta betaalt dan de valuta van de onderliggende kaart. Ook kun je er in landen met andere valuta voor kiezen om de omwisseling niet door Curve te laten doen, maar door de onderliggende kaart. In dat geval wijzig je in de app de valuta van de onderliggende kaart naar de valuta van het land waarin je je bevindt. Vooral bij kaarten van Revolut, N26 en Bunq kan dit handig zijn. Ben je deze aanpassing vergeten te maken, dan kun je dit zelfs achteraf nog regelen.
Kan Curve gebruikt worden bij bijvoorbeeld huren van een auto in het buitenland? of een booking plaatsen voor een hotel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Anoniem: 632581 De Curve kaart zelf is een debit MasterCard. Je houdt dus dezelfde beperkingen als met andere debit Visa of MasterCards. De zaken die jij noemt zijn soms wel mogelijk met een debitcard als er voldoende saldo op staat, maar vaak werkt het beter met een creditcard.

[ Voor 15% gewijzigd door TexMex op 25-04-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 12:21
Sando schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:15:
[...]

Nee dat is IP (NL) vs SCT Inst (EU). Sommige banken (Bunq) gebruiken (alléén) SCT Inst, ook binnen Nederland, waardoor het IP lijkt, tewijl het SCT Inst is.

Iedereen zou gewoon over moeten op SCT Inst. Vooral nu niet-Nederlandse rekeningen steeds populairder worden binnen Nederland.

N26 kan alleen SCT Inst ontvangen, niet versturen.
Je haalt 2 zaken door elkaar; Instant payments is de functionaliteit, SCT Inst is een standaard/implementatie daarvan. Dit zag ook iedereen aankomen.. een standaard introduceren nadat ze eerst alle banken voor zich aan de slag laten gaan:
https://www.ecb.europa.eu...yments/html/index.en.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TexMex schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:14:
@Anoniem: 632581 De Curve kaart zelf is een debit MasterCard. Je houdt dus dezelfde beperkingen als met andere debit Visa of MasterCards. De zaken die jij noemt zijn soms wel mogelijk met een debitcard als er voldoende saldo op staat, maar vaak werkt het beter met een creditcard.
Duidelijk, bedankt voor de opheldering _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-07 16:56
Sando schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:00:
Een Duitse vriend vertelde me dat hij nu een ING-DiBa account heeft. Een gratis ING-account met Maestro- en Visa-kaart. Gratis zolang je minstens €700 per maand ontvangt (AKA salaris).

Maar als Nederlander mag je deze niet openen. Je moet een Duits belastingnummer invullen.

Aparte acties van ING. ING-DiBa klinkt interessant en zou in aanmerking komen voor dit topic, maar niet voor Nederlanders of Belgen. Yolt, interessante app van ING, ook niet beschikbaar voor ons.
Klopt en zo heb je wel meer functies die DiBa ING wel heeft en onze ING niet. Zo kan je bij de DiBa ook credit cards in Apple Pay zetten en heeft DiBa al tijden een functie om externe bankrekeningen in de app toe te voegen, iets wat hier nog steeds niet kan. Zit al sinds mijn 12e bij de ING maar dit stoort mij dan ook behoorlijk, ook omdat het al ontwikkeld is door de ING maar ze het vertikken om hier te implementeren

Zou het komen omdat de ING hier veruit de grootste bank is en dus weinig reden heeft om te innoveren? En in het buitenland een veel kleinere speler is en daardoor meer resources steekt in extra functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
Voor een gezamenlijk project met mijn zus wil ik met haar een gezamenlijke bankrekening openen. Zij is woonachtig in Zwitserland.
Wensen:
  • Rekening liefst gratis.
  • Geen passen
  • Wel online / app / iDeal
Is mijn voorlopige conclusie juist dat KNAB de enige optie is? Is de buitenlandse vestiging nog probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZXRY schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 03:30:
[...]
Zou het komen omdat de ING hier veruit de grootste bank is en dus weinig reden heeft om te innoveren? En in het buitenland een veel kleinere speler is en daardoor meer resources steekt in extra functies?
Aangezien ING haar retailbanking op één pan-Europees platform wil gaan draaien, lijkt het mij vooral een kwestie van de inschatting hoeveel waarde een bepaalde feature op een bepaalde markt gaat toevoegen en de kosten die gepaard gaan met het invoeren en in de lucht houden van een feature.

Ik kan mij voorstellen dat het toevoegen van Apple Pay op een CC in Nederland een niche-feature is, maar in Duitsland behoorlijk meer gewenst omdat alle andere Direktbanken het ook hebben. Sowieso kun je bij ING DiBa kun je in principe altijd toe met hun Visa kaart (de gemiddelde Duitser heeft gewoon cash voor die gevallen waar ze alleen Girocard accepteren).

Externe bankrekeningen is waarschijnlijk ook iets waarbij heel veel een beroep op de helpdesk gedaan wordt, dan wordt de invoering waarschijnlijk gewoon te duur.

Verkijk je bij de invoering van dit soort features niet op de kosten die gemoeid zijn met de communicatie en de kosten om het in de lucht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20

de Peer

under peer review

Marcva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:06:
Voor een gezamenlijk project met mijn zus wil ik met haar een gezamenlijke bankrekening openen. Zij is woonachtig in Zwitserland.
Wensen:
  • Geen passen
Is mijn voorlopige conclusie juist dat KNAB de enige optie is? Is de buitenlandse vestiging nog probleem?
ja tot die conclusie zou ik ook komen. Je mag dan alleen geen incasso's laten innen op die rekening. Maar ideal kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
de Peer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:11:
[...]

ja tot die conclusie zou ik ook komen. Je mag dan alleen geen incasso's laten innen op die rekening. Maar ideal kan wel.
Oh, da's wel mager. Denk voor mij geen probleem overigens. Er hoeven (nog) geen periodieke betalingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Sando schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:23:
[...]

Ik heb ook een refund gehad op mijn N26 kaart en daarna meteen de fraude desk op mijn dak gehad

Booking gedaan op booking.com met Rabo CC, CC gewijzigd naar N26 + geld overgemaakt omdat ik ruimte op mijn Rabo CC nodig had. Refund gekregen ivm Corona crisis op mijn N26 kaart -> flag

Zie,
GrooV in "Discussie over & Ervaringen met N26"
GrooV in "Discussie over & Ervaringen met N26"

Opletten met refunds bij N26 inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@GrooV Had dat er niet meer mee te maken dat je een refund kreeg terwijl de oorspronkelijke betaling niet via de betaalkaart was gedaan? Dat is natuurlijk niet "normaal" en anders een mooie truc om geld van A via bedrijf X naar B te krijgen zonder dat er gelijk een directe link is tussen A en B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:50:
[...]

Aangezien ING haar retailbanking op één pan-Europees platform wil gaan draaien, lijkt het mij vooral een kwestie van de inschatting hoeveel waarde een bepaalde feature op een bepaalde markt gaat toevoegen en de kosten die gepaard gaan met het invoeren en in de lucht houden van een feature.

Ik kan mij voorstellen dat het toevoegen van Apple Pay op een CC in Nederland een niche-feature is, maar in Duitsland behoorlijk meer gewenst omdat alle andere Direktbanken het ook hebben. Sowieso kun je bij ING DiBa kun je in principe altijd toe met hun Visa kaart (de gemiddelde Duitser heeft gewoon cash voor die gevallen waar ze alleen Girocard accepteren).

Externe bankrekeningen is waarschijnlijk ook iets waarbij heel veel een beroep op de helpdesk gedaan wordt, dan wordt de invoering waarschijnlijk gewoon te duur.

Verkijk je bij de invoering van dit soort features niet op de kosten die gemoeid zijn met de communicatie en de kosten om het in de lucht te houden.
Ik snap heel goed waar je op doelt, maar als geen enkele bank in Nederland een functie zoals multibankieren zou aanbieden zou ik het nog kunnen begrijpen. Echter bieden ABN Amro en de Rabobank dit wel aan. En misschien nog wel meer banken, maar die twee in ieder geval. Ik heb alleen ervaring met het toevoegen van ING aan ABN Amro maar dat was echt heel makkelijk.

Alhoewel ik waarschijnlijk nooit naar een fintech zal switchen als hoofdbank is het wel te hopen dat er een paar flink aan terrein zullen winnen. Dat pusht de ING ook om te innoveren hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 14:59
Marcva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:06:
Wensen:
  • Geen passen
Voor Knab moet je woonachtig (en belastingplichtig) zijn in NL. Bij verreweg de meeste banken is dit zo, N26 en bunq zijn hier prettige uitzonderingen op.

In praktijk controleert men dit niet, of enkel door een postadres in NL te gebruiken (voor toezenden kaart/reader oid), maar weet dat je strikt genomen 'fraude' zou plegen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Brent schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:19:
[...]

Voor Knab moet je woonachtig (en belastingplichtig) zijn in NL. Bij verreweg de meeste banken is dit zo, N26 en bunq zijn hier prettige uitzonderingen op.

In praktijk controleert men dit niet, of enkel door een postadres in NL te gebruiken (voor toezenden kaart/reader oid), maar weet dat je strikt genomen 'fraude' zou plegen.
N26 kent dan weer geen gezamenlijk rekening. Zou Bunq overblijven al we netjes binnen de lijntjes kleuren. Ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Marcva Ook Bunq zal officieel niet gaan aangezien je zus niet woonachtig is binnen de Europese Economische Ruimte: https://together.bunq.com/d/1015-who-can-use-bunq.

Edit. Al wordt hier dan weer het volgende gesteld:
Switzerland is not an EU/EEA member state. However, a Swiss national has the same rights of residence as an EU/EEA citizen.
Wellicht kan het dus toch, al weet ik niet of dit ook geldt voor een Nederlander/Nederlandse in Zwitserland.

Bij ABN AMRO zou je overigens al voor € 1,55 per maand klaar zijn, als je je daar wel kunt aanmelden: https://www.abnamro.nl/nl...ezamenlijke-rekening.html.

[ Voor 63% gewijzigd door TexMex op 29-04-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
@TexMex Zwitserland is onderdeel van de EER. Bunq zou moeten kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Zoek het maar eens na. Zwitserland is officieel geen onderdeel van de Europese Economische Ruimte (EER), wél van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). Dat neemt niet weg dat er wellicht alsnog mogelijkheden zijn door het voorbehoud in mijn vorige bericht. Al staan er op Together wel wat topics waarin wordt aangegeven dat Bunq in Zwitserland officieel niet verkrijgbaar is. Ook op Twitter vind je dat terug.

Mogelijk lukt het met een gezamenlijke rekening wel omdat jij zelf gewoon in Nederland woont. Dan zou je uitkomen op € 10,98 per maand (€ 7,99 voor premium en € 2,99 voor +1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
TexMex schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:02:
Zoek het maar eens na. Zwitserland is officieel geen onderdeel van de Europese Economische Ruimte (EER), wél van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). [...]
Offtopic: OK, weer wat geleerd. De wiki EER 3 keer gelezen, maar inhoudelijk verschil wordt me niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor bunq (en alle andere banken), zit het zo: ze mogen op basis van passporting hun diensten aanbieden aan inwoners (onafhankelijk van hun nationaliteit) van de EU (EU-27 + VK tot 31 december 2020 in ieder geval) en de EVA, zijnde IJsland, Noorwegen, Liechtenstein en Zwitserland. Zwitserland en de EU hebben hiervoor een aparte bilaterale overeenkomst afgesloten.

Een individuele bank mag hierbinnen wel kiezen om diensten aan alle inwoners van een bepaald land niet aan te bieden, ten minste voor het openen van een rekening. In veel gevallen wordt er niet moeilijk gedaan in de praktijk (voor zover ik weet) als je buiten zo'n land verhuist maar binnen het hierboven genoemde gebied, zie ook hier.

Wat @Brent hierboven noemt klopt m.i. ook niet: alle Nederlandse grootbanken bieden in principe rekeningen aan voor houders uit in ieder geval omliggende landen, maar meestal niet zo gemakkelijk, bijvoorbeeld door een bezoek te verplichten of een minimum initiële storting te eisen.

Een uitzondering waar ik laatst van hoorde is de ABNAMRO, die doet tegenwoordig ook aan Video-ID.

In het geval bunq zie je dat ze er voor kiezen om bepaalde producten in bepaalde landen gewoon niet aan te bieden. Voor Zwitserland heeft dat mischien iets te maken met de te verwachten druk om dan ook een saldo in CHF te kunnen aanhouden, toen dat namelijk pas kon kwam Revolut in Zwitserland wat tot bloei. De Zwitserse betaalmarkt (met name van/naar Euros) is nog niet zo efficiënt als we dat in het Eurogebied al hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 29-04-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 567735 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:06:

Wat @Brent hierboven noemt klopt m.i. ook niet: alle Nederlandse grootbanken bieden in principe rekeningen aan voor houders uit in ieder geval omliggende landen, maar meestal niet zo gemakkelijk, bijvoorbeeld door een bezoek te verplichten of een minimum initiële storting te eisen.
In het geval van Knab en ING weet ik het vrij zeker, want daar heb ik direct contact met ze over gehad. Echter het is niet de eerste bank die het duidelijk bij het openen vereist: een Nederlands woonadres/domicilie. Let op: ik bedoel niet dat je niet bij ze met een niet-Nederlandse identiteit terecht kunt, dat is inderdaad geen probleem (mag ook niet op gediscrimineerd worden).

Maar omwille van KYC is de vereiste in het land woonachtig te zijn zeer gangbaar. Het is een paar jaar geleden inmiddels, maar toen ben ik (omdat ik in FR woonde) heel wat banken afgegaan met deze vraag, en enkel bunq en N26 (en via omweg ING Luxemburg) woonadressen in het buitenland toestaan. Openbank helpt je nu wel bij een verhuizing (itt ING bijvoorbeeld, dat toch wel zo'n beetje overal aanwezig is), maar helpt slechts met het openen van een nieuwe rekening, niet het behoud van je oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Binnen de EU mag een bank in ieder geval geen klanten weigeren louter op basis van het feit dat de aanvrager niet woonachtig is in het land waar de bank gevestigd is: https://europa.eu/youreur...-accounts-eu/index_nl.htm.

Waarschijnlijk wordt KYC inderdaad gebruikt om in de praktijk alsnog onder deze regel uit te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 29-04-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brent schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:25:
[...]
Maar omwille van KYC is de vereiste in het land woonachtig te zijn zeer gangbaar.
Dat bestrijd ik niet, of in ieder geval een binding met het land waar je de rekening openen wilt, maar zeker in het grensgebied wordt er wat anders naar gekeken als je ook echt binnenloopt. KYC is dan wat makkelijker dan via het internet.
TexMex schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:33:
Binnen de EU mag een bank in ieder geval geen klanten weigeren louter op basis van het feit dat de aanvrager niet woonachtig is in het land waar de bank gevestigd is: https://europa.eu/youreur...-accounts-eu/index_nl.htm.
Als het om een basisrekening (volgens de definitie van de EU) gaat ja. Dat is meestal niet zo'n interessante rekening, gewoon een betaalkaart en een bankrekening. De KBC in Ierland heeft dan nog wel een interessant product, let wel dat hier met 'cashback' bijpinnen bedoeld wordt. Ik meen ook dat er maar iets van € 14.000 omzet of zo via zo'n rekening kan, per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Maar ook bij basisrekeningen volgens de definitie van de EU wordt helaas vaak de voorwaarde gesteld dat de aanvrager woonachtig moet zijn in het land waarin de bank gevestigd is. Dat lijkt dus in tegenspraak te zijn met het recht op een basisrekening binnen de EU. Bij de KBC Basic Current Account (zie ook in de openingspost) is die vereiste er inderdaad niet.

Als deze regel daadwerkelijk binnen de hele EU gehandhaafd zou worden, zouden er in dit topic nog veel meer opties voor gratis betaalrekeningen genoemd kunnen worden. Maar KYC is waarschijnlijk van groter belang waardoor van deze regel in de praktijk niet veel overblijft.

[ Voor 34% gewijzigd door TexMex op 29-04-2020 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-07 01:06
Ik kreeg net een mail dat BNC10 een gratis shared account nu aanbiedt.
Je moet beiden een personal account hebben en dan kan je het zo aanmaken in de app.

Ik moet zeggen dat de app van BNC10 prettig is en goed werkt en ze duidelijk aan de weg timmeren.
Alleen is het nadeel, zoals ook bij het andere Spaanse Openbank, dat je niet de IBAN van een afzender kan zien.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 21:39
Ik gebruik zelf Wirex in plaats van Revolut. Groot verschil ? Wirex is wel sterk op crypto gericht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb zojuist een nieuwe issue gevonden bij mijn nieuwe bank OpenBank.

Omdat deze geen iDeal heeft, probeerde ik een spel op Steam te kopen met de Mastercard van OpenBank. Deze is geweigerd. Daarna met N26. Deze is geweigerd. Dus ik neem contact op met support:
quote: Redsandro
4 attempts with 2 cards. Getting an error every time. I've purchased games in the past.

Please let me know in detail what exactly went wrong with both cards. What was the error message from the payment provider.
quote: Steam Support
It looks like you are attempting to use a payment method registered outside your current region.

Purchases made through Steam must be made in the region you are physically located and using a payment method associated with a local address.

Ik denk dat Mastercard-discriminatie gewoon legaal is, maar het druist wel een beetje in tegen de geest van de SEPA-wet. Daarom heb ik de volgende vervolgvraag gestuurd:
quote: Redsandro
Thank you for your answer.

Please read this response carefully and provide contextual detailed response. If you are unable to do so, please escalate this to the payment or legal team.

In the European Union, we (customers) are encouraged to consider all European banks - not just the native Member State ones - in the Single Euro Payments Area (SEPA) where there is no distinction between cross-border and national payments within Europe. In order to encourage this, under the SEPA Regulation EU 260/2012 within the Eurozone, International Bank Account Number (IBAN) discrimination is illegal since 2012.

https://www.dnb.nl/en/pay...leninEuropaSEPA/index.jsp

In order to encourage globalization Eurozone banking choices even further, this regulation is enforced for direct debits since January 2020.

For that reason, I'm leaving my Dutch bank, and as a Dutch citizen, I'm now legally using a German and a Spanish bank. I'm an early adopter, but more will follow. I was able to purchase your game using my expiring membership of a Dutch bank. But next month, I won't have a Dutch bank anymore.

I am not a lawyer, so I don't know if it's illegal for you to discriminate between SEPA banks in this case, but I do know that it doesn't make sense for you to do so. Because this means, starting next month, I won't be able to make purchases in your store anymore with my legal SEPA bank accounts.

Note that both the German and Spanish bank accounts I attempted to pay with are both associated with my Dutch local address and my Dutch local tax number.

Please let me know how you plan to anticipate Eurozone members increasingly having their bank in a different member state, attempting Visa or Mastercard payments from their legal bank in a different member state.

I will share your response with my local gaming community.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@Sando Dat is vreemd inderdaad, want voor zover ik weet krijg je bij N26 gewoon een kaart met een Nederlandse BIN (tenzij je wellicht nog een hele oude hebt).

Heb je de MasterCard van Openbank wel goed ingesteld in de app? Dat kan in de app door op het tandwiel op de kaart te drukken. Verder zijn er nog veel meer instellingen als je juist niet op het tandwiel drukt, maar gewoon ergens op een leeg stuk op de kaart. Als je daarna op de drie puntjes rechtsboven klikt, kun je nog twee verschillende manieren van online betalen aanvinken.

Als laatste optie kun je nog proberen om te betalen door het zestiencijferige nummer van je Maestro-kaart bij Steam als MasterCard te gebruiken. Ook dan zullen de opties voor online betalen wel eerst ingesteld moeten staan in de app. Er was eerder iemand in dit topic bij wie een online-betaling op deze manier ook lukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
TexMex schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:51:
@Sando

Heb je de MasterCard van Openbank wel goed ingesteld in de app?
Alle opties op de door jou beschreven locaties staan aangevinkt. By default.
Als laatste optie kun je nog proberen om te betalen door het zestiencijferige nummer van je Maestro-kaart bij Steam als MasterCard te gebruiken.
Ik kan het proberen (de volgende keer), maar dit heeft nog nooit bij een winkel gewerkt voor mij. Bovendien lijken die nummers me ook uit het 'verkeerde' land te komen.
voor zover ik weet krijg je bij N26 gewoon een kaart met een Nederlandse BIN (tenzij je wellicht nog een hele oude hebt).
Interessant. Ik check het even.

edit:
Onderstaande informatie is foutief!

Mijn N26

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Key                | Value          |
|--------------------|----------------|
| Card Brand         | MASTERCARD     |
| Card Type          | DEBIT          |
| Card Level         | CORPORATE      |
| ISO Country Name   | UNITED KINGDOM |
| ISO Country A2     | GB             |
| ISO Country A3     | GBR            |
| ISO Country Number | 826            |

Mijn OpenBank

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Key                | Value         |
|--------------------|---------------|
| Card Brand         | MASTERCARD    |
| Card Type          | CREDIT        |
| Card Level         |               |
| ISO Country Name   | UNITED STATES |
| ISO Country A2     | US            |
| ISO Country A3     | USA           |
| ISO Country Number | 840           |

Wtf.. okay dat had ik niet verwacht. Geen DE, ES, of NL. En credit ipv debit?

Ik gebruik https://www.bincodes.com/bin-checker/ misschien is de data verouderd.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Misschien inderdaad verouderde informatie. Volgens https://binlist.net/ zijn mijn Openbank-kaarten Spaans en die van N26 Nederlands. Zolang ik 'Online payments' en 'Payments abroad' in de N26-app aan heb staan, werkt het eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Sando schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:18:
Ik heb zojuist een nieuwe issue gevonden bij mijn nieuwe bank OpenBank.

Omdat deze geen iDeal heeft, probeerde ik een spel op Steam te kopen met de Mastercard van OpenBank. Deze is geweigerd. Daarna met N26. Deze is geweigerd.
Volgens een BIN check is mijn N26 mastercard gewoon een Nederlandse kaart. En zover ik weet geeft N26 ook netjes kaarten uit op basis van het land waar je woont. Dus als het goed is, is het gewoon een Nederlandse kaart. Bij Openbank geven ze volgens mij wel Spaanse kaarten uit, wat ook kan verklaren waarom sommigen hier Spaanse teksten zien op het pinapparaat zodra ze met hun Openbank pasje betalen.

Kan je het niet via Paypal proberen? Dat zou moeten lukken. Maar dit is wel de reden waarom ik altijd een Nederlands bankaccount aanhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:28
Voor N26 hebben jullie het dan over BIN serie 5355 8472 op de MC neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
wian_gn schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:50:
Voor N26 hebben jullie het dan over BIN serie 5355 8472 op de MC neem ik aan?
Ja

[ Voor 97% gewijzigd door ZXRY op 01-05-2020 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@TexMex je hebt gelijk! Volgens die site is mij N26 Nederlands en OpenBank Spaans. Vreemd dat ook mijn N26 betaling bij Steam was geweigerd!

@wian_gn @ZXRY Ik heb 8672 ipv 8472.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
Iemand ervaring met Bigbank?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bigbank heeft geen betaalrekening. Het is een spaarrekening waarbij je zelf een Nederlandse(!) betaalrekening dient te hebben bij een andere bank.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hoe strict zijn banken eigenlijk met het overschrijven en de tenaamstelling? En dan met name nieuwe banken i.e. niet-Nederlandse banken als OpenBank en N26?

Want echt iedereen geeft me weer andere namen.

R. Achternaam
RS Achternaam
R.S. Achternaam
Red S. Achternaam
Red Sandro Achternaam

OpenBank schrijft mijn naam zelfs anders op de Mastercard dan de Maestrocard.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Sando Bedoel je de IBAN-naam controle? Die werkt alleen bij Nederlandse bankrekeningen voor zover ik weet.

Dat is een beetje fuzzy zodat als jij "P Jansen" opgeeft maar de naam "PJ Jansen" is zal er gevraagd worden: "bedoelde u misschien PJ Jansen?". Maar als jij "P Jansen" opgeeft en de naam is "J Smit" dan krijg je de melding dat de naam niet klopt (zonder dat je de juiste naam te zien krijgt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:57
TexMex schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:05:
Maar ook bij basisrekeningen volgens de definitie van de EU wordt helaas vaak de voorwaarde gesteld dat de aanvrager woonachtig moet zijn in het land waarin de bank gevestigd is. Dat lijkt dus in tegenspraak te zijn met het recht op een basisrekening binnen de EU. Bij de KBC Basic Current Account (zie ook in de openingspost) is die vereiste er inderdaad niet.

Als deze regel daadwerkelijk binnen de hele EU gehandhaafd zou worden, zouden er in dit topic nog veel meer opties voor gratis betaalrekeningen genoemd kunnen worden. Maar KYC is waarschijnlijk van groter belang waardoor van deze regel in de praktijk niet veel overblijft.
Inderdaad, ondanks dat we in 2020 leven willen veel landen in EU dat je er moet wonen of een economische binding moet hebben om in dat land te mogen bankieren. Dat betekent dat ik geen bankrekening bij BNP Paribas in Frankrijk of KBC België mag openen vanuit Nederland, maar dit wel als EU ingezetene bij KBC Ierland kan doen en dan ook nog eens op een makkelijke manier, online. In the UK mag je vanuit Nederland dan weer wel bij een beperkt aantal banken een rekening aanvragen, maar moet je gecertificeerde documenten opsturen door een notaris of accountant. Het zal dus nog wel even duren voordat er vrij bank openingsverkeer in heel de EU zal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 09-05-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
Inmiddels geeft Curve geen cashback meer, want ik ben door de 90 dagen 'proef'periode heen. Heb 'm dus maar weer opgezegd.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sando schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:18:

Ik denk dat Mastercard-discriminatie gewoon legaal is, maar het druist wel een beetje in tegen de geest van de SEPA-wet.
Volgens mij mag dat niet, van europa.eu (wel een iets andere situatie):
I want to buy shoes online from a company in Spain, using my Italian credit card. The website won't accept my card as it's not a Spanish credit card. Is the trader allowed to do that?

NO. Under EU rules, traders are not allowed to discriminate based on nationality or country of residence. This means that if a trader accepts a particular brand of credit card, for example Visa, from Spain they have to accept the same brand of credit card from all EU countries.
Traders are allowed to choose which payment brands they accept – so, for example they can choose to accept Visa but not American Express. However, they are not allowed to refuse a payment card simply because it is from another EU country.

https://europa.eu/youreur...payments/faq/index_en.htm
Die pagina linkt trouwens naar het Europees Consumenten Centrum waar je gratis een klacht in kunt dienen (en volgens mij is dat relevant omdat je iets wil kopen van Valve S.A.R.L. in Luxemburg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hypotheken zijn ook leuk trouwens, als het een bank is dan moet je vaak verplicht je salaris op een rekening bij hen storten en anders is vziw een Nederlandse rekening altijd vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd1 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:44:
[...]
Volgens mij mag dat niet, van europa.eu (wel een iets andere situatie):
Ik vermoed dat het verweer is dat met buitenlandse kaarten (dat wil zeggen: niet uitgegeven in het land waar de koper woont) buitengewoon veel fraude gepleegd wordt en daardoor het risico onevenredig hoog is.

Jammer genoeg een self-fulfilling prophecy, al zie ik ook dat bijvoorbeeld Belsimpel zo te zien de eis van een kredietkaart die in Nederland of België uitgegeven moet zijn heeft laten varen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:44:

The website won't accept my card as it's not a Spanish credit card. Is the trader allowed to do that?

NO. Under EU rules, traders are not allowed to discriminate based on nationality or country of residence.

https://europa.eu/youreur...payments/faq/index_en.htm
Mijn kaarten zijn inmiddels gewhitelist. Dus het is een grijs gebied. Eerst weigeren (wat dus niet mag) maar na een klacht toch whitelisten. Blijkbaar hebben ze geen boetes gehad, anders zouden ze wel met deze praktijk stoppen.
quote: Steam Support
I understand you are wanting to use your cards to make purchases and have stated that you are using banks that are outside of your region.

After reviewing your case, I've gone ahead and updated your account and made a note in our system so you should be able to use your cards now.

While we do require that users use payment methods registered to the region they are currently in, some exceptions can be made after reviewing and verifying the information on the account. Please know that we take these on a case-by-case basis and we may not be able to provide the same exception to other users who request the same fix.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 06:56
Onlangs heb ik een rekening geopend bij Openbank, interessant en dat ging erg gemakkelijk.
Maar ik ben zoekende naar een bank met een USD maw Amerikaanse Dollar betaalrekening zodat ik dollars kan ontvangen zonder dat die automatisch worden geconverteerd naar euros.
Openbank en mijn ING rekening bieden die mogelijkheid helaas niet.
Heeft iemand hier wellicht een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 23:13
ik ben zoekende naar een bank met een USD maw Amerikaanse Dollar betaalrekening
Transfer wise. Referals zijn niet toegestaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 16-05-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 06:56
saharoen schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:02:
[...]

Transfer wise. Quote aangepast
Transfer wise is voor mij meer een middel om het geld te wisselen na het ontvangen op mijn USD rekening.
Heb inmiddels de app van Aion gedownload maar zowel via de app als via de site is er wel erg weinig informatie beschikbaar, ook geen contactgegevens.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 16-05-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Transfer wise is voor mij meer een middel om het geld te wisselen
Als je goed kijkt heb je ook amerikaanse rekening bij transfer wise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 11:20
Pindasaus schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:34:
[...]

Transfer wise is voor mij meer een middel om het geld te wisselen na het ontvangen op mijn USD rekening.
Heb inmiddels de app van Aion gedownload maar zowel via de app als via de site is er wel erg weinig informatie beschikbaar, ook geen contactgegevens.
Transferwise is precies wat je zoekt dan, je kan een borderless account aanvragen met verschillende bankrekeningen en valuta's. Je hoeft het dan niet te converteren. Je kan van meer dan 50 valuta's geld sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-06 11:28
Pindasaus schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:57:
Onlangs heb ik een rekening geopend bij Openbank, interessant en dat ging erg gemakkelijk.
Maar ik ben zoekende naar een bank met een USD maw Amerikaanse Dollar betaalrekening zodat ik dollars kan ontvangen zonder dat die automatisch worden geconverteerd naar euros.
Openbank en mijn ING rekening bieden die mogelijkheid helaas niet.
Heeft iemand hier wellicht een suggestie?
@Pindasaus Revolut is hier perfect voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YuYa
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-08-2020
Op zich maakt het niet veel uit want Revolut werkt ook (intern) via TransferWise; maken zij zelfs reclame mee. Volgens mij N26 ook.
Openbank is ondanks het nieuwe jasje toch een beetje een oude stenen bank (Santander) wat je merkt aan kosten die zij overal in laten sluipen, zoals wisselen maar ook geld vragen voor het opwaarderen van de (volgens hen dus gratis) Mastercard, afgezien van dat heel rare en argaïsche verschil tussen Saldo en Beschikbaar, afgezien van een van de meest verschrikkelijke menustructuur die ik sinds lange tijd heb gezien. Overigens, het is een Spaanse bank met Spaans rekeningnummer dus houdt daar rekening mee gezien het reële risico van het opsplistsen/uiteenvallen van het Eurogebied (in bv Noord-Euro en Zuid-Euro). Niemand verwacht dat zo'n Zeuro meer waard zal zijn dan een Neuro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
YuYa schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:47:
Openbank is ondanks het nieuwe jasje toch een beetje een oude stenen bank (Santander) wat je merkt aan kosten die zij overal in laten sluipen, zoals wisselen maar ook geld vragen voor het opwaarderen van de (volgens hen dus gratis) Mastercard, afgezien van dat heel rare en argaïsche verschil tussen Saldo en Beschikbaar, afgezien van een van de meest verschrikkelijke menustructuur die ik sinds lange tijd heb gezien.
Wisselen: daar heb je dat Travel Card Plan voor, dat je nog gratis kunt krijgen als je je vóór 31 mei aanmeldt.

Geld vragen voor opwaarderen van de gratis Mastercard: bij de virtuele eCommerce card is dat niet het geval. Ik heb mijn saldo in de gaten gehouden en zag geen kosten van transacties langskomen. Of bedoel je de fysieke Mastercard die je via een truc kan aanvragen?

Archaïsch verschil tussen saldo/beschikbaar en menustructuur: mee eens, kan zeker beter. Maar ik kan er mee leven.
Overigens, het is een Spaanse bank met Spaans rekeningnummer dus houdt daar rekening mee gezien het reële risico van het opsplistsen/uiteenvallen van het Eurogebied (in bv Noord-Euro en Zuid-Euro). Niemand verwacht dat zo'n Zeuro meer waard zal zijn dan een Neuro.
Als je je nu al met dat soort rampscenario's rekening bezig moet houden...

[ Voor 0% gewijzigd door jack2 op 18-05-2020 16:31 . Reden: te veel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Openbank heeft het een beetje onhandig opgeschreven, maar je kunt de virtuele MasterCard (eCommerce Card) kosteloos opwaarderen. Wat er bedoeld wordt is dat je moet opwaarderen met minimaal een euro (en maximaal 3000 euro): https://www.openbank.nl/prepaid-betaalpas. Het is niet zo dat een opwaardering een euro kost. De fysieke MasterCard maakt gewoon gebruik van het saldo op je rekening. Opwaarderen is daar niet nodig en er zijn dus ook geen extra kosten.

Overigens heb ik Revolut nooit reclame zien maken voor TransferWise. Dat lijkt me ook vreemd want het is een van de grootste concurrenten. Of ze voor hun buitenlandse valuta intern wel TransferWise gebruiken betwijfel ik. Ik ben het in ieder geval nooit ergens tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
Wisselen: daar heb je dat Travel Card Plan voor, dat je nog gratis kunt krijgen als je je vóór 31 mei aanmeldt.
Als je je nu al met dat soort rampscenario's rekening bezig moet houden...
Nu raak ik in de war: dat TravelCard Pland is toch niks anders dan een reisverzekering? Ik bedoel de ene valuta wisselen in een andere zoals met TrasferWise en Revolut (en N26?) kan.

Bij die e-Commerce Card staat toch echt: "Online opladen vanaf € 1 Direct vanaf de website en de app."

Dus idd niet die fysieke kaart die je kennelijk met een truc kan krijgen, wat erg interessant is :) Kan je vertellen welke truc? Dat was eigenlijk hetgene wat ik echt miste ivm gebruik buitenland! Als het gevaar van het opbreken van de Eurozone genoeg geweken is dan overweeg ik om dat mijn basisbank te laten worden. En ja, ik zie dat als reëel gevaar maar misschien overdrijf ik wat :+

Wat betreft dat Saldo vs. Beschikbaar: dat snap ik echt niet. Zal vast iets boekhoudkundigs zijn maar logisch is het voor mij niet.

Wat ik erg goed van ze vindt is dat zij tenminste ook bankieren via de pc/laptop (website) aanbieden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YuYa
@TexMex Haha, bijna tegelijkertijd verstuurd. Maar ik snap wat je bedoeld met die virtuele e-Commerce Card; ik las het kennelijk niet goed. Volgens mij stond het er eerder ook in andere tekst maar dat maakt nu niet meer uit.
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat Revolut TransferWise gebruikte maar misschien vergis ik mij en was het een andere (FinTech) bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
@TexMex Overigens: als jij dat trucje weet van die fysieke e-Commerce Card dan graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Bunq en N26 maken wel gebruik van TransferWise. Waarschijnlijk bedoelde je die dan inderdaad.

De 'truc' vind je hier: TexMex in "Openbank.NL". Lees ook nog even flink wat posts die erna komen, want er volgen nog meer tips en opmerkingen van anderen.

Of het nog werkt is overigens is de vraag. Volgens mij verplicht Openbank je nu de nieuwste versie van de app te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
YuYa schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:18:
[...]

Nu raak ik in de war: dat TravelCard Pland is toch niks anders dan een reisverzekering? Ik bedoel de ene valuta wisselen in een andere zoals met TrasferWise en Revolut (en N26?) kan.
Een reisverzekering, maar ook betalen in buitenlandse valuta zonder koersopslag, en 5 keer per maand buitenlandse valuta opnemen bij geldautomaten zonder koersopslag. OK, dat is wat anders dan geld wisselen of een rekening in buitenlandse valuta aanhouden maar ik dacht dat je dit bedoelde.
Bij die e-Commerce Card staat toch echt: "Online opladen vanaf € 1 Direct vanaf de website en de app."
Dat heeft Openbank inderdaad heel onhandig opgeschreven. Daarmee worden niet de kosten bedoeld maar het minimum bedrag waarmee je de virtuele prepaid Mastercard kunt ophogen. Bij het ophogen of ontladen zie ik geen kosten ingehouden worden.

Dat opbreekgevaar van de Eurozone zie ik zelf niet zo, maar een rotsvast vertrouwen in Openbank heb ik nou ook weer niet om ze als basisbank in te stellen. Daarvoor mis ik met name iDeal en instant payments te veel.

[ Voor 9% gewijzigd door jack2 op 18-05-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 12:53
Ik ben in het process om mijn ING rekening op te zeggen. Daarbij wil ik vooral gebruik maken van een N26 en OpenBank rekening. Heb alle betalingen inmiddels kunnen omzetten. Alleen bij Aegon (Hypotheek) doen ze moeilijk en zeggen ze dat een buitenlandse IBAN niet mogelijk is. En zover ik kan vinden via Google is alleen via automatische incasso betaling mogelijk. Iemand hier al tegenaan gelopen? Voor nu lijkt de oplossing een KNAB basis rekening erbij nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YuYa
@robbertvw Elke bank in de Single Euro Payments Area moet gelijk worden behandeld. Discriminatie mag dus niet.
Een klacht is makkelijk neergelegd en 'helpt' de betreffende hypotheekverstrekker de juiste richting op:
https://www.afm.nl/nl-nl/.../klacht/klachtenprocedure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
robbertvw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:08:
Ik ben in het process om mijn ING rekening op te zeggen. Daarbij wil ik vooral gebruik maken van een N26 en OpenBank rekening. Heb alle betalingen inmiddels kunnen omzetten. Alleen bij Aegon (Hypotheek) doen ze moeilijk en zeggen ze dat een buitenlandse IBAN niet mogelijk is. En zover ik kan vinden via Google is alleen via automatische incasso betaling mogelijk. Iemand hier al tegenaan gelopen? Voor nu lijkt de oplossing een KNAB basis rekening erbij nemen?
Mijn hypotheeknemer (Munt) heeft precies die clausule, een in Nederland gevestigde bank. Knab Basis staat geen incassos toe (dat het oogluikend lijkt te worden toegestaan is een risico dat ik voor mn hypotheek niet ga nemen, heb hierom dus weer een standaard NLse rekening moeten openen 8)7 ). Ik heb geen melding gemaakt bij DNB of de procedure van @YuYa gevolgd, dat was op het moment me teveel werk.

Ben wel benieuwd naar de uitkomst mocht iemand dat gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 12:53
Brent schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Mijn hypotheeknemer (Munt) heeft precies die clausule, een in Nederland gevestigde bank. Knab Basis staat geen incassos toe (dat het oogluikend lijkt te worden toegestaan is een risico dat ik voor mn hypotheek niet ga nemen, heb hierom dus weer een standaard NLse rekening moeten openen 8)7 ). Ik heb geen melding gemaakt bij DNB of de procedure van @YuYa gevolgd, dat was op het moment me teveel werk.

Ben wel benieuwd naar de uitkomst mocht iemand dat gaan doen.
Heb nogmaals contact opgenomen met de service desk van Aegon en heb nu een formulier gekregen waarmee ik het kan proberen. Dat ga ik dus eerst doen (moet via post dus gaat nog even duren). Overigens staat er in mijn contract niets over 'een Nederlandse bank/IBAN genoemd'. Mocht dit niet baten dan ga ik zeker wel even een klacht opstellen.

[ Voor 0% gewijzigd door robbertvw op 19-05-2020 14:09 . Reden: typfouten ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@robbertvw Mocht je een klacht willen indienen kan je dit beter bij de DNB doen ipv de AFM. De DNB is de instantie die in Nederland toezicht houdt op IBAN discriminatie, je moet wel eerst een beetje naar beneden scrollen voor je bij het formulier komt om het te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
birdibird schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:26:
Ik kreeg net een mail dat BNC10 een gratis shared account nu aanbiedt.
Je moet beiden een personal account hebben en dan kan je het zo aanmaken in de app.
Heb jij dit al gedaan? Ik vind nergens terug of die account dan ook gewoon een eigen IBAN krijgt.

[edit] Lees hier trouwens dat er praktische problemen zijn met het gebruik van BNC10, o.a. overheden die de IBANs niet accepteren, ik gok zo omdat BNC10 om de een of andere reden ook niet onder het deposito-garantie-stelsel valt.

Jammer, dan is er dus toch nog geen gratis gedeelde rekening mogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Brent op 25-05-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 16:48
robbertvw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:08:
Alleen bij Aegon (Hypotheek) doen ze moeilijk en zeggen ze dat een buitenlandse IBAN niet mogelijk is. En zover ik kan vinden via Google is alleen via automatische incasso betaling mogelijk. Iemand hier al tegenaan gelopen? Voor nu lijkt de oplossing een KNAB basis rekening erbij nemen?
Moneyou Go zou ook een optie zijn voor een gratis Nederlandse IBAN. De app is (nog) wel vrij beperkt.

Maar beter lossen ze deze IBAN discriminatie gewoon op :)

[edit] Ik bedenk me nu ineens dat je voor Moneyou nog steeds een iDeal tegenrekening nodig hebt, dus waarschijnlijk geen goede oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Bigf00t op 20-05-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickeydehond
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-12-2024
robbertvw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:09:
[...]

Heb nogmaals contact opgenomen met de service desk van Aegon en heb nu een formulier gekregen waarmee ik het kan proberen. Dat ga ik dus eerst doen (moet via post dus gaat nog even duren). Overigens staat er in mijn contract niets over 'een Nederlandse bank/IBAN genoemd'. Mocht dit niet baten dan ga ik zeker wel even een klacht opstellen.
Heel vreemd dat Aegon zo lastig doet. Op hun site staat notabene dat dit gewoon kan
https://www.aegon.nl/part...-met-een-buitenlands-iban

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 22:12
Als je met je N26 MasterCard ergens betaald in een andere valuta dan de euro dan berekent N26 geen koersopslag.
Op reis in Japan kwam ik erachter hoe N26 dan toch geld verdient. Ze boeken het bedrag 2x van je rekening af en twee weken later krijg je een van twee afgeboekte bedragen weer terug. Zo realiseren ze de voor hen meest gunstige koers. Ik kan dit nergens vinden op hun site, maar werd bevestigd via de support chat.
Weet iemand of de Bunq Travelcard dat ook doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:47
Bigf00t schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Moneyou Go zou ook een optie zijn voor een gratis Nederlandse IBAN. De app is (nog) wel vrij beperkt.

Maar beter lossen ze deze IBAN discriminatie gewoon op :)

[edit] Ik bedenk me nu ineens dat je voor Moneyou nog steeds een iDeal tegenrekening nodig hebt, dus waarschijnlijk geen goede oplossing.
Voor die iDeal tegenrekening kun je dan weer Knab Basis gebruiken. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
shadowlyse schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:25:
Weet iemand of de Bunq Travelcard dat ook doet?
Bij bunq wordt er eerst een boeking gedaan met een voorlopige koers en een aantal werkdagen later (soms de volgende dag, soms wat meer) wordt die gecorrigeerd naar de definitieve koers.

Dat gaat beide kanten op dus je kan zowel meer als minder gaan betalen.

Heb je al eens naar de koersen gekeken tijdens je vakantie? Als die koers drie weken lang aan het stijgen is betaal je dan steeds wat meer, maar als de koers drie weken aan het dalen is betaal je iedere keer weer net wat minder. Ik weet niet wanneer je er geweest bent, maar de laatste twee jaren is er globaal een koersstijging bij de yen waardoor je dus steeds meer euro's moet betalen voor dezelfde hoeveelheid yen. Zie https://www.xe.com/curren.../?from=JPY&to=EUR&view=2Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
JeroenE schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:29:
[...]
Bij bunq wordt er eerst een boeking gedaan met een voorlopige koers en een aantal werkdagen later (soms de volgende dag, soms wat meer) wordt die gecorrigeerd naar de definitieve koers.

Dat gaat beide kanten op dus je kan zowel meer als minder gaan betalen.

Heb je al eens naar de koersen gekeken tijdens je vakantie? Als die koers drie weken lang aan het stijgen is betaal je dan steeds wat meer, maar als de koers drie weken aan het dalen is betaal je iedere keer weer net wat minder. Ik weet niet wanneer je er geweest bent, maar de laatste twee jaren is er globaal een koersstijging bij de yen waardoor je dus steeds meer euro's moet betalen voor dezelfde hoeveelheid yen. Zie https://www.xe.com/curren.../?from=JPY&to=EUR&view=2Y
Met een koerscorrectie na een paar dagen kan ik prima leven. Maar het bedrag gewoonweg 2x afschrijven om vervolgens twee weken te moeten wachten op je eigen geld zoals N26 dat doet, gaat mij echt te ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

robbertvw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:09:
[...]

En anders is het heel simpel, succes met incasseren vanaf een rekeningnummer dat foetsie is vanaf datum X. :+ Het is niet alsof je je nieuwe rekeningnummer niet hebt doorgegeven.

Gevolgen van uitproberen van bovenstaande scenario zijn voor eigen risico.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:29
bwerg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:37:
[...]

En anders is het heel simpel, succes met incasseren vanaf een rekeningnummer dat foetsie is vanaf datum X. :+ Het is niet alsof je je nieuwe rekeningnummer niet hebt doorgegeven.

Gevolgen van uitproberen van bovenstaande scenario zijn voor eigen risico.
Eens!
Als ze moeilijk doen zou ik dit ook doen.
Als het niet afgeschreven kan worden krijg je een brief met verzoek om te betalen. Kun je vervolgens het rekeningnummer wat in de brief staat altijd gebruiken om op tijd te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je het serieus wil doen, dan wel even de voorwaarden van je hypotheekverstrekker kijken, er staat me iets bij van extra kosten als incasso's mislukken. Geen idee of dat meteen al is, en zo ja, of dat rechtsgeldig is, maar het zou jammer zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hee, dat is gek. Dus met bijv een eu rekening zou jouw hypotheek verstrekker jou kunnen weigeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YuYa
Anoniem: 632581 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:36:
Hee, dat is gek. Dus met bijv een eu rekening zou jouw hypotheek verstrekker jou kunnen weigeren?
Formeel juridisch niet maar we zien helaas dat een hoop financiële dienstverleners zich niet aan de (EU) wet houdt. In mijn ogen is het daarom ook belangrijk om juist een formele klacht bij DNB te leggen ipv in gesprek te gaan want zij zijn allen op de hoogte van die wet en kiezen er dus bewust voor om zich hier niet aan te houden. Als je in gesprek gaat ipv formele klacht dan zullen zij denken: "Jammer van deze ene maar de anderen blijven er gelukkig in trappen".
Als het instituut bij DNB bekend is dan is de ruimte om door te gaan met deze illegale praktijken nihil omdat dan 'maatregelen' worden genomen oftewel boetes >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
https://www.aegon.nl/part...veelgebruikte-formulieren

Machtigingsformulier automatische incasso kan je ook buitenlandse iban invoeren. :)

[ Voor 23% gewijzigd door saharoen op 22-05-2020 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 00:38
shadowlyse schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Met een koerscorrectie na een paar dagen kan ik prima leven. Maar het bedrag gewoonweg 2x afschrijven om vervolgens twee weken te moeten wachten op je eigen geld zoals N26 dat doet, gaat mij echt te ver.
Ik heb dit eigenlijk nooit gehad en in een flink aantal landen geld uitgegeven met mijn N26 pas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
karimmm schreef op zondag 24 mei 2020 @ 04:54:
[...]

Ik heb dit eigenlijk nooit gehad en in een flink aantal landen geld uitgegeven met mijn N26 pas...
Ik heb het nog even nagekeken. Het was in 2018 in Japan en gebeurde op een volstrekt willekeurige manier. Sommige betalingen werden twee keer afgeschreven andere niet. Kleine betalingen, grotere betalingen, hotels, supermarkten het maakt niet uit. Steeds 10 dagen later kreeg ik het geld weer terug als iets twee keer was afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:24
bwerg schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:05:
Als je het serieus wil doen, dan wel even de voorwaarden van je hypotheekverstrekker kijken, er staat me iets bij van extra kosten als incasso's mislukken. Geen idee of dat meteen al is, en zo ja, of dat rechtsgeldig is, maar het zou jammer zijn.
Het lijkt me niet rechtsgeldig, maar reken er maar op dat ze érg moeilijk kunnen doen als je het niet betaald en zodoende zal de meerderheid wel betalen.
Een hypotheekverstrekker zit ook in een dusdanige positie dat ze dit soort zelf bedachte regels kunnen afdwingen, een juridisch geschil starten wil je met zo'n partij het liefst voorkomen.

Terug naar IBAN discriminatie;
Er zijn wel veel meer partijen die hieraan doen, zo kan ik je vertellen dat toen ik een paar jaar geleden de IBAN voor mijn CC ( AMEX ) wou wijziging, dat degene aan de telefoon al gelijk zei dat het geen buitenlandse rekening mocht zijn.
Of zie hier bij de bankgiroloterij wat in hun (actie)voorwaarden staat, wat tevens ook geldig is voor de postcode en vriendenloterij:
11. Alleen mensen met een Nederlands IBAN/bankrekeningnummer en met een Nederlands IP-adres kunnen deelnemen aan de Actie.
En ik ben bang dat dit slechts nog maar het topje van de ijsberg is en dat er nog veel meer IBAN discriminatie is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
@JohanNL Ik heb maar eventjes het formulier van DNB ingevuld met een klacht over de vriendenloterij. Kreeg overigens wel een foutmelding (Access Denied
You don't have permission to access "http://www.dnb.nl/forms/iban_form_samenvatting.jsp" on this server.) dus maar even per email gedaan.

Als iedereen nu even die ene minuut van invullen op zich neemt dan is die discriminatie in korte tijd verdwenen :)

(of geef een lijstje met linkje van websites waar die IBAN discriminatie staat dan kunnen anderen dit doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aine
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05-2021
@robbertvw Ik heb bij Aegon via het inzenden van een formulier mijn Spaanse IBAN nummer voor de hypotheek kunnen doorgeven. Het kost inderdaad wat moeite, maar inmiddels heb ik een brief dat ze mijn nieuwe IBAN vanaf volgende maand gaan gebruiken voor het incasseren van de hypotheek.

Overigens kost het bij sommige instanties sowieso wat meer moeite om over te stappen op een Spaans IBAN nummer (Openbank). Maar de volhouder wint 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:24
YuYa schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:10:
@JohanNL Ik heb maar eventjes het formulier van DNB ingevuld met een klacht over de vriendenloterij. Kreeg overigens wel een foutmelding (Access Denied
You don't have permission to access "http://www.dnb.nl/forms/iban_form_samenvatting.jsp" on this server.) dus maar even per email gedaan.

Als iedereen nu even die ene minuut van invullen op zich neemt dan is die discriminatie in korte tijd verdwenen :)

(of geef een lijstje met linkje van websites waar die IBAN discriminatie staat dan kunnen anderen dit doen)
Hier wel gelukt via het formulier.
Ik zou alleen wel vermelden dat het ook om de Postcode en Bankgiroloterij gaat of vermeld hun overkoepelende organisatie: Goede Doelen Loterijen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
shadowlyse schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:08:
[...]

Ik heb het nog even nagekeken. Het was in 2018 in Japan en gebeurde op een volstrekt willekeurige manier. Sommige betalingen werden twee keer afgeschreven andere niet. Kleine betalingen, grotere betalingen, hotels, supermarkten het maakt niet uit. Steeds 10 dagen later kreeg ik het geld weer terug als iets twee keer was afgeschreven.
Hier vind je de reden:
JeffG schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:44:
@xileS
In Japan doet men meestal aan authorization requests (https://support.n26.com/read/000001285?locale=en).
Deze worden meestal na 10 dagen teruggeboekt.
Hier heb je last van met alle debit cards, los van of deze van N26 is of niet. Met creditcards gebeurd hetzelfde, alleen zie je ze niet terug in de transactielijst. Bij creditcards gaan deze niet zichtbaar van het credit limiet af en worden ook later weer teruggeboekt. Bij debit cards heb je er echter meer last van, vooral bij grote bedragen.
En hier nog wat meer opmerkingen over dezelfde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bestaat er ook zoiets als iban-discriminatie voor credit cards? Nu deed Steam het weer; ik kon mijn spel niet afrekenen met welke niet-Nederlandse credit card (oké, Mastercard debitcard) dan ook. Ik voel er weinig voor om bij elke aankoop eerst goedkeuring te vragen aan Steam Support, dus zou er graag over klagen bij een partij die ook echt stappen kan ondernemen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je relevante informatie? Geef dan altijd een bronvermelding en een quote. (y)