4myra schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:41:
[...]
Interessant die 8 - kun je met ons delen hoe jouw top 5 eruitziet en waarom?
Ik heb er nu slechts 4, die ik actief gebruik:
- voor vaste lasten: N26, behalve fbto [nog steeds IBAN discriminatie]. Zelfs de fiscus accepteert N26
- voor salaris / Ideal betalingen / NL IBAN: ABN niet gratis
- voor online, kaart transacties en omwisselen valuta: N26, Wise personal, Wise op bedrijfsnaam
- gehad, maar afgevallen: Revolut/Fidor Bank - slechte service. Niet meer gratis: Bunq, KNAB basis, Holvi business
Ik zoek nog een paar backups - gratis of goedkoop - eentje die niet ouderwets met sms verificaties of scanners/readers werkt, zoals ING, Openbank of
Nuri:
1) backup voor NL IBAN en Ideal - is ASN de enige en goedkoopste?
ASN heb ik gehad, maar veel wijzigingen doen ze toch liever met de post, ipv de app
2) backup Wise [voor omwisselen valuta] - Vivid Bank zou kunnen.
Bankse heeft multi-currency account, maar geeft te weinig prijsinformatie en doet aan clickbaiting met een gratis account op de wachtlijst, waardoor ik het nog niet vertrouw.
3) backup N26 [voor vaste lasten] - zou Vivid Bank kunnen zijn, jammer dat het instant payments niet ondersteunt.
Ha, top 5: best nog wel lastig met al die Fin tech en Neo banken. Ondanks een aantal jaren, kies ik voor
1. Rabobank ivm salaris, niet gratis
2. ABN ivm vaste lasten en loopt voorop met Instant Payment binnen Europa, niet gratis
3. Vivid, gratis ivm gratis Metal card. Meerdere IBAN's kunnen openen en kun je mooi potjes bij die IBANs maken. Handig tevens om IBANS voor bijvoorbeeld voor alleen dollars of ponden aan te maken. Verder gratis top up met creditcard, goeie klantenservice en beter dan op:
4. N26, ivm debit MasterCard en N26 mijn 1e fun/fin tech bank was en is. Altijd aangehouden, ondanks dat ik het maar af en toe gebruik. Gebruik ik vooral voor niet euro betalingen tijdens vakanties. Instant Payment fijn, maar kost 0,99€ per keer bij N26. Is ook niet nodig. Dan maar geen IP bij N26 (en Vivid). Overboekingen bij beide banken tijdens werkdagen best wel snel. Een paar uur, tot 1 werkdag.
5. Openbank, gratis bank met gratis pakket die anders 7.99€ kost, als early adopter. Nederlandse telefoon klantenservice. Als boodschappen bank in gebruik.
Wise (als back up vakantie bank), Monese (gratis ponden bankrekening, is normaal gesproken heel lastig in Engeland aan te vragen vanuit NL, Revolut als laatste (hooguit als Instant Payment bank route: ABN Amro - Revolut - Openbank ).
Daarom liever geen banken meer erbij voor mij. Maar ik ken mezelf, en vrees dat ik ongetwijfeld ook wel tzt bij Bankse ook nog een rekening open, om uit te proberen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Datisraar op 03-09-2021 20:22
]