Ah ja...recruiters... ongeveer het equivalent van de jehova getuige van de laatste jaren
Mijn ervaringen, alhoewel ik niet enorm veel door recruiters benaderd wordt, zijn over het algemeen matig tot slecht. Random Linkedin invites, soms met hooguit 1 regel waarin nauwelijks duidelijk wordt dat het om een poging tot recruitement gaat. En staat er een keer meer informatie, of een link naar die "geweldige aanbieding", dan is dat veelal iets wat jou totaal niet interesseert en vaak ook totaal niet aansluit op jouw profiel.
Nu moet ik zeggen, er zijn ook recruiters/bedrijven waaraan ik mij niet zo stoor. Een aantal jaar geleden, toen ik op zoek was naar mijn eerste baan, ben ik bij zo'n recruitersbedrijf op gesprek geweest. Dit werd toen niets, aangezien de aanbiedingen die zij op dat moment hadden alleen redelijk ver in Noord-Brabant of zelfs richting Utrecht lagen. Ik woon zelf in Zuid-Limburg en had (en heb nog steeds) weinig zin om iedere dag 120km enkele reis te maken voor mijn werk. Enfin, dat werd destijds dus niets. Nu bellen zij mij nog altijd hooguit 1 keer per jaar (ergens in het voorjaar) op, om te vragen of ik toevallig nog op zoek ben naar iets en of zij iets voor mij kunnen betekenen. Dit is ook altijd dezelfde dame die heel open en vriendelijk, totaal niet opdringerig, even informeert. Bijna elk jaar meldt ik daar dan dat ik prima op mijn plek zit en dan is het gesprek meteen ten einde.
Een dergelijke vorm vind ik prima. Een keer per jaar even informeren of ze nog wat voor je kunnen betekenen en zo niet ook niet meer doorzeuren, daar kan ik mee leven en kan, wanneer je wel wat zoekt, juist wel handig zijn.
Maar goed... daar houden mijn positieve ervaringen met recruiters ook zo'n beetje op. Het was (gelukkig) lange tijd stil met alle Linkedin spam, maar de laatste maand is het weer prijs; random Linkedin invites, mailjes en telefoontjes, met nietszeggende "aanbiedingen", in regio's ver van mijn woonplaats en functies met requirements waaraan ik niet voldoe of totaal geen interesse in heb. Recentelijk weer iemand, een Nederlanderse recruiter van een Brits bedrijf die iemand zocht voor een klant in Duitsland

. Vanzelfsprekend totaal niet aansluitend op mijn profiel.
Afhankelijk van de toon van het mailtje of de Linkedin invite ben ik nog zo netjes om even in 2 zinnen te bedanken voor het aanbod, of ik negeer de boel gewoon.
Mijn meest irritante ervaring was toen ik vorig jaar op zoek ging naar wat nieuws. Ik was zelf al wat rond aan het kijken, had ook al wat gesprekken lopen, maar die haaien ruiken gewoon bloed en jawel hoor...weer zo'n recruiter in je nek. Geweldige functie, top bedrijf, kans van je leven... je kent het wel, maar natuurlijk niets inhoudelijks zeggen (geen bedrijfsnaam, exacte functieomschrijving etc). Goed... ik was op zoek naar wat nieuws dus ach, laten we eens gaan kijken. Niet geheel onbelangrijk was dat dit een VB en VB.Net functie bedroeg, met veel SQL gebeuren. Ik had wel al met VB en VB.Net gewerkt, maar dit was aan het begin van mijn opleiding en een beetje bij mijn eerste werkgever (3 tot 4 jaar voordat dit gesprek plaatsvond). Dit heb ik de recruiter ook verteld.
Goed, eerste keer op gesprek bij het bedrijf. Vooraf kreeg ik toch nog, heel beknopt, wat informatie over de functie en het bedrijf. Het eerste gesprek was meer van dien aard dat zij mij totaal uitvraagden over wat ik te bieden had, dan dat ik goede info kreeg over de functie (contractduur, salaris, doorgroeimogelijkheden, pensioen etc.).
Ach, ik werd uitgenodigd voor een 2e gesprek, dus dan verwacht je dat deze zaken dan wel aan bod kwamen. Maar nee.. dit was weer een of ander vuurpeloton, dit keer in de vorm van testjes die ik moest maken. Werkelijk waar een of andere domme IQ test (wtf...

), waarna ik met iemand die met een notitieblok erbij over je schouders meekijkt maar even wat in VB.Net en (voor mij) vrij complexe SQL zaken moest programmeren. Mijn vragen omtrent salaris, pensioen (pensioen hadden ze totaal niet) e.d. werden in de laatste 5 minuten er even doorheen gejaagd en soms nauwelijks beantwoord. Wel had ik nog mijn salaris eis/wens bekend gemaakt.
Ik had op dat moment eigenlijk al mijn twijfels, maar goed iets is beter dan niets. Als ik binnen een paar maanden zelf wat beters vind ben ik gewoon weg. Dezelfde dag werd ik weer door die recruiter gebeld. Ja ja, die vent van het bedrijf was nog wel positief, maar hij vond mijn kunde twijfelachtig (bijna nooit VB gedaan en out of the blue, zonder aankondiging wat erin programmeren... no shit sherlock

) en mijn salariseis was erg hoog ineens. Toen kwam de vraag of ik mijn salarisstroken van mijn huidige werkgever "even" per mail wilde doorsturen. Gezien de gang van zaken had ik niet veel trek in. Ik had al mondeling aangegeven wat ongeveer mijn salaris was, maar schijnbaar was dat niet genoeg.
Nou.. toen begon het feest. In een keer sloeg de toon van het gesprek helemaal om. "Wil je deze baan wel, zit je soms mijn tijd te verdoen, doe niet zo moeilijk" enzovoorts, enzovoorts. Hij werd letterlijk agressief en vijandelijk aan de telefoon. Heb de dag erna per mail vrij rustig en correct gemeld dat ik niet meer geïnteresseerd ben. Tevens netjes en beschaafd gezegd dat de sollicitatieprocedure van dat bedrijf flink te wensen over liet. Daarna ook geen 1 woord meer gehoord van die recruiter.
Het stukje "Schadenfreude" aan dit geheel: dit drama is nu ruim driekwart jaar geleden, maar die vacature bij dat bedrijf staat nog steeds open. En nee, het is niet zo dat ze een oude vacature niet hebben opgeruimd, vorige maand zag ik een recruiter van datzelfde recruitmentbureau die functie op Linkedin promoten. Tsja, als enerzijds het bedrijf te wensen over laat en de recruitment zo asociaal gedaan wordt, geen wonder dat je niemand kunt vinden